Denk je dat daar het probleem zit?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Maar de boodschap is dat er afwisseling is, er samen een vakantie wordt samengesteld en dat men ook tijd thuis doorbrengt.
Misschien moet je daarop reageren ipv nog een keer je housekeeping te benoemen.
Het zou kunnen. Probeer het eens.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk je dat daar het probleem zit?
niemand heeft het over zes weken alleen thuis.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Leg het in de week. Zeg dat je graag input krijgt voor de volgende vakantie. En dat de puber alles mag aangeven wat ze wil: wel/niet op vakantie, 1-2-3-4-5-6 weken, welke landen wel/niet, etc. Gewoon zonder grenzen eens horen wat ze zou willen. Ze hoeft geen vakantie 100% naar haar zin, maar dan is er wel meer rekening mee te houden.
Nu 14, dus volgend jaar 15? Zes weken alleen thuis lijkt me dan nog wat veel van het goede? Dus zelf zes weken weg wordt dan ook lastig?
Gaan jullie iedere schoolvakantie de hele vakantie weg?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:13 schreef capricia het volgende:
[..]
niemand heeft het over zes weken alleen thuis.
No way.
En die input-vraag doen we allang. En voornamelijk rond de meivakantie die hier twee weken is.
En ook met die input blijft de realiteit gewoon twee weken zo min mogelijk fysiek doen![]()
Is mijn puber zo anders?
Nee.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gaan jullie iedere schoolvakantie de hele vakantie weg?
Je doet het alsof een camping minderwaardig isquote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee.
Maar een paar.
De meivakantie bepaalt ze helemaal zelf. Mag thuis of elders. Ze wil dan zelf meestal twee weken Griekenland of Spanje of zo. Maar dat hoeft helemaal niet.
De zomervakantie zijn we standaard gewoon weg. En dat is geen camping.
Ik doe absoluut niet of een camping minderwaardig is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je doet het alsof een camping minderwaardig isHet is maar net waar je van houdt.
Dit jaar hadden we allemaal hotels en chambre d’hotes, soms ergens een huisje of appartement, Airbnb. Afwisselend en afhankelijk van wat we allemaal willen doen en waar we heen willen.
Ik zou zelf ook geen vier weken op één plek willen blijven. Ik wil best vier weken op vakantie, maar dan wordt er wel gereisd.
Wat een flauwe sneer. Hoop dat het je goed doet.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Maar struggles met pubers op vakantie, die je halve vakantie kunnen bederven , is dus niet iets wat anderen herkennen hier?
Dat was eigenlijk mijn insteek.
Ik zoek wat erkenning. En niet de gezinnen die het 100% vredelievend hebben met spelletje savonds en je wel even vertellen hoe het moet.
Dat is geen sneer. Dat is zoeken naar erkenning. Vanuit mij.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een flauwe sneer. Hoop dat het je goed doet.
Mensen, waaronder ik, proberen mee te denken. Dat leek te zijn wat je wil. Kennelijk niet. Ook goed.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is geen sneer. Dat is zoeken naar erkenning. Vanuit mij.
Okay.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mensen, waaronder ik, proberen mee te denken. Dat leek te zijn wat je wil. Kennelijk niet. Ook goed.
Mijn oudste (brugklas) is nog geen volledige puber, maar als we die niet zouden activeren zou hij ook rustig dagen achtereen gamen, denk ik. Moet ook vaak diep zuchten als hij toch mee móet, maar is denk ik nog nét jong genoeg om hem te kunnen dwingen mee te gaan en daarbij zijn curve op te houden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:35 schreef capricia het volgende:
Maar struggles met pubers op vakantie, die je halve vakantie kunnen bederven , is dus niet iets wat anderen herkennen hier?
Dat was eigenlijk mijn insteek.
Ik zoek wat erkenning. En niet de gezinnen die het 100% vredelievend hebben met spelletjes savonds en je wel even vertellen hoe het moet.
(Dat lijkt me heel fijn, maar is hier niet de realiteit)
Het is een voorbeeld.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay.
Dan praten we langs elkaar heen.
Want gezellig spelletjes samen spelen savonds is hier sws niet echt een ding. Met onze puber.
Ik denk oprecht dat jij een heel tof gezin hebt. Wat we allemaal wel zouden willen hebben. Harmonieus, intelligent, invoelend.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is een voorbeeld.
Maar goed. Ik hou ermee op, want ik ben schijnbaar heel denigrerend van een gezin dat heel vredelievend met spelletjes in de avond wel even vertelt hoe het moet.
Succes.
Je toevoeging ‘en dat is geen camping’ klonk toch echt alsof dat niet goed genoeg zou zijn, maar een luxe huis met housekeeping wel goed genoeg. Sorry dat ik dat dan kennelijk verkeerd begreep.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 00:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk oprecht dat jij een heel tof gezin hebt. Wat we allemaal wel zouden willen hebben. Harmonieus, intelligent, invoelend.
Ik denk dat je een geweldige dochter hebt. Die emotioneel en intellectueel goed ontwikkeld is. En het geweldig doet.
En tips en inzichten zijn altijd welkom! Van iedereen!
Maar ik denk ook dat niet ieder gezin en kind zo is. Dat de dynamiek elders anders kan zijn. Voornamelijk uit karakter en persoonlijkheden.
Botsingen. Verwachtingen. Persoonlijkheden.
Opmerkingen over 'je doet alsof een camping minderwaardig is' schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Want wat weet je over ons? Alle jaren dat we wel gelukkig waren op de camping. En nu met puber niet meer.
En meer vakanties met puber zijn niet zo leuk meer.
En misschien ligt dit heel erg aan ons , wij als ouders. Moeten we dochter meer loslaten. Zoals jij dat doet. Maar ik vind dat moeilijk.
Beetje hetzelfde hier.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:55 schreef Jentin het volgende:
[..]
Mijn oudste (brugklas) is nog geen volledige puber, maar als we die niet zouden activeren zou hij ook rustig dagen achtereen gamen, denk ik. Moet ook vaak diep zuchten als hij toch mee móet, maar is denk ik nog nét jong genoeg om hem te kunnen dwingen mee te gaan en daarbij zijn curve op te houden.
Hier helpen vooralsnog twee dingen om het leuk te houden:
1) hem verplicht zelf een dag laten uitkiezen/regelen.
2) hem inderdaad gewoon eens in het huisje (in ons geval op een camping) achterlaten en zelf wel weggaan. Afgelopen jaar ging ik met man bijvoorbeeld even een loopje over de boulevard doen, terrasje pakken, en de kinderen bleven gewoon “thuis”. Wij vinden dat boulevardgeslenter namelijk leuk, zij niet. Prima. Alleen al het feit dat hij het idee heeft dat we hem zo’n dag gunnen, stemt hem dan weer welwillender voor uitjes op andere dagen![]()
Met veertien jaar zou ik mijnes trouwens rustig een hele dag op de camping laten en zelf de hort op gaan en dan dus accepteren dat hij daar ligt te vegeteren.
Sorry. Maar dan heb je het niet begrepen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 00:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je toevoeging ‘en dat is geen camping’ klonk toch echt alsof dat niet goed genoeg zou zijn, maar een luxe huis met housekeeping wel goed genoeg. Sorry dat ik dat dan kennelijk verkeerd begreep.
Ik denk niet dat mijn gezin toffer of harmonieuzer is dan andere gezinnen. Sterker nog, ik weet wel zeker van niet
Maar wij hebben onze vakantiestruggles op die manier kunnen tackelen en gaan nog steeds dus met drieën op vakantie. Loslaten blijft hartstikke moeilijk, dat vind ik ook nog steeds. Met kleine stapjes proberen?
Is dan eigenlijk je vraag: kun je een 14-jarige ook een aantal uren alleen achterlaten terwijl je samen met je partner wél iets leuks gaat doen waar de puber geen zin in heeft?
Als dat de vraag is, zou ik denken dat dat best eens kan. Probeer het eens met een kort uitje van jullie, even een boodschap doen of een terrasje pakken.
Ik begrijp je post niet?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 00:28 schreef laziness het volgende:
Nou je eigen toon maakt wel een beetje de muziek hier.
Van de week heeft Tink het over campings want ze heeft een caravan en krijgt van jou één woord als reactie, appartement.
Je benoemt in je eerste reacties steeds dat jullie wel 6 weken weg gaan in een heel groot appartement met housekeeping.
Ik vatte je opmerking over de camping wel hetzelfde op daarna.
Er hebben best veel mensen een reactie gegeven die het niet herkennen maar wel aangeven dat jullie manier van vakantie vieren bij hun pubers ook niet in goede aarde zou vallen.
Tevens geven ze aan wat wel werkt voor hun pubers. Dat bestempel jij vervolgens als wel even vertellen hoe het moet. Over in het verkeerde keelgat schieten gesproken.
Volgende keer een grote disclaimer: ik wil geen tips, enkel erkenning.
Herkenbaar.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:55 schreef Jentin het volgende:
[..]
Mijn oudste (brugklas) is nog geen volledige puber, maar als we die niet zouden activeren zou hij ook rustig dagen achtereen gamen, denk ik. Moet ook vaak diep zuchten als hij toch mee móet, maar is denk ik nog nét jong genoeg om hem te kunnen dwingen mee te gaan en daarbij zijn curve op te houden.
Hier helpen vooralsnog twee dingen om het leuk te houden:
1) hem verplicht zelf een dag laten uitkiezen/regelen.
2) hem inderdaad gewoon eens in het huisje (in ons geval op een camping) achterlaten en zelf wel weggaan. Afgelopen jaar ging ik met man bijvoorbeeld even een loopje over de boulevard doen, terrasje pakken, en de kinderen bleven gewoon “thuis”. Wij vinden dat boulevardgeslenter namelijk leuk, zij niet. Prima. Alleen al het feit dat hij het idee heeft dat we hem zo’n dag gunnen, stemt hem dan weer welwillender voor uitjes op andere dagen![]()
Met veertien jaar zou ik mijnes trouwens rustig een hele dag op de camping laten en zelf de hort op gaan en dan dus accepteren dat hij daar ligt te vegeteren.
Thanks.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 03:17 schreef FlyingFish het volgende:
Capricia, ik denk dat je haar gewoon vrij moet laten tijdens vakanties. Het is geen klein kind meer dat je meeneemt, maar iemand met een eigen wil. Maak vooraf een paar plannen wat jullie willen doen, laat puber bepalen wat ze mee wil doen en doe verder beide gewoon waar je zin in hebt. Sommige mensen doen gewoon het liefst helemaal niets (zeker rond die leeftijd), en voor een simpele vakantie (dus geen dure rondreis) zou dat prima moeten zijn. Laat haar jullie niet beperken, en beperk tegelijk haar ook niet. Of zoek voor volgend jaar een locatie met speciale activiteiten voor pubers of neem een vriendin voor haar mee (al is dat geen garantie op verbetering). Ik heb deze fase bij de kinderen van m’n zussen ook gezien, en pas toen ze verre rondreizen gingen maken werden de kinderen weer enthousiast om mee te gaan.
Ik was overigens 15 toen ik voor het eerst niet meer mee ging op vakantie (de 2 weken in een appartement het jaar ervoor met alleen mn ouders vond ik niet voor herhaling vatbaar), en sindsdien gingen mijn ouders zelf 3 a 4 weken op vakantie per jaar (in september/oktober), en bleef ik alleen thuis. Maar ik had oudere zussen die dan om de paar dagen kwamen eten ofzo, zodat ik soms nog wat gezonds at. Ik vond die weken altijd heerlijk! Wintersport was overigens de uitzondering, daar ging meestal ook nog andere familie mee.
Schotland is ook leuk. Niet warm en niet koud en genoeg te hikenquote:Op zondag 16 augustus 2026 08:40 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is o.a. wat ons tegenhoudt met Scandinavië. Het pakken van dikke truien en lange broeken. Ik heb een chronische knieblessure die heel ongelukkig wordt van een lange broek ook nog.
Ik las dat Noorwegen juist enorme regenval heeft en de oogst daardoor kapot gaat waar het hier juist door droogte is.
Alleen de rest van europa wordt steeds heter dus het is zoeken naar een middenweg inmiddels en dat is nog best lastig. Want in de Dolomieten was het bijvoorbeeld ook 30gr en afgelopen week in Oostenrijk was het op 1200m ook nog 29gr. Dan is een wandeling vanaf het bergstation naar beneden nog steeds behoorlijk zweten.
De Middellandse Zee was in Frankrijk zo warm dat je er zo inliep![]()
Maar het Lago Maggiore is leuk. Zorg wel dat je een camping hebt waar je dan direct het meer op kan want het is niet echt een meer dat als je er langs rijdt heel benaderbaar is en allerlei strandjes heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |