abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16509806
Hallo allemaal,

Ik ga begin maart een week naar moskou en st petersburg, nou wilde ik van jullie weten of iemand er al eens is geweest en welke dingen je zeker moet zien. Afgezien natuurlijk van de hermitage in st petersburg en het rode plein met kremlin in moskou, dat zijn natuurlijk de standaard dingen. Maar als je nog tips en trucs hebt dan hoor ik het graag...

De jacht is schoner dan de vangst
  vrijdag 23 januari 2004 @ 10:03:19 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_16509878
In Sint Petersburg is de hermitage toch (als ik het me goed herinner) zeker de moeite waard
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_16509883
Ik ben alleen in Moskou geweest (10 jaar geleden alweer), st Petersburg staat bovenaan m'n verlanglijstje.

Mijn tip: Doe in Moskou alles met de metro en probeer zoveel mogelijk stations te zien. Ze zijn stuk voor stuk adembenemend!

[Dit bericht is gewijzigd door Twiggy op 23-01-2004 10:04]

vrijdag 23 januari 2004 @ 10:03:57 #4
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_16509893
Afgelopen zomer ben ik twee weken in St. Petersburg geweest. Voor wat foto's en een kort verslag, kijk hier:

Verslag St. Petersburg

pi_16509903
Het kremlin vond ik tegenvallen, het is misschien beter (gezien dat je maar 1 week hebt) om alleen naar het rode plein te gaan en een rondje om het kremlin te lopen. Voor St. Petersburg heb je aan 1 week niet genoeg. In St Petersburg zou ik zeker proberen een operakaartje te kopen. Ook al vind je opera geen ruk aan is dit zeker de moeite waard. Die naam van dat theater ben ik even kwijt (begint met een m).
Black out the windows, it's party time!
  vrijdag 23 januari 2004 @ 10:07:25 #6
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_16509962
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 10:04 schreef Maestrov het volgende:
Het kremlin vond ik tegenvallen, het is misschien beter (gezien dat je maar 1 week hebt) om alleen naar het rode plein te gaan en een rondje om het kremlin te lopen. Voor St. Petersburg heb je aan 1 week niet genoeg. In St Petersburg zou ik zeker proberen een operakaartje te kopen. Ook al vind je opera geen ruk aan is dit zeker de moeite waard. Die naam van dat theater ben ik even kwijt (begint met een m).
Ben er dus deze zomer twee weken geweest, en om echt alles te kunnen zien, is zelfs dat nog te kort. De stad is gigantisch groot en er is ontzettend veel te bezichtigen.
Een bezoekje aan een opera heb ik niet gebracht, maar ben naar twee balletvoorstellingen geweest. Voor die tijd had ik dat nog nooit gedaan, maar het was zeker de moeite waar.

Het theater waar jij hebt over hebt, was dat het Marinsky theater?

pi_16510020
Ik ken alleen Moskou een beetje. Inderdaad Rode Plein (met mausoleum van Lenin). Kerkjes rond het plein zijn ook zeer de moeite waard, je vind er de meest fantastische iconen.
Warenhuis Gum achter het plein. Boottocht over de rivier is leuk. Gewoon een stadswandeling maken. Gorki Park bezoeken. Het Kremlin bekijken. Klooster bezoeken. De metro is een bezoek zeker waard. Tja, wat nog meer.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_16510473
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 10:07 schreef Vectra het volgende:

[..]

Ben er dus deze zomer twee weken geweest, en om echt alles te kunnen zien, is zelfs dat nog te kort. De stad is gigantisch groot en er is ontzettend veel te bezichtigen.
Een bezoekje aan een opera heb ik niet gebracht, maar ben naar twee balletvoorstellingen geweest. Voor die tijd had ik dat nog nooit gedaan, maar het was zeker de moeite waar.

Het theater waar jij hebt over hebt, was dat het Marinsky theater?

Marinsky!
  vrijdag 23 januari 2004 @ 10:29:40 #9
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_16510502
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 10:28 schreef Maestrov het volgende:

[..]

Marinsky!

Gamma!
pi_16511634
thanx voor de replies en de info

en 1 week is inderdaad wat kort om allebei de steden te zien dat weet ik ook, maar meer tijd is er op het moment niet voor, dus zal ik het hier maar mee moeten doen, ff wat meer info, ik ga weg op een vrijdag, blijf dan tot en met maandagavond in moskou, dan met de nachttrein naar st petersburg en dan 4 dagen in st petersburg.

Afgelopen zomer wilde we eigenlijk al naar st petersburg, aangezien ik toen in zweden, finland, estland, letland en litouwen ben geweest, en dan kom je er zo ongeveer langs, maar toen hadden we er dus helemaal geen tijd voor, plus dat we het een beetje zonde vonden om 60 euro voor een visum uit te geven als we er maar 3 dagen zouden zitten.

De jacht is schoner dan de vangst
pi_16511658
Ik werk voor een bedrijf wat gevestigd is in St Petersburg en heb daar gevraagd wat de moeite waard is

*State Hermitage
*St.Isaac's Cathedral
*Russian Museum
*Savior-0n-the Bood
*Peter the Great Museum of Antropology&Ethnohraphy(Chamber of Curiosities)

*nearest surroundings of St.Petersburg such as Pushkin, Pavlovsk,Strelna and Petrodvorets (each of them has beautiful palaces -summer/winter residences of Russian Tzar Family), Strenla is famous nowadays for a new beautiful Palace (built 1 year ago ) -recidence of President Putin;Pushkin for Alexandrovsky Palace (last summer restored beautiful Amber Room); Petrodvorets- for grand fontains(preferable time of visit is summer).
*Mariiinsky State Academic Opera&Ballet Theatre -for russian ballet

In juni hebben ze de zgn White nights...snachts zo licht dat je de krant kan lezen

have fun !

opinions are like assholes...everybody has one and they all stink
  vrijdag 23 januari 2004 @ 11:21:10 #12
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_16511751
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 11:16 schreef DZ het volgende:
Ik werk voor een bedrijf wat gevestigd is in St Petersburg en heb daar gevraagd wat de moeite waard is

*State Hermitage Been there
*St.Isaac's Cathedral Done that
*Russian Museum langsgelopen
*Savior-0n-the Bood schitterende kerk
*Peter the Great Museum of Antropology&Ethnohraphy(Chamber of Curiosities)zegt me helemaal niets

*nearest surroundings of St.Petersburg such as Pushkin, Pavlovsk,Strelna and Petrodvorets (each of them has beautiful palaces -summer/winter residences of Russian Tzar Family), Strenla is famous nowadays for a new beautiful Palace (built 1 year ago ) -recidence of President Putin;Pushkin for Alexandrovsky Palace (last summer restored beautiful Amber Room); Petrodvorets- for grand fontains(preferable time of visit is summer).
*Mariiinsky State Academic Opera&Ballet Theatre -for russian ballet

In juni hebben ze de zgn White nights...snachts zo licht dat je de krant kan lezen
hele aparte ervaring! De eerste dag dat ik daar was, ben ik naar een discotheek geweest. Het blijft 's nachts schemerig en toen we rond 4 uur naar buiten kwamen, was het gewoon weer helemaal licht! Aan de andere kant zijn de dagen in de winter wel extreem kort

have fun ! dat heb ik zeker gehad!!

FOK!fotograaf vrijdag 23 januari 2004 @ 15:07:09 #13
73911 ultra_ivo
pi_16518370
Vergeleken met wat er allemaal voor moois in Rusland te zien is, is Moskou een gigantische teleurstelling. Ik ben er vaker geweest, is wel leuk een dagje over te blijven op doorreis, maar om er nu echt een vakantie aan te besteden, nou nee. Dan is St. Petersburg inderdaad stukekn mooier. Wat ik vooral mooi vindt in Pitr is er gewoon doorheenslenteren, de sfeer proeven.
Voor een volgende reis kan ik je zeker een aantal Wolgasteden aanbevelen. Tsjeboksari is mooi, Nizhnij heeft zijn charme, maar Kazan is echt top. Kazan was voor mij tot nu toe de grootste verrassing qua Russische steden. Astrakhan aan de Wolgamonding was ook mooi.

Ivo

pi_16885209
In Moskou kun je vooral leuk stappen, duur winkelen, mooie kerken en kloosters ( monastir's ) bekijken. De metro is ook een bezienswaardigheid op zich ( vooral in het Centrum).
Ik ben er afgelopen zomer nog geweest, vond het erg leuk. ( iig een grote verbetering vergeleken met 4 jaar geleden).

In St petersburg ben ik maar 1 keertje geweest. was Ontztettend mooi, hermitage rules St petersburg is een hele mooie en oude stad, je kan de architectuur een beetje vergelijken met Parijs maar dan is alles 10 keer zo groot.
Ik ben toen ook in Peterhof geweest, dan neem je een soort van hoovercraft en binnen een half uur ben je op een eilandje met allemaal supermooie fonteinen en zo. Super. ( je kan er geloof ik ook met de auto komen maar dat moet je even navragen).

Okee, ben misschien niet helemaal neutraal omdat ik zelf in Moskou geboren ben, maar het is een super mooie stad ( maar je moet wel een dikke portemonnee meenemen )

Что было, то прошло..
pi_18069079
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 19:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik wil al jaren lang er graag naar Rusland toe, en dan met name Sint Petersburg. Niet alleen voor de stad, maar ook voor de Hermitage! En het allerliefst zou ik er met de trein heen willen gaan zodat ik onderweg ook nog landen kan zien (en ik hou ook gewoon erg van treinreizen)

Ik heb er al veel over gelezen en gedroomd. Maar dit jaar wil ik toch echt daar naartoe en het met mijn eigen ogen zien. De reis naar Sint Petersburg toe zal wel lukken. Maar hoe overleef ik daar? Ik spreek geen Russisch (wel Engels), is dat een groot probleem?? Heeft iemand ervaringen daar met hotels, openbaar vervoer, geldzaken, etc etc
En wat zijn goede reisbureau's voor dit soort reizen??? Ik wil graag alles weten!!
Alvast bedankt!
pi_18069160
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 17:00 schreef Andoire het volgende:

Okee, ben misschien niet helemaal neutraal omdat ik zelf in Moskou geboren ben, maar het is een super mooie stad ( maar je moet wel een dikke portemonnee meenemen )
Vrouwen uit Moskou
pi_18069263
dit is een goede bron voor clubs, restaurants etc
pi_18070760
Москва и Петроград!
All good things must come to an end...
  dinsdag 30 maart 2004 @ 22:10:52 #19
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_18072522
verslag + foto's Moskou en Sint Petersburg

Wat je moet zien in Moskou:
De Metro, Kremlin (degene die zei dat daar niks aan was is m.i. niet helemaal goed bij z'n hoofd)
Rode Plein, Mausoleum van Lenin (wel lang wachten maar is de moeite waard),GUM, Novodevichi klooster, Universiteit van Moskou, Basiliuscathedraal, Gorkipark, Izmailovsky Park

Wat je moet zien in St. Petersburg:
Hermitage, Winterpaleis, Petershof (buiten de stad met de boot erheen), Bloedkerk, Isaacscathedraal, Metro, Nevski Prospect (lange straat waar veel winkels en mooie gebouwen te bewonderen zijn)
  FOK!fotograaf dinsdag 30 maart 2004 @ 23:14:38 #20
73911 ultra_ivo
pi_18074041
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 22:10 schreef Keijs het volgende:
verslag + foto's Moskou en Sint Petersburg

Wat je moet zien in Moskou:
De Metro, Kremlin (degene die zei dat daar niks aan was is m.i. niet helemaal goed bij z'n hoofd)
Rode Plein, Mausoleum van Lenin (wel lang wachten maar is de moeite waard),GUM, Novodevichi klooster, Universiteit van Moskou, Basiliuscathedraal, Gorkipark, Izmailovsky Park
Ik vergeleek Moskou met andere Russische steden. En dan zijn er mooiere steden in Rusland te vinden. Sorry hoor, maar ik bljf Moskou een van de minder bezienswaardige steden vinden. Ben er wel vaak geweest. Deze zomer sla ik Moskou eens een keer over.

Ivo
  woensdag 31 maart 2004 @ 15:17:29 #21
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_18084811
Maar hoe zit het met de taal???
Kun je er overleven zonder dat je Russisch spreekt/verstaat/kan lezen, dat is namelijk het enige wat mij weerhoud om er heen te gaan... Maar ik wil zo graag!!!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_18085474
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 15:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Kun je er overleven zonder dat je Russisch spreekt/verstaat/kan lezen, dat is namelijk het enige wat mij weerhoud om er heen te gaan... Maar ik wil zo graag!!!
Ja, dat kan.

Je hotel zul je waarschijnlijk toch al vanuit Nederland boeken. Verder kun je met een goede reisgids heel goed uit de voeten. Ik heb beide keren dat ik in Rusland was geen enkel onoverkomelijk probleem met de taal gehad.
  FOK!fotograaf woensdag 31 maart 2004 @ 16:48:02 #23
73911 ultra_ivo
pi_18086859
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 15:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Het Russisch heeft enorm veel internationale woorden. ALs je Cyrillische letters kunt lezen, dan versta je al veel. En het Cyrillisch (tenminste de hoofdletters) is echt niet zo moeilijk, maximaal een uurtje leren, en je kunt het.

Ivo
pi_18088412
Cyrillisch heb je inderdaad snel door. Inderdaad de blokletters. De geschreven vorm wijkt nogal af hiervan en is dan ook een stuk lastiger. Als je ook nog een willekeurige Slavische taal machtig bent, anders dan het Russisch, kom je ook al een heel end. Ik kan met m'n Tsjechisch en delen Russisch/Bulgaars/Oekraïens al een hoop aan elkaar lullen/begrijpen.

FOK!fotograaf woensdag 31 maart 2004 @ 18:36:15 #25
73911 ultra_ivo
pi_18089058
Zelfde voor mij, maar dan andersom. Met mijn steenkolen Russisch en steenkolen Litouws kan ik me in grote delen van Oost-Europa redden. Vooral in Joegoslavië en Bulgarijë ging dat prima.

Ivo
  donderdag 1 april 2004 @ 16:24:19 #26
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_18110555
Bedankt voor alle tips alvast!!!
Ik ga bij snel maar eens Cyrillisch bestuderen dan zodat ik iig alles een beetje kan lezen.
Ook geen geheel onbelangrijke vraag. Wat kost het allemaal zo'n beetje per dag?? Ik bedoel dat de hotelovernachting, eten, de dag zelf naar de Hermitage of de stad in (openbaar vervoer?) , 's avonds ergens lekker eten, misschien ook nog ergens heen. Wat zou ik dan ongeveer kwijt zijn op zo'n dag?
pi_18111653
Moeilijk te zeggen. Ligt er heel erg aan wat je doet en hoe je dat doet. Er zijn restaurants met 'westerse'prijzen, maar er zijn er ook waar de gewone Rus ook kan eten (al zijn die laatste in St Petersburg en Moskou niet zo talrijk als buiten deze steden). Hermitage en Bloedkathedraal zijn echt voor toeristen en daar betaal je dan ook de hoofdprijs. Andere dingen kunnen weer heel bescheiden zijn qua prijs.

Soms is het vrij bizar. Betaal je eerst (omgerekend, meen ik) 8 euro om de Bloedkathedraal te zien en daarna betaal je op straat 10 cent voor de Russische versie van een cornetto.
  vrijdag 2 april 2004 @ 14:06:54 #28
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_18130678
Ja, ik snap het. Dat wij al touristen wat meer moeten betalen dan de lokale bevolking had ik ook al gehoort. Maar dat vind ik ook niet zo erg.Ik vind 8 euro niet echt absurd hoog. Zoiets zou je in Nederland ook moeten betalen waarschijnlijk Ik ben de laatste paar jaar naar Engeland op vakantie geweest, dus vergeleken daarmee zal Rusland wel goedkoop zijn

Heeft iemand toevallig ervaring met Russchie treinen?? Of het hele openbaar vervoer in het algemeen trouwens?
Ik wil namelijk met de trein vanuit Nederland naar Rusland. Is natuurlijk wel een stuk langzamer dan het vliegtuig. Maar ik wil op deze manier nog wat meer van het land zien
  FOK!fotograaf vrijdag 2 april 2004 @ 18:24:21 #29
73911 ultra_ivo
pi_18136755
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 14:06 schreef Automatic_Rock het volgende:
Heeft iemand toevallig ervaring met Russchie treinen?? Of het hele openbaar vervoer in het algemeen trouwens?
Ik wil namelijk met de trein vanuit Nederland naar Rusland. Is natuurlijk wel een stuk langzamer dan het vliegtuig. Maar ik wil op deze manier nog wat meer van het land zien
Russische treinen
Echt fantastisch. Veel beter dan westerse treinen. Echt comfort, je kunt goed slapen, en heet water in iedere wagon. Waar krijg je dat nog
Het treinverkeer binnen Rusland is goed en goedkoop. En vrijwel altijd perfect op tijd.
Twee klassen komen voor jou in aanmerking, Kupe en Platzkart. Bij Kupe heb je 4 personen per kompartiment, 9x4 personen per wagon. In de Platzkart wagons zijn er geen aparte kompartimenten, en 9x6 personen per wagon. Iets minder comfort, maar veel leuker. Zo ziet een Platzkart wagon er van binnen uit:

In iedere wagon is een Samovar. Uit de Samovar krijg je altijd warm drinkwater. Dus een ruime collectie thee, soepjes en noedels meenemen Per wagon verder twee provdnitsa's/provdniks, een soort van combinatie van conducteur en reisleider. Zorg altijd dat je goed bevriend blijft met hen :
Een keer of 2-3 per dag stopt de trein voor een minuut of twintig op een station. Heel de trein stroomt dan leeg, de reizigers worden 'belaagd' door verkopers van eten, drinken en snuisterijen. Iedereen koopt wat ie nodig heeft tot de volgende lange stop. Vanaf de Russische grens hoef je dus niet veel eten mee te nemen. En aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden, een tweetal foto's van Russische treinstations en verkoopsters van lekkernijen:

Er naartoe. Dat is problematischer. De trein van Duitsland naar Rusland is van een mindere kwaliteit. Hetzelfde comfort als een onderzeeër. Drie smalle bedden, de bovenste vlak onder het plafond. Weinig zitruimte. En de trein stopt nooit lang, tenminste tot bijna in Warschau. Neit echt leuk dus. En je moet ook nog twee keer een duur transitvisum voor Wit-Rusland kopen, alleen maar om in de trein te mogen blijven zitten.
Als tijd geen probleem is, dan kun je een ommelandse route nemen waar je veel kunt zien.
Vanuit Duitsland neem je een reguliere trein naar Warschau (om de 4 uur vanuit Berlijn). In Warschau neem je de trein naar Vilnius (Litouwen) via Suwalki. Let op, niet de trein via Brest nemen, dat ligt in Wit-Rusland.
In Vilnius neem je een dagje of 1-2 de tijd om een heel mooie stad te bekijken.

(Pilies Gatve in de oude stad van Vilnius)

Vanuit Vilnius neem je een bus of trein naar Riga. Eventueel ga je eerst nog naar Kaunas. Riga is ook een dag of twee waard. Vanuit Riga dan met de trein door naar Moskou.
De terugreis ook weer ommelands, of met de boot van St. Petersburg naar Moskou.
Deze route is goedkoper, en je ziet een stuk meer van de regio.

Ivo
  zaterdag 3 april 2004 @ 19:48:22 #30
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_18157060
Wouw Ivo, bedankt voor je uitgebreide verhaal!! Klinkt erg goed allemaal!!! Ik had al erg veel zin, maar het wordt steeds meer!!
Maar ik heb weer een vraag; Koop je gewoon een kaartje op de stations. Of heb je wel via een reisbureau de treinreis en de visums enzo geregeld?? Want we hebben al zitten zoeken op internet, maar nog niet echt veel kunnen vinden....
Alleen www.mevoreisen.nl en www.treinreiswinkel.nl lijken wel iets te hebben. Niet precies wat wij willen, maar ik heb ze vandaag ge-emailt om te vragen wat de mogelijkheden zijn.
Maar heeft iemand nog andere suggesties waar we kunnen kijken???

PS
Wat is trouwens goedkoper, de trein of het vliegtuig? En hoeveel scheelt dat?
  FOK!fotograaf maandag 5 april 2004 @ 00:10:30 #31
73911 ultra_ivo
pi_18183708
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 19:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar ik heb weer een vraag; Koop je gewoon een kaartje op de stations. Of heb je wel via een reisbureau de treinreis en de visums enzo geregeld?? Want we hebben al zitten zoeken op internet, maar nog niet echt veel kunnen vinden....

Wat is trouwens goedkoper, de trein of het vliegtuig? En hoeveel scheelt dat?
Ik regel altijd alles zelf. Maar goed, ik heb wat kontakten in Rusland. Het moeilijkst is het regelen van een goede uitnodiging voor je visum. Maar kijk eens op de thorntree van www.lonelyplanet.com . Hier komen regelmatig bureautjes bovendrijven die goedkoop een deugdelijke uitnodiging voor je regelen, voor enkele tientjes.
Een treinreis ernaartoe koop ik gewoon op het station, liefst het station van Aken (daar weten ze meer). Binnenlandse kaartjes koop ik gewoon op het station in Rusland. Kost wel wat tijd, maar is prima te doen. Gewoon iets zeggen in de trand van 'Adin biljet na ....., kupe/platzkart pazalstvo'. Dan kom je er wel uit

Ivo
  woensdag 14 april 2004 @ 09:57:15 #32
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_18410851
Ivo, reis jij altijd alleen eigenlijk?? Is het niet leuker om samen te reizen, en misschien ook veiliger/zekerder?
Of is alleen reizen daar geen bezwaar?
pi_18419358
Er zijn wel een mechaniciens in de trein die je naar z'n coupé proberen te lokken.. Ik heb dit zelf mogen ondervinden. Gelukkig was ik in gezelschap ener reisgenoot, die op de gang toekeek wat er gaande was.... Maar hij had van alles met me kunnen uitfreten, daar de deur (net als alle andere coupé-deuren) op slot kon..
  FOK!fotograaf woensdag 14 april 2004 @ 16:52:58 #34
73911 ultra_ivo
pi_18419653
quote:
Op woensdag 14 april 2004 09:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ivo, reis jij altijd alleen eigenlijk?? Is het niet leuker om samen te reizen, en misschien ook veiliger/zekerder?
Of is alleen reizen daar geen bezwaar?
Ik reis meestal alleen naar Rusland toe. Ter plekke soms alleen, soms samen met Russische vrienden. Hangt er een beetje vanaf. Alleen heb ik me nooit onveilig gevoeld. Als ik samen met iemand van hier reis komt het er soweiso meestal op neer dat ik de reisleider mag uithangen, dus erg veel 'voordeel' biedt het samen reizen voor mij niet.
Russische treinen zijn zo gezellgi dat je altijd wel aanspraak hebt.

Ivo
  vrijdag 16 april 2004 @ 14:34:22 #35
83645 Andoire
... .. ...
pi_18468433
Ik heb een jaar of 5 geleden ook een 'leuke' treinreis gemaakt..
Vanuit Moskou naar Warshau ( Vliegtuigen waren die week volgeboekt, zowel KLM als Aeroflot )

Vanaf de Belorusskij Vokzal met een heuse Sovjettrein .
Mini coupétje, met daarin 4 stapel achtige bedden. Onztettend stoffig en zo... bah.
Er was wel een soort van restaurant wagon, maar dat stelde echt niets voor.
Dus op elk station waar we stopten ( let wel, midden in de nacht) stonden er allemaal mensen op het perron die allemaal eten verkochten ( door het raam ) Was goed te eten trouwens .

En op de grens met Polen stonden we 2.5 uur stil, want de wielen of zo moetsen aangepast worden omdat het spoor in Rusland breder is dan elders.. of zo..
Toen kwamen er ook een stuk of 10 soldaten per wagon langs, om te kontroleren of we geen verboden middelen bij ons hadden, en alle papieren te zien...
Zo veel gezeik.

Naja, ik ga nooit meer met de trein, tenzij het écht moet.

Ik ga in Juli weer 2 weken naar Moskou
Kijk er echt naar uit .
Что было, то прошло..
  dinsdag 27 april 2004 @ 16:45:03 #36
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_18723823
We waren vanmiddag even naar het reisbureau..., ff voor wat info e.d.

Toen hadden we het er ook over om met de trein naar Sint Petersburg te gaan, en ook weer terug. Dat mens-op-wielen achter de balie ahd even gebelt en die kreeg te horen dat je wel een retourtje kon kopen, maar dat ze die liever niet afgaven. Voornamelijk omdat je er wel heen kan, maar de Russen niet altijd je retourkaartje willen accepteren. Wat er dus op neer komt dat je daar een nieuw kaartje moet kopen....
Heeft iemand hier ervaring mee, klopt dit echt?? Komt het vaak voor??
We zitten er nu toch over te denken om maar met het vliegtuig te gaan...
  FOK!fotograaf dinsdag 27 april 2004 @ 17:54:32 #37
73911 ultra_ivo
pi_18725521
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 16:45 schreef Automatic_Rock het volgende:
We waren vanmiddag even naar het reisbureau..., ff voor wat info e.d.

Toen hadden we het er ook over om met de trein naar Sint Petersburg te gaan, en ook weer terug. Dat mens-op-wielen achter de balie ahd even gebelt en die kreeg te horen dat je wel een retourtje kon kopen, maar dat ze die liever niet afgaven. Voornamelijk omdat je er wel heen kan, maar de Russen niet altijd je retourkaartje willen accepteren. Wat er dus op neer komt dat je daar een nieuw kaartje moet kopen....
Heeft iemand hier ervaring mee, klopt dit echt?? Komt het vaak voor??
We zitten er nu toch over te denken om maar met het vliegtuig te gaan...
Dat is echt bullshit. Ik ben vaak met de trein naar Rusland en de Oekraïne gegaan, nooit problemen gehad met retourkaartjes. Ik kocht ze altijd net over de grens in Aken (ga toch altijd met de bus naar Aken). In een enkel geval was het in Aken gekochte retourkaartje goedkoper dan een in Rusland gekocht enkeltje terug.
Maar de kennis in Nederland over treinkaartjes naar Rusland is bedroevend laag.
Trouwens, waarom probeer je een treinkaartje bij een reisbureau te kopen? Daar heb je de NS toch voor?

Ivo
  dinsdag 27 april 2004 @ 19:40:59 #38
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_18727950
Ja, ik vond het ook een raar verhaal. Kijk dat Rusland geen Nederland is snap ik zelf ook wel, dat ze daar wat andere regeltjes hebben enzo oke. Maar dit vond ik wel erg raar....

We hoeven de kaartjes niet perse bij het reisbureau te kopen. Maa dat zat dan gewoon bij de hele reis erbij. Ik denk dat dat mens van het reisbureau ook gewoon de NS gebelt heeft?!
  FOK!fotograaf dinsdag 27 april 2004 @ 20:10:20 #39
73911 ultra_ivo
pi_18728621
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 19:40 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ja, ik vond het ook een raar verhaal. Kijk dat Rusland geen Nederland is snap ik zelf ook wel, dat ze daar wat andere regeltjes hebben enzo oke. Maar dit vond ik wel erg raar....

We hoeven de kaartjes niet perse bij het reisbureau te kopen. Maa dat zat dan gewoon bij de hele reis erbij. Ik denk dat dat mens van het reisbureau ook gewoon de NS gebelt heeft?!
Met NS Internationaal heb ik slechte ervaringen, ik koop m'n kaartjes voor Oost-Europa liever in Aken. Heeft ze je ook verteld dat je transitvisa nodig hebt voor Wit-Rusland als je met de trein gaat?
Goedkoper is de trein niet meer. Ik heb trouwens gehoord dat Germanwings vanuit Duitsland vliegt voor iets van 110 Euro enkele reis, en dan ook nog op Domodeevo en niet op Sheremetovo (allebei vliegvelden van Moskou), Domodeevo is een stuk prettiger.
Als tijd geen probleem is, dan kun je ook op andere manieren naar St. Petersburg gaan. Bijvoorbeeld met de trein tot Rostock, en dan met de boot verder. Of met de trein via Berlijn en Warschau naar Vilnius (Litouwen), dan naar Riga (Vilnius en Riga zijn allebei de moeite waard), en dan met de trin door naar St. Petersburg. Tussen Vilnius en Riga heb je de keuze tussen de trein en de bus. Die optie is zeker goedkoper, en je hebt geen extra visa nodig.

Ivo
pi_18746626
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 14:34 schreef Andoire het volgende:
Ik heb een jaar of 5 geleden ook een 'leuke' treinreis gemaakt..
Vanuit Moskou naar Warshau ( Vliegtuigen waren die week volgeboekt, zowel KLM als Aeroflot )

Vanaf de Belorusskij Vokzal met een heuse Sovjettrein .
Mini coupétje, met daarin 4 stapel achtige bedden. Onztettend stoffig en zo... bah.
Er was wel een soort van restaurant wagon, maar dat stelde echt niets voor.
Dus op elk station waar we stopten ( let wel, midden in de nacht) stonden er allemaal mensen op het perron die allemaal eten verkochten ( door het raam ) Was goed te eten trouwens .

En op de grens met Polen stonden we 2.5 uur stil, want de wielen of zo moetsen aangepast worden omdat het spoor in Rusland breder is dan elders.. of zo..
Toen kwamen er ook een stuk of 10 soldaten per wagon langs, om te kontroleren of we geen verboden middelen bij ons hadden, en alle papieren te zien...
Zo veel gezeik.

Naja, ik ga nooit meer met de trein, tenzij het écht moet.

Ik ga in Juli weer 2 weken naar Moskou
Kijk er echt naar uit .
Weet je dat er mensen zijn die dit soort ervaring erg waarderen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2004 15:45:27 ]
pi_18746826
Ik wil ook een keer naar Rossiya.

Na ja, hopelijk weer een paar keer naar Tsjechie deze zomer. En nog Finland, Griekenland en Barcelona erbij... ach, misschien volgend jaar dan...
  FOK!fotograaf woensdag 28 april 2004 @ 17:35:33 #42
73911 ultra_ivo
pi_18749640
quote:
Op woensdag 28 april 2004 15:44 schreef k_man het volgende:

[..]

Weet je dat er mensen zijn die dit soort ervaring erg waarderen?
Zeker. De treinreis is een onderdeel van de reis, met de ongemakken, maar vooral met de lol en het lekkere eten dat je onderweg kunt kopen.

Ivo
pi_18757713
quote:
Op woensdag 28 april 2004 17:35 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Zeker. De treinreis is een onderdeel van de reis, met de ongemakken, maar vooral met de lol en het lekkere eten dat je onderweg kunt kopen.

Ivo
En het lekkere drinken; wodka......

pi_18857023
Aan het einde van de zomer ben ik van plan om via land (Polen en Baltische Staten) naar Sint Petersburg te reizen. Zin in!! Eerst nog een scriptie afschrijven, maar hopelijk komt dat goed.

Maar ik heb 2 vragen voor de mensen die er eerder zijn geweest, of er meer van weten:
* Voor een visumaanvraag heb je een uitnodiging nodig. Kan dit ook via hostels gedaan worden, of moet het een echt hotel zijn?

* We willen terug vliegen vanuit Sint Petersburg of Riga. Ik kom via internet weinig enkele vluchten vanuit deze landen tegen. Iemand een idee voor een enigzins goedkope luchtvaartmaatschappij die in deze contreien vliegt?
pi_18859583
Er zijn volgens mij diverse maatschappijen die op Riga vliegen. Oa Baltic Air en KLM.
  dinsdag 4 mei 2004 @ 00:44:23 #46
70688 esnaider
razorsharp
pi_18871220
je kunt ook een eindje doorreizen naar Helsinki (vanaf St Petersburg) en daar met een enkeltje v-bird terug vliegen. Heb ik een tijdje geleden voor 58 euro gedaan... Tis een eindje verderop, maar dan heb je Helsinki ook gezien
pi_18911102
Inderdaad, je kunt ook met de trein van St. Petersburg naar Helsinki. Vanuit Helsinki kun je met een boot naar Tallin en vandaar met een bus naar Riga....... of Berlijn......... of Praag..
pi_18912588
Mogelijkheden te over qua reizen zie ik al

Maargoed, we hebben Sint Petersburg als optie maar even laten varen: als student is een visum aanvragen, een uitnodiging regelen en het dure Sint Petersburg an sich een beetje te veel van het goede.

Maar we hebben een goedkope vlucht gevonden van Talinn naar Schiphol. Naar Helsinki kan ook idd, maar we wonen bij Schiphol in de buurt, en dan kun je beter een duurdere vlucht naar Schiphol nemen dan goedkoper via Niederrhein, want dan moet je ook nog naar huis :0

Maar nu nog een paar maanden wachten dus, jammer hoor, ik wil nu weg!
pi_18912750
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 20:22 schreef marsterretje het volgende:
Mogelijkheden te over qua reizen zie ik al

Maargoed, we hebben Sint Petersburg als optie maar even laten varen: als student is een visum aanvragen, een uitnodiging regelen en het dure Sint Petersburg an sich een beetje te veel van het goede.

Maar we hebben een goedkope vlucht gevonden van Talinn naar Schiphol. Naar Helsinki kan ook idd, maar we wonen bij Schiphol in de buurt, en dan kun je beter een duurdere vlucht naar Schiphol nemen dan goedkoper via Niederrhein, want dan moet je ook nog naar huis :0

Maar nu nog een paar maanden wachten dus, jammer hoor, ik wil nu weg!
De boot van Tallin naar Helsinki kost slechts ¤ 30,- p.p. En vliegen van Helsinki naar Schiphol kan ook......
pi_22285607
Ben in mei een tijdje in Moskou geweest, en ook nog een paar dagen op het platteland. Was echt een geweldige ervaring en ik wilde er eigenlijk nooit meer weg, maar ja...

Dit ding staat aan het rode plein. Als je ´s morgens om zes uur uit de kroeg komt en je ziet deze kleuren denk je echt dat je aan het hallucineren bent

pi_22391748
Heb je nog meer van die geweldige foto's uit Moskou?
pi_22397212
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 11:14 schreef jeoren het volgende:
Heb je nog meer van die geweldige foto's uit Moskou?
Massa´s. Deze hieronder is gewoon zo uit de camera gekomen, geen photoshop of niks:

Die kleuren
  woensdag 6 oktober 2004 @ 00:22:45 #53
104963 ETA
European Travel Author
pi_22433556
Ik krijg er helemaal zin in!!! ik ga vrijdag naar St Petersburg, een week lang. Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat worden. We zullen de hele week bij russische studenten verblijven (deels in hostels ook misschien), zo hoop ik eigenlijk wel een beetje echte cultuur te kunnen snuiven

Maar we vliegen overigens naar Helsinki, en van daaruit met de trein verder. Heeft iemand dit al eerder gedaan? En hoe was die treinreis?? Het lijkt mij een leuke extratje omdat je dan ook wat ziet buiten de stad, genieten van het echte russische landschap
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_22447111
Genieten van de Russische douane...
pi_22450514
Die zijn niks vergeleken met hun Amerikaanse collega's
pi_22470098
Nou, ik heb met beiden meerdere keren ervaring en bij de Amerikanen ging het iedere keer vlotter dan bij de Russen.
pi_22470280
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 00:22 schreef ETA het volgende:
Ik krijg er helemaal zin in!!! ik ga vrijdag naar St Petersburg, een week lang. Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat worden. We zullen de hele week bij russische studenten verblijven (deels in hostels ook misschien), zo hoop ik eigenlijk wel een beetje echte cultuur te kunnen snuiven

Maar we vliegen overigens naar Helsinki, en van daaruit met de trein verder. Heeft iemand dit al eerder gedaan? En hoe was die treinreis?? Het lijkt mij een leuke extratje omdat je dan ook wat ziet buiten de stad, genieten van het echte russische landschap
Ik ben van St. Petersburg naar Helsinki gereisd per trein ja..
In een 6-persoonscoupé. Er kwamen geloof ik 3x mensen langs m.b.t paspoorten en visa e.d.
Nog meer weten?
pi_22481684
Begin al een beetje zenuwachtig te worden voor m'n trip naar Rusland komend voorjaar. Ik zit nog te twijfelen of ik misschien nog vanuit Moskou een paar dagen naar Volgograd ga. 14 uur reizen. Dan trek ik wel een paar dagen extra uit voor Rusland. Zie ik tenminste wel wat meer van Rusland. Ik wil ook wel een beetje het Russische uitgaansleven meemaken, maar wat ik er tot nu toe over hoor is het in Moskou een nogal dure aangelegenheid. Maar goed. Ik wil voornamelijk veel bekijken van de stad. Niet alleen feesten, dat doe ik wel in Praag want daar heb ik toch al het meeste gezien. Als ik niet naar Volgograd ga heb ik wel in ieder geval iemand om me rond te leiden in Moskou.

Is het handig om USD en/of Euro's bij de hand te hebben in Moskou?
pi_22484271
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 17:20 schreef k_man het volgende:
Nou, ik heb met beiden meerdere keren ervaring en bij de Amerikanen ging het iedere keer vlotter dan bij de Russen.
Bij aankomst in Moskou had ik geen enkel oponthoud, kon gelijk doorlopen. Misschien geluk. Tussen Rusland en Mongolie wel 5 uur gewacht maar daar konden we gewoon de kroeg induiken. Die gringo's hebben me laten aankloten in Washington (4 uur) en Miami (3 uur).
pi_22490934
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 00:56 schreef Praag het volgende:
wat ik er tot nu toe over hoor is het in Moskou een nogal dure aangelegenheid.
Ligt eraan, ik heb in het bolshoi theater nog glazen champagne staan drinken a 30 euri, maar de "gewone" tenten zijn best te doen hoor, beetje niveau amsterdam zeg maar

quote:
Is het handig om USD en/of Euro's bij de hand te hebben in Moskou?
In mijn ervaring niet nee. Gewoon bij aankomst meteen een plastic tas roebels pinnen, kan gewoon met je bankpasje trouwens.
pi_22493758
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 15:21 schreef Dr_Morreau het volgende:

[..]

Ligt eraan, ik heb in het bolshoi theater nog glazen champagne staan drinken a 30 euri, maar de "gewone" tenten zijn best te doen hoor, beetje niveau amsterdam zeg maar

[..]

In mijn ervaring niet nee. Gewoon bij aankomst meteen een plastic tas roebels pinnen, kan gewoon met je bankpasje trouwens.
Een plastic tas? Maar goed, ik heb sowieso altijd Euro's op zak. Waar ik ook heen ga. Ik zat nog te denken om eventueel USD mee te nemen, maar dat laat ik dan maar achterwege.

* Praag heeft zin in Rusland!

До Москвы!
pi_22496315
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 17:28 schreef Praag het volgende:

[..]

Een plastic tas? Maar goed, ik heb sowieso altijd Euro's op zak. Waar ik ook heen ga. Ik zat nog te denken om eventueel USD mee te nemen, maar dat laat ik dan maar achterwege.

* Dr_Morreau heeft zin in Rusland!

До Москвы!
Doe Kristina uit de Safari Lodge (Moskou, Uljitsa Pokrovka) de groeten van me, en zeg maar dat ik zo snel mogelijk weer langs kom
  maandag 18 oktober 2004 @ 18:50:42 #63
104963 ETA
European Travel Author
pi_22706218
Nou, mijn Russisch avontuur zit erop. Wat een mooie stad is St Petersburg en zo vol met cultuur. Ik heb overdag echt genoten van de stad.

Echter s'avonds is het een ander verhaal, ik krijg toch een heel onveilig gevoel dan, en dat was niet geheel onterecht. Het vreemde was dat je juist moest opletten voor de politie, ik had dit al eerder gehoord maar ik dacht dat het wel overdreven zou zijn, niet dus..... 1 groepsgenoot is gefouilleerd bij een willekeurige controle door een agent, de agent vond een digitale camera. Dan zegt de agent doodleuk dat ie in beslag is genomen en vertekt dan zeer snel.... Volgens de betrokkene was het een echte agent, al kan ik dat niet bevestigen. Met 2 anderen is het een stuk slechter afgelopen, ook weer bij een willekeurige controle, volgens de agenten misten zei een stempel (wat niet het geval was), dus werd hun paspoort meteen ingenomen en moesten zij mee de politieauto mee. Na 2 uur door St. Petersburg te zijn rondgereden en ondervraagd hebben zijn 3000 roebel moeten betalen om uit te kunnen stappen...Tja, dat laat wel een diepe indruk achter... En na zelf bijna te zijn beroofd hebben we besloten alleen nog in grote groepen s'avonds over straat te gaan...

Maar verder zeer genoten van het Hermitage, het Mariinsky theater, vele paleizen en musea, Petershof, en zoveel meer. Tis lekker winkelen aan de Nevsky prospect, alleen erg prijzig vergeleken met de rest van de stad. Uitgaan viel daarin tegen heel erg mee, de prijzen waren erg laag, tenzij ze de toeristen prijs hanteren. Ik bestelde een biertje in Rossi's en moest 170 roebel afrekenen, toen heb ik maar een rus gevraagd drank voor mij te halen, deze betaalde slechts 50 roebel....

Alleen jammer dat het metronetwerk niet zo fijnmazig is, maakt haast niet uit waar ik een ging, ik moest toch altijd 30 minuten lopen... En lopen met die lekkere lucht daar is geen pretje, heb mijn longen half uitgehoest daar

Het is zeker een stad waar ik terug wil komen ondanks de nadelen. Ik heb nog lang niet alle interessante musea bezocht, en ik wil natuurlijk ook weer een keer naar het Hermitage, nog de andere vleugels verkennen.

[ Bericht 6% gewijzigd door ETA op 18-10-2004 18:56:00 ]
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  maandag 18 oktober 2004 @ 23:20:18 #64
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_22713044
St. Petersburg is zeker een vette stad! Ik woonde vorig jaar dec. nog in Helsinki en een vriendin van mij is Russisch en studeerde tijdelijk in Helsinki. We zijn toen in december 4 dagen naar om bij haar te blijven slapen op 10 hoog uitkijkend over een besneeuwd st. petersburg. Best koud toen, maar echt veel gezien en gedaan! Zij was echt de uitstekende gids, want ze wist alle echt leuke dingen die we moesten doen!
De terugweg was wel eng, we reden over de 2baans weg naar Finland en het begon echt superhard te sneeuwen (zo hard heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien; ben toch wel wat gewend qua sneeuw). Maar binnen een mum van tijd lag er 10+cm op de weg, en die bus reed gewoon 80+ en die ging gewoon andere auto's inhalen terwijl je in de verte al ander verkeer aan zag komen. (rechte weg) 2 keer gestopt omdat de ruitenwissers waren vastgevroren aan de ruit, en 1 keer voelde ik de bus slippen toen ie remde... Maarja al met al wel superdagen gehad daar!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  dinsdag 2 november 2004 @ 21:43:42 #65
104963 ETA
European Travel Author
pi_23033893
FF oude topic kicke...

Na St Petersburg heb ik weer de kans om in januari naar Moskou te gaan. Ik hoef haast niks te betalen behalve de reis. Heeft iemand enig wat het goedkoopst is om daar te komen? Goedkoopste vliegticket die ik heb gevonden is 230 euro vanuit duitsland. Na al mijn reizen zijn de financien zeg maar beetje gedaald
Mijn reisfotos!
pi_23055832
Met Eurolines zit je voor iets meer dan 100 euro + visa voor Wit-Rusland (doorreisvisum) in Moskou.. De reis duurt 2 volle dagen..
pi_23056375
Germania express! www.gexx.de Zit je voor 111¤ inclusief in Moskou (vanaf Düsseldorf).
pi_23057211
Ja een een transitvisum voor Wit-Rusland kost 50 Euro, enkele reis
  vrijdag 5 november 2004 @ 18:51:59 #69
97745 Thorical
finding a way
pi_23103145
quote:
Op woensdag 3 november 2004 19:36 schreef ultra_ivo het volgende:
Ja een een transitvisum voor Wit-Rusland kost 50 Euro, enkele reis
Ik zou er (bijna) voor omrijden.

Zijn er nog recente ervaringen met de auto naar Moskou?
Vroeger deed ik dat meestal via Brest en dan niet achterin de rij aansluiten.
Maar dat is ook al weer 10 jr geleden. En ik heb het idee dat ik toch echt weer die kant op moet.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 november 2004 @ 20:06:38 #70
73911 ultra_ivo
pi_23104752
Je zou via Kaunas en Daugvapils kunnen rijden. Echt veel om is het niet. Die grensovergangen zijn tegenwoordig erg makkelijk.

Ivo
pi_23860997
Ik ben voornemens om in september en/of oktober naar Moskou te gaan en de hele stad 'ns goed te verkennen. Zijn er meer mensen die dit wat lijkt?

Links het stadion van Spartak Moskou. Op de achtergrond 1 van de Stalinistische gebouwen
pi_24019211
Iedere keer dat ik naar Praag ga, ga ik eropuit om steeds meer te verkennen. Het liefst gebruik ik dan ook nog zo min mogelijk de metro zodat ik bovengronds de weg goed ken en dat is aardig gelukt. Moskou daarentegen is vele, vele malen groter en ik ga in het voorjaar voor 9 dagen, maar 4 daarvan ben ik kwijt (inclusief reistijd) aan een bezoek aan Volgograd. 5 dagen om Moskou goed te verkennen is te weinig. Maar ben zeker van plan vaker te gaan. Wie weet ook wanneer ik 3 maanden in St. Petersburg verblijf.

Ik heb er zoooo'n ontzettende zin in. Gelukkig komt m'n kennis uit Volgograd me ophalen in Moskou. Gaat ze me ook nog een beetje rondleiden in Moskou. Dat scheelt weer.
pi_25184252
A.s. vrijdag 25 februari 2005 wordt om 11.00 uur op Discovery weer de aflevering Rusland uitgezonden in de serie 'Globe Trekker'; met hierin ruimschoots aandacht voor Moskou.
pi_25185289
quote:
Op zondag 20 februari 2005 21:29 schreef jeoren het volgende:
A.s. vrijdag 25 februari 2005 wordt om 11.00 uur op Discovery weer de aflevering Rusland uitgezonden in de serie 'Globe Trekker'; met hierin ruimschoots aandacht voor Moskou.
Jammer, dan ben ik aan het werk. De volgende dag vertrek ik naar Rusland. Kben nu juist bezig wat voorbereidingen de treffen.
pi_25185338
quote:
Op donderdag 9 december 2004 19:20 schreef jeoren het volgende:
Mooie foto trouwens.
pi_25193018
quote:
Op zondag 20 februari 2005 22:28 schreef Praag het volgende:

[..]

Jammer, dan ben ik aan het werk. De volgende dag vertrek ik naar Rusland. Kben nu juist bezig wat voorbereidingen de treffen.
Vet. Waar ga je zoal naartoe in Rusland?
pi_25193025
quote:
Op zondag 20 februari 2005 22:28 schreef Praag het volgende:

[..]

De uitzending wordt al jaren herhaald, dus je ziet 'm vast ooit nog wel 'ns..
pi_25194287
quote:
Op maandag 21 februari 2005 13:23 schreef jeoren het volgende:

[..]

De uitzending wordt al jaren herhaald, dus je ziet 'm vast ooit nog wel 'ns..
Moskva en Volgograd.
pi_25198033
Ik vond Sint Petersburg veel mooier dan Moskou.

Maar zijn de prijzen van de hotels inmiddels te betalen in Moskou of Sint Petersburg?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_25202184
Ik wil in ieder geval nog een keer naar de hermitage toe. En zowel St. Petersburg als Moskou (vanuit belgie direct te bereiken met de trein) staan nog op mijn verlanglijst.
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 22 februari 2005 @ 11:09:03 #81
104963 ETA
European Travel Author
pi_25202500
Neem in ieder geval de tijd voor de Hermitage.... heb er zelf maar 2 uur kunnen doorbrengen, en dat is echt veels te kort. Heb bijna zitten rondrennen, en heb niet veel gezien.

Neem een ISIC kaart mee als je die kan krijgen. Dan krijg je gratis entree en loop je geen kans to worden afgezet omdat je een buitenlander bent. Bij het Politiek historisch museum lag een bordje met de entreeprijzen, dus probeer netjes dat te betalen, echter de kassamevrouw draait geewoon het bordje om en maakt duidelijk dat de prijs 3x zo hoog is.... (wat overigens nog steeds niet erg veel is)
Mijn reisfotos!
pi_25203323
Kan wel kloppen hoor. Bij de bekende kathedraal in St. Petersburg (die met de ui-koepeltjes) gelden ook verschillende prijzen voor Russen en toeristen meen ik me te herinneren.
pi_25204391
Ik vroeg me af of iemand al eens de trein richting het oosten (Ekaterinburg) had genomen vanaf Moskou. Normaal neem ik het vliegtuig naar Ekaterinburg (Lufthansa is echt schrikbarend duur!!! 1100 euri terwijl Aeroflot voor 600 euri hetzelfde doet...)...Maar deze zomer wil ik dus naar Moskou vliegen en daar de trein pakken om ook nog eens wat van het land zelf te zien.
Gexx lijkt goedkoop, maar bij elkaar toch 233 euro, en aeroflot doet het voor 299,- dacht ik( en vanaf schiphol, dus toch makkelijker!...iemand al eens met Gexx gevlogen?

Binnenlandse treinkaartjes kan ik wel in moskou kopen, alleen weet ik geen prijzen, en ervaringen enzo...:)
pi_25205296
Binnenlandse Rusische treinkaartjes zijn spotgoedkoop. Voor minder dan 50 euro was ik van Nizhnij Novgorod in Novosibirsk, met een snelle trein, in 2 dagen. Let wel op als je treinkaartjes naar Jekaterinburg koopt/schema's zoekt. Voor de Russische spoorwegen is Jekaterinburg nog gewoon Sverdlovsk.
Er zijn 3 klasses; 1e klas (ljuks), 2e klas (koupe) en 3e klas (platzkart). 2e klas is prima te doen, luxer dan een West-Europeese nachttrein. Platzkart is echter mijn favoriet, zeker op de kortere afstand (1-2 dagen). Erg gezellige wagons, veel contacten met mensen.
Bij het kopen van een kaartje moet je je legitimeren, je naam komt op je kaartje te staan. Vaak is een Nederlandse Identiteitskaart voldoende, kun je je paspoort goed weggestopt houden.
pi_25211214
klinkt goed! txn Ultra_Ivo! Lijkt me een mooie ervaring om zo te reizen. Ik spreek een klein beetje Russisch, dus lijkt me erg leuk!

Ben je in Sverdlovsk geweest?
pi_25215515
Nee, alleen met de trein doorheen gekomen. En toen lag ik te slapen. Wel ben ik in veel andere steden en streken geweest.
pi_25216987
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 09:58 schreef Dynia het volgende:
klinkt goed! txn Ultra_Ivo! Lijkt me een mooie ervaring om zo te reizen. Ik spreek een klein beetje Russisch, dus lijkt me erg leuk!

Ben je in Sverdlovsk geweest?
Ik ben er wél geweest!

pi_25218652
Ik ga een hele hoop foto's maken van Moskou en Volgograd. Net zolang tot ik er helemaal suf van word. Ik hoop dat het weer en de belichting een beetje meewerkt.
pi_25219935
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 19:07 schreef Praag het volgende:
Ik ga een hele hoop foto's maken van Moskou en Volgograd. Net zolang tot ik er helemaal suf van word. Ik hoop dat het weer en de belichting een beetje meewerkt.
Ik zou zeggen; overtref deze foto 'ns! (Wat je ziet is de Manege ten westen van het Kremlin in Moskou (die overigens inmiddels afgefikt is)).
Die soort UFO in het midden van de foto is het van dichtbij bekijken meer dan waard.

pi_25228852
hee jeoren, mooie foto's, ziet er heel bekent uit. Vooral foto 2 is echt een leuke plaats. in de zomer kun je daar echt lekker relaxen aan het water. en in de winter is het zoo mooi daar, ik zal eens kijken of ik ook een fotootje kan plaatsen...:-)
pi_25231086
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 10:01 schreef Dynia het volgende:
hee jeoren, mooie foto's, ziet er heel bekent uit. Vooral foto 2 is echt een leuke plaats. in de zomer kun je daar echt lekker relaxen aan het water. en in de winter is het zoo mooi daar, ik zal eens kijken of ik ook een fotootje kan plaatsen...:-)
Oh, jij bent er ook al geweest?! Ik vond dat inderdaad ook een erg leuke plek om te zijn, daar bij die vijver! Ben benieuwd naar je foto's.
pi_25258817
Morgenochtend vroeg vertrek ik! Het zal morgen overdag max. -9°C zijn in Moskou met heel veel sneeuw. Gelukkig is het in Volgograd doordeweeks een stuk warmer!

Spannend, m'n eerste keer naar Rossiya!

Do svidaniya!
pi_25259549
quote:
Op zondag 20 februari 2005 22:30 schreef Praag het volgende:

[..]

Mooie foto trouwens.
Gebouw op de achtergrond is een universiteit toch?
Op zaterdag 26 februari 2005 00:32 schreef Internationalist het volgende:

[..]

Gebouw op de achtergrond is een universiteit toch?
Zou kunnen, er zijn 7 van dit soort gebouwen in Moskou. 1 ervan is inderdaad een universiteit.
pi_25401405
Binnenkort foto's. Moskou was leuk, maar ik heb me in Volgograd nog veel meer vermaakt.

2 keer een busreis van 16 uur (tussen Moskou en Volgograd) is trouwens geen pretje.
pi_25455950
quote:
Op zondag 6 maart 2005 20:56 schreef Praag het volgende:
Binnenkort foto's. Moskou was leuk, maar ik heb me in Volgograd nog veel meer vermaakt.

2 keer een busreis van 16 uur (tussen Moskou en Volgograd) is trouwens geen pretje.
Ik neem aan dat je verging van de benzinedampen? (net als onderweg van het vliegveld van Moskou naar het centrum)
pi_28144525
topic kick.

Ik ga eind juli naar st. Petersburg. het hotel heb ik al geboekt en ik heb ook al een document gekregen voor mijn visum aanvraag. Maar wat moet ik nu doen om mijn visum te krijgen? Kan ik hiermee gewoon naar de ambassade. of moet ik op vooraf al een formulier in vullen ofzo. en wat kost dat?
It's nice to be important, but it's more important to be nice
  woensdag 22 juni 2005 @ 21:28:05 #98
104963 ETA
European Travel Author
pi_28145164
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 21:06 schreef Thurtje het volgende:
topic kick.

Ik ga eind juli naar st. Petersburg. het hotel heb ik al geboekt en ik heb ook al een document gekregen voor mijn visum aanvraag. Maar wat moet ik nu doen om mijn visum te krijgen? Kan ik hiermee gewoon naar de ambassade. of moet ik op vooraf al een formulier in vullen ofzo. en wat kost dat?
Enig advies dat ik kan geven met betrekking tot visum, ga er zo snel mogelijk achteraan, er staan soms nogal lange rijen bij de ambassade!! Als je echt in tijdsnood raakt is een visum burotje misshcien wel een alternatief, echter je betaald er wel flink voor.
Mijn reisfotos!
pi_28148042
Ach, valt wel mee. Kost een paar tientjes, maar zelf regelen kost je al gauw een vrije dag.
  FOK!fotograaf woensdag 22 juni 2005 @ 23:24:35 #100
73911 ultra_ivo
pi_28149078
Sterker nog, de reis van en naar Den Haag kost mij meer dan de kosten die het visumburo telt.
pi_28149950
De Russische ambassade is voor visumzaken alleen op maandags, woensdags en vrijdags van 10.00 tot 12.00 uur geopend. Om vooraan in de rij te staan, moet je er vóór 7.00 uur zijn is mijn ervaring. (heb 3x in de rij gestaan; de 4e keer had ik een nummertje waarmee ik voorrang had)
  donderdag 23 juni 2005 @ 07:47:33 #102
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_28153289
Visumbureau rekent volgens mij iets van 30 euro, en dan wordt die nog naar je opgestuurd ook. Je kan hem eventueel ook zelf langsbrengen en ophalen. Dit woog voor mij niet op tegen vrije dag nemen en zelf bij ambassade langsgaan.

www.visum.nl
pi_28156783
het valt nu best mee met de ambassade hoor...:) Ze zijn nu elke dag van 9 tot 13:00 open in verband met de zomerdrukte, op de website staat alle info. ik heb ook mijn visum 5 weken geleden aangevraagd. Ik was er om 8:30(just to be sure...:)) om 9:00 open, en om 9:15 stond ik weer buiten met het blauwe papiertje, er stonden hooguit nog 10 mensen buiten te wachten.

Met ophalen(3 weken geleden) was ik veel te vroeg...om 9 uur gaat de ambassade open, alleen de kassa pas om 9:30...

copy paste website:

Voor een toeristisch en prive bezoek heeft u de volgende documenten nodig:

1 ingevuld en ondertekend Visumaanvraagformulier (klik hier om te kijken - pdf). Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar op het Consulaat en mag ook gekopieerd worden. Kopieёn op faxpapier worden echter niet geaccepteerd;
Paspoort of reisdocument dat tenminste 3 maanden geldig is na terugkeer uit Rusland.
1 recente identieke pasfoto, zwart-wit of kleur, op mat-papier gewenst. Foto moet rechtsboven aan het formulier bevestigd worden.
Kopie van uw ziektekostenverzekering die in Russische Federatie geldig dient te zijn, en;

Naast een Bevestiging van het hotel waar u gaat verblijven, of Russische reisorganisatie dient u ook een hotelvoucher of reserveringsbon van het reisbureau mee te brengen. Het hotel dient geregistreerd te zijn bij het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou en in het bezit te zijn van een daarvoor speciaal referentienummer. Dit nummer moet op de bevestiging staan. Houdt er rekening mee dat u minimaal vijf (5) werkdagen voor uw reis het visum dient aan te vragen. Daarnast dient u nog een betalings bewijs mee te brengen voor de hele verblijfsperiode. Er bestaat geen spoedig toeristenvisum.

De visumkosten zijn afhankelijk van hoe snel u uw paspoort met visum weer in uw bezit wilt hebben:
* Toeristenvisum klaar op de volgende dag kost 110 euro
* Toeristenvisum klaar binnen 2-5 werkdagen kost 90 euro
* Toeristenvisum klaar binnen 6-10 werkdagen kost 60 euro

Voor elke te bezoeken plaats is een originele uitnodiging PRIGLASHENIE (klik hier om te kijken) vereist, die bij de lokale Russische vreemdelingenpolitie OVIR (locale afdeling van het Ministerie van Binnenlandse zaken) aangevraagd kan worden. Visa voor prive bezoek zijn alleen mogelijk voor single-entries en zijn, afhankelijk van hetgeen er in de Uitnodiging staat aangegeven, maximaal 3 maanden geldig.

De visumkosten zijn afhankelijk van hoe snel u uw paspoort met visum weer in uw bezit wilt hebben:

* Prive visum klaar binnen 24 uur kost 110 euro
* Prive visum klaar binnen 2-5 werkdagen kost 90 euro
* Prive visum klaar binnen 6-10 werkdagen kost 60 euro

De exacte aanvraagduur hangt af van hoe druk het is op het Consulaat. We maken Spoedig prive visa (voor 12.00 op de dag van aanvraag) uitsluitend in geval van indiening van geldige tickets voor de vertrek op dezelfde dag of dag daarna. Alle spoedige visa moeten voor 12.00 ingediend en voor 12.40 opgehaald worden.

LET OP! Multiple entries zijn niet mogelijk voor toeristen - en prive visa.

Visumaanvragen kunnen niet per post of per fax behandeld worden.

Betaalde visumkosten kunnen niet worden teruggevorderd.

Documenten die op andere wijze dan hiervoor worden ingediend, kunnen niet in behandeling worden genomen.

Wanneer u uw paspoort met visum ontvangen heeft, wordt u verzocht het visum na te kijken. Mocht u eventuele fouten ontdekken, dant kunt u deze direct laten corrigeren door het Consulaat.

Voor verlenging van een visum dient u in het bezit te zijn van een nieuwe uitnodiging, die u samen met het oude visum aan het Consulaat overhandigt. De correctie van door uzelf gemaakte fouten kost de volle prijs.

Het Consulaat stelt zich niet verantwoordelijk voor fouten die niet gemeld zijn voor vertrek uit Nederland.

Alle op deze website beschreven benodigdheden zijn algemeen. Voor meer informatie kunt u bellen naar (31-70) 3646473 op werkdagen 10:00 tot 13 uur, E-Mail voor algemene vragen: ambrucon@ambru.nl

Voor specifieke vragen over uw reis naar Rusland kunt u zich richten tot het reisbureaus die gespecialiseerd zijn in tourisme naar de Russische Federatie.

Wij zijn open alle werkdagen van 10:00 tot 13:00. In het volle seizoen (April-September) - van 9:00 tot 13:00.
  woensdag 14 december 2005 @ 20:43:05 #104
104963 ETA
European Travel Author
pi_33081710
Als jij niet kickt, dan kick ik wel!!!!

Kom maar op met die vragen TehRockstar............. Rusland is net Rivella, een beetje vreemd maar wel lekker!
Mijn reisfotos!
pi_33099084
. En is bij clubs de Face Control echt zo erg?
Is your crotch hungry girl, 'cause it's eating your pants!
  donderdag 15 december 2005 @ 17:01:11 #106
104963 ETA
European Travel Author
pi_33106495
Face control? bedoel je soms als je kop de uitsmijter niet aanstaat je er niet in komt?

Maak je daar geen zorgen over, als ze weten dat je toerist bent kom je er meestal zonder problemen in, en daarna mag je voor een biertje ook de toeristenprijs betalen
Mijn reisfotos!
  donderdag 2 februari 2006 @ 17:46:48 #107
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_34719181
Komende zomer moet ik bijna 10 uur wachten op het vliegveld van moskou op mijn aansluitende vlucht. Ik zou die tijd dus graag Moskou in gaan. Maar omdat een hotelreservering nodig is voor het krijgen van een visum gaat dit dus niet lukken.

Is er nog een andere manier om aan een transit visa voor Rusland te komen?
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
  FOK!fotograaf donderdag 2 februari 2006 @ 23:01:02 #108
73911 ultra_ivo
pi_34723848
Er zijn veel soorten visa voor Rusland. Een toeristenvisum krijg je idd alleen via hotelboekingen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Wat jij nodig hebt is een transit visum. Een transit visum kun je gewoon aanvragen via de ambassade in Den Haag. Je moet dan wel je 2 tickets kunnen overleggen.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 12:35:10 #109
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_34725866
Dank je wel! ga het eens uitzoeken.
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 23:01 schreef ultra_ivo het volgende:
Er zijn veel soorten visa voor Rusland. Een toeristenvisum krijg je idd alleen via hotelboekingen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Wat jij nodig hebt is een transit visum. Een transit visum kun je gewoon aanvragen via de ambassade in Den Haag. Je moet dan wel je 2 tickets kunnen overleggen.
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
  woensdag 3 januari 2007 @ 17:17:46 #110
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44977881
Stel dat ik een lang weekend heb (zeg een dag of 5) en ik wil één vand deze twee steden bezoeken. Gaat iedereen dan St. Petersburg roepen? Ik had namelijk een beetje het gevoel dat St.Petersburg een beetje oubollige stad is, zo'n soort Wenen... Ok, ik leg het vast heel slecht uit... Mijn gevoel zegt me dat St. Petersburg prachtig is, maar vooral gericht LIJKT op het oúde Russische verleden, terwijl Moskou, dat me toch ook echt trekt, me meer zal laten zien van het heden en het recente verleden. Zit ik er nou helemaal naast?

Kenners?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_44977927
Niet geheel mee eens hoor. Ook Moskou is erg gericht op het glorieuze verleden. En in beide steden vind je het hedendaagse leven terug.
pi_44996516
Ben alleen in Moskou geweest ,maar echt een prachtige wereldstad.
Heb er ook famillie wonen, dus een goede tour door de stad was meteen geregeld.
Zeer veel gezien, van de toeristische attracties tot de echt Russische binnen en buiten stad.

Absoluut een indrukwekkende ervaring, kan me ook nog wel herrineren dat een paar Russische agenten ons ophielden ( heel dom geen paspoort op zak ) en vervolgens om een afkoping vroegen, naja paar roebels gegeven ( 20 euro in totaal ofzo ), maar volgens een Russische vriend was dat veels te veel, die sprak er ook van alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Een hotel hoefden we niet te regelen aangezien we bij een famillie lid terecht konden, die toevallig in dezelfde appartementen complex als de tenisser Marat Safin woonde.

Daarnaast nog naar zo'n grote park geweest waar ze vaag genoeg de 4th of July vierden, heel stug. En die ondergrondse metro is idd echt indrukwekkend, had volgens mij ook iets met de oorlog te maken ofzo, kan ik mij herrineren.

Maar alles zeer makkelijk te bereiken via de metro, nog een keer beetje verdwaald geraakt in de stad (niks staat in het Engels natuurlijk), na tientallen mensen aangesproken te hebben die allemaal geen Engels konden was het dan gelukkig raak, alhoewel de metro maar een paar meter achter ons bleek te zijn.

Voor iedereen absoluut een aanrader, trouwens ongelooflijk hoeveel prachtige Russische dames er wel niet zijn (met name dan in het centrum ).. zeer toffe ervaring die me nog bij zal blijven.

Trouwens bij de Russische douane, heb je twee rijen, een voor normale burgers en een voor diplomaten, toen wij daar waren was de 'normale' rij echt ongelooflijk lang en bij de diplomaten maar een handvol mensen. Dus toch maar even geprobeerd de rij proberen te ontglippen en ja hoor... ze lieten ons gewoon door

Edit: Oja, nog iets heel aparts gezien, op Russische televisie die opstond was een soort Oprah Winfrey praat progamma op, met als onderwerp 'Help, Ik ben getrouwd met een neger' ... ik zat echt te kijken van wtf !? terwijl een Russische vriendin het een doodnormaal onderwerp vond om over te discusseren omdat het haast tot gewoon niet voorkomt daar.

Dit heeft ook deels te maken met dat er zeeeer weinig negers in Rusland in het algemeen wonen, aangezien Rusland nooit iets met slavernij hebben gedaan en mede daardoor ook achterlopen op zo'n feit.

[ Bericht 7% gewijzigd door longbaard op 04-01-2007 04:08:40 ]
  donderdag 4 januari 2007 @ 03:57:44 #113
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_44996543
Ben in Moskou geweest, niet in Petersburg, maar ik vond Moskou erg leuk en apart. Ik heb niet al te veel schitterende gebouwen gezien, maar het is gewoon vooral erg anders als West europese steden en in en om het Kremlin is het wel erg mooi hoor. Wat ik zelf heel indrukwekkend vond was het moment dat ik voor de gebalsemde Lenin stond in het mausoleum op het Rode Plein.....en dan te beseffen dat dat een tien/twintig jaar geleden nog schier onmogelijk was voor westeuropeanen....
Ik denk dat Petersburg wat mooier en indrukwekkender zal zijn kwa architectuur en mooie gebouwen, maar Moskou een beter beeld geeft van wat je kunt typeren als zijnde "Russisch" en beter beeld geeft van de communistische invloeden....
  FOK!fotograaf donderdag 4 januari 2007 @ 11:13:18 #114
73911 ultra_ivo
pi_44999334
St. Petersburg bevalt me beter dan Moskou. Moskou is wat chaotisch, minder een architektonische eenheid. Maar vanuit Moskou kun je weer beter een hoop andere interesante plaatsen bezoeken. Zo staat voor over een paar weken een bezoek aan Moskou en Nizhnij Novgorod gepland.
  maandag 8 januari 2007 @ 10:21:15 #115
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_45136188
Wat natuurlijk ook nog kan (helder licht ) is iets langer gaan en beide plaatsen bezoeken. In de LP van Oost-Europa die ik heb ontbreekt alleen de volgende essentiële informatie: Hoe lang duurt de treinrit van Moskou naar St.Petersburg? Hoe vaak gaat-ie? Wat kost-ie ongeveer? Hoe lang vooraf moet je tickets regelen en hoe lastig is dit?

Ander vraagje: Wie is er wel eens geweest in Februari/Maart? Is het veel te koud dan? Of koud maar droog en ook wel mooi?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  FOK!fotograaf maandag 8 januari 2007 @ 11:37:38 #116
73911 ultra_ivo
pi_45137896
Februari is prima om Rusland te bezoeken. Stabiel koud weer en alweer redelijk wat daglicht. Op de koude kun je je kleden. In maart kan het wat lastiger worden. Als de sneeuw begint te smelten wordt het een zootje.
VOor je vragen rond de treinen is er een simpele oplossing, www.bahn.de. Een korte blik hierop leert me dat er alleen al vanavond 10 treinen van St. Petersburg naar Moskou rijden. Snelle dagtreinen zijn in 4-5 uur daar, nachttreinen doen er 7-8 uur over. Een kaartje kopen is vrij makkelijk, je gaat naar het station waarvan de trein vertrekt en koopt een kaartje. Als je niet persé vastzit aan 1 trein en flexibel bent qua klasse kan het meestal op de dag zelf nog. Anders een dag of 2-3 van tevoren. Reken wel op een 1-2 uur om alles te regelen, zeker als je er weinig ervaring mee hebt. Spreek je geen Russisch is het gewoon een kwestie van Moskou (MOCKBA) op een briefje schrijven, de datum en de gewenste tijd. Dat gewoon aan de lokettiste geven. Je moet wel je ID bij je hebben, Russische treinkaartjes staan op naam.
  maandag 8 januari 2007 @ 12:23:01 #117
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_45138891
Superinfo-ivo!
  woensdag 10 januari 2007 @ 16:30:05 #118
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_45215832
Nog leuke tips voor hotels in beide plaatsen? (Hostel mag ook, maar dan wel liefst iets met een eigen badkamer). Beetje centraal, niet al te duur (en alle andere irreeële eisen ).

Las iets over dat énorme hotel vlakbij het Kremlin. Ben de naam vergeten. Is dat wat? Lijkt op zich wel grappig, zo'n sovjet-reus (stel ik me voor)....
  FOK!fotograaf woensdag 10 januari 2007 @ 16:36:41 #119
73911 ultra_ivo
pi_45216140
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 16:30 schreef Hik het volgende:
Las iets over dat énorme hotel vlakbij het Kremlin. Ben de naam vergeten. Is dat wat? Lijkt op zich wel grappig, zo'n sovjet-reus (stel ik me voor)....
Hotel Rossija. Dat is gesloopt.
  woensdag 10 januari 2007 @ 16:47:32 #120
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_45216627
Oh! Jammer.

Andere tips?
  FOK!fotograaf woensdag 10 januari 2007 @ 16:59:08 #121
73911 ultra_ivo
pi_45217053
Ik overnacht vrijwel altijd bij vrienden, dus van hotels weet ik weinig.
pi_45244618
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 16:36 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Hotel Rossija. Dat is gesloopt.
Jammer. Was met 80 Euro per nacht nog 1 van de meest betaalbare in het centrum. . Voor 8 nachten betaald waarvan ik er maar 3 heb geslapen. Deed het alleen destijds om makkelijk een visum te regelen. Dat nooit weer.

donderdag 11 januari 2007 @ 13:09:55 #123
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_45245653
Hmmm... maar geen andere tips dus?
pi_45267077
Helaas, ik ga alleen nog maar op bezoek bij vrienden.
  maandag 15 januari 2007 @ 13:52:04 #125
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_45371241
Weer een vraag!

Het plan is nu om 6 dagen te gaan... Heen op donderdag, komen daar dan 's middags aan. Dan 3 nachten in Moskou en op zondag met de trein naar St.Petersburg. Daar ook drie nachten en dan daar woensdagavond weer weg. Op zich een leuke periode, lijkt me. Nu las ik alleen wel dat je bij aankomst je visum moet laten registreren. Hoe werkt zoiets? Duurt dat lang? Als je daarvoor een halve dag op een kantoor moet zitten is dat wel een beetje zonde natuurlijk...

Vond het volgende hotel: http://www.hostelling.ru/index.php4?patchs=about
Zij doen ook visa bemiddeling én treintickets, dus dat is wel heel handig. En ze zijn ook niet zo duur.
pi_45375863
In Moskou kon ik m'n visum gewoon bij hotel Rossiya registreren. Dat duurde nog geen 2 uur. Gewoon ff afgeven aan de balie en dan 2 uur later even komen ophalen. In Volgograd werd het wat ingewikkelder en tijdrovender. Ik neem aan dat je het in SPb ook makkelijk kunt regelen.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:23:37 #127
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_45402017
Je moet het dus in ieder hotel/plaats opnieuw regelen?
Op de site van dat hostel staat dat zij wel de invitation kunnen regelen voor de hele periode dat je in Rusland bent, dus niet alleen voor Moskow (als ik het goed begrijp).
  FOK!fotograaf dinsdag 16 januari 2007 @ 13:05:49 #128
73911 ultra_ivo
pi_45403053
Als je in hotels slaapt wordt de registratie door hen geregeld. Slaap je bij mensen thuis moet je het zelf regelen (of zij voor jou). Registratie moet officieel als je langer dan 3 werkdagen in een plaats verblijft. Er zijn een aantal hotels die erg soepel zijn met registratie en uitnodigingen.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:46:30 #129
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_45405968
Ok, maar als wij dus twee maal drie dagen blijven zou het hotel niet eens hoeven registreren?
  FOK!fotograaf donderdag 18 januari 2007 @ 10:32:37 #130
73911 ultra_ivo
pi_45463723
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:46 schreef Hik het volgende:
Ok, maar als wij dus twee maal drie dagen blijven zou het hotel niet eens hoeven registreren?
In theorie wel. In de praktijk is het beter ten minste een registratie in je paspoort/op je migratiekaart te hebben.
  maandag 5 februari 2007 @ 17:33:11 #131
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46013053
We zijn BIJNA van het visumgezeur af en ik zou zo langzamerhand bijna vergeten waarom we ook al weer gingen!
Daarom mijn vraag (ja, ik heb voorgaande tips gelezen): What (not) to miss?! (in beide steden dus). Ik ben dol op letter eten en markten, dus tips voor leuke restaurants en kleurrijke markten zijn sowieso zeer welkom. Leuke kroegen en ideeën voor aanvaringen met recente historie zijn ook leuk!
  FOK!fotograaf maandag 5 februari 2007 @ 17:44:18 #132
73911 ultra_ivo
pi_46013377
Izmailovo is de leuke markt in Moskou. Een leuke kroeg waar ik laatst was is Nikolskaya Ulitsa, op de hoek met de overdekte winkelgalerij. Is een kelderkroeg.
  maandag 5 februari 2007 @ 17:46:53 #133
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46013456
quote:
Op maandag 5 februari 2007 17:33 schreef Hik het volgende:
We zijn BIJNA van het visumgezeur af en ik zou zo langzamerhand bijna vergeten waarom we ook al weer gingen!
Daarom mijn vraag (ja, ik heb voorgaande tips gelezen): What (not) to miss?! (in beide steden dus). Ik ben dol op letter eten en markten, dus tips voor leuke restaurants en kleurrijke markten zijn sowieso zeer welkom. Leuke kroegen en ideeën voor aanvaringen met recente historie zijn ook leuk!
mijn vriend heeft vorig weekend zijn reisbureau geopend met reizen naar steden in rusland en oekraine etc met bijbehorende site. Als je wilt, kan ik wel wat informatie voor je verschaffen. kan ik de site hier gewoon posten?
put
your
clothes
on!
pi_46015641
quote:
Op maandag 5 februari 2007 17:46 schreef Jerruh het volgende:
Kan ik de site hier gewoon posten?
Jahoor, graag zelfs, als je er zelf maar geen geld mee verdient en de site niet in elk topic spamt
  maandag 5 februari 2007 @ 19:02:55 #135
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46015828
quote:
Op maandag 5 februari 2007 18:58 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Jahoor, graag zelfs, als je er zelf maar geen geld mee verdient en de site niet in elk topic spamt
haha ik verdien er geen geld mee, maar misschien wordt het gezien als reclame
www.sovjetreizen.nl
ik zit er over na te denken om nog eens naar st. petersburg te gaan, maar Kiev trekt mij ook wel!
put
your
clothes
on!
  donderdag 1 maart 2007 @ 12:36:32 #136
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46803015
*terug is!

ERG leuk gehad!
Eerste drie dagen in Moskou. Eerste dag was echt heel koud, min 20, maar daarna werd het langzaamaan steeds een beetje warmer. Behalve dat was het weer geweldig: steeds een knalblauwe lucht. Natuurlijk de standaard-toeristen dingen gedaan: Kremin, metro, GUM, Rode plein en veel blimi's eten. Ook kennis gemaakt met de politie (hiep hiep). 's Avonds heerlijk gegeten en wezen stappen (sushi, salsa en blote vrouwen op de bar ).

Op zondag met de trein naar St. Petersburg. Daar zaten we gelukkig wat centraler (hele leuke B&B an Nevsky, 200-300 m. van de Hermitage). Veel geshopt, natuurlijk naar de Hermitage en op de laatste dag het museum voor Political History laten schieten omdat we de avond ervoor erg heftig waren doorgezakt (wodka!) met een stel Ruissische studenten. Heel gezellig, maar... au.

Hele dure en hele volle week, met het nodige geregel vooraf, maar zeer de moeite waard!
pi_46803935
Paar fotootjes

donderdag 1 maart 2007 @ 13:05:44 #138
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46804017
wow mooie fotos!!!!
en het ziet er lekker zonnig uit .
put
your
clothes
on!
pi_46804257
hehe...ja...das in de zomer he...:p...de zon kán schijnen...:D
  donderdag 1 maart 2007 @ 13:15:54 #140
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46804392
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 13:12 schreef Dynia het volgende:
hehe...ja...das in de zomer he...:p...de zon kán schijnen...:D
mijn vriendje was van 7 tot 21 december in rusland en oekraine en was verbaasd toen het in moskou 3 graden boven nul was hehe! maar goed, de winter heeft zich er nu daar wel rerevrancheerd! .
overigens is zijn bureau nu open! .
put
your
clothes
on!
pi_46804468
zo kan het ook zijn:

Wat is zijn bureau?

Edit: ik zie het al..sovietreizen.nl...:d...ga ik eens rondgluren...:)
  donderdag 1 maart 2007 @ 13:19:14 #142
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_46804518
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 13:17 schreef Dynia het volgende:
zo kan het ook zijn:

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat is zijn bureau?
overigens: echt hele mooie fotos. goed gemaakt .
ik heb het een paar posts terug gemeld: sovjet reizen.
put
your
clothes
on!
pi_46804684
hehe...ja...als je maar genoeg foto's maakt zitten er altijd wel een paar goede tussen..;)

Ik begrijp dat je vriendje net is begonnen, is het de bedoeling dat hij in de toekomst ook verder rusland in gaat? Is je vriend Russisch? of vond hij het gewoon mooi, en begon met reizen te organiseren?...jaja...erg nieuwsgierig...:D

Duidelijke site wel...:)

[ Bericht 4% gewijzigd door Dynia op 01-03-2007 13:31:36 ]
  donderdag 1 maart 2007 @ 13:38:51 #144
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46805256
Die laatste foto's zijn meer zoals ik het heb gezien... Hoewel: besneeuwd maar met heldere luchten dan...
pi_46805732
Ik zie trouwens een stukje terug iets over een betaalbaar hotel in het centrum?...Als je geen luxe wil, maar gewoon een bed op 3 minuten lopen van het rode plein: Hotel Centralnaja...geeeeeeen luxe, openbare wc en douch, maar 1700 roebel per nacht...krijg je nog een lekker ontbijtje ook...:)

Ik heb er 2 weekendjes gezeten, en ik was na de lange dagen door de stad lopen zo moe, dat de luxe me niet boeide...

De Gang

de douche:

De kamer met 2 bedden, 2 stoelen, koelkastje, TV:

Ik zei al...geeeen luxe, maar wel el cheapo op een A lokatie...Dwerskaja Ulitsa
  FOK!fotograaf donderdag 1 maart 2007 @ 14:13:36 #146
73911 ultra_ivo
pi_46806613
1700 roebel el cheapo?
  FOK!fotograaf donderdag 1 maart 2007 @ 14:15:06 #147
73911 ultra_ivo
pi_46806668
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 12:36 schreef Hik het volgende:
Natuurlijk de standaard-toeristen dingen gedaan: Kremin, metro, GUM, Rode plein en veel blimi's eten. Ook kennis gemaakt met de politie (hiep hiep). 's Avonds heerlijk gegeten en wezen stappen (sushi, salsa en blote vrouwen op de bar ).
Inderdaad, de typische toeristendingen
  donderdag 1 maart 2007 @ 14:30:06 #148
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46807183
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 14:13 schreef ultra_ivo het volgende:
1700 roebel el cheapo?
Voor zo dicht in het centrum vind ik het niet slecht. Wij betaalden 37,50 pp. ver buiten het centrum (Vladikino). De kamer was dan wel iets beter en we hadden eigen douche/toilet.

We hebben echt veel gezocht in Moskou, maar het is heel moeilijk/onmogelijk om daar een beetje iets betaalbaars te vinden, lijkt wel.
pi_46807291
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 14:13 schreef ultra_ivo het volgende:
1700 roebel el cheapo?
50 euro bijna op het rode plein midden in de zomer vind ik wel el cheapo ja...:)

50m verderop zit deze...:

The Ritz-Carlton Moscow
Tverskaya Street 3-5, Moscow, RU 125009
$817.51 - 4401.95 USD

Ok...dan heb je wel luxe....

[ Bericht 28% gewijzigd door Dynia op 01-03-2007 14:44:40 ]
  dinsdag 20 maart 2007 @ 08:41:42 #150
92117 Cydex
Pennywise but Poundfoolish
pi_47461380
Ik heb het topic doorgelezen, maar kom niets tegen over appartementen in Moskou. Wij gaan in oktober voor 5 dagen (tickets al binnen), maar zoeken nog een appartement. Iemand tips of ervaringen met appartementen in Moskou?
"Werk, en de vreugde komt vanzelf" - Goethe -
pi_47468718
Waarom zou je voor die 5 dagen in een appartement willen gaan zitten dan?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 13:29:19 #152
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_47469824
  dinsdag 20 maart 2007 @ 19:29:32 #153
92117 Cydex
pi_47483263
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:51 schreef k_man het volgende:
Waarom zou je voor die 5 dagen in een appartement willen gaan zitten dan?
Kosten zijn lager. We gaan met z'n vieren.
pi_47486209
Alsof een hotel in Moskou zoveel kost... Of een hostel.

Zo moeiljik is het trouwens toch niet? Tik eens moskou appartement in bij Google.
  woensdag 21 maart 2007 @ 09:03:46 #155
92117 Cydex
pi_47499624
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:35 schreef k_man het volgende:
Alsof een hotel in Moskou zoveel kost... Of een hostel.

Zo moeiljik is het trouwens toch niet? Tik eens moskou appartement in bij Google.
Het vinden van een appartement is het probleem niet. Ik wil graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met bepaalde appartement.
pi_51872276
Hoi,

Zondag over een week vertrek ik samen met een vriend van mij naar Moskou, waarna we na een paar dagen met de trein door reizen naar St.Petersburg.

We hebben een visum geregeld, dat we aanstaande maandag op kunnen halen. Ook hebben we de vluchten en hostels vanzelf sprekend geboekt.

Ik heb alleen nog een aantal vragen, en hoopte eigenlijk dat er mensen zijn die er antwoord op weten.

1) Ik krijg overal te horen dat het verboden is vanuit een ander land Russische Roebbels in te voeren in Rusland. Is dat waar, en zo ja, zijn ze daar makkelijk en eerlijk te wisselen?
2) Is het noodzakelijk/raadzaam om voor een reis van 10 dagen een tbc-vaccinatie te halen? Ik weet dat er geen echt vaccin bestaat maar volgens de GGD bestaat er wel een vaccin dat de gevolgen van tbc ernstig kan beperken. Ook weet ik dat het misschien laat is, maar beter laat dan nooit.
3) Hoe verloopt de 'procedure' bij aankomst bij de douane in Moskou? Rommelig of is het gewoon een kwestie van paspoort+visum overhandigen en doorlopen?

Als er nog andere specifieke tips zijn over de reis in het algemeen dan hoor ik ze graag
Alvast bedankt.
pi_51873185
1) Niet waar, je mag maximaal 10000 dollar aan waarde invoeren en uitvoeren in cash, dat je roebels nergens kan omwisselen hier ala. ATM methode kan, maar houd de koers gewoon even in de gaten. Euro's betalen soms veel beter dan dollars. (BIJ WISSELKANTOREN... niet op de straat, dan ben je een SUKKEL)
2) ik weet niet welke gebieden je gaat bezoeken, maar tbc heb ik niet gehaald, en heb er ook geen plannen voor
3) je moet eerst een papiertje invullen (handig als je iemand zoekt die russisch en engels kan) dat papiertje moet gestempeld worden door het hotel waar je verblijft. Papiertje + passport aan douane geven. Ze zullen vragen wat je komt doen, meestal zal dat dus 'toerisme' betreffen. Ik kom zelf in Voronezh aan en maak meestal even contact op het vliegveld met mede reizigers zodat er iemand die goed russisch kan, achter me staat bij de douane

Rommelig, zelfde als in Duitsland Dus moeilijker als Nederland

Zorg dat je weet hoe je dat papiertje moet invullen... kan handig zijn daar een voorbeeld van uit te printen

ps. visum is een sticker in je paspoort... wees slim controleer het als je maandag binnen bent. Wees nog slimmer en laat het blauwe blaadje zien als Yuri of z'n collega bij de deur staat. En kom pas 15 minuten nadat de kassa open gaat
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_51873507
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 00:07 schreef Skinkie het volgende:
1) Niet waar, je mag maximaal 10000 dollar aan waarde invoeren en uitvoeren in cash, dat je roebels nergens kan omwisselen hier ala. ATM methode kan, maar houd de koers gewoon even in de gaten. Euro's betalen soms veel beter dan dollars. (BIJ WISSELKANTOREN... niet op de straat, dan ben je een SUKKEL)
2) ik weet niet welke gebieden je gaat bezoeken, maar tbc heb ik niet gehaald, en heb er ook geen plannen voor
3) je moet eerst eeen papiertje invullen (handig als je iemand zoekt die russisch en engels kan) dat papiertje moet gestempeld worden door het hotel waar je verblijft. Papiertje + passport aan douane geven. Ze zullen vragen wat je komt doen, meestal zal dat dus 'toerisme' betreffen. Ik kom zelf in Voronezh aan en maak meestal even contact op het vliegveld met mede reizigers zodat er iemand die goed russisch kan, achter me staat bij de douane

Rommelig, zelfde als in Duitsland Dus moeilijker als Nederland

Zorg dat je weet hoe je dat papiertje moet invullen... kan handig zijn daar een voorbeeld van uit te printen
Dank je!
1) Dus ik kan gewoon op Schiphol een paar honderd euro meenemen aan roebels en loop niet het risico dat dat wordt afgepakt bij de douane aldaar? .
2) Ik heb me laten vertellen dat tbc daar veel voorkomt. Ik vlieg naar Moskou, verblijf daar een aantal dagen, en reis dan per trein naar St.Petersburg, vanuit daar vlieg ik weer terug naar Nederland. Nou ben ik ingeeent tegen alle vormen van Hepatits+ DFTP. Dus, maar ben nogal angstig voor ziektes van nature, vandaar:)
3. Ik heb bij mijn visumaanvraag ingeleverd: Een gestempelde uitnodiging van mijn hostel, een verklaring van mijn ziektekostenverzekeraar dat ik gedekt ben in Rusland, een pasfoto, mijn paspoort (dat na vertrek nog meer dan 6 maanden geldig is, en natuurlijk het aanvraagformulier. Is dat briefje dan niet hetzelfde als een uitnodiging?
Moet ik daarnaast ook nog bepaalde goederen declaren? (Ik neem niks bijzonders mee buiten de officiele documenten om, alleen kleren en geld. Geen dure dingen.)
Ik neem aan dat ik bij de douane nogal norse Russen tegenover me heb? Ik was al bang toen ik het consulaat in moest

Dank je.
pi_51874124
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 00:18 schreef Mieks het volgende:
Dank je!
1) Dus ik kan gewoon op Schiphol een paar honderd euro meenemen aan roebels en loop niet het risico dat dat wordt afgepakt bij de douane aldaar? .
LOL als jij op Schiphol iemand vindt die jou roebels kan verschaffen
quote:
2) Ik heb me laten vertellen dat tbc daar veel voorkomt. Ik vlieg naar Moskou, verblijf daar een aantal dagen, en reis dan per trein naar St.Petersburg, vanuit daar vlieg ik weer terug naar Nederland. Nou ben ik ingeeent tegen alle vormen van Hepatits+ DFTP. Dus, maar ben nogal angstig voor ziektes van nature, vandaar:)
Jouw lichaam, maar ik geloof niet in spontane uitbraken van dat soort ziekten
quote:
3. Ik heb bij mijn visumaanvraag ingeleverd: Een gestempelde uitnodiging van mijn hostel, een verklaring van mijn ziektekostenverzekeraar dat ik gedekt ben in Rusland, een pasfoto, mijn paspoort (dat na vertrek nog meer dan 6 maanden geldig is, en natuurlijk het aanvraagformulier. Is dat briefje dan niet hetzelfde als een uitnodiging?
Nope, zeker niet (briefje krijg je gratis is het vliegtuig)
quote:
Moet ik daarnaast ook nog bepaalde goederen declaren? (Ik neem niks bijzonders mee buiten de officiele documenten om, alleen kleren en geld. Geen dure dingen.)
Ik neem aan dat ik bij de douane nogal norse Russen tegenover me heb? Ik was al bang toen ik het consulaat in moest
Ik heb de vorige keer alles, inclusief een bos rozen door de scanner heen geduwd en kreeg geen enkele opmerking Maar ik heb begrepen dat je officieel zou moeten aangeven dat je een hand GPS hebt. Achja, de vorige keer heb ik met niets last gehad. Alleen op de terugweg was mijn koffer 'toevallig' te zwaar... dat zijn wel naaistreken. Ik zou je adviseren om tijdens je terugreis zeker nog 2000 roebel (rond 60 euro) voor 'nood' achter de hand te hebben. Om dit soort zaakjes op te kunnen lossen.
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 27 juli 2007 @ 06:52:36 #161
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_51877140
Ik zou je wel willen adviseren om bij terugkomst via de GGD een mantoux te laten zetten.
Dan is het helder of je wel of geen TB eraan hebt overgehouden!
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2007 @ 06:57:34 #162
73911 ultra_ivo
pi_51877154
Ik haal al jaren geen inentingen meer voor m'n Ruslandreizen. Roebels heb ik altijd op voorraad. Invoeren is dus geen probleem. Roebels in Nederland krijgen is wel een probleem. Gewoon na de douane ff pinnen en direct wat kleins kopen zodat je kleingeld hebt. Op welk vliegveld kom je aan?
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:14:25 #163
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51878101
Wij hebben in februari exact hetzelfde gedaan als wat jullie gaan doen...
[Reisverhaal] Moskou en St.Petersburg

Het is wat overdreven (en waarschijnlijk zelfs beter niet) een BCG vaccinatie te nemen voor zo'n kort bezoek. BCG voorkomt namelijk TBC niet en maakt het in de toekomst ook lastiger op te sporen. De vaccinatie wordt alleen aangeraden (meen ik) als je heel lang gaat en/of veel contact met de bevolking hebt. Dat lijkt me in jouw geval een beetje onwaarschijnlijk.
Mocht je erg zenuwachtig zijn hierover dan kun je navragen of Mantoux zinvol is. Je krijgt dan voor je weggaat een klein prikje om je te testen op bepaalde stoffen en bij terugkomst weer. Mocht je iets hebben opgelopen, dan kunnen ze je heel snel behandelen.

Pinnen is in Moskou en St. Petersburg geen enkel probleem geweest voor ons (behalve dat het vaak moest, want het was niet goedkoop ). Gelijk op het vliegveld al geld gehaald en inderdaad niets meegenomen vooraf.

Met betrekking tot je documenten: neem ze altijd mee! Ook een "officieel" kaartje dat je van je hotel krijgt, waarop staat dat je daar verblijft. Recentelijk was het nog nodig om ook een officiele inschrijving te hebben in de plaats waar je verbleef, maar dit is (geloof ik) eind 2006 gewijzigd. Wij hadden er nogal veel gezeik mee bij controle op straat (zie ook het reisverhaal). Niets aan de hand verder, maar handig om te weten wat je echt bij je moet hebben, zodat de kans dat je een geld-bedelende agent tegenkomt iets minder groot is...

Verder: enjoy! Ik vond het erg gaaf. En heel koud, maar dat zal voor jullie een stuk minder zijn...
pi_51881585
Net terug uit St.Petersburg. In het vliegtuig krijg je al een landingskaart, waarvan één deel afgegeven wordt bij aankomst en je één deel bij je moet houden tot vertrek. Met visum geen problemen gehad bij binnenkomst. Ging vrij snel, maar andere deden er erg lang over. Ze zeggen niets tegen je, alle nummers worden gewoon in de computer gezet en je krijgt een stempel.

Daarna moet je je nog wel laten registreren binnen 3 werkdagen als je langer dan 3 werkdagen op dezelfde plek blijft. Door de verandering van regels kan dit niet meer zomaar bij elk hotel, maar moet je daarvoor (in SPB) naar het hoofdpostkantoor waar je in het cyrrillisch formuliertjes in mag vullen, waarvan je er één gestempeld mee krijgt. Opvallend genoeg wordt daar verder nooit meer naar gekeken en krijg je ook geen stempel in je paspoort of wordt er iets ingevoerd in een computer. De hele registratie kun je een halve dag voor uittrekken als het tegenzit.

Nog even uit Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #5 =>
quote:
De luchthaven van St.Petersburg is veel te klein. Voor je kan inchecken moet je met bagage door een controle. De KLM desk had last van een computerstoring waardoor inchecken erg lang duurde (ruim 1 uur), daarna nog door paspoortcontrole (40 minuten) en bij de gate door nog een controle voor het boarden (20 minuten). Met tien minuten vertraging vertrokken hierdoor, maar als het echt druk is (dit was één van de vier vluchten in 1,5 uur), dan kan ik me voorstellen dat er nauwelijks een vliegtuig op tijd vertrekt.
Opvallend wel dat bij aankomst alle grensformaliteiten, bagage etc in 10 minuten geregeld was, waar we al op het tijdstip dat het vliegtuig had moeten landen, buiten stonden.
Gelukkig worden binnenkort de visum verplichtingen (wederom) veranderd en kunnen bijvoorbeeld studenten en inwoners van een aantal landen zonder visum, maar met registratie het land in.
pi_51881653
Pinnen in SPB was inderdaad geen enkel probleem (en inderdaad alles is duurder dan je verwacht), maar met creditcard betalen kan bijna nergens.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:17:52 #166
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51882849
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef DutchTrain het volgende:
Daarna moet je je nog wel laten registreren binnen 3 werkdagen als je langer dan 3 werkdagen op dezelfde plek blijft. Door de verandering van regels kan dit niet meer zomaar bij elk hotel, maar moet je daarvoor (in SPB) naar het hoofdpostkantoor waar je in het cyrrillisch formuliertjes in mag vullen, waarvan je er één gestempeld mee krijgt. Opvallend genoeg wordt daar verder nooit meer naar gekeken en krijg je ook geen stempel in je paspoort of wordt er iets ingevoerd in een computer. De hele registratie kun je een halve dag voor uittrekken als het tegenzit.
Wat bizar! Dit was dus uist het deel dat eind 2006/begin 2007 was veranderd, in de zin dat je je dus juist NIET meer hoefde te registreren. (Wat agenten vervolgens niet wisten, of in elk geval hard hun best deden dat even te vergeten). Blijkbaar is het nu dus juist weer strenger geworden?!
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:18:42 #167
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51882871
Trouwens, DT, kun je dat registreren niet gewoon door je hotel laten doen? Want dat was eerder wel het geval heb ik altijd begrepen...
pi_51884847
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:18 schreef Hik het volgende:
Trouwens, DT, kun je dat registreren niet gewoon door je hotel laten doen? Want dat was eerder wel het geval heb ik altijd begrepen...
Nee, omdat ik maar 1 nacht in een hotel verbleef en de rest in een appartement, moest ik mij sowieso registeren. Ik had wel een uitnodiging voor een toeristisch visum van een reisorganisatie, maar dus niet van het hotel.
Het hotel deed geen registraties meer vanwege een verandering in de regels...

Voor de reiziger die gewoon een hotel boekt en daarvanuit een uitnodiging krijgt voor het visum moet dit allemaal geen probleem zijn... sommige mensen maken het gewoon moeilijk voor zichzelf
pi_51886218
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 00:41 schreef Skinkie het volgende:

[..]

LOL als jij op Schiphol iemand vindt die jou roebels kan verschaffen
[..]

Jouw lichaam, maar ik geloof niet in spontane uitbraken van dat soort ziekten
[..]

Nope, zeker niet (briefje krijg je gratis is het vliegtuig)
[..]

Ik heb de vorige keer alles, inclusief een bos rozen door de scanner heen geduwd en kreeg geen enkele opmerking Maar ik heb begrepen dat je officieel zou moeten aangeven dat je een hand GPS hebt. Achja, de vorige keer heb ik met niets last gehad. Alleen op de terugweg was mijn koffer 'toevallig' te zwaar... dat zijn wel naaistreken. Ik zou je adviseren om tijdens je terugreis zeker nog 2000 roebel (rond 60 euro) voor 'nood' achter de hand te hebben. Om dit soort zaakjes op te kunnen lossen.
Travelex wisselt roebels sinds juni las ik.
Maar ik kan zoals ik boven lees beter gewoon ter plekke geld halen.
En als je dat briefje moet laten stempelen door je hotel, hoe kan dat dan dat je dat pas in het vliegtuig krijgt, of moet dat achteraf?
pi_51886318
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:14 schreef Hik het volgende:
Wij hebben in februari exact hetzelfde gedaan als wat jullie gaan doen...
[Reisverhaal] Moskou en St.Petersburg

Het is wat overdreven (en waarschijnlijk zelfs beter niet) een BCG vaccinatie te nemen voor zo'n kort bezoek. BCG voorkomt namelijk TBC niet en maakt het in de toekomst ook lastiger op te sporen. De vaccinatie wordt alleen aangeraden (meen ik) als je heel lang gaat en/of veel contact met de bevolking hebt. Dat lijkt me in jouw geval een beetje onwaarschijnlijk.
Mocht je erg zenuwachtig zijn hierover dan kun je navragen of Mantoux zinvol is. Je krijgt dan voor je weggaat een klein prikje om je te testen op bepaalde stoffen en bij terugkomst weer. Mocht je iets hebben opgelopen, dan kunnen ze je heel snel behandelen.

Pinnen is in Moskou en St. Petersburg geen enkel probleem geweest voor ons (behalve dat het vaak moest, want het was niet goedkoop ). Gelijk op het vliegveld al geld gehaald en inderdaad niets meegenomen vooraf.

Met betrekking tot je documenten: neem ze altijd mee! Ook een "officieel" kaartje dat je van je hotel krijgt, waarop staat dat je daar verblijft. Recentelijk was het nog nodig om ook een officiele inschrijving te hebben in de plaats waar je verbleef, maar dit is (geloof ik) eind 2006 gewijzigd. Wij hadden er nogal veel gezeik mee bij controle op straat (zie ook het reisverhaal). Niets aan de hand verder, maar handig om te weten wat je echt bij je moet hebben, zodat de kans dat je een geld-bedelende agent tegenkomt iets minder groot is...

Verder: enjoy! Ik vond het erg gaaf. En heel koud, maar dat zal voor jullie een stuk minder zijn...
Dus altijd paspoort+visum bij je hebben? Of moet ik ook de uitnodiging etc. opnieuw uitprinten? Lijkt me dat als je het visum hebt, de uitnodiging vanzelfsprekend ook klopt.
pi_51887192
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 14:21 schreef Mieks het volgende:

Dus altijd paspoort+visum bij je hebben? Of moet ik ook de uitnodiging etc. opnieuw uitprinten? Lijkt me dat als je het visum hebt, de uitnodiging vanzelfsprekend ook klopt.
Reisorganisaties en reisgidsen raden je aan om je paspoort met visum en vertrekformulier veilig op te bergen, bij voorkeur in de kluis in je hotel. Maak bij aankomst in je hotel meteen een aantal kopieen van het geheel en laat op straat NOOIT het origineel zien als daar om gevraagd wordt. Altijd kopieën laten zien en zeggen dat het origineel ergens anders is.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2007 @ 15:55:53 #172
73911 ultra_ivo
pi_51889742
Veel handiger is het om naast je paspoort&visum ook je identiteitskaart mee te nemen. Bij gewone straatcontroles laat je die dan zien. Ook als je je moet legitimeren bij het kopen van bijv. een treinkaartje. Nooit een paspoort laten zien aan een agent is een garantie voor problemen. Agenten hebben het recht om je pas te vragen en met Russische agenten moet je niet spotten.
pi_51890907
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 15:55 schreef ultra_ivo het volgende:
Veel handiger is het om naast je paspoort&visum ook je identiteitskaart mee te nemen. Bij gewone straatcontroles laat je die dan zien. Ook als je je moet legitimeren bij het kopen van bijv. een treinkaartje. Nooit een paspoort laten zien aan een agent is een garantie voor problemen. Agenten hebben het recht om je pas te vragen en met Russische agenten moet je niet spotten.
Dan ken jij de regels niet

Een russische agent mag vragen je paspoort te TONEN maar niet van je af te pakken. Dus als jij maar even doet alsof je, je paspoort wilt geven dan weten ze 1) hij is een toerist 2) kent de regels niet.

Enige plek waar ik m'n paspoort moest tonen was overigens op weg naar het kremlin. En regelen van een stempeltje kan in een wat kleinere plaats dan in Moskou altijd bij wat bureautjes.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2007 @ 16:42:35 #174
73911 ultra_ivo
pi_51891476
SOrry, maar dat is leuke theorie. De praktijk is anders. IEDEREEN geeft z'n pas af aan de politie bij een controle, ook de Russen. Bij een controle in een bus worden gewoon alle paspoorten ingezameld en in de politiepost gecontroleerd. Weiger je op zo'n moment je paspoort aan de agent te geven dan heb je een vet probleem.
pi_51891811
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 16:42 schreef ultra_ivo het volgende:
SOrry, maar dat is leuke theorie. De praktijk is anders. IEDEREEN geeft z'n pas af aan de politie bij een controle, ook de Russen. Bij een controle in een bus worden gewoon alle paspoorten ingezameld en in de politiepost gecontroleerd. Weiger je op zo'n moment je paspoort aan de agent te geven dan heb je een vet probleem.
Ze geven hun 'nationale' paspoort af. Je bent er mee bekend dat Russen twee paspoorten hebben? Je nationale paspoort geef je ook 'borg' als je bijvoorbeeld schaatsen huurt of verzin maar iets.

Overigens je hebt geluk dat kopietjes werden geaccepteerd Ik heb wel eens andere verhalen gehoord.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 17:50:06 #176
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51893458
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 14:18 schreef Mieks het volgende:

En als je dat briefje moet laten stempelen door je hotel, hoe kan dat dan dat je dat pas in het vliegtuig krijgt, of moet dat achteraf?
Nee, van je hotel krijg je een ander briefje!
Ik had de uitnodigingsdingen wel meegenomen, maar die liet ik gewoon in het hotel. Niet nodig gehad ook.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 17:53:20 #177
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51893555
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 14:49 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Reisorganisaties en reisgidsen raden je aan om je paspoort met visum en vertrekformulier veilig op te bergen, bij voorkeur in de kluis in je hotel. Maak bij aankomst in je hotel meteen een aantal kopieen van het geheel en laat op straat NOOIT het origineel zien als daar om gevraagd wordt. Altijd kopieën laten zien en zeggen dat het origineel ergens anders is.
Hier hoor ik zulke verschillende verhalen over! Wij hadden ook een hele stapel kopieën bij ons, maar volgens de dame van de receptie van ons hotel waren die waardeloos. Wij hebben bij contole (op het rode plein inderdaad) wel onze echte paspoorten laten zien. Gezien de opstelling van de agenten zou heb me erg verbaasd hebben als we waren weggekomen met kopieën. Overigens hadden we wel afgesproken dat we 's avonds laat of op een afgelegen plek wat meer ons best zouden doen met de kopieën!
pi_51893839
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 17:53 schreef Hik het volgende:
Gezien de opstelling van de agenten zou heb me erg verbaasd hebben als we waren weggekomen met kopieën.
Mmm... ik neem aan dat je die controle post bedoeld met metaal detectoren etc.? Want daar werd ook *zo* makkelijk gedaan van de winter

Leukste vond ik nog m'n Nederlandse studenten pas, die werd gewoon overal geaccepteerd
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2007 @ 20:19:11 #179
73911 ultra_ivo
pi_51897153
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 16:52 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Ze geven hun 'nationale' paspoort af. Je bent er mee bekend dat Russen twee paspoorten hebben? Je nationale paspoort geef je ook 'borg' als je bijvoorbeeld schaatsen huurt of verzin maar iets.
Jazeker. Daarom werkt de truc met de Nederlandse identiteitskaart ook zo goed. In grensgebieden wordt soms ook het internationale paspoort gevraagd. Ook aan Russen. Bekijk anders maar eens het incident met de officier in m'n verslag van de 1000 van St. Petersburg.
  zondag 29 juli 2007 @ 23:51:06 #180
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51947812
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 18:03 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Mmm... ik neem aan dat je die controle post bedoeld met metaal detectoren etc.? Want daar werd ook *zo* makkelijk gedaan van de winter

Leukste vond ik nog m'n Nederlandse studenten pas, die werd gewoon overal geaccepteerd
Nope, gewoon een stel agenten los op het plein
  maandag 30 juli 2007 @ 18:40:44 #181
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_51966198
Ik heb besloten waar ik in september naar toe wil gaan, voor 12 dagen naar Moskou.

Nu heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken met visum ed. hoe het zit met een eventuele huurauto, de mensen daar, spullen kopen, mentaliteit, hoe om gaan met geld, afdingen ed.

Zijn er hier mensen aanwezig die mij het een en het ander kunnen duidelijk maken?
pi_51966427
Auto huren? Waar wil je heen rijden? In moskou zelf ga je met de metro, die is zo efficient. De auto wil je niet hoor. En buiten Moskou... Ja dan ga je met de trein. Bijv een weekendje naar St. Petersburg (dat kan makkelijk als je 12 dagen blijft). Ook erg de moeite waard.
De mensen zijn erg aardig vind ik, maar ik spreek de taal. De mensen lijken lompe ongeinteresseerde boeren als je engels tegen ze gaat praten. Jongeren die graag engels met je willen oefenen uitgezonderd. Aan de loketten bij treinen ed zijn mensen altijd een beetje bot. Maar gewoon stug blijven staan tot je je kaartje hebt en je niet weg laten jagen went. Ook in de rij staan is een beetje een kunst, je moet goed opletten. Voordringen is niet van de lucht.
Verder een geweldige stad, veel te zien, veel te doen zowel op cultureel gebied maar ook leuk om uit te gaan. Ik vind Moskou echt een wereld apart. Zoveel tegenstellingen (de ferrari's staan op de stoep geparkeerd, daarnaast bedelen er oude oma's bij de metro ingangen).

Visum is altijd wel iets wat je ruim van te voren moet regelen. Ik ben nooit als toerist geweest, maar volgens mij moet je behalve een uitnodiging van het hotel ook een voucher van het hotel meenemen waarin staat dat je hebt geboekt. En verder het visum formulier invullen, twee pasfoto's en een paspoort dat minimaal een half jaar voor terugkomst nog geldig is.
Het belangrijkste is dus de uitnodiging uit Rusland om het visum te krijgen. Deze kan je via internet kopen, dan regelt een hotel dat voor je of reisorganisatie terwijl je niet perse daar hoeft te blijven. Als je iemand gaat opzoeken kan die ook een priveuitnodiging voor je regelen, maar dat kost echt een tijd en is een hoop gedoe voor die mensen. Ik zou dan gewoon even 25 euro ofzo dokken voor die toeristenuitnodiging. Je kan alles ook laten regelen door bijv het visumbureau www.visum.nl Maar dat kost natuurlijk weer extra. Al hoef je dan niet zelf op en neer naar Den Haag voor de ambassade. Het visum is namelijk niet klaar terwijl je wacht, maar het duurt 10 werkdagen. Dus je moet er 2x voor naar Den Haag. De kosten van een visum zijn dacht ik 60 euro. Dat was bij mij in elk geval zo (studentenvisum), maar ik dacht dat toeristenvisum hetzelfde was. Ik zou het visum niet te krap nemen. Bijv 1 dag langer dan je laatste dag in Rusland. Voorkomt gezeik, mocht je onverwacht toch vertraagd zijn ofzo.
  maandag 30 juli 2007 @ 19:01:26 #183
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51966680
pi_51966826
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:50 schreef pietjekanarie het volgende:
Je kan alles ook laten regelen door bijv het visumbureau www.visum.nl Maar dat kost natuurlijk weer extra. Al hoef je dan niet zelf op en neer naar Den Haag voor de ambassade. Het visum is namelijk niet klaar terwijl je wacht, maar het duurt 10 werkdagen. Dus je moet er 2x voor naar Den Haag. De kosten van een visum zijn dacht ik 60 euro. Dat was bij mij in elk geval zo (studentenvisum), maar ik dacht dat toeristenvisum hetzelfde was. Ik zou het visum niet te krap nemen. Bijv 1 dag langer dan je laatste dag in Rusland. Voorkomt gezeik, mocht je onverwacht toch vertraagd zijn ofzo.
Kosten zijn nu omlaag (35 euro) en de snelheid omhoog (8 werkdagen) sinds 1 juli (zie www.embassy.nl)

Meer info: http://www.embassy.nl/pdffiles/261_info.rusland.pdf
  dinsdag 31 juli 2007 @ 13:15:04 #185
121741 _Dizzy_
pi_51986832
Goh dit is precies de informatie die ik zocht! Heel erg bedankt, ik wist namelijk helemaal niet hoe je nu zo een visum moet regelen. Ik ga er nu eens op mijn gemak achter aan!
  dinsdag 31 juli 2007 @ 14:31:07 #186
187474 iruub
It is never too late to learn
pi_51989207
quote:
Puik hoor en lijkt op mijn eigen ervaringen toen ik dat land bezocht in 1997.
"A true friend is the greatest of all blessings, and that which we take the least care of all to acquire."
  donderdag 2 augustus 2007 @ 16:52:02 #187
121741 _Dizzy_
pi_52049165
gaaf verhaal ja !

Heb er al helemaal zin in!
  donderdag 2 augustus 2007 @ 19:28:27 #188
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_52052904
beter!

stedentechnisch gezien zit ik in dit topic fout, maar ik ga 11 augustus naar Kiev en een excursie doen naar tsjernobyl! en ik heb er zin in!
put
your
clothes
on!
pi_52064780
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 19:28 schreef Jerruh het volgende:
stedentechnisch gezien zit ik in dit topic fout, maar ik ga 11 augustus naar Kiev en een excursie doen naar tsjernobyl! en ik heb er zin in!
Daarvoor kun je dan ook terecht in: Oekraïne deel 5 en het Tsjernobyl topic
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 09:23:56 #190
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_52065406
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 14:31 schreef iruub het volgende:

[..]

Puik hoor en lijkt op mijn eigen ervaringen toen ik dat land bezocht in 1997.
Dank!
pi_52928426
Hallo mensen,
Eind November gaan we een paar dagen naar Moskou voor een voetbalwedstrijd en wat sight seeing..
Vlucht is al geregeld (Keulen-Moskou 165 euro pp retour) nu alleen nog een visum en hotel/pension/appartement.

Voor een visum neig ik naar zo'n online visumbureau, want 2 dagen op en neer naar den haag is me toch iets te gortig..
Iemand een tip voor een betrouwbare partij?

En dan is er nog de kwestie overnachting..
Hotels in het centrum zijn nogal prijzig, en hostels lijken me niet allemaal even fris, dus dachten we aan een apartement!

Ik hoor graag van mensen met tips hoe dit het beste aan te pakken!
Tips voor sight seeing zijn natuurlijk ook welkom!
Op zaterdag 10 juli 2010 13:47 schreef Guus_Geluk:
"Eindhoven, dat is de voetbalhoofdstad van Nederland"
Op woensdag 28 juli 2010 20:06 schreef heywoodu:
"En anders zal ik die Guus eens even vingeren, van achteren, met een stoelpoot.."
  dinsdag 4 september 2007 @ 04:01:21 #192
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_52930649
hostels zijn wel okay hoor.. je kan er 1 nemen met 2-persoonskamer. Voor visum aanvraag kan ik visum.nl aanraden. snelle en goede afwikkeling.

Zelf heb ik overigens ook voetbalwedstrijd in moskou gezien! (2 eigenlijk..). voor welke ga je?

Voor de liefhebbers:
Reisverhaaltje St petersburg: http://wereldreis.reismee.nl/reisverhaal/431/st-petersburg-rocks/

Reisverhaaltje Moskou: http://wereldreis.reismee.nl/reisverhaal/460/op-naar-moskou/
pi_52931332
Nog tips voor hotels die qua pricing een beetje ok zijn en makkelijk te boeken zijn? (misschien via een agency?) we gaan in de champions league naar CSKA v PSV
"En anders zal ik die Guus eens even vingeren, van achteren, met een stoelpoot.."
pi_52932089
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 08:03 schreef StrikerZeljko het volgende:
Nog tips voor hotels die qua pricing een beetje ok zijn en makkelijk te boeken zijn? (misschien via een agency?) we gaan in de champions league naar CSKA v PSV
Het punt is dus dat je een hotel geboekt en betaald moet hebben voordat je er heen gaat. Daarna kun je pas je visum aanvragen. Ik ben nu in Rusland, en ik zou zeggen: wacht er niet te lang mee
  FOK!fotograaf dinsdag 4 september 2007 @ 17:03:25 #195
73911 ultra_ivo
pi_52940051
Dat hangt er helemaal vanaf welk type visum je wilt hebben.
pi_52940941
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 09:21 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Het punt is dus dat je een hotel geboekt en betaald moet hebben voordat je er heen gaat. Daarna kun je pas je visum aanvragen. Ik ben nu in Rusland, en ik zou zeggen: wacht er niet te lang mee
Nee dat zag ik al aankomen dat ik er op tijd mee moest beginnen..
Op zich ook geen probleem ik heb het namelijk zowiezo liever al geregeld, en idd het zal moeten voor het visum..
Overigens ga ik een dag of 4 dus dan is het best een toeristenvisum oid als ik op dezelfde plek blijf denk ik?

En waarom moet ik niet lang wachten omdat jij er nu bent?
Is het in November druk daar soms

Als je nog een accomodatie weet dan hoor ik het graag trouwens
We hebben het Cosmos Hotel op het oog.. weet niet of je dat iets zegt?
pi_52942400
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 17:03 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat hangt er helemaal vanaf welk type visum je wilt hebben.
We hebben een beterwetertje? Iemand op privevisum of zakelijk visum, naar een voetbal wedstrijd. Uiteraard met uitnodiging
pi_52947487
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:35 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Iemand op privevisum of zakelijk visum, naar een voetbal wedstrijd. Uiteraard met uitnodiging
Wat bedoel je nou precies; wat voor visum kun je het best nemen voor een 4 daags bezoek? Toeristenvisum toch?
  FOK!fotograaf dinsdag 4 september 2007 @ 22:34:00 #199
73911 ultra_ivo
pi_52947555
Kijk daar gaat het net om, de onduidelijkheid. Hotels reserveren en vouchers tonen is alleen nodig voor een toeristenvisum. De juiste contacten is weer nodig voor een privévisum. De vragensteller heeft nog niet besloten welk visum hij wil hebben, het is dus aan ons hem aan te geven welke voor en nadelen aan welk type visum kleven.
pi_52947593
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 19:28 schreef Jerruh het volgende:
beter!

Komt er nog een verslag van de Tsjernobylexcursie, van een omvang gelijk aan die op www.jeoren.tk
Zou leuk zijn!
pi_52947825
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 08:35 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Daarvoor kun je dan ook terecht in: Oekraïne deel 5 en het Tsjernobyl topic
Welk Tsjernobyltopic bedoel je?
pi_52948259
ik ga een hotel reserveren en ken verder niemand in moskou dus zal ik de reservering moeten gebruiken voor een....... toeristen visum?
  FOK!fotograaf dinsdag 4 september 2007 @ 23:22:53 #203
73911 ultra_ivo
pi_52948999
Inderdaad, als je hotelreserveringen hebt is de meest gebruikelijke weg een toeristenvisum aanvragen. Tenzij het hotel je een uitnodiging stuurt, dan kun je naar gelang het karakter van de uitnodiging een privé of een zakenvisum aanvragen.
pi_52952712
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:57 schreef StrikerZeljko het volgende:
ik ga een hotel reserveren en ken verder niemand in moskou dus zal ik de reservering moeten gebruiken voor een....... toeristen visum?
reservering is (helaas) niet meer genoeg, je moet een betalings bewijs hebben. en dat zou ik laten faxen/emailen

(en daarnaast dus je uitnodiging... met die hotelnaam er op)

...en voor dat ik het vergeet. Je mag je verzekering om een Rusland verklaring vragen. Al is je verzekering wereld dekkend. Rusland valt volgens de ambassade niet onder 'wereldwijde dekking' en er moet dus specifiek 'Russische Federatie' op een papiertje van je verzekering staan.
  woensdag 5 september 2007 @ 10:39:53 #205
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_52955120
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:35 schreef jeoren het volgende:

[..]

Komt er nog een verslag van de Tsjernobylexcursie, van een omvang gelijk aan die op www.jeoren.tk
Zou leuk zijn!
zeker zeker! ik was een beetje druk, maar ik zal er vanmiddag es eentje maken. Ik kan het tsjernobyltopic niet vinden, dus doe het wel samen met Kiev in het oekrainetopic .
put
your
clothes
on!
pi_53064849
En weer thuis Wat is me de terugreis meegevallen zeg. Russische mensen die na een halfjaar allemaal Engels praten. Geen gezeur over extra betalen...

Nee kom je in Duitsland bij de security aan... BLEIBEN! AUFMACHEN! (ging om camera's in m'n tas)
pi_53115717
Mijn reis naar rusland is ook weer achter de rug, helaas. foto's en verslag enzo komt nog wel...:)
Wat overigens wel handig is met reizen in Rusland..een kinderwagen(met baby uiteraard.....:D . Wij zijn met onze kleine overal naar voren geroepen om snel door een apart ingang de metro in te gaan, bij de paspoortcontroles naar de diplomaten controle te gaan, of bussnessclass inchecken (Niet zitten helaas..alleen de buggy vloog bussiness class...:) )
  maandag 22 oktober 2007 @ 12:59:49 #208
92117 Cydex
pi_54087577
Mijn Moskou reis:
Wat me opviel is dat de Moskovieten als gekken rijden, maar je amper een chauffeur hoort toeteren. Heel vreemd. Een schone stad, weinig rondslingerende rotzooi gezien. Metro heel schoon (en prachtig natuurlijk). Hoge prijzen voor bijna alles. Hoe betalen die Russen dat zelf?

Hotel Peking lag bij metrostation Mayakovskaya. Lekker centraal en 25 minuten lopen (gewoon Tsverkaja omlaag) van het Kremlin. Ik ben maar een paar mensen tegengekomen die konden (glim)lachen. Voor de rest een heel onvriendelijke indruk die ik van de mensen heb gekregen. Een groot minpunt. Jammer.

Er wordt veel gebouwe/ gerestaureerd en dat is voor de toerist natuurlijk mooi. (Voor de Moskoviet zelf ook lijkt me).

Al met al, blij dat ik ben geweest. Maar ik zal er niet snel terugkomen. Misschien over 20 jaar met mijn eigen kinderen.
  maandag 22 oktober 2007 @ 13:06:33 #209
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_54087659
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:59 schreef Cydex het volgende:
Ik ben maar een paar mensen tegengekomen die konden (glim)lachen. Voor de rest een heel onvriendelijke indruk die ik van de mensen heb gekregen. Een groot minpunt. Jammer.
Wacht maar tot je met ze in de kroeg belandt...
pi_54087906
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 13:06 schreef Hik het volgende:

[..]

Wacht maar tot je met ze in de kroeg belandt...
Wodka!
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 03:17:47 #211
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_54103011
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:59 schreef Cydex het volgende:
Mijn Moskou reis:
Wat me opviel is dat de Moskovieten als gekken rijden, maar je amper een chauffeur hoort toeteren. Heel vreemd. Een schone stad, weinig rondslingerende rotzooi gezien. Metro heel schoon (en prachtig natuurlijk). Hoge prijzen voor bijna alles. Hoe betalen die Russen dat zelf?

Hotel Peking lag bij metrostation Mayakovskaya. Lekker centraal en 25 minuten lopen (gewoon Tsverkaja omlaag) van het Kremlin. Ik ben maar een paar mensen tegengekomen die konden (glim)lachen. Voor de rest een heel onvriendelijke indruk die ik van de mensen heb gekregen. Een groot minpunt. Jammer.

Er wordt veel gebouwe/ gerestaureerd en dat is voor de toerist natuurlijk mooi. (Voor de Moskoviet zelf ook lijkt me).

Al met al, blij dat ik ben geweest. Maar ik zal er niet snel terugkomen. Misschien over 20 jaar met mijn eigen kinderen.
Vond het verkeer zelf nog wel meevallen eigenlijk, maar die indruk van de Russen kan ik 100% beamen..shit!! Verder prachtige stad, maar ik vind zelf St. Petersburg wel een stuk mooier
pi_54129188
Het niet glimlachen zit in de cultuur lijkt het wel...Pas na een drankje komen ze los...Kijk maar eens op foto's van Russen...volgens mij zijn er weinig foto's met lachende russen...

Als je het verkeer mee vind vallen...neem eens een taxi...damn....was blij dat ik weer uit kon stappen...:)
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:26:27 #213
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_54130724
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 10:12 schreef Dynia het volgende:
Het niet glimlachen zit in de cultuur lijkt het wel...Pas na een drankje komen ze los...Kijk maar eens op foto's van Russen...volgens mij zijn er weinig foto's met lachende russen...
Dat zegt helemaal niets. Ik denk dat er meer culturen zijn waar de gewoonte is NIET te lachen op foto's dan dat mensen WEL lachen op foto's, zoals bij ons. In grote delen van het Midden Oosten, Afrika en Latijns-Amerika is het voor mensen veel vanzelfsprekender te om ernstig op foto's gaan. En dat heeft verder weinig te maken met of mensen van zichzelf enrnstig zijn en/of of ze in het dagelijks leven veel glimlachen.

Overigens heb ik ook wat minder "bubbly" mensen in Rusland ontmoet dan bijvoorbeeld in Colombia ( ), maar toch vond ik mensen niet persé chagerijnig of stug. Gebrek aan contact lag in mijn ogen meer aan de taal dan aan iets anders (en aan het feit dat het min 20 was en dat even stoppen voor een praatje daarom sowieso geen optie was )
pi_56197769
Ik ga van 6 juli tm 19 juli naar Moskou en St Petersburg. Hebben jullie nog tips voor goedkope slaapplaatsen??
wie zaait zal oogsten.....
  maandag 21 januari 2008 @ 14:03:00 #215
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56198954
Goedkope slaapplaatsen in Moskou...
Wij hebben vorig jaar een flink stuk buiten het centrum gezeten. Op zich niet heel veel last van gehad omdat de metro zo goed is. Het heet "Hostel Tramp" (klinkt heel fout ja!) en kostte ons ongeveer 75 euro voor twee personen. Kamer was zeer oud en truttig maar verder ok (tweepersoons met eigen badkamer).
Hostel TRAMP
Moscow, Russia
+7(495)551-2876
+7(495)187-4255
info@hostelling.ru
www.hostelling.ru

Het hotel in St. Petersburg was wel echt een aanrader: om de hoek van de Nevski Prospekt, nog geen 5 minuten van de Hermitage en prettige grote kamers en behulpzame mensen.
Nevski Inn: info@nevskyinn.ru

pi_56199113
quote:
Op maandag 21 januari 2008 14:03 schreef Hik het volgende:
Het heet "Hostel Tramp" (klinkt heel fout ja!) en kostte ons ongeveer 75 euro voor twee personen.
75 euro per dagdeel? per nacht? per week? per kalenderjaar?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
  maandag 21 januari 2008 @ 14:25:31 #217
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56199406
De gebruikelijke manier om een hotelprijs te beschrijven is volgens mij per nacht.
pi_56199774
Ik zou graag van jullie willen weten of jullie het voor elkaar krijgen een visum te bemachtigen zonder van te voren de hele overnachting hebben betaald.
  maandag 21 januari 2008 @ 15:17:13 #219
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56200478
Ik zie nu trouwens dat we in Moskou helemaal niet in Tramp hebben gezeten, we zaten hier:
Russia, 127106, Moscow
Gostinichny proezd 8/1,
3rd floor, office 324
Phone\Fax: +7 (495)783 3438
www.sherstone.ru
info@sherstone.ru

Wij hebben alles vooraf betaald, per credit card.
pi_56200992
quote:
Op maandag 21 januari 2008 14:25 schreef Hik het volgende:
De gebruikelijke manier om een hotelprijs te beschrijven is volgens mij per nacht.
dat klopt, maar je schreef het op alsof het de totaalrpijs was.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
  FOK!fotograaf maandag 21 januari 2008 @ 16:47:53 #221
73911 ultra_ivo
pi_56202386
quote:
Op maandag 21 januari 2008 14:43 schreef Skinkie het volgende:
Ik zou graag van jullie willen weten of jullie het voor elkaar krijgen een visum te bemachtigen zonder van te voren de hele overnachting hebben betaald.
Ik regel meestal een privé of zakelijke uitnodiging. Waarschijnlijk krijg ik voor mijn volgende Ruslandreis een speciale sportersuitnodiging.
pi_56206218
quote:
Op maandag 21 januari 2008 16:47 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ik regel meestal een privé of zakelijke uitnodiging. Waarschijnlijk krijg ik voor mijn volgende Ruslandreis een speciale sportersuitnodiging.
Hoelang doen ze bij jou over die prive uitnodiging? Ik heb namelijk de formulieren gezien die daar voor nodig zijn en ik kon rekenen op minimaal 3 maanden... (dat ding moet ook nog per post naar Nederland...)
  FOK!fotograaf maandag 21 januari 2008 @ 21:49:07 #223
73911 ultra_ivo
pi_56209298
Privé uitnodigingen kosten inderdaad behoorlijk wat tijd. 3 maanden is idd een redelijke schatting.
pi_56210024
quote:
Op maandag 21 januari 2008 21:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Privé uitnodigingen kosten inderdaad behoorlijk wat tijd. 3 maanden is idd een redelijke schatting.
En hoe plan je daar je vliegtickets/vakantie op?
  maandag 21 januari 2008 @ 22:33:21 #225
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_56210495
Ik ben tweeeneenhalf jaar geleden 3 weken in Moskou geweest en heb daar toen vrijwilligerswerk gedaan en natuurlijk de stad bekeken
Dat autorijden, de mensen die niet zo vriendeljik kijken, de grote verschillen allemaal herkenbaar Ben nu pas met m'n fotoboek bezig'dus leuk om nog even dit topic te lezen
Bernie en ik zijn tof.
  FOK!fotograaf maandag 21 januari 2008 @ 23:07:12 #226
73911 ultra_ivo
pi_56211595
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:16 schreef Skinkie het volgende:

[..]

En hoe plan je daar je vliegtickets/vakantie op?
Ik moet toch al in december verlof aanvragen voor heel het jaar. Dus dat plannen is geen probleem.
pi_56217248
Als ik een hostel boek voor 3 weken in Rusland, hoe kom ik dan het goedkoopst aan een visum? Kan het hostel dan papieren opsturen of moet het anders?
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:55:56 #228
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56221813
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 09:36 schreef jeoren het volgende:
Als ik een hostel boek voor 3 weken in Rusland, hoe kom ik dan het goedkoopst aan een visum? Kan het hostel dan papieren opsturen of moet het anders?
Bij de meeste hostels kunnen ze een uitnodiging voor je regelen. Je moet daar wel vaak voor betalen.
Dus:
1. Hostel kiezen
2. Betalen voor hostel en uitnodiging
3. Formulieren (die je van hen krijgt) invullen en terugsturen
4. Uitnodiging krijgen en die met alle andere shit naar ambassade brengen of via visumbureau indienen.

Hoe vroeger je het regelt, hoe goedkoper het is. En natuurlijk is zelf regelen ook goedkoper dan via een visumdienst (maar wel een stuk meer gezeik).
pi_56246157
Meestal regelt mijn familie in Rusland ergens in januari of februari de uitnodiging, 3 maanden later hoop ik dan de papieren (nou ja, een klein afgescheurd documentje.. ) te hebben. Tijd genoeg om te plannen wanneer je gaat, tickets te boeken, en dan ergens in mei ga ik dan daarmee naar de ambassade, en 2 weken later heb ik een visum voor de tijd dat ik naar Rusland ga (meestal Juli /Augustus)

Ik zat trouwens ook in een cheap ass hostel in Moskou, kostte 500 ru per kamer per nacht. Daarvoor hadden we wel een gedeelde keuken/ douche en toilet met 1 andere kamer (zat mijn schoonmoeder, dus maakte ook niet uit) Ben effe de naam kwijt, maar het zag er goed uit voor die prijs. Ik zal eens kijken of ik eht nog kan vinden

Centralnaya hotel op Dwerskaya is ook niet zó duur. 1500 ru per nacht per kamer, zit je 300m van het rode plein. Hotel ziet er verder niet uit, maar is wel ideaal gelegen
pi_56249634
hoeveel is 1500 ru in euro's??
wie zaait zal oogsten.....
pi_56249892
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 13:58 schreef cohen het volgende:
hoeveel is 1500 ru in euro's??
Gedeeld door 35. (Zelfs al bijna 36...)
  woensdag 23 januari 2008 @ 15:19:36 #232
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_56251490
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 12:55 schreef Hik het volgende:

[..]

Bij de meeste hostels kunnen ze een uitnodiging voor je regelen. Je moet daar wel vaak voor betalen.
Dus:
1. Hostel kiezen
2. Betalen voor hostel en uitnodiging
3. Formulieren (die je van hen krijgt) invullen en terugsturen
4. Uitnodiging krijgen en die met alle andere shit naar ambassade brengen of via visumbureau indienen.

Hoe vroeger je het regelt, hoe goedkoper het is. En natuurlijk is zelf regelen ook goedkoper dan via een visumdienst (maar wel een stuk meer gezeik).
en wat belangrijk is: zorg dat je een verzekering hebt die ook in rusland dekt, aangezien ze daar met vias streng in zijn. Als je een visum aanvraagt moet je dus ook een bewijs van verzekering erbij doen. paspoort ermee verzenden naar ambassade of via visumbureau en hoppa . owja, zorg ervoor dat je paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is na vertrek en stuur minimaal 6 weken voor vertrek je visumspul om om aan te vragen.
put
your
clothes
on!
pi_56251760
Inderdaad Jerruh, het beste is om je verzekering te bellen, en vragen of die een rusland verklaring willen opsturen. Dat is echt het beste.
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:07:56 #234
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_56252646
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:31 schreef Skinkie het volgende:
Inderdaad Jerruh, het beste is om je verzekering te bellen, en vragen of die een rusland verklaring willen opsturen. Dat is echt het beste.
yeah! .

Ik ga trouwens dit jaar waarschijnlijk voor het eerst naar Sint Petersburg! Ik ben daar zoooo benieuwd naar haha!
put
your
clothes
on!
  woensdag 23 januari 2008 @ 16:51:03 #235
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56253733
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:19 schreef Jerruh het volgende:

[..]

en wat belangrijk is: zorg dat je een verzekering hebt die ook in rusland dekt, aangezien ze daar met vias streng in zijn.
Dat hoorde dus bij de "overige shit" die ik heb meegestuurd. Heb ook nog een brief van mijn werkgever (nou ja, van mezelf op papier van de baas ) meegestuurd.
pi_56628292
Hoe kom ik in contact met een hostel over een visumuitnodiging als ik zo'n hostel boek via hostelworld.com? Op hostelworld.com staat alleen een adres.
  zondag 10 februari 2008 @ 10:39:54 #237
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_56639468
is dat niet handiger gewoon via visumdienst in NL te regelen?
pi_56640710
quote:
Op zondag 10 februari 2008 10:39 schreef Travelmonkey het volgende:
is dat niet handiger gewoon via visumdienst in NL te regelen?
Natuurlijk is dat een optie maar waarom 60 euro extra uitgeven als je alles zelf kunt regelen en met 35 euro klaar bent?
  zondag 10 februari 2008 @ 20:24:18 #239
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_56650961
omdat dat dus een stuk relaxter is en je weet dat het goed geregeld wordt? Ik ben meer een flashpacker geloof ik
pi_56651094
quote:
Op zondag 10 februari 2008 20:24 schreef Travelmonkey het volgende:
omdat dat dus een stuk relaxter is en je weet dat het goed geregeld wordt? Ik ben meer een flashpacker geloof ik
Ik vind juist dat je dit soort zaken niet moet stimuleren. Als het makkelijk moet kunnen, moet het bij de 'overheid' makkelijk gaan, niet bij een bureautje die het via-via regelt.
  zondag 10 februari 2008 @ 22:54:53 #241
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_56655267
Ja zit wat in, maar zo mooi werkt het bij de overheid niet altijd. Want moet je niet persoonlijk naar Den Haag gaan om die visa af te halen? Als je dan niet in de buurt woont is dat al nauwelijks goedkoper te noemen. Die bedrijfjes zjn er natuurlijk niet voor niets.. Als het zo makkelijk zou zijn zouden mensen het zelf wel doen?
pi_56655474
quote:
Op zondag 10 februari 2008 22:54 schreef Travelmonkey het volgende:
Ja zit wat in, maar zo mooi werkt het bij de overheid niet altijd. Want moet je niet persoonlijk naar Den Haag gaan om die visa af te halen? Als je dan niet in de buurt woont is dat al nauwelijks goedkoper te noemen. Die bedrijfjes zjn er natuurlijk niet voor niets.. Als het zo makkelijk zou zijn zouden mensen het zelf wel doen?
Je hoeft niet persoonlijk naar Den Haag toe, immers die bedrijfjes doen het ook in jouw opdracht. Maar het wel vreemd dat als je persoonlijk naar Den Haag gaat je meer moet aanleveren dan als je het via een hulpvaardige organisatie?

Ik ben persoonlijk tegen visa in zijn algemeenheid, maar ik vind dit wel een typisch voorbeeld waar de schijn van eerlijkheid wordt opgehouden.
  FOK!fotograaf zondag 10 februari 2008 @ 23:53:59 #243
73911 ultra_ivo
pi_56656713
Een visumbureau inschakelen is voor mij veel goedkoper dan zelf 2x naar Den Haag gaan. En dan zwijg ik maar over de verlofdagen die ik dan uitspaar.
pi_56660009
Dus je kunt voor 35 euro klaar zijn? Ik dacht dat je sowieso 60 euro kwijt was als je het visum 2 maanden vantevoren regelde.

Maar hoe contacteer ik het hostel aangaande visumaanvraag? Gewoon een brief sturen?
pi_56661517
quote:
Op maandag 11 februari 2008 09:36 schreef jeoren het volgende:
Dus je kunt voor 35 euro klaar zijn? Ik dacht dat je sowieso 60 euro kwijt was als je het visum 2 maanden vantevoren regelde.

Maar hoe contacteer ik het hostel aangaande visumaanvraag? Gewoon een brief sturen?
35 euro is idd het tarief. Je kunt een briefsturen/emailen. Ze moeten geregistreerd zijn bij de Russische buitenlandse zaken om een voucher te sturen.
pi_56661712
Single-entry Business-Privé-Toeristen visum 3 dagen 70 euro
Single-entry Business-Privé-Toeristen visum 10 dagen 35 euro
pi_56767051
Nog een vraagje over visa en uitnodigingen:
Moet je vantevoren per sé een hostel boeken voor je gehele verblijf, of alleen voor de eerste paar dagen? Ik wil waarschijnlijk Moskou en St. Petersburg bezoeken en ben het liefst flexibel namelijk.
pi_56821037
Ik vroeg via www.uraltourism.com/russische_trein_tickets.php de prijs op van een ticket Moskou - St. Petersburg 2e klas, krijg ik een mail terug:

Here are the rates for requested route:

Moscow-St.Petersburg, 1st class 134 euro

Please note, in Russia one can buy train tickets 45 days in advance.

If you decide to buy tickets with us, then we will need your full name

(as in passport) and passport number.

Please indicate also delivery address (normally we use DHL services,

delivery costs about 80 euro).

We will send you invoice then. Payment can be done either through bank

transfer or by credit card.

Nu krijg ik hier een sterk gevoel van oplichterij bij. Ik dacht toch dat het goedkoper kon. Hoe kan ik dit goedkoper laten regelen?
  FOK!fotograaf maandag 18 februari 2008 @ 22:27:15 #249
73911 ultra_ivo
pi_56825937
1e klas is een zeldzaamheid in Rusland. Alleen op een beperkt aantal treinen op een beperkt aantal routes. Je kunt veel goedkoper reizen, 2e klas is tientjeswerk, meer niet. Alleen nieuwe Russen en buitenlanders reizen 1e klas.
pi_56826124
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 11:00 schreef Helly het volgende:
Nog een vraagje over visa en uitnodigingen:
Moet je vantevoren per sé een hostel boeken voor je gehele verblijf, of alleen voor de eerste paar dagen? Ik wil waarschijnlijk Moskou en St. Petersburg bezoeken en ben het liefst flexibel namelijk.
Officieel de hele periode, maar via zo'n visum bureautje is het weer niet nodig.
pi_56832827
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:27 schreef ultra_ivo het volgende:
1e klas is een zeldzaamheid in Rusland. Alleen op een beperkt aantal treinen op een beperkt aantal routes. Je kunt veel goedkoper reizen, 2e klas is tientjeswerk, meer niet. Alleen nieuwe Russen en buitenlanders reizen 1e klas.
Hoe regel ik het goedkoopst tickets als ik niet iemand in Moskou heb wonen?
pi_56840486
Ik ben ooit gaan zwemmen in een zwembad in St. Petersburg, echt een ervaring opzich en kan het iedereen aanraden. Alles ouderwets met nog Sovjet-regels, enorme bureaucratie om 3 kwartier wat baantjes te trekken maar wel gewoon erg leuk om mee te maken. (beetje kennis van de taal of een gids is wel aanbevolen, anders word het lastig om al die regels uit te vinden)
I was trying to daydream, but my mind kept wandering...
  FOK!fotograaf dinsdag 19 februari 2008 @ 18:12:07 #253
73911 ultra_ivo
pi_56841169
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 11:09 schreef jeoren het volgende:

[..]

Gewoon ter plekke kopen als je aankomt.
pi_56886834
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 18:12 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Gewoon ter plekke kopen als je aankomt.
En wat als ik een rechtsreekse trein Moskou - St. Petersburg wil en niet midden in de nacht wil overstappen op Oscha of Novosokolniki?
pi_56888228
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 16:30 schreef jeoren het volgende:

[..]

En wat als ik een rechtsreekse trein Moskou - St. Petersburg wil en niet midden in de nacht wil overstappen op Oscha of Novosokolniki?
Alleen al morgen tussen 12 en 24uu zijn er maar liefst 12 rechtstreekse treinen van Moskou naar St. Petersburg. Ruim keus dus. Lijkt me sterk dat buiten de speciale feestdagen er geen enkele plek over is.
pi_56889573
In hoeverre is het veilig daar?
Ik heb namelijk van meerdere mensen gehoord dat het verstandig is om in bepaalde gebieden iemand bij je te hebben die daar vandaan komt of er vaker is geweest...
Neemt niet weg dat ik ook mensen ken die daar op eigen houtje naar toe gingen en nergens last van hebben gehad.
pi_56889779
In StPetersburg nergens het gevoel van onveiligheid gehad. Zeker niet in het centrum, maar ook niet echt in de buitenwijken. Moskou kent misschien wel wat slechtere buurten, maar daar zal je als toerist denk ik niet zo snel komen.
pi_56890275
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 18:50 schreef OldJeller het volgende:
In hoeverre is het veilig daar?
Ik heb namelijk van meerdere mensen gehoord dat het verstandig is om in bepaalde gebieden iemand bij je te hebben die daar vandaan komt of er vaker is geweest...
Neemt niet weg dat ik ook mensen ken die daar op eigen houtje naar toe gingen en nergens last van hebben gehad.
In de diepste berggebieden van de Kaukasus heb ik inderdaad liever een gids bij me. Maar elders in Rusland is het prima te doen. Je moet natuurlijk niet dingen gaan doen die je in Amsterdam of Rotterdam ook niet doet, Pitr en Moskou blijven grote steden.
pi_56894700
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 16:30 schreef jeoren het volgende:

[..]

Ja, rijdt elke dag. Prima treintje..als het even kan zou ik de nachttrein nemen..kun je lekker slapen terwijl de trein doorrijdt. Duurt iets van 8 uren dacht ik.
pi_56894807
8 uur is inderdaad de nachttrein. De snelle dagtreinen doen 't ook in 4 uur maar kosten dan wat meer.
pi_56896246
oh hehe ok. Dat wist ik niet eens. Ja als je als backpacker beetje op je geld moet letten is nachttrein sowieso een goede optie meestal
pi_56902577
quote:
Goeie website, maar een enkeltje Moskou-St. Petersburg kost toch geen 170-180 dollar? Dat kan toch voor veel minder ook wel?
pi_56925620
Ik mail net het hostel met de vraag of ze visapapieren willen opsturen.
Zeggen ze dat dat $30,- per persoon kost.

Wat is nu goedkoper; het allemaal zelf regelen of het laten regelen door een visumbureau?
pi_56925701
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 14:46 schreef jeoren het volgende:
Ik mail net het hostel met de vraag of ze visapapieren willen opsturen.
Zeggen ze dat dat $30,- per persoon kost.

Wat is nu goedkoper; het allemaal zelf regelen of het laten regelen door een visumbureau?
Mmm... in dat geval een visum bureautje. Normaal kost het $10 in Rusland zelf.
pi_56940424
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 11:09 schreef jeoren het volgende:

[..]

Gewoon via treinreiswinkel.nl doen, was bij ons weinig tot niet duurder dan de normale prijzen die je online vindt.
pi_57031414
Is er tussen St Petersburg en Moskou nog een stad waar het de moeite waard is om uit de trein te stappen? Misschien een dagje chillen ofzo naast het steden bekijken.
pi_57126864
Wij willen in juli een aantal nachten overnachten in Moskou en dan met de transmongolie express naar Ulan Bator (hoofstad van Mongolië). Het hostel is geboekt alleen het bewijs van het hostel dat je bij aanvraag van het visum moet laten zien, kost 25 euro. Moeten wij dit accepteren of kost het bij elk hostel zoveel?

Verder zitten we in het hoofdseizoen, is het in dit geval zo dat je beter het ticket voor de transmongolie express in Nederland regelt, in verband met de drukte. Het liefst doe ik dit ter plekke maar wil niet de kans lopen dat er geen tickets meer zijn.
Als ik het in Nederland moet regelen, kan dit wel via een Russische organisatie? Want ik ben vooral bang dat als het gebeurt met een Nederlandse organisatie dat ik twee keer zoveel kwijt ben.
Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
  zaterdag 26 april 2008 @ 21:36:44 #269
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_58327645
Wens gaat in vervulling . In september 6 dagen naar St. Petersburg! Vlucht via AirBerlin (retour voor 200 euro all in, lijkt me een prima prijs) en 5 nachten in het Nevsky Grand Hotel geboekt. Gecheckt op onder meer tripadvisor en prima recensies. Ligt aan de Nevsky Prospekt, wat me een goede locatie leek.

Nu nog even uitzoeken hoe ik die visa het best kan regelen.
  FOK!fotograaf zaterdag 26 april 2008 @ 22:41:01 #270
73911 ultra_ivo
pi_58328960
Vanaf welke luchthaven vlieg je?
  zondag 27 april 2008 @ 01:46:16 #271
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_58332392
Vanaf Dusseldorf.
pi_58334600
Nog 1 vraag over visa, want ik ben toch weer in de war. Wij gaan eerst een paar dagen naar Moskou en daarna naar st. Petersburg, dus we moeten twee verschilldende hostels boeken en daarom leek ons het handiger de uitnodiging via http://www.expresstorussia.com/russian_visas.html te regelen (dit was de goedkoopste en meest betrouwbare die ik kon vinden).

Nu staat echter op de site van de ambassade bij benodigde documenten:
quote:
5 Verblijfgegevens. Naast een Bevestiging van het hotel waar u gaat verblijven, of Russische reis- organisatie dient u ook een hotelvoucher of reserveringsbon van het reisbureau mee te brengen. Het hotel dient geregistreerd te zijn bij het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou en in het bezit te zijn van een daarvoor speciaal referentienummer. Dit nummer moet op de bevestiging staan. Daarnaast dient u nog een betalingsbewijs mee te brengen voor de hele verblijfsperiode.
6 Uitnodiging. Voor elke te bezoeken plaats is een originele uitnodiging vereist, die bij de lokale Russische vreemdelingenpolitie OVIR (locale afdeling van het Ministerie van Binnenlandse zaken) aangevraagd kan worden.
Voldoet dan die uitnodiging van expresstorussia? Of hoe kunnen we het het beste aanpakken?
pi_61177141
Vorige maand 6 dagen in St. Petersburg geweest. Geweldige stad. Zelfs na 6 dagen had ik het gevoel dat ik nog niet alles heb gezien. Ik wil zeker nog een keer terug.
Stop rockin' the boat.
  FOK!fotograaf woensdag 27 augustus 2008 @ 21:55:15 #274
73911 ultra_ivo
pi_61177270
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 21:50 schreef bassieVL het volgende:
Vorige maand 6 dagen in St. Petersburg geweest. Geweldige stad. Zelfs na 6 dagen had ik het gevoel dat ik nog niet alles heb gezien. Ik wil zeker nog een keer terug.
Ik ben er nu een kleine 10 keer geweest en heb nog altijd dat gevoel.
pi_61177349
Dat geloof ik graag. Gewoon geweldig die stad. In elk opzicht.
Stop rockin' the boat.
pi_61183868
Over 2 weken vlieg ik naar St. Petersburg

Welke reisgids is het best/nuttigst/leukst voor deze stad?
pi_61184274
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 07:02 schreef twentemeisje het volgende:
Over 2 weken vlieg ik naar St. Petersburg

Welke reisgids is het best/nuttigst/leukst voor deze stad?
Kijk of je in de stad/hotel het boekje: "St. Petersburg in your pocket" ziet liggen. Erg handig, met actuele agenda's en dergelijke. Deze dus: http://www.inyourpocket.com/russia/city/st_petersburg.html
Stop rockin' the boat.
pi_61185304
Voor een bezoek van een paar dagen kun je volstaan met het ANWB reisgidsje. Kost iets van ¤ 6, heeft een goede plattegrond en beschrijft de belangrijkste attracties.
pi_61188447
De gratis te downloaden en uit te printen inyourpocket-gids voldoet meer dan prima:

http://www.inyourpocket.com/russia/city/st_petersburg.html

Bijkomend voordeel: ze worden elke maand geupdated.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 23:21:54 #280
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_62065362
ik ga van 9 tot 14 december naar moskou! ik heb er zin an!
put
your
clothes
on!
  donderdag 2 oktober 2008 @ 00:12:16 #281
202348 Susi
Temple of Love
pi_62066654
Ik ga 6 tot en met 9 november al naar Sint Petersburg !
  donderdag 2 oktober 2008 @ 09:30:51 #282
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_62069688
Ik ben een paar weken geleden 6 dagen naar St. Petersburg geweest. Wat een prachtige stad! Je kijkt je ogen uit.

Absolute hoogtepunten:
- The church of the saviour on the blood (waanzinning mooi, die mozaieken aan de binnenkant zijn ook fantastisch)
- Peter en Paul Vesting
- Hermitage (Winterpaleis)

Moet wel bekennen dat ik een groot deel van de Russen waarmee ik in aanraking ben gekomen echt vreselijk onbeschoft, ongeinteresseerd of lui vond... Wat een vreemde mentaliteit...

Nog een hoogtepuntje:

Blini's van Tepemok!

Ik zal later nog wel wat fotootjes plaatsen, die heb ik hier niet bij de hand.
pi_62256118
Ik ga van 3 tot 6 december naar Moskou
Landen 3 december om 11 uur plaatselijke tijd en dan 's avonds meteen naar Spartak - NEC. 4 en 5 december hebben we dan nog mooi twee daagjes om de stad een beetje te bekijken en 6 december vliegen we weer terug!
Nu nog zo'n visum regelen
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:48:41 #284
202348 Susi
Temple of Love
pi_62257476
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:50 schreef Strooper het volgende:
Ik ga van 3 tot 6 december naar Moskou
Landen 3 december om 11 uur plaatselijke tijd en dan 's avonds meteen naar Spartak - NEC. 4 en 5 december hebben we dan nog mooi twee daagjes om de stad een beetje te bekijken en 6 december vliegen we weer terug!
Nu nog zo'n visum regelen
Ik weet niet of je al weet waar je dat wil gaan regelen, maar vraag je hotel zo spoedig mogelijk voor een uitnodiging.
pi_67756853
Ik ga deze zomer voor 6 dagen naar Sint Petersburg, verblijf 5 nachten in het Loft Project Etagi Hostel, kent iemand dat misschien? Er is niet veel over te vinden namelijk, ik krijg steeds dezelfde foto's te zien en vind dat een beetje jammer.
Ik weet wel dat het niet duur is, zit er samen met mijn vriendin voor 5 nachten op een kamer voor twee personen voor maar 90 USD (in totaal) op 10 minuten afstand van het station.
Ben heel erg benieuwd naar de stad, hoor er veel mooie verhalen over.

[ Bericht 1% gewijzigd door DJJoris op 06-04-2009 15:31:45 ]
pi_67756915
Ik ga eind mei drie dagen naar Moskou en dan door voor 3 dagen St. Petersburg. Zo maar 'ns even het topic doorlopen voor tips, want ik weet echt nog niets...
pi_75383180
Ik ga dit topic dus gewoon kicken, moskou
pi_75525519
moskou is gaaf!!!!! je zal maar uitwisselingsstudent zijn en dan colleges hebben op de hoogste verdieping van dat universiteitsgebouw met uitzicht over de Lusjniki en heel Maskwa

mijn hoogtepunt daar: Lenin-Mausoleum en een persoonlijke gids die ons binnen de muren van het Kremlin over van alles en nog wat verteld heeft, inclusief de laarzen van Alexander de Grote

oh, en de spotgoedkope heerlijke sushi barretjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')