We kunne elkaar enorm schaden. Ons bbp kan met double digits kelderen.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het liefst zou LXIV zien dat er gebukt zou worden natuurlijk.
Wat er alleen vergeten wordt is dat wij als EU de VS economisch meer pijn kunnen doen dan andersom. En laat de Trump achterban daar nu net gevoelig voor zijn.
Allemaal gebakken lucht en geleend geld.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:59 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
En dan heeft de VS nog het voordeel van de geografische positie van Groenland en het voordeel dat al die 'spending' geharmoniseerd is tov de versnipperde spending van de EU. En dan heeft de EU ook nog eens een grote oorlog aan zijn Westflank waarop ze moeten letten. Iets waar de VS helemaal geen last van heeft.
Het gaat hier niet alleen om Groenland als fysieke locatie maar ook over het recht op zelfbeschikking van landen, wat de basis vormt van de internationale rechtsorde die we de afgelopen 80 jaar hebben opgebouwd om te trachten de vele eeuwen aan oorlogen achter ons te laten.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:48 schreef littlemindy het volgende:
Hoe anti-Trump ik ook ben, eerlijk gezegd zou ik als EU ook geen oorlog met de USA starten om Groenland. Hell, er woont in dat hele land een stadje ter grootte van Doetinchem. 6 weken geleden wist 70% van NL niet eens dat Groenland bij Denemarken hoorde.
En het is nou niet dat de USA daar binnen gaat vallen om de lokale vrouwen te verkrachten en dood en verderf te zaaien. Ze willen het als strategische positie tegen Rusland. Daar is de EU indirect ook bij gebaat.
En ja, dat had ook gekund door gewoon hun bases daar uit te breiden. Maar we hebben het nu eenmaal te doen met een bully met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Vervelend, maar waar.
Dus: Beste deal eruit halen die er is, en op de achtergrond zorgen elk jaar minder afhankelijk te worden van de USA, zowel militair als economisch. Pas als je daadwerkelijk wat in de melk te brokkelen hebt kun je zelf ook spierballen gaan tonen.
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat we militair niet opgewassen zijn.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het liefst zou LXIV zien dat er gebukt zou worden natuurlijk.
Wat er alleen vergeten wordt is dat wij als EU de VS economisch meer pijn kunnen doen dan andersom. En laat de Trump achterban daar nu net gevoelig voor zijn.
Mindy heeft gewoon gelijk en jij zegt: ja maar het gaat hier om bla bla.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:00 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het gaat hier niet alleen om Groenland als fysieke locatie maar ook over het recht op zelfbeschikking van landen, wat de basis vormt van de internationale rechtsorde die we de afgelopen 80 jaar hebben opgebouwd om te trachten de vele eeuwen aan oorlogen achter ons te laten.
Dat is dezelfde reden dat we Oekraïne zo steunen. Groenland wilt niet bij de VS horen, wilde ze dat wel dan had de EU die moeite hier niet over gedaan. Als we toestaan dat een land zomaar pakt wat het pakken wilt dan kunnen we al die ontwikkelingen de prullenbak in gooien en zitten we binnen no time weer allemaal elkaar te bestoken. Dat opent de deur naar wereldwijde conflicten, daar zit ook niemand op te wachten.
Precies dat, snap werkelijk niet dat iemand dat allemaal wel goed vindt omdat het toch maar een verre ijsklomp is met weinig inwoners.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:00 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het gaat hier niet alleen om Groenland als fysieke locatie maar ook over het recht op zelfbeschikking van landen, wat de basis vormt van de internationale rechtsorde die we de afgelopen 80 jaar hebben opgebouwd om te trachten de vele eeuwen aan oorlogen achter ons te laten.
Dat is dezelfde reden dat we Oekraïne zo steunen. Groenland wilt niet bij de VS horen, wilde ze dat wel dan had de EU die moeite hier niet over gedaan. Als we toestaan dat een land zomaar pakt wat het pakken wilt dan kunnen we al die ontwikkelingen de prullenbak in gooien en zitten we binnen no time weer allemaal elkaar te bestoken. Dat opent de deur naar wereldwijde conflicten, daar zit ook niemand op te wachten.
Nee. En ten nadele van ons allebei. Net zoals WW1 ook alle partijen geschaadt heeft en niemand wat heeft opgeleverd.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We kunne elkaar enorm schaden. Ons bbp kan met double digits kelderen.
Dat wordt niet gezellig.
We staan juist voor lul met onze appeasementpolitiek.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zet niet dat we niks moeten doen. We kunnen handelssancties of economische actie ondernemen. Of een culturele of sportboycot. Het sluiten van Amerikaanse basissen in Europa. Maar militair gezien maken we echt geen kans. Dus moeten we er ook niet mee dreigen. Want dan staan we alleen maar voor lul.
Maar in dit tempo leef je over 3 jaar in een onderdeel van de VS, zonder stemrechten.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik door een steegje loopt en iemand met een pistool bedreigt me en vraagt mijn portomonee dan geef ik die. In plaats van een halfslachtige karate-trap te geven en zowel mijn leven als mijn geld te verliezen.
Zeker als ik weet dat de dief toch niks met mijn portomonee kan en ik hem over drie jaar gewoon terug kan vragen aan zijn opvolger.
Canada beteedt ook belachelijk weinig voor zo’n groot land.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:59 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
En dan heeft de VS nog het voordeel van de geografische positie van Groenland en het voordeel dat al die 'spending' geharmoniseerd is tov de versnipperde spending van de EU. En dan heeft de EU ook nog eens een grote oorlog aan zijn Westflank waarop ze moeten letten. Iets waar de VS helemaal geen last van heeft.
Ik hoop, dat je gelijk hebtquote:Op zondag 18 januari 2026 21:35 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dat waren hooguit geruchten, die geruchten zijn er ook over dat de goudreserve van de VS weg zou zijn wat al jaren een complottheorie is. Als dat waar zou zijn dat een Amerikaanse bank goud van een land weg heeft gedaan is dat geen paniek op de beurs maar een wereldwijde rel.
De goudvoorraad is niet speculatief en is fysiek in het bezit van die landen en kan niet door de bank waar het ligt opgeslagen worden weggegeven aan een ander. Het is het laatste middel van landen als al het andere in elkaar stort, daar heb je niets aan als dat ook alleen maar op papier bestaat.
Ah, in de wateren daaromheen. Ik ben er van overtuigd, dat onze marine de vloer aanveegt met de Amerikaanse.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, we kunnen het echt niet verdedigen. Een strijd om Groenland wordt niet op het land daar gevochten, maar in de wateren eromheen. En Amerika is echt oppermachtig daar.
Geografisch zijn ze ook in het voordeel. En alles wat je op Groenland neerzet heeft vanwege weer en terrein een enorme logistieke instandhouding nodig die we gewoon niet kunnen verzorgen als Trump de wateren eromheen beheerst.
Het is gewoon onverdedigbaar militair gezien. Dus moet je andere oplossingen zoeken.
Hoog spel in onderhandelingspositie of door fregatten naar Groenland te varen en militairen te stationairen in hotels in Nuuk?quote:Op zondag 18 januari 2026 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We staan juist voor lul met onze appeasementpolitiek.
Trump heeft een enorm probleem. Een groot deel van zijn bevolking steunt hem niet en de sfeer binnen landsgrenzen wordt almaar grimmiger. Een conflict is rampzalig voor de Amerikaanse economie. En hij is verschrikkelijk overmoedig. Laat Europa maar vooral een hoog spel spelen.
We kunnen niets? we doen al wat.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mindy heeft gewoon gelijk en jij zegt: ja maar het gaat hier om bla bla.
Maar je kunt verder ook niks, dus wat wil je nou zeggen?
Ik zeg helemaal niet dat ik "het allemaal wel goed vind". Niet mij woorden in de mond leggen.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Precies dat, snap werkelijk niet dat iemand dat allemaal wel goed vindt omdat het toch maar een verre ijsklomp is met weinig inwoners.
We moeten de VS in de hoek meppen. We hebben een sterke EU nodig!quote:Op zondag 18 januari 2026 21:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo gemakkelijk is dat echt niet.
En nogmaals: als we Amerika verzwakken dan verzwakken we indirect onszelf ook op middellange termijn. We hebben een sterke VS gewoon nodig.
Laat Trump zijn vlaggetje daar drie jaar hijsen. Merken we verder niks van hier. En dan gewoon weer terug bij ons.
Dat is slimmer en realistischer dan een oorlog gaan voeren om feitelijk niks, waarmee het Westen zichzelf om zeep helpt.
Calimerocomplex.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:48 schreef littlemindy het volgende:
Hoe anti-Trump ik ook ben, eerlijk gezegd zou ik als EU ook geen oorlog met de USA starten om Groenland. Hell, er woont in dat hele land een stadje ter grootte van Doetinchem. 6 weken geleden wist 70% van NL niet eens dat Groenland bij Denemarken hoorde.
En het is nou niet dat de USA daar binnen gaat vallen om de lokale vrouwen te verkrachten en dood en verderf te zaaien. Ze willen het als strategische positie tegen Rusland. Daar is de EU indirect ook bij gebaat.
En ja, dat had ook gekund door gewoon hun bases daar uit te breiden. Maar we hebben het nu eenmaal te doen met een bully met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Vervelend, maar waar.
Dus: Beste deal eruit halen die er is, en op de achtergrond zorgen elk jaar minder afhankelijk te worden van de USA, zowel militair als economisch. Pas als je daadwerkelijk wat in de melk te brokkelen hebt kun je zelf ook spierballen gaan tonen.
Dat mes snijdt dan aan twee kanten, maar het is de nucleaire optie. Gaat niet gebeuren.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We kunne elkaar enorm schaden. Ons bbp kan met double digits kelderen.
Dat wordt niet gezellig.
Zwaar verouderd.quote:Op zondag 18 januari 2026 21:59 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Jij bent wel een leeuw, maar de EU landen gezamenlijk een miezerig muisje.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mindy heeft gewoon gelijk en jij zegt: ja maar het gaat hier om bla bla.
Maar je kunt verder ook niks, dus wat wil je nou zeggen?
Niet alleen voor lul.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Trump heeft een enorm probleem. Een groot deel van zijn bevolking steunt hem niet en de sfeer binnen landsgrenzen wordt almaar grimmiger. Een conflict is rampzalig voor de Amerikaanse economie. En hij is verschrikkelijk overmoedig. Laat Europa maar vooral een hoog spel spelen.
Precies. Niks geen importrestricties of andere dingen op zijn niveau. Gewoon waar het pijn doet: alle nationale reserves in Amerikaanse waardepapieren verzilveren.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net nog eens niet.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat mes snijdt dan aan twee kanten, maar het is de nucleaire optie. Gaat niet gebeuren.
Militair kun je geen drol, economisch escaleert het alleen maar.quote:Op zondag 18 januari 2026 22:07 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
We kunnen niets? we doen al wat.
Als je de internationale rechtsorde zo los laat dan staat China binnen een paar maanden in Taiwan, Rusland zal zodra de NAVO weg is ongetwijfeld ook gaan kutten en dan is WW3 zo goed als een feit.
Ja, want Trump en de VS zijn oppermachtig?quote:Op zondag 18 januari 2026 22:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net nog eens niet.
Ik hoor op x dat er toch gesproken wordt over tegen maatregelen. Je kan in een escalatie terechtkomen.
Beter zoekt de eu contact met de entourage achter Trump ipv voor de camera dit uit te vechten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |