abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220437933
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Passende naam wel, dat 'progressieve' geneuzel van GL heeft de hele partij overgenomen.

Hopelijk zakken ze verder weg de irrelevantie in, in navolging van andere zogenaamde progressieve bewegingen.
Uitermate stom ook, want het gat zit op een echte sociaaldemocratische partij. Voor links-elitair geneuzel is er óók ruimte, daarom dat die fusie ook zo bijzonder is, want nu heb je precies geen van beide.
pi_220437978
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Uitermate stom ook, want het gat zit op een echte sociaaldemocratische partij. Voor links-elitair geneuzel is er óók ruimte, daarom dat die fusie ook zo bijzonder is, want nu heb je precies geen van beide.
Daar heb je ook Volt voor en voor de extremen PvdD, die zullen hier niet blij mee zijn. Maar ik denk sowieso dat links-elitair en 'progressief' een vrij laag plafond heeft in Nederland wat betreft het stemvee. Het is vooral (nog steeds) populair onder elite in academia en media. Die papegaaien nog steeds de progressieve elite uit de VS na. Daar hebben we leuke termen als wit in plaats van blank en 'tot slaaf gemaakten' aan te danken. Plus een hele bak misinformatie over allerlei onderwerpen die taboe zijn in die kringen.

Wellicht dat het zijn van het enige 'machtsblok' op links ze gaat helpen om in ieder geval niet verder weg te zakken.
  Moderator donderdag 26 maart 2026 @ 19:12:45 #4
375570 crew  Cyan9
pi_220438077
Gelukkig stemmen mensen niet alleen op een naam, maar op de inhoud. Mag ik toch hopen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220438097
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:01 schreef MoreDakka het volgende:
Daar heb je ook Volt voor en voor de extremen PvdD, die zullen hier niet blij mee zijn.
Ik denk dat ze er juist blij mee zijn, het vergroot hun USP wat ten opzichte van een wat verwaterd blokalternatief.
pi_220438101
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:12 schreef Cyan9 het volgende:
Gelukkig stemmen mensen niet alleen op een naam, maar op de inhoud. Mag ik toch hopen.
Zeker, de PVV kreeg niet voor niets zoveel zetels.
pi_220438407
Wat een verschrikkelijk slechte naam.

Vast en zeker geïnspireerd door de vrienden van de PLO en meteen afscheid kunnen nemen van alle conservatieve arbeiders van het oude PvdA.

Op naar progressieve linkse politiek! Want daar kan een partij naast Bij1 en Volt vast nog veel stemmers vinden.
pi_220438417
quote:
Ik denk vooral op een persoon.
pi_220438442
Rechts Nederland heeft ook een mening

Gelukkig zijn ze ook zo kritisch als het gaat om Ja21

Waar staan die eigenlijk voor? Niemand die het weet. Hebben ze uberhaupt een partijprogramma of hebben ze die laten liggen bij FvD samen met iemand die goed is in cijfers
pi_220439098
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik denk dat ze er juist blij mee zijn, het vergroot hun USP wat ten opzichte van een wat verwaterd blokalternatief.
Misschien, maar nog verdere versplintering zal niemand op links helpen. Uiteindelijk stemmen veel mensen toch strategisch over 'links of rechts'.
  donderdag 26 maart 2026 @ 20:55:10 #11
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220439159
https://www.telegraaf.nl/(...)og-in/144618133.html

quote:
Bram Moszkowicz: ’Voer de asielnoodwet alsnog in’
Opiniemaker Bram Moszkowicz vindt dat het tijd is om de asielnoodwet van Faber, die er in het kabinet Schoof uiteindelijk niet kwam door bezwaren van NSC, tóch in te voeren.

De wet sneuvelde door juridische haken en ogen, maar volgens de jurist en opiniemaker is er nu voldoende aanleiding om de wet alsnog in te voeren.

Voormalig asielminister Mona Keijzer schuift ook aan.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220439468
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_220439580
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:48 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Gelukkig zijn ze ook zo kritisch als het gaat om Ja21

Waar staan die eigenlijk voor? Niemand die het weet.
Officieel voor "Juiste Antwoord 21", maar iedereen weet dat het Joost Annabel 21 is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220439588
quote:
Toch, in behoudendere rode gebieden schrikt deze naam wel af. Ik vind het een domme keus, puur gericht op winst in de grote steden. Het platteland laten ze hiermee wel meer links liggen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220439606
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:53 schreef nostra het volgende:

[..]
De fusie is niet bijzonder, ze hebben al 25 jaar dezelfde standpunten en praktisch hetzelfde programma. Dan is het onhoudbaar om naast elkaar te blijven staan en elke keer "wat hij/zij zegt, daar ben ik het 100% mee eens" te moeten zeggen. Het werd al haast potsierlijk.
pi_220439812
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 22:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
De fusie is niet bijzonder, ze hebben al 25 jaar dezelfde standpunten en praktisch hetzelfde programma. Dan is het onhoudbaar om naast elkaar te blijven staan en elke keer "wat hij/zij zegt, daar ben ik het 100% mee eens" te moeten zeggen. Het werd al haast potsierlijk.
Ja, dat de PvdA zichzelf opgeheven heeft is inderdaad jammer.
  donderdag 26 maart 2026 @ 23:03:05 #17
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220439852
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 22:53 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja, dat de PvdA zichzelf opgeheven heeft is inderdaad jammer.
komt weer een nieuwe sociaal democratische partij lijkt me
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 26 maart 2026 @ 23:04:48 #18
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220439858
https://www.telegraaf.nl/(...)nodig/144560735.html

misschien ff rap wat prefab huizen neerzetten in weilanden , of kan dat nog steeds niet vanwege de stikstof ?
quote:
Minister stuurt smeekbede aan gemeenten: nú noodopvang voor asielzoekers nodig
den haag - Asielminister Bart van den Brink (CDA) doet een ’klemmend beroep’ op gemeenten om extra bedden voor asielzoekers te vinden.

Als niet snel ’acuut inzetbare spoed-noodopvang’ wordt opgetuigd in het land, dreigt een ’onbeheersbare situatie’.
Emile Kossen
Verslaggever migratie en integratie
17:00 uur | vandaag
|
update 20:07
Van den Brink stuurt vandaag een alarmerende brief naar alle 342 gemeenten waarin hij de noodsituatie in de asielketen aan de kaak stelt. Het tekort aan verblijfsplaatsen voor asielzoekers is groot en groeiende, schrijft hij. „Op korte termijn gaat het om een tekort van 4.500 plekken; dat tekort loopt op tot 7.900 plekken einde zomer.”

De CDA-minister doet daarom een ’klemmend beroep op alle gemeenten om zo snel als mogelijk plekken voor acuut inzetbare spoed-noodopvang te realiseren’. Hoe snel? ’We hebben ze per direct nodig’. Dat soort tijdelijke maatregelen zijn bedoeld ’om te voorkomen dat de situatie de komende weken onbeheersbaar wordt’.

Sporthallen en noodtenten
Na eerdere noodkreten gingen gemeenten op zoek naar locaties zoals sporthallen, die snel en relatief gemakkelijk kunnen worden klaargemaakt voor asielzoekers.

Van den Brink noemt ook andere opties die kunnen helpen: meer (nareizende) statushouders in hotels plaatsen en meer asielzoekers laten wonen in azc’s dan in bestuursakkoorden is afgesproken, zolang dat ’beheersbaar en veilig kan’.
https://www.ad.nl/utrecht(...)sten-bizar~a7f47963/

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 26-03-2026 23:16:06 ]
  Moderator donderdag 26 maart 2026 @ 23:52:21 #19
5428 crew  miss_sly
pi_220439996
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:44 schreef Kickinalfa het volgende:

Vast en zeker geïnspireerd door de vrienden van de PLO en meteen afscheid kunnen nemen van alle conservatieve arbeiders van het oude PvdA.

Op naar progressieve linkse politiek! Want daar kan een partij naast Bij1 en Volt vast nog veel stemmers vinden.

Wat heeft de PLO hier mee te maken?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 27 maart 2026 @ 00:15:42 #20
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220440050
quote:

PvdA is altijd progressief geweest.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator vrijdag 27 maart 2026 @ 01:31:55 #21
375570 crew  Cyan9
pi_220440214
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 22:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Toch, in behoudendere rode gebieden schrikt deze naam wel af. Ik vind het een domme keus, puur gericht op winst in de grote steden. Het platteland laten ze hiermee wel meer links liggen.
Ik zou het toch wel treurig vinden als de naam van een partij er voor gaat zorgen dat er niet op gestemd wordt.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220440221
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 01:31 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik zou het toch wel treurig vinden als de naam van een partij er voor gaat zorgen dat er niet op gestemd wordt.
Dat geeft wel het debet aan van de gemiddelde kiezer.

Het niet lezen van partijprogramma's, stemmen op oneliners en campagneleuzen en op identity politics.

Misschien wordt het tijd voor Geert Wilders als minister-president zodat we de idiocracy kunnen voltooien a la de VS
pi_220440297
Left Laser mag eindelijk het kamergebouw in. :D

Bekijk deze YouTube-video
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5
pi_220440734
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 01:31 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Een naamkeus geeft wel iets weg van de inhoud, in dit geval. Progressief is belangrijker dan sociaal, blijkbaar.
pi_220440744
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 23:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat heeft de PLO hier mee te maken?
Een splaakgeblek vermoed ik.
pi_220440754
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)nodig/144560735.html

misschien ff rap wat prefab huizen neerzetten in weilanden , of kan dat nog steeds niet vanwege de stikstof ?
[..]
https://www.ad.nl/utrecht(...)sten-bizar~a7f47963/
Misschien toch maar eens de strenge asielwet invoeren en de instroom laten dalen.
pi_220440773
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 06:49 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Misschien toch maar eens de strenge asielwet invoeren en de instroom laten dalen.
Instroom asiel is in 2025 met een kwart gedaald, van 32.000 naar 24.000. Vrij lage getallen dus. Blijkbaar heeft dat totaal geen invloed op stemgedrag of op geklaag over asiel, dus ik zou maar aan wat anders beginnen. Sowieso is het op gebied van woningbouw natuurlijk hooguit een hele kleine druppel op een hele grote plaat, dus een nogal rare focus. Die 6 tot 8% van de vrijkomende sociale huurwoningen lossen niets van het woningtekort op.
pi_220440775
quote:

[..]
Zo lang fatsoenlijke wetten in elkaar draaien veel te hoog gegrepen is voor de boze rechtse politici, moet je het daar niet van hebben.

Overigens is de instroom helemaal niet zo heel hoog, we hebben de keten (heel bewust) vast laten lopen…
pi_220440838
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 06:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zo lang fatsoenlijke wetten in elkaar draaien veel te hoog gegrepen is voor de boze rechtse politici, moet je het daar niet van hebben.

Overigens is de instroom helemaal niet zo heel hoog, we hebben de keten (heel bewust) vast laten lopen…
Ja je zou toch mogen verwachten dat er wel iets komt vanuit het huidige kabinet voor het einde van dit jaar.
pi_220440843
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 06:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Instroom asiel is in 2025 met een kwart gedaald, van 32.000 naar 24.000. Vrij lage getallen dus. Blijkbaar heeft dat totaal geen invloed op stemgedrag of op geklaag over asiel, dus ik zou maar aan wat anders beginnen. Sowieso is het op gebied van woningbouw natuurlijk hooguit een hele kleine druppel op een hele grote plaat, dus een nogal rare focus. Die 6 tot 8% van de vrijkomende sociale huurwoningen lossen niets van het woningtekort op.
Net als met “ze moeten beter integreren” zijn dit eeuwig verplaatsende doelpalen Hanca.
pi_220440858
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:10 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Net als met “ze moeten beter integreren” zijn dit eeuwig verplaatsende doelpalen Hanca.
Weet je wat eeuwig verplaatsende doelpalen zijn? Zogenaamd tijdelijke azcs.

https://nos.nl/artikel/26(...)-na-dinsdag-dwangsom

https://www.rtl.nl/nieuws(...)-klem-gevolg-van-het

https://www.nu.nl/binnenl(...)-anderhalf-jaar.html

Zolang je niks aan de instroom doet is het dweilen met de kraan open.en blijven we eeuwig met een woningtekort zitten.

Maar wie weet zit ik ernaast en kunnen ze straks in 1 van de 10 d66 campagne steden wonen.
pi_220440859
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:10 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ja, bij een instroom van 0 gaan ze over een te lage uitstroom beginnen. De zondebok is gevonden en dat de invloed van die zondebok op het daadwerkelijke probleem zeer klein is doet er dan niet toe. Een beetje de huidige ongeïnformeerde kiezer in een notedop, helaas.
pi_220440867
quote:
Je weet dat dit puur en alleen komt omdat ze vrijwel alle permanente AZCs hebben gesloten? Ja, dan creëer je je eigen probleem, terwijl er geen feitelijk probleem is.
pi_220440871
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:08 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja je zou toch mogen verwachten dat er wel iets komt vanuit het huidige kabinet voor het einde van dit jaar.
Dat hoop ik wel, maar er is veel gesloopt afgelopen jaren. En ze hebben zich vooralsnog verbonden aan dat onnozele asielpakket, waardoor de al overbelaste IND het nog drukker gaat krijgen.
Dus erg gunstig zijn de voortekenen niet…
pi_220440892
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat hoop ik wel, maar er is veel gesloopt afgelopen jaren. En ze hebben zich vooralsnog verbonden aan dat onnozele asielpakket, waardoor de al overbelaste IND het nog drukker gaat krijgen.
Dus erg gunstig zijn de voortekenen niet…
Ja, iedereen die zich druk maakt over de asielketen en overvolle AZC's moet fel tegen die domme asielwetten zijn. Gelukkig lijkt het er steeds meer op dat in de Eerste Kamer wel mensen met verstand zitten, ze hebben de laatste tijd al meer wetten weggestemd en deze zouden er heel goed bij kunnen komen.

Dan eindelijk die spreidingswet eens uitvoeren en dat probleem is dan grotendeels opgelost.
  Moderator vrijdag 27 maart 2026 @ 07:33:28 #36
5428 crew  miss_sly
pi_220440956
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:14 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Weet je wat eeuwig verplaatsende doelpalen zijn? Zogenaamd tijdelijke azcs.

https://nos.nl/artikel/26(...)-na-dinsdag-dwangsom

https://www.rtl.nl/nieuws(...)-klem-gevolg-van-het

https://www.nu.nl/binnenl(...)-anderhalf-jaar.html

Zolang je niks aan de instroom doet is het dweilen met de kraan open.en blijven we eeuwig met een woningtekort zitten.

Maar wie weet zit ik ernaast en kunnen ze straks in 1 van de 10 d66 campagne steden wonen.
De instroom is met bijna een kwart gedaald. Dat is een feit.
Dit probleem ligt dus niet aan de instroom. Dus de spreidingswet goed uitvoeren en de asielketen op orde brengen lossen de problemen met de peperdure tijdelijke opvang op.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 27 maart 2026 @ 07:39:51 #37
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220441004
quote:

[..]
voor de huidige problemen moet en er huizen gebouwd worden , in de weilanden , dat is goedkoper dan hele dure en lastige grond zoeken in de binnensteden
  vrijdag 27 maart 2026 @ 07:41:10 #38
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220441012
quote:

[..]

terwijl je in weilanden heel snel prefab container dorpjes kan neerzetten

koeien protesteren niet bij de hoge raad en gemeenteraad,
al staan koeien tegenwoordig 24/7 binnen
pi_220441049
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Jij vindt dat Nederland huizen moet bouwen die niet verbonden zijn met het elektriciteitsnet? En wie willen er dan wonen in zo'n woning?
  vrijdag 27 maart 2026 @ 07:49:13 #40
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220441054
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij vindt dat Nederland huizen moet bouwen die niet verbonden zijn met het elektriciteitsnet? En wie willen er dan wonen in zo'n woning?
statushouders , asielzoekers , dakloze Nederlanders, Oekraïners, Iraniers en andere klimaat vluchtelingen ( die komen nog) en dan kunnen ze ook aan het werk
pi_220441067
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
statushouders en asielzoekers en dan kunnen ze ook aan het werk
Nee, die willen en kunnen ook geen huis krijgen zonder elektriciteit. Zaken als een koelkast en een computer/laptop zijn tegenwoordig basisbehoeften. En koken ook: nieuwe huizen krijgen geen gasaansluiting, als je dan ook geen aansluiting hebt op het elektriciteitsnet kun je niet koken.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 07:52:12 #42
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220441071
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die willen en kunnen ook geen huis krijgen zonder elektriciteit. Zaken als een koelkast en een computer/laptop zijn tegenwoordig basisbehoeften. En koken ook: nieuwe huizen krijgen geen gasaansluiting, als je dan ook geen aansluiting hebt op het elektriciteitsnet kun je niet koken.
je vergeet stikstof , slagschaduw , hoogwaardig OV en wolven
pi_220441107
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je vergeet stikstof , slagschaduw , hoogwaardig OV en wolven
Nee, jij zwamt weer eens volledig uit je nek. Bouwen gaat niet in gebieden waar het elektriciteitsnet vol is. Zo simpel is het gewoon.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 07:58:09 #44
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220441113
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, jij zwamt weer eens volledig uit je nek. Bouwen gaat niet in gebieden waar het elektriciteitsnet vol is. Zo simpel is het gewoon.
Ik had het niet over bouwen, voor electra dan kan een generator en zonnepanelen tijdelijk uitkomst bieden
Men ( ambtenarij) is halsstarrig, koppig

quote:

stikstof , slappe grond ,hoogwaardig OV , geiten stallen
Rijk en gemeenten botsen opnieuw over Spreidingswet, Asielminister voert de druk op

quote:
Rijk en gemeenten botsen opnieuw over Spreidingswet, Asielminister voert de druk op
Jippie 26-03-2026 20:52 print
De druk op de Nederlandse asielketen bereikt een nieuw kookpunt.

Terwijl de verkiezingsuitslagen van twee weken geleden een duidelijke verschuiving in het lokale sentiment laten zien, dwingt de realiteit van een groeiend opvangtekort het kabinet tot scherpe maatregelen.

Minister Van den Brink (Asiel en Migratie) laat in een recente brief aan alle burgemeesters weten dat de Spreidingswet onverminderd van kracht blijft.

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-03-2026 08:33:10 ]
pi_220441390
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik had het niet over bouwen, voor electra dan kan een generator en zonnepanelen tijdelijk uitkomst bieden
Prefab is gewoon bouwen. Daarmee moet je ook gewoon aan de bouwvoorschriften voldoen (gelukkig). Het is een snelle manier van bouwen, vooral in de fabriek, maar dat je gewoon elektriciteitsaansluitingen (en riool, water, wegen e.d., dat ligt er ook niet zo maar) nodig hebt blijft zo. Qua fundering verandert er ook niet veel tov traditionele bouw, heien moet bijvoorbeeld ook nog steeds in een heel stuk van Nederland.

Dus nee, het is geen kwestie van zo maar lukraak wat neersmijten in een weiland.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 08:57:18 #46
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220441407
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Prefab is gewoon bouwen. Daarmee moet je ook gewoon aan de bouwvoorschriften voldoen (gelukkig). Het is een snelle manier van bouwen, vooral in de fabriek, maar dat je gewoon elektriciteitsaansluitingen (en riool, water, wegen e.d., dat ligt er ook niet zo maar) nodig hebt blijft zo. Qua fundering verandert er ook niet veel tov traditionele bouw, heien moet bijvoorbeeld ook nog steeds in een heel stuk van Nederland.

Dus nee, het is geen kwestie van zo maar lukraak wat neersmijten in een weiland.

In Utrecht wel
https://www.gelderlander.(...):%20947%20euro%20per

daar passen wel wat woningzoekenden in , de eerste 15 jaar

quote:
De gestapelde wooncontainers aan de Pagelaan hadden vorig jaar zomer al opgeleverd moeten worden, maar liepen vanwege financiële tegenvallers door bouw- en rentekostenstijgingen vertraging op.

De tijdelijke woningen mogen er maximaal 10 jaar staan.

De bewoners mogen maximaal 27 jaar zijn en komen, afhankelijk van hun inkomen, in aanmerking voor een huurtoeslag.
pi_220441480
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 08:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
In Utrecht wel
https://www.gelderlander.(...):%20947%20euro%20per

daar passen wel wat woningzoekenden in , de eerste 15 jaar
[..]

Deze zijn gewoon aangesloten op elektriciteit en riool e.d. en liggen ook niet in een weiland.
In Groningen halen ze dergelijke woningen weer weg, omdat ze ongeschikt zijn:
https://www.oogtv.nl/2024(...)althy-ageing-campus/
https://sikkom.nl/actueel(...)abel-A-28480664.html
's Winters niet warm te krijgen, 's zomers niet te harden zo heet, verschrikkelijk gehorig en volgens mij is er tijdens het bestaan van deze woningen geen jaar geweest dat er geen lekkages waren. Dit type bouw voldoet gewoon niet. Is ook geen prefab, dit zijn containerwoningen en dat is totaal wat anders.

Containerwoningen in Utrecht voldoen ook niet echt aan de bouwnormen, daarom die 'max 27 jaar' eis: de eisen voor studentenwoningen zijn lager.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 09:10:57 #48
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220441490
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220441536
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 07:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
stikstof , slappe grond ,hoogwaardig OV , geiten stallen
[..]

Je zag bij de lokale gemeenteraadsverkiezingen ook al dat de focus erg lag op de spreidingswet.
Mensen willen dat niet.
Kan nog best hoog gaan oplopen op bepaalde plekken.
pi_220441757
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:19 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Je zag bij de lokale gemeenteraadsverkiezingen ook al dat de focus erg lag op de spreidingswet.
Mensen willen dat niet.
Kan nog best hoog gaan oplopen op bepaalde plekken.
Het was pas onderwerp 5 in de afwegingen, niet groter maken dan het is:
https://www.binnenlandsbe(...)%20publieke%20sector

https://www.citisens.nl/p(...)adsverkiezingen2026/
pi_220441864
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was pas onderwerp 5 in de afwegingen, niet groter maken dan het is:
https://www.binnenlandsbe(...)%20publieke%20sector

https://www.citisens.nl/p(...)adsverkiezingen2026/
Ik ben bij een aantal debatten geweest en bepaalde partijen probeerde de plannen aangaande de spreidingswet over de verkiezingen heen te tillen.
Dus pas de planning na de verkiezingen kenbaar te maken aan het grote publiek.
Lijkt mij een gevalletje kiezersbedrog.
Maar wat lokale partijen besloten daar niet aan mee te werken en hebben de plannen naar buiten gebracht.
Dat gaf wel verhitte discussies op de debatten.
Niet voor niets dat de lokale partijen en FvD zo veel winst hebben gepakt.
pi_220441896
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:51 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik ben bij een aantal debatten geweest en bepaalde partijen probeerde de plannen aangaande de spreidingswet over de verkiezingen heen te tillen.
Dus pas de planning na de verkiezingen kenbaar te maken aan het grote publiek.
Lijkt mij een gevalletje kiezersbedrog.
Maar wat lokale partijen besloten daar niet aan mee te werken en hebben de plannen naar buiten gebracht.
Dat gaf wel verhitte discussies op de debatten.
Lokale partijen zijn niet allemaal tegen AZCs. Helemaal niet, zelfs. AZCs spelen ook lang niet overal, op sommige plekken is er genoeg opvang in de regio dat er geen AZC bij hoeft van de spreidingswet, andere gemeenten hebben naar volle tevredenheid hun deel al ingevuld, zonder dat er nu nog enige klacht is van een inwoner.

De verkiezingen als 'anti-spreidingswet' invullen is dan ook niet alleen simplistisch, ook gewoon onwaar. Het sentiment was wel anti-Den Haag, ik denk dat we dat wel mogen concluderen. Maar dat had dus meer met andere onderwerpen dan met de spreidingswet te maken. Wonen en bouwen stond op 1, klimaat en energie op 2 en leefbaarheid & openbare ruimte op 3.
pi_220441908
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lokale partijen zijn niet allemaal tegen AZCs. Helemaal niet, zelfs. AZCs spelen ook lang niet overal, op sommige plekken is er genoeg opvang in de regio dat er geen AZC bij hoeft van de spreidingswet, andere gemeenten hebben naar volle tevredenheid hun deel al ingevuld, zonder dat er nu nog enige klacht is van een inwoner.

De verkiezingen als 'anti-spreidingswet' invullen is dan ook niet alleen simplistisch, ook gewoon onwaar. Het sentiment was wel anti-Den Haag, ik denk dat we dat wel mogen concluderen. Maar dat had dus meer met andere onderwerpen dan met de spreidingswet te maken. Wonen en bouwen stond op 1, klimaat en energie op 2 en leefbaarheid & openbare ruimte op 3.
Maar het één staat niet los van het ander ;)
pi_220441926
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:58 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Maar het één staat niet los van het ander ;)
Wel dus. Dat blijkt uit dat onderzoek.
pi_220441954
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel dus. Dat blijkt uit dat onderzoek.
Dan klopt dat onderzoek niet.
Asielzoekers worden statushouders en die krijgen vaak voorrang op de woningmarkt.

Dat is allemaal besproken tijdens die debatten.

Was wel leerzaam om daarbij te zijn.
Ik kan het je aanraden.
Dan zie gelijk wat er besproken wordt en wie er aan het liegen is.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 10:09:04 #56
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220442007
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
's Winters niet warm te krijgen, 's zomers niet te harden zo heet, verschrikkelijk gehorig en volgens mij is er tijdens het bestaan van deze woningen geen jaar geweest dat er geen lekkages waren. Dit type bouw voldoet gewoon niet. Is ook geen prefab, dit zijn containerwoningen en dat is totaal wat anders.

Containerwoningen in Utrecht voldoen ook niet echt aan de bouwnormen, daarom die 'max 27 jaar' eis: de eisen voor studentenwoningen zijn lager.
ja ze mogen maximaal 10 jaar blijven staan , maar wel met de volledige huursubsidie, dat wel

maar het was niet makkelijk, die bouwvergunning ze mochten slechts de helft van het aantal bouwen , er groeien zeldzame planten
pi_220442024
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:51 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat is ook maar net welke kant je op wilt redeneren. De lokalen zijn bij elkaar ongeveer even groot gebleven. Er zijn wel nieuwe boze lokale partijen groot geworden maar dan was dat vaak ten koste van andere lokale partijen.

En ja de FvD is fors gegroeid maar dat is ook vrij eenvoudig omdat ze in veel meer gemeenten meededen dan de vorige verkiezingen. Sowieso is de doorbraak van uiterst rechts in de gemeenteraden veel later en beperkter dan landelijk of provinciaal. Wat ook logisch is gezien de problemen die dat zo’n partij direct oplevert (zie ook FvD nu waar voor de nieuwe raden geïnstalleerd zijn het al afsplitsingen regent).

En je ziet ook dat ze lokaal veel van de PVV afsnoepen als die de vorige keer meededen, het totale aandeel wordt dan lokaal niet veel groter.

De uitslag in Staphorst is in die zin wel aardig illustratief.
Vorig jaar hadden PVV, JA21 en FvD daar samen 28,5% van de stemmen. Nu had de FvD een spectaculaire entree met maar liefst 14% van de stemmen. Dikke winst natuurlijk maar op het potentieel voor die hoek van het spectrum…
  vrijdag 27 maart 2026 @ 10:15:52 #58
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220442074
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 09:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

het is huisvesting voor starters , dat hoeven geen studenten te zijn , die zijn al blij als ze bij pa en ma weg zijn

ze zullen best langer blijven staan dan 10 jaar die staan er over 30 jaar nog , opgetopt en wel

https://www.gelderlander.(...)-ankerloos~a94524fe/
Het is PRO volk , die hebben het niet koud en zijn altijd op reis , daar wil je als oudere niet tussen zitten

https://www.telegraaf.nl/(...)eisen/144642169.html
quote:
NOS schrijft dat het kindertal in 2010 1,8 per vrouw was en in 2024 daalde dit naar 1,43 per vrouw. In diezelfde periode stegen de huizenprijzen sterk.

Daniel van Wijk (onderzoeker NIDI) zegt: ,,Hoe je woont, bepaalt dus voor een belangrijk deel je levenspad." Jongvolwassenen wonen vaker in een appartement, wat als minder geschikt gezien wordt om een gezin te stichten.

Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen die in een koopwoning wonen het vaakst een kind krijgen.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 27-03-2026 12:38:07 ]
pi_220443333
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 10:02 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dan klopt dat onderzoek niet.
Asielzoekers worden statushouders en die krijgen vaak voorrang op de woningmarkt.

Dat is allemaal besproken tijdens die debatten.

Was wel leerzaam om daarbij te zijn.
Ik kan het je aanraden.
Dan zie gelijk wat er besproken wordt en wie er aan het liegen is.
Je weet dat ik commissielid ben (en nog steeds misschien straks wel raadslid)? Ik woon ze dus niet alleen bij, ik voer ze.

En politici die statushouders de schuld geven van de tekorten op de woningmarkt, die liegen. Het is echt maar 8% van de vrijkomende sociale huur, dus echt een heel klein deel van de woningmarkt, die naar statushouders gaat. Politici die een AZC koppelen aan het huisvesten van statushouders, die liegen. Of je een AZC in je gemeente hebt heeft geen invloed op hoeveel statushouders je moet vestigen.
pi_220443495
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 12:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet dat ik commissielid ben (en nog steeds misschien straks wel raadslid)? Ik woon ze dus niet alleen bij, ik voer ze.

En politici die statushouders de schuld geven van de tekorten op de woningmarkt, die liegen. Het is echt maar 8% van de vrijkomende sociale huur, dus echt een heel klein deel van de woningmarkt, die naar statushouders gaat. Politici die een AZC koppelen aan het huisvesten van statushouders, die liegen. Of je een AZC in je gemeente hebt heeft geen invloed op hoeveel statushouders je moet vestigen.
Dat is weer spelen met cijfers want niet 8% van de Nederlandse bevolking is statushouder.
Dus statushouders krijgen wel voorrang op de sociale huurwoningen.

Wel leuk dat je commissielid bent en ik hoop dat je raadslid word :)
pi_220443647
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 12:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat is weer spelen met cijfers want niet 8% van de Nederlandse bevolking is statushouder.
Dus statushouders krijgen wel voorrang op de sociale huurwoningen.
Ik ontken ook niet dat er voorrang is. Maar stel dat je een wachtrij hebt van 7 jaar, dan scheelt het 6 maanden op die wachtrij zonder statushouders. Daar is niemand echt mee geholpen. 6,5 jaar is nog steeds te lang.

En zonder voorrang is natuurlijk niet zonder statushouders: uiteindelijk scheelt het na een paar jaar natuurlijk niets, omdat de statushouders dan op de reguliere wachtlijst komen.

quote:
Wel leuk dat je commissielid bent en ik hoop dat je raadslid word :)
Ik word nu woensdag iig opnieuw beëdigd als commissielid, dan de formatie nog even afwachten. Maar grote kans dat ik in elk geval wonen en financiën in mijn portefeuille krijg.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 27-03-2026 13:11:16 ]
pi_220443684
quote:

Een zeer terecht doemscenario dat jij hier voor Nederland schetst. Welke oplossingen zie jij?

We kunnen natuurlijk proberen om de superdemocratische, cultuurconservatieve groeperingen in onze Tweede Kamer via het stembiljet naar voren te schuiven. Dit is natuurlijk wel een erg omslachtige en slepende procedure. Helemaal gezien de laatste twee jaar.

Mijn voorkeur heeft wapenleveranties uit het Witte Huis (of het Kremlin, zo u wilt) aan deze patriottische, cultuurconservatieve groeperingen. Dit heeft men in het verleden ook gedaan bij de Moejahedien, Contras en andere junta's a la Pinochet. Zeer effectief. Dan zetten we in één klap de omslachtige, bureaucratische EU buitenspel. en hebben we die slinkse progessiefjes gelijk bij de lurven.

Wat denk jij?
pi_220444149
De motie om Keijzer terug naar BBB te halen is aangepast naar "mediation om weer normaal met elkaar om te kunnen gaan".
https://www.ad.nl/politie(...)ering-komt~aaaede3a/

Ze zien dus zelf al in dat samengaan het niet meer gaat worden. En Keijzer heeft inmiddels wat personeel overgehaald voor haar te werken.

Morgen het BBB congres, met dit en de vrij dramatische lokale verkiezingen samen wordt dat wel vuurwerk.
pi_220444171
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 13:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ontken ook niet dat er voorrang is. Maar stel dat je een wachtrij hebt van 7 jaar, dan scheelt het 6 maanden op die wachtrij zonder statushouders. Daar is niemand echt mee geholpen. 6,5 jaar is nog steeds te lang.

En zonder voorrang is natuurlijk niet zonder statushouders: uiteindelijk scheelt het na een paar jaar natuurlijk niets, omdat de statushouders dan op de reguliere wachtlijst komen.
[..]
Ik word nu woensdag iig opnieuw beëdigd als commissielid, dan de formatie nog even afwachten. Maar grote kans dat ik in elk geval wonen en financiën in mijn portefeuille krijg.
Je bent iig wel een echte politicus.
Uitspraken van anderen volledig opblazen en uit z'n verband trekken.
En je eigen uitspraken nuanceren.
pi_220444193
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:14 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Je bent iig wel een echte politicus.
Uitspraken van anderen volledig opblazen en uit z'n verband trekken.
En je eigen uitspraken nuanceren.
Ik blaas nergens een uitspraak op, ik geef je aan wat het effect van het opheffeh van de voorrang van statushouders op de woningmarkt is: bijna niks in het begin tot helemaal niks op de lange termijn. Dat is ook de hele tijd mijn uitspraak geweest. Ik ontken de voorrang niet, ik ontken de zogenaamde gevolgen van die voorrang.

En dat een AZC in de gemeente niks met huisvesting van statushouders te maken heeft is gewoon een feit, een politicus die die 2 zaken koppelt richt zich puur op de onderbuik en is daarmee een leugenaar.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 14:23:43 #66
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444212
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:11 schreef Hanca het volgende:
De motie om Keijzer terug naar BBB te halen is aangepast naar "mediation om weer normaal met elkaar om te kunnen gaan".
https://www.ad.nl/politie(...)ering-komt~aaaede3a/

Ze zien dus zelf al in dat samengaan het niet meer gaat worden. En Keijzer heeft inmiddels wat personeel overgehaald voor haar te werken.

Morgen het BBB congres, met dit en de vrij dramatische lokale verkiezingen samen wordt dat wel vuurwerk.
Hoho, het Mediahuis concern vond het verkiezingsresultaat een groot succes

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-hier-niet-a4923653

Klaar om weer te groeien en het verfrissende geluid te worden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220444220
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hoho, het Mediahuis concern vond het verkiezingsresultaat een groot succes

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-hier-niet-a4923653

Klaar om weer te groeien en het verfrissende geluid te worden.
Ze hebben hier 4 zetels verloren, dus hier zijn ze het er al niet mee eens. En maar 35.000 stemmen is natuurlijk gewoon slecht. Misschien net iets minder dramatisch dan gevreesd, maar een jaar geleden toen ze met het opstellen van de lijsten begonnen hadden ze hier nooit voor getekend.
pi_220444233
quote:
Kansloos, want gemeenten gaan natuurlijk nooit die "flexibele woonlocaties voor statushouders" bouwen. Het is voor hen veel makkelijker om die voorrang gewoon te houden want dan zijn ze er van af en kunnen ze zich bezighouden met lastenverzwaringen en parkeervergunningen.

Het moet dus andersom. Eerst de voorrang weg, dan moeten gemeenten wel in actie komen.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 14:33:21 #69
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444267
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze hebben hier 4 zetels verloren, dus hier zijn ze het er al niet mee eens. En maar 35.000 stemmen is natuurlijk gewoon slecht. Misschien net iets minder dramatisch dan gevreesd, maar een jaar geleden toen ze met het opstellen van de lijsten begonnen hadden ze hier nooit voor getekend.
Het was een cynische opmerking van mij. Er is snel de neiging om elk links resultaat (zelfs lichte winst) af te serveren als een nederlaag terwijl dat bij rechts-populisten veel minder het geval is. Was ook zo toen Eerdmans nog net één zetel had gehaald ("een optimistisch JA21"), dat was een "overwinning" (net een heldenepos).

Echt hard maken kan ik dit niet maar van andere landen is wel dit patroon aangetoond (waar ook liberale partijen worden meegenomen). Bijvoorbeeld in de verkiezingen waar AfD verloor. Zonder effect zijn deze bandwagon berichten niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220444491
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 14:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik blaas nergens een uitspraak op, ik geef je aan wat het effect van het opheffeh van de voorrang van statushouders op de woningmarkt is: bijna niks in het begin tot helemaal niks op de lange termijn. Dat is ook de hele tijd mijn uitspraak geweest. Ik ontken de voorrang niet, ik ontken de zogenaamde gevolgen van die voorrang.

En dat een AZC in de gemeente niks met huisvesting van statushouders te maken heeft is gewoon een feit, een politicus die die 2 zaken koppelt richt zich puur op de onderbuik en is daarmee een leugenaar.
quote:
En politici die statushouders de schuld geven van de tekorten op de woningmarkt, die liegen. Het is echt maar 8% van de vrijkomende sociale huur, dus echt een heel klein deel van de woningmarkt, die naar statushouders gaat.
Ik heb het helemaal niet gehad over statushouders de schuld geven van tekorten op de woningmarkt.
Daar begin je toch echt zelf over.
Ik had het over voorrang op de woningmarkt markt en dat trek je uit de context.

En als ik je wijs op het spelen met cijfers ga je het nuanceren.
quote:
Ik ontken ook niet dat er voorrang is.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:23:01 #71
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444531
De poster van Don Ceder, met wat klein commentaar erbij

Echt, hoe minder God en Allah in dit land hoe beter.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220444556
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:23 schreef Klopkoek het volgende:
De poster van Don Ceder, met wat klein commentaar erbij
[ afbeelding ]

Echt, hoe minder God en Allah in dit land hoe beter.
Wat een onzinnige opmerkingen weer, kleutergedrag.

Kun jij sowieso wel een uur leven zonder iemand neer te halen, onderuit te schoffelen, belachelijk te maken oid?

Gewoon, het eens hebben over je eigen standpunten, ipv het steeds over zogenaamd foute anderen te hebben? Politiek is niet het neerhalen van anderen, maar het anderen overtuigen van jouw standpunten. Maar dat doe jij eigenlijk helemaal nooit.
pi_220444575
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:14 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
[..]
Ik heb het helemaal niet gehad over statushouders de schuld geven van tekorten op de woningmarkt.
Daar begin je toch echt zelf over.
Ik had het over voorrang op de woningmarkt markt en dat trek je uit de context.

En als ik je wijs op het spelen met cijfers ga je het nuanceren.
[..]

Jij koppelt AZCs aan voorrang op de woningmarkt.

En de enige reden om het over die voorrang te hebben, is omdat het invloed zou hebben op de woningmarkt. Dat weet jij ook wel.

En ik heb geen seconde gespeeld met cijfers. De cijfers in mijn eerste post zijn exact dezelfde als die in mijn 2e post, zit geen nuance bij.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:32:10 #74
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220444592
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een onzinnige opmerkingen weer, kleutergedrag.

Kun jij sowieso wel een uur leven zonder iemand neer te halen, onderuit te schoffelen, belachelijk te maken oid?

Gewoon, het eens hebben over je eigen standpunten, ipv het steeds over zogenaamd foute anderen te hebben? Politiek is niet het neerhalen van anderen, maar het anderen overtuigen van jouw standpunten. Maar dat doe jij eigenlijk helemaal nooit.
Misschien moet Don Ceder dan ook niet zo kinderachtig de draak steken met de nieuwe naam van GLPvdA.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:34:15 #75
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444601
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Misschien moet Don Ceder dan ook niet zo kinderachtig de draak steken met de nieuwe naam van GLPvdA.
SGP was ook leuk bezig met hun "Pro Israël". Pro Nederland vs Pro Israël. Hmmmm... Laat dominee Kersten het maar niet horen in het hiernamaals.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:38:28 #76
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220444624
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
SGP was ook leuk bezig met hun "Pro Israël". Pro Nederland vs Pro Israël. Hmmmm... Laat dominee Kersten het maar niet horen in het hiernamaals.
Als je echt kromme tenen wilt krijgen, hier de altijd mokervervelende intrigant Mona K. over de fusie en nieuwe naam:

Het zogenaamde verdriet bij domrechts over het verdwijnen van de PvdA is trouwens ook potsierlijke vormen aan het aannemen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:38:56 #77
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220444628
quote:

[..]

Jij vind 1000 man per week niet veel? Men heeft de keten is natuurlijk niet bewust laten vastlopen, alles zit simpelweg vol. Dan heb je dus twee keuzes: of je beperkt de instroom of je gaat deze faciliteiten door meer opvangcentra te creëren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220444640
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik bij de aflorting Pro ook gelijk aan Pro Life dacht. Het is gewoon een extreem dom gekozen naam, het zal mij niet verbazen als ze binnen 2 jaar weer een nieuwe naam kiezen.
pi_220444642
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Jij vind 1000 man per week niet veel? Men heeft de keten is natuurlijk niet bewust laten vastlopen, alles zit simpelweg vol. Dan heb je dus twee keuzes: of je beperkt de instroom of je gaat deze faciliteiten door meer opvangcentra te creëren.
24.000 mensen is geen 1000 man per week.
En het is wel heel bewust laten vastlopen. De instroom is bijna nooit zo laag geweest, maar ze hebben de hele keten weg bezuinigd.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:41:47 #80
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444659
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik bij de aflorting Pro ook gelijk aan Pro Life dacht. Het is gewoon een extreem dom gekozen naam, het zal mij niet verbazen als ze binnen 2 jaar weer een nieuwe naam kiezen.
Pro Life is natuurlijk door GOP spindoctors bedacht net zoals de Death Tax.

Gelukkig neemt ook in de VS de steun voor (voorwaardelijke) abortus geleidelijk toe.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220444677
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Pro Life is natuurlijk door GOP spindoctors bedacht net zoals de Death Tax.

Gelukkig neemt ook in de VS de steun voor (voorwaardelijke) abortus geleidelijk toe.
Natuurlijk is Pro Life een bedachte term, maar wel een bekende.

Ze hebben hier en volgens mij in het hele land een maand lang posters laten hangen met "Groen & Sociaal", dat was nog eens een naam geweest. De term progressief trekt geen mensen.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:44:56 #82
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220444692
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 21:47 schreef Steven184 het volgende:

[..]
:')
Faber had moeten blijven
Nu zit men met de ellende van D66 en GL
quote:
AI-overzicht
De Asielnoodmaatregelenwet van minister Faber (PVV, Asiel en Migratie) is een pakket maatregelen dat eind 2024 en in 2025 is ontwikkeld om de asielinstroom in Nederland drastisch te beperken.

Kernpunten zijn het afschaffen van de permanente verblijfsvergunning, het verkorten van de geldigheidsduur van asielvergunningen tot 3 jaar en strengere nareismaatregelen.

Belangrijke aspecten van de Asielnoodmaatregelenwet:

Beperking nareis: Strengere regels voor gezinshereniging, waaronder uitsluiting van ongehuwde partners, wat kan leiden tot gezinnen die uit elkaar worden getrokken.

Verkorte vergunningsduur: Asielvergunningen worden 3 jaar geldig in plaats van 5.

Afschaffen permanente status: De permanente verblijfsvergunning voor asielhouders wordt geschrapt.

Strengere terugkeer: Asielzoekers zonder verblijfsvergunning worden verplicht mee te werken aan hun terugkeer; niet meewerken wordt strafbaar.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:46:23 #83
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444717
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als je echt kromme tenen wilt krijgen, hier de altijd mokervervelende intrigant Mona K. over de fusie en nieuwe naam:

Het zogenaamde verdriet bij domrechts over het verdwijnen van de PvdA is trouwens ook potsierlijke vormen aan het aannemen.
Ik kan dit wel hebben hoewel progressief echt hun eigen media moet gaan krijgen. Rechts en de miljardairsmedia is steeds dominanter geworden in Nederland.

Waar ik wel echt de rillingen van krijg: Wierd Duk zit vanavond bij dit programma en gaat tegen een half miljoen gen-Xers zeggen dat Nederland "nationaal-culturele zelfmoord" pleegt want de naturalisatiecijfers zijn bekend. Ik moet hier oppassen met logische vergelijkingen maar dit is net Max Blokzijl. Het is doodeng. Wierd Duk vindt ICE nog "maar een begin". Daar kan ik echt kwaad en bang tegelijk van worden.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:47:42 #84
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220444736
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
'Progressief Nederland' is geen mooie naam en ik had dan liever S&P of Sociaal Vooruit gezien, maar de afkorting PRO is, hoewel wat hip, dan wel weer kansrijk en straalt wat positiefs uit.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:47:52 #85
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220444737
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
24.000 mensen is geen 1000 man per week.
Het is wel ongeveer 1000 man per week, zie: Asielinstroom per week in 2026. En het afgelopen jaar zijn er 40k asielzoekers bijgekomen, geen 24k. Zie ook: 'In 2025 kwamen er in totaal 40 570 asielzoekers en nareizigers': Hoeveel asielzoekers komen naar Nederland?. Dit zijn nota bene cijfers van de overheid zelf en het CBS.
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:40 schreef Hanca het volgende:
En het is wel heel bewust laten vastlopen. De instroom is bijna nooit zo laag geweest, maar ze hebben de hele keten weg bezuinigd.
Nee, alles zit gewoon vol. En dan heb je dus twee keuzes. De stroom faciliteren is geen optie. Die kun je namelijk eindeloos faciliteren. Zelfs met 5k per week of 10k per week.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220444746
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Faber had moeten blijven
Nu zit men met de ellende van D66 en GL
[..]

Joh..sinds wanneer zit GL in de regering?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:51:06 #87
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220444773
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik kan dit wel hebben hoewel progressief echt hun eigen media moet gaan krijgen. Rechts en de miljardairsmedia is steeds dominanter geworden in Nederland.

Waar ik wel echt de rillingen van krijg: Wierd Duk zit vanavond bij dit programma en gaat tegen een half miljoen gen-Xers zeggen dat Nederland "nationaal-culturele zelfmoord" pleegt want de naturalisatiecijfers zijn bekend. Ik moet hier oppassen met logische vergelijkingen maar dit is net Max Blokzijl. Het is doodeng. Wierd Duk vindt ICE nog "maar een begin". Daar kan ik echt kwaad en bang tegelijk van worden.
De modale massa wordt continu ingepompt dat ze beter af zou zijn om als gijzelaar "Ja en Amen" van een briefje op te lezen terwijl de boardroom van VNO-NCW als een soort Al Qaida achter ze staat met getrokken machinegeweren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220444775
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:47 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is wel ongeveer 1000 man per week, zie: Asielinstroom per week in 2026. En het afgelopen jaar zijn er 40k asielzoekers bijgekomen, geen 24k. Zie ook: 'In 2025 kwamen er in totaal 40 570 asielzoekers en nareizigers': Hoeveel asielzoekers komen naar Nederland?. Dit zijn nota bene cijfers van de overheid zelf en het CBS.
Nareizigers komen niet in het AZC en niet in de keten.

Het zijn er maar 24.000: https://www.ser.nl/nl/the(...)s/aantallen-herkomst
In 2025 dienden ruim 24.000 mensen een eerste asielverzoek in. Dat is 8.000 minder dan in 2024.

En ze hebben bewust bijna alle permanente AZC's gesloten, dat is echt beleid geweest en daardoor lijkt nu alles vol. Als je plots 90% van de scholen sluit, lijkt het op de paar scholen die over blijven ook alsof we meer kinderen dan ooit hebben in Nederland.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 15:51:19 #89
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444777
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk is Pro Life een bedachte term, maar wel een bekende.

Ze hebben hier en volgens mij in het hele land een maand lang posters laten hangen met "Groen & Sociaal", dat was nog eens een naam geweest. De term progressief trekt geen mensen.
Namen als D66, Volt, JA21 wel dan? 'Partij van de Arbeid' was al tijdens de 50+ zetels van Den Uyl nietszeggend. Het eerste dat mensen zich afvroegen, als ze er bij stilstonden, was 'waarom Arbeid en geen Arbeiders?'.

Nog los van alle partijnamen met Democratie en Vrijheid, van het niveautje Duitse Democratische Republiek.

Dit soort analyse van de partijnaam was er niet toen de populisten op kwamen. Van LPF tot TON, van PVV tot JA21 - niemand stond er bij stil.

Nee, de bedoeling van deze ontleding is natuurlijk om er direct een negatieve lading aan te geven, een negatief stigma. Zogenaamde kwaliteitsmedia gaan er (opzettelijk?) in mee.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220444805
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Namen als D66, Volt, JA21 wel dan? 'Partij van de Arbeid' was al tijdens de 50+ zetels van Den Uyl nietszeggend. Het eerste dat mensen zich afvroegen, als ze er bij stilstonden, was 'waarom Arbeid en geen Arbeiders?'.

Nog los van alle partijnamen met Democratie en Vrijheid, van het niveautje Duitse Democratische Republiek.

Dit soort analyse van de partijnaam was er niet toen de populisten op kwamen.

Nee, de bedoeling van deze ontleding is natuurlijk om er direct een negatieve lading aan te geven, een negatief stigma. Zogenaamde kwaliteitsmedia gaan er (opzettelijk?) in mee.
Nee, die namen doen ook weinig, vind ik ook niet bijzonder goed gekozen. Maar het woord progressief heeft zelfs bij een deel van de PvdA stemmers gewoon geen positieve klank. Het is hip in de randstad, maar daar buiten echt niet. Die mensen noemen zich liever sociaal dan progressief. Zie ook de mensen die naar NSC over stapten, die zijn echt niet zo progressief.
En die kiezers heb je wel nodig als je de grootste wil worden.

Ik vind het echt jammer, want ik gun GLPvdA echt alles, zou ze graag de grootste zien worden.

En de naam TON is juist overgenanalyseerd, trouwens. En GLPvdA maakt er zelf een happening van, dan moet je ook aandacht verwachten.
pi_220444855
quote:

[..]
Tja, de imaginaire verdubbelaar inzetten, altijd briljant.
Daarnaast heeft men natuurlijk wel gewoon bewust de boel vast laten lopen door te gokken op brakke wetgeving, in plaats van in te zetten op het beter laten functioneren van de hele keten. Sterker nog, het bijna wegbezuinigen van de IND was al ingeboekt. Daarom moeten ze nu allerlei peperdure varianten op crisis- paniek- noodopvang verzinnen…

Dat het nu zo’n chaos is, is echt rechtstreeks het gevolg van het gevoerde steeds rechtsere en brakkere asielbeleid.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:07:10 #92
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220444878
quote:
Men heeft de keten is natuurlijk niet bewust laten vastlopen
Hier is gewoon op aangestuurd. De VVD noemde dit 'de urgentie hooghouden'.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:07:11 #93
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220444879
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Vind jii dat Duk dit wettelijk gezien niet zou mogen zeggen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:07:25 #94
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220444880
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het zijn er maar 24.000: https://www.ser.nl/nl/the(...)s/aantallen-herkomst
In 2025 dienden ruim 24.000 mensen een eerste asielverzoek in. Dat is 8.000 minder dan in 2024.

En ze hebben bewust bijna alle permanente AZC's gesloten, dat is echt beleid geweest en daardoor lijkt nu alles vol. Als je plots 90% van de scholen sluit, lijkt het op de paar scholen die over blijven ook alsof we meer kinderen dan ooit hebben in Nederland.
Nareizigers zijn gewoon een onderdeel van de keten en worden ook in AZC's opgevangen, zie ook:
quote:
Nareizigers worden sneller uit azc gestuurd om vol Ter Apel te ontlasten

Nareizigers moeten sneller uit een azc vertrekken als de persoon die ze na zijn gereisd al een woonplek heeft. Oók als dat huis nog niet geschikt is. Demissionair asielminister Mona Keijzer wil daarmee het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel ontlasten.

Op dit moment zitten 7.800 mensen in een azc die hun familielid zijn nagereisd die al een verblijfsvergunning heeft gekregen. In zo'n tweeduizend gevallen woont dat familielid al in een toegewezen huis in een gemeente.

...
quote:
Ja, nareizigers worden in de Nederlandse statistieken en asielprocedure tot de groep asielzoekers gerekend. Het zijn gezinsleden (partner/kinderen) van een vluchteling met een verblijfsvergunning die vanuit het buitenland herenigd worden, en bij aankomst direct een afgeleide asielvergunning krijgen.

Bron: Google Gemini
Door nareizigers buiten beschouwing te laten creëer je dus een vertekend beeld. Zij zijn gewoon een onderdeel van de officiële cijfers. En waar haal je vandaan dat het aantal AZC's sterk is verminderd? Zie ook:

Bron
quote:
Het aantal AZC-locaties in Nederland is in de afgelopen jaren sterk toegenomen tot ruim 300 in mei 2024, waarvan het merendeel noodopvang betreft. De druk op de opvangcapaciteit is enorm, met een gemiddelde wachttijd voor een asielprocedure van 67 weken in 2025, vergeleken met 31 weken in 2022.

Bron: Google Gemini
Je zou ook kunnen denken 'vol is vol', Nederland heeft een max aantal opvanglocaties als die volzitten dan houdt het op. Want waarom zou men de stroom moeten faciliteren? Dit is onze taak helemaal niet.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:08:24 #95
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220444890
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 16:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, de imaginaire verdubbelaar inzetten, altijd briljant.
Daarnaast heeft men natuurlijk wel gewoon bewust de boel vast laten lopen door te gokken op brakke wetgeving, in plaats van in te zetten op het beter laten functioneren van de hele keten. Sterker nog, het bijna wegbezuinigen van de IND was al ingeboekt. Daarom moeten ze nu allerlei peperdure varianten op crisis- paniek- noodopvang verzinnen…

Dat het nu zo’n chaos is, is echt rechtstreeks het gevolg van het gevoerde steeds rechtsere en brakkere asielbeleid.
Welke 'imaginaire verdubbelaar'? Het betreft gewoon cijfers van de overheid en het CBS.
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:09:27 #96
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444896
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die namen doen ook weinig, vind ik ook niet bijzonder goed gekozen. Maar het woord progressief heeft zelfs bij een deel van de PvdA stemmers gewoon geen positieve klank. Het is hip in de randstad, maar daar buiten echt niet. Die mensen noemen zich liever sociaal dan progressief. Zie ook de mensen die naar NSC over stapten, die zijn echt niet zo progressief.
En die kiezers heb je wel nodig als je de grootste wil worden.

Ik vind het echt jammer, want ik gun GLPvdA echt alles, zou ze graag de grootste zien worden.
Er zijn in Nederland meer mensen die zichzelf (licht) progressief plaatsen dan aan de linkerkant

https://www.ipsos-publiek(...)09/definitief-ew.pdf

Dit zie je ook in de ESS data. Op links vs rechts staat Nederland licht aan de rechterkant (in Duitsland en VK niet).

https://ess.sikt.no/en/se(...)7d-93ad-ca8a24e8788a

Je kunt er wel boos over worden maar ik zeg gewoon hoe ik het zie: het zijn overtrokken sfeerbeelden door de media ("bakfietsen!!!" - is allang ontkracht maarja). Met inhoud heeft het niks te maken.

Beuk maar lang genoeg en mensen gaan zichzelf aan de conservatieve kant plaatsen. Dat is het doel.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator vrijdag 27 maart 2026 @ 16:09:47 #97
236264 crew  capricia
pi_220444901
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 15:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

In de praktijk komen of kwamen nareizigers evengoed vaak in een AZC terecht .

Half jaartje geleden:
quote:
Nareizigers moeten sneller uit een azc vertrekken als de persoon die ze na zijn gereisd al een woonplek heeft. Oók als dat huis nog niet geschikt is. Demissionair asielminister Mona Keijzer wil daarmee het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel ontlasten.

Op dit moment zitten 7.800 mensen in een azc die hun familielid zijn nagereisd die al een verblijfsvergunning heeft gekregen. In zo'n tweeduizend gevallen woont dat familielid al in een toegewezen huis in een gemeente.

Maar omdat dat huis nog niet voor het hele gezin is geschikt, wachten de nareizigers nog in een azc op een woning die wél voldoet.
https://www.nu.nl/politie(...)el-te-ontlasten.html

Ze moesten dan ook naar een hotel (noodopvang dus) om het COA te ontlasten:

COA moet nareizigers verplaatsen naar hotel in bestemmingsgemeente - https://nos.nl/l/2595293

En ik kan geen cijfers vinden of er nu nog nareizigers, en hoeveel dan wel, in een AZC opgevangen worden.

Nareizigers zaten dus evengoed in grote getallen in een AZC en in de noodopvang. In elk geval een half jaar geleden nog.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:14:08 #98
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220444940
Nogmaals, PvdA is altijd progressief geweest en van iedereen die de afgelopen 5 jaar PvdA heeft gestemd schat ik zo dat 90% zich progressief zou noemen of inschalen. Het economische cohort waarvoor wordt opgekomen ('jan modaal', 'de arbeider') wordt helemaal gek gemaakt door een niet aflatende stroom angstporno vanuit VNO-NCW en vazallen en op het hart gedrukt zich vooral heel conservatief en patriottistisch te voelen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:14:17 #99
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220444942
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 16:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Vind jii dat Duk dit wettelijk gezien niet zou mogen zeggen?
Ik vind vooral dat er met dezelfde standaard moet worden gemeten. Zogenaamde haatpredikers zijn voor minder geweerd (maar natuurlijk niet wanneer de SGP een homohater uit Finland uit nodigt).
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:20:35 #100
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220444978
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2026 16:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vind vooral dat er met dezelfde standaard moet worden gemeten. Zogenaamde haatpredikers zijn voor minder geweerd (maar natuurlijk niet wanneer de SGP een homohater uit Finland uit nodigt).
Nee hoor, de Islam is onvergelijkbaar met het Christendom of Jodendom, dus daarin moet er niet dezelfde standaard worden gehanteerd omdat je met totaal verschillende religies te maken hebt.

De Islam is namelijk met afstand de meest gevaarlijke religie voor het Westen en heeft in tegenstelling tot het Christendom en het Jodendom geen periode van verlichting en liberalisering meegemaakt. Ook zijn moslims duidelijk fundamentalistischer in hun overtuigingen dan dan veel Christenen en wat er überhaupt over is van de Joodse gemeenschappen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')