Zoals ik zei, omdat het ze niet boeit en ze anders toch niet zouden stemmen. Dus dan maar aan familielid/vriend geven die het wel boeit. Kijk de EenVandaag en Nieuwsuur items van vandaag, rondje markt in Den Haag en vol met mensen die namens anderen hebben gestemdquote:Op maandag 30 maart 2026 23:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nu noem je eigenlijk zelf al het belangrijke verschil tussen de Nederlandse en de Belgische situatie: België heeft opkomstplicht bij verkiezingen en je kan een boete krijgen als je niet gaat stemmen, al schijnen ze daar tegenwoordig niet meer zo streng in te zijn. Met opkomstplicht zou het veel makkelijker worden om volmachtstemmen te ronselen. Kiezers die geen zin hebben om te gaan stemmen, zouden dan met alle plezier iemand een volmacht geven om geen boete te krijgen.
In Nederland hebben we geen opkomstplicht. Die hebben we in 1970 afgeschaft. Ik zou dus geen reden kunnen bedenken waarom een kiezer dan zomaar iemand anders een volmacht zou geven.
quote:Een op de tien kiezers stemde bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen via een volmacht. Dat hoge aantal zijn we in Nederland gewend, maar komt in geen enkele andere democratie voor. Internationale waarnemers hebben er al jaren kritiek op.
Uit een data-analyse van de NOS blijkt dat de hoeveelheid volmachtstemmers in individuele stembureaus bovendien nog veel hoger kan uitvallen. In Den Haag stemde op sommige stembureaus een op de drie kiezers via een volmacht.
https://nos.nl/artikel/26(...)ns-verkiezingsprocesquote:Verkiezingswaarnemers van de OVSE waarschuwden de afgelopen decennia herhaaldelijk voor de "buitenproportionele inzet" van volmachten in Nederland. Volgens de organisatie staat die op gespannen voet met het stemgeheim en het principe dat iedereen één stem zou moeten hebben.
Er is een handvol democratieën dat stemmen per volmacht toestaat, maar nergens gebeurt het zo vaak als in Nederland. In andere landen zijn de regels ook strenger, blijkt uit onderzoek. Officieel is een volmacht bedoeld voor wie niet in staat is om te stemmen, maar veel Nederlanders laten uit gemak iemand anders voor hen stemmen.
Ook maakt de OVSE, die elk jaar z'n 30 verkiezingen in Europa, Noord-Amerika en Azië monitort, zich zorgen over het grote verschil in gebruik van volmachten tussen verschillende regio's.
Het is laat en tijd om te gaan slapen, dus ik kom er later nog wel op terug. Ik heb wel even vluchtig een van de onderzoeksrapporten doorgelezen. Daarin wordt een vergelijking gemaakt met België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 00:05 schreef FundsAreSafu het volgende:
Dit is ook typisch Nederlands, bestaat in andere landen nauwelijks laat staan op deze schaal
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ns-verkiezingsproces
Een dergelijke procedure lijkt wel heel erg veel op de procedure van het briefstemmen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:30 schreef Hanca het volgende:
Maar misschien is volmachtstemmen wel aan te scherpen tot iets waaruit duidelijk blijkt wat degene die het volmacht geeft wil stemmen? Dat je een formulier thuis krijgt dat je als stemformulier kunt gebruiken (dat zou de kieslijst kunnen zijn) en dat je die in een speciaal erbij geleverde envelop moet doen en die met een handtekening dicht moet sealen, oid?
Aan briefstemmen zitten inderdaad ook bezwaren. In Nederland bestaat de mogelijkheid van briefstemmen dan ook alleen voor kiezers buiten Nederland bij de verkiezingen voor Tweede Kamer en Europees Parlement.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:30 schreef Hanca het volgende:
Stuk omslachtiger, stuk lastiger tellen en nog steeds niet fraude-proof (je vult het stemformulier dan namelijk thuis in, dat kan nog steeds onder dwang zijn), ik weet dan dus ook niet of dat de moeite waard is.
die naïviteit verbaast me nog het meest. Als je dan als die persoon dit wilt regelen ga je toch niet steeds bij hetzelfde stembureau naar binnenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 06:59 schreef Hanca het volgende:
Volmachten afschaffen vind ik het andere uiterste, dat is ook geen goed idee. Zieken, mensen die niet mobiel zijn en mensen die die dag niet kunnen gaan stemmen omdat ze bijvoorbeeld als vrachtwagenchauffeur in het buitenland rijden hebben ook recht op hun stem. Ik heb ook een keer bij volmacht gestemd, ik kon die dag geen 3 stappen doen zonder over te geven, dus heb ik mijn vrouw laten stemmen voor mij. Niet nodig zelf zieker te worden en misschien in het stembureau ook nog mensen ziek te maken. Het lijkt me onnodig het kind met het badwater weg te gooien.
Maar als je steeds dezelfde persoon met 2 stemmers die ook nog volmachten bij zich hebben langs ziet komen, zou je eigenlijk een lijntje met de politie moeten hebben dat die kan gaan kijken of er daadwerkelijk stemmen geronseld worden. Want dat mag al niet.
Geen naïviteit, maar een gevoel van onaantastbaarheid.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 17:35 schreef kalinhos het volgende:
[..]
die naïviteit verbaast me nog het meest. Als je dan als die persoon dit wilt regelen ga je toch niet steeds bij hetzelfde stembureau naar binnen
Gelukkig, toch weer 9 eenmansfracties.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:22 schreef Dagoduck het volgende:
Jaja, Den Helder levert weer hoor.
NHD - Fractie Stadspartij breekt met Niels Nanning. ’Het vertrouwen is verdwenen, dan liever met één zetel verder’
Huidige wethouder zei vorige week zijn behaalde zetel niet in te nemen omdat hij wethouder is. Later besloot hij toch de zetel te accepteren zonder dit te overleggen met zijn fractievoorzitter. En nu schuift de partij hem aan de kant.
Tien zelfsquote:Op dinsdag 31 maart 2026 22:39 schreef freako het volgende:
[..]
Gelukkig, toch weer 9 eenmansfracties..
Wat een kleinzielige mensen zitten daar allemaal in de politiek. Dit is toch ook weer van alle kanten onbegrijpelijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:22 schreef Dagoduck het volgende:
Jaja, Den Helder levert weer hoor.
NHD - Fractie Stadspartij breekt met Niels Nanning. ’Het vertrouwen is verdwenen, dan liever met één zetel verder’
Huidige wethouder zei vorige week zijn behaalde zetel niet in te nemen omdat hij wethouder is. Later besloot hij toch de zetel te accepteren zonder dit te overleggen met zijn fractievoorzitter. En nu schuift de partij hem aan de kant.
Misschien is dat wel de belangrijkste reden waarom het tegenwoordig zo moeilijk is om goede kandidaat raadsleden te vinden.quote:Op woensdag 1 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
Wat een kleinzielige mensen zitten daar allemaal in de politiek. Dit is toch ook weer van alle kanten onbegrijpelijk.
Man man man...quote:Op woensdag 1 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een kleinzielige mensen zitten daar allemaal in de politiek. Dit is toch ook weer van alle kanten onbegrijpelijk.
- Onbegrijpelijk dat je zonder met je partij te overleggen een zetel wil aanvaarden, als je eerst hebt aangegeven dat niet te doen. Je weet toch dat het dan ook om iemand gaat die dan niet vanavond wordt beëdigd en de Raad in gaat? Dat is toch ook een mens met gevoel? Iemand die afspraken met zijn werk aan het maken is, rekening houdend met de 20 uur per week die je als raadslid kwijt bent en het extra inkomen dat je daar voor krijgt? Die bel je dan toch even?
- Aan de andere kant onbegrijpelijk dat je binnen een paar dagen de man die je een half jaar geleden nog goed genoeg vond om hem op 2 te zetten, die je in 2024 nog naar voren schoof als wethouder, nadat hij goed bekend was als commissielid en secretaris van de partij, zo aan de kant wil zetten als fractievoorzitter.
Maar gelukkig gaat de soap door: https://noordkop247.nl/po(...)/?locatie=den-helder
Bestuur schorst fractievoorzitter, steunt Nanning...
Dus die fractievoorzitter heeft weer niet met het bestuur overlegd. Is de telefoon afgeschaft of nog niet uitgevonden in Den Helder, dat ze moeten overleggen via de pers?
quote:Op woensdag 1 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
Dus die fractievoorzitter heeft weer niet met het bestuur overlegd. Is de telefoon afgeschaft of nog niet uitgevonden in Den Helder, dat ze moeten overleggen via de pers?
Rood en geel zijn wel de stadskleurenquote:
Er zat nog wel iets van een gedachte achter.quote:Op woensdag 1 april 2026 10:10 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Rood en geel zijn wel de stadskleuren
Lekker wispelturig.quote:Op donderdag 2 april 2026 08:11 schreef Hanca het volgende:
De nummer 4 van FvD, die in oktober nog op de landelijke lijst voor 50plus stond en eerder voor D66 raadslid was, heeft zich in de laatste paar dagen voor de installatie teruggetrokken in Midden-Groningen.
https://www.menterwolde.i(...)ngen-4-adviezen-mee/
CDA hun achterban is al 30 jaar grotendeels 65+. Dat grote probleem valt dus wel mee, blijkbaar gaan meer mensen op latere leeftijd CDA stemmen die dat eerst niet deden.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
https://maurice.nl/2026/0(...)-allerlei-kenmerken/
CDA heeft op termijn een groot probleem.
Nederland ook. De weg naar de rechtse kleptocraten dictatuur en machtsgreep ligt dan open. Er is dan geen buffer in het 'midden' meer.
Ja, dat lijkt me ook wel vrij logisch. CDA stemmen zal ook niet iets zijn wat je van huis uit meekrijgt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 07:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
CDA hun achterban is al 30 jaar grotendeels 65+. Dat grote probleem valt dus wel mee, blijkbaar gaan meer mensen op latere leeftijd CDA stemmen die dat eerst niet deden.
Decennialang natuurlijk wel. Maar ik denk dat sowieso nog weinig mensen stemmen 'wat ze van huis uit mee krijgen', zelfs de ChristenUnie heeft daar inmiddels last van.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me ook wel vrij logisch. CDA stemmen zal ook niet iets zijn wat je van huis uit meekrijgt.
De cohorten schuiven op en daarmee ook het maximale potentieel van CDA.quote:Op zaterdag 4 april 2026 07:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
CDA hun achterban is al 30 jaar grotendeels 65+. Dat grote probleem valt dus wel mee, blijkbaar gaan meer mensen op latere leeftijd CDA stemmen die dat eerst niet deden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |