Plus een paar biljoen voor Denemarken als eigenaar van de grondstoffen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:08 schreef Usert het volgende:
[..]
Oude post van maart. Ik las nu dat ze overwegen 10 - 100k per inwoner. Achten we het inmiddels realistisch?
Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. De tijd dat staten grote stukken land verkochten aan andere staten is toch echt voorbij.We weten allemaal dat de Russen gewoon spijt hebben van de verkoop van Alaska aan de Verenigde Staten.quote:
Voor GPS hebben we toch al lang een alternatief?quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Amerikaanse wapens, Amerikaanse software (Windows + shit, Azure), Amerikaanse hardware (Nvidia), Amerikaanse GPS. Er moet een hoop gebeuren.
Of bv Oraclequote:Op donderdag 8 januari 2026 11:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Amerikaanse wapens, Amerikaanse software (Windows + shit, Azure), Amerikaanse hardware (Nvidia), Amerikaanse GPS. Er moet een hoop gebeuren.
Bekijk deze YouTube-videoquote:140.169 weergaven 9 jan 2026
President Trump on Friday said the US will acquire Greenland "whether they like it or not" -- because "if we don't do it, China or Russia will."
Asked why he wants the US to own Greenland rather than merely expanding the current American military presence there, Trump said, "
When we own it, we defend it."
Dat we een alternatief hebben betekent niet dat dat ook morgen geïmplementeerd is als Amerika echt kut gaat doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 08:55 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Voor GPS hebben we toch al lang een alternatief?
Galileo is al actief en accuraat.
De satellieten hangen al in de ruimte en functioneren al, het centrum om het te regelen is er al en al jouw navigatiesystemen in je telefoon enz gebruiken het al bij navigatie en positiebepaling tot op circa 20 cm.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 06:44 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat we een alternatief hebben betekent niet dat dat ook morgen geïmplementeerd is als Amerika echt kut gaat doen.
Al 10 jaar en inmiddels ook al nauwkeuriger dan GPSquote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:40 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De satellieten hangen al in de ruimte en functioneren al, het centrum om het te regelen is er al en al jouw navigatiesystemen in je telefoon enz gebruiken het al bij navigatie en positiebepaling tot op circa 20 cm.
Hoeveel implementatie wil je hebben?
Dat is allemaal waar maar vanwege integratie met de NAVO wordt er nog steeds ook met Amerikaanse GPS gewerkt. Het lijkt er meer op dat je gelijk wil hebben op dit punt dan dat je nadenkt over wat het allemaal betekent.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:40 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De satellieten hangen al in de ruimte en functioneren al, het centrum om het te regelen is er al en al jouw navigatiesystemen in je telefoon enz gebruiken het al bij navigatie en positiebepaling tot op circa 20 cm.
Hoeveel implementatie wil je hebben?
En een groot deel van die fentanyl zooi komt uit China, ik vermoed dat dit gewoon bewust Chinees beleid is om Amerika zwakker te maken.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:38 schreef DrDentz het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Kunnen ze zich niet beter druk maken om wat interne zaken in de VS? Volgens mij gaat het daar in veel steden niet echt lekker
Slimme jongens die Chinezen. Kunnen wij een voorbeeld aan nemenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:03 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En een groot deel van die fentanyl zooi komt uit China, ik vermoed dat dit gewoon bewust Chinees beleid is om Amerika zwakker te maken.
We moeten de Chinezen verbannen uit Europa.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Slimme jongens die Chinezen. Kunnen wij een voorbeeld aan nemen
Als dat zo is, dan geef ik de Chinezen geen ongelijk. Tweehonderd jaar geleden deden de Britten hetzelfde met China.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:03 schreef FlippingCoin het volgende:
En een groot deel van die fentanyl zooi komt uit China, ik vermoed dat dit gewoon bewust Chinees beleid is om Amerika zwakker te maken.
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan geef ik de Chinezen geen ongelijk. Tweehonderd jaar geleden deden de Britten hetzelfde met China.
ja hallo, wie gaat onze snackbars dan runnen?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:13 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
We moeten de Chinezen verbannen uit Europa.
Prima, maar we moeten alle Chinezen buiten de deur houden en Amerikanen ook.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan geef ik de Chinezen geen ongelijk. Tweehonderd jaar geleden deden de Britten hetzelfde met China.
Moeten mensen maar meer neuken een tijdje dan komt dat wel goed.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:33 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
ja hallo, wie gaat onze snackbars dan runnen?
quote:’VS moeten bases op Groenland openen’
Lezer Carl van Meeteren maakt zich zorgen over Groenland.
Voor de zoveelste keer heeft de Amerikaanse president Donald Trump gezegd dat hij Groenland, onderdeel van het Deense koninkrijk en lid van de NAVO, nodig heeft.
Vanuit het Witte Huis kwam onlangs zelfs de boodschap dat de VS militair ingrijpen niet uitsluiten om Groenland in te lijven.
Het argument van Trump om Groenland als deel van de VS te willen hebben, is dat hij zich wil wapenen tegen Rusland en China in dit gebied. Alleen Amerika kan Groenland beschermen aldus Trump
Op het eerste gezicht is dit een redelijk argument. Maar de onzin het het argument wordt meteen duidelijk als je nagaat dat de VS zo'n 31 bases hadden op Groenland. Slechts één basis hebben ze nu over en ze hebben er 30 gesloten.
EU-kopstukken spreken zich eindelijk uit over Groenland, maar noemen VS niet: 'Wereldorde wordt aangevallen'
De Deense premier Mette Frederiksen, Antonio Costa en Ursula von der Leyen in december 2025.
Verder heeft Groenland er geen enkel moeite mee als de VS nieuwe of oude basis willen (her)openen. Annexatie van het grote eiland is daarom totaal onnodig.
Tenzij het niet om de nationale veiligheid van de VS gaat, maar de enorme bodemschatten en olievoorraden waarover Groenland beschikt.
.
Groenland is maar 1/5 zo groot als Europa.quote:Op zondag 11 januari 2026 00:45 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)tml?dicbo=v2-xmZ0IwB
Groenland is net zo groot als half europa
[..]
Dat Trump Groenland wil inlijven is wel een bewijs van het strakke West - Oost onderscheid dat hij wil maken.quote:Op zondag 11 januari 2026 11:47 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Groenland is maar 1/5 zo groot als Europa.
Europa: 10.186.000 km²
Groenland: 2.166.086 km²
Maar goed, iedereen weet dat hij het niet wil voor militaire doeleinde.
Ja, en?quote:Op maandag 12 januari 2026 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
Dat Trump Groenland wil inlijven is wel een bewijs van het strakke West - Oost onderscheid dat hij wil maken.
Europa is in zijn perceptie een verzameling losse landjes die bij het Oostelijk halfrond hoort en Groenland hoort bij het Westelijk halfrond
Dus de VS vertrekt van Hawaï?quote:Op maandag 12 januari 2026 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat Trump Groenland wil inlijven is wel een bewijs van het strakke West - Oost onderscheid dat hij wil maken.
Europa is in zijn perceptie een verzameling losse landjes die bij het Oostelijk halfrond hoort en Groenland hoort bij het Westelijk halfrond
Dat europa absoluut niet in het aandachtsveld van Trump valt, wel in dat van Putinquote:
nee , denk het niet, hij zal ook geen aandacht voor Bonaire hebbenquote:Op maandag 12 januari 2026 22:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus de VS vertrekt van Hawaï?
Groenland ziet groot uit op de kaart, maar het is vertekend. Daarom moet Trump het hebben.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Is het nog een vraag waarvoor ze zouden kiezen dan?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:44 schreef DrDentz het volgende:
Ik zou zeggen: houd een referendum onder de bevolking van Groenland. Willen jullie bij Trump of bij Denemarken of iets anders? Zeg het maar jongens. Zijn er 50.000 ofzo, dat heb je zo rond.
Zoiets is er onlangs nog geweest. Een overgrote meerderheid wil onafhankelijkheid en aansluiting bij de EU.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:44 schreef DrDentz het volgende:
Ik zou zeggen: houd een referendum onder de bevolking van Groenland. Willen jullie bij Trump of bij Denemarken of iets anders? Zeg het maar jongens. Zijn er 50.000 ofzo, dat heb je zo rond.
Groenland is ongeveer vier keer zo groot als Frankrijkquote:Op dinsdag 13 januari 2026 06:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Groenland ziet groot uit op de kaart, maar het is vertekend. Daarom moet Trump het hebben.
“Why is ownership important here?” asked NYT national security correspondent David E. Sanger.
“Because that’s what I feel is psychologically needed for success,”
“Physiologically important to you or the United States?”
“Psychologically important for me,” -Trump
Wat als de VS eigenlijk gewoon failliet is (voor zover dat kan voor een land) en op dit moment krampachtig bezig is te zorgen voor meer inkomsten? Toegeven dat de tariffs toch geen succes was zorgt voor een hoop gezichtsverlies, dus ja, je moet toch wat.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:25 schreef Perrin het volgende:
Sommige lui beweren dat de huidige Amerikaanse houding tegenover Groenland vooral voortkomt uit nationale veiligheidsbelangen. Of de grootte op een Mercatorkaart![]()
![]()
Ik denk dat dit niet juist is.
De Verenigde Staten hebben tegenwoordig een minimale militaire aanwezigheid op Groenland als je het vergelijkt met de Koude Oorlog en reeds bestaande rechten en veiligheidsarrangementen zouden het mogelijk maken die aanwezigheid snel en significant uit te breiden als dat écht nodig was. Bovendien zou extra medewerking van Denemarken in zo'n scenario eenvoudig te verkrijgen zijn.
Het gaat hier niet in de eerste plaats om Amerikaanse nationale veiligheid, noch om Rusland of China.
Groenland hoort bij Trump's bredere neiging tot territoriale uitbreiding en zijn visie op 'hemisferische dominantie'.
Net zoals de operatie in Venezuela naar mijn oordeel niet primair draaide om 'narco-terrorisme' of zelfs regime change, maar om het veiligstellen van olie, economische belangen en het afdwingen van politieke onderdanigheid in Amerika's 'achtertuin', zo gaat het ook bij Groenland om status, grondgebied en grondstoffen.
Groenland heeft enorme natuurlijke hulpbronnen, van mineraalrijke bodemschatten tot visserij en potentiële energie-reserves, plus het heeft een strategische ligging voor het domineren van toekomstige arctische handelsroutes.
Het veroveren ervan past binnen Trump's wereldbeeld waarin Amerikaanse economische en militaire macht de ultieme norm is. Trump voert wat betreft Groenland geen defensieve geopolitiek, maar een vorm van geopolitiek die gericht is op het uitbreiden van invloed en controle.
Grondstoffen, handelsroutes en 'hemisferische dominantie'.
Daar geeft Trump geen Fok om. Maar als het echt alleen om strategisch gaat, dan kan ie ze helpen, maar meer fan dat niet. Ik zie hem echt nog de boel met geweld of intimidatie overnemen, echte communist dat Trump is.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:44 schreef DrDentz het volgende:
Andere presidenten gingen Canada en Groenland niet bedrijgen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wanneer was de VS vriend?
Handelspartner, Geallieerde NAVO partner, ja, maar vriend?
Europa werd al decennialang door de ene na de andere US regering gevraagd eigen defensie op orde te brengen. Werd ja gezegd, maar nee gedaan. De VS luisterde Europese regeringsleiders en bedrijven af om daar politiek en economisch voordeel uit te halen (Boeing vs Airbus in het Echelon schandaal)
Europa werd in de jaren 50 tot een Amerikaans protectoraat. De enige in Europa die daar echt wat van vonden waren de Fransen onder De Gaulle.
Joschka Fischer (voormalig minister BuZa in D) beschreef 25 jaar geleden al hoe de Amerikaanse druk op Europese regeringsleiders als zeer direct, persoonlijk en vaak telefonisch uitgeoefend, waarbij Washington bilateraal te werk gaat en individuele hoofdsteden tegen elkaar uitspeelt om steun voor zijn koers te krijgen. In zijn analyses legt hij uit dat de VS daarbij niet zozeer de EU als geheel benaderen, maar vooral nationale regeringschefs onder vier ogen onder druk zetten, vaak keihard en zonder handschoenen, zodat zij zich later in Brussel „gedwongen” kunnen beroepen op bondgenootschappelijke verplichtingen. Fischer typeert dit als een bewuste tactiek om Europese verdeeldheid te vergroten en de collectieve onderhandelingsmacht van de EU te ondermijnen.
Trump doet dit nu harder en openlijker, maar heb niet de illusie dat er echt veel veranderd is.
Yup, het is ook voorsorteren op de wereld na de dollar. Ze klampen zich vast aan hun grootste 'asset', hun militaire macht.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:03 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Wat als de VS eigenlijk gewoon failliet is (voor zover dat kan voor een land) en op dit moment krampachtig bezig is te zorgen voor meer inkomsten? Toegeven dat de tariffs toch geen succes was zorgt voor een hoop gezichtsverlies, dus ja, je moet toch wat.
Mercatorprojectieëd.quote:Op zondag 11 januari 2026 11:47 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Groenland is maar 1/5 zo groot als Europa.
Europa: 10.186.000 km²
Groenland: 2.166.086 km²
Maar goed, iedereen weet dat hij het niet wil voor militaire doeleinde.
Nee, die legden veel druk op bv Nederland over Papua Nieuw Guineaquote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:09 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Andere presidenten gingen Canada en Groenland niet bedrijgen.
Wel nee joh, Trump hielenlikkers presenteren al een jaar bills waarmee ze denken een wit voetje te kunnen halen. Onder andere om hem op het geld te zetten, aan Rushmore toe te voegen etc.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 12:19 schreef Perrin het volgende:
De VS beweegt snel, Europa lijkt verstijfd.
[ x ]
De Verenigde Staten hebben wel eerder een president gehad die niet alleen dreigde om Canada te veroveren en te annexeren, maar ook de daad bij het woord voegde en er een oorlog om begon. Dat was James Madison.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:09 schreef Vis1980 het volgende:
kijk deze eensquote:Op dinsdag 13 januari 2026 06:40 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Groenland ziet groot uit op de kaart, maar het is vertekend. Daarom moet Trump het hebben.
“Why is ownership important here?” asked NYT national security correspondent David E. Sanger.
“Because that’s what I feel is psychologically needed for success,”
“Physiologically important to you or the United States?”
“Psychologically important for me,” -Trump
ik zou zeggen laat ze er om dobbelen , gewoon kiet of dubbelquote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:44 schreef DrDentz het volgende:
Touche, ik had moeten zeggen, sinds de oorlog.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De Verenigde Staten hebben wel eerder een president gehad die niet alleen dreigde om Canada te veroveren en te annexeren, maar ook de daad bij het woord voegde en er een oorlog om begon. Dat was James Madison.
ze bedrijgen mij welquote:Op dinsdag 13 januari 2026 11:09 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Mooi. Eindelijk tanden ipv eindeloos vergaderen.quote:
Bevolking die bij de US wil horen kan al gewoon emigreren naar de US.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:44 schreef DrDentz het volgende:
Die tanden zorgen straks helaas voor dat je kinderen op reis gaan, had die van mij graag een oorlogloos leven aangeboden.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Mooi. Eindelijk tanden ipv eindeloos vergaderen.
Dat bepalen we helaas niet zelf. Als een externe partij aanstuurt op oorlog, word je gedwongen te reageren. Bij voorkeur is je afschrikking op orde, maar dat is helaas ook niet het geval.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:17 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Die tanden zorgen straks helaas voor dat je kinderen op reis gaan, had die van mij graag een oorlogloos leven aangeboden.
Het vervelende is dat onze afhankelijkheid afbouwen een proces van vele jaren is. Dus voorlopig zullen we het ermee moeten doen, tenzij we bereid zijn een hoge prijs te betalen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 17:01 schreef Kowloon het volgende:
In welk opzicht vormen de VS überhaupt nog een land waar je een diepere relatie dan louter economisch mee zou willen hebben? Het land ontbeert elementaire sociale voorzieningen zoals gezondheidszorg voor iedereen, pensioen voor iedereen en miljoenen mensen zijn afhankelijk van voedselbonnen. Het stikt er van de wapens, religieuze fanatici en wetenschapsontkenners. De politiek is er totaal (óók bij de Democraten) verziekt door belangenverstrengeling met miljardairs/miljonairs en grote bedrijven. En tot slot is het een ziekelijk nationalistische samenleving.
helemaal niets, ik denk ook dat het best is als USA Groenland stilletjes aan overneemtquote:Op donderdag 15 januari 2026 00:15 schreef Hawk234 het volgende:
Maar wat gebeurt er dan wel? T
Tijd zal het leren denk ik. Ook al hoop ik ergens dat we dit jaar van Trump af zullen zijn op één of andere manier.
Waarom is dat het beste? Het beste is als de VS zijn keutel weer intrekt.quote:Op donderdag 15 januari 2026 03:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
helemaal niets, ik denk ook dat het best is als USA Groenland stilletjes aan overneemt
gewoon doen alsof ze de baas zijn en dat zijn ze al daar
Nietquote:Op woensdag 14 januari 2026 16:15 schreef Perrin het volgende:
Benieuwd op welke wijze Europeanen Trump gaan geven wat hij wil.
[ x ]
De VS heeft al een Basis op Groenland, meerdere zelfs, en daar hun aanwezigheid afgebouwd. Pituffik Space Basequote:Op donderdag 15 januari 2026 00:15 schreef Hawk234 het volgende:
Of is er toch, via de NAVO een mogelijke oplossing dat Groenland wellicht zelfstandig wordt en de VS mogelijk meerdere basissen mogen plaatsen voor wat ze zeggen (liegen) waarvoor ze Groenland 'nodig' hebben. Wat natuurlijk gewoon een excuus is om bij de grondstoffen te komen?
Ik moet je auto stelen anders dan doet de mocro maffia of die criminele familie dat wel!quote:Op donderdag 15 januari 2026 08:36 schreef Beathoven het volgende:
"Als de VS het niet inneemt, dan doen Rusland en China het wel"
Zo kun je nog wel even aan de gang blijven.
Hoe kom je daar dan bij?quote:Op donderdag 15 januari 2026 08:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Inmiddels hebben verschillende Europese landen militaire aanwezigheid op groenland, en er komen meer. Om eens duivels advocaat te spelen, heeft Trump daarmee bereikt wat hij wilde?
Zoals ik zei, advocaat van de Duivelquote:
Europa doet daar iets aan omdat we te maken hebben met een Amerikaanse president die zich ronduit vijandig opstelt, keer op keer de kant van Poetin kiest inzake de oorlog in Oekraïne en de ontmanteling van de EU als doelstelling heeft.quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik zei, advocaat van de Duivel
De afgelopen 30 jaar vragen verschillende Amerikaanse presidenten vriendelijk en diplomatisch aan Europese landen meer bij te dragen aan de Defensie van Europa. Nu daar die botte lompe hork zit doet Europa eindelijk wat daar aan.
Groenland is heel belangrjkquote:Op donderdag 15 januari 2026 05:51 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waarom is dat het beste? Het beste is als de VS zijn keutel weer intrekt.
Dat heeft meer met poetin dan met trump te makenquote:Op donderdag 15 januari 2026 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik zei, advocaat van de Duivel
De afgelopen 30 jaar vragen verschillende Amerikaanse presidenten vriendelijk en diplomatisch aan Europese landen meer bij te dragen aan de Defensie van Europa. Nu daar die botte lompe hork zit doet Europa eindelijk wat daar aan.
Zoals ik zei, Advocaat van de Duivel.quote:Op donderdag 15 januari 2026 09:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Europa doet daar iets aan omdat we te maken hebben met een Amerikaanse president die zich ronduit vijandig opstelt, keer op keer de kant van Poetin kiest inzake de oorlog in Oekraïne en de ontmanteling van de EU als doelstelling heeft.
Maar het ging mij om jouw suggestie dat Trump graag NAVO-troepen op Groenland ziet. Hoe kom je daarbij?
Putin zit er al bijna 26 jaarquote:Op donderdag 15 januari 2026 10:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat heeft meer met poetin dan met trump te maken
Ja, vanwege alle mooie dingetjes in de grond aldaar.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Groenland is heel belangrjk
Maar hij is zich steeds dreigender en agressiever op gaan stellen, wat de noodzaak vergroot om meer te investeren in Defensie.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Putin zit er al bijna 26 jaar
De noodzaak ervan heeft weinig te maken met de politieke wil om het ook daadwerkelijk te doen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar hij is zich steeds dreigender en agressiever op gaan stellen, wat de noodzaak vergroot om meer te investeren in Defensie.
Zoals sp3c terecht opmerkt: de dreiging van Poetin heeft ertoe geleid dat de politieke wil om te investeren er eindelijk was.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De noodzaak ervan heeft weinig te maken met de politieke wil om het ook daadwerkelijk te doen.
Immer achter de feiten aanhobbelend.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zoals sp3c terecht opmerkt: de dreiging van Poetin heeft ertoe geleid dat de politieke wil om te investeren er eindelijk was.
Sad to say, maar echte investeringen kwamen pas op gang na de invasie van Oekraïne.
Rusland bezette de Krim op 18 maart 2014quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zoals sp3c terecht opmerkt: de dreiging van Poetin heeft ertoe geleid dat de politieke wil om te investeren er eindelijk was.
Sad to say, maar echte investeringen kwamen pas op gang na de invasie van Oekraïne.
en wat vind milieudefensie daar vanquote:Op donderdag 15 januari 2026 10:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, vanwege alle mooie dingetjes in de grond aldaar.
De lange termijn voor een maatschappij is nooit populair geweest. Zelfs stabiele unies die enigszins lange termijns bestendig waren / zijn zijn meer ontstaan door een bepaalde evolutie. We betalen wel, maar hangen het liefst aan de zekerheid van vroeger en wat we nu nog als 'ok' waarnemen ipv dat we nieuwe zekerheden opzoeken. Bovendien is de lange termijn nog verder uit het zicht geraakt sinds we aan marktwerking doen, waarbij diezelfde markt vervolgens de overheid probeert te slopen. Zie populaire kopstukken op de commerciele TV dat genoeg animo wil creeeren om de publieken door het putje te spoelen met hun consumentenprogramma's en achtergrondjournalistiek.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Rusland bezette de Krim op 18 maart 2014
Neerschieten van de MH17 17 juli 2014
Etc etc
Dat we met zijn alleen liever wegkijken en daardoor de portiek pas handeld wanneer ze gedwongen worden is niet alleen met defensie zo, dat zien we bv ook met de vergrijzing en de kosten daarvan. Wij willen met zijn allen (politiek en kiezers) helemaal geen visie of vooruitzien als het geld kost of pijn doet. Lekker vooruitschuiven, geen verantwoording nemen en verder niets doen.
waarbij de overheid de markt gaat beïnvloeden bedoel jequote:Op donderdag 15 januari 2026 10:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De lange termijn voor een maatschappij is nooit populair geweest. We betalen wel, maar hangen het liefst aan de zekerheid van vroeger en wat we nu nog als 'ok' waarnemen ipv dat we nieuwe zekerheden opzoeken. Bovendien is de lange termijn nog verder uit het zicht geraakt sinds we aan marktwerking doen, waarbij diezelfde markt vervolgens de overheid probeert te slopen.
Groenland is alleen belangrijk vanwege de zelfverrijkingsdrang van Trump en zijn miljardairsvrienden. Voor de 'nationale veiligheid' moet hij zich a) druk maken om Alaska en de Aleoeten en b) mag hij zoveel basis, militair personeel en militair materieel in Groenland plaatsen onder de "Defense of Greenland Agreement" uit 1951. Totaal doorzichtige bullshit.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Politiek is liever bezig met zaken die hun in een goed daglicht stellen en met aardig gevonden te worden.quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De lange termijn voor een maatschappij is nooit populair geweest. Zelfs stabiele unies die enigszins lange termijns bestendig waren / zijn zijn meer ontstaan door een bepaalde evolutie. We betalen wel, maar hangen het liefst aan de zekerheid van vroeger en wat we nu nog als 'ok' waarnemen ipv dat we nieuwe zekerheden opzoeken. Bovendien is de lange termijn nog verder uit het zicht geraakt sinds we aan marktwerking doen, waarbij diezelfde markt vervolgens de overheid probeert te slopen. Zie populaire kopstukken op de commerciele TV dat genoeg animo wil creeeren om de publieken door het putje te spoelen met hun consumentenprogramma's en achtergrondjournalistiek.
Oke. De Permian in de VS is ook heel belangrijk, kunnen wij die ook gewoon claimen?quote:Op donderdag 15 januari 2026 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er is altijd een wisselwerking, maar ik ben niet voor een wild-west markt met een kleine, begraafbare overheid. Dat is het einde van een samenleving tot er weer een schreeuw om betere structuur en meer overheid komt omdat de ene partij in de markt de ander domineert, of het allemaal kapotdraait omdat mensen steeds minder gemotiveerd raken door alles eromheen waar de markt zich niet mee wil bemoeien.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarbij de overheid de markt gaat beïnvloeden bedoel je
Denk je dat Europa in staat is er wat tegen te doen? LOLquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:06 schreef Perrin het volgende:
Benieuwd of Europa bereid is pijn te leiden om Trump te weerstaan. Of dat we Groenland toch offeren op het altaar van de weg van de minste weerstand.
[ x ]
Ik weet niet, het voelt een beetje als een kantelpunt. De manier van communiceren vanuit EU leiders is veel harder dan het was, een aantal EU landen hebben al doorgepakt en troepen die kant op gestuurd, dat doe je niet als je op je rug wil gaan liggen in de hoop op een aai op je buik.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:06 schreef Perrin het volgende:
Benieuwd of Europa bereid is pijn te leiden om Trump te weerstaan. Of dat we Groenland toch offeren op het altaar van de weg van de minste weerstand.
[ x ]
van mij mag de USA Groenland gratis hebben ,quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:04 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oke. De Permian in de VS is ook heel belangrijk, kunnen wij die ook gewoon claimen?
Dan ben ik blij dat jij niet degene bent die erover gaat. Groenland is een soeverein land onderdeel van het koninkrijk van Denemarken. Daar heeft niemand behalve Groenland (en in beperkte mate Denemarken) iets over te zeggen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
van mij mag de USA Groenland gratis hebben ,
en anders dan vragen ze er 100 miljard voor
Ja statements maken, politiek poseren.. Maar echt harde besluiten nemen? Moed tonen? Moeilijke keuzes maken? Pijn accepteren?quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik weet niet, het voelt een beetje als een kantelpunt. De manier van communiceren vanuit EU leiders is veel harder dan het was, een aantal EU landen hebben al doorgepakt en troepen die kant op gestuurd, dat doe je niet als je op je rug wil gaan liggen in de hoop op een aai op je buik.
tot op heden is het altijd de overheid geweest die de marktwerking om zeep helptquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er is altijd een wisselwerking, maar ik ben niet voor een wild-west markt met een kleine, begraafbare overheid. Dat is het einde van een samenleving tot er weer een schreeuw om betere structuur en meer overheid komt omdat de ene partij in de markt de ander domineert, of het allemaal kapotdraait omdat mensen steeds minder gemotiveerd raken door alles eromheen waar de markt zich niet mee wil bemoeien.
Ja, die populisten staan te trappelen om er wat aan te doen, gelukkig maar dat die in de meeste landen niet aan de macht zijn. Gelukkig hebben we net een kabinet met de BBB en PVV gehad en heeft iedereen kunnen zien wat een pestzooi die ervan maken. Noem me naïef, maar wie weet, misschien komt een stukje van die intelligentie weer terug.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja statements maken, politiek poseren.. Maar echt harde besluiten nemen? Moed tonen? Moeilijke keuzes maken? Pijn accepteren?
Europa is politiek al een rommeltje. In Frankrijk, Duitsland, Engeland, zelfs Nederland staan populisten in de rij om de boel af te breken. Wat denk je dat de gevolgen zijn als de huidige politieke elite de bevolking ineens vraagt om als volwassenen de gevolgen van lastige keuzes te dragen? Heb je opgelet wat er tijdens Corona gebeurde?
oorlog is nooit een oplossingquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:17 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, die populisten staan te trappelen om er wat aan te doen, gelukkig maar dat die in de meeste landen niet aan de macht zijn. Gelukkig hebben we net een kabinet met de BBB en PVV gehad en heeft iedereen kunnen zien wat een pestzooi die ervan maken. Noem me naïef, maar wie weet, misschien komt een stukje van die intelligentie weer terug.
Frankrijk, Duitsland, Engeland, Zweden, Denemarken, Nederland en nog een aantal anderen zijn op dit moment wel aan 't doorpakken om troepen die kant op te sturen. Dat geeft ook een sterk signaal af naar mijn mening.
Precies. Het hele idee van ons systeem was.. naar de stembus en de rest overlaten aan de politiek. Het veranderde met marktwerking en het idee dat we een soort directe inspraak hebben als "de wil van!' Het veranderde met dat politici ipv goede bureaucraten die soms niet mediageniek waren, ineens een soort snelle bedrijfsvertegenwoordigers moesten zijn en de polls en mediaformaties op polls hebben het helemaal verklootquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Politiek is liever bezig met zaken die hun in een goed daglicht stellen en met aardig gevonden te worden.
En wij, de kiezers willen dat zo
De clown luidkeels uitlachen verhult het ongemakkelijke feit dat die clown ons bij de ballen heeft.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind het trouwens tekenend dat het er nog steeds 99% over gaat dat Trump een eikel is, een hufter, internationaal recht schend, stout is, bij politiek en pers, opiniemakers, etc.
Waar blijft de actie wat we er nu aan gaan doen, onze totale afhankelijkheid van de VS, op militair vlak, op digitale infra, etc etc.
Niemand noemt het een oplossing. Gewoon opzij stappen en zeggen: "Tuurlijk meneer Trump, neem Groenland maar, het is voor u." is ook geen oplossing.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
oorlog is nooit een oplossing
Al langer dan ik leefquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
De clown luidkeels uitlachen verhult het ongemakkelijke feit dat die clown ons bij de ballen heeft.
waarom niet ?quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:29 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Niemand noemt het een oplossing. Gewoon opzij stappen en zeggen: "Tuurlijk meneer Trump, neem Groenland maar, het is voor u." is ook geen oplossing.
quote:PSP Ontwapenend
Instelling/bron: Stedelijk Museum Breda
Het verkiezingsaffiche van de PSP uit 1971 behoort tot de opvallendste verkiezingsaffiches ooit. De vrijmoedige poster kwam tot over de grenzen in het nieuws.
Een blote vrouw en een koe om een partij te promoten... het maakte vele tongen los.
De tekst 'PSP ontwapenend' - voor meerdere uitleg vatbaar - completeerde het geheel.
Ik betwijfel sterk of Europa in staat is meer dan een paar strootjes in zijn weg te leggenquote:Op donderdag 15 januari 2026 11:29 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Niemand noemt het een oplossing. Gewoon opzij stappen en zeggen: "Tuurlijk meneer Trump, neem Groenland maar, het is voor u." is ook geen oplossing.
In staat misschien wel, tegen hoge kosten. Bereid? Ik denk het niet.quote:Op donderdag 15 januari 2026 11:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik betwijfel sterk of Europa in staat is meer dan een paar strootjes in zijn weg te leggen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |