Ik ben bij een aantal debatten geweest en bepaalde partijen probeerde de plannen aangaande de spreidingswet over de verkiezingen heen te tillen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was pas onderwerp 5 in de afwegingen, niet groter maken dan het is:
https://www.binnenlandsbe(...)%20publieke%20sector
https://www.citisens.nl/p(...)adsverkiezingen2026/
Lokale partijen zijn niet allemaal tegen AZCs. Helemaal niet, zelfs. AZCs spelen ook lang niet overal, op sommige plekken is er genoeg opvang in de regio dat er geen AZC bij hoeft van de spreidingswet, andere gemeenten hebben naar volle tevredenheid hun deel al ingevuld, zonder dat er nu nog enige klacht is van een inwoner.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ben bij een aantal debatten geweest en bepaalde partijen probeerde de plannen aangaande de spreidingswet over de verkiezingen heen te tillen.
Dus pas de planning na de verkiezingen kenbaar te maken aan het grote publiek.
Lijkt mij een gevalletje kiezersbedrog.
Maar wat lokale partijen besloten daar niet aan mee te werken en hebben de plannen naar buiten gebracht.
Dat gaf wel verhitte discussies op de debatten.
Niet voor niets dat de lokale partijen en FvD zo veel winst hebben gepakt.
Maar het één staat niet los van het anderquote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lokale partijen zijn niet allemaal tegen AZCs. Helemaal niet, zelfs. AZCs spelen ook lang niet overal, op sommige plekken is er genoeg opvang in de regio dat er geen AZC bij hoeft van de spreidingswet, andere gemeenten hebben naar volle tevredenheid hun deel al ingevuld, zonder dat er nu nog enige klacht is van een inwoner.
De verkiezingen als 'anti-spreidingswet' invullen is dan ook niet alleen simplistisch, ook gewoon onwaar. Het sentiment was wel anti-Den Haag, ik denk dat we dat wel mogen concluderen. Maar dat had dus meer met andere onderwerpen dan met de spreidingswet te maken. Wonen en bouwen stond op 1, klimaat en energie op 2 en leefbaarheid & openbare ruimte op 3.
Wel dus. Dat blijkt uit dat onderzoek.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar het één staat niet los van het ander
Dan klopt dat onderzoek niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel dus. Dat blijkt uit dat onderzoek.
ja ze mogen maximaal 10 jaar blijven staan , maar wel met de volledige huursubsidie, dat welquote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Groningen halen ze dergelijke woningen weer weg, omdat ze ongeschikt zijn:
https://www.oogtv.nl/2024(...)althy-ageing-campus/
https://sikkom.nl/actueel(...)abel-A-28480664.html
's Winters niet warm te krijgen, 's zomers niet te harden zo heet, verschrikkelijk gehorig en volgens mij is er tijdens het bestaan van deze woningen geen jaar geweest dat er geen lekkages waren. Dit type bouw voldoet gewoon niet. Is ook geen prefab, dit zijn containerwoningen en dat is totaal wat anders.
Containerwoningen in Utrecht voldoen ook niet echt aan de bouwnormen, daarom die 'max 27 jaar' eis: de eisen voor studentenwoningen zijn lager.
Dat is ook maar net welke kant je op wilt redeneren. De lokalen zijn bij elkaar ongeveer even groot gebleven. Er zijn wel nieuwe boze lokale partijen groot geworden maar dan was dat vaak ten koste van andere lokale partijen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Niet voor niets dat de lokale partijen en FvD zo veel winst hebben gepakt.
het is huisvesting voor starters , dat hoeven geen studenten te zijn , die zijn al blij als ze bij pa en ma weg zijnquote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Groningen halen ze dergelijke woningen weer weg, omdat ze ongeschikt zijn:
https://www.oogtv.nl/2024(...)althy-ageing-campus/
https://sikkom.nl/actueel(...)abel-A-28480664.html
's Winters niet warm te krijgen, 's zomers niet te harden zo heet, verschrikkelijk gehorig en volgens mij is er tijdens het bestaan van deze woningen geen jaar geweest dat er geen lekkages waren. Dit type bouw voldoet gewoon niet. Is ook geen prefab, dit zijn containerwoningen en dat is totaal wat anders.
Containerwoningen in Utrecht voldoen ook niet echt aan de bouwnormen, daarom die 'max 27 jaar' eis: de eisen voor studentenwoningen zijn lager.
quote:NOS schrijft dat het kindertal in 2010 1,8 per vrouw was en in 2024 daalde dit naar 1,43 per vrouw. In diezelfde periode stegen de huizenprijzen sterk.
Daniel van Wijk (onderzoeker NIDI) zegt: ,,Hoe je woont, bepaalt dus voor een belangrijk deel je levenspad." Jongvolwassenen wonen vaker in een appartement, wat als minder geschikt gezien wordt om een gezin te stichten.
Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen die in een koopwoning wonen het vaakst een kind krijgen.
Je weet dat ik commissielid ben (en nog steeds misschien straks wel raadslid)? Ik woon ze dus niet alleen bij, ik voer ze.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan klopt dat onderzoek niet.
Asielzoekers worden statushouders en die krijgen vaak voorrang op de woningmarkt.
Dat is allemaal besproken tijdens die debatten.
Was wel leerzaam om daarbij te zijn.
Ik kan het je aanraden.
Dan zie gelijk wat er besproken wordt en wie er aan het liegen is.
Dat is weer spelen met cijfers want niet 8% van de Nederlandse bevolking is statushouder.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat ik commissielid ben (en nog steeds misschien straks wel raadslid)? Ik woon ze dus niet alleen bij, ik voer ze.
En politici die statushouders de schuld geven van de tekorten op de woningmarkt, die liegen. Het is echt maar 8% van de vrijkomende sociale huur, dus echt een heel klein deel van de woningmarkt, die naar statushouders gaat. Politici die een AZC koppelen aan het huisvesten van statushouders, die liegen. Of je een AZC in je gemeente hebt heeft geen invloed op hoeveel statushouders je moet vestigen.
Ik ontken ook niet dat er voorrang is. Maar stel dat je een wachtrij hebt van 7 jaar, dan scheelt het 6 maanden op die wachtrij zonder statushouders. Daar is niemand echt mee geholpen. 6,5 jaar is nog steeds te lang.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat is weer spelen met cijfers want niet 8% van de Nederlandse bevolking is statushouder.
Dus statushouders krijgen wel voorrang op de sociale huurwoningen.
Ik word nu woensdag iig opnieuw beëdigd als commissielid, dan de formatie nog even afwachten. Maar grote kans dat ik in elk geval wonen en financiën in mijn portefeuille krijg.quote:Wel leuk dat je commissielid bent en ik hoop dat je raadslid word
Een zeer terecht doemscenario dat jij hier voor Nederland schetst. Welke oplossingen zie jij?quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:44 schreef Kickinalfa het volgende:
Wat een verschrikkelijk slechte naam.
Vast en zeker geïnspireerd door de vrienden van de PLO en meteen afscheid kunnen nemen van alle conservatieve arbeiders van het oude PvdA.
Op naar progressieve linkse politiek! Want daar kan een partij naast Bij1 en Volt vast nog veel stemmers vinden.
Je bent iig wel een echte politicus.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ontken ook niet dat er voorrang is. Maar stel dat je een wachtrij hebt van 7 jaar, dan scheelt het 6 maanden op die wachtrij zonder statushouders. Daar is niemand echt mee geholpen. 6,5 jaar is nog steeds te lang.
En zonder voorrang is natuurlijk niet zonder statushouders: uiteindelijk scheelt het na een paar jaar natuurlijk niets, omdat de statushouders dan op de reguliere wachtlijst komen.
[..]
Ik word nu woensdag iig opnieuw beëdigd als commissielid, dan de formatie nog even afwachten. Maar grote kans dat ik in elk geval wonen en financiën in mijn portefeuille krijg.
Ik blaas nergens een uitspraak op, ik geef je aan wat het effect van het opheffeh van de voorrang van statushouders op de woningmarkt is: bijna niks in het begin tot helemaal niks op de lange termijn. Dat is ook de hele tijd mijn uitspraak geweest. Ik ontken de voorrang niet, ik ontken de zogenaamde gevolgen van die voorrang.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:14 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je bent iig wel een echte politicus.
Uitspraken van anderen volledig opblazen en uit z'n verband trekken.
En je eigen uitspraken nuanceren.
Hoho, het Mediahuis concern vond het verkiezingsresultaat een groot succesquote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:11 schreef Hanca het volgende:
De motie om Keijzer terug naar BBB te halen is aangepast naar "mediation om weer normaal met elkaar om te kunnen gaan".
https://www.ad.nl/politie(...)ering-komt~aaaede3a/
Ze zien dus zelf al in dat samengaan het niet meer gaat worden. En Keijzer heeft inmiddels wat personeel overgehaald voor haar te werken.
Morgen het BBB congres, met dit en de vrij dramatische lokale verkiezingen samen wordt dat wel vuurwerk.
Ze hebben hier 4 zetels verloren, dus hier zijn ze het er al niet mee eens. En maar 35.000 stemmen is natuurlijk gewoon slecht. Misschien net iets minder dramatisch dan gevreesd, maar een jaar geleden toen ze met het opstellen van de lijsten begonnen hadden ze hier nooit voor getekend.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoho, het Mediahuis concern vond het verkiezingsresultaat een groot succes
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-hier-niet-a4923653
Klaar om weer te groeien en het verfrissende geluid te worden.
Kansloos, want gemeenten gaan natuurlijk nooit die "flexibele woonlocaties voor statushouders" bouwen. Het is voor hen veel makkelijker om die voorrang gewoon te houden want dan zijn ze er van af en kunnen ze zich bezighouden met lastenverzwaringen en parkeervergunningen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:10 schreef -XOR- het volgende:
VRO is ermee bezig: https://www.rijksoverheid(...)esting-statushouders
Het was een cynische opmerking van mij. Er is snel de neiging om elk links resultaat (zelfs lichte winst) af te serveren als een nederlaag terwijl dat bij rechts-populisten veel minder het geval is. Was ook zo toen Eerdmans nog net één zetel had gehaald ("een optimistisch JA21"), dat was een "overwinning" (net een heldenepos).quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben hier 4 zetels verloren, dus hier zijn ze het er al niet mee eens. En maar 35.000 stemmen is natuurlijk gewoon slecht. Misschien net iets minder dramatisch dan gevreesd, maar een jaar geleden toen ze met het opstellen van de lijsten begonnen hadden ze hier nooit voor getekend.
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik blaas nergens een uitspraak op, ik geef je aan wat het effect van het opheffeh van de voorrang van statushouders op de woningmarkt is: bijna niks in het begin tot helemaal niks op de lange termijn. Dat is ook de hele tijd mijn uitspraak geweest. Ik ontken de voorrang niet, ik ontken de zogenaamde gevolgen van die voorrang.
En dat een AZC in de gemeente niks met huisvesting van statushouders te maken heeft is gewoon een feit, een politicus die die 2 zaken koppelt richt zich puur op de onderbuik en is daarmee een leugenaar.
Ik heb het helemaal niet gehad over statushouders de schuld geven van tekorten op de woningmarkt.quote:En politici die statushouders de schuld geven van de tekorten op de woningmarkt, die liegen. Het is echt maar 8% van de vrijkomende sociale huur, dus echt een heel klein deel van de woningmarkt, die naar statushouders gaat.
quote:Ik ontken ook niet dat er voorrang is.
Wat een onzinnige opmerkingen weer, kleutergedrag.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:23 schreef Klopkoek het volgende:
De poster van Don Ceder, met wat klein commentaar erbij
[ afbeelding ]
Echt, hoe minder God en Allah in dit land hoe beter.
Jij koppelt AZCs aan voorrang op de woningmarkt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:14 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
[..]
Ik heb het helemaal niet gehad over statushouders de schuld geven van tekorten op de woningmarkt.
Daar begin je toch echt zelf over.
Ik had het over voorrang op de woningmarkt markt en dat trek je uit de context.
En als ik je wijs op het spelen met cijfers ga je het nuanceren.
[..]
Misschien moet Don Ceder dan ook niet zo kinderachtig de draak steken met de nieuwe naam van GLPvdA.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een onzinnige opmerkingen weer, kleutergedrag.
Kun jij sowieso wel een uur leven zonder iemand neer te halen, onderuit te schoffelen, belachelijk te maken oid?
Gewoon, het eens hebben over je eigen standpunten, ipv het steeds over zogenaamd foute anderen te hebben? Politiek is niet het neerhalen van anderen, maar het anderen overtuigen van jouw standpunten. Maar dat doe jij eigenlijk helemaal nooit.
SGP was ook leuk bezig met hun "Pro Israël". Pro Nederland vs Pro Israël. Hmmmm... Laat dominee Kersten het maar niet horen in het hiernamaals.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Misschien moet Don Ceder dan ook niet zo kinderachtig de draak steken met de nieuwe naam van GLPvdA.
Als je echt kromme tenen wilt krijgen, hier de altijd mokervervelende intrigant Mona K. over de fusie en nieuwe naam:quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
SGP was ook leuk bezig met hun "Pro Israël". Pro Nederland vs Pro Israël. Hmmmm... Laat dominee Kersten het maar niet horen in het hiernamaals.
Jij vind 1000 man per week niet veel? Men heeft de keten is natuurlijk niet bewust laten vastlopen, alles zit simpelweg vol. Dan heb je dus twee keuzes: of je beperkt de instroom of je gaat deze faciliteiten door meer opvangcentra te creëren.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 06:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zo lang fatsoenlijke wetten in elkaar draaien veel te hoog gegrepen is voor de boze rechtse politici, moet je het daar niet van hebben.
Overigens is de instroom helemaal niet zo heel hoog, we hebben de keten (heel bewust) vast laten lopen…
Ik moet zeggen dat ik bij de aflorting Pro ook gelijk aan Pro Life dacht. Het is gewoon een extreem dom gekozen naam, het zal mij niet verbazen als ze binnen 2 jaar weer een nieuwe naam kiezen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Misschien moet Don Ceder dan ook niet zo kinderachtig de draak steken met de nieuwe naam van GLPvdA.
24.000 mensen is geen 1000 man per week.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jij vind 1000 man per week niet veel? Men heeft de keten is natuurlijk niet bewust laten vastlopen, alles zit simpelweg vol. Dan heb je dus twee keuzes: of je beperkt de instroom of je gaat deze faciliteiten door meer opvangcentra te creëren.
Pro Life is natuurlijk door GOP spindoctors bedacht net zoals de Death Tax.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik bij de aflorting Pro ook gelijk aan Pro Life dacht. Het is gewoon een extreem dom gekozen naam, het zal mij niet verbazen als ze binnen 2 jaar weer een nieuwe naam kiezen.
Natuurlijk is Pro Life een bedachte term, maar wel een bekende.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Pro Life is natuurlijk door GOP spindoctors bedacht net zoals de Death Tax.
Gelukkig neemt ook in de VS de steun voor (voorwaardelijke) abortus geleidelijk toe.
Faber had moeten blijvenquote:
quote:AI-overzicht
De Asielnoodmaatregelenwet van minister Faber (PVV, Asiel en Migratie) is een pakket maatregelen dat eind 2024 en in 2025 is ontwikkeld om de asielinstroom in Nederland drastisch te beperken.
Kernpunten zijn het afschaffen van de permanente verblijfsvergunning, het verkorten van de geldigheidsduur van asielvergunningen tot 3 jaar en strengere nareismaatregelen.
Belangrijke aspecten van de Asielnoodmaatregelenwet:
Beperking nareis: Strengere regels voor gezinshereniging, waaronder uitsluiting van ongehuwde partners, wat kan leiden tot gezinnen die uit elkaar worden getrokken.
Verkorte vergunningsduur: Asielvergunningen worden 3 jaar geldig in plaats van 5.
Afschaffen permanente status: De permanente verblijfsvergunning voor asielhouders wordt geschrapt.
Strengere terugkeer: Asielzoekers zonder verblijfsvergunning worden verplicht mee te werken aan hun terugkeer; niet meewerken wordt strafbaar.
Ik kan dit wel hebben hoewel progressief echt hun eigen media moet gaan krijgen. Rechts en de miljardairsmedia is steeds dominanter geworden in Nederland.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als je echt kromme tenen wilt krijgen, hier de altijd mokervervelende intrigant Mona K. over de fusie en nieuwe naam:
Bekijk deze YouTube-video
Het zogenaamde verdriet bij domrechts over het verdwijnen van de PvdA is trouwens ook potsierlijke vormen aan het aannemen.
'Progressief Nederland' is geen mooie naam en ik had dan liever S&P of Sociaal Vooruit gezien, maar de afkorting PRO is, hoewel wat hip, dan wel weer kansrijk en straalt wat positiefs uit.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik bij de aflorting Pro ook gelijk aan Pro Life dacht. Het is gewoon een extreem dom gekozen naam, het zal mij niet verbazen als ze binnen 2 jaar weer een nieuwe naam kiezen.
Het is wel ongeveer 1000 man per week, zie: Asielinstroom per week in 2026. En het afgelopen jaar zijn er 40k asielzoekers bijgekomen, geen 24k. Zie ook: 'In 2025 kwamen er in totaal 40 570 asielzoekers en nareizigers': Hoeveel asielzoekers komen naar Nederland?. Dit zijn nota bene cijfers van de overheid zelf en het CBS.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
24.000 mensen is geen 1000 man per week.
Nee, alles zit gewoon vol. En dan heb je dus twee keuzes. De stroom faciliteren is geen optie. Die kun je namelijk eindeloos faciliteren. Zelfs met 5k per week of 10k per week.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:40 schreef Hanca het volgende:
En het is wel heel bewust laten vastlopen. De instroom is bijna nooit zo laag geweest, maar ze hebben de hele keten weg bezuinigd.
Joh..sinds wanneer zit GL in de regering?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Faber had moeten blijven
Nu zit men met de ellende van D66 en GL
[..]
De modale massa wordt continu ingepompt dat ze beter af zou zijn om als gijzelaar "Ja en Amen" van een briefje op te lezen terwijl de boardroom van VNO-NCW als een soort Al Qaida achter ze staat met getrokken machinegeweren.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik kan dit wel hebben hoewel progressief echt hun eigen media moet gaan krijgen. Rechts en de miljardairsmedia is steeds dominanter geworden in Nederland.
Waar ik wel echt de rillingen van krijg: Wierd Duk zit vanavond bij dit programma en gaat tegen een half miljoen gen-Xers zeggen dat Nederland "nationaal-culturele zelfmoord" pleegt want de naturalisatiecijfers zijn bekend. Ik moet hier oppassen met logische vergelijkingen maar dit is net Max Blokzijl. Het is doodeng. Wierd Duk vindt ICE nog "maar een begin". Daar kan ik echt kwaad en bang tegelijk van worden.
Nareizigers komen niet in het AZC en niet in de keten.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is wel ongeveer 1000 man per week, zie: Asielinstroom per week in 2026. En het afgelopen jaar zijn er 40k asielzoekers bijgekomen, geen 24k. Zie ook: 'In 2025 kwamen er in totaal 40 570 asielzoekers en nareizigers': Hoeveel asielzoekers komen naar Nederland?. Dit zijn nota bene cijfers van de overheid zelf en het CBS.
Namen als D66, Volt, JA21 wel dan? 'Partij van de Arbeid' was al tijdens de 50+ zetels van Den Uyl nietszeggend. Het eerste dat mensen zich afvroegen, als ze er bij stilstonden, was 'waarom Arbeid en geen Arbeiders?'.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is Pro Life een bedachte term, maar wel een bekende.
Ze hebben hier en volgens mij in het hele land een maand lang posters laten hangen met "Groen & Sociaal", dat was nog eens een naam geweest. De term progressief trekt geen mensen.
Nee, die namen doen ook weinig, vind ik ook niet bijzonder goed gekozen. Maar het woord progressief heeft zelfs bij een deel van de PvdA stemmers gewoon geen positieve klank. Het is hip in de randstad, maar daar buiten echt niet. Die mensen noemen zich liever sociaal dan progressief. Zie ook de mensen die naar NSC over stapten, die zijn echt niet zo progressief.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Namen als D66, Volt, JA21 wel dan? 'Partij van de Arbeid' was al tijdens de 50+ zetels van Den Uyl nietszeggend. Het eerste dat mensen zich afvroegen, als ze er bij stilstonden, was 'waarom Arbeid en geen Arbeiders?'.
Nog los van alle partijnamen met Democratie en Vrijheid, van het niveautje Duitse Democratische Republiek.
Dit soort analyse van de partijnaam was er niet toen de populisten op kwamen.
Nee, de bedoeling van deze ontleding is natuurlijk om er direct een negatieve lading aan te geven, een negatief stigma. Zogenaamde kwaliteitsmedia gaan er (opzettelijk?) in mee.
Tja, de imaginaire verdubbelaar inzetten, altijd briljant.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jij vind 1000 man per week niet veel? Men heeft de keten is natuurlijk niet bewust laten vastlopen, alles zit simpelweg vol. Dan heb je dus twee keuzes: of je beperkt de instroom of je gaat deze faciliteiten door meer opvangcentra te creëren.
Hier is gewoon op aangestuurd. De VVD noemde dit 'de urgentie hooghouden'.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:38 schreef HowardRoark het volgende:
Men heeft de keten is natuurlijk niet bewust laten vastlopen
Vind jii dat Duk dit wettelijk gezien niet zou mogen zeggen?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik kan dit wel hebben hoewel progressief echt hun eigen media moet gaan krijgen. Rechts en de miljardairsmedia is steeds dominanter geworden in Nederland.
Waar ik wel echt de rillingen van krijg: Wierd Duk zit vanavond bij dit programma en gaat tegen een half miljoen gen-Xers zeggen dat Nederland "nationaal-culturele zelfmoord" pleegt want de naturalisatiecijfers zijn bekend. Ik moet hier oppassen met logische vergelijkingen maar dit is net Max Blokzijl. Het is doodeng. Wierd Duk vindt ICE nog "maar een begin". Daar kan ik echt kwaad en bang tegelijk van worden.
Nareizigers zijn gewoon een onderdeel van de keten en worden ook in AZC's opgevangen, zie ook:quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nareizigers komen niet in het AZC en niet in de keten.
Het zijn er maar 24.000: https://www.ser.nl/nl/the(...)s/aantallen-herkomst
In 2025 dienden ruim 24.000 mensen een eerste asielverzoek in. Dat is 8.000 minder dan in 2024.
En ze hebben bewust bijna alle permanente AZC's gesloten, dat is echt beleid geweest en daardoor lijkt nu alles vol. Als je plots 90% van de scholen sluit, lijkt het op de paar scholen die over blijven ook alsof we meer kinderen dan ooit hebben in Nederland.
quote:Nareizigers worden sneller uit azc gestuurd om vol Ter Apel te ontlasten
Nareizigers moeten sneller uit een azc vertrekken als de persoon die ze na zijn gereisd al een woonplek heeft. Oók als dat huis nog niet geschikt is. Demissionair asielminister Mona Keijzer wil daarmee het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel ontlasten.
Op dit moment zitten 7.800 mensen in een azc die hun familielid zijn nagereisd die al een verblijfsvergunning heeft gekregen. In zo'n tweeduizend gevallen woont dat familielid al in een toegewezen huis in een gemeente.
...
Door nareizigers buiten beschouwing te laten creëer je dus een vertekend beeld. Zij zijn gewoon een onderdeel van de officiële cijfers. En waar haal je vandaan dat het aantal AZC's sterk is verminderd? Zie ook:quote:Ja, nareizigers worden in de Nederlandse statistieken en asielprocedure tot de groep asielzoekers gerekend. Het zijn gezinsleden (partner/kinderen) van een vluchteling met een verblijfsvergunning die vanuit het buitenland herenigd worden, en bij aankomst direct een afgeleide asielvergunning krijgen.
Bron: Google Gemini
Je zou ook kunnen denken 'vol is vol', Nederland heeft een max aantal opvanglocaties als die volzitten dan houdt het op. Want waarom zou men de stroom moeten faciliteren? Dit is onze taak helemaal niet.quote:Het aantal AZC-locaties in Nederland is in de afgelopen jaren sterk toegenomen tot ruim 300 in mei 2024, waarvan het merendeel noodopvang betreft. De druk op de opvangcapaciteit is enorm, met een gemiddelde wachttijd voor een asielprocedure van 67 weken in 2025, vergeleken met 31 weken in 2022.
Bron: Google Gemini
Welke 'imaginaire verdubbelaar'? Het betreft gewoon cijfers van de overheid en het CBS.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, de imaginaire verdubbelaar inzetten, altijd briljant.
Daarnaast heeft men natuurlijk wel gewoon bewust de boel vast laten lopen door te gokken op brakke wetgeving, in plaats van in te zetten op het beter laten functioneren van de hele keten. Sterker nog, het bijna wegbezuinigen van de IND was al ingeboekt. Daarom moeten ze nu allerlei peperdure varianten op crisis- paniek- noodopvang verzinnen…
Dat het nu zo’n chaos is, is echt rechtstreeks het gevolg van het gevoerde steeds rechtsere en brakkere asielbeleid.
Er zijn in Nederland meer mensen die zichzelf (licht) progressief plaatsen dan aan de linkerkantquote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die namen doen ook weinig, vind ik ook niet bijzonder goed gekozen. Maar het woord progressief heeft zelfs bij een deel van de PvdA stemmers gewoon geen positieve klank. Het is hip in de randstad, maar daar buiten echt niet. Die mensen noemen zich liever sociaal dan progressief. Zie ook de mensen die naar NSC over stapten, die zijn echt niet zo progressief.
En die kiezers heb je wel nodig als je de grootste wil worden.
Ik vind het echt jammer, want ik gun GLPvdA echt alles, zou ze graag de grootste zien worden.
In de praktijk komen of kwamen nareizigers evengoed vaak in een AZC terecht .quote:Op vrijdag 27 maart 2026 15:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nareizigers komen niet in het AZC en niet in de keten.
https://www.nu.nl/politie(...)el-te-ontlasten.htmlquote:Nareizigers moeten sneller uit een azc vertrekken als de persoon die ze na zijn gereisd al een woonplek heeft. Oók als dat huis nog niet geschikt is. Demissionair asielminister Mona Keijzer wil daarmee het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel ontlasten.
Op dit moment zitten 7.800 mensen in een azc die hun familielid zijn nagereisd die al een verblijfsvergunning heeft gekregen. In zo'n tweeduizend gevallen woont dat familielid al in een toegewezen huis in een gemeente.
Maar omdat dat huis nog niet voor het hele gezin is geschikt, wachten de nareizigers nog in een azc op een woning die wél voldoet.
Ik vind vooral dat er met dezelfde standaard moet worden gemeten. Zogenaamde haatpredikers zijn voor minder geweerd (maar natuurlijk niet wanneer de SGP een homohater uit Finland uit nodigt).quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind jii dat Duk dit wettelijk gezien niet zou mogen zeggen?
Nee hoor, de Islam is onvergelijkbaar met het Christendom of Jodendom, dus daarin moet er niet dezelfde standaard worden gehanteerd omdat je met totaal verschillende religies te maken hebt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind vooral dat er met dezelfde standaard moet worden gemeten. Zogenaamde haatpredikers zijn voor minder geweerd (maar natuurlijk niet wanneer de SGP een homohater uit Finland uit nodigt).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |