abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220471385
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 23:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Nu noem je eigenlijk zelf al het belangrijke verschil tussen de Nederlandse en de Belgische situatie: België heeft opkomstplicht bij verkiezingen en je kan een boete krijgen als je niet gaat stemmen, al schijnen ze daar tegenwoordig niet meer zo streng in te zijn. Met opkomstplicht zou het veel makkelijker worden om volmachtstemmen te ronselen. Kiezers die geen zin hebben om te gaan stemmen, zouden dan met alle plezier iemand een volmacht geven om geen boete te krijgen.

In Nederland hebben we geen opkomstplicht. Die hebben we in 1970 afgeschaft. Ik zou dus geen reden kunnen bedenken waarom een kiezer dan zomaar iemand anders een volmacht zou geven.
Zoals ik zei, omdat het ze niet boeit en ze anders toch niet zouden stemmen. Dus dan maar aan familielid/vriend geven die het wel boeit. Kijk de EenVandaag en Nieuwsuur items van vandaag, rondje markt in Den Haag en vol met mensen die namens anderen hebben gestemd

Dit is ook typisch Nederlands, bestaat in andere landen nauwelijks laat staan op deze schaal

quote:
Een op de tien kiezers stemde bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen via een volmacht. Dat hoge aantal zijn we in Nederland gewend, maar komt in geen enkele andere democratie voor. Internationale waarnemers hebben er al jaren kritiek op.

Uit een data-analyse van de NOS blijkt dat de hoeveelheid volmachtstemmers in individuele stembureaus bovendien nog veel hoger kan uitvallen. In Den Haag stemde op sommige stembureaus een op de drie kiezers via een volmacht.
quote:
Verkiezingswaarnemers van de OVSE waarschuwden de afgelopen decennia herhaaldelijk voor de "buitenproportionele inzet" van volmachten in Nederland. Volgens de organisatie staat die op gespannen voet met het stemgeheim en het principe dat iedereen één stem zou moeten hebben.

Er is een handvol democratieën dat stemmen per volmacht toestaat, maar nergens gebeurt het zo vaak als in Nederland. In andere landen zijn de regels ook strenger, blijkt uit onderzoek. Officieel is een volmacht bedoeld voor wie niet in staat is om te stemmen, maar veel Nederlanders laten uit gemak iemand anders voor hen stemmen.

Ook maakt de OVSE, die elk jaar z'n 30 verkiezingen in Europa, Noord-Amerika en Azië monitort, zich zorgen over het grote verschil in gebruik van volmachten tussen verschillende regio's.
https://nos.nl/artikel/26(...)ns-verkiezingsproces
pi_220471442
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 00:05 schreef FundsAreSafu het volgende:
Dit is ook typisch Nederlands, bestaat in andere landen nauwelijks laat staan op deze schaal
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ns-verkiezingsproces
Het is laat en tijd om te gaan slapen, dus ik kom er later nog wel op terug. Ik heb wel even vluchtig een van de onderzoeksrapporten doorgelezen. Daarin wordt een vergelijking gemaakt met België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Vooral de vergelijking met het Verenigd Koninkrijk kan interessant zijn. Het hoge percentage volmachtstemmen in Nederland komt natuurlijk ook gewoon door het feit dat verkiezingen in Nederland altijd op een werkdag gehouden worden. Zoals de meeste traditioneel overwegend katholieke of orthodoxe landen stemmen België en Frankrijk op zondag. Traditioneel protestantse landen met een sterke puriteinse stroming die veel waarde hecht aan de zondagsrust stemmen op een werkdag: Nederland meestal woensdag, het Verenigd Koninkrijk op donderdag en de Verenigde Staten op dinsdag.

De vergelijking met het Verenigd Koninkrijk levert op dat het percentage volmachtstemmen weliswaar veel lager is, minder dan 1%, maar dat het percentage briefstemmen van rond 17% weer heel hoog is. In Nederland bestaat de mogelijkheid van briefstemmen alleen voor kiezers buiten Nederland, maar in het Verenigd Koninkrijk (behalve in Noord-Ierland) kan zo ongeveer iedereen die dat wil per brief stemmen. In zekere zin kleven aan briefstemmen hetzelfde soort bezwaren als aan volmachtstemmen. Het stemgeheim is niet echt gewaarborgd, en je weet niet wie uiteindelijk het briefstembiljet invult.
pi_220471705
Volmachten afschaffen vind ik het andere uiterste, dat is ook geen goed idee. Zieken, mensen die niet mobiel zijn en mensen die die dag niet kunnen gaan stemmen omdat ze bijvoorbeeld als vrachtwagenchauffeur in het buitenland rijden hebben ook recht op hun stem. Ik heb ook een keer bij volmacht gestemd, ik kon die dag geen 3 stappen doen zonder over te geven, dus heb ik mijn vrouw laten stemmen voor mij. Niet nodig zelf zieker te worden en misschien in het stembureau ook nog mensen ziek te maken. Het lijkt me onnodig het kind met het badwater weg te gooien.

Maar als je steeds dezelfde persoon met 2 stemmers die ook nog volmachten bij zich hebben langs ziet komen, zou je eigenlijk een lijntje met de politie moeten hebben dat die kan gaan kijken of er daadwerkelijk stemmen geronseld worden. Want dat mag al niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220471798
Maar misschien is volmachtstemmen wel aan te scherpen tot iets waaruit duidelijk blijkt wat degene die het volmacht geeft wil stemmen? Dat je een formulier thuis krijgt dat je als stemformulier kunt gebruiken (dat zou de kieslijst kunnen zijn) en dat je die in een speciaal erbij geleverde envelop moet doen en die met een handtekening dicht moet sealen, oid?

Stuk omslachtiger, stuk lastiger tellen en nog steeds niet fraude-proof (je vult het stemformulier dan namelijk thuis in, dat kan nog steeds onder dwang zijn), ik weet dan dus ook niet of dat de moeite waard is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220475629
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:30 schreef Hanca het volgende:
Maar misschien is volmachtstemmen wel aan te scherpen tot iets waaruit duidelijk blijkt wat degene die het volmacht geeft wil stemmen? Dat je een formulier thuis krijgt dat je als stemformulier kunt gebruiken (dat zou de kieslijst kunnen zijn) en dat je die in een speciaal erbij geleverde envelop moet doen en die met een handtekening dicht moet sealen, oid?
Een dergelijke procedure lijkt wel heel erg veel op de procedure van het briefstemmen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:30 schreef Hanca het volgende:
Stuk omslachtiger, stuk lastiger tellen en nog steeds niet fraude-proof (je vult het stemformulier dan namelijk thuis in, dat kan nog steeds onder dwang zijn), ik weet dan dus ook niet of dat de moeite waard is.
Aan briefstemmen zitten inderdaad ook bezwaren. In Nederland bestaat de mogelijkheid van briefstemmen dan ook alleen voor kiezers buiten Nederland bij de verkiezingen voor Tweede Kamer en Europees Parlement.
pi_220475755
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 06:59 schreef Hanca het volgende:
Volmachten afschaffen vind ik het andere uiterste, dat is ook geen goed idee. Zieken, mensen die niet mobiel zijn en mensen die die dag niet kunnen gaan stemmen omdat ze bijvoorbeeld als vrachtwagenchauffeur in het buitenland rijden hebben ook recht op hun stem. Ik heb ook een keer bij volmacht gestemd, ik kon die dag geen 3 stappen doen zonder over te geven, dus heb ik mijn vrouw laten stemmen voor mij. Niet nodig zelf zieker te worden en misschien in het stembureau ook nog mensen ziek te maken. Het lijkt me onnodig het kind met het badwater weg te gooien.

Maar als je steeds dezelfde persoon met 2 stemmers die ook nog volmachten bij zich hebben langs ziet komen, zou je eigenlijk een lijntje met de politie moeten hebben dat die kan gaan kijken of er daadwerkelijk stemmen geronseld worden. Want dat mag al niet.
die naïviteit verbaast me nog het meest. Als je dan als die persoon dit wilt regelen ga je toch niet steeds bij hetzelfde stembureau naar binnen :?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:43:32 #107
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220476306
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 17:35 schreef kalinhos het volgende:

[..]
die naïviteit verbaast me nog het meest. Als je dan als die persoon dit wilt regelen ga je toch niet steeds bij hetzelfde stembureau naar binnen :?
Geen naïviteit, maar een gevoel van onaantastbaarheid.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 21:22:31 #108
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220477966
Jaja, Den Helder levert weer hoor.

NHD - Fractie Stadspartij breekt met Niels Nanning. ’Het vertrouwen is verdwenen, dan liever met één zetel verder’

Huidige wethouder zei vorige week zijn behaalde zetel niet in te nemen omdat hij wethouder is. Later besloot hij toch de zetel te accepteren zonder dit te overleggen met zijn fractievoorzitter. En nu schuift de partij hem aan de kant.

:')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 31 maart 2026 @ 22:39:21 #109
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220478887
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:22 schreef Dagoduck het volgende:

NHD - Fractie Stadspartij breekt met Niels Nanning. ’Het vertrouwen is verdwenen, dan liever met één zetel verder’

Huidige wethouder zei vorige week zijn behaalde zetel niet in te nemen omdat hij wethouder is. Later besloot hij toch de zetel te accepteren zonder dit te overleggen met zijn fractievoorzitter. En nu schuift de partij hem aan de kant.

Gelukkig, toch weer 9 eenmansfracties. :').
  dinsdag 31 maart 2026 @ 22:42:06 #110
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220478919
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 22:39 schreef freako het volgende:

[..]
Gelukkig, toch weer 9 eenmansfracties. :').
Tien zelfs _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220480007
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:22 schreef Dagoduck het volgende:

Wat een kleinzielige mensen zitten daar allemaal in de politiek. Dit is toch ook weer van alle kanten onbegrijpelijk.

- Onbegrijpelijk dat je zonder met je partij te overleggen een zetel wil aanvaarden, als je eerst hebt aangegeven dat niet te doen. Je weet toch dat het dan ook om iemand gaat die dan niet vanavond wordt beëdigd en de Raad in gaat? Dat is toch ook een mens met gevoel? Iemand die afspraken met zijn werk aan het maken is, rekening houdend met de 20 uur per week die je als raadslid kwijt bent en het extra inkomen dat je daar voor krijgt? Die bel je dan toch even?

- Aan de andere kant onbegrijpelijk dat je binnen een paar dagen de man die je een half jaar geleden nog goed genoeg vond om hem op 2 te zetten, die je in 2024 nog naar voren schoof als wethouder, nadat hij goed bekend was als commissielid en secretaris van de partij, zo aan de kant wil zetten als fractievoorzitter.

Maar gelukkig gaat de soap door: https://noordkop247.nl/po(...)/?locatie=den-helder
Bestuur schorst fractievoorzitter, steunt Nanning...

Dus die fractievoorzitter heeft weer niet met het bestuur overlegd. Is de telefoon afgeschaft of nog niet uitgevonden in Den Helder, dat ze moeten overleggen via de pers?

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 01-04-2026 08:34:23 ]
pi_220480212
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2026 07:47 schreef Hanca het volgende:
Wat een kleinzielige mensen zitten daar allemaal in de politiek. Dit is toch ook weer van alle kanten onbegrijpelijk.
Misschien is dat wel de belangrijkste reden waarom het tegenwoordig zo moeilijk is om goede kandidaat raadsleden te vinden.
  woensdag 1 april 2026 @ 09:40:37 #113
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220480560
quote:

[..]

- Onbegrijpelijk dat je zonder met je partij te overleggen een zetel wil aanvaarden, als je eerst hebt aangegeven dat niet te doen. Je weet toch dat het dan ook om iemand gaat die dan niet vanavond wordt beëdigd en de Raad in gaat? Dat is toch ook een mens met gevoel? Iemand die afspraken met zijn werk aan het maken is, rekening houdend met de 20 uur per week die je als raadslid kwijt bent en het extra inkomen dat je daar voor krijgt? Die bel je dan toch even?

- Aan de andere kant onbegrijpelijk dat je binnen een paar dagen de man die je een half jaar geleden nog goed genoeg vond om hem op 2 te zetten, die je in 2024 nog naar voren schoof als wethouder, nadat hij goed bekend was als commissielid en secretaris van de partij, zo aan de kant wil zetten als fractievoorzitter.

Maar gelukkig gaat de soap door: https://noordkop247.nl/po(...)/?locatie=den-helder
Bestuur schorst fractievoorzitter, steunt Nanning...

Dus die fractievoorzitter heeft weer niet met het bestuur overlegd. Is de telefoon afgeschaft of nog niet uitgevonden in Den Helder, dat ze moeten overleggen via de pers?
Man man man...

pi_220480647
quote:
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  woensdag 1 april 2026 @ 10:10:48 #115
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220480827
quote:
12s.gif Op woensdag 1 april 2026 09:52 schreef nostra het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Rood en geel zijn wel de stadskleuren :Y
pi_220480861
quote:
6s.gif Op woensdag 1 april 2026 10:10 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Rood en geel zijn wel de stadskleuren :Y
Er zat nog wel iets van een gedachte achter.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220489340
De nummer 4 van FvD, die in oktober nog op de landelijke lijst voor 50plus stond en eerder voor D66 raadslid was, heeft zich in de laatste paar dagen voor de installatie teruggetrokken in Midden-Groningen.
https://www.menterwolde.i(...)ngen-4-adviezen-mee/
  donderdag 2 april 2026 @ 09:13:41 #118
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220489745
https://www.trouw.nl/binn(...)f-te-komen~b17c380b/

Forum voor Democratie heeft maar weinig op met democratie.
pi_220490696
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 08:11 schreef Hanca het volgende:
De nummer 4 van FvD, die in oktober nog op de landelijke lijst voor 50plus stond en eerder voor D66 raadslid was, heeft zich in de laatste paar dagen voor de installatie teruggetrokken in Midden-Groningen.
https://www.menterwolde.i(...)ngen-4-adviezen-mee/
Lekker wispelturig.
U MAD?
pi_220500539
Oegstgeest is gelukkig in zeer goede handen.

https://www.instagram.com/reel/DWqJ-6oRCI5/?igsh=bHJ5dDh4cnk3MXAy
Do I wanna know?
  vrijdag 3 april 2026 @ 23:05:30 #121
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220503018
https://maurice.nl/2026/0(...)-allerlei-kenmerken/

CDA heeft op termijn een groot probleem.

Nederland ook. De weg naar de rechtse kleptocraten dictatuur en machtsgreep ligt dan open. Er is dan geen buffer in het 'midden' meer.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220503857
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
https://maurice.nl/2026/0(...)-allerlei-kenmerken/

CDA heeft op termijn een groot probleem.

Nederland ook. De weg naar de rechtse kleptocraten dictatuur en machtsgreep ligt dan open. Er is dan geen buffer in het 'midden' meer.
CDA hun achterban is al 30 jaar grotendeels 65+. Dat grote probleem valt dus wel mee, blijkbaar gaan meer mensen op latere leeftijd CDA stemmen die dat eerst niet deden.

D66 is wel echt een rijkeluispartij geworden, maar dat komt natuurlijk ook omdat ze het vooral binnen de steden goed doen en daar iets kopen is tegenwoordig natuurlijk alleen voor de rijkeren te doen. D66 moet het niet van de (sociale) huurders hebben.
pi_220503982
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 07:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
CDA hun achterban is al 30 jaar grotendeels 65+. Dat grote probleem valt dus wel mee, blijkbaar gaan meer mensen op latere leeftijd CDA stemmen die dat eerst niet deden.
Ja, dat lijkt me ook wel vrij logisch. CDA stemmen zal ook niet iets zijn wat je van huis uit meekrijgt.
pi_220504002
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 april 2026 08:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ja, dat lijkt me ook wel vrij logisch. CDA stemmen zal ook niet iets zijn wat je van huis uit meekrijgt.
Decennialang natuurlijk wel. Maar ik denk dat sowieso nog weinig mensen stemmen 'wat ze van huis uit mee krijgen', zelfs de ChristenUnie heeft daar inmiddels last van.
  zaterdag 4 april 2026 @ 09:53:06 #125
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220504375
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 07:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
De cohorten schuiven op en daarmee ook het maximale potentieel van CDA.

Anders gezegd: de huidige 65+ generatie is al veel minder CDA dan de 65+ generatie van begin jaren '90.

Als dat weg valt wordt een machtsgreep door 'VVD + rechts' steeds waarschijnlijker.

Wat ook op valt is dat jongere generaties wat progressiever stemmen. Nu kan men dat logisch vinden maar in bijvoorbeeld de jaren 90 was de VVD veruit de jongste partij van Nederland (gemiddelde leeftijd van hun kiezers).

Zoals overal in het Westen is Generatie X (1965-1980) de meest rechtse generatie (cynisch, nihilistisch).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')