Ik ga begin maart een week naar moskou en st petersburg, nou wilde ik van jullie weten of iemand er al eens is geweest en welke dingen je zeker moet zien. Afgezien natuurlijk van de hermitage in st petersburg en het rode plein met kremlin in moskou, dat zijn natuurlijk de standaard dingen. Maar als je nog tips en trucs hebt dan hoor ik het graag...
Mijn tip: Doe in Moskou alles met de metro en probeer zoveel mogelijk stations te zien. Ze zijn stuk voor stuk adembenemend!
[Dit bericht is gewijzigd door Twiggy op 23-01-2004 10:04]
quote:Ben er dus deze zomer twee weken geweest, en om echt alles te kunnen zien, is zelfs dat nog te kort. De stad is gigantisch groot en er is ontzettend veel te bezichtigen.
Op vrijdag 23 januari 2004 10:04 schreef Maestrov het volgende:
Het kremlin vond ik tegenvallen, het is misschien beter (gezien dat je maar 1 week hebt) om alleen naar het rode plein te gaan en een rondje om het kremlin te lopen. Voor St. Petersburg heb je aan 1 week niet genoeg. In St Petersburg zou ik zeker proberen een operakaartje te kopen. Ook al vind je opera geen ruk aan is dit zeker de moeite waard. Die naam van dat theater ben ik even kwijt (begint met een m).
Het theater waar jij hebt over hebt, was dat het Marinsky theater?
quote:Marinsky!
Op vrijdag 23 januari 2004 10:07 schreef Vectra het volgende:[..]
Ben er dus deze zomer twee weken geweest, en om echt alles te kunnen zien, is zelfs dat nog te kort. De stad is gigantisch groot en er is ontzettend veel te bezichtigen.
Een bezoekje aan een opera heb ik niet gebracht, maar ben naar twee balletvoorstellingen geweest. Voor die tijd had ik dat nog nooit gedaan, maar het was zeker de moeite waar.Het theater waar jij hebt over hebt, was dat het Marinsky theater?
en 1 week is inderdaad wat kort om allebei de steden te zien dat weet ik ook, maar meer tijd is er op het moment niet voor, dus zal ik het hier maar mee moeten doen, ff wat meer info, ik ga weg op een vrijdag, blijf dan tot en met maandagavond in moskou, dan met de nachttrein naar st petersburg en dan 4 dagen in st petersburg.
Afgelopen zomer wilde we eigenlijk al naar st petersburg, aangezien ik toen in zweden, finland, estland, letland en litouwen ben geweest, en dan kom je er zo ongeveer langs, maar toen hadden we er dus helemaal geen tijd voor, plus dat we het een beetje zonde vonden om 60 euro voor een visum uit te geven als we er maar 3 dagen zouden zitten.
*State Hermitage
*St.Isaac's Cathedral
*Russian Museum
*Savior-0n-the Bood
*Peter the Great Museum of Antropology&Ethnohraphy(Chamber of Curiosities)
*nearest surroundings of St.Petersburg such as Pushkin, Pavlovsk,Strelna and Petrodvorets (each of them has beautiful palaces -summer/winter residences of Russian Tzar Family), Strenla is famous nowadays for a new beautiful Palace (built 1 year ago ) -recidence of President Putin;Pushkin for Alexandrovsky Palace (last summer restored beautiful Amber Room); Petrodvorets- for grand fontains(preferable time of visit is summer).
*Mariiinsky State Academic Opera&Ballet Theatre -for russian ballet
In juni hebben ze de zgn White nights...snachts zo licht dat je de krant kan lezen
have fun !
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 11:16 schreef DZ het volgende:
Ik werk voor een bedrijf wat gevestigd is in St Petersburg en heb daar gevraagd wat de moeite waard is
*State Hermitage Been there
*St.Isaac's Cathedral Done that
*Russian Museum langsgelopen
*Savior-0n-the Bood schitterende kerk
*Peter the Great Museum of Antropology&Ethnohraphy(Chamber of Curiosities)zegt me helemaal niets*nearest surroundings of St.Petersburg such as Pushkin, Pavlovsk,Strelna and Petrodvorets (each of them has beautiful palaces -summer/winter residences of Russian Tzar Family), Strenla is famous nowadays for a new beautiful Palace (built 1 year ago ) -recidence of President Putin;Pushkin for Alexandrovsky Palace (last summer restored beautiful Amber Room); Petrodvorets- for grand fontains(preferable time of visit is summer).
*Mariiinsky State Academic Opera&Ballet Theatre -for russian ballet
In juni hebben ze de zgn White nights...snachts zo licht dat je de krant kan lezen
hele aparte ervaring! De eerste dag dat ik daar was, ben ik naar een discotheek geweest. Het blijft 's nachts schemerig en toen we rond 4 uur naar buiten kwamen, was het gewoon weer helemaal licht! Aan de andere kant zijn de dagen in de winter wel extreem korthave fun ! dat heb ik zeker gehad!!
Ivo
In St petersburg ben ik maar 1 keertje geweest. was Ontztettend mooi, hermitage rules St petersburg is een hele mooie en oude stad, je kan de architectuur een beetje vergelijken met Parijs maar dan is alles 10 keer zo groot.
Ik ben toen ook in Peterhof geweest, dan neem je een soort van hoovercraft en binnen een half uur ben je op een eilandje met allemaal supermooie fonteinen en zo. Super. ( je kan er geloof ik ook met de auto komen maar dat moet je even navragen).
Okee, ben misschien niet helemaal neutraal omdat ik zelf in Moskou geboren ben, maar het is een super mooie stad ( maar je moet wel een dikke portemonnee meenemen
)
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 19:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik wil al jaren lang er graag naar Rusland toe, en dan met name Sint Petersburg. Niet alleen voor de stad, maar ook voor de Hermitage! En het allerliefst zou ik er met de trein heen willen gaan zodat ik onderweg ook nog landen kan zien (en ik hou ook gewoon erg van treinreizen)
Ik heb er al veel over gelezen en gedroomd. Maar dit jaar wil ik toch echt daar naartoe en het met mijn eigen ogen zien. De reis naar Sint Petersburg toe zal wel lukken. Maar hoe overleef ik daar? Ik spreek geen Russisch (wel Engels), is dat een groot probleem?? Heeft iemand ervaringen daar met hotels, openbaar vervoer, geldzaken, etc etc
En wat zijn goede reisbureau's voor dit soort reizen??? Ik wil graag alles weten!!
Alvast bedankt!
Vrouwen uit Moskouquote:Op woensdag 4 februari 2004 17:00 schreef Andoire het volgende:
Okee, ben misschien niet helemaal neutraal omdat ik zelf in Moskou geboren ben, maar het is een super mooie stad( maar je moet wel een dikke portemonnee meenemen
)
Ik vergeleek Moskou met andere Russische steden. En dan zijn er mooiere steden in Rusland te vinden. Sorry hoor, maar ik bljf Moskou een van de minder bezienswaardige steden vinden. Ben er wel vaak geweest. Deze zomer sla ik Moskou eens een keer over.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 22:10 schreef Keijs het volgende:
verslag + foto's Moskou en Sint Petersburg
Wat je moet zien in Moskou:
De Metro, Kremlin (degene die zei dat daar niks aan was is m.i. niet helemaal goed bij z'n hoofd)
Rode Plein, Mausoleum van Lenin (wel lang wachten maar is de moeite waard),GUM, Novodevichi klooster, Universiteit van Moskou, Basiliuscathedraal, Gorkipark, Izmailovsky Park
Ja, dat kan.quote:Op woensdag 31 maart 2004 15:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar hoe zit het met de taal???
Kun je er overleven zonder dat je Russisch spreekt/verstaat/kan lezen, dat is namelijk het enige wat mij weerhoud om er heen te gaan... Maar ik wil zo graag!!!
Het Russisch heeft enorm veel internationale woorden. ALs je Cyrillische letters kunt lezen, dan versta je al veel. En het Cyrillisch (tenminste de hoofdletters) is echt niet zo moeilijk, maximaal een uurtje leren, en je kunt het.quote:Op woensdag 31 maart 2004 15:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar hoe zit het met de taal???
Kun je er overleven zonder dat je Russisch spreekt/verstaat/kan lezen, dat is namelijk het enige wat mij weerhoud om er heen te gaan... Maar ik wil zo graag!!!
Russische treinenquote:Op vrijdag 2 april 2004 14:06 schreef Automatic_Rock het volgende:
Heeft iemand toevallig ervaring met Russchie treinen?? Of het hele openbaar vervoer in het algemeen trouwens?
Ik wil namelijk met de trein vanuit Nederland naar Rusland. Is natuurlijk wel een stuk langzamer dan het vliegtuig. Maar ik wil op deze manier nog wat meer van het land zien
Ik regel altijd alles zelf. Maar goed, ik heb wat kontakten in Rusland. Het moeilijkst is het regelen van een goede uitnodiging voor je visum. Maar kijk eens op de thorntree van www.lonelyplanet.com . Hier komen regelmatig bureautjes bovendrijven die goedkoop een deugdelijke uitnodiging voor je regelen, voor enkele tientjes.quote:Op zaterdag 3 april 2004 19:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar ik heb weer een vraag; Koop je gewoon een kaartje op de stations. Of heb je wel via een reisbureau de treinreis en de visums enzo geregeld?? Want we hebben al zitten zoeken op internet, maar nog niet echt veel kunnen vinden....
Wat is trouwens goedkoper, de trein of het vliegtuig? En hoeveel scheelt dat?
Ik reis meestal alleen naar Rusland toe. Ter plekke soms alleen, soms samen met Russische vrienden. Hangt er een beetje vanaf. Alleen heb ik me nooit onveilig gevoeld. Als ik samen met iemand van hier reis komt het er soweiso meestal op neer dat ik de reisleider mag uithangen, dus erg veel 'voordeel' biedt het samen reizen voor mij niet.quote:Op woensdag 14 april 2004 09:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ivo, reis jij altijd alleen eigenlijk?? Is het niet leuker om samen te reizen, en misschien ook veiliger/zekerder?
Of is alleen reizen daar geen bezwaar?
Dat is echt bullshit. Ik ben vaak met de trein naar Rusland en de Oekraïne gegaan, nooit problemen gehad met retourkaartjes. Ik kocht ze altijd net over de grens in Aken (ga toch altijd met de bus naar Aken). In een enkel geval was het in Aken gekochte retourkaartje goedkoper dan een in Rusland gekocht enkeltje terug.quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:45 schreef Automatic_Rock het volgende:
We waren vanmiddag even naar het reisbureau..., ff voor wat info e.d.
Toen hadden we het er ook over om met de trein naar Sint Petersburg te gaan, en ook weer terug. Dat mens-op-wielen achter de balie ahd even gebelt en die kreeg te horen dat je wel een retourtje kon kopen, maar dat ze die liever niet afgaven. Voornamelijk omdat je er wel heen kan, maar de Russen niet altijd je retourkaartje willen accepteren. Wat er dus op neer komt dat je daar een nieuw kaartje moet kopen....![]()
Heeft iemand hier ervaring mee, klopt dit echt?? Komt het vaak voor??
We zitten er nu toch over te denken om maar met het vliegtuig te gaan...
Met NS Internationaal heb ik slechte ervaringen, ik koop m'n kaartjes voor Oost-Europa liever in Aken. Heeft ze je ook verteld dat je transitvisa nodig hebt voor Wit-Rusland als je met de trein gaat?quote:Op dinsdag 27 april 2004 19:40 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ja, ik vond het ook een raar verhaal. Kijk dat Rusland geen Nederland is snap ik zelf ook wel, dat ze daar wat andere regeltjes hebben enzo oke. Maar dit vond ik wel erg raar....
We hoeven de kaartjes niet perse bij het reisbureau te kopen. Maa dat zat dan gewoon bij de hele reis erbij. Ik denk dat dat mens van het reisbureau ook gewoon de NS gebelt heeft?!
Weet je dat er mensen zijn die dit soort ervaring erg waarderen?quote:Op vrijdag 16 april 2004 14:34 schreef Andoire het volgende:
Ik heb een jaar of 5 geleden ook een 'leuke' treinreis gemaakt..
Vanuit Moskou naar Warshau ( Vliegtuigen waren die week volgeboekt, zowel KLM als Aeroflot)
Vanaf de Belorusskij Vokzal met een heuse Sovjettrein.
Mini coupétje, met daarin 4 stapel achtige bedden. Onztettend stoffig en zo... bah.
Er was wel een soort van restaurant wagon, maar dat stelde echt niets voor.
Dus op elk station waar we stopten ( let wel, midden in de nacht) stonden er allemaal mensen op het perron die allemaal eten verkochten ( door het raam) Was goed te eten trouwens
.
En op de grens met Polen stonden we 2.5 uur stil, want de wielen of zo moetsen aangepast worden omdat het spoor in Rusland breder is dan elders.. of zo..
Toen kwamen er ook een stuk of 10 soldaten per wagon langs, om te kontroleren of we geen verboden middelen bij ons hadden, en alle papieren te zien...
Zo veel gezeik.
Naja, ik ga nooit meer met de trein, tenzij het écht moet.
Ik ga in Juli weer 2 weken naar Moskou![]()
![]()
Kijk er echt naar uit![]()
.
Zeker. De treinreis is een onderdeel van de reis, met de ongemakken, maar vooral met de lol en het lekkere eten dat je onderweg kunt kopen.quote:Op woensdag 28 april 2004 15:44 schreef k_man het volgende:
[..]
Weet je dat er mensen zijn die dit soort ervaring erg waarderen?![]()
En het lekkere drinken; wodka......quote:Op woensdag 28 april 2004 17:35 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Zeker. De treinreis is een onderdeel van de reis, met de ongemakken, maar vooral met de lol en het lekkere eten dat je onderweg kunt kopen.
Ivo
De boot van Tallin naar Helsinki kost slechts ¤ 30,- p.p. En vliegen van Helsinki naar Schiphol kan ook......quote:Op woensdag 5 mei 2004 20:22 schreef marsterretje het volgende:
Mogelijkheden te over qua reizen zie ik al
Maargoed, we hebben Sint Petersburg als optie maar even laten varen: als student is een visum aanvragen, een uitnodiging regelen en het dure Sint Petersburg an sich een beetje te veel van het goede.
Maar we hebben een goedkope vlucht gevonden van Talinn naar Schiphol. Naar Helsinki kan ook idd, maar we wonen bij Schiphol in de buurt, en dan kun je beter een duurdere vlucht naar Schiphol nemen dan goedkoper via Niederrhein, want dan moet je ook nog naar huis :0
Maar nu nog een paar maanden wachten dus, jammer hoor, ik wil nu weg!![]()
quote:Op maandag 4 oktober 2004 11:14 schreef jeoren het volgende:
Heb je nog meer van die geweldige foto's uit Moskou?![]()
Ik ben van St. Petersburg naar Helsinki gereisd per trein ja..quote:Op woensdag 6 oktober 2004 00:22 schreef ETA het volgende:
Ik krijg er helemaal zin in!!! ik ga vrijdag naar St Petersburg, een week lang. Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat worden. We zullen de hele week bij russische studenten verblijven (deels in hostels ook misschien), zo hoop ik eigenlijk wel een beetje echte cultuur te kunnen snuiven
Maar we vliegen overigens naar Helsinki, en van daaruit met de trein verder. Heeft iemand dit al eerder gedaan? En hoe was die treinreis?? Het lijkt mij een leuke extratje omdat je dan ook wat ziet buiten de stad, genieten van het echte russische landschap![]()
Bij aankomst in Moskou had ik geen enkel oponthoud, kon gelijk doorlopen. Misschien geluk. Tussen Rusland en Mongolie wel 5 uur gewacht maar daar konden we gewoon de kroeg induiken. Die gringo's hebben me laten aankloten in Washington (4 uur) en Miami (3 uur).quote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:20 schreef k_man het volgende:
Nou, ik heb met beiden meerdere keren ervaring en bij de Amerikanen ging het iedere keer vlotter dan bij de Russen.
Ligt eraan, ik heb in het bolshoi theater nog glazen champagne staan drinken a 30 euri, maar de "gewone" tenten zijn best te doen hoor, beetje niveau amsterdam zeg maarquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 00:56 schreef Praag het volgende:
wat ik er tot nu toe over hoor is het in Moskou een nogal dure aangelegenheid.
In mijn ervaring niet nee. Gewoon bij aankomst meteen een plastic tas roebels pinnen, kan gewoon met je bankpasje trouwens.quote:Is het handig om USD en/of Euro's bij de hand te hebben in Moskou?
Een plastic tas?quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 15:21 schreef Dr_Morreau het volgende:
[..]
Ligt eraan, ik heb in het bolshoi theater nog glazen champagne staan drinken a 30 euri, maar de "gewone" tenten zijn best te doen hoor, beetje niveau amsterdam zeg maar
[..]
In mijn ervaring niet nee. Gewoon bij aankomst meteen een plastic tas roebels pinnen, kan gewoon met je bankpasje trouwens.
Doe Kristina uit de Safari Lodge (Moskou, Uljitsa Pokrovka) de groeten van me, en zeg maar dat ik zo snel mogelijk weer langs komquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:28 schreef Praag het volgende:
[..]
Een plastic tas?Maar goed, ik heb sowieso altijd Euro's op zak. Waar ik ook heen ga. Ik zat nog te denken om eventueel USD mee te nemen, maar dat laat ik dan maar achterwege.
* Dr_Morreau heeft zin in Rusland!
До Москвы!
Ik zou er (bijna) voor omrijden.quote:Op woensdag 3 november 2004 19:36 schreef ultra_ivo het volgende:
Ja een een transitvisum voor Wit-Rusland kost 50 Euro, enkele reis
Jammer, dan ben ik aan het werk. De volgende dag vertrek ik naar Rusland. Kben nu juist bezig wat voorbereidingen de treffen.quote:Op zondag 20 februari 2005 21:29 schreef jeoren het volgende:
A.s. vrijdag 25 februari 2005 wordt om 11.00 uur op Discovery weer de aflevering Rusland uitgezonden in de serie 'Globe Trekker'; met hierin ruimschoots aandacht voor Moskou.
Vet. Waar ga je zoal naartoe in Rusland?quote:Op zondag 20 februari 2005 22:28 schreef Praag het volgende:
[..]
Jammer, dan ben ik aan het werk. De volgende dag vertrek ik naar Rusland. Kben nu juist bezig wat voorbereidingen de treffen.
De uitzending wordt al jaren herhaald, dus je ziet 'm vast ooit nog wel 'ns..quote:Op zondag 20 februari 2005 22:28 schreef Praag het volgende:
[..]
Jammer, dan ben ik aan het werk. De volgende dag vertrek ik naar Rusland. Kben nu juist bezig wat voorbereidingen de treffen.
Moskva en Volgograd.quote:Op maandag 21 februari 2005 13:23 schreef jeoren het volgende:
[..]
De uitzending wordt al jaren herhaald, dus je ziet 'm vast ooit nog wel 'ns..
Vet. Waar ga je zoal naartoe in Rusland?
Ik ben er wél geweest!quote:Op woensdag 23 februari 2005 09:58 schreef Dynia het volgende:
klinkt goed! txn Ultra_Ivo! Lijkt me een mooie ervaring om zo te reizen. Ik spreek een klein beetje Russisch, dus lijkt me erg leuk!
Ben je in Sverdlovsk geweest?
Ik zou zeggen; overtref deze foto 'ns! (Wat je ziet is de Manege ten westen van het Kremlin in Moskou (die overigens inmiddels afgefikt is)).quote:Op woensdag 23 februari 2005 19:07 schreef Praag het volgende:
Ik ga een hele hoop foto's maken van Moskou en Volgograd. Net zolang tot ik er helemaal suf van word. Ik hoop dat het weer en de belichting een beetje meewerkt.
Oh, jij bent er ook al geweest?! Ik vond dat inderdaad ook een erg leuke plek om te zijn, daar bij die vijver! Ben benieuwd naar je foto's.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:01 schreef Dynia het volgende:
hee jeoren, mooie foto's, ziet er heel bekent uit. Vooral foto 2 is echt een leuke plaats. in de zomer kun je daar echt lekker relaxen aan het water. en in de winter is het zoo mooi daar, ik zal eens kijken of ik ook een fotootje kan plaatsen...:-)
Zou kunnen, er zijn 7 van dit soort gebouwen in Moskou. 1 ervan is inderdaad een universiteit.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 00:32 schreef Internationalist het volgende:
[..]
Gebouw op de achtergrond is een universiteit toch?
Ik neem aan dat je verging van de benzinedampen? (net als onderweg van het vliegveld van Moskou naar het centrum)quote:Op zondag 6 maart 2005 20:56 schreef Praag het volgende:
Binnenkort foto's. Moskou was leuk, maar ik heb me in Volgograd nog veel meer vermaakt.
2 keer een busreis van 16 uur (tussen Moskou en Volgograd) is trouwens geen pretje.
Enig advies dat ik kan geven met betrekking tot visum, ga er zo snel mogelijk achteraan, er staan soms nogal lange rijen bij de ambassade!! Als je echt in tijdsnood raakt is een visum burotje misshcien wel een alternatief, echter je betaald er wel flink voor.quote:Op woensdag 22 juni 2005 21:06 schreef Thurtje het volgende:
topic kick.
Ik ga eind juli naar st. Petersburg. het hotel heb ik al geboekt en ik heb ook al een document gekregen voor mijn visum aanvraag. Maar wat moet ik nu doen om mijn visum te krijgen? Kan ik hiermee gewoon naar de ambassade. of moet ik op vooraf al een formulier in vullen ofzo. en wat kost dat?
quote:Op donderdag 2 februari 2006 23:01 schreef ultra_ivo het volgende:
Er zijn veel soorten visa voor Rusland. Een toeristenvisum krijg je idd alleen via hotelboekingen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Wat jij nodig hebt is een transit visum. Een transit visum kun je gewoon aanvragen via de ambassade in Den Haag. Je moet dan wel je 2 tickets kunnen overleggen.
Hotel Rossija. Dat is gesloopt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:30 schreef Hik het volgende:
Las iets over dat énorme hotel vlakbij het Kremlin. Ben de naam vergeten. Is dat wat? Lijkt op zich wel grappig, zo'n sovjet-reus (stel ik me voor)....
Jammer. Was met 80 Euro per nacht nog 1 van de meest betaalbare in het centrum.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Hotel Rossija. Dat is gesloopt.
In theorie wel. In de praktijk is het beter ten minste een registratie in je paspoort/op je migratiekaart te hebben.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:46 schreef Hik het volgende:
Ok, maar als wij dus twee maal drie dagen blijven zou het hotel niet eens hoeven registreren?![]()
mijn vriend heeft vorig weekend zijn reisbureau geopend met reizen naar steden in rusland en oekraine etc met bijbehorende site. Als je wilt, kan ik wel wat informatie voor je verschaffen. kan ik de site hier gewoon posten?quote:Op maandag 5 februari 2007 17:33 schreef Hik het volgende:
We zijn BIJNA van het visumgezeur af en ik zou zo langzamerhand bijna vergeten waarom we ook al weer gingen!![]()
Daarom mijn vraag (ja, ik heb voorgaande tips gelezen): What (not) to miss?! (in beide steden dus). Ik ben dol op letter eten en markten, dus tips voor leuke restaurants en kleurrijke markten zijn sowieso zeer welkom. Leuke kroegen en ideeën voor aanvaringen met recente historie zijn ook leuk!
Jahoor, graag zelfs, als je er zelf maar geen geld mee verdient en de site niet in elk topic spamtquote:Op maandag 5 februari 2007 17:46 schreef Jerruh het volgende:
Kan ik de site hier gewoon posten?
haha ik verdien er geen geld mee, maar misschien wordt het gezien als reclamequote:Op maandag 5 februari 2007 18:58 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Jahoor, graag zelfs, als je er zelf maar geen geld mee verdient en de site niet in elk topic spamt
mijn vriendje was van 7 tot 21 december in rusland en oekraine en was verbaasd toen het in moskou 3 graden boven nul was hehe! maar goed, de winter heeft zich er nu daar wel rerevrancheerd!quote:Op donderdag 1 maart 2007 13:12 schreef Dynia het volgende:
hehe...ja...das in de zomer he...:p...de zon kán schijnen...:D
overigens: echt hele mooie fotos. goed gemaaktquote:Op donderdag 1 maart 2007 13:17 schreef Dynia het volgende:
zo kan het ook zijn:
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat is zijn bureau?
Inderdaad, de typische toeristendingenquote:Op donderdag 1 maart 2007 12:36 schreef Hik het volgende:
Natuurlijk de standaard-toeristen dingen gedaan: Kremin, metro, GUM, Rode plein en veel blimi's eten.Ook kennis gemaakt met de politie (hiep hiep). 's Avonds heerlijk gegeten en wezen stappen (sushi, salsa en blote vrouwen op de bar
).
Voor zo dicht in het centrum vind ik het niet slecht. Wij betaalden 37,50 pp. ver buiten het centrum (Vladikino). De kamer was dan wel iets beter en we hadden eigen douche/toilet.quote:Op donderdag 1 maart 2007 14:13 schreef ultra_ivo het volgende:
1700 roebel el cheapo?
50 euro bijna op het rode plein midden in de zomer vind ik wel el cheapo ja...:)quote:Op donderdag 1 maart 2007 14:13 schreef ultra_ivo het volgende:
1700 roebel el cheapo?
Kosten zijn lager. We gaan met z'n vieren.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 12:51 schreef k_man het volgende:
Waarom zou je voor die 5 dagen in een appartement willen gaan zitten dan?
Het vinden van een appartement is het probleem niet. Ik wil graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met bepaalde appartement.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 20:35 schreef k_man het volgende:
Alsof een hotel in Moskou zoveel kost...Of een hostel.
Zo moeiljik is het trouwens toch niet? Tik eens moskou appartement in bij Google.
Dank je!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 00:07 schreef Skinkie het volgende:
1) Niet waar, je mag maximaal 10000 dollar aan waarde invoeren en uitvoeren in cash, dat je roebels nergens kan omwisselen hierala. ATM methode kan, maar houd de koers gewoon even in de gaten. Euro's betalen soms veel beter dan dollars. (BIJ WISSELKANTOREN... niet op de straat, dan ben je een SUKKEL)
2) ik weet niet welke gebieden je gaat bezoeken, maar tbc heb ik niet gehaald, en heb er ook geen plannen voor
3) je moet eerst eeen papiertje invullen (handig als je iemand zoekt die russisch en engels kan) dat papiertje moet gestempeld worden door het hotel waar je verblijft. Papiertje + passport aan douane geven. Ze zullen vragen wat je komt doen, meestal zal dat dus 'toerisme' betreffen. Ik kom zelf in Voronezh aan en maak meestal even contact op het vliegveld met mede reizigers zodat er iemand die goed russisch kan, achter me staat bij de douane
Rommelig, zelfde als in DuitslandDus moeilijker als Nederland
Zorg dat je weet hoe je dat papiertje moet invullen... kan handig zijn daar een voorbeeld van uit te printen
LOL als jij op Schiphol iemand vindt die jou roebels kan verschaffenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 00:18 schreef Mieks het volgende:
Dank je!
1) Dus ik kan gewoon op Schiphol een paar honderd euro meenemen aan roebels en loop niet het risico dat dat wordt afgepakt bij de douane aldaar? .
Jouw lichaam, maar ik geloof niet in spontane uitbraken van dat soort ziektenquote:2) Ik heb me laten vertellen dat tbc daar veel voorkomt. Ik vlieg naar Moskou, verblijf daar een aantal dagen, en reis dan per trein naar St.Petersburg, vanuit daar vlieg ik weer terug naar Nederland. Nou ben ik ingeeent tegen alle vormen van Hepatits+ DFTP. Dus, maar ben nogal angstig voor ziektes van nature, vandaar:)
Nope, zeker nietquote:3. Ik heb bij mijn visumaanvraag ingeleverd: Een gestempelde uitnodiging van mijn hostel, een verklaring van mijn ziektekostenverzekeraar dat ik gedekt ben in Rusland, een pasfoto, mijn paspoort (dat na vertrek nog meer dan 6 maanden geldig is, en natuurlijk het aanvraagformulier. Is dat briefje dan niet hetzelfde als een uitnodiging?
Ik heb de vorige keer alles, inclusief een bos rozen door de scanner heen geduwd en kreeg geen enkele opmerkingquote:Moet ik daarnaast ook nog bepaalde goederen declaren? (Ik neem niks bijzonders mee buiten de officiele documenten om, alleen kleren en geld. Geen dure dingen.)
Ik neem aan dat ik bij de douane nogal norse Russen tegenover me heb? Ik was al bang toen ik het consulaat in moest![]()
Gelukkig worden binnenkort de visum verplichtingen (wederom) veranderd en kunnen bijvoorbeeld studenten en inwoners van een aantal landen zonder visum, maar met registratie het land in.quote:De luchthaven van St.Petersburg is veel te klein. Voor je kan inchecken moet je met bagage door een controle. De KLM desk had last van een computerstoring waardoor inchecken erg lang duurde (ruim 1 uur), daarna nog door paspoortcontrole (40 minuten) en bij de gate door nog een controle voor het boarden (20 minuten). Met tien minuten vertraging vertrokken hierdoor, maar als het echt druk is (dit was één van de vier vluchten in 1,5 uur), dan kan ik me voorstellen dat er nauwelijks een vliegtuig op tijd vertrekt.
Opvallend wel dat bij aankomst alle grensformaliteiten, bagage etc in 10 minuten geregeld was, waar we al op het tijdstip dat het vliegtuig had moeten landen, buiten stonden.
Wat bizar! Dit was dus uist het deel dat eind 2006/begin 2007 was veranderd, in de zin dat je je dus juist NIET meer hoefde te registreren. (Wat agenten vervolgens niet wisten, of in elk geval hard hun best deden dat even te vergeten). Blijkbaar is het nu dus juist weer strenger geworden?!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef DutchTrain het volgende:
Daarna moet je je nog wel laten registreren binnen 3 werkdagen als je langer dan 3 werkdagen op dezelfde plek blijft. Door de verandering van regels kan dit niet meer zomaar bij elk hotel, maar moet je daarvoor (in SPB) naar het hoofdpostkantoor waar je in het cyrrillisch formuliertjes in mag vullen, waarvan je er één gestempeld mee krijgt. Opvallend genoeg wordt daar verder nooit meer naar gekeken en krijg je ook geen stempel in je paspoort of wordt er iets ingevoerd in een computer. De hele registratie kun je een halve dag voor uittrekken als het tegenzit.
Nee, omdat ik maar 1 nacht in een hotel verbleef en de rest in een appartement, moest ik mij sowieso registeren. Ik had wel een uitnodiging voor een toeristisch visum van een reisorganisatie, maar dus niet van het hotel.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:18 schreef Hik het volgende:
Trouwens, DT, kun je dat registreren niet gewoon door je hotel laten doen? Want dat was eerder wel het geval heb ik altijd begrepen...
Travelex wisselt roebels sinds juni las ik.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 00:41 schreef Skinkie het volgende:
[..]
LOL als jij op Schiphol iemand vindt die jou roebels kan verschaffen
[..]
Jouw lichaam, maar ik geloof niet in spontane uitbraken van dat soort ziekten
[..]
Nope, zeker niet(briefje krijg je gratis is het vliegtuig)
[..]
Ik heb de vorige keer alles, inclusief een bos rozen door de scanner heen geduwd en kreeg geen enkele opmerkingMaar ik heb begrepen dat je officieel zou moeten aangeven dat je een hand GPS hebt. Achja, de vorige keer heb ik met niets last gehad. Alleen op de terugweg was mijn koffer 'toevallig' te zwaar... dat zijn wel naaistreken. Ik zou je adviseren om tijdens je terugreis zeker nog 2000 roebel (rond 60 euro) voor 'nood' achter de hand te hebben. Om dit soort zaakjes op te kunnen lossen.
Dus altijd paspoort+visum bij je hebben? Of moet ik ook de uitnodiging etc. opnieuw uitprinten? Lijkt me dat als je het visum hebt, de uitnodiging vanzelfsprekend ook klopt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:14 schreef Hik het volgende:
Wij hebben in februari exact hetzelfde gedaan als wat jullie gaan doen...![]()
[Reisverhaal] Moskou en St.Petersburg
Het is wat overdreven (en waarschijnlijk zelfs beter niet) een BCG vaccinatie te nemen voor zo'n kort bezoek. BCG voorkomt namelijk TBC niet en maakt het in de toekomst ook lastiger op te sporen. De vaccinatie wordt alleen aangeraden (meen ik) als je heel lang gaat en/of veel contact met de bevolking hebt. Dat lijkt me in jouw geval een beetje onwaarschijnlijk.
Mocht je erg zenuwachtig zijn hierover dan kun je navragen of Mantoux zinvol is. Je krijgt dan voor je weggaat een klein prikje om je te testen op bepaalde stoffen en bij terugkomst weer. Mocht je iets hebben opgelopen, dan kunnen ze je heel snel behandelen.
Pinnen is in Moskou en St. Petersburg geen enkel probleem geweest voor ons (behalve dat het vaak moest, want het was niet goedkoop). Gelijk op het vliegveld al geld gehaald en inderdaad niets meegenomen vooraf.
Met betrekking tot je documenten: neem ze altijd mee! Ook een "officieel" kaartje dat je van je hotel krijgt, waarop staat dat je daar verblijft. Recentelijk was het nog nodig om ook een officiele inschrijving te hebben in de plaats waar je verbleef, maar dit is (geloof ik) eind 2006 gewijzigd. Wij hadden er nogal veel gezeik mee bij controle op straat (zie ook het reisverhaal). Niets aan de hand verder, maar handig om te weten wat je echt bij je moet hebben, zodat de kans dat je een geld-bedelende agent tegenkomt iets minder groot is...![]()
Verder: enjoy! Ik vond het erg gaaf. En heel koud, maar dat zal voor jullie een stuk minder zijn...![]()
Reisorganisaties en reisgidsen raden je aan om je paspoort met visum en vertrekformulier veilig op te bergen, bij voorkeur in de kluis in je hotel. Maak bij aankomst in je hotel meteen een aantal kopieen van het geheel en laat op straat NOOIT het origineel zien als daar om gevraagd wordt. Altijd kopieën laten zien en zeggen dat het origineel ergens anders is.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:21 schreef Mieks het volgende:
Dus altijd paspoort+visum bij je hebben? Of moet ik ook de uitnodiging etc. opnieuw uitprinten? Lijkt me dat als je het visum hebt, de uitnodiging vanzelfsprekend ook klopt.
Dan ken jij de regels nietquote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:55 schreef ultra_ivo het volgende:
Veel handiger is het om naast je paspoort&visum ook je identiteitskaart mee te nemen. Bij gewone straatcontroles laat je die dan zien. Ook als je je moet legitimeren bij het kopen van bijv. een treinkaartje. Nooit een paspoort laten zien aan een agent is een garantie voor problemen. Agenten hebben het recht om je pas te vragen en met Russische agenten moet je niet spotten.
Ze geven hun 'nationale' paspoort af. Je bent er mee bekend dat Russen twee paspoorten hebben? Je nationale paspoort geef je ook 'borg' als je bijvoorbeeld schaatsen huurt of verzin maar iets.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:42 schreef ultra_ivo het volgende:
SOrry, maar dat is leuke theorie. De praktijk is anders. IEDEREEN geeft z'n pas af aan de politie bij een controle, ook de Russen. Bij een controle in een bus worden gewoon alle paspoorten ingezameld en in de politiepost gecontroleerd. Weiger je op zo'n moment je paspoort aan de agent te geven dan heb je een vet probleem.
Nee, van je hotel krijg je een ander briefje!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:18 schreef Mieks het volgende:
En als je dat briefje moet laten stempelen door je hotel, hoe kan dat dan dat je dat pas in het vliegtuig krijgt, of moet dat achteraf?
Hier hoor ik zulke verschillende verhalen over! Wij hadden ook een hele stapel kopieën bij ons, maar volgens de dame van de receptie van ons hotel waren die waardeloos. Wij hebben bij contole (op het rode plein inderdaad) wel onze echte paspoorten laten zien. Gezien de opstelling van de agenten zou heb me erg verbaasd hebben als we waren weggekomen met kopieën. Overigens hadden we wel afgesproken dat we 's avonds laat of op een afgelegen plek wat meer ons best zouden doen met de kopieën!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:49 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Reisorganisaties en reisgidsen raden je aan om je paspoort met visum en vertrekformulier veilig op te bergen, bij voorkeur in de kluis in je hotel. Maak bij aankomst in je hotel meteen een aantal kopieen van het geheel en laat op straat NOOIT het origineel zien als daar om gevraagd wordt. Altijd kopieën laten zien en zeggen dat het origineel ergens anders is.
Mmm... ik neem aan dat je die controle post bedoeld met metaal detectoren etc.? Want daar werd ook *zo* makkelijk gedaan van de winterquote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:53 schreef Hik het volgende:
Gezien de opstelling van de agenten zou heb me erg verbaasd hebben als we waren weggekomen met kopieën.
Jazeker. Daarom werkt de truc met de Nederlandse identiteitskaart ook zo goed. In grensgebieden wordt soms ook het internationale paspoort gevraagd. Ook aan Russen. Bekijk anders maar eens het incident met de officier in m'n verslag van de 1000 van St. Petersburg.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:52 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Ze geven hun 'nationale' paspoort af. Je bent er mee bekend dat Russen twee paspoorten hebben? Je nationale paspoort geef je ook 'borg' als je bijvoorbeeld schaatsen huurt of verzin maar iets.
Nope, gewoon een stel agenten los op het pleinquote:Op vrijdag 27 juli 2007 18:03 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Mmm... ik neem aan dat je die controle post bedoeld met metaal detectoren etc.? Want daar werd ook *zo* makkelijk gedaan van de winter
Leukste vond ik nog m'n Nederlandse studenten pas, die werd gewoon overal geaccepteerd
Kosten zijn nu omlaag (35 euro) en de snelheid omhoog (8 werkdagen) sinds 1 juli (zie www.embassy.nl)quote:Op maandag 30 juli 2007 18:50 schreef pietjekanarie het volgende:
Je kan alles ook laten regelen door bijv het visumbureau www.visum.nl Maar dat kost natuurlijk weer extra. Al hoef je dan niet zelf op en neer naar Den Haag voor de ambassade. Het visum is namelijk niet klaar terwijl je wacht, maar het duurt 10 werkdagen. Dus je moet er 2x voor naar Den Haag. De kosten van een visum zijn dacht ik 60 euro. Dat was bij mij in elk geval zo (studentenvisum), maar ik dacht dat toeristenvisum hetzelfde was. Ik zou het visum niet te krap nemen. Bijv 1 dag langer dan je laatste dag in Rusland. Voorkomt gezeik, mocht je onverwacht toch vertraagd zijn ofzo.
Puik hoor en lijkt op mijn eigen ervaringen toen ik dat land bezocht in 1997.quote:
Daarvoor kun je dan ook terecht in: Oekraïne deel 5 en het Tsjernobyl topicquote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:28 schreef Jerruh het volgende:
stedentechnisch gezien zit ik in dit topic fout, maar ik ga 11 augustus naar Kiev en een excursie doen naar tsjernobyl! en ik heb er zin in!
Dank!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 14:31 schreef iruub het volgende:
[..]
Puik hoor en lijkt op mijn eigen ervaringen toen ik dat land bezocht in 1997.![]()
Het punt is dus dat je een hotel geboekt en betaald moet hebben voordat je er heen gaat. Daarna kun je pas je visum aanvragen. Ik ben nu in Rusland, en ik zou zeggen: wacht er niet te lang meequote:Op dinsdag 4 september 2007 08:03 schreef StrikerZeljko het volgende:
Nog tips voor hotels die qua pricing een beetje ok zijn en makkelijk te boeken zijn? (misschien via een agency?) we gaan in de champions league naar CSKA v PSV
Nee dat zag ik al aankomen dat ik er op tijd mee moest beginnen..quote:Op dinsdag 4 september 2007 09:21 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Het punt is dus dat je een hotel geboekt en betaald moet hebben voordat je er heen gaat. Daarna kun je pas je visum aanvragen. Ik ben nu in Rusland, en ik zou zeggen: wacht er niet te lang mee
We hebben een beterwetertje? Iemand op privevisum of zakelijk visum, naar een voetbal wedstrijd. Uiteraard met uitnodigingquote:Op dinsdag 4 september 2007 17:03 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat hangt er helemaal vanaf welk type visum je wilt hebben.
Wat bedoel je nou precies; wat voor visum kun je het best nemen voor een 4 daags bezoek? Toeristenvisum toch?quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:35 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Iemand op privevisum of zakelijk visum, naar een voetbal wedstrijd. Uiteraard met uitnodiging
Komt er nog een verslag van de Tsjernobylexcursie, van een omvang gelijk aan die op www.jeoren.tkquote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:28 schreef Jerruh het volgende:
beter!
stedentechnisch gezien zit ik in dit topic fout, maar ik ga 11 augustus naar Kiev en een excursie doen naar tsjernobyl! en ik heb er zin in!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |