Niet echt PVV-praat. De PVV staat aan de kant van het kapitaal.quote:Op woensdag 15 april 2026 19:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In 1983 publiceerde de SP de brochure Gastarbeid en Kapitaal. Daar staan dingen in waar mensen van de PVV hun vingers bij zouden aflikken.
In de beruchte brochure Gastarbeid en Kapitaal van de SP uit 1983 staan ook een aantal uitspraken over de islam.quote:Op woensdag 15 april 2026 20:58 schreef Perrin het volgende:
Niet echt PVV-praat. De PVV staat aan de kant van het kapitaal.
Ik zit het net door te lezen.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In de beruchte brochure Gastarbeid en Kapitaal van de SP uit 1983 staan ook een aantal uitspraken over de islam.
https://www.volkskrant.nl(...)et-de-rest~baa8bcdc/quote:(...)
In het Brabantse Reusel-De Mierden haalde één partij op 18 maart een absolute meerderheid. Het is niet verwonderlijk dat daar de eerste nieuwe coalitie in Nederland is gesmeed. De partij Samenwerking Reusel-De Mierden haalde 8 van de 15 zetels. Hoewel niet noodzakelijk, vormt de lokale partij de komende vier jaar een college met het CDA, met 3 zetels de tweede partij van Reusel-De Mierden.
Nog een plottwist in Assen: SP valt buiten de boot, maar de SP wethouder op misschien wel de belangrijkste post (sociaal domein) blijft zitten:quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:46 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ah kijk, zoiets had ik al verwacht. Lijkt me prima, eigenlijk echt een midden coalitie.
Met zo’n gemeentenaam zou ik toch een wijziging naar een of andere vage landstreek overwegen. Zowel Reusel als De Mierden klinken om één of andere reden een beetje viesquote:Op donderdag 16 april 2026 08:18 schreef borisz het volgende:
Reusel de Mierden als eerste klaar met zowel een akkoord als kandidaten. Ik noemde Uitgeest eerder, daar zijn de wethouders al geinstalleerd, maar komt het akkoord nog.
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)et-de-rest~baa8bcdc/
Advies van de informateur is een coalitie van Gemeentebelangen met de VVD. De vorige periode was er nog een raadsbreed akkoord.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:05 schreef Cyan9 het volgende:
Hier in Drenthe
De Wolden: nog niks over bekend.
Blijkbaar vindt de plaatselijke SP het prima. Op zich wel een mooie beweging, je houdt zo veel ervaring in huis.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nog een plottwist in Assen: SP valt buiten de boot, maar de SP wethouder op misschien wel de belangrijkste post (sociaal domein) blijft zitten:
https://dvhn.nl/drenthe/a(...)partij-48912613.html
Neem dan de SP gewoon mee in je onderhandelingen, zou ik zeggen...
Ik ben niet verbaasd, die hoek van Drenthe neigt wel vaker naar de VVD. Het is eigenlijk wel grappig, je kunt Drenthe meestal wel opdelen in drie politiek zones. De noordelijke gemeentes gaan vaak richting GL-PvdA en D66, zuidwest leunt vaak naar de VVD, en zuidoost naar de PVV of soortgelijk.quote:Op vrijdag 17 april 2026 09:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Advies van de informateur is een coalitie van Gemeentebelangen met de VVD. De vorige periode was er nog een raadsbreed akkoord.
Maar die SPer zal het toch eens moeten zijn met het beleid, een wethouder heeft ook nog minder dan een minister een eigen mandaat, alle besluiten zijn collegebesluiten.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Blijkbaar vindt de plaatselijke SP het prima. Op zich wel een mooie beweging, je houdt zo veel ervaring in huis.
Sowieso is de samenhang binnen Drenthe vaak maar beperkt en geldt die driedeling op veel meer onderwerpen (het daily urban system van de regio’s overlapt maar beperkt).quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:14 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik ben niet verbaasd, die hoek van Drenthe neigt wel vaker naar de VVD. Het is eigenlijk wel grappig, je kunt Drenthe meestal wel opdelen in drie politiek zones. De noordelijke gemeentes gaan vaak richting GL-PvdA en D66, zuidwest leunt vaak naar de VVD, en zuidoost naar de PVV of soortgelijk.
In de hoop dat de nieuwe coalitie wat zijn onderwerpen betreft op dezelfde weg doorgaat? Hij is van het sociale domein, ik verwacht daarop niet een enorme koerswisseling.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar die SPer zal het toch eens moeten zijn met het beleid, een wethouder heeft ook nog minder dan een minister een eigen mandaat, alle besluiten zijn collegebesluiten.
Dan is het dus wel een vreemd figuur, neem SP dan mee in de onderhandelingen als ze zo'n goede wethouder hebben.
Is ook wel te verklaren, het noorden van Drenthe is bijvoorbeeld heel erg op Groningen-stad gericht. Veel mensen die daar werken wonen in gemeente Tynaarlo, Noordenveld, Assen..quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sowieso is de samenhang binnen Drenthe vaak maar beperkt en geldt die driedeling op veel meer onderwerpen (het daily urban system van de regio’s overlapt maar beperkt).
En Midden-Drenthe hoort dan nergens bij.
Dit klinkt als iets van De Speld.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:29 schreef KareldeStoute het volgende:
In Kampen onderhandelen nu CU, SGP, CDA en D66, toch ook wel een opmerkelijke combinatie. Waarbij D66 getalsmatig niet eens nodig is voor een meerderheid.
Klopt, het is zeker wel te verklaren. En ook dat Midden-Drenthe het lastig vindt een keuze te maken over met wie ze verkering willen, is ergens wel logisch (en andersom ook wat voor de regio’s Zwolle, Groningen-Assen en Emmen, zou het ook een uithoek zijn).quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:44 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Is ook wel te verklaren, het noorden van Drenthe is bijvoorbeeld heel erg op Groningen-stad gericht. Veel mensen die daar werken wonen in gemeente Tynaarlo, Noordenveld, Assen..
Midden-Drenthe is lastiger te verklaren, het centrale niks?
Politiek gezien lijken ze de laatste tijd meer in de hoek Emmen te zitten.quote:Op vrijdag 17 april 2026 11:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt, het is zeker wel te verklaren. En ook dat Midden-Drenthe het lastig vindt een keuze te maken over met wie ze verkering willen, is ergens wel logisch (en andersom ook wat voor de regio’s Zwolle, Groningen-Assen en Emmen, zou het ook een uithoek zijn).
Ook een gemeente als Hoogeveen kan niet echt een keuze maken tussen Zwolle en Emmen…
Zo werkt het wethouderschap dus niet, het complete college van B&W is verantwoordelijk voor het hele beleid, dus hij is straks voor alles verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:41 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
In de hoop dat de nieuwe coalitie wat zijn onderwerpen betreft op dezelfde weg doorgaat? Hij is van het sociale domein, ik verwacht daarop niet een enorme koerswisseling.
Klopt. Inclusief de bijbehorende politieke chaosquote:Op vrijdag 17 april 2026 12:09 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Politiek gezien lijken ze de laatste tijd meer in de hoek Emmen te zitten.
(Artikel is uitgebreider)quote:'Stemfraude Gorinchem blijkt decennia oude traditie in Turkse gemeenschap, Ilhan Tekir (D66) en Ali Kocak (Democraten Gorinchem) hoofdverdachten'
Geen Stijl. Ook zo lekker objectief, ja.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:47 schreef capricia het volgende:
Dat verhaal in Gorinchem:
[..]
(Artikel is uitgebreider)
https://www.geenstijl.nl/5189419/stemfraude-gorinchem
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |