SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
@BNRquote:Kremlin vergroot greep op bedrijfsleven na Oekraïense aanvallen
Het Kremlin krijgt meer mogelijkheden om bedrijven over te nemen die worden gezien als cruciaal voor de Russische economische infrastructuur. President Vladimir Poetin heeft een decreet getekend waardoor de staat het bestuur over bijvoorbeeld energiecentrales, fabrieken of distributiecentra tijdelijk kan overnemen als die te slecht beschermd zouden zijn tegen Oekraïense droneaanvallen.
Oekraïne heeft de afgelopen maanden de luchtaanvallen opgevoerd op onder meer oliefaciliteiten en magazijnen van de webwinkel Wildberries. Poetin erkende vorige week dat de Russische economie lijdt onder dit soort aanvallen.
Volgens het nu getekende decreet kan de staat de controle over zowel fysieke als financiële middelen van bedrijven en fabrieken overnemen indien nodig. Dat zou niet alleen het geval zijn als de infrastructuur te slecht beschermd is, maar ook als de bedrijven niet genoeg vaart maken bij het repareren van de schade.
Het belangrijkste is dus het breken van de wil van je tegenstander om door te vechten .In de Golfoorlog van 1991 is gebruik gemaakt van een combinatie van bommenwerpers en psyops (propaganda) om de Iraakse soldaten zich massaal over te laten geven al voordat ze een tank gezien hadden. Dat is ook manoeuvre-oorlogsvoering. Het breken van de wil tot doorvechten staat immers centraal, niet de gebruikte middelen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:08 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Hoe zou jij dat in de praktijk anders zien dan gebruik te maken van deze middelen.
Wat een willekeurige amateur meent wat onder manoeuvre-warfare verstaan wordt interesseert me niet.quote:
Zoals ik het zie maar correct me im wrong heb je maneuver warfare op verschillende levels. Operationeel, daar kan dit een onderdeel van zijn natuurlijk en op een hoger wijder niveau waar jij het over hebt en wat natuurlijk vooral de uitkomst is die je op verschillende manieren kan bereiken.quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het belangrijkste is dus het breken van de wil van je tegenstander om door te vechten .In de Golfoorlog van 1991 is gebruik gemaakt van een combinatie van bommenwerpers en psyops (propaganda) om de Iraakse soldaten zich massaal over te laten geven al voordat ze een tank gezien hadden. Dat is ook manoeuvre-oorlogsvoering. Het breken van de wil tot doorvechten staat immers centraal, niet de gebruikte middelen.
Dus het gaat niet om manoeuvreren (verplaatsen van effectenbrengers) an sich. Als je het over manoeuvre-warfare hebt dan gaat het om het breken van de wil tot doorvechten vs attritie.
De essentie blijft op ieder niveau hetzelfde.quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:46 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Zoals ik het zie maar correct me im wrong heb je maneuver warfare op verschillende levels. Operationeel, daar kan dit een onderdeel van zijn natuurlijk en op een hoger wijder niveau waar jij het over hebt en wat natuurlijk vooral de uitkomst is die je op verschillende manieren kan bereiken.
Een beetje, want als inderdaad de cohesie en moreel (is iets anders dan moraal) van de tegenstander worden aangegrepen dan is dat manoeuvre-oorlogsvoering. Maar dat staat dus los van IFV's of andere rupsen. En in de tweet die jij initieel aanhaalde stond ook enkel dat er een aantal soldaten 3 km met een IFV verplaatst waren en niks over moreel of cohesie.quote:Het aanvallen en doorbreken van een positie met een gerichte aanval nadat je dat front eerst miniteus hebt voorbereid op de aanval waardoor je zonder zware verliezen een doorbraak maakt naar het achterveld van de vijand waardoor hun moraal breekt en er chaos in de linies ontstaat lijkt me een redelijk goed praktisch voorbeeld van het beoogde effect.
Dat het hier vooral heel en te letterlijk wordt genomen ben ik wel met je eens ja.
Vergelijkbare doctrines zijn er in het Duits, Frans en ook Nederlands.quote:The Manoeuvrist Approach is the Army’s fighting
doctrine for the tactical level. It determines the
way we fight enemies across the different types of
operation, and because fighting can have extremely
significant consequences, it is set in the broader
context of the audience and Integrated Action. It
is an indirect approach which emphasises effects
on the will of the enemy. It blends lethal and non
lethal actions to achieve objectives which shape
the enemy’s understanding, undermine their will
and break their cohesion. It aims to apply strength
against vulnerabilities. Significant features are momentum, tempo and agility, which
in combination lead to shock and surprise. It entails doing the unexpected, using
initiative and seeking originality, combined with a relentless determination to succeed.
• Understanding
• Attitude of mind
• Psychological impact
• Seizing the initiative
• Shaping understanding
• Attacking will and cohesion
5-02. This section describes the requirements of the Manoeuvrist Approach; ways
of seizing and holding the initiative; and how to shape the understanding of
enemies, undermine their will and break their cohesion. Although explained
separately below, gaining the initiative and attacking vulnerabilities must
be seamlessly connected. Each reinforces and enables the other.
Requirements
5-03. The Manoeuvrist Approach, enabled by Mission Command, has two specific
requirements: an attitude of mind and understanding of the enemy’s vulnerabilities.
5-04. First, the Manoeuvrist Approach requires an attitude of mind that seeks indirect
solutions to reduce the enemy’s will to fight, by pitching our strength against enemy
vulnerability, rather than strength. This indirect approach emphasises the use of initiative
to act in original ways unexpected by the enemy and a relentless determination to
retain the initiative and exploit success. It does not preclude destruction of the enemy
so long as the results sought are disproportionately greater than the resources applied
and the enemy’s will to fight is undermined and their cohesion shattered. It depends
on practical knowledge, agility, Mission Command and the willingness to accept risks.
5-05. The second requirement is an understanding of the enemy’s vulnerabilities, both before
contact and as they appear and evolve during battle. Centre of gravity analysis can be a
useful tool for this. The Manoeuvrist Approach guides us to find, attack, and exploit these
vulnerabilities in an enemy’s strength. Additionally, commanders must consider carefully how
the enemy themselves might apply the Manoeuvrist Approach. They must understand their
own centre of gravity and critical vulnerabilities, and protect their forces accordingly. Contextual
understanding is also necessary. The Manoeuvrist Approach is not executed in isolation
from wider contextual and operational factors, for example, domestic appetite for risk and
casualties (of friendly and enemy forces), or second and third order effects of actions taken
Opzich komen sommige aspecten vrij goed terug in het Oekraiense lyman offensief.quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
De essentie blijft op ieder niveau hetzelfde.
[..]
Een beetje, want als inderdaad de cohesie en moreel (is iets anders dan moraal) van de tegenstander worden aangegrepen dan is dat manoeuvre-oorlogsvoering. Maar dat staat dus los van IFV's of andere rupsen. En in de tweet die jij initieel aanhaalde stond ook enkel dat er een aantal soldaten 3 km met een IFV verplaatst waren en niks over moreel of cohesie.
Als je wat van the manoeuvrists-approach wil begrijpen kun je bijvoorbeeld hier kijken: https://assets.publishing(...)awn_25_May_2022_.pdf
en dan vooral hoofdstuk 5 en verder.
[..]
Vergelijkbare doctrines zijn er in het Duits, Frans en ook Nederlands.
Als je echt inzicht wil verwerven ontkom je er niet aan om je door die dikke doctrines heen te worstelen. En dat is op een autodidactische manier denk ik erg moeilijk. MIsschien kan chatgpt je helpen of zo. Wil je het echt doorgronden dan zou je het daarna moeten toepassen in de praktijk, maar dat is niet haalbaar.
Je snapt wel dat je dit soort zaken niet van willekeurige figuren in tiktok of twitter-filmpjes van 2 minuten kunt leren. De meerderheid daar heeft helemaal geen clou waar het echt over gaat.
Maar als iemand het hier zou kunnen en de interesse en doorzettingsvermogen ervoor heeft dan ben jij misschien wel een goede. Let wel dat het niet die éne Army Field Manuel is, het zijn er meerdere, het is een hele studie. En via tiktok is er geen shortcut.
Dat is eerder een samenvatting dan een doctrine, maar al 10x beter dan de twitter-rommel.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:02 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Opzich komen sommige aspecten vrij goed terug in het Oekraiense lyman offensief.
--
https://www.mca-marines.o(...)basis-for-a-doctrine
zat vooral deze te lezen
Maar zal later nog eens meer daarvan wat jij linkte doorlezen.
De DPLO/DP 3.zoveel of de voorgangers (LDP's) staan die nog gewoon online? Vroeger wel iig.quote:Op maandag 24 augustus 2026 22:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
De essentie blijft op ieder niveau hetzelfde.
[..]
Een beetje, want als inderdaad de cohesie en moreel (is iets anders dan moraal) van de tegenstander worden aangegrepen dan is dat manoeuvre-oorlogsvoering. Maar dat staat dus los van IFV's of andere rupsen. En in de tweet die jij initieel aanhaalde stond ook enkel dat er een aantal soldaten 3 km met een IFV verplaatst waren en niks over moreel of cohesie.
Als je wat van the manoeuvrists-approach wil begrijpen kun je bijvoorbeeld hier kijken: https://assets.publishing(...)awn_25_May_2022_.pdf
en dan vooral hoofdstuk 5 en verder.
[..]
Vergelijkbare doctrines zijn er in het Duits, Frans en ook Nederlands.
Als je echt inzicht wil verwerven ontkom je er niet aan om je door die dikke doctrines heen te worstelen. En dat is op een autodidactische manier denk ik erg moeilijk. MIsschien kan chatgpt je helpen of zo. Wil je het echt doorgronden dan zou je het daarna moeten toepassen in de praktijk, maar dat is niet haalbaar.
Je snapt wel dat je dit soort zaken niet van willekeurige figuren in tiktok of twitter-filmpjes van 2 minuten kunt leren. De meerderheid daar heeft helemaal geen clou waar het echt over gaat.
Maar als iemand het hier zou kunnen en de interesse en doorzettingsvermogen ervoor heeft dan ben jij misschien wel een goede. Let wel dat het niet die éne Army Field Manuel is, het zijn er meerdere, het is een hele studie. En via tiktok is er geen shortcut.
In ieder geval op intranet.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
De DPLO/DP 3.zoveel of de voorgangers (LDP's) staan die nog gewoon online? Vroeger wel iig.
In mijn huidige functie heb ik er niet zoveel meer mee te maken dus heb het allemaal links laten liggen... Vond de LDP serie vroeger een draak van een reeks om te lezen.quote:Op maandag 24 augustus 2026 23:45 schreef LXIV het volgende:
Handboek Tactical Activities is ook wel zinvol te lezen, wat concreter in ieder geval dan de manoeuvrists approach etc. Maar niet op het internet verkrijgbaar..
In vergelijking met de VSn die daarvoor kwamen was het juist heel leesbaar vond ik.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 00:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
In mijn huidige functie heb ik er niet zoveel meer mee te maken dus heb het allemaal links laten liggen... Vond de LDP serie vroeger een draak van een reeks om te lezen.
De VS'en vond ik dan juist weer meer mijn ding.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 00:09 schreef LXIV het volgende:
In vergelijking met de VSn die daarvoor kwamen was het juist heel leesbaar vond ik.
Ik ben er heel lang praktisch fulltime mee bezig geweest overdag. En dan had ik het Handbuch Panzerbatallion ook nog op het nachtkastje liggen.
Die waren heel zwart-wit. De ldp’s boden meer ruimte voor interpretatie.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 00:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
De VS'en vond ik dan juist weer meer mijn ding.
Vind de VS'en wel lekker duidelijk, staccato "u zult" en bijna elk niveau zijn eigen versie. Maar goed, zal er op intranet weer eens induiken. Zit nu veel meer in de STANAG's.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 00:34 schreef LXIV het volgende:
Die waren heel zwart-wit. De ldp’s boden meer ruimte voor interpretatie.
UIteraard allemaal onbevestigde informatie, dus neem het ook met een korrel zout.quote:Situatie in de regio Nowy (Lyman), deel II.
Een van de frontsegmenten in de Donbas waar Oekraïense troepen momenteel offensieve operaties uitvoeren, is het gebied Katerynivka - Nowe – Zelena Dolyna, ten noorden van Lyman. Sinds half mei 2026 vallen daar posities van de Russische 144e Gemotoriseerde Schuttersdivisie aan door het IIIe Korps van „Azov”, met krachten van de 3e Assaultbrigade en de 66e Mechanische Brigade, ondersteund door elementen van de 77e Luchtlandingsbrigade en de Grenswachtbrigade „Pomsta”.
De Oekraïense kant – net als bij de offensieve operaties van het Oekraïense VIIe Snelle Reactie Korps van de Luchtlandingsstrijdkrachten in het gebied Iskry – houdt sinds het begin van de operatie informatie erover verborgen onder het voorwendsel van OPSEC. Men moet eerlijk toegeven dat in dit geval serieus wordt gehandeld. Waar de Oekraïense OPSEC van de offensieve operatie uit februari 2026 in het gebied Uspenivka en van juni - juli dit jaar in het gebied Iskry als „kabaretachtig” kon worden omschreven, doet hier iemand in het IIIe Korps die verantwoordelijk is voor deze taak daadwerkelijk zijn werk grondig en zet hij de beschikbare informatie in het kader van OSINT tamelijk effectief af. Helaas voor hem bestaat er nog de Sentinel. In de zomerperiode bijzonder nuttig omdat er een groot aantal onbewolkte dagen voorkomt.
In het eerste bericht van begin juli 2026 meldde ik dat eenheden van het IIIe Korps erin waren geslaagd Ridkodub en Katerynivka in te nemen en dicht bij de inname van Nowe en Lypove waren. In juli slaagden detachementen van de 3e Assaultbrigade erin de bovengenoemde plaatsen in te nemen en op te rukken naar Zelena Dolyna en Novolubivka. Begin augustus vond daar een korte operationele pauze plaats, maar ongeveer half augustus hervatte het IIIe Korps de offensieve operaties in het gebied ten noorden van Kolodiazi met als doel het gebied Kolodiazi - Ivanivka in te nemen en zo de gehele Russische bruggenhoofd aan de westelijke oever van de rivier Zerebec, gecreëerd in het gebied Serednie - Derylove, af te snijden. Een ondersteunend offensief vanaf het dorp Stawki werd ook gestart door de 1e bataljon van het 33e Assaultregiment.
Rond 18 augustus slaagden detachementen van het IIIe Korps, die oprukten langs de oostelijke rand van het Balka Zeloboki-bosgebied (49.1031837.8784), erin een tactisch belangrijke verzetspunt van het 254e Gemotoriseerde Schuttersregiment in te nemen in de bosstrook ten noorden van Kolodiazi (49.120564,37.8789). Dit opende voor Oekraïense sh*tgroepen de mogelijkheid om door te dringen in de richting van de noordwestelijke uiteinden van Kolodiazi en de westelijke uiteinden van Ivanivka. Als gevolg daarvan werd de weg Kolodiazi - Ivanivka doorgesneden. Tussen 21 en 23 augustus voerden eenheden van het IIIe een sh*t uit op Kolodiazi. Het dorp werd aangevallen zowel vanaf het zuiden vanaf de zijde van Stawki als langs de oostelijke rand van het Balka Zeloboki-bosgebied. Ik sluit niet uit dat de Oekraïners als resultaat van deze offensieve actie erin zijn geslaagd om vanaf het noordwesten Kolodiazi binnen te dringen. Gisteren brachten de Oekraïners met behulp van 4 gevechtsvoertuigen daar additionele infanterie-eenheden naartoe. De slag duurt voort.
Dit al de 4e "random" explosie in belangrijke Russiche infrastructuur i de afgelopen 7 dagen oid. Echt onmogelijk dat dat nog toeval is.quote:
Is het Atesh? Zo veel "slagkracht" hebben die toch niet?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:58 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dit al de 4e "random" explosie in belangrijke Russiche infrastructuur i de afgelopen 7 dagen oid. Echt onmogelijk dat dat nog toeval is.
geraakt is en kritieke productie van de Soyuz-2 is vernietigd staat ook vast.quote:Progress Rocket Space Centre
Ik denk niet dat dit Atesh is nee, die zijn bovendien vooral actief in de bezette regios.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:08 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Is het Atesh? Zo veel "slagkracht" hebben die toch niet?
Gaan we nou echt doen alsof conscriptie voor een defensieve oorlog fout is of hetzelfde is als conscriptie voor een offensieve oorlog? Ik mag hopen dat niemand in deze propaganda trapt.quote:
Onzin. Rusland voert een strijd om grondgebied en invloedsferen. Oekraïne een strijd om overleving en autonomie. Ik snap dat je als linkse user geen hoge pet op hebt van de NAVO en misschien affiniteit hebt met het communisme maar het is zonde als je daardoor blind wordt voor de realiteit.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, ik ben anti-conscriptie in de meeste gevallen.
Beiden landen voeren een defensieve oorlog.
En ja, mensen zien steeds vaker de waarheid, vooral jongeren:
NWS / 1 op de 5 Nederlandse jongvolwassenen positief over Rusland
Weet ik niet hoor. Ik vind die Spetsnaz_007 ook wel heel erg overtuigend klinken. Die zit volgens mij in twee geheime diensten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:09 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Het gaat nog altijd heel erg stroef met het Russische Rassvet project in tegenstelling tot wat sommigen beweren.
Dat het
[..]
geraakt is en kritieke productie van de Soyuz-2 is vernietigd staat ook vast.
[ afbeelding ]
Dat sommige amoebes denken dat dat drones waren is nog meer lachwekkend.
Ik hoop niet door Oekraine.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:31 schreef skysherrif het volgende:
Oh shit, Kazachstaanse raffianderij staat ook in de hens
"Alleen" vannacht een olieraffinaderij in Krasnodar en Rostov.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:42 schreef onlogisch het volgende:
Staan er nog Ozons of Wildberries in de fik???
Zelensky heeft serieuze voorstellen en concessies aangeboden maar Poetin accepteert niets behalve volledige capitulatie. Volledig meegaan met de voorwaarden van Poetin staat gelijk aan vazalstaat worden van Rusland en de dood/gevangenschap voor iedere pro-Oekraïner.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Oekraïne vecht natuurlijk geen oorlog voor overleving.
Als overleven het primaire doel was, had Zelensky allang goede concessies aangeboden en aan de onderhandelingstafel gezeten met serieuze voorstellen.
Poetin erkende het grondgebied gewoon als Oekraïens, pas redelijk recent is hij gedraaid.quote:Beiden landen erkennen het grondgebied niet als land van de de ander.
Oekraïne heeft niet de intentie om Moskou in te nemen of om het te verwoesten. Het is slechts onderdeel van de verdediging om het Rusland lastig te maken, de druk van binnenuit op te voeren en Rusland twee keer te laten nadenken of ze hier wel mee door moeten gaan. Rusland daarintegen heeft wel degelijk de intentie om Kyiv in te nemen of om daar een stroman neer te zetten.quote:Een bombardement op Moskou is geen strijd voor overleving, maar gewoon een offensieve oorlog.
De drang is grootquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:00 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Zelensky heeft serieuze voorstellen en concessies aangeboden maar Poetin accepteert niets behalve volledige capitulatie. Volledig meegaan met de voorwaarden van Poetin staat gelijk aan vazalstaat worden van Rusland en de dood/gevangenschap voor iedere pro-Oekraïner.
[..]
Poetin erkende het grondgebied gewoon als Oekraïens, pas redelijk recent is hij gedraaid.
[..]
Oekraïne heeft niet de intentie om Moskou in te nemen of om het te verwoesten. Het is slechts onderdeel van de verdediging om het Rusland lastig te maken, de druk van binnenuit op te voeren en Rusland twee keer te laten nadenken of ze hier wel mee door moeten gaan. Rusland daarintegen heeft wel degelijk de intentie om Kyiv in te nemen of om daar een stroman neer te zetten.
https://www.trend.az/casia/kazakhstan/4217826.htmlquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:46 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Geen drones oid gemeld, in ieder geval niet direct.
[ afbeelding ]
Een soort firesale, maar dan anders.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:05 schreef oheng het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Lekker decreet ouwe. Wordt je bedrijf aangevallen, komt daarna de overheid ook nog eens langs om je bedrijf te confisceren.![]()
![]()
![]()
Ik snap echt niet waarom iemand een bedrijf zou willen starten in rusland.
Ja de video die ik nu zie lijkt het ook niet om een enorme brand te gaan. De timing echter van nog intensievere samenwerking wat betreft rafineren van olie tussen de 2, en andere ongelukjes in Rusland bij belangrijke infrastructuur was wel heel opvallendquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:06 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
https://www.trend.az/casia/kazakhstan/4217826.html
"a fire broke out at a closed-type mechanical wastewater treatment sedimentation tank."
Schijnbaar in een totaal niet belangrijk deel van de refinery dus hoogst waarschijnlijk geen sabotage.
Dat zeker, het zou mij ook niet verbazen als er in Kazachstan genoeg groeperingen zitten die het ook niet zo op Rusland hebben. Dat is bijna een gegeven bij voormalige SU staten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:08 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ja de video die ik nu zie lijkt het ook niet om een enorme brand te gaan. De timing echter van nog intensievere samenwerking wat betreft rafineren van olie tussen de 2, en andere ongelukjes in Rusland bij belangrijke infrastructuur was wel heel opvallend
Benieuwd of westerse bedrijven die nog actief zijn in Rusland gespaard blijven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:05 schreef oheng het volgende:
Lekker decreet ouwe. Wordt je bedrijf aangevallen, komt daarna de overheid ook nog eens langs om je bedrijf te confisceren.![]()
![]()
![]()
Volgens social media om ambassade te bevoorraden. Maar zeg het maar eens...Kanye West zal wel prive vliegen.quote:
Na 2 (?) jaar (was annovka niet eerder al in Russische handen?) hard vechten om een paar km, snap ik wel dat de Russen ter plaatse zichzelf het e.e.a. moeten wijsmaken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:34 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
'liberated'
hou toch op man.
Las ik eerst ook ja, maar toch nog onbevestigd. Andere geruchten zijn een gevangenenruil of dat het een voorbereidings vliegtuig is voor hogere functionarissen die later vliegen (alvast een veiligheids team met hun apparatuur invliegen).quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:30 schreef havanagila het volgende:
[..]
Volgens social media om ambassade te bevoorraden. Maar zeg het maar eens...Kanye West zal wel prive vliegen.
En met MAGA is niks te gek.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:42 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Las ik eerst ook ja, maar toch nog onbevestigd. Andere geruchten zijn een gevangenenruil of dat het een voorbereidings vliegtuig is voor hogere functionarissen die later vliegen (alvast een veiligheids team met hun apparatuur invliegen).
Interessant is wel dat peskov aangaf dat hij geen idee had waar dat vliegtuig voor was. Dat slaat natuurlijk nergens op :p
Nee niet eerder in Russische handen geweest maar op dit moment ook niet lol. Totaal fake newsquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:40 schreef havanagila het volgende:
[..]
Na 2 (?) jaar (was annovka niet eerder al in Russische handen?) hard vechten om een paar km, snap ik wel dat de Russen ter plaatse zichzelf het e.e.a. moeten wijsmaken.
Kazachstan zelf heeft het ook totaal niet op Rusland. Zoekt ook flink aansluiting bij Europa. Maar ze kunnen nog niet altijd helemaal hard tegen Poetin zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:10 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dat zeker, het zou mij ook niet verbazen als er in Kazachstan genoeg groeperingen zitten die het ook niet zo op Rusland hebben. Dat is bijna een gegeven bij voormalige SU staten.
Dat wil ook niemand meer vandaar dat de MOEX instortquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:05 schreef oheng het volgende:
Het gaat ook niet meer.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat wil ook niemand meer vandaar dat de MOEX instort
Bijna onder de 2000 lolol.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat wil ook niemand meer vandaar dat de MOEX instort
Are you insane???quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 13:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik dacht wat te verdienen door goedkope Russische aandelen te kopen
quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 13:16 schreef Candymannetje het volgende:
Ik dacht wat te verdienen door goedkope Russische aandelen te kopen maar we hebben geen toegang meer tot hun markt.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:51 schreef skysherrif het volgende:
[..]
-wachten op bevestigde info
[ afbeelding ]
Poetin has to stop this stupid warquote:
Lol. Zeer 'plausibel' naar Moskou afreizen om Poetin te waarschuwen.quote:
Waarom vind je dat zo raar? Daar snap ik niets van gezien bezoek 2021. Of rusland er zich ook maar iets van aantrekt is een 2equote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Lol. Zeer 'plausibel' naar Moskou afreizen om Poetin te waarschuwen.
Tikje op de vingers misschien ook.
Daar wordt natuurlijk inhoudelijk iets besproken. Een eenzijdige waarschuwing vanuit Washington kan ook gewoon via truth social of een telefoongesprek.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:55 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Waarom vind je dat zo raar? Daar snap ik niets van gezien bezoek 2021. Of rusland er zich ook maar iets van aantrekt is een 2e
Maargoed het kan ook iets anders zijn. Spannende ontwikkeling wel
Ongetwijfeld wordt er iets inhoudelijk besproken. Wat voor verklaring zie jij?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:05 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daar wordt natuurlijk inhoudelijk iets besproken. Een eenzijdige waarschuwing vanuit Washington kan ook gewoon via truth social of een telefoongesprek.
Zou het kopje thee dan ook laten staan en geen deurklinken aanraken.
Ik denk dat het een opmaat naar nieuwe onderhandelingsgesprekken is, waarbij inlichtingendiensten op voorhand iets informeler kunnen aftasten dan een heel nationaal comité.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:55 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Waarom vind je dat zo raar? Daar snap ik niets van gezien bezoek 2021. Of rusland er zich ook maar iets van aantrekt is een 2e
Maargoed het kan ook iets anders zijn. Spannende ontwikkeling wel
Ruusland levert wapens aan Iran. Trump wil graag dat ze daar mee ophouden?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ongetwijfeld wordt er iets inhoudelijk besproken. Wat voor verklaring zie jij?
Die kans lijkt me klein dat doen ze al de hele oorlog. Deze trip is in een heel korte tijd geplannned. Maar het kan natuurlijkquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:20 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ruusland levert wapens aan Iran. Trump wil graag dat ze daar mee ophouden?
Ik denk dat Radcliffe niet de meest aangewezen persoon is voor die onderhandelingen of er moet iets rigoreus anders zijn in de Amerikaanse aanpak van die onderhandelingen. Maar het kanquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik denk dat het een opmaat naar nieuwe onderhandelingsgesprekken is, waarbij inlichtingendiensten op voorhand iets informeler kunnen aftasten dan een heel nationaal comité.
De tussenstop in Riga is ook vrij bijzonder.
Mwa, als er zo'n hoge pief in zit gaat hij niet dat hele eind in zo'n brak vliegtuig vliegen. Die is waarschijnlijk in alle luxe naar Riga gevlogen en daar pas ingestapt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik denk dat het een opmaat naar nieuwe onderhandelingsgesprekken is, waarbij inlichtingendiensten op voorhand iets informeler kunnen aftasten dan een heel nationaal comité.
De tussenstop in Riga is ook vrij bijzonder.
Nou ja, omdat Trump nu extra sancties heeft aangekondigd voor landen die Iran steunen. Maar goed, je weet het bij Trump nooitquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:32 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Die kans lijkt me klein dat doen ze al de hele oorlog. Deze trip is in een heel korte tijd geplannned. Maar het kan natuurlijk
Volgens Axios vertrok Ratcliffe zondag (23 augustus) vanuit Washington, reisde eerst naar Riga en ging vervolgens op dinsdag met de C-17 door naar Moskou.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:39 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Mwa, als er zo'n hoge pief in zit gaat hij niet dat hele eind in zo'n brak vliegtuig vliegen. Die is waarschijnlijk in alle luxe naar Riga gevlogen en daar pas ingestapt.
Radcliffe gaat niet hoogstpersoonlijk naar Moskou voor een basketbalster :pquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:42 schreef havanagila het volgende:
Zitten er nog Amerikanen in een Russische bajes? Vorige keer ging het volgens mij om die stonede basketbalster.
Is Blinken toen niet geweest om wapenhandelaar Viktor Bout te ruilen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:51 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Radcliffe gaat niet hoogstpersoonlijk naar Moskou voor een basketbalster :p
Volgens mij niet?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:58 schreef havanagila het volgende:
[..]
Is Blinken toen niet geweest om wapenhandelaar Viktor Bout te ruilen?
Die ruil ging volgens mij zonder hoge piefen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:42 schreef havanagila het volgende:
Zitten er nog Amerikanen in een Russische bajes? Vorige keer ging het volgens mij om die stonede basketbalster.
quote:Eerder bezoek
De laatste keer dat een CIA-directeur naar Rusland reisde was in november 2021. De aanleiding voor het bezoek van de toenmalige directeur William Burns waren de zorgen over de ongebruikelijke hoeveelheid Russische troepen aan de grens met Oekraïne.
Ruim drie maanden later volgde de Russische invasie in Oekraïne.
dat zou een extreem slechte deal zijn voor Oekraine.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:26 schreef skysherrif het volgende:
Uit Oekraïense kant geruchten dat het gaat om een staakt het vuren op elkaars energie infrastructuur, havens en een staakt het vuren in kharkiv en sumy.
Let op, geruchten
Niet mee eensquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dat zou een extreem slechte deal zijn voor Oekraine.
Rusland heeft zich nooit aan een staakt het vuren gehouden. dus ze gaan door met bestoken van en eisen dat Oekraine stopt met hun akties.quote:
Natuurlijk niet. In dit tempo zitten er letterlijk miljoenen mensen in de kou in Oekraïne komende winter.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het feit dat jij het een goed idee vind, sterkt mij in mijn punt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. In dit tempo zitten er letterlijk miljoenen mensen in de kou in Oekraïne komende winter.
Geen zorgen joh. Zouden de Russen toch niet accepteren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:40 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het feit dat jij het een goed idee vind, sterkt mij in mijn punt.
Was al maanden geleden bekend dat ie zou komen hé.quote:
Die hele raketten/drone oorlog is een loose-loose voor beide partijen. Als je als Oekrainer in de koude zit kun je jezelf niet verwarmen met het idee dat er een Rus ook in de koude zit.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nope jij denkt aan kash Patelquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Was al maanden geleden bekend dat ie zou komen hé.
Moment dat rusland het breekt breekt Oekraïne het ook.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:38 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Rusland heeft zich nooit aan een staakt het vuren gehouden. dus ze gaan door met bestoken van en eisen dat Oekraine stopt met hun akties.
Eens. We kunnen veel beter een tight-tight situation hebbenquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die hele raketten/drone oorlog is een loose-loose voor beide partijen. Als je als Oekrainer in de koude zit kun je jezelf niet verwarmen met het idee dat er een Rus ook in de koude zit.
quote:Reuters: Former Ukrainian Defense Minister Mykhailo Fedorov says Ukraine is “gradually, slowly losing” the war and has only months to make major strategic changes.
He blamed weak governance, corruption and a failure to deploy military technology effectively, saying Ukraine still has “every chance” to win but lacks an overall plan.
“Technologies exist already which could completely stop the Russians,” he said, arguing Kyiv is failing to apply them at scale.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2092282719925416426
Verstandig besluit van Zelensky om hem te ontslaan.quote:
Ik zou zweren dat ik hem exact datzelfde eerder heb horen (lezen) zeggen...quote:
Fedorov is zich aan het positioneren als opvolger van Zelensky. Hij heeft al vaker openlijk de regering bekritiseerd en roept ook op tot verkiezingen. Het zou me niets verbazen als hij de steun heeft van de VS om Zelensky te vervangen. Zie ook de banden met Musk en de aankomende trip naar de VS deze week.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Verstandig besluit van Zelensky om hem te ontslaan.
De VS doet niets om verkiezingen mogelijk te maken...quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:55 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Fedorov is zich aan het positioneren als opvolger van Zelensky. Hij heeft al vaker openlijk de regering bekritiseerd en roept ook op tot verkiezingen. Het zou me niets verbazen als hij de steun heeft van de VS om Zelensky te vervangen. Zie ook de banden met Musk en de aankomende trip naar de VS deze week.
Die Amerikaanse inlichtingendiensten waarschuwen al een tijdje voor de Russen met hun plannen richting de navo. Zou dit bezoek daarmee te maken kunnen hebben?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:34 schreef skysherrif het volgende:
Volgens wsj gaat het kennelijk om Russische mobilisatie plannen
Zekerquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 20:31 schreef Haags het volgende:
[..]
Die Amerikaanse inlichtingendiensten waarschuwen al een tijdje voor de Russen met hun plannen richting de navo. Zou dit bezoek daarmee te maken kunnen hebben?
Dankjewel voor het plaatsen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 20:59 schreef skysherrif het volgende:
Interessant leesmateriaal of het nu waar is of niet.
https://meduza.io/feature(...)i-zaversheniya-voyny
[ afbeelding ]
(spoiler de kans dat Oekraine "wint" achten ze nog kleiner, maar ze schetsen 8 mogelijk scenarios)
Uh oh. Ik heb het vermoeden dat daar binnenkort heel veel russisch-sprekende inwoners moeten worden beschermd door middel van een invasie van het hele land.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
https://businessam.be/arm(...)ing-weg-van-rusland/
Lekker aan het winnen. En Trump denk dat ga ik nadoen met een domme oorlog en schofferen van bondgenoten.
In een monumentale geopolitieke koerswijziging heeft premier Nikol Pashinyan het Armeense parlement meegedeeld dat het land van plan is binnenkort het lidmaatschap van de Europese Unie aan te vragen. Die stap betekent een afwijking van de traditionele banden van Armenië met Rusland en zou het politieke landschap van de Zuid-Kaukasus fundamenteel kunnen veranderen.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:41 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Uh oh. Ik heb het vermoeden dat daar binnenkort heel veel russisch-sprekende inwoners moeten worden beschermd door middel van een invasie van het hele land.
Ja, dat kweken ze in de biolabs.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:43 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]En het Nazisme schijnt ook op te rukken daar in Armenië.
Waarom komt de VS daar eerst mee terwijl onze Europese diensten op de hoek zitten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 20:31 schreef Haags het volgende:
[..]
Die Amerikaanse inlichtingendiensten waarschuwen al een tijdje voor de Russen met hun plannen richting de navo. Zou dit bezoek daarmee te maken kunnen hebben?
Is het een wedstrijdje of zo?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom komt de VS daar eerst mee terwijl onze Europese diensten op de hoek zitten.
Dat was voor de invasie ook al zo.
Liggen die te slapen of melden ze bewust niks openbaars. Of zijn de Europese leiders niet in staat adequaat te reageren?
Het budget van de cia, nsa en nog wat 3 letter bureaus is groter dan de defensie budgetten van menig Europees land. Totaal iets van 115 miljard dollar ex Black programma's.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom komt de VS daar eerst mee terwijl onze Europese diensten op de hoek zitten.
Liggen die te slapen of melden ze bewust niks openbaars. Of zijn de Europese leiders niet in staat adequaat te reageren?
Heb je het afgelopen jaar onder een steen gelegen of zo? Die waarschuwingen zijn er vanuit Europese leiders al een jaar lang.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar je zou aan de grens zittende verwachten betere onground info te hebben en Europese diensten werken gezamenlijk waardoor er ook best hoge budgetten zijn. Het gaat ook om onze bescherming.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 22:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het budget van de cia, nsa en nog wat 3 letter bureaus is groter dan de defensie budgetten van menig Europees land. Totaal iets van 115 miljard dollar ex Black programma's.
Agentschap Rol Geschat budget (per jaar, USD) Toelichting
CIA Human intelligence, covert operations $15–20 miljard Vaak genoemd als duurste enkel agentschap; volledig uit NIP.
NSA Signals intelligence, cryptografie, cyber $10–20 miljard Gedeeltelijk binnen DoD-begroting; veel details geclassificeerd.
NRO Spionagesatellieten, imagery intelligence $10–18 miljard Satellietprogramma’s grotendeels geclassificeerd.
NGA Geospatial intelligence ~$5–8 miljard Schatting op basis van IC-analyses.
DIA Defense Intelligence Agency ~$3–5 miljard Militaire inlichtingen voor DoD.
FBI (intelligence-onderdelen) Counterterrorism, counterintelligence ~$2–4 miljard (intelligence-gedeelte) Alleen het IC-gerelateerde deel; niet de hele FBI-begroting.
ODNI Coördinatie IC, DNI-staf ~$0,6–0,7 miljard Openbaar: ~$612M (FY2025), ~$675M (FY2026 verzoek).
Overige IC-elementen (DoD, State, DHS, DOE, Treasury, etc.) Diverse inlichtingenonderdelen ~$10–15 miljard gezamenlijk Rest van de 18 IC-organisaties.
Lijkt me onzin.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:10 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Hmmm vind ik vrij "licht" om halsoverkop voor naar Rusland te gaan maar.
ook redelijk zinloos. Iedereen weet inmiddels dat de ultimatums van de VS waardeloos zijnquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:10 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
wel goed dat er toch gepraat wordt met die ouwe idiootquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:10 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
quote:Amerikaans toestel landt op vliegveld in Moskou: 'Bezoek van CIA-directeur John Ratcliffe'
Een Amerikaans militair transporttoestel is dinsdag geland op een vliegveld in Moskou, blijkt uit gegevens van de vluchtradarservice Flightradar24.
Het gaat om een Boeing Globemaster die vanuit Washington naar Moskou was gevlogen, met een tussenstop in Riga. Persbureau Reuters kon niet verifiëren of het vliegtuig vracht of passagiers aan boord had.
Verschillende Amerikaanse media, waaronder Axios en CNN, schrijven dat het gaat om een bezoek van CIA-directeur John Ratcliffe.
Dat baseren zij op informatie van Amerikaanse overheidsfunctionarissen. De CIA heeft vooralsnog geen reactie gegeven.
Het zou het eerste bezoek zijn van Ratcliffe aan Rusland sinds hij vorig jaar januari aantrad als directeur van de Amerikaanse inlichtingendienst. De laatste keer dat een CIA-directeur naar Moskou afreisde was in november 2021. Toenmalig directeur William Burns sprak daar met president Vladimir Poetin om hem te waarschuwen Oekraïne niet binnen te vallen.
Vredesgesprekken
Het Kremlin zegt geen informatie over het vliegtuig te hebben.
Dit is de eerste directe vlucht van een Amerikaans geregistreerde toestel naar Rusland vanuit Europa sinds januari, toen speciale gezanten Steven Witkoff en Jared Kushner vredesgesprekken voerden met de Russische president Vladimir Poetin over Oekraïne.
Het Kremlin verklaarde vorige week dat er nog geen informatie beschikbaar was over een mogelijk nieuw bezoek van Kushner en Witkoff aan Moskou. De onderhandelingen tussen de VS en Rusland over Oekraïne zijn grotendeels vastgelopen door de oorlog in Iran.
Uit niets blijkt dat de EU minder goede informatie heeft.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar je zou aan de grens zittende verwachten betere onground info te hebben en Europese diensten werken gezamenlijk waardoor er ook best hoge budgetten zijn. Het gaat ook om onze bescherming.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |