Volgens mij als er berichten zijn over het christendom wat niet zo positief is komt het vrijwel altijd uit de katholieke hoek. Over de protestantse kerk hoe je niet zo vaak wat geloof ik.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:43 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Vergeleken met de overige stromingen zeker wel toch?
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar vind de stromingen in bijvoorbeeld Afrika en de VS wel leuk, waar gezongen en gedanst wordt in de kerk. Dat is zeker niet katholiek.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:43 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Vergeleken met de overige stromingen zeker wel toch?
Nouja dat is toch ook gewoon zo.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:42 schreef Perrin het volgende:
China spreekt zich verrassend duidelijk uit.
[ x ]
Zelfs Stevie Wonder ziet dat dat zo is.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:42 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Het Christendom gaat sowieso vaak over zonde en schuld.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:50 schreef MissButterflyy het volgende:
Katholieke kerk gaat toch vaak over zonde en schuld, en diensten zijn vaak ook in gezang in het latijn.
Ik word daar in ieder geval niet echt vrolijk van.
Het voornaamste verschil is dat de katholieke kerk een centraal gestuurd, hiërarchisch instituut is. "De protestantse kerk" is niet een instituut zoals de katholieke kerk dat wel is.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Volgens mij als er berichten zijn over het christendom wat niet zo positief is komt het vrijwel altijd uit de katholieke hoek. Over de protestantse kerk hoe je niet zo vaak wat geloof ik.
Al kan ik mis zitten. is nou ook weer niet dat ik het geloof heel erg volg
Driedubbel! Minstens! En aambeien! En met blote voetjes op een legoblokje gaat staan!quote:Op donderdag 2 april 2026 09:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja dat is toch ook gewoon zo.
Als Trump zich niet voor het karretje van de Antichrist had laten spannen dan was die straat gewoon nog open.
Die Amerikanen zijn gewoon mokerdom, dus die kan je het wellicht niet eens aanrekenen.
Verder hoop ik dat Netanyahu een dubbele netvliesloslating krijgt. Minstens. Gevaarlijke gek dat het is.
Ik vind katholieke diensten vaak juist wat luchtiger en minder zwaar dan anderen. En over het algemeen vind ik mensen uit overwegend katholieke streken van het land ook wat vriendelijker/gastvrijer.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:50 schreef MissButterflyy het volgende:
Katholieke kerk gaat toch vaak over zonde en schuld, en diensten zijn vaak ook in gezang in het latijn.
Ik word daar in ieder geval niet echt vrolijk van.
Bizar dat Europese leiders dat feit niet benoemen toch?quote:Op donderdag 2 april 2026 09:42 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Maar ook die hiërarchie wordt in de lokale praktijk vaak nogal soepeltjes 'gehandhaafd'.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het voornaamste verschil is dat de katholieke kerk een centraal gestuurd, hiërarchisch instituut is. "De protestantse kerk" is niet een instituut zoals de katholieke kerk dat wel is.
De discussie doet me wel weer aan Finkers denken.Bekijk deze YouTube-video
Herman Finkers is een opvallend voorbeeld van een - bij tijden - leutige katholiek, die nochtans (of juist daarom?) dol is op de oude tradities.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het voornaamste verschil is dat de katholieke kerk een centraal gestuurd, hiërarchisch instituut is. "De protestantse kerk" is niet een instituut zoals de katholieke kerk dat wel is.
De discussie doet me wel weer aan Finkers denken.Bekijk deze YouTube-video
Oh nee, ik zeg ook niet dat protestanten vrolijker en losser zijn, net als de diensten.quote:Op donderdag 2 april 2026 09:56 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het Christendom gaat sowieso vaak over zonde en schuld.
Maar bij Katholieken is er meer kans op genade (bijvoorbeeld via de biecht).
De kinderen van onze streng gereformeerde buren mochten (in de jaren 70 en 80) op zondagen niet buiten spelen. Wij (katholieken) mochten dat wel. Ik vond dat best wel zielig.
Katholieke diensten zijn, sinds het Tweede Vaticaans Concilie, in veel landen nauwelijks nog in het Latijn/Gregoriaans. Behalve op hoogtijdagen (en zelfs dan zijn er alternatieven).
Maar de laatste decennia is er in bepaalde gevallen wel weer de neiging tot een terugkeer naar tijden van vóór het Concilie.
Ik heb zowel Protestantse als Rooms-Katholieke diensten bijgewoond. Ik kan bepaald niet zeggen dat het protestantisme meer leutigheid met zich meebrengt. Zeker de preken - die ook langer duren, zelfs bij de toenmalige hervormden (nu deel van PKN) - waren vaak erg hard om te verstouwen.
Ik heb maar een pepermuntje genomen, voor een frissere smaak in de mond.
Zeker.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:05 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rika-israel-liveblog
Iran: zullen blijven aanvallen tot 'spijt en overgave' van VS en Israël
Trump zegt Iran nog 'twee tot drie weken hard te willen raken'. Iran reageert daarop en zegt te zullen doorvechten tot overgave van Israël en de VS.
Ik ben misdienaar geweest.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oh nee, ik zeg ook niet dat protestanten vrolijker en losser zijn, net als de diensten.
Maar vind katholieke diensten gewoon ook niet vrolijk, en heb er best wat bijgewoond.
Dat weet ik, ben zelf ook opgegroeid in een katholiek dorp. RK basisschool en elke kerst even een keer naar de kerk. Dat was allemaal vrij luchtig. Dat is natuurlijk ook totaal anders dan bijvoorbeeld het Poolse katholicisme.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:02 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Maar ook die hiërarchie wordt in de lokale praktijk vaak nogal soepeltjes 'gehandhaafd'.
Als je als katholieke homo wat angstig komt buurten bij deze of gene dorpspastoor omdat de paus zojuist iets onaangenaams heeft gezegd, dan zullen de meeste pastoors je wel sussen met "onze Lieve Heer heeft wel andere dingen aan zijn hoofd dan uw bedpartners".
Hoewel, wederom, er wel een kans is dat het de laatste decennia weer wat strenger en hiërarchischer wordt. De progressieve bewegingen in de RK-kerk zijn grotendeels stilgelegd en opgedroogd, die progressievere mensen kerken ook nauwelijks meer, en de conservatieven hebben weer de overhand.
Als je maar genoeg geld betaald aan de priester dan kan je vergeving krijgen bij de RKKquote:Op donderdag 2 april 2026 09:56 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het Christendom gaat sowieso vaak over zonde en schuld.
Maar bij Katholieken is er meer kans op genade (bijvoorbeeld via de biecht).
De kinderen van onze streng gereformeerde buren mochten (in de jaren 70 en 80) op zondagen niet buiten spelen. Wij (katholieken) mochten dat wel. Ik vond dat best wel zielig.
Katholieke diensten zijn, sinds het Tweede Vaticaans Concilie, in veel landen nauwelijks nog in het Latijn/Gregoriaans. Behalve op hoogtijdagen (en zelfs dan zijn er alternatieven).
Maar de laatste decennia is er in bepaalde gevallen wel weer de neiging tot een terugkeer naar tijden van vóór het Concilie.
Ik heb zowel Protestantse als Rooms-Katholieke diensten bijgewoond. Ik kan bepaald niet zeggen dat het protestantisme meer leutigheid met zich meebrengt. Zeker de preken - die ook langer duren, zelfs bij de toenmalige hervormden (nu deel van PKN) - waren vaak erg hard om te verstouwen.
Ik heb maar een pepermuntje genomen, voor een frissere smaak in de mond.
Wat dus leuk is als je op zoek bent naar een show, niet naar inhoud.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:01 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik vind katholieke diensten vaak juist wat luchtiger en minder zwaar dan anderen. En over het algemeen vind ik mensen uit overwegend katholieke streken van het land ook wat vriendelijker/gastvrijer.
In welke vorm 'de inhoud' ook wordt gegoten, het is allemaal door mensen bedacht.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als je maar genoeg geld betaald aan de priester dan kan je vergeving krijgen bij de RKK![]()
![]()
Overigens horen kerkdiensten over de inhoud te gaan, niet een clowns feestje zoals het bij de RKK is.
Leuk voor als je naar een theater gaat, dan wil je veel leven en show hebben. Niet als je naar een Christelijke dienst gaat.
[..]
Wat dus leuk is als je op zoek bent naar een show, niet naar inhoud.
Zuid-NL vriendelijker en gastvrij?? Hahahahaha, vandaar dat ik genoeg mensen uit die regio ken die weg gegaan zijn. En allemaal uit die regio zeggen ze hetzelfde: Gastvrij op het oppervlakte, in werkelijkheid alles behalve. Mes in de rug zodra je weg gaat.
Vanwaar toch altijd die geweldsfantasieën? Wat denk je er precies mee te bereiken?quote:Op donderdag 2 april 2026 10:26 schreef Elan het volgende:
Er gaat dus geen oplossing komen vanuit Iran.
Tijd voor geover geschut.
Net zo lang escaleren tot de uitkomst je bevalt. Quitte ou Double.quote:Op donderdag 2 april 2026 10:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vanwaar toch altijd die geweldsfantasieën? Wat denk je er precies mee te bereiken?
Een orgasme misschien?quote:Op donderdag 2 april 2026 10:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vanwaar toch altijd die geweldsfantasieën? Wat denk je er precies mee te bereiken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |