abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221617418
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 13:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Is zag laatst een filmpje van iemand die zei:

Kun jij je herinneren dat je vroeger je ouders vroeg om te “spelen”? Samen op de trampoline, zwemmen, etc?
Daar dacht ik aan en moet zeggen het is inderdaad zo dat mijn ouders veel vaker zeiden; ga je maar vermaken, zoek vrienden, ga zelf spelen. En we vroegen dat ook niet:

Wel sprong mijn pa vaak in het zwembad om te ouwehoeren, of ging stoeien enzo, maar niet de hele dag en niet omdat we dat vroegen.

Tegenwoordig hoor je overal kinderen, PAP MAM GA MET ME MEE, IK WIL SPELEN WHEEWHEE.

Dat is echt iets van deze generatie.
Ja bij ons ook, als ik een keer geen zin had vroeger voelde ik me al bijna schuldig, goh geen echte aandacht aan mijn kinderen.

Maar dan is feitelijke bullshit, kan me van vroeger herrineren dat de volwassenen aan tafel, ligbed, elders zaten en wij kinderen onzelf maar vermaakten. Nu waren we met zijn 3en dat scheelt dan ook en je had sneller vrienden dat scheelt ook.

Maar wat vinden jullie?
Het is onterecht normaal geworden dat je als ouder maar moet “spelen” met je kinderen?
Dit herken ik wel, maar voor mij is het probleem opgelost nadat ik het advies van mijn moeder heb opgevolgd om de kinderen niet meer te entertainen. En ze lijken dat ook niet nodig te hebben, of in ieder geval minder dan ik dacht qua 1 op 1 aandacht.

Wel zijn mijn vakanties nog echt gericht op de kinderen, as in: dat ik ergens zit en naar ze kijk. Dus geen boek voor mij of lekker doomscrollen op de telefoon. Ze zijn nog piepklein (4, 2 en 0) dus ze kunnen niet zonder toezicht. Maar voor mij werkt het dan beter om me daar volledig aan te wijden ipv half een boek proberen te lezen en daar dan chagrijnig over te worden. Maar dan zit ik en kijk naar ze terwijl ze zelf spelen. De baby is pas 2 maanden oud en daar heb ik deze vakantie ook m’n handen vol aan
pi_221617431
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Maar struggles met pubers op vakantie, die je halve vakantie kunnen bederven , is dus niet iets wat anderen herkennen hier?

Dat was eigenlijk mijn insteek. :D

Ik zoek wat erkenning. En niet de gezinnen die het 100% vredelievend hebben met spelletjes savonds en je wel even vertellen hoe het moet.
(Dat lijkt me heel fijn, maar is hier niet de realiteit)
Zelf nog geen pubers.
Maar Toen ik zelf een puber was hadden we heus geen 100% leuke vakanties. Wat ik wilde strookte niet met wat mijn ouders wilden. Dat is gewoon logisch en ook wel een fase denk ik? Vooral omdat je ze nog niet de hele tijd alleen kan laten. Dus zeker wel herkenbaar

Dus ik zou gewoon go with the flow doen en niet onzeker worden als het op vakantie een keer niet gezellig is. Ik zou wel het aantal activiteiten naar beneden schroeven of puber achterlaten in het appartement om hem tegemoet te komen.

En ook bedenken dat het niet alleen jullie vakantie is maar ook die van puber. Dit klinkt misschien een beetje lullig maar zo bedoel ik het niet (en ik bedoel ook niet dat jullie geen rekening met hem houden).

Als ik lees: hij bederft de halve vakantie. Nee, hij bederft het niet, hij heeft gewoon andere wensen. Die hij ook niet zo goed kan verwoorden blijkbaar. Ik zou inschikken. Zonder hem te blijven vragen wat hij wil. Bijv dan zelf ook een dag in het appartement met m’n telefoon op m’n kamer blijven en dan kan puber dat ook lekker doen. Is geen verspilde vakantiedag hoor. In mijn opinie dan. Is meeveren met je reisgenoot
pi_221617435
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 00:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Beetje hetzelfde hier.
Ik ben helemaal into de geweldloze podcast.
Dat betekent dat ik mijn puber (in het dagelijks leven, dus ook vakantie) steeds opnieuw uitnodig. Om mee te doen. Mee de gaan.

En soms is het een ja, maar ook vaak een nee.
Ik vind dat lastig.
Maar ik denk dat je hem daarmee veel teveel op de huid zit. Telkens activeren en vervolgens moeite met nee accepteren. Ik zou daarmee stoppen. Misschien hem gewoon meedelen dat hij de ene helft van de vakantie mag kiezen (en dan voor mijn part de hele dag doomscrollen) en jullie kiezen de andere helft en dan geen gezeik.
Kan hij dat niet accepteren dan zeg je dat hij over 2-3 jaar helemaal zelf mag bepalen wat hij doet en ook niet meer mee hoeft als hij niet wil maar dat hij daar nu helaas te jong voor is. Dus hij heeft het gewoon te slikken en dan kan je erbij zeggen dat je zijn gevoel daarbij erkent en hem daarom ruimte in z’n kamer wil geven
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:19:57 #204
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221617542
Interessante discussie!

Ik zou iig voor accommodaties kiezen waar voor de puber ook wat te doen is. Een puberhangplek is op veel resorts voorzien bijv.

Ik zou als puber ook niet weken met m’n ouders op dezelfde camping als ieder jaar willen zijn en ook niet vier weken in een appartement zonder m’n vrienden of iets leuks voor mij willen zitten. Uitstapjes kunnen best leuk zijn als je ze afstemt op haar leeftijd, maar een mooie stadswandeling, museum of iets anders in die categorie is dat vaak niet. Ik zou een ander soort accommodatie boeken met bewezen vrijheid en aanspraak voor je puber op loopafstand, niet alleen jullie vrienden over laten komen, maar vooral ook checken of het zou helpen om en weekje ofzo wat vrienden voor je puber mee te nemen en daarnaast een balans zoeken tussen soms mededelen dat dit is wat er vandaag gedaan gaat worden en soms de keuze bij je puber laten.

Een accommodatie met een groot waterpark, chillplek voor pubers en genoeg voor haar te doen zonder jullie, kan echt verschil maken.

En over je berichten over spelletjes spelen zit er gewoon niet in: heb je je al eens verdiept in wat zii speelt? Ze gamet toch? Vraag eens hoe dat werkt, wat het doel van het spel is, hoe ze dat kan bereiken, waar de moeilijkheid zit… oprechte interesse! Want dat vraag je wel van haar voor jullie uitstapjes en plannen, dus doe dat andersom dan ook eens. Wellicht werkt het.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221617555
De puber is een meisje toch? Waarom hebben we het over 'hij' en 'hem'? :?

Mijne is ook 14 en het inderdaad een wat een ingewikkeldere leeftijd aan het worden. Sowieso is 4 weken best een lange tijd. De mijne gaat wel goed oo afwisseling, hij was eerst drie dagen bij zijn vader, waarvan 10 weg, nu twee weken op twee verschillende vakantieadressen met ons en dan nog een week thuis. Daarmee is er steeds nieuwe input maar ook wat ruimte om thuis te zijn en ook vrienden te bezoeken.

Ik verwacht wel enige inzet van mijn puber om te vertellen wat hij wil en nodig heeft. Hij is ook dol op doomscrollen maar hij kan ook genieten van activiteiten. Maar dan moet hij wel bespreken wat hij wil. Dat is bijvoorbeeld ergens lekker lunchen, beetje winkels kijken of iets actiefs. En dingen met water. We hebben dit jaar huisjes met een whirlpool/hottub maar een zwembad werkt ook goed. Dus zo balanceren we steeds tussen zijn behoeftes in dingen om te doen, die van zijn kleine broertje en tijd om zich terug te trekken. En af en toe blijft hij inderdaad een dagdeel alleen thuis, maar dat probeer ik beperken. Ik denk dat we ook wel geluk hebben dat hij zelden echt nukkig is. Dus er valt meestal wel mee te overleggen.

Hij heeft overigens nul behoefte aan sociale contacten met onbekenden, dus met een puberhangplek zou je hem echt wegjagen :+

[ Bericht 6% gewijzigd door Clubsoda op 21-08-2026 07:59:50 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_221617567
Wij hebben al jaren, sinds de kinderen 9&13 zijn, de regel dat er laptops mee gaan op vakantie. Maar als ze op schermpjes willen, moeten ze ook niet mokken bij uitjes. Ik zeur niet in de avond om schermpjes, zij zeuren niet bij uitjes overdag.
En natuurlijk mopperen ze wel als een wandeling wat langer is of een museum saai. Maar ze leerden snel dat ik minder moeilijk deed in het huisje als ze een beetje meewerkten.

Dat was dan meestal 2/2,5 week weg in 2 verschillende huisjes. Meestal in Schotland/Engeland.

Dit jaar waren we bijna 3 weken weg in 3 huisjes, in Schotland. Maar het werkt nog steeds bij de 14&18 jarige. De 18 jarige wil ook nog wel mee, maar dat is een geval apart. Die wilde gezellig met me naar een vogelkijkhut toen zijn broertje aan het gamen was O+

We lieten ze niet veel alleen, een langere dag weg zonder ze was vorig jaar pas voor het eerst. Daarvoor wel voor boodschappen of een wandeling van een uurtje. Maar dat lag ook aan de zelfstandigheid van de kinderen (of het gebrek eraan)..
pi_221617579
quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 22:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Onze wel. Niet per se de hele dag, hè. En we zoeken een leuk restaurantje om wat te eten.

We doen een museum of bezoeken een plaatsje of historische plek. Dat is maar een paar uur op een dag. Verder lunchen we ergens leuk, eventueel schieten we nog ergens een winkel in die bezocht moet worden, wandelen wat. En dan ruimen we tijd in om te lezen of op de telefoon te zitten, dutje te doen, gewoon niks.

Wij gaan ook wel mee naar iets dat zij heel graag wil en voor ons niet zo nodig hoeft. We hebben alle drie vakantie :)

Onze puber doet het er al een paar vakanties prima op en wil nog steeds graag mee.
Ja, dit is ook ons ritme. Maar mijn puber geeft ook aan dat hij graag dingen wil doen, van alleen maar thuis hangen raakt hij ook onderprikkeld. Dus uitslapen -de deur uit - thuis hangen is voor ons een fijn ritme.
pi_221617620
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 23:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee.
Maar een paar.
De meivakantie bepaalt ze helemaal zelf. Mag thuis of elders. Ze wil dan zelf meestal twee weken Griekenland of Spanje of zo. Maar dat hoeft helemaal niet.
Maar ook dan kan ze opeens liever om de dag wat doen. En zeker niet iedere dag.

De zomervakantie zijn we standaard gewoon weg. En dat is geen camping.
Is dat hoe jullie het naar haar verwoorden? Want daar zou ik als puber denk ik ook best lastig vinden. Zo doen we het, punt. Ik herinner me ook een vakantie toen ik 16 was en mijn moeder zonder overleggen nog een paar dagen aan de vakantie plakte. Daar was ik flink ontstemd over. :D ik wilde naar huis naar mijn vrienden. Dus misschien begint praten over haar wensen ook met ruime voelen?

Tegelijkertijd, en dat is vast niet zo geweldloos, zou ik minder uitnodigen en meer op verantwoordelijkheid wijzen. We zijn een gezin, je bent te jong om alles alleen te doen, we moeten het samen rooien dus wat kun jij doen om dat te laten werken? Dat is met een enig kind misschien nog wel een grotere uitdaging, want die zijn veel meer gewend dat alles om hen draait, passen zich minder aan aan anderen en de focus ligt ook altijd op hen en hun stemming. Dat bedoel ik niet lullig, mijn oudste was 11 jaar enig kind en heeft sinds zijn broertje er is echt beter geleerd zich aan te passen.
pi_221617626
Sorry, dit had ook in 1 post gekund :D
pi_221618371
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Maar struggles met pubers op vakantie, die je halve vakantie kunnen bederven , is dus niet iets wat anderen herkennen hier?

Dat was eigenlijk mijn insteek. :D

Ik zoek wat erkenning.
:Y Halve vakantie bederven is misschien wat overdreven, maar we hebben echt genoeg momenten gehad dat de puber erg puberde ;).

• Want 283 km zonder mobiele dekking en precies daar zaten we dus ook een paar nachten op een camping. Hoe
durven we.
• Wéér een wandeling naar een meer. Ze lijken allemaal op elkaar en ik heb geen zin meer in wandelen.
• Precies 1 stoel uit de camper pakken en 1 glas drinken (voor zichzelf) en als we daar wat van zeggen dan krijg je zo'n gepikeerde reactie: Zit ik een keer buiten, is het weer niet goed. Ik ga wel weer in de camper zitten.
• Puber en jongste zaten ook continu op elkaars huid. Net te dicht naast elkaar lopen. Vervolgens gaat een arm tegen de ander aan. Ander roept AU (natuurlijk overdreven hard), gekibbel over wiens schuld het was, sneer naar broer omdat je altijd [insert futiel geneuzel]. Broer weer boos. En dat op repeat. Echt hoor, afstand houden om dit soort gezeik te voorkomen kwam niet in ze op.

Vermoeiend. Het blijft voor ons als ouders hard werken, zo'n vakantie. En daar ben ik soms ook echt wel verdrietig over. Gelukkig waren er ook genoeg leuke momenten. Spelletjes houden wij wel van en ter plekke hadden we The Crew gekocht. Een coöperatief spel dat iedereen leuk vond. Dat geeft dan ook weer verbinding aan het eind van de dag. En het is ook heerlijk dat we ook na een drukke dag wel zelf een boekje kunnen lezen. Zaten de kinderen een spelletje op de telefoon te doen of podcast te luisteren. Er waren niet echt andere kinderen om mee te spelen, dus waren ze toch vooral op elkaar aangewezen.

Edit: als we in een huisje hadden gezeten, hadden we misschien wel wat tripjes gepland zonder puber als hij daar behoefte aan had gehad. Maar met een camper is het een beetje alles of niets. Je kan hem moelijk achterlaten op een lege campingplek :'). Dus daar was geen discussie over. Het was wel zo dat we een flink vol programma hadden. Achteraf was het misschien beter geweest als we ook een keer een dagje gewoon op een camping waren gebleven zonder plannen. We hadden geen lange reisdagen over het algemeen, maar deden dan onderweg wel van alles, waardoor we toch vaak pas eind van de middag op de volgende camping aankwamen. Maar je wil natuurlijk ook niet te veel missen... En de campings waren niet spannend. Grasveld of bos, met ergens centraal douches en wc's. Soms een riviertje erachter en op de meeste plekken een firepit. Maar behoorlijk basic, dus weinig te beleven verder. Het water was 3 graden dus zwemmen ging ook niet :+.

[ Bericht 10% gewijzigd door Phaidra op 21-08-2026 09:45:57 ]
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221618493
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 22:45 schreef Stansfield het volgende:
Is er ook een op vakantie met pubers topic? Zo dat was even wennen deze zomervakantie. Weinig was goed ze hadden nergens zin in. Maakte snel ruzie over kleine dingen. Toch heel anders dan de jaren hiervoor.
Blij te lezen dat wij niet de enige zijn en mooi wat ervaringen gelezen van ouders met iets oudere kinderen dan die van 10 en 13 van mij.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:41:59 #212
5428 crew  miss_sly
pi_221618825
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 07:24 schreef Clubsoda het volgende:
De puber is een meisje toch? Waarom hebben we het over 'hij' en 'hem'? :?

Mijne is ook 14 en het inderdaad een wat een ingewikkeldere leeftijd aan het worden. Sowieso is 4 weken best een lange tijd. De mijne gaat wel goed oo afwisseling, hij was eerst drie dagen bij zijn vader, waarvan 10 weg, nu twee weken op twee verschillende vakantieadressen met ons en dan nog een week thuis. Daarmee is er steeds nieuwe input maar ook wat ruimte om thuis te zijn en ook vrienden te bezoeken.

Ik verwacht wel enige inzet van mijn puber om te vertellen wat hij wil en nodig heeft. Hij is ook dol op doomscrollen maar hij kan ook genieten van activiteiten. Maar dan moet hij wel bespreken wat hij wil. Dat is bijvoorbeeld ergens lekker lunchen, beetje winkels kijken of iets actiefs. En dingen met water. We hebben dit jaar huisjes met een whirlpool/hottub maar een zwembad werkt ook goed. Dus zo balanceren we steeds tussen zijn behoeftes in dingen om te doen, die van zijn kleine broertje en tijd om zich terug te trekken. En af en toe blijft hij inderdaad een dagdeel alleen thuis, maar dat probeer ik beperken. Ik denk dat we ook wel geluk hebben dat hij zelden echt nukkig is. Dus er valt meestal wel mee te overleggen.

Hij heeft overigens nul behoefte aan sociale contacten met onbekenden, dus met een puberhangplek zou je hem echt wegjagen :+
Die eigen inbreng vind ik soms ook wel lastig hoor.
Toen we naar Seattle gingen vorig jaar, werd er vooraf een lijstje gemaakt met (fastfood)ketens die er echt moesten proberen als we toch in de US waren :') Toen we een dag samen optrokken met een collega van man en zijn dochter, bleek ze dezelfde wensen te hebben.
Een aantal van de wensen komt dan ook van TikTok of Insta, en natuurlijk moet er een Sephora bezocht worden waar je ook bent, en even geshopt worden. Ik ben absoluut geen shopper, maar ik ga wel mee en zeg oeh en ah en wacht netjes terwijl ze past. Maar zij gaat dan ook zonder zeuren mee naar een museum en zegt daar ook netjes oeh en ah bij de dingen die ik mooi vind :D

En soms ben ik ook wel klaar met het oeverloos winkels in en uit lopen en breien we er een einde aan. Handig is dan om eigenlijk dat einde al van tevoren te bespreken, zodat zowel zij als wij weten wanneer het ophoudt :P
En is zij klaar met het oeverloos door een museum wandelen en is zij al bij het einde als wij pas halverwege zijn. Dus dan gaan wij er ook maar iets sneller door.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221618877
Ik zou als ouder vooral erg geirriteerd worden van 4 weken in een appartement met mijn vrouw en kinderen _O-

Die puber van ons is 12 maar qua puberteit 14 a 15 jaar. Wij kiezen de vakantieplekken uit op entertainment bij de voordeur. Dus een huisje op een park. Animatie maak je hem absoluut niet blij mee maar een voetbalveld, zwembad en trampoline wel. En daar hangt ie echt geen hele dag maar een uurtje lukt hem nog wel.

Afgelopen vakantie in Winterberg is hij ook niet met alles mee geweest.

En wij zijn van die ouders die ook in de vakantie schermtijd hebben, dus hij gaat zich vervelen en blijkt dan enorm creatief te zijn in bezigheden vinden.

We hebben met hem de afspraak dat ie om de dag met ons mee moet overigens. Elke dag met je ouders en zusje rondhangen is als puber natuurlijk helemaal niet leuk. Als ik het zo lees ben ik bijna bang dat we hem te los laten. O-)
pi_221618961
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 10:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die eigen inbreng vind ik soms ook wel lastig hoor.
Toen we naar Seattle gingen vorig jaar, werd er vooraf een lijstje gemaakt met (fastfood)ketens die er echt moesten proberen als we toch in de US waren :') Toen we een dag samen optrokken met een collega van man en zijn dochter, bleek ze dezelfde wensen te hebben.
Een aantal van de wensen komt dan ook van TikTok of Insta, en natuurlijk moet er een Sephora bezocht worden waar je ook bent, en even geshopt worden. Ik ben absoluut geen shopper, maar ik ga wel mee en zeg oeh en ah en wacht netjes terwijl ze past. Maar zij gaat dan ook zonder zeuren mee naar een museum en zegt daar ook netjes oeh en ah bij de dingen die ik mooi vind :D

En soms ben ik ook wel klaar met het oeverloos winkels in en uit lopen en breien we er een einde aan. Handig is dan om eigenlijk dat einde al van tevoren te bespreken, zodat zowel zij als wij weten wanneer het ophoudt :P
En is zij klaar met het oeverloos door een museum wandelen en is zij al bij het einde als wij pas halverwege zijn. Dus dan gaan wij er ook maar iets sneller door.
Dat herken ik wel. Mijn puber is ook dol op (sneakers) shoppen. Mijn vrouw gelukkig ook, dus ik stuur hen dan samen oo pad terwijl ik met de jongste in een speeltuin hang. Hij zou ook uitstekend een fastfoodtour kunnen doen :+ en terwijl ik dit typ, is hij met mijn vrouw naar verschillende Duitse supermarkten om te kijken welke smaken Monster ze hebben :') (en ik zit in de speeltuin).

Het is vooral een beetje geven of nemen inderdaad. Hij gaat ook zonder al te veel zeuren mee op wandelingen, maar ik zorg dan dus ook dat ze niet eindeloos duren.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:07:40 #215
5428 crew  miss_sly
pi_221618972
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:05 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dat herken ik wel. Mijn puber is ook dol op (sneakers) shoppen. Mijn vrouw gelukkig ook, dus ik stuur hen dan samen oo pad terwijl ik met de jongste in een speeltuin hang. Hij zou ook uitstekend een fastfoodtour kunnen doen :+ en terwijl ik dit typ, is hij met mijn vrouw naar verschillende Duitse supermarkten om te kijken welke smaken Monster ze hebben :') (en ik zit in de speeltuin).

Het is vooral een beetje geven of nemen inderdaad. Hij gaat ook zonder al te veel zeuren mee op wandelingen, maar ik zorg dan dus ook dat ze niet eindeloos duren.
Precies dat. Het is immers voor iedereen vakantie.

Bij ons is wonderbaarlijk genoeg mijn man veel geduldiger met shoppen dan ik. En soms vind ik het ook wel leuk, of geniet ik dan maar van de mooie straatjes waar we door lopen, of prijs me gelukkig dat ik in Parijs ben. Kleine gelukjes. Ik heb geen jonger kind dat ik als escape kan gebruiken :P
  Moderator vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:08:14 #216
236264 crew  capricia
pi_221618980
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 07:42 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Is dat hoe jullie het naar haar verwoorden? Want daar zou ik als puber denk ik ook best lastig vinden. Zo doen we het, punt. Ik herinner me ook een vakantie toen ik 16 was en mijn moeder zonder overleggen nog een paar dagen aan de vakantie plakte. Daar was ik flink ontstemd over. :D ik wilde naar huis naar mijn vrienden. Dus misschien begint praten over haar wensen ook met ruime voelen?

Tegelijkertijd, en dat is vast niet zo geweldloos, zou ik minder uitnodigen en meer op verantwoordelijkheid wijzen. We zijn een gezin, je bent te jong om alles alleen te doen, we moeten het samen rooien dus wat kun jij doen om dat te laten werken? Dat is met een enig kind misschien nog wel een grotere uitdaging, want die zijn veel meer gewend dat alles om hen draait, passen zich minder aan aan anderen en de focus ligt ook altijd op hen en hun stemming. Dat bedoel ik niet lullig, mijn oudste was 11 jaar enig kind en heeft sinds zijn broertje er is echt beter geleerd zich aan te passen.
Nee dat is niet hoe wij dat verwoorden naar haar. :D
Alle vakanties gaan in overleg.

Bedankt trouwens iederen voor de feedback en de eigen verhalen!
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221618999
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 10:51 schreef exode het volgende:
Ik zou als ouder vooral erg geirriteerd worden van 4 weken in een appartement met mijn vrouw en kinderen _O-

Die puber van ons is 12 maar qua puberteit 14 a 15 jaar. Wij kiezen de vakantieplekken uit op entertainment bij de voordeur. Dus een huisje op een park. Animatie maak je hem absoluut niet blij mee maar een voetbalveld, zwembad en trampoline wel. En daar hangt ie echt geen hele dag maar een uurtje lukt hem nog wel.

Afgelopen vakantie in Winterberg is hij ook niet met alles mee geweest.

En wij zijn van die ouders die ook in de vakantie schermtijd hebben, dus hij gaat zich vervelen en blijkt dan enorm creatief te zijn in bezigheden vinden.

We hebben met hem de afspraak dat ie om de dag met ons mee moet overigens. Elke dag met je ouders en zusje rondhangen is als puber natuurlijk helemaal niet leuk. Als ik het zo lees ben ik bijna bang dat we hem te los laten. O-)
Om de dag mee is ongeveer verglijkbaar met halve dagen op pad en de andere helft thuis hangen, wat ik hier een paar keer lees, denk ik.

De mijne slaapt trouwens graag uit, zonder dat wij iets doen tot een uur of 10. Daar ben ik niet zo dol op, omdat hij er ten eerste migraine van krijgt en ten tweede wij om half 7 al wakker zijn. Dus maak ik hem wakker op een tijd waarin we beide mee kunnen leven (half 9, zo ongeveer). Hij vindt het vervelend om direkt sociaal te moeten zijn. Dus hij mag regelmatig in bed ontbijten met zijn laptop. Maar daarna is het wel de bedoeling dat hij gezellig mee doet. En soms ontbijten we samen maar dan pakken we ook een beetje uit. Vanochtend met een belegd broodje met gehaktbal en zuurkool :+
pi_221619013
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Precies dat. Het is immers voor iedereen vakantie.

Bij ons is wonderbaarlijk genoeg mijn man veel geduldiger met shoppen dan ik. En soms vind ik het ook wel leuk, of geniet ik dan maar van de mooie straatjes waar we door lopen, of prijs me gelukkig dat ik in Parijs ben. Kleine gelukjes. Ik heb geen jonger kind dat ik als escape kan gebruiken :P
Voor dat kind had ik een slechte rug waardoor ik beter op een bankje kan wachten met een boek O-)

Ik vind de sfeer opsnuiven van een onbekende plek ook al heel prima inderdaad. Beetje rondkijken, mensen kijken. Een paar dagen geleden waren we in Trier en heb ik een poos pp de markt zitten kijken naar een man die bellen ging blazen.
pi_221619025
Fastfoodketens ja :D. Er zit ook letterlijk op elke straathoek een fastfoodoptie in Canada. Niet dat we ze allemaal langs zijn gegaan maar zeker wel een aantal keer. En bij de Dairy Queen een blizzard gegeten (een soort mcflurry). Medewerkers zijn verplicht om een blizzard op z'n kop te houden voor je 'm aan de klant geeft. En bij deze vestiging werkte een vrouw die duidelijk liever ander werk zou doen. De ongeïnteresseerde blik, rollende ogen etc, hebben we achteraf nog vaak om gelachen.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221619071
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee dat is niet hoe wij dat verwoorden naar haar. :D
Alle vakanties gaan in overleg.

Bedankt trouwens iederen voor de feedback en de eigen verhalen!
Maar als ze ruimte heeft gehad voor overleg dan mag je ook verwachten dat ze zich een beetje schikt, vind ik. Ik probeer mijn puber wel aan te spreken op die verantwoordelijkheid. Ze willen graag groot en volwassen zijn, maar daar horen ook de minder leuke kanten bij.

Ik maak mijn puber trouwens ook heel expliciet complimenten als het hem gelukt is zich te schikken maar wensen van een ander. Ik probeer echt te zien waar hij zijn best doet en dat ook te verwoorden.
pi_221619092
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef Phaidra het volgende:
Fastfoodketens ja :D. Er zit ook letterlijk op elke straathoek een fastfoodoptie in Canada. Niet dat we ze allemaal langs zijn gegaan maar zeker wel een aantal keer. En bij de Dairy Queen een blizzard gegeten (een soort mcflurry). Medewerkers zijn verplicht om een blizzard op z'n kop te houden voor je 'm aan de klant geeft. En bij deze vestiging werkte een vrouw die duidelijk liever ander werk zou doen. De ongeïnteresseerde blik, rollende ogen etc, hebben we achteraf nog vaak om gelachen.
En zo werd een puberinteresse toch iets verbindende O+

Wij hebben Canada op de verlanglijst staan voor als de oudste eindexamen heeft gedaan. Ik ben heel benieuwd hoeveel fastfood we moeten eten :D
pi_221619143
B is ook niet uit bed te slaan, hij ligt nu ook nog in bed. Maar als we plannen hebben, moet hij de wekker zetten met inderdaad wat extra tijd om wakker te worden. Gaat met een hoop gemopper maar hij doet het wel.

Het is nu vaak ook wat schipperen tussen wat wij willen, wat leuk is voor een 8 jarige en wat leuk is voor een puber.

Vandaar dat we steeds terug gaan naar Lalandia _O- Daar vinden we het alle4 nog steeds leuk.
pi_221619202
Dat vind ik ook het lastige. Meerdere pubers met verschillende interesses. En ik ben dan ook alleen met 2 pubers dus opsplitsen gaat dan ook minder makkelijk. Hoewel ik oudste wel een aantal uur op een station achter kan laten, die is dan wel zoet met treinen spotten.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:43:45 #224
5428 crew  miss_sly
pi_221619493
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef Phaidra het volgende:
Crumble Cookie (of Cookie Crumble :') ) was een must, hebben we nog voor omgereden. Voor de meeste hoefden we inderdaad niet om te rijden, want er zijn er genoeg.

Ons beste eten dat van de TikToklijst kwam, was Olive Garden :') Daar kregen we ook nog wat redelijke sla die niet was verzopen in dressing.
pi_221619689
Oh ja, wij moesten idd naar Greggs in de meivakantie.

Sephora is ook een must see maar die zit ook in Centro of Keulen dus daarvoor zijn we minder afhankelijk van vakanties.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:25:43 #226
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221619900
Wij rijden wel om via het station overal om kind treinen te laten spotten.
En we zorgen altijd dat we op tijd terug zijn zodat hij nog kan zwemmen of een sauna induiken oid.

Voordeel is dat hij niet houdt van lopen en ik een fysieke beperking heb dus we zijn het samen vaak wel eens wat de max is en dan moet papa zich schikken ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221619955
Wij zijn deze vakantie ook een keer opgesplitst. Oudste wilde heel graag naar een winkel waar ze megaveel knekkies zouden hebben. Maar jongste kon echt niet nog een winkel voor zn zus aan. Dus man en jongste zijn naar de winkel gegaan waar jongste kon gamen en ik ben met de oudste naar die winkel gegaan (waar ook idd megaveel keus in knekkies was).

1 van de avonden ben ik met de jongste naar de dunkin donuts geweest om een too good to go pakket te halen. We liepen toen langs het plein naast de brandenburger tor. Was heel gezellig op dat plein. Muziek, een bellenblaas meneer die mega bellen maakte. Het sfeertje was heel tof. Toen vroeg jongste zelf of we daar een andere avond ook met zijn vieren heen konden. Hij schatte in dat zijn zus dat ook wel leuk zou vinden.
*poef* nu is het weg
pi_221624119
Hier is het ook aardig schipperen met de pubers. Ze kunnen elkaar momenteel niet goed luchten helaas ;)

We gaan over het algemeen ook maar een week weg en dat is dan een redelijk ‘intensieve’ week. Met dingen zien en doen. De andere weken plannen we thuis wel iets, maar ook veel dagen juist niks (en we hebben zelf maar drie weken vakantie dus drie weken is sowieso veelal aan hunzelf).
We proberen een beetje een planning te maken wat we graag willen zien of doen en proberen om de dag iets te gaan doen wat wij graag willen en de andere dag iets dat zij graag willen (of met korte activiteit, bijvoorbeeld de dag nog af te sluiten aan het strand).
Maar ook elkaar wel vrijheid te geven. Zo wilde de jongste graag naar het strand en had de oudste geen zin, die is toen al naar het appartement gegaan en heeft daar liggen chillen. Man en ik geven niks om strand, maar vind dat we daar toch wel moeten zijn als een van de kinderen daar is, dus zaten daar vaak lekker op een terrasje.

En we zijn op vakantie ook iets losser met schermtijd.

Wat we volgend jaar gaan doen geen idee. Maar ook dat zal wel weer een uitdaging zijn om wat te zoeken wat we allemaal leuk vinden.
pi_221625006
Waar ik deze vakantie (en ook wel eerdere) wel moeite mee had is het (schijnbare) gebrek aan enthousiasme van de pubers. Voor ons was het deze zomer de eerste keer in Macedonië en Albanië. Wonderschone natuur onderweg, veel oeh's en aah's gezien, maar van de achterbank kwam geen boe of bah. Of we checkten in bij een superluxe hotel, nul reactie. Frustrerend. Alsof het allemaal maar normaal is of zo.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_221625021
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 00:06 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waar ik deze vakantie (en ook wel eerdere) wel moeite mee had is het (schijnbare) gebrek aan enthousiasme van de pubers. Voor ons was het deze zomer de eerste keer in Macedonië en Albanië. Wonderschone natuur onderweg, veel oeh's en aah's gezien, maar van de achterbank kwam geen boe of bah. Of we checkten in bij een superluxe hotel, nul reactie. Frustrerend. Alsof het allemaal maar normaal is of zo.
Dit klinkt wel als een toffe bestemming trouwens. Fly & drive gedaan?
pi_221625052
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 00:09 schreef Kyara het volgende:

[..]
Dit klinkt wel als een toffe bestemming trouwens. Fly & drive gedaan?
Ja, via Griekenland, Noord Macedonie, Albanië en Kosovo terug weer via Noord Macedonië en afgesloten in Griekenland. Bijna 3 weken en het was werkelijk fantastisch. Zowel de natuur, het strand, het turquoise zeewater en de vriendelijke mensen. Een paar stranddagen gehad, maar ook steden en dorpjes bezocht. Ben echt onder de indruk geraakt en gaan zeker nog eens terug.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_221660951
Mijn kinderen zitten vol in hun Harry Potter fase, en we zijn nu aan boek 7 bezig dus het einde komt in zicht. We denken eraan om te eindigen met een bezoek aan de Harry Potter studios bij Londen. Iemand tips wat handig is om rekening mee te houden? Hoe lang waren jullie kinderen er zoet? De kinderen zijn dan 9 en 11. Is het leuk om rond kerst te gaan als ze in kerstsfeer zijn, of is het met gewone sfeer leuker?

Tips voor betaalbare hotels in/om (met goede ov-verbinding) Londen voor 5 personen zijn ook welkom!
pi_221661113
Harry Potter Studio's zijn prima met het ov bereikbaar vanaf London Euston. Vanaf het station rijden gratis pendelbussen, die zijn ook leuk in Harry Potter sfeer.

Wij waren in de voorjaarsvakantie en we zijn denk ik een uur of 5 binnen geweest. Ik was alleen met D1 (die was toen 11) dus dat maakt misschien nog wel verschil. Kerstsfeer is denk ik leuk maar ze maken wel werk van elk seizoen (of thema). Ik denk wel dat het rond kerst een stuk drukker is.

TIp: butterbeer drinken. Het glas (plastic) mag je meenemen (even bij de toiletten omspoelen, je mag ze niet omruilen).

Het is natuurlijk wel erg gericht op de films, dus het is wel handig als ze die ook gezien hebben ipv alleen de boeken.
pi_221661164
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 17:51 schreef FlyingFish het volgende:
Mijn kinderen zitten vol in hun Harry Potter fase, en we zijn nu aan boek 7 bezig dus het einde komt in zicht. We denken eraan om te eindigen met een bezoek aan de Harry Potter studios bij Londen. Iemand tips wat handig is om rekening mee te houden? Hoe lang waren jullie kinderen er zoet? De kinderen zijn dan 9 en 11. Is het leuk om rond kerst te gaan als ze in kerstsfeer zijn, of is het met gewone sfeer leuker?

Tips voor betaalbare hotels in/om (met goede ov-verbinding) Londen voor 5 personen zijn ook welkom!
Wij hebben toen een combi hotel en toegang geboekt, dat was het handigste. Was een prima hotel en met de eigen auto waren we zo bij de studio’s.
Wij hadden meteen het eerste tijdslot geboekt in de ochtend, en dat was maar goed ook. Er werd gezegd dat je er wel een uur of vier zoet zou zijn, maar wij waren er dus rond 9.30 ofzo en stonden om 16 uur pas weer buiten. Wij vonden het echt ontzettend tof gedaan, er is echt veel te zien en heel herkenbaar ook. Echt dingen uit de films, zoals bepaalde kleding en de eetzaal van Hogsworth.

Wij waren in de zomer, dus geen idee hoe het is met Kerst.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:24:25 #235
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221661313
Ik was er met kerst maar aangezien ik alleen dat gezien heb weet ik niet of dat wat extra’s toevoegt.
Ik was er sowieso niet kapot van. Ik was doordeweeks en het was niet extreem druk.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:35:47 #236
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221661405
Het verschilt echt heel erg per kind denk ik. Wij (zoon van 12 en ik) waren in een uur of 3 wel klaar. We waren er vorig jaar in de herfstvakantie en ik heb me toen verkeken op hoe vroeg ik tickets moest boeken. Heb dat toen begin september gedaan (7 weken van te voren), en de goede tijdslots waren al weg. We zijn dus in de avond geweest (vanaf 16.30u mochten we binnen geloof ik). Voor ons was dat meer dan genoeg, maar dat zal voor lang niet iedereen zo zijn.
pi_221662125
Nou, lieve mensen.
Het nieuwe rooster is bekend en er valt een compleet gewicht van dochter haar schouders af. Ze is zo blij. O+

De laatste twee dagen genieten van de lange vakantie en zaterdag weer naar huis.
Wel heel grappig om te zien dat deze week de gezinnen met grotere kinderen er al niet meer zijn. Maakt het toch anders qua sfeer. En het wordt eerder donker en dus koeler in de bergen. Maar het weer is zalig: tussen de 22 en 26 graden overdag. De parkeergarage staat nog steeds alleen maar vol met gele kentekens, maar is nu nog maar voor 30% of zo bezet.
Vandaag een dagje wezen (puber)shoppen in Kufstein. Mooie Altstadt. Leuke winkels. En het middeleeuwse fort is zeer de moeite waard. Tof museum.
- Goethe, “Faust”
pi_221663077
Ander vraagje:
we zijn vaak in de herfstvakantie naar Antwerpen geweest. Zoek iets nieuws of anders dan weer Antwerpen. Londen kennen we ook wel.

Is Lille een leuke stad voor een lang weekend?
- Goethe, “Faust”
pi_221663270
Ik vond Lille niet zo boeiend, dat was vooral winkelen naar mijn herinnering, maar het is dan ook al lang geleden dat ik er geweest ben. Brussel vond ik wel leuk, wellicht is dat wat? Die hebben met het Atomium en manneke pis ook wat echt herkenbare dingen. En verder hebben ze nog wat leuke musea (maar niets om speciaal voor te gaan imo, maar wel leuk als je er toch bent). En volgens mij kun je ook naar het Europees parlement, maar dat moet je wel vooraf uitzoeken hoe dat werkt want dat is geen geheel vrije inloop dacht ik.
pi_221663319
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 22:57 schreef capricia het volgende:
Ander vraagje:
we zijn vaak in de herfstvakantie naar Antwerpen geweest. Zoek iets nieuws of anders dan weer Antwerpen. Londen kennen we ook wel.

Is Lille een leuke stad voor een lang weekend?
Wij waren deze vakantie in Nimes. Dat vind ik een verrassend leuke stad.
pi_221663353
quote:
7s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij waren deze vakantie in Nimes. Dat vind ik een verrassend leuke stad.
1200 km is me te ver voor een lang weekendje (shoppen).
Of waren jullie met het vliegtuig?

Lille is noord Frankrijk, van origene zelfs Nederlandstalig stad. Rijsel.
- Goethe, “Faust”
pi_221663361
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:50 schreef capricia het volgende:

[..]
1200 km is me te ver voor een lang weekendje (shoppen). :D
Of waren jullie met het vliegtuig?
Nee, maar was wel onderdeel van onze rondreis.
Je had niet gezegd dat je ging rijden, dus dacht dat vliegen ook zou kunnen.

Parijs, Keulen, Hamburg?
pi_221663369
quote:
7s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, maar was wel onderdeel van onze rondreis.
Je had niet gezegd dat je ging rijden, dus dacht dat vliegen ook zou kunnen.

Parijs, Keulen, Hamburg?
Vliegen zou ook kunnen. Barcalona is dan wel weer leuk. Of Milaan.

Iemand ervaring met Lille?
- Goethe, “Faust”
  Redactie Frontpage donderdag 27 augustus 2026 @ 06:51:13 #244
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221663886
Gent! Vergeet dan niet neuzekes mee te nemen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 27 augustus 2026 @ 09:44:39 #245
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221664545
Ik was ook positief verrast door Straatburg destijds.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221664642
Ik hou heel erg van Düsseldorf.
Maar wij gaan vooral naar steden om te ontbijten, koffie te drinken, lunchen, relaxen, eten en misschien een keer een beetje shoppen. Dat kleurt mijn beeld wel.

In dat licht vond ik (alweer even geleden) Zwolle ook verrassend geschikt, maar dat is vast te dichtbij. Oh en Valencia, maar dat is dan weer te ver.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221664849
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 23:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Vliegen zou ook kunnen. Barcalona is dan wel weer leuk. Of Milaan.

Iemand ervaring met Lille?
Lille is best leuk, maar dat heb je normaal in een dag wel gezien. Dat geldt sowieso wel voor meerdere steden in Noord-Frankrijk als Arras of Compiègne, best leuk voor een dagtrip, maar het is toch meer het idee dat je dat combineert voor zaken uit WO1 of het Louvre in Lens ofzo als je langer blijft.

Gent (icm Brugge) is dan denk ik geschikter. Of gewoon wat verder doorrijden naar Parijs.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_221665034
Berlijn?
pi_221665286
Gent is idd erg leuk. Of desnoods Maastricht!
  Redactie Frontpage donderdag 27 augustus 2026 @ 10:50:11 #250
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221665327
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 10:48 schreef Tommeke het volgende:
Gent is idd erg leuk. Of desnoods Maastricht!
In combinatie met Maasmechelen village bijvoorbeeld
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')