abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219983210
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:23 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
600 miljoen structureel, wat ik echt bizar vind.

De gezinnen worden fiscaal al enorm bevoordeeld in het stelsel terwijl de toenemende groep alleenstaanden weer het nakijken heeft.
Ja, dat van de gezinnen wel, die laatste zin ging over de 'gemeenschapszin'.

En die miljoenen zijn met name nodig om een groter deel van het kindgebonden budget vast te maken. Het kindgebonden budget is de toeslag die het meest wordt misgelopen door gezinnen die er wel recht op hebben, juist die rond bestaansminimum vragen hem niet aan uit angst voor terugbetalingen. Daarom wordt hij samengevoegd met de kinderbijslag, het komt straks ook van dezelfde instantie, en wordt een groter deel vast. Nadeel: rijke ouders krijgen ook meer. Voordeel: je bereikt in elk geval ook iedereen die je wil bereiken en hebt minder terugbetalingen.

Dat dit niet kostenneutraal kan, omdat anders geld van het variabele deel (voor armeren) naar het vaste deel (voor iedereen) zou gaan en er dus in feite geld van de armere gezinnen naar de rijkere gezinnen zou stromen, is logisch.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219983217
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:
De huisvestingskwestie is wel een ding.

Buitenlandse studenten betalen echter ook veel meer collegegeld

https://www.universiteitl(...)nmelding/collegegeld

Dat geld niet meer ontvangen, zal een enorme aderlating zijn voor de universiteiten en zij zullen dan toch op andere manieren aan geld moeten komen. Verhoging van het collegegeld of meer geld van de overheid?

Welke studie verengelsen? En waarom is dat per definitie slecht?

Ik kan op zich prima begrijpen dat er een betere mix moet komen tussen Nederlandse en buitenlandse studenten en dat er een max wordt gesteld aan buitenlandse studenten per studie zou ik kunnen begrijpen, maar ik zie niet waarom het een doel op zichzelf zou moeten zijn om buitenlandse studenten te weren.
Hoe zou jij het vinden als jouw kind niet de gewenste studie kan doen of geen kamer kan vinden omdat alles vol zit met internationale studenten?

Verder is de officiële landstaal hier Nederlands en zou het onderwijs mi ook in het Nederlands gegeven moeten worden.
  maandag 2 februari 2026 @ 09:31:50 #28
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219983225
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De kans is nog steeds aanwezig dat Bardella het volgend jaar tot president van Frankrijk weet te schoppen. En AfD is ook een levensgevaarlijke partij met veel te veel aanhang.

De Tsjechen zijn er ook achter dat ze een stel clowns, vatniks en nazi’s in het zadel hebben geholpen en gaan nu de straat op. Het is overal hetzelfde liedje.
Europa, en in feite een groot deel van de wereld, staat op een kruispunt. Oude zekerheden brokkelen af, terwijl nieuwe structuren nog vorm moeten krijgen. In die tussenruimte krijgen angst en eenvoudige verhalen vaak meer grip dan nuance en gezond verstand.

Veel van de paden die nu voor ons liggen, zijn helaas een doodlopende weg. Macht verschuift steeds verder richting een vorm van modern feodalisme, waarin rijkdom, technologie en invloed zich ophopen bij enkelen.

Samenlevingen verzwakken zichzelf van binnenuit door populisme, terwijl populisten zich naar buiten toe schaamteloos hullen in retoriek over nationale trots. Ze voeden zich met de onvrede en angst en worden aangewakkerd door onze geopolitieke tegenstanders die belang hebben bij onze verdeeldheid en zwakte.

Toch bestaat er een ander pad. Geen gemakkelijke terugkeer naar een geromantiseerd verleden, maar een nuchter en volwassen alternatief dat vooruit kijkt.

Dat hoopvollere scenario is een Europa dat onder ogen ziet dat de wereld structureel instabieler is geworden en daar solidair en realistisch op reageert. Een Europa dat investeert in onderwijs, wetenschap, energie-onafhankelijkheid en veiligheid, zonder zijn rechtsstaat en kernwaarden te verkwanselen. Dat technologische vooruitgang omarmt, maar voorkomt dat die uitloopt op nieuwe vormen van afhankelijkheid en ongelijkheid.

Dat pad vraagt offers. Minder gemakzucht, meer verantwoordelijkheid. Minder slogans, meer eerlijkheid. Democratie niet als vanzelfsprekendheid, maar als iets dat onderhoud, inzet en volwassenheid vereist. Leiders die ongemakkelijke waarheden durven uitspreken en burgers die begrijpen dat leven in een vrije democratie niet altijd eenvoudig of comfortabel is.

Dit is geen gebruikelijk ideologisch steekspel. Het gaat om meer dan gelijk krijgen of juichen voor jouw politieke team. Het is een keuze tussen volwassenheid en verantwoordelijkheid, of een toekomst waarin we die uit handen geven.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219983228
Wat ik misschien wel de meest bizarre maatregel vind die de verhoudingen in dit kabinet mooi weer geeft, is de verlaging van de overdrachtsbelasting voor verhuur en vakantiewoningen van 8% naar 7%. Dat maakt voor de investeringskeuzes die deze mensen maken echt niets uit maar doet het heel goed bij de achterban van de VVD. Kost weer geld terwijl het echt niets op lost. :N
pi_219983230
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:26 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik vind de inbreng van het CDA erg beperkt

Hoe staat de CU tegenover de plannen van deze coalitie?
De CU staat er in zoals ze er altijd in staan: we willen er over praten, stemmen mee met goede plannen en willen slechte plannen verbeteren.

De CU achterban is natuurlijk opgelucht dat het op medisch-ethisch vlak geen D66 akkoord is en dat er niet wordt getornd aan de onderwijsvrijheid. Dat zie je in het ND ook veel terugkomen bij artikelen en analyses.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 2 februari 2026 @ 09:34:12 #31
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219983239
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:23 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
600 miljoen structureel, wat ik echt bizar vind. (nummer 50 in de tabel)

De gezinnen worden fiscaal al enorm bevoordeeld in het stelsel terwijl de toenemende groep alleenstaanden weer het nakijken heeft.

Dát. Al opteer ik voor eenpersoonshuishoudens ipv voor 'alleenstaanden'. Meer dan genoeg mensen die een eenpershuishouden voeren hebben een LAT-relatie.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219983242
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat van de gezinnen wel, die laatste zin ging over de 'gemeenschapszin'.

En die miljoenen zijn met name nodig om een groter deel van het kindgebonden budget vast te maken. Het kindgebonden budget is de toeslag die het meest wordt misgelopen door gezinnen die er wel recht op hebben, juist die rond bestaansminimum vragen hem niet aan uit angst voor terugbetalingen. Daarom wordt hij samengevoegd met de kinderbijslag, het komt straks ook van dezelfde instantie, en wordt een groter deel vast. Nadeel: rijke ouders krijgen ook meer. Voordeel: je bereikt in elk geval ook iedereen die je wil bereiken en hebt minder terugbetalingen.

Dat dit niet kostenneutraal kan, omdat anders geld van het variabele deel (voor armeren) naar het vaste deel (voor iedereen) zou gaan en er dus in feite geld van de armere gezinnen naar de rijkere gezinnen zou stromen, is logisch.
Dat is helemaal niet logisch, dat is ondoelmatig beleid. Je zou dat bijvoorbeeld ook iets kunnen wijzigen aan de IACK zodat de ouders die het niet nodig hebben via de belasting alsnog weer aangeslagen worden voor dit onnodig voordeeltje.

Het is echt ongelofelijk dat dit soort zaken allemaal maar gedaan worden terwijl je van bepaalde groepen zo ontzettend veel vraagt. :N
pi_219983251
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:34 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dát. Al opteer ik voor eenpersoonshuishoudens ipv voor 'alleenstaanden'. Meer dan genoeg mensen die een eenpershuishouden voeren hebben een LAT-relatie.
De bevoordeling zit hem over het algemeen bij tweeverdieners vs alleenverdieners, niet alleenstaanden vs gezinnen.
  maandag 2 februari 2026 @ 09:36:18 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219983253
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:31 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoe zou jij het vinden als jouw kind niet de gewenste studie kan doen of geen kamer kan vinden omdat alles vol zit met internationale studenten?

Verder is de officiële landstaal hier Nederlands en zou het onderwijs mi ook in het Nederlands gegeven moeten worden.
In mijn vakgebied is er niet eens een fatsoenlijk Nederlands vocabulaire (hihi). En los daarvan ga je gewoon gigantisch op de kwaliteit van het onderwijs inleveren als je forceert dat vakken per se in het Nederlands worden gegeven door academici die gewend zijn in het Engels te communiceren en niet, of maar heel beperkt, Nederlands spreken.
Huilen dan.
pi_219983265
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
De bevoordeling zit hem over het algemeen bij tweeverdieners vs alleenverdieners, niet alleenstaanden vs gezinnen.
Ik moet je helaas teleurstellen als alleenstaande. Mijn belastingdruk is aanzienlijk hoger dan die van een gezien met zowel één als twee inkomens. Ik heb namelijk geen recht op toeslagen, bijdragen of inkomensafhankelijke combinatiekortingen.
pi_219983272
quote:
7s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In mijn vakgebied is er niet eens een fatsoenlijk Nederlands vocabulaire (hihi). En los daarvan ga je gewoon gigantisch op de kwaliteit van het onderwijs inleveren als je forceert dat vakken per se in het Nederlands worden gegeven door academici die gewend zijn in het Engels te communiceren en niet, of maar heel beperkt, Nederlands spreken.
Wat mij betreft hoeft ook niet elk vak in het Nederlands. Maar doe in elk geval een taaltoets en stel het vak Nederlands op hoog niveau voor elke opleiding verplicht, ook omdat Nederlandse studenten na hun universitaire opleiding nu vaak nog beroerd Nederlands schrijven. En dan zorg je dat alleen de buitenlanders hier studeren die Nederlands willen leren en hier dus willen blijven.
pi_219983284
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik moet je helaas teleurstellen als alleenstaande. Mijn belastingdruk is aanzienlijk hoger dan die van een gezien met zowel één als twee inkomens. Ik heb namelijk geen recht op toeslagen, bijdragen of inkomensafhankelijke combinatiekortingen.
Éénverdieners hebben ook geen toeslagen, geen bijdragen e.d. Als die ene verdiener gewoon rond modaal verdient, krijgt de ander ook helemaal niks. Kan ik je melden als gedwongen éénverdiener.
pi_219983295
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Éénverdieners hebben ook geen toeslagen, geen bijdragen e.d. Als die ene verdiener gewoon rond modaal verdient, krijgt de ander ook helemaal niks. Kan ik je melden als gedwongen éénverdiener.
Ik wil helemaal niet zeggen dat je het dan 'beter' hebt maar volgens mij heb je - o.a. door de IACK - wel een lagere belastingdruk.

edit: blijkbaar heb je daar dan geen recht op. Wist ik niet.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 09:46:16 #39
236264 crew  capricia
pi_219983299
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Vind het altijd naar als twee groepen burgers tegenover elkaar gezet worden.
Een soort uitspelen van elkaar.

Lees dat de overgrote klacht is dat de belastingdruk te hoog is?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219983316
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Nee, de klacht hierbij is dat het verschil in belastingdruk tussen éénverdieners en tweeverdieners veel te groot is. Tot soms wel 4 keer zo hoog bij hetzelfde verzamelinkomen.
pi_219983317
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik speel helemaal niets uit tegen elkaar hoor. Ik vind gewoon dat gezinnen fiscaal nogal bevoordeeld worden en al die koopkrachtplaatjes gaan uit van relatieve stijgingen en dalingen ten opzichte van het voorgaande jaar. Maar als je het over bestaanszekerheid hebt, gaat het natuurlijk om de absolute bedragen en percentages. En als je daar naar kijkt is het een heel ander verhaal. Als alleenverdiener cq. alleenstaande heb je relatief veel meer kosten en wordt je tegelijkertijd fiscaal achtergesteld ten opzichte van tweeverdieners-gezinnen. Dat is met miljoenen alleenstaanden in Nederland echt vreemd te noemen en een gevolg van de dominantie van de christelijke partijen over de laatste honderden jaren.
pi_219983335
quote:
9s.gif Op maandag 2 februari 2026 07:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Behalve dat we met die lui in één schuitje zitten.
Ja met Fr, Du, Sp gaat het slecht. En dat zal Nl ook treffen.
Ergste is dat Spanje en Duitsland (en Fr. ook wel) zo enorm veel migranten hebben aangenomen, als het daar heel slecht gaat en ze krijgen EU burger vrijheden mogen ze dus vrij reizen.
En dan komt NL in beeld natuurlijk, of andere landen waar het nog relatief goed gaat.

Nu zal de echte politieke reaguurder zeggen: bruin rechts en zulks. Maar het is wel gewoon zo, en een enorm probleem. Of je nou wil of niet.
Vakman pur sang
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 09:51:46 #43
236264 crew  capricia
pi_219983337
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de klacht hierbij is dat het verschil in belastingdruk tussen éénverdieners en tweeverdieners veel te groot is. Tot soms wel 4 keer zo hoog bij hetzelfde verzamelinkomen.
Daar ben ik het mee eens.
Dat zou veel meer gelijk getrokken moeten worden. Maar het adagium is al jaren dat werken zaligmakend is.
En een partner thuis die voor de kinderen zorgt wordt fiscaal afgestraft.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219983341
Wat Spanje nu doet treft de hele EU. Dat is zo ontzettend jammer, duur en vernietigend. Dat dat ondemocratisch zomaar kan..
onbegrijpelijk
Vakman pur sang
pi_219983346
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zou veel meer gelijk getrokken moeten worden. Maar het adagium is al jaren dat werken zaligmakend is.
Duitsland draait helemaal om naar weer 40 uur werken. Tenzij zorg voor kinderen/ouders.
Vakman pur sang
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 09:53:26 #46
236264 crew  capricia
pi_219983348
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik speel helemaal niets uit tegen elkaar hoor. Ik vind gewoon dat gezinnen fiscaal nogal bevoordeeld worden en al die koopkrachtplaatjes gaan uit van relatieve stijgingen en dalingen ten opzichte van het voorgaande jaar. Maar als je het over bestaanszekerheid hebt, gaat het natuurlijk om de absolute bedragen en percentages. En als je daar naar kijkt is het een heel ander verhaal. Als alleenverdiener cq. alleenstaande heb je relatief veel meer kosten en wordt je tegelijkertijd fiscaal achtergesteld ten opzichte van tweeverdieners-gezinnen. Dat is met miljoenen alleenstaanden in Nederland echt vreemd te noemen en een gevolg van de dominantie van de christelijke partijen over de laatste honderden jaren.
Was ook geen opmerking naar jou persoonlijk. :)
Tweeverdieners worden echter wel bevoordeeld ten opzichte van eenverdieners-gezinnen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 09:53:56 #47
236264 crew  capricia
pi_219983352
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Duitsland draait helemaal om naar weer 40 uur werken. Tenzij zorg voor kinderen/ouders.
Hier komt er ook een soort voltijds-bonus aan.

Al vraag ik me af hoe je dat gaat meten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 2 februari 2026 @ 09:57:16 #48
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219983366
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Hier komt er ook een soort voltijds-bonus aan.

Al vraag ik me af hoe je dat gaat meten.
mooi
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219983374
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja, totaal geen rekening houdend met bijvoorbeeld ouders met een gehandicapt kind dat gewoon de zorg thuis nodig heeft. Of stellen waarbij 1 praktisch fulltime mantelzorger is voor ouders/schoonouders. Met het belang van vrijwilligerswerk op scholen e.d., waar werkenden tijdens werktijd logisch gezien geen tijd voor hebben. En ga zo maar door.
  Moderator maandag 2 februari 2026 @ 10:02:28 #50
236264 crew  capricia
pi_219983387
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2026 09:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, totaal geen rekening houdend met bijvoorbeeld ouders met een gehandicapt kind dat gewoon de zorg thuis nodig heeft. Of stellen waarbij 1 praktisch fulltime mantelzorger is voor ouders/schoonouders. Met het belang van vrijwilligerswerk op scholen e.d., waar werkenden tijdens werktijd logisch gezien geen tijd voor hebben. En ga zo maar door.
Terwijl er met het uitkleden van de (ouderen)zorg en ondersteuning wel steeds meer een beroep op familie en omgeving gedaan wordt.

Overigens ben ik al langer van mening dat we veel meer moeten inzetten op het enigsinds instand kunnen houden van onze eigen bevolking. Dat het dus belangrijk is dat we genoeg kinderen krijgen. Maar geloof dat niet iedereen daarvan overtuigd is.

Even dit terzijde:
Hoe lang is het eigenlijk wel niet geleden dat we een premier hadden die zelf kinderen en een gezin had? :D
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')