abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 augustus 2026 @ 22:24:17 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
  maandag 24 augustus 2026 @ 22:25:47 #2
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221648101
quote:
Kremlin vergroot greep op bedrijfsleven na Oekraïense aanvallen

Het Kremlin krijgt meer mogelijkheden om bedrijven over te nemen die worden gezien als cruciaal voor de Russische economische infrastructuur. President Vladimir Poetin heeft een decreet getekend waardoor de staat het bestuur over bijvoorbeeld energiecentrales, fabrieken of distributiecentra tijdelijk kan overnemen als die te slecht beschermd zouden zijn tegen Oekraïense droneaanvallen.

Oekraïne heeft de afgelopen maanden de luchtaanvallen opgevoerd op onder meer oliefaciliteiten en magazijnen van de webwinkel Wildberries. Poetin erkende vorige week dat de Russische economie lijdt onder dit soort aanvallen.

Volgens het nu getekende decreet kan de staat de controle over zowel fysieke als financiële middelen van bedrijven en fabrieken overnemen indien nodig. Dat zou niet alleen het geval zijn als de infrastructuur te slecht beschermd is, maar ook als de bedrijven niet genoeg vaart maken bij het repareren van de schade.
@BNR

An sich wel goed nieuws.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221648104
Is natuurlijk geen drone operator.

Die gaan idd niet op de fiets op klaarlichte dag bewegend langs het front.
Een drone operator zelf weet heel goed wat waiter drones zijn en zou de weg daar op scannen ipv hem op het laatste moment te zien.
Kan jij me een andere video geven waar een Oekrainse soldaat zo gekleed is?

Beetje jammer deze insinuatie.
pi_221648115
twitter
  maandag 24 augustus 2026 @ 22:31:37 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221648137
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 22:08 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Hoe zou jij dat in de praktijk anders zien dan gebruik te maken van deze middelen.
Het belangrijkste is dus het breken van de wil van je tegenstander om door te vechten .In de Golfoorlog van 1991 is gebruik gemaakt van een combinatie van bommenwerpers en psyops (propaganda) om de Iraakse soldaten zich massaal over te laten geven al voordat ze een tank gezien hadden. Dat is ook manoeuvre-oorlogsvoering. Het breken van de wil tot doorvechten staat immers centraal, niet de gebruikte middelen.

Dus het gaat niet om manoeuvreren (verplaatsen van effectenbrengers) an sich. Als je het over manoeuvre-warfare hebt dan gaat het om het breken van de wil tot doorvechten vs attritie.
The End Times are wild
  maandag 24 augustus 2026 @ 22:33:06 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221648142
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 22:28 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Wat een willekeurige amateur meent wat onder manoeuvre-warfare verstaan wordt interesseert me niet.
The End Times are wild
pi_221648260
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 22:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het belangrijkste is dus het breken van de wil van je tegenstander om door te vechten .In de Golfoorlog van 1991 is gebruik gemaakt van een combinatie van bommenwerpers en psyops (propaganda) om de Iraakse soldaten zich massaal over te laten geven al voordat ze een tank gezien hadden. Dat is ook manoeuvre-oorlogsvoering. Het breken van de wil tot doorvechten staat immers centraal, niet de gebruikte middelen.

Dus het gaat niet om manoeuvreren (verplaatsen van effectenbrengers) an sich. Als je het over manoeuvre-warfare hebt dan gaat het om het breken van de wil tot doorvechten vs attritie.
Zoals ik het zie maar correct me im wrong heb je maneuver warfare op verschillende levels. Operationeel, daar kan dit een onderdeel van zijn natuurlijk en op een hoger wijder niveau waar jij het over hebt en wat natuurlijk vooral de uitkomst is die je op verschillende manieren kan bereiken.

Het aanvallen en doorbreken van een positie met een gerichte aanval nadat je dat front eerst miniteus hebt voorbereid op de aanval waardoor je zonder zware verliezen een doorbraak maakt naar het achterveld van de vijand waardoor hun moraal breekt en er chaos in de linies ontstaat lijkt me een redelijk goed praktisch voorbeeld van het beoogde effect.

Dat het hier vooral heel en te letterlijk wordt genomen ben ik wel met je eens ja.
pi_221648272

twitter

Er gebeuren iig interessante dingen in Lyman. De polen houden zich iig niet aan de opsec
  maandag 24 augustus 2026 @ 22:56:08 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221648307
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 22:46 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Zoals ik het zie maar correct me im wrong heb je maneuver warfare op verschillende levels. Operationeel, daar kan dit een onderdeel van zijn natuurlijk en op een hoger wijder niveau waar jij het over hebt en wat natuurlijk vooral de uitkomst is die je op verschillende manieren kan bereiken.
De essentie blijft op ieder niveau hetzelfde.
quote:
Het aanvallen en doorbreken van een positie met een gerichte aanval nadat je dat front eerst miniteus hebt voorbereid op de aanval waardoor je zonder zware verliezen een doorbraak maakt naar het achterveld van de vijand waardoor hun moraal breekt en er chaos in de linies ontstaat lijkt me een redelijk goed praktisch voorbeeld van het beoogde effect.

Dat het hier vooral heel en te letterlijk wordt genomen ben ik wel met je eens ja.
Een beetje, want als inderdaad de cohesie en moreel (is iets anders dan moraal) van de tegenstander worden aangegrepen dan is dat manoeuvre-oorlogsvoering. Maar dat staat dus los van IFV's of andere rupsen. En in de tweet die jij initieel aanhaalde stond ook enkel dat er een aantal soldaten 3 km met een IFV verplaatst waren en niks over moreel of cohesie.

Als je wat van the manoeuvrists-approach wil begrijpen kun je bijvoorbeeld hier kijken: https://assets.publishing(...)awn_25_May_2022_.pdf
en dan vooral hoofdstuk 5 en verder.

quote:
The Manoeuvrist Approach is the Army’s fighting
doctrine for the tactical level. It determines the
way we fight enemies across the different types of
operation, and because fighting can have extremely
significant consequences, it is set in the broader
context of the audience and Integrated Action. It
is an indirect approach which emphasises effects
on the will of the enemy. It blends lethal and non
lethal actions to achieve objectives which shape
the enemy’s understanding, undermine their will
and break their cohesion. It aims to apply strength
against vulnerabilities. Significant features are momentum, tempo and agility, which
in combination lead to shock and surprise. It entails doing the unexpected, using
initiative and seeking originality, combined with a relentless determination to succeed.
• Understanding
• Attitude of mind
• Psychological impact
• Seizing the initiative
• Shaping understanding
• Attacking will and cohesion
5-02. This section describes the requirements of the Manoeuvrist Approach; ways
of seizing and holding the initiative; and how to shape the understanding of
enemies, undermine their will and break their cohesion. Although explained
separately below, gaining the initiative and attacking vulnerabilities must
be seamlessly connected. Each reinforces and enables the other.
Requirements
5-03. The Manoeuvrist Approach, enabled by Mission Command, has two specific
requirements: an attitude of mind and understanding of the enemy’s vulnerabilities.
5-04. First, the Manoeuvrist Approach requires an attitude of mind that seeks indirect
solutions to reduce the enemy’s will to fight, by pitching our strength against enemy
vulnerability, rather than strength. This indirect approach emphasises the use of initiative
to act in original ways unexpected by the enemy and a relentless determination to
retain the initiative and exploit success. It does not preclude destruction of the enemy
so long as the results sought are disproportionately greater than the resources applied
and the enemy’s will to fight is undermined and their cohesion shattered. It depends
on practical knowledge, agility, Mission Command and the willingness to accept risks.
5-05. The second requirement is an understanding of the enemy’s vulnerabilities, both before
contact and as they appear and evolve during battle. Centre of gravity analysis can be a
useful tool for this. The Manoeuvrist Approach guides us to find, attack, and exploit these
vulnerabilities in an enemy’s strength. Additionally, commanders must consider carefully how
the enemy themselves might apply the Manoeuvrist Approach. They must understand their
own centre of gravity and critical vulnerabilities, and protect their forces accordingly. Contextual
understanding is also necessary. The Manoeuvrist Approach is not executed in isolation
from wider contextual and operational factors, for example, domestic appetite for risk and
casualties (of friendly and enemy forces), or second and third order effects of actions taken
Vergelijkbare doctrines zijn er in het Duits, Frans en ook Nederlands.

Als je echt inzicht wil verwerven ontkom je er niet aan om je door die dikke doctrines heen te worstelen. En dat is op een autodidactische manier denk ik erg moeilijk. MIsschien kan chatgpt je helpen of zo. Wil je het echt doorgronden dan zou je het daarna moeten toepassen in de praktijk, maar dat is niet haalbaar.

Je snapt wel dat je dit soort zaken niet van willekeurige figuren in tiktok of twitter-filmpjes van 2 minuten kunt leren. De meerderheid daar heeft helemaal geen clou waar het echt over gaat.

Maar als iemand het hier zou kunnen en de interesse en doorzettingsvermogen ervoor heeft dan ben jij misschien wel een goede. Let wel dat het niet die éne Army Field Manuel is, het zijn er meerdere, het is een hele studie. En via tiktok is er geen shortcut.
The End Times are wild
pi_221648308
twitter

Mooi!
pi_221648324
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 22:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
[..]
Een beetje, want als inderdaad de cohesie en moreel (is iets anders dan moraal) van de tegenstander worden aangegrepen dan is dat manoeuvre-oorlogsvoering. Maar dat staat dus los van IFV's of andere rupsen. En in de tweet die jij initieel aanhaalde stond ook enkel dat er een aantal soldaten 3 km met een IFV verplaatst waren en niks over moreel of cohesie.

Als je wat van the manoeuvrists-approach wil begrijpen kun je bijvoorbeeld hier kijken: https://assets.publishing(...)awn_25_May_2022_.pdf
[..]

Als je echt inzicht wil verwerven ontkom je er niet aan om je door die dikke doctrines heen te worstelen. En dat is op een autodidactische manier denk ik erg moeilijk. MIsschien kan chatgpt je helpen of zo. Wil je het echt doorgronden dan zou je het daarna moeten toepassen in de praktijk, maar dat is niet haalbaar.

Je snapt wel dat je dit soort zaken niet van willekeurige figuren in tiktok of twitter-filmpjes van 2 minuten kunt leren. De meerderheid daar heeft helemaal geen clou waar het echt over gaat.

Maar als iemand het hier zou kunnen en de interesse en doorzettingsvermogen ervoor heeft dan ben jij misschien wel een goede. Let wel dat het niet die éne Army Field Manuel is, het zijn er meerdere, het is een hele studie. En via tiktok is er geen shortcut.
Opzich komen sommige aspecten vrij goed terug in het Oekraiense lyman offensief.

--

https://www.mca-marines.o(...)basis-for-a-doctrine

zat vooral deze te lezen

Maar zal later nog eens meer daarvan wat jij linkte doorlezen.
pi_221648348
I’ll add this right away. The Ukrainian breakthrough north of Kolodiazi occurred between August 21 and 23. So today’s mechanized infantry action is, as it were, the second stage of this offensive operation.”

twitter

Oekraine is vanuit het noorden tot vlak boven Kolodiazi gekomen. Men mag zelf de penibele situatie van de Russen hier bedenken.
  maandag 24 augustus 2026 @ 23:13:20 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221648374
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 23:02 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Opzich komen sommige aspecten vrij goed terug in het Oekraiense lyman offensief.

--

https://www.mca-marines.o(...)basis-for-a-doctrine

zat vooral deze te lezen

Maar zal later nog eens meer daarvan wat jij linkte doorlezen.
Dat is eerder een samenvatting dan een doctrine, maar al 10x beter dan de twitter-rommel.
The End Times are wild
pi_221648386
Redelijk zware aanval op het zuiden van Oekraine, dnipro-odessa-zaporizha etc, met Banderol raketten en Geran4/5s. Bizar hoeveel banderol raketten ze hebben man. Schieten ze er gewoon tientallen nu per dag van

Oa een winkelcentrum in dnipro lijkt totaal vernietigd te worden

Oprecht nog een paar weken en in al die steden zijn straks geen grote winkelcetra meer overiend.
pi_221648397
Flamingos richting de moskou regio worden gemeld.

Belangrijk: russen verwarren vaak flamingos met reguliere jet drones aangezien ze ongeveer dezelfde snelheid hebben.

E:

En alweer opgeheven

[ Bericht 33% gewijzigd door skysherrif op 24-08-2026 23:33:07 ]
pi_221648444
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 22:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
[..]

[..]

De DPLO/DP 3.zoveel of de voorgangers (LDP's) staan die nog gewoon online? Vroeger wel iig.
  maandag 24 augustus 2026 @ 23:43:39 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221648451
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2026 23:40 schreef AchJa het volgende:

[..]
De DPLO/DP 3.zoveel of de voorgangers (LDP's) staan die nog gewoon online? Vroeger wel iig.
In ieder geval op intranet.
The End Times are wild
  maandag 24 augustus 2026 @ 23:45:42 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221648455
Handboek Tactical Activities is ook wel zinvol te lezen, wat concreter in ieder geval dan de manoeuvrists approach etc. Maar niet op het internet verkrijgbaar..
The End Times are wild
pi_221648489

pi_221648506
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2026 23:45 schreef LXIV het volgende:
Handboek Tactical Activities is ook wel zinvol te lezen, wat concreter in ieder geval dan de manoeuvrists approach etc. Maar niet op het internet verkrijgbaar..
In mijn huidige functie heb ik er niet zoveel meer mee te maken dus heb het allemaal links laten liggen... Vond de LDP serie vroeger een draak van een reeks om te lezen.
pi_221648528

Flinke knal maken die zeedrones wel
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 00:09:58 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221648539
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 00:01 schreef AchJa het volgende:

[..]
In mijn huidige functie heb ik er niet zoveel meer mee te maken dus heb het allemaal links laten liggen... Vond de LDP serie vroeger een draak van een reeks om te lezen.
In vergelijking met de VSn die daarvoor kwamen was het juist heel leesbaar vond ik.

Ik ben er heel lang praktisch fulltime mee bezig geweest overdag. En dan had ik het Handbuch Panzerbatallion ook nog op het nachtkastje liggen.
The End Times are wild
pi_221648572
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 00:09 schreef LXIV het volgende:

In vergelijking met de VSn die daarvoor kwamen was het juist heel leesbaar vond ik.

Ik ben er heel lang praktisch fulltime mee bezig geweest overdag. En dan had ik het Handbuch Panzerbatallion ook nog op het nachtkastje liggen.
De VS'en vond ik dan juist weer meer mijn ding.
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 00:34:12 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221648575
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 00:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
De VS'en vond ik dan juist weer meer mijn ding.
Die waren heel zwart-wit. De ldp’s boden meer ruimte voor interpretatie.
The End Times are wild
pi_221648859
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 00:34 schreef LXIV het volgende:
Die waren heel zwart-wit. De ldp’s boden meer ruimte voor interpretatie.
Vind de VS'en wel lekker duidelijk, staccato "u zult" en bijna elk niveau zijn eigen versie. Maar goed, zal er op intranet weer eens induiken. Zit nu veel meer in de STANAG's.
pi_221649040
twitter
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:36:01 #28
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221649257
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-luchtafweer-en-geld

quote:
Oekraïne vraagt bondgenoten met klem om luchtafweer en geld
Een nieuwe videotop van de bondgenoten van Oekraïne stond maandag vooral in het teken van de haperende luchtafweer en geldnood van het land. Op onafhankelijkheidsdag in Kyiv vroeg president Volodymyr Zelensky de leiders van de zogeheten Coalitie van Bereidwilligen, inclusief premier Rob Jetten, met klem om meer hulp.

'Met de koude wintermaanden op komst' heeft de versterking van Oekraïnes luchtverdediging prioriteit, zei Jetten na afloop. Oekraïne heeft nauwelijks verweer tegen de ballistische raketten die Rusland vrijwel dagelijks afvuurt. Het vreest in een misschien opnieuw barre winter weer zonder verwarming en stroom te komen te zitten.
Nieuwe week, nieuw gebedel ;( misschien kunnen we nog meer bezuinigen op de Nederlandse zorg om de hulp op te krikken. ;(

🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:46:30 #30
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221649295
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:47:44 #31
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221649303
Laatste update. Legenda vertaling onderaan.

🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:12:41 #34
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221649384
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')