Dat is semioverheid zijn niet in dienst bij de overheid zelf.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:03 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Gaat om 160k aan mensen bij het rijk dus lijkt me niet. Bovendien zou je dan ook zorg en onderwijs mee moeten tellen.
Ik deel je hoop, maar niets uit het akkoord wijst erop dan men werk wil maken van een stelselherziening.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop op (een begin van) een stelselherziening, dan is iemand zoals Van Rij was wel ideaal. Iemand die de discussie tussen fiscalisten ook kan volgen.
De lastige keuze is hoe het zo te doen dat de woede van iedere benadeelde groep zich op anderen blijft richten en jouw hoofd niet op het hakblok belandt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:25 schreef probeer het volgende:
Heet het verslechteren van de posities van juist de groepen mensen die al relatief minder hebben of kunnen nu alweer lastige keuzes maken ja?
Hoe is dat lastig? Leg het me uit.
Nee, lastige keuzes zijn om je achterban (de mensen die jou in het zadel houden) eens te zeggen 'ja sorry maar dat kan gewoon niet'. Om de lobbygroepen die je straks aan een dikke baan gaan helpen eens een nee te verkopen.
Niet om groepen mensen waar ze zelf als successvolle politici ontzettend ver van af staan voor de kosten op te laten draaien.
Het valse lef om dat moeilijke keuzes te noemen zeg. De rekening leggen bij de ander, de mensen die het water al decennia lang aan de lippen staat, de zwakkeren, is juist moreel gezien de meest luie en makkelijke weg. Zelf (en voor de succesvolle mensen die je vertegenwoordigt) meer lasten op je nemen, dat is lastig. Afschepen op een ander is dat allerminst.
D66 en vvd die dit lastige keuzes noemen. De enige manier waarop dat lastig voor ze zou kunnen zijn, is als het wellicht toch ergens een tikkeltje aan hun geweten vreet.
Ik hoop met je mee, maar zo'n stelselherziening vergt juist een wat bredere blik dan (alleen) de fiscaliteit. Daar zit het hele probleem.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop op (een begin van) een stelselherziening, dan is iemand zoals Van Rij was wel ideaal. Iemand die de discussie tussen fiscalisten ook kan volgen.
Overigens wel slordig ook van werkgevers.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dus in een paar dagen van een afgeronde universitaire master naar alleen een havo-diploma, dat vind ik wel een erg groot verschil. Dat is niet oppoetsen maar liegen.
Bij het Rijk en in gemeenteland ook gewoon certificaten / diploma's moeten laten zien. In de commerciële sector niet altijd overigens.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens wel slordig ook van werkgevers.
Ik heb op mijn het CV de jaartallen staan wanneer ik de studie behaald heb. Moest voor mijn werk ook mijn diploma's overleggen (zorg).
Mee eens. Overal moet er nog een uitzonderingje erbij en daar moet nog iets gerepareerd worden. In plaats van eens samen te nadenken hoe je het eerlijk ingesteld wil krijgen.quote:
Je ziet dit overigens niet enkel bij de overheid hoor. Ik zie in het bedrijfsleven ook vaak genoeg dat men een steeds uitdijende, complexere omgeving heeft opgetuigd waaraan men enkel nog subtiele wijzigingen durft te doen en zeker geen rigoureus herontwerp. Het enige verschil is dat dit in het bedrijfsleven binnen een bedrijf nog wel eens wordt opgelost met daadkracht van bovenaf of anders simpelweg omdat een (nieuwe) concurrent deze ballast niet met zich meedraagt en wel in staat is om snel te innoveren een meer waarde tegen een lagere prijs te leveren.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Mee eens. Overal moet er nog een uitzonderingje erbij en daar moet nog iets gerepareerd worden. In plaats van eens samen te nadenken hoe je het eerlijk ingesteld wil krijgen.
Politiek tegenwoordig is doodsbang om iets groots te herzien omdat er dan een groep nadeel van ondervindt en dat kost dan stemmen. Dus altijd maar pappen en nathouden.
Ik geloof niet dat men bewust ambtenaar wordt/blijft om zogenaamd niks te doen. Iedereen wil wat nuttigs doen maar dan moet je dat ook wel faciliteren (lees: consistent beleid)
Hier kun je niet echt meer spreken van een schoonheidsfoutje inderdaad.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een universitaire studie verzinnen terwijl je de HBO variant niet eens hebt afgerond? Dat is een zeer volle leugen. En ik neem aan dat minder dan 10% zoiets doet, anders kun je LinkedIn beter opheffen.
Dit is natuurlijk nergens op gebaseerd, hoe naïef kan je zijn.quote:n Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, heeft er vertrouwen in dat hij „gewoon zaken kan doen” met China.
Een herziening moet uit de Kamer komen, niet uit het kabinet. Dat is ook afgesproken. Maar de staatssecretaris praat natuurlijk wel mee.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:32 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik deel je hoop, maar niets uit het akkoord wijst erop dan men werk wil maken van een stelselherziening.
Dus wellicht is daarop niet geprofileerd.
Och, ik denk dat de Chinezen uiteindelijk ook gewoon pragmatisch zijn in dit soort dingen. Het alternatief is dat je je oren naar China laat hangen. Wil jij dat die bepalen welke bewindspersonen wel of niet hier in Nederland plaats mogen nemen?quote:Op maandag 16 februari 2026 16:35 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk nergens op gebaseerd, hoe naïef kan je zijn.
Nee, het fiscale stelsel is fiscaliteit, ze moeten juist stoppen andere problemen (te dure zorgkosten e.d.) in het fiscale stelsel te duwen.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik hoop met je mee, maar zo'n stelselherziening vergt juist een wat bredere blik dan (alleen) de fiscaliteit. Daar zit het hele probleem.
Het boeit geen reet wie er op die plek zit. Waarom je dan iemand kiest die op een sanctielijst staat van één van je grootste handelspartners in deze tijd. Dan ben je echt te dom om te poepen. Het is ook niet alsof China achteraf zegt dat ze iemand niet pruimen.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Och, ik denk dat de Chinezen uiteindelijk ook gewoon pragmatisch zijn in dit soort dingen. Het alternatief is dat je je oren naar China laat hangen. Wil jij dat die bepalen welke bewindspersonen wel of niet hier in Nederland plaats mogen nemen?
Het doet er natuurlijk wel toe. Je wil iemand die voor mensenrechten op komt op die plek en dat is Sjoerdsma wel. Je bent minister van ontwikkelingssamenwerking, daar moet iemand zitten met een hart voor die programma's.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:11 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het boeit geen reet wie er op die plek zit. Waarom je dan iemand kiest die op een sanctielijst staat van één van je grootste handelspartners in deze tijd. Dan ben je echt te dom om te poepen. Het is ook niet alsof China achteraf zegt dat ze iemand niet pruimen.
Nog wel als kamerlid?quote:Op maandag 16 februari 2026 18:58 schreef Hanca het volgende:
Prima, die was gewoon ongeschikt voor de baan.
Onvermijdelijk. Ik begrijp er werkelijk niets van dat partijen na eerdere problemen met diploma's niet standaard aan iedereen die in aanmerking komt voor een functie een uitreksel uit het diplomaregister vragen.quote:
Ze was wel eerlijk bij de gesprekken. Maar niemand heeft daarna gekeken hoe ze zich op social media voordeed.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Onvermijdelijk. Ik begrijp er werkelijk niets van dat partijen na eerdere problemen met diploma's niet standaard aan iedereen die in aanmerking komt voor een functie een uitreksel uit het diplomaregister vragen.
Dat niet alleen, ook op de site van de overheid zelf. Heel vreemd dat dat niemand was opgevallen.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze was wel eerlijk bij de gesprekken. Maar niemand heeft daarna gekeken hoe ze zich op social media voordeed.
Dat is ook nogal amateuristisch aangezien de pers al eerder kandidaten zelf doorgelicht heeft en LinkedIn de eerste plaats is waar ze beginnen.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze was wel eerlijk bij de gesprekken. Maar niemand heeft daarna gekeken hoe ze zich op social media voordeed.
Tja, ik heb ook deels afgeronde opleidingen op mijn Linkedin staan (zonder vinkje afgerond), die bij eerste aanblik ook lijken te zijn afgerond.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:22 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is ook nogal amateuristisch aangezien de pers al eerder kandidaten zelf doorgelicht heeft en LinkedIn de eerste plaats is waar ze beginnen.
Ik neem aan dat jij geen valse titel voor je naam laat staan op openbare stukken.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, ik heb ook deels afgeronde opleidingen op mijn Linkedin staan (zonder vinkje afgerond), die bij eerste aanblik ook lijken te zijn afgerond.
Er zijn wel eens stukken de deur uit gegaan (offertes) met een drs. titel voor mijn naam, omdat ik in de laatste lichting zat waar je je titel kreeg zonder MSc en ik inmiddels zo oud ben dat iedereen ervanuit gaat dat titel =/= drs. Zelf pas later opgemerkt. Openbaar denk ik niet, zal eens in de RAV waar ik in de RvC zit kijken (alsof iemand dat woord voor woord leest).quote:Op maandag 16 februari 2026 19:36 schreef Firuze60 het volgende:
Ik neem aan dat jij geen valse titel voor je naam laat staan op openbare stukken.
De vraag is ook hoe relevant die diploma’s zijn als zij - kennelijk- daar prima functioneerde.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:53 schreef Faraday01 het volgende:
De algemene bestuursdienst heeft haar cv ook niet gecontroleerd bij de sollicitatie voor het bestuur van het UWV.
Onder de ABD vallen alle topmanagers van de ministeries. Moeten we vrezen dat daar ook een aantal ongediplomeerde kwakzalvers tussen zitten?
We hebben het over een uitkeringsinstantie die het waarschijnlijk ook niet zo kan waarderen als de cliënten liegen bij aanvragen voor een uitkering dus het lijkt me buitengewoon relevant voor een bestuursfunctie daar.quote:Op maandag 16 februari 2026 20:05 schreef kalinhos het volgende:
[..]
De vraag is ook hoe relevant die diploma’s zijn als zij - kennelijk- daar prima functioneerde.
Maar feitelijk heeft ze dus zoals eerder opgemerkt alleen een havo of vwo diploma.
Of een gratis tas boodschappen krijgen.quote:Op maandag 16 februari 2026 20:09 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
We hebben het over een uitkeringsinstantie die het waarschijnlijk ook niet zo kan waarderen als de cliënten liegen bij aanvragen voor een uitkering dus het lijkt me buitengewoon relevant voor een bestuursfunctie daar.
Aan Halbe kleeft de Putinleugen, die neem ik ook niet meer serieus.quote:Op maandag 16 februari 2026 20:24 schreef nostra het volgende:
Halbe Zijlstra als duider over dit nieuws bij NvdD. Goed gekozen.
Ontslaan, royeren, vervolgenquote:Op maandag 16 februari 2026 15:37 schreef capricia het volgende:
Dit zegt Jimmy goed.
Rules for thee, not for me.
[ x ]
Het is allemaal zo D66.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:37 schreef capricia het volgende:
Dit zegt Jimmy goed.
Rules for thee, not for me.
[ x ]
Tjongejonge, een mond vol meel.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:06 schreef probeer het volgende:
[ x ]
Wat een laffe reactie ook echt. Alsof de discussie die ontstaan is, het probleem is. Alsof het ook maar een greintje geloofwaardig is dat het nooit haar intentie is geweest.
Mooi he...quote:
Ja, verdorie, ze heeft 20 jaar de tijd gekregen om dat papiertje alsnog te halen. Ik heb mijn master nog op mijn 53ste gehaald.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mooi he...
Zouden al die 'FRAUDERENDE' bijstanders en toeslagenouders er met zo'n briefje vanaf komen wanneer er een keer iets verkeerd is ingevuld?
Ook dat 'leven lang leren'-evangelie van D66 wordt zo erg genant.
Ook dat vind ik een uitvlucht.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tjongejonge, een mond vol meel.
Ze had kunnen zeggen:
"Het spijt mij dat ik gelogen heb over mijn cv, maar mijn werkervaring heeft voldoende bewezen dat ik het bestuurdersvak beheers."
Oh wacht..
Nou dat gaat niet gebeuren uiteraard want ze heeft zelf juist het tegendeel beweerd.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:20 schreef probeer het volgende:
[..]
Ook dat vind ik een uitvlucht.
Goede en oprechte excuses bestaan uit 1) toegeven wat je fout deed, 2) erkennen welke schade jouw fout veroorzaakt heeft, 3) aangeven wat je gaat doen om zulk fout gedrag in de toekomst te voorkomen, en tot slot 4) oprechte excuses aanbieden voor wat je gedaan hebt.
Ga nu al kotsen.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:27 schreef probeer het volgende:
Ik kan nu al aanvoelen hoe dat verhaal er uit gaat zien.
Zielige ik kon het door zware omstandigheden buiten mijn macht, allemaal niet afronden / er überhaupt aan beginnen. Blabla miscommunicatie tussen mij en controlerende instanties. Anderen hebben het zo opgeschreven en ik durfde ze niet meer te verbeteren.
Iets van die orde. Plus even lekker aanschuiven bij Eva natuurlijk, met een foei van 1 minuut gevolgd door 14 minuten vol sympathie. Met instemmend knikkende en empathisch kijkende tafelgenoten.
Jup. Maar ik geef je op een briefje dat ze niet geroyeerd gaat worden.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mooi he...
Zouden al die 'FRAUDERENDE' bijstanders en toeslagenouders er met zo'n briefje vanaf komen wanneer er een keer iets verkeerd is ingevuld?
Ook dat 'leven lang leren'-evangelie van D66 wordt zo erg genant.
Dan hebben ze dat met de PVV gemeen, die twee lapswansen van dat vals AI-filmpje over Timmermans hadden ook direct geschorst moeten worden.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Jup. Maar ik geef je op een briefje dat ze niet geroyeerd gaat worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |