Moskou: de metro
Misschien niet de eerste waar je aan denkt bij Moskou, maar de metro in Moskou is de grootste ter wereld, dagelijks 8 miljoen passagiers (!) en is daarmee groter dan de metro van New York en Londen bij mekaar. De meer dan 150 stations zijn stuk voor stuk ook nog eens plaatjes om te zien, met onvervalst stalinistische vormgeving
Het is werkelijk ongelooflijk: je kunt heel Moskou binnen no-time bereizen, overal zijn overstapstations te vinden naar elke willekeurige richting, het is spotgoedkoop (20 cent per rit, zo ver als je wilt). Daar komt bovenop dat vaak binnen een minuut de treinen elkaar opvolgen ! Voor het eerst van m'n leven enthousiast geworden over openbaar vervoer..
In de buurt van Metrostations is het vaak een drukte van belang met veel winkeltjes markten e.d., maar loop je verder dan kom je vanzelf in de troosteloze Oostblok-flats terecht, waar bijna alle Moskovieten wonen.
Moskou: Rode Plein / Kremlin
Panisch als dat de Russen zijn voor aanslagen, was het Rode Plein afgesloten voor publiek, veel agenten e.d. aanwezig om de boerl in de gaten te houden. Alleen als je het mausoleum van Lenin bezocht mocht je Rode Plein op, maar ik heb hier twee uur voor in de rij moeten staan, met voor je een blaffende Russische militair die bij willekeur mensen doorlaat. Vrouwen met hoofddoekjes of om islamitisch uiterlijk werden moeiteloos weggestuurd, maar we raakten uiteinelijk er toch door en hebben hem zien liggen..ziet er nog verdacht goed uit na 80 jaar (geruchten gaan dat het een wassen beeld is) Ik heb iig nog nooit zo lang in de rij gestaan om een dode te zien
Achter het Rode Plein ligt het Kremlin, al eeuwen het bestuurlijke hart van Moskou/Rusland. ook hier lange wachtrijen, maar na betalen van wat smeergeld door reisbegeleidster ging het ineens veel sneller
Veel van dit soort kerken (de gouden uitjeskerken) maar wel prachtig om te zien allemaal
Demonstratie van communisten en een eenzame man die ook een punt wil maken
Winkelcentrum naast Rode Plein
Moskou overig
Ons hotel in Moskou ! Maarliefst 8000 bedden in 4 gebouwen. Was 20 jaar gelden atletenverblijf voor OS.
In een park naast hotel ontmoeten we aan aantal mensen uit Azerbeidzjan. Zij stonden erop dat wij wat wodkaatjes leerden drinken. We zijn achterstevoren teruggegaan naar het hotel..
Typische stalinistische architectuur , dit is de universiteit van Moskou
Klooster aan de rand van de stad (Novodevichi)
St. Petersburg
Tot slot nog een paar fotootjes van St. Petersburg, een compleet andere sfeer (binnenstad oogt Italiaans). Het Winterpaleis/Hermitage is werkelijk fantastisch mooi. En alles was opgekalefatert voor het 300-jarig bestaan natuurlijk.
Het schitterende "Russische Versailles" de Peterhof 30 km buiten de stad, de buitenverblijven van Peter de Grote
Tot slot nog een tip: kijk in St. Petersburg verdomde goed uit na twaalven als er geen metro's meer rijden ! Ik ging de laatste avond stappen met 2 anderen. Wij tot een uur of half vijf in een Discotheek rondgehangen. Ik liet een Russche man die ons een beetje het nachtleven liet zien voor mij een taxi regelen (de anderen was ik uit het oog verloren) en werd netjes voor 10 dollar bij hotel afgezet. Mijn metgezel die avond is het wat slechter verlopen. Zelf op zoek naar taxi om 5 uur, er stopt een politiebusje waarin hij wordt neegesleurd. Wordt door vijf man aan een kruisverhoor onderworpen (Where you from, Wich hotel bla bla) Z'n hele moneybelt op tafel uitgestalt. Om 6 uur midden in een buitenwijk er weer uitgegooid, later kwam hij erachter dat de politie al zijn geld had gejat ! Aangifte doen bij... de politie heeft dan natuurlijk ook geen enkele zin.
Verder was het een mooie week waarin we ontzettend veel gezien hebben van deze twee bekende steden, hulde aan Shoestring voor deze korte maar mooie trip !
[Dit bericht is gewijzigd door julekes op 16-08-2003 13:51]
*zin heeft*
quote:Volgens mij zelfs de grootste ter wereld. Hij is echter nooit geluid omdat ie al bij het gieten gebarsten is.
Op zaterdag 16 augustus 2003 14:14 schreef YPPY het volgende:
Leuk zeg! En die klok is echt groot!
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 16:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed mande Lomonosov-Universiteit met die grote ster bovenop
van die bouwstijl bestaan nog 9 gebouwen wereldwijd geloof ik: 8 in Moskou en 1 in Warschau. Ik ben in 3 ervan geweest
Echt super vind ik Rusland.
quote:OK dan nog een paar voor de liefhebbers
Op zaterdag 16 augustus 2003 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:Goed man. Heb je nog meer foto's?
Heb je nog wat foto's van 't hotel toevallig?
quote:je krijgt er wel verdomd een stijve nek van
Op zaterdag 16 augustus 2003 16:50 schreef Keijs het volgende:[..]
[afbeelding]
Van buiten is het een schitterend gebouw met heel veel mooie details. We wilden er ook wel binnen kijken en dat lukte bij één ingang van geen kant. Bij de hoofdingang mochten we voor 50 roebel pp voorbij de bewaker (hij ook een leuke avond..). Het was vrijdagavond het gehele gebouw was praktisch leeg. Was wel heel aparte sfeer. Van binnen is het eigenlijk allemaal vervallen en oude troep, de houten vloerdelen liggen aan alle kanten los en de plees kunnen ook wel een "upgrade" gebruiken. Hier een impressie van de binnen in het gebouw
[afbeelding]
quote:Nee, is nog steeds gesloten na de brand van 2000. Schijnt wel helemaal geweldig geweest te zijn, Restaurant op 300-400m hoogte o.i.d. Zijn wel met restauratie bezig, maar ja duurt een beetje lang.
Op dinsdag 25 november 2003 13:39 schreef jeoren het volgende:
Er staan er geen op je site zie ik..
Wel een foto van de TV-toren... Ben je daar nog in geweest?
quote:Ik vond 'm van buiten erg tegenvallen, de ouders van een van mijn Moskouse vrienden wonen er om de hoek.
Op dinsdag 25 november 2003 18:54 schreef Keijs het volgende:[..]
Nee, is nog steeds gesloten na de brand van 2000. Schijnt wel helemaal geweldig geweest te zijn, Restaurant op 300-400m hoogte o.i.d. Zijn wel met restauratie bezig, maar ja duurt een beetje lang.
Ivo
Is de restauratie onderhand al afgerond? Of weet je nog andere geweldige uitzichtpunten over Moskou?quote:Op dinsdag 25 november 2003 18:54 schreef Keijs het volgende:
[..]
Nee, is nog steeds gesloten na de brand van 2000. Schijnt wel helemaal geweldig geweest te zijn, Restaurant op 300-400m hoogte o.i.d. Zijn wel met restauratie bezig, maar ja duurt een beetje lang.
De Moskouse Universiteit (zie topic) ligt op de top van een heuvel als je helemaal doorloopt kom je op een uitzichtpunt uit (vlakbij Gorki-Park) Daar is de skispringschans, + kabelbaan naar beneden/boven. Je hebt dan mooi uitzicht over de stad, Kremlin e.d. duidelijk te zien. Het meest dichtbij is het stadion van Spartak Moskou. Het schijnt het beste plekje te zijn voor een mooi panorama, er zijn weinig heuvels bergen of hoge gebouwen.quote:Op maandag 21 juni 2004 16:10 schreef jeoren het volgende:
[..]
Of weet je nog andere geweldige uitzichtpunten over Moskou?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |