Net geboekt 13 dagen 4100 eurotjes excl transfer, maar dat regel ik zelf wel op de luchthaven.quote:Op maandag 27 juli 2026 23:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik zou dan voor Turkije gaan, lijkt me wel wat goedkoper dan Griekenland.
Oh ik wilde net reageren, vlucht en hotel los boeken scheelt veel. Wij kwamen idd voor Starbeach ook op zo'n bedrag uit, maar in geval van los boeken zou het ca ¤2900 zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 15:54 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Net geboekt 13 dagen 4100 eurotjes excl transfer, maar dat regel ik zelf wel op de luchthaven.
Ik boek dat altijd allemaal los van elkaar. Dan ben je ook veel flexibeler qua data. Heb ook weleens dat ik bv, vanaf Schiphol vertrek en dan op Brussel of Frankfurt aan kom. Kan met zo'n pakketreis allemaal niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 17:05 schreef Burdie het volgende:
[..]
Oh ik wilde net reageren, vlucht en hotel los boeken scheelt veel. Wij kwamen idd voor Starbeach ook op zo'n bedrag uit, maar in geval van los boeken zou het ca ¤2900 zijn.
Wij geluk met vliegtijden ( die je overigens tegenwoordig zelf kunt selecteren ). 07:30 heen en in de middag terug. Geen verlies aan dagen, perfectquote:Op zaterdag 1 augustus 2026 11:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik boek dat altijd allemaal los van elkaar. Dan ben je ook veel flexibeler qua data. Heb ook weleens dat ik bv, vanaf Schiphol vertrek en dan op Brussel of Frankfurt aan kom. Kan met zo'n pakketreis allemaal niet.
Wie heb je ontvoerd smeerpijp?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 11:43 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Wij geluk met vliegtijden ( die je overigens tegenwoordig zelf kunt selecteren ). 07:30 heen en in de middag terug. Geen verlies aan dagen, perfect
Ja, ik zit vast aan vakanties en 'n omgangsregeling. Dus dan wel fijn als ik helemaal zelf de dagen kan kiezen. Ik boek alles los en dat lukt altijd wel. Ik laat me ook afzetten en ophalen, dus hoef ook niet op hetzelfde vliegveld aan te komen als vanaf waar ik vertrek.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 11:43 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Wij geluk met vliegtijden ( die je overigens tegenwoordig zelf kunt selecteren ). 07:30 heen en in de middag terug. Geen verlies aan dagen, perfect
Ja wij zitten ook vast aan vakanties uiteraard. Transfer neem ik nooit. Uren in zon pleurisbus zitten, gewoon taxiquote:Op zaterdag 1 augustus 2026 11:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ik zit vast aan vakanties en 'n omgangsregeling. Dus dan wel fijn als ik helemaal zelf de dagen kan kiezen. Ik boek alles los en dat lukt altijd wel. Ik laat me ook afzetten en ophalen, dus hoef ook niet op hetzelfde vliegveld aan te komen als vanaf waar ik vertrek.
En al doende leer je wel dingen die je anders moet doen. Hele korte overstappen in de VS met drie kinderen is bijvoorbeeld best irritant. Dat doe ik dan ook niet meer.
Dat doe ik ook nooit. Taxi kun je gewoon meteen weg als je er bent en je koffers hebt. En die zet je ook recht voor de ingang van je hotel af zonder tussenstops en zo. Ik zoek ook meestal wel iets uit wat niet uren van een luchthaven is.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 11:51 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ja wij zitten ook vast aan vakanties uiteraard. Transfer neem ik nooit. Uren in zon pleurisbus zitten, gewoon taxi
Aaah wat zuurquote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:04 schreef Piles het volgende:
Klinkt goed @:Phaidra !
Ik ben ontzettend jaloersWij zouden (met bevriend stel) ook die kant op gaan vóór we aan kinderen begonnen. Hele reis gepland voor september 2020. We weten allemaal hoe dat is afgelopen
Maar staat zeker nog hoog op het lijstje om 'ooit' heen te gaan, maar nu met kind
Heerlijk!quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 09:28 schreef eponine het volgende:
Wij zijn ook in Denemarken op dit moment en zeiden gisteravond nog tegen elkaar dat we het overal zo rustig vinden.
We zitten in Lalandia en dat bevalt meer dan prima. Genoeg te doen op het park zelf (nogmaals dank aan @:exode voor de tip om de stepjes mee te nemen), onbeperkt toegang tot Legoland, en eerder deze week een tripje naar Ribe gemaakt voor het VikingeCenter.
Straks nog even naar Legoland
Ja ik! Meer specifiek met einddoel Legoland.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 09:45 schreef laziness het volgende:
Was iemand hier onlangs met de trein naar Denemarken geweest? Kan het niet meer vinden maar misschien heb ik het ook wel verkeerd onthouden
Ik dacht al dat jij het was maar op het bankje wellicht ipv hier dan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja ik! Meer specifiek met einddoel Legoland.
Het traject is meestal Hamburg - Kolding - Vejle. Vanuit Vejle kan je met de bus naar Legoland (alleen contact betalen, liefst in kronen) in ongeveer 30-40 min.
In theorie is het ongeveer 10 uur vanaf Utrecht. In de praktijk hebben we op de heenweg 1,5 uur vertraging gehad en op de terugweg meer dan 4 uur. Met 4x overstappen ga ik er sowieso al wel vanuit dat je ergens vertraging oploopt (het blijft grotendeels DB) maar op de terugweg ging werkelijk alles mis. Uiteindelijk heeft mijn vriend ons met de auto opgehaald in Hilversum, omdat we anders pas 23.45 op Schiphol zouden aankomen en in Utrecht wederom een aansluiting zouden missen. Nu waren we om 22 uur thuis ipv 18.30.
Which reminds me dat ik nog recht heb op 25% van de ticketprijs retour van DB.
Op zich zijn het heel fijne treinen om in te reizen. Zeker in Denemarken ziet 2e klas eruit als bij ons 1e klas en dan nog een beetje ruimer. Zo luxe! We hadden ook overal zitplaatsreserveringen, maar wegens vertraging hadden we daar maar heel beperkt profijt van. Je mag wel gewoon op de volgende trein stappen, maar zitplaatsreservering is helaas niet meer mogelijk. Dus wel een beetje stress of we nog konden zitten of 4 uur moesten staan. Gelukkig hebben we elke keer wel een plekje kunnen vinden, alleen 1x niet naast elkaar.
Qua reistijd en gedoe zeker niet ideaal, maar we hebben samen voor de totale reis 169 euro betaald (na compensatie nog maar 127). Met het vliegtuig was het iets van 500 per persoon minimaal dus op zich wel de moeite.
Edit: Als ik nu kijk voor vluchten Amsterdam - Billund kom ik uit op ca. 300 pp. Maar begin juli lagen de prijzen echt een stuk hoger. Zelfs toen ik in maart wilde boeken, waren de prijzen al flink hoger, met uitschieters naar 800 pp. Bizar vond ik het.
6 uur rijden is ook wel goed te doen ja! Ik ging alleen met de jongste dus wilde sowieso niet naar Denemarken rijden. Vanuit het westen is het idd nog wat verder.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 15:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik dacht al dat jij het was maar op het bankje wellicht ipv hier dan.
Thanks voor de uiteenzetting! Ik vrees inderdaad voor DB en vertraging met toch wel een aantal overstappen.
15jarige dus ik kom wel op ¤160 enkele reis uit en dan ben ik zonder vertraging 9 uur onderweg.
Maar Billund zonder eigen treinstation is gewoon niet heel ideaal.
We wonen natuurlijk in Duitsland zo ongeveer dus met de auto is het 6 uur. Het is dichterbij dan Parijs tegenwoordig![]()
Ik neig dan eerder naar Kopenhagen voor de herfstvakantie. Dat is even lang met de trein als de auto en veel minder vaak overstappen dus minder kans op vertraging.
Same. Wij zijn 3 weken in Midden-Jutland geweest en eenmaal thuis zijn we gelijk al aan het plannen voor volgend jaar. Møn en Ribe staan heel hoog op ons lijstje. Het was voor ons dit jaar vooral ervaren of het ging lukken met de vouwwagen met een tussenstop in Duitsland (gelukt) en 2 verschillende campings (ging top, het inpakken en verplaatsen en bleek echt heel fijn te zijn voor ons!). Moeten alleen voor volgend jaar wel echt even een tempo100 regelen voor Duitsland.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:01 schreef Tink89 het volgende:
Na een week Nederland, ben ik alweer helemaal klaar met de hitte.
Wil je nog tips? Wij zijn er ook geweest.quote:Op zondag 9 augustus 2026 21:13 schreef mousemicky het volgende:
Ik ben bezig met het zoeken naar onze wintervakantie. Een week Fins lapland moet het worden. Gelukkig is met het budget dat we gereserveerd hebben het aanbod beperkt. Scheelt keuzestress
Volgende zomer wordt weer Denemarken (Mons Klint) en Zweden denk ik. Die boek ik meestal rond de kerst.
Je bent er wel heel vroeg bijquote:Op zondag 9 augustus 2026 19:55 schreef DevilsAndDust het volgende:
Als je naar Rømø gaat, check dan wel even of het Motor Festival niet tijdens je verblijf is..
Net terug van vakantie maar de zomervakantie van 2027 is al geboekt: een rondreis door Wales, Cornwall en Normandië. Tips zijn welkom (vooral voor de mooiste stadjes, tofste wandelingen en beste sconesadresje - in ruil heb ik fikaplekjes in Zweden om je vingers bij af te likken).
11 en 9quote:Op zondag 9 augustus 2026 21:35 schreef mousemicky het volgende:
We kijken nu maar dezelfde reis die vriend en ik in 2010 ook hebben gemaakt (Winter wonderland in Salla), die heeft als enige langere excursies (5 dagen) inbegrepen, en wordt aangeraden vanaf 12 jaar (jongste is dan ruim 11, maar fysiek sterk en ook groot).
Hoe oud waren jullie kinderen en welke reis heb je gedaan?
Onze wordt ook geen rondreis, maar een Finse cabin, en vanuit daar steeds dagtrips. Vaak zijn die kort, maar bij de reis die we nu op het ook hebben zijn ze 5-6 uur (husky tocht, rendiertocht, langlaufen, sneeuwschoenwandeltocht, sbeeuwscootersafari) en steeds inclusief lunch.quote:Op zondag 9 augustus 2026 21:42 schreef F_r het volgende:
[..]
11 en 9
Wij hadden geen rondreis maar een appartement.( We waren met zijn tienen )
We hebben van daaruit excursies ondernomen. Wij zaten in Saariselkä
De rendiertocht vond iedereen bij ons tegenvallen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 21:47 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Onze wordt ook geen rondreis, maar een Finse cabin, en vanuit daar steeds dagtrips. Vaak zijn die kort, maar bij de reis die we nu op het ook hebben zijn ze 5-6 uur (husky tocht, rendiertocht, langlaufen, sneeuwschoenwandeltocht, sbeeuwscootersafari) en steeds inclusief lunch.
Ik ben er niet zozeer vroeg bij, Baard vooral.quote:Op zondag 9 augustus 2026 21:40 schreef laziness het volgende:
[..]
Je bent er wel heel vroeg bij![]()
Dat is wel de uitgelezen kans om te doen wat wij ook deden, in één vakantie St Michael’s Mount en Mont Saint Michel aan doen. Die laatste zeker even in lezen qua tijden. Eind van de middag als iedereen weggaat is het een beetje te doen. Rest van de dag zijn de rijen vaak eindeloos![]()
Waar in Cornwall precies? Dan kan ik wat gerichter tips geven.
Dat klinkt wel als het rijtje excursies dat je zou moeten doen!quote:Op zondag 9 augustus 2026 21:47 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Onze wordt ook geen rondreis, maar een Finse cabin, en vanuit daar steeds dagtrips. Vaak zijn die kort, maar bij de reis die we nu op het ook hebben zijn ze 5-6 uur (husky tocht, rendiertocht, langlaufen, sneeuwschoenwandeltocht, sbeeuwscootersafari) en steeds inclusief lunch.
Deze is via Voight idd, exact dezelfde reis als vriend en ik 17 jaar geleden dedenquote:Op maandag 10 augustus 2026 08:35 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dat klinkt wel als het rijtje excursies dat je zou moeten doen!
Bij onze eerste keer (Fins) Lapland waren de kinderen 9 en 6. We deden niet de langste excursies en bij bijvoorbeeld de huskytocht en sneeuwscootersafari zaten zij in een slee bij de gids. Niet al te lange excursies doen vonden wij toen wel prettig, urenlang buiten zijn in de kou kost veel energie en er moet ook genoeg tijd overblijven voor sleetje rijden tenslotte..
Boek je via Voigt?
Sowieso alles op Vinted kopen! Waarschijnlijk krijg je bij de accommodatie een thermo-overall en mogelijk zelfs laarzen en handschoenen, dus schaf niet te veel aan (die fout maakten wij dus de eerste keer - zeker 5 skibroeken mee die de koffer niet uitgekomen zijn).quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:39 schreef mousemicky het volgende:
Wij hebben idd ook gewacht tot jongste alles mee zou kunnen doen (en we hadden afgelopen jaar een financieel mazzeltje). Heb er nu al zin in en ben aan het zoeken naar skibroeken en thermo-ondergoed(in gedachten heb ik het koud, ik ga deze gedachte vasthouden als het later deze week 36 graden wordt...)
Wij vonden alle kleine plaatsjes met gekleurde huisjes en haventjes waar de getijde invalt en de bootjes dan drogen komen te liggen ontzettend leuk. Maar wij zijn niet vies van een stukje rijden en die zaten allemaal aan de zuidkust.quote:Op maandag 10 augustus 2026 08:32 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ik ben er niet zozeer vroeg bij, Baard vooral.. Het enige wat ik heb gedaan, is laten vallen dat ik volgend jaar wel weer naar Engeland zou willen en een dag later had hij een complete rondreis in elkaar gezet.
.
Mont Saint Michel ben ik als kind heel wat keren geweest en trekt me inderdaad vanwege de drukte ook niet bepaald meer aan. Daarbij zijn de dagen in Normandië eigenlijk wel al gevuld met de landingsstranden (waar ik als kind ook ben geweest, maar daar wil ik wel graag nog eens naar terug). Maar de Engelse variant zetten we op het lijstje..
In Cornwall zitten we eerst langs de noordkant en daarna nog vrijwel helemaal westelijk. We zijn een paar jaar geleden al naar Sint Ives geweest, hebben al dolfijnen gespot vanaf Penzance en hebben al een paniekaanval van de hoogte op de brug bij Tintagel Castle (ok, alleen ik) gehad, dus kom maar door met verdere tips!
Lidl heeft heel fijn thermospul, zowel voor kinderen als volwassenen. Het lijkt me een geweldige bestemming.quote:Op maandag 10 augustus 2026 17:39 schreef mousemicky het volgende:
Wij hebben idd ook gewacht tot jongste alles mee zou kunnen doen (en we hadden afgelopen jaar een financieel mazzeltje). Heb er nu al zin in en ben aan het zoeken naar skibroeken en thermo-ondergoed(in gedachten heb ik het koud, ik ga deze gedachte vasthouden als het later deze week 36 graden wordt...)
Weet ik, krijgen we (we zijn er al eerder geweestquote:Op maandag 10 augustus 2026 17:50 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Sowieso alles op Vinted kopen! Waarschijnlijk krijg je bij de accommodatie een thermo-overall en mogelijk zelfs laarzen en handschoenen, dus schaf niet te veel aan (die fout maakten wij dus de eerste keer - zeker 5 skibroeken mee die de koffer niet uitgekomen zijn).
Mag ik vragen welke?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:12 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Same. Wij zijn 3 weken in Midden-Jutland geweest en eenmaal thuis zijn we gelijk al aan het plannen voor volgend jaar. Møn en Ribe staan heel hoog op ons lijstje. Het was voor ons dit jaar vooral ervaren of het ging lukken met de vouwwagen met een tussenstop in Duitsland (gelukt) en 2 verschillende campings (ging top, het inpakken en verplaatsen en bleek echt heel fijn te zijn voor ons!). Moeten alleen voor volgend jaar wel echt even een tempo100 regelen voor Duitsland.
Ik denk dat de kans wel groot is dat we volgend jaar eindigen op de natuurcamping waar we dit jaar anderhalve week hebben gestaan, al is het maar voor een paar dagen want Legoland en Legohouse waren wel erg leuk.
Thanks! Ga ik bekijken als ik weer knappe wifi/internet verbinding heb.quote:
Ik heb Lapland ook op mijn Bucket list staan, maar we gaan heel lang wachten haha met onze kinderen van 4, 2 en 0 jaarquote:Op maandag 10 augustus 2026 16:52 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben lapland ook hoog op het wensenlijstje staan, maar wachten nog even tot onze jongste wat ouder is (die is nu 5).
In de Franse Pyreneeën zijn wel wat leuke pubercampings met sportieve activiteiten overdag en feest in de avond. Als ouder vermaak je er ook prima.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 22:45 schreef Stansfield het volgende:
Is er ook een op vakantie met pubers topic? Zo dat was even wennen deze zomervakantie. Weinig was goed ze hadden nergens zin in. Maakte snel ruzie over kleine dingen. Toch heel anders dan de jaren hiervoor.
Ja, hier ook in de afgelopen jaren verschil gemerkt. De interesses en behoeftes veranderen natuurlijk ook in de puberjaren. De vakanties van nu zijn toch wel flink anders dan toen de kinderen wat kleiner waren. Maar ben vooral blij dat ze nog steeds mee willen en we nog op gezinsvakantie kunnen gaan, ik geniet daar toch wel enorm van.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 22:45 schreef Stansfield het volgende:
Is er ook een op vakantie met pubers topic? Zo dat was even wennen deze zomervakantie. Weinig was goed ze hadden nergens zin in. Maakte snel ruzie over kleine dingen. Toch heel anders dan de jaren hiervoor.
We gingen elk jaar nog in Nederland op vakantie. Nu zitten we te denken aan de Eifel in Duitsland.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 00:55 schreef Bayswater het volgende:
[..]
In de Franse Pyreneeën zijn wel wat leuke pubercampings met sportieve activiteiten overdag en feest in de avond. Als ouder vermaak je er ook prima.
Ja dat is het zeker. Speeltuintje is niet meer voldoende. In de 2e week ook nog naar een klimbos geweest en een beetje shoppen. Dus op die manier wat meer in hun wensen voorzien.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:26 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ja, hier ook in de afgelopen jaren verschil gemerkt. De interesses en behoeftes veranderen natuurlijk ook in de puberjaren. De vakanties van nu zijn toch wel flink anders dan toen de kinderen wat kleiner waren. Maar ben vooral blij dat ze nog steeds mee willen en we nog op gezinsvakantie kunnen gaan, ik geniet daar toch wel enorm van.
Mijn dochters vinden het wel geweldig zo'n kids club. Kidsclub, zwembad en dan is het al goed voor ze.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 13:06 schreef mousemicky het volgende:
Hier heeft de puber geen behoefte aan (georganiseerd) vermaak. Hij vraagt wel om een kampvuurplek, een zwemsteiger (liefst met duikplank oid), mogelijkheid om te suppen en WiFi...
Bijna elke camping in Zweden heeft dit te bieden, dus tot nu toe weinig problemen/ gezeur.
Gelukkig maar, anders zou het allemaal zo volgeboekt zijn.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 20:56 schreef mousemicky het volgende:
Smaken verschillen. Vakantiebestemmingen met een kids club vallen hier meteen af (ook toen de kinderen nog jonger waren). The horror.
Ik heb net de aanvraag gedaan voor onze lapland/ Finland vakantie. Fingers crossed dat onze gewenste accomodatie nog beschikbaar is.
Hoe bevalt het? Ik kwam er 25+ jaar geleden wel. Maar heb geen recente tipsquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:30 schreef Seven. het volgende:
Wij zijn op weg naar Makkum voor een lang weekend. We gaan een dagje naar Terschelling en een dagje naar Vlieland met Colin van 5 en natuurlijk het strand bij Makkum. Iemand hier al geweest?
Dat is o.a. wat ons tegenhoudt met Scandinavië. Het pakken van dikke truien en lange broeken. Ik heb een chronische knieblessure die heel ongelukkig wordt van een lange broek ook nog.quote:Op zondag 16 augustus 2026 06:50 schreef Tink89 het volgende:
Wij hadden eigenlijk onze zinnen gezet op nog een jaar Denemarken volgend jaar - en anders misschien Zweden. Maar ik merkte dat ik nergens echt gelukkig van werd qua campings. En toen was ik gisteren bij kennissen en die vertelden enthousiast over hun camping aan lago maggiore en hoe gezellig het daar was voor de kinderen en de toffe uitstapjes in de omgeving enzo. En daar werd ik toch ook wel enthousiast van. Geen dikke truien en lange broeken mee, suppen in bikini ipv in een wetsuit omdat het water zo koud is, vriendjes voor de kinderen… dus die schrijven we ook niet af.
In Noorwegen heb ik alles meegemaakt qua weer. Warm dat je kon zwemmen in de rivier. Maar ik dat het vroor in de nacht. Of dat het 14 dagen regende.quote:Op zondag 16 augustus 2026 08:40 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is o.a. wat ons tegenhoudt met Scandinavië. Het pakken van dikke truien en lange broeken. Ik heb een chronische knieblessure die heel ongelukkig wordt van een lange broek ook nog.
Ik las dat Noorwegen juist enorme regenval heeft en de oogst daardoor kapot gaat waar het hier juist door droogte is.
Alleen de rest van europa wordt steeds heter dus het is zoeken naar een middenweg inmiddels en dat is nog best lastig. Want in de Dolomieten was het bijvoorbeeld ook 30gr en afgelopen week in Oostenrijk was het op 1200m ook nog 29gr. Dan is een wandeling vanaf het bergstation naar beneden nog steeds behoorlijk zweten.
De Middellandse Zee was in Frankrijk zo warm dat je er zo inliep![]()
Maar het Lago Maggiore is leuk. Zorg wel dat je een camping hebt waar je dan direct het meer op kan want het is niet echt een meer dat als je er langs rijdt heel benaderbaar is en allerlei strandjes heeft.
Zo lees ik het ook wel een beetje ja.quote:Op zondag 16 augustus 2026 10:12 schreef exode het volgende:
Je zat ook aan zee he Tink, daar waait het altijd een stuk meer. Je bent steeds enorm op zoek naar een plek waar de kinderen vooral non stop bezig zijn. Tenminste zo leest het voor mij. Maar dat ligt niet alleen aan de plek maar ook aan de mensen die er komen, hoe je het zelf aanpakt en de omgeving. Wij gingen op die leeftijd van de kinderen juist niet naar grotere parken. Op de kleinere campings vinden ze erg makkelijk aansluiting. Nu B 12 jaar is, zoeken we juist wat meer vertier maar als ik bijvoorbeeld kijk naar Juul van 8, die zal het echt worst zijn. Als er een airtrampoline is, een speeltuin en andere kinderen is het al goed.
Misschien goed op een rijtje zetten wat je nou echt wil van je zomervakantie. Wat is belangrijk. Nu is het elk jaar toch weer een tegenvaller lijkt het wel.
Wij waren begin augustus voor het eerst in Denemarken (Billund) en ik heb mijn trui onaangeroerd in de koffer gelaten en één dag een vest/jas nodig gehad vanwege regen, niet de temperatuur. Die was prima: constant 22/23 graden.quote:Op zondag 16 augustus 2026 10:12 schreef exode het volgende:
Ik heb juist alle Zuid Europese landen afgeschreven voor alle komende zomervakanties.
Wij zijn 5 keer in Denemarken geweest en 2 keer in Zweden en de regendagen zijn op 1 hand te tellen. Ik heb veel liever 20 graden dan 30+.
Maar het is onvoorspelbaarder, zoals Nederland ook vaak is in de zomer.
Maar in Scandinavie leven ze buiten, heerlijk! Een dikke trui had ik hoogstens 's avonds nodig.
Je zat ook aan zee he Tink, daar waait het altijd een stuk meer. Je bent steeds enorm op zoek naar een plek waar de kinderen vooral non stop bezig zijn. Tenminste zo leest het voor mij. Maar dat ligt niet alleen aan de plek maar ook aan de mensen die er komen, hoe je het zelf aanpakt en de omgeving. Wij gingen op die leeftijd van de kinderen juist niet naar grotere parken. Op de kleinere campings vinden ze erg makkelijk aansluiting. Nu B 12 jaar is, zoeken we juist wat meer vertier maar als ik bijvoorbeeld kijk naar Juul van 8, die zal het echt worst zijn. Als er een airtrampoline is, een speeltuin en andere kinderen is het al goed.
Misschien goed op een rijtje zetten wat je nou echt wil van je zomervakantie. Wat is belangrijk. Nu is het elk jaar toch weer een tegenvaller lijkt het wel.
Makkum Beach is superleuk voor de kleintjes, je kan echt heel ver het IJsselmeer in voor het dieper wordt.quote:Op zondag 16 augustus 2026 08:39 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hoe bevalt het? Ik kwam er 25+ jaar geleden wel. Maar heb geen recente tips
Sybrandys is ook echt leuk voor kleintjes. Al ben ik er sinds de verhuizing niet meer geweest, alle speeldingen zijn wel mee gegaan volgens mij.quote:Op zondag 16 augustus 2026 13:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Makkum Beach is superleuk voor de kleintjes, je kan echt heel ver het IJsselmeer in voor het dieper wordt.
Morgen gaan we naar Sybrandys (speelparadijs) en straks even naar een speelbos op een half uur rijden.
Probeer een glamping tent of iets vergelijkbaars, in Nederland, of in elk geval, niet te ver weg, heb ik ook gedaan, voordat ik tot aanschaf van tent en verdere bestemmingen over wilde gaan.quote:Op zondag 16 augustus 2026 16:06 schreef LauriLynne het volgende:
Wel herkenbaar de zomervakantie struggel hoor Tink.
Onze dochter is bijna 5. Afgelopen 3 jaar hebben we all inclusieve resort gedaan op diverse Griekse eilanden. Helemaal prima, voelde echt als vakantie. Alleen is het denk ik wel het moment dat vooral de jonge dame
wel klaar is voor iets met wat meer vriendjes. Kamperen/camping lijkt ons voor haar heel leuk. Hebben wij beide als kind ook gedaan en is ook voor ons geen bezwaar. Alleen dan de vraag hoe, waarmee en waar…
Geef mij maar wintersport, dan weet ik precies hoe en wat. Een luxe probleem dus 😉
Die zitten op een resort toch ook wel? Natuurlijk, beetje kijken welk resort je kiest, maar mijn kinderen maken altijd genoeg vriendjes.quote:Op zondag 16 augustus 2026 16:06 schreef LauriLynne het volgende:
Wel herkenbaar de zomervakantie struggel hoor Tink.
Onze dochter is bijna 5. Afgelopen 3 jaar hebben we all inclusieve resort gedaan op diverse Griekse eilanden. Helemaal prima, voelde echt als vakantie. Alleen is het denk ik wel het moment dat vooral de jonge dame
wel klaar is voor iets met wat meer vriendjes. Kamperen/camping lijkt ons voor haar heel leuk. Hebben wij beide als kind ook gedaan en is ook voor ons geen bezwaar. Alleen dan de vraag hoe, waarmee en waar…
Geef mij maar wintersport, dan weet ik precies hoe en wat. Een luxe probleem dus 😉
Wij zijn daar vorig jaar in februari geweest. Kinderen hebben zich prima vermaakt in zwembad en de speeltuinen. Indoor is wat aan de kleine kant, maar dat had t.o.v. andere parken dan weer als voordeel dat ook de kinderen er niet de hele dag wilden doorbrengenquote:Op zondag 16 augustus 2026 17:37 schreef exode het volgende:
Wij kijken voor de week van Oud en nieuw naar Landal Beach resort Nieuwvliet bad, iemand daar al eens geweest?
Vuurwerkvrij park met omheinde tuin en als het weer minder is een aardig zwembad.
Kan onze pup lekker het strand op.
Er zitten wel kinderen en ze speelt ook zeker wel met andere kinderen. Alleen heeft ze op een camping meer vrijheid op deze leeftijd denk ik. Als je op een veldje rond de speeltuin staat kan je haar wat makkelijker los laten. Dat zie ik voorlopig op die resorts met een zwembad op elke hoek nog niet zo snel gebeuren. Daarnaast treffen wij steeds resorts zonder Nederlandse kinderen.quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die zitten op een resort toch ook wel? Natuurlijk, beetje kijken welk resort je kiest, maar mijn kinderen maken altijd genoeg vriendjes.
Ligt ook wel aan de leeftijd. De jongste moet ik met water constant in de gaten houden (maar dat zou op een camping ook wel moeten), de oudste twee kunnen best alleen of met vriendjes spelen in en rondom een zwembad (met toezicht).quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:31 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Er zitten wel kinderen en ze speelt ook zeker wel met andere kinderen. Alleen heeft ze op een camping meer vrijheid op deze leeftijd denk ik. Als je op een veldje rond de speeltuin staat kan je haar wat makkelijker los laten. Dat zie ik voorlopig op die resorts met een zwembad op elke hoek nog niet zo snel gebeuren. Daarnaast treffen wij steeds resorts zonder Nederlandse kinderen.
Het zal inderdaad iets van glamping of een caravan huren worden gok ik. Het komt vast goed. Er is keuze genoeg.
Ik zou het een beetje af laten hangen van wat je wil zien en doen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 08:57 schreef Schanu het volgende:
Wij zitten al te denken aan te vakantie van volgend jaar. Eerst dachten we aan Italie, we horen goede verhalen over het Levico meer, maar de meeste reviews van diverse campings die ik lees gaan over geluidsoverlast tot laat in de avond. En dat is een absolute nee voor ons.
Toen overwogen we Hongarije, of Tsjechie, maar het is lastig om iets te vinden wat een beetje bij ons past en leuk betaalbaar is. We willen een keer echt wat anders dan Frankrijk, maar tegelijkertijd spreken juist die Franse campings ons wel aan.
Nu opperde vrouwlief afgelopen week opeens Zweden en daar ben ik ook wel van gecharmeerd. Ik ben er als kind met mijn ouders geweest en vond het daar prachtig. Maar behalve die ene keer ben ik er nooit geweest en ik heb geen idee waar ik uberhaupt moet beginnen met zoeken naar een geschikt(e) vakantiepark of camping (met een huur accommodatie). Heeft iemand tips? Onze hond moet mee en een zwembad en speelgelegenheid voor de kinderen (tegen die tijd 9 en 10) zijn een must.
Je kan je een beetje orienteren via bijvoorbeeld Buro Scanbrit. Die bieden rondreizen aan (met de eigen auto) maar ook losse accomodaties. Niet zozeer om te boeken maar om een beeld te krijgen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 08:57 schreef Schanu het volgende:
Wij zitten al te denken aan te vakantie van volgend jaar. Eerst dachten we aan Italie, we horen goede verhalen over het Levico meer, maar de meeste reviews van diverse campings die ik lees gaan over geluidsoverlast tot laat in de avond. En dat is een absolute nee voor ons.
Toen overwogen we Hongarije, of Tsjechie, maar het is lastig om iets te vinden wat een beetje bij ons past en leuk betaalbaar is. We willen een keer echt wat anders dan Frankrijk, maar tegelijkertijd spreken juist die Franse campings ons wel aan.
Nu opperde vrouwlief afgelopen week opeens Zweden en daar ben ik ook wel van gecharmeerd. Ik ben er als kind met mijn ouders geweest en vond het daar prachtig. Maar behalve die ene keer ben ik er nooit geweest en ik heb geen idee waar ik uberhaupt moet beginnen met zoeken naar een geschikt(e) vakantiepark of camping (met een huur accommodatie). Heeft iemand tips? Onze hond moet mee en een zwembad en speelgelegenheid voor de kinderen (tegen die tijd 9 en 10) zijn een must.
Bretagne is ook echt heel leuk, met mooie natuur en schattige kleine stadjes met leuke marktjes enzo. Ik vind het wel een aanrader!quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:37 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben zweden afgeschreven vanwege de mindere zwembaden en best flinke kans op kouder weer. Dan vind ik zwemmen in een meertje niks...
Wij hebben nav de tips hier (dank!) nu twee finale opties voor volgend jaar. Een camping aan het meer van Annecy en eentje aan de Bretonse kust. Heb net prijzen opgevraagd en ben benieuwd. IIg niet zo warm :-D
Zat je in een lodge of zo'n villa? Ik opteer voor de villa omdat die meer ruimte lijkt te hebben in de woonkamer. Met een beetje ongeluk is het eind december slecht weer en dan is een beetje een ruime woonkamer wel zo fijn.quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:23 schreef DaMart het volgende:
[..]
Wij zijn daar vorig jaar in februari geweest. Kinderen hebben zich prima vermaakt in zwembad en de speeltuinen. Indoor is wat aan de kleine kant, maar dat had t.o.v. andere parken dan weer als voordeel dat ook de kinderen er niet de hele dag wilden doorbrengen.
En je zit inderdaad zo aan het strand. Wij hadden gehoord dat daar nog wel eens haaientanden aanspoelen, dus schep en zeef mee naar het strand en de kinderen gingen enthousiast zoeken. Helaas niks gevonden toen.
Ja, en leuke boottochtjes naar eilandjes enzoquote:Op maandag 17 augustus 2026 11:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bretagne is ook echt heel leuk, met mooie natuur en schattige kleine stadjes met leuke marktjes enzo. Ik vind het wel een aanrader!
Het meer van Annecy staat ook nog op mijn lijstje, schijnt sprookjesachtig mooi te zijn heb ik mij laten vertellenquote:Op maandag 17 augustus 2026 11:37 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben zweden afgeschreven vanwege de mindere zwembaden en best flinke kans op kouder weer. Dan vind ik zwemmen in een meertje niks...
Wij hebben nav de tips hier (dank!) nu twee finale opties voor volgend jaar. Een camping aan het meer van Annecy en eentje aan de Bretonse kust. Heb net prijzen opgevraagd en ben benieuwd. IIg niet zo warm :-D
Wij zaten toen in een zespersoons lodge met zijn vieren. Was op zich genoeg ruimte. Onze kinderen waren toen 6 en 3, dus heb niet echt gelet op activiteiten voor tiener.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:30 schreef exode het volgende:
[..]
Zat je in een lodge of zo'n villa? Ik opteer voor de villa omdat die meer ruimte lijkt te hebben in de woonkamer. Met een beetje ongeluk is het eind december slecht weer en dan is een beetje een ruime woonkamer wel zo fijn.
Ik weet niet hoe het nu is. Maar toen ik als kind in Zweden was en de scholen begonnen daar weer, was meteen de camping leeg en heel veel gesloten.quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:34 schreef exode het volgende:
Het scheelt ook wanneer je boekt, wij gaan bewust pas in augustus omdat de Scandinavische landen dan alweer naar school gaan (vanaf 10-08 was dat dit jaar).
Dan is een stukje rustiger, 1 nadeel sommige attracties gaan dan ook eerder dicht of zijn alleen op bepaalde dagen open.
Zodra het boekingsysteem van Isaberg open is voor augustus boeken wij alvast, je kan toch tot vrij laat annuleren. We gaan volgend jaar waarschijnlijk de trip doen die we dit jaar wilden doen. Scheelt weer uitzoekwerkHeb ik meer tijd om de andere vakanties uit te zoeken.
Wat ik bij ons op het park veel zie is van die verplaatsbare hondenomheining die mensen dan rondom (een deel van) het tuintje zetten. Dan kan de hond toch lekker buiten.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:35 schreef exode het volgende:
Overigens is Ouddorp ook nog een optie voor de week van Oud en Nieuw. Daar zijn we al een keer of 7 geweest en bevalt altijd goed. Nadeel is alleen dat er geen omheinde tuin is (voor de pup)
Die ga ik is even bekijken, dank voor de tip!quote:[b]Op maandag 17 augustus 2026 12:35 schreef exode
Laurilynne, al eens naar Farmcamps gekeken? Dat is op die leeftijd wel erg leuk en genoeg vriendjes om mee te spelen. Wij zijn destijds naar die in Kamperland en Vorstenbosch geweest, allebei erg leuk. Onze kinderen waren toen 2 en 6 jaar. Als je naar de site gaat, zie je nog promotiefoto's met onze 2 blondies erop
Dat was bij ons niet hoor, genoeg Nederlanders, Duitsers en Engelsen maar wel een stuk rustiger en goedkoper. De kleine attracties zijn wat eerder gesloten.quote:Op maandag 17 augustus 2026 15:11 schreef F_r het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het nu is. Maar toen ik als kind in Zweden was en de scholen begonnen daar weer, was meteen de camping leeg en heel veel gesloten.
Die hebben we ook gezien inderdaad, maar je mag ze niet altijd plaatsen. Moeten ook kijken hoe ze zich ontwikkelt qua gedrag, nu heeft ze buien dat ze de halve ren sloopt. En dan moet ze nog een stuk groter worden......quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:37 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Wat ik bij ons op het park veel zie is van die verplaatsbare hondenomheining die mensen dan rondom (een deel van) het tuintje zetten. Dan kan de hond toch lekker buiten.
Misschien is dat voor jullie ook een optie, ben je wat minder afhankelijk waar je naar toe gaat.
Het zijn eigenlijk stokken met netten er tussen (je hebt ze ook in panelen maar dat is meteen weer duurder en neemt meer plaats in beslag in de auto
Met hond van 8 maanden ging dit tijdens kamperen hier helemaal topquote:Op maandag 17 augustus 2026 18:37 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Wat ik bij ons op het park veel zie is van die verplaatsbare hondenomheining die mensen dan rondom (een deel van) het tuintje zetten. Dan kan de hond toch lekker buiten.
Misschien is dat voor jullie ook een optie, ben je wat minder afhankelijk waar je naar toe gaat.
Het zijn eigenlijk stokken met netten er tussen (je hebt ze ook in panelen maar dat is meteen weer duurder en neemt meer plaats in beslag in de auto
Ik ben eigenlijk wel heel erg geïnteresseerd in je fantastische huisje. Ik vind kamperen heerlijk maar niet zo meer met chaotische echtgenoot, kind èn nu ook nog een hondquote:Op zondag 16 augustus 2026 19:37 schreef Clubsoda het volgende:
Ik prijs mezelf (wel vaker) gelukkig met tenminste 1 kind wat al 14 jaar niet taalt naar "vriendjes" (en de jongste laat daar ook maar weinig van zien tot nu toe). Het lijkt me ingewikkeld om mijn vakantie af te moeten laten hangen van de leukheid van onbekenden.
Wij gaak goed op niet te heet, gezellige stadjes, koffie drinken, mooie natuur, zwemmen, beetje wandelen. Hoe dat precies uitpakt, is elkaar weer een beetje anders. Ik hen twee regels: ik ga niet kamperen en we gaan niet naar FrankrijkIn de afgelopen jaren betekende dat regelmatig Duitsland, maar ook Engeland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk of gewoon Nederland. Nu zijn we in de Ardennen en morgen rijden we door voor een paar nachten naar de Eifel. Voor volgend jaar nog geen idee, vrouw wil graag weer naar Zweden en ik zou heel graag terug willen naar het fantastische huisje in de Allgäu waar we vorig jaar waren. Nu de jongste zo langzaam aan een kleuter wordt en we uit de luiers en kinderbedjes zijn, vind ik bijvoorbeeld overtochten naar Scandinavië ook weer minder ingewikkeld.
De zonsverduistering daar ook.quote:
Appartement.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:59 schreef Tink89 het volgende:
Ik had een leuke camping in het zillertal gevonden, maar die was peperduur, er gold middagrust en de kinderen mochten alleen voetballen in de speeltuin, niet rondom onze eigen plek. Maar ik sta open voor suggesties… goed zwembad en schoon sanitair zijn keiharde eisen.
Ja zeker wel, maar dan moet de jongste even iets meer kilometers in de benen kunnen hebben voor we die kant op gaanquote:Op maandag 17 augustus 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
Zijn er geen mensen geïnteresseerd in Oostenrijk?
Tja niet iedereen wil dat hè, men bezit een kampeermiddel.quote:
Nou, ik vind het opmerkelijk hoeveel een kind opeens kan lopen als er een kilometers lange knikkerbaan is.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:08 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ja zeker wel, maar dan moet de jongste even iets meer kilometers in de benen kunnen hebben voor we die kant op gaan. Want als we dan de bergen in gaan, wil ik ook kunnen wandelen zonder Miepende Miep. Ik heb al een aardig lijstje verzameld van knikkerbanen en glijbaanpaden, dus wie weet. Maar eerst volgend jaar toch echt nog een keer Denemarken.
Romex.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:12 schreef exode het volgende:
Oostenrijk vonden wij ook geweldig! Wij gaan vast nog wel eens terug.
Dit jaar ook gekeken maar ik vond het erg lastig om leuke accomodaties te vinden. Vaak zijn het de schattige Oostenrijkse huizen die zijn omgebouwd tot appartementen. Klinkt leuk maar zijn ook erg gehorig.
Wie weet nog eens maar dan moet ik me goed verdiepen in leuke accomodaties.
Als er één land is waar je struikelt over de accommodaties is het Oostenrijk. Kan me niet voorstellen dat je daar niks vindt. En gehorig heb ik nog nooit meegemaakt op allerlei plekken in die mooie huizen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:12 schreef exode het volgende:
Oostenrijk vonden wij ook geweldig! Wij gaan vast nog wel eens terug.
Dit jaar ook gekeken maar ik vond het erg lastig om leuke accomodaties te vinden. Vaak zijn het de schattige Oostenrijkse huizen die zijn omgebouwd tot appartementen. Klinkt leuk maar zijn ook erg gehorig.
Wie weet nog eens maar dan moet ik me goed verdiepen in leuke accomodaties.
Ja sorryquote:Op maandag 17 augustus 2026 21:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Als er één land is waar je struikelt over de accommodaties is het Oostenrijk. Kan me niet voorstellen dat je daar niks vindt. En gehorig heb ik nog nooit meegemaakt op allerlei plekken in die mooie huizen.
Clofers holiday Parcs en Alpendorf Dachstein West bijvoorbeeld hebben losse chalets. Deze twee zijn we zelf geweest dan ook maar er is nog veel meer aanbod.
Ja dat.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Als er één land is waar je struikelt over de accommodaties is het Oostenrijk. Kan me niet voorstellen dat je daar niks vindt. En gehorig heb ik nog nooit meegemaakt op allerlei plekken in die mooie huizen.
Clofers holiday Parcs en Alpendorf Dachstein West bijvoorbeeld hebben losse chalets. Deze twee zijn we zelf geweest dan ook maar er is nog veel meer aanbod.
Beetje okay weer in het vooruitzicht?quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:34 schreef Mathijz het volgende:
Volgende week voor het eerst naar Molke met kinds 3,5 jaar en 12 weken. Na het gemak van huisjes nu voor het eerst glamperen.
Jarenlang de caravan als tweede huis op Het Grote Bos in Doorn/Zeist neergezet. Van voorjaar tot herfstvakantie. Kostte ook niet zoveel, zo'n seizoensplaats. En lekker ieder weekend en vakantie de mogelijkheid om de gaan. Super fijne tijden gehad. Toen dochter nog onder de 12 was.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:08 schreef laziness het volgende:
[..]
Tja niet iedereen wil dat hè, men bezit een kampeermiddel.
Wij zijn net een week weer in Oostenrijk geweest met zonsverduistering op de berg. Ik vind voor een weekje in de zomer of met wintersport juist een hotel met verwöhnpension echt top.
Ja hoor. Deze zomer nog twee weken geweest in een appartementenhuis dat door Nederlanders wordt gerund. Ja, je hoorde af en toe de kinderen in het appartement boven ons rondrennen, maar de benedenburen hebben die van ons vast ook wel eens gehoord.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
Zijn er geen mensen geïnteresseerd in Oostenrijk?
Wij vinden dat echt geweldig.
Voor mij is het echt al jaren geleden. Ik denk dat ze nu ook beter ingespeeld zijn op toeristen uit andere landen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 20:11 schreef exode het volgende:
[..]
Dat was bij ons niet hoor, genoeg Nederlanders, Duitsers en Engelsen maar wel een stuk rustiger en goedkoper. De kleine attracties zijn wat eerder gesloten.
Ik vind het heerlijk om dus in augustus te gaan en niet op de topdrukte in juli.
Ik was er een paar weken terug omdat ik met puber daar een bootje gehuurd had om op de Regge te varen en ik vond het park er super sfeervol uitzien. Puur op basis daarvan zou ik het aanraden. Hele relaxte, natuurlijke vibe tov de bekende ketens.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:34 schreef Mathijz het volgende:
Volgende week voor het eerst naar Molke met kinds 3,5 jaar en 12 weken. Na het gemak van huisjes nu voor het eerst glamperen.
Triassic park bij Waidring, toevallig?quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:43 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja hoor. Deze zomer nog twee weken geweest in een appartementenhuis dat door Nederlanders wordt gerund. Ja, je hoorde af en toe de kinderen in het appartement boven ons rondrennen, maar de benedenburen hebben die van ons vast ook wel eens gehoord.
Maar er was een speeltuin bij het appartement en een speelkamer binnen en het buitenzwembad was 5 minuten lopen (erg welkom met de temperaturen daar toen wij er waren). En de eerste week waren er 10 gezinnen, waarvan 9 Nederlands, dus ook wat fijner voor de kinderen om contact te leggen met leeftijdsgenootjes.
We kregen ook een kaart waarmee je gratis toegang of korting kreeg voor bepaalde liften en bezienswaardigheden en het OV was daarmee gratis. Helaas viel de lift naar het Triasic Park niet onder de gratis liften, want die was best prijzig voor vier personen.
Ja, diequote:Op maandag 17 augustus 2026 21:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Triassic park bij Waidring, toevallig?
Daar zitten wij ook naar te kijken. Is wel onderdeel van de Kitzbüheler Alpen Sommer Card (die gezinsprijzen hebben), maar niet van de gratis lifttkaart die wij hebben.![]()
Even goed plannen met de mooie dagen die er nog komen en wat we nog meer willen.![]()
Voor mij voornamelijk dat je fiets gratis mee naar boven mag (dat is wel vaker). En dat je over de bergkam helemaal naar Duitsland kunt fietsen. Vind ik zo schitterend.
Maar de warmte is voorbij en nu veel regen. Al is het voornamelijk snachts.
Ja. Dat is mijn ervaring ook.quote:Op maandag 17 augustus 2026 22:04 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, die.
Wij zijn er op een dag geweest dat het in het dal ruim 32 graden was. Op de berg was het ook nog 27 graden, maar er waren wel schaduwplekken en verschillende waterspeelplaatsen.
Wij hebben ieder jaar een weekend met neven, nichten, aanhang en kinderen van mijn man, en dan huren we vier 8-persoons huisjes (en tegenwoordig nog een 4-persoons erbij, familie blijft groeien) op een Center Parcs of Landal park ofzo. Geen grote woonkamer, maar er zijn nogal wat kinderen die graag willen zwemmen en van de glijbanen en dan is Center Parcs perfect. En er kunnen met een beetje goede wil wel 30 mensen in een huisje in de woonkamer. Die goede wil is wel van belangquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:09 schreef exode het volgende:
Ik ben het ermee eens dat Oostenrijk een fantastisch vakantieland is maar wij vonden dit jaar gewoonweg niets waar we enthousiast van werden.
Met Appart Laijola hebben we goede ervaring maar die zaten ramvol.
Sowieso zijn wij meer van de huisjes dan appartementen en dat is goed zoeken in Oostenrijk zeker als je de rest van onze eisen erbij zet.![]()
Gaan nu ook eens op zoek naar iets waar we met 3 gezinnen kunnen verblijven en mijn moeder. Is voor een weekend, in Nederland, het liefst zo'n huis waar je je eigen woonkamer hebt en 1 grote gezamelijke woonkamer. Waar honden mee mogen ook nog eens en het liefst met wat vertier voor de 8 en 12 jarige. (mijn neven en nicht die ook megaan zijn al volwassen)
30 mensen in een standaard centerparcs woonkamer klinkt echt als de helquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij hebben ieder jaar een weekend met neven, nichten, aanhang en kinderen van mijn man, en dan huren we vier 8-persoons huisjes (en tegenwoordig nog een 4-persoons erbij, familie blijft groeien) op een Center Parcs of Landal park ofzo. Geen grote woonkamer, maar er zijn nogal wat kinderen die graag willen zwemmen en van de glijbanen en dan is Center Parcs perfect. En er kunnen met een beetje goede wil wel 30 mensen in een huisje in de woonkamer. Die goede wil is wel van belang
We hebben gekeken naar de Orangerie op Duinrell. Dat is ontzettend tof, maar ook behoorlijk duur.
Dat klinkt ook goed!quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:24 schreef Tink89 het volgende:
Wij hadden bij Landal hoog vaals ooit twee aan elkaar gekoppelde achtpersoonshuisjes. Aparte bovenverdiepingen, maar de woonkamer kun je met een tussendeur aan elkaar koppelen. Ideaal!
Je hebt dan twee van deze en die witte - normaal gezien geluidsdichte - deur kan dus open. https://www.landal.nl/parken/hoog-vaals/accommodaties/8l2?_gl=1*uq3ll0*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjwhZDUBhBGEiwAbi5bjmL75YTlYrZBayERpxi9tHedap7Pv6nTdsqH92JMgl2ou-EIs4dgYRoCi1kQAvD_BwE&gbraid=0AAAAAqquuPmblj4FCE248TTkT7MW8BrHg#filter:eyJhIjoiMjEtMDktMjAyNiIsImQiOiIyNS0wOS0yMDI2IiwibmQiOjUsInN0Ijo5MTV9quote:
Er passen echt heel veel mensen bij elkaar op de bank, een paar ervoor op de grond, extra stoelen uit andere huisjes en klaar ben jequote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:16 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
30 mensen in een standaard centerparcs woonkamer klinkt echt als de helmet 8 personen in een 8 persoonswoonkamer is al redelijk vol door de vaak rare indeling icm oude banken. Wij hebben het ooit tot 19 personen gered met een sinterklaasviering, maar dat paste alleen doordat er 6 peuters/baby’s bij waren die grotendeels op schoot zaten.
Oh, Marveld heeft ook 8-10 persoons huisjes, en die zijn echt mooi!quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:22 schreef exode het volgende:
1 huis is een no go, 3 aparte huizen is een optie maar dan zijn de woonkamers te klein om met zijn allen in te zitten.
We zijn met 10 volwassenen en 2 kinderen. Eventueel zouden 2 4 persoonshuisjes en 1 groot huis ook een optie zijn. Het zou zo ideaal zijn als je een reunie huis kunt boeken.
Mij krijg je niet in een CP he, been there, done that, never again.
Een simpel overdekt zwembad en een airtrampoline buiten is al goed. Ik denk dat de rest van de familie een bowlingbaan ook leuk vindt.
Heideheuvel klinkt goed, daar ga ik eens naar kijken.
Het moet in een straal van maximaal 100 kilometer van Breda liggen en maximaal 150 kilometer van Utrecht.
Tradioneel Hollands zomerweer, mag ook voor een nederlandse camping.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Beetje okay weer in het vooruitzicht?
De marketing straalt dat inderdaad al goed uit. Met redelijk weer een fluisterbootje huren was wel het idee.quote:Op maandag 17 augustus 2026 21:46 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik was er een paar weken terug omdat ik met puber daar een bootje gehuurd had om op de Regge te varen en ik vond het park er super sfeervol uitzien. Puur op basis daarvan zou ik het aanraden. Hele relaxte, natuurlijke vibe tov de bekende ketens.
Die ken ik inderdaad, zijn we 11 jaar geleden geweestquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:41 schreef Jentin het volgende:
Onthaasten in de Achterhoek heeft geweldige huisjes in verschillende groottes, met hot tub/sauna/jacuzzi of zelfs een privé zwembadje en een bedstee en zulks. Weet niet of het de 100km van Breda-grens haalt.
4 weken op vakantie in een appartement?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:26 schreef capricia het volgende:
Ik wil even iets tegen jullie aanhouden;
We zijn 4 weken op vakantie in een appartement.
En mijn puber wil maximaal om de dag wat buiten met ons doen. En wil verders gewoon gamen en met rust gelaten worden. (Waarbij wij de was en het eten moeten verzorgen en voornamelijk weg moeten zijn )
En wordt boos als de plannen veranderen. En er dus twee dagen gewandeld of überhaupt iets fysieks gedaan moet worden.
Is dit normaal?
Wat bedoel je daarmee?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:31 schreef mitt het volgende:
[..]
4 weken op vakantie in een appartement?
Mijn hemel, arme jongen.
Interessant. Thanks.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:53 schreef mousemicky het volgende:
Vier weken een groot appartement zou voor mijn puber van 13 ook geen goed idee zijn. Afgelopen vakantie geleerd: hoe groter het huis, hoe kleiner de kans dat hij de slaapkamer uit wil komen. De twee kleinste stuga's dwongen hem naar buiten, en zorgde ervoor dat t een stuk gezelliger werd.
Een appartement zou ik trouwens ook niet snel boeken, ik wil meteen naar buiten kunnen lopen, en zeker geen boven/onderburen hebben.
Sowieso vier weken op 1 plek zou ik zelf niet trekken, en mijn kinderen zeker niet. Hier dus max 5 nachten op 1 locatie geweest, nieuwe omgeving, nieuwe dingen om te zien/doen hielp hier enorm om de kinderen enthousiast te krijgen.
Als ik naar mijn eigen 14 jarige kijk dan denk ik dat hij 4 weken idd wat aan de lange kant zou vinden en ook echt wel eigen ruimte nodig zou hebben. Hij heeft het nodig om zijn eigen ding te doen, met vrienden af te spreken etc. Dus zijn gedrag vind ik niet heel vreemd eigenlijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:26 schreef capricia het volgende:
Ik wil even iets tegen jullie aanhouden;
We zijn 4 weken op vakantie in een appartement.
En mijn puber wil maximaal om de dag wat buiten met ons doen. En wil verders gewoon gamen en met rust gelaten worden. (Waarbij wij de was en het eten moeten verzorgen en voornamelijk weg moeten zijn )
En wordt boos als de plannen veranderen. En er dus twee dagen gewandeld of überhaupt iets fysieks gedaan moet worden.
Is dit normaal?
(Ik vind het lastig om een 14 jarige de hele dag alleen de laten en gewoon 'doei' te zeggen)
Wat zijn de uitstapjes dan? Hoe is jullie vakantie leven in die vier weken dan?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat bedoel je daarmee?
Het heeft meer badkamers en m2 enzo dan thuis.Het appartement is 8 persoons en we zijn met zijn drieën.
Denk niet dat dat het issue is.
Denk je dat we teveel op elkaars lip zitten?![]()
Interessante take. Omdat het hier wel gelijkvloers is.
O ja, een deel van de vakantie thuis wilde S ook echt wel. Dus dit jaar 2,5 week thuis, 2,5 weg en nu nog ruim 2 weken thuis. Die rust van thuis zijn, niets hoeven, beetje rommelen op haar eigen kamer, eens afspreken met vriendinnen, is ook echt vakantie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:26 schreef laziness het volgende:
Mijn kind vindt het heel fijn om in de vakantie ook thuis te kunnen rotzooien en in de eigen omgeving te zijn. Alle weken weg zou je hem ook erg ongelukkig mee maken.
Tegelijkertijd zou hij niet weigeren deuren open te doen en mokkend gewoon meegaan om vervolgens toch plezier te hebben.
We waren nu in totaal ook vier weken weg (eerste 3 weken en laatste week) en hij was een midweek bij opa en oma en dat was toch minder thuis dan hij het liefste heeft gaf hij aan dus dat doen we volgend jaar anders.
Ik weet niet goed hoe ik hier op moet reageren.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat zijn de uitstapjes dan? Hoe is jullie vakantie leven in die vier weken dan?
Zo rond die leeftijd vond onze dochter de camping ook niet meer zo interessant en dat werd ook een wat moeizame vakantie. We zijn het jaar erop anders op vakantie gegaan: een rondreis van 3,5 week door Zuid Engeland en Wales. Gezamenlijk uitgezocht, alle drie wat dingen ingebracht die we wilden doen of bezoeken. Een week een huisje in Wales op een mooie plek en verder telkens een dag of 3-4 op een plek. Uitstapjes waren abdijen en historische plekken die wij wilden zien, shoppen in Londen (dochter), Harry Potter studio’s, lange afstandswandeling, spelletjes doen. En in de week in het huisje ook gewoon eens hangen.
Sindsdien doen we dat: een combi van rondreizen, wat langer op één plek en allemaal wat inbrengen wat we willen doen of zien of bezoeken.
Onze wel. Niet per se de hele dag, hè. En we zoeken een leuk restaurantje om wat te eten.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:42 schreef capricia het volgende:
Maar hoe doen jullie dat dan met pubers?
Om de dag iets gezelligs of uit eten?
Want iedere dag activiteiten wil ze echt niet meer.
Maar kennelijk vindt de puber dat nu niet meer zo tof. Misschien eens bespreken wat de puber een leuke vakantie zou vinden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet goed hoe ik hier op moet reageren.
De camping.... Dat is al jaren geleden.
Spelletjes doen savonds? Nooit geen interesse in gehad, vanuit kind.
Wij gaan echt meestal 6 weken weg. We huren een villa. Met housekeeping. En laten vrienden over komen.
Ja.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar kennelijk vindt de puber dat nu niet meer zo tof. Misschien eens bespreken wat de puber een leuke vakantie zou vinden.
Maar de boodschap is dat er afwisseling is, er samen een vakantie wordt samengesteld en dat men ook tijd thuis doorbrengt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet goed hoe ik hier op moet reageren.
De camping.... Dat is al jaren geleden.
Spelletjes doen savonds? Nooit geen interesse in gehad, vanuit kind.
Wij gaan echt meestal 6 weken weg. We huren een villa. Met housekeeping. En laten vrienden over komen.
Leg het in de week. Zeg dat je graag input krijgt voor de volgende vakantie. En dat de puber alles mag aangeven wat ze wil: wel/niet op vakantie, 1-2-3-4-5-6 weken, welke landen wel/niet, etc. Gewoon zonder grenzen eens horen wat ze zou willen. Ze hoeft geen vakantie 100% naar haar zin, maar dan is er wel meer rekening mee te houden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
En daar krijg ik dus geen antwoord op.
Puber wil niet iedere dag activiteiten en wil gewoon gamen En met rust gelaten worden. En weet het verder ook niet. En bij doorvragen wordt puber boos.
Zoiets?
Denk je dat daar het probleem zit?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Maar de boodschap is dat er afwisseling is, er samen een vakantie wordt samengesteld en dat men ook tijd thuis doorbrengt.
Misschien moet je daarop reageren ipv nog een keer je housekeeping te benoemen.
Het zou kunnen. Probeer het eens.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk je dat daar het probleem zit?
niemand heeft het over zes weken alleen thuis.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Leg het in de week. Zeg dat je graag input krijgt voor de volgende vakantie. En dat de puber alles mag aangeven wat ze wil: wel/niet op vakantie, 1-2-3-4-5-6 weken, welke landen wel/niet, etc. Gewoon zonder grenzen eens horen wat ze zou willen. Ze hoeft geen vakantie 100% naar haar zin, maar dan is er wel meer rekening mee te houden.
Nu 14, dus volgend jaar 15? Zes weken alleen thuis lijkt me dan nog wat veel van het goede? Dus zelf zes weken weg wordt dan ook lastig?
Gaan jullie iedere schoolvakantie de hele vakantie weg?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:13 schreef capricia het volgende:
[..]
niemand heeft het over zes weken alleen thuis.
No way.
En die input-vraag doen we allang. En voornamelijk rond de meivakantie die hier twee weken is.
En ook met die input blijft de realiteit gewoon twee weken zo min mogelijk fysiek doen![]()
Is mijn puber zo anders?
Nee.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gaan jullie iedere schoolvakantie de hele vakantie weg?
Je doet het alsof een camping minderwaardig isquote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Maar een paar.
De meivakantie bepaalt ze helemaal zelf. Mag thuis of elders. Ze wil dan zelf meestal twee weken Griekenland of Spanje of zo. Maar dat hoeft helemaal niet.
De zomervakantie zijn we standaard gewoon weg. En dat is geen camping.
Ik doe absoluut niet of een camping minderwaardig is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je doet het alsof een camping minderwaardig isHet is maar net waar je van houdt.
Dit jaar hadden we allemaal hotels en chambre d’hotes, soms ergens een huisje of appartement, Airbnb. Afwisselend en afhankelijk van wat we allemaal willen doen en waar we heen willen.
Ik zou zelf ook geen vier weken op één plek willen blijven. Ik wil best vier weken op vakantie, maar dan wordt er wel gereisd.
Wat een flauwe sneer. Hoop dat het je goed doet.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Maar struggles met pubers op vakantie, die je halve vakantie kunnen bederven , is dus niet iets wat anderen herkennen hier?
Dat was eigenlijk mijn insteek.
Ik zoek wat erkenning. En niet de gezinnen die het 100% vredelievend hebben met spelletje savonds en je wel even vertellen hoe het moet.
Dat is geen sneer. Dat is zoeken naar erkenning. Vanuit mij.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een flauwe sneer. Hoop dat het je goed doet.
Mensen, waaronder ik, proberen mee te denken. Dat leek te zijn wat je wil. Kennelijk niet. Ook goed.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is geen sneer. Dat is zoeken naar erkenning. Vanuit mij.
Okay.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mensen, waaronder ik, proberen mee te denken. Dat leek te zijn wat je wil. Kennelijk niet. Ook goed.
Mijn oudste (brugklas) is nog geen volledige puber, maar als we die niet zouden activeren zou hij ook rustig dagen achtereen gamen, denk ik. Moet ook vaak diep zuchten als hij toch mee móet, maar is denk ik nog nét jong genoeg om hem te kunnen dwingen mee te gaan en daarbij zijn curve op te houden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Maar struggles met pubers op vakantie, die je halve vakantie kunnen bederven , is dus niet iets wat anderen herkennen hier?
Ik zoek wat erkenning. En niet de gezinnen die het 100% vredelievend hebben met spelletjes savonds en je wel even vertellen hoe het moet.
(Dat lijkt me heel fijn, maar is hier niet de realiteit)
Het is een voorbeeld.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay.
Dan praten we langs elkaar heen.
Want gezellig spelletjes samen spelen savonds is hier sws niet echt een ding. Met onze puber.
Ik denk oprecht dat jij een heel tof gezin hebt. Wat we allemaal wel zouden willen hebben. Harmonieus, intelligent, invoelend.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is een voorbeeld.
Maar goed. Ik hou ermee op, want ik ben schijnbaar heel denigrerend van een gezin dat heel vredelievend met spelletjes in de avond wel even vertelt hoe het moet.
Succes.
Je toevoeging ‘en dat is geen camping’ klonk toch echt alsof dat niet goed genoeg zou zijn, maar een luxe huis met housekeeping wel goed genoeg. Sorry dat ik dat dan kennelijk verkeerd begreep.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 00:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk oprecht dat jij een heel tof gezin hebt. Wat we allemaal wel zouden willen hebben. Harmonieus, intelligent, invoelend.
Ik denk dat je een geweldige dochter hebt. Die emotioneel en intellectueel goed ontwikkeld is. En het geweldig doet.
En tips en inzichten zijn altijd welkom! Van iedereen!
Maar ik denk ook dat niet ieder gezin en kind zo is. Dat de dynamiek elders anders kan zijn. Voornamelijk uit karakter en persoonlijkheden.
Botsingen. Verwachtingen. Persoonlijkheden.
Opmerkingen over 'je doet alsof een camping minderwaardig is' schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Want wat weet je over ons? Alle jaren dat we wel gelukkig waren op de camping. En nu met puber niet meer.
En meer vakanties met puber zijn niet zo leuk meer.
En misschien ligt dit heel erg aan ons , wij als ouders. Moeten we dochter meer loslaten. Zoals jij dat doet. Maar ik vind dat moeilijk.
Beetje hetzelfde hier.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:55 schreef Jentin het volgende:
[..]
Mijn oudste (brugklas) is nog geen volledige puber, maar als we die niet zouden activeren zou hij ook rustig dagen achtereen gamen, denk ik. Moet ook vaak diep zuchten als hij toch mee móet, maar is denk ik nog nét jong genoeg om hem te kunnen dwingen mee te gaan en daarbij zijn curve op te houden.
Hier helpen vooralsnog twee dingen om het leuk te houden:
1) hem verplicht zelf een dag laten uitkiezen/regelen.
2) hem inderdaad gewoon eens in het huisje (in ons geval op een camping) achterlaten en zelf wel weggaan. Afgelopen jaar ging ik met man bijvoorbeeld even een loopje over de boulevard doen, terrasje pakken, en de kinderen bleven gewoon “thuis”. Wij vinden dat boulevardgeslenter namelijk leuk, zij niet. Prima. Alleen al het feit dat hij het idee heeft dat we hem zo’n dag gunnen, stemt hem dan weer welwillender voor uitjes op andere dagen![]()
Met veertien jaar zou ik mijnes trouwens rustig een hele dag op de camping laten en zelf de hort op gaan en dan dus accepteren dat hij daar ligt te vegeteren.
Sorry. Maar dan heb je het niet begrepen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 00:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je toevoeging ‘en dat is geen camping’ klonk toch echt alsof dat niet goed genoeg zou zijn, maar een luxe huis met housekeeping wel goed genoeg. Sorry dat ik dat dan kennelijk verkeerd begreep.
Ik denk niet dat mijn gezin toffer of harmonieuzer is dan andere gezinnen. Sterker nog, ik weet wel zeker van niet
Maar wij hebben onze vakantiestruggles op die manier kunnen tackelen en gaan nog steeds dus met drieën op vakantie. Loslaten blijft hartstikke moeilijk, dat vind ik ook nog steeds. Met kleine stapjes proberen?
Is dan eigenlijk je vraag: kun je een 14-jarige ook een aantal uren alleen achterlaten terwijl je samen met je partner wél iets leuks gaat doen waar de puber geen zin in heeft?
Als dat de vraag is, zou ik denken dat dat best eens kan. Probeer het eens met een kort uitje van jullie, even een boodschap doen of een terrasje pakken.
Ik begrijp je post niet?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 00:28 schreef laziness het volgende:
Nou je eigen toon maakt wel een beetje de muziek hier.
Van de week heeft Tink het over campings want ze heeft een caravan en krijgt van jou één woord als reactie, appartement.
Je benoemt in je eerste reacties steeds dat jullie wel 6 weken weg gaan in een heel groot appartement met housekeeping.
Ik vatte je opmerking over de camping wel hetzelfde op daarna.
Er hebben best veel mensen een reactie gegeven die het niet herkennen maar wel aangeven dat jullie manier van vakantie vieren bij hun pubers ook niet in goede aarde zou vallen.
Tevens geven ze aan wat wel werkt voor hun pubers. Dat bestempel jij vervolgens als wel even vertellen hoe het moet. Over in het verkeerde keelgat schieten gesproken.
Volgende keer een grote disclaimer: ik wil geen tips, enkel erkenning.
Herkenbaar.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:55 schreef Jentin het volgende:
[..]
Mijn oudste (brugklas) is nog geen volledige puber, maar als we die niet zouden activeren zou hij ook rustig dagen achtereen gamen, denk ik. Moet ook vaak diep zuchten als hij toch mee móet, maar is denk ik nog nét jong genoeg om hem te kunnen dwingen mee te gaan en daarbij zijn curve op te houden.
Hier helpen vooralsnog twee dingen om het leuk te houden:
1) hem verplicht zelf een dag laten uitkiezen/regelen.
2) hem inderdaad gewoon eens in het huisje (in ons geval op een camping) achterlaten en zelf wel weggaan. Afgelopen jaar ging ik met man bijvoorbeeld even een loopje over de boulevard doen, terrasje pakken, en de kinderen bleven gewoon “thuis”. Wij vinden dat boulevardgeslenter namelijk leuk, zij niet. Prima. Alleen al het feit dat hij het idee heeft dat we hem zo’n dag gunnen, stemt hem dan weer welwillender voor uitjes op andere dagen![]()
Met veertien jaar zou ik mijnes trouwens rustig een hele dag op de camping laten en zelf de hort op gaan en dan dus accepteren dat hij daar ligt te vegeteren.
Thanks.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 03:17 schreef FlyingFish het volgende:
Capricia, ik denk dat je haar gewoon vrij moet laten tijdens vakanties. Het is geen klein kind meer dat je meeneemt, maar iemand met een eigen wil. Maak vooraf een paar plannen wat jullie willen doen, laat puber bepalen wat ze mee wil doen en doe verder beide gewoon waar je zin in hebt. Sommige mensen doen gewoon het liefst helemaal niets (zeker rond die leeftijd), en voor een simpele vakantie (dus geen dure rondreis) zou dat prima moeten zijn. Laat haar jullie niet beperken, en beperk tegelijk haar ook niet. Of zoek voor volgend jaar een locatie met speciale activiteiten voor pubers of neem een vriendin voor haar mee (al is dat geen garantie op verbetering). Ik heb deze fase bij de kinderen van m’n zussen ook gezien, en pas toen ze verre rondreizen gingen maken werden de kinderen weer enthousiast om mee te gaan.
Ik was overigens 15 toen ik voor het eerst niet meer mee ging op vakantie (de 2 weken in een appartement het jaar ervoor met alleen mn ouders vond ik niet voor herhaling vatbaar), en sindsdien gingen mijn ouders zelf 3 a 4 weken op vakantie per jaar (in september/oktober), en bleef ik alleen thuis. Maar ik had oudere zussen die dan om de paar dagen kwamen eten ofzo, zodat ik soms nog wat gezonds at. Ik vond die weken altijd heerlijk! Wintersport was overigens de uitzondering, daar ging meestal ook nog andere familie mee.
Schotland is ook leuk. Niet warm en niet koud en genoeg te hikenquote:Op zondag 16 augustus 2026 08:40 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is o.a. wat ons tegenhoudt met Scandinavië. Het pakken van dikke truien en lange broeken. Ik heb een chronische knieblessure die heel ongelukkig wordt van een lange broek ook nog.
Ik las dat Noorwegen juist enorme regenval heeft en de oogst daardoor kapot gaat waar het hier juist door droogte is.
Alleen de rest van europa wordt steeds heter dus het is zoeken naar een middenweg inmiddels en dat is nog best lastig. Want in de Dolomieten was het bijvoorbeeld ook 30gr en afgelopen week in Oostenrijk was het op 1200m ook nog 29gr. Dan is een wandeling vanaf het bergstation naar beneden nog steeds behoorlijk zweten.
De Middellandse Zee was in Frankrijk zo warm dat je er zo inliep![]()
Maar het Lago Maggiore is leuk. Zorg wel dat je een camping hebt waar je dan direct het meer op kan want het is niet echt een meer dat als je er langs rijdt heel benaderbaar is en allerlei strandjes heeft.
Dit herken ik wel, maar voor mij is het probleem opgelost nadat ik het advies van mijn moeder heb opgevolgd om de kinderen niet meer te entertainen. En ze lijken dat ook niet nodig te hebben, of in ieder geval minder dan ik dacht qua 1 op 1 aandacht.quote:Op zondag 16 augustus 2026 13:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Is zag laatst een filmpje van iemand die zei:
Kun jij je herinneren dat je vroeger je ouders vroeg om te “spelen”? Samen op de trampoline, zwemmen, etc?
Daar dacht ik aan en moet zeggen het is inderdaad zo dat mijn ouders veel vaker zeiden; ga je maar vermaken, zoek vrienden, ga zelf spelen. En we vroegen dat ook niet:
Wel sprong mijn pa vaak in het zwembad om te ouwehoeren, of ging stoeien enzo, maar niet de hele dag en niet omdat we dat vroegen.
Tegenwoordig hoor je overal kinderen, PAP MAM GA MET ME MEE, IK WIL SPELEN WHEEWHEE.
Dat is echt iets van deze generatie.
Ja bij ons ook, als ik een keer geen zin had vroeger voelde ik me al bijna schuldig, goh geen echte aandacht aan mijn kinderen.
Maar dan is feitelijke bullshit, kan me van vroeger herrineren dat de volwassenen aan tafel, ligbed, elders zaten en wij kinderen onzelf maar vermaakten. Nu waren we met zijn 3en dat scheelt dan ook en je had sneller vrienden dat scheelt ook.
Maar wat vinden jullie?
Het is onterecht normaal geworden dat je als ouder maar moet “spelen” met je kinderen?
Zelf nog geen pubers.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Ik zoek wat erkenning. En niet de gezinnen die het 100% vredelievend hebben met spelletjes savonds en je wel even vertellen hoe het moet.
(Dat lijkt me heel fijn, maar is hier niet de realiteit)
Maar ik denk dat je hem daarmee veel teveel op de huid zit. Telkens activeren en vervolgens moeite met nee accepteren. Ik zou daarmee stoppen. Misschien hem gewoon meedelen dat hij de ene helft van de vakantie mag kiezen (en dan voor mijn part de hele dag doomscrollen) en jullie kiezen de andere helft en dan geen gezeik.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 00:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Beetje hetzelfde hier.
Ik ben helemaal into de geweldloze podcast.
Dat betekent dat ik mijn puber (in het dagelijks leven, dus ook vakantie) steeds opnieuw uitnodig. Om mee te doen. Mee de gaan.
En soms is het een ja, maar ook vaak een nee.
Ik vind dat lastig.
Ja, dit is ook ons ritme. Maar mijn puber geeft ook aan dat hij graag dingen wil doen, van alleen maar thuis hangen raakt hij ook onderprikkeld. Dus uitslapen -de deur uit - thuis hangen is voor ons een fijn ritme.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze wel. Niet per se de hele dag, hè. En we zoeken een leuk restaurantje om wat te eten.
We doen een museum of bezoeken een plaatsje of historische plek. Dat is maar een paar uur op een dag. Verder lunchen we ergens leuk, eventueel schieten we nog ergens een winkel in die bezocht moet worden, wandelen wat. En dan ruimen we tijd in om te lezen of op de telefoon te zitten, dutje te doen, gewoon niks.
Wij gaan ook wel mee naar iets dat zij heel graag wil en voor ons niet zo nodig hoeft. We hebben alle drie vakantie
Onze puber doet het er al een paar vakanties prima op en wil nog steeds graag mee.
Is dat hoe jullie het naar haar verwoorden? Want daar zou ik als puber denk ik ook best lastig vinden. Zo doen we het, punt. Ik herinner me ook een vakantie toen ik 16 was en mijn moeder zonder overleggen nog een paar dagen aan de vakantie plakte. Daar was ik flink ontstemd over.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Maar een paar.
De meivakantie bepaalt ze helemaal zelf. Mag thuis of elders. Ze wil dan zelf meestal twee weken Griekenland of Spanje of zo. Maar dat hoeft helemaal niet.
Maar ook dan kan ze opeens liever om de dag wat doen. En zeker niet iedere dag.
De zomervakantie zijn we standaard gewoon weg. En dat is geen camping.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Ik zoek wat erkenning.
Blij te lezen dat wij niet de enige zijn en mooi wat ervaringen gelezen van ouders met iets oudere kinderen dan die van 10 en 13 van mij.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 22:45 schreef Stansfield het volgende:
Die eigen inbreng vind ik soms ook wel lastig hoor.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:24 schreef Clubsoda het volgende:
De puber is een meisje toch? Waarom hebben we het over 'hij' en 'hem'?![]()
Mijne is ook 14 en het inderdaad een wat een ingewikkeldere leeftijd aan het worden. Sowieso is 4 weken best een lange tijd. De mijne gaat wel goed oo afwisseling, hij was eerst drie dagen bij zijn vader, waarvan 10 weg, nu twee weken op twee verschillende vakantieadressen met ons en dan nog een week thuis. Daarmee is er steeds nieuwe input maar ook wat ruimte om thuis te zijn en ook vrienden te bezoeken.
Ik verwacht wel enige inzet van mijn puber om te vertellen wat hij wil en nodig heeft. Hij is ook dol op doomscrollen maar hij kan ook genieten van activiteiten. Maar dan moet hij wel bespreken wat hij wil. Dat is bijvoorbeeld ergens lekker lunchen, beetje winkels kijken of iets actiefs. En dingen met water. We hebben dit jaar huisjes met een whirlpool/hottub maar een zwembad werkt ook goed. Dus zo balanceren we steeds tussen zijn behoeftes in dingen om te doen, die van zijn kleine broertje en tijd om zich terug te trekken. En af en toe blijft hij inderdaad een dagdeel alleen thuis, maar dat probeer ik beperken. Ik denk dat we ook wel geluk hebben dat hij zelden echt nukkig is. Dus er valt meestal wel mee te overleggen.
Hij heeft overigens nul behoefte aan sociale contacten met onbekenden, dus met een puberhangplek zou je hem echt wegjagen![]()
Dat herken ik wel. Mijn puber is ook dol op (sneakers) shoppen. Mijn vrouw gelukkig ook, dus ik stuur hen dan samen oo pad terwijl ik met de jongste in een speeltuin hang. Hij zou ook uitstekend een fastfoodtour kunnen doenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die eigen inbreng vind ik soms ook wel lastig hoor.
Toen we naar Seattle gingen vorig jaar, werd er vooraf een lijstje gemaakt met (fastfood)ketens die er echt moesten proberen als we toch in de US warenToen we een dag samen optrokken met een collega van man en zijn dochter, bleek ze dezelfde wensen te hebben.
Een aantal van de wensen komt dan ook van TikTok of Insta, en natuurlijk moet er een Sephora bezocht worden waar je ook bent, en even geshopt worden. Ik ben absoluut geen shopper, maar ik ga wel mee en zeg oeh en ah en wacht netjes terwijl ze past. Maar zij gaat dan ook zonder zeuren mee naar een museum en zegt daar ook netjes oeh en ah bij de dingen die ik mooi vind
En soms ben ik ook wel klaar met het oeverloos winkels in en uit lopen en breien we er een einde aan. Handig is dan om eigenlijk dat einde al van tevoren te bespreken, zodat zowel zij als wij weten wanneer het ophoudt
En is zij klaar met het oeverloos door een museum wandelen en is zij al bij het einde als wij pas halverwege zijn. Dus dan gaan wij er ook maar iets sneller door.
Precies dat. Het is immers voor iedereen vakantie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:05 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat herken ik wel. Mijn puber is ook dol op (sneakers) shoppen. Mijn vrouw gelukkig ook, dus ik stuur hen dan samen oo pad terwijl ik met de jongste in een speeltuin hang. Hij zou ook uitstekend een fastfoodtour kunnen doenen terwijl ik dit typ, is hij met mijn vrouw naar verschillende Duitse supermarkten om te kijken welke smaken Monster ze hebben
(en ik zit in de speeltuin).
Het is vooral een beetje geven of nemen inderdaad. Hij gaat ook zonder al te veel zeuren mee op wandelingen, maar ik zorg dan dus ook dat ze niet eindeloos duren.
Nee dat is niet hoe wij dat verwoorden naar haar.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:42 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Is dat hoe jullie het naar haar verwoorden? Want daar zou ik als puber denk ik ook best lastig vinden. Zo doen we het, punt. Ik herinner me ook een vakantie toen ik 16 was en mijn moeder zonder overleggen nog een paar dagen aan de vakantie plakte. Daar was ik flink ontstemd over.ik wilde naar huis naar mijn vrienden. Dus misschien begint praten over haar wensen ook met ruime voelen?
Tegelijkertijd, en dat is vast niet zo geweldloos, zou ik minder uitnodigen en meer op verantwoordelijkheid wijzen. We zijn een gezin, je bent te jong om alles alleen te doen, we moeten het samen rooien dus wat kun jij doen om dat te laten werken? Dat is met een enig kind misschien nog wel een grotere uitdaging, want die zijn veel meer gewend dat alles om hen draait, passen zich minder aan aan anderen en de focus ligt ook altijd op hen en hun stemming. Dat bedoel ik niet lullig, mijn oudste was 11 jaar enig kind en heeft sinds zijn broertje er is echt beter geleerd zich aan te passen.
Om de dag mee is ongeveer verglijkbaar met halve dagen op pad en de andere helft thuis hangen, wat ik hier een paar keer lees, denk ik.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:51 schreef exode het volgende:
Ik zou als ouder vooral erg geirriteerd worden van 4 weken in een appartement met mijn vrouw en kinderen![]()
Die puber van ons is 12 maar qua puberteit 14 a 15 jaar. Wij kiezen de vakantieplekken uit op entertainment bij de voordeur. Dus een huisje op een park. Animatie maak je hem absoluut niet blij mee maar een voetbalveld, zwembad en trampoline wel. En daar hangt ie echt geen hele dag maar een uurtje lukt hem nog wel.
Afgelopen vakantie in Winterberg is hij ook niet met alles mee geweest.
En wij zijn van die ouders die ook in de vakantie schermtijd hebben, dus hij gaat zich vervelen en blijkt dan enorm creatief te zijn in bezigheden vinden.
We hebben met hem de afspraak dat ie om de dag met ons mee moet overigens. Elke dag met je ouders en zusje rondhangen is als puber natuurlijk helemaal niet leuk. Als ik het zo lees ben ik bijna bang dat we hem te los laten.
Voor dat kind had ik een slechte rug waardoor ik beter op een bankje kan wachten met een boekquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Precies dat. Het is immers voor iedereen vakantie.
Bij ons is wonderbaarlijk genoeg mijn man veel geduldiger met shoppen dan ik. En soms vind ik het ook wel leuk, of geniet ik dan maar van de mooie straatjes waar we door lopen, of prijs me gelukkig dat ik in Parijs ben. Kleine gelukjes. Ik heb geen jonger kind dat ik als escape kan gebruiken
Maar als ze ruimte heeft gehad voor overleg dan mag je ook verwachten dat ze zich een beetje schikt, vind ik. Ik probeer mijn puber wel aan te spreken op die verantwoordelijkheid. Ze willen graag groot en volwassen zijn, maar daar horen ook de minder leuke kanten bij.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee dat is niet hoe wij dat verwoorden naar haar.![]()
Alle vakanties gaan in overleg.
Bedankt trouwens iederen voor de feedback en de eigen verhalen!
En zo werd een puberinteresse toch iets verbindendequote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef Phaidra het volgende:
Fastfoodketens ja. Er zit ook letterlijk op elke straathoek een fastfoodoptie in Canada. Niet dat we ze allemaal langs zijn gegaan maar zeker wel een aantal keer. En bij de Dairy Queen een blizzard gegeten (een soort mcflurry). Medewerkers zijn verplicht om een blizzard op z'n kop te houden voor je 'm aan de klant geeft. En bij deze vestiging werkte een vrouw die duidelijk liever ander werk zou doen. De ongeïnteresseerde blik, rollende ogen etc, hebben we achteraf nog vaak om gelachen.
Crumble Cookie (of Cookie Crumblequote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef Phaidra het volgende:
Fastfoodketens ja. Er zit ook letterlijk op elke straathoek een fastfoodoptie in Canada. Niet dat we ze allemaal langs zijn gegaan maar zeker wel een aantal keer. En bij de Dairy Queen een blizzard gegeten (een soort mcflurry). Medewerkers zijn verplicht om een blizzard op z'n kop te houden voor je 'm aan de klant geeft. En bij deze vestiging werkte een vrouw die duidelijk liever ander werk zou doen. De ongeïnteresseerde blik, rollende ogen etc, hebben we achteraf nog vaak om gelachen.
Dit klinkt wel als een toffe bestemming trouwens. Fly & drive gedaan?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 00:06 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waar ik deze vakantie (en ook wel eerdere) wel moeite mee had is het (schijnbare) gebrek aan enthousiasme van de pubers. Voor ons was het deze zomer de eerste keer in Macedonië en Albanië. Wonderschone natuur onderweg, veel oeh's en aah's gezien, maar van de achterbank kwam geen boe of bah. Of we checkten in bij een superluxe hotel, nul reactie. Frustrerend. Alsof het allemaal maar normaal is of zo.
Ja, via Griekenland, Noord Macedonie, Albanië en Kosovo terug weer via Noord Macedonië en afgesloten in Griekenland. Bijna 3 weken en het was werkelijk fantastisch. Zowel de natuur, het strand, het turquoise zeewater en de vriendelijke mensen. Een paar stranddagen gehad, maar ook steden en dorpjes bezocht. Ben echt onder de indruk geraakt en gaan zeker nog eens terug.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 00:09 schreef Kyara het volgende:
[..]
Dit klinkt wel als een toffe bestemming trouwens. Fly & drive gedaan?
Wij hebben toen een combi hotel en toegang geboekt, dat was het handigste. Was een prima hotel en met de eigen auto waren we zo bij de studio’s.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:51 schreef FlyingFish het volgende:
Mijn kinderen zitten vol in hun Harry Potter fase, en we zijn nu aan boek 7 bezig dus het einde komt in zicht. We denken eraan om te eindigen met een bezoek aan de Harry Potter studios bij Londen. Iemand tips wat handig is om rekening mee te houden? Hoe lang waren jullie kinderen er zoet? De kinderen zijn dan 9 en 11. Is het leuk om rond kerst te gaan als ze in kerstsfeer zijn, of is het met gewone sfeer leuker?
Tips voor betaalbare hotels in/om (met goede ov-verbinding) Londen voor 5 personen zijn ook welkom!
Wij waren deze vakantie in Nimes. Dat vind ik een verrassend leuke stad.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 22:57 schreef capricia het volgende:
Ander vraagje:
we zijn vaak in de herfstvakantie naar Antwerpen geweest. Zoek iets nieuws of anders dan weer Antwerpen. Londen kennen we ook wel.
Is Lille een leuke stad voor een lang weekend?
1200 km is me te ver voor een lang weekendje (shoppen).quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij waren deze vakantie in Nimes. Dat vind ik een verrassend leuke stad.
Nee, maar was wel onderdeel van onze rondreis.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
1200 km is me te ver voor een lang weekendje (shoppen).![]()
Of waren jullie met het vliegtuig?
Vliegen zou ook kunnen. Barcalona is dan wel weer leuk. Of Milaan.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, maar was wel onderdeel van onze rondreis.
Je had niet gezegd dat je ging rijden, dus dacht dat vliegen ook zou kunnen.
Parijs, Keulen, Hamburg?
Lille is best leuk, maar dat heb je normaal in een dag wel gezien. Dat geldt sowieso wel voor meerdere steden in Noord-Frankrijk als Arras of Compiègne, best leuk voor een dagtrip, maar het is toch meer het idee dat je dat combineert voor zaken uit WO1 of het Louvre in Lens ofzo als je langer blijft.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Vliegen zou ook kunnen. Barcalona is dan wel weer leuk. Of Milaan.
Iemand ervaring met Lille?
In combinatie met Maasmechelen village bijvoorbeeldquote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:48 schreef Tommeke het volgende:
Gent is idd erg leuk. Of desnoods Maastricht!
Of met de trein naar Parijs. Is comfortabel, gaat sneller en je stapt in hartje centrum uit. Ideaal!quote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:26 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Lille is best leuk, maar dat heb je normaal in een dag wel gezien. Dat geldt sowieso wel voor meerdere steden in Noord-Frankrijk als Arras of Compiègne, best leuk voor een dagtrip, maar het is toch meer het idee dat je dat combineert voor zaken uit WO1 of het Louvre in Lens ofzo als je langer blijft.
Gent (icm Brugge) is dan denk ik geschikter. Of gewoon wat verder doorrijden naar Parijs.
Supermooie regio! Wij zijn in het voorjaar in Montenegro geweest, ook heel mooi. Vanuit Kotor (wat aan zee ligt), met een kabelbaan gelijk naar 1200m hoog ofzo de bergen in. En op een paar bizarre ondergrondse bunkers gestuit, eentje voor een onderzeeer. Kon je gewoon in allemaal, nergens bordjes, overgroeid pad ernaartoe, en ook geen andere mensen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 00:16 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ja, via Griekenland, Noord Macedonie, Albanië en Kosovo terug weer via Noord Macedonië en afgesloten in Griekenland. Bijna 3 weken en het was werkelijk fantastisch. Zowel de natuur, het strand, het turquoise zeewater en de vriendelijke mensen. Een paar stranddagen gehad, maar ook steden en dorpjes bezocht. Ben echt onder de indruk geraakt en gaan zeker nog eens terug.
Wij hebben vorig jaar een citytrip naar parijs gedaan. Dit jaar zitten we aan antwerpen te denken maar vermaak je je daar ook 4 dagen? Of is dan een combi met Gent meer aan te bevelen?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 06:51 schreef Troel het volgende:
Gent! Vergeet dan niet neuzekes mee te nemen.
Ik vind 4 dagen voor Antwerpen persoonlijk veel te veel. In Gent zou ik me wel 4 dagen kunnen vermaken. Maar ik vind Antwerpen in zijn geheel niet zo heel interessant eigenlijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 14:53 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Wij hebben vorig jaar een citytrip naar parijs gedaan. Dit jaar zitten we aan antwerpen te denken maar vermaak je je daar ook 4 dagen? Of is dan een combi met Gent meer aan te bevelen?
Inderdaad ook mooie dingen over Montenegro gehoord. De interesse om andere delen van Balkan te bezoeken is nu zeker aangewakkerd.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 11:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Supermooie regio! Wij zijn in het voorjaar in Montenegro geweest, ook heel mooi. Vanuit Kotor (wat aan zee ligt), met een kabelbaan gelijk naar 1200m hoog ofzo de bergen in. En op een paar bizarre ondergrondse bunkers gestuit, eentje voor een onderzeeer. Kon je gewoon in allemaal, nergens bordjes, overgroeid pad ernaartoe, en ook geen andere mensen.
En pubers...tsja, waar was jij in geinteresseerd toen je een puber was? Maar het lijkt me ook wel lastig als je zoveel moeite doet, en er is zo weinig enthousiasme over.
4 dagen Antwerpen vind ik ook te veel. Maar om we willen wel een dag of 4 a 5 weg. Dus dacht ik een misschien is een combi leuk. 2 dagen Antwerpen 3 dagen Gent bijvoorbeeld. Met mij 2 tienermeiden moet er natuurlijk ook wat tijd voor shoppen zijn. Is dat wat of is dat dan beide net niet?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 15:08 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vind 4 dagen voor Antwerpen persoonlijk veel te veel. In Gent zou ik me wel 4 dagen kunnen vermaken. Maar ik vind Antwerpen in zijn geheel niet zo heel interessant eigenlijk.
Lijkt me een prima combi zo.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 09:11 schreef Stansfield het volgende:
[..]
4 dagen Antwerpen vind ik ook te veel. Maar om we willen wel een dag of 4 a 5 weg. Dus dacht ik een misschien is een combi leuk. 2 dagen Antwerpen 3 dagen Gent bijvoorbeeld. Met mij 2 tienermeiden moet er natuurlijk ook wat tijd voor shoppen zijn. Is dat wat of is dat dan beide net niet?
Daar zijn we nog nooit tegenaan gelopen, wij hebben 1 keer een allergeen arm huisje geboekt. Verder nog nooit. Ook al eerder in huisjes geslapen waar honden zijn toegelaten. Zolang er geen vloerbedekking of vloerkleden ligen is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 18:09 schreef Tink89 het volgende:
Mag je met een hond in zo'n huisje ja? En is dat dan te combineren met niet te veel huisstofmijt voor B? Lijkt me een moeilijke combinatie...
Die van mij ook niet.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:02 schreef capricia het volgende:
Wij zijn gisteravond thuis gekomen. Vier weken weggeweest.
En ook daar grotendeels al veel was weggewerkt.
Maar toch, die zooi die je dan op moet ruimen als je weer thuis komt.
Al die tassen en troep. Wat een lading zeg.
Niet mijn hobby.
Ik heb geen recente info, maar als ik op google maps inzoom op het gebied rond Termini en dan hotels aanklik, komen er voldoende goedkopere opties naar voren. Juist rond Termini zitten veel budgethotelsquote:Op woensdag 2 september 2026 15:52 schreef mousemicky het volgende:
Iemand tips voor een leuk (budget) hotel in Rome? Centraal gelegen, nabij de universiteit/ station termini. Ik ben er in november voor een congres, en mijn werkgever is denk ik niet bereid 250 euro per nacht te betalen, dus er valt al behoorlijk veel af...
Wat mij beviel dit jaar, was dat het appartement een wasmachine had. Aangezien we er twee handdoeken per persoon hadden, zette ik elke avond het wasmachine aan en vulde aan met de kleding. Over het wasrek en in de ochtend weer droog. Dus bij terugkomst hoefde ik alleen nog wat te strijken, maar niet te wassen. Dat was zo fijn. En op vakantie koste het me nauwelijks tijd. Na het douchen alles in de was. En als we in de avond terug kwamen gouw even alles over het wasrek hangen.quote:Op woensdag 2 september 2026 15:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die van mij ook niet.
Ik sorteer bij het inpakken voor vertrek vanaf de vakantie al wat bij welke was moet, zodat het allemaal zo snel mogelijk de wasmachine in kan.
Voor de carnavalsvakantie overigens Phuket geboekt met de kinderen. Ik zoek nu nog iets voor de mei-vakantie voor met m'n zoontje. Wil ergens in het Caribisch gebied, in elk geval een eiland waar ik nog niet ben geweest, dus nog even puzzelen. Sommige van die eilanden echt een crime om te bereiken.
Wasmachine is ideaal. Dan kan alles mooi gewassen de koffer in. En hoef dan ook minder bagage mee te nemen, omdat je dingen gewoon uit kunt wassen. Met kinderen is hoe minder bagage hoe beter. Met drie kinderen en vier grote koffers over een vliegveld moeten rennen om je overstap te halen, is geen pretje.quote:Op woensdag 2 september 2026 16:34 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Wat mij beviel dit jaar, was dat het appartement een wasmachine had. Aangezien we er twee handdoeken per persoon hadden, zette ik elke avond het wasmachine aan en vulde aan met de kleding. Over het wasrek en in de ochtend weer droog. Dus bij terugkomst hoefde ik alleen nog wat te strijken, maar niet te wassen. Dat was zo fijn. En op vakantie koste het me nauwelijks tijd. Na het douchen alles in de was. En als we in de avond terug kwamen gouw even alles over het wasrek hangen.
Ik zal een volgende vakantie er niet perse op uitzoeken, maar heeft wel een pre als het bij de ene optie wel zit en bij een ander niet. Moet het wel in een warm land zijn waar het in de nacht gewoon droogt natuurlijk.
Ik draai eigenlijk altijd eerst een 90 graden was met vaatwastabletten voordat ik iets van onszelf was.quote:Op woensdag 2 september 2026 22:25 schreef June. het volgende:
Soms zijn die wasmachines wel echt goor met vetluis en schimmel. Paar keer gehad dat de was viezer rook na de was dan ervoor![]()
Maar ja, soms is het toch wel handig.
Daar zijn onze kids nog veel te jong voorquote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:50 schreef Troel het volgende:
[..]
In combinatie met Maasmechelen village bijvoorbeeld
De big ben is niet veel aan, het is een klok en verder niks. De changing of the guards is wel leuk en ik vond de tower ook leuk.quote:Op donderdag 3 september 2026 00:05 schreef FlyingFish het volgende:
Wij wassen alleen bij een lange vakantie indien noodzakelijk. En dan meestal ook vooral ondergoed, sokken en t-shirts, die kunnen door de droger in. Zeker als we 2 weken weg zijn met alleen handbagage is wassen wel nodig, maar als we met de auto weg zijn ga ik de moeite niet nemen.
We hebben Londen geboekt! We gaan met de trein, en in de voorjaarsvakantie ipv kerst. Normaal zijn we dan met schoonfamilie weg, maar schoonzus twijfelde om te gaan wintersporten, dus dat gaf ons meer mogelijkheden, en het scheelde een hoop geld tov de kerstvakantie, vooral doordat we blijkbaar al laat waren. Er is ook een rechtstreekse treinverbinding tussen Rotterdam en Londen tegenwoordig, dus dat is wel makkelijk. We gaan vier nachten, dus we hebben 1 dag Harry Potter studio’s en dan nog 2 losse dagen. Waarschijnlijk voor wat musea en zoon wil heel graag de Big Ben zien. Ze krijgen het als kerstcadeau, dus voorlopig weten ze nog van niks.
Dat klinkt leuk! Ga ik eens naar kijken.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:17 schreef Kyara het volgende:
Wij vonden het ook leuk om over de Thames te varen. Ipv met metro of bus, de boot pakken (wij gingen vanuit Westminster naar de Tower).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |