Ik pleit voor uitbreiding van de rechten van het UWV. Die hebben nu geen enkel vat op de werkgeverskant waardoor de systematische discriminatie door werkgevers niet wordt ingeperkt. Met name oudere werklozen zijn hier de dupe van. Ikhoor van mensen die solliciteren op een baan in hun vakgebied, voldoen aan alle vereisten in de vacature en dan een mailtje krijgen dat ‘de CVs van andere kandidaten veter bij de functie passen.’ Het UWV heeft nu geen mogelijkheid om die bedrijven te benaderen en om uitleg te vragen terwijl het ook in hun belang is een client zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Ik denk dat als werkgevers weten dat ze afwijzingen moeten onderbouwen, dat er een groot deel van de discriminatie, m.n. op leeftijd, zal verminderen. Maar dan moeten er ook sancties mogelijk zijn. Bedrijven die te vaak het soort vage verhaaltjes ophangen als ‘we vermoeden dat je niet in het team past’ of zoals hierboven ‘cvs die beter bij de functie passen’ moeten daarop aangesproken kunnen worden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 10:09 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat eerste is nogal wiedes; jongeren kregen die lange WW namelijk sowieso al niet omdat je minimaal iets van 15 arbeidsjaren nodig hebt om daar aan te komen.
Verder eens met het stuk omscholing, maar dan het is belangrijker daar wat mee te doen. We hebben die mensen gewoon nodig namelijk. Nu vallen ze na de iets langere 20 of 24 maanden alsnog in de bijstand, het punt is juist dat ze werk vinden en dat wordt voorkomen.
Ik vind het op zich geen gek idee. Hiermee voorkom je discrimininatie op de arbeidsmarkt op leeftijd, afkomst etc.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 10:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik pleit voor uitbreiding van de rechten van het UWV. Die hebben nu geen enkel vat op de werkgeverskant waardoor de systematische discriminatie door werkgevers niet wordt ingeperkt. Met name oudere werklozen zijn hier de dupe van. Ikhoor van mensen die solliciteren op een baan in hun vakgebied, voldoen aan alle vereisten in de vacature en dan een mailtje krijgen dat ‘de CVs van andere kandidaten veter bij de functie passen.’ Het UWV heeft nu geen mogelijkheid om die bedrijven te benaderen en om uitleg te vragen terwijl het ook in hun belang is een client zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Ik denk dat als werkgevers weten dat ze afwijzingen moeten onderbouwen, dat er een groot deel van de discriminatie, m.n. op leeftijd, zal verminderen. Maar dan moeten er ook sancties mogelijk zijn. Bedrijven die te vaak het soort vage verhaaltjes ophangen als ‘we vermoeden dat je niet in het team past’ of zoals hierboven ‘cvs die beter bij de functie passen’ moeten daarop aangesproken kunnen worden.
Daar gaan de D66-ers toch niet mee om. Dus die groepen kunnen ze geen zier schelen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 09:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)den-in-bijstand.html
Dijk van de SP is duidelijk:quote:Er bestaat bijvoorbeeld brede onvrede over de aangekondigde bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid – ook bij doorgaans constructieve partijen. “Ik wil echt ontdekken waar we elkaar kunnen vinden”, zegt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker. “Maar de plannen om de AOW-leeftijd te verhogen liggen mij zwaar op de maag. De kortere WW-uitkering ook. Įls je dan bezuinigt, doe het dan met een hart voor mensen in kwetsbare omstandigheden. Ik verwacht van de coalitie een open houding.”
quote:De ‘bereidheid’ van partijen om voor afzonderlijke wetten en begrotingen steun te verlenen, waarover informateur Letschert repte, ziet de SP-leider als een grote fout. “Partijen hebben vaak de neiging om een specifiek onderwerp eruit te pikken en daarover te onderhandelen. Ik vind dat zeer onverstandig. Wij gaan niet op zo’n manier naar geļsoleerde plannen kijken.”
Dus we hebben echt Geluk nodigquote:Op dinsdag 3 februari 2026 08:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hopelijk komt Leonard Geluk (CDA en VNG) in het kabinet en vergeet hij dan niet gelijk zijn vorige baan. Zoals de landelijke regering nu al meer dan 10 jaar met de lagere overheden om gaat is echt gewoon schandalig.
Een omkeer daarin is het enige wat chronisch zieken en gebruikers van de WMO echt kan helpen.
Dat wordt een flinke oefening zelfbeheersing voor Nanninga danquote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:02 schreef capricia het volgende:
En Eerdmans is ziek. Vandaar die stilte.
[ x ]
14:00 uur meen ik.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zit op mijn werk, dus kan niet kijken. Maar hoe laat begint dat debat vanmiddag?
Zorg in natura was al voorliggend op PGB, een aanvrager moet beargumenteren waarom PGB (zelf geld uitgeven) beter is dan iets krijgen wat vergoed wordt door de gemeente.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Mij komt overigens net ter ore dat - als ik het goed interpreteer - de PGB regeling, min of meer, komt te vervallen.
Ik lees namelijk het volgende: "Pgb wordt in de financiėle bijdrage genoemd in de context van een bestuurlijk akkoord wat moet worden afgesloten in het Wlz-domein. Daarin wordt ‘zorg in natura voorliggend op het pgb’."
Zorg in natura wordt voortaan voorliggend op het PGB.
Mensen zullen in de toekomst dus eerst moeten kijken of er hulp geregeld kan worden in het sociale netwerk voordat er eventueel PGB wordt uitgekeerd.
Dat stukje van de bezuinigingen op zorg was nog onderbelicht gebleven, dus viel me op.
Ook best een forse ingreep, naar mijn mening.
Op naar nog meer overbelaste mantelzorgers.
Ah, op die manier. Ik dacht dat zorg in natura mantelzorg betekende.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zorg in natura was al voorliggend op PGB, een aanvrager moet beargumenteren waarom PGB (zelf geld uitgeven) beter is dan iets krijgen wat vergoed wordt door de gemeente.
Want dat is het verschil: bij PGB betaal je zelf, bij zorg in natura betaalt de gemeente. Zorg in natura heeft niks met mantelzorg te maken.
Het lijkt wel iets aanscherping daar op, maar dat is niet onlogisch: grootschalig door de gemeente ingekochte zorg is nou eenmaal een stuk goedkoper dan iedereen die zijn eigen schoonmaker oid zoekt. Dat de goedkoopste optie meer nadruk krijgt is in deze tijden niet onlogisch.
Gemeente of zorgkantoor, hangt even van het type zorg af.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Ik dacht dat zorg in natura mantelzorg betekende.
Dan veranderd er dus niets. Wist overigens niet dat de gemeente ook daarvoor verantwoordelijk was trouwens.
Nee, ik zit op mijn werk te FOK!ken.quote:
xDquote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:21 schreef Wienerschnitzels het volgende:
van Baarle vraagt zich af waarom er geen gratis bier wordt uitgedeeld.
Jaquote:
Ik lees dat 39% van de verzekerden dit jaar al vrijwillig een hoger eigen risico heeft genomen.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:20 schreef ChevyCaprice het volgende:
75 eurootjes in een jaar extra voor je eigen gezondheid.
Ja nou en
Ja, het gaat uiteindelijk ook om ¤6,25 per maand, gecompenseerd in de zorgtoeslag. Ik vind dit echt de minst spannende bezuiniging van het hele akkoord.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:23 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik lees dat 39% van de verzekerden dit jaar al vrijwillig een hoger eigen risico heeft genomen.
Ik ben ook ah werkquote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, ik zit op mijn werk te FOK!ken.
Houdt me maar op de hoogte met wat reacties.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |