Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:22 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Voor mij is het niet logisch dat iemand die 1,5 jaar in coma ligt, 1,5 jaar later haar diploma kan halen.
Ook in het echte leven zie ik niet waarom dat niet zou kunnen. Bij ons in Nederland in ieder geval wel, dus dat betekent dat het in Amerika ook kan, dan kost het alleen een stuk meer.quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:57 schreef GGMM het volgende:
[..]
Het is een fantasy-serie dus alles kan!
Ik hoef hier geen antwoorden over waarom en of het wel of niet zou kunnen. In vind het gewoon niet logisch en daarmee voor mij ongeloofwaardig.quote:
Heb je het gezien?quote:Op donderdag 8 januari 2026 07:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat toneelstuk zorgt voor mij eerder voor nóg meer vragen ipv dat het iets op lost.
Goede tip! Ik weet nog toen Lost kwam dit ook echt bizar veel voor kwamquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:25 schreef BasNijmegen het volgende:
[..]
Heb je het gezien?
----
Ik denk dat dat antwoorden op vragen, verhaallijnen, plotholes, etc tegenwoordig teveel verborgen zitten in verwijzingen die bij de meeste kijkers niet gezien of ervaren worden. Om die reden bekijk ik Youtube kanalen als bijvoorbeeld New Rockstars. Zij pluizen alles tot op de detail uit, waardoor antwoorden worden gevonden die de neutrale kijker meestal niet ziet. Dit is bijvoorbeeld al jaren bij alle Marvel films en series, maar dus ook bij Stranger Things.
Persoonlijk kan ik mij hier niet aan ergeren, want ik vind het juist wel gaaf. Het motiveert mij om bewuster naar een serie te kijken (zonder bijvoorbeeld op mijn mobiel te zitten).
Ik heb een filmpje van 45 minuten gekeken waarin het plot van het theaterstuk vrij gedetailleerd wordt verteld.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:25 schreef BasNijmegen het volgende:
[..]
Heb je het gezien?
----
Ik denk dat dat antwoorden op vragen, verhaallijnen, plotholes, etc tegenwoordig teveel verborgen zitten in verwijzingen die bij de meeste kijkers niet gezien of ervaren worden. Om die reden bekijk ik Youtube kanalen als bijvoorbeeld New Rockstars. Zij pluizen alles tot op de detail uit, waardoor antwoorden worden gevonden die de neutrale kijker meestal niet ziet. Dit is bijvoorbeeld al jaren bij alle Marvel films en series, maar dus ook bij Stranger Things.
Persoonlijk kan ik mij hier niet aan ergeren, want ik vind het juist wel gaaf. Het motiveert mij om bewuster naar een serie te kijken (zonder bijvoorbeeld op mijn mobiel te zitten).
Mwoah dit klopt niet allemaal (ik heb het toneelstuk gezien, wel een jaar geledenquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb een filmpje van 45 minuten gekeken waarin het plot van het theaterstuk vrij gedetailleerd wordt verteld.
Waar dat voor mij op neer kwam, die Henry zit daar dus een half jaartje op school en er gebeuren ineens vreemde dingen met de huisdieren van die mensen in Hawkins. Daar worden de ouders van Henry van verdacht maar blijkt later toch Henry zelf. Blijkbaar hebben alle ouders van de hoofdrolspelers ook bij elkaar in de klas gezeten (terwijl er in seizoen 1 duidelijk werd gehint op een leeftijdsverschil tussen pa en ma Wheeler). In heel de serie is ook niet 1 keer benoemd dat iemand, buiten Eleven, Henry kent. Dat vind ik raar, als schrijver zou je dat stukje dan toch even kunnen filmen, dat had ik logischer gevonden dan een toneelstuk in 2 landen laten spelen waarbij onderling de verhalen ook nog eens afwijken.
In het toneelstuk wordt erop gehint dat Henry rond de leeft tijd van de ouders zou moeten zijn. Maar eerder in de serie lijkt Henry slechts een paar jaar ouder dan Eleven.
Het toneelstuk is in de loop der jaren wel wat gewijzigd en naar ik begrijp verschilt de Amerikaanse versie ook flink tov de Engelse versie maar ik meen toch dat er in Hawkins wel duidelijk was dat of Henry of de familie verdacht werd van een reeks van huisdiermoorden.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:55 schreef Meke het volgende:
[..]
Mwoah dit klopt niet allemaal (ik heb het toneelstuk gezien, wel een jaar geleden). Maar volgens mij worden de ouders van Henry nergens van verdacht in het toneelstuk, en is het gewoon onverklaarbaar. Gaat oa om de kat van de moeder van Dustin.
Ik ben het met je eens dat het 'gek' is dat alle ouders elkaar ineens zo goed kennen in dat toneelstuk, maar dat is volgens meer omdat de zaal daar goed reageert![]()
Henry is wel iets jonger dan de ouders, die zitten volgens mij allemaal in hun laatste jaar in het toneelstuk, terwijl Henry bij het zusje van Bob Newby in de klas zit. Niet heel onrealistisch dat ze elkaar niet kennen vond ik eigenlijk.
En dat laatste wordt ook al in de serie laten zien dat Henry ouder is: we zien immers het hele verhaal uit de jaren '50 waarbij hij zijn moeder en Alice vermoordt. De acteur van One ziet er gewoon vrij jong uit, maar is inmiddels ook al bijna 40Dus daar zit volgens mij ook al in de serie een leeftijdverschil van een jaar of vijftien (?)
Pulp is niet negatiefquote:Op donderdag 8 januari 2026 09:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Niet alles wat geen arthouse of diepzinnig drama is, is pulp.
Persoonlijk vind ik een serie die 5 seizoenen draait zonder eentonig te worden en met een zekere world building en character development niet echt in dezelfde lijn als eendagshorror.
Bij pulp denk ik aan kasteelromannetjes en GTST.
Dat dus en heel veel diepzinnig drama of arthouse is vaak nog ongeloofwaardiger dan dit soort fantasy in mijn ogen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Niet alles wat geen arthouse of diepzinnig drama is, is pulp.
Persoonlijk vind ik een serie die 5 seizoenen draait zonder eentonig te worden en met een zekere world building en character development niet echt in dezelfde lijn als eendagshorror.
Bij pulp denk ik aan kasteelromannetjes en GTST.
Ik denk dat je een beetje spaak loopt door het jonge uiterlijk van Jamie Campbell Bower. Henry is volgens wiki geboren in 1947, dat klopt redelijk goed met de tijdlijn (1959 moord op z'n moeder en zus, toen was hij 12). Dit betekent dat hij in het gevecht met El in 1979 dus al 32 was - ook al zag hij er niet zo uit, en daarna is veroudering denk ik sowieso een beetje gestopt, maar zou hij aan het eind van de serie dus eind 30 moeten zijn.quote:
Dan is Stranger Things toch niet veel anders?quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:07 schreef Marsenal het volgende:
Ik beschouw het ook als pulp, op positieve manier. Het gaat meer over het spektakel en het meeleven met de karakters, en verded valt er niet heel veel van te vinden. Het is popcorn entertainment, en dat is gewoon leuk.
Het is niet in de ban van de ring ofzo, wat meer gaat over grote menselijke thema's als goed en kwaad, opoffering en strijd.
Dat klopt ook. Ik zeg al, het toneelstuk zorgde bij mij voor meer vragen dan dat het beantwoorde.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:53 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik denk dat je een beetje spaak loopt door het jonge uiterlijk van Jamie Campbell Bower. Henry is volgens wiki geboren in 1947, dat klopt redelijk goed met de tijdlijn (1959 moord op z'n moeder en zus, toen was hij 12). Dit betekent dat hij in het gevecht met El in 1979 dus al 32 was - ook al zag hij er niet zo uit, en daarna is veroudering denk ik sowieso een beetje gestopt, maar zou hij aan het eind van de serie dus eind 30 moeten zijn.
Het is ook 99/100 een illusie die die laat zien van zichzelf hé. Sinds hij de Abyss / Upside Down is is hij aan het transformeren naar Vecna.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:53 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik denk dat je een beetje spaak loopt door het jonge uiterlijk van Jamie Campbell Bower. Henry is volgens wiki geboren in 1947, dat klopt redelijk goed met de tijdlijn (1959 moord op z'n moeder en zus, toen was hij 12). Dit betekent dat hij in het gevecht met El in 1979 dus al 32 was - ook al zag hij er niet zo uit, en daarna is veroudering denk ik sowieso een beetje gestopt, maar zou hij aan het eind van de serie dus eind 30 moeten zijn.
Het hele goed versus kwaad speelt in beide wat mij betreft net zo sterk. Bij Stranger Things misschien nog wel sterker omdat er veel meer grijs gebied is.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:54 schreef C.V.S het volgende:
[..]
Dan is Stranger Things toch niet veel anders?LOTR en dan hebben we het vooral over de extended editions denk ik ook wat voegt het toe....
Heb alleen van het laatste deel de extended versie gezien dus kan daar niet heul goed iets over zeggen, maar ja, het valt te beargumenteren dat de twee goed te vergelijken zijn. Maar ik vind Lotr grootser, epischer en de boeken en films meer literatuur dan pulp.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:54 schreef C.V.S het volgende:
[..]
Dan is Stranger Things toch niet veel anders?LOTR en dan hebben we het vooral over de extended editions denk ik ook wat voegt het toe....
Het is een opeenstapeling van een hoop dingen dat het voor kin zo onlogisch maakt.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:59 schreef C.V.S het volgende:
[..]
Het is ook 99/100 een illusie die die laat zien van zichzelf hé. Sinds hij de Abyss / Upside Down is is hij aan het transformeren naar Vecna.
Dus zo raar is het allemaal niet
Meer geldquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat klopt ook. Ik zeg al, het toneelstuk zorgde bij mij voor meer vragen dan dat het beantwoorde.
Plus daarbij snap ik niet zo goed wat het toneelstuk toevoegt aan het complete verhaal.
Nee, dat bedoelde ik ook een beetje met dat de veroudering gestopt was. Na dat gevecht met El in het lab voelt het niet meer als mensquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:59 schreef C.V.S het volgende:
[..]
Het is ook 99/100 een illusie die die laat zien van zichzelf hé. Sinds hij de Abyss / Upside Down is is hij aan het transformeren naar Vecna.
Dus zo raar is het allemaal niet
En LOTR rings steunt niet op spektakel en empathie voor die lieve hobbits? Das toch hetzelfde! Vooral al die mega gevechten zijn natuurlijk episch en zien er geweldig uit.quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:03 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Heb alleen van het laatste deel de extended versie gezien dus kan daar niet heul goed iets over zeggen, maar ja, het valt te beargumenteren dat de twee goed te vergelijken zijn. Maar ik vind Lotr grootser, epischer en de boeken en films meer literatuur dan pulp.
Ik heb de boeken niet lang geleden geluisterd, nooit gelezen maar soit, en ik vind dat wel degelijk van een ander kaliber dan Stranger Things, iets wat leunt op spektakel en empathie met de hoofdrolspelers. LOTR is m.i. van een andere orde.
Naast het 'ompraten', had ze best een groot aandeel in dit seizoen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 22:02 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik ontdek dit topic nu pas en wellicht is het al besproken, maar wat was nou het nut/de zin van het terugbrengen van Kali? Alleen om Eleven zogezegd om te praten?
Hmmh ja, voor mijn gevoel was haar aandeel verwaarloosbaar maar als je het zo op n rijtje zetquote:Op vrijdag 9 januari 2026 08:40 schreef BasNijmegen het volgende:
[..]
Naast het 'ompraten', had ze best een groot aandeel in dit seizoen.
• Ze helpt Eleven en Jim Hopper te ontsnappen uit de Gable Ridge Road Base door haar illusiekrachten in te zetten, wat hen toelaat om te vluchten voor de militaire achtervolging.
• Ze deelt details over de experimenten, waaronder hoe het bloed van Henry Creel werd geïnjecteerd in moeders om krachten op te wekken bij kinderen. Dit waarschuwt Eleven voor de dreiging van Dr. Kay en de overheid, en helpt de groep de samenzwering te ontrafelen.
• Tijdens clashes met Vecna gebruikt ze illusies om gevangen kinderen te verbergen, zodat ze zijn ware aard kunnen zien en met Max kunnen ontsnappen. Dit draagt bij aan het ondermijnen van Vecna's invloed.
Haha wat dat dom man. Waarom zou Netflix dat doen. Echt zware copium dit.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 11:49 schreef C.V.S het volgende:
https://www.serietotaal.n(...)-verliezen-miljoenen
Mooi hoor die hype. Ik blijf er bij dat Netflix de fans tegemoet gaat komen en met nieuwe afleveringen gaat komen met hoe het verder gaat met Eleven / Jane.
Netflix heeft ook de rechten op de serie dus als de Duffer Brothers het niet willen zoeken ze wel andere scenario schrijvers / Producers.
Uiteraard wordt er eerst een mega hype gemaakt hier voor
Eens! En het besef dat ze een soort van kind af waren. Ook de scene op het dak was wel heel sterk!quote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:33 schreef speknek het volgende:
Hmm nee vond ik niet, ik vond de manier waarop het eindigde, met een D&D campagne waar ze zelf het verhaal bedachten, waarna het D&D spel overgegeven werd aan de volgende generatie, echt perfect passen en goed aansluiten op hoe het allemaal begon. Daar nog een aflevering achteraan plakken zou echt het hele totaalplaatje verpesten.
Ik speel aankomend jaar toevallig Curse of Strahd, en volgens mij speelden ze niet iets zelfbedacht, maar waren die juist aan het spelen. In hun tijdperk heette dat Ravenloft geloof ik.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:33 schreef speknek het volgende:
Hmm nee vond ik niet, ik vond de manier waarop het eindigde, met een D&D campagne waar ze zelf het verhaal bedachten, waarna het D&D spel overgegeven werd aan de volgende generatie, echt perfect passen en goed aansluiten op hoe het allemaal begon. Daar nog een aflevering achteraan plakken zou echt het hele totaalplaatje verpesten.
Volgens mij zijn dat vooral degenen die de voorlaatste aflevering om één scène het allerergste ooit vinden (wat niet echt met de serie te maken heeft, maar met hun eigen politieke voorkeuren IRL) en omdat sommige "shippers" het niet eens zijn met het einde van de serie.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:56 schreef Discombobulate het volgende:
Ben bij seizoen 4 en vind die tot nu toe echt het leukste. Bijna bij, hierna nog één seizoen te gaan.
Maar hoorde dat die wel echt minder is.
4 > 3 > 1 > 2 nu voor mij iig.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:21 schreef Xurk het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat vooral degenen die de voorlaatste aflevering om één scène het allerergste ooit vinden (wat niet echt met de serie te maken heeft, maar met hun eigen politieke voorkeuren IRL) en omdat sommige "shippers" het niet eens zijn met het einde van de serie.
Puur kijkend naar IMDb hebben bijna alle afleveringen richting een 8, of hoger. Op één na (hierboven genoemd) die slachtoffer is geworden van een hype onder die mensen om het met een cijfer 1 te bombarderen
Seizoen 5 is echt meer dan prima. Vooral de eerste 4 afleveringen hadden steeds flinke "wow" momenten, getuige de hogere cijfers. Toegegeven, de 3 erna gingen qua tempo wat stroever maar hadden ook nog steeds voldoende gave en/of spannende ontwikkelingen.
O nee, ik bedoelde ook niet na het einde zoals we het nu hebben gekregen in s5e8. Dat zou inderdaad niet goed passen, na zo'n uitgebreide en emotionele epiloog.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:33 schreef speknek het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |