abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219983408
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Terwijl er met het uitkleden van de (ouderen)zorg en ondersteuning wel steeds meer een beroep op familie en omgeving gedaan wordt.

Overigens ben ik al langer van mening dat we veel meer moeten inzetten op het enigsinds instand kunnen houden van onze eigen bevolking. Dat het dus belangrijk is dat we genoeg kinderen krijgen. Maar geloof dat niet iedereen daarvan overtuigd is.
Probleem is dat je daar geen beleid op kunt maken. Je kunt en wilt mensen niet dwingen kinderen te krijgen en mensen die alleen om financiële redenen kinderen krijgen is ook geen goed idee.

Het beleid moet er alleen wel op gericht zijn dat mensen niet om financiële of ruimtelijke (huizenbouw) redenen geen kinderen krijgen terwijl ze dat wel willen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 10:09:45 #52
236264 crew  capricia
pi_219983430
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Probleem is dat je daar geen beleid op kunt maken. Je kunt en wilt mensen niet dwingen kinderen te krijgen en mensen die alleen om financiële redenen kinderen krijgen is ook geen goed idee.

Het beleid moet er alleen wel op gericht zijn dat mensen niet om financiële of ruimtelijke (huizenbouw) redenen geen kinderen krijgen terwijl ze dat wel willen.
Klopt.
Het alleen maar duwen op tweeverdieners die ook nog een bonus gaan krijgen als ze voltijds werken en huizen die zo duur zijn dat je niet eens een gezin kunt starten voor je 30e, maakt het er niet makkelijker op.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219983449
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Terwijl er met het uitkleden van de (ouderen)zorg en ondersteuning wel steeds meer een beroep op familie en omgeving gedaan wordt.

Overigens ben ik al langer van mening dat we veel meer moeten inzetten op het enigsinds instand kunnen houden van onze eigen bevolking. Dat het dus belangrijk is dat we genoeg kinderen krijgen. Maar geloof dat niet iedereen daarvan overtuigd is.

Even dit terzijde:
Hoe lang is het eigenlijk wel niet geleden dat we een premier hadden die zelf kinderen en een gezin had? :D
Europe First. ^O^
Vakman pur sang
pi_219983452
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In mijn vakgebied is er niet eens een fatsoenlijk Nederlands vocabulaire (hihi). En los daarvan ga je gewoon gigantisch op de kwaliteit van het onderwijs inleveren als je forceert dat vakken per se in het Nederlands worden gegeven door academici die gewend zijn in het Engels te communiceren en niet, of maar heel beperkt, Nederlands spreken.
Andersom is dit natuurlijk ook het geval. Toen ik studeerde was er de opkomende trent van lessen in het Engels. Docenten die al best lang in het Nederlands les gegeven hadden moesten ineens Engels spreken. Dit kwam die lessen echt niet ten goede.
pi_219983457
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Klopt.
Het alleen maar duwen op tweeverdieners die ook nog een bonus gaan krijgen als ze voltijds werken en huizen die zo duur zijn dat je niet eens een gezin kunt starten voor je 30e, maakt het er niet makkelijker op.
Die voltijdsbonus als die er komt is er natuurlijk ook voor éénverdieners.

Aan één kant ben ik helemaal voor een 3 om 3 model, beide ouders 3 dagen werken, dan heb je 1 dag opvang. Aan de andere kant zie ik ook in de zorg dat het zo veel zou helpen als er een hoop parttimers net een paar uur meer werken per week.

En dat gaat juist ook veel om jongeren (onder de 30) die helemaal geen partner hebben, die max 28 uur werken.

Nadeel: ik zie ook veel fulltimers burn-outs halen. Maar dat komt ook omdat die fulltimers vaak de overuren door ziekte e.d. ook nog draaien, veel fulltimers met meer dan 120 overuren in een jaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 10:18:05 #56
236264 crew  capricia
pi_219983468
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die voltijdsbonus als die er komt is er natuurlijk ook voor éénverdieners.

Aan één kant ben ik helemaal voor een 3 om 3 model, beide ouders 3 dagen werken, dan heb je 1 dag opvang. Aan de andere kant zie ik ook in de zorg dat het zo veel zou helpen als er een hoop parttimers net een paar uur meer werken per week.

En dat gaat juist ook veel om jongeren (onder de 30) die helemaal geen partner hebben, die max 28 uur werken.

Nadeel: ik zie ook veel fulltimers burn-outs halen. Maar dat komt ook omdat die fulltimers vaak de overuren door ziekte e.d. ook nog draaien, veel fulltimers met meer dan 120 overuren in een jaar.
Klopt.
Het veelgehoorde argument is dan ook dat ze dan hun toeslagen kwijt raken, en er financieel maar weinig mee opschieten om meer te werken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219983473
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Klopt.
Er zijn een paar “strubbelingen” die je makkelijk kan oplossen maar die wel lef en geld kosten.
En alles is nu op slot gezet in Brussel.
Woningtekort is beperkende stikstof en andere natuurregels.
NL kan nu zeggen, we zijn een veilige haven in de EU en belangrijk.
We stoppen even helemaal met beperkende regels, die negeren we tijdelijk ter farveure van ons eige landsbelang. Stilkstof gaan we niet meten, we schrijven ons uit beperkende regelgeving en gaan gewoon bouwen. We gaan weer 130 rijden. We gaan wegen en openbaar vervoer uitbreiden.
We gaan kerncentrales bouwen en we gaan niet bijdragende burgers met dubbele nationaliteit uitzetten.
We gaan ouderen veel sneller in goede verpleeghuizen zetten met gecentraliseerde zorg.
Werken en kinderen krijgen wordt weer meer beloond. Maar de situatie is daar dan ook naar omdat het ruimte ontstaat.
Vakman pur sang
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 10:20:53 #58
236264 crew  capricia
pi_219983483
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er zijn een paar “strubbelingen” die je makkelijk kan oplossen maar die wel lef en geld kosten.
We stoppen even helemaal met beperkende regels, die negeren we tijdelijk ter farveure van ons eige landsbelang. Stilkstof gaan we niet meten, we schrijven ons uit beperkende regelgeving en gaan gewoon bouwen. We gaan weer 130 rijden. We gaan wegen en openbaar vervoer uitbreiden.
We gaan kerncentrales bouwen en we gaan niet bijdragende burgers met dubbele nationaliteit uitzetten.
We gaan ouderen veel sneller in goede verpleeghuizen zetten met gecentraliseerde zorg.
Werken en kinderen krijgen wordt weer meer beloond. Maar de situatie is daar dan ook naar omdat het ruimte ontstaat.
In grote lijnen dus een tegenovergestelde koers dan wat we nu krijgen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 2 februari 2026 @ 10:22:43 #59
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219983494
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Klopt.
Het veelgehoorde argument is dan ook dat ze dan hun toeslagen kwijt raken, en er financieel maar weinig mee opschieten om meer te werken.
Mwah,de meeste hoogopgeleiden kunnen van minder dan voltijds goed rondkomen en verkiezen meer vrijheid, maar zo houden we een samenleving met een hoge hdi natuurlijk niet in stand.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 10:22:55 #60
236264 crew  capricia
pi_219983496
Als ik het sentiment allemaal zo lees, zijn er dan ook nog mensen die de plannen wel prima vinden?

Persoonlijk hoop ik dat we een stabiele regering gaan krijgen (en dat is nog maar de vraag), die de 4 jaar uit gaat zitten. Weer meer invloed in de EU, want dat is echt helemaal weg onder schoof. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 2 februari 2026 @ 10:23:14 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219983499
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja, dit klinkt echt als een ontzettend weldoordacht plan :') .
Huilen dan.
pi_219983502
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voeg daar bij
- bestaanszekerheid is geen thema meer
- we gaan weer voor het neoliberalistische 'iedereen voor zichzelf'
- een sociaal vangnet is vooral duur, geen verworvenheid
- bedrijven krijgen vooral veel subsidie, geen extra kosten
- het binnenhalen van internationale studenten wordt weer een stuk makkelijker
- enig rekening houden met de financiële problemen van gemeentes doen we niet aan
Hiermee voelt het wel als een populisme versterkend akkoord.
pi_219983503
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 08:57 schreef KaheemSaid het volgende:
Wat is volgens jullie een beetje de afdronk?

Ik kom hier wat op

- stikstof wordt aangepakt
- defensie wordt ingevoerd
- klimaat word een beetje omgebogen
- huisvesting doen we niet veel aan de komende periode
- belasting herziening doen we helemaal weinig aan
- er is best veel wisselgeld ingebouwd

Daarnaast gebeurd er op dit moment zoveel in Europa dat het best kan zijn dat dit document nu al in de kliko kan.
De gedachte is denk ik dat een oplossing op stikstof de huisvesting behoorlijk gaat helpen. Of dat helemaal waar gaat zijn weet ik niet, al vertraagt het niet oplossen de huisvesting zeker.

De belasting is echt een gemiste kans waar wel wat nodig was.

En inderdaad hebben ze begroot op 2% en is die extra 1% sowieso wisselgeld. Verstandig natuurlijk gezien de minderheid, maar de vraag is waar die gaat landen.

Ik gok op de AOW omdat daar electoraal het meeste zit.
pi_219983528
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:22 schreef capricia het volgende:
Als ik het sentiment allemaal zo lees, zijn er dan ook nog mensen die de plannen wel prima vinden?
Is het ook niet logisch dat mensen na deze stilstand en door de optimistische toon van Jetten op meer gehoopt hadden?

quote:
Persoonlijk hoop ik dat we een stabiele regering gaan krijgen (en dat is nog maar de vraag), die de 4 jaar uit gaat zitten. Weer meer invloed in de EU, want dat is echt helemaal weg onder schoof. :{
De Duitse minister van Financiën sprak afgelopen week over een Europa van twee snelheden, waarbij 6 landen (Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Polen en ook Nederland) het voortouw moeten nemen voor de Defentieuitgaven, een Kapitaalmarktunie, kritieke grondstoffen en versterken van de Euro.
  maandag 2 februari 2026 @ 10:32:52 #65
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219983545
quote:

@Hexagon en @Zwansen
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 2 februari 2026 @ 10:36:54 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219983567
Ik vind niet alles geweldig, maar ben onder de streep positief.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 10:37:13 #67
236264 crew  capricia
pi_219983568
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:30 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is het ook niet logisch dat mensen na deze stilstand en door de optimistische toon van Jetten op meer gehoopt hadden?
[..]
De Duitse minister van Financiën sprak afgelopen week over een Europa van twee snelheden, waarbij 6 landen (Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Polen en ook Nederland) het voortouw moeten nemen voor de Defentieuitgaven, een Kapitaalmarktunie, kritieke grondstoffen en versterken van de Euro.
Het minste geklaag hoor ik nog vanuit de CDA achterban. Best opvallend eigenlijk.
En ook veel trouwe D66ers kunnen zich hier wel in vinden.

Dat twee snelheden EU qua plannen moet ik nog de details van horen. Want als je dat verkeerd aanpakt, blaas je zo de EU op (wat ook weer niet iedereen erg vindt).
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 2 februari 2026 @ 10:41:55 #68
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219983600
Dit somt het wel op:

https://www.volkskrant.nl(...)netsbeleid~b188baf3/

Integraal VVD-beleid en D66 betaalt grof voor de zelfverdiende premiersbonus.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 10:42:49 #69
236264 crew  capricia
pi_219983607
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:36 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind niet alles geweldig, maar ben onder de streep positief.
Veel mensen in het midden wel, is mijn indruk.
De pijn zit hem vooral op links en wellicht ook op de rechter flank. Ben benieuwd wat JA21 gaat zeggen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 2 februari 2026 @ 10:43:50 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219983616
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:42 schreef capricia het volgende:

[..]
De pijn zit hem vooral op links en wellicht ook op de rechter flank. Ben benieuwd wat JA21 gaat zeggen.
Ja links en rechts vinden het altijd niet links of rechts genoeg. Die zijn nooit tevreden.
pi_219983623
quote:
quote:
Aan de belastingplannen van het nieuwe kabinet valt nog iets op: de belasting op arbeid (de inkomstenbelasting) stijgt, terwijl de belasting op (ondernemers)vermogen grotendeels ongemoeid blijft. Onder andere de Studiegroep Begrotingsruimte en het Centraal Planbureau hebben al vaak geconstateerd dat het Nederlandse belastingstelsel onevenwichtig is, omdat het werknemers veel zwaarder belast dan zelfstandigen, directeur-grootaandeelhouders en vermogende particulieren
Hierbij word wel even voorbij gegaan dat er recent al een vermogensaanwasbelasting aangenomen is.
pi_219983635
quote:

Er zitten natuurlijk wel positieve punten bij. Het stikstofgedeelte had ik bijna hetzelfde geschreven, denk ik. Subsidie voor vergroenen bedrijven is ook prima (maar haal die subsidie dan op bij vervuilende bedrijven). Aanpakken netcongestie is ook hard nodig. De nieuwe verdeling van de kinderbijslag/kindertoeslag was volgens mij gewoon noodzakelijk. En zo zijn er echt wel meer punten.
pi_219983636
W
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:20 schreef capricia het volgende:

[..]
In grote lijnen dus een tegenovergestelde koers dan wat we nu krijgen?
Wat ik schets gaat natuurlijk nooit gebeuren. Maar het zou wel kunnen, en het zou DE oplossing zijn, dat weet iedereen eigenlijk wel stiekem
Vakman pur sang
pi_219983637
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, afgaande op veel reacties zijn veel Nederlanders eigenlijk best sociaal-economisch links, maar op migratie rechts.

Ik zie veel kritische reacties voorbij komen over de bezuinigingen die zo eenzijdig neerdalen bij de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen terwijl er letterlijk 0 offers gevraagd wordt aan vermogend en het grotere bedrijfsleven in Nederland.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219983647
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 10:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
Hierbij word wel even voorbij gegaan dat er recent al een vermogensaanwasbelasting aangenomen is.
Die 1 op 1 net zo veel oplevert als het vorige box 3 systeem en dus géén belastingverzwaring op vermogen is.

(En hij is nog niet aangenomen, geen stemming geweest, zelfs nog geen plenair debat)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')