Kosten zijn lager. We gaan met z'n vieren.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 12:51 schreef k_man het volgende:
Waarom zou je voor die 5 dagen in een appartement willen gaan zitten dan?
Het vinden van een appartement is het probleem niet. Ik wil graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met bepaalde appartement.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 20:35 schreef k_man het volgende:
Alsof een hotel in Moskou zoveel kost...Of een hostel.
Zo moeiljik is het trouwens toch niet? Tik eens moskou appartement in bij Google.
Dank je!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 00:07 schreef Skinkie het volgende:
1) Niet waar, je mag maximaal 10000 dollar aan waarde invoeren en uitvoeren in cash, dat je roebels nergens kan omwisselen hierala. ATM methode kan, maar houd de koers gewoon even in de gaten. Euro's betalen soms veel beter dan dollars. (BIJ WISSELKANTOREN... niet op de straat, dan ben je een SUKKEL)
2) ik weet niet welke gebieden je gaat bezoeken, maar tbc heb ik niet gehaald, en heb er ook geen plannen voor
3) je moet eerst eeen papiertje invullen (handig als je iemand zoekt die russisch en engels kan) dat papiertje moet gestempeld worden door het hotel waar je verblijft. Papiertje + passport aan douane geven. Ze zullen vragen wat je komt doen, meestal zal dat dus 'toerisme' betreffen. Ik kom zelf in Voronezh aan en maak meestal even contact op het vliegveld met mede reizigers zodat er iemand die goed russisch kan, achter me staat bij de douane
Rommelig, zelfde als in DuitslandDus moeilijker als Nederland
Zorg dat je weet hoe je dat papiertje moet invullen... kan handig zijn daar een voorbeeld van uit te printen
LOL als jij op Schiphol iemand vindt die jou roebels kan verschaffenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 00:18 schreef Mieks het volgende:
Dank je!
1) Dus ik kan gewoon op Schiphol een paar honderd euro meenemen aan roebels en loop niet het risico dat dat wordt afgepakt bij de douane aldaar? .
Jouw lichaam, maar ik geloof niet in spontane uitbraken van dat soort ziektenquote:2) Ik heb me laten vertellen dat tbc daar veel voorkomt. Ik vlieg naar Moskou, verblijf daar een aantal dagen, en reis dan per trein naar St.Petersburg, vanuit daar vlieg ik weer terug naar Nederland. Nou ben ik ingeeent tegen alle vormen van Hepatits+ DFTP. Dus, maar ben nogal angstig voor ziektes van nature, vandaar:)
Nope, zeker nietquote:3. Ik heb bij mijn visumaanvraag ingeleverd: Een gestempelde uitnodiging van mijn hostel, een verklaring van mijn ziektekostenverzekeraar dat ik gedekt ben in Rusland, een pasfoto, mijn paspoort (dat na vertrek nog meer dan 6 maanden geldig is, en natuurlijk het aanvraagformulier. Is dat briefje dan niet hetzelfde als een uitnodiging?
Ik heb de vorige keer alles, inclusief een bos rozen door de scanner heen geduwd en kreeg geen enkele opmerkingquote:Moet ik daarnaast ook nog bepaalde goederen declaren? (Ik neem niks bijzonders mee buiten de officiele documenten om, alleen kleren en geld. Geen dure dingen.)
Ik neem aan dat ik bij de douane nogal norse Russen tegenover me heb? Ik was al bang toen ik het consulaat in moest![]()
Gelukkig worden binnenkort de visum verplichtingen (wederom) veranderd en kunnen bijvoorbeeld studenten en inwoners van een aantal landen zonder visum, maar met registratie het land in.quote:De luchthaven van St.Petersburg is veel te klein. Voor je kan inchecken moet je met bagage door een controle. De KLM desk had last van een computerstoring waardoor inchecken erg lang duurde (ruim 1 uur), daarna nog door paspoortcontrole (40 minuten) en bij de gate door nog een controle voor het boarden (20 minuten). Met tien minuten vertraging vertrokken hierdoor, maar als het echt druk is (dit was één van de vier vluchten in 1,5 uur), dan kan ik me voorstellen dat er nauwelijks een vliegtuig op tijd vertrekt.
Opvallend wel dat bij aankomst alle grensformaliteiten, bagage etc in 10 minuten geregeld was, waar we al op het tijdstip dat het vliegtuig had moeten landen, buiten stonden.
Wat bizar! Dit was dus uist het deel dat eind 2006/begin 2007 was veranderd, in de zin dat je je dus juist NIET meer hoefde te registreren. (Wat agenten vervolgens niet wisten, of in elk geval hard hun best deden dat even te vergeten). Blijkbaar is het nu dus juist weer strenger geworden?!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef DutchTrain het volgende:
Daarna moet je je nog wel laten registreren binnen 3 werkdagen als je langer dan 3 werkdagen op dezelfde plek blijft. Door de verandering van regels kan dit niet meer zomaar bij elk hotel, maar moet je daarvoor (in SPB) naar het hoofdpostkantoor waar je in het cyrrillisch formuliertjes in mag vullen, waarvan je er één gestempeld mee krijgt. Opvallend genoeg wordt daar verder nooit meer naar gekeken en krijg je ook geen stempel in je paspoort of wordt er iets ingevoerd in een computer. De hele registratie kun je een halve dag voor uittrekken als het tegenzit.
Nee, omdat ik maar 1 nacht in een hotel verbleef en de rest in een appartement, moest ik mij sowieso registeren. Ik had wel een uitnodiging voor een toeristisch visum van een reisorganisatie, maar dus niet van het hotel.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:18 schreef Hik het volgende:
Trouwens, DT, kun je dat registreren niet gewoon door je hotel laten doen? Want dat was eerder wel het geval heb ik altijd begrepen...
Travelex wisselt roebels sinds juni las ik.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 00:41 schreef Skinkie het volgende:
[..]
LOL als jij op Schiphol iemand vindt die jou roebels kan verschaffen
[..]
Jouw lichaam, maar ik geloof niet in spontane uitbraken van dat soort ziekten
[..]
Nope, zeker niet(briefje krijg je gratis is het vliegtuig)
[..]
Ik heb de vorige keer alles, inclusief een bos rozen door de scanner heen geduwd en kreeg geen enkele opmerkingMaar ik heb begrepen dat je officieel zou moeten aangeven dat je een hand GPS hebt. Achja, de vorige keer heb ik met niets last gehad. Alleen op de terugweg was mijn koffer 'toevallig' te zwaar... dat zijn wel naaistreken. Ik zou je adviseren om tijdens je terugreis zeker nog 2000 roebel (rond 60 euro) voor 'nood' achter de hand te hebben. Om dit soort zaakjes op te kunnen lossen.
Dus altijd paspoort+visum bij je hebben? Of moet ik ook de uitnodiging etc. opnieuw uitprinten? Lijkt me dat als je het visum hebt, de uitnodiging vanzelfsprekend ook klopt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:14 schreef Hik het volgende:
Wij hebben in februari exact hetzelfde gedaan als wat jullie gaan doen...![]()
[Reisverhaal] Moskou en St.Petersburg
Het is wat overdreven (en waarschijnlijk zelfs beter niet) een BCG vaccinatie te nemen voor zo'n kort bezoek. BCG voorkomt namelijk TBC niet en maakt het in de toekomst ook lastiger op te sporen. De vaccinatie wordt alleen aangeraden (meen ik) als je heel lang gaat en/of veel contact met de bevolking hebt. Dat lijkt me in jouw geval een beetje onwaarschijnlijk.
Mocht je erg zenuwachtig zijn hierover dan kun je navragen of Mantoux zinvol is. Je krijgt dan voor je weggaat een klein prikje om je te testen op bepaalde stoffen en bij terugkomst weer. Mocht je iets hebben opgelopen, dan kunnen ze je heel snel behandelen.
Pinnen is in Moskou en St. Petersburg geen enkel probleem geweest voor ons (behalve dat het vaak moest, want het was niet goedkoop). Gelijk op het vliegveld al geld gehaald en inderdaad niets meegenomen vooraf.
Met betrekking tot je documenten: neem ze altijd mee! Ook een "officieel" kaartje dat je van je hotel krijgt, waarop staat dat je daar verblijft. Recentelijk was het nog nodig om ook een officiele inschrijving te hebben in de plaats waar je verbleef, maar dit is (geloof ik) eind 2006 gewijzigd. Wij hadden er nogal veel gezeik mee bij controle op straat (zie ook het reisverhaal). Niets aan de hand verder, maar handig om te weten wat je echt bij je moet hebben, zodat de kans dat je een geld-bedelende agent tegenkomt iets minder groot is...![]()
Verder: enjoy! Ik vond het erg gaaf. En heel koud, maar dat zal voor jullie een stuk minder zijn...![]()
Reisorganisaties en reisgidsen raden je aan om je paspoort met visum en vertrekformulier veilig op te bergen, bij voorkeur in de kluis in je hotel. Maak bij aankomst in je hotel meteen een aantal kopieen van het geheel en laat op straat NOOIT het origineel zien als daar om gevraagd wordt. Altijd kopieėn laten zien en zeggen dat het origineel ergens anders is.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:21 schreef Mieks het volgende:
Dus altijd paspoort+visum bij je hebben? Of moet ik ook de uitnodiging etc. opnieuw uitprinten? Lijkt me dat als je het visum hebt, de uitnodiging vanzelfsprekend ook klopt.
Dan ken jij de regels nietquote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:55 schreef ultra_ivo het volgende:
Veel handiger is het om naast je paspoort&visum ook je identiteitskaart mee te nemen. Bij gewone straatcontroles laat je die dan zien. Ook als je je moet legitimeren bij het kopen van bijv. een treinkaartje. Nooit een paspoort laten zien aan een agent is een garantie voor problemen. Agenten hebben het recht om je pas te vragen en met Russische agenten moet je niet spotten.
Ze geven hun 'nationale' paspoort af. Je bent er mee bekend dat Russen twee paspoorten hebben? Je nationale paspoort geef je ook 'borg' als je bijvoorbeeld schaatsen huurt of verzin maar iets.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:42 schreef ultra_ivo het volgende:
SOrry, maar dat is leuke theorie. De praktijk is anders. IEDEREEN geeft z'n pas af aan de politie bij een controle, ook de Russen. Bij een controle in een bus worden gewoon alle paspoorten ingezameld en in de politiepost gecontroleerd. Weiger je op zo'n moment je paspoort aan de agent te geven dan heb je een vet probleem.
Nee, van je hotel krijg je een ander briefje!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:18 schreef Mieks het volgende:
En als je dat briefje moet laten stempelen door je hotel, hoe kan dat dan dat je dat pas in het vliegtuig krijgt, of moet dat achteraf?
Hier hoor ik zulke verschillende verhalen over! Wij hadden ook een hele stapel kopieėn bij ons, maar volgens de dame van de receptie van ons hotel waren die waardeloos. Wij hebben bij contole (op het rode plein inderdaad) wel onze echte paspoorten laten zien. Gezien de opstelling van de agenten zou heb me erg verbaasd hebben als we waren weggekomen met kopieėn. Overigens hadden we wel afgesproken dat we 's avonds laat of op een afgelegen plek wat meer ons best zouden doen met de kopieėn!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:49 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Reisorganisaties en reisgidsen raden je aan om je paspoort met visum en vertrekformulier veilig op te bergen, bij voorkeur in de kluis in je hotel. Maak bij aankomst in je hotel meteen een aantal kopieen van het geheel en laat op straat NOOIT het origineel zien als daar om gevraagd wordt. Altijd kopieėn laten zien en zeggen dat het origineel ergens anders is.
Mmm... ik neem aan dat je die controle post bedoeld met metaal detectoren etc.? Want daar werd ook *zo* makkelijk gedaan van de winterquote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:53 schreef Hik het volgende:
Gezien de opstelling van de agenten zou heb me erg verbaasd hebben als we waren weggekomen met kopieėn.
Jazeker. Daarom werkt de truc met de Nederlandse identiteitskaart ook zo goed. In grensgebieden wordt soms ook het internationale paspoort gevraagd. Ook aan Russen. Bekijk anders maar eens het incident met de officier in m'n verslag van de 1000 van St. Petersburg.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:52 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Ze geven hun 'nationale' paspoort af. Je bent er mee bekend dat Russen twee paspoorten hebben? Je nationale paspoort geef je ook 'borg' als je bijvoorbeeld schaatsen huurt of verzin maar iets.
Nope, gewoon een stel agenten los op het pleinquote:Op vrijdag 27 juli 2007 18:03 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Mmm... ik neem aan dat je die controle post bedoeld met metaal detectoren etc.? Want daar werd ook *zo* makkelijk gedaan van de winter
Leukste vond ik nog m'n Nederlandse studenten pas, die werd gewoon overal geaccepteerd
Kosten zijn nu omlaag (35 euro) en de snelheid omhoog (8 werkdagen) sinds 1 juli (zie www.embassy.nl)quote:Op maandag 30 juli 2007 18:50 schreef pietjekanarie het volgende:
Je kan alles ook laten regelen door bijv het visumbureau www.visum.nl Maar dat kost natuurlijk weer extra. Al hoef je dan niet zelf op en neer naar Den Haag voor de ambassade. Het visum is namelijk niet klaar terwijl je wacht, maar het duurt 10 werkdagen. Dus je moet er 2x voor naar Den Haag. De kosten van een visum zijn dacht ik 60 euro. Dat was bij mij in elk geval zo (studentenvisum), maar ik dacht dat toeristenvisum hetzelfde was. Ik zou het visum niet te krap nemen. Bijv 1 dag langer dan je laatste dag in Rusland. Voorkomt gezeik, mocht je onverwacht toch vertraagd zijn ofzo.
Puik hoor en lijkt op mijn eigen ervaringen toen ik dat land bezocht in 1997.quote:
Daarvoor kun je dan ook terecht in: Oekraļne deel 5 en het Tsjernobyl topicquote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:28 schreef Jerruh het volgende:
stedentechnisch gezien zit ik in dit topic fout, maar ik ga 11 augustus naar Kiev en een excursie doen naar tsjernobyl! en ik heb er zin in!
Dank!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 14:31 schreef iruub het volgende:
[..]
Puik hoor en lijkt op mijn eigen ervaringen toen ik dat land bezocht in 1997.![]()
Het punt is dus dat je een hotel geboekt en betaald moet hebben voordat je er heen gaat. Daarna kun je pas je visum aanvragen. Ik ben nu in Rusland, en ik zou zeggen: wacht er niet te lang meequote:Op dinsdag 4 september 2007 08:03 schreef StrikerZeljko het volgende:
Nog tips voor hotels die qua pricing een beetje ok zijn en makkelijk te boeken zijn? (misschien via een agency?) we gaan in de champions league naar CSKA v PSV
Nee dat zag ik al aankomen dat ik er op tijd mee moest beginnen..quote:Op dinsdag 4 september 2007 09:21 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Het punt is dus dat je een hotel geboekt en betaald moet hebben voordat je er heen gaat. Daarna kun je pas je visum aanvragen. Ik ben nu in Rusland, en ik zou zeggen: wacht er niet te lang mee
We hebben een beterwetertje? Iemand op privevisum of zakelijk visum, naar een voetbal wedstrijd. Uiteraard met uitnodigingquote:Op dinsdag 4 september 2007 17:03 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat hangt er helemaal vanaf welk type visum je wilt hebben.
Wat bedoel je nou precies; wat voor visum kun je het best nemen voor een 4 daags bezoek? Toeristenvisum toch?quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:35 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Iemand op privevisum of zakelijk visum, naar een voetbal wedstrijd. Uiteraard met uitnodiging
Komt er nog een verslag van de Tsjernobylexcursie, van een omvang gelijk aan die op www.jeoren.tkquote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:28 schreef Jerruh het volgende:
beter!
stedentechnisch gezien zit ik in dit topic fout, maar ik ga 11 augustus naar Kiev en een excursie doen naar tsjernobyl! en ik heb er zin in!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |