abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219870892
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Soms moet je de wijste zijn.
Het is iig niet wijs om op commando te bukken en je broek te laten zakken voor Trump.
  zondag 18 januari 2026 @ 21:49:44 #227
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219870893
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is iig niet wijs om op commando te bukken en je broek te laten zakken voor Trump.
En de hele wereld te laten zien dat heel Europa een hielenlikkende vazal is van de Oranje keizer.

Zonder enig eergevoel, trots of zelfrespect. Likken maar!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219870900
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:48 schreef littlemindy het volgende:

Ze willen het als strategische positie tegen Rusland.
En dat kan gewoon al, zonder het in te nemen (zoals je zelf ook al opmerkt).
pi_219870901
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
En de hele wereld te laten zien dat heel Europa een hielenlikkende vazal is van de Oranje keizer. Zonder enig eergevoel, trots of zelfrespect. Likken maar!
Waarvan je nu al weet dat ie daar geen respect voor heeft.
  zondag 18 januari 2026 @ 21:51:00 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219870902
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Rusland heeft toch heel wat marineschepen terug moeten trekken uit de Zwarte Zee rondom de kust van Oekraïne. Die schepen zijn gebouwd op gevechten met andere schepen. Goedkope kamikaze zeedrones waren in de 70's en 80's nog niet zo'n ding.
[..]
Je kunt de Russische Zwarte Zeemarine niet vergelijken met de Amerikaanse marine.
quote:
Ik denk niet dat we oorlog gaan voeren, dat is een hele stap.
Maar we kunnen het ook niet zomaar laten gebeuren, dan is het einde zoek.
Trump is een "Rupsje Nooitgenoeg" en je weet vast wel hoe dat boekje gaat. Alleen dan met een dikke bejaarde oranje vlinder aan het eind.
Nee, we zullen zeker wat moeten doen. Maar militair hebben we in dit geval eigenlijk geen enkele realistische optie. De VS kan altijd een stapje verder zetten dan de EU (escalatiedominantie). En Trump is ook gek genoeg om dat te doen.

Gewoon uitzitten.
The End Times are wild
  zondag 18 januari 2026 @ 21:51:18 #231
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219870903
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waarvan je nu al weet dat ie daar geen respect voor heeft.
En het alleen maar meer misbruik aanmoedigt. Je kunt je niet straffeloos als de willoze slaaf opstellen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219870906
De EU moet Groenland absoluut niet afstaan.

Ee zit waarschijnlijk honderden miljarden vaten olie in de Arctische gebieden en dat willen de Amerikaanse olieboeren al te graag gaan uitbaten. Daar moeten wij tegen zijn. We moeten de electrificering verder doorzetten.
  zondag 18 januari 2026 @ 21:51:59 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219870907
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En dat kan gewoon al, zonder het in te nemen (zoals je zelf ook al opmerkt).
Maar waar gaat dat hele innemen de facto dan nog op uitkomen? Dat er een Amerikaanse vlag gehesen gaat worden in Nuuk? Want meer valt er eigenljk niet te doen. Ook niet veel landen zullen het erkennen verder.

Du
The End Times are wild
pi_219870911
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Soms moet je de wijste zijn.
Door je als een laffe hond te gedragen?

De EU moet niet zomaar over zich heen laten lopen.
De VS heeft de EU hard nodig als machtsblok.
Daar kunnen we gebruik van maken.
Trump heeft niet voor niets nog geen aanstalten gemaakt om Groenland met militair geweld in te nemen. Hij reageert niet voor niets als een tweede Poetin op de handvol militairen die dit weekend naar Groenland gingen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219870917
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar waar gaat dat hele innemen de facto dan nog op uitkomen? Dat er een Amerikaanse vlag gehesen gaat worden in Nuuk? Want meer valt er eigenljk niet te doen. Ook niet veel landen zullen het erkennen verder.

Du
Ik gun die kwal zelfs niet een vlag op Groenland!
pi_219870918
quote:

[..]
Je kunt de Russische Zwarte Zeemarine niet vergelijken met de Amerikaanse marine.
[..]
Je denkt dat een Amerikaans schip dat geraakt wordt door een aantal zeedrones magisch blijft drijven?

quote:
Nee, we zullen zeker wat moeten doen. Maar militair hebben we in dit geval eigenlijk geen enkele realistische optie. De VS kan altijd een stapje verder zetten dan de EU (escalatiedominantie). En Trump is ook gek genoeg om dat te doen.

Gewoon uitzitten.
Sowieso invoertarieven, sancties en obligaties dumpen.

Als de Amerikaanse techmiljardairs het in hun portemonnee voelen, is het met Trump zelf snel gedaan.
pi_219870921
Onzin, LXIV. Het laatste wat we ons kunnen permitteren, is steeds maar toegeven. Vandaag is het Groenland; wat is het morgen?

We hebben verschillende manieren om terug te slaan. En die hoeven we niet te romantiseren: we worden er allemaal slechter van. Maar het valt te verkiezen boven een speelbal zijn van MAGA. Wie weet wat er in november gebeurt. Wie weet wie Trump opvolgt. De vriendschap is voorbij, accepteer het en zet de schouders eronder.

Ik ben al een jaar bezig om mijn deel te doen. Misschien wordt mijn werk makkelijker als we eens ophouden om naïef of gelaten te reageren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_219870924
quote:

[..]

Du
Het Amerikaanse grondgebied is qua oppervlakte flink toegenomen. Iets waar Trump de komende eeuwen beroemd om zal zijn.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 18 januari 2026 @ 21:54:56 #239
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219870935
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:47 schreef LXIV het volgende:

[..]
Realistsisch zijn. Geen dreigementen uiten die je niet waar kunt maken. Als Trump Groenland inneemt bezwaar aantekenen bij de VN en het over drie jaar weer terugvragen.
Ik zie ook wel dat realisme en rechtvaardigheid twee conflicterende waarden zijn. Toch ga ik wel voor het laatste. Als Groenland toch gewapendere hand wordt overgenomen dan is dat niet alleen door Trump maar is dat indirect ook goedgekeurd door de bredere ambtelijke laag. Dan hoeft er wat mij betreft geen Westerse vriendschap meer te bestaan.
Natuurlijk weet ik dat we een militair treffen verliezen. Gebeurt ook niet. Maar het feit dat je minimaal geweld moet gebruiken zou voldoende barriere moeten zijn voor usa om het niet te doen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zondag 18 januari 2026 @ 21:55:35 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219870940
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:53 schreef Claudia_x het volgende:
Onzin, LXIV. Het laatste wat we ons kunnen permitteren, is steeds maar toegeven. Vandaag is het Groenland; wat is het morgen?

We hebben verschillende manieren om terug te slaan. En die hoeven we niet te romantiseren: we worden er allemaal slechter van. Maar het valt te verkiezen boven een speelbal zijn van MAGA. Wie weet wat er in november gebeurt. Wie weet wie Trump opvolgt. De vriendschap is voorbij, accepteer het en zet de schouders eronder.

Ik ben al een jaar bezig om mijn deel te doen. Misschien wordt mijn werk makkelijker als we eens ophouden om naïef of gelaten te reageren.
Ik zet niet dat we niks moeten doen. We kunnen handelssancties of economische actie ondernemen. Of een culturele of sportboycot. Het sluiten van Amerikaanse basissen in Europa. Maar militair gezien maken we echt geen kans. Dus moeten we er ook niet mee dreigen. Want dan staan we alleen maar voor lul.
The End Times are wild
  zondag 18 januari 2026 @ 21:56:15 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219870944
quote:
7s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik zie ook wel dat realisme en rechtvaardigheid twee conflicterende waarden zijn. Toch ga ik wel voor het laatste. Als Groenland toch gewapendere hand wordt overgenomen dan is dat niet alleen door Trump maar is dat indirect ook goedgekeurd door de bredere ambtelijke laag. Dan hoeft er wat mij betreft geen Westerse vriendschap meer te bestaan.
Natuurlijk weet ik dat we een militair treffen verliezen. Gebeurt ook niet. Maar het feit dat je minimaal geweld moet gebruiken zou voldoende barriere moeten zijn voor usa om het niet te doen.
Trump hoeft niet eens geweld te gebruiken, hij hoeft enkel 2 carrier groups daar in het water te leggen.
The End Times are wild
  zondag 18 januari 2026 @ 21:57:00 #242
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219870950
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het Amerikaanse grondgebied is qua oppervlakte flink toegenomen. Iets waar Trump de komende eeuwen beroemd om zal zijn.
Nee, want dit gaat een opvolgende democratische president gewoon teruggegeven. Praktisch geen enkel land zal deze annexatie ook erkennen. Dus het blijft min of meer letterlijk bij het hijsen van een vlag.
The End Times are wild
  zondag 18 januari 2026 @ 21:57:22 #243
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219870953
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
Trump hoeft niet eens geweld te gebruiken, hij hoeft enkel 2 carrier groups daar in het water te leggen.
Je weet heel goed wat ik bedoel.
Als ze daadwerkelijk hun vlag daar hangen aan de overheidsgebouwen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219870955
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik zet niet dat we niks moeten doen. We kunnen handelssancties of economische actie ondernemen. Of een culturele of sportboycot. Het sluiten van Amerikaanse basissen in Europa. Maar militair gezien maken we echt geen kans. Dus moeten we er ook niet mee dreigen. Want dan staan we alleen maar voor lul.
Daar is Trump totaal niet gevoelig voor net zoals Putin, het sterkt hem alleen maar.
pi_219870957
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, want dit gaat een opvolgende democratische president gewoon teruggegeven. Praktisch geen enkel land zal deze annexatie ook erkennen. Dus het blijft min of meer letterlijk bij het hijsen van een vlag.
Ik denk niet dat die vlag lang hangt.
pi_219870963
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:47 schreef LXIV het volgende:

[..]
Realistsisch zijn. Geen dreigementen uiten die je niet waar kunt maken. Als Trump Groenland inneemt bezwaar aantekenen bij de VN en het over drie jaar weer terugvragen.
Dat doet Europa toch ook? Ik heb geen enkele Europese leider met militair ingrijpen zien dreigen als Trump iets in Groenland doet. De Europese missie in Groenland is enkel om de drempel voor Trump te verhogen, niet om oorlog met de VS te gaan voeren.

Europa is prima in staat om politieke en economische consequenties te verbinden aan een Amerikaanse inname van Groenland. Heel Europa weet dat we militair geen partij zijn tegen de VS. We gaan niet met de Amerikanen vechten.
pi_219870964
Ik acht een impeachment niet onwaarschijnlijk vanwege onaanvaardbaar misbruik van de presidentiële macht en het vormen van een gevaar voor de nationale veiligheid en de economie van de VS als Trump op deze weg blijft doorgaan.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219870979
quote:
7s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat moet je dan?
Het liefst zou LXIV zien dat er gebukt zou worden natuurlijk.

Wat er alleen vergeten wordt is dat wij als EU de VS economisch meer pijn kunnen doen dan andersom. En laat de Trump achterban daar nu net gevoelig voor zijn.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_219870980
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 21:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
En de hele wereld te laten zien dat heel Europa een hielenlikkende vazal is van de Oranje keizer.

Zonder enig eergevoel, trots of zelfrespect. Likken maar!
Wat denk je dat hele wereld denkt als je het verkoopt voor 120miljard, je kennis, economie en mandaat gebruikt om in vele zaken de VS in te halen en het over 5 jaar via internationaal recht weer terug te kapen?
Vakman pur sang
  zondag 18 januari 2026 @ 21:59:37 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219870988

En dan heeft de VS nog het voordeel van de geografische positie van Groenland en het voordeel dat al die 'spending' geharmoniseerd is tov de versnipperde spending van de EU. En dan heeft de EU ook nog eens een grote oorlog aan zijn Westflank waarop ze moeten letten. Iets waar de VS helemaal geen last van heeft.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')