Zoiets lijkt me pas effect hebben op de lange termijn/het einde van Jetten 1.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:23 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De gedachte is denk ik dat een oplossing op stikstof de huisvesting behoorlijk gaat helpen. Of dat helemaal waar gaat zijn weet ik niet, al vertraagt het niet oplossen de huisvesting zeker.
De waarheid is soms niet leuk. En de situatie wordt er ook niet beter van door je kop in het zand te steken.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En iedereen die tegen is papagaait gewoon de populisten na zonder er zelf ook maar een seconde over na te denken.
Bezuinigingen op de zorg zijn niet te vermijden. Is het niet nu, is het over 10 jaar. Er moet alleen wel echt heel erg bovenop gezeten worden om ervoor te zorgen dat het niet ten koste gaat van het personeel.
MOB hoeft het allemaal niet goed te keuren, als de wetgeving gewoon klopt dan kan MOB er helemaal niets mee.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:11 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Zoiets lijkt me pas effect hebben op de lange termijn/het einde van Jetten 1.
Beleid wat nu nog gemaakt moet worden, goedgekeurd door de kamers, rechters, RvS, MoB/Vollenbroek zal de aankomende jaren weinig doen voor woningbouw.
Wat gaat dit eigenlijk betekenen, heeft iemand daar kijk op?quote:Om de rechtsbescherming te versterken gaan we constitutionele toetsing aan de
klassieke grondrechten in onze Grondwet mogelijk maken. Hiervoor wordt artikel 120
van de Grondwet gewijzigd
Je kunt elk besluit op zich wel verketteren, maar uiteindelijk moeten er lastige knopen doorgehakt.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh, ten koste vd patiënten mag wel?![]()
Volgens MoB zelf was het allemaal niks, vandaar.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
MOB hoeft het allemaal niet goed te keuren, als de wetgeving gewoon klopt dan kan MOB er helemaal niets mee.
Maakt dit wat uit voor wat ik zeg?quote:Op maandag 2 februari 2026 12:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens MoB zelf was het allemaal niks, vandaar.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)euwe-crisis-bij-komt
Dat lezende, staat er volgens mij ook niets in de plannen over paal en perk stellen aan de mogelijkheid voor iedereen en z’n moeder om te kunnen procederen vanuit “het algemeen belang”.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
MOB hoeft het allemaal niet goed te keuren, als de wetgeving gewoon klopt dan kan MOB er helemaal niets mee.
[..]
Wat gaat dit eigenlijk betekenen, heeft iemand daar kijk op?
Ik word toch wel zo ontzettend ziek van deze man.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat geldt voor nieuwe wetten om bouwen makkelijker te maken evengoed. Jetten is politicus, geen tovenaar.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:11 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Zoiets lijkt me pas effect hebben op de lange termijn/het einde van Jetten 1.
Beleid wat nu nog gemaakt moet worden, goedgekeurd door de kamers, rechters, RvS, MoB/Vollenbroek zal de aankomende jaren weinig doen voor woningbouw.
Waarom precies? Deze sturing zou eigenlijk intern geregeld moeten zijn inderdaad.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik word toch wel zo ontzettend ziek van deze man.
Ik zet hem even integraal hier neer. Want als dit allemaal klopt is er wel een probleem. Of twee.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
quote:Vollenbroek voorziet dat coalitie stikstofcrisis alleen maar verergert en er een nieuwe crisis bij komt
Johan Vollenbroek, de milieubeschermer van MOB die met veel succes de staat voor de rechter sleept omdat die zich niet aan de eigen wetgeving houdt, voorziet enorme problemen als gevolg van het coalitieakkoord.
"Mobilisation for the Environment (MOB) is geschokt over het vrijdag gepresenteerde coalitieakkoord 2026–2030 van D66, VVD en CDA. In plaats van een kabinet dat de wet naleeft en rechterlijke uitspraken uitvoert, kiest het nieuwe kabinet voor een juridische ramkoers die Nederland langdurig vastzet in het stikstofslot, met rampzalige gevolgen voor natuur, economie en rechtsstaat."
Vollenbroek waarschuwt in een persbericht voor een "herhaling van het falende beleid van Rutte IV". Dat betekent dat de stikstofcrisis Nederland blijft verlammen. "Ook toen liet D66 na om fundamentele keuzes af te dwingen."
"In het akkoord worden de stikstofdoelen voor 2030 doorgeschoven naar 2035. Voor de landbouw wordt slechts een vrijblijvend streefdoel geformuleerd: “Voor de landbouw wordt voor 2030 als streefdoel een bandbreedte van 23–25% reductie ten opzichte van 2019 vastgesteld.” Daarbij blijft volledig onduidelijk wat er gebeurt als dit doel niet wordt gehaald. Deze vrijblijvendheid is juridisch en ecologisch onverantwoord en strijdig met Europese verplichtingen."
De milieuorganisatie voorspelt dat de minderheidscoalitie de verlening van vergunningen volledig laat vastlopen omdat gekozen wordt voor een juridische 'oplossing' die in strijd is met de Europese Habitatrichtlijn en de recente uitspraak van de rechtbank in de zaak Greenpeace versus de Staat. Volgens Vollenbroek is ook het plan voor Lelystad Airport, waarbij vakantiecharters welkom worden, kansloos op basis van bestaande jurisprudentie.
Het kabinet wil graag 'aan de slag' maar uit het akkoord blijkt volgens de milieubeschermer dat de coalitie juist terugdeinst voor daadwerkelijk optreden om de problemen op te lossen:
"Opvallend is dat het woord ‘handhaving’ in het coalitieakkoord maar liefst elf keer voorkomt, maar geen enkele keer in relatie tot handhaving van het milieurecht. Zonder onafhankelijke, consequente en effectieve handhaving blijven klimaat- en milieudoelen een dode letter en blijft het land op het stikstofslot. Het ontbreken van adequate milieuhandhaving ondermijnt niet alleen natuurherstel, maar ook de rechtsstaat én de economische ontwikkeling."
Verder wordt er niet ingezet op de noodzakelijke krimp van de veestapel waardoor Nederland "blijft verzuipen in mest en ammoniakstikstof, terwijl er geen stikstofruimte ontstaat voor industrie en woningbouw".
De coalitie lijkt amper geleerd te hebben van het schandelijke falen van het vorige kabinet. Dat beweerde dat problemen konden worden 'opgelost' door in Brussel "met de vuist op tafel te slaan". Die strategie leidde tot een pijnlijke afgang. In Brussel zijn ze niet onder de indruk van dergelijk amateurisme.
Dit kabinet kiest voor eenzelfde koers, aldus MOB:
Nederland moet in 2027 voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). In plaats van eindelijk werk te maken van het verbeteren van de waterkwaliteit, kondigt het kabinet in het coalitieakkoord aan zich bij de herziening van de Kaderrichtlijn Water in Brussel te willen inzetten op “simplificatie” van de richtlijn. Met andere woorden: niet de vervuiling aanpakken, maar proberen de regels te versoepelen.
Die benadering en de angst om de machtige vee-industrie aan te pakken leidt niet tot oplossingen: "Nederland blijft op deze manier tot na 2035 op het stikstofslot en riskeert ook nog een waterslot."
Ik heb nog geen solide verhaal gehoord hoe we daar met de vergrijzing aan gaan ontkomen.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh, ten koste vd patiënten mag wel?![]()
Ja en nee, feitelijk heb je helemaal gelijk, maar praktisch gezien als MoB weer allerlei rechtzaken begint heb je weer allerlei vertraging.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Maakt dit wat uit voor wat ik zeg?
Misschien is het wel een idee wanneer de overheid eens gaat proberen om zich aan de eigen bedachte wetten en regels te houden? En wanneer dan blijkt dat het niet werkt de bron aanpakken? Gewoon maar zo een gedachte hoor. Je kunt natuurlijk ook blijven kutten met heldhaftige uitspraken die je een paar maanden later weer mag terugtrekken, dat mag ook. Schijnt politiek wel heel veel succes te brengen.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:41 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja en nee, feitelijk heb je helemaal gelijk, maar praktisch gezien als MoB weer allerlei rechtzaken begint heb je weer allerlei vertraging.
Ik denk dat ze er juist een aantal dingen in hebben gestopt die ze straks als "cadeautje" weg kunnen geven aan de oppositie in ruil voor steun. Zoals de AOW-leeftijd en misschien ook wel de WW naar 1 jaar (zal dan na onderhandeling met de GL-PvdA bijvoorbeeld op 1,5 jaar uitkomen).quote:Op maandag 2 februari 2026 10:49 schreef NLGooner het volgende:
[..]
Ik hoop dat er een paar partijen nog tegengas gaan geven ivm het sociale deel en heb enigszins hoop dat ze voor de plannen brede steun willen krijgen en dat dit een openingsbod is.
De vraag is ook, welke partijen zouden hier akkoord mee gaan? Uiteindelijk geven ze hier de oppositie veel macht mee
Het werkt meestal wel zo dat budgetverschuivingen binnen de eigen begroting van het betreffende ministerie gerealiseerd moeten worden.quote:Op maandag 2 februari 2026 13:37 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Ik denk dat ze er juist een aantal dingen in hebben gestopt die ze straks als "cadeautje" weg kunnen geven aan de oppositie in ruil voor steun. Zoals de AOW-leeftijd en misschien ook wel de WW naar 1 jaar (zal dan na onderhandeling met de GL-PvdA bijvoorbeeld op 1,5 jaar uitkomen).
Begrijp ik hieruit dat we belasting vanaf nu maar bijdrage moeten gaan noemen?quote:Op maandag 2 februari 2026 13:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Mooi voorbeeld van hoe gevoelig mensen zijn voor dit soort politieke newspeak. Een kleine bijdrage voor de veiligheid? Prima! Hogere belasting om defensie-uitgaven te dekken? Nope.
quote:Op maandag 2 februari 2026 13:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Mooi voorbeeld van hoe gevoelig mensen zijn voor dit soort politieke newspeak. Een kleine bijdrage voor de veiligheid? Prima! Hogere belasting om defensie-uitgaven te dekken? Nope.
Dat 'niet uit de algemene middelen' zijn ze de laatste 3/4 jaar behoorlijk van afgestapt. En het hangt ook van het moment af, dit verbouwen moet je niet pas tijdens de individuele begrotingsbehandelingen doen. In de zomer gaan ze meerderheden zoeken voor een begroting, dan kloppen ze al aan bij de oppositie. En dan kan het nog prima over begrotingen heen, of ten koste van de staatsschuld.quote:Op maandag 2 februari 2026 13:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Het werkt meestal wel zo dat budgetverschuivingen binnen de eigen begroting van het betreffende ministerie gerealiseerd moeten worden.
Extra kosten worden niet uit de algemene middelen gecompenseerd.
Dus ja, waar moet dat geld dan vandaan komen? Of wil je het hele akkoord open breken?
Dan breek je dus het hele akkoord/plan open. Als je ook de financiële afspraken niet meer respecteert.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat 'niet uit de algemene middelen' zijn ze de laatste 3/4 jaar behoorlijk van afgestapt. En het hangt ook van het moment af, dit verbouwen moet je niet pas tijdens de individuele begrotingsbehandelingen doen. In de zomer gaan ze meerderheden zoeken voor een begroting, dan kloppen ze al aan bij de oppositie. En dan kan het nog prima over begrotingen heen, of ten koste van de staatsschuld.
Daar lijkt dus rekening mee te zijn gehouden, ze zijn 10 miljard onder de EU richtlijn gaan zitten. Best kans dat er ergens al een maximum is afgesproken.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan breek je dus het hele akkoord/plan open. Als je ook de financiële afspraken niet meer respecteert.
Dan heeft dat stuk bijna geen waarde.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar lijkt dus rekening mee te zijn gehouden, ze zijn 10 miljard onder de EU richtlijn gaan zitten.
Ja, want daar zouden ze ook mee beginnen, als je een plan zou starten wat pas over 20 jaar, na het overlijden van de babyboomgeneratie, huizen op zouden leveren. Toepasselijke namen zijn dan "mosterd-na-de-maaltijd", "leegstandstad" oid.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:40 schreef PzKpfw het volgende:
Is het al bekend hoe de tien nieuwe steden gaan heten?
Het is een basisstuk, een richtlijn voor de onderhandelingen. Maar een regeerakkoord wordt sowieso nooit volledig uitgevoerd en zeker de financiële doorrekening is altijd enorm natte-vinger-werk. Dus zo veel anders dan normaal is dat allemaal niet.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heeft dat stuk bijna geen waarde.
En kan alles volledig anders worden.
Waar praten we hier dan nog over?
Mark Rutte belde, hij wou z’n Rutte-doctrine terug.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar een regeerakkoord wordt sowieso nooit volledig uitgevoerd
we praten over de plannen van een minderheidskabinet, dus dingen zullen ongetwijfeld nu wat anders gaan lopen dan voorheen.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heeft dat stuk bijna geen waarde.
En kan alles volledig anders worden.
Waar praten we hier dan nog over?
Nou, dan hoeft voorlopig niemand zich zorgen te maken voor enige bezuiniging op bijv de ouderenzorg. Want het is maar een richtlijn voor onderhandelingen.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is een basisstuk, een richtlijn voor de onderhandelingen. Maar een regeerakkoord wordt sowieso nooit volledig uitgevoerd en zeker de financiële doorrekening is altijd enorm natte-vinger-werk. Dus zo veel anders dan normaal is dat allemaal niet.
Zeker.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
we praten over de plannen van een minderheidskabinet, dus dingen zullen ongetwijfeld nu wat anders gaan lopen dan voorheen.
Er zitten altijd plannen bij die in geen enkel programma stonden. Afschaffen dividendbelasting was ook zo’n mooie.quote:Op maandag 2 februari 2026 16:28 schreef PzKpfw het volgende:
[ afbeelding ]
Tot zover de verkiezingsbeloftes.
Groen Links is nu ook voor het bouwen van woningen in landbouw gebiedquote:Op maandag 2 februari 2026 08:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jij denkt dat GroenLinks tegen die miljarden voor klimaat gaat stemmen?
wel een eigen risico van 460 euro op de schoonmaakkosten als stofzuigen en ramen lappen , dat moeten de mantelzorgers dan gaan doen bij de armere bejaardenquote:Op maandag 2 februari 2026 15:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, dan hoeft voorlopig niemand zich zorgen te maken voor enige bezuiniging op bijv de ouderenzorg. Want het is maar een richtlijn voor onderhandelingen.
Echt hoor.
Je neemt het stuk of wel serieus, of niet. En ik neem het wel serieus. Dit zijn de plannen. En hier gaan ze meerderheden voor zoeken.
Dat er links en rechts wat geschaafd kan worden, begrijpen we allemaal. Maar hele zaken zomaar laten vallen, zonder dekking, zie ik niet zomaar gebeuren.
Maar we gaan het zien.
Dat eigen risico zit op de zorgverzekering. Hulp in het huishouden komt uit de WMO. Daar heeft de zorgverzekering niks mee te maken.quote:Op maandag 2 februari 2026 16:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wel een eigen risico van 460 euro op de schoonmaakkosten als stofzuigen en ramen lappen , dat moeten de mantelzorgers dan gaan doen bij de armere bejaarden
Vast en nu maar hopen dat ze elkaar weer de tent uitvechten.quote:Op maandag 2 februari 2026 17:02 schreef tizitl2 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-te-vinden-a4919009
Goh, zou een partijorganisatie nou toch helpen om mensen te vinden?
De PVV is uiteindelijk gewoon een eenmanszaak zonder verdere structuur. Volgens mij is er niet eens een partijkantoor.quote:Op maandag 2 februari 2026 17:02 schreef tizitl2 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-te-vinden-a4919009
Goh, zou een partijorganisatie nou toch helpen om mensen te vinden?
Het gaat wel verder dan een basisstuk/richtlijn voor onderhandeling.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is een basisstuk, een richtlijn voor de onderhandelingen. Maar een regeerakkoord wordt sowieso nooit volledig uitgevoerd en zeker de financiële doorrekening is altijd enorm natte-vinger-werk. Dus zo veel anders dan normaal is dat allemaal niet.
Ik denk dat ze allemaal uit de campagnemodus zijn gekomen.quote:Op maandag 2 februari 2026 16:28 schreef PzKpfw het volgende:
[ afbeelding ]
Tot zover de verkiezingsbeloftes.
Oftewel, de aap komt weer uit de mouw.quote:Op maandag 2 februari 2026 17:18 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk dat ze allemaal uit de campagnemodus zijn gekomen.
Afgelopen regeerakkoorden werden al probleemloos opengebroken en dat waren meerderheidsakkoorden. In dit stuk zit duidelijk een stuk "weg te geven aan oppositie", de vraag is of dat rechtsom of linksom is. Natuurlijk is dit stuk wel serieus, want het is de start van de onderhandelingen van de ministers. En wat er weg gaat vallen hangt natuurlijk van de oppositie af en via welke route ze een meerderheid krijgen.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, dan hoeft voorlopig niemand zich zorgen te maken voor enige bezuiniging op bijv de ouderenzorg. Want het is maar een richtlijn voor onderhandelingen.
Echt hoor.
Je neemt het stuk of wel serieus, of niet. En ik neem het wel serieus. Dit zijn de plannen. En hier gaan ze meerderheden voor zoeken.
Dat er links en rechts wat geschaafd kan worden, begrijpen we allemaal. Maar hele zaken zomaar laten vallen, zonder dekking, zie ik niet zomaar gebeuren.
Maar we gaan het zien.
Waarom zou dit dan precies "mosterd-na-de-maaltijd" zijn? Volgens mij is het toonaangevende rapport hierin: RAPPORT VAN DE STAATSCOMMISSIE DEMOGRAFISCHE ONTWIKKELINGEN 2050, hieruit blijkt toch dat de groei gewoon verder gaat ook na 2046.quote:Op maandag 2 februari 2026 15:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, want daar zouden ze ook mee beginnen, als je een plan zou starten wat pas over 20 jaar, na het overlijden van de babyboomgeneratie, huizen op zouden leveren. Toepasselijke namen zijn dan "mosterd-na-de-maaltijd", "leegstandstad" oid.
De schatting is 19,6 miljoen in 2050. Met op dat moment eigenlijk geen groei meer, maar vooral stabiliteit.quote:Op maandag 2 februari 2026 17:58 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom zou dit dan precies "mosterd-na-de-maaltijd" zijn? Volgens mij is het toonaangevende rapport hierin: RAPPORT VAN DE
STAATSCOMMISSIE DEMOGRAFISCHE ONTWIKKELINGEN 2050, hieruit blijkt toch dat de groei gewoon verder gaat ook na 2046.
[ link | afbeelding ]
Maar misschien heb jij andere, betere bronnen?
Het zou ook schelen als er niet zo'n bult administratieve rompslomp bij zou zitten. De tijd die ze daar aan besteden kunnen ze beter besteden aan het bed.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:35 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik heb nog geen solide verhaal gehoord hoe we daar met de vergrijzing aan gaan ontkomen.
Onveranderd moet straks 1 op de.3 mensen in de zorg werken, die zijn er niet en dat is onbetaalbaar. Dus moet het met minder manuren per patiënt wat altijd ergens ten koste van die patiënt zal gaan.
Zo min mogelijk moeten we naar streven, maar niet zie ik niet gebeuren.
Mwah, of je nou aan het eind van je dienst een half uur bezig papierwerk bezig bent aan het vullen bent of op het begin van je dienst een half uur bezig bent om uit te zoeken wat er ook alweer allemaal aan de hand is is lood om oud ijzer.quote:Op maandag 2 februari 2026 18:31 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Het zou ook schelen als er niet zo'n bult administratieve rompslomp bij zou zitten. De tijd die ze daar aan besteden kunnen ze beter besteden aan het bed.
En al die overbodige managers en raden van bestuur kunnen ook wel een tandje minder.
Natuurlijk wordt er onderhandeld, dat gebeurt altijd. Alleen blijven de financiële taakstellingen die aan de voornemens gekoppeld zijn daarbij doorgaans wel staan en wordt er vooral gekeken naar alternatieve dekkingsmogelijkheden. In die zin is het geen openingsbod, want de bedragen die in het regeerakkoord staan gaan gewoon de overheidsboekhouding in en blijven daar ook staan. Dat is ook het spelletje waar een aantal mensen al doorheen geprikt hebben. Die willen niet meepraten over de invulling van de bezuiniging, maar over de vraag of zo'n bezuiniging er ueberhaupt moet komen of niet. Het wordt heel lastig onderhandelen als je het zelfs over zulke basale uitgangspunten nog niet eens bent.quote:Op maandag 2 februari 2026 17:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Afgelopen regeerakkoorden werden al probleemloos opengebroken en dat waren meerderheidsakkoorden. In dit stuk zit duidelijk een stuk "weg te geven aan oppositie", de vraag is of dat rechtsom of linksom is. Natuurlijk is dit stuk wel serieus, want het is de start van de onderhandelingen van de ministers. En wat er weg gaat vallen hangt natuurlijk van de oppositie af en via welke route ze een meerderheid krijgen.
Simpelweg gaan doen alsof ze dit volledig uit gaan voeren en doen alsof ze geen rekening hebben gehouden met nog te voeren onderhandelingen, dan kijk je wel erg voorbij de werkelijkheid.
https://www.ad.nl/devente(...)wantrouwen~a8f3783c/ (premium)quote:Forse kritiek van Sanne Terlouw op D66, de partij van haar vader: ‘Het stuk ademt één en al wantrouwen’
Afgelopen 3 kabinetten braken hun financiële voorstel volledig open.quote:Op maandag 2 februari 2026 18:51 schreef Lurf het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt er onderhandeld, dat gebeurt altijd. Alleen blijven de financiële taakstellingen die aan de voornemens gekoppeld zijn daarbij doorgaans wel staan en wordt er vooral gekeken naar alternatieve dekkingsmogelijkheden. In die zin is het geen openingsbod, want de bedragen die in het regeerakkoord staan gaan gewoon de overheidsboekhouding in en blijven daar ook staan. Dat is ook het spelletje waar een aantal mensen al doorheen geprikt hebben. Die willen niet meepraten over de invulling van de bezuiniging, maar over de vraag of zo'n bezuiniging er ueberhaupt moet komen of niet. Het wordt heel lastig onderhandelen als je het zelfs over zulke basale uitgangspunten nog niet eens bent.
Idem die brandstofbonus voor rijke mensen met een dikke auto.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:44 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is toch ook schandalig dat, naast alle bezuinigingen op de zorg, ook de aftrekposten voor zorgkosten verdwijnt, terwijl de hypotheekrente aftrek wél mag blijven bestaan.
Er staat nog helemaal niets in de overheidsboekhouding totdat een meerderheid van de kamers daar mee ingestemd heeft. De begroting gaat als basispad uit van de begrotingen van Schoof 1 voor 2026 voor zover die al door beide kamers goedgekeurd zijn. Dus Jetten 1 zal toch eerst overeenstemming moeten bereiken met de kamers over de uitgangspunten.quote:Op maandag 2 februari 2026 18:51 schreef Lurf het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt er onderhandeld, dat gebeurt altijd. Alleen blijven de financiële taakstellingen die aan de voornemens gekoppeld zijn daarbij doorgaans wel staan en wordt er vooral gekeken naar alternatieve dekkingsmogelijkheden. In die zin is het geen openingsbod, want de bedragen die in het regeerakkoord staan gaan gewoon de overheidsboekhouding in en blijven daar ook staan. Dat is ook het spelletje waar een aantal mensen al doorheen geprikt hebben. Die willen niet meepraten over de invulling van de bezuiniging, maar over de vraag of zo'n bezuiniging er ueberhaupt moet komen of niet. Het wordt heel lastig onderhandelen als je het zelfs over zulke basale uitgangspunten nog niet eens bent.
Klopt. En dus voor de eerste begrotingsbehandeling gaat er al gepraat worden met de oppositie. Voor de voorjaarsnota zelfs al. Wijzigingen aan het basispad gaan met een kamermeerderheid en ik voorspel nu al dat die zich niet aan het financiële plaatje van dit akkoord gaan houden.quote:Op maandag 2 februari 2026 20:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er staat nog helemaal niets in de overheidsboekhouding totdat een meerderheid van de kamers daar mee ingestemd heeft. De begroting gaat als basispad uit van de begrotingen van Schoof 1 voor 2026 voor zover die al door beide kamers goedgekeurd zijn.
Onbarmhartig en gewetenloos.quote:Op maandag 2 februari 2026 19:44 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is toch ook schandalig dat, naast alle bezuinigingen op de zorg, ook de aftrekposten voor zorgkosten verdwijnt, terwijl de hypotheekrente aftrek wél mag blijven bestaan.
straks de helft opnemen om aan de kinderen te schenken zodat die misschien ook een veel te duur huis kunnen kopenquote:
Nee want met verhoging van de pensioenleeftijd stijgt de uitkering ook.quote:Op maandag 2 februari 2026 20:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is beter om de pensioenfondsen uit te schakelen zodat die kolossale afdracht bij het salaris komt,
met ieder jaar extra wachten, lachen de fondsen in hun vuistjes
fijn dan kan je dat pensioenvermogen meenemen in de kist of overerven aan de kindersquote:Op maandag 2 februari 2026 21:23 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Nee want met verhoging van de pensioenleeftijd stijgt de uitkering ook.
Verplaats de doelpalen nou niet.quote:Op maandag 2 februari 2026 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
fijn dan kan je dat pensioenvermogen meenemen in de kist
o wacht ff, nee toch niet
ok maar de vrije beroepen die kunnen dat wel
quote:Op maandag 2 februari 2026 15:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mark Rutte belde, hij wou z’n Rutte-doctrine terug.
En om die 350 miljoen in context te plaatsen:quote:https://iederin.nl/reactie-regeerakkoord-2026/
Bezuinigingen zorg en ondersteuning ten koste van mensen met een beperking
Het kabinet maakt 350 miljoen euro vrij om chronisch zieken en mensen met een beperking te compenseren voor de verhoging van het eigen risico. Dat is onvoldoende om dit voor iedereen in deze doelgroep te compenseren.
Ook door andere voorstellen gaan mensen met een beperking meer betalen voor zorg en ondersteuning die voor hen noodzakelijk is. Met de plannen in het coalitieakkoord krijgen mensen met een beperking meer kosten en minder zekerheid op voldoende inkomen:
- De regeling voor aftrek van specifieke zorgkosten bij de inkomstenbelasting verdwijnt vanaf 2028 (bezuiniging van 618 miljoen euro per jaar).
- Op de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt bijna 1 miljard euro bezuinigd. Dit gaat worden vastgelegd in een bestuursakkoord.
- Huishoudelijke hulp als maatwerkvoorziening wordt geschrapt vanaf 2029. Er staat wel bij: ‘Voor mensen die niet zelf hulp kunnen regelen, blijft de gemeente daarin voorzien’, maar dit wordt verder niet toegelicht.
- Vanaf 2030 krijgen mensen die volledig arbeidsongeschikt worden een lagere uitkering (de WIA-IVA wordt afgeschaft).
- Er wordt een eigen bijdrage voor wijkverpleging voorgesteld.
- Eerdere voorstellen voor hogere eigen bijdragen (bijvoorbeeld voor jeugdhulp) worden niet ongedaan gemaakt.
Zo bruut is zelfs Rutte niet geweest.quote:https://www.vzinfo.nl/chr(...)onische-aandoeningen
Op 1 januari 2024 (puntprevalentie) hadden 10,9 miljoen mensen in Nederland één of meer chronische aandoeningen, dat is 60% van de Nederlandse bevolking (niet in grafiek). [..] Op 1 januari 2024 (puntprevalentie) hadden 6,1 miljoen mensen in Nederland twee of meer chronische aandoeningen (multimorbiditeit)
Het is natuurlijk waanzin om eerst de uitsluiting van PvdA/GL de accepteren en daarna ook nog eens alle eisen van de VVD.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 04:18 schreef Kowloon het volgende:
Her en der lees je zelfs dat een deel van de D66-aanhang hoopt dat PvdA/GL nu de kolen uit het vuur komt halen, en hen zo komt redden uit de klauwen van de VVD. Ik heb het al eerder geschreven, D66 is weer eens electoraal suïcidaal.
Sowieso is die 350 miljoen compensatie voor chronisch zieken en gehandicapten waar ze zo trots mee schermen alleen beschikbaar voor de allerlaagste inkomens. Als je ook maar iets boven het minimum verdient wordt je al niet meer (deels) gecompenseerd.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 00:18 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
En om die 350 miljoen in context te plaatsen:
[..]
Zo bruut is zelfs Rutte niet geweest.
Precies dit ja.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 06:23 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het is natuurlijk waanzin om eerst de uitsluiting van PvdA/GL de accepteren en daarna ook nog eens alle eisen van de VVD.
Ik mag hopen dat de mensen die een last minute switch van GL/PvdA naar D66 zich nu enorm schuldig voelen voor het enablen van VVD beleid. Graag me echt af wat die mensen voor zich zagen. Tien nieuwe steden?
Niet iedere chronisch zieke heeft (gelukkig) veel zorg nodig, ikzelf heb met chronische ziekte al 13 jaar achter elkaar een maximaal eigen risico en ben nooit boven de 200 euro uit gekomen (en meestal is het 0).quote:Op dinsdag 3 februari 2026 00:18 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
En om die 350 miljoen in context te plaatsen:
[..]
Zo bruut is zelfs Rutte niet geweest.
Maar het is niet alleen een compensatie om het eigen risico mee te financiëren.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet iedere chronisch zieke heeft (gelukkig) veel zorg nodig, ikzelf heb met chronische ziekte al 13 jaar achter elkaar een maximaal eigen risico en ben nooit boven de 200 euro uit gekomen (en meestal is het 0).
39% van de mensen heeft een maximaal eigen risico en gaat er dus vanuit dat deze verhoging hen niet echt gaat raken: https://www.independer.nl(...)jwillig-eigen-risico
In 2024 maakte de helft van de Nederlanders hun eigen risico niet op: https://www.unitedconsume(...)eigen-risico-niet-op
Daar zitten dus mensen met een chronische aandoening of ziekte tussen.
Neemt niet weg dat 350 miljoen wel te weinig lijkt. Al hoeft het ook niet voor iedereen gecompenseerd: het eigen risico kun je per maand betalen en dan gaat het om een verhoging van ¤ 6,25 per maand, de meeste mensen kunnen dat echt wel ophoesten. Met die 350 miljoen zullen ze dus gewoon de maximale zorgtoeslag ophogen met ¤ 6,25.
Die compensatie is wel bedoeld voor het eigen risico, zo is gemeld.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:49 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar het is niet alleen een compensatie om het eigen risico mee te financiëren.
Heel veel chronisch zieken en gehandicapten maken noodzakelijke kosten buiten de zorgverzekering. Die de zorgverzekering niet vergoed of waar de zorgverzekering een eigen bijdrage voor vraagt (per verstrekking opnieuw).
Zo maak ik jaarlijks extra kosten buiten het incontinentiemateriaal dat mijn zorgverzekeraar voor mij betaalt. Maar de zorgverzekeraar dekt niet de extra kosten aan extra beddengoed of kleding omdat zij zeggen dat je aan incontinentiemateriaal zelf voldoende moet hebben. Ze vergoeden in principe alleen de basis.
Zo gaat het op meer vlakken, maar veel mensen staan daar uiteraard niet bij stil.
Oh, de huidige regeling in ieder geval niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die compensatie is wel bedoeld voor het eigen risico, zo is gemeld.
Dat is mij wel bekend, dat weet ik heel goed. Alleen ligt de hulp daarmee volledig bij de gemeentes tegenwoordig. En als je als landelijke politiek iets over de schutting hebt gegooid, hoef je je niet meer af te vragen hoe ze het aan de andere kant van de schutting nog kunnen betalen, toch?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oh, de huidige regeling in ieder geval niet.
Maar goed, blijft mijn punt staan dat er (veel) meer kosten zijn waar chronisch zieken of gehandicapten mee te maken krijgen waar gezonde mensen niet bij stilstaan.
Inderdaad, zo gaat het wel. Dat zag je al meteen bij de decentralisatie van de jeugdzorg, 10 jaar terug alweer inmiddels.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is mij wel bekend, dat weet ik heel goed. Alleen ligt de hulp daarmee volledig bij de gemeentes tegenwoordig. En als je als landelijke politiek iets over de schutting hebt gegooid, hoef je je niet meer af te vragen hoe ze het aan de andere kant van de schutting nog kunnen betalen, toch?
Hopelijk komt Leonard Geluk (CDA en VNG) in het kabinet en vergeet hij dan niet gelijk zijn vorige baan. Zoals de landelijke regering nu al meer dan 10 jaar met de lagere overheden om gaat is echt gewoon schandalig.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 07:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, zo gaat het wel. Dat zag je al meteen bij de decentralisatie van de jeugdzorg, 10 jaar terug alweer inmiddels.
https://www.nu.nl/economi(...)den-in-bijstand.htmlquote:Ouderen en laagopgeleiden dupe van kortere WW-duur: 'Zij belanden in bijstand'
Het nieuwe kabinet wil de WW-duur verkorten tot een jaar om ervoor te zorgen dat werklozen sneller aan een baan komen. Volgens arbeidsmarktdeskundigen werkt dat averechts. Zij vrezen dat vooral laagopgeleiden en ouderen de dupe worden en in de bijstand belanden.
Een werknemer die plotseling zijn baan verliest door een reorganisatie heeft nu nog recht op een WW-uitkering van maximaal twee jaar, maar daar komt dus verandering in.
De vakbonden reageerden furieus op de plannen van het nieuwe kabinet om de maximale WW-duur vanaf 1 januari 2028 te verkorten tot een jaar. Het doel lijkt te zijn dat mensen daarmee weer sneller aan het werk gaan. De FNV maakt zich grote zorgen en waarschuwt dat veel huishoudens hierdoor in de problemen komen.
Arbeidssocioloog Fabian Dekker kan zich goed voorstellen dat de vakbonden teleurgesteld zijn over deze plannen. "Een kortere WW-uitkering en de transitievergoeding koppelen aan leren en ontwikkelen, past bij het denken in de richting van een meer activerende sociale zekerheid. Vaak wordt dan verwezen naar de Scandinavische verzorgingsstaat."
Toch plaatst Dekker kanttekeningen. "De plannen zoals ze er nu liggen, lijken me geen rechtvaardig sociaal contract. Het beschermende deel is onvoldoende uitgewerkt en lijkt vooral uit te gaan van individuele zelfredzaamheid. Het is de vraag of je daar nu niet in doorschiet."
'Veel mensen redden dat niet in een jaar'
Volgens Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Tilburg University, is het de bedoeling om mensen die een WW-uitkering hebben te activeren, zodat ze snel weer een nieuwe baan vinden.
"Dat gaan veel mensen die in deze situatie zitten niet redden in een jaar. Een werknemer die plotseling zijn baan verliest, krijgt te maken met een rouwperiode en moet zich melden bij het UWV. Dan begint het traject en de begeleiding naar een nieuwe baan en ben je zo twee tot drie maanden verder. "
Wilthagen benadrukt dat vooral laagopgeleiden, ouderen en werknemers die hun hele leven hetzelfde beroep uitoefenen de dupe worden. "Zij hebben al te maken met discriminatie op de arbeidsmarkt, zeker als ze al langer in de WW zitten. Werkgevers zijn huiverig om deze mensen in dienst te nemen, waardoor het risico bestaat dat ze in de bijstand belanden."
Het nieuwe kabinet wil de WW-uitkering in de eerste twee maanden wel verhogen, maar arbeidsmarktdeskundigen zien dat vooral als een zoethoudertje.
'Probleem is mismatch op arbeidsmarkt'
Wilthagen ziet de plannen dan ook vooral als een bezuiniging. "Het probleem is dat er vaak een mismatch is op de arbeidsmarkt. Deze mensen moeten van werk naar werk worden begeleid, bijvoorbeeld via omscholing. Maar die faciliteiten zijn er niet. Dat is slecht voor de arbeidsmarkt en voor de economie."
Bovendien staat het verkorten van de WW in schril contrast met het plan om de AOW-leeftijd te verhogen, meent Wilthagen. "We moeten er alles aan doen om deze mensen te behouden, omdat we langer moeten doorwerken. Daar komt bij dat we niks meer horen over bestaanszekerheid. Dat onderwerp is ineens niet meer aan de orde."
Dat eerste is nogal wiedes; jongeren kregen die lange WW namelijk sowieso al niet omdat je minimaal iets van 15 arbeidsjaren nodig hebt om daar aan te komen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 09:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)den-in-bijstand.html
Ik pleit voor uitbreiding van de rechten van het UWV. Die hebben nu geen enkel vat op de werkgeverskant waardoor de systematische discriminatie door werkgevers niet wordt ingeperkt. Met name oudere werklozen zijn hier de dupe van. Ikhoor van mensen die solliciteren op een baan in hun vakgebied, voldoen aan alle vereisten in de vacature en dan een mailtje krijgen dat ‘de CVs van andere kandidaten veter bij de functie passen.’ Het UWV heeft nu geen mogelijkheid om die bedrijven te benaderen en om uitleg te vragen terwijl het ook in hun belang is een client zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Ik denk dat als werkgevers weten dat ze afwijzingen moeten onderbouwen, dat er een groot deel van de discriminatie, m.n. op leeftijd, zal verminderen. Maar dan moeten er ook sancties mogelijk zijn. Bedrijven die te vaak het soort vage verhaaltjes ophangen als ‘we vermoeden dat je niet in het team past’ of zoals hierboven ‘cvs die beter bij de functie passen’ moeten daarop aangesproken kunnen worden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 10:09 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat eerste is nogal wiedes; jongeren kregen die lange WW namelijk sowieso al niet omdat je minimaal iets van 15 arbeidsjaren nodig hebt om daar aan te komen.
Verder eens met het stuk omscholing, maar dan het is belangrijker daar wat mee te doen. We hebben die mensen gewoon nodig namelijk. Nu vallen ze na de iets langere 20 of 24 maanden alsnog in de bijstand, het punt is juist dat ze werk vinden en dat wordt voorkomen.
Ik vind het op zich geen gek idee. Hiermee voorkom je discrimininatie op de arbeidsmarkt op leeftijd, afkomst etc.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 10:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik pleit voor uitbreiding van de rechten van het UWV. Die hebben nu geen enkel vat op de werkgeverskant waardoor de systematische discriminatie door werkgevers niet wordt ingeperkt. Met name oudere werklozen zijn hier de dupe van. Ikhoor van mensen die solliciteren op een baan in hun vakgebied, voldoen aan alle vereisten in de vacature en dan een mailtje krijgen dat ‘de CVs van andere kandidaten veter bij de functie passen.’ Het UWV heeft nu geen mogelijkheid om die bedrijven te benaderen en om uitleg te vragen terwijl het ook in hun belang is een client zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Ik denk dat als werkgevers weten dat ze afwijzingen moeten onderbouwen, dat er een groot deel van de discriminatie, m.n. op leeftijd, zal verminderen. Maar dan moeten er ook sancties mogelijk zijn. Bedrijven die te vaak het soort vage verhaaltjes ophangen als ‘we vermoeden dat je niet in het team past’ of zoals hierboven ‘cvs die beter bij de functie passen’ moeten daarop aangesproken kunnen worden.
Daar gaan de D66-ers toch niet mee om. Dus die groepen kunnen ze geen zier schelen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 09:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)den-in-bijstand.html
Dijk van de SP is duidelijk:quote:Er bestaat bijvoorbeeld brede onvrede over de aangekondigde bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid – ook bij doorgaans constructieve partijen. “Ik wil echt ontdekken waar we elkaar kunnen vinden”, zegt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker. “Maar de plannen om de AOW-leeftijd te verhogen liggen mij zwaar op de maag. De kortere WW-uitkering ook. Áls je dan bezuinigt, doe het dan met een hart voor mensen in kwetsbare omstandigheden. Ik verwacht van de coalitie een open houding.”
quote:De ‘bereidheid’ van partijen om voor afzonderlijke wetten en begrotingen steun te verlenen, waarover informateur Letschert repte, ziet de SP-leider als een grote fout. “Partijen hebben vaak de neiging om een specifiek onderwerp eruit te pikken en daarover te onderhandelen. Ik vind dat zeer onverstandig. Wij gaan niet op zo’n manier naar geïsoleerde plannen kijken.”
Dus we hebben echt Geluk nodigquote:Op dinsdag 3 februari 2026 08:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hopelijk komt Leonard Geluk (CDA en VNG) in het kabinet en vergeet hij dan niet gelijk zijn vorige baan. Zoals de landelijke regering nu al meer dan 10 jaar met de lagere overheden om gaat is echt gewoon schandalig.
Een omkeer daarin is het enige wat chronisch zieken en gebruikers van de WMO echt kan helpen.
Dat wordt een flinke oefening zelfbeheersing voor Nanninga danquote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:02 schreef capricia het volgende:
En Eerdmans is ziek. Vandaar die stilte.
[ x ]
14:00 uur meen ik.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zit op mijn werk, dus kan niet kijken. Maar hoe laat begint dat debat vanmiddag?
Zorg in natura was al voorliggend op PGB, een aanvrager moet beargumenteren waarom PGB (zelf geld uitgeven) beter is dan iets krijgen wat vergoed wordt door de gemeente.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Mij komt overigens net ter ore dat - als ik het goed interpreteer - de PGB regeling, min of meer, komt te vervallen.
Ik lees namelijk het volgende: "Pgb wordt in de financiële bijdrage genoemd in de context van een bestuurlijk akkoord wat moet worden afgesloten in het Wlz-domein. Daarin wordt ‘zorg in natura voorliggend op het pgb’."
Zorg in natura wordt voortaan voorliggend op het PGB.
Mensen zullen in de toekomst dus eerst moeten kijken of er hulp geregeld kan worden in het sociale netwerk voordat er eventueel PGB wordt uitgekeerd.
Dat stukje van de bezuinigingen op zorg was nog onderbelicht gebleven, dus viel me op.
Ook best een forse ingreep, naar mijn mening.
Op naar nog meer overbelaste mantelzorgers.
Ah, op die manier. Ik dacht dat zorg in natura mantelzorg betekende.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zorg in natura was al voorliggend op PGB, een aanvrager moet beargumenteren waarom PGB (zelf geld uitgeven) beter is dan iets krijgen wat vergoed wordt door de gemeente.
Want dat is het verschil: bij PGB betaal je zelf, bij zorg in natura betaalt de gemeente. Zorg in natura heeft niks met mantelzorg te maken.
Het lijkt wel iets aanscherping daar op, maar dat is niet onlogisch: grootschalig door de gemeente ingekochte zorg is nou eenmaal een stuk goedkoper dan iedereen die zijn eigen schoonmaker oid zoekt. Dat de goedkoopste optie meer nadruk krijgt is in deze tijden niet onlogisch.
Gemeente of zorgkantoor, hangt even van het type zorg af.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Ik dacht dat zorg in natura mantelzorg betekende.
Dan veranderd er dus niets. Wist overigens niet dat de gemeente ook daarvoor verantwoordelijk was trouwens.
Nee, ik zit op mijn werk te FOK!ken.quote:
xDquote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:21 schreef Wienerschnitzels het volgende:
van Baarle vraagt zich af waarom er geen gratis bier wordt uitgedeeld.
Jaquote:
Ik lees dat 39% van de verzekerden dit jaar al vrijwillig een hoger eigen risico heeft genomen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:20 schreef ChevyCaprice het volgende:
75 eurootjes in een jaar extra voor je eigen gezondheid.
Ja nou en
Ja, het gaat uiteindelijk ook om ¤6,25 per maand, gecompenseerd in de zorgtoeslag. Ik vind dit echt de minst spannende bezuiniging van het hele akkoord.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:23 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik lees dat 39% van de verzekerden dit jaar al vrijwillig een hoger eigen risico heeft genomen.
Ik ben ook ah werkquote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, ik zit op mijn werk te FOK!ken.
Houdt me maar op de hoogte met wat reacties.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |