abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220423484

Na de verkiezingen, formeren.

Uitslagen:
https://app.nos.nl/nieuws/gr2026/?cbs_code=G0277
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220423495
In Westerkwartier stapte de CDA lijsttrekker op omdat er een onderzoek naar fraude naar hem liep. Hij kon niet meer van de lijst, maar trok zich terug en zou niet de raad in gaan.

Zou...

Nu wil hij alsnog de raad in, maar niet meer namens het CDA: https://www.rtvnoord.nl/p(...)toch-raadslid-worden
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220423522
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 19:10 schreef Hanca het volgende:
In Westerkwartier stapte de CDA lijsttrekker op omdat er een onderzoek naar fraude naar hem liep. Hij kon niet meer van de lijst, maar trok zich terug en zou niet de raad in gaan.

Zou...

Nu wil hij alsnog de raad in, maar niet meer namens het CDA: https://www.rtvnoord.nl/p(...)toch-raadslid-worden
Betrouwbaar type.
pi_220423525
In Stadskanaal wil de PVV meeregeren: https://www.rtvnoord.nl/p(...)nen-niet-om-ons-heen
pi_220423531
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 19:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Betrouwbaar type.
Met 831 voorkeursstemmen, al zal dat deels 'automatisch stemmen op nr 1' zijn.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 19:59:21 #6
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220423894
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Nog wat lokaal gerommel in de marge.

Den Helder maakt het bont.
Een verkozen partij komt niet in de raad omdat het raadslid direct overstapt naar een andere partij
https://noordkop247.nl/po(...)r-uit-helderse-raad/

De nummer 1 en 2 van FvD blijken niet in Den Helder te willen wonen en komen niet in de raad.
https://noordkop247.nl/po(...)adszetel-den-helder/
Dit is echt weer het bestuur hier in Den Helder ten voeten uit :')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 24 maart 2026 @ 20:02:05 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220423925
quote:
6s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 19:59 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Gelukkig is door het verdwijnen van de Seniorenpartij het aantal eenmansfracties wat verminderd. Er zijn er nog maar 8. :').
  dinsdag 24 maart 2026 @ 20:18:42 #8
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220424066
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 20:02 schreef freako het volgende:

[..]
Gelukkig is door het verdwijnen van de Seniorenpartij het aantal eenmansfracties wat verminderd. Er zijn er nog maar 8. :').
En we hebben nog een ouderenpartij. :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220424327
Doesburg gaat hertellen: https://www.gld.nl/nieuws(...)verkiezingen-opnieuw
Maar hoe je weet dat deze telling beter is dan de vorige, geen idee.
Is wel belangrijk: nu is er een meerderheid tegen de fusie van de gemeente met Duiven, Westervoort en Zevenaar, met 1 stem verschil.
pi_220424330
In Berg en Dal gaan ze waarschijnlijk opnieuw tellen: https://www.gld.nl/nieuws(...)t-d66-wil-hertelling
pi_220424441
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:04 schreef Hanca het volgende:
Doesburg gaat hertellen: https://www.gld.nl/nieuws(...)verkiezingen-opnieuw
Maar hoe je weet dat deze telling beter is dan de vorige, geen idee.
Is wel belangrijk: nu is er een meerderheid tegen de fusie van de gemeente met Duiven, Westervoort en Zevenaar, met 1 stem verschil.
Anders gaat die fusie niet door?
pi_220424460
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Anders gaat die fusie niet door?
Het precieze weet ik natuurlijk niet, maar normaal kan een gemeenteraad zo'n fusie tegenhouden. Nu is er na de verkiezingen een meerderheid tegen die fusie, maar de SP (tegen de fusie) heeft een restzetel gekregen met 1 stem tov GLPvdA (voor de fusie) en er zijn 2 meer stembiljetten uitgegeven dan er stemmen zijn geteld, dus er zijn 2 stemmen kwijt. Als die naar GLPvdA gaan, dan is er plots een meerderheid voor die fusie in de gemeenteraad.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 21:47:39 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220424503
quote:
6s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 19:59 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Mooie geschiedenis. De seniorenpartij is een soort verrassingspartij. Je stemt erop en daarna is het afwachten bij naar welke partij de zetels toe vliegen.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 21:52:46 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220424536
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het precieze weet ik natuurlijk niet, maar normaal kan een gemeenteraad zo'n fusie tegenhouden. Nu is er na de verkiezingen een meerderheid tegen die fusie, maar de SP (tegen de fusie) heeft een restzetel gekregen met 1 stem tov GLPvdA (voor de fusie) en er zijn 2 meer stembiljetten uitgegeven dan er stemmen zijn geteld, dus er zijn 2 stemmen kwijt. Als die naar GLPvdA gaan, dan is er plots een meerderheid voor die fusie in de gemeenteraad.
Het hangt er ook vanaf wie de fusie initieert. Als een hogere overheid dat wil doorduwen dan kunnen ze het niet tegenhouden. Maar die zullen er een hardere dobber aan hebben.
pi_220424551
Het zou natuurlijk het beste zijn als er over een gemeentelijke herindeling een apart referendum gehouden wordt.
pi_220424561
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het zou natuurlijk het beste zijn als er over een gemeentelijke herindeling een apart referendum gehouden wordt.
Mensen stemmen niet alleen mbt fusie idd
  dinsdag 24 maart 2026 @ 21:59:52 #17
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_220424562
De doelstelling van gemeentelijke herindelingen is het vormen van gemeentes van 100.000 inwoners of meer. Doesburg heeft er nog geen 15.000, dus die horen niet eens tegen zo'n fusie te kunnen stemmen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_220424573
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:59 schreef hooibaal het volgende:
De doelstelling van gemeentelijke herindelingen is het vormen van gemeentes van 100.000 inwoners of meer. Doesburg heeft er nog geen 15.000, dus die horen niet eens tegen zo'n fusie te kunnen stemmen.
en als ze samen zijn hebben ze wel 100.000? Ik weet overigens niet of Doesburg een grote schuldenlast heeft ja of nee.
pi_220424583
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het hangt er ook vanaf wie de fusie initieert. Als een hogere overheid dat wil doorduwen dan kunnen ze het niet tegenhouden. Maar die zullen er een hardere dobber aan hebben.
In Friesland heeft de gemeente Dantumadeel een van bovenaf opgelegde fusie tegengehouden. Fusies zijn ook iets minder populair geworden, de voordelen blijken minder groot dan gedacht, de nadelen (minder aandacht kleine kernen) blijken wel hardnekkig.

Ook de fusie rondom Enkhuizen is net gestrand.

De voordelen blijken net zo goed haalbaar met een deels ambtelijke fusie, met bijvoorbeeld wel 1 systeem voor het sociaal domein.
pi_220424610
Is er eigenlijk ooit wel onderzocht wat de effecten zijn van het samenvoegen van gemeentes en of het wel tot kostenbesparing leidt?
  dinsdag 24 maart 2026 @ 22:13:03 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220424614
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 21:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In dit geval is het op initiatief van de 4 gemeenten. Als Doesburg afvalt gaan de andere 3 gewoon door, er wordt al zo lang over de herindeling in de Liemers gepraat.

De wnd burgemeester is vandaag opgestapt ivm het gedoe om de mogelijke herindeling. De verhoudingen in de raad zijn blijkbaar niet al te best.

https://www.doesburg.nl/a(...)meester-arco-hofland
  dinsdag 24 maart 2026 @ 22:18:03 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220424635
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Friesland heeft de gemeente Dantumadeel een van bovenaf opgelegde fusie tegengehouden. Fusies zijn ook iets minder populair geworden, de voordelen blijken minder groot dan gedacht, de nadelen (minder aandacht kleine kernen) blijken wel hardnekkig.

Ook de fusie rondom Enkhuizen is net gestrand.

De voordelen blijken net zo goed haalbaar met een deels ambtelijke fusie, met bijvoorbeeld wel 1 systeem voor het sociaal domein.
Het kan zijn dat het verzet in een gemeente en hun lobby zorgt dat de provincie, tweede of eerste kamer toch er vanaf laat zien, maar dat hoeft niet.

In Brabant zijn in de jaren 90 veel gemeenten verdwenen en dat was lang niet altijd vrijwillig. Ik weet dat Rosmalen en ook Bakel en Milheeze destijds enorm hun hakken in het zand hadden gezet, maar dat voorkwam het niet.
pi_220424640
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Is er eigenlijk ooit wel onderzocht wat de effecten zijn van het samenvoegen van gemeentes en of het wel tot kostenbesparing leidt?
Volgens deze rekenkamer valt het tegen: https://www.binnenlandsbe(...)ren,Doe%20het%20niet

We zien in onze gemeente ook wel wat logische jaloezie, als je wat voor Muntendam regelt, is Schildwolde bang achtergesteld te worden, doe je wat voor Kropswolde, klopt Zuidbroek gelijk aan. Dat is echt wel versterkt door die fusie. We hebben nu 25 kernen (al zijn er 4 wel echt klein), dat is eigenlijk teveel. Als raadslid weten wat er in al die verschillende kernen met deels een eigen cultuur speelt is ook enorm veel werk.
pi_220424645
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 22:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het kan zijn dat het verzet in een gemeente en hun lobby zorgt dat de provincie, tweede of eerste kamer toch er vanaf laat zien, maar dat hoeft niet.

In Brabant zijn in de jaren 90 veel gemeenten verdwenen en dat was lang niet altijd vrijwillig. Ik weet dat Rosmalen en ook Bakel en Milheeze destijds enorm hun hakken in het zand hadden gezet, maar dat voorkwam het niet.
Maar dit zijn de jaren 90 niet meer, gedwongen fuseren is wel redelijk uit. Met name omdat men nu de nadelen ziet en de voordelen toch wat tegenvallen.
pi_220424654
Op een of andere manier weet de gemeente Rozendaal in de provincie Gelderland met 1836 inwoners nog steeds zelfstandig te blijven. Maar dat is dan ook een miljonairsgemeente en dan gelden er kennelijk andere regels.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rozendaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')