quote:VK opgeschrikt door brute mesaanval in Belfast, oproepen tot protest én kalmte
Het Verenigd Koninkrijk is opgeschrikt door een brute mesaanval in de Noord-Ierse hoofdstad Belfast. Een man raakte daarbij zwaargewond. Op sociale media gaan beelden rond van de aanval, waarop te zien is dat de dader meermaals insteekt op het hoofd en de nek van het slachtoffer.
De Britse premier Starmer noemt het incident "walgelijk". Hij zegt dat hij "absoluut geen tolerantie heeft voor afschuwelijke geweldsscènes zoals deze". De Noord-Ierse vicepremier zegt dat mensen in het land geschokt zijn en spreekt van een "ziekmakende" aanval.
De aanval vond gisteravond plaats om 22.30 uur lokale tijd. De dader zette het slachtoffer klem door bovenop hem te gaan zitten. Tijdens de aanval werd de verdachte uiteindelijk besprongen door een groep omstanders, van wie een iemand de dader te lijf ging met een hurlingstick, een soort hockeystick. Assistent-hoofdcommissaris van de politie Ryan Henderson prees het "heldhaftige" ingrijpen. Volgens hem hebben de omstanders daarmee een leven gered.
Kalm blijven
De aanval maakt veel los. De schokgolf wordt versterkt doordat de beelden rondgaan op sociale media. Mensen roepen op tot protesten en vragen demonstranten zich voor te bereiden op confrontaties met de politie en geweld.
De politie is op de hoogte van de oproepen tot protest, maar vraagt om kalm te blijven. Henderson zei op een persconferentie dat hij begrijpt dat er veel berichten op sociale media worden geplaatst en dat er "echte zorgen" leven. Toch drukt hij mensen op het hart om "zeer voorzichtig te zijn met wat ze online delen".
Ernstige snijwonden
Een man is opgepakt op verdenking van moord en zit vast. Volgens de politie gaat het vermoedelijk om een man met de Sudanese nationaliteit. Hij zou een verblijfsvergunning voor Noord-Ierland hebben gehad. Waarschijnlijk is hij een paar jaar geleden via Parijs en Dublin naar Noord-Ierland gereisd. De politie vermoedt dat de verdachte in de buurt van de plek van het incident woont.
Over de nationaliteit van de man was aanvankelijk veel onduidelijk. Eerder berichtte de politie dat het zou gaan om een Somalische man. Ook over het motief is nog niets bekend. Volgens de politie is er op dit moment geen aanleiding om te denken dat er sprake is van een aanval met een terroristisch motief.
Het slachtoffer is na de aanval in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Hij heeft ernstige verwondingen aan zijn ogen, en ernstige snijwonden aan zijn rug en in zijn gezicht, zei Henderson op de persconferentie. De politie vraagt mensen om niet te speculeren over de toestand van het slachtoffer.Een paar dagen later kunnen we de aftermath in kaart brengen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://nos.nl/artikel/26(...)ot-protest-en-kalmte
Het is duidelijk geworden dat de rellen een bepaald karakter hadden.
Vanuit Amerika stoken ze het vuurtje graag nog even op. Uiteraard met een prachtige tirade die alleen van een onwetende Amerikaan zonder kennis kan komen op 6:05. Blijkbaar willen de mensen van Belfast heel graag IERS worden.
Bekijk deze YouTube-video
Deze mevrouw heeft alle spullen die haar herinnerden aan haar kinderen verloren door de pogrom, maar heeft wel haar werkspullen gered, want ze moet werken. Tot zover de myte dat racisme stopt zodra iedereen met een kleurtje braaf aan het werk is.
[ Bericht 20% gewijzigd door Glazenmaker op 15-06-2026 13:40:54 ]
quote:Op zondag 14 juni 2026 16:07 schreef -Deluzion- het volgende:
Deze geweldige vrouw heeft gelijk over de situatie in de UK, ze heeft een meltdown vanaf 2 minuten in de video![]()
Two- Tier Keir gefileerd.
Het zal mij niets verbazen als ze wordt opgepakt, en voor jaren achter de tralies verdwijnt.
Het VK is een apartheidsstaat.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
De Britse politie arresteert nu ook 5-jarigen.
A riot is the language of the unheard.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:59 schreef Hiddendoe het volgende:
Het is echt nog niet zo lang geleden dat Belfast het brandpunt was van een politiek/religieuze oorlog tussen GB en Ierland.
Dus ja, ik denk dat de meeste Ieren het wel een beetje beu zijn om continue geconfronteerd te worden met gewelddadigheden van 'de andere kant'.
Niet dat ik dit soort geweld goed wil praten, maar op een gegeven moment is de maat vol.
Wat daar nu gebeurt, kan ook hier gebeuren. Zolang de meeste politici het gemor van het 'gepeupel' blijven negeren, moeten ze ook niet zo schijnheilig 'geschokt' zijn als de bom barst.
Geen idee wat dit filmpje hier doet, maar je mist wat context geloof ik.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Mensen boos maken.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Geen idee wat dit filmpje hier doet, maar je mist wat context geloof ik.
Was een wijze man, die Martin.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:02 schreef RotatoR het volgende:
[..]
A riot is the language of the unheard.
~ Martin Luther King
Heeft wel wat weg van een politiestaat waar elke afwijkende mening wordt onderdrukt.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het VK is een apartheidsstaat.
Wie neemt er nu zijn vijfjarig kind naar zo'n slachtpartij? Dan spoor je toch niet?quote:
Ik denk eerder dat dit het begin van het einde inluidt van de zgn. democratische landen.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
Heeft wel wat weg van een politiestaat waar elke afwijkende mening wordt onderdrukt.
Maar zelfs de DDR van Egon Krenz, het Roemenie van Nicolae Ceaușescu en het Libie van Moammar Khadaffi zijn uiteindelijk kopje onder gegaan.
Kan me niet voorstellen dat het in een land waar de politie kleuters aftuigt nog heel lang gaat duren.
Gewoon de haat er vroeg in krijgen zal papa denken. Als je een kind meeneemt naar een demonstratie anders dan voor een speeltuintje of geld voor de lokale sportvereniging oid spoor je imho sowieso al niet. Als je ook nog eens weet dat er agressieve mongolen willen rellen met de politie zou de jeugdbescherming mee moeten gaan kijken.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:10 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wie neemt er nu zijn vijfjarig kind naar zo'n slachtpartij? Dan spoor je toch niet?
Blijf lekker thuis met je zoontje.
De enige echte vrij internet nieuwsbron vorm doorgaans wel een goed tegenwicht aan deze klojo's uit de DPG trollenfabriek.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:15 schreef DrRobotnik het volgende:
Godzijdank hebben we sociale media, stel je voor dat je afhankelijk bent van de NU.nl redactie voor je nieuwsvoorziening
Daarom altijd uitkijken als iemand een bepaald medium het zwijgen wil doen opleggen.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:15 schreef DrRobotnik het volgende:
Godzijdank hebben we sociale media, stel je voor dat je afhankelijk bent van de NU.nl redactie voor je nieuwsvoorziening
De haat zit toch met name bij de mensen die demonstreren jegens hun eigen cultuur en land en voor meer migranten? Maar zulke demonstraties worden ook kinderen mee naartoe genomen.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Gewoon de haat er vroeg in krijgen zal papa denken. Als je een kind meeneemt naar een demonstratie anders dan voor een speeltuintje of geld voor de lokale sportvereniging oid spoor je imho sowieso al niet. Als je ook nog eens weet dat er agressieve mongolen willen rellen met de politie zou de jeugdbescherming mee moeten gaan kijken.
Laat dat sociale behang ook maar thuis, want die jeugdbescherming deugt ook voor geen meter.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Gewoon de haat er vroeg in krijgen zal papa denken. Als je een kind meeneemt naar een demonstratie anders dan voor een speeltuintje of geld voor de lokale sportvereniging oid spoor je imho sowieso al niet. Als je ook nog eens weet dat er agressieve mongolen willen rellen met de politie zou de jeugdbescherming mee moeten gaan kijken.
Hoe kom je erbij dat de haters tegen hun eigen cultuur demonstreren?quote:Op zondag 14 juni 2026 17:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De haat zit toch met name bij de mensen die demonstreren jegens hun eigen cultuur en land en voor meer migranten? Maar zulke demonstraties worden ook kinderen mee naartoe genomen.
Wees blij dat er nog mensen zijn die hun kind opvoeden met het idee dat de eigen cultuur en het eigen land niet iets negatiefs is, maar iets om trots op te zijn en te beschermen.
Bij DGP doen ze vrij weinig moeite om het te verhullen in ieder geval.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:23 schreef Glazenmaker het volgende:
DPG is niet merfect, maar de users die hier denken dat sociale media de oplossing zijn, zijn toevalligerwijs ook de mensen die niet echt in staat zijn van propaganda herkennen.
Ik doelde op deze mensen:quote:Op zondag 14 juni 2026 17:27 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de haters tegen hun eigen cultuur demonstreren?
Je kind opvoeden met vaderlandsliefde doe je niet door je kleuter mee te nemen naar zo'n gewelddemonstratie.
Als dat mijn kerel zou zijn, zou ik hem meteen het huis uitschoppen.
Boeie, moeten zij weten. Zo lang ze geen geweld gebruiken.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik doelde op deze mensen:
[ afbeelding ]
Het 'refugee welcome' type mens. Dat is effectief demonstreren tegen de eigen cultuur omdat de onophoudelijke influx van zulke kansarme migranten het Westen voorgoed zal veranderen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 14 juni 2026 17:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Boeie, moeten zij weten. Zo lang ze geen geweld gebruiken.
Geldt zowel voor voor als tegenstanders van AZC en de hele reutemeteut.
Als er een bepaald sfeertje is moet je wegblijven met je kinderen.
Je ziet meteen aan die redacteuren van NU.nl dat ze extreem links zijn. Het straalt er gewoon van af.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:49 schreef quo_ het volgende:
Negeren van bepaalde figuren is altijd een goede zaak.
Om te kotsen die enorme bias daar.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:44 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Je ziet meteen aan die redacteuren van NU.nl dat ze extreem links zijn. Het straalt er gewoon van af.
Jepquote:Op zondag 14 juni 2026 17:46 schreef TwenteFC het volgende:
De titel van een reeks hernoemen is wel behoorlijk kansloos.
Snap ik. En ik ben het in grote lijnen met je eens.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik doelde op deze mensen:
[ afbeelding ]
Het 'refugee welcome' type mens. Dat is effectief demonstreren tegen de eigen cultuur omdat de onophoudelijke influx van zulke kansarme migranten het Westen voorgoed zal veranderen.
Voortschrijdend inzicht heet dat.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:46 schreef TwenteFC het volgende:
De titel van een reeks hernoemen is wel behoorlijk kansloos.
Kinderen meenemen naar gevaarlijke demonstraties om op te komen voor je cultuur is goed ja?quote:Op zondag 14 juni 2026 17:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De haat zit toch met name bij de mensen die demonstreren jegens hun eigen cultuur en land en voor meer migranten? Maar zulke demonstraties worden ook kinderen mee naartoe genomen.
Wees blij dat er nog mensen zijn die hun kind opvoeden met het idee dat de eigen cultuur en het eigen land niet iets negatiefs is, maar iets om trots op te zijn en te beschermen.
Dit ja.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voortschrijdend inzicht heet dat.
Taqiyya.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voortschrijdend inzicht heet dat.
Ik vind het wel aardig onmenselijk om zo met jongen kinderen om te gaan.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Vertel dat de profeet.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:56 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik vind het wel aardig onmenselijk om zo met jongen kinderen om te gaan.
Welke profeet?quote:
Tegen blanken is alles geoorloofd.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:56 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik vind het wel aardig onmenselijk om zo met jongen kinderen om te gaan.
Bartgod, niet eens zijn broers en neven erbij gehaald.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:05 schreef Filosoofert het volgende:
Mensen laat kinderen thuis bij demonstraties svp.
[ afbeelding ]
Voordat je mensen wegzet als niet in staat om propaganda te herkennen, zou het wel prettig zijn als je zelf ten minste een correct Nederlandse tekst schrijft.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:23 schreef Glazenmaker het volgende:
DPG is niet merfect, maar de users die hier denken dat sociale media de oplossing zijn, zijn toevalligerwijs ook de mensen die niet echt in staat zijn van propaganda herkennen.
Dat je een keer voortschrijdend inzicht laat zien? Doe dat vaker en ze rekken je avondklok misschien wel!quote:Op zondag 14 juni 2026 18:05 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Benieuwd of de groepsleiding onder de indruk zal zijn.
We kunnen die man wel gebruiken in deze zurige tijden.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:05 schreef Filosoofert het volgende:
Mensen laat kinderen thuis bij demonstraties svp.
[ afbeelding ]
Nee.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:07 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Voordat je mensen wegzet als niet in staat om propaganda te herkennen, zou het wel prettig zijn als je zelf ten minste een correct Nederlandse tekst schrijft.
Dit dus. Wat voor soort ouders nemen hun kinderen mee naar een demo waar het o zo makkelijk kan escaleren?quote:Op zondag 14 juni 2026 17:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Boeie, moeten zij weten. Zo lang ze geen geweld gebruiken.
Geldt zowel voor voor als tegenstanders van AZC en de hele reutemeteut.
Als er een bepaald sfeertje is moet je wegblijven met je kinderen.
Sorry liefie, maar dat maak jij dus niet uit.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Laten we allemaal niet te veel ingaan op users die zeer opzichtig bezig zijn de boel van eieren te maken.
Ik had het niet over jou opoe.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:10 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Sorry liefie, maar dat maak jij dus niet uit.
Dan is de kans dat de politie je in elkaar slaat kleiner.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kinderen meenemen naar gevaarlijke demonstraties om op te komen voor je cultuur is goed ja?
Bewezen Gaza strategie.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kinderen meenemen naar gevaarlijke demonstraties om op te komen voor je cultuur is goed ja?
Juist. Maar de tegenstanders zien er geen kwaad in om kleine kinderen het ziekenhuis in te trappen.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:12 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dan is de kans dat de politie je in elkaar slaat kleiner.
Ik vind demonstraties sowieso een groot drama.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:17 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Juist. Maar de tegenstanders zien er geen kwaad in om kleine kinderen het ziekenhuis in te trappen.
En dan is het janken geblazen.
'Wie doet nou zoiets? Kleine kinderen mishandelen???"
Neem ze dan niet mee, stomme lul.
En wat bedoel je trouwens met je 'users die zeer opzichtig bezig zijn de boel van eieren te maken'?quote:
Ik heb geen flauw idee waar deze arrestatie plaatsvindt, wat eraan vooraf is gegaan en waarom de user in kwestie het filmpje in dit topic postquote:Op zondag 14 juni 2026 18:09 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dit dus. Wat voor soort ouders nemen hun kinderen mee naar een demo waar het o zo makkelijk kan escaleren?
Dan zit daar bij die ouders toch een hele belangrijke schroef los?
Waarom maak je kinderen? Om je soort in stand te houden.
Waarom neem je kinderen mee naar dit soort riots? Omdat je zelf voor geen meter spoort en sowieso al geen kinderen had mogen verwekken/baren.
Letterlijk ja. Heel enge psychopatische koppies.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:44 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Je ziet meteen aan die redacteuren van NU.nl dat ze extreem links zijn. Het straalt er gewoon van af.
Demonstraties is een groot en heel goed recht.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:18 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik vind demonstraties sowieso een groot drama.
Allemaal vervelende, jankende kleuters.
Lombroso en schedelmeterij zijn weer helemaal in. Dat kan je namelijk gewoon zien, dus is het zo.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:24 schreef n__n het volgende:
[..]
Letterlijk ja. Heel enge psychopatische koppies.
Extremisten zijn sowieso al heel eng. Of ze nu rechts, links of feministisch zijn.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:24 schreef n__n het volgende:
[..]
Letterlijk ja. Heel enge psychopatische koppies.
Ik betrap Howie vaak dat hij het stiekem heel erg eens is met de organisatie die niet genoemd mag worden.quote:
Pure indoctrinatie, als je het mij vraagt. Voor hetzelfde geld zit jouw kleintje in de klas met Achmed of Faischa en kunnen deze twee kinderen het prima met elkaar vinden, maar nee, pappie vindt het dan nodig om zijn nakomeling voor te lichten over die 'slechte asielzoekers'.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Bij de AZC protesten waren ook kinderen meegenomen....
Welke organisatie?quote:Op zondag 14 juni 2026 18:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik betrap Howie vaak dat hij het stiekem heel erg eens is met de organisatie die niet genoemd mag worden.
Bij de Rode lijn demo ook!quote:Op zondag 14 juni 2026 18:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Bij de AZC protesten waren ook kinderen meegenomen....
Het trieste is dat de oneense users het hier niet lang geleden/normaal gesproken best mee eens zouden zijn, maar ze nu in een cult zitten. En de cult mag alles en je kinderen offeren is gerechtvaardigd.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:09 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dit dus. Wat voor soort ouders nemen hun kinderen mee naar een demo waar het o zo makkelijk kan escaleren?
Dan zit daar bij die ouders toch een hele belangrijke schroef los?
Waarom maak je kinderen? Om je soort in stand te houden.
Waarom neem je kinderen mee naar dit soort riots? Omdat je zelf voor geen meter spoort en sowieso al geen kinderen had mogen verwekken/baren.
Wel mooi dat links helemaal uit de panty schiet wanneer je hun emotionele chantage tactieken overneemt. Gelukkig begint het steeds duidelijker te worden dat je met links nooit over de inhoud kan praten en dat het voor hun allemaal ideologisch en emotioneel gebaseerd is. Wat goed voelt is waar, vandaar ook helemaal prima om te begrijpen dat wanneer links lager gaat, je nog lager moet gaan. Vernietig ze op hun eigen speelveld.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:37 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het trieste is dat de oneense users het hier niet lang geleden/normaal gesproken best mee eens zouden zijn, maar ze nu in een cult zitten. En de cult mag alles en je kinderen offeren is gerechtvaardigd.
Ja wat? Bedoel je joden? Nee, natuurlijk niet.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze eten geen ham en hun organisatie is grotendeels as.
Pardon? Waar gaat het dan bij mensen zoals jij om?quote:Op zondag 14 juni 2026 18:40 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Wel mooi dat links helemaal uit de panty schiet wanneer je hun emotionele chantage tactieken overneemt. Gelukkig begint het steeds duidelijker te worden dat je met links nooit over de inhoud kan praten en dat het voor hun allemaal ideologisch en emotioneel gebaseerd is. Wat goed voelt is waar, vandaar ook helemaal prima om te begrijpen dat wanneer links lager gaat, je nog lager moet gaan. Vernietig ze op hun eigen speelveld.
Mooi voorbeeld van wat ik net zei. Nadenken kunnen ze niet.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja wat? Bedoel je joden? Nee, natuurlijk niet.
Maar wat betekent as?
Elon Musk heeft s werelds grootste greep ooit gedaan in de pensioenkassen voor een bedrijf dat altijd verlies zal maken. Mensen kunnen niet boos genoeg op elkaar zijn over allerlei bullshit anders kunnen de miljardairs minder makkelijk graaien. En ipv die realisatie aanbidden de boosjes die gek juist.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En ook waarom? Vind je niet dat de mensen al boos genoeg zijn?
Hamasquote:Op zondag 14 juni 2026 18:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar wat betekent as?
Hamasquote:Op zondag 14 juni 2026 18:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar wat betekent as?
Waarom nog rechts zijn als ze niet meer te onderscheiden van je fantasie versie van links zijn?quote:Op zondag 14 juni 2026 18:40 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Wel mooi dat links helemaal uit de panty schiet wanneer je hun emotionele chantage tactieken overneemt. Gelukkig begint het steeds duidelijker te worden dat je met links nooit over de inhoud kan praten en dat het voor hun allemaal ideologisch en emotioneel gebaseerd is. Wat goed voelt is waar, vandaar ook helemaal prima om te begrijpen dat wanneer links lager gaat, je nog lager moet gaan. Vernietig ze op hun eigen speelveld.
Ja, jij wel. Maar dit soort users wil liever een beetje hitsen en daar moet ruimte voor zijn.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee waar deze arrestatie plaatsvindt, wat eraan vooraf is gegaan en waarom de user in kwestie het filmpje in dit topic post
Ik zou sowieso altijd wat terughoudend zijn met dit soort drek zonder enige vorm van context en begeleid met een opruiende tekst afkomstig van X
Gewoon stoppen met premies betalen. Lijkt me makkelijk zat.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:45 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Elon Musk heeft s werelds grootste greep ooit gedaan in de pensioenkassen voor een bedrijf dat altijd verlies zal maken. Mensen kunnen niet boos genoeg op elkaar zijn over allerlei bullshit anders kunnen de miljardairs minder makkelijk graaien. En ipv die realisatie aanbidden de bootjes die gek juist.
Danny. Een lieve man denk ik. Maar wel iemand met een ontzettende tunnelvisie.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:48 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ja, jij wel. Maar dit soort users wil liever een beetje hitsen en daar moet ruimte voor zijn.
Want alle meningen mogen en topics worden juist verneukt door 'users die zich zogenaamd wél kunnen gedragen', aldus Danny.
De poging tot onthoofding en de mesaanval op dat meisje zou ik eerder racisme noemen. Bruine migranten hebben het keer op keer specifiek op blanken gemunt.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:48 schreef Mexicanobakker het volgende:
Sinds wanneer zijn deze rellen niet meer doorspekt met racisme?
Ik ben het zo met jou eens.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee waar deze arrestatie plaatsvindt, wat eraan vooraf is gegaan en waarom de user in kwestie het filmpje in dit topic post
Ik zou sowieso altijd wat terughoudend zijn met dit soort drek zonder enige vorm van context en begeleid met een opruiende tekst afkomstig van X
Welke chantage tactieken gebruiken ze?quote:Op zondag 14 juni 2026 18:40 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Daar gaat het nu niet om. Het gaat om deze aanvallen, of die racistisch van aard zijn of niet.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:54 schreef RotatoR het volgende:
[..]
De poging tot onthoofding en de mesaanval op dat meisje zou ik eerder racisme noemen. Bruine migranten hebben het keer op keer specifiek op blanken gemunt.
Ja echt? Ik ga bijna dagelijks naar het winkelcentrum voor mijn boodschapjes, en heb nog nooit zoiets meegemaakt.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:54 schreef RotatoR het volgende:
[..]
De poging tot onthoofding en de mesaanval op dat meisje zou ik eerder racisme noemen. Bruine migranten hebben het keer op keer specifiek op blanken gemunt.
Deze reeks gaat over een racistische poging tot onthoofding.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daar gaat het nu niet om. Het gaat om deze aanvallen, of die racistisch van aard zijn of niet.
Ik denk van wel, bruine en zwarte migranten vallen stelselmatig blanke autochtonen aan.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daar gaat het nu niet om. Het gaat om deze aanvallen, of die racistisch van aard zijn of niet.
Dan open je daar een topic over. Ik stel nu de vraag of dit ineens geen racistische aanval meer is, omdat dat uit de TT is verdwenen.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:04 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Ik denk van wel, bruine en zwarte migranten vallen stelselmatig blanke autochtonen aan.
De TT is 'rellen in Belfast'.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:59 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Deze reeks gaat over een racistische poging tot onthoofding.
Ook deze aanval was denk ik racistisch, zo'n joelende en krijsende Soedanees bovenop een autochtone man.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:06 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan open je daar een topic over. Ik stel nu de vraag of dit ineens geen racistische aanval meer is, omdat dat uit de TT is verdwenen.
Gaat erom dat individuen worden veroordeeld op hun daden, niet complete bevolkingsgroepen waarvan het gros er niets mee te maken heeft. Doe je dat wel dan is er sprake van racisme. Is een geldende definitie.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:54 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Helaas voor mensen zoals de eindredactie van NU.nl bestaat er zoiets als patroonherkenning, na verloop van tijd gaan bepaalde zaken nu eenmaal opvallen.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Gaat erom dat individuen worden veroordeeld op hun daden, niet complete bevolkingsgroepen waarvan het gros er niets mee te maken heeft. Doe je dat wel dan is er sprake van racisme. Is een geldende definitie.
O, vandaar je post over dat de Britse politie nu ook 5-jarigen arresteert. Zonder enige context of wat dan ook.quote:Op zondag 14 juni 2026 18:59 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Deze reeks gaat over een racistische poging tot onthoofding.
Met patroonherkenning moet je nogal oppassen. Voor je het weet zie het gezicht van Jezus in een aangebrande boterham.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:10 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Helaas voor mensen zoals de eindredactie van NU.nl bestaat er zoiets als patroonherkenning, na verloop van tijd gaan bepaalde zaken nu eenmaal opvallen.
Bruine en zwarte migranten die stelselmatig alleen de inheemse blanke bevolking aanvallen is ook racisme. Is een geldende definitie.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Gaat erom dat individuen worden veroordeeld op hun daden, niet complete bevolkingsgroepen waarvan het gros er niets mee te maken heeft. Doe je dat wel dan is er sprake van racisme. Is een geldende definitie.
Hoezo, elkaar ook, hoor.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:18 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Bruine en zwarte migranten die stelselmatig alleen de inheemse blanke bevolking aanvallen is ook racisme. Is een geldende definitie.
Een kleine en onschuldige prijs voor zo'n nuttig overlevingsmechanisme, als het slachtoffer in Belfast een beter ontwikkeld gevoel van patroonherkenning had gehad zou hij wellicht zijn oog nog hebben.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:14 schreef OllieA het volgende:
[..]
Met patroonherkenning moet je nogal oppassen. Voor je het weet zie het gezicht van Jezus in een aangebrande boterham.
Dat is meer op basis van religie. Moslimmigranten vallen stelselmatig niet-moslim migranten aan.quote:
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in het verschijnsel apofenie. Mensen zien nogal eens patronen die er niet zijn.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:22 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Een kleine en onschuldige prijs voor zo'n nuttig overlevingsmechanisme, als het slachtoffer in Belfast een beter ontwikkeld gevoel van patroonherkenning had gehad zou hij wellicht zijn oog nog hebben.
Klopt, de poging tot onthoofding kan een racistisch motief hebben gehad. Net als de rellen die daarop volgen dat overduidelijk hebben, met het heft maar in eigen handen willen nemen en migranten zelf maar “uit te zetten”.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:36 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat is meer op basis van religie. Moslimmigranten vallen stelselmatig niet-moslim migranten aan.
Zou je ook racisme kunnen noemen.
Tja. Laat ik het duidelijker formuleren. Of dat die messteker een racistisch motief had moet nog blijken. Daar gaat een onderzoeksrechter over dacht ik. Gaat men complete bevolkingsgroepen beschuldigen dan is er per definitie sprake van racisme.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:10 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Helaas voor mensen zoals de eindredactie van NU.nl bestaat er zoiets als patroonherkenning, na verloop van tijd gaan bepaalde zaken nu eenmaal opvallen.
Totale onzin.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:18 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Bruine en zwarte migranten die stelselmatig alleen de inheemse blanke bevolking aanvallen is ook racisme. Is een geldende definitie.
Nee, dan is er sprake van generaliseren. Niet alles is meteen racisme.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
'Migranten' zijn geen etnische groep, maar bestaan uit verschillende etniciteiten en nationaliteit. Dus de groep migranten generaliseren of verantwoordelijk houden voor iets heeft niets met racisme te maken.quote:Racisme is de opvatting of doctrine dat er menselijke rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en/of geestelijke vermogens. Wanneer voor het ene ras andere maatstaven gelden dan voor het andere, is er sprake van rassendiscriminatie
Bron
Je probeert er onterecht omheen te praten. Het gaat wel degelijk om een bevolkingsgroep namelijk migranten. Het is maar goed dat jij geen rechter bent, maar laat maar. Jij bent toch niet meer te helpen.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, dan is er sprake van generaliseren. Niet alles is meteen racisme.
[..]
'Migranten' zijn geen etnische groep, maar bestaan uit verschillende etniciteiten en nationaliteit. Dus de groep migranten generaliseren of verantwoordelijk houden voor iets heeft niets met racisme te maken.
Bovendien is het drukmaken hierover van mensen uit de bekende hoek niet serieus te nemen. Die hebben er nul problemen om dit met andere groepen te doen, van blanken tot conservatieve mensen en van Israëliërs tot 'Zionisten' of Christenen.
Nee, ik lever feiten aan. Jij gooit ten onrechte met het label 'racisme' en begint daarna te sneren ad hominem.quote:Op zondag 14 juni 2026 20:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Je probeert er onterecht omheen te praten. Het gaat wel degelijk om een bevolkingsgroep namelijk migranten. Het is maar goed dat jij geen rechter bent, maar laat maar. Jij bent toch niet meer te helpen.
Het spijt me dat het allemaal te moeilijk voor je is om te begrijpen.quote:Op zondag 14 juni 2026 20:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, ik lever feiten aan. Jij gooit ten onrechte met het label 'racisme' en begint daarna te sneren ad hominem.
Dat is te merken inderdaad.quote:Op zondag 14 juni 2026 20:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Dit is echt te gemakkelijk lol en het kwartje wil maar niet vallen.
Van wat ik uit het feedback topic heb begrepen is het polariserend om racistische rellen zo te noemen. Welk type mens gepolariseerd wordt van een accurate beschrijving van racistische rellen als racistische rellen is mij nog een mysterie.quote:Op zondag 14 juni 2026 19:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Tja. Laat ik het duidelijker formuleren. Of dat die messteker een racistisch motief had moet nog blijken. Daar gaat een onderzoeksrechter over dacht ik. Gaat men complete bevolkingsgroepen beschuldigen dan is er per definitie sprake van racisme.
je bent polariserend bezig als je het ene geweld erger vindt dan het andere geweld omdat het in je straatje valt. Benoem gewoon waar het staat, veroordeel wat veroordeeld moet worden en loop niet zo te janken. En dat zeg ik niet alleen tegen jouquote:Op zondag 14 juni 2026 20:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Van wat ik uit het feedback topic heb begrepen is het polariserend om racistische rellen zo te noemen. Welk type mens gepolariseerd wordt van een accurate beschrijving van racistische rellen als racistische rellen is mij nog een mysterie.
Net zoals we nog steeds niet weten waarom die gezondheidsmedewerker weer terug het ziekenhuis in is gejaagd met geweld. Kwam het door haar uiterlijk, accent, of hadden de relschoppers op haar naamplaatje gekeken. Een. Groot. Raadsel. En terwijl we in details verzuipen komen de racisten weg met racisme.
Die beschrijving is dus niet accuraat. Dit is jou ook al eerder medegedeeld toen je beweerde dat de huizen van mensen puur op basis van hun huidskleur in brand zijn gezet, toen is je aangetoond dat dit niet zo was.quote:Op zondag 14 juni 2026 20:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Van wat ik uit het feedback topic heb begrepen is het polariserend om racistische rellen zo te noemen. Welk type mens gepolariseerd wordt van een accurate beschrijving van racistische rellen als racistische rellen is mij nog een mysterie.
Net zoals we nog steeds niet weten waarom die gezondheidsmedewerker weer terug het ziekenhuis in is gejaagd met geweld. Kwam het door haar uiterlijk, accent, of hadden de relschoppers op haar naamplaatje gekeken. Een. Groot. Raadsel. En terwijl we in details verzuipen komen de racisten weg met racisme.
Op welke basis zijn die huizen van mensen dan wel in brand gestoken? Ben even de draad kwijt hier.quote:Op zondag 14 juni 2026 21:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die beschrijving is dus niet accuraat. Dit is jou ook al eerder medegedeeld toen je beweerde dat de huizen van mensen puur op basis van hun huidskleur in brand zijn gezet, toen is je aangetoond dat dit niet zo was.
En toch blijf je maar stug volhouden dat het allemaal racisme zou zijn. Waarom doe je dit? Het geeft namelijk de indruk dat je helemaal geen behoefte hebt aan een inhoudelijke discussie, maar vooral wilt trollen en olie op het vuur gooien.
Vraag het de daders.quote:Op zondag 14 juni 2026 21:24 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Op welke basis zijn die huizen van mensen dan wel in brand gestoken? Ben even de draad kwijt hier.
Ik denk niet dat die huizen in de brand gestoken zijn, vriend.quote:Op zondag 14 juni 2026 21:24 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Op welke basis zijn die huizen van mensen dan wel in brand gestoken? Ben even de draad kwijt hier.
Het betrof een wijk waar veel migranten wonen.quote:Op zondag 14 juni 2026 21:24 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Lekker lopende zinnen man. Je kan hier alle kanten mee uit.quote:Op zondag 14 juni 2026 21:13 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
je bent polariserend bezig als je het ene geweld erger vindt dan het andere geweld omdat het in je straatje valt. Benoem gewoon waar het staat, veroordeel wat veroordeeld moet worden en loop niet zo te janken. En dat zeg ik niet alleen tegen jou
Ok, geen racisme dus volgens jou, maar haat tegen migranten oftewel vreemdelingen, hoe noem je zoiets ook weer?quote:Op zondag 14 juni 2026 21:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het betrof een wijk waar veel migranten wonen.
jouw probleem wanneer je wederom iets niet snapt.quote:Op zondag 14 juni 2026 21:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Lekker lopende zinnen man. Je kan hier alle kanten mee uit.
Dat wordt stelselmatig ontkend, maar waarom zouden altijd blanken en 'vrije' mensen het slachtoffer zijn van moslimaanvallen?quote:Op zondag 14 juni 2026 19:18 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Xenophobie?quote:Op zondag 14 juni 2026 21:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, geen racisme dus volgens jou, maar haat tegen migranten oftewel vreemdelingen, hoe noem je zoiets ook weer?
Tr gezet, want het is witte.quote:Op zondag 14 juni 2026 22:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat wordt stelselmatig ontkend, maar waarom zouden altijd blanken en 'vrije' mensen het slachtoffer zijn van moslimaanvallen?
Pure haat en discriminatie.
Omdat die knettergek verward onbegrepen zijn.quote:Op zondag 14 juni 2026 22:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat wordt stelselmatig ontkend, maar waarom zouden altijd blanken en 'vrije' mensen het slachtoffer zijn van moslimaanvallen?
Pure haat en discriminatie.
Wieberen met “witte”.quote:
Wit is negatief en beledigend.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is echt witte mensen, ipv bl*nke.
Ik ben niet wit wit is een scheldwoord die ik een hele tijd naar mijn hoofd heb gekregen omdat ik niet zoveel blos op mijn wangen heb.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat is er nou weer mis met witte mensen?!
Witheet pinkskin.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:28 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik ben niet wit wit is een scheldwoord die ik een hele tijd naar mijn hoofd heb gekregen omdat ik niet zoveel blos op mijn wangen heb.
Ik ben blank. Rot op met je wit.
Als ik ziek ben dan ben ik wit.
Bijzonder dat het deugvolk mensen wil dwingen om zichzelf wit te noemen terwijl ze zich daar helemaal niet fijn bij voelen.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:33 schreef opgebaarde het volgende:
Het blijft bijzonder dat zoveel weldenkende mensen helemaal op tilt slaan bij het woord wit ipv blank. Veel sterkte toegewenst, het is zo wel een harde wereld hoor
Toen ik iets eerder in dit topic zei dat ik voortaan wit ging gebruiken was er scepsis dat het indruk zou maken.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:33 schreef opgebaarde het volgende:
Het blijft bijzonder dat zoveel weldenkende mensen helemaal op tilt slaan bij het woord wit ipv blank. Veel sterkte toegewenst, het is zo wel een harde wereld hoor
Ja precies, net als mensen die moeilijk doen om het woord nigger. Lekker boeiend allemaal.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:33 schreef opgebaarde het volgende:
In jouw brein ja.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:35 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Bl**k bestaat niet. Mensen met een lichte huidskleur zijn wit.
quote:Op maandag 15 juni 2026 00:37 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ja precies, net als mensen die moeilijk doen om het woord nigger. Lekker boeiend allemaal.
Precies dat is zelfs een verboden woord geworden omdat mensen het niet leuk vinden ondanks dat ze het zelfs te pas en te onpas gebruiken.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:37 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ja precies, net als mensen die moeilijk doen om het woord nigger. Lekker boeiend allemaal.
Nou ja ik lees regelmatig dat die mensen zich niet zo moeten aanstellen en ze gebruiken het woord zelf ook. Maar oké, wat is de connotatie bij het woord wit dan??quote:Op maandag 15 juni 2026 00:37 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Discriminatoir.quote:Op maandag 15 juni 2026 01:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou ja ik lees regelmatig dat die mensen zich niet zo moeten aanstellen en ze gebruiken het woord zelf ook. Maar oké, wat is de connotatie bij het woord wit dan??
Of coke. Bij Radio Holland Marine is een witje een opdrachtbon.quote:Op maandag 15 juni 2026 02:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Discriminatoir.
Oa nos vond 'blank' te positief klinken voor blanke mensen en daarom hanteren ze 'wit'.
Zoek maar op. Is nog te vinden. Totale losgeslagen onzin.
Dus ik weet genoeg als mensen wit zeggen ipv blank. En ik ben ook niet wit, wit is een papiertje. Of verf.
Alles! Er bestaan geen witte mensen. Ook geen zwarte btw.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat is er nou weer mis met witte mensen?!
Het blijft ook bijzonder dat zoveel niet denkende mensen op tilt slaan bij het woord 'neger', i.p.v. 'persoon van kleur'.quote:Op maandag 15 juni 2026 00:33 schreef opgebaarde het volgende:
quote:Op maandag 15 juni 2026 09:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Alles! Er bestaan geen witte mensen. Ook geen zwarte btw.
quote:Op maandag 15 juni 2026 09:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Het blijft ook bijzonder dat zoveel niet denkende mensen op tilt slaan bij het woord 'wit', i.p.v. 'bl*nk'.
'Wit' is geen scheldwoord, itt tot 'bl*nk'. Niks mis met 'wit'.
Dat is "getint."quote:Op maandag 15 juni 2026 00:44 schreef vul_maar_in het volgende:
Als ik een Spanjaard of een Portugees zie denk ik niet bepaald "wit".
Desalniettemin. Als mensen liever hebben, dat ik een bepaald woord niet meer gebruik, dan wil ik daar best wel rekening mee houden. En dat zou andersom eigenlijk ook moeten gelden.quote:Op maandag 15 juni 2026 09:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Het blijft ook bijzonder dat zoveel niet denkende mensen op tilt slaan bij het woord 'neger', i.p.v. 'persoon van kleur'.
'Neger' is geen scheldwoord, itt tot 'nikker'. Niks mis met 'neger'.
We zijn gewoon allemaal bruin, van heeeeel licht beige tot heeeeel donkerbruin. Maar niet wit en ook niet zwart.quote:
Behalve als je blank bent, dan heb je het gewoon maar te slikken.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:59 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Desalniettemin. Als mensen liever hebben, dat ik een bepaald woord niet meer gebruik, dan wil ik daar best wel rekening mee houden. En dat zou andersom eigenlijk ook moeten gelden.
Nou kijk jij slaat zeg maar op tilt als iemand je wit noemt en dan is het grappig dat je meteen daarna mensen de maat neemt die op tilt slaan bij beschrijvingen van hun huidskleur die zij niet leuk vinden. Als je punt witte hypocrisie was, dan is hij goed gemaakt!quote:Op maandag 15 juni 2026 11:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Beetje domme reactie die precies mijn punt verduidelijkt. Niet denkend.
FOK dat.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Behalve als je blank bent, dan heb je het gewoon maar te slikken.
...toch?
Gekleurde immigranten worden uit hun huis gejaagd door rellende meutes > red ziet geen racisme.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Behalve als je blank bent, dan heb je het gewoon maar te slikken.
...toch?
Wit is geen scheldwoord en heeft geen negatieve connotatie. Waarom worden mensen toch emotioneel als het woord wit gebruikt wordt én moet neger wél kunnen??quote:Op maandag 15 juni 2026 09:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Het blijft ook bijzonder dat zoveel niet denkende mensen op tilt slaan bij het woord 'neger', i.p.v. 'persoon van kleur'.
'Neger' is geen scheldwoord, itt tot 'nikker'. Niks mis met 'neger'.
Ik word niet emotioneel, maar voel me niet aangesproken, omdat ik niet wit ben. Denk dat alleen albino's en misschien IJslanders zich aangesproken zouden kunnen voelen, aangezien die redelijk licht zijn qua huid.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wit is geen scheldwoord en heeft geen negatieve connotatie. Waarom worden mensen toch emotioneel als het woord wit gebruikt wordt én moet neger wél kunnen??
Het is niet helemaal duidelijk waar het woord neger precies vandaan komt. Er wordt gedacht aan het Franse negre en Portugese/Spaanse negro. Nigger komt van het Engelse neger (.) en negru. Al die woorden hebben als stam het Latijnse niger. Daar betekent het woord zwart. Ondanks de herkomst hebben de worden niet dezelfde betekenis en worden ze ook niet hetzelfde gebruikt. In het Nederlands werd neger voor het eerst gebruikt in de slavernij en kwam het woord voor op de geleidebrieven die de scheepslading omschreven. Het werd inderdaad niet alleen bij (vrije) slaven gebruikt, toch kennen wij het woord wel daarvan. Zo was een inwoner van Ghana niet een Ghanees maar een Ghanese neger. Een teken van ongelijkheid.quote:Op maandag 15 juni 2026 12:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik word niet emotioneel, maar voel me niet aangesproken, omdat ik niet wit ben. Denk dat alleen albino's en misschien IJslanders zich aangesproken zouden kunnen voelen, aangezien die redelijk licht zijn qua huid.
En er IS niets mis met het woord 'neger'. Punt. Is geen scheldwoord. 'Nigger en nikker' wel.
'Neger' is het nederlandse woord voor 'negro'. Wat ook geen scheldwoord is. Ook niet als zij zelf vinden van wel.
Beleid.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:25 schreef nixxx het volgende:
Ik denk dat de usual suspects weer helemaal in hun nopjes zijn dat dit topic ontspoord is naar een semantische discussie ipv het feit dat een Soedanees in noord-Ierland op brute wijze iemand heeft geprobeerd te vermoorden en dat de lokale bevolking daar iets van vindt
De lokale bevolking vindt daar wat van en stuk tuig neemt wraak met bepaalde motieven die niet genoemd mogen worden.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:25 schreef nixxx het volgende:
Ik denk dat de usual suspects weer helemaal in hun nopjes zijn dat dit topic ontspoord is naar een semantische discussie ipv het feit dat een Soedanees in noord-Ierland op brute wijze iemand heeft geprobeerd te vermoorden en dat de lokale bevolking daar iets van vindt
Je mag onthoofden wel benoemen, het was niet zomaar een poging tot moord.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:25 schreef nixxx het volgende:
De reden van de onvrede en het geweld dat jij racistisch noemt is volgens mij niet racistisch (ook al komt de uitwerking er mogelijk wel op neer). Het is niet dat de protesterende mensen (en relschoppers) een hekel hebben aan mensen om hun huidskleur, ze hebben een hekel aan indringers die op overheidskosten worden opgevangen en verwend en die zich crimineel en verachtelijk gedragen.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je mag onthoofden wel benoemen, het was niet zomaar een poging tot moord.
Bijzonder dat je de racistische rellen daarna omschrijft met 'er iets van vindt'. Probeer je nu zelf een 'usual suspect' te zijn?
Het is nooit racisme volgens Howard. Wel altijd antisemitisme. Dat dan weer wel.quote:Op zondag 14 juni 2026 20:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Je probeert er onterecht omheen te praten. Het gaat wel degelijk om een bevolkingsgroep namelijk migranten. Het is maar goed dat jij geen rechter bent, maar laat maar. Jij bent toch niet meer te helpen.
"iets van vinden" is een mooi eufemisme voor "de huizen van migranten afbranden" /squote:Op maandag 15 juni 2026 13:25 schreef nixxx het volgende:
Waarom steken ze dan een buitenlandse winkel in de fik? Die familie werkt net wel....quote:Op maandag 15 juni 2026 14:02 schreef nixxx het volgende:
[..]
De reden van de onvrede en het geweld dat jij racistisch noemt is volgens mij niet racistisch (ook al komt de uitwerking er mogelijk wel op neer). Het is niet dat de protesterende mensen (en relschoppers) een hekel hebben aan mensen om hun huidskleur, ze hebben een hekel aan indringers die op overheidskosten worden opgevangen en verwend en die zich crimineel en verachtelijk gedragen.
De WIC had al met negers te maken voordat ze aan de slavernij gingen meedoen.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is niet helemaal duidelijk waar het woord neger precies vandaan komt. Er wordt gedacht aan het Franse negre en Portugese/Spaanse negro. Nigger komt van het Engelse neger (.) en negru. Al die woorden hebben als stam het Latijnse niger. Daar betekent het woord zwart. Ondanks de herkomst hebben de worden niet dezelfde betekenis en worden ze ook niet hetzelfde gebruikt. In het Nederlands werd neger voor het eerst gebruikt in de slavernij en kwam het woord voor op de geleidebrieven die de scheepslading omschreven. Het werd inderdaad niet alleen bij (vrije) slaven gebruikt, toch kennen wij het woord wel daarvan. Zo was een inwoner van Ghana niet een Ghanees maar een Ghanese neger. Een teken van ongelijkheid.
Het kan wel zo zijn dat als jij het woord neger gebruikt je dit totaal niet neerbuigend of kwetsend bedoeld, je vindt het misschien allemaal overdreven. Het woord is in het verleden wel op een bepaalde manier gebruikt en het is besmet. Daarom ervaart een groep mensen het als een woord met lading . Met je kutpunt
Migrant is geen ras. Je kunt natuurlijk geen massa's schooiers, verkrachters en onthoofders uit achterlijke culturen binnenhalen zonder dat dat afstraalt op de donkere huidskleur in het algemeen. Zo werkt het gewoon niet, wat dat voor onze Nederlanders van kleur betekent had je je eerder moeten bedenken.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is nooit racisme volgens Howard. Wel altijd antisemitisme. Dat dan weer wel.
Mooie verdediging van discriminatie op basis van huidskleur hoor, door onze huis-FvD-er.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De WIC had al met negers te maken voordat ze aan de slavernij gingen meedoen.
[..]
Migrant is geen ras. Je kunt natuurlijk geen massa's schooiers, verkrachters en onthoofders uit achterlijke culturen binnenhalen zonder dat dat afstraalt op de donkere huidskleur in het algemeen. Zo werkt het gewoon niet, wat dat voor onze Nederlanders van kleur betekent had je je eerder moeten bedenken.
quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:54 schreef Straatcommando. het volgende:
We gaan toch niet serieus veinzen dat er niet op huidskleur geselecteerd wordt in dit geval?
Niet zo naïef doen zeg. Natuurlijk komt het ranzig radicaal rechtse deel van FoK! dat hier wel veinzen. Wat had je dan gedacht?quote:Op maandag 15 juni 2026 14:48 schreef Caland het volgende:
Men is huizen langsgegaan, hebben auto’s staande gehouden, mensen op straat aangevallen.
Of kort gezegd:
[..]
Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen hier moeilijk over doen. "Ja maar ik bedoel er toch niks mee?" alsof dat belangrijker is dan hoe de benoemde partij het kan opvatten. Het gaat over hen, dus het lijkt me een kleine moeite om daar in mee te gaan. Wordt niemand anders of minder van.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:59 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Desalniettemin. Als mensen liever hebben, dat ik een bepaald woord niet meer gebruik, dan wil ik daar best wel rekening mee houden. En dat zou andersom eigenlijk ook moeten gelden.
Je hebt hier wel een punt dat aan enorme willekeur onderhevig is he. Als de ontvanger het op gaat vatten zoals diegene wil en het daar allemaal vanaf moet hangen, kan de zender niets meer zenden.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:57 schreef Qarrad het volgende:
alsof dat belangrijker is dan hoe de benoemde partij het kan opvatten.
Desalniettemin daarentegen. Prachtwoord.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:59 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nee hoor, het is een aanval op de veronachtzaming van Europeanen van kleur.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Mooie verdediging van discriminatie op basis van huidskleur hoor, door onze huis-FvD-er.
Jawel hoor. I ga in het donker op straat niet achter meisjes aan fietsen, hoeveel tegenwind er ook is.quote:Maar niet bij mannelijke verkrachters en hoe dat wellicht afstraalt op mannen in het algemeen. Dan weer niet natuurlijk.
Daar moet je ook weer mee oppassen, niemand wil voor xenofoob worden uitgemaakt, heerst ook een taboe op hiero.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Als het woord racisme nou allemaal zo moeilijk is noem ik het voortaan vreemdelingenhaat, helemaal best want ìk ben niet zo moeilijk.
Dit topic gaat derhalve over rellen op basis van vreemdelingenhaat, maar het is weer mooi gekaapt.
Het woordje -foob en-haat wordt te pas en te onpas gebruikt door diverse groepen, voornamelijk bedoeld om kritische individuen tot zwijgen te brengen.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar moet je ook weer mee oppassen, niemand wil voor xenofoob worden uitgemaakt, heerst ook een taboe op hiero.
Dit opic gaat over een geïmporteerde sudanees die een willekeurig iemand verminkt in het openbaar en de reactie daarop van de maatschappij die dit ziet als de druppel na jaren negeren door politici en maar met de consequenties moet dealen.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Als het woord racisme nou allemaal zo moeilijk is noem ik het voortaan vreemdelingenhaat, helemaal best want ìk ben niet zo moeilijk.
Dit topic gaat derhalve over rellen op basis van vreemdelingenhaat, maar het is weer mooi gekaapt.
Lekker framen.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:52 schreef inslagenreuring het volgende:
Die drang om het gebeuren te voorzien van een etiket is lachwekkend.
"Racisten" "vreemdelingenhaters""xenofoben". Allemaal achterlijke pogingen om een ander probleemeigenaar te maken.
De mensen in die filmpjes zijn de structurele politieke agenda zat. Ze laten zich niet meer wijs maken dat zij het probleem zijn.
Dit is pure woede. Net als die man en die vrouw afgelopen week door de telefoon bij die tv shows.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:07 schreef -Deluzion- het volgende:
Deze geweldige vrouw heeft gelijk over de situatie in de UK, ze heeft een meltdown vanaf 2 minuten in de video![]()
Two- Tier Keir gefileerd.
Het zal mij niets verbazen als ze wordt opgepakt, en voor jaren achter de tralies verdwijnt.
Er is serieus iets echt mis met het politiekorps daar. En de individuele agenten.quote:Op zondag 14 juni 2026 16:57 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat is inderdaad wel vreemd, net zo vreemd als dat het blijven binnenhalen van mensen die de autochtone bevolking onthoofden niet gezien wordt als zelfhaat.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:57 schreef Caland het volgende:
Erg vreemd dat huizen en auto’s van vermoedelijke migranten in de fik zetten wordt gezien als vreemdelingenhaat
quote:Op maandag 15 juni 2026 15:57 schreef Caland het volgende:
Erg vreemd dat mensen op straat zomaar worden verminkt door geïmporteerde gekkies die hier niet horen.
Erg vreemd dat een exponentieel toenemende golf van verkrachtingen,steekpartijen, onthoofdingen, eerwrakingen, plofkraken, hamasverheerlijking en algemeen wangedrag wordt gezien als ongewenste invloed op een samenleving.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:57 schreef Caland het volgende:
Erg vreemd dat huizen en auto’s van vermoedelijke migranten in de fik zetten wordt gezien als vreemdelingenhaat
Gewoon dingen blijven benoemen zoals ze zijn lijkt mij het bestequote:Op maandag 15 juni 2026 15:59 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel vreemd, net zo vreemd als dat het blijven binnenhalen van mensen die de autochtone bevolking onthoofden niet gezien wordt als zelfhaat.
Klopt, maar bij een term die verwijst naar huidskleur en afkomst lijkt het me volkomen terecht.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je hebt hier wel een punt dat aan enorme willekeur onderhevig is he. Als de ontvanger het op gaat vatten zoals diegene wil en het daar allemaal vanaf moet hangen, kan de zender niets meer zenden.
En vergeet niet het soort agenten die totaal ongeschikt zijn zoals meneer 'i don't think you have mate'.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is serieus iets echt mis met het politiekorps daar. En de individuele agenten.
Zo krijg je wel onrust en rellen ja.
Natuurlijk wel, patroonherkenning is ook van toepassing op mannen in zijn algemeen.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Mooie verdediging van discriminatie op basis van huidskleur hoor, door onze huis-FvD-er.
Maar niet bij mannelijke verkrachters en hoe dat wellicht afstraalt op mannen in het algemeen. Dan weer niet natuurlijk.
Dit was geen whataboutism, daar ik de eerste uitspraak onderkende.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Gewoon dingen blijven benoemen zoals ze zijn lijkt mij het beste
Dus als er huizen met gezinnen erin in de fik worden gezet kan je dat prima ver- of beoordelen als zodanig zonder de ja maar hullie dan kaart te trekken.
Noem jij eerst een Jodenjacht maar eens een Jodenjacht.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Gewoon dingen blijven benoemen zoals ze zijn lijkt mij het beste
(...)
Oh, dan wel?quote:Op maandag 15 juni 2026 17:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Noem jij eerst een Jodenjacht maar eens een Jodenjacht.
Je geloofd in nepnieuws gericht op bangerikken.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:00 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Erg vreemd dat een exponentieel toenemende golf van verkrachtingen,steekpartijen, onthoofdingen, eerwrakingen, plofkraken, hamasverheerlijking en algemeen wangedrag wordt gezien als ongewenste invloed op een samenleving.
Kom je altijd op voor voetbalhooligans die schreeuwen hoe ze hun buren gaan vermoorden en door de stad heen mensen in elkaar rammen, of alleen als de daders joods zijn en de slachtoffers Arabisch?quote:Op maandag 15 juni 2026 17:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Noem jij eerst een Jodenjacht maar eens een Jodenjacht.
Gelukkig ook nog normale mensen zonder racistische hersenvergiftiging in Belfast.quote:Duizenden mensen bij antiracismeprotest in Belfast: 'Onze stad terugveroverd'
Duizenden mensen hebben zaterdag in Belfast meegedaan aan een groot antiracismeprotest. In de Noord-Ierse hoofdstad braken eerder deze week rellen uit na een steekpartij. Relschoppers staken hierbij huizen en voertuigen in brand en gingen de confrontatie aan met de politie.
De 'Together Against Hate'-demonstratie startte rond 14.00 uur. Duizenden mensen verzamelden zich in het centrum van de Noord-Ierse hoofdstad met borden met teksten als "Jullie racisme is geen patriottisme", "Rellen vertegenwoordigen Belfast niet" en "Bescherm de mensen, veroordeel niet".
"Dit is het echte Belfast", zegt Gerry Carroll van de politieke partij People Before Profit. "We hebben onze stad terugveroverd van de fascistische schurken die haar van ons probeerden af te pakken. De inwoners van deze stad hebben terreur beantwoord met solidariteit."
Volgens de Carroll is dit "het grootste antiracismeprotest ooit in Belfast". Organisator United Against Racism stelt dat er ongeveer twintigduizend mensen aanwezig waren.
Ook de burgemeester van de stad, Róis-Máire Donnelly was aanwezig. Ze sprak de menigte toe: "Diversiteit verrijkt onze stad, en ik laat me niet weerhouden om daarvoor op te komen." Ze sprak ook haar steun uit voor het slachtoffer van de mesaanval eerder deze week.
Oud nieuws, repost.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 15:09 schreef Ronald-Koeman het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)d-terugveroverd.html
[..]
Gelukkig ook nog normale mensen zonder racistische hersenvergiftiging in Belfast.
Ah excuus, ik zag 'm nu pas voorbij komen en zag niks in topic #5. Maar was dus al in #4.quote:
Demonstreren waar er bordjes worden vertoond met dat 'geen mens illegaal' is en migranten 'welkom' zijn, getuigt van een volkomen doorgeslagen en zelfs destructieve vorm van empathie waar de eigen cultuur en samenleving zonder ingrijpen aan ten onder zal gaan. Dit is dus alles behalve normaal.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 15:09 schreef Ronald-Koeman het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)d-terugveroverd.html
[..]
Gelukkig ook nog normale mensen zonder racistische hersenvergiftiging in Belfast.
Je omschrijft hier een relatief nieuwe term uit Amerika: toxic empathy/the sin of empathy. Een poging om empathie als iets fouts weg te zetten en onempathische standpunten goed te praten.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 16:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Demonstreren waar er bordjes worden vertoond met dat 'geen mens illegaal' is en migranten 'welkom' zijn, getuigt van een volkomen doorgeslagen en zelfs destructieve vorm van empathie waar de eigen cultuur en samenleving zonder ingrijpen aan ten onder zal gaan. Dit is dus alles behalve normaal.
Nee hoor, integendeel. Ik beschrijf letterlijk wetenschappelijke bevindingen. Zie bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:33 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Je omschrijft hier een relatief nieuwe term uit Amerika: toxic empathy/the sin of empathy. Een poging om empathie als iets fouts weg te zetten en onempathische standpunten goed te praten.
Dat heeft dus niets met de termen te maken die jij gebruikt, die ken ik niet eens. Het is de vraag hoe ver empathie zou moeten reiken, deze vooral richting op de eigen kring en soortgenoten of geestverwanten is dus de menselijke natuur. Dat wil niet zeggen dat je niet empatisch bent.quote:Seven studies demonstrated that liberals relative to conservatives exhibit universalism relative to parochialism. This difference manifested in conservatives exhibiting greater concern and preference for family relative to friends, the nation relative to the world, tight relative to loose perceptual structures devoid of social content, and humans relative to nonhumans.
Others have identified this universalist–parochial distinction, with Haidt, for example, noting “Liberals…are more universalistic…Conservatives, in contrast, are more parochial—concerned about their groups, rather than all of humanity.” The present findings comprehensively support this distinction empirically, explicitly demonstrating the relationship between ideology and universalism versus parochialism, assessing judgments of multiple social circles, and providing converging evidence across diverse measures.
(bron p. 7)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |