Dit herken ik wel, maar voor mij is het probleem opgelost nadat ik het advies van mijn moeder heb opgevolgd om de kinderen niet meer te entertainen. En ze lijken dat ook niet nodig te hebben, of in ieder geval minder dan ik dacht qua 1 op 1 aandacht.quote:Op zondag 16 augustus 2026 13:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Is zag laatst een filmpje van iemand die zei:
Kun jij je herinneren dat je vroeger je ouders vroeg om te “spelen”? Samen op de trampoline, zwemmen, etc?
Daar dacht ik aan en moet zeggen het is inderdaad zo dat mijn ouders veel vaker zeiden; ga je maar vermaken, zoek vrienden, ga zelf spelen. En we vroegen dat ook niet:
Wel sprong mijn pa vaak in het zwembad om te ouwehoeren, of ging stoeien enzo, maar niet de hele dag en niet omdat we dat vroegen.
Tegenwoordig hoor je overal kinderen, PAP MAM GA MET ME MEE, IK WIL SPELEN WHEEWHEE.
Dat is echt iets van deze generatie.
Ja bij ons ook, als ik een keer geen zin had vroeger voelde ik me al bijna schuldig, goh geen echte aandacht aan mijn kinderen.
Maar dan is feitelijke bullshit, kan me van vroeger herrineren dat de volwassenen aan tafel, ligbed, elders zaten en wij kinderen onzelf maar vermaakten. Nu waren we met zijn 3en dat scheelt dan ook en je had sneller vrienden dat scheelt ook.
Maar wat vinden jullie?
Het is onterecht normaal geworden dat je als ouder maar moet “spelen” met je kinderen?
Zelf nog geen pubers.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Maar struggles met pubers op vakantie, die je halve vakantie kunnen bederven , is dus niet iets wat anderen herkennen hier?
Dat was eigenlijk mijn insteek.
Ik zoek wat erkenning. En niet de gezinnen die het 100% vredelievend hebben met spelletjes savonds en je wel even vertellen hoe het moet.
(Dat lijkt me heel fijn, maar is hier niet de realiteit)
Maar ik denk dat je hem daarmee veel teveel op de huid zit. Telkens activeren en vervolgens moeite met nee accepteren. Ik zou daarmee stoppen. Misschien hem gewoon meedelen dat hij de ene helft van de vakantie mag kiezen (en dan voor mijn part de hele dag doomscrollen) en jullie kiezen de andere helft en dan geen gezeik.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 00:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Beetje hetzelfde hier.
Ik ben helemaal into de geweldloze podcast.
Dat betekent dat ik mijn puber (in het dagelijks leven, dus ook vakantie) steeds opnieuw uitnodig. Om mee te doen. Mee de gaan.
En soms is het een ja, maar ook vaak een nee.
Ik vind dat lastig.
Ja, dit is ook ons ritme. Maar mijn puber geeft ook aan dat hij graag dingen wil doen, van alleen maar thuis hangen raakt hij ook onderprikkeld. Dus uitslapen -de deur uit - thuis hangen is voor ons een fijn ritme.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze wel. Niet per se de hele dag, hè. En we zoeken een leuk restaurantje om wat te eten.
We doen een museum of bezoeken een plaatsje of historische plek. Dat is maar een paar uur op een dag. Verder lunchen we ergens leuk, eventueel schieten we nog ergens een winkel in die bezocht moet worden, wandelen wat. En dan ruimen we tijd in om te lezen of op de telefoon te zitten, dutje te doen, gewoon niks.
Wij gaan ook wel mee naar iets dat zij heel graag wil en voor ons niet zo nodig hoeft. We hebben alle drie vakantie
Onze puber doet het er al een paar vakanties prima op en wil nog steeds graag mee.
Is dat hoe jullie het naar haar verwoorden? Want daar zou ik als puber denk ik ook best lastig vinden. Zo doen we het, punt. Ik herinner me ook een vakantie toen ik 16 was en mijn moeder zonder overleggen nog een paar dagen aan de vakantie plakte. Daar was ik flink ontstemd over.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Maar een paar.
De meivakantie bepaalt ze helemaal zelf. Mag thuis of elders. Ze wil dan zelf meestal twee weken Griekenland of Spanje of zo. Maar dat hoeft helemaal niet.
Maar ook dan kan ze opeens liever om de dag wat doen. En zeker niet iedere dag.
De zomervakantie zijn we standaard gewoon weg. En dat is geen camping.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Maar struggles met pubers op vakantie, die je halve vakantie kunnen bederven , is dus niet iets wat anderen herkennen hier?
Dat was eigenlijk mijn insteek.
Ik zoek wat erkenning.
Blij te lezen dat wij niet de enige zijn en mooi wat ervaringen gelezen van ouders met iets oudere kinderen dan die van 10 en 13 van mij.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 22:45 schreef Stansfield het volgende:
Is er ook een op vakantie met pubers topic? Zo dat was even wennen deze zomervakantie. Weinig was goed ze hadden nergens zin in. Maakte snel ruzie over kleine dingen. Toch heel anders dan de jaren hiervoor.
Die eigen inbreng vind ik soms ook wel lastig hoor.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:24 schreef Clubsoda het volgende:
De puber is een meisje toch? Waarom hebben we het over 'hij' en 'hem'?![]()
Mijne is ook 14 en het inderdaad een wat een ingewikkeldere leeftijd aan het worden. Sowieso is 4 weken best een lange tijd. De mijne gaat wel goed oo afwisseling, hij was eerst drie dagen bij zijn vader, waarvan 10 weg, nu twee weken op twee verschillende vakantieadressen met ons en dan nog een week thuis. Daarmee is er steeds nieuwe input maar ook wat ruimte om thuis te zijn en ook vrienden te bezoeken.
Ik verwacht wel enige inzet van mijn puber om te vertellen wat hij wil en nodig heeft. Hij is ook dol op doomscrollen maar hij kan ook genieten van activiteiten. Maar dan moet hij wel bespreken wat hij wil. Dat is bijvoorbeeld ergens lekker lunchen, beetje winkels kijken of iets actiefs. En dingen met water. We hebben dit jaar huisjes met een whirlpool/hottub maar een zwembad werkt ook goed. Dus zo balanceren we steeds tussen zijn behoeftes in dingen om te doen, die van zijn kleine broertje en tijd om zich terug te trekken. En af en toe blijft hij inderdaad een dagdeel alleen thuis, maar dat probeer ik beperken. Ik denk dat we ook wel geluk hebben dat hij zelden echt nukkig is. Dus er valt meestal wel mee te overleggen.
Hij heeft overigens nul behoefte aan sociale contacten met onbekenden, dus met een puberhangplek zou je hem echt wegjagen![]()
Dat herken ik wel. Mijn puber is ook dol op (sneakers) shoppen. Mijn vrouw gelukkig ook, dus ik stuur hen dan samen oo pad terwijl ik met de jongste in een speeltuin hang. Hij zou ook uitstekend een fastfoodtour kunnen doenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die eigen inbreng vind ik soms ook wel lastig hoor.
Toen we naar Seattle gingen vorig jaar, werd er vooraf een lijstje gemaakt met (fastfood)ketens die er echt moesten proberen als we toch in de US warenToen we een dag samen optrokken met een collega van man en zijn dochter, bleek ze dezelfde wensen te hebben.
Een aantal van de wensen komt dan ook van TikTok of Insta, en natuurlijk moet er een Sephora bezocht worden waar je ook bent, en even geshopt worden. Ik ben absoluut geen shopper, maar ik ga wel mee en zeg oeh en ah en wacht netjes terwijl ze past. Maar zij gaat dan ook zonder zeuren mee naar een museum en zegt daar ook netjes oeh en ah bij de dingen die ik mooi vind
En soms ben ik ook wel klaar met het oeverloos winkels in en uit lopen en breien we er een einde aan. Handig is dan om eigenlijk dat einde al van tevoren te bespreken, zodat zowel zij als wij weten wanneer het ophoudt
En is zij klaar met het oeverloos door een museum wandelen en is zij al bij het einde als wij pas halverwege zijn. Dus dan gaan wij er ook maar iets sneller door.
Precies dat. Het is immers voor iedereen vakantie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:05 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat herken ik wel. Mijn puber is ook dol op (sneakers) shoppen. Mijn vrouw gelukkig ook, dus ik stuur hen dan samen oo pad terwijl ik met de jongste in een speeltuin hang. Hij zou ook uitstekend een fastfoodtour kunnen doenen terwijl ik dit typ, is hij met mijn vrouw naar verschillende Duitse supermarkten om te kijken welke smaken Monster ze hebben
(en ik zit in de speeltuin).
Het is vooral een beetje geven of nemen inderdaad. Hij gaat ook zonder al te veel zeuren mee op wandelingen, maar ik zorg dan dus ook dat ze niet eindeloos duren.
Nee dat is niet hoe wij dat verwoorden naar haar.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:42 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Is dat hoe jullie het naar haar verwoorden? Want daar zou ik als puber denk ik ook best lastig vinden. Zo doen we het, punt. Ik herinner me ook een vakantie toen ik 16 was en mijn moeder zonder overleggen nog een paar dagen aan de vakantie plakte. Daar was ik flink ontstemd over.ik wilde naar huis naar mijn vrienden. Dus misschien begint praten over haar wensen ook met ruime voelen?
Tegelijkertijd, en dat is vast niet zo geweldloos, zou ik minder uitnodigen en meer op verantwoordelijkheid wijzen. We zijn een gezin, je bent te jong om alles alleen te doen, we moeten het samen rooien dus wat kun jij doen om dat te laten werken? Dat is met een enig kind misschien nog wel een grotere uitdaging, want die zijn veel meer gewend dat alles om hen draait, passen zich minder aan aan anderen en de focus ligt ook altijd op hen en hun stemming. Dat bedoel ik niet lullig, mijn oudste was 11 jaar enig kind en heeft sinds zijn broertje er is echt beter geleerd zich aan te passen.
Om de dag mee is ongeveer verglijkbaar met halve dagen op pad en de andere helft thuis hangen, wat ik hier een paar keer lees, denk ik.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:51 schreef exode het volgende:
Ik zou als ouder vooral erg geirriteerd worden van 4 weken in een appartement met mijn vrouw en kinderen![]()
Die puber van ons is 12 maar qua puberteit 14 a 15 jaar. Wij kiezen de vakantieplekken uit op entertainment bij de voordeur. Dus een huisje op een park. Animatie maak je hem absoluut niet blij mee maar een voetbalveld, zwembad en trampoline wel. En daar hangt ie echt geen hele dag maar een uurtje lukt hem nog wel.
Afgelopen vakantie in Winterberg is hij ook niet met alles mee geweest.
En wij zijn van die ouders die ook in de vakantie schermtijd hebben, dus hij gaat zich vervelen en blijkt dan enorm creatief te zijn in bezigheden vinden.
We hebben met hem de afspraak dat ie om de dag met ons mee moet overigens. Elke dag met je ouders en zusje rondhangen is als puber natuurlijk helemaal niet leuk. Als ik het zo lees ben ik bijna bang dat we hem te los laten.
Voor dat kind had ik een slechte rug waardoor ik beter op een bankje kan wachten met een boekquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Precies dat. Het is immers voor iedereen vakantie.
Bij ons is wonderbaarlijk genoeg mijn man veel geduldiger met shoppen dan ik. En soms vind ik het ook wel leuk, of geniet ik dan maar van de mooie straatjes waar we door lopen, of prijs me gelukkig dat ik in Parijs ben. Kleine gelukjes. Ik heb geen jonger kind dat ik als escape kan gebruiken
Maar als ze ruimte heeft gehad voor overleg dan mag je ook verwachten dat ze zich een beetje schikt, vind ik. Ik probeer mijn puber wel aan te spreken op die verantwoordelijkheid. Ze willen graag groot en volwassen zijn, maar daar horen ook de minder leuke kanten bij.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee dat is niet hoe wij dat verwoorden naar haar.![]()
Alle vakanties gaan in overleg.
Bedankt trouwens iederen voor de feedback en de eigen verhalen!
En zo werd een puberinteresse toch iets verbindendequote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef Phaidra het volgende:
Fastfoodketens ja. Er zit ook letterlijk op elke straathoek een fastfoodoptie in Canada. Niet dat we ze allemaal langs zijn gegaan maar zeker wel een aantal keer. En bij de Dairy Queen een blizzard gegeten (een soort mcflurry). Medewerkers zijn verplicht om een blizzard op z'n kop te houden voor je 'm aan de klant geeft. En bij deze vestiging werkte een vrouw die duidelijk liever ander werk zou doen. De ongeïnteresseerde blik, rollende ogen etc, hebben we achteraf nog vaak om gelachen.
Crumble Cookie (of Cookie Crumblequote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef Phaidra het volgende:
Fastfoodketens ja. Er zit ook letterlijk op elke straathoek een fastfoodoptie in Canada. Niet dat we ze allemaal langs zijn gegaan maar zeker wel een aantal keer. En bij de Dairy Queen een blizzard gegeten (een soort mcflurry). Medewerkers zijn verplicht om een blizzard op z'n kop te houden voor je 'm aan de klant geeft. En bij deze vestiging werkte een vrouw die duidelijk liever ander werk zou doen. De ongeïnteresseerde blik, rollende ogen etc, hebben we achteraf nog vaak om gelachen.
Dit klinkt wel als een toffe bestemming trouwens. Fly & drive gedaan?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 00:06 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waar ik deze vakantie (en ook wel eerdere) wel moeite mee had is het (schijnbare) gebrek aan enthousiasme van de pubers. Voor ons was het deze zomer de eerste keer in Macedonië en Albanië. Wonderschone natuur onderweg, veel oeh's en aah's gezien, maar van de achterbank kwam geen boe of bah. Of we checkten in bij een superluxe hotel, nul reactie. Frustrerend. Alsof het allemaal maar normaal is of zo.
Ja, via Griekenland, Noord Macedonie, Albanië en Kosovo terug weer via Noord Macedonië en afgesloten in Griekenland. Bijna 3 weken en het was werkelijk fantastisch. Zowel de natuur, het strand, het turquoise zeewater en de vriendelijke mensen. Een paar stranddagen gehad, maar ook steden en dorpjes bezocht. Ben echt onder de indruk geraakt en gaan zeker nog eens terug.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 00:09 schreef Kyara het volgende:
[..]
Dit klinkt wel als een toffe bestemming trouwens. Fly & drive gedaan?
Wij hebben toen een combi hotel en toegang geboekt, dat was het handigste. Was een prima hotel en met de eigen auto waren we zo bij de studio’s.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:51 schreef FlyingFish het volgende:
Mijn kinderen zitten vol in hun Harry Potter fase, en we zijn nu aan boek 7 bezig dus het einde komt in zicht. We denken eraan om te eindigen met een bezoek aan de Harry Potter studios bij Londen. Iemand tips wat handig is om rekening mee te houden? Hoe lang waren jullie kinderen er zoet? De kinderen zijn dan 9 en 11. Is het leuk om rond kerst te gaan als ze in kerstsfeer zijn, of is het met gewone sfeer leuker?
Tips voor betaalbare hotels in/om (met goede ov-verbinding) Londen voor 5 personen zijn ook welkom!
Wij waren deze vakantie in Nimes. Dat vind ik een verrassend leuke stad.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 22:57 schreef capricia het volgende:
Ander vraagje:
we zijn vaak in de herfstvakantie naar Antwerpen geweest. Zoek iets nieuws of anders dan weer Antwerpen. Londen kennen we ook wel.
Is Lille een leuke stad voor een lang weekend?
1200 km is me te ver voor een lang weekendje (shoppen).quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij waren deze vakantie in Nimes. Dat vind ik een verrassend leuke stad.
Nee, maar was wel onderdeel van onze rondreis.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
1200 km is me te ver voor een lang weekendje (shoppen).![]()
Of waren jullie met het vliegtuig?
Vliegen zou ook kunnen. Barcalona is dan wel weer leuk. Of Milaan.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, maar was wel onderdeel van onze rondreis.
Je had niet gezegd dat je ging rijden, dus dacht dat vliegen ook zou kunnen.
Parijs, Keulen, Hamburg?
Lille is best leuk, maar dat heb je normaal in een dag wel gezien. Dat geldt sowieso wel voor meerdere steden in Noord-Frankrijk als Arras of Compiègne, best leuk voor een dagtrip, maar het is toch meer het idee dat je dat combineert voor zaken uit WO1 of het Louvre in Lens ofzo als je langer blijft.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 23:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Vliegen zou ook kunnen. Barcalona is dan wel weer leuk. Of Milaan.
Iemand ervaring met Lille?
In combinatie met Maasmechelen village bijvoorbeeldquote:Op donderdag 27 augustus 2026 10:48 schreef Tommeke het volgende:
Gent is idd erg leuk. Of desnoods Maastricht!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |