Bekijk deze YouTube-videoquote:In Saksen-Anhalt zijn de stemlokalen geopend voor verkiezingen die door heel Duitsland worden gevolgd. Bij de deelstaatverkiezingen zal de rechts-radicale Alternative für Deutschland (AfD) naar verwachting de beste uitslag ooit boeken.
Door het kiesstelsel is zelfs een absolute meerderheid denkbaar, waarmee de partij alleen kan regeren. In peilingen is de AfD al maanden twee keer groter dan de nummer twee, de CDU van bondskanselier Merz.
De AfD in Saksen-Anhalt is volgens de veiligheidsdienst extremistisch, vanwege xenofobische retoriek en de verbinding met extreemrechtse organisaties. De partij wil asielrechten inperken en inzetten op 'remigratie'. Verder belooft de AfD te stoppen met lhbti-voorlichting, die de partij omschrijft als het "promoten van seksuele afwijkingen", en met de financiering van de publieke omroep, "anti-Duitse" cultuur en kerkelijke organisaties.
De partij is van oudsher sterk in Oost-Duitsland, maar heeft nooit geregeerd. Alle middenpartijen wijzen iedere vorm van samenwerking met de AfD af. Andersom sluit AfD-leider Ulrich Siegmund een coalitie uit. Hij wil uitsluitend alleen regeren.
Kiesdrempel
De partij wordt in Saksen-Anhalt in alle peilingen boven de 40 procent gepeild. Dat kan genoeg zijn voor meer dan de helft van de zetels, als meerdere partijen de kiesdrempel van 5 procent niet halen. Dat lijkt te gebeuren met de huidige regeringspartij FDP, maar ook de SPD en de Groenen peilden de afgelopen maanden net boven de kiesdrempel.
Bij recente verkiezingen in Oost-Duitsland ontstond in campagnes vaak een tweestrijd tussen de AfD en de grootste middenpartij. Door een strategische stem op CDU of SPD (afhankelijk van de deelstaat) voorkwamen kiezers dat de AfD de grootste werd. Bij de vorige stembusgang in Saksen-Anhalt scoorde de CDU daardoor bijna 10 procentpunt hoger dan kort voor de stembusgang werd gepeild.
In Saksen-Anhalt is de afstand in de peilingen met de nummer twee zo groot dat deze dynamiek ditmaal ontbreekt. Nu hopen kleine partijen op een omgekeerd effect. Als zowel SPD als de Groenen door strategische stemmen de kiesdrempel halen, raakt een absolute meerderheid voor de AfD uit zicht.
Ook de populistische, Ruslandgezinde BSW schommelt net onder de kiesdrempel. Mocht die partij de kiesdrempel halen, kan dat juist positief voor de AfD uitpakken. BSW heeft aangegeven liever een AfD-premier te accepteren, dan een CDU-regering in het zadel te helpen. Mede hierom is een grote scheuring in de partij ontstaan.
Anti-AfD-coalitie
Als de AfD niet de absolute meerderheid haalt, moeten waarschijnlijk alle andere partijen samenwerken. Dat idee stort de CDU nu al in interne onenigheid. De partij sluit namelijk ook samenwerking uit met Die Linke, als opvolger van de communistische DDR-partij SED. Er ligt landelijk een partijbesluit dat een coalitie met zowel AfD als Die Linke verbiedt.
In de deelstaten Saksen en Thüringen regeert de CDU in een minderheidscoalitie, waarbij Die Linke vanuit de oppositie soms plannen steunt. In Saksen-Anhalt zal Die Linke vermoedelijk cruciaal zijn voor meerderheden en een betere onderhandelingspositie krijgen.
Toenadering tot Die Linke zal de christendemocraten splijten. Binnen de CDU klinken al stemmen om daarom met wisselende meerderheden te gaan werken, inclusief de AfD. Dat zou een breuk betekenen met de zogeheten Brandmauer, de afspraak om nooit met rechts-radicalen samen te werken. Onzeker is of de landelijke CDU-partijleiding dat zal accepteren.
Fraude
De AfD heeft voor de verkiezingsdag al twijfels gezaaid over een eerlijke stembusgang. Volgens lijsttrekker Siegmund zijn er "meerdere gevallen van fraude" in Saksen-Anhalt bekend. Het enige genoemde voorbeeld is een incident bij gemeenteraadsverkiezingen in 2014. Ook het stemmen per post is herhaaldelijk verdacht gemaakt.
De partij roept aanhangers op bij tellingen aanwezig te zijn, samen met de extreemrechtse Identitaire Beweging. De vraag is daarom of de AfD een tegenvallende uitslag zal accepteren.
De stemlokalen sluiten om 18.00 uur. Direct daarna volgt een exitpoll, een eerste indicatie van de uitslag op basis van een peiling onder kiezers. Als meerdere partijen rond de kiesdrempel eindigen, kan het nog ongewis zijn of de AfD de absolute meerderheid haalt. In de nacht wordt een voorlopige uitslag verwacht.
Wat is dit voor gedoe?quote:Op zondag 6 september 2026 08:42 schreef Bocaj het volgende:
De partij roept aanhangers op bij tellingen aanwezig te zijn, samen met de extreemrechtse Identitaire Beweging.
quote:
Nieuwsuur was gisteren ook al stevig aan het schuimen.quote:Op zondag 6 september 2026 09:03 schreef SemperLibertas het volgende:
Nu.nl was er gisteren al als de kippen bij om het Gevaar van extreemrechts te 'duiden'
Heel de redactie daar zit nu angstig onder het bureau en straks verschijnt er een ronkend artikel waarin 'experts', waardoor van de VU of UvA, vaststellen dat de nazi's Duitsland overnemen (wat wel zou helpen tegen die smerige rommel uit Afrika en het Midden-Oosten)
Alle MSM gaan vanavond, vannacht en morgen helemaal loco hierover.quote:Op zondag 6 september 2026 09:03 schreef SemperLibertas het volgende:
Nu.nl was er gisteren al als de kippen bij om het Gevaar van extreemrechts te 'duiden'
Heel de redactie daar zit nu angstig onder het bureau en straks verschijnt er een ronkend artikel waarin 'experts', waardoor van de VU of UvA, vaststellen dat de nazi's Duitsland overnemen (wat wel zou helpen tegen die smerige rommel uit Afrika en het Midden-Oosten)
Ja wat raar dat je gaat waarschuwen voor een partij met herhaaldelijk extreem rechtse uitspattingen. Vooral met de geschiedenis die Europa en vooral Duitsland heeft. Bizar dat ze dat gevaarlijk vinden, echt onbegrijpelijk gewoon.quote:Op zondag 6 september 2026 09:03 schreef SemperLibertas het volgende:
Onzinkeuze, maargoed AfD natuurlijk!quote:
We zijn al aan het opschuiven van 'zijn geen nazi's' naar 'nazi's hebben ook voordelen', zie ik. Genieten op Fok op de zondagochtend.quote:Op zondag 6 september 2026 09:03 schreef SemperLibertas het volgende:
vaststellen dat de nazi's Duitsland overnemen (wat wel zou helpen tegen die smerige rommel uit Afrika en het Midden-Oosten)
Ik vind het niet gevaarlijk, integendeel.Ik zou het liefst AfD over heel Europa uitrollen en ik denk heel veel mensen met mij. Wat wil je je als je land wordt overlopen door smerige kakkerlakken?quote:Op zondag 6 september 2026 09:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja wat raar dat je gaat waarschuwen voor een partij met herhaaldelijk extreem rechtse uitspattingen. Vooral met de geschiedenis die Europa en vooral Duitsland heeft. Bizar dat ze dat gevaarlijk vinden, echt onbegrijpelijk gewoon.
Meloni noemden ze ook massaal extreemrechts en ze doet het best aardig.quote:Op zondag 6 september 2026 09:03 schreef SemperLibertas het volgende:
Zo gingen we ook van 'die hebben we nodig want vergrijzing en allemaal hoogopgeleide mensen' naar 'weer een groepsverkrachting door 10 Syriërs'quote:Op zondag 6 september 2026 09:12 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
We zijn al aan het opschuiven van 'zijn geen nazi's' naar 'nazi's hebben ook voordelen', zie ik. Genieten op Fok op de zondagochtend.
Nou..nee.quote:Op zondag 6 september 2026 09:13 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik vind het niet gevaarlijk, integendeel.Ik zou het liefst AfD over heel Europa uitrollen en ik denk heel veel mensen met mij. Wat wil je je als je land wordt overlopen door smerige kakkerlakken?
Die had geen plannen om (bijvoorbeeld) mensen te werk te stellen volgens mij.quote:Op zondag 6 september 2026 09:14 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Meloni noemden ze ook massaal extreemrechts en ze doet het best aardig.
Ja.quote:Op zondag 6 september 2026 09:14 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Zo gingen we ook van 'die hebben we nodig want vergrijzing en allemaal hoogopgeleide mensen' naar 'weer een groepsverkrachting door 10 Syriërs'
Dus ja, zeg het maar
Die Oostenrijkse schilder? Of die Georgische gefaalde priester? Die had er ook een handje van.quote:Op zondag 6 september 2026 09:17 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Die had geen plannen om (bijvoorbeeld) mensen te werk te stellen volgens mij.
Waar kennen we dat van trouwens, mensen te werk stellen? Was er ooit een voormalig rijkskanselier die ook van die plannen had en die ook uitvoerde?
Die mislukte opgefokte schilder ja.quote:Op zondag 6 september 2026 09:23 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Die Oostenrijkse schilder? Of die Georgische gefaalde priester? Die had er ook een handje van.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
Wat is mis met werken? Weet je hoeveel miljarden euro's er gaan naar uitkeringen omdat ze te lui zijn om sowieso te werken. Bovendien stel je zo gelijk een voorbeeld: kom je hier? Dan moet je werken.quote:Op zondag 6 september 2026 09:17 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Die had geen plannen om (bijvoorbeeld) mensen te werk te stellen volgens mij.
Waar kennen we dat van trouwens, mensen te werk stellen? Was er ooit een voormalig rijkskanselier die ook van die plannen had en die ook uitvoerde?
Niks.quote:Op zondag 6 september 2026 09:24 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Wat is mis met werken? Weet je hoeveel miljarden euro's er gaan naar uitkeringen omdat ze te lui zijn om sowieso te werken. Bovendien stel je zo gelijk een voorbeeld: kom je hier? Dan moet je werken.
Ja, laten ze het maar doen. Onder Merz gaat het niet goed nu.quote:Op zondag 6 september 2026 09:19 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Laat ze maar eens in hun eentje regeren, dan kan iedereen zien hoe hun plannen uitwerken en of ze financieel haalbaar zijn.
Meestal zijn ze er in Duitsland als de kippen bij om foute partijen te verbieden.quote:Op zondag 6 september 2026 09:46 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik hoop dat de AFD de absolute meerderheid haalt. Ze zijn al maanden veruit de grootste en de peilingen liegen niet. Maar ik denk dat het niet lukt. De andere partijen, de media en de veiligheidsdienst doen er alles aan om ze weg te zetten als “extremistisch”, terwijl ze eigenlijk gewoon de wil van een groot deel van de bevolking vertegenwoordigen. Typisch Duitsland: eerst negeren, dan demoniseren en als het nodig is de uitslag in twijfel trekken.
Misschien moeten ze het maar nóg een keer uitleggen.quote:Op zondag 6 september 2026 09:07 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Nieuwsuur was gisteren ook al stevig aan het schuimen.
Dat zou mooi zijn. Niet omdat ik het met alles eens ben.quote:Op zondag 6 september 2026 09:46 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik hoop dat de AFD de absolute meerderheid haalt. Ze zijn al maanden veruit de grootste en de peilingen liegen niet. Maar ik denk dat het niet lukt. De andere partijen, de media en de veiligheidsdienst doen er alles aan om ze weg te zetten als “extremistisch”, terwijl ze eigenlijk gewoon de wil van een groot deel van de bevolking vertegenwoordigen. Typisch Duitsland: eerst negeren, dan demoniseren en als het nodig is de uitslag in twijfel trekken.
Die zijn daar al in de complete radsmedeequote:Op zondag 6 september 2026 09:17 schreef SemperLibertas het volgende:
Jaja, de redactie heeft er zelfs al een Explainer voor gemaakt
https://www.nu.nl/329959/(...)en-gaat-regeren.html
Nou redactie, wat er dan gebeurt? Misschien dat Duitsland dan veiliger gaat worden?
En de centrumpartijen een lesje realisme krijgen.quote:Op zondag 6 september 2026 09:56 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het wordt tijd dat de Poetinpijpers van AfD en Die Linke een enkeltje Ruzzia krijgen.
Onder dwang werken en doodgewerkt worden lijkt me niet zo fris.quote:Op zondag 6 september 2026 09:24 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Wat is mis met werken? Weet je hoeveel miljarden euro's er gaan naar uitkeringen omdat ze te lui zijn om sowieso te werken. Bovendien stel je zo gelijk een voorbeeld: kom je hier? Dan moet je werken.
Kun je werken maar wil je niet? Dan ben je een parasiet en hoor je gewoon geen enkele steun meer te krijgen.quote:Op zondag 6 september 2026 11:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Onder dwang werken en doodgewerkt worden lijkt me niet zo fris.
Ik hoop op dikke winst van AfD.quote:Op zondag 6 september 2026 09:56 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het wordt tijd dat de Poetinpijpers van AfD en Die Linke een enkeltje Ruzzia krijgen.
"Geen enkele steun meer te krijgen", staat dat voor jou gelijk aan dwangarbeid onder erbarmelijke toestanden?quote:Op zondag 6 september 2026 11:45 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Kun je werken maar wil je niet? Dan ben je een parasiet en hoor je gewoon geen enkele steun meer te krijgen.
Dat werd hoog tijd.quote:Op zondag 6 september 2026 11:48 schreef theunderdog het volgende:
Duitsland neemt afscheid van haar schuldcultuur.
Voor de chronisch luie lapzwanzen die dit land 'rijk' is, is een gewone baan al 'dwangarbeid onder erbarmelijke toestanden'.quote:Op zondag 6 september 2026 11:49 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Geen enkele steun meer te krijgen", staat dat voor jou gelijk aan dwangarbeid onder erbarmelijke toestanden?
En deze reactie verbaast me dan weer niets van de bedrijfspoedel van Zelensky.quote:Op zondag 6 september 2026 11:48 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Aangezien je de bedrijfspoedel van Baudet bent,verbaast me dat niks.
Dat maakt dus niet uit. Want zoals ik al zei: dit is een cultuuromslag. Deze geest krijg je niet meer in de fles. Duitsland moet een manier vinden waarbij ze het grootste gedeelte van de AFD sympathisanten ook tevreden kunnen houden, om zo het echte radicalisme van de AFD te kunnen counteren. Maar zie dat maar eens te doen.quote:Op zondag 6 september 2026 09:46 schreef -Deluzion- het volgende:
Ja leuk.quote:Op zondag 6 september 2026 11:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Voor de chronisch luie lapzwanzen die dit land 'rijk' is, is een gewone baan al 'dwangarbeid onder erbarmelijke toestanden'.
Absoluut. Maar ik vind het spijtig dat het zo'n radicaal antwoord heeft gekregen. Had graag een rationeel en rustig afscheid van die schuldcultuur gezien.quote:
Zoals de Tweede Kamerfractie van FvD, die zelden aanwezig is bij debatten en wanneer aanwezig dronken en strak van de coke staan te bleren (Baudet), dronken worden opgepakt terwijl ze onderweg zijn naar de hoeren (Van Meijeren) of worden volgeblaft door een partijgenoot op kantoor (De Vos). Dit allemaal is te vinden in openbare bronnen.quote:Op zondag 6 september 2026 11:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Voor de chronisch luie lapzwanzen die dit land 'rijk' is, is een gewone baan al 'dwangarbeid onder erbarmelijke toestanden'.
Zelenksy is de Churchill van 2026, Baudet de Mussert van 2026.quote:Op zondag 6 september 2026 11:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En deze reactie verbaast me dan weer niets van de bedrijfspoedel van Zelensky.
quote:Op zondag 6 september 2026 11:54 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Zoals de Tweede Kamerfractie van FvD, die zelden aanwezig is bij debatten en wanneer aanwezig dronken en strak van de coke staan te bleren (Baudet), dronken worden opgepakt terwijl ze onderweg zijn naar de hoeren (Van Meijeren) of worden volgeblaft door een partijgenoot op kantoor (De Vos). Dit allemaal is te vinden in openbare bronnen.
quote:Op zondag 6 september 2026 11:55 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Zelenksy is de Churchill van 2026, Baudet de Mussert van 2026.
Ja leuke inhoud man.quote:
Dan wat?quote:Op zondag 6 september 2026 12:01 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Jouw tijd komt nog wel wanneer Poetin een Baltisch land aanvalt
Goh, misschien omdat je een UI hebt van Forum voor Doema.quote:Op zondag 6 september 2026 12:02 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dan wat?
En waar haal je de onzin vandaan dat ik pro-Putin zou zijn? Ik ben pro-niemand in dat conflict.
quote:Op zondag 6 september 2026 12:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Goh, misschien omdat je een UI hebt van Forum voor Doema.
1. Je logo van FvD.quote:Op zondag 6 september 2026 12:02 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dan wat?
En waar haal je de onzin vandaan dat ik pro-Putin zou zijn? Ik ben pro-niemand in dat conflict.
1. Dat maakt mij nog steeds niet pro-Putinquote:Op zondag 6 september 2026 12:07 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
1. Je logo van FvD.
2. Er is geen sprake van een conflict, maar van een Russische invasie.
Hopelijk denkt ie wel een beetje aan z'n bloeddruk.quote:
Het is een proxyoorlog.quote:Op zondag 6 september 2026 12:07 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
1. Je logo van FvD.
2. Er is geen sprake van een conflict, maar van een Russische invasie.
AfD begon juist vrij normaal.quote:Op zondag 6 september 2026 11:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Afd is gecreëerd door politici die elke binding met de samenleving zijn verloren. Geen medelijden mee.
Wheeled Warrior refereert volgens mij niet aan de oprichters.quote:
Hoezo gespannen, de AFD zou toch met een grote afstand winnen?quote:
Wir haben es nicht gewußt.quote:Op zondag 6 september 2026 09:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja wat raar dat je gaat waarschuwen voor een partij met herhaaldelijk extreem rechtse uitspattingen. Vooral met de geschiedenis die Europa en vooral Duitsland heeft. Bizar dat ze dat gevaarlijk vinden, echt onbegrijpelijk gewoon.
Zeer mooi nieuws.quote:Op zondag 6 september 2026 15:43 schreef phpmystyle het volgende:
Afd kan winnen volgens Reuters
[ x ]
Die vlieger gaat deze keer dus niet op.quote:
Ik hoop het.quote:
1. Niet pro-Poetin, wel FvD. Dat is een beetje als zeggen dat je niet van roken houdt, maar wel elke dag een sigaret opsteekt.quote:Op zondag 6 september 2026 12:08 schreef PurifieR het volgende:
[..]
1. Dat maakt mij nog steeds niet pro-Putin
2. Nog steeds niet ons probleem.
De jouwe zal wel te hoog zijn vanwege alle Russische wodka die je drinkt.quote:Op zondag 6 september 2026 12:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hopelijk denkt ie wel een beetje aan z'n bloeddruk.
Dat kan.quote:Op zondag 6 september 2026 15:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
1. Niet pro-Poetin, wel FvD. Dat is een beetje als zeggen dat je niet van roken houdt, maar wel elke dag een sigaret opsteekt.
2. Wel ons probleem. Rusland valt ons (Nederland) al digitaal aan en bedreigt de Europese veiligheid.
En dat moeten we niet willen natuurlijk...quote:Op zondag 6 september 2026 16:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan.
Maar wij leveren Oekraine spullen waar Rusland last van heeft.
Nouja, als je niet wil dat Rusland indirect onze veiligheid bedreigt dan is dat een keuze die je kan maken natuurlijk. Het is niet alsof er geen keuzes zijn.quote:Op zondag 6 september 2026 16:11 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
En dat moeten we niet willen natuurlijk...
Volgens het oorlogsrecht is het volledig toegestaan de verdedigende partij te helpen. Bovendien krijgt Rusland steun van Iran en Noord-Korea.quote:Op zondag 6 september 2026 16:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan.
Maar wij leveren Oekraine spullen waar Rusland last van heeft.
Wie wél dan?quote:Op zondag 6 september 2026 16:51 schreef Revanches het volgende:
Jammer om te zien dat deze anti-democratische partij gevierd wordt. Vele mensen trappen in de propaganda. Alternatieve für Russia heeft niet de oplossingen voor de problemen die spelen op dit moment, hoe hard de sociale media edits dit ook willen laten geloven.
Daarom wordt het ook tijd dat we Feestboek en X gaan verbannen in Europa.quote:Op zondag 6 september 2026 16:51 schreef Revanches het volgende:
Jammer om te zien dat deze anti-democratische partij gevierd wordt. Vele mensen trappen in de propaganda. Alternatieve für Russia heeft niet de oplossingen voor de problemen die spelen op dit moment, hoe hard de sociale media edits dit ook willen laten geloven.
CDU is imo een ondemocratische partij, naast de groenen en SPD, ze hebben de grondwet verneukt toen al bleek dat hun coalitie geen meerderheid meer had. Ze hebben samen met anderen net voor de verkiezingen met dat gedrogt van een 'sondervermogen' de schuldenrem van de grondwet feitelijk omzeilt. Met echte democratie hebben de meeste lang geinstititionaliseerde partijen weinig op. Dat is vele duitsers ondertussen wel duidelijk, dus of je nu door de kat of de hond gebeten wordt.quote:Op zondag 6 september 2026 16:51 schreef Revanches het volgende:
quote:Op zondag 6 september 2026 17:03 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Daarom wordt het ook tijd dat we Feestboek en X gaan verbannen in Europa.
We lopen in Europa te deugen met het verbannen van RT waar een paar wappies naar kijken. Terwijl een Facebook bewezen banden heeft met rellen tijdens de capitool bestorming op 6 januari 2021 en de Amerikaanse verkiezingen in 2016 waar Clinton werd afgeschilderd als slecht door Russische bots. Vergeet niet dat het ook een rol speelde tijdens de Arabische lente.
Misschien moeten we Wierd Duk ook terugsturen naar Moskou aangezien die wel eens oproept tot een "figuurlijke opstand"
SPD, de groenen en CDU hebben met de stemming voor het 'Sondervermogen' vlak voor de verkiezingen al aangetoond lak te hebben aan democratie en dat ontgaat de duitse burger niet. Dat argument is bij hen niet meer dan een marionettenkast.quote:
Zoals ik het zie; keihard ontkennen dát er een probleem is, is géén oplossingquote:Op zondag 6 september 2026 17:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
SPD, de groenen en CDU hebben met de stemming voor het 'Sondervermogen' vlak voor de verkiezingen al aangetoond lak te hebben aan democratie en dat ontgaat de duitse burger niet. Dat argument is bij hen niet meer dan een marionettenkast.
De opkomst van AfD word niet gevierd omdat men die partij nou zo geweldig vind, maar omdat men al die andere partijen enorm slecht vind. Dat zou genoeg moeten zeggen. Helaas heeft de Duitse politiek niks geleerd in de hele periode dat AfD stijgende was in de peilingen. En dat is al heel erg lang.quote:Op zondag 6 september 2026 16:51 schreef Revanches het volgende:
Misschien even normaal doen met je persoonlijke aanvallen.quote:Op zondag 6 september 2026 15:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De jouwe zal wel te hoog zijn vanwege alle Russische wodka die je drinkt.
Wie kaatst kan de bal verwachten. Ik zal nooit buigen voor collaborateurs.quote:Op zondag 6 september 2026 17:26 schreef Mr-Proper het volgende:
[..]
Misschien even normaal doen met je persoonlijke aanvallen.
Er zitten ook niet alleen maar gekkies bij de AfD. Dat is ook het hele punt.quote:Op zondag 6 september 2026 16:30 schreef tesssssssss het volgende:
[ afbeelding ]
Wel een charismatische man. ( dit is objectief bedoeld) Zegt niks over mijn stemgedrag.
Ik ben benieuwd.
Wat raar dat mensen zich genoodzaakt voelen op dergelijke partijen te stemmen wanneer de gevestigde orde niets doet aan het indammen van de ongebreidelde stroom kansloze, overwegend islamitische, asielzoekers. Sterker nog ze moedigden dit juist aan (Merkel).quote:Op zondag 6 september 2026 09:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je hebt zoals jezelf zegt een pittige functie met inzage tot het een en ander. Ik vind je nogal hoog in je emotie zitten.quote:Op zondag 6 september 2026 17:49 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Wie kaatst kan de bal verwachten. Ik zal nooit buigen voor collaborateurs.
En het zal mij jeuken wat een nitwit op een internetforumpje een 'collaborateur' vindt.quote:Op zondag 6 september 2026 17:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Je hoeft jezelf geen collaborateur te noemen om je als een collaborateur te gedragen.
Dat het je jeukt, is niet zo relevant. Collaborateurs worden zelden door zichzelf als collaborateurs herkend.quote:Op zondag 6 september 2026 17:53 schreef PurifieR het volgende:
En het zal mij jeuken wat een nitwit op een internetforumpje een 'collaborateur' vindt.
Is ook niet nodig.quote:Op zondag 6 september 2026 17:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En het zal mij jeuken wat een nitwit op een internetforumpje een 'collaborateur' vindt.
Zulk soort debiele uitspraken hebben Duitsers alleen maar richting het AfD gestuurd.quote:Op zondag 6 september 2026 17:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Je hoeft jezelf geen collaborateur te noemen om je als een collaborateur te gedragen.
Dat mag je zeker vinden, maar de enige taal die Poetin en zijn aanhangers kennen is zelf de aanval zoeken. Zwakte tonen is dodelijk. Poetin weet dat er meerdere zwakke leiders in de NAVO-landen zitten. Als we in februari 2022 meteen een no fly zone hadden ingesteld en Oekraine zware wapens hadden geleverd, was 'ie terug in zijn hok gegaan.quote:Op zondag 6 september 2026 17:53 schreef Mr-Proper het volgende:
[..]
Je hebt zoals jezelf zegt een pittige functie met inzage tot het een en ander. Ik vind je nogal hoog in je emotie zitten.
Kan/mag dat?
Oeh. Burn.quote:Op zondag 6 september 2026 17:56 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dat het je jeukt, is niet zo relevant. Collaborateurs worden zelden door zichzelf als collaborateurs herkend.
Iedereen is een collaborateur in de strikte zin van het woord.quote:Op zondag 6 september 2026 17:56 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dat het je jeukt, is niet zo relevant. Collaborateurs worden zelden door zichzelf als collaborateurs herkend.
De opkomst van AfD heeft totaal andere oorzaken dan eventuele nazi-vergelijkingen vanuit de overige politieke partijen.quote:Op zondag 6 september 2026 17:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zulk soort debiele uitspraken hebben Duitsers alleen maar richting het AfD gestuurd.
Nu ja, ze gebruiken tegenwoordig het Z symbool ipv het hakenkruisquote:Op zondag 6 september 2026 18:04 schreef Haags het volgende:
De jaren '30 en '40 van de vorige eeuw zijn terug.
Het is te hopen. Maar hoe dan ook een mooi resultaat.quote:Op zondag 6 september 2026 18:05 schreef tesssssssss het volgende:
Het is nog niet duidelijk dat ze de meerderheid van de zetels. hebben, hoor.
Als ze de meerderheid niet hebben worden ze uitgesloten.quote:Op zondag 6 september 2026 18:08 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het is te hopen. Maar hoe dan ook een mooi resultaat.
En dan zijn er idioten die AfD antidemocratisch noemenquote:Op zondag 6 september 2026 18:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als ze de meerderheid niet hebben worden ze uitgesloten.
Ja, dan hebben ze een zetel te weinig.quote:Op zondag 6 september 2026 18:14 schreef nostra het volgende:
BSW haalt de kiesdrempel dus? Dan is het gespeeld.
Restzetels.quote:Op zondag 6 september 2026 18:15 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, dan hebben ze een zetel te weinig.
Heel mooi voor Duitsland dit. Hopelijk wordt de rest van Europa ook snel wakker.quote:Op zondag 6 september 2026 18:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dramatisch voor Duitsland dit. Waarschijnlijk haalt BSW ook de kiesdrempel.
quote:
quote:Op zondag 6 september 2026 15:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die vlieger gaat deze keer dus niet op.
Waarschuwing naar waarschuwing, Dat soort partijen stinken aan alle kanten.
Zeker: door verboden in te stellen op het delen van inlichtelingen aan pro-Poetinpartijen.quote:Op zondag 6 september 2026 18:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Heel mooi voor Duitsland dit. Hopelijk wordt de rest van Europa ook snel wakker.
Kap dan met iedereen die AfD steunt een collaborateur te noemen. Zo'n indirecte nazivergelijking slaat nergens op.quote:Op zondag 6 september 2026 18:04 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De opkomst van AfD heeft totaal andere oorzaken dan eventuele nazi-vergelijkingen vanuit de overige politieke partijen.
Dat is een beetje het nadeel aan dit systeem. Word je laag gepeild, dan versterkt dat enorm.quote:Op zondag 6 september 2026 18:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
FDP wel heel dramatisch onder de kiesdrempel met 2.4%.
Zelfs de eigen achterban had geen enkel vertrouwen en koos voor een strategische stem op een andere partij.
Was het niet zo dat FDP rond de kiesdrempel van 5% gepeild werden? In dat geval zou je juist verwachten dat ze extra stemmen krijgen om net boven die drempel uit te komen. Ze zitten nu notabene daar in de regering.quote:Op zondag 6 september 2026 18:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat is een beetje het nadeel aan dit systeem. Word je laag gepeild, dan versterkt dat enorm.
Ah, Duitsers die wakker worden.quote:Op zondag 6 september 2026 18:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Heel mooi voor Duitsland dit. Hopelijk wordt de rest van Europa ook snel wakker.
Zo werkt het niet.quote:Op zondag 6 september 2026 19:03 schreef Starhopper het volgende:
44,5 is geen meerderheid. Dus als alle andere partijen samen gaan
En hoe zie je dat voor je? Die Linke en BSW met CDU en de Groenen?quote:Op zondag 6 september 2026 19:03 schreef Starhopper het volgende:
Eh, nee. Zo werkt het dus niet in Duitsland.quote:Op zondag 6 september 2026 19:03 schreef Starhopper het volgende:
Wat een simpel volk heb je hier tochquote:Op zondag 6 september 2026 19:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ah, Duitsers die wakker worden.
[ afbeelding ]
Wie is hier nu simpel, met je FvD-avatar.quote:Op zondag 6 september 2026 19:06 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Wat een simpel volk heb je hier toch
Wil BSW met neo's samengaan dan? Je weet dat dit een afsplitsing is van Die Linke hequote:Op zondag 6 september 2026 19:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
En hoe zie je dat voor je? Die Linke en BSW met CDU en de Groenen?
Ik denk dat BSW en AfD de enige oplossing kan zijn voor een meerderheid.
Dat wordt weer puur genieten van een enorme shitshow.
Al ben ik ook wel benieuwd hoe AfD het in zijn eentje zou gaan verneuken.
Ook zonder BSW zouden ze er waarschijnlijk 1 te kort komen.quote:Op zondag 6 september 2026 19:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Volgens de NOS is de absolute meerderheid van AfD afhankelijk van de vraag of BSW de kiesdrempel haalt of niet
https://nos.nl/artikel/26(...)j-alleen-kan-regeren
Blijft dus nog even spannend.
Allebei pro-Rusland, dus ze zullen wel een enorme zak geld krijgen uit een bepaald land.quote:Op zondag 6 september 2026 19:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wil BSW met neo's samengaan dan? Je weet dat dit een afsplitsing is van Die Linke he
quote:Op zondag 6 september 2026 19:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wil BSW met neo's samengaan dan? Je weet dat dit een afsplitsing is van Die Linke he
Jongens, als BSW op 4.8% blijft dan verdwijnen de stemmen van die linkse partij naar de overige partijen. Net zoals de FDP nu. En dan heeft AfD >50%quote:Op zondag 6 september 2026 19:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ook zonder BSW zouden ze er waarschijnlijk 1 te kort komen.
quote:BSW-Vorsitzende Mohamed Ali schließt Koalition mit AfD aus
Die BSW-Vorsitzende Mohamed Ali hat vor den Landtagswahlen in Ostdeutschland eine Koalition mit der AfD ausgeschlossen.
Die Partei sei programmatisch sehr weit weg vom BSW, sagte Mohamed Ali im Deutschlandfunk. Zudem gebe es zumindest im AfD-Landesverband in Sachsen-Anhalt Faschisten und Rechtsextreme. Mit so einer Partei könne man daher nicht koalieren. Gleichwohl erklärte Mohamed Ali, mit der AfD über Inhalte sprechen zu wollen. Man könne eine Partei, die etwa in Sachsen-Anhalt vor einer absoluten Mehrheit stehe, nicht ignorieren. Der, so Mohamed Ali wörtlich, „Brandmauer-Weg der Altparteien“ sei gescheitert.
Thüringens Infrastrukturminister Schütz sagte dem Berliner „Tagesspiegel“, man habe das BSW nicht gegründet, um der AfD an die Macht zu verhelfen.
Parteigründerin Wagenknecht und die beiden BSW-Vorsitzenden Mohamed Ali und De Masi hatten überparteiliche Ministerpräsidenten in Sachsen-Anhalt und Mecklenburg-Vorpommern ins Gespräch gebracht. Diese sollten unter Einbindung der AfD mit wechselnden Mehrheiten regieren.
Diese Nachricht wurde am 14.08.2026 im Programm Deutschlandfunk gesendet.
https://www.deutschlandfu(...)mit-afd-aus-104.html
Hoe precies.. afd op 44% de anderen die boven de 5% zitten hebben samen 45%quote:Op zondag 6 september 2026 19:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Jongens, als BSW op 4.8% blijft dan verdwijnen de stemmen van die linkse partij naar de overige partijen. Net zoals de FDP nu. En dan heeft AfD >50%
Volgens de NOS:quote:Op zondag 6 september 2026 19:13 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Hoe precies.. afd op 44% de anderen die boven de 5% zitten hebben samen 45%
Er zijn momenteel geen onopgeloste moorden.quote:Op zondag 6 september 2026 19:15 schreef ootjekatootje het volgende:
Kijk hier, alle Fok experts de verkiezing duiden,
Nog lang niet zo intensief als dat jij alle moorden en verdwijningszaken op fok! opgelost hebt als internet detectivequote:Op zondag 6 september 2026 19:15 schreef ootjekatootje het volgende:
Jij had hetzelfde ideequote:Op zondag 6 september 2026 19:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Er zijn momenteel geen onopgeloste moorden.
Ook jij snapt het dus niet. Als BSW 4,8% van de stemmen krijgt, dan eindigt het op 0% van de stemmen. Zo werkt het in Duitsland.quote:Op zondag 6 september 2026 19:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een coalitie van BSW en AfD is ook allerminst uitgesloten.
Maar dan nog heeft AfD nipt geen meerderheid. Snap je punt niet zo.quote:Op zondag 6 september 2026 19:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ook jij snapt het dus niet. Als BSW 4,8% van de stemmen krijgt, dan eindigt het op 0% van de stemmen. Zo werkt het in Duitsland.
Zegt de FOK! internetdetectivequote:Op zondag 6 september 2026 19:15 schreef ootjekatootje het volgende:
Dat is juist nog onzeker. Dit is een exitpoll, niet de definitieve uitslag.quote:Op zondag 6 september 2026 19:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Maar dan nog heeft AfD nipt geen meerderheid. Snap je punt niet zo.
Dit is altijd mooi.quote:Op zondag 6 september 2026 19:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
Links alweer lekker aan het schuimbekken zie ik.
Zag net dat de BSW een coalitie wel degelijk uitsluit dus dit doet niet meer terzakequote:Op zondag 6 september 2026 19:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ook jij snapt het dus niet. Als BSW 4,8% van de stemmen krijgt, dan eindigt het op 0% van de stemmen. Zo werkt het in Duitsland.
Veel plezier: https://www.bndestem.nl/b(...)eda-vermist~aa622828quote:Op zondag 6 september 2026 19:15 schreef ootjekatootje het volgende:
Is de enige logische coalitie. Gaat echt nog wel veranderen. Dat bericht was oud.quote:Op zondag 6 september 2026 19:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zag net dat de BSW een coalitie wel degelijk uitsluit dus dit doet niet meer terzake
Ik volg de visie van de NOS.quote:Op zondag 6 september 2026 19:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Maar dan nog heeft AfD nipt geen meerderheid. Snap je punt niet zo.
Nou en. Als ze de 5% niet halen dan boeit het niet wat ze wel of niet steunen want dan hebben jij en ik net zoveel te zeggen in die deelstaat als heel BSW.quote:Op zondag 6 september 2026 19:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zag net dat de BSW een coalitie wel degelijk uitsluit dus dit doet niet meer terzake
Nee. Een coalitie vormen is onwaarschijnlijk. Wel is het mogelijk dat ze op bepaalde punten de AfD steunen.quote:Op zondag 6 september 2026 19:21 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Is de enige logische coalitie. Gaat echt nog wel veranderen. Dat bericht was oud.
Dan is het dus sowieso kansloos voor AfD want dan is er niemand die ze gaat steunen met ietsquote:Op zondag 6 september 2026 19:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nou en. Als ze de 5% niet halen dan boeit het niet wat ze wel of niet steunen want dan hebben jij en ik net zoveel te zeggen in die deelstaat als heel BSW.
Echt, hoe moeilijk is het begrip kiesdrempel nu voor jou?
Als de kiesdrempel niet gehaald wordt dan worden de zetel(s) verdeeld over de andere partijen die wel boven de kiesdrempel uitkomen.quote:Op zondag 6 september 2026 19:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nou en. Als ze de 5% niet halen dan boeit het niet wat ze wel of niet steunen want dan hebben jij en ik net zoveel te zeggen in die deelstaat als heel BSW.
Echt, hoe moeilijk is het begrip kiesdrempel nu voor jou?
Ja sorry hoor. Als zelfs de simpelste Jip en Janneke taal al te moeilijk is....quote:Op zondag 6 september 2026 19:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan is het dus sowieso kansloos voor AfD want dan is er niemand die ze gaat steunen met iets
Ja wat? Alsof de AfD dan wel 50% haaltquote:Op zondag 6 september 2026 19:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja sorry hoor. Als zelfs de simpelste Jip en Janneke taal al te moeilijk is....
Precies. En dan is het niet meer van belang wat BSW vind of wie ze wel of niet steunen.quote:Op zondag 6 september 2026 19:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de kiesdrempel niet gehaald wordt dan worden de zetel(s) verdeeld over de andere partijen die wel boven de kiesdrempel uitkomen.
Als de andere partijen samen minder dan 44,5% halen, bijvoorbeeld doordat sommige partijen de kiesdrempel niet halen. Krijgt AfD een meerderheid in het parlement.quote:Op zondag 6 september 2026 19:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja wat? Alsof de AfD dan wel 50% haaltDie 5% gaan ze verdelen over de andere partijen. Dus hoe kom je dan van 44,5% naar 50>%
Dat was juist de start van de AfD, euroscepsis. En die eurocrisis komt er sowieso, Frankrijk is druk doende die te veroorzaken.quote:Op zondag 6 september 2026 19:25 schreef StarTrek het volgende:
Ze willen uit de euro, als Duitsland uit de Euro gaat dan krijgen we een grote crisis.
BSW en FDP hebben samen momenteel 7,2%.quote:Op zondag 6 september 2026 19:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja wat? Alsof de AfD dan wel 50% haaltDie 5% gaan ze verdelen over de andere partijen. Dus hoe kom je dan van 44,5% naar 50>%
Het is lachwekkend, die angst vanuit linkse hoek.quote:Op zondag 6 september 2026 19:35 schreef SemperLibertas het volgende:
Bij Nu.nl weten ze niet hoe vaak ze de AfD als extreemrechts moeten omschrijven, tegen het manische aan die redactie daar. Ik wacht al in spanning af op de experts die dit allemaal komen duiden
Morgen uiteraard een hiofdredactioneel over de verkiezingswinst van de AfD en dat we het Derde Rijk opnieuw gaan beleven
De linkse kramp is zo zichtbaar en voorspelbaar
Als je wil dat verkrachtende Syriers per direct het land worden uitgezet ben je kennelijk al 'extreemrechts'.quote:Op zondag 6 september 2026 19:35 schreef SemperLibertas het volgende:
Bij Nu.nl weten ze niet hoe vaak ze de AfD als extreemrechts moeten omschrijven, tegen het manische aan die redactie daar. Ik wacht al in spanning af op de experts die dit allemaal komen duiden
Morgen uiteraard een hiofdredactioneel over de verkiezingswinst van de AfD en dat we het Derde Rijk opnieuw gaan beleven
Straks weer een Duitsland-expert die dit totaal niet zag aankomen en niet snapt.quote:Op zondag 6 september 2026 19:35 schreef SemperLibertas het volgende:
Dat heeft AfD toch echt aan zichzelf te danken hoor. Zijn echt geen frisse figuren daar in Sachsen-Anhalt:quote:Op zondag 6 september 2026 19:35 schreef SemperLibertas het volgende:
Dat extreemlinkse broeinest mijd ik dan ook als de pest. Reacties die je post komen ook gewoon helemaal niet door als de 'redactie' het niet met je eens is.quote:Op zondag 6 september 2026 19:35 schreef SemperLibertas het volgende:
| 1 2 3 4 5 6 | CDU AfD LINKE SPD FDP GRÜNE BSW Sonstige 18-24 Jahre: 5% 42% 17% 8% 2% 13% 6% 7% 25-34 Jahre: 6% 44% 14% 7% 1% 16% 6% 6% 35-44 Jahre: 9% 53% 7% 7% 2% 12% 4% 6% 45-59 Jahre: 14% 52% 6% 7% 3% 10% 5% 3% 60-69 Jahre: 21% 47% 8% 8% 2% 6% 6% 2% |
Terwijl "wir schaffen das" en Merkel al 80% van de verklaring zijn.quote:Op zondag 6 september 2026 19:38 schreef Aether het volgende:
[..]
Straks weer een Duitsland-expert die dit totaal niet zag aankomen en niet snapt.
Als de gevestigde partijen gewoon een keer fatsoenlijk migratie- en asielbeleid gaan uitvoeren dan heb je AfD- en Baudet-partijen helemaal niet nodig.quote:Op zondag 6 september 2026 19:38 schreef Aether het volgende:
[..]
Straks weer een Duitsland-expert die dit totaal niet zag aankomen en niet snapt.
Dit schijnt voor sommige mensen héél ingewikkeld te zijn.quote:Op zondag 6 september 2026 19:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als de gevestigde partijen gewoon een keer fatsoenlijk migratie- en asielbeleid gaan uitvoeren dan heb je AfD- en Baudet-partijen helemaal niet nodig.
Dat is nog niet duidelijk of ze het in hun eentje mogen proberen.quote:Op zondag 6 september 2026 19:47 schreef Chadi het volgende:
Heerlijke zege voor AfD. Mooi dat ze het nu in hun eentje mogen proberen. Kijken wat voor tyfus zooi ze ervan maken. Ze hebben gouden bergen beloofd. Laat maar zien.
Dat is vast de emotie die hij heeft getoond nadat hij opgehangen werd na allerlei misdaden tegen de mensheid.quote:
Dat snappen al die zogenaamde kenners niet.quote:Op zondag 6 september 2026 19:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als de gevestigde partijen gewoon een keer fatsoenlijk migratie- en asielbeleid gaan uitvoeren dan heb je AfD- en Baudet-partijen helemaal niet nodig.
In de staat waarin de AfD nu dreigt te winnen kun je het aantal asielzoekers op 1 hand tellen.quote:Op zondag 6 september 2026 17:53 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wat raar dat mensen zich genoodzaakt voelen op dergelijke partijen te stemmen wanneer de gevestigde orde niets doet aan het indammen van de ongebreidelde stroom kansloze, overwegend islamitische, asielzoekers. Sterker nog ze moedigden dit juist aan (Merkel).
Wow, FDP nog maar een kwart van de stemmen die ze eerst hadden.quote:
Er is een migratiepact (vanuit de EU)quote:Op zondag 6 september 2026 19:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als jij nou een keer een post schrijft met meer dan een zin, dan wordt het misschien wat duidelijker.quote:Op zondag 6 september 2026 19:49 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dit schijnt voor sommige mensen héél ingewikkeld te zijn.
Wat stel je voor?quote:Op zondag 6 september 2026 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
Heel fijn.
Hopelijk biedt dit soelaas in het Oekraïne en vluchtelingen dossier. Er moeten echte veranderingen doorgevoerd worden.
Ik denk niet dat Saksen-Anhalt de autoriteit is daarvoorquote:Op zondag 6 september 2026 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
Hopelijk biedt dit soelaas in het Oekraïne en vluchtelingen dossier. Er moeten echte veranderingen doorgevoerd worden.
Ja want dat is echt iets wat enorm probleem is daarquote:Op zondag 6 september 2026 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
Heel fijn.
Nee, maar wel aandringen op serieuze onderhandelingen en ook eerlijk zijn naar de oekraieners dat consessies onvermijdelijk zijn.quote:Op zondag 6 september 2026 20:00 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wat stel je voor?
Oekraine en Oekrainers laten zakken? Wat gaan we doen als Putin de Baltische staten binnenvalt?
D66 zou dan de verkiezingen afschaffenquote:Op zondag 6 september 2026 20:08 schreef UitStraling het volgende:
Mensen stemmen massaal op de AFD.
Links, "De democratie is in gevaar"
_!!
Wat zou je daar zelf van denken, als je in de Oekraïne zou wonen en leven?quote:Op zondag 6 september 2026 20:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee, maar wel aandringen op serieuze onderhandelingen en ook eerlijk zijn naar de oekraieners dat consessies onvermijdelijk zijn.
Gevaarlijk clubje, en maar bedelen en de boel omdraaien.quote:Op zondag 6 september 2026 20:08 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
D66 zou dan de verkiezingen afschaffen
Ik heb net een Erdinger open getrokken, in de hoop dat deze nieuwe nazi's gewoon krijgen wat de vorige hebben gekregen. Netjes.quote:Op zondag 6 september 2026 20:10 schreef Koortsdroom het volgende:
Een nationalistische partij die 44 procent van de stemmen binnenharkt. Eigenlijk is dit wel een grote 'white pill' voor blanke Europeanen.
Ik denk dat er een hoop Paulaners en Erdingers opengetrokken gaan worden vanavond
Man manquote:Op zondag 6 september 2026 20:00 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat was vroeger bij nazi's ook helaas het geval, en helaas zijn zij ook gewoon slachtoffer geworden bij nazi beleid.
Het enige wat we kunnen hopen is dat deze nieuwe nazi's en aanhang ook gewoon opgehangen gaan worden. En dat we lachend kunnen toe kijken.
De aanhang heeft hier al bewijs geleverd.
Misschien kunnen we dan ook gaan onderhandelen met Trumpquote:Op zondag 6 september 2026 20:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee, maar wel aandringen op serieuze onderhandelingen en ook eerlijk zijn naar de oekraieners dat consessies onvermijdelijk zijn.
Liefst met terugwerkende kracht.quote:Op zondag 6 september 2026 20:08 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
D66 zou dan de verkiezingen afschaffen
Die komen uit Beierenquote:Op zondag 6 september 2026 20:10 schreef Koortsdroom het volgende:
Een nationalistische partij die 44 procent van de stemmen binnenharkt. Eigenlijk is dit wel een grote 'white pill' voor blanke Europeanen.
Ik denk dat er een hoop Paulaners en Erdingers opengetrokken gaan worden vanavond
Op maandag moet er gewoon gewerkt worden.quote:Op zondag 6 september 2026 20:10 schreef Koortsdroom het volgende:
-bruh....-quote:Op zondag 6 september 2026 20:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb net een Erdinger open getrokken, in de hoop dat deze nieuwe nazi's gewoon krijgen wat de vorige hebben gekregen. Netjes.
Ah, jij was toch tegen de doodstraf?quote:Op zondag 6 september 2026 20:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat nazi's opgehangen dienen te worden.
Niet zo gek lijkt mij, als je ziet wat ze in het verleden hebben aangericht,
quote:Kraftwerk am Bauhaus
Roboter gegen Faschisten
Die Band Kraftwerk hat zwei Konzerte am Bauhaus in Dessau gegeben. Gut eine Woche vor der Wahl in Sachsen-Anhalt war der Termin ein politisches Statement: Denn die AfD stellt die Moderne ins Zentrum ihres Kulturkampfes
Wer zu einem Konzert der Gruppe Kraftwerk auf der, klar, Autobahn von Berlin nach Dessau fährt, auch weil man der Bahn nicht traut und man auf dem nächtlichen Rückweg nicht stranden möchte, sieht den Hashtag auf der Grenze zu Sachsen-Anhalt sofort auf den Schildern: "#moderndenken" steht da am Straßenrand. Es passt alles wunderbar: Bauhaus, Dessau, Kraftwerk, Moderne!
Aber bevor man mehr als zwei Stunden lang nachträglich auf Techno gepimpte Kraftwerk-Lieder aus den 1970ern und den frühen 1980ern hört und das Bauhaus-Gebäude im futuristischen Rot der "Mensch-Maschine" erstrahlt, im "Autobahn"-Blau leuchtet, bevor die geschätzt 2000 Leute im Publikum von einem schwarzweißen "Trans Europa Express" auf der Leinwand schier überfahren werden und ganz am Ende "Das Model" die glatten Oberflächen der Moderne gleichermaßen feiert wie melancholisch betrauert, bis dahin muss man auch sagen, was historisch und politisch alles leider viel zu gut zueinander passt. Erst diese schrecklichen Verbindungen verschieben das retrofuturische Konzert der vier Männer um Gründungsmitglied Ralf Hütter (80) in einen solidarischen Akt.
Vor 101 Jahren zog, nein floh das Bauhaus, diese deutsche und internationale Ausbildungsstätte, Werkstatt und Think-Tank der Architektur- und Designmoderne, von Thüringen nach Sachsen-Anhalt. In Weimar erreichte eine Allianz aus konservativen bis rechtsbürgerlichen Parteien und der rechtsextremen Vereinigten Völkischen Liste (VVL) die Mehrheit und kündigte dem Bauhaus die Verträge. Die VVL waren die Nazis, eine Tarnorganisation der 1923 nach dem Hitler-Putsch verbotenen NSDAP.
Bauhaus als Feindbild
Am Wochenende spielte die deutsche und international bekannte Band Kraftwerk, diese so visuelle wie musikalische Megamarke der elektronischen Popmoderne, zwei Konzerte im Hof des Bauhaus-Gebäudes in Dessau-Rosslau, wie der Ort mittlerweile nach einer Eingemeindung heißt. Am 6. September wählt das Land Sachsen-Anhalt, und im schlimmsten Fall braucht es keine Koalition mehr, damit die AfD auch allein regieren kann. Von neun bis zehn Prozent, wie sie die Vereinigte Völkische Liste vor 100 Jahren in Thüringen erreichte, können demokratische Kräfte in Deutschland aktuell nur träumen.
Man kann ausgiebig vor kruden Analogien zwischen dem Aufstieg der NSDAP und jenem der AfD warnen, und das zu Recht. Und man kann sich das Parteiprogramm der AfD in Sachsen-Anhalt anschauen. Darin ist zu lesen, das Bauhaus stehe für das Gegenteil der deutschen Verwurzelung und den "Irrweg der Moderne". In der Logik der AfD versucht die aktuelle Regierung, aus diesem undeutschen Geist eine deutsche Identität abzuleiten. Ein weiteres Zeichen dafür, dass Deutschland "krank" sei und "geheilt" werden müsse.
Wer hier noch immer keine Parallelen zur NSDAP sehen will, sympathisiert entweder schon mit der AfD oder schützt sich zumindest vor zu vielen schlechten Nachrichten. Letzteres wäre verständlich.
Kraftwerk und das Bauhaus sind vom gleichen Geist
Allzu viele Kraftwerk-Fans aus Berlin scheinen bei den Konzerten gar nicht in Dessau vor Ort zu sein. Der Vibe vermittelt eher Volksfest; ob in Ostdeutschland oder woanders abseits der Zentren wäre schwer zu sagen. Die Bier- und sogar Bowle-Stände, die Grillgut-Ausgabestellen und das rote Nacho-Zelt clashen mit den klaren und von außen eher grauen (innen aber bunten) und stets aufgeräumten Formen der Bauhaus-Gebäude.
Wenn nun über 40 Prozent eine mindestens in Teilen rechtsextreme Partei wählen, die auch die Bauhaus-Museen in ihrem aggressiven Kulturkampf am liebsten gleich abwickeln würde, müssten unter den 2000 friedlichen älteren Menschen in Funktionskleidung und Kraftwerk-Shirts auch AfD-Wählerinnen sein. Die Frage ist, ob sie das Programm der Partei kennen, oder ob auch das so egal zu sein scheint wie die mitunter unverhohlenen Nazi-Anklänge des AfD-Personals.
Kraftwerk-Mitglied Ralf Hütter ist kein Mann, der offensiv für oder gegen dieses oder jenes Ansprachen hält. Aber das von ihm verwaltete Lebenswerk eine Woche vor der Wahl ausgerechnet am Bauhaus zu spielen, ist als Botschaft klar genug. Das Bauhaus und Kraftwerk liegen zwar ein halbes Jahrhundert auseinander, aber sie sind durchweht vom gleichen Geist.
Zur Moderne wippen
Diese Haltung kann man vielleicht so beschreiben: Klarheit, Fortschritt, Technologie – gute Formen, die im Idealfall gut zu den Menschen passen und sich von Verzierungen, Tand und Vermüllung des Wohnraums verabschieden. Man sitzt, liegt, oder wohnt gut in Bauhaus-Produkten (dass die Wohnsiedlungen, die auf das Bauhaus zurückgehen, sozial nicht so aufgeräumt waren, ist eine andere Geschichte).
Oder man kann zu dieser Moderne angenehm wippen, tanzen und bei Kraftwerk immer auch ein bisschen träumen. Das alles ist unter anderem deshalb so, weil Möbel, Häuser und auch die Musik in der Regel genug Leerraum lassen, genug Luft und auch genug Licht, damit ein moderner Mensch sich darin selbst ein paar Gedanken machen kann und nicht dauernd alles daran messen muss, ob es nun möglichst "deutsch" genug sei für die AfD.
Das einzige, was die aktuelle Multimedia-Show von Kraftwerk selten verändert, sind die vergleichsweise gemächlichen Tempi, die in den letzten 50 Jahren in der Popmusik angezogen haben. Die Luftwurzeln zwischen Europa und der USA sind komplex. Es ist immer eine grobe Vereinfachung zu sagen, dies und nur das habe zu jenem geführt, wenn die Vervielfältigung der Schallplatten, das Massenmedium Radio und später sogar das Fernsehen so viel Musik hin und her über das Meer schicken konnte.
Techno-Wummsmucke mit Geschichte
Aber man sagt gern, dass Kraftwerk (besser: einzelne Songs, noch besser: einzelne Sounds oder Rhythmen) sowohl Hip-Hop als auch Techno gebären half, weil Afrika Bambaataa in New York den Beat und ein paar Sounds von "Trans Europa Express" nachspielte und Juan Atkins in Detroit auf die vielen aufsteigenden Blubbereffekte von Kraftwerk stand, etwa bei "Im Spiegelsaal". Das war in den frühen 1980er-Jahren.
Und nun klingen die Sounds und Beats bei Kraftwerk sehr viel stärker nach Techno als es die fragilen Alben ihrer Blütezeit je taten. Ralf Hütter hat dem Werk der Band nachträglich die Signaturen jener eingeschrieben, die von Kraftwerk beeinflusst wurden. Es klingt ein wenig wie Techno-Wummsmucke, einfach mit den berühmten Melodien und Geräuschen und mit niedrigerem Tempo.
Was manche nicht mehr wissen: Gerade in vielen Regionen im Osten Deutschlands wurde harter Techno nach der Wende auch von rechten Jugendlichen geschätzt (während linke lieber Hip-Hop hörten). Kurz: Es gibt keine nur der Musik innewohnende Progressivität.
Wir sind Bauhaus, wir sind Kraftwerk
Aber auch, wenn die sagenhaften Albumgrafiken, Fotostrecken auf Innenhüllen und die historischen Auftritte der Band klar auf die Bauhaus-Zeit zurückgreifen und die vier Männer (neben Hütter der verstorbene Florian Schneider als Co-Leader der Band, Karl Bartos und Wolfgang Flür) dabei lange auch feine und zarte Dandys gaben, die dem letztlich maskulinen Roboterkram und den harten Beats zum Opfer gefallen sind, signalisiert der Auftritt vor dieser Kulisse unmissverständlich: Wir sind Bauhaus, wir sind Kraftwerk.
Und selbst, wenn die großen Errungenschaften von beiden Phänomenen in der Vergangenheit liegen, sind es Beispiele dafür, wie sehr etwas einen deutschen Markenkern haben kann und dieser just im Moment seines globalen Erfolgs wieder verpufft. Die Glas- und Stahlfassaden in den Metropolen dieser Welt gehen zwar auf das Bauhaus zurück, sind aber so wenig deutsch wie die globale Feiermusik Techno, zu deren Ahnen sich in Dessau entspannte Ostdeutsche und Zugereiste bewegt haben. Wer da noch immer das Deutsche sucht und von allem anderen "heilen" möchte, will nicht die Kunst finden, sondern sucht die Gewalt.
https://www.monopol-magaz(...)ter-gegen-faschisten
Het is nog niet duidelijk dat ze een regering kunnen vormen en over voldoende zetels beschikken.quote:Op zondag 6 september 2026 19:47 schreef Chadi het volgende:
Heerlijke zege voor AfD. Mooi dat ze het nu in hun eentje mogen proberen. Kijken wat voor tyfus zooi ze ervan maken. Ze hebben gouden bergen beloofd. Laat maar zien.
Die mensen hebben geen keus. Bovendien vallen de bommen op hum hoofd. Het is ook in hun belang.quote:Op zondag 6 september 2026 20:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat zou je daar zelf van denken, als je in de Oekraïne zou wonen en leven?
quote:Op zondag 6 september 2026 20:17 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Hey, ik als trotse Limburger wijs dit soort idioten ook af hoor
Maar ze hebben nu de meerderheid dus ze zullen wel achter jouw soort mensen aankomen?quote:Op zondag 6 september 2026 20:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Sluit ze gewoon buiten. Je kunt niets anders. Democratie en de rechtstaat die ons allen beschermd moeten tot het bittere einde verdedigt worden. Dan heb je in elk geval er alles aan gedaan om de onderdanen tegen dit soort mafketels te beschermen.
En als ze eindelijk opgehangen zijn na een conflict kun je daarna gewoon je hoofd omhoog houden.
Ik vind deze algemene voorspelling ten aanzien van de " luipaard die je gezicht opeet" partij zwaar overtrokken.quote:Op zondag 6 september 2026 20:24 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Maar ze hebben nu de meerderheid dus ze zullen wel achter jouw soort mensen aankomen?
Welja, en dat volgend op een paragraaf over democratie.quote:Op zondag 6 september 2026 20:22 schreef Harvest89 het volgende:
En als ze eindelijk opgehangen zijn na een conflict
44,5% is geen meerderheidquote:Op zondag 6 september 2026 20:24 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Maar ze hebben nu de meerderheid dus ze zullen wel achter jouw soort mensen aankomen?
In mijn ogen zijn mensen ook gewoon een diersoort.quote:Op zondag 6 september 2026 20:23 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Misschien helpt het om ze niet als dieren te zien, maar als mensen, zoals jij en ik. Zomaar een idee.
Ik denk dat sommige mensen alle terreuraanslagen vergeten zijn en oprecht verbaasd zijn dat AfD zo'n monsterzege haalt.quote:Op zondag 6 september 2026 20:22 schreef Saekerhett het volgende:
De Duitsers zijn oververtegenwoordigers in criminaliteit (lees: asielzoekers) zat, stemmen vervolgens massaal op een partij die hier iets tegen wil doen en deze Duitsers worden vervolgens door Harvest89 uitgemaakt voor NSB'er, nazi en dat ze maar massaal opgehangen moeten worden.
Wat de fuck lees ik hier allemaal man?
Net zoals de lui van de AfD. Of zijn dat ineens wel beesten?quote:Op zondag 6 september 2026 20:23 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Misschien helpt het om ze niet als dieren te zien, maar als mensen, zoals jij en ik. Zomaar een idee.
Maar het ophangen van mensen die vinden dat criminele asielzoekers het land uit moeten, is verder prima, aldus Harvest89.quote:Op zondag 6 september 2026 20:23 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Danke Merkel.quote:Op zondag 6 september 2026 20:30 schreef Koortsdroom het volgende:
[..]
Ik denk dat sommige mensen alle terreuraanslagen vergeten zijn en oprecht verbaasd zijn dat AfD zo'n monsterzege haalt.
[ afbeelding ]
Het zijn ook verrote beesten.quote:Op zondag 6 september 2026 20:30 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Net zoals de lui van de AfD. Of zijn dat ineens wel beesten?
Dus jij vindt dat we migranten moeten doodschieten?quote:Op zondag 6 september 2026 20:21 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik vind deze theorieën vaak moeilijk te volgen.
Een exotisch dier vestigd zich op jou grondgebied.
Exotisch dier veroorzaakt allerlei problemen.
Mijn oplossing is vervoer terug naar inheems grondgebied.
Kijk bijvoorbeeld naar het wolvenverhaal. De wolf is eigenlijk helemaal niet exotisch en kwam hier van nature voor. Alleen wordt deze gezien als invasief dier. De oplossing die nu aangedragen wordt is afschieten.
Waarom meten met twee maten?
Deporteren is nog vriendelijk.
Een monsterzege.quote:
Hierom:quote:Op zondag 6 september 2026 20:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Een monsterzege.
Ben wel benieuwd waarom ze zo groot geworden zijn.
Afd wil meer overkapte bushalten en subsidie voor warmtepompen heb ik begrepen.quote:Op zondag 6 september 2026 20:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Een monsterzege.
Ben wel benieuwd waarom ze zo groot geworden zijn.
Immigratie en het verlies van veiligheid door die immigratie.quote:Op zondag 6 september 2026 20:39 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Hierom:
Bekijk deze YouTube-video
Dat zal het zijn...quote:Op zondag 6 september 2026 20:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Afd wil meer overkapte bushalten en subsidie voor warmtepompen heb ik begrepen.
Nee, mijn advies is nogmaals lezen.quote:Op zondag 6 september 2026 20:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat we migranten moeten doodschieten?
Het punt dat ik probeer te maken is dat er zoveel situaties zijn, die opeens heel makkelijk opgelost en uitgevoerd kunnen worden (situaties van in de basis dezelfde strekking), maar nu opeens lastig doen.quote:Op zondag 6 september 2026 20:21 schreef Pendule het volgende:
[..]
Mijn oplossing is vervoer terug naar inheems grondgebied.
De SPD, CDU, en groenen hebben daar blijkbaar ook schijt aan, dus ja wat verwacht je danquote:Op zondag 6 september 2026 20:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Sluit ze gewoon buiten. Je kunt niets anders. Democratie en de rechtstaat die ons allen beschermd moeten tot het bittere einde verdedigt worden. Dan heb je in elk geval er alles aan gedaan om de onderdanen tegen dit soort mafketels te beschermen.
Ik geloof niet dat deze partijen echt succes gaan hebben.quote:Op zondag 6 september 2026 20:42 schreef Sodeknetters het volgende:
Zie hier het gevolg als de gevestigde partijen het keer op keer laten afweten om problemen op te lossen die bij mensen leven. Wanneer er dan partijen opstaan die zeggen wel naar de kiezer te luisteren, gaan mensen daar op stemmen. En als die partijen daar ook nog succes in hebben, kan dit wel eens een olievlek in Europa worden.
De kiezers en de partijen de zeggen dat ze problemen gaan oplossen zijn het probleem niet. Het probleem zijn de gevestigde partijen die puur met hun eigenbelang en de belangen van hun vrindjes in Brussel bezig zijn.
En wat houdt "inheems" in?quote:Op zondag 6 september 2026 20:42 schreef Pendule het volgende:
[..]
Nee, mijn advies is nogmaals lezen.
[..]
Het punt dat ik probeer te maken is dat er zoveel situaties zijn, die opeens heel makkelijk opgelost en uitgevoerd kunnen worden (situaties van in de basis dezelfde strekking), maar nu opeens lastig doen.
Maar goed... nu komen de volgende verkiezingen in een ander deel van duitsland en daar worden ze niet de grootste, laat de gevestigde orde dan ook af weten?quote:Op zondag 6 september 2026 20:42 schreef Sodeknetters het volgende:
Zie hier het gevolg als de gevestigde partijen het keer op keer laten afweten om problemen op te lossen die bij mensen leven. Wanneer er dan partijen opstaan die zeggen wel naar de kiezer te luisteren, gaan mensen daar op stemmen. En als die partijen daar ook nog succes in hebben, kan dit wel eens een olievlek in Europa worden.
De kiezers en de partijen de zeggen dat ze problemen gaan oplossen zijn het probleem niet. Het probleem zijn de gevestigde partijen die puur met hun eigenbelang en de belangen van hun vrindjes in Brussel bezig zijn.
quote:Op zondag 6 september 2026 20:42 schreef Sodeknetters het volgende:
Het probleem is vooral dat als je zegt dat je wilt opkomen voor je eigen mensen je gelijk word weggezet als facist terwijl in 80% van de wereld je als een volidioot word gezien als je dat niet zou doen, maar goed we gaan vrolijk verder doooooooooooooooooor, kan iemand van de politiek eens gewoon heel simpel uitleggen aan jongeren waarom die 30 jaar op een wachtlijst moeten voor een woning, en iemand met een verblijfsstatus met voorrang een woning krijgt, kom leg het me gewoon in een open gesprek uit, doe dan, doe dan.quote:Op zondag 6 september 2026 20:42 schreef Sodeknetters het volgende:
Brussel probeert democratische hervormingen af te dwingen. Om geld van de EU te krijgen zullen ze echt wat moeten gaan doen. Als Magyar daar niet in slaagt, dan is het snel voorbij met zijn belofte geld uit Europa te halen. Dus hij zal wel moeten.quote:Op zondag 6 september 2026 20:46 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Maar goed... nu komen de volgende verkiezingen in een ander deel van duitsland en daar worden ze niet de grootste, laat de gevestigde orde dan ook af weten?
Nu staat Pro bij ons op hoogste in de peilingen. wat wil datzeggen voor jou?
Toen Maygar won, en Orban naar huis stuurde, wat zegt dat over brussel?
Net zoals MAGA hebben ze niet door dat deze mensen juist de lul zijn.quote:Op zondag 6 september 2026 20:47 schreef Immerdebestebob het volgende:
Maar goed, bloedlink dat Pro-Rusland nu een meerderheid heeft.
Wat doe jij voor je "eigen mensen"?quote:Op zondag 6 september 2026 20:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is vooral dat als je zegt dat je wilt opkomen voor je eigen mensen je gelijk word weggezet als facist terwijl in 80% van de wereld je als een volidioot word gezien als je dat niet zou doen, maar goed we gaan vrolijk verder doooooooooooooooooor, kan iemand van de politiek eens gewoon heel simpel uitleggen aan jongeren waarom die 30 jaar op een wachtlijst moeten voor een woning, en iemand met een verblijfsstatus met voorrang een woning krijgt, kom leg het me gewoon in een open gesprek uit, doe dan, doe dan.
Met deze cijfers haalt AfD exact 50% van de stemmenquote:
Ze goed advies geven, namelijk een huis kopen in fatsoenlijke wijken waar ze geen gezeik hebben met "gemixte" bouw; Lees: Je koopt een mooi huis en je zit opgescheept tussen ellende.quote:Op zondag 6 september 2026 20:49 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wat doe jij voor je "eigen mensen"?
Ik ook niet, af ze matigen ze zich zelf zoals we nu eigenlijk zien bij A21 maar ook bij een deel van de republikeinen die bijv. wel veel samen werken op lokaal niveau.quote:Op zondag 6 september 2026 20:45 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat deze partijen echt succes gaan hebben.
Of kan je me een plek aanwijzen waar het een enorme omslag is geworden?
Hoevaak wordt er over deze mensen geklaagd?quote:Op zondag 6 september 2026 20:45 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
En wat houdt "inheems" in?
Wat stel je voor? Heb je voorbeelden? Wat doen we bijvoorbeeld met Nederlanders met Indonesische roots?
Je bent makelaar?quote:Op zondag 6 september 2026 20:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ze goed advies geven, namelijk een huis kopen in fatsoenlijke wijken waar ze geen gezeik hebben met "gemixte" bouw; Lees: Je koopt een mooi huis en je zit opgescheept tussen ellende.
Ik woon op een plek zonder veel buitenlanders. Maar die mix bouw, is overal want sociale huurwoningen zit gewoon heel veel ellende tussen.quote:Op zondag 6 september 2026 20:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ze goed advies geven, namelijk een huis kopen in fatsoenlijke wijken waar ze geen gezeik hebben met "gemixte" bouw; Lees: Je koopt een mooi huis en je zit opgescheept tussen ellende.
Ho ho.quote:Op zondag 6 september 2026 20:53 schreef Pendule het volgende:
[..]
Hoevaak wordt er over deze mensen geklaagd?
Daarom zei ik ook invasieve exoot
Ik ben zelf ook in het buitenland geboren. Nooit problemen gehad met Nederland.
Maar pas je aan, loop mee op de toon van de muziek.
Nogmaals: met de kiesdrempel staat AfD momenteel op 50%. Een dubbeltje op zijn kant dus.quote:
Er is ook een vermoeden dat Rusland loopt te stoken met aanvallen en andere verstoringen, zoals brandstichtingen.quote:Op zondag 6 september 2026 20:30 schreef Koortsdroom het volgende:
[..]
Ik denk dat sommige mensen alle terreuraanslagen vergeten zijn en oprecht verbaasd zijn dat AfD zo'n monsterzege haalt.
[ afbeelding ]
Ik ben een rechtse rakker en niets van dat al zou me jou als mens minder doen beschouwen. Het is hetgeen wat jullie van mij vinden wat me pijn doet.quote:Op zondag 6 september 2026 20:56 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ho ho.
Een jongen die homoseksueel is en met een migratieachtergrond? Ja ik weet zeker dat het volk bij FvD, AfD en Maga geen problemen daarmee heeft!
Maygar heeft juist campagne gevoert om hervormingen in te voeren. En niet om geld uit brussel te halen.quote:Op zondag 6 september 2026 20:48 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Brussel probeert democratische hervormingen af te dwingen. Om geld van de EU te krijgen zullen ze echt wat moeten gaan doen. Als Magyar daar niet in slaagt, dan is het snel voorbij met zijn belofte geld uit Europa te halen. Dus hij zal wel moeten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |