abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221594244
Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken naar de genoemde opties en mij verder verdiepen!

quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 11:37 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben zweden afgeschreven vanwege de mindere zwembaden en best flinke kans op kouder weer. Dan vind ik zwemmen in een meertje niks...

Wij hebben nav de tips hier (dank!) nu twee finale opties voor volgend jaar. Een camping aan het meer van Annecy en eentje aan de Bretonse kust. Heb net prijzen opgevraagd en ben benieuwd. IIg niet zo warm :-D
Het meer van Annecy staat ook nog op mijn lijstje, schijnt sprookjesachtig mooi te zijn heb ik mij laten vertellen O+
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 14:35:14 #102
42184 crew  DaMart
pi_221595031
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:30 schreef exode het volgende:

[..]
Zat je in een lodge of zo'n villa? Ik opteer voor de villa omdat die meer ruimte lijkt te hebben in de woonkamer. Met een beetje ongeluk is het eind december slecht weer en dan is een beetje een ruime woonkamer wel zo fijn.
Wij zaten toen in een zespersoons lodge met zijn vieren. Was op zich genoeg ruimte. Onze kinderen waren toen 6 en 3, dus heb niet echt gelet op activiteiten voor tiener.
Sterrenstof (een kerstverhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_221595193
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 11:34 schreef exode het volgende:
Het scheelt ook wanneer je boekt, wij gaan bewust pas in augustus omdat de Scandinavische landen dan alweer naar school gaan (vanaf 10-08 was dat dit jaar).
Dan is een stukje rustiger, 1 nadeel sommige attracties gaan dan ook eerder dicht of zijn alleen op bepaalde dagen open.

Zodra het boekingsysteem van Isaberg open is voor augustus boeken wij alvast, je kan toch tot vrij laat annuleren. We gaan volgend jaar waarschijnlijk de trip doen die we dit jaar wilden doen. Scheelt weer uitzoekwerk ;) Heb ik meer tijd om de andere vakanties uit te zoeken.
Ik weet niet hoe het nu is. Maar toen ik als kind in Zweden was en de scholen begonnen daar weer, was meteen de camping leeg en heel veel gesloten.
pi_221596417
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:35 schreef exode het volgende:
Overigens is Ouddorp ook nog een optie voor de week van Oud en Nieuw. Daar zijn we al een keer of 7 geweest en bevalt altijd goed. Nadeel is alleen dat er geen omheinde tuin is (voor de pup)
Wat ik bij ons op het park veel zie is van die verplaatsbare hondenomheining die mensen dan rondom (een deel van) het tuintje zetten. Dan kan de hond toch lekker buiten.
Misschien is dat voor jullie ook een optie, ben je wat minder afhankelijk waar je naar toe gaat.

Het zijn eigenlijk stokken met netten er tussen (je hebt ze ook in panelen maar dat is meteen weer duurder en neemt meer plaats in beslag in de auto
pi_221596821
quote:
0s.gif [b]Op maandag 17 augustus 2026 12:35 schreef exode

Laurilynne, al eens naar Farmcamps gekeken? Dat is op die leeftijd wel erg leuk en genoeg vriendjes om mee te spelen. Wij zijn destijds naar die in Kamperland en Vorstenbosch geweest, allebei erg leuk. Onze kinderen waren toen 2 en 6 jaar. Als je naar de site gaat, zie je nog promotiefoto's met onze 2 blondies erop O+
Die ga ik is even bekijken, dank voor de tip!
pi_221597098
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 15:11 schreef F_r het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe het nu is. Maar toen ik als kind in Zweden was en de scholen begonnen daar weer, was meteen de camping leeg en heel veel gesloten.
Dat was bij ons niet hoor, genoeg Nederlanders, Duitsers en Engelsen maar wel een stuk rustiger en goedkoper. De kleine attracties zijn wat eerder gesloten.

Ik vind het heerlijk om dus in augustus te gaan en niet op de topdrukte in juli.
pi_221597109
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 18:37 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Wat ik bij ons op het park veel zie is van die verplaatsbare hondenomheining die mensen dan rondom (een deel van) het tuintje zetten. Dan kan de hond toch lekker buiten.
Misschien is dat voor jullie ook een optie, ben je wat minder afhankelijk waar je naar toe gaat.

Het zijn eigenlijk stokken met netten er tussen (je hebt ze ook in panelen maar dat is meteen weer duurder en neemt meer plaats in beslag in de auto
Die hebben we ook gezien inderdaad, maar je mag ze niet altijd plaatsen. Moeten ook kijken hoe ze zich ontwikkelt qua gedrag, nu heeft ze buien dat ze de halve ren sloopt. En dan moet ze nog een stuk groter worden......

Maar goede tip, thanks!
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:27:42 #108
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221597181
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 18:37 schreef hilliebillie het volgende:

[..]

Met hond van 8 maanden ging dit tijdens kamperen hier helemaal top :)
Ze snapte binnen vijf minuten dat ze er heus wel overheen kòn, maar dat niet de bedoeling was. Mobiele konijnenren is het, in de Duitse bouwmarkt waar we m kochten iig.
We hadden de hond eerst aan de lijn liggen met zo'n grondpin maar met rondwandelen rond scheerlijnen en stoeltjes was het wachten op een opknoping :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:29:34 #109
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221597191
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 19:37 schreef Clubsoda het volgende:
Ik prijs mezelf (wel vaker) gelukkig met tenminste 1 kind wat al 14 jaar niet taalt naar "vriendjes" (en de jongste laat daar ook maar weinig van zien tot nu toe). Het lijkt me ingewikkeld om mijn vakantie af te moeten laten hangen van de leukheid van onbekenden.

Wij gaak goed op niet te heet, gezellige stadjes, koffie drinken, mooie natuur, zwemmen, beetje wandelen. Hoe dat precies uitpakt, is elkaar weer een beetje anders. Ik hen twee regels: ik ga niet kamperen en we gaan niet naar Frankrijk :+ In de afgelopen jaren betekende dat regelmatig Duitsland, maar ook Engeland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk of gewoon Nederland. Nu zijn we in de Ardennen en morgen rijden we door voor een paar nachten naar de Eifel. Voor volgend jaar nog geen idee, vrouw wil graag weer naar Zweden en ik zou heel graag terug willen naar het fantastische huisje in de Allgäu waar we vorig jaar waren. Nu de jongste zo langzaam aan een kleuter wordt en we uit de luiers en kinderbedjes zijn, vind ik bijvoorbeeld overtochten naar Scandinavië ook weer minder ingewikkeld.
Ik ben eigenlijk wel heel erg geïnteresseerd in je fantastische huisje. Ik vind kamperen heerlijk maar niet zo meer met chaotische echtgenoot, kind èn nu ook nog een hond :')
Dus accommodatie op zulke locaties, mocht een hond mee kunnen, klinken fantastisch in die omgevingen
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 20:43:08 #110
236264 crew  capricia
pi_221597280
Zijn er geen mensen geïnteresseerd in Oostenrijk?
Wij vinden dat echt geweldig.

Ik geef een voorbeeld uit Tirol: 9 uur rijden vanuit NL.
Ieder dorp in Tirol heeft prachtige buitenzwembaden en/of meren, en vaak gratis met je gastenkaart.
Sommige bergen hebben complete pretparken met 3km lange waterspeeltuinen voor kinderen.
(En sommige bergen een waanzinnig knikkerpad of glijbanenparcours naar beneden)

Fietsen daar is zo mooi. Al die dalen en stadjes, waanzinnig.

De dorpen hebben hun eigen karakter en organiseren ook veel feesten. Van die bloemencorso's tot aan lokale blaas-verenigingen.
Openbaar vervoer is gratis met je gastenkaart. Ook de trein. Speeltuinen in overvloed.

En als we een eind gelopen hebben, is er altijd wel een gratis Kneippanlage link naar eentje waar we onze voeten of armen kunnen onderdompelen in het koude bergwater.
Op warme dagen lopen we een Klamm en ook dat is een en al kinderplezier. En ook voor volwassenen heerlijk.

Prijsniveau : ongeveer NL.
Uit eten goedkoper. Wijn goedkoper.
Boodschappen qua vlees iets duurder.

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 17-08-2026 20:53:01 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:50:30 #111
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221597321
Oostenrijk is geweldig ja, vind ik iig O+
pi_221597345
Ik vind Oostenrijk ook geweldig.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 20:58:07 #113
236264 crew  capricia
pi_221597368
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:50 schreef Molo het volgende:
Oostenrijk is geweldig ja, vind ik iig O+
De zonsverduistering daar ook. O+
Waanzinnig.

Extra goedkope lifttickets voor het gezin. Bergliften langer open. En gratis solar-bril op de top.

De meeste mensen gingen in het gras picknicken. En de kinderen speelden in de speeltuinen. Op de berg.
Het was een zeldzame mooie avond.
De mooiste eclips ooit die we meegemaakt hebben.

Het land is gewoon heel erg gezinsvriendelijk.
- Goethe, “Faust”
  maandag 17 augustus 2026 @ 20:59:04 #114
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221597377
Ik had een leuke camping in het zillertal gevonden, maar die was peperduur, er gold middagrust en de kinderen mochten alleen voetballen in de speeltuin, niet rondom onze eigen plek. Maar ik sta open voor suggesties… goed zwembad en schoon sanitair zijn keiharde eisen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 20:59:59 #115
236264 crew  capricia
pi_221597381
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:59 schreef Tink89 het volgende:
Ik had een leuke camping in het zillertal gevonden, maar die was peperduur, er gold middagrust en de kinderen mochten alleen voetballen in de speeltuin, niet rondom onze eigen plek. Maar ik sta open voor suggesties… goed zwembad en schoon sanitair zijn keiharde eisen.
Appartement.
- Goethe, “Faust”
pi_221597447
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
Ja zeker wel, maar dan moet de jongste even iets meer kilometers in de benen kunnen hebben voor we die kant op gaan :). Want als we dan de bergen in gaan, wil ik ook kunnen wandelen zonder Miepende Miep. Ik heb al een aardig lijstje verzameld van knikkerbanen en glijbaanpaden, dus wie weet. Maar eerst volgend jaar toch echt nog een keer Denemarken.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:08:56 #117
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221597454
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Appartement.
Tja niet iedereen wil dat hè, men bezit een kampeermiddel.

Wij zijn net een week weer in Oostenrijk geweest met zonsverduistering op de berg. Ik vind voor een weekje in de zomer of met wintersport juist een hotel met verwöhnpension echt top.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221597477
Oostenrijk vonden wij ook geweldig! Wij gaan vast nog wel eens terug.

Dit jaar ook gekeken maar ik vond het erg lastig om leuke accomodaties te vinden. Vaak zijn het de schattige Oostenrijkse huizen die zijn omgebouwd tot appartementen. Klinkt leuk maar zijn ook erg gehorig.

Wie weet nog eens maar dan moet ik me goed verdiepen in leuke accomodaties.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:12:57 #119
236264 crew  capricia
pi_221597481
quote:
17s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:08 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Ja zeker wel, maar dan moet de jongste even iets meer kilometers in de benen kunnen hebben voor we die kant op gaan :). Want als we dan de bergen in gaan, wil ik ook kunnen wandelen zonder Miepende Miep. Ik heb al een aardig lijstje verzameld van knikkerbanen en glijbaanpaden, dus wie weet. Maar eerst volgend jaar toch echt nog een keer Denemarken.
Nou, ik vind het opmerkelijk hoeveel een kind opeens kan lopen als er een kilometers lange knikkerbaan is. _O-

Maar ik snap echt wel wat je bedoelt. :D
En zelf ben ik ook geen berggeit. Maar die speeltuinen (door bossen heen) op de top van de bergen hier (waar je met een kabelbaan heen gaat), zijn echt wel te doen voor kinderen.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:17:55 #120
236264 crew  capricia
pi_221597515
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:12 schreef exode het volgende:

Dit jaar ook gekeken maar ik vond het erg lastig om leuke accomodaties te vinden. Vaak zijn het de schattige Oostenrijkse huizen die zijn omgebouwd tot appartementen. Klinkt leuk maar zijn ook erg gehorig.

Romex.
https://romexstays.com/nl(...)ia-for-every-season/

Nederlandse onderneming.
Vaak heel luxe (alles Miele en een wijn-klimaatkoelkast etc) en ook wellness erbij.

We hebben een puberdochter die ook graag games speelt. En internet is ook gewoon top. Game-snelheid.
- Goethe, “Faust”
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:21:43 #121
244125 laziness
pi_221597535
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:12 schreef exode het volgende:

Als er één land is waar je struikelt over de accommodaties is het Oostenrijk. Kan me niet voorstellen dat je daar niks vindt. En gehorig heb ik nog nooit meegemaakt op allerlei plekken in die mooie huizen.

Clofers holiday Parcs en Alpendorf Dachstein West bijvoorbeeld hebben losse chalets. Deze twee zijn we zelf geweest dan ook maar er is nog veel meer aanbod.
pi_221597543
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:21 schreef laziness het volgende:

[..]
Als er één land is waar je struikelt over de accommodaties is het Oostenrijk. Kan me niet voorstellen dat je daar niks vindt. En gehorig heb ik nog nooit meegemaakt op allerlei plekken in die mooie huizen.

Clofers holiday Parcs en Alpendorf Dachstein West bijvoorbeeld hebben losse chalets. Deze twee zijn we zelf geweest dan ook maar er is nog veel meer aanbod.
Ja sorry :)

Wij zijn blijkbaar te veeleisend. Maar goed, als we over een paar jaar wellicht weer eens die kant op willen, vraag ik tips.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:24:11 #123
236264 crew  capricia
pi_221597548
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:21 schreef laziness het volgende:

[..]

Ja dat.
Genoeg losse chalets ook.
Het is eigenlijk kiezen tussen de gezelligheid van een dorp met smorgens broodjes halen en ook restaurants om de hoek en festiviteiten of een chalet zonder directe buren en complete rust.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 17-08-2026 21:33:49 ]
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:27:00 #124
236264 crew  capricia
pi_221597565
Maar als een buitenzwembad op loopafstand en natuur en kindvriendelijkheid je ding is.
Dan kan ik Oostenrijk echt iedereen aanraden.

En dat je je auto ook kunt laten staan voor uitstapjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 17-08-2026 21:33:14 ]
- Goethe, “Faust”
pi_221597596
Volgende week voor het eerst naar Molke met kinds 3,5 jaar en 12 weken. Na het gemak van huisjes nu voor het eerst glamperen.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:35:36 #126
236264 crew  capricia
pi_221597603
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:34 schreef Mathijz het volgende:
Volgende week voor het eerst naar Molke met kinds 3,5 jaar en 12 weken. Na het gemak van huisjes nu voor het eerst glamperen.
Beetje okay weer in het vooruitzicht?
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:40:59 #127
236264 crew  capricia
pi_221597623
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:08 schreef laziness het volgende:

[..]
Tja niet iedereen wil dat hè, men bezit een kampeermiddel.

Wij zijn net een week weer in Oostenrijk geweest met zonsverduistering op de berg. Ik vind voor een weekje in de zomer of met wintersport juist een hotel met verwöhnpension echt top.
Jarenlang de caravan als tweede huis op Het Grote Bos in Doorn/Zeist neergezet. Van voorjaar tot herfstvakantie. Kostte ook niet zoveel, zo'n seizoensplaats. En lekker ieder weekend en vakantie de mogelijkheid om de gaan. Super fijne tijden gehad. Toen dochter nog onder de 12 was.

En alsnog in de zomervakantie gewoon lekker weg. En een mooi appartement of hotel ergens boeken.

Maar mijn puber wil geen caravan meer. Helaas.
Die tijden zijn voorbij.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:43:43 #128
42184 crew  DaMart
pi_221597631
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
Wij vinden dat echt geweldig.
Ja hoor. Deze zomer nog twee weken geweest in een appartementenhuis dat door Nederlanders wordt gerund. Ja, je hoorde af en toe de kinderen in het appartement boven ons rondrennen, maar de benedenburen hebben die van ons vast ook wel eens gehoord.

Maar er was een speeltuin bij het appartement en een speelkamer binnen en het buitenzwembad was 5 minuten lopen (erg welkom met de temperaturen daar toen wij er waren). En de eerste week waren er 10 gezinnen, waarvan 9 Nederlands, dus ook wat fijner voor de kinderen om contact te leggen met leeftijdsgenootjes.

We kregen ook een kaart waarmee je gratis toegang of korting kreeg voor bepaalde liften en bezienswaardigheden en het OV was daarmee gratis. Helaas viel de lift naar het Triasic Park niet onder de gratis liften, want die was best prijzig voor vier personen :X.
pi_221597638
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 20:11 schreef exode het volgende:

[..]
Dat was bij ons niet hoor, genoeg Nederlanders, Duitsers en Engelsen maar wel een stuk rustiger en goedkoper. De kleine attracties zijn wat eerder gesloten.

Ik vind het heerlijk om dus in augustus te gaan en niet op de topdrukte in juli.
Voor mij is het echt al jaren geleden. Ik denk dat ze nu ook beter ingespeeld zijn op toeristen uit andere landen.
  maandag 17 augustus 2026 @ 21:46:24 #130
244125 laziness
pi_221597644
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:34 schreef Mathijz het volgende:
Ik was er een paar weken terug omdat ik met puber daar een bootje gehuurd had om op de Regge te varen en ik vond het park er super sfeervol uitzien. Puur op basis daarvan zou ik het aanraden. Hele relaxte, natuurlijke vibe tov de bekende ketens.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 21:52:52 #131
236264 crew  capricia
pi_221597675
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:43 schreef DaMart het volgende:

[..]
Ja hoor. Deze zomer nog twee weken geweest in een appartementenhuis dat door Nederlanders wordt gerund. Ja, je hoorde af en toe de kinderen in het appartement boven ons rondrennen, maar de benedenburen hebben die van ons vast ook wel eens gehoord.

Maar er was een speeltuin bij het appartement en een speelkamer binnen en het buitenzwembad was 5 minuten lopen (erg welkom met de temperaturen daar toen wij er waren). En de eerste week waren er 10 gezinnen, waarvan 9 Nederlands, dus ook wat fijner voor de kinderen om contact te leggen met leeftijdsgenootjes.

We kregen ook een kaart waarmee je gratis toegang of korting kreeg voor bepaalde liften en bezienswaardigheden en het OV was daarmee gratis. Helaas viel de lift naar het Triasic Park niet onder de gratis liften, want die was best prijzig voor vier personen :X.
Triassic park bij Waidring, toevallig?
Daar zitten wij ook naar te kijken. Is wel onderdeel van de Kitzbüheler Alpen Sommer Card (die gezinsprijzen hebben), maar niet van de gratis lifttkaart die wij hebben. :D

Even goed plannen met de mooie dagen die er nog komen en wat we nog meer willen. :D
Voor mij voornamelijk dat je fiets gratis mee naar boven mag (dat is wel vaker). En dat je over de bergkam helemaal naar Duitsland kunt fietsen. Vind ik zo schitterend.

Maar de warmte is voorbij en nu veel regen. Al is het voornamelijk snachts.

---
Dat is overigens wel een ding in oostenrijk. Dat je goed moet uitzoeken welke liftkaarten er inbegrepen zijn, bij je onderkomen en gebied. En wat je wil, qua bergbanen.
Er zijn gebieden (zoals Saalbach Hinterglemm bijv) waarbij in je kaart ook de kabelbanen zit. En bepaalde bike parks. Etc.
Dat kan wel veel geld schelen. Als je graag vaak omhoog gaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 17-08-2026 22:04:49 ]
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 22:04:02 #132
42184 crew  DaMart
pi_221597737
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 21:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Triassic park bij Waidring, toevallig?
Daar zitten wij ook naar te kijken. Is wel onderdeel van de Kitzbüheler Alpen Sommer Card (die gezinsprijzen hebben), maar niet van de gratis lifttkaart die wij hebben. :D

Even goed plannen met de mooie dagen die er nog komen en wat we nog meer willen. :D
Voor mij voornamelijk dat je fiets gratis mee naar boven mag (dat is wel vaker). En dat je over de bergkam helemaal naar Duitsland kunt fietsen. Vind ik zo schitterend.

Maar de warmte is voorbij en nu veel regen. Al is het voornamelijk snachts.
Ja, die :Y.

Wij zijn er op een dag geweest dat het in het dal ruim 32 graden was. Op de berg was het ook nog 27 graden, maar er waren wel schaduwplekken en verschillende waterspeelplaatsen.
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 22:07:36 #133
236264 crew  capricia
pi_221597756
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 22:04 schreef DaMart het volgende:

[..]
Ja, die :Y.

Wij zijn er op een dag geweest dat het in het dal ruim 32 graden was. Op de berg was het ook nog 27 graden, maar er waren wel schaduwplekken en verschillende waterspeelplaatsen.
Ja. Dat is mijn ervaring ook.

Echt heel warm geweest in de dalen. Maar dan ga je omhoog op zo'n berg en dan is het er een stuk beter. En heel veel waterspeeltuinen met schaduw.

En vaak kun je gewoon naar het buitenzwembad in je dorp/plaats lopen. En dat is ook gewoon prachtig. Zwemmen tussen die bergen. O+
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')