quote:There are currently more than 100 soldiers in Nuuk and around 100 soldiers in Kangerlussuaq.
This is stated by Major General Søren Andersen, head of the Arctic Command, in an interview with the Greenlandic media outlet KNR.
However, he does not want to give an exact figure for how many soldiers have arrived in Greenland. The number will also change over the course of the year, he says.
“Sometimes there will be none, apart from those we normally have stationed here, and sometimes there will be more.”
The major general also says that the French special forces who have arrived in Greenland will begin their training in Kangerlussuaq.
–TV2
De laatste 80 jaar was de VS een trouwe bondgenoot van Denemarken.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:07 schreef cherrycoke het volgende:
We gaan toch wel met onze reet omhoog staan, symbolische kansloze guttenmench zooi, europa heeft de laatste 20 jaar zitten slapen en dit is het gevolg. groenland ben je gewoon kwijt.
Wat kunnen we doen dan, niks helemaal niks beter gewoon het machtsgewicht accepteren.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
De laatste 80 jaar was de VS een trouwe bondgenoot van Denemarken.
Dat wordt nu door Trump verraden.
Je hebt gelijk, het scheelt maar 250 meter.quote:Op zondag 18 januari 2026 15:52 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
C17 ongeveer gelijk aan de A400 volgens Google
VS is te sterk voor welke andere mogendheid dan ook.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:24 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Wat kunnen we doen dan, niks helemaal niks beter gewoon het machtsgewicht accepteren.
Genoeg op dit forum hoor die gevallen zijn voor "imigranten zijn eng" dus ik verkoop mijn kontje voor alles.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:55 schreef Viesdik het volgende:
Het maakt mij geen bal meer uit wie met wie in gevecht is. Ze hebben uiteindelijk jouw sneuvelbereidheid nodig om deze aarde naar de klote te helpen.
Tenzij we ineens de confrontatie durven aangaan, maar tot nu toe zijn we vooral heel erg bedreven in kruipen voor de baas.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:07 schreef cherrycoke het volgende:
We gaan toch wel met onze reet omhoog staan, symbolische kansloze guttenmench zooi, europa heeft de laatste 20 jaar zitten slapen en dit is het gevolg. groenland ben je gewoon kwijt.
Er zijn dan ook relatief veel Denen omgekomen toen de VS om artikel 5 vroeg na 11 september. Ergens in de 40. Vanwege hun bondgenootschap met de VS.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
De laatste 80 jaar was de VS een trouwe bondgenoot van Denemarken.
Dat wordt nu door Trump verraden.
quote:🇺🇸 Today, U.S. Senators Jeanne Shaheen (D-NH) and Thom Tillis (R-NC), Co-Chairs of the bipartisan Senate NATO Observer Group, issued the following statement regarding the recent threat of tariffs on the United Kingdom, France, Germany, the Netherlands, Finland, Sweden, Denmark and Norway:
“They are America’s closest allies. They are our NATO Allies who have fought beside us, died alongside us and have made America safer and more prosperous.
"Over the course of our bi-partisan meetings with Danish and Greenlandic officials in Copenhagen, the message was resoundingly clear that Denmark and Greenland want to partner with the United States and advance our shared security goals, just as we have done for decades.
There is no need, or desire, for a costly acquisition or hostile military takeover of Greenland when our Danish and Greenlandic allies are eager to work with us on Arctic security, critical minerals and other priorities under the framework of long-standing treaties.
When we reconvene with our Senate colleagues, we will convey the perspectives shared by Danish and Greenlandic officials, as well as from the indigenous people who live the realities of Greenland every day.
"Continuing down this path is bad for America, bad for American businesses and bad for America’s allies. This kind of rhetoric also further helps adversaries like Putin and Xi who want to see NATO divided.
Our allies deserve better, and so do the American people who have made their opposition to this flawed policy resoundingly clear. At a time when many Americans are already concerned about the cost of living, these tariffs would raise prices for both families and businesses. We urge the administration to turn off the threats and turn on diplomacy.”
Que?quote:Op zondag 18 januari 2026 17:01 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Genoeg op dit forum hoor die gevallen zijn voor "imigranten zijn eng" dus ik verkoop mijn kontje voor alles.
Je ziet het al in de VS. Als er maar met geweld opgetreden mag worden tegen 'die bruinen' en 'woke' van de baas, dan mag de baas álles van deze mensen.quote:
quote:Op zondag 18 januari 2026 17:30 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
De Republikeinen gaan dit ook niet pikken.
Precies. Hadden we in Mei 1940 ook moeten doen.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:24 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Wat kunnen we doen dan, niks helemaal niks beter gewoon het machtsgewicht accepteren.
Totdat ze ineens echt moeten stemmen.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:30 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
De Republikeinen gaan dit ook niet pikken.
100 procent ja, onder het mom van de tradities beschermen tegen radicale invloedenquote:Op zondag 18 januari 2026 17:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit komt ook onze kant op. De haat zit diep.
Populisten staan te trappelen om hier hetzelfde recept uit te voeren. Overal zie je hoe de haat wordt aangewakkerd ter voorbereiding.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
100 procent ja, onder het mom van de tradities beschermen tegen radicale invloeden
Uitgevoerd door.. radicalen
Ja, daar had ik reeds verslag van gedaanquote:
quote:Op zondag 18 januari 2026 05:11 schreef Tjoent het volgende:
[ x ]Die tweet had ik ook gelezen en ik denk dat daarin wel de vinger op de zere plek gelegd wordt. In Europa en de VS heeft men jaren zitten slapen en ondertussen zorgden de Chinezen dat ze beslag konden leggen op vrijwel de hele voorraad aan zeldzame aardmetalen. Ik kan me goed voorstellen dat men in de VS voelt dat hun positie als leidende macht wankelt. Daarom is het strategisch van belang om deze de voorraden op Groenland niet in Chinese handen te laten vallen. De ontvoering van Maduro past in dezelfde strategie: de Chinezen toegang tot Venezolaanse olie ontzeggen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is correct en tevens juistquote:Op zondag 18 januari 2026 17:50 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Die tweet had ik ook gelezen en ik denk dat daarin wel de vinger op de zere plek gelegd wordt. In Europa en de VS heeft men jaren zitten slapen en ondertussen zorgden de Chinezen dat ze beslag konden leggen op vrijwel de hele voorraad aan zeldzame aardmetalen. Ik kan me goed voorstellen dat men in de VS voelt dat hun positie als leidende macht wankelt. Daarom is het strategisch van belang om deze de voorraden op Groenland niet in Chinese handen te laten vallen. De ontvoering van Maduro past in dezelfde strategie: de Chinezen toegang tot Venezolaanse olie ontzeggen.
Zijn engels is anders uitstekend.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:48 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Ja, daar had ik reeds verslag van gedaan![]()
Het ging als volgt:
TRING TRING..... TRING TRING: The Trump Residence the Boss of the World speaking:
[ afbeelding ]
Eeh yes hello daddy Donald, it's Markie Mark your lost son. Yes yes i know det ei em from NATO nau but plies let me esk joe somting
[ afbeelding ]
Ken joe plies wurk wit us and prietent det wie wil sent a bunsj of sooldjers to Oransjlend eeh Krienlend so det wie doe not stend toe mutsj in our hemds in front of the hool world? En efter wie arraaifd der wie wil pull oursellufes back oké?
Dat is geen prettig gesprek geweest dus, anders houdt Rutte zich niet zo op de vlakte.quote:
Hoe kun je dit nou koppelen?quote:Op zondag 18 januari 2026 17:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Populisten staan te trappelen om hier hetzelfde recept uit te voeren. Overal zie je hoe de haat wordt aangewakkerd ter voorbereiding.
Álles gaat over immigranten en 'woke' bij het electoraat dat deze populisten hiervoor tot doelwit hebben met hun uitspraken en propaganda. Niet alleen in Nederland, maar door heel Europa.
En maar denken dat ze voor de goede zaak vechten. Onze pacifistische vrijheidsstrijdersquote:Op zondag 18 januari 2026 17:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Populisten staan te trappelen om hier hetzelfde recept uit te voeren. Overal zie je hoe de haat wordt aangewakkerd ter voorbereiding.
Álles gaat over immigranten en 'woke' bij het electoraat dat deze populisten hiervoor tot doelwit hebben met hun uitspraken en propaganda. Niet alleen in Nederland, maar door heel Europa.
Ik heb dit gekeken: ik vraag me wel af, wat als bij de volgende verkiezingen Gavin Newsome de president van de VS wordt, dan zijn ze toch weer onze 'vriend'?quote:Op zondag 18 januari 2026 16:48 schreef Firuze60 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Nog maar eens, inmiddels afgeluisterd. Je kunt het met hen eens zijn of niet, ze geven wel een aardige meta visie op de huidige geopolitiek.
Die zeldzame aardmetalen zijn qua mineralen niet eens super interessant op Groenland. Het is ook niet dat China daar een monopolie op heeft die krengen zitten in een heleboel landen in de grond. China heeft vooral een monopolie op het verwerken van zeldzame aardmetalen omdat dat stukje nogal slecht is voor het milieu en we het wel prima vonden dat het niet in onze achtertuin gebeurde.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:50 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Die tweet had ik ook gelezen en ik denk dat daarin wel de vinger op de zere plek gelegd wordt. In Europa en de VS heeft men jaren zitten slapen en ondertussen zorgden de Chinezen dat ze beslag konden leggen op vrijwel de hele voorraad aan zeldzame aardmetalen. Ik kan me goed voorstellen dat men in de VS voelt dat hun positie als leidende macht wankelt. Daarom is het strategisch van belang om deze de voorraden op Groenland niet in Chinese handen te laten vallen. De ontvoering van Maduro past in dezelfde strategie: de Chinezen toegang tot Venezolaanse olie ontzeggen.
Na wat jaren van vertrouwen terugwinnen allicht. Maar nooit meer als pre-Trumpquote:Op zondag 18 januari 2026 17:56 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ik heb dit gekeken: ik vraag me wel af, wat als bij de volgende verkiezingen Gavin Newsome de president van de VS wordt, dan zijn ze toch weer onze 'vriend'?
Ik vind mensen die Trump en zijn handlangers vreedzaam de macht zien afstaan (of zelfs maar eerlijke verkiezingen zien houden?), heel optimistisch.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:56 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ik heb dit gekeken: ik vraag me wel af, wat als bij de volgende verkiezingen Gavin Newsome de president van de VS wordt, dan zijn ze toch weer onze 'vriend'?
Dat ligt er maar net aan wat er dan met de MAGA beweging gebeurd.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:56 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Dan zouden ze ingaan tegen alles waar George Washington etc voor stonden, waar het land op gebouwd is.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind mensen die Trump en zijn handlangers vreedzaam de macht zien afstaan (of zelfs maar eerlijke verkiezingen zien houden?), heel optimistisch.
Ook goedemorgenquote:Op zondag 18 januari 2026 18:10 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Dan zouden ze ingaan tegen alles waar George Washington etc voor stonden, waar het land op gebouwd is.
Dat doen ze al. De hele grondwet is ondertussen verkracht.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:10 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Dan zouden ze ingaan tegen alles waar George Washington etc voor stonden, waar het land op gebouwd is.
Werd dat tijdens Trump zijn eerste termijn ook niet gezegd?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind mensen die Trump en zijn handlangers vreedzaam de macht zien afstaan (of zelfs maar eerlijke verkiezingen zien houden?), heel optimistisch.
Heb je hier ook een paar voorbeelden van?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat doen ze al. De hele grondwet is ondertussen verkracht.
Er is letterlijk een bestorming van het capitool geweest. Het is dus niet alleen gezegd, het is ook gepoogd.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Werd dat tijdens Trump zijn eerste termijn ook niet gezegd?
Het blijft trouwens ook wel bijzonder dat men aan de ene kant van het politieke spectrum aantijgingen over frauduleuze verkiezingen als 'complottheorieën' wegzet, maar tegelijkertijd dezelfde beschuldigingen uit.
Niet echt. Biden liet namelijk nergens in zien dat hij het niet zo nauw neemt met democratische waardenquote:Op zondag 18 januari 2026 18:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het blijft trouwens ook wel bijzonder dat men aan de ene kant van het politieke spectrum aantijgingen over frauduleuze verkiezingen als 'complottheorieën' wegzet, maar tegelijkertijd dezelfde beschuldigingen uit.
Dat ging de vorige keer op een haar na al bijna helemaal fout. Laat staan hoe het gaat als ze zoals tegenwoordig helemaal van god los zijn. Dat wordt niet fraai.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat de veiligheidsdiensten dit keer (voor zover ze dat nog kunnen) niet nogmaals met de broek naar beneden worden aangetroffen.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat ging de vorige keer op een haar na al bijna helemaal fout. Laat staan hoe het gaat als ze zoals tegenwoordig helemaal van god los zijn. Dat wordt niet fraai.
Je bedoelt een relatief vreedzame demonstratie waar Trump niks mee te maken had die in het niet viel bij het geweld van de BLM demonstraties, maar daar horen we de gebruikelijke contreien natuurlijk nooit over. Waarom is dat, denk je?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is letterlijk een bestorming van het capitool geweest
Maar het was geen serieuze staatsgreep. Een paar tokkies die door het Capitol werden geleid.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat ging de vorige keer op een haar na al bijna helemaal fout. Laat staan hoe het gaat als ze zoals tegenwoordig helemaal van god los zijn. Dat wordt niet fraai.
Whut?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:18 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je bedoelt een relatief vreedzame demonstratie ...
Geld is alles, zeker in de VS. Goed onderwijs is ook belangrijk, maar daar heb je in de VS heel veel geld voor nodig. En domme mensen geloven alle reclame en hoef je maar weinig te betalen. Die geloven al die onzin meteen.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:04 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wat er dan met de MAGA beweging gebeurd.
Vier jaar Newsom zou de transatlantische relatie inderdaad ten goede komen, maar in de wetenschap dat MAGA nog altijd actief is en de koers van de GOP bepaalt zal ieder Europees land in het achterhoofd houden dat we slechts één presidentsverkiezing verwijderd zijn van het MAGA beleid.
Dus men zal veel voorzichtiger zijn, want vier jaar later kan het kleed weer onder je vandaan getrokken worden.
Je kan je zelfs afvragen hoeveel moeite de EU dan wil steken in een nieuw handelsakkoord met de Amerikanen, met zoveel onzekerheid op korte termijn in het vooruitzicht.
Da's een vrij bijzondere zienswijze bij een evenement waarbij doden zijn gevallen.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:19 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar het was geen serieuze staatsgreep. Een paar tokkies die door het Capitol werden geleid.
Ja, heul bijzonder dat je nog steeds niet doorhebt wat daar nu gebeurt.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het blijft trouwens ook wel bijzonder [...]
Ja, waar de Witte Supermensen hun gevechtskleding aan konden doen en hun arsenaal tevoorschijn konden halen?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:18 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je bedoelt een relatief vreedzame demonstratie waar Trump niks mee te maken had die in het niet viel bij het geweld van de BLM demonstraties, maar daar horen we de gebruikelijke contreien natuurlijk nooit over. Waarom is dat, denk je?
De rellen bij het Capitool waar natuurlijk schrikbarend, maar uiteindelijk geen gevaar voor een overdracht van de macht. Een groep totale malloten kan in hun eentje niets.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is letterlijk een bestorming van het capitool geweest. Het is dus niet alleen gezegd, het is ook gepoogd.
Als we kijken naar de zomer van 2021 was die inderdaad vele malen gewelddadiger. Nota bene aangemoedigd door Democratische politici. Die vermeend 'vredige' zomer van demonstraties heeft aan tientallen mensen het leven gekost, duizenden zijn gewond geraakt en gearresteerd en de schade liep in de miljarden.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:18 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je bedoelt een relatief vreedzame demonstratie waar Trump niks mee te maken had die in het niet viel bij het geweld van de BLM demonstraties, maar daar horen we de gebruikelijke contreien natuurlijk nooit over. Waarom is dat, denk je?
Je mag echt hopen dat dit soort lieden digitaal in de gaten worden gehouden. Die zouden eenzelfde scenario op het Binnenhof net zo hard sugarcoaten, of er deelnemer van zijnquote:
Over wie heb je het hier precies?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, waar de Witte Supermensen hun gevechtskleding aan konden doen en hun arsenaal tevoorschijn konden halen?
Dat is niet relevant. De mate van professionaliteit of organisatie doet niet af aan het feit dat mensen fysiek en daadwerkelijk wilden voorkomen dat er een machtsoverdracht zou plaats vinden.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:23 schreef HowardRoark het volgende:
e rellen bij het Capitool waar natuurlijk schrikbarend, maar uiteindelijk geen gevaar voor een overdracht van de macht. Een groep totale malloten kan in hun eentje niets.
Voor een daadwerkelijke greep naar de macht is er bijna altijd een tak van de overheid zelf nodig zoals het leger bijvoorbeeld. Dat is ook bijna altijd het scenario geweest bij revoluties of staatsgrepen, van Zuid-Amerika tot in Azië.
Hun blinde haat drijft hen tot het rechtvaardigen van de grootste gruwelen helaas.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:23 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je mag echt hopen dat dit soort lieden digitaal in de gaten worden gehouden. Die zouden eenzelfde scenario op het Binnenhof net zo hard sugarcoaten, of er deelnemer van zijn
White Supremacist, uiteraard. De opvolgers van de Klu Klux Klan. Duh.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Over wie heb je het hier precies?
Staatsgreep... mislukt was het in ieder geval wel. Ondanks dat de regerende macht best beschaafd optrad itt. Wat je nu in een aantal steden ziet gebeuren daar.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:19 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar het was geen serieuze staatsgreep. Een paar tokkies die door het Capitol werden geleid.
Onjuist, we weten allemaal dat het natuurlijk juist de andere contreien zijn die veelal natuurlijk het geweld niet schuwen om haar gebrek aan inhoudelijke argumenten mee te verbloemen. De AIVD zal hen natuurlijk in de gaten houden, aangezien deze contreien natuurlijk voor daadwerkelijk gevaar zorgen.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:23 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je mag echt hopen dat dit soort lieden digitaal in de gaten worden gehouden. Die zouden eenzelfde scenario op het Binnenhof net zo hard sugarcoaten, of er deelnemer van zijn
Oh zeker, dat ben ik volledig met je eens. Maar die zullen er altijd wel zijn, het gaat niet om wat mensen denken, maar wat mensen doen of in staat zijn om te doen.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet relevant. De mate van professionaliteit of organisatie doet niet af aan het feit dat mensen fysiek en daadwerkelijk wilden voorkomen dat er een machtsoverdracht zou plaats vinden.
Dit het hele probleem. Trump is slechts de etterende puist op een vadsig magalijf.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:27 schreef bleiblei het volgende:
Terwijl ze wisten hoe die is. Dat is eigenlijk nog beschamender dan wat die man momenteel aanricht.
Okquote:Op zondag 18 januari 2026 18:27 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Onjuist, we weten allemaal dat het natuurlijk juist de andere contreien zijn die veelal natuurlijk het geweld niet schuwen om haar gebrek aan inhoudelijke argumenten mee te verbloemen. De AIVD zal hen natuurlijk in de gaten houden, aangezien deze contreien natuurlijk voor daadwerkelijk gevaar zorgen.
100 procent ja. Maga heeft intens veel dingen op een globaal niveau verziekt die nooit meer terug gaan komenquote:Op zondag 18 januari 2026 18:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Terwijl ze wisten hoe die is. Dat is eigenlijk nog beschamender dan wat die man momenteel aanricht.
Beste vriend, de blinde haat zit vooral aan de andere kant van het politieke spectrum.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hun blinde haat drijft hen tot het rechtvaardigen van de grootste gruwelen helaas.
Dit is gewoon niet waar en laat vooral zien dat je je in bepaalde bubbels begeeft.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Beste vriend, de blinde haat zit vooral aan de andere kant van het politieke spectrum.
Dat is de kant waar woede, haat, afgunst, wrok, rancune en een diepe geworteld nihilisme voortkomende uit de totale afbraak van het sociale kapitaal, redelijkheid, netheid en beschaafdheid (die men mede zelf heeft bewerkstelligd) de boventoon voert.
Ja, hoe linkser en progressiever, hoe slechter en gevaarlijker.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:27 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Onjuist, we weten allemaal dat het natuurlijk juist de andere contreien zijn die veelal natuurlijk het geweld niet schuwen om haar gebrek aan inhoudelijke argumenten mee te verbloemen. De AIVD zal hen natuurlijk in de gaten houden, aangezien deze contreien natuurlijk voor daadwerkelijk gevaar zorgen.
Wat is dit voor onzin echt? Er is geprobeerd een staatgreep te plegen.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:18 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De haat, agressiviteit en rancune zit momenteel op rechts. Iedereen die beweert dat dit juist op links aan de gang is praat lulkoek.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Beste vriend, de blinde haat zit vooral aan de andere kant van het politieke spectrum.
Dat is de kant waar woede, haat, afgunst, wrok, rancune en een diepe geworteld nihilisme voortkomende uit de totale afbraak van het sociale kapitaal, redelijkheid, netheid en beschaafdheid (die men mede zelf heeft bewerkstelligd) de boventoon voert.
In 2016 en 2024 ja, niet in 2020. Dat is nou net het hele twistpuntquote:Op zondag 18 januari 2026 18:39 schreef phpmystyle het volgende:
Die capitoolrellen waren onkies en horen niet.
Maar dat maakt niet dat Trump geen legitieme president is. Hij is gekozen.
Wie beweert dat?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:39 schreef phpmystyle het volgende:
Die capitoolrellen waren onkies en horen niet.
Maar dat maakt niet dat Trump geen legitieme president is. Hij is gekozen.
Nee hoor, zoals ik het stelde is het feitelijk juist. Ik kan dus ook zeggen dat niet ik, maar jij je in bepaalde bubbels begeeft. Dat ga ik echter niet doen. We bekijken dit simpelweg op een totaal andere manier.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit is gewoon niet waar en laat vooral zien dat je je in bepaalde bubbels begeeft.
Integendeel, niets is minder waar.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:39 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De haat, agressiviteit en rancune zit momenteel op rechts. Iedereen die beweert dat dit juist op links aan de gang is praat lulkoek.
Met iemand die dit soort uitspraken doet valt op geen enkele manier een fatsoenlijke discussie te voeren, dat is een feit....VIND IK.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, niets is minder waar.
Rechts heeft het namelijk momenteel voor het zeggen in de VS en die maken over het algemeen goed beleid.
Je maakt er een karikatuur van door te impliceren dat er ''een partij'' erger is. Het is geen voetbalwedstrijd, daar is de situatie te dynamisch voor. Bovendien zijn we nog lang niet bij het eindsignaal.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, zoals ik het stelde is het feitelijk juist. Ik kan dus ook zeggen dat niet ik, maar jij je in bepaalde bubbels begeeft. Dat ga ik echter niet doen. We bekijken dit simpelweg op een totaal andere manier.
Ik zou alleen willen zeggen vergelijk de samenleving van nu met die van 50 jaar geleden, wat is er gebeurd? Of kijk eens naar een gemiddelde anti-ICE demonstratie, pure haat is daar zichtbaar. Hetzelfde zagen we met alle anti-Israël demonstraties of met de al eerder aangehaalde zomer van 2020 toen half de VS in de hens vanwege vermeend racisme. Dat komt toch echt van een kant van het politieke spectrum.
Voor Trump en zijn vrienden welquote:Op zondag 18 januari 2026 18:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Rechts heeft het namelijk momenteel voor het zeggen in de VS en die maken over het algemeen goed beleid.
Trump doet heel raar en idioot in het Groenland dossier. Maar de man is 100 procent democratisch gekozen. Hoef je niet aan te twijfelen.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:43 schreef Fok-it het volgende:
Blijven negeren Howard. Trump is gewoon net zo democratisch en rechtstatelijk als elke andere president.
Hij heeft het toch ook helemaal niet over zijn verkiezingswinstquote:Op zondag 18 januari 2026 18:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Trump doet heel raar en idioot in het Groenland dossier. Maar de man is 100 procent democratisch gekozen. Hoef je niet aan te twijfelen.
Nogmaals, wie twijfelt daar aan?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Trump doet heel raar en idioot in het Groenland dossier. Maar de man is 100 procent democratisch gekozen. Hoef je niet aan te twijfelen.
Dat is dan ook niet wat ik zeg Vlad, maar dat weet jij zelf ook welquote:Op zondag 18 januari 2026 18:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
quote:Op zondag 18 januari 2026 18:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ze hadden ook geen keuze. De andere optie was demente Joe Biden / Kamala Harris. Die zeggen dat Amerikanen leven op gestolen land en willen herstelbetalingen voor elke minderheid. Het was zelfhaat of MAGA.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Het blijft fascinerend dat half Amerika alsnog voor een rondje Trump gekozen heeft. Terwijl ze wisten hoe die is. Dat is eigenlijk nog beschamender dan wat die man momenteel aanricht.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 18 januari 2026 18:51 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ze hadden ook geen keuze. De andere optie was demente Joe Biden / Kamala Harris. Die zeggen dat Amerikanen leven op gestolen land en willen herstelbetalingen voor elke minderheid. Het was zelfhaat of MAGA.
Als je Laf bent wel ja, dan laat je alles maar gaan.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:24 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Wie treuren er nou echt om dat de NATO dan ten einde is inderdaad. Dan maar gewoon zonder tochquote:Op zondag 18 januari 2026 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Groenland is dat nou wel zo’n ding dan? Wie treuren daar nou echt om wie dat land bestuurt?
Veel belangrijker nieuws deze week in de meest gelezen berichten op nu.nl
https://www.nu.nl/klimaat(...)peconomie.html#nujij
Zeker, dat vind ik wel. Wat verder niet uitsluit dat er natuurlijk excessen aan beide kanten zijn. Daar sluit ik mijn ogen ook niet voor, ik spreek mij juist geregeld fel uit tegen de excessen aan mijn kant van het politieke spectrum.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je maakt er een karikatuur van door te impliceren dat er ''een partij'' erger is. Het is geen voetbalwedstrijd, daar is de situatie te dynamisch voor. Bovendien zijn we nog lang niet bij het eindsignaal.
De VS is zo gepolariseerd inmiddels, dat je dit rustig door een binaire lens kunt bekijken, vooral in de wetenschap hoe het politieke landschap daar is met maar twee partijen. We kunnen gerust stellen dat de BLM hysterie, anti-Israël sentiment en nu de weerstand tegen Trump, voornamelijk van links komt.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat je de rellen over de dood van Floyd aanhangig aan ''bepaalde'' contreien maakt is ook niet fair. Dat waren niet de mensen die jij hier bespreekt. Dat waren amoebes die gingen rellen om het rellen. Anti Israël is of inmiddels was ook een heel bekend fenomeen onder maga - ook hier is het veel te simpel om te stellen dat het allemaal ''democraten'' waren.
Dit vind ik een opmerkelijk argument, want het wekt de indruk alsof hier een familie vanuit 'haat' traangas in het gezicht is gespoten, terwijl in het door jou gelinkte artikel het volgende staat:quote:Op zondag 18 januari 2026 18:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat er pure haat zichtbaar begint te woren bij anti ice protesten komt voort uit dit soort streken.
Je weet wel, een zeer incompetent overheidsorgaan dat zich eerder niet dan wel aan wet en regelgeving houdt.
Afgaande op deze claims, kwamen deze mensen te in een clash tussen ICE en demonstranten te zitten, dat staat ook in de titel van het artikel.quote:The next few moments played out quickly, Jackson said. She started to see flash bangs out her window and then watched as a tear gas canister flew through the air and dropped to the ground, before rolling under her car.
Within three seconds, she felt her car go up in the air and slam back down. All the air bags in her car went off and everything went “blurry.” Tear gas quickly started filling the car while the doors auto locked, trapping them inside.
Kies! Ben je een linkse, socialistische homo of een echte vent, een keiharde kapitalist? En bedenk wel, dat echte Patriotten in die tweede groep thuishoren!quote:Op zondag 18 januari 2026 18:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, dat vind ik wel. Wat verder niet uitsluit dat er natuurlijk excessen aan beide kanten zijn. Daar sluit ik mijn ogen ook niet voor, ik spreek mij juist geregeld fel uit tegen de excessen aan mijn kant van het politieke spectrum.
[..]
De VS is zo gepolariseerd inmiddels, dat je dit rustig door een binaire lens kunt bekijken, vooral in de wetenschap hoe het politieke landschap daar is met maar twee partijen. We kunnen gerust stellen dat de BLM hysterie, anti-Israël sentiment en nu de weerstand tegen Trump, voornamelijk van links komt.
Waar de weerstand tegen 'woke' bijvoorbeeld juist vooral van rechts komt. Zijn er grijstinten? Absoluut en dat is ook fijn, maar over het algemeen zijn er echt wel patronen zichtbaar en dat zul jij ook wel weten.
[..]
Dit vind ik een opmerkelijk argument, want het wekt de indruk alsof hier een familie vanuit 'haat' traangas in het gezicht is gespoten, terwijl in het door jou gelinkte artikel het volgende staat:
[..]
Afgaande op deze claims, kwamen deze mensen te in een clash tussen ICE en demonstranten te zitten, dat staat ook in de titel van het artikel.
Nu kun je bijvoorbeeld best de vraag stellen of er traangas in moet worden gezet of de politie niet van minder hardhandig en grofgebekt kan zijn, maar met haat heeft het weinig te maken.
Wat hier uiteraard weer het grote probleem is zijn de anti-ICE demonstranten, die geregeld de confrontatie opzoeken in hoop de uitzet van illegale migranten tegen te kunnen houden. Dát is spelen voor eigen rechter.
Nee, hoor. Je bent een Echte Kerel. Er is aan jouw niets te ontdekken dat rekening houd met andere mensen. Je denkt alleen aan Number One, zoals het een echte MAGA betaamt.quote:
Vandaag is het Groenland, volgende maand zeggen we dat over IJsland, dan zeggen we dat over de UK want ach, het is een eiland. En dan zijn wij aan de beurt.quote:Op zondag 18 januari 2026 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Groenland is dat nou wel zo’n ding dan? Wie treuren daar nou echt om wie dat land bestuurt?
Veel belangrijker nieuws deze week in de meest gelezen berichten op nu.nl
https://www.nu.nl/klimaat(...)peconomie.html#nujij
quote:
quote:Op zondag 18 januari 2026 18:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is letterlijk een bestorming van het capitool geweest. Het is dus niet alleen gezegd, het is ook gepoogd.
Da's geen complottheorie. Zeggen dat Biden de verkiezingen heeft gestolen is dat wel.
Waarom spring je meteen over naar Capitool bestorming? Jij was toch degene die het merkwaardig vond waarom het een gezien word als complot en het ander niet? Dan krijg je daar antwoord op en dan weer snel overspringen op het volgende onderwerpquote:Op zondag 18 januari 2026 18:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Niet echt. Biden liet namelijk nergens in zien dat hij het niet zo nauw neemt met democratische waarden
Maar eerst annexeert hij Noord- en Zuid Amerika. Dus we hebben nog even. Kunnen we mooi onze defensie flink op peil brengen. En ondertussen langzaam maar zeker onze Amerikaanse investeringen dumpen.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vandaag is het Groenland, volgende maand zeggen we dat over IJsland, dan zeggen we dat over de UK want ach, het is een eiland. En dan zijn wij aan de beurt.
Als je een muis een koekje geeft komt hij terug voor de melk.
Defensie is al sinds het einde van de koude oorlog een stiefkindje. Onder Rutte is men gewoon op de ingeslagen weg verder gegaan, totdat hij zijn baantje voor de Navo wilde veiligstellen.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:51 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Dat is correct en tevens juist![]()
En wie heeft ook alweer tijdens zijn langdurige premierschap heel defensie gesloopt? 'Want Amerika lost alles wel voor ons op' hmmm... ff denken welke persoon dat ook alweer was.
Eerst ons goud terug!quote:Op zondag 18 januari 2026 19:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar eerst annexeert hij Noord- en Zuid Amerika. Dus we hebben nog even. Kunnen we mooi onze defensie flink op peil brengen. En ondertussen langzaam maar zeker onze Amerikaanse investeringen dumpen.
Het was een grapje Sheldon.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vandaag is het Groenland, volgende maand zeggen we dat over IJsland, dan zeggen we dat over de UK want ach, het is een eiland. En dan zijn wij aan de beurt.
Als je een muis een koekje geeft komt hij terug voor de melk.
En die zorgt voor een patstelling op dit moment, waarbij Trump niets beters weet dan zijn bekende straftarieven opleggen.quote:Op zondag 18 januari 2026 16:24 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Omdat er altijd een duidelijk vooropgezet narratief is bij de posts:quote:Op zondag 18 januari 2026 19:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
[..]
[..]
Waarom spring je meteen over naar Capitool bestorming?
Ook geen humor antenne?quote:Op zondag 18 januari 2026 18:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wie treuren er nou echt om dat de NATO dan ten einde is inderdaad. Dan maar gewoon zonder toch
Nou, voor +/- 32% ligt het in NY.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat ligt in Newyork.
Nemen we dat gelijk terug.
Nee, maar mijn radar voor achterlijkheid werkt nog steeds naar behoren kan ik concluderen na de eerste 2 digitale weken van het nieuwe jaarquote:
Ah hoeven we maar 32% af te schrijven.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:14 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Nou, voor +/- 32% ligt het in NY.
De andere 31% ligt bij de DNB en de rest ligt verdeeld over volgens mij Londen en ergens in Canada.
quote:Op zondag 18 januari 2026 19:14 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Nou, voor +/- 32% ligt het in NY.
De andere 31% ligt bij de DNB en de rest ligt verdeeld over volgens mij Londen en ergens in Canada.
https://www.dnb.nl/over-ons/goud/quote:Het goud van Nederland is op verschillende plekken opgeslagen. In Nederland ligt 31% van de totale goudvoorraad. Dit goud is opgeslagen in de goudkluis van DNB. Daarnaast ligt 31% van de goudvoorraad in New York. Dit goud is opgeslagen in de kluizen van de Federal Reserve Bank, op de granieten rotsen van Manhattan. Verder ligt 38% van het Nederlandse goud in Ottawa en Londen. Het ligt veilig opgeslagen in de kluizen van de Canadese centrale bank en de Engelse centrale bank.
Dat hebben ze al lang aan andere mensen verkocht. En zoveel is het niet, slechts een paar miljard.quote:
Autist. Ik bedoelde het tegenovergesteldequote:Op zondag 18 januari 2026 19:15 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nee, maar mijn radar voor achterlijkheid werkt nog steeds naar behoren kan ik concluderen na de eerste 2 digitale weken van het nieuwe jaar
Ja, ik weet dat het zijn MO is, maar daarom moet je het ook blijven terughalen zodat hij wel kleur moet bekennenquote:Op zondag 18 januari 2026 19:12 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Omdat er altijd een duidelijk vooropgezet narratief is bij de posts:
1. Ongeacht het onderwerp: ombuigen naar Biden > Harris > BLM > Antifa > Paliwappies > Radicaal links.
2. Het frame: Alles wat niet MAGA is, dat moét als radicaal links weggezet worden, bewust alles op één hoop gooien.
3. Win(?).
Oeehh so closequote:Op zondag 18 januari 2026 19:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
[..]
https://www.dnb.nl/over-ons/goud/
Ok, dan valt het mee.
Oef. Dat wordt weer een slapeloze nachtquote:
Er zijn vele malen meer goudfutures dan goud. Dus we moeten er dan wel om vechten.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:19 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Oeehh so close![]()
Meende me het me te herinneren omdat in 2014 of 2015 al eens een bult goud door de DNB is opgehaald in NY om de verdeling meer richting 30/30/30 te krijgen.
Dat is alleen het geval met goud waar je in kan investeren op de beurs. De goudvoorraad van landen is fysiek in bezit.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn vele malen meer goudfutures dan goud. Dus we moeten er dan wel om vechten.
Het narratief van rechts is dat het onzinnig is om in het Westen een Deense ijskolonie in Noord-Amerika te gaan verdedigen tegen een overmacht terwijl er al jarenlang een invasie vanuit het Zuiden plaatsvindt die zo langzamerhand al onze grote steden overneemt, onze vrouwen lastigvalt en ons voor miljarden besteelt.quote:Op zondag 18 januari 2026 11:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Terugtrekken uit Groenland is geen optie. Ben wel benieuwd hoe verschillende PVV-FvD figuren uit allerlei landen gaan reageren. Die zijn normaal juist heel nationalistisch, of gaan ze Trump de kont kussen want hun grote held?
Alles waar ik voor sta mag in de prullenbak worden gegooid want er zijn vervelende buitenlanders in ons land, achja.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het narratief van rechts is dat het onzinnig is om in het Westen een Deense ijskolonie in Noord-Amerika te gaan verdedigen tegen een overmacht terwijl er al jarenlang een invasie vanuit het Zuiden plaatsvindt die zo langzamerhand al onze grote steden overneemt, onze vrouwen lastigvalt en ons voor miljarden besteelt.
Maar is het ook niet zo dat de westerse landen de interesse zijn verloren in dergelijke metalen, omdat we de verwerkingscapaciteit niet meer hebben? Ik heb begrepen dat de Chinezen niet alleen veel voorraden hebben, maar wereldwijd ook veel mijnen hebben opgekocht.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:58 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Die zeldzame aardmetalen zijn qua mineralen niet eens super interessant op Groenland. Het is ook niet dat China daar een monopolie op heeft die krengen zitten in een heleboel landen in de grond. China heeft vooral een monopolie op het verwerken van zeldzame aardmetalen omdat dat stukje nogal slecht is voor het milieu en we het wel prima vonden dat het niet in onze achtertuin gebeurde.
In Groenland is het vooral de uranium dat interessant is.
De Chinezen zijn veel slimmer: die gaan geen landen veroveren voor olie en grondstoffen, die kopen ze gewoon op.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:31 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Maar is het ook niet zo dat de westerse landen de interesse zijn verloren in dergelijke metalen, omdat we de verwerkingscapaciteit niet meer hebben? Ik heb begrepen dat de Chinezen niet alleen veel voorraden hebben, maar wereldwijd ook veel mijnen hebben opgekocht.
In het algemeen denk ik dat de interesse in het produceren van grondstoffen en producten heel erg is afgenomen in de westerse wereld. Men ging liever voor een habbekrats China vervuilen dan hier investeren in schonere processen. Het past in een grotere trend die in dit filmpje op YouTube wordt besproken: Bekijk deze YouTube-video
China staat ook gewoon voor de helft compleet leeg. Dan kun je wel eens grootschalig gaan boren en graven. In de VS heb je ook nog wel genoeg vrije plekken waar je kunt gaan zoeken.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:31 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Maar is het ook niet zo dat de westerse landen de interesse zijn verloren in dergelijke metalen, omdat we de verwerkingscapaciteit niet meer hebben? Ik heb begrepen dat de Chinezen niet alleen veel voorraden hebben, maar wereldwijd ook veel mijnen hebben opgekocht.
In het algemeen denk ik dat de interesse in het produceren van grondstoffen en producten heel erg is afgenomen in de westerse wereld. Men ging liever voor een habbekrats China vervuilen dan hier investeren in schonere processen. Het past in een grotere trend die in dit filmpje op YouTube wordt besproken: Bekijk deze YouTube-video
Het is allemaal een kwestie van administratie. Want waar denk je dat dat goud voor die futures uit bestaat?quote:Op zondag 18 januari 2026 19:25 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dat is alleen het geval met goud waar je in kan investeren op de beurs. De goudvoorraad van landen is fysiek in bezit.
Plus, al die zeldzame mineralen zijn helemaal niet zeldzaam, maar de concentratie is gewoon overal laag. Als je geen mijnen hebt en alleen bakstenen en beton produceert, zoals wij, dan blijven ze daar gewoon in zitten. En dat wil dus niet zeggen dat de muren van je huis daarom veel geld waard zijn.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:38 schreef Adames het volgende:
[..]
China staat ook gewoon voor de helft compleet leeg. Dan kun je wel eens grootschalig gaan boren en graven. In de VS heb je ook nog wel genoeg vrije plekken waar je kunt gaan zoeken.
In Europa en bijv India is vanwege bevolkingsspreiding die ruimte er nauwelijks, dus we gaan niet eens zo op zoek.
Waar sta jij voor? Voor Deense kolonies in Noord-Amerika? Of wat precies?quote:Op zondag 18 januari 2026 19:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Alles waar ik voor sta mag in de prullenbak worden gegooid want er zijn vervelende buitenlanders in ons land, achja.
Het zou de stijgende huizenprijzen anders wel beter verklarenquote:Op zondag 18 januari 2026 19:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Plus, al die zeldzame mineralen zijn helemaal niet zeldzaam, maar de concentratie is gewoon overal laag. Als je geen mijnen hebt en alleen bakstenen en beton produceert, zoals wij, dan blijven ze daar gewoon in zitten. En dat wil dus niet zeggen dat de muren van je huis daarom veel geld waard zijn.
De interesse is hier niet zo zeer afgenomen, het was gewoon een kwestie van geld.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:31 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Niet uit de goudvoorraad. De fysieke goudvoorraad van landen omvat maar ongeveer 1/6 deel van al het goud in omloop, dat ligt niets te doen in kluizen over de hele wereld. Goudinvesteringen, speculaties, industrieel gebruik en dergelijke gebeurd met de overige 5/6.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is allemaal een kwestie van administratie. Want waar denk je dat dat goud voor die futures uit bestaat?
Voor 1% uit fysiek goud.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is allemaal een kwestie van administratie. Want waar denk je dat dat goud voor die futures uit bestaat?
Amen, broer.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:56 schreef rutger05 het volgende:
Het moge hopelijk de leiders van landen in Europa en de EU zeer duidelijk zijn dat als aan de afdreiging van de VS wordt toegegeven door Groenland op het offerblok te gooien omwille van de lieve vrede de rapen helemaal gaar zijn; toegeven gaat Europa nog veel machtelozer maken. Trump of 1 van zijn opvolgers van hetzelfde snit zal zich nog meer gesterkt voelen om Europa op allerlei mogelijke manieren te koeioneren als hij dit in het belang van de VS acht.
Aangezien Trump Groenland als zeer belangrijk ziet, is het juist ook een belangrijke troef voor Europa om deze in handen van Denemarken te houden.
Wat ook zeer overduidelijk is geworden dat de EU haar afhankelijkheid in alle opzichten van landen als China en VS sterk moet verminderen.
We hebben de militaire mogelijkheid niet.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:56 schreef rutger05 het volgende:
Het moge hopelijk de leiders van landen in Europa en de EU zeer duidelijk zijn dat als aan de afdreiging van de VS wordt toegegeven door Groenland op het offerblok te gooien omwille van de lieve vrede de rapen helemaal gaar zijn; toegeven gaat Europa nog veel machtelozer maken. Trump of 1 van zijn opvolgers van hetzelfde snit zal zich nog meer gesterkt voelen om Europa op allerlei mogelijke manieren te koeioneren als hij dit in het belang van de VS acht.
Aangezien Trump Groenland als zeer belangrijk ziet, is het juist ook een belangrijke troef voor Europa om deze in handen van Denemarken te houden.
Wat ook zeer overduidelijk is geworden dat de EU haar afhankelijkheid in alle opzichten van landen als China en VS sterk moet verminderen.
We zitten geopolitiek gezien behoorlijk klem inderdaad, maar mocht de VS Groenland in opdracht van Trump inderdaad met militaire macht gaan bezetten, dan verwacht en hoop ik dat er nog krachten in de VS actief zijn die ingrijpen.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
We hebben de militaire mogelijkheid niet.
En als er een serieus conflict ontstaat tussen de USA en de EU (met onzekere uitkomst), dan is de tijd van de Westerse hegemonie in de wereld voorgoed voorbij.
Maar dan is Groenland nog niet in eigendom van de VS.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
We zitten geopolitiek gezien behoorlijk klem inderdaad, maar mocht de VS Groenland in opdracht van Trump inderdaad met militaire macht gaan bezetten, dan verwacht en hoop ik dat er nog krachten in de VS actief zijn die ingrijpen.
Dat zie je heel goed. Stel je voor dat de VS inderdaad Groenland met militaire middelen zou bezetten; dit zou niet alleen een onvoorstelbare en niet meer te repareren schade opleveren voor de relatie van Europa met de VS, maar het is in mijn ogen hoogstwaarschijnlijk dat een latere president dit enorme onrecht ongedaan zou maken. Tenminste al de VS een democratie blijft.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Maar dan is Groenland nog niet in eigendom van de VS.
Gewoon meteen inzetten. Dat is hoe machtspolitiek werkt.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:46 schreef Timwonnacott het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-steun-aan-groenland
De EU tegen heffingen liggen klaar. Hetzelfde plan als vorig jaar, zo'n 93 miljard aan VS export wat wordt getroffen.
Dat zou kunnen ja. Het is mi zelfs de plicht van het leger om in te grijpen als de president duidelijk de grondwet overtreedt.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
We zitten geopolitiek gezien behoorlijk klem inderdaad, maar mocht de VS Groenland in opdracht van Trump inderdaad met militaire macht gaan bezetten, dan verwacht en hoop ik dat er nog krachten in de VS actief zijn die ingrijpen.
Ja. En daarom zal geen enkel bedrijf ook ooit daar willen investeren. Want dat wordt allemaal genationaliseerd als Groenland weer teruggegeven wordt. Dus de hele business case van Trump is daarmee een wassen neus.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:51 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dat zie je heel goed. Stel je voor dat de VS inderdaad Groenland met militaire middelen zou bezetten; dit zou niet alleen een onvoorstelbare en niet meer te repareren schade opleveren voor de relatie van Europa met de VS, maar het is in mijn ogen hoogstwaarschijnlijk dat een latere president dit enorme onrecht ongedaan zou maken. Tenminste al de VS een democratie blijft.
Als je je er heel druk om gaat maken ziet het eruit als verlies ja.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:56 schreef rutger05 het volgende:
Ja. Net zoals de ABC-eilanden. ZIJn ook alleen maar een blok aan ons been.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je je er heel druk om gaat maken ziet het eruit als verlies ja.
Als je zegt: neem ajb dat verre ijsblok over voor 120miljard, betaal die Groenlanders de 800miljoen per jaar, en voer alleen de arctische beveiliging.
Dan zijn we er mooi vanaf.
We?quote:Op zondag 18 januari 2026 20:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je zegt: neem ajb dat verre ijsblok over voor 120miljard, betaal die Groenlanders de 800miljoen per jaar, en voer alleen de arctische beveiliging.
En kom je er goed mee weg, en kan je echt investeren in een Europees centraal commando van defensie, en ook op oorlogspad. Als je wil.
Verkopen aan China.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Net zoals de ABC-eilanden. ZIJn ook alleen maar een blok aan ons been.
Als de EU landen dat niet acoderen moeten ze werken aan een machtiger leger.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
We?
Het is niet van ons hè?
Groenland is een autonoom gebied binnen het Deense Koninkrijk.
Als je zo gaat redeneren snap je niet waarom mijn ouders en grootouders zo de pest hadden aan de Duitse bezetting in WO2.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En kom je er goed mee weg, en kan je echt investeren in een Europees centraal commando van defensie, en ook op oorlogspad. Als je wil.
We gaan komende dagen veel zien en horen over deze Bazooka. Interessante video. Ik vind het prettig te horen dat Europa sterker is dan veel van zijn inwoners denken en dat Europa bereid is te laten zien dat we voor onze souvereiniteit staan en ons niet (langer) laten chanteren.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ben normaal niet zo van de linkdumps maar wel interessant (en negeer de thumbnail).
Bekijk deze YouTube-video
Eerst even kijken of de reuring in de V.S. zelf ervoor zorgt dat die importtarieven niet doorgaan.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:51 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Gewoon meteen inzetten. Dat is hoe machtspolitiek werkt.
Hadden ze dat toen ook al?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Als je zo gaat redeneren snap je niet waarom mijn ouders en grootouders zo de pest hadden aan de Duitse bezetting in WO2.
acoderen?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als de EU landen dat niet acoderen moeten ze werken aan een machtiger leger.
quote:Op zondag 18 januari 2026 21:05 schreef opgebaarde het volgende:
We gaan komende dagen veel zien en horen over deze Bazooka. Interessante video. Ik vind het prettig te horen dat Europa sterker is dan veel van zijn inwoners denken en dat Europa bereid is te laten zien dat we voor onze souvereiniteit staan en ons niet (langer) laten chanteren.
De aandelen van de meeste van die bedrijven zijn ook voor minstens de helft in handen van de overheid.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:48 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De interesse is hier niet zo zeer afgenomen, het was gewoon een kwestie van geld.
Als je dat soort dingen hier wilt doen zit je met een hoop regelgeving omtrent milieu en de omgeving - dat maakt het een stuk duurder. In China waren niet alleen de regels soepeler maar zitten ook een heleboel illegale verwerkingsfabrieken wat het helemaal goedkoper maakt.
Daarnaast houdt China er ook erg van om staatssteun te geven aan bedrijven zodat ze veel sterker kunnen concurreren en ook door kunnen produceren zonder dat ze de producten kwijt kunnen. Dat zie je nu met de elektrische auto's daar hebben ze kerkhoven vol van.
https://www.bloomberg.com/features/2023-china-ev-graveyards/
Dat soort staatssteun is hier niet toegestaan dus commercieel kunnen die bedrijven hier niet concurreren qua prijs met China en dan verdwijnt het hier vanzelf wel. Ook dat zie je nu met de EV's vanuit China die hier de autofabrikanten wegblaast. Dat is gewoon een economische manier van oorlogsvoering waar we nooit wat mee gedaan hebben.
De enige reden dat een Tata Steel hier nog zit is omdat het een versie van hoogwaardig staal maakt waarmee het nog enigszins kan concurreren en het verder aan de infuus zit van de overheid. Maar zonder dat was het ook allang verdwenen.
Er was ruim een half jaar geleden grote paniek op de Amerikaanse beurs, toen een aantal landen hun goud terug wilde hebben en bleek, dat het al weg was. Of anders gezegd: dat ze 1 van de andere partijen die het ook wilde hebben meer te vriend wilden houden dan zo'n claimant in Verweggistan.quote:Op zondag 18 januari 2026 19:55 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Niet uit de goudvoorraad. De fysieke goudvoorraad van landen omvat maar ongeveer 1/6 deel van al het goud in omloop, dat ligt niets te doen in kluizen over de hele wereld. Goudinvesteringen, speculaties, industrieel gebruik en dergelijke gebeurd met de overige 5/6.
Daarvan is de waarde inderdaad veel hoger dan er fysiek goud aanwezig is.
Canada is ook al aardig bezig, zoals Saabjes uit Zweden kopen ipv F35.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
We gaan komende dagen veel zien en horen over deze Bazooka. Interessante video. Ik vind het prettig te horen dat Europa sterker is dan veel van zijn inwoners denken en dat Europa bereid is te laten zien dat we voor onze souvereiniteit staan en ons niet (langer) laten chanteren.
Stel de EU gaat er voor en dit uurtje slaat over naar andere landen. Dan kan Trump hier nog wel eens spijt van gaan krijgen
De EU, of alle landen die een pesthekel hebben aan Trump samen? Pluspunten als die ook lid zijn van de EU.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
We hebben de militaire mogelijkheid niet.
En als er een serieus conflict ontstaat tussen de USA en de EU (met onzekere uitkomst), dan is de tijd van de Westerse hegemonie in de wereld voorgoed voorbij.
HAHAHAHA, leuk met jouw avatar ernaast.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kom uit je X bubbel en gedraag je als een trotse Europeaan.
En hoe moeten ze dat doen? Een paar militairen in de hoofdstad zetten en een Amerikaanse vlag planten? Doordat Trump een presidentieel bevel ondertekent dat het nu van de VS is?quote:Op zondag 18 januari 2026 20:51 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dat zie je heel goed. Stel je voor dat de VS inderdaad Groenland met militaire middelen zou bezetten; dit zou niet alleen een onvoorstelbare en niet meer te repareren schade opleveren voor de relatie van Europa met de VS, maar het is in mijn ogen hoogstwaarschijnlijk dat een latere president dit enorme onrecht ongedaan zou maken. Tenminste al de VS een democratie blijft.
Trump begrijpt alleen harde taal, anders loopt hij over je heen.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Stel de EU gaat er voor en dit uurtje slaat over naar andere landen. Dan kan Trump hier nog wel eens spijt van gaan krijgen
Onzin. Het staat alle bedrijven nu al vrij om daar in te investeren. Het is gewoon economisch niet verantwoord.quote:Op zondag 18 januari 2026 20:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. En daarom zal geen enkel bedrijf ook ooit daar willen investeren. Want dat wordt allemaal genationaliseerd als Groenland weer teruggegeven wordt. Dus de hele business case van Trump is daarmee een wassen neus.
'niet meer te repareren schade' daar geloof ik niet in. In 1950 kwamen de Duitsers hier ook weer vrolijk op vakantie. Is ook prima.
En jij verzamelt Russische Matroesjka's?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
HAHAHAHA, leuk met jouw avatar ernaast.
Het zijn buitenlanders! Schop ze er uit!quote:Op zondag 18 januari 2026 20:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Net zoals de ABC-eilanden. ZIJn ook alleen maar een blok aan ons been.
Ho, ho: verkoop die aan België!quote:Op zondag 18 januari 2026 21:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Verkopen aan China.
Inclusief Limburg en Zeeland.
Grapje, was geen aanval, hoor, moest er gewoon om lachen..quote:Op zondag 18 januari 2026 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En jij verzamelt Matroesjka's?
Hij kijkt alleen naar de winstgevendheid.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Als je zo gaat redeneren snap je niet waarom mijn ouders en grootouders zo de pest hadden aan de Duitse bezetting in WO2.
Ooit eens uitgezocht toen we nog een leuke US president hadden en Will Smith nog geen mensen sloegquote:Op zondag 18 januari 2026 21:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Grapje, was geen aanval, hoor, moest er gewoon om lachen..
Je bedoelt Trump?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hij kijkt alleen naar de winstgevendheid.
Was ook een hele leuke serie.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ooit eens uitgezocht toen we nog een leuke US president hadden en Will Smith nog geen mensen sloeg
[ afbeelding ]
In Groenland kunnen we niks effectief, op andere locaties wel. Maar hoe dan ook zal dit altijd een totale blamage voor het westen als geheel worden. Al zouden we de VS bij toverslag onmachtig kunnen maken zonder eigen verliezen, dan is het nog niet goed. Wij hebben de VS gewoon keihard nodig en zij ons ook.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De EU, of alle landen die een pesthekel hebben aan Trump samen? Pluspunten als die ook lid zijn van de EU.
quote:Op zondag 18 januari 2026 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Onzin. Het staat alle bedrijven nu al vrij om daar in te investeren. Het is gewoon economisch niet verantwoord.
Het gaat er om dat wanneer bedrijven daar op verzoek van Trump gaan investeren na een inname van het eiland, het voor hen uiterst onzeker is of ze deze investeringen wel mogen behouden als het eiland weer terugkomt. Dus zullen bedrijven vrijwillig dat risico nooit nemen. En daarmee is het ook totaal onzinnig om Groenland te annexeren.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Onzin. Het staat alle bedrijven nu al vrij om daar in te investeren. Het is gewoon economisch niet verantwoord.
Er is maar 1 ding waar je een bullebak mee kunt stoppen: terugslaan. Extra punten als je eerder slaat dan hij.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
In Groenland kunnen we niks effectief, op andere locaties wel. Maar hoe dan ook zal dit altijd een totale blamage voor het westen als geheel worden. Al zouden we de VS bij toverslag onmachtig kunnen maken zonder eigen verliezen, dan is het nog niet goed. Wij hebben de VS gewoon keihard nodig en zij ons ook.
Ja? En dan even toegeven aan een of andere sociopaat die toevallig president geworden is om maar een Europees stuk land te verkopen zonder dat de bewoners dat zelf willen?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
In Groenland kunnen we niks effectief, op andere locaties wel. Maar hoe dan ook zal dit altijd een totale blamage voor het westen als geheel worden. Al zouden we de VS bij toverslag onmachtig kunnen maken zonder eigen verliezen, dan is het nog niet goed. Wij hebben de VS gewoon keihard nodig en zij ons ook.
Groenland is de moeite niet. En zeker niet om al onze banden met de VS op het spel te zetten. Zeker nu kunnen we ons dat niet veroorloven. Idem Dito geldt dit natuurlijk voor de VS net zo goed.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kom uit je X bubbel en gedraag je als een trotse Europeaan.
Het is een onderdeel van de Amerika's, en daarom wil Trump het gewoon hebben. Voor Trumpland.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Het gaat er om dat wanneer bedrijven daar op verzoek van Trump gaan investeren na een inname van het eiland, het voor hen uiterst onzeker is of ze deze investeringen wel mogen behouden als het eiland weer terugkomt. Dus zullen bedrijven vrijwillig dat risico nooit nemen. En daarmee is het ook totaal onzinnig om Groenland te annexeren.
In welk opzicht is het Europees? Geografisch niet. Staatskundig niet. Ethnografisch niet. Linguistisch niet.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:24 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja? En dan even toegeven aan een of andere sociopaat die toevallig president geworden is om maar een Europees stuk land te verkopen zonder dat de bewoners dat zelf willen?
Het is inderdaad niet slim van Trump om de relatie met Europa op het spel te zetten.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Groenland is de moeite niet. En zeker niet om al onze banden met de VS op het spel te zetten. Zeker nu kunnen we ons dat niet veroorloven. Idem Dito geldt dit natuurlijk voor de VS net zo goed.
We zitten in een wereld waarin we aan alle kanten onder druk staan en nu gaan we dus onderling ruzie maken over een kansloos en koud eiland? Iedere andere partij lacht zich dood.
Jij zou je moeder nog verkopen voor een zakcentje, dacht ik zo.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Groenland is de moeite niet. En zeker niet om al onze banden met de VS op het spel te zetten. Zeker nu kunnen we ons dat niet veroorloven. Idem Dito geldt dit natuurlijk voor de VS net zo goed.
We zitten in een wereld waarin we aan alle kanten onder druk staan en nu gaan we dus onderling ruzie maken over een kansloos en koud eiland? Iedere andere partij lacht zich dood.
Neem ook aan dat bedrijven die hieraan toch meewerken en hun medewerkers hiervoor strafrechtelijk vervolgd zullen worden en later enorme schadevergoedingen zullen moeten betalen.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Het gaat er om dat wanneer bedrijven daar op verzoek van Trump gaan investeren na een inname van het eiland, het voor hen uiterst onzeker is of ze deze investeringen wel mogen behouden als het eiland weer terugkomt. Dus zullen bedrijven vrijwillig dat risico nooit nemen. En daarmee is het ook totaal onzinnig om Groenland te annexeren.
De landen in het Midden-Oosten zijn net druk bezig om de Amerikaanse schalieolie en -gas onrendabel te maken. Hard tegen hard, die verkopen ons heel graag hun gas.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:24 schreef rutger05 het volgende:
Het vervelende is dat we in de EU nog zo enorm afhankelijk zijn van olie en gas en ik zie dit op de korte termijn ook niet veranderen. Van Rusland willen we het niet en ondemocratische landen zoals Qatar en Saoedi-Arabië zitten in de zak van Trump. Noorwegen kan dit helaas niet opvangen en Canada op korte termijn ook niet. Hiermee kunnen wij klem gezet worden.
Klopt. Dat is veel effectiever dan die 10% sanctie. Gewoon het LNG stilzetten.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:24 schreef rutger05 het volgende:
Het vervelende is dat we in de EU nog zo enorm afhankelijk zijn van olie en gas en ik zie dit op de korte termijn ook niet veranderen. Van Rusland willen we het niet en ondemocratische landen zoals Qatar en Saoedi-Arabië zitten in de zak van Trump. Noorwegen kan dit helaas niet opvangen en Canada op korte termijn ook niet. Hiermee kunnen wij klem gezet worden.
Ah, hoeveel levert dat jou op?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Als er zoveel gedoe over is is straks de kans om
Groenland te verkopen verkeken.
Groenland is niet te koop, dus dat komt mooi uit.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Beter nu onderhandelen ja. USA gaat sowieso Groenland pakken en het is aan de EU/NAVO om te zorgen dat daar nog wel afspraken over zijn of wat te halen valt. Doe je dat niet diplomatiek dan valt er na een offensieve overname niks meer te bespreken.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat weet ik niet, want het is dan natuurlijk binnen de Amerikaanse wet. Maar die bedrijven kunnen wel degelijk in Europa geboycot worden. En natuurlijk worden al hun investeringen daar genationaliseerd als Groenland weer teruggegeven wordt.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:26 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Neem ook aan dat bedrijven die hieraan toch meewerken en hun medewerkers hiervoor strafrechtelijk vervolgd zullen worden en later enorme schadevergoedingen zullen moeten betalen.
Tja. In een wereld waar er verder geen hogere autoriteit is kunnen dat soort dingen gebeuren.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Groenland is niet te koop, dus dat komt mooi uit.
Ik geef je ¤25.000 voor je huis. En als je er niet akkoord mee gaat, bezet ik het gewoon.
En niet moeilijk doen, want ik heb de FOK! knokploeg mee.
Ah, geld incasseren voor iets dat je niet bezit. Meteen de bak in met jou!quote:Op zondag 18 januari 2026 21:27 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Beter nu onderhandelen ja. USA gaat sowieso Groenland pakken en het is aan de EU/NAVO om te zorgen dat daar nog wel afspraken over zijn of wat te halen valt. Doe je dat niet diplomatiek dan valt er na een offensieve overname niks meer te bespreken.
Ok.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja. In een wereld waar er verder geen hogere autoriteit is kunnen dat soort dingen gebeuren.
Zullen natuurlijk te maken krijgen met sancties, zowel de bedrijven als de medewerkers, maar medewerkers kunnen niet meer naar landen in de EU reizen zonder opgepakt en voor de rechter gebracht te worden.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, want het is dan natuurlijk binnen de Amerikaanse wet. Maar die bedrijven kunnen wel degelijk in Europa geboycot worden. En natuurlijk worden al hun investeringen daar genationaliseerd als Groenland weer teruggegeven wordt.
"Doe wat ik zeg, of je krijgt een atoombom op je knar!"quote:Op zondag 18 januari 2026 21:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja. In een wereld waar er verder geen hogere autoriteit is kunnen dat soort dingen gebeuren.
Op economisch gebied en met handel kunnen we Amerika best wat pijn doen. Dat zal dan ook gebeuren.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok.
Maar koop je dan nog wel mijn straaljagers? Want we zijn vrienden toch?
Het zijn geen oorlogsmisdadigers...quote:Op zondag 18 januari 2026 21:30 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Zullen natuurlijk te maken krijgen met sancties, zowel de bedrijven als de medewerkers, maar medewerkers kunnen niet meer naar landen in de EU reizen zonder opgepakt en voor de rechter gebracht te worden.
Typische lafaard reactie....vind ik.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:27 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Beter nu onderhandelen ja. USA gaat sowieso Groenland pakken en het is aan de EU/NAVO om te zorgen dat daar nog wel afspraken over zijn of wat te halen valt. Doe je dat niet diplomatiek dan valt er na een offensieve overname niks meer te bespreken.
Als vriendelijk vragen niet helpt, geef jij je graag over. Je houd van SM?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op economisch gebied en met handel kunnen we Amerika best wat pijn doen. Dat zal dan ook gebeuren.
Ik heb met Trump zoiets van: hoe heeft het ooit kunnen gebeuren, maar goed. Het is nu gewoon even uitzitten. Niet gewoon het hele Westen naar de knoppen om dit principieel uit te gaan vechten. Laat hem zijn vlag daar planten en in 2030 bij zijn opvolger vragen we het gewoon terug. We kunnen het toch niet verdedigen, met geen mogelijkheid.
Als ik door een steegje loopt en iemand met een pistool bedreigt me en vraagt mijn portomonee dan geef ik die. In plaats van een halfslachtige karate-trap te geven en zowel mijn leven als mijn geld te verliezen.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als vriendelijk vragen niet helpt, geef jij je graag over. Je houd van SM?
We kunnen het op zich prima verdedigen, de vraag is of Trump legers van bondgenoten wil beschieten.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op economisch gebied en met handel kunnen we Amerika best wat pijn doen. Dat zal dan ook gebeuren.
Ik heb met Trump zoiets van: hoe heeft het ooit kunnen gebeuren, maar goed. Het is nu gewoon even uitzitten. Niet gewoon het hele Westen naar de knoppen om dit principieel uit te gaan vechten. Laat hem zijn vlag daar planten en in 2030 bij zijn opvolger vragen we het gewoon terug. We kunnen het toch niet verdedigen, met geen mogelijkheid.
Maar ga jij zelf dan vechten voor Groenland? Of laat je dat anderen doen?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Typische lafaard reactie....vind ik.
Dat waren hooguit geruchten, die geruchten zijn er ook over dat de goudreserve van de VS weg zou zijn wat al jaren een complottheorie is. Als dat waar zou zijn dat een Amerikaanse bank goud van een land weg heeft gedaan is dat geen paniek op de beurs maar een wereldwijde rel.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er was ruim een half jaar geleden grote paniek op de Amerikaanse beurs, toen een aantal landen hun goud terug wilde hebben en bleek, dat het al weg was. Of anders gezegd: dat ze 1 van de andere partijen die het ook wilde hebben meer te vriend wilden houden dan zo'n claimant in Verweggistan.
Realistische kulkoek, dan hadden we ook realistisch Oekraine nooit gesteund.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar ga jij zelf dan vechten voor Groenland? Of laat je dat anderen doen?
Het is niet laf. Het is realistisch.
Nee, we kunnen het echt niet verdedigen. Een strijd om Groenland wordt niet op het land daar gevochten, maar in de wateren eromheen. En Amerika is echt oppermachtig daar.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We kunnen het op zich prima verdedigen, de vraag is of Trump legers van bondgenoten wil beschieten.
Dat gaat redelijk tegen elkaar op. Niet te vergelijken met het verdedigen van Groenland tegen Amerika. Echt niet.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:35 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Realistische kulkoek, dan hadden we ook realistisch Oekraine nooit gesteund.
Ze zullen toch ergens aan land moeten.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, we kunnen het echt niet verdedigen. Een strijd om Groenland wordt niet op het land daar gevochten, maar in de wateren eromheen. En Amerika is echt oppermachtig daar.
Het is, met die hoge Fjorden, lastig te bezetten.quote:Geografisch zijn ze ook in het voordeel. En alles wat je op Groenland neerzet heeft vanwege weer en terrein een enorme logistieke instandhouding nodig die we gewoon niet kunnen verzorgen als Trump de wateren eromheen beheerst.
Het is gewoon onverdedigbaar militair gezien. Dus moet je andere oplossingen zoeken.
Vooral blijven schijten in je eigen huis, joh. Amerika is helemaal niet oppermachtig overal.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, we kunnen het echt niet verdedigen. Een strijd om Groenland wordt niet op het land daar gevochten, maar in de wateren eromheen. En Amerika is echt oppermachtig daar.
Geografisch zijn ze ook in het voordeel. En alles wat je op Groenland neerzet heeft vanwege weer en terrein een enorme logistieke instandhouding nodig die we gewoon niet kunnen verzorgen als Trump de wateren eromheen beheerst.
Het is gewoon onverdedigbaar militair gezien. Dus moet je andere oplossingen zoeken.
Wat moeten die accorderen?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als de EU landen dat niet acoderen moeten ze werken aan een machtiger leger.
Dat is het punt. Je hoeft helemaal niet aan land. Als je de wateren eromheen beheerst dan heb je het al. Die EU-troepen zitten daar dan klem. Die moeten binnen een maand de Amerikanen gaan vragen om brandstof en voedsel.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze zullen toch ergens aan land moeten.
[..]
Het is, met die hoge Fjorden, lastig te bezetten.
Nee. Maar rondom Groenland toevallig wel.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Vooral blijven schijten in je eigen huis, joh. Amerika is helemaal niet oppermachtig overal.
Gewoon genoeg bloembollen meenemen.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het punt. Je hoeft helemaal niet aan land. Als je de wateren eromheen beheerst dan heb je het al. Die EU-troepen zitten daar dan klem. Die moeten binnen een maand de Amerikanen gaan vragen om brandstof en voedsel.
Dit is sowieso politieke druk op de Europese unie om agenda’s te pushen, dus als je zero Dicks geeft en gewoon een goede handelsdeal maakt. Dan win je.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:27 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne wel wat zeedrones kan produceren voor ons. Dan maak je duikboten van die zeevloot.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar rondom Groenland toevallig wel.
quote:Op zondag 18 januari 2026 21:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne wel wat zeedrones kan produceren voor ons. Dan maak je duikboten van die zeevloot.
Zo gemakkelijk is dat echt niet.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne wel wat zeedrones kan produceren voor ons. Dan maak je duikboten van die zeevloot.
Over andere partijen gesproken, ik vraag me af hoeveel van de vuurtjes die er nu woeden in de westerse wereld stiekem flink opgepookt worden door landen uit andere delen van de wereld. De Russen hebben er belang bij, net als bijvoorbeeld China en Iran.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet mee eens. Trump een vinger geven is gelijk alles. En onderschat de beweging onder hem niet, enorme groep MAGA engerds.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo gemakkelijk is dat echt niet.
En nogmaals: als we Amerika verzwakken dan verzwakken we indirect onszelf ook op middellange termijn. We hebben een sterke VS gewoon nodig.
Laat Trump zijn vlaggetje daar drie jaar hijsen. Merken we verder niks van hier. En dan gewoon weer terug bij ons.
Dat is slimmer en realistischer dan een oorlog gaan voeren om feitelijk niks, waarmee het Westen zichzelf om zeep helpt.
Wat moet je dan?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:45 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het eerder dom dat de EU-leiders zo hoog van de toren blazen over Groenland. Want straks pakt Trump het echt en dan kunnen en willen ze niks doen en dan staan ze enorm voor lul.
Je moet niet dreigen als je het niet waar kunt of wil maken.
Ze worden nu al als voetveegjes behandeld door Trump. Veel waardigheid is er niet meer te verliezen inmiddels.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:45 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het eerder dom dat de EU-leiders zo hoog van de toren blazen over Groenland. Want straks pakt Trump het echt en dan kunnen en willen ze niks doen en dan staan ze enorm voor lul.
Je moet niet dreigen als je het niet waar kunt of wil maken.
Rusland heeft toch heel wat marineschepen terug moeten trekken uit de Zwarte Zee rondom de kust van Oekraïne. Die schepen zijn gebouwd op gevechten met andere schepen. Goedkope kamikaze zeedrones waren in de 70's en 80's nog niet zo'n ding.quote:
Ik denk niet dat we oorlog gaan voeren, dat is een hele stap.quote:En nogmaals: als we Amerika verzwakken dan verzwakken we indirect onszelf ook op middellange termijn. We hebben een sterke VS gewoon nodig.
Laat Trump zijn vlaggetje daar drie jaar hijsen. Merken we verder niks van hier. En dan gewoon weer terug bij ons.
Dat is slimmer en realistischer dan een oorlog gaan voeren om feitelijk niks, waarmee het Westen zichzelf om zeep helpt.
De VS zet de banden met ons op het spel.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Realistsisch zijn. Geen dreigementen uiten die je niet waar kunt maken. Als Trump Groenland inneemt bezwaar aantekenen bij de VN en het over drie jaar weer terugvragen.quote:
Soms moet je de wijste zijn.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
De VS zet de banden met ons op het spel.
Niet andersom.
Hoevaak gaat de VS dat in de toekomst doen als dat succesvol is gebleken bij de annexatie van Groenland?
En de hele wereld te laten zien dat heel Europa een hielenlikkende vazal is van de Oranje keizer.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is iig niet wijs om op commando te bukken en je broek te laten zakken voor Trump.
En dat kan gewoon al, zonder het in te nemen (zoals je zelf ook al opmerkt).quote:Op zondag 18 januari 2026 21:48 schreef littlemindy het volgende:
Ze willen het als strategische positie tegen Rusland.
Waarvan je nu al weet dat ie daar geen respect voor heeft.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
En de hele wereld te laten zien dat heel Europa een hielenlikkende vazal is van de Oranje keizer. Zonder enig eergevoel, trots of zelfrespect. Likken maar!
Je kunt de Russische Zwarte Zeemarine niet vergelijken met de Amerikaanse marine.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Rusland heeft toch heel wat marineschepen terug moeten trekken uit de Zwarte Zee rondom de kust van Oekraïne. Die schepen zijn gebouwd op gevechten met andere schepen. Goedkope kamikaze zeedrones waren in de 70's en 80's nog niet zo'n ding.
[..]
Nee, we zullen zeker wat moeten doen. Maar militair hebben we in dit geval eigenlijk geen enkele realistische optie. De VS kan altijd een stapje verder zetten dan de EU (escalatiedominantie). En Trump is ook gek genoeg om dat te doen.quote:Ik denk niet dat we oorlog gaan voeren, dat is een hele stap.
Maar we kunnen het ook niet zomaar laten gebeuren, dan is het einde zoek.
Trump is een "Rupsje Nooitgenoeg" en je weet vast wel hoe dat boekje gaat. Alleen dan met een dikke bejaarde oranje vlinder aan het eind.
En het alleen maar meer misbruik aanmoedigt. Je kunt je niet straffeloos als de willoze slaaf opstellen.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Waarvan je nu al weet dat ie daar geen respect voor heeft.
Maar waar gaat dat hele innemen de facto dan nog op uitkomen? Dat er een Amerikaanse vlag gehesen gaat worden in Nuuk? Want meer valt er eigenljk niet te doen. Ook niet veel landen zullen het erkennen verder.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dat kan gewoon al, zonder het in te nemen (zoals je zelf ook al opmerkt).
Door je als een laffe hond te gedragen?quote:
Ik gun die kwal zelfs niet een vlag op Groenland!quote:Op zondag 18 januari 2026 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waar gaat dat hele innemen de facto dan nog op uitkomen? Dat er een Amerikaanse vlag gehesen gaat worden in Nuuk? Want meer valt er eigenljk niet te doen. Ook niet veel landen zullen het erkennen verder.
Du
Je denkt dat een Amerikaans schip dat geraakt wordt door een aantal zeedrones magisch blijft drijven?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt de Russische Zwarte Zeemarine niet vergelijken met de Amerikaanse marine.
[..]
Sowieso invoertarieven, sancties en obligaties dumpen.quote:Nee, we zullen zeker wat moeten doen. Maar militair hebben we in dit geval eigenlijk geen enkele realistische optie. De VS kan altijd een stapje verder zetten dan de EU (escalatiedominantie). En Trump is ook gek genoeg om dat te doen.
Gewoon uitzitten.
Het Amerikaanse grondgebied is qua oppervlakte flink toegenomen. Iets waar Trump de komende eeuwen beroemd om zal zijn.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waar gaat dat hele innemen de facto dan nog op uitkomen? Dat er een Amerikaanse vlag gehesen gaat worden in Nuuk? Want meer valt er eigenljk niet te doen. Ook niet veel landen zullen het erkennen verder.
Du
Ik zie ook wel dat realisme en rechtvaardigheid twee conflicterende waarden zijn. Toch ga ik wel voor het laatste. Als Groenland toch gewapendere hand wordt overgenomen dan is dat niet alleen door Trump maar is dat indirect ook goedgekeurd door de bredere ambtelijke laag. Dan hoeft er wat mij betreft geen Westerse vriendschap meer te bestaan.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Realistsisch zijn. Geen dreigementen uiten die je niet waar kunt maken. Als Trump Groenland inneemt bezwaar aantekenen bij de VN en het over drie jaar weer terugvragen.
Ik zet niet dat we niks moeten doen. We kunnen handelssancties of economische actie ondernemen. Of een culturele of sportboycot. Het sluiten van Amerikaanse basissen in Europa. Maar militair gezien maken we echt geen kans. Dus moeten we er ook niet mee dreigen. Want dan staan we alleen maar voor lul.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:53 schreef Claudia_x het volgende:
Onzin, LXIV. Het laatste wat we ons kunnen permitteren, is steeds maar toegeven. Vandaag is het Groenland; wat is het morgen?
We hebben verschillende manieren om terug te slaan. En die hoeven we niet te romantiseren: we worden er allemaal slechter van. Maar het valt te verkiezen boven een speelbal zijn van MAGA. Wie weet wat er in november gebeurt. Wie weet wie Trump opvolgt. De vriendschap is voorbij, accepteer het en zet de schouders eronder.
Ik ben al een jaar bezig om mijn deel te doen. Misschien wordt mijn werk makkelijker als we eens ophouden om naïef of gelaten te reageren.
Trump hoeft niet eens geweld te gebruiken, hij hoeft enkel 2 carrier groups daar in het water te leggen.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie ook wel dat realisme en rechtvaardigheid twee conflicterende waarden zijn. Toch ga ik wel voor het laatste. Als Groenland toch gewapendere hand wordt overgenomen dan is dat niet alleen door Trump maar is dat indirect ook goedgekeurd door de bredere ambtelijke laag. Dan hoeft er wat mij betreft geen Westerse vriendschap meer te bestaan.
Natuurlijk weet ik dat we een militair treffen verliezen. Gebeurt ook niet. Maar het feit dat je minimaal geweld moet gebruiken zou voldoende barriere moeten zijn voor usa om het niet te doen.
Nee, want dit gaat een opvolgende democratische president gewoon teruggegeven. Praktisch geen enkel land zal deze annexatie ook erkennen. Dus het blijft min of meer letterlijk bij het hijsen van een vlag.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het Amerikaanse grondgebied is qua oppervlakte flink toegenomen. Iets waar Trump de komende eeuwen beroemd om zal zijn.
Je weet heel goed wat ik bedoel.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Trump hoeft niet eens geweld te gebruiken, hij hoeft enkel 2 carrier groups daar in het water te leggen.
Daar is Trump totaal niet gevoelig voor net zoals Putin, het sterkt hem alleen maar.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zet niet dat we niks moeten doen. We kunnen handelssancties of economische actie ondernemen. Of een culturele of sportboycot. Het sluiten van Amerikaanse basissen in Europa. Maar militair gezien maken we echt geen kans. Dus moeten we er ook niet mee dreigen. Want dan staan we alleen maar voor lul.
Ik denk niet dat die vlag lang hangt.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, want dit gaat een opvolgende democratische president gewoon teruggegeven. Praktisch geen enkel land zal deze annexatie ook erkennen. Dus het blijft min of meer letterlijk bij het hijsen van een vlag.
Dat doet Europa toch ook? Ik heb geen enkele Europese leider met militair ingrijpen zien dreigen als Trump iets in Groenland doet. De Europese missie in Groenland is enkel om de drempel voor Trump te verhogen, niet om oorlog met de VS te gaan voeren.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Realistsisch zijn. Geen dreigementen uiten die je niet waar kunt maken. Als Trump Groenland inneemt bezwaar aantekenen bij de VN en het over drie jaar weer terugvragen.
Het liefst zou LXIV zien dat er gebukt zou worden natuurlijk.quote:
Wat denk je dat hele wereld denkt als je het verkoopt voor 120miljard, je kennis, economie en mandaat gebruikt om in vele zaken de VS in te halen en het over 5 jaar via internationaal recht weer terug te kapen?quote:Op zondag 18 januari 2026 21:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
En de hele wereld te laten zien dat heel Europa een hielenlikkende vazal is van de Oranje keizer.
Zonder enig eergevoel, trots of zelfrespect. Likken maar!
We kunne elkaar enorm schaden. Ons bbp kan met double digits kelderen.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het liefst zou LXIV zien dat er gebukt zou worden natuurlijk.
Wat er alleen vergeten wordt is dat wij als EU de VS economisch meer pijn kunnen doen dan andersom. En laat de Trump achterban daar nu net gevoelig voor zijn.
Allemaal gebakken lucht en geleend geld.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:59 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
En dan heeft de VS nog het voordeel van de geografische positie van Groenland en het voordeel dat al die 'spending' geharmoniseerd is tov de versnipperde spending van de EU. En dan heeft de EU ook nog eens een grote oorlog aan zijn Westflank waarop ze moeten letten. Iets waar de VS helemaal geen last van heeft.
Het gaat hier niet alleen om Groenland als fysieke locatie maar ook over het recht op zelfbeschikking van landen, wat de basis vormt van de internationale rechtsorde die we de afgelopen 80 jaar hebben opgebouwd om te trachten de vele eeuwen aan oorlogen achter ons te laten.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:48 schreef littlemindy het volgende:
Hoe anti-Trump ik ook ben, eerlijk gezegd zou ik als EU ook geen oorlog met de USA starten om Groenland. Hell, er woont in dat hele land een stadje ter grootte van Doetinchem. 6 weken geleden wist 70% van NL niet eens dat Groenland bij Denemarken hoorde.
En het is nou niet dat de USA daar binnen gaat vallen om de lokale vrouwen te verkrachten en dood en verderf te zaaien. Ze willen het als strategische positie tegen Rusland. Daar is de EU indirect ook bij gebaat.
En ja, dat had ook gekund door gewoon hun bases daar uit te breiden. Maar we hebben het nu eenmaal te doen met een bully met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Vervelend, maar waar.
Dus: Beste deal eruit halen die er is, en op de achtergrond zorgen elk jaar minder afhankelijk te worden van de USA, zowel militair als economisch. Pas als je daadwerkelijk wat in de melk te brokkelen hebt kun je zelf ook spierballen gaan tonen.
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat we militair niet opgewassen zijn.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het liefst zou LXIV zien dat er gebukt zou worden natuurlijk.
Wat er alleen vergeten wordt is dat wij als EU de VS economisch meer pijn kunnen doen dan andersom. En laat de Trump achterban daar nu net gevoelig voor zijn.
Mindy heeft gewoon gelijk en jij zegt: ja maar het gaat hier om bla bla.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:00 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het gaat hier niet alleen om Groenland als fysieke locatie maar ook over het recht op zelfbeschikking van landen, wat de basis vormt van de internationale rechtsorde die we de afgelopen 80 jaar hebben opgebouwd om te trachten de vele eeuwen aan oorlogen achter ons te laten.
Dat is dezelfde reden dat we Oekraïne zo steunen. Groenland wilt niet bij de VS horen, wilde ze dat wel dan had de EU die moeite hier niet over gedaan. Als we toestaan dat een land zomaar pakt wat het pakken wilt dan kunnen we al die ontwikkelingen de prullenbak in gooien en zitten we binnen no time weer allemaal elkaar te bestoken. Dat opent de deur naar wereldwijde conflicten, daar zit ook niemand op te wachten.
Precies dat, snap werkelijk niet dat iemand dat allemaal wel goed vindt omdat het toch maar een verre ijsklomp is met weinig inwoners.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:00 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het gaat hier niet alleen om Groenland als fysieke locatie maar ook over het recht op zelfbeschikking van landen, wat de basis vormt van de internationale rechtsorde die we de afgelopen 80 jaar hebben opgebouwd om te trachten de vele eeuwen aan oorlogen achter ons te laten.
Dat is dezelfde reden dat we Oekraïne zo steunen. Groenland wilt niet bij de VS horen, wilde ze dat wel dan had de EU die moeite hier niet over gedaan. Als we toestaan dat een land zomaar pakt wat het pakken wilt dan kunnen we al die ontwikkelingen de prullenbak in gooien en zitten we binnen no time weer allemaal elkaar te bestoken. Dat opent de deur naar wereldwijde conflicten, daar zit ook niemand op te wachten.
Nee. En ten nadele van ons allebei. Net zoals WW1 ook alle partijen geschaadt heeft en niemand wat heeft opgeleverd.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We kunne elkaar enorm schaden. Ons bbp kan met double digits kelderen.
Dat wordt niet gezellig.
We staan juist voor lul met onze appeasementpolitiek.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zet niet dat we niks moeten doen. We kunnen handelssancties of economische actie ondernemen. Of een culturele of sportboycot. Het sluiten van Amerikaanse basissen in Europa. Maar militair gezien maken we echt geen kans. Dus moeten we er ook niet mee dreigen. Want dan staan we alleen maar voor lul.
Maar in dit tempo leef je over 3 jaar in een onderdeel van de VS, zonder stemrechten.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik door een steegje loopt en iemand met een pistool bedreigt me en vraagt mijn portomonee dan geef ik die. In plaats van een halfslachtige karate-trap te geven en zowel mijn leven als mijn geld te verliezen.
Zeker als ik weet dat de dief toch niks met mijn portomonee kan en ik hem over drie jaar gewoon terug kan vragen aan zijn opvolger.
Canada beteedt ook belachelijk weinig voor zo’n groot land.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:59 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
En dan heeft de VS nog het voordeel van de geografische positie van Groenland en het voordeel dat al die 'spending' geharmoniseerd is tov de versnipperde spending van de EU. En dan heeft de EU ook nog eens een grote oorlog aan zijn Westflank waarop ze moeten letten. Iets waar de VS helemaal geen last van heeft.
Ik hoop, dat je gelijk hebtquote:Op zondag 18 januari 2026 21:35 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dat waren hooguit geruchten, die geruchten zijn er ook over dat de goudreserve van de VS weg zou zijn wat al jaren een complottheorie is. Als dat waar zou zijn dat een Amerikaanse bank goud van een land weg heeft gedaan is dat geen paniek op de beurs maar een wereldwijde rel.
De goudvoorraad is niet speculatief en is fysiek in het bezit van die landen en kan niet door de bank waar het ligt opgeslagen worden weggegeven aan een ander. Het is het laatste middel van landen als al het andere in elkaar stort, daar heb je niets aan als dat ook alleen maar op papier bestaat.
Ah, in de wateren daaromheen. Ik ben er van overtuigd, dat onze marine de vloer aanveegt met de Amerikaanse.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Geografisch zijn ze ook in het voordeel. En alles wat je op Groenland neerzet heeft vanwege weer en terrein een enorme logistieke instandhouding nodig die we gewoon niet kunnen verzorgen als Trump de wateren eromheen beheerst.
Hoog spel in onderhandelingspositie of door fregatten naar Groenland te varen en militairen te stationairen in hotels in Nuuk?quote:Op zondag 18 januari 2026 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We staan juist voor lul met onze appeasementpolitiek.
Trump heeft een enorm probleem. Een groot deel van zijn bevolking steunt hem niet en de sfeer binnen landsgrenzen wordt almaar grimmiger. Een conflict is rampzalig voor de Amerikaanse economie. En hij is verschrikkelijk overmoedig. Laat Europa maar vooral een hoog spel spelen.
We kunnen niets? we doen al wat.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mindy heeft gewoon gelijk en jij zegt: ja maar het gaat hier om bla bla.
Maar je kunt verder ook niks, dus wat wil je nou zeggen?
Ik zeg helemaal niet dat ik "het allemaal wel goed vind". Niet mij woorden in de mond leggen.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Precies dat, snap werkelijk niet dat iemand dat allemaal wel goed vindt omdat het toch maar een verre ijsklomp is met weinig inwoners.
We moeten de VS in de hoek meppen. We hebben een sterke EU nodig!quote:Op zondag 18 januari 2026 21:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo gemakkelijk is dat echt niet.
En nogmaals: als we Amerika verzwakken dan verzwakken we indirect onszelf ook op middellange termijn. We hebben een sterke VS gewoon nodig.
Calimerocomplex.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:48 schreef littlemindy het volgende:
Hoe anti-Trump ik ook ben, eerlijk gezegd zou ik als EU ook geen oorlog met de USA starten om Groenland. Hell, er woont in dat hele land een stadje ter grootte van Doetinchem. 6 weken geleden wist 70% van NL niet eens dat Groenland bij Denemarken hoorde.
En het is nou niet dat de USA daar binnen gaat vallen om de lokale vrouwen te verkrachten en dood en verderf te zaaien. Ze willen het als strategische positie tegen Rusland. Daar is de EU indirect ook bij gebaat.
En ja, dat had ook gekund door gewoon hun bases daar uit te breiden. Maar we hebben het nu eenmaal te doen met een bully met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Vervelend, maar waar.
Dus: Beste deal eruit halen die er is, en op de achtergrond zorgen elk jaar minder afhankelijk te worden van de USA, zowel militair als economisch. Pas als je daadwerkelijk wat in de melk te brokkelen hebt kun je zelf ook spierballen gaan tonen.
Dat mes snijdt dan aan twee kanten, maar het is de nucleaire optie. Gaat niet gebeuren.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We kunne elkaar enorm schaden. Ons bbp kan met double digits kelderen.
Dat wordt niet gezellig.
Zwaar verouderd.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:59 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Jij bent wel een leeuw, maar de EU landen gezamenlijk een miezerig muisje.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mindy heeft gewoon gelijk en jij zegt: ja maar het gaat hier om bla bla.
Maar je kunt verder ook niks, dus wat wil je nou zeggen?
Niet alleen voor lul.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Trump heeft een enorm probleem. Een groot deel van zijn bevolking steunt hem niet en de sfeer binnen landsgrenzen wordt almaar grimmiger. Een conflict is rampzalig voor de Amerikaanse economie. En hij is verschrikkelijk overmoedig. Laat Europa maar vooral een hoog spel spelen.
Precies. Niks geen importrestricties of andere dingen op zijn niveau. Gewoon waar het pijn doet: alle nationale reserves in Amerikaanse waardepapieren verzilveren.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net nog eens niet.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat mes snijdt dan aan twee kanten, maar het is de nucleaire optie. Gaat niet gebeuren.
Militair kun je geen drol, economisch escaleert het alleen maar.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:07 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
We kunnen niets? we doen al wat.
Als je de internationale rechtsorde zo los laat dan staat China binnen een paar maanden in Taiwan, Rusland zal zodra de NAVO weg is ongetwijfeld ook gaan kutten en dan is WW3 zo goed als een feit.
Ja, want Trump en de VS zijn oppermachtig?quote:Op zondag 18 januari 2026 22:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net nog eens niet.
Ik hoor op x dat er toch gesproken wordt over tegen maatregelen. Je kan in een escalatie terechtkomen.
Beter zoekt de eu contact met de entourage achter Trump ipv voor de camera dit uit te vechten.
Uiteraard is diplomatie altijd vele malen beter dan het laten escaleren met oorlogstuig.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik hoor op x dat er toch gesproken wordt over tegen maatregelen. Je kan in een escalatie terechtkomen.
Beter zoekt de eu contact met de entourage achter Trump ipv voor de camera dit uit te vechten.
Ja.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, want Trump en de VS zijn oppermachtig?
quote:Op zondag 18 januari 2026 22:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Militair kun je geen drol, economisch escaleert het alleen maar.
Verstandigste is een handelsdeal, maar goed dat is aan Denemarken.
Je wil de hulp van China en Rusland inroepen?quote:Op zondag 18 januari 2026 22:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, je onderschat echt de rest van de wereld.
Behalve alle keren dat het wel met oorlogstuig 'opgelost' is. Die trend is er inderdaad niet eentje die we mogen negeren.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uiteraard is diplomatie altijd vele malen beter dan het laten escaleren met oorlogstuig.
Grappige is dat Groenland de key voor de Amerikanen is in radar en vroegtijdige anti raket en dan anti kern verdediging.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat lijkt mij van de regen in de drup.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je wil de hulp van China en Rusland inroepen?
Dan zet de VS ze er toch neer bij hun bestaande basis.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Grappige is dat Groenland de key voor de Amerikanen is in radar en vroegtijdige anti raket en dan anti kern verdediging.
Als een raket in Rusland opstijgt, dan is die al boven de oceaan aan gort geschoten en dan gaat het erom hoeveel je tegelijkertijd van hoeveel locaties je kan afschieten. Zodat er een paar doorkomen.
Groenland is de spil in deze verdediging, die natuurlijk ontzettend goed werkt op die paar Franse kernkoppen.
Dus m.a.w. Frankrijk heeft te weinig kernkoppen om de doctrine in stand te houden.
Dus er worden geen fucks gegeven.
De EU is tot nu toe super vriendelijk geweest. Hun bestaansrecht is ook de vrede bewaren. Omdat de Europeanen duizenden jaren continu oorlog tegen elkaar hebben gevoerd. Als wij kwaad worden, gaan we ook tot het gaatje. Trump doet TACO.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je wil de hulp van China en Rusland inroepen?
Ja, laten we allemaal met atoombommen gaan gooien en kijken wie het overleeft ...quote:Op zondag 18 januari 2026 22:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Grappige is dat Groenland de key voor de Amerikanen is in radar en vroegtijdige anti raket en dan anti kern verdediging.
Als een raket in Rusland opstijgt, dan is die al boven de oceaan aan gort geschoten en dan gaat het erom hoeveel je tegelijkertijd van hoeveel locaties je kan afschieten. Zodat er een paar doorkomen.
Groenland is de spil in deze verdediging, die natuurlijk ontzettend goed werkt op die paar Franse kernkoppen.
Dus m.a.w. Frankrijk heeft te weinig kernkoppen om de doctrine in stand te houden.
Dus er worden geen fucks gegeven.
Dat zou me niet verbazen. Maar hij heeft ook een enorme schuld bij de Russen, want die hebben al zijn gefaalde bedrijven bekostigd. Hij heeft ze dus veel geld laten verliezen en dat moet hij wel terugbetalen.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:32 schreef polderturk het volgende:
Trump wordt gechanteerd door Poetin met plasseks videos. Mogelijk heeft Poetin ook Epstein videos in handen.
Stoer verhaal, snap dan echt niet dat ze over Oekraine inpikken zo lang doen. En zoveel eigen soldaten opofferen.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Voordat je de Groenland kwestie beoordeelt moet je ook deze docu eens zien:
https://pointer.kro-ncrv.(...)poetins-kernvloot-te
Wat dat betreft heeft Trump een punt ipv ellenlange vergaderingen over internationaal recht moet er gas gegeven worden aan de westerse verdediging.
Als Trump daar zijn militaire aanwezigheid wil uitbreiden dan kan dat.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Voordat je de Groenland kwestie beoordeelt moet je ook deze docu eens zien:
https://pointer.kro-ncrv.(...)poetins-kernvloot-te
Wat dat betreft heeft Trump een punt ipv ellenlange vergaderingen over internationaal recht moet er gas gegeven worden aan de westerse verdediging.
Die idioot wil Canada ook hebben.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Weet sowieso niet waarom de US denkt aanspraak te kunnen maken op Groenland, het ligt vooral dicht bij Canada.
[ afbeelding ]
Zo is dat! Poot stijf houden, die gestoorde sociopaat niet zijn zin geven.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als Trump daar zijn militaire aanwezigheid wil uitbreiden dan kan dat.
De VS had daar ooit 17 militaire bases en als ze willen kunnen ze die daar gewoon weer openen.
Over een raketschild valt vast ook wel te praten.
Daar hoef je niet een heel land voor in te nemen.
De VS heeft in andere Europese landen ook basissen of wapens gestationeerd.
Kan allemaal prima.
Poepseks, dacht ik.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:32 schreef polderturk het volgende:
Trump wordt gechanteerd door Poetin met plasseks videos. Mogelijk heeft Poetin ook Epstein videos in handen.
Ja, waar blijft het ultimatum dat hij al zijn militairen terugtrekt uit de EU?quote:Op zondag 18 januari 2026 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als Trump daar zijn militaire aanwezigheid wil uitbreiden dan kan dat.
De VS had daar ooit 17 militaire bases en als ze willen kunnen ze die daar gewoon weer openen.
Over een raketschild valt vast ook wel te praten.
Daar hoef je niet een heel land voor in te nemen.
De VS heeft in andere Europese landen ook basissen of wapens gestationeerd.
Kan allemaal prima.
Dat vind ik dan weer niet nodig, die militairen kunnen er niets aan doen en het ziet er vooralsnog niet naar uit dat dat ook een stelletje onopgeleide ICE dombo's zijn.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, waar blijft het ultimatum dat hij al zijn militairen terugtrekt uit de EU?
Ah, jij hebt graag dat ze ons castreren net voordat Trump tot de aanval overgaat?quote:Op zondag 18 januari 2026 22:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer niet nodig, die militairen kunnen er niets aan doen en het ziet er vooralsnog niet naar uit dat dat ook een stelletje onopgeleide ICE dombo's zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |