Nou, dat het er op lijkt dat Rusland na de verkiezingen gaat mobiliseren.quote:Op dinsdag 15 september 2026 07:06 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
En ondertussen wordt er geroepen dat Rusland mobilisatie nodig heeft
Altijd interessant prof Jiangquote:Op dinsdag 15 september 2026 21:15 schreef inslagenreuring het volgende:
Goeie duiding van mainstream BNW'er prof. dr Jiang. (Over de gehele linie. Maar ook Rusland)
Wel lang maar zeker interessante gedeelten.
quote:Von der Leyen roept in jaarlijkse toespraak op tot oprichten Europese Veiligheidsraad
De Europese Unie zal snel onafhankelijk moeten worden en zelf voor de veiligheid moeten zorgen. Dat zegt voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen. In haar jaarlijkse speech roept ze op tot de oprichting van een Europese Veiligheidsraad.
De EU zou samen met landen als Canada, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Oekraïne lid moeten zijn van die nieuw op te richten Veiligheidsraad. De raad zou moeten bestaan naast de NAVO, dat de laatste tijd worstelt met de vraag hoe te reageren op aanvallen van Rusland.
Deelnemende landen zouden ook een afspraak met elkaar moeten maken die vergelijkbaar is met Artikel 4 van de NAVO, waarin een land kan oproepen tot een spoedoverleg als het zich bedreigd voelt.
https://nos.nl/artikel/26(...)pese-veiligheidsraad
Zin om je persoonlijke commentaar op te geven ?quote:Op dinsdag 15 september 2026 21:15 schreef inslagenreuring het volgende:
Goeie duiding van mainstream BNW'er prof. dr Jiang. (Over de gehele linie. Maar ook Rusland)
Wel lang maar zeker interessante gedeelten.
Hij borduurt in feite voort op zijn eigen grondwerk zoals je zelf ook al zult hebben gezien. Die voorspelling dat Messi president van Argentinië wordt zie ik zelf niet directquote:Op woensdag 16 september 2026 13:02 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Zin om je persoonlijke commentaar op te geven ?
Zit zelf momenteel op 1/3 en kijk em vanavond verder.
"Poetin is de agressor, waardoor hier de gasprijzen door het dak schoten"quote:Op woensdag 16 september 2026 15:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het loopt uit de hand in de Tweede Kamer:
Bekijk deze YouTube-video
De gasprijzen gingen al eind 2021 door het dak dankzij Rusland.quote:Op woensdag 16 september 2026 17:05 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
"Poetin is de agressor, waardoor hier de gasprijzen door het dak schoten"
Uh, ja Jan. Je slaat wat eigen beslissingen over, pik.
Oké, Jan.quote:Op woensdag 16 september 2026 18:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
De gasprijzen gingen al eind 2021 door het dak dankzij Rusland.
Dus ja: Poetin is de agressor die daarvoor verantwoordelijk is.
Nou, spreek het dan uit.quote:Op woensdag 16 september 2026 18:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oké, Jan.
Gewoon wat feiten met elkaar vermengen. Heb je altijd gelijk toch.
Je weet best waar ik het over heb.
De hoge gasprijzen uit 2021 hadden helemaal niets met de toekomstige SMO te maken. Daar zijn meerdere aantoonbare geopolitieke en economische redenen voor.quote:Op woensdag 16 september 2026 18:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, spreek het dan uit.
Dat de gasprijzen hoog zijn is dankzij Rusland die de invasie in Oekraïne is gestart.
En Rusland begon daar al mee in 2021, mogelijk om de EU te destabiliseren voor de SMO, zodat er niet tijdig gereageerd kon worden.
Dat pakte anders uit voor Rusland.
Van het gas af was logisch, omdat we Groningen hebben afgebouwd.quote:Op woensdag 16 september 2026 19:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De hoge gasprijzen uit 2021 hadden helemaal niets met de toekomstige SMO te maken. Daar zijn meerdere aantoonbare geopolitieke en economische redenen voor.
Daar is ook geen plausibel bewijs voor te noemen.
Wat wel steeds meer momentum kreeg in die tijd was het narratief "van het Russische gas af". Terwijl NS 2 nog in aanleg was.
Na de invasie steeg de gasprijs inderdaad historisch. Je weet vast dat een markt speculeert op leveringszekerheid en deze viel weg. Dit werd versterkt door Europese sancties na de inval, en de reactie van Rusland door betaling in roebels te eisen.
Landen die weigeren in roebels te betalen kregen een leveringsstop. Hierdoor heeft Europa een slordige 400 miljard euro aan LNG moeten importeren.
En dit deel laat Jan P. dus bewust uit zijn reactie.
Want Poetin bad.
Weinig goed nieuws, maar hoe kan het ook anders gezien de huidige globale toestand.quote:Op woensdag 16 september 2026 17:00 schreef inslagenreuring het volgende:
Laat ook even weten wat je ervan vond
Grondstoffen gebruiken als politiek drukmiddel is niet zo vreemd.quote:Op woensdag 16 september 2026 20:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Van het gas af was logisch, omdat we Groningen hebben afgebouwd.
En Rusland kneep de levering in 2021 al af.
En daarna begon Poetin de invasie.
En nu verwijt je Jan verzwijgt dat wij als Nederland niet Hosanna met Rusland zijn door gegaan terwijl die een ander soeverein land aan het annexeren was.
Wat via de gasleiding vanuit Rusland naar Europa gaat, gaat niet naar China.quote:Op donderdag 17 september 2026 10:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Grondstoffen gebruiken als politiek drukmiddel is niet zo vreemd.
Maar je weet toch wel dat het niet de enige oorzaak was?
Na de pandemie was er erg veel vraag naar energie terwijl er een historisch lage gasopslag was.
Ook in Nederland en Noorwegen was er verminderde productie en het was erg koud in Q4 van 2021.
En dan was er ook nog de concurrentie uit China.
Dat klopt maar als de wereldwijde vraag toe neemt gaat de prijs ook omhoog.quote:Op donderdag 17 september 2026 12:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat via de gasleiding vanuit Rusland naar Europa gaat, gaat niet naar China.
Van lng ja. Maar dat gebruikten we niet in 2021.quote:Op donderdag 17 september 2026 12:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat klopt maar als de wereldwijde vraag toe neemt gaat de prijs ook omhoog.
Van de Europese raad.quote:Op donderdag 17 september 2026 13:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Van lng ja. Maar dat gebruikten we niet in 2021.
Dus de Russen hebben het probleem niet veroorzaakt maar groter gemaakt.quote:In 2022 bereikten de energieprijzen in de EU een recordniveau.
De stijging – die gekoppeld is aan de wereldwijde verhoging van de groothandelsprijzen voor energie – begon in 2021, in de nasleep van de COVID-19-pandemie en als gevolg van de groeiende internationale vraag naar energie. De Russische invasie in Oekraïne verergerde het probleem.
Aangezien de EU een groot gedeelte van haar energie invoert, had de stijging van de invoerprijzen vanaf het tweede kwartaal van 2021 (niet te zien in de grafiek) gevolgen voor zowel de producenten- als de consumentenprijzen. Van december 2020 tot december 2021 is de invoerprijs van energie in de eurozone meer dan verdubbeld. De stijging was ongekend. De invoerprijzen van energie waren al behoorlijk onstabiel, maar schommelden over het algemeen niet met meer dan 30 % per jaar.
Mja, nu kom je met het diplomatieke antwoord op BNW...quote:Op donderdag 17 september 2026 14:01 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Van de Europese raad.
https://www.consilium.eur(...)ice-rise-since-2021/
[..]
Dus de Russen hebben het probleem niet veroorzaakt maar groter gemaakt.
Ja ok als jij het niet eens bent met de bron ben je nu natuurlijk vrij om die te bekritiseren.quote:Op donderdag 17 september 2026 14:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mja, nu kom je met het diplomatieke antwoord op BNW...
Uiteraard.quote:Op donderdag 17 september 2026 14:46 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ok als jij het niet eens bent met de bron ben je nu natuurlijk vrij om die te bekritiseren.
Interessant hoe je het stuk Rusland- Europa bekijkt. Oké, dus Europa organiseert false flags om oorlog/ artikel 5 aan te roepen. Op papier zal Rusland de agressor moeten zijn om de war effort te zien worden gesteund door de Europese bevolking.quote:Op donderdag 17 september 2026 07:34 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Wat betreft zijn visie op Rusland-oekraine heb ik persoonlijk nog mijn twijfels. Rusland die Europa uit haar tent moet lokken omdat ze de uitputtingsslag nooit zullen kunnen winnen, vind ik een rare kronkel. (Putin heeft trouwens net een waarschuwing aan Europa gegeven dat westerse troepen in oekr ook in oorlog zullen zijn met Rusland. Zinloze waarschuwing als je dat net wil bereiken ?)
De westerse steun begint nu net te verminderen. Zware wapens worden amper nog geleverd, net als luchtafweer die niet meer op voorraad is. Ondertussen worden de oekr havens (en ook transport per trein door uitschakeling van locomotieven) plat gelegd wat eventuele verdere leveringen serieus in het gedrang brengt. De westerse militaire steun is momenteel quasi volledig gefocust op drones, maar ondanks de spectaculaire media beelden, moet oekr honderden drones afschieten om ergens enig resultaat te boeken, en ik vermoed dat Rusland haar verdediging tegen drone aanvallen ook wel uitwerkt en optimaliseert, op dat gebied is het gewoon een leerschool en testing ground.
Financieel kan het westen nog bijspringen, voorlopig …, maar om wat te doen, het land proberen in leven te houden? Of blijven drones en eventueel wat raketten sturen ? Daar prik je idd Rusland mee maar brengt verder weinig verandering aan het front, dat toch steeds nog traag maar gestaag opschuift. En ook financieel zal binnenkort op de proef gesteld worden als de Iran crisis onze gebieden zal treffen. Niet alleen energiecrisis maar ook voedsel, migranten enz. In hoeverre kunnen we dan nog de hulp voor oekr in stand houden, als het conflict dan nog gaande is dat is.
Verder maakt Jiang ook duidelijk dat oorlog in Europa gewoon in het voordeel van de VS is, en vermits de VS hierin de grootste speler was/is en zal blijven, weten wij alvast welke kant we op gestuurd worden. En onze europese vazal-leiders volgen gedwee.
Dus ik zie het eerder omgekeerd. Rusland blijft gewoon verder doen en -wederom traag maar gestaag- zal de situatie in oekr blijven verslechteren. Er zullen nog meer westerse prikjes en false flags gebeuren, allen met de bedoeling Rusland uit te lokken wat een art.5 zou verantwoorden. Maar het westen (lees : Europa) zal op een punt komen dat het instorting van oekr koste wat kost zal willen vermijden en actie ondernemen. En ik vrees dat wij daar niet klaar voor zijn…
Voor de VS heerlijk dan weer. Energievoorziening vanuit Rusland worden daardoor serieus gehinderd en als het MO dan ook nog es instort zal iedereen zich tot de VS moeten wenden voor energie. En ondertussen ook wapens kopen, leningen om te overleven enz enz. Heerlijk MAGA toch.
Waarom zou een brede oorlog Rusland goed uitkomen?quote:Op donderdag 17 september 2026 17:11 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Interessant hoe je het stuk Rusland- Europa bekijkt. Oké, dus Europa organiseert false flags om oorlog/ artikel 5 aan te roepen. Op papier zal Rusland de agressor moeten zijn om de war effort te zien worden gesteund door de Europese bevolking.
Dus op papier heeft Rusland dan wel de oorlog gestart.
Ik volg hem in zekere zin wel. Als Rusland in oorlog komt met NAVO geeft ze dit de mogelijkheid om bevoorrading naar Oekraïne via Polen onmogelijk te maken. Waar ze op dit moment lijdzaam toe moeten zien hoe Europees/Navo materieel in zijn geheel wordt ontsloten via Oekraïne. Het is daarnaast geen geheimen dat Europa amper patriots heeft en heel kwetsbaar is voor ballistische raketten.
Hoe de Europese reactie eruit zal zien is bovendien nog maar afwachten. Gaan er troepen naar Oekraïne? Naar Polen? De Baltics? En hoeveel en van wie dan?
Ik verwacht dat een bredere oorlog Rusland misschien wel beter uitkomt dan Europa.
Laat onverlet dat de VS natuurlijk de grote winnaar zal zijn. En dit past ook binnen zijn bredere filosofie over the empire. Ik zal eens zoeken naar Brian Berletic.
Dank voor je mening
Die argumenten geef ik in mijn post al gedeeltelijk. (Sorry ben ff bezig)quote:Op donderdag 17 september 2026 18:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom zou een brede oorlog Rusland goed uitkomen?
Nou, je geeft onder andere aan dat Rusland dan de wapenleveranties vanuit Polen onmogelijk kan maken.quote:Op donderdag 17 september 2026 20:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Die argumenten geef ik in mijn post al gedeeltelijk. (Sorry ben ff bezig)
Klopt. Maar Oekraïne is natuurlijk de meest vooruitgeschoven pion. De rest van de Europese NATO landen kan Rusland alleen raken middels onderzeeër (niet vanaf eigen land). Polen gebruikt bijvoorbeeld Amerikaanse ATACMS, die kunnen Moskou niet eens raken vanuit Polen zelf.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, je geeft onder andere aan dat Rusland dan de wapenleveranties vanuit Polen onmogelijk kan maken.
Maar dat zou dan nu ook moeten kunnen, door de aanvoerlijnen in Oekraïne zelf steviger aan te vallen.
Als Rusland echt een totale oorlog tegen de EU gaat voeren, dan gaat de oorlogsmachine ook in de EU draaien en dan heeft Rusland te maken met aanvallen vanaf meerdere fronten.
Rusland heeft nu al grote moeite om Oekraïense aanvallen op onder andere raffinaderijen af te slaan.
Als daar de EU nog eens bijkomt met aanvallen op infrastructuur van Rusland, dan hebben ze wel een probleem.
Oekraïne raakt doelen tot 3000 km in Rusland.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Klopt. Maar Oekraïne is natuurlijk de meest vooruitgeschoven pion. De rest van de Europese NATO landen kan Rusland alleen raken middels onderzeeër (niet vanaf eigen land). Polen gebruikt bijvoorbeeld Amerikaanse ATACMS, die kunnen Moskou niet eens raken vanuit Polen zelf.
Rusland kan dat wel met de middelen die zij hebben.
Daarom denk ik ook dat de situatie alleen maar verslechtert voor Europese NATO landen. Ze worden makkelijker doelwit, maar extra mogelijkheden zijn er niet. Dan moeten ze actief de frontlinie opzoeken. En de vraag is welk land dit gaat doen (wellicht heb je daar suggesties over)?
Dat zeg je wel heel makkelijk. Hoelang gaat Europa vergaderen over troepeninzet?quote:Op donderdag 17 september 2026 22:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oekraïne raakt doelen tot 3000 km in Rusland.
Die techniek is zo doorgegeven aan de EU.
Verder grenst de EU aan Rusland en ligt bijvoorbeeld St Petersburg maar enkele honderden kilometers van die grens.
Niet, Europa gaat geen troepen inzetten.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:05 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zeg je wel heel makkelijk. Hoelang gaat Europa vergaderen over troepeninzet?
Ja, en dan heb ik je net uitgelegd wie er dan beter voor staat.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet, Europa gaat geen troepen inzetten.
En Rusland ook niet.
Als er een strijd komt, dan zal het aanvallen zijn vanuit de lucht.
Je zei 'beter uitkomt 'quote:Op donderdag 17 september 2026 22:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, en dan heb ik je net uitgelegd wie er dan beter voor staat.
Het is mijn hypothese he. Verder niet willen doordrammen ofzo.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je zei 'beter uitkomt '
Dat is wat anders.
Verder weet ik niet of Rusland er beter voor staat.
Rusland zal bij een oorlog tegen de EU de aandacht moeten verdelen over de EU en Oekraïne.
Rusland heeft nu al moeite met progressie in Oekraïne. Dagelijks worden doelen in Oekraïne bestookt, en ondertussen heeft Oekraïne aan het front 200km² terug gewonnen.
Als Rusland dan ook nog eens resources moet gaan steken in het bestoken van Europese doelen...
Dat kan hun positie in Oekraïne verzwakken.
Ik zou daardoor eerder denken dat Oekraïne er beter uit komt dan Rusland.
Verder is het verschil tussen Rusland en de EU dat Rusland de oorlogseconomie aardig op stoom heeft.
Maar dat gaat ook in de EU gebeuren als Rusland serieus doelen in de EU gaat aanvallen met drones en raketten en daarmee een brede oorlog uitlokt.
Nou, het verschil is dat Napoleon en Hitler probeerden Rusland in te nemen.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:58 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is mijn hypothese he. Verder niet willen doordrammen ofzo.
Alles ontsluit nu via Oekraïne. Als Europese landen de resources moeten delen (lees: patriots, shells etc.) Kan niet alles meer naar Oekraïne zoals ze nu wel doen.
Bovendien heeft Rusland (zoals onder andere Napoleon en Hitler hebben ondervonden) het voordeel van diepte.
Zie je dan geen enkele legitimiteit in wat ik stel?
Denk niet dat dat nog issue is dankzij onze media. Kijk maar es rond op Fokquote:Op donderdag 17 september 2026 17:11 schreef inslagenreuring het volgende:
Op papier zal Rusland de agressor moeten zijn om de war effort te zien worden gesteund door de Europese bevolking.
Gebeurt nu ook al langzaam. Havens liggen stil en ook treinverkeer (lees : locomotieven, treinsporen kunnen snel hersteld worden, locomotieven niet) wordt nu volop geviseerd. cfr trein waar Boris opzat. Die was verbaasd dat Rusland trein aanviel die stilstond aan poolse grens. Blijkbaar weet die niet dat treinsporen in oekr/Rusland verschillend zijn van europese, en iedereen dus moet overstappen).quote:Ik volg hem in zekere zin wel. Als Rusland in oorlog komt met NAVO geeft ze dit de mogelijkheid om bevoorrading naar Oekraïne via Polen onmogelijk te maken. Waar ze op dit moment lijdzaam toe moeten zien hoe Europees/Navo materieel in zijn geheel wordt ontsloten via Oekraïne.
Trek dat door naar een total war tussen Europa en Rusland, dat een heuse voorraad aan het aanleggen is van allerhande raketten, waarvan velen wij niets tegen kunnen doen.quote:Het is daarnaast geen geheimen dat Europa amper patriots heeft en heel kwetsbaar is voor ballistische raketten.
Er is/was de enthousiaste Coalition of the Willing die staat te popelen om troepen in oekr te plaatsen na een staakthetvuren, om de boel rustig te houden tot oekr herbewapend en gereorganiseerd is om te hervatten. Rusland verslaan blijft de natte droom.quote:Hoe de Europese reactie eruit zal zien is bovendien nog maar afwachten. Gaan er troepen naar Oekraïne? Naar Polen? De Baltics? En hoeveel en van wie dan?
Brede oorlog komt niemand goed uit. En voorlopig hoor ik meer oorlogdrums in Europa dan in Rusland.quote:Ik verwacht dat een bredere oorlog Rusland misschien wel beter uitkomt dan Europa.
Idd. Maar niemand wil/durft het inzien. Er tegenin gaan nog veel minder.quote:Laat onverlet dat de VS natuurlijk de grote winnaar zal zijn. En dit past ook binnen zijn bredere filosofie over the empire.
Zijn Youtube is The New Atlas. Hij is ex-USMC en documenteert al zijn uitspraken/visies redelijk goed.quote:Ik zal eens zoeken naar Brian Berletic.
U2quote:Dank voor je mening
quote:Oekraïne begonnen aan tegenoffensief in de Donbas
Het Oekraïense leger is een nieuw tegenoffensief gestart in de Donbas. De reeks tegenaanvallen is omgedoopt tot 'Operatie Vivaldi' en moet de Russen terugdringen uit de felbevochten oostelijke regio. "Zoals iedereen weet, heeft Vivaldi vier seizoenen. Dit is slechts het eerste", zegt de Oekraïense commandant Andri Biletsky vol bravoure.
Er waren al langer sterke aanwijzingen voor, maar nu heeft het Oekraïense leger het voor het eerst zelf bevestigd: er is sprake van een tegenoffensief in het noordelijke deel van de provincie Donetsk.
De tegenaanvallen vinden plaats bij het strategisch belangrijke frontstadje Lyman. Oekraïne claimt daar in totaal 85 vierkante kilometer aan grondgebied te hebben terugveroverd op de Russen.
'Acties vereisen stilte'
De Oekraïense terreinwinst vormt volgens commandant Biletsky 'slechts de eerste fase' van operatie Vivaldi. "Er komt goed nieuws aan, maar voorlopig vereisen onze acties stilte", zei hij in een videoboodschap op Telegram. De eerste fase van de operatie heeft volgens hem een 'zware klap' toegebracht aan de Russen.
Oekraïne bestookt daarbij de Russische logistiek in het gebied. Het gaat om munitiedepots, tankwagens en een belangrijke pijpleiding die de Russische troepen van brandstof voorziet.
"Ze gebruiken een combinatie van drones, terwijl ze de Russische troepen afsnijden van hun logistieke toevoer direct achter het front", zegt Patrick Bolder, oud-luchtmachtofficier en defensie-expert bij de geopolitieke denktank HCSS. "Het laat weer zien dat de Oekraïners in staat zijn om slim te opereren."
Het stadje Lyman is het voorportaal van vier industriesteden in de Donbas die de Russen nog niet in handen hebben. Slovjansk, Droezjkivka, Kostjantynivka en vooral Kramatorsk vormen samen de cruciale 'vestinggordel' die moet voorkomen dat Rusland verder de Donbas intrekt. Oekraïne heeft er loopgraven, bunkers en commandoposten opgetuigd. De vier steden worden al langer zwaar beschoten en gebombardeerd door de Russen, onder meer met glijbommen.
Het terugveroverde grondgebied is volgens Bolder een knappe prestatie van het Oekraïense leger, maar zal nog niet voor een omslag zorgen. "Dit zijn kleine, tactische ontwikkelingen. Het gaat de oorlog niet kenteren."
Hij wijst wel op de grote aantallen slachtoffers aan Russische zijde. "Rusland heeft de afgelopen vier maanden al zo'n 170.000 militairen zien sneuvelen of gewond raken. Dat zijn ongelooflijke aantallen."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)noffensief-de-donbas
Als je een oorlog van Rusland wilt winnen dan zul je naar binnen moeten lijkt mij.quote:Op vrijdag 18 september 2026 07:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, het verschil is dat Napoleon en Hitler probeerden Rusland in te nemen.
Dat gaat de EU niet doen.
Verder heeft de EU momenteel geen oorlogseconomie. Die komt er wel als het echt menens wordt.
En dan is het de vraag of Rusland dan wel in het voordeel is.
Oekraïne heeft bovendien nu al problemen met de luchtverdediging. Dus ik zie daarin niet echt een significante verandering als Rusland ook de EU gaat aanvallen.
Hoeft niet, Afghanistan heeft ook van de Sovjet Unie gewonnen zonder dat ze het land binnen zijn gevallen.quote:Op vrijdag 18 september 2026 12:34 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als je een oorlog van Rusland wilt winnen dan zul je naar binnen moeten lijkt mij.
Ja, weer een klap in het gezicht van Poetin en zijn getrouwen...quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:14 schreef THEFXR het volgende:
Weer 7 miljard van de EU naar zwendelinksy.
Vooral een klap in het gezicht van Nederlandse belastingbetalers die zich helemaal niet druk maken om die Sovjet ruzie.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, weer een klap in het gezicht van Poetin en zijn getrouwen...
Och, de oorlog is onze schuld begreep ik.quote:Op vrijdag 18 september 2026 14:43 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Vooral een klap in het gezicht van Nederlandse belastingbetalers die zich helemaal niet druk maken om die Sovjet ruzie.
Heb je het gecontroleerd?quote:Op vrijdag 18 september 2026 14:57 schreef Wantie het volgende:
Poetin heeft een decreet ondertekend die een aantal westerse bedrijven in Rusland nationaliseert.
Als blijk van dank voor het steunen van de oorlog in Oekraïne, terwijl de meeste andere bedrijven Rusland hebben verlaten.
[ x ]
BNW en controleren?quote:
Tja, BNW hè.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee dus, dat blijkt wel weer want het klopt niet.
Dat dit geen NWS isquote:
Dat klopt, NWS is idd een twitterdump.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat dit geen NWS is
En zodra iets negatief kan zijn voor Rusland behandel je dat wel op die manier.
En je doet dat verdekt, want je bestrijdt wat ik stel, zonder daarbij te zeggen wat volgens jou niet klopt.
Meedoen met pro Russisch onderzoek?quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat klopt, NWS is idd een twitterdump.
Hier doen we onderzoek.
Misschien kan je een keer mee doen, dan sta je minder voor schut en hoef je geen uitvluchten te zoeken.
Welk pro Russisch onderzoek?quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Meedoen met pro Russisch onderzoek?
Ik vind hem grappig.
Welk onderzoek kun je beter vragen.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Welk pro Russisch onderzoek?
Dat waren guerrilla oorlogen waarbij de landen die je noemt op ander grondgebied opereerden.quote:Op vrijdag 18 september 2026 13:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoeft niet, Afghanistan heeft ook van de Sovjet Unie gewonnen zonder dat ze het land binnen zijn gevallen.
En Vietnam is ook niet met troepen naar de VS gegaan.
Dus nu is er weer geen onderzoek?quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Welk onderzoek kun je beter vragen.
Hij twijfelt eerder aan het “onderzoek” wat je doet en je conclusies.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus nu is er weer geen onderzoek?
Wat wil je nou?
Dit is idd geen simpele oorlog tussen Rusland en Oekraïne.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat waren guerrilla oorlogen waarbij de landen die je noemt op ander grondgebied opereerden.
In dit geval voelen beide machtsblokken een existentiële dreiging. Dat laat geen vergelijk.
En die twijfel komt dan van iemand die nep nieuws van Twitter zo maar over neemt en hier dumpt?quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:32 schreef Questular het volgende:
[..]
Hij twijfelt eerder aan het “onderzoek” wat je doet en je conclusies.
Nou, Vietnam en Afghanistan voerden die oorlogen op eigen grondgebied.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat waren guerrilla oorlogen waarbij de landen die je noemt op ander grondgebied opereerden.
Nou, toen ook, met een enorme wapenwedloop en vele proxy oorlogen als gevolg.quote:In dit geval voelen beide machtsblokken een existentiële dreiging. Dat laat geen vergelijk.
Wie is dat?quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En die twijfel komt dan van iemand die nep nieuws van Twitter zo maar over neemt en hier dumpt?
De koude oorlog inderdaad niet...quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dit is idd geen simpele oorlog tussen Rusland en Oekraïne.
Deze oorlog heeft grote geopolitieke gevolgen.
Nou, jij begint over onderzoek.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus nu is er weer geen onderzoek?
Wat wil je nou?
Je beseft toch dat als je het over BNW hebt dat je het over jezelf hebt?quote:Op vrijdag 18 september 2026 17:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
De koude oorlog inderdaad niet...
Tot zover BNW.
Oh, ik wist niet dat er maar 2 topics liepen op BNW.quote:Op vrijdag 18 september 2026 18:09 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je beseft toch dat als je het over BNW hebt dat je het over jezelf hebt?
Je bent 1 van de meest actieve users hier.
Wat denk jij dat de rol van China is in het gehele spel?quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
In dit geval voelen beide machtsblokken een existentiële dreiging. Dat laat geen vergelijk.
De Chinezen zijn traditioneel lastig te peilen. Aan de ene kant zou ik zeggen dat ze gebaat zijn bij een rustige wereldkoers zodat ze over de hele globe hun staatsgefinancierde meuk kunnen verkopen.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat denk jij dat de rol van China is in het gehele spel?
Ik zie ze wel als een potentiële dreiging voor onze welvaart.quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:27 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De Chinezen zijn traditioneel lastig te peilen. Aan de ene kant zou ik zeggen dat ze gebaat zijn bij een rustige wereldkoers zodat ze over de hele globe hun staatsgefinancierde meuk kunnen verkopen.
Aan de andere kant zou het me niet verbazen als dat allemaal een opmaat was naar het grijpen van de wereldmacht
Wat wel een slecht teken is, is dat ze Rusland en Iran bevoorraden.
Maar waarom is China als economische supermacht een bedreiging voor onze welvaart?quote:Op vrijdag 18 september 2026 19:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zie ze wel als een potentiële dreiging voor onze welvaart.
Rusland is nu best afhankelijk van China die daar op zijn beurt goed misbruik van kan maken.
De Chinese technologie gecombineerd met Russische grondstoffen.
De BRICS landen kunnen zo echt wel een supermacht worden met China aan de top.
Omdat ze dan macht over ons hebben.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar waarom is China als economische supermacht een bedreiging voor onze welvaart?
China is nu al een economische grootmacht.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat ze dan macht over ons hebben.
En om die macht te behouden moeten ze ons klein houden.
Vergeet ook niet dat er nog behoorlijk wat oud zeer in China leeft tegen met name USA en het VK.
De eeuw van de vernedering zit daar nog vers in het geheugen en het bombarderen van de ambassade in Joegoslavië ook.
China die de rol van de USA gaat overnemen gaan we zeker wel wat van merken.quote:Op vrijdag 18 september 2026 20:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
China is nu al een economische grootmacht.
Die in de EU een enorme afzetmarkt heeft.
Oud zeer tegen VK en VS hebben we als EU verder niets mee.
Los van dat ik dat argument onzinnig vindt gezien het feit dat China en Rusland nu worden gezien als 2 bondgenoten die elkaar versterken tegen het westen, terwijl China een heel complex verleden heeft met Rusland.
Dus hoe zit het met dat oud zeer?
China is ook afhankelijk van de VS als afzetmarkt.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:01 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
China die de rol van de USA gaat overnemen gaan we zeker wel wat van merken.
De rol van de dollar als wereldreservemunt gaat verdwijnen.
Maar ik verwacht geen horror scenario's.
Daar heeft China ook geen voordeel bij.
China heeft Rusland ook bij de ballen en maakt misbruik van Rusland.
Maar ze hebben een gezamenlijke tegenstander.
En die afzetmarkten blijven wel.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
China is ook afhankelijk van de VS als afzetmarkt.
En waar de VS met oorlog zijn hegemonie probeert te behouden pakt China dat heel anders aan.
Het enge aan China, maar ook Rusland, is dat ze een ijzeren greep op de bevolking hebben.
Dat moeten we niet hier naartoe importeren.
In ieder geval zien we momenteel een sterke verschuiving in de wereldorde.
En dat is vooral ten nadele van de VS en Rusland.
Ik denk dat Oekraïne weinig maalt om de wereldorde. Die vecht een existentiële oorlog tegen Rusland.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En die afzetmarkten blijven wel.
Want hier wordt te weinig geproduceerd.
Inderdaad zien we een sterke verschuiving in de wereldorde.
Daarom geeft geen van de partijen op in deze oorlog.
De uitkomst van deze oorlog is van groot belang voor de nieuwe wereldorde.
En ik vermoed dat China er als sterkste uit komt.
Klopt, Oekraïne is gewoon onderdeel van een proxy oorlog.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne weinig maalt om de wereldorde. Die vecht een existentiële oorlog tegen Rusland.
En Poetin zit gewoon vast in een mislukte speciale militaire operatie waar geen weg terug meer is.
Een klein vonkje is voldoendequote:“AI ontketende bijna een oorlog”: chatbot zag scheepslading aan voor materiaal kernwapenprogramma
Het Amerikaanse leger stond afgelopen lente op het punt een Chinees schip in het Midden-Oosten te enteren nadat een inlichtingenrapport onterecht stelde dat het onderdelen voor een kernwapenprogramma vervoerde.
https://www.hln.be/buiten(...)nprogramma~a4a80db2/
Nou, dat niet.quote:Op vrijdag 18 september 2026 22:28 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Een klein vonkje is voldoende
Nou, Oekraïne zit niet in een proxy oorlog, maar heeft te maken met een invasie door Rusland waar het zich tegen verdedigd.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt, Oekraïne is gewoon onderdeel van een proxy oorlog.
Poetin kan niet meer terug maar de EU ook niet.
Alles is nu zo hoog opgelopen dat er voor geen van de partijen meer een weg terug is.
Als Poetin zich terug trekt ruiken de tegenstanders bloed en gaan ze door.
Als de EU de handen van Oekraïne af trekt ruikt Rusland bloed en gaan ze door.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat eindigen.
Wat is voor jou een realistisch uitkomst van dit conflict?
Niet de gewenste uitkomst maar de realistische uitkomst.
Wat kan de EU volgens jou nog meer doen?quote:Op vrijdag 18 september 2026 23:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, Oekraïne zit niet in een proxy oorlog, maar heeft te maken met een invasie door Rusland waar het zich tegen verdedigd.
Dat de EU niet meer terug kan vind ik onzin.
De EU levert maar matig steun aan Oekraïne. En momenteel is er geen politieke wil om de hulp helemaal te stoppen, maar dat kan zomaar veranderen als de AFD's en FN's van Europa in de meerderheid komen.
Poetin is een ander verhaal, Rusland zit middenin de oorlog en niet aan de zijlijn als de EU. En Rusland heeft geen werkende democratie, waardoor je geen politieke verschuiving zult zien.
Wat ik denk dat er zal gebeuren is 1 van twee scenario's:
1 het Oekraïense front stort ineen en Rusland stoot door naar Kyiv en Odessa
2 de Russische economie stort in, waardoor de strijd in Oekraïne wordt gestaakt.
Beide zie ik op korte termijn niet gebeuren.
Rusland heeft genoeg reserves om het nog een lange tijd vol te houden en Oekraïne houdt het verbazingwekkend lang vol.
Ik denk dat Oekraïne eerder bezwijkt dan Rusland, mede door afname van de buitenlandse steun.
Meer wapens produceren.quote:Op zaterdag 19 september 2026 10:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat kan de EU volgens jou nog meer doen?
Denk je dan dat er geen tekort is en dat ze de wapens zelf houden of dat ze geen moeite doen om meer te produceren?quote:Op zaterdag 19 september 2026 11:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Meer wapens produceren.
Het is idioot dat er een tekort aan wapens zou zijn in het westen vanwege de leveranties aan Oekraïne en de oorlog tegen Iran.
Het tekort komt natuurlijk doordat er niet voldoende wordt geproduceerd.quote:Op zaterdag 19 september 2026 11:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Denk je dan dat er geen tekort is en dat ze de wapens zelf houden of dat ze geen moeite doen om meer te produceren?
Maar ze komen toch voornamelijk luchtafweer tekort?quote:Op zaterdag 19 september 2026 16:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het tekort komt natuurlijk doordat er niet voldoende wordt geproduceerd.
Ja, daar kunnen ze natuurlijk best zonder.quote:Op zaterdag 19 september 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar ze komen toch voornamelijk luchtafweer tekort?
Of mis ik iets?
De luchtafweer wordt nog niet gemaakt im de EU zo ver ik weet.quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, daar kunnen ze natuurlijk best zonder.
Maar ook munitie en artillerie is een tekort aan in Oekraïne bijvoorbeeld.
Drones hebben wel nadelen ten opzichte van artillerieshells. Drones zijn minder efficiënt in dicht beboste greppels en versterkte (betonnen) posities.quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De luchtafweer wordt nog niet gemaakt im de EU zo ver ik weet.
Er is wel een planning om de PAC 3 te gaan produceren hier maar zo ver ik weet komt er nog niks van de band.
Artillerie is toch aardig opgevangen met drones?
Het zou niet best zijn als we in de EU geen luchtafweersystemen maken.quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De luchtafweer wordt nog niet gemaakt im de EU zo ver ik weet.
Er is wel een planning om de PAC 3 te gaan produceren hier maar zo ver ik weet komt er nog niks van de band.
Artillerie is toch aardig opgevangen met drones?
Welke luchtafweer kunnen we aan Oekraïne leveren?quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zou niet best zijn als we in de EU geen luchtafweersystemen maken.
Drones vervangen inderdaad deels het tekort aan artillerie. Wat dat betreft blijkt Oekraïne heel flexibel te zijn. Zie ook de Flamengo raketten die zijn ontwikkeld.
Deze bijvoorbeeld:quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Welke luchtafweer kunnen we aan Oekraïne leveren?
PAC 2 hebben we wel maar die houden geen ballistische raketten tegen.
Het IRIS-T SLM systeem is ook geschikt voor ballistische raketten.quote:Linss said that Ukrainian forces have used both the IRIS-T SLS and SLM to destroy over 1,000 Russian targets since the outbreak of the war in 2022. He said that the pair of short- and medium-range interceptors have registered a hit rate of 95 percent during the conflict, with key targets covering Russian Kh101, 3M14 Kalibr cruise missiles and Shahed 136 drones
Wel interessantquote:Op zaterdag 19 september 2026 18:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Deze bijvoorbeeld:
https://breakingdefense.c(...)-iris-t-air-defense/
[..]
Het IRIS-T SLM systeem is ook geschikt voor ballistische raketten.
https://businessam.be/die(...)decennium%20verwacht.
Uiteraard kan ik dat zeggen.quote:Op zaterdag 19 september 2026 21:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wel interessant
Heb me even ingelezen en ze werken wel maar nog niet optimaal.
De IRIS-T SLM kan vanwege de beperkte afstand de raketten pas in de laatste fase onderscheppen op zeer lage hoogte.
Maar het is ze wel gelukt ja.
De IRIS-T SLX waar ze nu mee bezig zijn zou beter moeten zijn omdat die tot 30km hoog komt.
En de ontwikkeling gaan ook in samenwerking met Oekraïne.
Dus je kan toch niet zeggen dat de EU niet genoeg doet?
Nederland levert bijvoorbeeld volop drones en kruisraketten aan Oekraïne.
quote:Ukraine never provided the list of the “victims” in Bucha.
So some surnames of people on the memorial wall in Bucha were examined, and turned out to be Ukrainian military, even Azov battalion militants.
The memorial contains over 500 names and has repeatedly served as a backdrop for visits by Western leaders.
Grigoriev said researchers cross-checked the names against Ukrainian media, military records, and social-media accounts, and found that those they traced were Ukrainian servicemen, including Azov and territorial-defense fighters, rather than civilians allegedly murdered by Russian troops.
The soldiers were also found to have had little or no connection to Bucha, and were killed and buried nowhere near the town.
Among the examples cited were Evgeny Petrash and Vladimir Bisaga, who the investigation identified as Azov fighters buried in Kiev and Uzhgorod, respectively.
Two other names, Ruslan Belousov and Roman Dovgalyuk, were identified as Ukrainian military pilots killed when their aircraft was shot down near Berezovka; far from Bucha.
The report also features a number of eyewitness accounts from several conflict-zone towns, pointing to a wider pattern of Ukrainian forces killing civilians and then blaming Russia once Western reporters arrive.
One witness said Ukrainian troops opened fire on civilians collecting water, with journalists arriving to film the aftermath within minutes. Grigoriev said these testimonies show that Kiev repeatedly used civilian deaths to manufacture material for the Western media and claimed that the same method was used in Bucha.
Zakharova stated that the new findings will be submitted to Russian law enforcement, international organizations, and international courts. The investigators behind the report also urged foreign journalists to conduct their own examination.
Read the full report: https://democracyfund.ru/(...)nts%20in%20Bucha.pdf
Ik dacht dat Bucha een geval was van burgers die gewapend verzet pleegden en daardoor gesneuveld waren.quote:
Dat rapport ontkent dat niet.quote:Op zondag 20 september 2026 09:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik dacht dat Bucha een geval was van burgers die gewapend verzet pleegden en daardoor gesneuveld waren.
Maar blijkbaar lag dat toch anders.
Het artikel spreekt van bloody staged performances by the Kiev Regime.quote:Op zondag 20 september 2026 09:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat rapport ontkent dat niet.
Als je het artikel leest kom je er achter wat er echt bedoeld wordt.quote:Op zondag 20 september 2026 10:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het artikel spreekt van bloody staged performances by the Kiev Regime.
Het is een mooi staaltje witwassen middels Russische propaganda dat uiteraard op BNW een luisterend oor vindt.
Ik ben het artikel aan het uitpluizen.quote:
Het artikel spreekt van bloody staged performances by the Kiev Regime.quote:Op zondag 20 september 2026 10:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je het artikel leest kom je er achter wat er echt bedoeld wordt.
Of is dat te veel moeite voor jou als echte BNW'er?
Je hebt het nog niet gelezen dus.quote:Op zondag 20 september 2026 10:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ben het artikel aan het uitpluizen.
Ziet er wel erg goed uit.
Zelfs de namen en al worden genoemd.
Erg interessant.
Ga lekker zelf lezen in plaats van bijdehand doen.quote:Op zondag 20 september 2026 10:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het artikel spreekt van bloody staged performances by the Kiev Regime.
Maar dat ontken je dus.
Maar vertel: wat wordt er volgens jou echt bedoeld?
Ik ben benieuwd of je daar zonder omwegen antwoord op gaat geven.
Ik heb het al gelezen en nagelopen.quote:Op zondag 20 september 2026 10:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ga lekker zelf lezen in plaats van bijdehand doen.
Schijnbaar doen ze in Oekraïne minder aan geschiedenisvervalsing dan wij hier in het westen.quote:In Bucha, there was not enough time to organize a territorial defense unit. However, the people were ready to defend their hometown. They self-organized and, as much as possible, sought to resist the occupiers. Both veterans with combat experience and ordinary residents joined the informal unit.
Ah, dus het waren dan toch burgers die Bucha beschermden en daarvoor zijn afgeslacht door de Russen.quote:Op zondag 20 september 2026 10:33 schreef Candymannetje het volgende:
Het interessante is dat ik nu ook Oekraïense bronnen tegen kom die ook beweren dat burgers hun stad aan het beschermen waren tegen de Russen.
https://rusaggression.gov.ua/en/event-article.html
[..]
Schijnbaar doen ze in Oekraïne minder aan geschiedenisvervalsing dan wij hier in het westen.
Yep dan klopt mijn theorie.quote:Op zondag 20 september 2026 11:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ah, dus het waren dan toch burgers die Bucha beschermden en daarvoor zijn afgeslacht door de Russen.
Het schiet weer alle kanten op.
Nu zijn het burgers die dood mochten.
Het is een welkome theorie, omdat het Rusland in een beter daglicht zet.quote:Op zondag 20 september 2026 11:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Yep dan klopt mijn theorie.
Dan nemen ze deel aan de gewapende strijd en daardoor zijn het legitieme doelen.
Een paar topics terug had ik het er ook over met iemand, ik weet niet meer wie, iets met php ofzo.
Die vond het een interessante theorie maar het lijkt steeds meer te gaan kloppen.
Volgens mij is dat gewoon vastgelegd in het oorlogsrecht.quote:Op zondag 20 september 2026 11:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is een welkome theorie, omdat het Rusland in een beter daglicht zet.
De werkelijkheid is weerbarstiger.
Er zullen ongetwijfeld burgers zijn geweest die in verzet kwamen. Maar dat wordt vervolgens uitgesmeerd over alle slachtoffers.
Het is ook een teken van moreel verval: dat je als mens wordt gereduceerd tot een legitiem doelwit als je stad wordt aangevallen door een buitenlandse agressor.
Je recht op leven vervalt dan..
En dat wordt gewoon verdedigd in deze discussie.
Sterker nog: er wordt met alle macht geprobeerd om elk slachtoffer te bestempelen als een legitiem doelwit. Iemand die toch al geen recht meer had op leven.
Het is een speciale militaire operatie.quote:Op zondag 20 september 2026 11:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Volgens mij is dat gewoon vastgelegd in het oorlogsrecht.
Die link leidt overigens niet naar een artikel.quote:Op zondag 20 september 2026 10:33 schreef Candymannetje het volgende:
Het interessante is dat ik nu ook Oekraïense bronnen tegen kom die ook beweren dat burgers hun stad aan het beschermen waren tegen de Russen.
https://rusaggression.gov.ua/en/event-article.html
[..]
Schijnbaar doen ze in Oekraïne minder aan geschiedenisvervalsing dan wij hier in het westen.
My badquote:Op zondag 20 september 2026 11:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die link leidt overigens niet naar een artikel.
Ik had hem al gevonden.quote:Op zondag 20 september 2026 11:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
My bad
https://rusaggression.gov(...)4fab7f2d8dcd069d2be4
Zo zie je maar hoe wij voor de gek worden gehouden door onze overheid en media.quote:Op zondag 20 september 2026 11:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik had hem al gevonden.
En uit die geschiedenis pak je 1 item dat gunstig voor Rusland kan worden uitgelegd.
Niet onverwacht.
Nee, dat blijkt daar niet uit.quote:Op zondag 20 september 2026 12:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zo zie je maar hoe wij voor de gek worden gehouden door onze overheid en media.
Hoezo?quote:Op zondag 20 september 2026 14:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Laat dan maar zien waar deze informatie vermeld wordt in Nederlandse media.
Ik heb nooit beweerd dat Rusland het slachtoffer is.quote:Op zondag 20 september 2026 15:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoezo?
Jij beweert dat de media ons voor de gek heeft gehouden.
Maar dat laat je niet zien.
Je laat ook niet zien dat het een leugen is dat onschuldige burgers slachtoffer zijn geworden van Russische agressie.
Het artikel waar volgens jou uit blijkt dat de Nederlandse pers ons voor de gek houdt spreekt juist duidelijk over Oekraïense burgers die slachtoffer zijn geworden.
Ik kan nog steeds enkel constateren dat er een kruistocht is tegen nieuws dat Rusland in een kwaad daglicht zet. En dat daarbij elk strohalmpje wordt vastgepakt.
Dus stel dat er 1 burger is geweest die op de Russen heeft geschoten en daarbij is omgekomen, dan wordt dat op een zilveren schaal met een satijnen kussentje gelegd als hèt bewijs dat Rusland slachtoffer is van de leugens van de westerse media...
Tja, dat blijkt nergens uitquote:Op zondag 20 september 2026 15:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb nooit beweerd dat Rusland het slachtoffer is.
Wij zijn het slachtoffer van de westerse media, ze liegen ons voor.
Dat is nu wel duidelijk.
Wat zich journalist noemt bij DPG media zijn in werkelijkheid niks meer dan influencers.
Ze liegen ons voor door informatie te verzwijgen.quote:Op zondag 20 september 2026 15:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, dat blijkt nergens uit![]()
Je laat totaal niet zien dat de gebeurtenissen in Butcha een hoax zijn waarover wij zijn voorgelogen door DPG media.
Dat gaat toch helemaal nergens overquote:Op zondag 20 september 2026 15:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ze liegen ons voor door informatie te verzwijgen.
Propaganda is niet enkel nep nieuws.
Verzwegen is dat er burgers aan vechten waren.quote:Op zondag 20 september 2026 15:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat gaat toch helemaal nergens over![]()
Wat is volgens jou verzwegen dan?
En wat verandert dat aan wat er is voorgevallen in Butcha?
Nee, dat verandert niets aan het narratief.quote:Op zondag 20 september 2026 16:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Verzwegen is dat er burgers aan vechten waren.
De namen en al zijn bekend.
En dat veranderd het hele narratief dat de Russen lukraak burgers hebben vermoord.
Nee dat is enkel jou mening.quote:Op zondag 20 september 2026 18:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat verandert niets aan het narratief.
Dat bewijst wat ik eerder zei: dat het verzet van enkele burgers wordt uitgesmeerd over alle slachtoffers om zo het vermoorden van burgers goed te praten.
Dus dan bind je hun handen achter de rug met een touw of een tiewrap en schiet je ze dood.quote:Op zondag 20 september 2026 21:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee dat is enkel jou mening.
Als burgers deel nemen aan een gewapende strijd wordt het erg lastig om het verschil tussen een burger en een strijder te zien.
Zelfs hun hackpogingen hebben weinig opgeleverdquote:Zelensky spreekt van "zeer significante impact" na Oekraïense aanvallen in regio Moskou
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zegt dat de Oekraïense aanvallen van vannacht "een zeer significante impact" hadden in de regio Moskou. "Een van de belangrijkste olie-installaties van Rusland en een logistiek centrum van vijand werden getroffen. Dit zijn miljarden dollars die de oorlogsmachine in stand houden", schrijft hij op X.
https://www.hln.be/buiten(...)-de-oorlog~a93df6b5/
En nu wachten op de tegenreactie ntl.quote:Rusland: "Meer dan duizend cyberaanvallen tegen verkiezingen"
Rusland meldt dat er de afgelopen dagen grootschalige cyberaanvallen uitgevoerd zijn. Die waren naar verluidt "gericht tegen de parlementsverkiezingen in het land".
De infrastructuur zou af te rekenen gekregen hebben met meer dan duizend zogenoemde DDoS-aanvalsgolven. Bij een DDoS-aanval wordt een systeem overspoeld met internetverkeer, waardoor het niet meer normaal kan functioneren. Vooral het systeem om op afstand te stemmen lag onder vuur.
Volgens de voorzitster van de kiescommissie zijn de daders hoogprofessionele en goed gecoördineerde groepen. "Ze maken gebruik van kunstmatige intelligentie en zijn voor het grootste deel afkomstig uit het buitenland", aldus Ella Pamfilova.
"Er zijn ook pogingen gedaan tot gerichte aanvallen op de gehele telecominfrastructuur van Rusland. Ze vertoonden allemaal kenmerken van Oekraïense inmenging", voegde ze er nog aan toe.
Het Russische persbureau Ria meldt dat het stemmen op de laatste dag van de verkiezingen normaal verloopt in Moskou, ondanks de "aanhoudende grootschalige hackpogingen".
Ja, weer een geslaagde actie van Oekraïnequote:Op maandag 21 september 2026 08:53 schreef UncleScorp het volgende:
Meer dan 2000 drones en flamingo's op Rusland en vooral Moskou.
En het enige wat we zien is een wat beschadigde raffinaderij en flatgebouw.
Wat een afgang alweer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie PR stunt alweer, tot daar
Stel je voor dat ze deze middelen es militair strategisch verantwoord zouden gebruiken...
Maar ja het is hun geld niet dat verspild wordt he.
Voor zelensky is het weer succes ntl, hij imponeert zn westerse vriendjes nog es zodat het geld blijft komen
[..]
Zelfs hun hackpogingen hebben weinig opgeleverd
[..]
En nu wachten op de tegenreactie ntl.
Pijnlijk ntl nadat je met 2000 drones enkel maar een raffinaderij op 30km van Moskou wat kan beschadigen, en o ja, ook nog een flatgebouw es geraakt.quote:Zelensky waarschuwt na nachtelijke aanvallen: “Rusland is klaar om oorlog uit te breiden”
De Oekraïense president Zelensky waarschuwt dat Rusland “veel signalen” geeft dat het klaar is om de oorlog uit te breiden. Hij reageert daarmee op de Russische aanvallen van afgelopen nacht, waarbij volgens hem tien Oekraïense regio’s werden getroffen.
Vooral Zaporizja werd zwaar getroffen. Zelensky spreekt van een “wrede, doelbewuste aanval”. In de regio raakten vijf mensen gewond. In Charkiv kwam een vrouw om het leven.
Schijnvertoning alweer.quote:Trump pusht Zelensky in telefoongesprek opnieuw om te stoppen met aanvallen op Russische olieraffinaderijen
De Amerikaanse president Trump heeft zijn Oekraïense ambtsgenoot Volodymyr Zelensky gisteren tijdens een telefoongesprek opnieuw opgeroepen om zijn aanvallen op Russische olieraffinaderijen te staken. Dat meldt de zakenkrant 'Financial Times'.
Daarbij zou Trump zijn bezorgdheid hebben geuit over de stijgende dieselprijzen en mogelijke tekorten in de toekomst.
Zelensky liet gisteren al weten dat hij en Trump overeengekomen zijn om elkaar te ontmoeten in de marge van de Algemene Vergadering van de VN in New York deze week. "Die ontmoeting zou veel kunnen veranderen. Er is diplomatiek momentum", vertelde Zelensky daarover.
https://www.hln.be/buiten(...)inaderijen~a93df6b5/
De hegemonie van de USA was al aan het aftakelen maar Trump heeft het wel in een stroomversnelling gebracht door Iran aan te vallen.quote:Op maandag 21 september 2026 14:21 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Schijnvertoning alweer.
Wederom... geen aanval op raffinaderijen zonder intel van de VS.
En benieuwd wat zelensky verstaat onder "diplomatiek momentum"
Er is geen diplomatie, nooit geweest en zie ik ook niet gebeuren.
En de amerikanen hebben geen drukkingskracht op Rusland. Zowel Ratcliffe als Witkoff en Kushner werden de laan uitgestuurd. De ene kwam met bedreigingen, de andere 2 met economische beloften en omkoperij.
Ik denk dat hij vooral wil proberen de prijzen te drukken in de VS (in aanloop naar midterms) door toch nog russische olie op de markten te laten.quote:Op maandag 21 september 2026 15:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De hegemonie van de USA was al aan het aftakelen maar Trump heeft het wel in een stroomversnelling gebracht door Iran aan te vallen.
Ook wel ironisch dat hij dan tegen Zelensky gaat zeggen dat die geen olieraffinaderijen aan mag vallen terwijl Trump de straat van Hormuz dicht houdt.
Die hele politiek is toch 1 grote poppenkast.
Dat lukt hem aardigquote:Op maandag 21 september 2026 15:31 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Denk nog steeds dat hij de globale energiehandel wil destabiliseren.
Ja, het komt kennelijk hard aan dat Oekraïne Moskou weet te raken.quote:Op maandag 21 september 2026 10:13 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Pijnlijk ntl nadat je met 2000 drones enkel maar een raffinaderij op 30km van Moskou wat kan beschadigen, en o ja, ook nog een flatgebouw es geraakt.
450 drones op Moskou ...
uhu
Sowieso raar dat iemand zich druk maakt over dat beetje schade aan een enkele raffinaderij.quote:Op maandag 21 september 2026 15:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De hegemonie van de USA was al aan het aftakelen maar Trump heeft het wel in een stroomversnelling gebracht door Iran aan te vallen.
Ook wel ironisch dat hij dan tegen Zelensky gaat zeggen dat die geen olieraffinaderijen aan mag vallen terwijl Trump de straat van Hormuz dicht houdt.
Die hele politiek is toch 1 grote poppenkast.
Er zit hem niets anders op.quote:
Het rampzalige front is slecht nieuws voor Rusland.quote:Op maandag 21 september 2026 16:54 schreef UncleScorp het volgende:
450 drones en wie weet hoeveel raketten enkel op Moskou, en eentje raakt een flatgebouw
Dikke faal.
Bijna 2000 drones en raketten op Rusland...betekent meer dan 1500 neergehaald. Ff aan het westen laten zien wat luchtafweer echt moet zijn
Maar kijk, het was weer een typische zelensky PR stunt...onze russofoben juichen weer. Onze media pronken weer met fotos van een brandje in een raffinaderij. Hoeven ze tenminste niet over het rampzalige front te berichten.
En de miljoenen $ die zelensky hieraan verspeeld komen zijn volk en militairen aan het front weer tekort.
Zielige vertoning, en dan weer overleg met desperate Trump, die ook niks kan maken tegen Rusland. En Europa waar de oorlogdrums steeds luider klinken. Energiecrisis voor de deur.
Winter is coming
Het nieuwe offensief: 'Operatie Vivaldi' is anders tot dusver succesvol.quote:Op maandag 21 september 2026 16:54 schreef UncleScorp het volgende:
450 drones en wie weet hoeveel raketten enkel op Moskou, en eentje raakt een flatgebouw
Dikke faal.
Bijna 2000 drones en raketten op Rusland...betekent meer dan 1500 neergehaald. Ff aan het westen laten zien wat luchtafweer echt moet zijn
Maar kijk, het was weer een typische zelensky PR stunt...onze russofoben juichen weer. Onze media pronken weer met fotos van een brandje in een raffinaderij. Hoeven ze tenminste niet over het rampzalige front te berichten.
En de miljoenen $ die zelensky hieraan verspeeld komen zijn volk en militairen aan het front weer tekort.
Zielige vertoning, en dan weer overleg met desperate Trump, die ook niks kan maken tegen Rusland. En Europa waar de oorlogdrums steeds luider klinken. Energiecrisis voor de deur.
Winter is coming
Het front is dan ook rampzalig voor Rusland.quote:Op maandag 21 september 2026 18:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het nieuwe offensief: 'Operatie Vivaldi' is anders tot dusver succesvol.
[ x ]
De raffinaderij is stilgelegd na de aanval van afgelopen weekend.quote:🔥🛢️Een van de meest ongelooflijke reeksen van de aanval op Moskou vandaag: een Oekraïense MICH-2000 langeafstands-aanvalsdron dringt door een muur van Russisch luchtafweervuur heen en bereikt met succes het terrein van de Moskou-raffinaderij.
Lang tijd was de MICH-2000 een van de meest geheime langeafstands-aanvalsdrones van Oekraïne, streng onder OPSEC gehouden en uitsluitend geëxploiteerd door de SSU
Ik zou toch wensen dat wij dezelfde luchtafweer hadden als Rusland.quote:Op maandag 21 september 2026 19:13 schreef Wantie het volgende:
Een stukje Zelensky PR: terwijl de lucht rood en zwart kleurt door de branden op de Moskouse raffinaderij komt de volgende drone eraan die zich op de Raffinaderij stort. Ondanks een muur van luchtverdedigingswapens.
Rusland is fucked als ze een tweede front tegen de NAVO openen...
[ x ]
[..]
Jaa, die bombardementen op Amsterdam elke week gaan ons niet in de koude kleren zitten...quote:Op maandag 21 september 2026 19:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zou toch wensen dat wij dezelfde luchtafweer hadden als Rusland.
Oekraïne zou ook die luchtafweer wel willen hebben vermoed ik.
A zo jij wilt eerst dat de bombardementen beginnen en dan pas luchtafweer aanschaffen.quote:Op maandag 21 september 2026 19:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jaa, die bombardementen op Amsterdam elke week gaan ons niet in de koude kleren zitten...
Tja waarom heeft Moskou luchtafweer nodig en Amsterdam niet?quote:Op maandag 21 september 2026 19:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
A zo jij wilt eerst dat de bombardementen beginnen en dan pas luchtafweer aanschaffen.
Kan je niet gewoon ontopic blijven?quote:Op maandag 21 september 2026 19:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja waarom heeft Moskou luchtafweer nodig en Amsterdam niet?
Dit had allemaal niet gehoeven hè.
Ja iddquote:Op maandag 21 september 2026 19:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zou toch wensen dat wij dezelfde luchtafweer hadden als Rusland.
Oekraïne zou ook die luchtafweer wel willen hebben vermoed ik.
Leuk geprobeerd, maar de NAVO heeft geen drones op Rusland afgevuurd.quote:Op maandag 21 september 2026 19:41 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ja idd
Rusland <> NAVO
1000 NAVO drones naar Rusland: 10 hits
1000 russ drones naar NAVO: 990 hits
Hun restje luchtafweer eerst uitgeschakeld met Oreshniks
Jaja Rusland is fucked
Ja, dan wordt het ongemakkelijk hè?quote:Op maandag 21 september 2026 19:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kan je niet gewoon ontopic blijven?
Had de VS niet onlangs gezegd dat Europa 7 jaar moet wachten op Patriots?quote:Op maandag 21 september 2026 19:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
A zo jij wilt eerst dat de bombardementen beginnen en dan pas luchtafweer aanschaffen.
quote:De Verenigde Staten waarschuwen dat Europese bondgenoten tot wel zeven jaar moeten wachten op de levering van nieuwe Patriot-luchtafweersystemen.
Dit enorme logistieke knelpunt is het directe gevolg van een uiterst kritiek tekort aan raketafweerinterceptors aan Amerikaanse zijde. De VS hebben de afgelopen periode meer dan de helft van hun meest geavanceerde Patriot-voorraden ingezet in het conflict in Iran, waardoor het Pentagon nu dwingend prioriteit geeft aan het herstellen van de eigen Amerikaanse voorraden.
Grote gevolgen voor Europa en Oekraïne
Europese kwetsbaarheid: Militaire ingewijden waarschuwen dat het Amerikaanse tekort aan Patriots in Europa de NAVO-landen uiterst kwetsbaar maakt bij een eventuele grootschalige Russische raketaanval. [1]Oekraïense wintercrisis: Oekraïne heeft op korte termijn minstens 300 Patriot-raketten nodig om de komende winter veilig door te komen. Hoewel het land met een door de EU gefinancierde lening 1.000 Patriot-raketten heeft aangeschaft, komen deze door de productieproblemen te laat voor deze winter. [1, 2]Vertraging van alternatieven: Het Europese alternatief — het door Oekraïne ontwikkelde antiballistische raketsysteem Freya — kampt eveneens met flinke vertragingen, waardoor Europa de komende jaren afhankelijk blijft van de haperende Amerikaanse leveringsketen.
Nou idd, ik volg de berichten een beetje om de ontwikkelingen te volgen.quote:Op maandag 21 september 2026 19:41 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ja idd
Rusland <> NAVO
1000 NAVO drones naar Rusland: 10 hits
1000 russ drones naar NAVO: 990 hits
Hun restje luchtafweer eerst uitgeschakeld met Oreshniks
Jaja Rusland is fucked
Ja idd, alsof ik met een debiel in gesprek ben.quote:Op maandag 21 september 2026 19:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan wordt het ongemakkelijk hè?
QFTquote:Op maandag 21 september 2026 19:49 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja idd, alsof ik met een debiel in gesprek ben.
Ja, dan ga je op de man spelen.quote:Op maandag 21 september 2026 19:49 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En als er een Rus over de grens probeert te schijten bij Estland heeft Amsterdam wel luchtafweer nodig.quote:Op maandag 21 september 2026 20:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan ga je op de man spelen.
Amsterdam heeft geen luchtafweer nodig zoals Moskou die nu nodig heeft.
En ondanks die luchtafweer weet het veel zwakkere Oekraïne nog steeds de hoofdstad te raken.
Amerikaanse bases in het midden oosten worden kapot geschoten door Iran inderdaad.
Net zoals olieraffinaderijen en logistieke knooppunten tot 3000 km in Rusland worden getroffen door Oekraïense drones.
En beide hadden niet gehoeven hè?
Maar dat mag op BNW niet gezegd worden.
Want dat is negatief ten aanzien van Rusland.
Rusland kan Oekraïne al niet aan, laat staan dat ze Estland aanvallen en vervolgens uit 27 Europese hoofdsteden ervoor kiezen Amsterdam te gaan bombarderen...quote:Op maandag 21 september 2026 20:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En als er een Rus over de grens probeert te schijten bij Estland heeft Amsterdam wel luchtafweer nodig.
Beetje naïef wel.
En voor het hypothetische geval dat het wel gebeurt kun je beter geen patriots meer hebben?quote:Op maandag 21 september 2026 20:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rusland kan Oekraïne al niet aan, laat staan dat ze Estland aanvallen en vervolgens uit 27 Europese hoofdsteden ervoor kiezen Amsterdam te gaan bombarderen...
Nou nou beetje minder kan ook wel.quote:Op maandag 21 september 2026 19:49 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nederland heeft een gelaagd luchtafweersysteem.quote:Op maandag 21 september 2026 21:12 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En voor het hypothetische geval dat het wel gebeurt kun je beter geen patriots meer hebben?
quote:Topgeneraal Vansina over mogelijke Russische aanval op NAVO-grondgebied: “Wij horen dat het niet zo lang zal duren als 2029-2030”
Zijn we sneller in oorlog met Rusland dan we denken? Europese spionagediensten zijn er alvast van overtuigd dat Moskou drastische acties plant tegen de NAVO. Ook legerbaas Frederik Vansina zegt in VTM NIEUWS dat er aanwijzingen zijn dat het “niet tot 2029-2030 zal duren” vooraleer Rusland een NAVO-land aanvalt. Volgens BIS, de doorgaans goed ingelichte geheime dienst van Tsjechië, is dat zelfs iets voor de komende maanden. Dit is wat de inlichtingendiensten écht weten.
quote:Poolse premier vreest dat Rusland NAVO-landen viseert: ‘Wie ons aanvalt, zal op krachtige reactie stuiten’
Vlak voor hij afreist naar Oekraïne beschuldigt de Poolse minister Donald Tusk Rusland opnieuw van hybride oorlogsvoering. ‘Het doel is om de integriteit van de NAVO te ondermijnen.’
https://www.tijd.be/dossi(...)tuiten/10686490.html
quote:Macron wil kritieke infrastructuur beter beschermen tegen Russische aanvallen
President Macron heeft de Franse regering opdracht gegeven om een plan te maken om kritieke infrastructuur en defensielocaties beter te beschermen. Volgens Macron is de dreiging van hybride aanvallen door Rusland op Frankrijk en Europa de afgelopen weken toegenomen.
https://nos.nl/artikel/26(...)-russische-aanvallen
quote:The UK government wants families to stock up on food. Here’s what to buy
People will be urged to prepare for extreme weather, cyber attacks, and war
https://www.independent.c(...)attack-b3053965.html
We kunnen tegenwoordig wel dagelijks een bloemlezing posten over de oorlogstaal in Europa.quote:De Duitse strijdkrachten bereiden ziekenhuizen voor op oorlogstijd – voor “tot wel 1.000 gewonden per dag”.
Duitsland bereidt zijn gezondheidszorgsysteem voor op een mogelijke “oorlog” met Rusland, ondanks dat Moskou herhaaldelijk heeft ontkend een aanval op NAVO-landen te plannen.
https://dissident.one/de-(...)000-gewonden-per-dag
Och, kennelijk is de kans reëeler dan we denken.quote:Op dinsdag 22 september 2026 08:36 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
We kunnen tegenwoordig wel dagelijks een bloemlezing posten over de oorlogstaal in Europa.
Lijkt wel "wishfull thinking"
Iedereen heeft de mond vol van Patriots tegenwoordig.quote:Op maandag 21 september 2026 21:12 schreef inslagenreuring het volgende:
En voor het hypothetische geval dat het wel gebeurt kun je beter geen patriots meer hebben?
Meestal is die terreinwinst ook weer maar tijdelijk. Ze zetten extra mankracht in op een bepaald gebied, die ze dan weer wegnemen uit ander gebied waar de russen dan weer terrein winnen. Nadien valt het oekr veroverd terrein dan ook weer en hebben ze dubbel verlies.quote:Op maandag 21 september 2026 19:48 schreef Candymannetje het volgende:
Nou idd, ik volg de berichten een beetje om de ontwikkelingen te volgen.
Die paar km die Oekraïne of Rusland wint of verliest op het slagveld is totaal niet boeiend.
Stuivertje wisselen noemenen ze dat.
Maar Rusland heeft zowat vrij spel in Oekraïne, er is amper luchtafweer.
Ja dat is nog een cadeautje van de russen. VS helpt oekr schieten op Rusland, Rusland helpt Iran schieten op amerikaanse bases. En het doet de VS pijn daar. Ze staan daar echt in hun blootje als superieure militaire macht die bescherming biedt aan de Golfstaten. Volgens mij zelfs onherstelbare imagoschade en bedreiging voor hun verdere aanwezigheid aldaar, nog maar te zwijgen van de kostprijs van vernietigde apparatuur.quote:Net zoals Iran de Amerikaanse basissen naar de klote schiet in het MO.
Waardeloze bescherming.
Aan het front is er niet echt een overwicht volgens mij.quote:Op dinsdag 22 september 2026 09:09 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Meestal is die terreinwinst ook weer maar tijdelijk. Ze zetten extra mankracht in op een bepaald gebied, die ze dan weer wegnemen uit ander gebied waar de russen dan weer terrein winnen. Nadien valt het oekr veroverd terrein dan ook weer en hebben ze dubbel verlies.
Maar verdediging in Donbass schuift steeds maar achteruit. Het zijn de laatste versterkte verdedigingslinies. Totnutoe konden oekr troepen steeds nog terugtrekken naar achterliggende versterkingen, dat is binnenkort gedaan.
Benieuwd hoe het dan verder gaat evolueren.
[..]
Ja dat is nog een cadeautje van de russen. VS helpt oekr schieten op Rusland, Rusland helpt Iran schieten op amerikaanse bases. En het doet de VS pijn daar. Ze staan daar echt in hun blootje als superieure militaire macht die bescherming biedt aan de Golfstaten. Volgens mij zelfs onherstelbare imagoschade en bedreiging voor hun verdere aanwezigheid aldaar, nog maar te zwijgen van de kostprijs van vernietigde apparatuur.
Komt harder aan dat wat vernietigde WildBerries magazijnen of beschadigde raffinaderijen ( met drones beschadig je industriele insttalaties, niet vernietigen. Olieopslag raken geeft dan ook meeste vuur/rook ... voor de fotos hé)
In het midden oosten bleken de Golfstaten er niet mee om te kunnen gaan.quote:Op dinsdag 22 september 2026 08:57 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Iedereen heeft de mond vol van Patriots tegenwoordig.
Maar als je het "succesverhaal" in Iran bekijkt, mag je je gerust vragen stellen hierbij.
Bekijk deze YouTube-video
Patriots zullen/kunnen hun nut bewijzen tegen vliegtuigen, maar in moderne oorlogsvoering (raketten en drones)...
En zoals eerder gezegd kan je als land wel Patriot installaties plaatsen maar enkele Oreshniks (of andere supersonic/hypersonics) en je zit zonder luchtafweer nog voor je het in gebruik kon nemen.
Maar het blijft een verdienmodel voor de VS MIC ntl.
Alles gaat enorm traag vanwege de drones. Het is niet meer oprukken zoals vroegere oorlogsvoering. Alles wordt gezien en gecountered. En als je eigen verliezen wil beperken moet je anders te werk gaan.quote:Op dinsdag 22 september 2026 09:27 schreef Candymannetje het volgende:
Aan het front is er niet echt een overwicht volgens mij.
Het aantal manschappen is ongeveer gelijk.
Oekraine heeft de EU achter zicht staan en Rusland heeft China.
USA doet ook nog wel wat voor Oekraine en er zijn ook meer landen die Rusland helpen maar ik heb de belangrijkste even opgenoemd.
Het is gewoon een uitputtingsslag, kijken wie de strijd het langste vol kan houden en wie de nieuwste snufjes heeft om elkaar dood te maken.
Idd, PR-stunts zoals meermaals gezegd. Het haalt krantekoppen en maakt westerse investeerders happy. In Rusland krijg je echter tegengesteld resultaat van hetgeen je hoopte te bereiken.quote:En die wildberries en raffinaderijen bestoken is wel leuk voor Oekraine maar ze winnen er de oorlog niet mee.
Ze krijgen de schade enkel 3x zo hard terug want ze hebben geen luchtafweer meer.
"Het enige wat ze wij bereiken..."quote:Ik zie ook niet in hoe Oekraine dit kan winnen.
Het enige wat ze bereiken is meer ellende, meer escalatie en grotere demografische problemen,
En het enige wat we bereiken is dat China en Rusland meer gaan samenwerken en dus een groter gevaar worden voor de westerse wereld.quote:Op dinsdag 22 september 2026 10:05 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Alles gaat enorm traag vanwege de drones. Het is niet meer oprukken zoals vroegere oorlogsvoering. Alles wordt gezien en gecountered. En als je eigen verliezen wil beperken moet je anders te werk gaan.
Propaganda-mode[ON]: de russen niet ntl, die sturen nog steeds dagelijks vleesaanvallen naar de meatgrinder[OFF]
Plus het is allemaal urban terrein. Een stad neem je niet zomaar in. En al zeker geen versterkte defensielinies. Maar soit, ieder zijn gedacht.
[..]
Idd, PR-stunts zoals meermaals gezegd. Het haalt krantekoppen en maakt westerse investeerders happy. In Rusland krijg je echter tegengesteld resultaat van hetgeen je hoopte te bereiken.
[..]
"Het enige wat ze wij bereiken..."
Wij faciliteren het eindeloos verderzetten van de oorlog, de vernietiging van levens en het verlies van grondgebied en mss zelfs het voortbestaan van oekraine. Zoals prof Mearsheimer zegt : ukraine will become a rumpstate.
Dat was een foutje van de VS natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 september 2026 10:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En het enige wat we bereiken is dat China en Rusland meer gaan samenwerken en dus een groter gevaar worden voor de westerse wereld.
Ik denk dat China het vuile werk laat opknappen door Rusland.quote:Op dinsdag 22 september 2026 10:40 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Dat was een foutje van de VS natuurlijk.
Ipv haar vijanden nog meer op te splitsen zodat ze ze 1 voor 1 kon aanpakken, hebben ze ze samen gebracht. Daarom wordt nu ook alles op alles gezet en krijgen we totale chaos.
Benieuwd wat de ontmoeting Trump-Xi binnenkort gaat brengen. China lijkt mij zo onvoorspelbaar. Ze lijken geweld en oorlog (voorlopig) nog uit de weg te gaan en zie ze mss nog bereid compromissen met de VS te sluiten. Echter ieder weldenkend mens/land zou ondertussen toch al moeten beseffen dat de VS allesbehalve een betrouwbare partner is om overeenkomsten mee te sluiten.
Zit zeker wat in.quote:Op dinsdag 22 september 2026 10:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk dat China het vuile werk laat opknappen door Rusland.
Zoals ze ook in Afrika doen.
China gaat gewoon de nieuwe wereldmacht worden.
De vraag is niet of maar wanneer.
Ene kant lijkt me dat wel positief omdat ze niet oorlogszuchtig zijn maar aan de andere kant onderdrukken ze wel de bevolking.
En een wapenfabriek geraakt...quote:Op maandag 21 september 2026 19:13 schreef Wantie het volgende:
Een stukje Zelensky PR: terwijl de lucht rood en zwart kleurt door de branden op de Moskouse raffinaderij komt de volgende drone eraan die zich op de Raffinaderij stort. Ondanks een muur van luchtverdedigingswapens.
Rusland is fucked als ze een tweede front tegen de NAVO openen...
[ x ]
[..]
De raffinaderij is stilgelegd na de aanval van afgelopen weekend.
[ x ]
Het was maar een klein brandje.
Een PR stunt.
Desondanks komen er steeds meer berichten dat de raffinaderij stil gelegd is vanwege de aanval.
[ x ]
Elders is het niet veel beter..
[ x ]
Aah vandaag mag ook de zeemacht es aan de beurt.quote:First Sea Lord van het Verenigd Koninkrijk waarschuwt voor het gevaar van Rusland op zeeFirst Sea Lord van het Verenigd Koninkrijk waarschuwt voor het gevaar van Rusland op zee
Key takeaways
-Rusland vormt de belangrijkste maritieme bedreiging voor de nationale veiligheid van het Verenigd Koninkrijk.
-De geallieerde strijdkrachten moeten de Joint Expeditionary Force versterken om de Noord-Atlantische Oceaan te beveiligen.
-Het Verenigd Koninkrijk bouwt aan een hybride marine door autonome drones te integreren met bemande schepen.
Tijdens een recente toespraak bij het Department of Naval Research in Londen noemde admiraal Sir Gwyn Jenkins, de First Sea Lord, Rusland het grootste gevaar voor de nationale veiligheid van het Verenigd Koninkrijk. Hij benadrukte dat deze dreiging het meest prominent aanwezig is in de maritieme sector, met name in het Hoge Noorden en de Noord-Atlantische Oceaan.
https://www.msn.com/nl-be(...)91b8e34d3675bd&ei=23
Begrijpelijk, Rusland vormt steeds meer een bedreiging.quote:Op woensdag 23 september 2026 08:34 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Aah vandaag mag ook de zeemacht es aan de beurt.
Continue stroom oorlogstaal ...
Ik denk ook dat de confrontatie tussen westerse landen en Rusland op zee gaat beginnen.quote:Op woensdag 23 september 2026 08:34 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Aah vandaag mag ook de zeemacht es aan de beurt.
Continue stroom oorlogstaal ...
Bwa op zee ? Ik denk het niet.quote:Op woensdag 23 september 2026 09:16 schreef Candymannetje het volgende:
Ik denk ook dat de confrontatie tussen westerse landen en Rusland op zee gaat beginnen.
Al is het maar dat Rusland de schaduwvloot gaat beveiligen.
Ja eventueel zouden ze de export en import van China over zee kunnen lam leggen maar dat zou een oorlogsverklaring zijn.quote:Op woensdag 23 september 2026 09:36 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Bwa op zee ? Ik denk het niet.
Je hoort steeds minder over westerse piraterij vind ik. Ik denk dat de recente waarschuwing aan Engeland wel binnen gekomen is.
En verder terecht ntl dat ze schepen zouden beveiligen. Piraterij moet bestreden worden.
Verder heb je mss ergens wel een punt want de VS wil de globale energiehandel onder haar controle krijgen, en dan vooral die via zee. Daar kunnen ze met hun machtige marine nog iets in de pap te brokken krijgen. Energiehandel over land ligt moeilijker, daarom oa ook oorlog Iran.
Het is wel bijzonder dat het begint bij maritieme bescherming van het VK en eindigt bij het lamleggen van de import/export van China...quote:Op woensdag 23 september 2026 10:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja eventueel zouden ze de export en import van China over zee kunnen lam leggen maar dat zou een oorlogsverklaring zijn.
Rechtstreekse confrontatie met China zit er nog niet meteen in denk ik?quote:Op woensdag 23 september 2026 10:04 schreef Candymannetje het volgende:
Ja eventueel zouden ze de export en import van China over zee kunnen lam leggen maar dat zou een oorlogsverklaring zijn.
quote:Signs of Europe’s will to wage war on Russia are multiplying
A possible upcoming false-flag operation by Ukraine—backed by Israel—against one or more NATO countries, to be falsely attributed to Russia.
...
Rumors are circulating on social media that Ukraine, with Israel’s assistance, intends to carry out false-flag attacks against one or more NATO countries.
Equipment recently loaded onto a Ukrainian An-124 aircraft at Ben Gurion Airport (Tel Aviv, Israel) could potentially be used for this purpose.The type of military equipment loaded onto the trucks is unidentifiable, but it could conceivably consist of replicas or stolen Russian weaponry.
This would, in any case, explain the words of a journalist close to Zelensky, who speaks prophetically of a military event that will soon “give wings to Ukraine.”
Be prepared! It seems something could happen at any moment.
“They are literally saying that within a few days, something will happen that gives Ukraine great hope”—Dmytro Gordon, a journalist close to Zelensky, speaking on Ukrainian television.
“I cannot say what it is—it is a military secret. But I know that in the coming days, something will happen that gives the nation wings.”
...
https://vtforeignpolicy.c(...)sia-are-multiplying/
Het is leuk bedacht, maar zoals Warfronts al aangaf is het gevaar juist dat de NAVO niet reageert op incidenten, ipv andersom.quote:
Dat Oekraine dat doet kan ik wel begrijpen, die willen maar al te graag de NAVO actief mee laten vechten.quote:
Externe partij zonder scrupules?quote:Op woensdag 23 september 2026 14:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat Oekraine dat doet kan ik wel begrijpen, die willen maar al te graag de NAVO actief mee laten vechten.
Maar waarom Israel?
Geen van beide.quote:Op woensdag 23 september 2026 14:49 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Externe partij zonder scrupules?
Vriendjes van het zelensky regime?
Ja idd, van Israel kan je alles verwachten.quote:Op woensdag 23 september 2026 14:49 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Externe partij zonder scrupules?
Vriendjes van het zelensky regime?
En ondertussen gebeurt het niet..quote:Op woensdag 23 september 2026 15:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja idd, van Israel kan je alles verwachten.
De corrupte oekrainers vluchten ook altijd naar daar. Ideaal om snode plannetjes te smeden.quote:Op woensdag 23 september 2026 15:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja idd, van Israel kan je alles verwachten.
quote:“CIA waarschuwt voor Russische droneaanval op Spanje, Frankrijk of Italië”
De Amerikaanse inlichtingendienst CIA heeft verschillende Europese regeringen gewaarschuwd dat Rusland een droneaanval voorbereidt op Spanje, Frankrijk of Italië. Dat schrijft de toonaangevende Spaanse krant ‘El Mundo’ donderdag. De krant baseert zich op een anonieme bron die dicht bij het Litouwse ministerie van Defensie staat, op diplomatieke bronnen en op defensieanalisten.
https://www.hln.be/buiten(...)-of-italie~aff77295/
Riep ik al jaren terug, ze hebben de scapegoat gecreëerd die ze wilden.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:00 schreef UncleScorp het volgende:
De zaadjes worden geplant ...
[..]
Raar, ik dacht dat Oekraïne met Israël snode plannetjes aan het beramen was?quote:Op donderdag 24 september 2026 13:00 schreef UncleScorp het volgende:
De zaadjes worden geplant ...
[..]
Trump zijn CIA komt met deze waarschuwing, en dan is dit jouw reactie?quote:Op donderdag 24 september 2026 13:01 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Riep ik al jaren terug, ze hebben de scapegoat gecreëerd die ze wilden.
Dit is corona 2.0, the big scam
Zelfde retoriek in de media, wij moeten bang zijn en de EU trekt ons leeg
Komt ook uit dezelfde cia van de Democraten, onder Hillary moest deze oorlog al uitbreken in 2016 maar aangezien Trump ezpz won moesten ze covid releasen zodat verkiezingen gestolen konden worden.
Als ze miljoenen doden kunnen maken met releasen van bioweapons is deze oorlog helemaal niets.
Als Trump voor de tweede keer won was de geplande "oorlog" niet meer mogelijk.. daarom ontstond hij toevallig onder Barry Soetoro's (Obama's) derde termijn
Vroeg voor bier en popcorn, juist met deze statement bevestig je dat de CIA deze fake oorlog is gestart onder Bidenquote:Op donderdag 24 september 2026 13:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Raar, ik dacht dat Oekraïne met Israël snode plannetjes aan het beramen was?
Anyway, de CIA kreeg in 2022 ook gelijk, terwijl half BNW riep dat Rusland absoluut niets van plan was.
We weten inmiddels hoe dat afliep.
Denken dat de CIA voor Trump werkt 🙈quote:Op donderdag 24 september 2026 13:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Trump zijn CIA komt met deze waarschuwing, en dan is dit jouw reactie?
Ok ?quote:Op donderdag 24 september 2026 13:01 schreef epicbeardman het volgende:
Als Trump voor de tweede keer won was de geplande "oorlog" niet meer mogelijk.. daarom ontstond hij toevallig onder Barry Soetoro's (Obama's) derde termijn
Wie weet heeft Trump en zijn Israëlische vrienden idd wel de 7oktober psyop gestart, waardoor er enorme chaos ontstaan is bij de Democraten en de partij letterlijk in tweeën is gesplitst.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:23 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ok ?
Trump zorgt dan wel voor andere geplande oorlogen ... hij houdt Israel niet in bedwang (levert ze zelfs extra wapens voor genocide Gaza), start oorlog Iran, nu de Houthi's ...
En als hij toch zo tegen oorlog zou zijn, had hij oekr/Rusland al lang kunnen beeindigen.
Ja, want de CIA bouwde troepen op aan de Oekraïense grens en viel vervolgens na de toespraak van Biden Oekraïne binnen.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:21 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Vroeg voor bier en popcorn, juist met deze statement bevestig je dat de CIA deze fake oorlog is gestart onder Biden
Trump zit dus achter 7 oktober om zo de Democraten te splijten...quote:Op donderdag 24 september 2026 13:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wie weet heeft Trump en zijn Israëlische vrienden idd wel de 7oktober psyop gestart, waardoor er enorme chaos ontstaan is bij de Democraten en de partij letterlijk in tweeën is gesplitst.
4d schaken.
Iran weet ik ook niet wat hij verwachtte, maar ook daar is het gewoon de oorlogsmachine op gang houden. Dat de lobbies blij blijven en de economie gespekt wordt. De hele Amerikaanse economie is nl afhankelijk van oorlogen.
We moeten ook niet vergeten dat Trump in zijn eerste termijn al volledig werd tegengewerkt door alle Clinton/Bush/Soetoro's rechters. Biden had er ook weer 500+ geïnstalleerd met TDS.
Trump is bezig met een personele inkrimping en reorganisatie van de CIA, heeft de focus van de CIA verplaatst naar Azië, en dan met name op China, en heeft de nieuwe directeur Radcliffe aangesteld daarvoor.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:22 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Denken dat de CIA voor Trump werkt 🙈
Nederland levert trouwens ook wapen onderdelen voor de zuivering in Gaza.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:23 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ok ?
Trump zorgt dan wel voor andere geplande oorlogen ... hij houdt Israel niet in bedwang (levert ze zelfs extra wapens voor genocide Gaza), start oorlog Iran, nu de Houthi's ...
En als hij toch zo tegen oorlog zou zijn, had hij oekr/Rusland al lang kunnen beeindigen.
Ja hebben we idd al aangekaart.quote:Op donderdag 24 september 2026 14:01 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nederland levert trouwens ook wapen onderdelen voor de zuivering in Gaza.
Echt waarom loop je alleen maar te trollen? Ben je zo verveeld? Je snapt er wederom niets van, snap wel waarom je ban had hier in bnwquote:Op donderdag 24 september 2026 13:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, want de CIA bouwde troepen op aan de Oekraïense grens en viel vervolgens na de toespraak van Biden Oekraïne binnen.
Sindsdien vecht Oekraïne tegen de CIA in de Donbas.
Ik vind hem leuk verzonnen van je.
Dus mensen krijgen een ban voor BNW omdat ze iets niet snappen.quote:Op donderdag 24 september 2026 14:22 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Echt waarom loop je alleen maar te trollen? Ben je zo verveeld? Je snapt er wederom niets van, snap wel waarom je ban had hier in bnw
Je kan niet debunken met fake news propaganda. Er zit hier ook niemand te wachten op debunkers. Maarja jullie hebben al het ander geluid allemaal al weggepest of verbannen gekregen in het normale OEK topic.
En daarom kom je maar nu hier heen.. omdat het daar een grote circlejerk is met iedereen die in zijn broek poept voor Putler
Zo simpel he.. Sorry hoor maar als je echt denkt dat het zo gaat in Amerika loop je wederom gewoon weer te trollen.quote:Op donderdag 24 september 2026 13:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Trump is bezig met een personele inkrimping en reorganisatie van de CIA, heeft de focus van de CIA verplaatst naar Azië, en dan met name op China, en heeft de nieuwe directeur Radcliffe aangesteld daarvoor.
Dus ja, de CIA werkt voor Trump.
Nee, mensen worden verbannen van POL en NWS omdat ze 'pro' Russisch zijn volgens jou. Dan Report je ze. En nu ze daar niet meer zijn kom je hier maar uit verveling. Want je mist discussie, daar is het alleen circlejerk van ooh Putler dit Putler dat, hybride oorlogsvoering,afd,Tate, Clavicular, sweeney 😆quote:Op donderdag 24 september 2026 14:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus mensen krijgen een ban voor BNW omdat ze iets niet snappen.
Anyway, jij roept geheel zonder enige onderbouwing dat de CIA deze oorlog is gestart.
Terwijl het overduidelijk de door Poetin aangekondigde speciale militaire operatie is die deze oorlog is gestart.
Ah, dus jij wilt dat ik een ban krjjg voor dit topic omdat jij een ban hebt op het zustertopic in NWS.quote:Op donderdag 24 september 2026 14:42 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee, mensen worden verbannen van POL en NWS omdat ze 'pro' Russisch zijn volgens jou. Dan Report je ze.
Wederom snap je het totaal niet vandaag.
je hoeft niets maar verwacht gewoon getroll terug als je gaat trollenquote:Op donderdag 24 september 2026 14:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ah, dus jij wilt dat ik een ban krjjg voor dit topic omdat jij een ban hebt op het zustertopic in NWS.
Je weet dat bans niet definitief zijn?
Die voor mij op BNW was voor 1 maand.
Dus je hoeft dit niet op mij af te reageren.
We hebben het over de CIA, en jij begint over de FBI.quote:Op donderdag 24 september 2026 14:41 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Zo simpel he.. Sorry hoor maar als je echt denkt dat het zo gaat in Amerika loop je wederom gewoon weer te trollen.
De deepstate heeft controle over de inlichtingen diensten, tijdens corona werd er bij fbi etc gevraagd of je gevaccineerd was en of je een Trump stemmer bent, als je dat dus was kreeg je vaak ontslag of werd je niet aangenomen.
De oud FBI medewerkerbaas had schelpen op een strand neergelegd waar hij virtuesingalde dat iemand Trump moest vermoorden. CIA heeft duizenden mensen in dienst die bezig zijn waar Trump niet eens van af weet. Zoals Epstein vermoedelijk CIA of Mossad was.
Maar volgens mij ben jij helemaal nieuw in het bnw wereldje, of je doet je gewoon dom voor, dus trollen
Jij bepaald hier niet waar we het over hebben, dat doe ik. We hebben het over inlichtingendiensten. Een bolwerk wat ontstaan is uit de deepstate krijg je niet even naar jou hand met de aanstelling van een nieuwe baas.. weer aan het trollenquote:Op donderdag 24 september 2026 14:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
We hebben het over de CIA, en jij begint over de FBI.
Anyway, Trump heeft de nieuwe directeur van de CIA aangesteld en de lijnen uitgezet.
Dus ja: Trump is de baas.
En als een enkele CIA agent spelletjes doet met schelpen, dan is Trump mans genoeg om daar tegen op te treden.
Ik had niet verwacht dat jij Trump ziet als een marionet.
Ik snap emquote:Op donderdag 24 september 2026 14:42 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee, mensen worden verbannen van POL en NWS omdat ze 'pro' Russisch zijn volgens jou. Dan Report je ze. En nu ze daar niet meer zijn kom je hier maar uit verveling. Want je mist discussie, daar is het alleen circlejerk van ooh Putler dit Putler dat, hybride oorlogsvoering,afd,Tate, Clavicular, sweeney 😆
Wederom snap je het totaal niet vandaag.
Nopequote:Op donderdag 24 september 2026 14:52 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Jij bepaald hier niet waar we het over hebben, dat doe ik.
Nope, we hebben het over de CIA.quote:We hebben het over inlichtingendiensten.
Ja, je bent weer aan het trollen.quote:Een bolwerk wat ontstaan is uit de deepstate krijg je niet even naar jou hand met de aanstelling van een nieuwe baas.. weer aan het trollen
Ik ben nog nooit verbannen in bnw voor trollen, gij wel volgens mijquote:Op donderdag 24 september 2026 15:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope
[..]
Nope, we hebben het over de CIA.
Jij verlegt de doelpalen naar de FBI.
[..]
Ja, je bent weer aan het trollen.
Maar je had ook beloofd om dat te doen.
Ah, dat is toch de voormalige minister van buitenlandse zaken van Trump?quote:Op donderdag 24 september 2026 15:08 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]
Deepstate, zoals je ziet Wantie, is ondanks jou boosheid en frustratie op Trump, hij eigenlijk heel machteloos tegen de uniparty.
Maar wat verwacht je, als de GOP en DNC beiden zijn ingesteld om je te grazen te nemen of te blokkeren
Jij belooft te gaan trollen tegen mij.quote:Op donderdag 24 september 2026 15:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit verbannen in bnw voor trollen, gij wel volgens mij
Kijk, wederom snap je het niet, of je loopt weer te trollen.quote:Op donderdag 24 september 2026 15:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ah, dat is toch de voormalige minister van buitenlandse zaken van Trump?
Dus hoezo heeft Trump het niet in de hand?
Daarnaast heeft Trump hem destijds aangesteld als directeur van de CIA.
Raar dan dat je kwaliteiten niet op NWS worden prijs gesteld zoals je zei.quote:Op donderdag 24 september 2026 15:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit verbannen in bnw voor trollen, gij wel volgens mij
Kijk niet iedereen kan deze worldview handelen of überhaupt de intelligentie hebben om objectief alles op een rijtje te kunnen zetten.
Dat kunnen echte bnwers wel vaak
Trump heeft hem twee keer aangesteld.quote:Op donderdag 24 september 2026 15:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Kijk, wederom snap je het niet, of je loopt weer te trollen.
Dat Trump iemand aanstelt betekent niet dat hij daadwerkelijk een MAGA strijder is, dat zag je wel aan Pence.
Nee hoor, mijn kwaliteiten worden zeker op prijs gesteld. Ik praat dan ook niet over mijzelf, want ik heb niets te zoeken in nws oekr topic. Daar pas jij beter thuis, maar krijg je blijkbaar geen aandacht. Bnw hoor je duidelijk niet thuis met je narrow minded visionquote:Op donderdag 24 september 2026 15:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Raar dan dat je kwaliteiten niet op NWS worden prijs gesteld zoals je zei.
Of was dat vanwege je getrol?
Bij jou vindt ie alleszins wel weer de "discussie"quote:Op donderdag 24 september 2026 15:19 schreef epicbeardman het volgende:
Bnw hoor je duidelijk niet thuis met je narrow minded vision
Eerst klaag je dat je daar een ban hebt, en nu vind je dat je daar niets te zoeken hebtquote:Op donderdag 24 september 2026 15:19 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee hoor, mijn kwaliteiten worden zeker op prijs gesteld. Ik praat dan ook niet over mijzelf, want ik heb niets te zoeken in nws oekr topic. Daar pas jij beter thuis, maar krijg je blijkbaar geen aandacht. Bnw hoor je duidelijk niet thuis met je narrow minded vision
Ik heb nergens gezegd dat ik zelf een ban heb schatje, daar speelt je begrijpend lezen weer eens partenquote:Op donderdag 24 september 2026 15:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Eerst klaag je dat je daar een ban hebt, en nu vind je dat je daar niets te zoeken hebt
Ik heb ook nergens een ban.quote:Op donderdag 24 september 2026 15:49 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat ik zelf een ban heb schatje, daar speelt je begrijpend lezen weer eens parten
Ok nu is het duidelijk. Je trollt.quote:Op donderdag 24 september 2026 17:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb ook nergens een ban.
Dus wat was je punt eigenlijk?
Nope.quote:Op donderdag 24 september 2026 18:55 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ok nu is het duidelijk. Je trollt.
Wantie, het ging erom dat jij in eens in bnw moet vervelen terwijl je de afgelopen jaren hier niet bent geweest.quote:Op donderdag 24 september 2026 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope.
Vraag maar na, ik heb op geen enkel subforum een ban.
Dus terug naar de orde van de dag en ophouden met miepen over bans.
Vraag het aan de mods en FA's: ik dien nooit TR's in, ik klaag nooit over anderen in feedback, etc.quote:Op donderdag 24 september 2026 19:07 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wantie, het ging erom dat jij in eens in bnw moet vervelen terwijl je de afgelopen jaren hier niet bent geweest.
Jij rapporteert mensen die volgens jou bnw praten in nws/pol. Nu je iedereen heb gerapporteerd en mensen alleen nog maar elkaar kunnen napraten in pol en NWS.. haal je blijkbaar geen voldoening daar meer uit. Waar jij voor vecht in bnw is debunken. Jij gelooft namelijk niet in conspiracys, dus jij steunt ook censuur.
Dus ja, je trollt. Zelfs mij heb je vaak naar bnw verwezen. Zonder dat je er zelf zat destijds. 😂
Wat is hier brave new world aan? Oprechte vraag. Geloof je niet wat ze zeggen?quote:Op donderdag 24 september 2026 19:54 schreef Wantie het volgende:
Back to topic:
Ukraine's FM Sybiha to Lavrov:
You wanted Kyiv in three days. How did you end up with Moscow burning four years later?
[ x ]
[ x ]
uit bnw mod post uit 2009. Ik zie de relevantie niet.quote:Welkom in a Brave New World. De wereld van samenzwering en propaganda, van kunstmatige terreur en geheime agenda’s, van schaduwregeringen en hun verborgen geschiedenis, van geheime technologie en obscure experimenten, van vragen waarom oorlogen worden gevochten en allianties worden gesloten. Kortom, de zoektocht naar de wereld die achter de façade van alledag ligt.
Hier in BNW zouden we het fijn vinden als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt.
Ook vinden wij het fijn dat users niet alleen hier komen om random conspiracies te bashen.
ruzzia moet stoppen met de drie 3 daagse SMOquote:Op donderdag 24 september 2026 19:56 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wat is hier brave new world aan? Oprechte vraag. Geloof je niet wat ze zeggen?
[..]
uit bnw mod post uit 2009. Ik zie de relevantie niet.
De grap is juist dat als ik iets BNW's plaats, dan springt Candymannetje er bovenop en moet ik het tot in detail aantonen met officiële NWS bronnenquote:Op donderdag 24 september 2026 19:56 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wat is hier brave new world aan? Oprechte vraag. Geloof je niet wat ze zeggen?
[..].
Nou, die blijkt de CIA te zijn begonnen.quote:Op donderdag 24 september 2026 20:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ruzzia moet stoppen met de drie 3 daagse SMO
Zelfs 2x dezelfde dagquote:Deense inlichtingendienst waarschuwt: Rusland kan “binnen enkele maanden” beperkte aanval op NAVO-land uitvoeren
De Deense militaire inlichtingendienst waarschuwt dat Rusland de komende maanden een beperkte militaire aanval op een NAVO-land zou kunnen uitvoeren. Het risico wordt momenteel als “klein, maar groeiend” ingeschat.
Volgens een donderdag gepubliceerd rapport zou Rusland bijvoorbeeld langeafstandswapens kunnen inzetten tegen NAVO-infrastructuur die Oekraïne ondersteunt. Een andere mogelijkheid is een beperkte inval in een buurland met een klein aantal militairen, mogelijk zonder herkenbare insignes.
Een grootschalige Russische invasie van een NAVO-land blijft volgens de Denen “zeer onwaarschijnlijk”, al kan die niet volledig worden uitgesloten. Rusland zou volgens de dienst vooral kunnen proberen te testen of de NAVO-landen artikel 5, dat bepaalt dat een aanval op één bondgenoot als een aanval op alle bondgenoten wordt beschouwd, daadwerkelijk gezamenlijk zouden toepassen.
De Deense inlichtingendienst verwacht de komende maanden ook zwaardere Russische hybride aanvallen in Europa. Het kan onder meer gaan om “destructieve cyberaanvallen die maatschappelijke functies lamleggen” en sabotage waarbij het risico op slachtoffers groot is. Het doel zou zijn Europese middelen weg te trekken van de steun aan Oekraïne en verdeeldheid binnen de NAVO te vergroten.
https://www.hln.be/buiten(...)t-oekraine~a93df6b5/
Maar kijk, Rutte denkt dat we er klaar voor zijnquote:Deense inlichtingendienst sluit Russische invasie in NAVO-land niet langer uit
De Deense militaire inlichtingendienst sluit een Russische invasie in een NAVO-land niet langer uit, maar blijft zo'n invasie wel als onwaarschijnlijk beschouwen. "Er bestaat een zwak maar toenemend risico dat Rusland beperkte militaire aanvallen uitvoert tegen een NAVO-land dat aan Rusland grenst", zegt Thomas Ahrenkiel, het hoofd van de Deense militaire inlichtingendienst, tijdens een perconferentie.
"We blijven het onwaarschijnlijk vinden dat Rusland een belang ziet bij een invasie in een NAVO-land, maar we kunnen het niet uitsluiten", zei hij. "We verwachten geen conventionele militaire aanval van Rusland op Denemarken", benadrukte hij ook.
In een nieuwe evaluatie van de Russische dreiging beschouwt de dienst een invasie, net als een intensivering van de hybride aanvallen, als wanhopig. Zo'n invasie "zou kunnen gebeuren in de komende maanden", om de Europeanen af te leiden van hun steun aan Oekraïne. Moskou zou weliswaar nog minstens zes maanden nodig hebben om de troepen voor te bereiden en op te bouwen.
De dienst schetst enkele scenario's. Rusland zou beperkte aanvallen kunnen uitvoeren op infrastructuur die Oekraïne ondersteunt, of een valsevlagoperatie waarbij Rusland drones van Oekraïense makelij inzet.
Ahrenkiel stelde dat Rusland nu een grotere bereidheid heeft om risico's te nemen, die gevolgen zullen hebben op de veiligheid in Denemarken. Dat betekent volgens hem niet dat Rusland Denemarken zal aanvallen.
Klaar voor hybride aanvallenquote:Mark Rutte: "NAVO is klaar om Russische hybride aanvallen het hoofd te bieden"
De NAVO is klaar om Russische cyberaanvallen en andere vormen van hybride oorlogvoering het hoofd te bieden, verklaarde secretaris-generaal Mark Rutte donderdag. Hij riep ook op tot meer steun voor Oekraïne.
"Rusland voert zijn activiteiten op cybervlak en op vlak van andere gebieden op, maar (...) de NAVO is hierop voorbereid", verklaarde Mark Rutte tijdens een herdenkingsceremonie ter nagedachtenis aan de aanslagen van 11 september 2001 in New York.
"We hebben alle afweermogelijkheden paraat (...) tegen hybride dreigingen", verklaarde de NAVO-leider, waarbij hij de landen ook opriep om "meer steun aan Oekraïne te verlenen" als ze "bij elk incident of elke hybride aanval echt een signaal naar de Russen willen sturen".
De uitspraken van Rutte volgen op een waarschuwing van de Deense militaire inlichtingendienst donderdag dat Rusland waarschijnlijk meer hybride aanvallen op westerse doelen zal uitvoeren. Een invasie van een NAVO-land wordt onwaarschijnlijk geacht, maar is nog steeds mogelijk.
quote:Europa niet op tijd klaar voor verdediging tegen Rusland, volgens EU-rapport
De herbewapening van de EU gaat niet snel en doeltreffend genoeg om zijn doel te bereiken: in 2030 een sterke defensie met voldoende afschrikking hebben. Dat staat in de samenvatting van een EU-rapport dat is opgesteld voor de EU-regeringsleiders en dat is ingezien door Reuters.
"Om de uitdagingen van een omstreden en verslechterende veiligheidssituatie en de dreiging van Russische agressie het hoofd te bieden, is het nodig om veel verder te gaan en aanzienlijk meer vaart te maken dan nu het geval is, wil men in 2030 over de vereiste defensieparaatheid beschikken", aldus het Europees Defensieagentschap, dat het rapport heeft opgesteld.
Om de EU-doelstelling alsnog te halen, "heeft Europa een ingrijpende verandering nodig wat betreft de omvang en het tempo van investeringen in defensie, de ontwikkeling van capaciteiten en de industriële capaciteit", aldus de samenvatting.
Het rapport wordt maandag in een vergadering van de EU-ministers van Defensie besproken.
De Europese Rekenkamer (ERK) concludeerde eerder deze maand dat het onzeker is dat de EU in 2030 zijn defensieparaatheid op orde heeft, ondanks miljardeninvesteringen. Het geld wordt volgens de ERK te versnipperd besteed. Dat kan onder meer leiden tot een tekort aan defensiematerieel, waarschuwde hij.
In maart 2025 zei voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie dat er 800 miljard euro nodig is voor de herbewapening van Europa. Via versoepeling van de begrotingsregels kunnen lidstaten 650 miljard euro extra in defensie investeren. Voor de resterende 150 miljard euro kunnen lidstaten leningen via de Europese Commissie afsluiten, om defensiematerieel in te kopen of te produceren.
Grappig toch.quote:Zelensky: Oekraïne en VS willen oorlog voor de winter beëindigen
Oekraïne en de Verenigde Staten willen dat de Russische oorlog in Oekraïne "voor de winter" wordt beëindigd. Dat heeft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dinsdag gezegd in een verklaring na een "positief en productief" gesprek met de Amerikaanse president Donald Trump in de marge van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York.
"Zowel de VS als Oekraïne willen deze zinloze Russische oorlog beëindigd zien voor de winter", schreef Zelensky op X. "We hebben gesproken over mogelijke de-escalerende stappen die de weg kunnen vrijmaken voor diplomatie."
Oekraïne is volgens Zelensky bereid om een gedeeltelijk staakt-het-vuren te sluiten met Rusland voor aanvallen op energie-infrastructuur. Dat voorstel zou door de VS aan Rusland zijn overgemaakt.
De Oekraïense president zei ook dankbaar te zijn dat teams "ondertussen blijven werken aan de lancering van de productie van Patriot-luchtverdedigingssystemen in Oekraïne". "Dat is wat levens zal helpen beschermen, mochten de Russen de onderhandelingen afwijzen en blijven inzetten op terreur met ballistische raketten tegen ons volk deze winter en daarna", klinkt het.
Zelensky benadrukt al maanden de nood aan raketten en Patriot-afweersystemen om ballistische raketten neer te halen.
Putin zal uit beleefdheid Trump/de VS steeds ontvangen voor "gesprekken". Maar het is de russen, net als de rest van de wereld btw, ondertussen al lang duidelijk dat met Trump/de VS geen betrouwbare overeenkomsten kunnen afgesloten worden.quote:Poetin volgens Trump bereid tot gesprekken over beëindigen oorlog
De Russische president Vladimir Poetin is bereid tot een nieuwe ontmoeting met de Verenigde Staten om een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne, zegt Donald Trump dinsdag. De Amerikaanse president sprak de pers toe na een ontmoeting met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in de marge van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York.
Good luck Europaquote:Rusland produceert 50 keer meer glijbommen dan Europa
Key takeaways
-Rusland produceert vijftig keer meer glijbommen dan Europa.
-+UMPK-kits veranderen verouderde Sovjetbommen in dodelijke precisiewapens met een groot bereik.
-De Europese defensie-industrie loopt jaren achter op de feitelijke ontwikkeling van de oorlog.
Rusland heeft momenteel een enorme industriële voorsprong op Europa bij de productie van glijbommen, met een productie die ongeveer 50 keer zo groot is als die van Europese landen. In augustus 2026 bereikte de Russische luchtmacht een piek in de inzet van ongeveer 283 glijbommen per dag, wat neerkomt op een totaal van 8.766 per maand.
Grote industriële kloof
De ongelijkheid in de productie reikt verder dan glijbommen en strekt zich uit tot andere middelen voor lange afstanden. Rusland is overgestapt op de massaproductie van Banderol-kruisraketten en Geran-5-drones, terwijl Europa geen vergelijkbare ballistische raketindustrie heeft om een conventioneel conflict van deze omvang te ondersteunen.
De in Frankrijk geproduceerde AASM Hammer is geïntegreerd in Oekraïense Su-25’s en heeft Safran financiële groei opgeleverd. Toch doet het enorme productievolume van Rusland de Europese inspanningen in het niet verzinken.
Oorlogsvoering op lange afstand
Deze verschuiving benadrukt een kritieke kloof: hoewel Europa zijn achterstand op het gebied van grondgebonden artillerie en gepantserde voertuigen heeft ingehaald, blijft er een ernstig tekort bestaan in de massaproductie van ballistische raketten en geavanceerde raketafweersystemen.
Drie tot vier jaar achterstand
Uiteindelijk loopt de Europese defensie-industrie drie tot vier jaar achter op de feitelijke voortgang van de oorlog. Hoewel fabrieken eindelijk de uitrusting leveren die nodig was voor de eerste twee jaar van de invasie, moeten ze nog steeds gelijke tred houden met het huidige vermogen van Rusland om een campagne van hoge intensiteit vol te houden op basis van precisie-munitie voor de lange afstand en onbemande vliegtuigsystemen.
https://www.msn.com/nl-be(...)6c6fa7ebe7041e&ei=12
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |