https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Blijkbaar niet volledig. Dat verrijkte uranium zwerft ook nog ergens daar rond.quote:Op woensdag 1 april 2026 18:48 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het Iraanse kernwapenprogramma was vorig jaar al vernietigd, weet je nog?
Ok, en wat is je punt?quote:Op woensdag 1 april 2026 18:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat het woord yanks (afkorting yankees) van Nederlandse oorsprong (Jan-kees) is.
Goed gewerkt.
Dat zou bijzonder verstandig zijn ipv die verzonnen onzin.quote:Op woensdag 1 april 2026 18:45 schreef Elan het volgende:
[..]
We moeten vanaf nu de intel van Buitendan maar vertrouwen als het gaat om de nationale en internationale veiligheid.
Die vliegtuigen zijn gisteren aangekomen in Engeland, mogen niet over Frankrijk dus meest logische route is dan over Nederland en Duitsland.quote:
1. Ik heet geen Jezus.quote:Op woensdag 1 april 2026 18:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ok, en wat is je punt?![]()
Totaal random statement de wereld in slingeren en dan afronden met "goed gewerkt". Allejezus hey.
Gewoon naar Nederland verschepenquote:Op woensdag 1 april 2026 18:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Blijkbaar niet volledig. Dat verrijkte uranium zwerft ook nog ergens daar rond.
quote:Op woensdag 1 april 2026 18:53 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zou bijzonder verstandig zijn ipv die verzonnen onzin.
We willen toch een paar kerncentrales er bijquote:Op woensdag 1 april 2026 18:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gewoon naar Nederland verschepen
Met die hoge prijzen hier is het in rap tempo verarmd uranium geworden 😱
Als het doel is om het rondzwervende verrijkt uranium daar weg te halen, hoe ga je dat dan voor elkaar krijgen met een luchtoorlog?quote:Op woensdag 1 april 2026 18:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Blijkbaar niet volledig. Dat verrijkte uranium zwerft ook nog ergens daar rond.
Het is ook niet waarquote:Op woensdag 1 april 2026 18:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ok, en wat is je punt?![]()
Totaal random statement de wereld in slingeren en dan afronden met "goed gewerkt". Allejezus hey.
Vorig jaar was ‘t nog completely obliterated. We hebben toen allemaal vrachtwagens weg zien rijden en gedacht “eh, weet je ‘t zeker?” Maar toen waren we idioot en doemdenkers.quote:Op woensdag 1 april 2026 18:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kunt nog niet eens fatsoenlijk voorspellen wanneer PSV kampioen gaat worden. Laat staan wat Iran wel of niet doet met eventuele kernwapens.
Maar jij gelooft dus dat het pure bullshit is? Waarom zou Trump zijn handen er anders aan branden.
Aan verrijkt uranium heb je vrij weinig als je geen fatsoenlijke fabrieken hebt om het te verwerken.quote:Op woensdag 1 april 2026 18:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Als het doel is om het rondzwervende verrijkt uranium daar weg te halen, hoe ga je dat dan voor elkaar krijgen met een luchtoorlog?
Amerikanen mogen gewoon over Frankrijk.quote:Op woensdag 1 april 2026 18:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Die vliegtuigen zijn gisteren aangekomen in Engeland, mogen niet over Frankrijk
Dus daarmee zeg je dat het Iraanse atoomprogramma in feite toch "volledig" vernietigd is zoals in 2025 geclaimd door Trump?quote:Op woensdag 1 april 2026 19:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Aan verrijkt uranium heb je vrij weinig als je geen fatsoenlijke fabrieken hebt om het te verwerken.
quote:Op woensdag 1 april 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Prince Charles steunt mij niet genoeg tegen zijn eigen premier in mimimimi
Ik stel jou een vraag.quote:Op woensdag 1 april 2026 15:23 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat wij ons nergens tegen hoeven te verdedigen?
Oja hebben ze hun keutel ingetrokken?quote:Op woensdag 1 april 2026 19:12 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Amerikanen mogen gewoon over Frankrijk.
Mits je een flightplan filed.
Eerste 6 zijn ook gewoon vertrokken.
quote:Frankrijk is niet het eerste land dat besluit om het luchtruim te sluiten voor vliegtuigen die betrokken zijn bij de oorlog in het Midden-Oosten. Spanje deed dat ook en Italiaanse media meldden dat Italië hetzelfde heeft gedaan. Volgens Madrid gaan de aanvallen op Iran in tegen het internationaal recht.
Combinatie van zelfverrijking en ongecontroleerde zelfoverschatting.quote:Op woensdag 1 april 2026 18:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kunt nog niet eens fatsoenlijk voorspellen wanneer PSV kampioen gaat worden. Laat staan wat Iran wel of niet doet met eventuele kernwapens.
Maar jij gelooft dus dat het pure bullshit is? Waarom zou Trump zijn handen er anders aan branden.
Daar was nooit sprake van, maar je leest niet.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Oja hebben ze hun keutel ingetrokken?
[..]
Dat is 9 maanden geleden inmiddels. Geen idee hoe de zaken er nu voor staan. Of ze shit elders opnieuw zijn gaan proberen op te starten. De boel hebben uitgegraven of whatever de informatie is waar de Amerikanen zich op baseren.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Vorig jaar was ‘t nog completely obliterated. We hebben toen allemaal vrachtwagens weg zien rijden en gedacht “eh, weet je ‘t zeker?” Maar toen waren we idioot en doemdenkers.
De mogelijkheden om verder te verrijken zijn toen wel aangepakt (Natanz enzo). Als Iran nu ineens klaar was om kernwapens te hebben (terwijl DNI daar geen intel van had) is het dus vorig jaar verkeerd gegaan of hebben ze gelogen, of liegen ze nu. Welk scenario denk jij dat het is?
Het was wel tijd voor Stuxnet 2.0 ipv bommen en granaten. Als Israël dit keer maar niet overijverig wordt en nevenschade negeert (dat is wel een trend ondertussen)
Het staat er letterlijk. Trump heeft daar nota bene boos over getweet. Volgens mij kwam zijn gekanker dat hij uit NAVO wil van vanmorgen daar ook vandaan.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:27 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Daar was nooit sprake van, maar je leest niet.
Als je ziet wat er allemaal die kant op gaat heeft die 'mongool' nog wel wat militaire troeven achter de hand. Iran zal eerdaags wel de vrede tekenen want er blijft anders niks over van dat land en zijn infrastructuur.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Combinatie van zelfverrijking en ongecontroleerde zelfoverschatting.
En nu zit je met de gebakken peertjes, want die mongool heeft geen idee wat ie nu moet doen.
Interessant. Een poging het narratief over te pakken?quote:Op woensdag 1 april 2026 19:29 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Een brief voor het Amerikaanse volk....
quote:Op woensdag 1 april 2026 19:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je ziet wat er allemaal die kant op gaat heeft die 'mongool' nog wel wat militaire troeven achter de hand. Iran zal eerdaags wel de vrede tekenen want er blijft anders niks over van dat land en zijn infrastructuur.
In 9 maanden heb je geen centrifuges gebouwd die nodig zijn om te verrijken. Dus of die centrifuges zijn niet vernietigd, of het is onzin wat ons verkocht wordt.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is 9 maanden geleden inmiddels. Geen idee hoe de zaken er nu voor staan. Of ze shit elders opnieuw zijn gaan proberen op te starten. De boel hebben uitgegraven of whatever de informatie is waar de Amerikanen zich op baseren.
Die gaan smeken om vrede natuurlijk.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:29 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Nou, ik ben benieuwd! "Luister niet naar Trump", schat ik ongeveer in als vertaling.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:29 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Van de rest van de golf dan ook nietquote:Op woensdag 1 april 2026 19:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je ziet wat er allemaal die kant op gaat heeft die 'mongool' nog wel wat militaire troeven achter de hand. Iran zal eerdaags wel de vrede tekenen want er blijft anders niks over van dat land en zijn infrastructuur.
Nou. Wat zou het toch zijn hèquote:Op woensdag 1 april 2026 19:31 schreef beefkeek het volgende:
[..]
In 9 maanden heb je geen centrifuges gebouwd die nodig zijn om te verrijken. Dus of die centrifuges zijn niet vernietigd, of het is onzin wat ons verkocht wordt.
Tja, Trump zit constant te roepen dat Iran een staakt het vuren wil, dat Iran het gesprek aan wil gaan.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Interessant. Een poging het narratief over te pakken?
Iran was vorige week toch al verslagen?quote:Op woensdag 1 april 2026 19:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou, beste Toby, dan zal ik jouw vraag beantwoorden.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:21 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik stel jou een vraag.
Dit omdraaien hiero, als reactie op vragen, vaak voorafgegaan met 'dus jij', is best amusant af en toe, maar boeit me verder niet.
Mijn antwoord op jouw vraag is daarom:
"Dus jij wilt mijn vraag niet beantwoorden?"
Het zou mooi zijn alls alle leiders in Europa een live toespraak houden waarin ze een grote foto van Trump vast houden.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Prince Charles steunt mij niet genoeg tegen zijn eigen premier in mimimimi
Trump tweet wel meer.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Het staat er letterlijk. Trump heeft daar nota bene boos over getweet. Volgens mij kwam zijn gekanker dat hij uit NAVO wil van vanmorgen daar ook vandaan.
Het regent nog steeds iraanse raketten op Israel en de golfstaten, ik weet niet of je dat verwacht van een verslagen vijand, maar ik heb een andere indrukquote:Op woensdag 1 april 2026 19:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Iran was vorige week toch al verslagen?
Dat toestel gaat naar Engeland en is afkomstig uit Italië? Het ging toch om infrastructuur die specifiek betrekking had op ondersteuning van de oorlog in Iran dat niet over Frankrijk zou mogen.quote:
Zolang de toestand in de Straat van Hormuz zo blijft, hebben ze eigenlijk gewoon het narratief.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Interessant. Een poging het narratief over te pakken?
Het waren uiteraard ook niet mijn woorden natuurlijk, maar die van de zeer intelligente Oranje man. Dus waarom hij maar doorgaat met het sturen van materieel naar het Midden Oosten is me een groot vraagteken.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het regent nog steeds iraanse raketten op Israel en de golfstaten, ik weet niet of je dat verwacht van een verslagen vijand, maar ik heb een andere indruk
Major rocket barrage targets Tel Aviv, Ashdod, Ashkelon region, Golfstates
Naar aanleiding van dit bericht durf ik nu te stellen dat Iran zelfs al twee weken geleden volledig "obliterated" was.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het regent nog steeds iraanse raketten op Israel en de golfstaten, ik weet niet of je dat verwacht van een verslagen vijand, maar ik heb een andere indruk
'grotendeels'quote:Op woensdag 1 april 2026 19:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Iran was vorige week toch al verslagen?
Gelukkig is dit bericht onjuist, aangezien Iran al verslagen is. Vorige week en de week ervoor dan, en volgens mij de week ervoor ook. En deze week komt nog. Maar ze zijn dus verslagen, kapotgemaakt, ze kunnen niks meer, dus dit kan niet kloppenquote:Op woensdag 1 april 2026 19:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dus Trump liegt wil je zeggen?quote:Op woensdag 1 april 2026 19:44 schreef Elan het volgende:
[..]
'grotendeels'
Zolang ze Hormuz controleren kan daar natuurlijk geen sprake van zijn.
Dat controleren ze niet, Iran is namelijk al verslagen en dan kan dat niet.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:44 schreef Elan het volgende:
[..]
'grotendeels'
"OBLITERATED"!quote:Op woensdag 1 april 2026 19:45 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Gelukkig is dit bericht onjuist, aangezien Iran al verslagen is. Vorige week en de week ervoor dan, en volgens mij de week ervoor ook. En deze week komt nog. Maar ze zijn dus verslagen, kapotgemaakt, ze kunnen niks meer, dus dit kan niet kloppen
'Midnight Hammer' was al afdoende, zei-ie vorig jaar.quote:
Nu Bibi aan het spoken is in Libanon, zal Israël daar nu wat minder moeite mee hebben dan pak 'm beet 10 dagen eerder.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:47 schreef TAmaru het volgende:
Ik denk wel dat Trump vandaag gaat meedelen dat Iran verslagen is en dat de oorlog stopt
Misschien trekt hij zich daar ook wel uit terug en zegt hij tegen Europa en Azië: los het maar lekker op. Of hier, koop ónze olie!quote:Op woensdag 1 april 2026 19:50 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Nu Bibi aan het spoken is in Libanon, zal Israël daar nu wat minder moeite mee hebben dan pak 'm beet 10 dagen eerder.
Mocht Trump zeggen: hiep hiep we hebben gewonnen & we stoppen ermee, dan blijft natuurlijk wel het probleem dat de kwestie Hormuz moet worden opgelost.
Dan heeft hij wel een groot probleem met al z'n Arabische vrienden. Want die zijn van die Straat voor een groot deel afhankelijk.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:54 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Misschien trekt hij zich daar ook wel uit terug en zegt hij tegen Europa en Azië: los het maar lekker op. Of hier, koop ónze olie!
Na een grondoffensief van 2 max. 3 wekenquote:Op woensdag 1 april 2026 19:47 schreef TAmaru het volgende:
Ik denk wel dat Trump vandaag gaat meedelen dat Iran verslagen is en dat de oorlog stopt
Grondoffensief zou ik wel mooi vinden.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:56 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Na een grondoffensief van 2 max. 3 weken![]()
Zijn bij vorige ´mededelingen´ ook alle zenders gereserveerd?
Lijkt mij toch gek dat ie dat gaat aankondigen. Ten eerste omdat er volgens mij nog steeds niet genoeg materieel is in de regio, en ten tweede zou dat logischer zijn op donderdag. De beurzen zijn dan 4 dagen gesloten.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:58 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Grondoffensief zou ik wel mooi vinden.![]()
Hij heeft het zelfs over "obliterated", dat gaat nog wel wat stapjes verder dan enkel verslagen.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Hij heeft nooit gezegd dat ze volledig verslagen zijn.
HIj gaat nu eerst aankondigen dat de oorlog bijna voorbij is. De beurzen schieten dan omhoog. Dan kunnen hij en zijn vrienden alles verkopen en kondigt hij op donderdag het grondoffensief aan.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Lijkt mij toch gek dat ie dat gaat aankondigen. Ten eerste omdat er volgens mij nog steeds niet genoeg materieel is in de regio, en ten tweede zou dat logischer zijn op donderdag. De beurzen zijn dan 4 dagen gesloten.
Ik dacht op vrijdag 13 maart al, op Truth Social.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:55 schreef Elan het volgende:
[..]
"We've won this...this war has been won."quote:Op woensdag 1 april 2026 19:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik begin onderhand bijna te denken dat hij gewoon samenwerkt met het Iraanse regimequote:Op woensdag 1 april 2026 20:01 schreef TAmaru het volgende:
[..]
HIj gaat nu eerst aankondigen dat de oorlog bijna voorbij is. De beurzen schieten dan omhoog. Dan kunnen hij en zijn vrienden alles verkopen en kondigt hij op donderdag het grondoffensief aan.
Ik vond het wel geinig dat er werd gezegd "Hij heeft nooit gezegd dat ze volledig verslagen zijn.", terwijl "Ze zijn volledig verslagen" de letterlijke vertaling is van wat hij dus wel heeft gezegdquote:Op woensdag 1 april 2026 20:07 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Mijn god, we gaan toch niet Google Translate als bewijs opvoeren?
Ja, die vraag kennen we nu al.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:06 schreef xpompompomx het volgende:
En ook dit:
Bekijk deze YouTube-video
(Filmopje van vorig jaar jaar waarin hij zegt dat Iran's nucleaire capaciteiten totaal vernietigd zijn)
Waarom dan toch nog met het argument aan durven komen dat deze oorlog gaat om de nucleaire capaciteiten van Iran?
Snap ik.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vond het wel geinig dat er werd gezegd "Hij heeft nooit gezegd dat ze volledig verslagen zijn.", terwijl "Ze zijn volledig verslagen" de letterlijke vertaling is van wat hij dus wel heeft gezegd
Wetende hoe Trump en co profiteren van alles om hun aandelen te laten stijgen, denk ik dat er een grote mate van doorgestoken kaart bij zit ja. Mogelijk zelfs onder één hoedje met Iran als het nodig is.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:05 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik begin onderhand bijna te denken dat hij gewoon samenwerkt met het Iraanse regime![]()
"Ik kondig dit keer het staakt het vuren aan, dan gaan we short en jij ontkent het dan over 2 uur. Gooi ook maar een extra bommetje op Qatar om het echter te laten lijken"
De VS heeft een probleem.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wetende hoe Trump en co profiteren van alles om hun aandelen te laten stijgen, denk ik dat er een grote mate van doorgestoken kaart bij zit ja. Mogelijk zelfs onder één hoedje met Iran als het nodig is.
Hoeveel commissie zal hij krijgen als er straks een Ayatolpoortje bij Hormuz staatquote:Op woensdag 1 april 2026 20:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wetende hoe Trump en co profiteren van alles om hun aandelen te laten stijgen, denk ik dat er een grote mate van doorgestoken kaart bij zit ja. Mogelijk zelfs onder één hoedje met Iran als het nodig is.
Om zaterdagochtend zijn grondtroepen Kharg-eiland te laten innemen. Want als een ding duidelijk is is het dat het niets waard is wat Donald zegt.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:47 schreef TAmaru het volgende:
Waar heb ik gezegd dat dit een groot succes was? Ik heb alleen vraagtekens gezet bij de claims dat deze oorlog een enorme mislukking was. Claims die er 48 uur na het begin van de oorlog al kwamen en nadien zit men op basis van dit wensdenken deze claims iedere dag te herhalen, gevoed door een oneindige stroom aan berichten uit bepaalde media.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:29 schreef Discombobulate het volgende:
@:HowardRoark
Is het nog steeds een groot succes?
Het zieke is dat Oekraine het enige land is wat hulp heeft aangebodenquote:Op woensdag 1 april 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Europa heeft het weer verkloot. We waren helemaal niet in de positie om met het moralistische vingertje te wapperen omdat we nog veel te afhankelijk zijn van de VS. Europa had gewoon braaf moeten meewerken aan Trumps oorlog want zonder Amerikaanse steun aan Oekraïne hebben we een groot probleem.
Het feit dat het gros van zijn claims ontrent deze interventie onjuist bleken te zijn is een teken aan de wand. Dat heeft niets te maken met "bepaalde media" want van links tot rechts en alles er tussenin rapporteert er over.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dat dit een groot succes was? Ik heb alleen vraagtekens gezet bij de claims dat deze oorlog een enorme mislukking was. Claims die er 48 uur na het begin van de oorlog al kwamen en nadien zit men op basis van dit wensdenken deze claims iedere dag te herhalen, gevoed door een oneindige stroom aan berichten uit bepaalde media.
Interessant.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:29 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Omdat die geflipte narcist grote domme fouten heeft gemaakt met het plannen van zijn oorlog moeten wij ons laten chanteren omdat hij zelf geen zin heeft om de door hem veroorzaakte shit op te ruimen? Koekoek.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Europa heeft het weer verkloot. We waren helemaal niet in de positie om met het moralistische vingertje te wapperen omdat we nog veel te afhankelijk zijn van de VS. Europa had gewoon braaf moeten meewerken aan Trumps oorlog want zonder Amerikaanse steun aan Oekraïne hebben we een groot probleem.
Je bedoelt Trump.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:43 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het zieke is dat Oekraine het enige land is wat hulp heeft aangebodenMaar Trump boeit dat niet wat hij heeft een hekel aan Zelensky omdat ie geen bewijs ging fabriceren tegen Biden.
Je zou bijna zeggen dat het misschien beter is om Zelensky te vervangen met iemand anders. Hoe triest en onterecht dat ook voor hem persoonlijk is.
Zelensky speelt het wel een heel stuk slimmer dan Europa. Hij stelt zich heel erg bereid op om met Trump mee te werken aan die zogenaamde vredesonderhandelingen waarmee Oekraïne tijd wint en daarnaast zijn ze in rap tempo bezig met het versterken van hun eigen defensie en sluiten ze ene na de andere deal met andere landen om de afhankelijkheid van de VS af te bouwen.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:43 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het zieke is dat Oekraine het enige land is wat hulp heeft aangebodenMaar Trump boeit dat niet wat hij heeft een hekel aan Zelensky omdat ie geen bewijs ging fabriceren tegen Biden.
Je zou bijna zeggen dat het misschien beter is om Zelensky te vervangen met iemand anders. Hoe triest en onterecht dat ook voor hem persoonlijk is.
Zet ff "ik ben dik en dom" in je ondertitel.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat is gewoon realpolitik. Zonder de VS hebben we nu nog een groot probleem. We betalen nu de prijs voor decennialang bezuinigen op de defensie.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Omdat die geflipte narcist grote domme fouten heeft gemaakt met het plannen van zijn oorlog moeten wij ons laten chanteren omdat hij zelf geen zin heeft om de door hem veroorzaakte shit op te ruimen? Koekoek.
Nee, dat betalen we niet.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:48 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat is gewoon realpolitik. Zonder de VS hebben we nu nog een groot probleem. We betalen nu de prijs voor decennialang bezuinigen op de defensie.
Dezelfde Trump die wil dat we meedoen heeft ook de sancties op Russische olie teruggedraaid, wat ook negatief is voor Oekraïne en voor ons. Ook met de VS hebben we dus al een probleem. Ik snap dan ook nog steeds niet waarom we ons door hem zouden moeten laten chanteren.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:48 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat is gewoon realpolitik. Zonder de VS hebben we nu nog een groot probleem. We betalen nu de prijs voor decennialang bezuinigen op de defensie.
Lmao.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zet ff "ik ben dik en dom" in je ondertitel.
Je hebt namelijk niet de positie om met het morele vingertje te wapperen dat dat niet kan. Dat bepaal ik.
Doe je dat niet dan ban ik je. Dat mag eigenlijk niet, maar wat ga je er tegen doen dan?
Klopt.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:46 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zelensky speelt het wel een heel stuk slimmer dan Europa. Hij stelt zich heel erg bereid op om met Trump mee te werken aan die zogenaamde vredesonderhandelingen waarmee Oekraïne tijd wint en daarnaast zijn ze in rap tempo bezig met het versterken van hun eigen defensie en sluiten ze ene na de andere deal met andere landen om de afhankelijkheid van de VS af te bouwen.
"Naar de verdommenis nuken! Dan houden ze hun bek en doen ze wat er gezegd wordt! De paar overlevenden."quote:Op woensdag 1 april 2026 19:30 schreef Elan het volgende:
[..]
De uitkomst is inmiddels toch wel duidelijk? Iran is grotendeels vernietigd. Of telt het pas als Trump er een atoombom op gegooid heeft en iedereen dood is?quote:Op woensdag 1 april 2026 20:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
"We've won this...this war has been won."
Dan een stukje met blablablafakenewsnewyorktimesblabla abcfakenews nbcfakenews blabla
En dan
"It's not a close battle. They're totally defeated."
Tja, je kúnt "they're totally defeated" natuurlijk interpreteren als "they're not really totally defeated yet", maar in principe zou je zijn woorden gewoon moeten kunnen interpreteren als zijn woorden.
Zelensky is president van een land in oorlog.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:46 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zelensky speelt het wel een heel stuk slimmer dan Europa. Hij stelt zich heel erg bereid op om met Trump mee te werken aan die zogenaamde vredesonderhandelingen waarmee Oekraïne tijd wint en daarnaast zijn ze in rap tempo bezig met het versterken van hun eigen defensie en sluiten ze ene na de andere deal met andere landen om de afhankelijkheid van de VS af te bouwen.
Volledig verslagen zelfs, volgens Trump. Wat natuurlijk een aantoonbare leugen is: een volledig verslagen land kan niet nog allerlei raketten afvuren op andere landen, een hele zeestraat gijzelen, etc.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:56 schreef Elan het volgende:
[..]
De uitkomst is inmiddels toch wel duidelijk? Iran is grotendeels vernietigd. Of telt het pas als Trump er een atoombom op gegooid heeft en iedereen dood is?
Denk dat Israël daar wel voorstander voor is. Gezien hoe ze het met Gaza aanpakten.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:56 schreef Elan het volgende:
[..]
De uitkomst is inmiddels toch wel duidelijk? Iran is grotendeels vernietigd. Of telt het pas als Trump er een atoombom op gegooid heeft en iedereen dood is?
Misschien is de blokkade van Hormuz wel bewust zo opgezet, zou niemand verbazen. Lekker een beetje de beurzen manipuleren en miljarden binnenharken met je voorkennis. Constant dingen roepen die tegenstrijdig zijn ook.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Volledig verslagen zelfs, volgens Trump. Wat natuurlijk een aantoonbare leugen is: een volledig verslagen land kan niet nog allerlei raketten afvuren op andere landen, een hele zeestraat gijzelen, etc.
Het is niet erg om bij de feiten te blijven en dus gewoon toe te geven dat Trump aantoonbaar liegt.
1 april!quote:Op woensdag 1 april 2026 20:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Interessant.
Surprise, we hebben toch nukes en new York bestaat niet meer!!!
Beurzen weer omlaagquote:Op woensdag 1 april 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Die hele oorlog en de afgesloten Straat van Hormuz zijn de schuld van Europa en van Ajax.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Beurzen weer omlaag![]()
Europa kan zijn eigen shit toch prima fiksen aldus de gemiddelde user in dit topic.
En gisteren hoefde die straat niet open en moesten we zelf olie halen.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
quote:
Zal wel gaan over dat het echt geen goed idee is om troepen in Iran aan land te zetten, willen ze hun zonen en dochters nog (heel) terugzien.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik blijf het apart vinden. Die zogenaamde brief voor de VS burgers.
Waarom niet ook de Israël burgers? Waarom over enkele uren?
Ik denk dat er iets groots te gebeuren staat. No joke.
Ja, zo vertaalt Google Translate "strait" in straat, wat het dus helemaal niet is, maar waarom alle Nederlanders het dus wel onterecht zo noemen. Het is een doorgang, geen straat.quote:
Ja, en ik ben ook heel benieuwd naar wat Trump gaat zeggen.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik blijf het apart vinden. Die zogenaamde brief voor de VS burgers.
Waarom niet ook de Israël burgers? Waarom over enkele uren?
Ik denk dat er iets groots te gebeuren staat. No joke.
Hoe laat NL tijd was dat?quote:Op woensdag 1 april 2026 21:13 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, en ik ben ook heel benieuwd naar wat Trump gaat zeggen.
Beurzen zijn pure hype, die moet je fiksen met een enorme reclamecampagne. Techniek of productie komt er niet aan te pas.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Beurzen weer omlaag![]()
Europa kan zijn eigen shit toch prima fiksen aldus de gemiddelde user in dit topic.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 1 april 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Nee nee, hij roept: verdomme, ik kan dit niet lezen. Wat moet ik met een in het Perzisch geschreven brief?quote:Op woensdag 1 april 2026 21:15 schreef Hexagon het volgende:
Zou wel een mooie zijn als Trump die brief uitprint en zijn kont ermee afveegt.
En nou ook nog even een boze brief naar de Fransen sturen. Wat nou "Pas de Calais"?quote:Op woensdag 1 april 2026 21:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zo vertaalt Google Translate "strait" in straat, wat het dus helemaal niet is, maar waarom alle Nederlanders het dus wel onterecht zo noemen. Het is een doorgang, geen straat.
Jakkes. Het is verdorie pure propaganda.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:24 schreef heywoodu het volgende:
Oh, die brief is er al bijna een half uur.
[ x ]
Meneer Pezeshkian heeft even wat in elkaar gefrommeld in een simpele editor zo te zien.
Nog altijd beter dan "deze boodschap vernietigt zichzelf in 5 seconden."quote:Op woensdag 1 april 2026 21:24 schreef heywoodu het volgende:
[ x ]
Meneer Pezeshkian heeft even wat in elkaar gefrommeld in een simpele editor zo te zien.
Jah, gratis government fundering geld. Trump is er jaloers op.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:20 schreef Peppert het volgende:
https://archive.fo/JwBxF#comments-anchor
[ afbeelding ]
Niet zo heel spannend allemaal.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:24 schreef heywoodu het volgende:
[ x ]
Ik heb me er niet helemaal doorheen geworsteld, maar de eerste twee pagina's waren niet zo boeiend nee. Wel geinig, even de nadruk leggen op "Iran is heel oud" en dus een enorme geschiedenis claimen, maar dan wel zeggen dat het starten van oorlogen in de moderne historie niet is gebeurd (dan kunnen ze mooi die hele geschiedenis die ze eerder noemden op dat gebied even negeren)quote:
Welke claims precies? Want dat het Iraanse regime en gigantische destabiliserende factor is en een (potentieel) gevaar voor de wereld staat natuurlijk vast.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het feit dat het gros van zijn claims ontrent deze interventie onjuist bleken te zijn is een teken aan de wand. Dat heeft niets te maken met "bepaalde media" want van links tot rechts en alles er tussenin rapporteert er over.
De VS ook, dus wat is hier precies anders?quote:Op woensdag 1 april 2026 21:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke claims precies? Want dat het Iraanse regime en gigantische destabiliserende factor is en een (potentieel) gevaar voor de wereld staat natuurlijk vast.
A strait is a water body connecting two seas or water basins.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En nou ook nog even een boze brief naar de Fransen sturen. Wat nou "Pas de Calais"?
Het is een Nauw. Kap nouw met die 'pas'.
Leuk voor mijn lachspieren in elk geval??quote:Op woensdag 1 april 2026 21:24 schreef heywoodu het volgende:
[ x ]
Is dit serieus? Zou hij wel eens eerder met Word ofzo hebben gewerkt?quote:Op woensdag 1 april 2026 21:24 schreef heywoodu het volgende:
[ x ]
Ah onder druk een coalition of the willing op tuigen. Dat gaat motiveren en werken.quote:Op woensdag 1 april 2026 20:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Er zijn fancy paginanummers.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:00 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Is dit serieus? Zou hij wel eens eerder met Word ofzo hebben gewerkt?
Met een LLM. Al die streepjes in de tekst zijn een aardige weggever. Zal voor de vertaling zijn gebruikt waarschijnlijk maar ziet er zo erg amateuristisch uit.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:24 schreef heywoodu het volgende:
[ x ]
Iran is helemaal niet dichtbij verlies.quote:Op woensdag 1 april 2026 19:44 schreef Elan het volgende:
[..]
'grotendeels'
Heel veel van die doorgangen (in zee) worden al eeuwenlang, zeer zeker ook in het Nederlands, 'straat' genoemd.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
A strait is a water body connecting two seas or water basins.
Het is meer, dat er maar weinig Nederlanders tot een maand geleden ooit van de Doorgang van Hormuz hadden gehoord en daarom Google Translate gebruikte om de Engelse benaming te vertalen ...
Ze zijn helemaal de moeder gebombardeerd maat. US doelen zijn grotendeels bereikt.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:10 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Iran is helemaal niet dichtbij verlies.
Ik denk dat je Frans bedoelt.quote:Op woensdag 1 april 2026 21:36 schreef zakjapannertje het volgende:
Rob Bauer in de uitzending van BBC News nu over Trump en de NAVO
Was Jack Kennedy er nog maar.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Jack is druk met schroevendraaiers in knieeën boren, neem ik aan.
Welke doelen precies?quote:Op woensdag 1 april 2026 22:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze zijn helemaal de moeder gebombardeerd maat. US doelen zijn grotendeels bereikt.
Hormuz dicht is om de oliedollar te crashen.
Regime change en einde aan het nucleaire programma, jeweetz.quote:
90% van de militaire doelen. Ca 10.000 stuks zijn vernietigd. Denk aan raket en drone fabrieken. Net als het grootste deel van hun luchtmacht en natuurlijk hun marine is kapot geschoten.quote:
En is de benzineprijs alweer omlaag?quote:Op woensdag 1 april 2026 22:25 schreef Elan het volgende:
[..]
90% van de militaire doelen. Ca 10.000 stuks zijn vernietigd. Denk aan raket en drone fabrieken. Net als het grootste deel van hun luchtmacht en natuurlijk hun marine is kapot geschoten.
Klinkt als een duidelijke nederlaag.
Een regime change met een zoon van de oude dictator die een enorme wrok schijnt te hebben en onder de macht van de Iraanse Garde staat.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Regime change en einde aan het nucleaire programma, jeweetz.
Het is een verandering, dat kun je niet ontkennen. En Iran heeft 0 nukes afgevuurd.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Een regime change met een zoon van de oude dictator die een enorme wrok schijnt te hebben en onder de macht van de Iraanse Garde staat.
Wat een top regime change
Dat waren helemaal niet hun doelenquote:Op woensdag 1 april 2026 22:25 schreef Elan het volgende:
[..]
90% van de militaire doelen. Ca 10.000 stuks zijn vernietigd. Denk aan raket en drone fabrieken. Net als het grootste deel van hun luchtmacht en natuurlijk hun marine is kapot geschoten.
Ja, daarom gaat in Israël het luchtalarm nog iedere dag af op veel plaatsten. En durven die Amerikaanse vliegdekschepen niet in de buurt van de Iraanse kust te komen, en al helemaal niet in de buurt van Hormuz.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Die heeft Trump ongetwijfeld een keer genoemd als doel, gewoon elke keer wat anders zeggen en dan kun je ooit zeggen dat je doelen hebt behaaldquote:
Zeker wel.quote:
quote:Op woensdag 1 april 2026 22:30 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die heeft Trump ongetwijfeld een keer genoemd als doel, gewoon elke keer wat anders zeggen en dan kun je ooit zeggen dat je doelen hebt behaald
Veel van mijn klanten zitten in Iran. Het contact is echt heel moeilijk ja. Terwijl er ook eentje is die gewoon netjes blijft betalen en in af en toe bij mij blijft inchecken. Misschien kan je ook met oorlog anders om gaan?quote:Op woensdag 1 april 2026 22:25 schreef heywoodu het volgende:
Overigens vandaag nog even met een Iraanse vriendin gesproken. Al een maand geen contact met familie is natuurlijk kut, maar volgens haar is het het allemaal waard als het regime daadwerkelijk zou vallen. De grootste angst bij haar en haar omgeving (uiteraard niet per definitie representatief voor alle Iraniërs, dat snap ik) is dat Trump vroegtijdig stopt met de militaire operatie - als het niet 100% afgemaakt wordt, wordt het leven voor de bevolking immers heel veel erger, voor zover mogelijk.
Dat even tussendoor
Het derde of vierde regime, dus Mojtaba Khameini, die natuurlijk gewoon nog telt als leider van eigenlijk hetzelfde regime, is al een tijdje dood of wat?quote:Op woensdag 1 april 2026 22:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeker wel.
En regime change.
We zitten inmiddels bij het derde of vierde regime en hun eerdere leiders zijn dood of verminkt
quote:Op woensdag 1 april 2026 22:25 schreef heywoodu het volgende:
Overigens vandaag nog even met een Iraanse vriendin gesproken. Al een maand geen contact met familie is natuurlijk kut, maar volgens haar is het het allemaal waard als het regime daadwerkelijk zou vallen. De grootste angst bij haar en haar omgeving (uiteraard niet per definitie representatief voor alle Iraniërs, dat snap ik) is dat Trump vroegtijdig stopt met de militaire operatie - als het niet 100% afgemaakt wordt, wordt het leven voor de bevolking immers heel veel erger, voor zover mogelijk.
Dat even tussendoor
Het is nog steeds hetzelfde regime maar dan met een andere bedrijfsleider.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeker wel.
En regime change.
We zitten inmiddels bij het derde of vierde regime en hun eerdere leiders zijn dood of verminkt
Volgens mij moest vooral die ayatolla dood en dat is wel gelukt. Net als zijn spirituele opvolger.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het derde of vierde regime, dus Mojtaba Khameini, die natuurlijk gewoon nog telt als leider van eigenlijk hetzelfde regime, is al een tijdje dood of wat?
We zitten nog bij het eerste regime. Die alleen maar gaat extremiseren zodra jouw vriend zijn keutel in gaat trekkenquote:Op woensdag 1 april 2026 22:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeker wel.
En regime change.
Er zijn er nog 300+quote:Op woensdag 1 april 2026 22:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens mij moest vooral die ayatolla dood en dat is wel gelukt. Net als zijn spirituele opvolger.
Miljaren er tegenaan klappen om een man van 86 te doden.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens mij moest vooral die ayatolla dood en dat is wel gelukt. Net als zijn spirituele opvolger.
Laten we niet doen alsof Mojtaba, die net zijn halve familie kapot gebombardeerd heeft zien worden, een 'ander regime' vertegenwoordigd dan zijn voorganger/vader.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Wiens vader, en ik meen ook een zoon, zijn omgekomen door de aanvallen.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Een regime change met een zoon van de oude dictator die een enorme wrok schijnt te hebben en onder de macht van de Iraanse Garde staat.
Wat een top regime change
Én de wereldeconomie voor maanden, zo niet jaren te ontwrichten.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Miljaren er tegenaan klappen om een man van 86 te doden.
Er komen zelfs steeds meer berichten dat hij zich als martelaar heeft opgeofferd.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Miljaren er tegenaan klappen om een man van 86 te doden.
Precies.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:35 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Wiens vader, en ik meen ook een zoon, zijn omgekomen door de aanvallen.
En hij schijnt zelf dusdanig gewond te zijn geraaktdat er een been geamputeerd moest worden.
Dus heel dol zal hij niet zijn op de VS en Israël.
Deze oorlog is het einde van Amerika als supermachtquote:Op woensdag 1 april 2026 22:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Én de wereldeconomie voor maanden, zo niet jaren te ontwrichten.
Hij is mijn vriend niet hoor, en hij stuurt voorlopig alleen maar meer wapens die kant op.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:33 schreef Tjacka het volgende:
[..]
We zitten nog bij het eerste regime. Die alleen maar gaat extremiseren zodra jouw vriend zijn keutel in gaat trekken
Zondag weer Max Verstappen op TVquote:Op woensdag 1 april 2026 22:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En is de benzineprijs alweer omlaag?
Echt nietquote:Op woensdag 1 april 2026 22:38 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Zondag weer Max Verstappen op TV
Ik ben je vriend wel.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Hij is mijn vriend niet hoor, en hij stuurt voorlopig alleen maar meer wapens die kant op.
quote:Op woensdag 1 april 2026 22:37 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Deze oorlog is het einde van Amerika als supermacht
Denk het niet. Ze zijn wel vaker op hun bek gegaan. Ze zijn hardleers.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:37 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan weer vrij sterk.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:37 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dat lijkt mij geloofwaardig, ze waren daar ook niet achterlijk uiteraard en hadden allang in de gaten dat ze doelwit waren en gevolgd werden, heeeeel toevallig moesten ze even boven de grond vergaderen.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:35 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Er komen zelfs steeds meer berichten dat hij zich als martelaar heeft opgeofferd.
Qua vertrouwen, softpower en diplomatie hebben ze al heel veel macht verloren.quote:
Klopt, maar het is nog wat vroeg om daar definitieve conclusies aan te verbinden, denk ik. Het is vrij duidelijk dat één regime dat allemaal veroorzaakt heeft in de VS, eerst maar eens kijken hoe een opvolger het gaat doen met de herstelwerkzaamheden (als het niet een nieuwe MAGA is, uiteraard). Dat zal vele jaren duren, maar die kans moet er wel komen.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Qua vertrouwen, softpower en diplomatie hebben ze al heel veel macht verloren.
quote:Op woensdag 1 april 2026 22:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Denk het niet. Ze zijn wel vaker op hun bek gegaan. Ze zijn hardleers.
Een regionale macht blijven ze zonder meer. De USA verzwakt ook niet maar maakt andere blokken veel sterker...quote:Op woensdag 1 april 2026 22:39 schreef Elan het volgende:
[..]![]()
Ze hebben nog steeds met afstand de meeste en de meest geavanceerde de wapens.
Deze oorlog laat zien dat ze Iran een stuk sterker zijn tactisch dan in de USAquote:Op woensdag 1 april 2026 22:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij geloofwaardig, ze waren daar ook niet achterlijk uiteraard en hadden allang in de gaten dat ze doelwit waren en gevolgd werden, heeeeel toevallig moesten ze even boven de grond vergaderen.
Nou, veel is er niet nodig om een stuk slimmer te zijn dan bully Trump.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:46 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Deze oorlog laat zien dat ze Iran een stuk sterker zijn tactisch dan in de USA
Dat zijn toch wel opmerkelijke uitspraken. De Iraanse militaire capaciteit is volkomen gedecimeerd tot ondergronds opgeslagen Shaheds en raketten.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:46 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Niet als supermacht, wel als hegemon.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:37 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Even los van hun ontzettende gekloot overal bestaat er natuurlijk geen sterker leger dan dat van US.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:43 schreef Tjacka het volgende:
[..]
[..]
Een regionale macht blijven ze zonder meer. De USA verzwakt ook niet maar maakt andere blokken veel sterker...
Ja en nee.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:03 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Niet als supermacht, wel als hegemon.
Nou, dat hebben ze net even laten zien..not. Ja, ze hebben grotere bommen.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Even los van hun ontzettende gekloot overal bestaat er natuurlijk geen sterker leger dan dat van US.
In absolute aantallen, in expertise en technische suprematie.
Wat heb je aan dat leger als je er geen belangrijke strategische doelen mee kunt behalen?quote:Op woensdag 1 april 2026 23:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Even los van hun ontzettende gekloot overal bestaat er natuurlijk geen sterker leger dan dat van US.
Dat zei ik.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat heb je aan dat leger als je er geen belangrijke strategische doelen mee kunt behalen?
Leuk als je van explosies en dingen kapotmaken houdt, misschien.
Het is geen all out oorlog die ze daar voeren he.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou, dat hebben ze net even laten zien..not. Ja, ze hebben grotere bommen.
Het is geen modern legerquote:Op woensdag 1 april 2026 23:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, gewoon een kleine operatie.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is geen all out oorlog die ze daar voeren he.
De Verenigde Staten zijn sinds vorig jaar op ieder gegeven moment slechts vier jaar verwijderd van een mogelijke nieuwe Evangelische MAGA Techbro engnek. Eén termijn van een gematigde Republikein of van een Democraat brengt daar geen verandering in.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Klopt, maar het is nog wat vroeg om daar definitieve conclusies aan te verbinden, denk ik. Het is vrij duidelijk dat één regime dat allemaal veroorzaakt heeft in de VS, eerst maar eens kijken hoe een opvolger het gaat doen met de herstelwerkzaamheden (als het niet een nieuwe MAGA is, uiteraard). Dat zal vele jaren duren, maar die kans moet er wel komen.
Het zijn de beste bombardeerders ter wereld. Voor de rest hebben ze sinds de tweede wereldoorlog geen oorlog meer gewonnenquote:Op woensdag 1 april 2026 23:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat heb je aan dat leger als je er geen belangrijke strategische doelen mee kunt behalen?
Iran is anders behoorlijk kapot geschoten hun luchtmacht en marine ligt in puin. Dat zijn wezenlijke strategische overwinningen die bereikt zijn.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Epstein zit op een eiland met Elvis en Tupac. Dat is de stem die je erbij moet opzetten.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:42 schreef Elan het volgende:
Die tweet in de OP over Epstein en Israël is dat serieus ergens op gebaseerd? Of meer grappig/onderbuik.
HamasGODENquote:Op woensdag 1 april 2026 22:46 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Met wat er nog aan materieel en mankracht achter de hand is is de inzet tegen Iran inderdaad marginaal.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:11 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, gewoon een kleine operatie.
quote:Op woensdag 1 april 2026 23:13 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Epstein zit op een eiland met Elvis en Tupac. Dat is de stem die je erbij moet opzetten.
Afghanistan ook. Gelukkig is daar het Taliban regime niet meer terug gekomen.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Iran is anders behoorlijk kapot geschoten hun luchtmacht en marine ligt in puin. Dat zijn wezenlijke strategische overwinningen die bereikt zijn.
Vermoed maar daar heb ik verder geen bewijs voor dat als ze die straat van Hormuz echt oprecht zouden willen veiligstellen ze daar ook echt wel toe staat zijn. Maar dat Trump het nu misbruikt om de beurzen wereldwijd te manipuleren. Net als die gestoorde tarieven vorig jaar. En dat geld kan dan weer gebruikt worden om de volgende verkiezingen te kopen.
We hebben het toch over tactische genieën?quote:Op woensdag 1 april 2026 23:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Lekker een terroristische organisatie adoreren. Gaat het wel goed met je?
Toch is wat je er mee kunt ook weer heel beperkt. Van de Taliban op brommertjes en slippers konden ze gewoon niet winnen. En dat was nog een oorlog waar de Amerikaanse bevolking initieel achterstond. Iran is een maatje groter.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Afkloppen, ze plegen in elk geval geen grootschalige aanslagen meer in Westerse landen op de schaal van begin deze eeuw.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:15 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Afghanistan ook. Gelukkig is daar het Taliban regime niet meer terug gekomen.
Nu weet ik even niet of dit ironie is of dat je zo dom bent ,gezien je eerdere positie..quote:Op woensdag 1 april 2026 23:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Afkloppen, ze plegen in elk geval geen grootschalige aanslagen meer in Westerse landen op de schaal van begin deze eeuw.
In die zin is de boodschap dus wel duidelijk geweest na 9/11
Ik zou dat maar heel hard gaan afkloppen inderdaad.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Afkloppen, ze plegen in elk geval geen grootschalige aanslagen meer in Westerse landen op de schaal van begin deze eeuw.
Wat is jouw definitie van winnen?quote:Op woensdag 1 april 2026 23:21 schreef Tjacka het volgende:
Dus even serieus. Mensen in het topic die roepen dat de VS “gewonnen” heeft… ja, die kijken echt naar het verkeerde spelletje.
Iran kan militair niet winnen, dus spelen ze slim: overal tegelijk chaos, proxies, olie, scheepvaart. Bomben op je kop? Word je niet anti-regime van, maar juist pro.
Tactisch succes = ja. Strategisch winnen = nope. Wie nu zegt dat de VS “heeft gewonnen” heeft het concept van winnen gewoon niet begrepen.
Ja, en een seculier regime wil een (verstandig) deel van de bevolking zeer zeker wel, maar het platteland is alles behalve seculier en hun goeroe is als een martelaar gestorven door die verrotte amerikanen.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:21 schreef Tjacka het volgende:
Dus even serieus. Mensen in het topic die roepen dat de VS “gewonnen” heeft… ja, die kijken echt naar het verkeerde spelletje.
Iran kan militair niet winnen, dus spelen ze slim: overal tegelijk chaos, proxies, olie, scheepvaart. Bomben op je kop? Word je niet anti-regime van, maar juist pro.
Tactisch succes = ja. Strategisch winnen = nope. Wie nu zegt dat de VS “heeft gewonnen” heeft het concept van winnen gewoon niet begrepen.
Ja het kost Iran wat capaciteit en ze raken hun marine kwijt. Ook zijn ze wat leiders natuurlijk uitgedund, maar er zijn al weer nieuwe die de macht naar zich toetrekken.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Iran is anders behoorlijk kapot geschoten hun luchtmacht en marine ligt in puin. Dat zijn wezenlijke strategische overwinningen die bereikt zijn.
Vermoed maar daar heb ik verder geen bewijs voor dat als ze die straat van Hormuz echt oprecht zouden willen veiligstellen ze daar ook echt wel toe staat zijn. Maar dat Trump het nu misbruikt om de beurzen wereldwijd te manipuleren. Net als die gestoorde tarieven vorig jaar. En dat geld kan dan weer gebruikt worden om de volgende verkiezingen te kopen.
Heb je wel eens van een Pyrrhus-overwinning gehoord?quote:Op woensdag 1 april 2026 23:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van winnen?
Iran heeft bizarre verliezen geleden. Kut Iran hielp ook Rusland in de oorlog tegen Ukraine met hun Shahed drones. Constant gedreigd Israël van de planeet te vegen. Hamas en Hezbollah op grote schaal gesteund. Dus fuck die terroristen.
quote:Op woensdag 1 april 2026 23:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik zou dat maar heel hard gaan afkloppen inderdaad.
Preciesquote:Op woensdag 1 april 2026 23:36 schreef SoldMayor het volgende:
Als Trumpie vannacht de overwinning uitroept en ook daadwerkelijk de aanvallen gaat stoppen binnen 2 weken is er niet extreem veel veranderd. Ja Iran heeft grote schade opgelopen als het gaat om de marine en luchtmacht. Hun programma voor raketten heeft schade opgelopen maar als nog zijn ze in staat om ze af te vuren. Sterker nog vandaag was een de grootste aanvallen op Israël. Ook zijn er vele hoog geplaatste lui gedood maar die zijn alweer vervangen.
Het enige wat ik vermoed dat bereikt is in de paar weken oorlog is dat Iran sneller dan ooit een kernwapen wil gaan maken. Desnoods gaan ze shoppen in Rusland of Pakistan.
Het grote verschil is dat het geen 'gewoon' land is, het is een land met een onderdrukkend regime (en van dat soort landen zijn er veel van, maar dat boeit Trump niet). Het regime is kennelijk wel een vijand/gevaar voor Israel.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:41 schreef Tjacka het volgende:
[..]
PreciesAls je in hun schoenen stond en je land wordt aangevallen, zou jij ook alles doen om het maximale afschrikmiddel te hebben. Kernwapen of niet, het is gewoon overleven. Wie zegt dat ze het “niet mogen” als andere landen hetzelfde al hebben?
En eerlijk: een land met deze omvang, intelligentie, strategische ligging én potentiële economie kan heel snel een kernwapen ontwikkelen als ze dat willen.
15 van de 20 aanslag plegers kwamen uit Saudi-Arabië, het land wat ook veel geld naar de taliban overmaakt. De grote vriend van de VS.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is prima te handelen met landen die een kutregime hebben.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
15 van de 20 aanslag plegers kwamen uit Saudi-Arabië, het land wat ook veel geld naar de taliban overmaakt. De grote vriend van de VS.
Nog mooier. De vliegtuigen stegen op vanaf Amerikaanse vliegvelden. Niet vanaf Afghaanse.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
15 van de 20 aanslag plegers kwamen uit Saudi-Arabië, het land wat ook veel geld naar de taliban overmaakt. De grote vriend van de VS.
Welk regulier leger van Iran?quote:Op woensdag 1 april 2026 23:58 schreef inslagenreuring het volgende:
De enige manier van overwinning is als de VS een coup organiseert samen met het reguliere leger van Iran net zoals de Artesh een poging deed in 1980 t.o.v. het IRGC.
Dan hoeven er ook niet zoveel Amerikanen naartoe. Maar goed, dat heeft zorgvuldige uitwerking nodig.
Ja, om de zoveel maanden lees je wel dat men een poging heeft weten te verijdelen. Het enige wat je kunt zeggen is dat men iets teveel inferieure kwaliteit/mankracht heeft ingezet.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik zou dat maar heel hard gaan afkloppen inderdaad.
Want?quote:Op woensdag 1 april 2026 22:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze dachten dat het daarna zou aflopen als Venezuela: Maduro weg en dan iemand anders van het regime die bevend van angst zou samenwerken met de Amerikanen en/of wensdenken dat een deel van de anti-regime Iraniërs massaal de straten op zouden gaan om te demonstreren tegen de machthebbers.quote:
De duurste. De beste? Een stuk of 2 (Patriot en F-35, voor zolang het duurt). De rest kunnen wij beter.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:39 schreef Elan het volgende:
[..]![]()
Ze hebben nog steeds met afstand de meeste en de meest geavanceerde de wapens.
Je begrijpt niet, dat je jezelf tegenspreekt?quote:Op woensdag 1 april 2026 22:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zijn toch wel opmerkelijke uitspraken. De Iraanse militaire capaciteit is volkomen gedecimeerd tot ondergronds opgeslagen Shaheds en raketten.
En nu gijzelen ze ze hele wereldeconomie en zijn ze tactisch sterker?
Het IRGC is een loyalistisch leger, in de jaren 70 opgericht door Ruholla Khamenei. Dit is het leger loyaal aan de geestelijken.quote:
Ok, een marine hebben ze niet meer, daar heb je een punt. De rest kunnen we pas beoordelen als ze ook tegen de Amerikanen kunnen gaan vechten.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Iran zet wanhopig de laatste diplomatieke troefkaarten in omdat ze militair volledig vernederd zijn.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je begrijpt niet, dat je jezelf tegenspreekt?
Loyaler aan de staat Iran is dan toch ook aan het beleid van de ayatolla's en hun opvolgers? Gaan die ineens de protesten steunen omdat de Amerikanen een paar bommen gooien? En zorgen voor een regime chance?quote:Op donderdag 2 april 2026 00:12 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het IRGC is een loyalistisch leger, in de jaren 70 opgericht door Ruholla Khamenei. Dit is het leger loyaal aan de geestelijken.
Het "reguliere leger", de gewone strijdkrachten, zijn loyaler aan de staat Iran. Met veel meer soldaten maar minder financiën.
Historisch gezien is er altijd een machtsstrijd geweest.
Ja, net zoals in Afghanistan. Oh, wacht ...quote:Op woensdag 1 april 2026 23:58 schreef inslagenreuring het volgende:
De enige manier van overwinning is als de VS een coup organiseert samen met het reguliere leger van Iran net zoals de Artesh een poging deed in 1980 t.o.v. het IRGC.
Dan hoeven er ook niet zoveel Amerikanen naartoe. Maar goed, dat heeft zorgvuldige uitwerking nodig.
In jouw ogen? Ik zie dat anders.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Iran zet wanhopig de laatste diplomatieke troefkaarten in omdat ze militair volledig vernederd zijn.
Hoe spreekt dat elkaar tegen?
Nee. Iran is politiek gezien niet vergelijkbaar met een westers land. Het zou hetzelfde zijn als de Katholieke kerk die de macht zou hebben over de staat Nederland.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Loyaler aan de staat Iran is dan toch ook aan het beleid van de ayatolla's en hun opvolgers? Gaan die ineens de protesten steunen omdat de Amerikanen een paar bommen gooien? En zorgen voor een regime chance?
Totaal onvergelijkbaar.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, net zoals in Afghanistan. Oh, wacht ...
Ja, dat schreef ik eerder, alleen vraag ik mij af hoe jij komt bij dat 'een groot deel van de bevolking'?quote:Op donderdag 2 april 2026 00:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee. Iran is politiek gezien niet vergelijkbaar met een westers land. Het zou hetzelfde zijn als de Katholieke kerk die de macht zou hebben over de staat Nederland.
Een groot deel van de bevolking wil graag een seculier leven leiden.
Jij denkt dat ze alle 40.000 doodgeschoten zijn?quote:Op donderdag 2 april 2026 00:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dat schreef ik eerder, alleen vraag ik mij af hoe jij komt bij dat 'een groot deel van de bevolking'?
De geest van Jomanda is bij hem ingedaald.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dat schreef ik eerder, alleen vraag ik mij af hoe jij komt bij dat 'een groot deel van de bevolking'?
quote:BREAKING: Amerikaanse industriële gasspecialist Airgas heeft force majeure uitgeroepen en aan een klant laten weten dat het slechts tot 50% van hun normale maandelijkse heliumvraag zal kunnen leveren te midden van de Iran‑oorlog, volgens The Wall Street Journal.
Details omvatten:
• De wereld staat voor een ernstig heliumtekort door de afsluiting van de Straat van Hormuz, waardoor ongeveer 30% van de wereldwijde heliumvoorziening in gevaar is.
• Airgas heeft de klant laten weten dat het een toeslag van $13,50 per honderd kubieke voet boven de contractprijs zal toevoegen.
• Heliumvoorraden, die "kritisch voor AI" zijn, zijn "afgesneden", aldus de WSJ.
• Honderden gespecialiseerde cryogene containers, elk ter waarde van $1 miljoen, zitten nu vast in het Midden-Oosten.
De wereldwijde heliumvoorziening loopt risico.
Helium is al veel te goedkoop, want zodra het in de atmosfeer komt, ontsnapt het in de ruimte. De voorraad is dus eindig.quote:
Ja, interessant, hé? Waterstof vliegt op zich nog sneller de ruimte in, maar het is heel reactief, dus de kans dat het onderweg ergens mee reageert is groot. Maar helium is een edelgas. Dus dat is snel weg.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:49 schreef Since2003 het volgende:
Een tekort aan het op één na meest veelvoorkomende element in het universum.
De IRGC is het kloppende hart van dit Iraanse regime en er is nooit een noemenswaardige machtsstrijd geweest tussen hen en het leger. Het leger zijn “simpele” ambtenaren die de staat dienen en de IRGC is de backbone van de Islamitische republiek en daartegenover staat dat bij de IRGC invloedrijke figuren flinke economische belangen en macht hebben opgebouwd binnen Iran en de economie dankzij hun bevoorrechte en belangrijke posities.quote:Op donderdag 2 april 2026 00:12 schreef inslagenreuring het volgende:
Het IRGC is een loyalistisch leger, in de jaren 70 opgericht door Ruholla Khamenei. Dit is het leger loyaal aan de geestelijken.
Het "reguliere leger", de gewone strijdkrachten, zijn loyaler aan de staat Iran. Met veel meer soldaten maar minder financiën.
Historisch gezien is er altijd een machtsstrijd geweest.
De Iraanse autoriteiten hebben een miljoen aan grondtroepen tot hun beschikking. Als Washington D.C. bereid is om de vele lijkzakken te accepteren die gerepatrieerd moeten worden, kunnen ze dat avontuur aangaan.quote:Op woensdag 1 april 2026 23:18 schreef LXIV het volgende:
Toch is wat je er mee kunt ook weer heel beperkt. Van de Taliban op brommertjes en slippers konden ze gewoon niet winnen. En dat was nog een oorlog waar de Amerikaanse bevolking initieel achterstond. Iran is een maatje groter.
Als ze niet aan de grond komen dan bereiken ze niks. Op zeker moment valt er ook niks zinnigs meer te bombarderen. Ja, scholen, ziekenhuizen en ontziltingsinstallaties. Maar dan val je echt door de mand als USA zijnde. En als je wel aan de grond komt dan gaat er een vorm van Iraans verzet je gewoon langzaam maar zeker ontwrichten. Mag 20 jaar duren.
Dus wat moeten ze dan, als Iran zich gewoon niet overgeeft?
Alweer zo'n pessimistische post, daar word ik niet vrolijk van, waardeer wel jouw analyse.quote:Op donderdag 2 april 2026 01:00 schreef recidivist het volgende:
[..]
De IRGC is het kloppende hart van dit Iraanse regime en er is nooit een noemenswaardige machtsstrijd geweest tussen hen en het leger. Het leger zijn “simpele” ambtenaren die de staat dienen en de IRGC is de backbone van de Islamitische republiek en daartegenover staat dat bij de IRGC invloedrijke figuren flinke economische belangen en macht hebben opgebouwd binnen Iran en de economie dankzij hun bevoorrechte en belangrijke posities.
Net zoals je in de VS de al die congresleden hebt en het militaire industriële complex en Wallstreet/bankenwereld en tech-bro’s hebt die de grote geldschieters van presidentskandidaten en partijen zijn en dat is waar economische macht & politiek (of politieke elite) samenkomt en deze belangen versmelten tot een geheel. In Iran zit dat voornamelijk bij de IRGC en dan de hogere posities uiteraard.
Tot voor deze oorlog had je in Iran binnen dit islamitische regime machthebbers nog wel een beetje verschillende “tinten” (politiek verschillende stromingen) binnen het regime (ideologische kader) en zo ook bijv verschillende kranten die dan een bepaald geluid daarin en visie vertegenwoordigde. alleen is dat nu door deze oorlog vrijwel zeker helemaal weg.
Eén van die verschillende “tinten” was o.a. hoe Iran zich moest verhouden tot de buitenwereld en met name het Westen: pragmatischer op zoek naar een goede relatie vs juist harder opstellend en niet toegevend met als gevolg meer isolatie bijv (dit draaide bijna altijd om het kernenergie programma en wel of geen deal etc), of wat meer pragmatisme in het niet keihard toepassen van verplichte hoofdbedekking voor vrouwen in de publieke ruimte vs gewoon rechttoe rechtaan afdwingen door een religieuze politie op straat etc.
Dit speelveld zal zo goed als weg zijn. Waarschijnlijker is het dat Iran strakker een IRGC staat/regime gaat worden of al is geworden waar de hardliners direct de dienst uitmaken zonder enig tegenwicht of vroeger een speelveld met enig tegenwicht en alle vormen van meningsverschillen nu wordt beschouwd als een direct gevaar voor het overleven van het regime en noodzakelijk wordt geacht de kop in te drukken met repressie vanuit de alles of niets oorlog waar het nu in verkeerd. Meer dan ooit tevoren zal de beschuldiging sneller zijn dat iedereen die van de lijn van het regime afwijkt of er kritiek op heeft “een Mossad-agent landverrader is die het regime probeert omver te werpen”.
We zitten nog steeds bij het eerste regime.quote:Op woensdag 1 april 2026 22:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeker wel.
En regime change.
Nog even goed doorzetten dus.quote:Op donderdag 2 april 2026 05:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
We zitten nog steeds bij het eerste regime.
Al geweest: https://www.theatlantic.c(...)n-war-speech/686663/quote:Op donderdag 2 april 2026 01:53 schreef tjoptjop het volgende:
Is die toespraak van Trump straks of al geweest?
Wat ik bijzonder vind is dat je daar niet meer droneaanvallen ziet. Je had er een paar de afgelopen week, voor het eerst (dat het bekend was iig).quote:Op donderdag 2 april 2026 07:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]
Dat zijn er best veel in 24 uur.
Kan bij een nieuw deel ja.quote:Op donderdag 2 april 2026 07:56 schreef KaheemSaid het volgende:
Moet dit topic ook een andere naam hebben, omdat we ook de oorlog in Libanon hebben?
Misschien iets van 'globaal conflict' of 'wereldwijde militaire operaties'?quote:Op donderdag 2 april 2026 07:56 schreef KaheemSaid het volgende:
Moet dit topic ook een andere naam hebben, omdat we ook de oorlog in Libanon hebben?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |