Probleem is dat je daar geen beleid op kunt maken. Je kunt en wilt mensen niet dwingen kinderen te krijgen en mensen die alleen om financiële redenen kinderen krijgen is ook geen goed idee.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Terwijl er met het uitkleden van de (ouderen)zorg en ondersteuning wel steeds meer een beroep op familie en omgeving gedaan wordt.
Overigens ben ik al langer van mening dat we veel meer moeten inzetten op het enigsinds instand kunnen houden van onze eigen bevolking. Dat het dus belangrijk is dat we genoeg kinderen krijgen. Maar geloof dat niet iedereen daarvan overtuigd is.
Klopt.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is dat je daar geen beleid op kunt maken. Je kunt en wilt mensen niet dwingen kinderen te krijgen en mensen die alleen om financiële redenen kinderen krijgen is ook geen goed idee.
Het beleid moet er alleen wel op gericht zijn dat mensen niet om financiële of ruimtelijke (huizenbouw) redenen geen kinderen krijgen terwijl ze dat wel willen.
Europe First.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Terwijl er met het uitkleden van de (ouderen)zorg en ondersteuning wel steeds meer een beroep op familie en omgeving gedaan wordt.
Overigens ben ik al langer van mening dat we veel meer moeten inzetten op het enigsinds instand kunnen houden van onze eigen bevolking. Dat het dus belangrijk is dat we genoeg kinderen krijgen. Maar geloof dat niet iedereen daarvan overtuigd is.
Even dit terzijde:
Hoe lang is het eigenlijk wel niet geleden dat we een premier hadden die zelf kinderen en een gezin had?![]()
Andersom is dit natuurlijk ook het geval. Toen ik studeerde was er de opkomende trent van lessen in het Engels. Docenten die al best lang in het Nederlands les gegeven hadden moesten ineens Engels spreken. Dit kwam die lessen echt niet ten goede.quote:Op maandag 2 februari 2026 09:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In mijn vakgebied is er niet eens een fatsoenlijk Nederlands vocabulaire (hihi). En los daarvan ga je gewoon gigantisch op de kwaliteit van het onderwijs inleveren als je forceert dat vakken per se in het Nederlands worden gegeven door academici die gewend zijn in het Engels te communiceren en niet, of maar heel beperkt, Nederlands spreken.
Die voltijdsbonus als die er komt is er natuurlijk ook voor éénverdieners.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Het alleen maar duwen op tweeverdieners die ook nog een bonus gaan krijgen als ze voltijds werken en huizen die zo duur zijn dat je niet eens een gezin kunt starten voor je 30e, maakt het er niet makkelijker op.
Klopt.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die voltijdsbonus als die er komt is er natuurlijk ook voor éénverdieners.
Aan één kant ben ik helemaal voor een 3 om 3 model, beide ouders 3 dagen werken, dan heb je 1 dag opvang. Aan de andere kant zie ik ook in de zorg dat het zo veel zou helpen als er een hoop parttimers net een paar uur meer werken per week.
En dat gaat juist ook veel om jongeren (onder de 30) die helemaal geen partner hebben, die max 28 uur werken.
Nadeel: ik zie ook veel fulltimers burn-outs halen. Maar dat komt ook omdat die fulltimers vaak de overuren door ziekte e.d. ook nog draaien, veel fulltimers met meer dan 120 overuren in een jaar.
Er zijn een paar “strubbelingen” die je makkelijk kan oplossen maar die wel lef en geld kosten.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Het alleen maar duwen op tweeverdieners die ook nog een bonus gaan krijgen als ze voltijds werken en huizen die zo duur zijn dat je niet eens een gezin kunt starten voor je 30e, maakt het er niet makkelijker op.
In grote lijnen dus een tegenovergestelde koers dan wat we nu krijgen?quote:Op maandag 2 februari 2026 10:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er zijn een paar “strubbelingen” die je makkelijk kan oplossen maar die wel lef en geld kosten.
En alles is nu op slot gezet in Brussel.
Woningtekort is beperkende stikstof en andere natuurregels.
NL kan nu zeggen, we zijn een veilige haven in de EU en belangrijk.
We stoppen even helemaal met beperkende regels, die negeren we tijdelijk ter farveure van ons eige landsbelang. Stilkstof gaan we niet meten, we schrijven ons uit beperkende regelgeving en gaan gewoon bouwen. We gaan weer 130 rijden. We gaan wegen en openbaar vervoer uitbreiden.
We gaan kerncentrales bouwen en we gaan niet bijdragende burgers met dubbele nationaliteit uitzetten.
We gaan ouderen veel sneller in goede verpleeghuizen zetten met gecentraliseerde zorg.
Werken en kinderen krijgen wordt weer meer beloond. Maar de situatie is daar dan ook naar omdat het ruimte ontstaat.
Mwah,de meeste hoogopgeleiden kunnen van minder dan voltijds goed rondkomen en verkiezen meer vrijheid, maar zo houden we een samenleving met een hoge hdi natuurlijk niet in stand.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Het veelgehoorde argument is dan ook dat ze dan hun toeslagen kwijt raken, en er financieel maar weinig mee opschieten om meer te werken.
Ja, dit klinkt echt als een ontzettend weldoordacht planquote:Op maandag 2 februari 2026 10:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er zijn een paar “strubbelingen” die je makkelijk kan oplossen maar die wel lef en geld kosten.
En alles is nu op slot gezet in Brussel.
Woningtekort is beperkende stikstof en andere natuurregels.
NL kan nu zeggen, we zijn een veilige haven in de EU en belangrijk.
We stoppen even helemaal met beperkende regels, die negeren we tijdelijk ter farveure van ons eige landsbelang. Stilkstof gaan we niet meten, we schrijven ons uit beperkende regelgeving en gaan gewoon bouwen. We gaan weer 130 rijden. We gaan wegen en openbaar vervoer uitbreiden.
We gaan kerncentrales bouwen en we gaan niet bijdragende burgers met dubbele nationaliteit uitzetten.
We gaan ouderen veel sneller in goede verpleeghuizen zetten met gecentraliseerde zorg.
Werken en kinderen krijgen wordt weer meer beloond. Maar de situatie is daar dan ook naar omdat het ruimte ontstaat.
Hiermee voelt het wel als een populisme versterkend akkoord.quote:Op maandag 2 februari 2026 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voeg daar bij
- bestaanszekerheid is geen thema meer
- we gaan weer voor het neoliberalistische 'iedereen voor zichzelf'
- een sociaal vangnet is vooral duur, geen verworvenheid
- bedrijven krijgen vooral veel subsidie, geen extra kosten
- het binnenhalen van internationale studenten wordt weer een stuk makkelijker
- enig rekening houden met de financiële problemen van gemeentes doen we niet aan
De gedachte is denk ik dat een oplossing op stikstof de huisvesting behoorlijk gaat helpen. Of dat helemaal waar gaat zijn weet ik niet, al vertraagt het niet oplossen de huisvesting zeker.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:57 schreef KaheemSaid het volgende:
Wat is volgens jullie een beetje de afdronk?
Ik kom hier wat op
- stikstof wordt aangepakt
- defensie wordt ingevoerd
- klimaat word een beetje omgebogen
- huisvesting doen we niet veel aan de komende periode
- belasting herziening doen we helemaal weinig aan
- er is best veel wisselgeld ingebouwd
Daarnaast gebeurd er op dit moment zoveel in Europa dat het best kan zijn dat dit document nu al in de kliko kan.
Is het ook niet logisch dat mensen na deze stilstand en door de optimistische toon van Jetten op meer gehoopt hadden?quote:Op maandag 2 februari 2026 10:22 schreef capricia het volgende:
Als ik het sentiment allemaal zo lees, zijn er dan ook nog mensen die de plannen wel prima vinden?
De Duitse minister van Financiën sprak afgelopen week over een Europa van twee snelheden, waarbij 6 landen (Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Polen en ook Nederland) het voortouw moeten nemen voor de Defentieuitgaven, een Kapitaalmarktunie, kritieke grondstoffen en versterken van de Euro.quote:Persoonlijk hoop ik dat we een stabiele regering gaan krijgen (en dat is nog maar de vraag), die de 4 jaar uit gaat zitten. Weer meer invloed in de EU, want dat is echt helemaal weg onder schoof.
@Hexagon en @Zwansenquote:Op maandag 2 februari 2026 10:22 schreef capricia het volgende:
Als ik het sentiment allemaal zo lees, zijn er dan ook nog mensen die de plannen wel prima vinden?
Persoonlijk hoop ik dat we een stabiele regering gaan krijgen (en dat is nog maar de vraag), die de 4 jaar uit gaat zitten. Weer meer invloed in de EU, want dat is echt helemaal weg onder schoof.
Het minste geklaag hoor ik nog vanuit de CDA achterban. Best opvallend eigenlijk.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:30 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is het ook niet logisch dat mensen na deze stilstand en door de optimistische toon van Jetten op meer gehoopt hadden?
[..]
De Duitse minister van Financiën sprak afgelopen week over een Europa van twee snelheden, waarbij 6 landen (Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Polen en ook Nederland) het voortouw moeten nemen voor de Defentieuitgaven, een Kapitaalmarktunie, kritieke grondstoffen en versterken van de Euro.
Veel mensen in het midden wel, is mijn indruk.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:36 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind niet alles geweldig, maar ben onder de streep positief.
Ja links en rechts vinden het altijd niet links of rechts genoeg. Die zijn nooit tevreden.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel mensen in het midden wel, is mijn indruk.
De pijn zit hem vooral op links en wellicht ook op de rechter flank. Ben benieuwd wat JA21 gaat zeggen.
quote:Op maandag 2 februari 2026 08:49 schreef Hanca het volgende:
Analyse De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)netsbeleid~b188baf3/
[..]
Hierbij word wel even voorbij gegaan dat er recent al een vermogensaanwasbelasting aangenomen is.quote:Aan de belastingplannen van het nieuwe kabinet valt nog iets op: de belasting op arbeid (de inkomstenbelasting) stijgt, terwijl de belasting op (ondernemers)vermogen grotendeels ongemoeid blijft. Onder andere de Studiegroep Begrotingsruimte en het Centraal Planbureau hebben al vaak geconstateerd dat het Nederlandse belastingstelsel onevenwichtig is, omdat het werknemers veel zwaarder belast dan zelfstandigen, directeur-grootaandeelhouders en vermogende particulieren
Er zitten natuurlijk wel positieve punten bij. Het stikstofgedeelte had ik bijna hetzelfde geschreven, denk ik. Subsidie voor vergroenen bedrijven is ook prima (maar haal die subsidie dan op bij vervuilende bedrijven). Aanpakken netcongestie is ook hard nodig. De nieuwe verdeling van de kinderbijslag/kindertoeslag was volgens mij gewoon noodzakelijk. En zo zijn er echt wel meer punten.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:22 schreef capricia het volgende:
Persoonlijk hoop ik dat we een stabiele regering gaan krijgen (en dat is nog maar de vraag), die de 4 jaar uit gaat zitten. Weer meer invloed in de EU, want dat is echt helemaal weg onder schoof.
Wat ik schets gaat natuurlijk nooit gebeuren. Maar het zou wel kunnen, en het zou DE oplossing zijn, dat weet iedereen eigenlijk wel stiekemquote:Op maandag 2 februari 2026 10:20 schreef capricia het volgende:
[..]
In grote lijnen dus een tegenovergestelde koers dan wat we nu krijgen?
Nou, afgaande op veel reacties zijn veel Nederlanders eigenlijk best sociaal-economisch links, maar op migratie rechts.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:42 schreef capricia het volgende:
[..]
De pijn zit hem vooral op links en wellicht ook op de rechter flank. Ben benieuwd wat JA21 gaat zeggen.
Die 1 op 1 net zo veel oplevert als het vorige box 3 systeem en dus géén belastingverzwaring op vermogen is.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:44 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Hierbij word wel even voorbij gegaan dat er recent al een vermogensaanwasbelasting aangenomen is.
Ben blij dat je dat inzietquote:Op maandag 2 februari 2026 10:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, dit klinkt echt als een ontzettend weldoordacht plan.
Dat is mijn indruk niet. Hooguit dat ze zich nog niet verdiept hebben in de plannen.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop dat er een paar partijen nog tegengas gaan geven ivm het sociale deel en heb enigszins hoop dat ze voor de plannen brede steun willen krijgen en dat dit een openingsbod is.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:22 schreef capricia het volgende:
Voor iets dat zaligmakend is, levert het wel weinig op. Mijn vrouw die parttime werkt, betaalt per jaar evenveel loonheffing als ik per 2 maanden.quote:Op maandag 2 februari 2026 09:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens.
Dat zou veel meer gelijk getrokken moeten worden. Maar het adagium is al jaren dat werken zaligmakend is.
En een partner thuis die voor de kinderen zorgt wordt fiscaal afgestraft.
Ik denk dat dit akkoord over rechts wellicht best een meerderheid zou kunnen halen.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:49 schreef NLGooner het volgende:
[..]
Ik hoop dat er een paar partijen nog tegengas gaan geven ivm het sociale deel en heb enigszins hoop dat ze voor de plannen brede steun willen krijgen en dat dit een openingsbod is.
De vraag is ook, welke partijen zouden hier akkoord mee gaan? Uiteindelijk geven ze hier de oppositie veel macht mee
Het nadeel is denk ik dat instappende partijen niet alleen de punten op sociale zekerheid en zorg moeten pikken, maar dan ook nog eens persoonlijke punten hebben.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik denk dat dit akkoord over rechts wellicht best een meerderheid zou kunnen halen.
Maar dan moeten ze wel met de billen bloot tegenover de achterban. Grote delen van de achterban denkt nog dat hun rechtse club niet wil bezuinigen op zorg en sociale zekerheid en dat zal ze dan vies tegenvallen.
Of ze weten het op één of andere manier toch weer recht te lullen met hun kronkel in hun hoofd.
Laat ik het zo zeggen; als de rechtse partijen het gevoel hebben dat ze ermee weg kunnen komen dan zal daar wel steun te vinden zijn denk ik.
Ik ben vooral blij met het kijken naar de toekomst. Natuurlijk gaat dit voor mij makkelijk, omdat ik voorlopig niet geraakt wordt door de genomen bezuinigingen.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:22 schreef capricia het volgende:
130 rijdenquote:Op maandag 2 februari 2026 10:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, dit klinkt echt als een ontzettend weldoordacht plan.
Alleen maar op stukje van 500 meter.quote:Op maandag 2 februari 2026 11:08 schreef Fok-it het volgende:
[..]
130 rijden
De ultieme nalatenschap van Geertje.
Ja dat zijn dit soort lui:quote:Op maandag 2 februari 2026 10:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou, afgaande op veel reacties zijn veel Nederlanders eigenlijk best sociaal-economisch links, maar op migratie rechts.
Ik zie veel kritische reacties voorbij komen over de bezuinigingen die zo eenzijdig neerdalen bij de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen terwijl er letterlijk 0 offers gevraagd wordt aan vermogend en het grotere bedrijfsleven in Nederland.
De afsluitdijk is langer dan 500 meter.quote:Op maandag 2 februari 2026 11:14 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Alleen maar op stukje van 500 meter.
En zelfs dat is niet gelukt.quote:Op maandag 2 februari 2026 11:08 schreef Fok-it het volgende:
[..]
130 rijden
De ultieme nalatenschap van Geertje.
Ja hoor. Dat er bezuinigd ging worden op de zorg wisten we in oktober al, en los van dat is er vrij weinig waar ik keihard op tegen ben. Hoger eigen risico ben ik zelfs voorstander van. De inkomenstoets voor huur ben ik een beetje huiverig voor, maar verder raakt het me ook niet echt.quote:Op maandag 2 februari 2026 10:22 schreef capricia het volgende:
Wat in oktober - bij de verkiezingen - werd voorgespiegeld aan bezuinigingen was veel minder hard en eenzijdig als dat het nu wordt voorgesteld in het coalitieakkoord.quote:Op maandag 2 februari 2026 11:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja hoor. Dat er bezuinigd ging worden op de zorg wisten we in oktober al, en los van dat is er vrij weinig waar ik keihard op tegen ben. Hoger eigen risico ben ik zelfs voorstander van. De inkomenstoets voor huur ben ik een beetje huiverig voor, maar verder raakt het me ook niet echt.
Staat wel tegenover dat dit ook nog wel een behoorlijk staaltje luchtkastelen bouwen is geweest. Er valt nog niets over te zeggen.
Ik heb er nog niemand over gehoord inderdaad.quote:Op maandag 2 februari 2026 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is meer geld voor gezinnen en gemeenschapszin, aldus Bontenbal. Ik heb het nog niet gezien in de financiële bijlage, trouwens.
En iedereen die tegen is papagaait gewoon de populisten na zonder er zelf ook maar een seconde over na te denken.quote:Op maandag 2 februari 2026 11:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat in oktober - bij de verkiezingen - werd voorgespiegeld aan bezuinigingen was veel minder hard en eenzijdig als dat het nu wordt voorgesteld in het coalitieakkoord.
Maar de meeste voorstanders lijken zoiets te hebben "zolang het mij niet raakt, boeit het me niet", maar dat vind ik een erg kortzichtige en verwerpelijke houding.
Maar het coalitieakkoord is gelukkig slechts een voorzet tot onderhandelingen, dus hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten uiteindelijk.
Owh, ten koste vd patiënten mag wel?quote:Op maandag 2 februari 2026 12:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En iedereen die tegen is papagaait gewoon de populisten na zonder er zelf ook maar een seconde over na te denken.
Bezuinigingen op de zorg zijn niet te vermijden. Is het niet nu, is het over 10 jaar. Er moet alleen wel echt heel erg bovenop gezeten worden om ervoor te zorgen dat het niet ten koste gaat van het personeel.
Plannen;quote:Op maandag 2 februari 2026 11:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik heb er nog niemand over gehoord inderdaad.
Het enige cda is de verhoging van de belastingen voor defensie.
Kom we gaan doen alsof het personeel niet het allerbelangrijkste is wat dat betreft.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh, ten koste vd patiënten mag wel?![]()
Dat het personeel het belangrijkste is vind ik inderdaad niet, neequote:Op maandag 2 februari 2026 12:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kom we gaan doen alsof het personeel niet het allerbelangrijkste is wat dat betreft.
Bezuinigingen gaan altijd ten koste van het personeel. Lagere salaris en meer werkdruk. Waarom zou het deze keer anders zijn?quote:Op maandag 2 februari 2026 12:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kom we gaan doen alsof het personeel niet het allerbelangrijkste is wat dat betreft.
Uiteindelijk blijft ook maar 25 tot 30% van de internationale studenten hier in Nederland.quote:Op maandag 2 februari 2026 09:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als jouw kind niet de gewenste studie kan doen of geen kamer kan vinden omdat alles vol zit met internationale studenten?
Verder is de officiële landstaal hier Nederlands en zou het onderwijs mi ook in het Nederlands gegeven moeten worden.
Wie denk je dat het meest last gaan hebben van minder personeel?quote:Op maandag 2 februari 2026 12:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat het personeel het belangrijkste is vind ik inderdaad niet, nee
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |