Ik denk dat Oekraïne weinig maalt om de wereldorde. Die vecht een existentiële oorlog tegen Rusland.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En die afzetmarkten blijven wel.
Want hier wordt te weinig geproduceerd.
Inderdaad zien we een sterke verschuiving in de wereldorde.
Daarom geeft geen van de partijen op in deze oorlog.
De uitkomst van deze oorlog is van groot belang voor de nieuwe wereldorde.
En ik vermoed dat China er als sterkste uit komt.
Klopt, Oekraïne is gewoon onderdeel van een proxy oorlog.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne weinig maalt om de wereldorde. Die vecht een existentiële oorlog tegen Rusland.
En Poetin zit gewoon vast in een mislukte speciale militaire operatie waar geen weg terug meer is.
Een klein vonkje is voldoendequote:“AI ontketende bijna een oorlog”: chatbot zag scheepslading aan voor materiaal kernwapenprogramma
Het Amerikaanse leger stond afgelopen lente op het punt een Chinees schip in het Midden-Oosten te enteren nadat een inlichtingenrapport onterecht stelde dat het onderdelen voor een kernwapenprogramma vervoerde.
https://www.hln.be/buiten(...)nprogramma~a4a80db2/
Nou, dat niet.quote:Op vrijdag 18 september 2026 22:28 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Een klein vonkje is voldoende
Nou, Oekraïne zit niet in een proxy oorlog, maar heeft te maken met een invasie door Rusland waar het zich tegen verdedigd.quote:Op vrijdag 18 september 2026 21:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt, Oekraïne is gewoon onderdeel van een proxy oorlog.
Poetin kan niet meer terug maar de EU ook niet.
Alles is nu zo hoog opgelopen dat er voor geen van de partijen meer een weg terug is.
Als Poetin zich terug trekt ruiken de tegenstanders bloed en gaan ze door.
Als de EU de handen van Oekraïne af trekt ruikt Rusland bloed en gaan ze door.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat eindigen.
Wat is voor jou een realistisch uitkomst van dit conflict?
Niet de gewenste uitkomst maar de realistische uitkomst.
Wat kan de EU volgens jou nog meer doen?quote:Op vrijdag 18 september 2026 23:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, Oekraïne zit niet in een proxy oorlog, maar heeft te maken met een invasie door Rusland waar het zich tegen verdedigd.
Dat de EU niet meer terug kan vind ik onzin.
De EU levert maar matig steun aan Oekraïne. En momenteel is er geen politieke wil om de hulp helemaal te stoppen, maar dat kan zomaar veranderen als de AFD's en FN's van Europa in de meerderheid komen.
Poetin is een ander verhaal, Rusland zit middenin de oorlog en niet aan de zijlijn als de EU. En Rusland heeft geen werkende democratie, waardoor je geen politieke verschuiving zult zien.
Wat ik denk dat er zal gebeuren is 1 van twee scenario's:
1 het Oekraïense front stort ineen en Rusland stoot door naar Kyiv en Odessa
2 de Russische economie stort in, waardoor de strijd in Oekraïne wordt gestaakt.
Beide zie ik op korte termijn niet gebeuren.
Rusland heeft genoeg reserves om het nog een lange tijd vol te houden en Oekraïne houdt het verbazingwekkend lang vol.
Ik denk dat Oekraïne eerder bezwijkt dan Rusland, mede door afname van de buitenlandse steun.
Meer wapens produceren.quote:Op zaterdag 19 september 2026 10:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat kan de EU volgens jou nog meer doen?
Denk je dan dat er geen tekort is en dat ze de wapens zelf houden of dat ze geen moeite doen om meer te produceren?quote:Op zaterdag 19 september 2026 11:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Meer wapens produceren.
Het is idioot dat er een tekort aan wapens zou zijn in het westen vanwege de leveranties aan Oekraïne en de oorlog tegen Iran.
Het tekort komt natuurlijk doordat er niet voldoende wordt geproduceerd.quote:Op zaterdag 19 september 2026 11:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Denk je dan dat er geen tekort is en dat ze de wapens zelf houden of dat ze geen moeite doen om meer te produceren?
Maar ze komen toch voornamelijk luchtafweer tekort?quote:Op zaterdag 19 september 2026 16:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het tekort komt natuurlijk doordat er niet voldoende wordt geproduceerd.
Ja, daar kunnen ze natuurlijk best zonder.quote:Op zaterdag 19 september 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar ze komen toch voornamelijk luchtafweer tekort?
Of mis ik iets?
De luchtafweer wordt nog niet gemaakt im de EU zo ver ik weet.quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, daar kunnen ze natuurlijk best zonder.
Maar ook munitie en artillerie is een tekort aan in Oekraïne bijvoorbeeld.
Drones hebben wel nadelen ten opzichte van artillerieshells. Drones zijn minder efficiënt in dicht beboste greppels en versterkte (betonnen) posities.quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De luchtafweer wordt nog niet gemaakt im de EU zo ver ik weet.
Er is wel een planning om de PAC 3 te gaan produceren hier maar zo ver ik weet komt er nog niks van de band.
Artillerie is toch aardig opgevangen met drones?
Het zou niet best zijn als we in de EU geen luchtafweersystemen maken.quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De luchtafweer wordt nog niet gemaakt im de EU zo ver ik weet.
Er is wel een planning om de PAC 3 te gaan produceren hier maar zo ver ik weet komt er nog niks van de band.
Artillerie is toch aardig opgevangen met drones?
Welke luchtafweer kunnen we aan Oekraïne leveren?quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zou niet best zijn als we in de EU geen luchtafweersystemen maken.
Drones vervangen inderdaad deels het tekort aan artillerie. Wat dat betreft blijkt Oekraïne heel flexibel te zijn. Zie ook de Flamengo raketten die zijn ontwikkeld.
Deze bijvoorbeeld:quote:Op zaterdag 19 september 2026 18:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Welke luchtafweer kunnen we aan Oekraïne leveren?
PAC 2 hebben we wel maar die houden geen ballistische raketten tegen.
Het IRIS-T SLM systeem is ook geschikt voor ballistische raketten.quote:Linss said that Ukrainian forces have used both the IRIS-T SLS and SLM to destroy over 1,000 Russian targets since the outbreak of the war in 2022. He said that the pair of short- and medium-range interceptors have registered a hit rate of 95 percent during the conflict, with key targets covering Russian Kh101, 3M14 Kalibr cruise missiles and Shahed 136 drones
Wel interessantquote:Op zaterdag 19 september 2026 18:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Deze bijvoorbeeld:
https://breakingdefense.c(...)-iris-t-air-defense/
[..]
Het IRIS-T SLM systeem is ook geschikt voor ballistische raketten.
https://businessam.be/die(...)decennium%20verwacht.
Uiteraard kan ik dat zeggen.quote:Op zaterdag 19 september 2026 21:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wel interessant
Heb me even ingelezen en ze werken wel maar nog niet optimaal.
De IRIS-T SLM kan vanwege de beperkte afstand de raketten pas in de laatste fase onderscheppen op zeer lage hoogte.
Maar het is ze wel gelukt ja.
De IRIS-T SLX waar ze nu mee bezig zijn zou beter moeten zijn omdat die tot 30km hoog komt.
En de ontwikkeling gaan ook in samenwerking met Oekraïne.
Dus je kan toch niet zeggen dat de EU niet genoeg doet?
Nederland levert bijvoorbeeld volop drones en kruisraketten aan Oekraïne.
quote:Ukraine never provided the list of the “victims” in Bucha.
So some surnames of people on the memorial wall in Bucha were examined, and turned out to be Ukrainian military, even Azov battalion militants.
The memorial contains over 500 names and has repeatedly served as a backdrop for visits by Western leaders.
Grigoriev said researchers cross-checked the names against Ukrainian media, military records, and social-media accounts, and found that those they traced were Ukrainian servicemen, including Azov and territorial-defense fighters, rather than civilians allegedly murdered by Russian troops.
The soldiers were also found to have had little or no connection to Bucha, and were killed and buried nowhere near the town.
Among the examples cited were Evgeny Petrash and Vladimir Bisaga, who the investigation identified as Azov fighters buried in Kiev and Uzhgorod, respectively.
Two other names, Ruslan Belousov and Roman Dovgalyuk, were identified as Ukrainian military pilots killed when their aircraft was shot down near Berezovka; far from Bucha.
The report also features a number of eyewitness accounts from several conflict-zone towns, pointing to a wider pattern of Ukrainian forces killing civilians and then blaming Russia once Western reporters arrive.
One witness said Ukrainian troops opened fire on civilians collecting water, with journalists arriving to film the aftermath within minutes. Grigoriev said these testimonies show that Kiev repeatedly used civilian deaths to manufacture material for the Western media and claimed that the same method was used in Bucha.
Zakharova stated that the new findings will be submitted to Russian law enforcement, international organizations, and international courts. The investigators behind the report also urged foreign journalists to conduct their own examination.
Read the full report: https://democracyfund.ru/(...)nts%20in%20Bucha.pdf
Ik dacht dat Bucha een geval was van burgers die gewapend verzet pleegden en daardoor gesneuveld waren.quote:
Dat rapport ontkent dat niet.quote:Op zondag 20 september 2026 09:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik dacht dat Bucha een geval was van burgers die gewapend verzet pleegden en daardoor gesneuveld waren.
Maar blijkbaar lag dat toch anders.
Het artikel spreekt van bloody staged performances by the Kiev Regime.quote:Op zondag 20 september 2026 09:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat rapport ontkent dat niet.
Als je het artikel leest kom je er achter wat er echt bedoeld wordt.quote:Op zondag 20 september 2026 10:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het artikel spreekt van bloody staged performances by the Kiev Regime.
Het is een mooi staaltje witwassen middels Russische propaganda dat uiteraard op BNW een luisterend oor vindt.
Ik ben het artikel aan het uitpluizen.quote:
Het artikel spreekt van bloody staged performances by the Kiev Regime.quote:Op zondag 20 september 2026 10:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je het artikel leest kom je er achter wat er echt bedoeld wordt.
Of is dat te veel moeite voor jou als echte BNW'er?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |