abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 13:41:27 #1
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_12477641
Van 16 t/m 23 juli ben ik met Shoestring een week je naar Rusland geweest. Gaarne doe ik verslag van mijn ervaringen aldaar. Voor al mijn foto's zie http://www.home.zonnet.nl/mark.keijzers

Moskou: de metro
Misschien niet de eerste waar je aan denkt bij Moskou, maar de metro in Moskou is de grootste ter wereld, dagelijks 8 miljoen passagiers (!) en is daarmee groter dan de metro van New York en Londen bij mekaar. De meer dan 150 stations zijn stuk voor stuk ook nog eens plaatjes om te zien, met onvervalst stalinistische vormgeving

Het is werkelijk ongelooflijk: je kunt heel Moskou binnen no-time bereizen, overal zijn overstapstations te vinden naar elke willekeurige richting, het is spotgoedkoop (20 cent per rit, zo ver als je wilt). Daar komt bovenop dat vaak binnen een minuut de treinen elkaar opvolgen ! Voor het eerst van m'n leven enthousiast geworden over openbaar vervoer..
In de buurt van Metrostations is het vaak een drukte van belang met veel winkeltjes markten e.d., maar loop je verder dan kom je vanzelf in de troosteloze Oostblok-flats terecht, waar bijna alle Moskovieten wonen.

Moskou: Rode Plein / Kremlin
Panisch als dat de Russen zijn voor aanslagen, was het Rode Plein afgesloten voor publiek, veel agenten e.d. aanwezig om de boerl in de gaten te houden. Alleen als je het mausoleum van Lenin bezocht mocht je Rode Plein op, maar ik heb hier twee uur voor in de rij moeten staan, met voor je een blaffende Russische militair die bij willekeur mensen doorlaat. Vrouwen met hoofddoekjes of om islamitisch uiterlijk werden moeiteloos weggestuurd, maar we raakten uiteinelijk er toch door en hebben hem zien liggen..ziet er nog verdacht goed uit na 80 jaar (geruchten gaan dat het een wassen beeld is) Ik heb iig nog nooit zo lang in de rij gestaan om een dode te zien

Achter het Rode Plein ligt het Kremlin, al eeuwen het bestuurlijke hart van Moskou/Rusland. ook hier lange wachtrijen, maar na betalen van wat smeergeld door reisbegeleidster ging het ineens veel sneller

Veel van dit soort kerken (de gouden uitjeskerken) maar wel prachtig om te zien allemaal

Demonstratie van communisten en een eenzame man die ook een punt wil maken

Winkelcentrum naast Rode Plein

Moskou overig

Ons hotel in Moskou ! Maarliefst 8000 bedden in 4 gebouwen. Was 20 jaar gelden atletenverblijf voor OS.

In een park naast hotel ontmoeten we aan aantal mensen uit Azerbeidzjan. Zij stonden erop dat wij wat wodkaatjes leerden drinken. We zijn achterstevoren teruggegaan naar het hotel..

Typische stalinistische architectuur , dit is de universiteit van Moskou

Klooster aan de rand van de stad (Novodevichi)

St. Petersburg
Tot slot nog een paar fotootjes van St. Petersburg, een compleet andere sfeer (binnenstad oogt Italiaans). Het Winterpaleis/Hermitage is werkelijk fantastisch mooi. En alles was opgekalefatert voor het 300-jarig bestaan natuurlijk.

Het schitterende "Russische Versailles" de Peterhof 30 km buiten de stad, de buitenverblijven van Peter de Grote

Tot slot nog een tip: kijk in St. Petersburg verdomde goed uit na twaalven als er geen metro's meer rijden ! Ik ging de laatste avond stappen met 2 anderen. Wij tot een uur of half vijf in een Discotheek rondgehangen. Ik liet een Russche man die ons een beetje het nachtleven liet zien voor mij een taxi regelen (de anderen was ik uit het oog verloren) en werd netjes voor 10 dollar bij hotel afgezet. Mijn metgezel die avond is het wat slechter verlopen. Zelf op zoek naar taxi om 5 uur, er stopt een politiebusje waarin hij wordt neegesleurd. Wordt door vijf man aan een kruisverhoor onderworpen (Where you from, Wich hotel bla bla) Z'n hele moneybelt op tafel uitgestalt. Om 6 uur midden in een buitenwijk er weer uitgegooid, later kwam hij erachter dat de politie al zijn geld had gejat ! Aangifte doen bij... de politie heeft dan natuurlijk ook geen enkele zin.

Verder was het een mooie week waarin we ontzettend veel gezien hebben van deze twee bekende steden, hulde aan Shoestring voor deze korte maar mooie trip !

pi_12477669
Leuk verslag, maar naar mijn beste weten is de metro van Mexico Stad toch echt groter dan die van Moskou, dat zeiden ze daar tenminste.

[Dit bericht is gewijzigd door julekes op 16-08-2003 13:51]

Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_12477703
Leuk, maar jammer van die date-stamps in je foto's. Had je dat niet uit kunnen zetten?
Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_12477987
Ha, leuk! Ik heb in 1995 ongeveer dezelfde reis gemaakt en maandag ga ik weer op vakantie, waarbij ook een dag St Petersburg zit.

*zin heeft*

pi_12478257
Leuk zeg! En die klok is echt groot!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_12478648
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 14:14 schreef YPPY het volgende:
Leuk zeg! En die klok is echt groot!
Volgens mij zelfs de grootste ter wereld. Hij is echter nooit geluid omdat ie al bij het gieten gebarsten is.
pi_12480689
Goed man de Lomonosov-Universiteit met die grote ster bovenop van die bouwstijl bestaan nog 9 gebouwen wereldwijd geloof ik: 8 in Moskou en 1 in Warschau. Ik ben in 3 ervan geweest Echt super vind ik Rusland.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 16:50:50 #8
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_12481254
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 16:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed man de Lomonosov-Universiteit met die grote ster bovenop van die bouwstijl bestaan nog 9 gebouwen wereldwijd geloof ik: 8 in Moskou en 1 in Warschau. Ik ben in 3 ervan geweest Echt super vind ik Rusland.

Van buiten is het een schitterend gebouw met heel veel mooie details. We wilden er ook wel binnen kijken en dat lukte bij één ingang van geen kant. Bij de hoofdingang mochten we voor 50 roebel pp voorbij de bewaker (hij ook een leuke avond..). Het was vrijdagavond het gehele gebouw was praktisch leeg. Was wel heel aparte sfeer. Van binnen is het eigenlijk allemaal vervallen en oude troep, de houten vloerdelen liggen aan alle kanten los en de plees kunnen ook wel een "upgrade" gebruiken. Hier een impressie van de binnen in het gebouw
pi_12483919
Goed man. Heb je nog meer foto's?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_12494831
Wat ontzettend jammer dat zo'n mooi gebouw er dan van binnen zo vervallen uit ziet.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 17 augustus 2003 @ 16:10:14 #11
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_12501432
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed man. Heb je nog meer foto's?
OK dan nog een paar voor de liefhebbers

pi_12501507
Dat universiteitsgebouw doet me denken aan de gebouwen die George Orwell beschrijft in 1984, van de 4 ministeries.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_14913260
Geneukt daar?
pi_14914472
Ik heb afgelopen zomer ook in hotel Ismailovo overnacht! Was wel een strak hotel, alleen als je de koude kraan flink opendraaide, kwam er iets uit dat nog het meest weghad van cola. Vast een aandenken van de sponsor van de Olympische Spelen in 1980 daar...

Heb je nog wat foto's van 't hotel toevallig?

pi_14914772
Er staan er geen op je site zie ik..
Wel een foto van de TV-toren... Ben je daar nog in geweest?
pi_14914884
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 16:50 schreef Keijs het volgende:

[..]

[afbeelding]
Van buiten is het een schitterend gebouw met heel veel mooie details. We wilden er ook wel binnen kijken en dat lukte bij één ingang van geen kant. Bij de hoofdingang mochten we voor 50 roebel pp voorbij de bewaker (hij ook een leuke avond..). Het was vrijdagavond het gehele gebouw was praktisch leeg. Was wel heel aparte sfeer. Van binnen is het eigenlijk allemaal vervallen en oude troep, de houten vloerdelen liggen aan alle kanten los en de plees kunnen ook wel een "upgrade" gebruiken. Hier een impressie van de binnen in het gebouw
[afbeelding]

je krijgt er wel verdomd een stijve nek van
  dinsdag 25 november 2003 @ 18:54:30 #17
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_14923598
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 13:39 schreef jeoren het volgende:
Er staan er geen op je site zie ik..
Wel een foto van de TV-toren... Ben je daar nog in geweest?
Nee, is nog steeds gesloten na de brand van 2000. Schijnt wel helemaal geweldig geweest te zijn, Restaurant op 300-400m hoogte o.i.d. Zijn wel met restauratie bezig, maar ja duurt een beetje lang.
pi_14981156
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 18:54 schreef Keijs het volgende:

[..]

Nee, is nog steeds gesloten na de brand van 2000. Schijnt wel helemaal geweldig geweest te zijn, Restaurant op 300-400m hoogte o.i.d. Zijn wel met restauratie bezig, maar ja duurt een beetje lang.

Ik vond 'm van buiten erg tegenvallen, de ouders van een van mijn Moskouse vrienden wonen er om de hoek.

Ivo

pi_20067763
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 18:54 schreef Keijs het volgende:

[..]

Is de restauratie onderhand al afgerond? Of weet je nog andere geweldige uitzichtpunten over Moskou?
  dinsdag 22 juni 2004 @ 16:34:27 #20
74430 Nyluzzz
Terviseks!
pi_20096625
Moskou/St. Petersburg Daar wil ik ook een keer heen
...drop it like it's hot...
  dinsdag 22 juni 2004 @ 20:50:23 #21
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_20103955
quote:
Op maandag 21 juni 2004 16:10 schreef jeoren het volgende:

[..]
Of weet je nog andere geweldige uitzichtpunten over Moskou?
De Moskouse Universiteit (zie topic) ligt op de top van een heuvel als je helemaal doorloopt kom je op een uitzichtpunt uit (vlakbij Gorki-Park) Daar is de skispringschans, + kabelbaan naar beneden/boven. Je hebt dan mooi uitzicht over de stad, Kremlin e.d. duidelijk te zien. Het meest dichtbij is het stadion van Spartak Moskou. Het schijnt het beste plekje te zijn voor een mooi panorama, er zijn weinig heuvels bergen of hoge gebouwen.

woensdag 6 juli 2005 @ 19:00:57 #22
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_28559578
<tvp>

* FrankyMcG heeft nog twee tickets voor Europese bestemming naar keuze.

St. Petersburg lijkt me echt te gek aan de foto's te zien!

Wat kost een visum en een hotel daar?
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
  FOK!fotograaf woensdag 6 juli 2005 @ 19:13:48 #23
73911 ultra_ivo
pi_28560011
Een visum hangt helemaal af van wat voor soort visum je vraagt.
Je hebt 3 soorten die je redelijk makkelijk kunt krijgen:

-privé visum. Dan moet je een persoonlijke uitnodiging van een Rus hebben
-zakelijk visum. Dan moet je een uitnodiging van een Russisch bedrijf of organisatie hebben.
-toeristenvisum. Voor een toeristenvisum moet je vooraf al je hotelovernachtingen geboekt hebben.

Soms zijn er hotels die pro forma de vouchers afleveren voor een toeristenvisum.
Voor een uitnodiging moet je meestal betalen. Hoe minder contacten je hebt, hoe duurder het wordt. Dan moet je ook nog eens aan de ambassade betalen. Iets van 50 tot 100 Euro, afhankelijk van de snelheid die je kiest (in 1 dag of binnen de week). Laat je het doen door een visumbemiddelaar dan kost het ook nog eens bemiddelingskosten (meestal 25 Euro) en portokosten.
Alles bij elkaar zou ik zeggen iets tussen de 50 en de 200 Euro.
  woensdag 27 juli 2005 @ 19:17:35 #24
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_29178520
Iemand nog tips om redelijk betaalbaar een weekend te overnachten in St. Peterburg?

Hotel, hostel of pension ofzo.
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_29183846
Zo duur is St. Petersburg toch niet? Wat wil je uitgeven dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')