abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219771521
Ik denk dat zelfs Tolkien, die best wel minitieus te werk ging, helemaal doodziek zou worden van de analytische manier waarop fantasywerken soms ontleed worden. :P
-nee-
pi_219771567
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:26 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat zelfs Tolkien, die best wel minitieus te werk ging, helemaal doodziek zou worden van de analytische manier waarop fantasywerken soms ontleed worden. :P
Dat is het verschil tussen een goede serie (of boek) of een slechte.
pi_219772109
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:04 schreef cherrycoke het volgende:
De "regels" van de Mind Flayer (vastgesteld in eerdere seizoenen):

Het is geen lichaam, maar een wolk/deeltjesvormige intelligentie.

Het gebruikt gastheren: mensen, dieren en andere wezens.

Het kan lichamen bouwen, zoals het rattenmonster in seizoen 3, de Flayed-lichamen en de gigantische spin.

Lichamen zijn wegwerpbaar: het vernietigen ervan vernietigt de wolk niet.

De wolk overleeft uitstoting: wanneer mensen worden bevrijd, verlaat de zwarte substantie hun lichaam en blijft bestaan.

Waar seizoen 5 de regels breekt

Vecna ​​wordt verslagen, de spin wordt vernietigd → we zien de wolk nooit vertrekken.

Demogorgons verdwijnen → geen verklaring.

Dimensie X wordt geïntroduceerd → de logica van de wolk wordt genegeerd.

De finale impliceert dat het vernietigen van lichamen gelijkstaat aan het beëindigen van de dreiging → dit spreekt de eerdere regel tegen dat de wolk lichamen overleeft.

Heb ik het mis?
Ik kreeg in seizoen 5 de impressie dat die houten spin dus het hele monster was die Byers plaagde, en waar die deeltjes dus ook vandaan komen. Dit monster kwam van een andere planeet via dat wormgat project. Een deel van dat monster infecteerde eerst Henry (zijn herinnering). En met zijn bloed werden zwangere vrouwen geinfecteerd door de VS defensie. Met als doel wapens creeren. Onder meer Eleven.

Het leuke aan Stranger Things vind ik. Is dat ze dit in het begin denk ik nooit zo precies hebben uitgewerkt. Het begon als iets mysterieus zoals 99% van alle jaren tachtig films. De verklaring is altijd boven natuurlijk en dus ongrijpbaar. En daar moet je het mee doen. En toch wisten de schrijvers via seizoen 2 tot 5 er steeds meer structuur en achtergronden in te verwerken. Tot een verhaal wat plausibel(er) klinkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door InzolVC op 07-01-2026 19:34:44 ]
pi_219772333
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:28 schreef InzolVC het volgende:

[..]
Ik kreeg in seizoen 5 de impressie dat die houten spin dus het hele monster was die Byers plaagde, en waar die deeltjes dus ook vandaan komen. Dit monster kwam van een andere planeet via dat wormgat project. Een deel van dat monster infecteerde eerst Henry (zijn herinnering). En met zijn bloed werden zwangere vrouwen geinfecteerd door de VS defensie. Met als doel wapens creeren. Onder meer Eleven.

Het leuke aan Stranger Things vind ik. Is dat ze dit in het begin denk ik nooit zo precies hebben uitgewerkt. Het begon als iets mysterieus zoals 99% van alle jaren tachtig films. De verklaring is altijd boven natuurlijk en dus ongrijpbaar. En daar moet je het mee doen. En toch wisten de schrijvers via seizoen 2 tot 5 er steeds meer structuur en achtergronden in te verwerken. Tot een verhaal wat plausibel(er) klinkt.
Vindt je het echt een plausibel verhaal?
Het komt op mij over als dat ze de serie eigenlijk voor 2 seizoenen hebben geschreven maar na het succes van het eerste seizoen door Netflix zijn opgedragen om er een paar extra te maken met allerlei rare verhaallijnen tot gevolg.
pi_219772372
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:44 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het komt op mij over als dat ze de serie eigenlijk voor 2 seizoenen hebben geschreven maar na het succes van het eerste seizoen door Netflix zijn opgedragen om er een paar extra te maken met allerlei rare verhaallijnen tot gevolg.
Zo raar zijn de verhaal lijnen toch niet? Volgens mij werken ze al een tijdje toe richting Henry / Vecna hoor....
pi_219772431
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:47 schreef C.V.S het volgende:

[..]
Zo raar zijn de verhaal lijnen toch niet? Volgens mij werken ze al een tijdje toe richting Henry / Vecna hoor....
Het is fictie dus in principe kan alles natuurlijk, in dat opzicht kan natuurlijk alles en is elke verhaallijn logisch.
Verhaallijn met die Russen vond ik toch wel erg gezocht bijvoorbeeld
pi_219772481
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:52 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het is fictie dus in principe kan alles natuurlijk, in dat opzicht kan natuurlijk alles en is elke verhaallijn logisch.
Verhaallijn met die Russen vond ik toch wel erg gezocht bijvoorbeeld
Echt zo'n 80s koude oorlog tv trope, gewoon effe random Russische militairen neerzetten als bad guy.

Vroeger schoot Airwolf ook gewoon lukraak Migs neer
-nee-
pi_219772526
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:44 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ja ik denk precies hetzelfde. Alleen ze moesten dat deeltjes monster een iets betere achtergrond geven voor seizoen 3-5. En dat is imho toch redelijk gelukt. Ik zou dit niet kunnen schrijven. Die wormgat spiel hebben ze er mooi ingewurmd.
pi_219772811
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:59 schreef InzolVC het volgende:

[..]
Ja ik denk precies hetzelfde. Alleen ze moesten dat deeltjes monster een iets betere achtergrond geven voor seizoen 3-5. En dat is imho toch redelijk gelukt. Ik zou dit niet kunnen schrijven. Die wormgat spiel hebben ze er mooi ingewurmd.
Ik heb me prima vermaakt met de serie hoor en het is inderdaad wel knap geschreven. In een dergelijke serie kun je alles geloofwaardig maken maar er zijn in mijn optiek in de verhaallijn veel te veel losse eindjes of rare wendingen om het verhaal zelf echt fenomenaal te noemen. In denk dat in deze series voornamelijk de knappe acteerprestaties de boventoon voeren.
pi_219772868
If Vecna had Demogorgons.

Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video

Dat AI begint toch ziek goed te worden.
De enige echte.
pi_219772891
Het is altijd lastig om zo’n serie te schrijven, omdat je op een gegeven moment toch bepaalde dingen moet uitleggen en nieuwe elementen moet introduceren. De serie is op zijn best wanneer alles nog nieuw en mysterieus aanvoelt, en je slechts flarden van het monster in het duister te zien krijgt. Maar dat kun je natuurlijk geen vijf seizoenen volhouden.

Achteraf denk ik dat ik het mooier had gevonden als de aanval op Vecna in seizoen vier het einde van de serie was geweest. Dat het daar dus gestopt was. Al hadden we dan natuurlijk geen Delightful Derek gehad.
pi_219773117
Het probleem voor mij is gewoon dat bepaalde zaken gewoon open blijven of vragen die tijdens gedurende seizoenen niet werden beantwoord.
De serie loopt 9 jaar, kent zo’n 40 afleveringen van een uur. Na al die tijd voelt het toch een beetje als een domper.
  woensdag 7 januari 2026 @ 21:48:02 #188
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219773590
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 20:42 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik snap alle kritiek, maar vond het einde veel beter dan verwacht. Mede vanwege Iron Maiden tijdens de diploma uitreiking.

Prima serie van begin tot einde. Natuurlijk wist het het niveau van het eerste seizoen niet altijd vast te houden, maar zelfs de minste afleveringen waren meer dan acceptabel en het geheel hoort wat mij betreft in de top 5 fantasy series aller tijden.

En ben je het daar niet mee eens, dan noem maar 5 beter fantasy series.
Helemaal mee eens. 8-)

Ontopic; vermakelijk allemaal, maar vergeet niet dat het in essentie gewoon pulp is. Net als al die John Carpenter films.

Pulp is gewoon leuk, maar soms moet je er niet te diep over nadenken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 7 januari 2026 @ 21:54:39 #189
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219773669
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 06:42 schreef C.V.S het volgende:

[..]
Haha mooi hé :-) In mijn ogen zijn er nog steeds veel meer slechtere dan betere series.

Plur1Bus ook begonnen gezien de aanbeveling hier. Tis niet dat ik het vreselijk slecht vindt en het is een apart uitgangspunt maar tis nou ook niet dat ik echt denk van "wauw" :)
Als je AppleTV hebt, probeer dan eens Severance. Aanbeveling. ^O^

PS; beter dat je er zo min mogelijk over weet.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')