Betrouwbaar type.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:10 schreef Hanca het volgende:
In Westerkwartier stapte de CDA lijsttrekker op omdat er een onderzoek naar fraude naar hem liep. Hij kon niet meer van de lijst, maar trok zich terug en zou niet de raad in gaan.
Zou...
Nu wil hij alsnog de raad in, maar niet meer namens het CDA: https://www.rtvnoord.nl/p(...)toch-raadslid-worden
Met 831 voorkeursstemmen, al zal dat deels 'automatisch stemmen op nr 1' zijn.quote:
Dit is echt weer het bestuur hier in Den Helder ten voeten uitquote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Nog wat lokaal gerommel in de marge.
Den Helder maakt het bont.
Een verkozen partij komt niet in de raad omdat het raadslid direct overstapt naar een andere partij
https://noordkop247.nl/po(...)r-uit-helderse-raad/
De nummer 1 en 2 van FvD blijken niet in Den Helder te willen wonen en komen niet in de raad.
https://noordkop247.nl/po(...)adszetel-den-helder/
Gelukkig is door het verdwijnen van de Seniorenpartij het aantal eenmansfracties wat verminderd. Er zijn er nog maar 8.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:59 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dit is echt weer het bestuur hier in Den Helder ten voeten uit
En we hebben nog een ouderenpartij.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 20:02 schreef freako het volgende:
[..]
Gelukkig is door het verdwijnen van de Seniorenpartij het aantal eenmansfracties wat verminderd. Er zijn er nog maar 8..
Anders gaat die fusie niet door?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:04 schreef Hanca het volgende:
Doesburg gaat hertellen: https://www.gld.nl/nieuws(...)verkiezingen-opnieuw
Maar hoe je weet dat deze telling beter is dan de vorige, geen idee.
Is wel belangrijk: nu is er een meerderheid tegen de fusie van de gemeente met Duiven, Westervoort en Zevenaar, met 1 stem verschil.
Het precieze weet ik natuurlijk niet, maar normaal kan een gemeenteraad zo'n fusie tegenhouden. Nu is er na de verkiezingen een meerderheid tegen die fusie, maar de SP (tegen de fusie) heeft een restzetel gekregen met 1 stem tov GLPvdA (voor de fusie) en er zijn 2 meer stembiljetten uitgegeven dan er stemmen zijn geteld, dus er zijn 2 stemmen kwijt. Als die naar GLPvdA gaan, dan is er plots een meerderheid voor die fusie in de gemeenteraad.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Anders gaat die fusie niet door?
Mooie geschiedenis. De seniorenpartij is een soort verrassingspartij. Je stemt erop en daarna is het afwachten bij naar welke partij de zetels toe vliegen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 19:59 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dit is echt weer het bestuur hier in Den Helder ten voeten uit
Het hangt er ook vanaf wie de fusie initieert. Als een hogere overheid dat wil doorduwen dan kunnen ze het niet tegenhouden. Maar die zullen er een hardere dobber aan hebben.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het precieze weet ik natuurlijk niet, maar normaal kan een gemeenteraad zo'n fusie tegenhouden. Nu is er na de verkiezingen een meerderheid tegen die fusie, maar de SP (tegen de fusie) heeft een restzetel gekregen met 1 stem tov GLPvdA (voor de fusie) en er zijn 2 meer stembiljetten uitgegeven dan er stemmen zijn geteld, dus er zijn 2 stemmen kwijt. Als die naar GLPvdA gaan, dan is er plots een meerderheid voor die fusie in de gemeenteraad.
Mensen stemmen niet alleen mbt fusie iddquote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het zou natuurlijk het beste zijn als er over een gemeentelijke herindeling een apart referendum gehouden wordt.
en als ze samen zijn hebben ze wel 100.000? Ik weet overigens niet of Doesburg een grote schuldenlast heeft ja of nee.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:59 schreef hooibaal het volgende:
De doelstelling van gemeentelijke herindelingen is het vormen van gemeentes van 100.000 inwoners of meer. Doesburg heeft er nog geen 15.000, dus die horen niet eens tegen zo'n fusie te kunnen stemmen.
In Friesland heeft de gemeente Dantumadeel een van bovenaf opgelegde fusie tegengehouden. Fusies zijn ook iets minder populair geworden, de voordelen blijken minder groot dan gedacht, de nadelen (minder aandacht kleine kernen) blijken wel hardnekkig.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt er ook vanaf wie de fusie initieert. Als een hogere overheid dat wil doorduwen dan kunnen ze het niet tegenhouden. Maar die zullen er een hardere dobber aan hebben.
In dit geval is het op initiatief van de 4 gemeenten. Als Doesburg afvalt gaan de andere 3 gewoon door, er wordt al zo lang over de herindeling in de Liemers gepraat.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt er ook vanaf wie de fusie initieert. Als een hogere overheid dat wil doorduwen dan kunnen ze het niet tegenhouden. Maar die zullen er een hardere dobber aan hebben.
Het kan zijn dat het verzet in een gemeente en hun lobby zorgt dat de provincie, tweede of eerste kamer toch er vanaf laat zien, maar dat hoeft niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Friesland heeft de gemeente Dantumadeel een van bovenaf opgelegde fusie tegengehouden. Fusies zijn ook iets minder populair geworden, de voordelen blijken minder groot dan gedacht, de nadelen (minder aandacht kleine kernen) blijken wel hardnekkig.
Ook de fusie rondom Enkhuizen is net gestrand.
De voordelen blijken net zo goed haalbaar met een deels ambtelijke fusie, met bijvoorbeeld wel 1 systeem voor het sociaal domein.
Volgens deze rekenkamer valt het tegen: https://www.binnenlandsbe(...)ren,Doe%20het%20nietquote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Is er eigenlijk ooit wel onderzocht wat de effecten zijn van het samenvoegen van gemeentes en of het wel tot kostenbesparing leidt?
Maar dit zijn de jaren 90 niet meer, gedwongen fuseren is wel redelijk uit. Met name omdat men nu de nadelen ziet en de voordelen toch wat tegenvallen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kan zijn dat het verzet in een gemeente en hun lobby zorgt dat de provincie, tweede of eerste kamer toch er vanaf laat zien, maar dat hoeft niet.
In Brabant zijn in de jaren 90 veel gemeenten verdwenen en dat was lang niet altijd vrijwillig. Ik weet dat Rosmalen en ook Bakel en Milheeze destijds enorm hun hakken in het zand hadden gezet, maar dat voorkwam het niet.
Als ik dit hoor ben ik blij dat ik in een stadsgemeente woon. Al hebben we ook nog een stuk of 7 dorpjes/gehuchten binnen de gemeentegrenzen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens deze rekenkamer valt het tegen: https://www.binnenlandsbe(...)ren,Doe%20het%20niet
We zien in onze gemeente ook wel wat logische jaloezie, als je wat voor Muntendam regelt, is Schildwolde bang achtergesteld te worden, doe je wat voor Kropswolde, klopt Zuidbroek gelijk aan. Dat is echt wel versterkt door die fusie. We hebben nu 25 kernen (al zijn er 4 wel echt klein), dat is eigenlijk teveel. Als raadslid weten wat er in al die verschillende kernen met deels een eigen cultuur speelt is ook enorm veel werk.
We hebben ook nog wel kleinere gemeentes die niet zo rijk zijn. Neem Pekela bijvoorbeeld, dat is ook slechts zo'n 12000 inwoners. Op zich een wonder dat die niet samen zijn gegaan met of Veendam of Stadskanaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Op een of andere manier weet de gemeente Rozendaal in de provincie Gelderland met 1836 inwoners nog steeds zelfstandig te blijven. Maar dat is dan ook een miljonairsgemeente en dan gelden er kennelijk andere regels.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rozendaal
Over het algemeen gaat het prima, hoor. Het is alleen wel zo dat de dorpscommissies goed opletten en daar zijn ze ook voor. Bij jullie zullen de 7 dorpen waarschijnlijk nog meer vinden dat ze achtergesteld worden tov de stad. En wijken zullen ook hun commissies hebben.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:30 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Als ik dit hoor ben ik blij dat ik in een stadsgemeente woon. Al hebben we ook nog een stuk of 7 dorpjes/gehuchten binnen de gemeentegrenzen.
De Pekela's passen meer bij Winschoten, dat zou Oldambt zijn. Voormalig communistisch gebied.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:33 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
We hebben ook nog wel kleinere gemeentes die niet zo rijk zijn. Neem Pekela bijvoorbeeld, dat is ook slechts zo'n 12000 inwoners. Op zich een wonder dat die niet samen zijn gegaan met of Veendam of Stadskanaal.
Daarvoor ken ik de dorpen niet goed genoeg. Ik denk dat Loon de grootste is, met zo'n 265 inwoners. Ze liggen allen zo dicht tegen Assen aan dat ik denk dat ze al geruime tijd op de stad zijn aangewezen voor voorzieningen en dergelijke.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Over het algemeen gaat het prima, hoor. Het is alleen wel zo dat de dorpscommissies goed opletten en daar zijn ze ook voor. Bij jullie zullen de 7 dorpen waarschijnlijk nog meer vinden dat ze achtergesteld worden tov de stad. En wijken zullen ook hun commissies hebben.
Tel daar bij op dat armoede hier veel meer dan gemiddeld voor komt. Die dorpscommissies zijn eigenlijk vooral daar mee bezig: een fijne omgeving zodat de cirkel van in armoede geboren is ook arm oud worden doorbroken kan worden. En ja, dan denk je natuurlijk vaak dat het in jouw dorp of wijk harder nodig is dan elders, want de armoede voor je neus zie je.
Ja, dat is wel een verschil met de verzameling dorpen bij ons. Terwijl Hoogezand-Sappemeer toch ook een wat verstedelijkte kern is met 30.000 inwoners, maar de andere helft van de inwoners woont in de 23 andere dorpen, waarvan Muntendam, Zuidbroek, Siddeburen, Slochteren, Harkstede en nog wel een paar echt wel zelfstandige dorpen zijn met eigen voorzieningen, tot bibliotheken en zwembaden aan toe.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:46 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Daarvoor ken ik de dorpen niet goed genoeg. Ik denk dat Loon de grootste is, met zo'n 265 inwoners. Ze liggen allen zo dicht tegen Assen aan dat ik denk dat ze al geruime tijd op de stad zijn aangewezen voor voorzieningen en dergelijke.
Er spelen verschillende redenen mee:quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Op een of andere manier weet de gemeente Rozendaal in de provincie Gelderland met 1836 inwoners nog steeds zelfstandig te blijven. Maar dat is dan ook een miljonairsgemeente en dan gelden er kennelijk andere regels.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rozendaal
https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1774439446quote:Ongekende wending na hertelling: CDA en Partij voor de Dieren moeten loten om zetel
Roermond- Een hertelling zorgt voor een bizarre wending in de zetelverdeling voor de gemeenteraad in het Limburgse Roermond: het aantal stemmen ligt zo dicht bij elkaar dat het CDA en de Partij voor de Dieren moeten loten om de zesde en laatste restzetel.
Hier een openbare bron: https://www.l1nieuws.nl/n(...)-dieren-moeten-lotenquote:Op woensdag 25 maart 2026 15:09 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)r#Echobox=1774439446
Getal onder de 10..
Die norm is ooit gesteld door de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Ronald Plasterk, maar die is er naderhand zelf van teruggekomen. Ronald Plasterk had indertijd ook het bezopen plan om de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland te fuseren tot één grote megaprovincie.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:59 schreef hooibaal het volgende:
De doelstelling van gemeentelijke herindelingen is het vormen van gemeentes van 100.000 inwoners of meer.
Wat sappige quotes van achter de betaalmuur van mijn favoriete linkse kutkrant:quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
De eerste voorspelbare ruzies binnen deze wappiepartij gaan behoorlijk snel.
enquote:Het schrijven van Knegt, 6e op de kieslijst, heeft de goedkeuring van Klooster, die op de 8e plek stond. Ze betichten de partij, die vorige week woensdag van twee naar vijf zetels groeide, van ‘vriendjespolitiek, tunnelvisie en overleg in achterkamertjes’. „Onder valse voorwendselen en heel veel druk wordt van ons geëist om onze zetel af te staan aan plek 2 en 3, met respectievelijk 89 en 53 stemmen”, schrijft Knegt.
Hij doelt op Faoud El Masoudi en Erwin Eggen, die aanzienlijk minder populair zijn dan Knegt (452 stemmen) en Klooster (254 stemmen).
https://dvhn.nl/drenthe/h(...)-staan-48765267.htmlquote:Contacten met het hoofdbestuur van de partij in Amsterdam verergerden de interne crisis alleen maar. De boodschap: als Knegt en Klooster hun zetel niet zouden opgeven, werden ze uit de partij gezet.
Ach.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
Die Chris Aalbers heeft trouwens ooit een jaar lang (volgens mij waren het aanvankelijk losse artikelen) over het bestuur in Den Helder geschreven. Dat is uitgegeven onder de titel Palermo aan het Marsdiep, 186 pagina's aan kritiek, voor de liefhebbers van lokale politieke drama.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
Je verwacht het niet met ongeinformeerde haantjes met een ego van heb ik jou daar.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
Hier lijkt me echt 1 en 1 wel 2.quote:De leden van het Gorinchemse stembureau – vrijwilligers die de democratie een warm hart toedragen – zagen tot hun verbazing dat er ontzettend veel volmachtstemmen werden uitgebracht, maar liefst 125 van de totaal 656 stemmen. ‘Veel van deze volmachten waren op dezelfde manier voorbereid’, schrijven de waarnemers.
Er gebeurde nog iets bijzonders: van één partij kwam een kandidaat ‘vijf keer’ naar het stembureau. Telkens bracht hij ‘een of twee’ mensen mee die hun stem uitbrachten én zelf ook weer volmachten met zich meebrachten, en telkens wilde het kandidaat-raadslid dan ‘een foto maken voor de socials’.
Artikel ook gelezen? Er komt niemand aan het woord die overweegt met FvD samen te werken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
En maar janken over antisemitisme.
Vermoedelijk dezelfde postbus als de Bulgaren die hij inhuurde voor het flyeren.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:45 schreef Hexagon het volgende:
Richard moet toch wel de contacten hebben om een adresje voor het te regelen.
Of men gaat hier ook voor de modieuze minderheidscoalitie.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:32 schreef Hanca het volgende:
De al begonnen coalitieonderhandelingen tussen de Stadspartij (de grootste, 6 van de 15 zetels) en SP (dachten aan 2, hebben nu maar 1 zetel) kunnen worden gestopt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |