abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221473904
Deel hier tips, trucs en ervaringen over op vakantie gaan met kinderen :)

*O*
pi_221473916
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 23:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik zou dan voor Turkije gaan, lijkt me wel wat goedkoper dan Griekenland.
Net geboekt 13 dagen 4100 eurotjes excl transfer, maar dat regel ik zelf wel op de luchthaven. *O*
  vrijdag 31 juli 2026 @ 17:05:26 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_221474389
quote:
9s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 15:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Net geboekt 13 dagen 4100 eurotjes excl transfer, maar dat regel ik zelf wel op de luchthaven. *O*
Oh ik wilde net reageren, vlucht en hotel los boeken scheelt veel. Wij kwamen idd voor Starbeach ook op zo'n bedrag uit, maar in geval van los boeken zou het ca ¤2900 zijn.
KuikenGuppy
pi_221478734
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 17:05 schreef Burdie het volgende:

[..]
Oh ik wilde net reageren, vlucht en hotel los boeken scheelt veel. Wij kwamen idd voor Starbeach ook op zo'n bedrag uit, maar in geval van los boeken zou het ca ¤2900 zijn.
Ik boek dat altijd allemaal los van elkaar. Dan ben je ook veel flexibeler qua data. Heb ook weleens dat ik bv, vanaf Schiphol vertrek en dan op Brussel of Frankfurt aan kom. Kan met zo'n pakketreis allemaal niet.
pi_221478750
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:42 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik boek dat altijd allemaal los van elkaar. Dan ben je ook veel flexibeler qua data. Heb ook weleens dat ik bv, vanaf Schiphol vertrek en dan op Brussel of Frankfurt aan kom. Kan met zo'n pakketreis allemaal niet.
Wij geluk met vliegtijden ( die je overigens tegenwoordig zelf kunt selecteren ). 07:30 heen en in de middag terug. Geen verlies aan dagen, perfect :)
pi_221478866
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:43 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wij geluk met vliegtijden ( die je overigens tegenwoordig zelf kunt selecteren ). 07:30 heen en in de middag terug. Geen verlies aan dagen, perfect :)
Wie heb je ontvoerd smeerpijp?

Stukje Fritzl.
U MAD?
pi_221478970
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:43 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ja, ik zit vast aan vakanties en 'n omgangsregeling. Dus dan wel fijn als ik helemaal zelf de dagen kan kiezen. Ik boek alles los en dat lukt altijd wel. Ik laat me ook afzetten en ophalen, dus hoef ook niet op hetzelfde vliegveld aan te komen als vanaf waar ik vertrek.

En al doende leer je wel dingen die je anders moet doen. Hele korte overstappen in de VS met drie kinderen is bijvoorbeeld best irritant. Dat doe ik dan ook niet meer.
pi_221479011
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:50 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, ik zit vast aan vakanties en 'n omgangsregeling. Dus dan wel fijn als ik helemaal zelf de dagen kan kiezen. Ik boek alles los en dat lukt altijd wel. Ik laat me ook afzetten en ophalen, dus hoef ook niet op hetzelfde vliegveld aan te komen als vanaf waar ik vertrek.

En al doende leer je wel dingen die je anders moet doen. Hele korte overstappen in de VS met drie kinderen is bijvoorbeeld best irritant. Dat doe ik dan ook niet meer.
Ja wij zitten ook vast aan vakanties uiteraard. Transfer neem ik nooit. Uren in zon pleurisbus zitten, gewoon taxi
pi_221479054
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:51 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ja wij zitten ook vast aan vakanties uiteraard. Transfer neem ik nooit. Uren in zon pleurisbus zitten, gewoon taxi
Dat doe ik ook nooit. Taxi kun je gewoon meteen weg als je er bent en je koffers hebt. En die zet je ook recht voor de ingang van je hotel af zonder tussenstops en zo. Ik zoek ook meestal wel iets uit wat niet uren van een luchthaven is.

En op de dag van vertrek ga ik graag ruim op tijd naar het vliegveld. De allerlaatste keer met zo'n bus was 20 jaar geleden of zo. Toen zelfs nog het vliegtuig gemist uiteindelijk omdat die bus te laat was, treuzelde, vast kwam te staan in het verkeer, etc.
pi_221504920
Wij zijn vorige week teruggekomen na 3 weken rondreizen in Canada (Canadian Rockies & Vancouver Island). Het was ontzettend tof! Reizen met een camper is heel goed bevallen. We waren vooraf een beetje bezorgd hoeveel je nog moet doen voor je kan vertrekken, maar dat ging allemaal heel soepel. Ook 'off grid' staan (zonder water en elektra) was geen enkel punt en hadden we achteraf gezien wel vaker willen doen, aangezien dat de mooiste campings waren. Het rijden met een bakbeest van bijna 10 meter lang en 4 meter hoog is ook meegevallen. In het begin wel even wennen, maar de wegen en parkeerplaatsen zijn er goed op ingericht. Op Vancouver Island hadden we geen camper meer (we wilden niet het stuk tussen Calgary en Vancouver rijden, dus hadden een binnenlandse vlucht en daarna een normale huurauto) en daar waren we wel blij om. De wegen daar zijn een stuk krapper en de parkeerplaatsen zeker ook.

De natuur was absurd mooi en als je 10 meter van het standaard uitkijkpunt wegloopt, ben je praktisch alleen. Prachtige wandelpaden, rivieren, watervallen en meren waar maar een handvol mensen per dag komt en dat in het hoogseizoen. De prijzen in Canada vielen me ook mee. We hadden verwacht meer uit te geven ter plekke, dus dat was een mooie meevaller.

We hebben vanuit de Rockies nog een omweg gemaakt om 2 dagen Drumheller te doen. Het was een totaal andere omgeving en bijzonder om te zien. Het Tyrell Museum of Paleontology was geweldig, wat een enorme collectie! En zelf naar fossielen zoeken was ook tof, maar ik zou er een volgende keer niet meer heen gaan. De 400 km over kaarsrechte wegen met enkel koolzaadvelden om je heen kan ik best missen :P. Het is erg ver om voor een relatief kleine bezienswaardigheid. Maar na 2 weken het ene mooie meer na het andere gezien te hebben, was het een bijzondere afwisseling.

Op Vancouver Island vonden we het jammer dat we niet wat langer aan de westkust zaten. Ucluelet en Tofino en het Pacific Rim National Park zijn prachtig! Vicoria en Nanaimo waren een beetje zonde van onze tijd. We wilden in Vicoria een walvistour doen, maar die werd afgelast wegens onweer. Daardoor voelde het een beetje alsof we 2 dagen vergooid hadden met het rijden tussen Vicoria, Nanaimo en Ucluelet. Pas na Nanaimo wordt de omgving wat mooier.

De kinderen vonden het vooral heel bijzonder om in Noord Amerika te zijn en hebben zich enorm verbaasd over de cultuurverschillen. De natuur vonden ze ook heel mooi, maar vooral de oudste van 14 had op een gegeven moment een beetje genoeg van de zoveelste wandeling naar het zoveelste mooie blauwe meer :') _O-. Dat er op veel plekken daar ook geen mobiele dekking was, deed de gemoederen ook niet altijd goed. Maar kampvuur maken op de camping bleef natuurlijk leuk en alle wildlife zien vonden ze allebei zeer indrukwekkend.

Al met al een zeer geslaagde vakantie. Ik wilde totaal nog niet naar huis :'(. Ik ben ook bang dat elke andere hike hierna zal tegenvallen. We willen zeker nog eens terug!
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221505216
Klinkt goed @Phaidra !
Ik ben ontzettend jaloers :D Wij zouden (met bevriend stel) ook die kant op gaan vóór we aan kinderen begonnen. Hele reis gepland voor september 2020. We weten allemaal hoe dat is afgelopen ;(
Maar staat zeker nog hoog op het lijstje om 'ooit' heen te gaan, maar nu met kind :+
  woensdag 5 augustus 2026 @ 11:05:28 #12
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_221505239
Klinkt geweldig, Phaidra!
in de haak.
pi_221505623
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 11:04 schreef Piles het volgende:
Klinkt goed @:Phaidra !
Ik ben ontzettend jaloers :D Wij zouden (met bevriend stel) ook die kant op gaan vóór we aan kinderen begonnen. Hele reis gepland voor september 2020. We weten allemaal hoe dat is afgelopen ;(
Maar staat zeker nog hoog op het lijstje om 'ooit' heen te gaan, maar nu met kind :+
Aaah wat zuur ;(. Dit was onze eerste keer buiten Europa op vakantie (meestal kamperen we met eigen auto) en onze kinderen zijn nu 14 en 11. Ik had dit denk ik niet met jongere kinderen willen doen. Ze hebben inmiddels behoorlijk wat wandelervaring (vorig jaar een huttentocht gelopen in de Italiaanse alpen bijv), uithoudingsvermogen, etc. En ook leuk dat ze de culturele dingen een beetje begrijpen en in context kunnen plaatsen. We zagen bijvoorbeeld een boom van 800 jaar oud en daar stond bij dat deze boom ook al 300 jaar oud was toen Columbus Amerika ontdekte. Dat heeft de oudste afgelopen schooljaar gehad bij geschiedenis en je merkt dat het dan toch een diepere betekenis krijgt. Ik vond dat heel mooi om te zien. Of discussies voeren over indigenous people en hoe ze behandeld zijn/worden. Heel waardevol. Het Engels van de oudste was goed genoeg om zich zelf te kunnen redden bij het lezen van borden of iets bestellen. Bij de jongste nog niet, maar hij heeft denk ik wel veel opgepikt onderweg.

En qua jetlag had ik het ook niet aangedurfd met jongere kinderen, maar onze waren extreem slechte slapers :X.

Oh ja, nog een tip: het is vergeven van de muggen. We werden zowel overdag als 's avonds belaagd. Neem een goede muggenspray mee. Wij hadden gedacht die wel ter plekke te kunnen kopen, maar bij de Walmart was het uitverkocht. Uiteindelijk zijn we bij een buitensportwinkel geweest, daar hadden ze wel spray, maar lang niet zulke goede als ik in Nederland gebruik (ze hadden max 20% DEET). Ik en jongste krijgen altijd allergische reacties en megabulten, dus we hebben na een week maar antihistamine gekocht. Het was niet heel prettig, zeg maar.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:09:56 #14
208890 June.
Seriously?
pi_221517001
Heerlijk Phaidra! Dat staat ook op onze bucketlist, maar inderdaad pas als onze kinderen (nu 4 en 6) wat ouder zijn.

Nu in Denemarken en wat een heerlijk land O+ Ik vind het overal echt rustig, zelfs op de stranden als het 25+ graden is. Dorpjes ook niet druk, musea ook niet. Maar goed, we zitten nu in Seeland dus misschien is dat de reden.

Qua kosten voor boodschappen en uirjes vind ik de kosten nog redelijk, maar uiteten en ijsjes flink aan de prijs. Even 4 ijsjes gekocht, ¤35,- euro verder :') Een bakje eten in een foodmarket, ¤20,- pp :D
Shine bright like a diamond.
pi_221517059
Wij zijn ook in Denemarken op dit moment en zeiden gisteravond nog tegen elkaar dat we het overal zo rustig vinden.

We zitten in Lalandia en dat bevalt meer dan prima. Genoeg te doen op het park zelf (nogmaals dank aan @exode voor de tip om de stepjes mee te nemen), onbeperkt toegang tot Legoland, en eerder deze week een tripje naar Ribe gemaakt voor het VikingeCenter.

Straks nog even naar Legoland :Y
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:45:52 #16
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221517116
Was iemand hier onlangs met de trein naar Denemarken geweest? Kan het niet meer vinden maar misschien heb ik het ook wel verkeerd onthouden 8)7
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221517131
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 09:28 schreef eponine het volgende:
Wij zijn ook in Denemarken op dit moment en zeiden gisteravond nog tegen elkaar dat we het overal zo rustig vinden.

We zitten in Lalandia en dat bevalt meer dan prima. Genoeg te doen op het park zelf (nogmaals dank aan @:exode voor de tip om de stepjes mee te nemen), onbeperkt toegang tot Legoland, en eerder deze week een tripje naar Ribe gemaakt voor het VikingeCenter.

Straks nog even naar Legoland :Y
Heerlijk!

Wij kijken met een schuin oog voor volgend jaar, vooral om in kaart te brengen waar we met de hond heen kunnen :) Lalandia lijkt me ook fantastisch met hond.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:01:12 #18
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221518533
Wij gaan volgend jaar terug naar Denemarken. Na een week Nederland, ben ik alweer helemaal klaar met de hitte. Dit jaar zuid-westkust gedaan, volgend jaar beginnen we bij Feddet camping om dan via legoland naar Rømø te gaan. Van luxe tot basic, van zwembad tot strand om te vliegeren…

Tip voor wie volgend jaar wil gaan en laat vakantie heeft: Hvidbjerg strand feriepark is erg goed bevallen en in augustus prima te betalen (1200 voor twee weken camping).
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221519046
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 09:45 schreef laziness het volgende:
Was iemand hier onlangs met de trein naar Denemarken geweest? Kan het niet meer vinden maar misschien heb ik het ook wel verkeerd onthouden 8)7
Ja ik! Meer specifiek met einddoel Legoland.

Het traject is meestal Hamburg - Kolding - Vejle. Vanuit Vejle kan je met de bus naar Legoland (alleen contact betalen, liefst in kronen) in ongeveer 30-40 min.

In theorie is het ongeveer 10 uur vanaf Utrecht. In de praktijk hebben we op de heenweg 1,5 uur vertraging gehad en op de terugweg meer dan 4 uur. Met 4x overstappen ga ik er sowieso al wel vanuit dat je ergens vertraging oploopt (het blijft grotendeels DB :')) maar op de terugweg ging werkelijk alles mis. Uiteindelijk heeft mijn vriend ons met de auto opgehaald in Hilversum, omdat we anders pas 23.45 op Schiphol zouden aankomen en in Utrecht wederom een aansluiting zouden missen. Nu waren we om 22 uur thuis ipv 18.30.

Which reminds me dat ik nog recht heb op 25% van de ticketprijs retour van DB.

Op zich zijn het heel fijne treinen om in te reizen. Zeker in Denemarken ziet 2e klas eruit als bij ons 1e klas en dan nog een beetje ruimer. Zo luxe! We hadden ook overal zitplaatsreserveringen, maar wegens vertraging hadden we daar maar heel beperkt profijt van. Je mag wel gewoon op de volgende trein stappen, maar zitplaatsreservering is helaas niet meer mogelijk. Dus wel een beetje stress of we nog konden zitten of 4 uur moesten staan. Gelukkig hebben we elke keer wel een plekje kunnen vinden, alleen 1x niet naast elkaar.

Qua reistijd en gedoe zeker niet ideaal, maar we hebben samen voor de totale reis 169 euro betaald (na compensatie nog maar 127 ;)). Met het vliegtuig was het iets van 500 per persoon minimaal dus op zich wel de moeite.

Edit: Als ik nu kijk voor vluchten Amsterdam - Billund kom ik uit op ca. 300 pp. Maar begin juli lagen de prijzen echt een stuk hoger. Zelfs toen ik in maart wilde boeken, waren de prijzen al flink hoger, met uitschieters naar 800 pp. Bizar vond ik het.

[ Bericht 3% gewijzigd door Phaidra op 07-08-2026 15:13:17 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221519991
Let wel op dat kinderen t/m 14 jaar bij Deutsche Bahn gratis reizen. Daarna betaal je de volledige prijs. Dan wordt het rekensommetje wellicht ook anders.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:55:20 #21
244125 laziness
pi_221520043
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 13:25 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja ik! Meer specifiek met einddoel Legoland.

Het traject is meestal Hamburg - Kolding - Vejle. Vanuit Vejle kan je met de bus naar Legoland (alleen contact betalen, liefst in kronen) in ongeveer 30-40 min.

In theorie is het ongeveer 10 uur vanaf Utrecht. In de praktijk hebben we op de heenweg 1,5 uur vertraging gehad en op de terugweg meer dan 4 uur. Met 4x overstappen ga ik er sowieso al wel vanuit dat je ergens vertraging oploopt (het blijft grotendeels DB :')) maar op de terugweg ging werkelijk alles mis. Uiteindelijk heeft mijn vriend ons met de auto opgehaald in Hilversum, omdat we anders pas 23.45 op Schiphol zouden aankomen en in Utrecht wederom een aansluiting zouden missen. Nu waren we om 22 uur thuis ipv 18.30.

Which reminds me dat ik nog recht heb op 25% van de ticketprijs retour van DB.

Op zich zijn het heel fijne treinen om in te reizen. Zeker in Denemarken ziet 2e klas eruit als bij ons 1e klas en dan nog een beetje ruimer. Zo luxe! We hadden ook overal zitplaatsreserveringen, maar wegens vertraging hadden we daar maar heel beperkt profijt van. Je mag wel gewoon op de volgende trein stappen, maar zitplaatsreservering is helaas niet meer mogelijk. Dus wel een beetje stress of we nog konden zitten of 4 uur moesten staan. Gelukkig hebben we elke keer wel een plekje kunnen vinden, alleen 1x niet naast elkaar.

Qua reistijd en gedoe zeker niet ideaal, maar we hebben samen voor de totale reis 169 euro betaald (na compensatie nog maar 127 ;)). Met het vliegtuig was het iets van 500 per persoon minimaal dus op zich wel de moeite.

Edit: Als ik nu kijk voor vluchten Amsterdam - Billund kom ik uit op ca. 300 pp. Maar begin juli lagen de prijzen echt een stuk hoger. Zelfs toen ik in maart wilde boeken, waren de prijzen al flink hoger, met uitschieters naar 800 pp. Bizar vond ik het.
Ik dacht al dat jij het was maar op het bankje wellicht ipv hier dan.

Thanks voor de uiteenzetting! Ik vrees inderdaad voor DB en vertraging met toch wel een aantal overstappen.
15jarige dus ik kom wel op ¤160 enkele reis uit en dan ben ik zonder vertraging 9 uur onderweg.
Maar Billund zonder eigen treinstation is gewoon niet heel ideaal.
We wonen natuurlijk in Duitsland zo ongeveer dus met de auto is het 6 uur. Het is dichterbij dan Parijs tegenwoordig :o

Ik neig dan eerder naar Kopenhagen voor de herfstvakantie. Dat is even lang met de trein als de auto en veel minder vaak overstappen dus minder kans op vertraging.
pi_221520692
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:55 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik dacht al dat jij het was maar op het bankje wellicht ipv hier dan.

Thanks voor de uiteenzetting! Ik vrees inderdaad voor DB en vertraging met toch wel een aantal overstappen.
15jarige dus ik kom wel op ¤160 enkele reis uit en dan ben ik zonder vertraging 9 uur onderweg.
Maar Billund zonder eigen treinstation is gewoon niet heel ideaal.
We wonen natuurlijk in Duitsland zo ongeveer dus met de auto is het 6 uur. Het is dichterbij dan Parijs tegenwoordig :o

Ik neig dan eerder naar Kopenhagen voor de herfstvakantie. Dat is even lang met de trein als de auto en veel minder vaak overstappen dus minder kans op vertraging.
6 uur rijden is ook wel goed te doen ja! Ik ging alleen met de jongste dus wilde sowieso niet naar Denemarken rijden. Vanuit het westen is het idd nog wat verder.

Kopenhagen gaat direct vanuit Hamburg?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_221520839
Ik had ook even gekeken voor Kopenhagen nu kind nog 14 is. Maar dat is vanuit ons best een lange rit met de trein. En qua overstaptijd ook niet ideaal met DB.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:14:48 #24
244125 laziness
pi_221521454
Het voordeel is dat Eurobahn een regionale lijn heeft met één halte hier over de grens waar we op kunnen stappen.
Het is vanaf Hamburg inderdaad rechtstreeks naar Kopenhagen. En als er vertraging optreedt kan manlief ons ook in Osnabrück wel ophalen, dat scheelt ook weer een overstap.

In de herfstvakantie zijn er werkzaamheden tussen Deventer en Amersfoort dus alle bestemmingen naar het westen zijn daarmee uitgesloten.
pi_221522233
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 13:01 schreef Tink89 het volgende:
Na een week Nederland, ben ik alweer helemaal klaar met de hitte.
Same. Wij zijn 3 weken in Midden-Jutland geweest en eenmaal thuis zijn we gelijk al aan het plannen voor volgend jaar. Møn en Ribe staan heel hoog op ons lijstje. Het was voor ons dit jaar vooral ervaren of het ging lukken met de vouwwagen met een tussenstop in Duitsland (gelukt) en 2 verschillende campings (ging top, het inpakken en verplaatsen en bleek echt heel fijn te zijn voor ons!). Moeten alleen voor volgend jaar wel echt even een tempo100 regelen voor Duitsland.

Ik denk dat de kans wel groot is dat we volgend jaar eindigen op de natuurcamping waar we dit jaar anderhalve week hebben gestaan, al is het maar voor een paar dagen want Legoland en Legohouse waren wel erg leuk :+ .
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 07:58:22 #26
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221523257
Ribe was tof! Zou ik zeker doen. En dan ben je heel dichtbij Rømø.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221537606
Als je naar Rømø gaat, check dan wel even of het Motor Festival niet tijdens je verblijf is. :X .

Net terug van vakantie maar de zomervakantie van 2027 is al geboekt: een rondreis door Wales, Cornwall en Normandië. Tips zijn welkom (vooral voor de mooiste stadjes, tofste wandelingen en beste sconesadresje - in ruil heb ik fikaplekjes in Zweden om je vingers bij af te likken ^O^ ).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zondag 9 augustus 2026 @ 21:13:57 #28
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221538050
Ik ben bezig met het zoeken naar onze wintervakantie. Een week Fins lapland moet het worden. Gelukkig is met het budget dat we gereserveerd hebben het aanbod beperkt. Scheelt keuzestress ;)

Volgende zomer wordt weer Denemarken (Mons Klint) en Zweden denk ik. Die boek ik meestal rond de kerst.
pi_221538091
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 21:13 schreef mousemicky het volgende:
Ik ben bezig met het zoeken naar onze wintervakantie. Een week Fins lapland moet het worden. Gelukkig is met het budget dat we gereserveerd hebben het aanbod beperkt. Scheelt keuzestress ;)

Volgende zomer wordt weer Denemarken (Mons Klint) en Zweden denk ik. Die boek ik meestal rond de kerst.
Wil je nog tips? Wij zijn er ook geweest.
  zondag 9 augustus 2026 @ 21:35:55 #30
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221538156
We kijken nu maar dezelfde reis die vriend en ik in 2010 ook hebben gemaakt (Winter wonderland in Salla), die heeft als enige langere excursies (5 dagen) inbegrepen, en wordt aangeraden vanaf 12 jaar (jongste is dan ruim 11, maar fysiek sterk en ook groot).
Hoe oud waren jullie kinderen en welke reis heb je gedaan?
  zondag 9 augustus 2026 @ 21:40:02 #31
244125 laziness
pi_221538179
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 19:55 schreef DevilsAndDust het volgende:
Als je naar Rømø gaat, check dan wel even of het Motor Festival niet tijdens je verblijf is. :X .

Net terug van vakantie maar de zomervakantie van 2027 is al geboekt: een rondreis door Wales, Cornwall en Normandië. Tips zijn welkom (vooral voor de mooiste stadjes, tofste wandelingen en beste sconesadresje - in ruil heb ik fikaplekjes in Zweden om je vingers bij af te likken ^O^ ).
Je bent er wel heel vroeg bij :o

Dat is wel de uitgelezen kans om te doen wat wij ook deden, in één vakantie St Michael’s Mount en Mont Saint Michel aan doen. Die laatste zeker even in lezen qua tijden. Eind van de middag als iedereen weggaat is het een beetje te doen. Rest van de dag zijn de rijen vaak eindeloos :X

Waar in Cornwall precies? Dan kan ik wat gerichter tips geven.
pi_221538191
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 21:35 schreef mousemicky het volgende:
We kijken nu maar dezelfde reis die vriend en ik in 2010 ook hebben gemaakt (Winter wonderland in Salla), die heeft als enige langere excursies (5 dagen) inbegrepen, en wordt aangeraden vanaf 12 jaar (jongste is dan ruim 11, maar fysiek sterk en ook groot).
Hoe oud waren jullie kinderen en welke reis heb je gedaan?
11 en 9
Wij hadden geen rondreis maar een appartement.( We waren met zijn tienen )
We hebben van daaruit excursies ondernomen. Wij zaten in Saariselkä
  zondag 9 augustus 2026 @ 21:47:12 #33
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221538215
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 21:42 schreef F_r het volgende:

[..]
11 en 9
Wij hadden geen rondreis maar een appartement.( We waren met zijn tienen )
We hebben van daaruit excursies ondernomen. Wij zaten in Saariselkä
Onze wordt ook geen rondreis, maar een Finse cabin, en vanuit daar steeds dagtrips. Vaak zijn die kort, maar bij de reis die we nu op het ook hebben zijn ze 5-6 uur (husky tocht, rendiertocht, langlaufen, sneeuwschoenwandeltocht, sbeeuwscootersafari) en steeds inclusief lunch.
pi_221538342
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 21:47 schreef mousemicky het volgende:

[..]
Onze wordt ook geen rondreis, maar een Finse cabin, en vanuit daar steeds dagtrips. Vaak zijn die kort, maar bij de reis die we nu op het ook hebben zijn ze 5-6 uur (husky tocht, rendiertocht, langlaufen, sneeuwschoenwandeltocht, sbeeuwscootersafari) en steeds inclusief lunch.
De rendiertocht vond iedereen bij ons tegenvallen.
De husky erg leuk.
Sneeuwscootersafari hadden wij met ijsvissen was ook lang. En heel erg koud.
pi_221539438
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 21:40 schreef laziness het volgende:

[..]
Je bent er wel heel vroeg bij :o

Dat is wel de uitgelezen kans om te doen wat wij ook deden, in één vakantie St Michael’s Mount en Mont Saint Michel aan doen. Die laatste zeker even in lezen qua tijden. Eind van de middag als iedereen weggaat is het een beetje te doen. Rest van de dag zijn de rijen vaak eindeloos :X

Waar in Cornwall precies? Dan kan ik wat gerichter tips geven.
Ik ben er niet zozeer vroeg bij, Baard vooral. :'). Het enige wat ik heb gedaan, is laten vallen dat ik volgend jaar wel weer naar Engeland zou willen en een dag later had hij een complete rondreis in elkaar gezet. :P.

Mont Saint Michel ben ik als kind heel wat keren geweest en trekt me inderdaad vanwege de drukte ook niet bepaald meer aan. Daarbij zijn de dagen in Normandië eigenlijk wel al gevuld met de landingsstranden (waar ik als kind ook ben geweest, maar daar wil ik wel graag nog eens naar terug). Maar de Engelse variant zetten we op het lijstje. ^O^ .

In Cornwall zitten we eerst langs de noordkant en daarna nog vrijwel helemaal westelijk. We zijn een paar jaar geleden al naar Sint Ives geweest, hebben al dolfijnen gespot vanaf Penzance en hebben al een paniekaanval van de hoogte op de brug bij Tintagel Castle (ok, alleen ik) gehad, dus kom maar door met verdere tips!
pi_221539454
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 21:47 schreef mousemicky het volgende:

[..]
Dat klinkt wel als het rijtje excursies dat je zou moeten doen!

Bij onze eerste keer (Fins) Lapland waren de kinderen 9 en 6. We deden niet de langste excursies en bij bijvoorbeeld de huskytocht en sneeuwscootersafari zaten zij in een slee bij de gids. Niet al te lange excursies doen vonden wij toen wel prettig, urenlang buiten zijn in de kou kost veel energie en er moet ook genoeg tijd overblijven voor sleetje rijden tenslotte. :D.

Boek je via Voigt?
  maandag 10 augustus 2026 @ 13:24:25 #37
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221542216
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 08:35 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]
Dat klinkt wel als het rijtje excursies dat je zou moeten doen!

Bij onze eerste keer (Fins) Lapland waren de kinderen 9 en 6. We deden niet de langste excursies en bij bijvoorbeeld de huskytocht en sneeuwscootersafari zaten zij in een slee bij de gids. Niet al te lange excursies doen vonden wij toen wel prettig, urenlang buiten zijn in de kou kost veel energie en er moet ook genoeg tijd overblijven voor sleetje rijden tenslotte. :D.

Boek je via Voigt?
Deze is via Voight idd, exact dezelfde reis als vriend en ik 17 jaar geleden deden O+. Er is zowieso anderhalve vrije dag, dus dat sleetje rijden en rodelen komt wel goed (en 11 en 14 is wel echt anders dan 6 en 9 natuurlijk, de veertienjarige is bijna groter en zeker sterker dan ik ben, de elfjarige is heel sportief en heeft een topconditie)
  maandag 10 augustus 2026 @ 16:52:51 #38
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221543200
Wij hebben lapland ook hoog op het wensenlijstje staan, maar wachten nog even tot onze jongste wat ouder is (die is nu 5).
  maandag 10 augustus 2026 @ 17:39:44 #39
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221543415
Wij hebben idd ook gewacht tot jongste alles mee zou kunnen doen (en we hadden afgelopen jaar een financieel mazzeltje). Heb er nu al zin in en ben aan het zoeken naar skibroeken en thermo-ondergoed :D (in gedachten heb ik het koud, ik ga deze gedachte vasthouden als het later deze week 36 graden wordt...)
pi_221543456
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 17:39 schreef mousemicky het volgende:
Wij hebben idd ook gewacht tot jongste alles mee zou kunnen doen (en we hadden afgelopen jaar een financieel mazzeltje). Heb er nu al zin in en ben aan het zoeken naar skibroeken en thermo-ondergoed :D (in gedachten heb ik het koud, ik ga deze gedachte vasthouden als het later deze week 36 graden wordt...)
Sowieso alles op Vinted kopen! Waarschijnlijk krijg je bij de accommodatie een thermo-overall en mogelijk zelfs laarzen en handschoenen, dus schaf niet te veel aan (die fout maakten wij dus de eerste keer - zeker 5 skibroeken mee die de koffer niet uitgekomen zijn).
  maandag 10 augustus 2026 @ 18:03:33 #41
244125 laziness
pi_221543524
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 08:32 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]
Ik ben er niet zozeer vroeg bij, Baard vooral. :'). Het enige wat ik heb gedaan, is laten vallen dat ik volgend jaar wel weer naar Engeland zou willen en een dag later had hij een complete rondreis in elkaar gezet. :P.

Mont Saint Michel ben ik als kind heel wat keren geweest en trekt me inderdaad vanwege de drukte ook niet bepaald meer aan. Daarbij zijn de dagen in Normandië eigenlijk wel al gevuld met de landingsstranden (waar ik als kind ook ben geweest, maar daar wil ik wel graag nog eens naar terug). Maar de Engelse variant zetten we op het lijstje. ^O^ .

In Cornwall zitten we eerst langs de noordkant en daarna nog vrijwel helemaal westelijk. We zijn een paar jaar geleden al naar Sint Ives geweest, hebben al dolfijnen gespot vanaf Penzance en hebben al een paniekaanval van de hoogte op de brug bij Tintagel Castle (ok, alleen ik) gehad, dus kom maar door met verdere tips!
Wij vonden alle kleine plaatsjes met gekleurde huisjes en haventjes waar de getijde invalt en de bootjes dan drogen komen te liggen ontzettend leuk. Maar wij zijn niet vies van een stukje rijden en die zaten allemaal aan de zuidkust.
Mousehole, Mevagissey, Polperro o.a.
Zeehonden spotten bij Lizard Point.

Wij zaten in Hayle vlakbij St Ives maar die hele kust ken je al dus :P
pi_221543560
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 17:39 schreef mousemicky het volgende:
Lidl heeft heel fijn thermospul, zowel voor kinderen als volwassenen. Het lijkt me een geweldige bestemming.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:39:17 #43
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221543979
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 17:50 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]
Sowieso alles op Vinted kopen! Waarschijnlijk krijg je bij de accommodatie een thermo-overall en mogelijk zelfs laarzen en handschoenen, dus schaf niet te veel aan (die fout maakten wij dus de eerste keer - zeker 5 skibroeken mee die de koffer niet uitgekomen zijn).
Weet ik, krijgen we (we zijn er al eerder geweest ;) ).

Maar onze ervaring toen was dat we een thermopak en een skibroek/jas over elkaar aan deden, stilzitten in een slee met -20 is anders niet te doen.
1 skibroek per persoon wil ik meenemen + en set thermo ondergoed. De huisjes hebben een wasmachine en droogkast, dus alles is zo weer schoon. Snowboots koop ik niet idd, die krijgen we daar, en verder hebben we allemaal bergschoenen.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:32:17 #44
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_221544429
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 21:12 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Same. Wij zijn 3 weken in Midden-Jutland geweest en eenmaal thuis zijn we gelijk al aan het plannen voor volgend jaar. Møn en Ribe staan heel hoog op ons lijstje. Het was voor ons dit jaar vooral ervaren of het ging lukken met de vouwwagen met een tussenstop in Duitsland (gelukt) en 2 verschillende campings (ging top, het inpakken en verplaatsen en bleek echt heel fijn te zijn voor ons!). Moeten alleen voor volgend jaar wel echt even een tempo100 regelen voor Duitsland.

Ik denk dat de kans wel groot is dat we volgend jaar eindigen op de natuurcamping waar we dit jaar anderhalve week hebben gestaan, al is het maar voor een paar dagen want Legoland en Legohouse waren wel erg leuk :+ .
Mag ik vragen welke?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_221549705
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:32 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Mag ik vragen welke?
Zeker! Gyvelborg :).
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:56:45 #46
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_221550589
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 17:45 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Zeker! Gyvelborg :).
Thanks! Ga ik bekijken als ik weer knappe wifi/internet verbinding heb.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_221552655
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 16:52 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben lapland ook hoog op het wensenlijstje staan, maar wachten nog even tot onze jongste wat ouder is (die is nu 5).
Ik heb Lapland ook op mijn Bucket list staan, maar we gaan heel lang wachten haha met onze kinderen van 4, 2 en 0 jaar
Misschien alleen met man anders
pi_221559343
Is er ook een op vakantie met pubers topic? Zo dat was even wennen deze zomervakantie. Weinig was goed ze hadden nergens zin in. Maakte snel ruzie over kleine dingen. Toch heel anders dan de jaren hiervoor.
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 00:55:59 #49
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_221567253
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 22:45 schreef Stansfield het volgende:
Is er ook een op vakantie met pubers topic? Zo dat was even wennen deze zomervakantie. Weinig was goed ze hadden nergens zin in. Maakte snel ruzie over kleine dingen. Toch heel anders dan de jaren hiervoor.
In de Franse Pyreneeën zijn wel wat leuke pubercampings met sportieve activiteiten overdag en feest in de avond. Als ouder vermaak je er ook prima.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_221568383
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 22:45 schreef Stansfield het volgende:
Ja, hier ook in de afgelopen jaren verschil gemerkt. De interesses en behoeftes veranderen natuurlijk ook in de puberjaren. De vakanties van nu zijn toch wel flink anders dan toen de kinderen wat kleiner waren. Maar ben vooral blij dat ze nog steeds mee willen en we nog op gezinsvakantie kunnen gaan, ik geniet daar toch wel enorm van.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:30:53 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221568405
Wij zijn op weg naar Makkum voor een lang weekend. We gaan een dagje naar Terschelling en een dagje naar Vlieland met Colin van 5 en natuurlijk het strand bij Makkum. Iemand hier al geweest?
Resistance is futile.
pi_221569972
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 00:55 schreef Bayswater het volgende:

[..]
In de Franse Pyreneeën zijn wel wat leuke pubercampings met sportieve activiteiten overdag en feest in de avond. Als ouder vermaak je er ook prima.
We gingen elk jaar nog in Nederland op vakantie. Nu zitten we te denken aan de Eifel in Duitsland.
Dus als iemand nog tips heeft voor een camping daar. Feest hoeft nog niet direct. Maar wel wat meer activiteiten dan alleen een speeltuintje.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 10:26 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Ja, hier ook in de afgelopen jaren verschil gemerkt. De interesses en behoeftes veranderen natuurlijk ook in de puberjaren. De vakanties van nu zijn toch wel flink anders dan toen de kinderen wat kleiner waren. Maar ben vooral blij dat ze nog steeds mee willen en we nog op gezinsvakantie kunnen gaan, ik geniet daar toch wel enorm van.
Ja dat is het zeker. Speeltuintje is niet meer voldoende. In de 2e week ook nog naar een klimbos geweest en een beetje shoppen. Dus op die manier wat meer in hun wensen voorzien.
  vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:06:00 #53
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221569992
Hier heeft de puber geen behoefte aan (georganiseerd) vermaak. Hij vraagt wel om een kampvuurplek, een zwemsteiger (liefst met duikplank oid), mogelijkheid om te suppen en WiFi...

Bijna elke camping in Zweden heeft dit te bieden, dus tot nu toe weinig problemen/ gezeur.
pi_221572105
Zwemmen is bij ons ook een must. Of het nu een zwembad, meer of zee is maakt eigenlijk niet zoveel uit. Maar waar vroeger een schepnetje en een meertje garantie was voor uren vermaak kunnen ze nu ook rustig uren op zo'n bedje aan zee liggen.
Maar nogmaals, ben allang blij dat ze (16 en 18) deze zomer weer meewilden.
pi_221580219
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 13:06 schreef mousemicky het volgende:
Hier heeft de puber geen behoefte aan (georganiseerd) vermaak. Hij vraagt wel om een kampvuurplek, een zwemsteiger (liefst met duikplank oid), mogelijkheid om te suppen en WiFi...

Bijna elke camping in Zweden heeft dit te bieden, dus tot nu toe weinig problemen/ gezeur.
Mijn dochters vinden het wel geweldig zo'n kids club. Kidsclub, zwembad en dan is het al goed voor ze.
pi_221580900
Smaken verschillen. Vakantiebestemmingen met een kids club vallen hier meteen af (ook toen de kinderen nog jonger waren). The horror.

Ik heb net de aanvraag gedaan voor onze lapland/ Finland vakantie. Fingers crossed dat onze gewenste accomodatie nog beschikbaar is.
pi_221581708
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 20:56 schreef mousemicky het volgende:
Smaken verschillen. Vakantiebestemmingen met een kids club vallen hier meteen af (ook toen de kinderen nog jonger waren). The horror.

Ik heb net de aanvraag gedaan voor onze lapland/ Finland vakantie. Fingers crossed dat onze gewenste accomodatie nog beschikbaar is.
Gelukkig maar, anders zou het allemaal zo volgeboekt zijn.

Naar Lapland wil ik ergens tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie. Een lang weekend, dat zal wel genoeg zijn. Wil graag een keer naar Santas Village met de kinderen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Halcon op 15-08-2026 22:08:06 ]
pi_221582205
Nou, wij zullen we elkaar absoluut niet in de weg zitten op vakantie. Santa's Village slaan wij graag over ;)
  zondag 16 augustus 2026 @ 06:50:14 #59
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221582921
Wij hadden eigenlijk onze zinnen gezet op nog een jaar Denemarken volgend jaar - en anders misschien Zweden. Maar ik merkte dat ik nergens echt gelukkig van werd qua campings. En toen was ik gisteren bij kennissen en die vertelden enthousiast over hun camping aan lago maggiore en hoe gezellig het daar was voor de kinderen en de toffe uitstapjes in de omgeving enzo. En daar werd ik toch ook wel enthousiast van. Geen dikke truien en lange broeken mee, suppen in bikini ipv in een wetsuit omdat het water zo koud is, vriendjes voor de kinderen… dus die schrijven we ook niet af.
pi_221583088
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 10:30 schreef Seven. het volgende:
Wij zijn op weg naar Makkum voor een lang weekend. We gaan een dagje naar Terschelling en een dagje naar Vlieland met Colin van 5 en natuurlijk het strand bij Makkum. Iemand hier al geweest?
Hoe bevalt het? Ik kwam er 25+ jaar geleden wel. Maar heb geen recente tips :D
  zondag 16 augustus 2026 @ 08:40:17 #61
244125 laziness
pi_221583091
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 06:50 schreef Tink89 het volgende:
Wij hadden eigenlijk onze zinnen gezet op nog een jaar Denemarken volgend jaar - en anders misschien Zweden. Maar ik merkte dat ik nergens echt gelukkig van werd qua campings. En toen was ik gisteren bij kennissen en die vertelden enthousiast over hun camping aan lago maggiore en hoe gezellig het daar was voor de kinderen en de toffe uitstapjes in de omgeving enzo. En daar werd ik toch ook wel enthousiast van. Geen dikke truien en lange broeken mee, suppen in bikini ipv in een wetsuit omdat het water zo koud is, vriendjes voor de kinderen… dus die schrijven we ook niet af.
Dat is o.a. wat ons tegenhoudt met Scandinavië. Het pakken van dikke truien en lange broeken. Ik heb een chronische knieblessure die heel ongelukkig wordt van een lange broek ook nog.
Ik las dat Noorwegen juist enorme regenval heeft en de oogst daardoor kapot gaat waar het hier juist door droogte is.

Alleen de rest van europa wordt steeds heter dus het is zoeken naar een middenweg inmiddels en dat is nog best lastig. Want in de Dolomieten was het bijvoorbeeld ook 30gr en afgelopen week in Oostenrijk was het op 1200m ook nog 29gr. Dan is een wandeling vanaf het bergstation naar beneden nog steeds behoorlijk zweten.
De Middellandse Zee was in Frankrijk zo warm dat je er zo inliep :X

Maar het Lago Maggiore is leuk. Zorg wel dat je een camping hebt waar je dan direct het meer op kan want het is niet echt een meer dat als je er langs rijdt heel benaderbaar is en allerlei strandjes heeft.
  zondag 16 augustus 2026 @ 09:03:10 #62
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221583142
Hoe koud is te koud?
Wij zijn de afgelopen 5 jaar in Zweden geweest. Dit jaar was heel droog (2* een paar uur regen op 18 dagen), temperaturen tussen 18 en 30 graden, maar meestal 20-23. De kinderen hebben geen lange broek aangehad. Twee vesten per persoon mee was ruim voldoende. In de avonden wel wat frisser, maar niets wat een kampvuurtje of een warm dekbed niet kan oplossen 😉
Voorgaande jaren wel af en toe wat minder weer geweest, maar ook een jaar dat het ruim boven de 25 graden was een week lang. Het is dus wat onvoorspelbaarder dan zuid Europa, maar ik heb dit dus 10 keer liever dan elke dag 35+ graden en kans op bosbranden.

Noorwegen is wel echt anders geloof ik. Daar zou ik ook graag nog eens heen willen.
pi_221583193
Wij waren vier jaar geleden in Zweden en toen was het flink warm (regelmatig rond 30 graden). Vooral in Stockholm was het heet. Het ligt denk ik aan je voorkeuren; ik loop 10 keer liever met een trui en lange broek dan puffend van de hitte. Ik functioneer niet goed bij 35 graden. Op kou kan ik me kleden, met echte hitte is er eigenlijk weinig wat je kunt doen, behalve binnen blijven, als je het geluk hebt dat je een koel huisje hebt.
pi_221583566
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2026 08:40 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat is o.a. wat ons tegenhoudt met Scandinavië. Het pakken van dikke truien en lange broeken. Ik heb een chronische knieblessure die heel ongelukkig wordt van een lange broek ook nog.
Ik las dat Noorwegen juist enorme regenval heeft en de oogst daardoor kapot gaat waar het hier juist door droogte is.

Alleen de rest van europa wordt steeds heter dus het is zoeken naar een middenweg inmiddels en dat is nog best lastig. Want in de Dolomieten was het bijvoorbeeld ook 30gr en afgelopen week in Oostenrijk was het op 1200m ook nog 29gr. Dan is een wandeling vanaf het bergstation naar beneden nog steeds behoorlijk zweten.
De Middellandse Zee was in Frankrijk zo warm dat je er zo inliep :X

Maar het Lago Maggiore is leuk. Zorg wel dat je een camping hebt waar je dan direct het meer op kan want het is niet echt een meer dat als je er langs rijdt heel benaderbaar is en allerlei strandjes heeft.
In Noorwegen heb ik alles meegemaakt qua weer. Warm dat je kon zwemmen in de rivier. Maar ik dat het vroor in de nacht. Of dat het 14 dagen regende.
  zondag 16 augustus 2026 @ 10:11:35 #65
244125 laziness
pi_221583629
Gelukkig is iedereen anders en kan dat ;)
Ik heb het nog steeds liever warm dan koud, al loop ik de hele winter in een jurk met blote benen en laarzen omdat mijn knie issue best flink is. Maar ik trek het met ouder worden wel iets minder dus een graad of 25/27 is prima. Mijn man trekt het heel goed en houdt juist van lange zwoele zomeravonden. Puber trekt wel steeds meer mijn kant op.

Ik heb nog nooit in de buurt van een natuurbrand gezeten en 35+ ook zelden. Misschien eens een dagje tussendoor maar niet wekenlang en de luchtvochtigheid maakt ook een hoop uit.

Maar wij doen best veel in een vakantie en zoeken ook echt een gebied waar veel te doen is ook qua dorpjes, historie ed en dat mis ik in het noorden wel een beetje.
Puber is niet van de disco maar ook niet van het raften, kajakken of canyoning ed.
Ik neig nu naar de Spaanse Noordkust.

[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 16-08-2026 10:33:35 ]
pi_221583633
Ik heb juist alle Zuid Europese landen afgeschreven voor alle komende zomervakanties.

Wij zijn 5 keer in Denemarken geweest en 2 keer in Zweden en de regendagen zijn op 1 hand te tellen. Ik heb veel liever 20 graden dan 30+.
Maar het is onvoorspelbaarder, zoals Nederland ook vaak is in de zomer.

Maar in Scandinavie leven ze buiten, heerlijk! Een dikke trui had ik hoogstens 's avonds nodig.

Je zat ook aan zee he Tink, daar waait het altijd een stuk meer. Je bent steeds enorm op zoek naar een plek waar de kinderen vooral non stop bezig zijn. Tenminste zo leest het voor mij. Maar dat ligt niet alleen aan de plek maar ook aan de mensen die er komen, hoe je het zelf aanpakt en de omgeving. Wij gingen op die leeftijd van de kinderen juist niet naar grotere parken. Op de kleinere campings vinden ze erg makkelijk aansluiting. Nu B 12 jaar is, zoeken we juist wat meer vertier maar als ik bijvoorbeeld kijk naar Juul van 8, die zal het echt worst zijn. Als er een airtrampoline is, een speeltuin en andere kinderen is het al goed.

Misschien goed op een rijtje zetten wat je nou echt wil van je zomervakantie. Wat is belangrijk. Nu is het elk jaar toch weer een tegenvaller lijkt het wel.
pi_221583658
Mijn zoontje van 7 en ik zijn 2 weken naar Frankrijk gegaan.
Veel mooie dingen gezien, maar vanwege de hitte zijn we ook een aantal keren gaan zwemmen wat uiteraard ook leuk is.
We hebben niet alles kunnen bezoeken wat ik wilde, maar het was een prima vakantie en zwemmen is uiteraard ook leuk. :)
  Moderator zondag 16 augustus 2026 @ 10:25:59 #68
5428 crew  miss_sly
pi_221583673
Wij hebben dit jaar wel een heel warme vakantie gehad. We zijn in Bretagne, noord Spanje, zuid Frankrijk en Parijs geweest. Eigenlijk was Spanje het beste qua temperatuur, continu rond de 25 graden. De rest was allemaal 30+. Maar we hebben dat wonderwel niet als heel erg slecht ervaren. Vooral B was daar altijd bang voor. Maar we stonden een beetje op tijd op, deden een leuk uitstapje, lunchten op ons gemak, gingen even in de airconditioned kamer zitten en dan later weer erop uit. Langeafstandswandelingen zijn dan niet echt fijn, maar we hebben echt heel leuke dingen bezocht. Zuid Frankrijk heeft heel veel historische sites en wij houden ervan dergelijke dingen te bezoeken. Een waterpark of entertainment heeft S ook nooit nodig gehad.

Toen ze jonger was, gingen we inderdaad niet naar hele grote, drukke campings, maar juist naar kleinere. Terwijl wij aan het uitpakken waren, was zij al op onderzoek en kwam met de eerste vriendinnetjes even terug naar de tent. En op een kleinere camping had ze veel meee autonomie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 16 augustus 2026 @ 10:31:04 #69
244125 laziness
pi_221583687
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 10:12 schreef exode het volgende:
Je zat ook aan zee he Tink, daar waait het altijd een stuk meer. Je bent steeds enorm op zoek naar een plek waar de kinderen vooral non stop bezig zijn. Tenminste zo leest het voor mij. Maar dat ligt niet alleen aan de plek maar ook aan de mensen die er komen, hoe je het zelf aanpakt en de omgeving. Wij gingen op die leeftijd van de kinderen juist niet naar grotere parken. Op de kleinere campings vinden ze erg makkelijk aansluiting. Nu B 12 jaar is, zoeken we juist wat meer vertier maar als ik bijvoorbeeld kijk naar Juul van 8, die zal het echt worst zijn. Als er een airtrampoline is, een speeltuin en andere kinderen is het al goed.

Misschien goed op een rijtje zetten wat je nou echt wil van je zomervakantie. Wat is belangrijk. Nu is het elk jaar toch weer een tegenvaller lijkt het wel.
Zo lees ik het ook wel een beetje ja.

Lago Maggiore is met caravan best een eind rijden en je hebt twee vignetten nodig om Zwitserland door te steken en je moet door de Gotthard tunnel waar je vaak lang moet wachten. Dat staat ook wel wat haaks op de eerdere berichten.
pi_221583717
De Zweedse zomer vind ik heerlijk. Niet te warm (over het algemeen) en redelijk stabiel.
Vorig jaar stonden we op de Poolcirkel en was het 32 graden om 20.00 's avonds. Dat was niet normaal natuurlijk.
pi_221583913
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 10:12 schreef exode het volgende:
Ik heb juist alle Zuid Europese landen afgeschreven voor alle komende zomervakanties.

Wij zijn 5 keer in Denemarken geweest en 2 keer in Zweden en de regendagen zijn op 1 hand te tellen. Ik heb veel liever 20 graden dan 30+.
Maar het is onvoorspelbaarder, zoals Nederland ook vaak is in de zomer.

Maar in Scandinavie leven ze buiten, heerlijk! Een dikke trui had ik hoogstens 's avonds nodig.

Wij waren begin augustus voor het eerst in Denemarken (Billund) en ik heb mijn trui onaangeroerd in de koffer gelaten en één dag een vest/jas nodig gehad vanwege regen, niet de temperatuur. Die was prima: constant 22/23 graden.

Wij zitten er sterk over te denken om volgend jaar weer die kant op te gaan. Niet per sé weer een week Billund (maar misschien ook wel), maar de sfeer, temperaturen, het land, de mensen zijn ons goed bevallen!

Scheelt ook wel dat mijn kinderen zichzelf prima kunnen vermaken en een puzzelboek, spelletje Uno/Qwixx/Kroko Loko/Llama’s in Pyjama’s of een kleurboek vaak al genoeg is. Oh en een speeltuintje twee keer per dag (al dan niet binnen) wordt ook gewaardeerd. En af en toe een beetje vervelen is ook goed :)

In de meivakantie gaan we misschien naar Curacao, daar zijn man en ik pré-kinderen al een paar keer eerder geweest (we hadden er familie wonen) en het lijkt ons leuk het daar ook aan de kinderen te laten zien.
  zondag 16 augustus 2026 @ 13:03:54 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221584992
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 08:39 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hoe bevalt het? Ik kwam er 25+ jaar geleden wel. Maar heb geen recente tips :D
Makkum Beach is superleuk voor de kleintjes, je kan echt heel ver het IJsselmeer in voor het dieper wordt.

Morgen gaan we naar Sybrandys (speelparadijs) en straks even naar een speelbos op een half uur rijden.
Resistance is futile.
pi_221585152
Is zag laatst een filmpje van iemand die zei:

Kun jij je herinneren dat je vroeger je ouders vroeg om te “spelen”? Samen op de trampoline, zwemmen, etc?
Daar dacht ik aan en moet zeggen het is inderdaad zo dat mijn ouders veel vaker zeiden; ga je maar vermaken, zoek vrienden, ga zelf spelen. En we vroegen dat ook niet:

Wel sprong mijn pa vaak in het zwembad om te ouwehoeren, of ging stoeien enzo, maar niet de hele dag en niet omdat we dat vroegen.

Tegenwoordig hoor je overal kinderen, PAP MAM GA MET ME MEE, IK WIL SPELEN WHEEWHEE.

Dat is echt iets van deze generatie.
Ja bij ons ook, als ik een keer geen zin had vroeger voelde ik me al bijna schuldig, goh geen echte aandacht aan mijn kinderen.

Maar dan is feitelijke bullshit, kan me van vroeger herrineren dat de volwassenen aan tafel, ligbed, elders zaten en wij kinderen onzelf maar vermaakten. Nu waren we met zijn 3en dat scheelt dan ook en je had sneller vrienden dat scheelt ook.

Maar wat vinden jullie?
Het is onterecht normaal geworden dat je als ouder maar moet “spelen” met je kinderen?
Vakman pur sang
  Redactie Frontpage zondag 16 augustus 2026 @ 13:46:57 #74
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221585230
Het ligt er ook een beetje aan natuurlijk. Als er geen speeltuin is of het weer is echt heel rot gaat het lastiger. Het ene kind maakt ook sneller contact dan het andere. Ik was in mijn eentje en tijdens de meivakantie was er altijd een vriendin mee, maar de drie weken zomervakantie moest ik mijzelf zien te vermaken. Naast de tripjes naar kerken, steden en dergelijke waar we naar toe gingen. En dat ging eigenlijk altijd prima.
Mijn jongens zijn met zijn tweetjes maar op vakantie had ik daar geen omkijken naar (behalve in het zwembad, daar wilde ik vanwege veiligheid wel bij zijn).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 16 augustus 2026 @ 14:12:03 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221585671
Oh, leuke tip voor Terschelling: wrakkenmuseum is erg leuk voor kinderen (en volwassenen), met piratenschip speelplaats. Het is goedkoop en het is een prettig gestoord museum, dus verwacht geen nette displays met audiotours enzo. Maar je gaat er wel allerlei random meuk vinden die aangespoeld is op de Wadden in allerlei verschillende tijdperken. Je komt er onderdelen van schepen, porcelein, speelgoed, dildo's, wapens en gevatte reacties op negatieve recensies tegen. Dat je het even weet: alles wordt op volgorde van binnenkomst geëtaleerd (8> en soms worden de torpedo's van een E34 ook wel eens gebruikt om heimelijk vieze luiers achter te laten.
Resistance is futile.
pi_221585761
Ik snap je, hoor, Tink. Ander meer, maar misschien iets voor jullie: ik zat een paar weken terug aan (de zuidwestkant van) het Gardameer. Huuraccommodatie op een camping: niet zo’n massacamping met 10.000 plekken, maar echt goed behapbaar. Volgens mij 300 plekken? Dat vinden sommigen al méga, maar voor ons de perfecte grootte om zowel rust als reuring te hebben.
Direct aan het meer, met een privéstrandje en steiger van de camping daarbij. Mooie zwembaden, zonder hysterische glijbanen, superschoon overal en (ook) Nederlandstalige animatie. Geen gedoe met handdoekjeleggen aan het zwembad, goed toezicht bij de zwembaden, prima restaurant op de camping, ‘s avonds rustig. Best veel Nederlanders, maar dat was alleen maar superfijn voor de kinderen die in no time vriendjes maakten. Ze (8 en 12 inmiddels) hadden een topvakantie, met pool party’s en color runs, maar ook gewoon hele dagen zwemmen en ‘s avonds kreeften vangen in het meer.
In de omgeving echt veel te zien en te doen, van Romeinse villa’s tot boottochten en een prachtig dierenpark.

Ja, eind rijden, zeker met caravan, maar wij hadden alleen wat oponthoud (uurtje) bij de Gotthardtunnel en verder niks. Ik vond het de moeite waard voor twee weken genieten. Als de kinderen zich moeiteloos vermaken, heb ik ook een topvakantie. Camping Europa Silvella, dikke tip.
pi_221586605
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2026 13:03 schreef Seven. het volgende:

[..]
Makkum Beach is superleuk voor de kleintjes, je kan echt heel ver het IJsselmeer in voor het dieper wordt.

Morgen gaan we naar Sybrandys (speelparadijs) en straks even naar een speelbos op een half uur rijden.
Sybrandys is ook echt leuk voor kleintjes. Al ben ik er sinds de verhuizing niet meer geweest, alle speeldingen zijn wel mee gegaan volgens mij.

Dat strand kun je inderdaad ver. Bij sybrandys is ook een (apart toegankelijk) strand. Daar loop je direct de schelpen in. Waterschoenen zijn noodzakelijk :X
pi_221586831
Wel herkenbaar de zomervakantie struggel hoor Tink.

Onze dochter is bijna 5. Afgelopen 3 jaar hebben we all inclusieve resort gedaan op diverse Griekse eilanden. Helemaal prima, voelde echt als vakantie. Alleen is het denk ik wel het moment dat vooral de jonge dame
wel klaar is voor iets met wat meer vriendjes. Kamperen/camping lijkt ons voor haar heel leuk. Hebben wij beide als kind ook gedaan en is ook voor ons geen bezwaar. Alleen dan de vraag hoe, waarmee en waar…

Geef mij maar wintersport, dan weet ik precies hoe en wat. Een luxe probleem dus 😉
  zondag 16 augustus 2026 @ 16:49:26 #79
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221587186
Oh maar ik zeur gewoon graag. Denemarken was prachtig, maar ik vond de Denen niet gezellig en behalve Hvidbjerg is er eigenlijk geen een camping die aan onze wensen voldoet. En terug naar dezelfde plek is niet zo mijn ding. Dus ik bleef maar zoeken en zoeken in Scandinavië, maar daar kwam ik er niet echt uit. Nu twee serieuze kanshebbers. Continental aan lago maggiore of een camping in het zillertal met heel veel klimopties. Allebei prima! Man mag kiezen.
pi_221587346
Wij hebben echt de vakantie van ons leven gehad en zijn helemaal verliefd geworden op Engeland (en Wales). We hebben 2 dagen een beetje regen gehad, verder alle temperaturen tussen 18°C en 34°C. We hebben zoveel mooie plekken gezien, toffe wandeltochten gemaakt, gezwommen in allerlei rivieren en zeeën en hebben heel fijne mensen ontmoet overal. In 4 weken tijd hebben we 3000km door het land gereden.
Mijn favoriete plek was Brimham Rocks, maar ook Woolthorpe Manor (huis van Isaac Newton) en Hadrians Wall.

We hebben net de Eurotunnel geboekt voor de herfstvakantie, dan gaan we Kent verkennen.
  zondag 16 augustus 2026 @ 17:19:32 #81
244125 laziness
pi_221587357
Ik vond het Gardameer, zeker de zuidkant, echt bloedverziekend heet. Daar was het echt alleen maar 35+gr en elke avond heel veel onweer tussen de bergen. Ik had het na een ijsje om 23:00uur nog zwetend heet.
Via de Brennerpas rijden de meeste mensen maar die is ook echt wel heel druk.

Een meer als de Ossiacher See of Wolfgangsee in Oostenrijk of het meer van Annecy past denk ik wel goed bij Tink haar wensen.
pi_221587461
Wij kijken voor de week van Oud en nieuw naar Landal Beach resort Nieuwvliet bad, iemand daar al eens geweest?

Vuurwerkvrij park met omheinde tuin en als het weer minder is een aardig zwembad.

Kan onze pup lekker het strand op.
pi_221588299
Ik prijs mezelf (wel vaker) gelukkig met tenminste 1 kind wat al 14 jaar niet taalt naar "vriendjes" (en de jongste laat daar ook maar weinig van zien tot nu toe). Het lijkt me ingewikkeld om mijn vakantie af te moeten laten hangen van de leukheid van onbekenden.

Wij gaak goed op niet te heet, gezellige stadjes, koffie drinken, mooie natuur, zwemmen, beetje wandelen. Hoe dat precies uitpakt, is elkaar weer een beetje anders. Ik hen twee regels: ik ga niet kamperen en we gaan niet naar Frankrijk :+ In de afgelopen jaren betekende dat regelmatig Duitsland, maar ook Engeland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk of gewoon Nederland. Nu zijn we in de Ardennen en morgen rijden we door voor een paar nachten naar de Eifel. Voor volgend jaar nog geen idee, vrouw wil graag weer naar Zweden en ik zou heel graag terug willen naar het fantastische huisje in de Allgäu waar we vorig jaar waren. Nu de jongste zo langzaam aan een kleuter wordt en we uit de luiers en kinderbedjes zijn, vind ik bijvoorbeeld overtochten naar Scandinavië ook weer minder ingewikkeld.
pi_221588957
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 16:06 schreef LauriLynne het volgende:

Onze dochter is bijna 5. Afgelopen 3 jaar hebben we all inclusieve resort gedaan op diverse Griekse eilanden. Helemaal prima, voelde echt als vakantie. Alleen is het denk ik wel het moment dat vooral de jonge dame
wel klaar is voor iets met wat meer vriendjes. Kamperen/camping lijkt ons voor haar heel leuk. Hebben wij beide als kind ook gedaan en is ook voor ons geen bezwaar. Alleen dan de vraag hoe, waarmee en waar…

Geef mij maar wintersport, dan weet ik precies hoe en wat. Een luxe probleem dus 😉
Probeer een glamping tent of iets vergelijkbaars, in Nederland, of in elk geval, niet te ver weg, heb ik ook gedaan, voordat ik tot aanschaf van tent en verdere bestemmingen over wilde gaan.

Camping Lievegoed is heel sfeervol, maar 's avonds als de kinderen slapen ook wel heel erg voor volwassenen (zuipen en een beetje recreatieve drugs hier en daar). In Bunnik zit echt een hele mooie leuke, ik woon daar 15 minuten vandaan, en ik ben zelf ook wel enthousiast over Bakkum, aan de kust. Huttopia heeft ook mooie plekjes, ik vind De Roos in Ommen mooi.

Verder weet ik (nog) niks van campings of kamperen, behalve dat je ook een beetje mazzel moet hebben met het weer en de sfeer van de mensen om je heen.
-nee-
pi_221589269
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 16:06 schreef LauriLynne het volgende:

Die zitten op een resort toch ook wel? Natuurlijk, beetje kijken welk resort je kiest, maar mijn kinderen maken altijd genoeg vriendjes.
pi_221589298
net terug van 3 weken spanje met 3 kids en ben gewoon enorm gesloopt?! elke dag 40 graden, kinderen laat naar bed, oververmoeid, overprikkeld. Maar ook lekker uiteten geweest, mooie plaatjes bezocht en gedanst in de mini disco.

Ook moeten wennen aan onbekende kinderen die ineens op de stoep van ons huisje staan en die blijven plakken haha.
  Moderator zondag 16 augustus 2026 @ 22:23:29 #87
42184 crew  DaMart
pi_221589605
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 17:37 schreef exode het volgende:
Wij kijken voor de week van Oud en nieuw naar Landal Beach resort Nieuwvliet bad, iemand daar al eens geweest?

Vuurwerkvrij park met omheinde tuin en als het weer minder is een aardig zwembad.

Kan onze pup lekker het strand op.
Wij zijn daar vorig jaar in februari geweest. Kinderen hebben zich prima vermaakt in zwembad en de speeltuinen. Indoor is wat aan de kleine kant, maar dat had t.o.v. andere parken dan weer als voordeel dat ook de kinderen er niet de hele dag wilden doorbrengen ;).

En je zit inderdaad zo aan het strand. Wij hadden gehoord dat daar nog wel eens haaientanden aanspoelen, dus schep en zeef mee naar het strand en de kinderen gingen enthousiast zoeken. Helaas niks gevonden toen.
Sterrenstof (een kerstverhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_221589675
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 21:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die zitten op een resort toch ook wel? Natuurlijk, beetje kijken welk resort je kiest, maar mijn kinderen maken altijd genoeg vriendjes.
Er zitten wel kinderen en ze speelt ook zeker wel met andere kinderen. Alleen heeft ze op een camping meer vrijheid op deze leeftijd denk ik. Als je op een veldje rond de speeltuin staat kan je haar wat makkelijker los laten. Dat zie ik voorlopig op die resorts met een zwembad op elke hoek nog niet zo snel gebeuren. Daarnaast treffen wij steeds resorts zonder Nederlandse kinderen.

Het zal inderdaad iets van glamping of een caravan huren worden gok ik. Het komt vast goed. Er is keuze genoeg.
pi_221591011
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 22:31 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Er zitten wel kinderen en ze speelt ook zeker wel met andere kinderen. Alleen heeft ze op een camping meer vrijheid op deze leeftijd denk ik. Als je op een veldje rond de speeltuin staat kan je haar wat makkelijker los laten. Dat zie ik voorlopig op die resorts met een zwembad op elke hoek nog niet zo snel gebeuren. Daarnaast treffen wij steeds resorts zonder Nederlandse kinderen.

Het zal inderdaad iets van glamping of een caravan huren worden gok ik. Het komt vast goed. Er is keuze genoeg.
Ligt ook wel aan de leeftijd. De jongste moet ik met water constant in de gaten houden (maar dat zou op een camping ook wel moeten), de oudste twee kunnen best alleen of met vriendjes spelen in en rondom een zwembad (met toezicht).

Geen Nederlandse kinderen vinden ze niet zo'n ramp. Ze spreken Engels, dus kunnen ook prima spelen met bv. Amerikaanse kinderen.
pi_221591092
Wij zitten al te denken aan te vakantie van volgend jaar. Eerst dachten we aan Italie, we horen goede verhalen over het Levico meer, maar de meeste reviews van diverse campings die ik lees gaan over geluidsoverlast tot laat in de avond. En dat is een absolute nee voor ons.

Toen overwogen we Hongarije, of Tsjechie, maar het is lastig om iets te vinden wat een beetje bij ons past en leuk betaalbaar is. We willen een keer echt wat anders dan Frankrijk, maar tegelijkertijd spreken juist die Franse campings ons wel aan.

Nu opperde vrouwlief afgelopen week opeens Zweden en daar ben ik ook wel van gecharmeerd. Ik ben er als kind met mijn ouders geweest en vond het daar prachtig. Maar behalve die ene keer ben ik er nooit geweest en ik heb geen idee waar ik uberhaupt moet beginnen met zoeken naar een geschikt(e) vakantiepark of camping (met een huur accommodatie). Heeft iemand tips? Onze hond moet mee en een zwembad en speelgelegenheid voor de kinderen (tegen die tijd 9 en 10) zijn een must.
  maandag 17 augustus 2026 @ 09:54:05 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221591508
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 08:57 schreef Schanu het volgende:
Wij zitten al te denken aan te vakantie van volgend jaar. Eerst dachten we aan Italie, we horen goede verhalen over het Levico meer, maar de meeste reviews van diverse campings die ik lees gaan over geluidsoverlast tot laat in de avond. En dat is een absolute nee voor ons.

Toen overwogen we Hongarije, of Tsjechie, maar het is lastig om iets te vinden wat een beetje bij ons past en leuk betaalbaar is. We willen een keer echt wat anders dan Frankrijk, maar tegelijkertijd spreken juist die Franse campings ons wel aan.

Nu opperde vrouwlief afgelopen week opeens Zweden en daar ben ik ook wel van gecharmeerd. Ik ben er als kind met mijn ouders geweest en vond het daar prachtig. Maar behalve die ene keer ben ik er nooit geweest en ik heb geen idee waar ik uberhaupt moet beginnen met zoeken naar een geschikt(e) vakantiepark of camping (met een huur accommodatie). Heeft iemand tips? Onze hond moet mee en een zwembad en speelgelegenheid voor de kinderen (tegen die tijd 9 en 10) zijn een must.
Ik zou het een beetje af laten hangen van wat je wil zien en doen.

Hoe oud zijn je kinderen? Voor kinderen van 8-12 is Ladonia een dikke aanrader voor een dagdeel. Je moet er wel een beetje fit voor zijn, zeg ik er alvast bij.

Er is ook een mogelijkheid om naar Utklippan te varen. Daar is buiten een klein hostel helemaal niks, maar er leeft een grote zeehonden populatie die erg nieuwsgierig zijn. Dus je laat je in het water zakken en dan kun je met zeehonden zwemmen. Wel paar weken van tevoren boeken.

Je kan ook een kano huren. Gooi je een tentje onderin en dan kun je wildkamperen op 1 van de honderden onbewoonde eilandjes voor de kust. B-)

Wij zijn 8 jaar geleden op de bonnefooi die kant op gereden, beste vakantie ooit gehad. We hebben uiteindelijk zo'n beetje heel zuid-Zweden gezien, elke dag een uurtje rijden en dan weer een andere camping. Wel zorgen dat je 's morgens incheckt.

Zweden kan dus heel avontuurlijk zijn als je wil.

[ Bericht 22% gewijzigd door Seven. op 17-08-2026 10:01:04 ]
Resistance is futile.
pi_221591594
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 08:57 schreef Schanu het volgende:

Je kan je een beetje orienteren via bijvoorbeeld Buro Scanbrit. Die bieden rondreizen aan (met de eigen auto) maar ook losse accomodaties. Niet zozeer om te boeken maar om een beeld te krijgen.

Wij vonden Safsen Resort, Isaberg, Radastrand camping en Orsa echt fantastisch. Wij plannen nu al voor Isaberg volgend jaar, enorm leuk en hondvriendelijk (hond mag overal mee behalve in de stoeltjeslift en in het restaurant).

Het is wel veel op buiten zijn gericht en de campings zoals in Frankrijk ga je niet vinden. Het is meer natuur, rust en actief bezig zijn.

In zuidelijk Zweden heb je wat campings met Nederlandse eigenaren maar alleen met trekkershutjes.
  maandag 17 augustus 2026 @ 11:07:17 #93
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221592167
@Schanu een echt zwembad is in Zweden lastiger te vinden (alleen op echt grotere campings, vaak met veel vaste gasten). Zwemgelegenheid in een meer of rivier is er wel bijna altijd.

Verder eens met @exode over Radastrand en Isaberg. Heb zelf inmiddels voorkeur voor Isaberg, fijnere accomodaties (huisjes ipv safaritenten bij Rada, maar er is ook een camping) en een veel mooiere zwemplek. Isaberg is wel groter en vooral drukker, maar bij de huisjes zelf merk je daar weinig van. Ik vind Zweden vooral anders 'druk' dan de Italiaanse en Franse campings die ik ken van vroeger. Mensen komen voor sportieve activiteiten (kano, sup, mountainbike, klimparcours, rodelbaan) en niet voor feest/muziek/bar.
  maandag 17 augustus 2026 @ 11:09:20 #94
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221592225
O, en ik baal een beetje. Onze voorkeursaccomodatie in Lapland was niet meer beschikbaar. Nu dus voor de kleinere optie gegaan. Nou ja, 45m2 is nog steeds niet klein, maar ik had mezelf graag iets meer luxe gegund ;)
pi_221592903
Het scheelt ook wanneer je boekt, wij gaan bewust pas in augustus omdat de Scandinavische landen dan alweer naar school gaan (vanaf 10-08 was dat dit jaar).
Dan is een stukje rustiger, 1 nadeel sommige attracties gaan dan ook eerder dicht of zijn alleen op bepaalde dagen open.

Zodra het boekingsysteem van Isaberg open is voor augustus boeken wij alvast, je kan toch tot vrij laat annuleren. We gaan volgend jaar waarschijnlijk de trip doen die we dit jaar wilden doen. Scheelt weer uitzoekwerk ;) Heb ik meer tijd om de andere vakanties uit te zoeken.
  maandag 17 augustus 2026 @ 11:37:38 #96
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221592975
Wij hebben zweden afgeschreven vanwege de mindere zwembaden en best flinke kans op kouder weer. Dan vind ik zwemmen in een meertje niks...

Wij hebben nav de tips hier (dank!) nu twee finale opties voor volgend jaar. Een camping aan het meer van Annecy en eentje aan de Bretonse kust. Heb net prijzen opgevraagd en ben benieuwd. IIg niet zo warm :-D
pi_221593186
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 11:37 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben zweden afgeschreven vanwege de mindere zwembaden en best flinke kans op kouder weer. Dan vind ik zwemmen in een meertje niks...

Wij hebben nav de tips hier (dank!) nu twee finale opties voor volgend jaar. Een camping aan het meer van Annecy en eentje aan de Bretonse kust. Heb net prijzen opgevraagd en ben benieuwd. IIg niet zo warm :-D
Bretagne is ook echt heel leuk, met mooie natuur en schattige kleine stadjes met leuke marktjes enzo. Ik vind het wel een aanrader!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221593682
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 22:23 schreef DaMart het volgende:

[..]
Wij zijn daar vorig jaar in februari geweest. Kinderen hebben zich prima vermaakt in zwembad en de speeltuinen. Indoor is wat aan de kleine kant, maar dat had t.o.v. andere parken dan weer als voordeel dat ook de kinderen er niet de hele dag wilden doorbrengen ;).

En je zit inderdaad zo aan het strand. Wij hadden gehoord dat daar nog wel eens haaientanden aanspoelen, dus schep en zeef mee naar het strand en de kinderen gingen enthousiast zoeken. Helaas niks gevonden toen.
Zat je in een lodge of zo'n villa? Ik opteer voor de villa omdat die meer ruimte lijkt te hebben in de woonkamer. Met een beetje ongeluk is het eind december slecht weer en dan is een beetje een ruime woonkamer wel zo fijn.
pi_221593713
Overigens is Ouddorp ook nog een optie voor de week van Oud en Nieuw. Daar zijn we al een keer of 7 geweest en bevalt altijd goed. Nadeel is alleen dat er geen omheinde tuin is (voor de pup) en het net weer duurder is dan Nieuwvliet.

Het scheelt wel 70 kilometer (Ouddorp is een stuk dichterbij) maar ik denk dat in het resort van Nieuwvliet meer te doen is voor de 12jarige.

Ik ga maar een muntje opgooien denk ik ;)

Laurilynne, al eens naar Farmcamps gekeken? Dat is op die leeftijd wel erg leuk en genoeg vriendjes om mee te spelen. Wij zijn destijds naar die in Kamperland en Vorstenbosch geweest, allebei erg leuk. Onze kinderen waren toen 2 en 6 jaar. Als je naar de site gaat, zie je nog promotiefoto's met onze 2 blondies erop O+
pi_221594055
quote:
7s.gif Op maandag 17 augustus 2026 11:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bretagne is ook echt heel leuk, met mooie natuur en schattige kleine stadjes met leuke marktjes enzo. Ik vind het wel een aanrader!
Ja, en leuke boottochtjes naar eilandjes enzo O+ Ik vond het ook een leuke combinatie tussen zwemmen op de camping, leuke dorpjes, strand en mooie natuurgebieden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')