abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221473904
Deel hier tips, trucs en ervaringen over op vakantie gaan met kinderen :)

*O*
pi_221473916
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 23:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik zou dan voor Turkije gaan, lijkt me wel wat goedkoper dan Griekenland.
Net geboekt 13 dagen 4100 eurotjes excl transfer, maar dat regel ik zelf wel op de luchthaven. *O*
  vrijdag 31 juli 2026 @ 17:05:26 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_221474389
quote:
9s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 15:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Net geboekt 13 dagen 4100 eurotjes excl transfer, maar dat regel ik zelf wel op de luchthaven. *O*
Oh ik wilde net reageren, vlucht en hotel los boeken scheelt veel. Wij kwamen idd voor Starbeach ook op zo'n bedrag uit, maar in geval van los boeken zou het ca ¤2900 zijn.
KuikenGuppy
pi_221478734
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 17:05 schreef Burdie het volgende:

[..]
Oh ik wilde net reageren, vlucht en hotel los boeken scheelt veel. Wij kwamen idd voor Starbeach ook op zo'n bedrag uit, maar in geval van los boeken zou het ca ¤2900 zijn.
Ik boek dat altijd allemaal los van elkaar. Dan ben je ook veel flexibeler qua data. Heb ook weleens dat ik bv, vanaf Schiphol vertrek en dan op Brussel of Frankfurt aan kom. Kan met zo'n pakketreis allemaal niet.
pi_221478750
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:42 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik boek dat altijd allemaal los van elkaar. Dan ben je ook veel flexibeler qua data. Heb ook weleens dat ik bv, vanaf Schiphol vertrek en dan op Brussel of Frankfurt aan kom. Kan met zo'n pakketreis allemaal niet.
Wij geluk met vliegtijden ( die je overigens tegenwoordig zelf kunt selecteren ). 07:30 heen en in de middag terug. Geen verlies aan dagen, perfect :)
pi_221478866
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:43 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wij geluk met vliegtijden ( die je overigens tegenwoordig zelf kunt selecteren ). 07:30 heen en in de middag terug. Geen verlies aan dagen, perfect :)
Wie heb je ontvoerd smeerpijp?

Stukje Fritzl.
U MAD?
pi_221478970
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:43 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ja, ik zit vast aan vakanties en 'n omgangsregeling. Dus dan wel fijn als ik helemaal zelf de dagen kan kiezen. Ik boek alles los en dat lukt altijd wel. Ik laat me ook afzetten en ophalen, dus hoef ook niet op hetzelfde vliegveld aan te komen als vanaf waar ik vertrek.

En al doende leer je wel dingen die je anders moet doen. Hele korte overstappen in de VS met drie kinderen is bijvoorbeeld best irritant. Dat doe ik dan ook niet meer.
pi_221479011
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:50 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, ik zit vast aan vakanties en 'n omgangsregeling. Dus dan wel fijn als ik helemaal zelf de dagen kan kiezen. Ik boek alles los en dat lukt altijd wel. Ik laat me ook afzetten en ophalen, dus hoef ook niet op hetzelfde vliegveld aan te komen als vanaf waar ik vertrek.

En al doende leer je wel dingen die je anders moet doen. Hele korte overstappen in de VS met drie kinderen is bijvoorbeeld best irritant. Dat doe ik dan ook niet meer.
Ja wij zitten ook vast aan vakanties uiteraard. Transfer neem ik nooit. Uren in zon pleurisbus zitten, gewoon taxi
pi_221479054
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:51 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ja wij zitten ook vast aan vakanties uiteraard. Transfer neem ik nooit. Uren in zon pleurisbus zitten, gewoon taxi
Dat doe ik ook nooit. Taxi kun je gewoon meteen weg als je er bent en je koffers hebt. En die zet je ook recht voor de ingang van je hotel af zonder tussenstops en zo. Ik zoek ook meestal wel iets uit wat niet uren van een luchthaven is.

En op de dag van vertrek ga ik graag ruim op tijd naar het vliegveld. De allerlaatste keer met zo'n bus was 20 jaar geleden of zo. Toen zelfs nog het vliegtuig gemist uiteindelijk omdat die bus te laat was, treuzelde, vast kwam te staan in het verkeer, etc.
pi_221504920
Wij zijn vorige week teruggekomen na 3 weken rondreizen in Canada (Canadian Rockies & Vancouver Island). Het was ontzettend tof! Reizen met een camper is heel goed bevallen. We waren vooraf een beetje bezorgd hoeveel je nog moet doen voor je kan vertrekken, maar dat ging allemaal heel soepel. Ook 'off grid' staan (zonder water en elektra) was geen enkel punt en hadden we achteraf gezien wel vaker willen doen, aangezien dat de mooiste campings waren. Het rijden met een bakbeest van bijna 10 meter lang en 4 meter hoog is ook meegevallen. In het begin wel even wennen, maar de wegen en parkeerplaatsen zijn er goed op ingericht. Op Vancouver Island hadden we geen camper meer (we wilden niet het stuk tussen Calgary en Vancouver rijden, dus hadden een binnenlandse vlucht en daarna een normale huurauto) en daar waren we wel blij om. De wegen daar zijn een stuk krapper en de parkeerplaatsen zeker ook.

De natuur was absurd mooi en als je 10 meter van het standaard uitkijkpunt wegloopt, ben je praktisch alleen. Prachtige wandelpaden, rivieren, watervallen en meren waar maar een handvol mensen per dag komt en dat in het hoogseizoen. De prijzen in Canada vielen me ook mee. We hadden verwacht meer uit te geven ter plekke, dus dat was een mooie meevaller.

We hebben vanuit de Rockies nog een omweg gemaakt om 2 dagen Drumheller te doen. Het was een totaal andere omgeving en bijzonder om te zien. Het Tyrell Museum of Paleontology was geweldig, wat een enorme collectie! En zelf naar fossielen zoeken was ook tof, maar ik zou er een volgende keer niet meer heen gaan. De 400 km over kaarsrechte wegen met enkel koolzaadvelden om je heen kan ik best missen :P. Het is erg ver om voor een relatief kleine bezienswaardigheid. Maar na 2 weken het ene mooie meer na het andere gezien te hebben, was het een bijzondere afwisseling.

Op Vancouver Island vonden we het jammer dat we niet wat langer aan de westkust zaten. Ucluelet en Tofino en het Pacific Rim National Park zijn prachtig! Vicoria en Nanaimo waren een beetje zonde van onze tijd. We wilden in Vicoria een walvistour doen, maar die werd afgelast wegens onweer. Daardoor voelde het een beetje alsof we 2 dagen vergooid hadden met het rijden tussen Vicoria, Nanaimo en Ucluelet. Pas na Nanaimo wordt de omgving wat mooier.

De kinderen vonden het vooral heel bijzonder om in Noord Amerika te zijn en hebben zich enorm verbaasd over de cultuurverschillen. De natuur vonden ze ook heel mooi, maar vooral de oudste van 14 had op een gegeven moment een beetje genoeg van de zoveelste wandeling naar het zoveelste mooie blauwe meer :') _O-. Dat er op veel plekken daar ook geen mobiele dekking was, deed de gemoederen ook niet altijd goed. Maar kampvuur maken op de camping bleef natuurlijk leuk en alle wildlife zien vonden ze allebei zeer indrukwekkend.

Al met al een zeer geslaagde vakantie. Ik wilde totaal nog niet naar huis :'(. Ik ben ook bang dat elke andere hike hierna zal tegenvallen. We willen zeker nog eens terug!
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221505216
Klinkt goed @Phaidra !
Ik ben ontzettend jaloers :D Wij zouden (met bevriend stel) ook die kant op gaan vóór we aan kinderen begonnen. Hele reis gepland voor september 2020. We weten allemaal hoe dat is afgelopen ;(
Maar staat zeker nog hoog op het lijstje om 'ooit' heen te gaan, maar nu met kind :+
  woensdag 5 augustus 2026 @ 11:05:28 #12
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_221505239
Klinkt geweldig, Phaidra!
in de haak.
pi_221505623
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 11:04 schreef Piles het volgende:
Klinkt goed @:Phaidra !
Ik ben ontzettend jaloers :D Wij zouden (met bevriend stel) ook die kant op gaan vóór we aan kinderen begonnen. Hele reis gepland voor september 2020. We weten allemaal hoe dat is afgelopen ;(
Maar staat zeker nog hoog op het lijstje om 'ooit' heen te gaan, maar nu met kind :+
Aaah wat zuur ;(. Dit was onze eerste keer buiten Europa op vakantie (meestal kamperen we met eigen auto) en onze kinderen zijn nu 14 en 11. Ik had dit denk ik niet met jongere kinderen willen doen. Ze hebben inmiddels behoorlijk wat wandelervaring (vorig jaar een huttentocht gelopen in de Italiaanse alpen bijv), uithoudingsvermogen, etc. En ook leuk dat ze de culturele dingen een beetje begrijpen en in context kunnen plaatsen. We zagen bijvoorbeeld een boom van 800 jaar oud en daar stond bij dat deze boom ook al 300 jaar oud was toen Columbus Amerika ontdekte. Dat heeft de oudste afgelopen schooljaar gehad bij geschiedenis en je merkt dat het dan toch een diepere betekenis krijgt. Ik vond dat heel mooi om te zien. Of discussies voeren over indigenous people en hoe ze behandeld zijn/worden. Heel waardevol. Het Engels van de oudste was goed genoeg om zich zelf te kunnen redden bij het lezen van borden of iets bestellen. Bij de jongste nog niet, maar hij heeft denk ik wel veel opgepikt onderweg.

En qua jetlag had ik het ook niet aangedurfd met jongere kinderen, maar onze waren extreem slechte slapers :X.

Oh ja, nog een tip: het is vergeven van de muggen. We werden zowel overdag als 's avonds belaagd. Neem een goede muggenspray mee. Wij hadden gedacht die wel ter plekke te kunnen kopen, maar bij de Walmart was het uitverkocht. Uiteindelijk zijn we bij een buitensportwinkel geweest, daar hadden ze wel spray, maar lang niet zulke goede als ik in Nederland gebruik (ze hadden max 20% DEET). Ik en jongste krijgen altijd allergische reacties en megabulten, dus we hebben na een week maar antihistamine gekocht. Het was niet heel prettig, zeg maar.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:09:56 #14
208890 June.
Seriously?
pi_221517001
Heerlijk Phaidra! Dat staat ook op onze bucketlist, maar inderdaad pas als onze kinderen (nu 4 en 6) wat ouder zijn.

Nu in Denemarken en wat een heerlijk land O+ Ik vind het overal echt rustig, zelfs op de stranden als het 25+ graden is. Dorpjes ook niet druk, musea ook niet. Maar goed, we zitten nu in Seeland dus misschien is dat de reden.

Qua kosten voor boodschappen en uirjes vind ik de kosten nog redelijk, maar uiteten en ijsjes flink aan de prijs. Even 4 ijsjes gekocht, ¤35,- euro verder :') Een bakje eten in een foodmarket, ¤20,- pp :D
Shine bright like a diamond.
pi_221517059
Wij zijn ook in Denemarken op dit moment en zeiden gisteravond nog tegen elkaar dat we het overal zo rustig vinden.

We zitten in Lalandia en dat bevalt meer dan prima. Genoeg te doen op het park zelf (nogmaals dank aan @exode voor de tip om de stepjes mee te nemen), onbeperkt toegang tot Legoland, en eerder deze week een tripje naar Ribe gemaakt voor het VikingeCenter.

Straks nog even naar Legoland :Y
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:45:52 #16
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221517116
Was iemand hier onlangs met de trein naar Denemarken geweest? Kan het niet meer vinden maar misschien heb ik het ook wel verkeerd onthouden 8)7
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221517131
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 09:28 schreef eponine het volgende:
Wij zijn ook in Denemarken op dit moment en zeiden gisteravond nog tegen elkaar dat we het overal zo rustig vinden.

We zitten in Lalandia en dat bevalt meer dan prima. Genoeg te doen op het park zelf (nogmaals dank aan @:exode voor de tip om de stepjes mee te nemen), onbeperkt toegang tot Legoland, en eerder deze week een tripje naar Ribe gemaakt voor het VikingeCenter.

Straks nog even naar Legoland :Y
Heerlijk!

Wij kijken met een schuin oog voor volgend jaar, vooral om in kaart te brengen waar we met de hond heen kunnen :) Lalandia lijkt me ook fantastisch met hond.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:01:12 #18
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221518533
Wij gaan volgend jaar terug naar Denemarken. Na een week Nederland, ben ik alweer helemaal klaar met de hitte. Dit jaar zuid-westkust gedaan, volgend jaar beginnen we bij Feddet camping om dan via legoland naar Rømø te gaan. Van luxe tot basic, van zwembad tot strand om te vliegeren…

Tip voor wie volgend jaar wil gaan en laat vakantie heeft: Hvidbjerg strand feriepark is erg goed bevallen en in augustus prima te betalen (1200 voor twee weken camping).
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221519046
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 09:45 schreef laziness het volgende:
Was iemand hier onlangs met de trein naar Denemarken geweest? Kan het niet meer vinden maar misschien heb ik het ook wel verkeerd onthouden 8)7
Ja ik! Meer specifiek met einddoel Legoland.

Het traject is meestal Hamburg - Kolding - Vejle. Vanuit Vejle kan je met de bus naar Legoland (alleen contact betalen, liefst in kronen) in ongeveer 30-40 min.

In theorie is het ongeveer 10 uur vanaf Utrecht. In de praktijk hebben we op de heenweg 1,5 uur vertraging gehad en op de terugweg meer dan 4 uur. Met 4x overstappen ga ik er sowieso al wel vanuit dat je ergens vertraging oploopt (het blijft grotendeels DB :')) maar op de terugweg ging werkelijk alles mis. Uiteindelijk heeft mijn vriend ons met de auto opgehaald in Hilversum, omdat we anders pas 23.45 op Schiphol zouden aankomen en in Utrecht wederom een aansluiting zouden missen. Nu waren we om 22 uur thuis ipv 18.30.

Which reminds me dat ik nog recht heb op 25% van de ticketprijs retour van DB.

Op zich zijn het heel fijne treinen om in te reizen. Zeker in Denemarken ziet 2e klas eruit als bij ons 1e klas en dan nog een beetje ruimer. Zo luxe! We hadden ook overal zitplaatsreserveringen, maar wegens vertraging hadden we daar maar heel beperkt profijt van. Je mag wel gewoon op de volgende trein stappen, maar zitplaatsreservering is helaas niet meer mogelijk. Dus wel een beetje stress of we nog konden zitten of 4 uur moesten staan. Gelukkig hebben we elke keer wel een plekje kunnen vinden, alleen 1x niet naast elkaar.

Qua reistijd en gedoe zeker niet ideaal, maar we hebben samen voor de totale reis 169 euro betaald (na compensatie nog maar 127 ;)). Met het vliegtuig was het iets van 500 per persoon minimaal dus op zich wel de moeite.

Edit: Als ik nu kijk voor vluchten Amsterdam - Billund kom ik uit op ca. 300 pp. Maar begin juli lagen de prijzen echt een stuk hoger. Zelfs toen ik in maart wilde boeken, waren de prijzen al flink hoger, met uitschieters naar 800 pp. Bizar vond ik het.

[ Bericht 3% gewijzigd door Phaidra op 07-08-2026 15:13:17 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221519991
Let wel op dat kinderen t/m 14 jaar bij Deutsche Bahn gratis reizen. Daarna betaal je de volledige prijs. Dan wordt het rekensommetje wellicht ook anders.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:55:20 #21
244125 laziness
pi_221520043
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 13:25 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja ik! Meer specifiek met einddoel Legoland.

Het traject is meestal Hamburg - Kolding - Vejle. Vanuit Vejle kan je met de bus naar Legoland (alleen contact betalen, liefst in kronen) in ongeveer 30-40 min.

In theorie is het ongeveer 10 uur vanaf Utrecht. In de praktijk hebben we op de heenweg 1,5 uur vertraging gehad en op de terugweg meer dan 4 uur. Met 4x overstappen ga ik er sowieso al wel vanuit dat je ergens vertraging oploopt (het blijft grotendeels DB :')) maar op de terugweg ging werkelijk alles mis. Uiteindelijk heeft mijn vriend ons met de auto opgehaald in Hilversum, omdat we anders pas 23.45 op Schiphol zouden aankomen en in Utrecht wederom een aansluiting zouden missen. Nu waren we om 22 uur thuis ipv 18.30.

Which reminds me dat ik nog recht heb op 25% van de ticketprijs retour van DB.

Op zich zijn het heel fijne treinen om in te reizen. Zeker in Denemarken ziet 2e klas eruit als bij ons 1e klas en dan nog een beetje ruimer. Zo luxe! We hadden ook overal zitplaatsreserveringen, maar wegens vertraging hadden we daar maar heel beperkt profijt van. Je mag wel gewoon op de volgende trein stappen, maar zitplaatsreservering is helaas niet meer mogelijk. Dus wel een beetje stress of we nog konden zitten of 4 uur moesten staan. Gelukkig hebben we elke keer wel een plekje kunnen vinden, alleen 1x niet naast elkaar.

Qua reistijd en gedoe zeker niet ideaal, maar we hebben samen voor de totale reis 169 euro betaald (na compensatie nog maar 127 ;)). Met het vliegtuig was het iets van 500 per persoon minimaal dus op zich wel de moeite.

Edit: Als ik nu kijk voor vluchten Amsterdam - Billund kom ik uit op ca. 300 pp. Maar begin juli lagen de prijzen echt een stuk hoger. Zelfs toen ik in maart wilde boeken, waren de prijzen al flink hoger, met uitschieters naar 800 pp. Bizar vond ik het.
Ik dacht al dat jij het was maar op het bankje wellicht ipv hier dan.

Thanks voor de uiteenzetting! Ik vrees inderdaad voor DB en vertraging met toch wel een aantal overstappen.
15jarige dus ik kom wel op ¤160 enkele reis uit en dan ben ik zonder vertraging 9 uur onderweg.
Maar Billund zonder eigen treinstation is gewoon niet heel ideaal.
We wonen natuurlijk in Duitsland zo ongeveer dus met de auto is het 6 uur. Het is dichterbij dan Parijs tegenwoordig :o

Ik neig dan eerder naar Kopenhagen voor de herfstvakantie. Dat is even lang met de trein als de auto en veel minder vaak overstappen dus minder kans op vertraging.
pi_221520692
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:55 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik dacht al dat jij het was maar op het bankje wellicht ipv hier dan.

Thanks voor de uiteenzetting! Ik vrees inderdaad voor DB en vertraging met toch wel een aantal overstappen.
15jarige dus ik kom wel op ¤160 enkele reis uit en dan ben ik zonder vertraging 9 uur onderweg.
Maar Billund zonder eigen treinstation is gewoon niet heel ideaal.
We wonen natuurlijk in Duitsland zo ongeveer dus met de auto is het 6 uur. Het is dichterbij dan Parijs tegenwoordig :o

Ik neig dan eerder naar Kopenhagen voor de herfstvakantie. Dat is even lang met de trein als de auto en veel minder vaak overstappen dus minder kans op vertraging.
6 uur rijden is ook wel goed te doen ja! Ik ging alleen met de jongste dus wilde sowieso niet naar Denemarken rijden. Vanuit het westen is het idd nog wat verder.

Kopenhagen gaat direct vanuit Hamburg?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221520839
Ik had ook even gekeken voor Kopenhagen nu kind nog 14 is. Maar dat is vanuit ons best een lange rit met de trein. En qua overstaptijd ook niet ideaal met DB.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:14:48 #24
244125 laziness
pi_221521454
Het voordeel is dat Eurobahn een regionale lijn heeft met één halte hier over de grens waar we op kunnen stappen.
Het is vanaf Hamburg inderdaad rechtstreeks naar Kopenhagen. En als er vertraging optreedt kan manlief ons ook in Osnabrück wel ophalen, dat scheelt ook weer een overstap.

In de herfstvakantie zijn er werkzaamheden tussen Deventer en Amersfoort dus alle bestemmingen naar het westen zijn daarmee uitgesloten.
pi_221522233
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 13:01 schreef Tink89 het volgende:
Na een week Nederland, ben ik alweer helemaal klaar met de hitte.
Same. Wij zijn 3 weken in Midden-Jutland geweest en eenmaal thuis zijn we gelijk al aan het plannen voor volgend jaar. Møn en Ribe staan heel hoog op ons lijstje. Het was voor ons dit jaar vooral ervaren of het ging lukken met de vouwwagen met een tussenstop in Duitsland (gelukt) en 2 verschillende campings (ging top, het inpakken en verplaatsen en bleek echt heel fijn te zijn voor ons!). Moeten alleen voor volgend jaar wel echt even een tempo100 regelen voor Duitsland.

Ik denk dat de kans wel groot is dat we volgend jaar eindigen op de natuurcamping waar we dit jaar anderhalve week hebben gestaan, al is het maar voor een paar dagen want Legoland en Legohouse waren wel erg leuk :+ .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')