Betrouwbaar type.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:10 schreef Hanca het volgende:
In Westerkwartier stapte de CDA lijsttrekker op omdat er een onderzoek naar fraude naar hem liep. Hij kon niet meer van de lijst, maar trok zich terug en zou niet de raad in gaan.
Zou...
Nu wil hij alsnog de raad in, maar niet meer namens het CDA: https://www.rtvnoord.nl/p(...)toch-raadslid-worden
Met 831 voorkeursstemmen, al zal dat deels 'automatisch stemmen op nr 1' zijn.quote:
Dit is echt weer het bestuur hier in Den Helder ten voeten uitquote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Nog wat lokaal gerommel in de marge.
Den Helder maakt het bont.
Een verkozen partij komt niet in de raad omdat het raadslid direct overstapt naar een andere partij
https://noordkop247.nl/po(...)r-uit-helderse-raad/
De nummer 1 en 2 van FvD blijken niet in Den Helder te willen wonen en komen niet in de raad.
https://noordkop247.nl/po(...)adszetel-den-helder/
Gelukkig is door het verdwijnen van de Seniorenpartij het aantal eenmansfracties wat verminderd. Er zijn er nog maar 8.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:59 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dit is echt weer het bestuur hier in Den Helder ten voeten uit
En we hebben nog een ouderenpartij.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 20:02 schreef freako het volgende:
[..]
Gelukkig is door het verdwijnen van de Seniorenpartij het aantal eenmansfracties wat verminderd. Er zijn er nog maar 8..
Anders gaat die fusie niet door?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:04 schreef Hanca het volgende:
Doesburg gaat hertellen: https://www.gld.nl/nieuws(...)verkiezingen-opnieuw
Maar hoe je weet dat deze telling beter is dan de vorige, geen idee.
Is wel belangrijk: nu is er een meerderheid tegen de fusie van de gemeente met Duiven, Westervoort en Zevenaar, met 1 stem verschil.
Het precieze weet ik natuurlijk niet, maar normaal kan een gemeenteraad zo'n fusie tegenhouden. Nu is er na de verkiezingen een meerderheid tegen die fusie, maar de SP (tegen de fusie) heeft een restzetel gekregen met 1 stem tov GLPvdA (voor de fusie) en er zijn 2 meer stembiljetten uitgegeven dan er stemmen zijn geteld, dus er zijn 2 stemmen kwijt. Als die naar GLPvdA gaan, dan is er plots een meerderheid voor die fusie in de gemeenteraad.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Anders gaat die fusie niet door?
Mooie geschiedenis. De seniorenpartij is een soort verrassingspartij. Je stemt erop en daarna is het afwachten bij naar welke partij de zetels toe vliegen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:59 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dit is echt weer het bestuur hier in Den Helder ten voeten uit
Het hangt er ook vanaf wie de fusie initieert. Als een hogere overheid dat wil doorduwen dan kunnen ze het niet tegenhouden. Maar die zullen er een hardere dobber aan hebben.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het precieze weet ik natuurlijk niet, maar normaal kan een gemeenteraad zo'n fusie tegenhouden. Nu is er na de verkiezingen een meerderheid tegen die fusie, maar de SP (tegen de fusie) heeft een restzetel gekregen met 1 stem tov GLPvdA (voor de fusie) en er zijn 2 meer stembiljetten uitgegeven dan er stemmen zijn geteld, dus er zijn 2 stemmen kwijt. Als die naar GLPvdA gaan, dan is er plots een meerderheid voor die fusie in de gemeenteraad.
Mensen stemmen niet alleen mbt fusie iddquote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het zou natuurlijk het beste zijn als er over een gemeentelijke herindeling een apart referendum gehouden wordt.
en als ze samen zijn hebben ze wel 100.000? Ik weet overigens niet of Doesburg een grote schuldenlast heeft ja of nee.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:59 schreef hooibaal het volgende:
De doelstelling van gemeentelijke herindelingen is het vormen van gemeentes van 100.000 inwoners of meer. Doesburg heeft er nog geen 15.000, dus die horen niet eens tegen zo'n fusie te kunnen stemmen.
In Friesland heeft de gemeente Dantumadeel een van bovenaf opgelegde fusie tegengehouden. Fusies zijn ook iets minder populair geworden, de voordelen blijken minder groot dan gedacht, de nadelen (minder aandacht kleine kernen) blijken wel hardnekkig.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt er ook vanaf wie de fusie initieert. Als een hogere overheid dat wil doorduwen dan kunnen ze het niet tegenhouden. Maar die zullen er een hardere dobber aan hebben.
In dit geval is het op initiatief van de 4 gemeenten. Als Doesburg afvalt gaan de andere 3 gewoon door, er wordt al zo lang over de herindeling in de Liemers gepraat.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt er ook vanaf wie de fusie initieert. Als een hogere overheid dat wil doorduwen dan kunnen ze het niet tegenhouden. Maar die zullen er een hardere dobber aan hebben.
Het kan zijn dat het verzet in een gemeente en hun lobby zorgt dat de provincie, tweede of eerste kamer toch er vanaf laat zien, maar dat hoeft niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Friesland heeft de gemeente Dantumadeel een van bovenaf opgelegde fusie tegengehouden. Fusies zijn ook iets minder populair geworden, de voordelen blijken minder groot dan gedacht, de nadelen (minder aandacht kleine kernen) blijken wel hardnekkig.
Ook de fusie rondom Enkhuizen is net gestrand.
De voordelen blijken net zo goed haalbaar met een deels ambtelijke fusie, met bijvoorbeeld wel 1 systeem voor het sociaal domein.
Volgens deze rekenkamer valt het tegen: https://www.binnenlandsbe(...)ren,Doe%20het%20nietquote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Is er eigenlijk ooit wel onderzocht wat de effecten zijn van het samenvoegen van gemeentes en of het wel tot kostenbesparing leidt?
Maar dit zijn de jaren 90 niet meer, gedwongen fuseren is wel redelijk uit. Met name omdat men nu de nadelen ziet en de voordelen toch wat tegenvallen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kan zijn dat het verzet in een gemeente en hun lobby zorgt dat de provincie, tweede of eerste kamer toch er vanaf laat zien, maar dat hoeft niet.
In Brabant zijn in de jaren 90 veel gemeenten verdwenen en dat was lang niet altijd vrijwillig. Ik weet dat Rosmalen en ook Bakel en Milheeze destijds enorm hun hakken in het zand hadden gezet, maar dat voorkwam het niet.
Als ik dit hoor ben ik blij dat ik in een stadsgemeente woon. Al hebben we ook nog een stuk of 7 dorpjes/gehuchten binnen de gemeentegrenzen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens deze rekenkamer valt het tegen: https://www.binnenlandsbe(...)ren,Doe%20het%20niet
We zien in onze gemeente ook wel wat logische jaloezie, als je wat voor Muntendam regelt, is Schildwolde bang achtergesteld te worden, doe je wat voor Kropswolde, klopt Zuidbroek gelijk aan. Dat is echt wel versterkt door die fusie. We hebben nu 25 kernen (al zijn er 4 wel echt klein), dat is eigenlijk teveel. Als raadslid weten wat er in al die verschillende kernen met deels een eigen cultuur speelt is ook enorm veel werk.
We hebben ook nog wel kleinere gemeentes die niet zo rijk zijn. Neem Pekela bijvoorbeeld, dat is ook slechts zo'n 12000 inwoners. Op zich een wonder dat die niet samen zijn gegaan met of Veendam of Stadskanaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Op een of andere manier weet de gemeente Rozendaal in de provincie Gelderland met 1836 inwoners nog steeds zelfstandig te blijven. Maar dat is dan ook een miljonairsgemeente en dan gelden er kennelijk andere regels.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rozendaal
Over het algemeen gaat het prima, hoor. Het is alleen wel zo dat de dorpscommissies goed opletten en daar zijn ze ook voor. Bij jullie zullen de 7 dorpen waarschijnlijk nog meer vinden dat ze achtergesteld worden tov de stad. En wijken zullen ook hun commissies hebben.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:30 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Als ik dit hoor ben ik blij dat ik in een stadsgemeente woon. Al hebben we ook nog een stuk of 7 dorpjes/gehuchten binnen de gemeentegrenzen.
De Pekela's passen meer bij Winschoten, dat zou Oldambt zijn. Voormalig communistisch gebied.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:33 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
We hebben ook nog wel kleinere gemeentes die niet zo rijk zijn. Neem Pekela bijvoorbeeld, dat is ook slechts zo'n 12000 inwoners. Op zich een wonder dat die niet samen zijn gegaan met of Veendam of Stadskanaal.
Daarvoor ken ik de dorpen niet goed genoeg. Ik denk dat Loon de grootste is, met zo'n 265 inwoners. Ze liggen allen zo dicht tegen Assen aan dat ik denk dat ze al geruime tijd op de stad zijn aangewezen voor voorzieningen en dergelijke.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Over het algemeen gaat het prima, hoor. Het is alleen wel zo dat de dorpscommissies goed opletten en daar zijn ze ook voor. Bij jullie zullen de 7 dorpen waarschijnlijk nog meer vinden dat ze achtergesteld worden tov de stad. En wijken zullen ook hun commissies hebben.
Tel daar bij op dat armoede hier veel meer dan gemiddeld voor komt. Die dorpscommissies zijn eigenlijk vooral daar mee bezig: een fijne omgeving zodat de cirkel van in armoede geboren is ook arm oud worden doorbroken kan worden. En ja, dan denk je natuurlijk vaak dat het in jouw dorp of wijk harder nodig is dan elders, want de armoede voor je neus zie je.
Ja, dat is wel een verschil met de verzameling dorpen bij ons. Terwijl Hoogezand-Sappemeer toch ook een wat verstedelijkte kern is met 30.000 inwoners, maar de andere helft van de inwoners woont in de 23 andere dorpen, waarvan Muntendam, Zuidbroek, Siddeburen, Slochteren, Harkstede en nog wel een paar echt wel zelfstandige dorpen zijn met eigen voorzieningen, tot bibliotheken en zwembaden aan toe.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:46 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Daarvoor ken ik de dorpen niet goed genoeg. Ik denk dat Loon de grootste is, met zo'n 265 inwoners. Ze liggen allen zo dicht tegen Assen aan dat ik denk dat ze al geruime tijd op de stad zijn aangewezen voor voorzieningen en dergelijke.
Er spelen verschillende redenen mee:quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Op een of andere manier weet de gemeente Rozendaal in de provincie Gelderland met 1836 inwoners nog steeds zelfstandig te blijven. Maar dat is dan ook een miljonairsgemeente en dan gelden er kennelijk andere regels.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rozendaal
https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1774439446quote:Ongekende wending na hertelling: CDA en Partij voor de Dieren moeten loten om zetel
Roermond- Een hertelling zorgt voor een bizarre wending in de zetelverdeling voor de gemeenteraad in het Limburgse Roermond: het aantal stemmen ligt zo dicht bij elkaar dat het CDA en de Partij voor de Dieren moeten loten om de zesde en laatste restzetel.
Hier een openbare bron: https://www.l1nieuws.nl/n(...)-dieren-moeten-lotenquote:Op woensdag 25 maart 2026 15:09 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1774439446
Getal onder de 10..
Die norm is ooit gesteld door de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Ronald Plasterk, maar die is er naderhand zelf van teruggekomen. Ronald Plasterk had indertijd ook het bezopen plan om de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland te fuseren tot één grote megaprovincie.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:59 schreef hooibaal het volgende:
De doelstelling van gemeentelijke herindelingen is het vormen van gemeentes van 100.000 inwoners of meer.
Wat sappige quotes van achter de betaalmuur van mijn favoriete linkse kutkrant:quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
De eerste voorspelbare ruzies binnen deze wappiepartij gaan behoorlijk snel.
enquote:Het schrijven van Knegt, 6e op de kieslijst, heeft de goedkeuring van Klooster, die op de 8e plek stond. Ze betichten de partij, die vorige week woensdag van twee naar vijf zetels groeide, van ‘vriendjespolitiek, tunnelvisie en overleg in achterkamertjes’. „Onder valse voorwendselen en heel veel druk wordt van ons geëist om onze zetel af te staan aan plek 2 en 3, met respectievelijk 89 en 53 stemmen”, schrijft Knegt.
Hij doelt op Faoud El Masoudi en Erwin Eggen, die aanzienlijk minder populair zijn dan Knegt (452 stemmen) en Klooster (254 stemmen).
https://dvhn.nl/drenthe/h(...)-staan-48765267.htmlquote:Contacten met het hoofdbestuur van de partij in Amsterdam verergerden de interne crisis alleen maar. De boodschap: als Knegt en Klooster hun zetel niet zouden opgeven, werden ze uit de partij gezet.
Ach.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
Die Chris Aalbers heeft trouwens ooit een jaar lang (volgens mij waren het aanvankelijk losse artikelen) over het bestuur in Den Helder geschreven. Dat is uitgegeven onder de titel Palermo aan het Marsdiep, 186 pagina's aan kritiek, voor de liefhebbers van lokale politieke drama.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
Je verwacht het niet met ongeinformeerde haantjes met een ego van heb ik jou daar.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
Hier lijkt me echt 1 en 1 wel 2.quote:De leden van het Gorinchemse stembureau – vrijwilligers die de democratie een warm hart toedragen – zagen tot hun verbazing dat er ontzettend veel volmachtstemmen werden uitgebracht, maar liefst 125 van de totaal 656 stemmen. ‘Veel van deze volmachten waren op dezelfde manier voorbereid’, schrijven de waarnemers.
Er gebeurde nog iets bijzonders: van één partij kwam een kandidaat ‘vijf keer’ naar het stembureau. Telkens bracht hij ‘een of twee’ mensen mee die hun stem uitbrachten én zelf ook weer volmachten met zich meebrachten, en telkens wilde het kandidaat-raadslid dan ‘een foto maken voor de socials’.
Artikel ook gelezen? Er komt niemand aan het woord die overweegt met FvD samen te werken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
En maar janken over antisemitisme.
Vermoedelijk dezelfde postbus als de Bulgaren die hij inhuurde voor het flyeren.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:45 schreef Hexagon het volgende:
Richard moet toch wel de contacten hebben om een adresje voor het te regelen.
Of men gaat hier ook voor de modieuze minderheidscoalitie.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:
De al begonnen coalitieonderhandelingen tussen de Stadspartij (de grootste, 6 van de 15 zetels) en SP (dachten aan 2, hebben nu maar 1 zetel) kunnen worden gestopt.
Die gaat vanaf dag 1 onder het vergrootglas liggen, dus dat gaat niet werken.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:48 schreef Caland het volgende:
[..]
Vermoedelijk dezelfde postbus als de Bulgaren die hij inhuurde voor het flyeren.
Hij wil alleen woordvoerder sport worden. Ik weet niet hoe dat in Den Haag precies is, maar waarschijnlijk heb je het dan niet druk.quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die gaat vanaf dag 1 onder het vergrootglas liggen, dus dat gaat niet werken.
Ik heb in Eindhoven sport gedaan als deel van mijn portefeuille maar daar kwam toch best veel voorbij. Het is een belangrijke gemeentelijke taak.quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij wil alleen woordvoerder sport worden. Ik weet niet hoe dat in Den Haag precies is, maar waarschijnlijk heb je het dan niet druk.
https://www.ad.nl/waddinx(...)ansfractie~a717ceac/quote:Raiza Sattaur van GL/PvdA gaat door als eenmansfractie
Raiza Sattaur (36) is nog niet geïnstalleerd als raadslid voor GL/PvdA, of ze heeft al besloten in Waddinxveen als onafhankelijk raadslid verder te gaan. Sattaur is nu ook al onafhankelijk raadslid, sinds de CDA-fractie en het -afdelingsbestuur in 2023 met haar braken wegens gebrek aan vertrouwen. Vorig jaar werd ze lid van de PvdA.
Met deze partijhopper was de afspraak gemaakt dat de eerste twee op de lijst voor zouden gaan. Daar houdt ze zich niet aan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:10 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/waddinx(...)ansfractie~a717ceac/
Uit het CDA gekickt, bij GLPvdA op de lijst en meteen na voorkeurszetel zelfstandig.
Wat een vreemde afspraak.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met deze partijhopper was de afspraak gemaakt dat de eerste twee op de lijst voor zouden gaan. Daar houdt ze zich niet aan.
Het was waarschijnlijk moeilijk om geschikte kandidaten te vinden voor GL-PvdA in deze conservatieve Bible Belt gemeente.
De fractievoorzitter was een 80-jarige dus het zal wel een moeilijke afdeling zijn geweest. Als lijsttrekker hadden ze dit keer wel een jonger iemand gevonden.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:34 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Wat een vreemde afspraak.
Je stemt tenslotte op de persoon.
Dat zijn partners, de vrouw stond op 7, kreeg voorkeursstemmen als enige vrouw. Maar de landelijke richtlijn is dat de lijstvolgorde moet worden aangehouden, dus mag ze van het landelijke partijbureau haar zetel niet innemen. En daarom stapt ze er nu uit en neemt haar partner, de nummer 2, mee.quote:
Dat wordt een gezellige familiefractiequote:Op donderdag 26 maart 2026 17:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zijn partners, de vrouw stond op 7, kreeg voorkeursstemmen als enige vrouw. Maar de landelijke richtlijn is dat de lijstvolgorde moet worden aangehouden, dus mag ze van het landelijke partijbureau haar zetel niet innemen. En daarom stapt ze er nu uit en neemt haar partner, de nummer 2, mee.
Bijzonder verhaal weer.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:09 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1774439446
Getal onder de 10..
De FvDer die ik vandaag heel kort sprak deed in elk geval flink uit de hoogte en zei tegen een ander dat iedere verkozen vertegenwoordiger die niet voor FvD uit komt eigenlijk een landverrader is.quote:
Was dat eigenlijk van tevoren bekend dat raadsleden van FvD die met voorkeurstemmen zijn gekozen, door het landelijke partijbestuur geacht werden hun zetel af te staan? Hebben kandidaat-raadsleden bij hun kandidatuur een verklaring moeten ondertekenen waarin ze toezeggen dat ze bij verkiezing bij voorkeurstemmen hun zetel afstaan?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 07:27 schreef Hanca het volgende:
Venlo, nr 3 kreeg voorkeursstemmen maar we weten inmiddels dat je daar van de landelijke partijtop niks mee mag.
Wat ik las van iemand die nu weigert zijn zetel op te geven niet, maar of dat nu de meest betrouwbare bron is weet ik niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 22:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Was dat eigenlijk van tevoren bekend dat raadsleden van FvD die met voorkeurstemmen zijn gekozen, door het landelijke partijbestuur geacht werden hun zetel af te staan? Hebben kandidaat-raadsleden bij hun kandidatuur een verklaring moeten ondertekenen waarin ze toezeggen dat ze bij verkiezing bij voorkeurstemmen hun zetel afstaan?
Wat een gezelligheid, een goede basis voor samenwerking.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
De FvDer die ik vandaag heel kort sprak deed in elk geval flink uit de hoogte en zei tegen een ander dat iedere verkozen vertegenwoordiger die niet voor FvD uit komt eigenlijk een landverrader is.
Gelukkig was dat ons enige breekpunt deze onderhandelingen: met FvD gaan we niet in zee. Mijn fractievoorzitter: als ik met ze zou praten, zou ik het alleen over hun Poetinliefde en MH17 kunnen hebben...
Ik wil ze best een kans geven op onderwerpen, maar als ze zo beginnen houdt het snel op (en vraag ik me af hoe lang ze langs blijven komen en hoe lang hun fractielid die ex-VVD, ex-BBB en moeder van de CDA-fractievoorzitter is bij ze blijft).quote:Op vrijdag 27 maart 2026 22:27 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Wat een gezelligheid, een goede basis voor samenwerking.
Het zou mij dus niets verbazen als het landelijk bestuur wel degelijk van tevoren heeft gecommuniceerd dat ze voorkeurstemmen niet erkennen en van raadsleden die met voorkeurstemmen zijn gekozen verwachten dat ze hun zetel opgeven, maar dat de media dat in de berichtgeving niet vermelden. Als er iets ongunstigs te melden is over FvD, dan zullen de media dat niet nalaten. En het zou ook wel passen in de manier waarop de media vaak te werk gaan: geen echte platte leugens maar wel halve waarheden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 22:25 schreef Hanca het volgende:
Wat ik las van iemand die nu weigert zijn zetel op te geven niet, maar of dat nu de meest betrouwbare bron is weet ik niet.
Alleen heb ik even nagezocht in mededelingen van FvD zelf hierover en die geven zelf ook nergens aan dat het vooraf was gecommuniceerd. Dan denk ik toch echt dat dat niet is gedaan.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 22:39 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het zou mij dus niets verbazen als het landelijk bestuur wel degelijk van tevoren heeft gecommuniceerd dat ze voorkeurstemmen niet erkennen en van raadsleden die met voorkeurstemmen zijn gekozen verwachten dat ze hun zetel opgeven, maar dat de media dat in de berichtgeving niet vermelden. Als er iets ongunstigs te melden is over FvD, dan zullen de media dat niet nalaten. En het zou ook wel passen in de manier waarop de media vaak te werk gaan: geen echte platte leugens maar wel halve waarheden.
Dat komt de gemeenteraad aldaar vast ten goede.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:38 schreef Hanca het volgende:
De 2 afsplitsers van FvD in Hoogeveen gaan ieder afzonderlijk verder, 2 extra eenmansfracties dus: https://dvhn.nl/drenthe/a(...)ractie-48792892.html
Waarschijnlijk ook nog eenmansfracties zonder commissieleden, fractieondersteuning en natuurlijk allebei geen partijkader en geen ervaring, dus feitelijk ben je 2 controleurs van het college kwijt.
Deze snap ik even niet.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:38 schreef Hanca het volgende:
De 2 afsplitsers van FvD in Hoogeveen gaan ieder afzonderlijk verder, 2 extra eenmansfracties dus: https://dvhn.nl/drenthe/a(...)ractie-48792892.html
Waarschijnlijk ook nog eenmansfracties zonder commissieleden, fractieondersteuning en natuurlijk allebei geen partijkader en geen ervaring, dus feitelijk ben je 2 controleurs van het college kwijt.
Nee, een vijfmansfractie van FvD kan, natuurlijk afhankelijk van de kennis van de fractieleden en hun ondersteuning, best gewoon aan hun taak als controleur van het college en het stellen van kaders voldoen. Dat jij en ik er inhoudelijk niet mee eens zullen zijn: vast.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:51 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Deze snap ik even niet.
Ze waren er feitelijk na de verkiezingsuitslag toch al 5 kwijt?
Maar dit zou dus betekenen dat als je meerdere mensen in een fractie hebt, ieder fractielid zich ook maar met een beperkt aantal onderwerpen kan bezighouden.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:59 schreef Hanca het volgende:
Maar eenmansfracties zonder enige ondersteuning, die komen niet eens toe aan het lezen van de kern van de stukken, laat staan aan echte verdieping. Die moeten of echt inhoudelijk in 1 onderwerp zitten en zich daar volledig op focussen, of ze zijn gewoon zinloos stemvee dat af en toe ook nog wat zegt maar waar niks echt uit komt.
Alle politieke dossiers fatsoenlijk doorgronden en dan ook nog eens alle andere activiteiten als raadslid doorlopen lijkt me voor een los raadslid inderdaad vrij ondoenlijk.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar dit zou dus betekenen dat als je meerdere mensen in een fractie hebt, ieder fractielid zich ook maar met een beperkt aantal onderwerpen kan bezighouden.
Ja, zo werkt het. In een fractie deel je de onderwerpen op. Ideaal bestaat je fractie ook niet alleen uit jeugdzorgspecialisten of mensen die alles weten van huisvesting of financiën, maar heb je daar al een mix.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar dit zou dus betekenen dat als je meerdere mensen in een fractie hebt, ieder fractielid zich ook maar met een beperkt aantal onderwerpen kan bezighouden.
Eens. En dat werkt voor iemand met ervaring en een achterban om mee te sparren. Maar om dit zonder achterban, zonder ervaring en zonder ondersteuning te doen? Dan moet je al echt een specialist zijn op een onderwerp en je daar in kunnen vastbijten.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:53 schreef Hexagon het volgende:
Als eenmansfractie moet je ook niet de ambitie hebben om alle dossiers te beheersen. Dan moet je een paar speerpunt onderwerpen nemen die belangrijk zijn voor je achterban, en je daar op profileren.
Bij andere onderwerpen kun je dan beter de andere fracties raadplegen op de grote lijnen en alleen een punt er van maken als je het er duidelijk niet mee eens bent.
Het zal er vanaf hangen hoe die FvD ers zich gedragen. Maar meestal staan andere fracties geheel open voor hulp en advies. Dan vergroot namelijk ook hun invloed.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. En dat werkt voor iemand met ervaring en een achterban om mee te sparren. Maar om dit zonder achterban, zonder ervaring en zonder ondersteuning te doen? Dan moet je al echt een specialist zijn op een onderwerp en je daar in kunnen vastbijten.
En dat "raadplegen van grote fracties" werkt bij een middenpartij. D66 loopt bijvoorbeeld even langs bij GL of PvdA (of nu Pro). Maar als je uit FvD komt is dat denk ik een stuk lastiger.
Aan de andere kant zijn deze straks niet daadwerkelijk raadslid namens FvD geweest. Dat maakt daarin vermoedelijk wel wat uit in positieve zin. Al hangt het volledig af van het eigen gedrag. Als zo'n persoon een speerpunt maakt van pakweg sport, dan gaat samenwerken vast werken. Als ze heel inactief worden of vooral mopperen op buitenlanders of het partijkartel, dan wordt het lastigquote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:
[..] Maar als je uit FvD komt is dat denk ik een stuk lastiger.
Ik waardeer je goedgelovigheid, maar ik denk toch dat ze voornamelijk bezig zullen zijn met:quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, een vijfmansfractie van FvD kan, natuurlijk afhankelijk van de kennis van de fractieleden en hun ondersteuning, best gewoon aan hun taak als controleur van het college en het stellen van kaders voldoen. Dat jij en ik er inhoudelijk niet mee eens zullen zijn: vast.
Maar eenmansfracties zonder enige ondersteuning, die komen niet eens toe aan het lezen van de kern van de stukken, laat staan aan echte verdieping. Die moeten of echt inhoudelijk in 1 onderwerp zitten en zich daar volledig op focussen, of ze zijn gewoon zinloos stemvee dat af en toe ook nog wat zegt maar waar niks echt uit komt.
Dat is dan niet omdat ze van FvD zijn, een CU eenmansfractie die geen ondersteuning heeft (de meeste hebben wel fractieleden, commissieleden en/of partijleden waar ze info vandaan kunnen halen) en geen ervaring zal ook niet echt kunnen functioneren. Dan moet je er echt 80 tot 100 uur per week in stoppen, en dan nog vraag ik me af of dat genoeg is.
Dat zal echt per FvD fractielid verschillen, niet iedereen zal er zo in zitten.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:35 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik waardeer je goedgelovigheid, maar ik denk toch dat ze voornamelijk bezig zullen zijn met:
- De Bitcoins van Thierry minen;
- Voorbereidingen treffen voor de ontelbare podcasts voor de JFvD en co. die gevuld moeten worden;
- Voorbereidingen treffen voor het JFvD Zomerkamp 2026;
- 4 uur per dag podcasts luisteren om toch een soort van up-to-date te blijven;
- Samenvattingen van Dostojevski en Nietsche lezen en filosoferen over hoe de psyche van de mensen van het avondland superieur is aan alles wat er op deze aardkloot rondloopt.
Dan is de week al snel om hoor.
Maar dat betekent dus dat als je een fractie hebt met meerdere fractieleden, en iedereen neemt bepaalde onderwerpen op zich, dat ze dan maar voor de andere onderwerpen op elkaar moeten vertrouwen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:46 schreef Hanca het volgende:
Ja, zo werkt het. In een fractie deel je de onderwerpen op. Ideaal bestaat je fractie ook niet alleen uit jeugdzorgspecialisten of mensen die alles weten van huisvesting of financiën, maar heb je daar al een mix.
Natuurlijk leest iedereen minstens globaal de ingekomen stukken en plannen voor een fractievergadering, maar de onderwerpspecialist verdiept zich er echt in voor die vergadering en komt met voorstellen hoe dit aan te vliegen en of er moties/amendementen oid nodig zijn.
Dit verdiepen kost juist de meeste tijd en ga je nooit op alle onderwerpen kunnen doen in je eentje.
En daarnaast heb je ook gewoon nog 'werkbezoeken', dat kost ook gewoon tijd.
Ja, dat is het hele idee van fracties, zo werkt de Tweede Kamer ook.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 18:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar dat betekent dus dat als je een fractie hebt met meerdere fractieleden, en iedereen neemt bepaalde onderwerpen op zich, dat ze dan maar voor de andere onderwerpen op elkaar moeten vertrouwen.
Het is niet dat ze compleet debiel zijn omdat ze FvD'er waren, maar ze kwamen bij FvD terecht omdat ze compleet debiel zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn deze straks niet daadwerkelijk raadslid namens FvD geweest. Dat maakt daarin vermoedelijk wel wat uit in positieve zin. Al hangt het volledig af van het eigen gedrag. Als zo'n persoon een speerpunt maakt van pakweg sport, dan gaat samenwerken vast werken. Als ze heel inactief worden of vooral mopperen op buitenlanders of het partijkartel, dan wordt het lastig.
Ondergewaardeerde post.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:35 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik waardeer je goedgelovigheid, maar ik denk toch dat ze voornamelijk bezig zullen zijn met:
- De Bitcoins van Thierry minen;
- Voorbereidingen treffen voor de ontelbare podcasts voor de JFvD en co. die gevuld moeten worden;
- Voorbereidingen treffen voor het JFvD Zomerkamp 2026;
- 4 uur per dag podcasts luisteren om toch een soort van up-to-date te blijven;
- Samenvattingen van Dostojevski en Nietsche lezen en filosoferen over hoe de psyche van de mensen van het avondland superieur is aan alles wat er op deze aardkloot rondloopt.
Dan is de week al snel om hoor.
Gebeurde het dan wel eens dat het uiteindelijke gezamenlijke standpunt van de fractie afweek van het concept standpunt dat de woordvoerder had opgesteld?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:58 schreef Hexagon het volgende:
De woordvoerder was verantwoordelijk het dossier goed te lezen, eventueel verder informatie in te winnen en een concept standpunt op te stellen.
In de fractievergadering moest die dan uitleggen wat er besloten werd, zijn concept toelichten en vragen beantwoorden. En dan was er discussie om tot een door de hele fractie gedragen standpunt te komen.
Natuurlijk is daar ruimte voor. En soms raakt een onderwerp ook het terrein van 2 of meer woordvoerders. Maar het idee is wel gewoon: de woordvoerder op een onderwerp heeft zich daar echt in verdiept en heeft er vaak ook gewoon het meeste verstand van. Onze woordvoerder sociaal domein werkt daar al 30 jaar in.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Gebeurde het dan wel eens dat het uiteindelijke gezamenlijke standpunt van de fractie afweek van het concept standpunt dat de woordvoerder had opgesteld?
Jazeker, en daar moest de woordvoerder zich dan ook aan houden in de openbare discussie in de commissies en in de raad. Maar meestal lukte het wel om tot een verhaal de komen waar alle fractieleden achter konden staan.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Gebeurde het dan wel eens dat het uiteindelijke gezamenlijke standpunt van de fractie afweek van het concept standpunt dat de woordvoerder had opgesteld?
Lekker gewerkt. Maar niet heus. Gewoon dom dus van die 30 anderen. Terwijl er nog vier zetels waren.quote:Op maandag 30 maart 2026 20:41 schreef Hanca het volgende:
Ik was het vergeten, ik woonde hier dan ook nog niet, maar je ziet aan de SP hier dat sommige acties enorme gevolgen kunnen hebben over langere tijd.
Het begon in 2020, waar iemand van de lokale SP Baudet een nazi noemde.
https://wnl.tv/2020/01/27(...)j-lokale-sp-fracties
Gevolg: hij moest zich terugtrekken. Maar met hem gingen ook vrijwel alle anderen. Ze hadden hier 30 vrijwilligers die bijna wekelijks voor de SP op pad waren, SP als de ombudsman. Ze zaten van 2018 t/m 2022 in het college, ze waren de 3e partij met 5 zetels (net zo groot als de nr 1 en 2). In 2022 zakten ze naar 3, toen viel het dus mee. Storm over, dachten ze.
Maar van de 30 vrijwilligers was er vanaf 2022 nog maar 1 zijdelings betrokken, 0 dagen op straat. Gevolg: ze zijn met 1 zetel over.
Wanneer stoppen we nou eens met dat idiote volmachtsysteem, dat moet veel strenger. We weten allemaal dat het overgrote merendeel van mensen komt die anders niet zouden stemmen en zeggen ''Ach prima, doe maar op de partij waar jij ook op stemt''. Maarja het helpt gevestigde partijen met een actieve achterban en het krikt kunstmatig de opkomstcijfers op dus we doen er niets aanquote:Op woensdag 25 maart 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:
Over Gorinchem:
https://www.trouw.nl/poli(...)t-op-tafel~b5a431d7/
[..]
Hier lijkt me echt 1 en 1 wel 2.
Het is al behoorlijk streng. Wat zou er nog strenger moeten? Of wil je het helemaal afschaffen?quote:Op maandag 30 maart 2026 22:42 schreef FundsAreSafu het volgende:
Wanneer stoppen we nou eens met dat idiote volmachtsysteem, dat moet veel strenger.
Ik vind het erg knap van je dat je kennelijk weet hoe die volmachten tot stand komen. Ik zou geen idee hebben. Het zal ook per geval verschillen.quote:Op maandag 30 maart 2026 22:42 schreef FundsAreSafu het volgende:
We weten allemaal dat het overgrote merendeel van mensen komt die anders niet zouden stemmen en zeggen ''Ach prima, doe maar op de partij waar jij ook op stemt''.
Er is stemgeheim, dus ik zou niet weten welke partijen er profijt van hebben.quote:Op maandag 30 maart 2026 22:42 schreef FundsAreSafu het volgende:
Maarja het helpt gevestigde partijen met een actieve achterban en het krikt kunstmatig de opkomstcijfers op dus we doen er niets aan
Nu hebben ze daar ook stemplicht waar ik geen voorstander van ben maar in België moet je voor een volmacht bewijs aanleveren (van een werkgever, arts, gemeente, etc.) waaruit blijkt dat je niet kunt stemmen, dat deel kunnen we prima overnemenquote:Op maandag 30 maart 2026 22:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is al behoorlijk streng. Wat zou er nog strenger moeten? Of wil je het helemaal afschaffen?
[..]
Ik vind het erg knap van je dat je kennelijk weet hoe die volmachten tot stand komen. Ik zou geen idee hebben. Het zal ook per geval verschillen.
[..]
Er is stemgeheim, dus ik zou niet weten welke partijen er profijt van hebben.
Nu noem je eigenlijk zelf al het belangrijke verschil tussen de Nederlandse en de Belgische situatie: België heeft opkomstplicht bij verkiezingen en je kan een boete krijgen als je niet gaat stemmen, al schijnen ze daar tegenwoordig niet meer zo streng in te zijn. Met opkomstplicht zou het veel makkelijker worden om volmachtstemmen te ronselen. Kiezers die geen zin hebben om te gaan stemmen, zouden dan met alle plezier iemand een volmacht geven om geen boete te krijgen.quote:Op maandag 30 maart 2026 23:27 schreef FundsAreSafu het volgende:
Nu hebben ze daar ook stemplicht waar ik geen voorstander van ben maar in België moet je voor een volmacht bewijs aanleveren (van een werkgever, arts, gemeente, etc.) waaruit blijkt dat je niet kunt stemmen, dat deel kunnen we prima overnemen
Zoals ik zei, omdat het ze niet boeit en ze anders toch niet zouden stemmen. Dus dan maar aan familielid/vriend geven die het wel boeit. Kijk de EenVandaag en Nieuwsuur items van vandaag, rondje markt in Den Haag en vol met mensen die namens anderen hebben gestemdquote:Op maandag 30 maart 2026 23:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nu noem je eigenlijk zelf al het belangrijke verschil tussen de Nederlandse en de Belgische situatie: België heeft opkomstplicht bij verkiezingen en je kan een boete krijgen als je niet gaat stemmen, al schijnen ze daar tegenwoordig niet meer zo streng in te zijn. Met opkomstplicht zou het veel makkelijker worden om volmachtstemmen te ronselen. Kiezers die geen zin hebben om te gaan stemmen, zouden dan met alle plezier iemand een volmacht geven om geen boete te krijgen.
In Nederland hebben we geen opkomstplicht. Die hebben we in 1970 afgeschaft. Ik zou dus geen reden kunnen bedenken waarom een kiezer dan zomaar iemand anders een volmacht zou geven.
quote:Een op de tien kiezers stemde bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen via een volmacht. Dat hoge aantal zijn we in Nederland gewend, maar komt in geen enkele andere democratie voor. Internationale waarnemers hebben er al jaren kritiek op.
Uit een data-analyse van de NOS blijkt dat de hoeveelheid volmachtstemmers in individuele stembureaus bovendien nog veel hoger kan uitvallen. In Den Haag stemde op sommige stembureaus een op de drie kiezers via een volmacht.
https://nos.nl/artikel/26(...)ns-verkiezingsprocesquote:Verkiezingswaarnemers van de OVSE waarschuwden de afgelopen decennia herhaaldelijk voor de "buitenproportionele inzet" van volmachten in Nederland. Volgens de organisatie staat die op gespannen voet met het stemgeheim en het principe dat iedereen één stem zou moeten hebben.
Er is een handvol democratieën dat stemmen per volmacht toestaat, maar nergens gebeurt het zo vaak als in Nederland. In andere landen zijn de regels ook strenger, blijkt uit onderzoek. Officieel is een volmacht bedoeld voor wie niet in staat is om te stemmen, maar veel Nederlanders laten uit gemak iemand anders voor hen stemmen.
Ook maakt de OVSE, die elk jaar z'n 30 verkiezingen in Europa, Noord-Amerika en Azië monitort, zich zorgen over het grote verschil in gebruik van volmachten tussen verschillende regio's.
Het is laat en tijd om te gaan slapen, dus ik kom er later nog wel op terug. Ik heb wel even vluchtig een van de onderzoeksrapporten doorgelezen. Daarin wordt een vergelijking gemaakt met België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 00:05 schreef FundsAreSafu het volgende:
Dit is ook typisch Nederlands, bestaat in andere landen nauwelijks laat staan op deze schaal
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ns-verkiezingsproces
Een dergelijke procedure lijkt wel heel erg veel op de procedure van het briefstemmen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:30 schreef Hanca het volgende:
Maar misschien is volmachtstemmen wel aan te scherpen tot iets waaruit duidelijk blijkt wat degene die het volmacht geeft wil stemmen? Dat je een formulier thuis krijgt dat je als stemformulier kunt gebruiken (dat zou de kieslijst kunnen zijn) en dat je die in een speciaal erbij geleverde envelop moet doen en die met een handtekening dicht moet sealen, oid?
Aan briefstemmen zitten inderdaad ook bezwaren. In Nederland bestaat de mogelijkheid van briefstemmen dan ook alleen voor kiezers buiten Nederland bij de verkiezingen voor Tweede Kamer en Europees Parlement.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:30 schreef Hanca het volgende:
Stuk omslachtiger, stuk lastiger tellen en nog steeds niet fraude-proof (je vult het stemformulier dan namelijk thuis in, dat kan nog steeds onder dwang zijn), ik weet dan dus ook niet of dat de moeite waard is.
die naïviteit verbaast me nog het meest. Als je dan als die persoon dit wilt regelen ga je toch niet steeds bij hetzelfde stembureau naar binnenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 06:59 schreef Hanca het volgende:
Volmachten afschaffen vind ik het andere uiterste, dat is ook geen goed idee. Zieken, mensen die niet mobiel zijn en mensen die die dag niet kunnen gaan stemmen omdat ze bijvoorbeeld als vrachtwagenchauffeur in het buitenland rijden hebben ook recht op hun stem. Ik heb ook een keer bij volmacht gestemd, ik kon die dag geen 3 stappen doen zonder over te geven, dus heb ik mijn vrouw laten stemmen voor mij. Niet nodig zelf zieker te worden en misschien in het stembureau ook nog mensen ziek te maken. Het lijkt me onnodig het kind met het badwater weg te gooien.
Maar als je steeds dezelfde persoon met 2 stemmers die ook nog volmachten bij zich hebben langs ziet komen, zou je eigenlijk een lijntje met de politie moeten hebben dat die kan gaan kijken of er daadwerkelijk stemmen geronseld worden. Want dat mag al niet.
Geen naïviteit, maar een gevoel van onaantastbaarheid.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 17:35 schreef kalinhos het volgende:
[..]
die naïviteit verbaast me nog het meest. Als je dan als die persoon dit wilt regelen ga je toch niet steeds bij hetzelfde stembureau naar binnen
Gelukkig, toch weer 9 eenmansfracties.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:22 schreef Dagoduck het volgende:
Jaja, Den Helder levert weer hoor.
NHD - Fractie Stadspartij breekt met Niels Nanning. ’Het vertrouwen is verdwenen, dan liever met één zetel verder’
Huidige wethouder zei vorige week zijn behaalde zetel niet in te nemen omdat hij wethouder is. Later besloot hij toch de zetel te accepteren zonder dit te overleggen met zijn fractievoorzitter. En nu schuift de partij hem aan de kant.
Tien zelfsquote:Op dinsdag 31 maart 2026 22:39 schreef freako het volgende:
[..]
Gelukkig, toch weer 9 eenmansfracties..
Wat een kleinzielige mensen zitten daar allemaal in de politiek. Dit is toch ook weer van alle kanten onbegrijpelijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:22 schreef Dagoduck het volgende:
Jaja, Den Helder levert weer hoor.
NHD - Fractie Stadspartij breekt met Niels Nanning. ’Het vertrouwen is verdwenen, dan liever met één zetel verder’
Huidige wethouder zei vorige week zijn behaalde zetel niet in te nemen omdat hij wethouder is. Later besloot hij toch de zetel te accepteren zonder dit te overleggen met zijn fractievoorzitter. En nu schuift de partij hem aan de kant.
Misschien is dat wel de belangrijkste reden waarom het tegenwoordig zo moeilijk is om goede kandidaat raadsleden te vinden.quote:Op woensdag 1 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
Wat een kleinzielige mensen zitten daar allemaal in de politiek. Dit is toch ook weer van alle kanten onbegrijpelijk.
Man man man...quote:Op woensdag 1 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een kleinzielige mensen zitten daar allemaal in de politiek. Dit is toch ook weer van alle kanten onbegrijpelijk.
- Onbegrijpelijk dat je zonder met je partij te overleggen een zetel wil aanvaarden, als je eerst hebt aangegeven dat niet te doen. Je weet toch dat het dan ook om iemand gaat die dan niet vanavond wordt beëdigd en de Raad in gaat? Dat is toch ook een mens met gevoel? Iemand die afspraken met zijn werk aan het maken is, rekening houdend met de 20 uur per week die je als raadslid kwijt bent en het extra inkomen dat je daar voor krijgt? Die bel je dan toch even?
- Aan de andere kant onbegrijpelijk dat je binnen een paar dagen de man die je een half jaar geleden nog goed genoeg vond om hem op 2 te zetten, die je in 2024 nog naar voren schoof als wethouder, nadat hij goed bekend was als commissielid en secretaris van de partij, zo aan de kant wil zetten als fractievoorzitter.
Maar gelukkig gaat de soap door: https://noordkop247.nl/po(...)/?locatie=den-helder
Bestuur schorst fractievoorzitter, steunt Nanning...
Dus die fractievoorzitter heeft weer niet met het bestuur overlegd. Is de telefoon afgeschaft of nog niet uitgevonden in Den Helder, dat ze moeten overleggen via de pers?
quote:Op woensdag 1 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
Dus die fractievoorzitter heeft weer niet met het bestuur overlegd. Is de telefoon afgeschaft of nog niet uitgevonden in Den Helder, dat ze moeten overleggen via de pers?
Rood en geel zijn wel de stadskleurenquote:
Er zat nog wel iets van een gedachte achter.quote:Op woensdag 1 april 2026 10:10 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Rood en geel zijn wel de stadskleuren
Lekker wispelturig.quote:Op donderdag 2 april 2026 08:11 schreef Hanca het volgende:
De nummer 4 van FvD, die in oktober nog op de landelijke lijst voor 50plus stond en eerder voor D66 raadslid was, heeft zich in de laatste paar dagen voor de installatie teruggetrokken in Midden-Groningen.
https://www.menterwolde.i(...)ngen-4-adviezen-mee/
CDA hun achterban is al 30 jaar grotendeels 65+. Dat grote probleem valt dus wel mee, blijkbaar gaan meer mensen op latere leeftijd CDA stemmen die dat eerst niet deden.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
https://maurice.nl/2026/0(...)-allerlei-kenmerken/
CDA heeft op termijn een groot probleem.
Nederland ook. De weg naar de rechtse kleptocraten dictatuur en machtsgreep ligt dan open. Er is dan geen buffer in het 'midden' meer.
Ja, dat lijkt me ook wel vrij logisch. CDA stemmen zal ook niet iets zijn wat je van huis uit meekrijgt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 07:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
CDA hun achterban is al 30 jaar grotendeels 65+. Dat grote probleem valt dus wel mee, blijkbaar gaan meer mensen op latere leeftijd CDA stemmen die dat eerst niet deden.
Decennialang natuurlijk wel. Maar ik denk dat sowieso nog weinig mensen stemmen 'wat ze van huis uit mee krijgen', zelfs de ChristenUnie heeft daar inmiddels last van.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me ook wel vrij logisch. CDA stemmen zal ook niet iets zijn wat je van huis uit meekrijgt.
De cohorten schuiven op en daarmee ook het maximale potentieel van CDA.quote:Op zaterdag 4 april 2026 07:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
CDA hun achterban is al 30 jaar grotendeels 65+. Dat grote probleem valt dus wel mee, blijkbaar gaan meer mensen op latere leeftijd CDA stemmen die dat eerst niet deden.
Dat heeft elke partij. Als je nu extreem piekt haal je misschien de 40, maar met 25 zetels doe je het al goed. Het maximale potentieel van elke partij is gekrompen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De cohorten schuiven op en daarmee ook het maximale potentieel van CDA.
Anders gezegd: de huidige 65+ generatie is al veel minder CDA dan de 65+ generatie van begin jaren '90.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |