I'm a cybernetic organism. Living tissue over metal endoskeleton.quote:Op donderdag 25 december 2025 19:41 schreef Breekfast het volgende:
Dat denk ik niet. Als je een AI-model weet te ontwikkelen dat daadwerkelijk in staat is om de tegenstander te lokaliseren en uit te schakelen, dan is dat een gigantisch voordeel. Aangezien die drones niet gejammed kunnen worden. En je hebt (grotendeels) geen drone-piloot meer nodig, wat kansen biedt om massa's van die dingen tegelijk op je tegenstander af te sturen.
quote:Op donderdag 25 december 2025 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moet je eens voorstellen wat voor hel op aarde we gecreëerd hebben wanneer die dingen met miljoenen tegelijk geproduceerd worden en los gelaten worden boven het vijandelijk gebied om daar te gaan jagen op mensen totdat de batterijen op zijn
Verschrikkelijk, vond drones al kut en dan ook nog AI drones.quote:Op donderdag 25 december 2025 19:41 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Als je een AI-model weet te ontwikkelen dat daadwerkelijk in staat is om de tegenstander te lokaliseren en uit te schakelen, dan is dat een gigantisch voordeel. Aangezien die drones niet gejammed kunnen worden. En je hebt (grotendeels) geen drone-piloot meer nodig, wat kansen biedt om massa's van die dingen tegelijk op je tegenstander af te sturen.
Nou, je kunt ook overdrijvenquote:Op donderdag 25 december 2025 20:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
[..]
Verschrikkelijk, vond drones al kut en dan ook nog AI drones.
Net zo kut als die AI kerstkaartjes.
Ja, dat is nu voor ons al bijna niet voor te stellen, de angst die je moet voelen van al die drones die je boven je hoofd hoort zoemen. En dat wordt alleen maar erger.quote:Op donderdag 25 december 2025 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Moet je eens voorstellen wat voor hel op aarde we gecreëerd hebben wanneer die dingen met miljoenen tegelijk geproduceerd worden en los gelaten worden boven het vijandelijk gebied om daar te gaan jagen op mensen totdat de batterijen op zijn
Ik vraag me af wat de kill- ratio is wanneer Oekraïne in het offensief is.quote:Op donderdag 25 december 2025 20:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Om het even visueel te maken, de afgelopen 24 dagen Kupyansk in een GIFje...
[ afbeelding ]
Ja, en als het AI-drones zijn die wekenlang op een boomtak zittend op de loer kunnen liggen.. 0,0 mededogen sowiesoquote:Op donderdag 25 december 2025 20:08 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, dat is nu voor ons al bijna niet voor te stellen, de angst die je moet voelen van al die drones die je boven je hoofd hoort zoemen. En dat wordt alleen maar erger.
En ik vraag mij af in hoeverre we in het westen klaar zijn voor zo'n oorlog. Wat is een dure tank, F35, of vliegdekschip en dergelijke nog waard in de toekomstige oorlogsvoering? Ik heb daar wel mijn twijfels bij.
Ik denk omgekeerd evenredig.quote:Op donderdag 25 december 2025 20:19 schreef LXIV het volgende:
Ik vraag me af wat de kill- ratio is wanneer Oekraïne in het offensief is.
ik denk dat Oekraine heel wat slimmer is in oorlogs tactiekquote:Op donderdag 25 december 2025 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat de kill- ratio is wanneer Oekraïne in het offensief is.
Want dat is allemaal nog niet geprobeerd ofzo...quote:Op donderdag 25 december 2025 20:24 schreef michaelmoore het volgende:
ik denk dat Oekraine heel wat slimmer is in oorlogs tactiek
snelle doordachte acties kunnen veel resultaat opleveren
nee het zal de oolog niet beeindigen , maar kan wel veel russen te pakken nemenquote:Op donderdag 25 december 2025 20:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want dat is allemaal nog niet geprobeerd ofzo...
Maar dat zal nog niet geprobeerd zijn?quote:Op donderdag 25 december 2025 20:27 schreef michaelmoore het volgende:
nee het zal de oolog niet beeindigen , maar kan wel veel russen te pakken nemen
Je hebt deze video vast wel eens eerder gezien...quote:Op donderdag 25 december 2025 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Chinezen zijn je al wel voor hoorquote:Op donderdag 25 december 2025 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jeltsin is de grootste ramp geweest voor de Russen in de afgelopen 72 jaar.quote:Op woensdag 24 december 2025 18:32 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Yeltsin verkocht het hele land aan de oligarchen om de IMF leningen te kunnen betalen, dat waren desastreuze jaren voor de Russische bevolking.
Jammer voor het Westen dat Poetin niet de stille serviele man bleek te zijn die ze dachten te kunnen gebruiken om het land leeg te trekken.
De herovering van Koepjansk in december 2025 is het grootste succes voor Oekraïne in drie jaar tijd.quote:Op donderdag 25 december 2025 20:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Om het even visueel te maken, de afgelopen 24 dagen Kupyansk in een GIFje...
[ afbeelding ]
jawel maar de russen zijjn toch nog niet op of welquote:Op donderdag 25 december 2025 20:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar dat zal nog niet geprobeerd zijn?
Er is helemaal geen sprake van een herovering van Kupyansk... Alleen het noordelijke stukje van pak hem beet 2.5 X 2.5km is een paar dagen in Russische handen geweest, dat was het.quote:Op donderdag 25 december 2025 20:45 schreef Idisrom het volgende:
De herovering van Koepjansk in december 2025 is het grootste succes voor Oekraïne in drie jaar tijd.
Ja?quote:Op donderdag 25 december 2025 20:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is helemaal geen sprake van een herovering van Kupyansk... Alleen het noordelijke stukje van pak hem beet 2.5 X 2.5km is een paar dagen in Russische handen geweest, dat was het.
Ja, van een heel andere orde dan de inval in de oblast Koersk vorig jaar, toen eigenlijk alleen Soedzja de enige plaats van ietsje betekenis was. Koepjansk is qua stad zoveel malen groter, en veel strategischer.quote:Op donderdag 25 december 2025 21:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Het is wel een nette prestatie gezien de omstandigheden natuurlijk
Noem eens de westerse oligarchen waar Jeltsin het hele land aan heeft verkocht.quote:Op woensdag 24 december 2025 18:32 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Yeltsin verkocht het hele land aan de oligarchen om de IMF leningen te kunnen betalen, dat waren desastreuze jaren voor de Russische bevolking.
Jammer voor het Westen dat Poetin niet de stille serviele man bleek te zijn die ze dachten te kunnen gebruiken om het land leeg te trekken.
Nog waar ook.quote:Op donderdag 25 december 2025 21:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, om de zoveel jaar gebeurt dat.
de natte droom van elke Rusquote:Op donderdag 25 december 2025 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mjah die hele bubbel is er nog door de "Wat als" en aannames. Een beetje de sensoren van zo'n ding "jammen" en het ding is af.quote:Op donderdag 25 december 2025 19:41 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Er wordt hier heel veel aan "wat als" of "als dan" gedaan.quote:Op donderdag 25 december 2025 21:30 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mjah die hele bubbel is er nog door de "Wat als" en aannames. Een beetje de sensoren van zo'n ding "jammen" en het ding is af.
Ja, ik snap ook niet wat hun bezielt om de traditie van degenen die hun vaders martelen, moeders en dochters verkrachten en zonen vermoorden niet door te zetten..quote:Op donderdag 25 december 2025 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
Op een dag zoals vandaag hoor je alleen over vrede na te denken.
Wel spijtig dat Oekraïners (sommigen) nu kerst vieren ipv begin januari en zich van de Russische kerktraditie afkeren.
lijkt me redelijk voor de hand liggend dat Oekrainers (sommigen) geen groot fan zijn van Russische traditiesquote:Op donderdag 25 december 2025 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
Wel spijtig dat Oekraïners (sommigen) nu kerst vieren ipv begin januari en zich van de Russische kerktraditie afkeren.
Traditie, kerk, cultuur is wel wat groter dan deze abberatie dat over enige tijd geschiedenis is.quote:Op donderdag 25 december 2025 22:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me redelijk voor de hand liggend dat Oekrainers (sommigen) geen groot fan zijn van Russische tradities
niets spijtigs aan, begrijpelijk is de term die je zoekt
quote:Op donderdag 25 december 2025 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
Deze lieden wringen zich alleen door allerlei bochten om de Russische beweegredenen te begrijpen.quote:Op donderdag 25 december 2025 22:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
niets spijtigs aan, begrijpelijk is de term die je zoekt
Gewoon afschaffen.quote:Op donderdag 25 december 2025 22:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Traditie, kerk, cultuur is wel wat groter dan deze abberatie dat over enige tijd geschiedenis is.
Israel heeft toch zo'n systeem.quote:Op donderdag 25 december 2025 21:51 schreef sp3c het volgende:
het hele verhaal is wat als
wat als ai
wat als drone
wat als jammen
blijkbaar nietquote:Op donderdag 25 december 2025 22:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Traditie, kerk, cultuur is wel wat groter dan deze abberatie dat over enige tijd geschiedenis is.
geen ideequote:Op donderdag 25 december 2025 22:14 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Israel heeft toch zo'n systeem.
Lavender heet dat.
https://www.972mag.com/lavender-ai-israeli-army-gaza/
De Russen kunnen het beste haar tradities en gebruiken binnenlands houden, niemand anders zit er op te wachten.quote:Op donderdag 25 december 2025 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
Tja dat komt wel echt dichtbij hequote:Op donderdag 25 december 2025 19:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
I'm a cybernetic organism. Living tissue over metal endoskeleton.
Hier kneus:quote:Op donderdag 25 december 2025 23:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar dit vind ik alleen in NL en Belgische nieuwssites.
Owja, idd.quote:Op donderdag 25 december 2025 23:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Van mij mag Zelensky blijven maar heb er ook een weddenschap over lopen.
Ok grumpy basterdquote:Op donderdag 25 december 2025 23:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hier kneus:
https://kyivindependent.c(...)f-win-over-zelensky/
quote:'Oekraïens kerstoffensief duurt voort: weer raak bij Russische olieraffinaderij'
Oekraïne blijft op eerste kerstdag aanvallen uitvoeren op Rusland.
Laat op donderdagavond was Volgograd het doelwit van drone-aanvallen.
Vermeende beelden van de aanval gaan rond op sociale media.
In Volgograd zou een olieraffinaderij staan die Oekraïne onder vuur nam. Het is nog onduidelijk hoe groot de schade is en of er slachtoffers zijn gevallen.
Zowel de Oekraïense als Russische autoriteiten hebben nog niks gezegd over de aanval.
Eerder op eerste kerstdag was het ook al raak in de Russische regio Rostov, waar een raffnaderij in Novoshakhtinsk getroffen werd door Britse Storm Shadow-raketten.
https://businessam.be/rus(...)aagte-door-sancties/quote:Huidige Situatie (Eind 2025)
Urals: Prijzen zijn sterk gedaald door sancties, met rapportages rond de $34-$35 per vat in december 2025, vergeleken met hogere niveaus.
Korting op Brent: De korting van Urals ten opzichte van Brent is aanzienlijk,
quote:takeaways
De prijzen voor Russische ruwe olie zijn tot recorddieptepunten gedaald als gevolg van Amerikaanse sancties, die de exportroutes hebben verstoord.
Om kopers te lokken en stagnerende voorraden op te ruimen, bieden Russische oliemaatschappijen grote kortingen op hun ruwe olie, waardoor de prijzen in sommige gevallen onder de 25 euro per vat liggen.
Rusland wordt geconfronteerd met grote begrotingstekorten als gevolg van de dalende olie-inkomsten. Analisten voorspellen een totaal begrotingstekort tot 8 biljoen roebel (85 miljard euro) tegen het einde van het jaar.
quote:De prijs van Russische ruwe olie is tot een alarmerend niveau gedaald als gevolg van de sancties die door de Verenigde Staten zijn opgelegd.
Deze sancties hebben de exportroutes van Rusland naar belangrijke markten zoals India en China aanzienlijk verstoord.
Hoge kortingen
Op 16 december werd Ural crude, een benchmarkkwaliteit die vanuit de Zwarte Zeehaven Novorossiysk wordt verscheept, voor slechts 29,47 euro per vat verhandeld, een scherpe daling ten opzichte van het begin van het jaar.
In Primorsk, het belangrijkste exportcentrum van Rusland aan de Baltische Zee, werd Urals crude verhandeld voor 30,8 euro per vat.
quote:Op donderdag 25 december 2025 23:30 schreef Lospedrosa het volgende:
AD schrijft dat als er nu verkiezingen zouden worden gehouden Zelensky dik zou verliezen aan generaal Zaloezjny.
“nieuwe peiling schetst een pijnlijk scenario voor de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. In een tweede kiesronde zou zijn voormalige opperbevelhebber Valerii Zaloezjny hem overtuigend verslaan,”
Maar dit vind ik alleen in NL en Belgische nieuwssites. Van mij mag Zelensky blijven maar heb er ook een weddenschap over lopen.
quote:De opperbevelhebber van het Oekraïense leger, generaal Valeri Zaloezjny, vindt dat zijn land de oorlog anders moet aanpakken.
Oorlogen zijn veranderd en technologie is het antwoord.
Dat is heel kort een van de belangrijkste boodschappen van Zaloezjny, de opperbevelhebber van het Oekraïense leger en dus na president Zelenski de belangrijkste man in het land.
In het bijzonder wil hij het arsenaal van onbemande wapensystemen uitbouwen, drones dus.
Die laten toe om de situatie op het slagveld constant te monitoren, in alle omstandigheden, schrijft de topgeneraal.
Drones leveren ook inlichtingen in real time, wat toelaat om op het juiste moment precisie-aanvallen uit te voeren.
Tegelijk kunnen ze van op afstand bediend worden, waardoor er minder slachtoffers vallen.
Drones zijn voor Zaloezjny ook de uitweg voor de statische oorlog in Oekraïne.
Het front beweegt niet meer, de oorlog is een uitputtingsslag geworden die gevoerd wordt in loopgraven, net zoals in de Eerste Wereldoorlog.
Ook over de mobilisatie van strijdkrachten zijn Zelenski en Zaloezjny het oneens. Zaloezjny wil eigenlijk een half miljoen nieuwe rekruten aanwerven, maar Zelenski zegt dat dat praktisch niet mogelijk is.
Daar komt dan ook nog bij dat zo'n mobilisatie Zelenski niet populair zou maken.
Kortom, de generaal wil de oorlog een tandje opvoeren en krijgt daarbij kennelijk de steun van de meerderheid van de bevolking.quote:
Zaloezny is vorig jaar helaas door Zelensky aan de kant gezet.quote:Op vrijdag 26 december 2025 08:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, de generaal wil de oorlog een tandje opvoeren en krijgt daarbij kennelijk de steun van de meerderheid van de bevolking.
Ja, hij ging buiten zijn boekje.quote:Op vrijdag 26 december 2025 08:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zaloezny is vorig jaar helaas door Zelensky aan de kant gezet.
https://nos.nl/collectie/(...)d-tot-ambassadeur-vk
Als dat zo is - de wens om de oorlog te intensiveren - dan is het zaak dat Europa accentueert dat wij zelf niet gaan vechten, en dat onze middelen en militaire hardware limitatief zijn. Dat gaan we niet doen.quote:Op donderdag 25 december 2025 23:30 schreef Lospedrosa het volgende:
AD schrijft dat als er nu verkiezingen zouden worden gehouden Zelensky dik zou verliezen aan generaal Zaloezjny.
“nieuwe peiling schetst een pijnlijk scenario voor de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. In een tweede kiesronde zou zijn voormalige opperbevelhebber Valerii Zaloezjny hem overtuigend verslaan,”
Maar dit vind ik alleen in NL en Belgische nieuwssites. Van mij mag Zelensky blijven maar heb er ook een weddenschap over lopen.
Zaluzhny keerde zich publiekelijk tegen het regeringsbeleid inzake de oorlog, bracht Zelensky daarmee ernstig in verlegenheid en is daarom weggepromoveerd naar Londen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 08:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zaloezny is vorig jaar helaas door Zelensky aan de kant gezet.
https://nos.nl/collectie/(...)d-tot-ambassadeur-vk
dat betekent dat leveranciers van open ramen en slechte thee het dus heel druk gaan krijgen als het deelnemersveld hen niet bevaltquote:Op vrijdag 26 december 2025 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zaluzhny keerde zich publiekelijk tegen het regeringsbeleid inzake de oorlog, bracht Zelensky daarmee ernstig in verlegenheid en is daarom weggepromoveerd naar Londen.
Al die voorstanders van snelle verkiezingen hopen waarschijnlijk in het machtsvacuüm een Russische puppet in het zadel te kunnen helpen. Als je echter kijkt naar de namenlijstjes die circuleren dan zijn het allemaal nog grotere hardliners dan Zelensky. Het is alleen wat voorbarig want er zijn geen verkiezingen, geen campagne en geen formele kandidaten atm.
Dat Zelensky na de oorlog moet stoppen is voor iedereen wel beter.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:24 schreef Spablauw214 het volgende:
Overigens denk ik wel dat het goed is als Zelensky vertrekt zodra de oorlog is afgelopen. De oorlog kleeft ook erg aan hem en uiteindelijk moet het land wel vooruit. Zo’n generaal kan dan wel uitkomst bieden als gezaghebbend figuur die boven de partijen staat en die noodzakelijke maatregelen kan doorvoeren. Soort De Gaulle-achtig figuur. Die kreeg ook wel autoritaire trekjes maar omdat hij deed wat goed was voor het land lieten ze hem zijn gang gaan.
Kansloos voor je. Ze onderzoeken of verkiezingen kunnen, dat moet qua wetgeving ook aangepast worden.quote:Op donderdag 25 december 2025 23:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Nog meer Russische trollen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
Hoogleraar Engelen over dat kritiek op de oorlog in Oekraïne a priori verdacht is.
Goed verwoord.
Bekijk deze YouTube-video
Ik vind dat het uitroepen van verkiezingen ook geldt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat Zelensky na de oorlog moet stoppen is voor iedereen wel beter.
Maar een oud generaal?
Tijdens de oorlog kan dat gunstig zijn, maar na een oorlog zou ik geen geweldsbeluste militaire figuren aan de macht willen. Of dat nou een (ex-) soldaat, generaal of wat dan ook is.
[..]
Kansloos voor je. Ze onderzoeken of verkiezingen kunnen, dat moet qua wetgeving ook aangepast worden.
En dan moet er nog een aanloop periode komen en dan pas.
Ben je toch echt wel een half jaar verder.
Dat kan doormiddel van een 2/3 meerderheid beslist worden, dat is niet zo'n groot probleem verder.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar een oud generaal?
Tijdens de oorlog kan dat gunstig zijn, maar na een oorlog zou ik geen geweldsbeluste militaire figuren aan de macht willen. Of dat nou een (ex-) soldaat, generaal of wat dan ook is.
[..]
Kansloos voor je. Ze onderzoeken of verkiezingen kunnen, dat moet qua wetgeving ook aangepast worden.
Daarmee impliceer je dat het anders vanzelfsprekend is dat Europa troepen naar Oekraïne stuurt als er een nieuwe president wordt gekozen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als dat zo is - de wens om de oorlog te intensiveren - dan is het zaak dat Europa accentueert dat wij zelf niet gaan vechten, en dat onze middelen en militaire hardware limitatief zijn. Dat gaan we niet doen.
Et zit verschil tussen kritiek op de oorlog en jubelen voor Rusland.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
Hoogleraar Engelen over dat kritiek op de oorlog in Oekraïne a priori verdacht is.
Goed verwoord.
Waarom?quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Daarom zou ik, als in die generaal was; Zelensky een soort van PR rol geven.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind dat het uitroepen van verkiezingen ook geldt.
Ik denk dat Zelensky door zijn voorkomen en goede teksten een hoge gunfactor in de eu had.
Als er zo’n militair poppetje staat zal ook de gemiddelde nu.nl lezer wat kritischer worden.
Begrijp Oekraïners ook niet dat ze dit nou willen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Russians at War is a rare, unauthorized look inside a Russian battalion during the invasion of Ukraine. Filmed by director Anastasia Trofimova, the documentary follows soldiers, medics, and newly drafted men as they move from the rear to some of the war’s deadliest front lines, including Krasny Liman and Bakhmut.
Wat een briljant idee zeg, gewoon met zijn allen tegen oorlog zijn. Waarom is deze man er nog steeds toe veroordeeld fringe podcasts vol te babbelen en is 'ie niet al lang met een onderhandelingsteam naar Rusland gestuurd?!?quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
Goed verwoord.
Deze man is niet serieus te nemen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 09:27 schreef phpmystyle het volgende:
Goed verwoord.
Deze “documentaire” of wat ervoor door moet gaan is complete rommel en pure whitewashing van Russische oorlogsmisdaden.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:15 schreef Black_Baron het volgende:
Deze gisteren gekeken.
Een van de betere docu's, als je ook geïnteresseerd bent in de Russische kant. Er wordt een Russisch battalion gevolgd. En je ziet het slechte aansturen, de chaos en de ellende van de Russen. Het eindigt met huilende vaders bij het Russische graf van hun zoon.
[..]
Niemand wil oorlog behalve Poetin.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:28 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Wat een briljant idee zeg, gewoon met zijn allen tegen oorlog zijn. Waarom is deze man er nog steeds toe veroordeeld fringe podcasts vol te babbelen en is 'ie niet al lang met een onderhandelingsteam naar Rusland gestuurd?!?
Putin zal hem ongetwijfeld snikkend in de armen vallen na een eloquent 'give peace a chance' van deze visionaire vredesmakelaar.
Geweldige docu juist.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Deze “documentaire” of wat ervoor door moet gaan is complete rommel en pure whitewashing van Russische oorlogsmisdaden.
En om die reden ook geweerd van meerdere filmfestivals. Het poogt sympathie te kweken voor Russische militairen, terwijl er nul kritiek wordt geleverd op oorlogsmisdaden en alle andere ellende en verwoesting die door Rusland is aangericht.
Dan hadden ze naar huis moeten gaan. Ze zitten er stuk voor stuk voor de roebels. Ik heb er zero medelijden mee.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:38 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Geweldige docu juist.
Die Russen rijden door een kapot geschoten Oekraïense stad en hebben het dan over Oekraïners als 'ons broedervolk'. En ze beseffen zelf niet wat ze voor ellende en haat aanrichten.
De cognitieve dissonantie is zo bizar om te zien.
Totaal knettergek en gebrainwashed.
Er wordt wel degelijk kritiek geuit en dat zou je ook weten als je de documentaire bekeken had. Het is ook verre van propagandistisch en laat de verschrikkingen van oorlog prima zien.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Deze “documentaire” of wat ervoor door moet gaan is complete rommel en pure whitewashing van Russische oorlogsmisdaden.
En om die reden ook geweerd van meerdere filmfestivals. Het poogt sympathie te kweken voor Russische militairen, terwijl er nul kritiek wordt geleverd op oorlogsmisdaden en alle andere ellende en verwoesting die door Rusland is aangericht.
Zeker.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dan hadden ze naar huis moeten gaan. Ze zitten er stuk voor stuk voor de roebels. Ik heb er zero medelijden mee.
Lol. Ik heb er een halfuur van gezien. Maar het is totaal eenzijdig. En dat is dan ook de heersende opinie, namelijk dat het een zeer controversiële film is.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er wordt wel degelijk kritiek geuit en dat zou je ook weten als je de documentaire bekeken had. Het is ook verre van propagandistisch en laat de verschrikkingen van oorlog prima zien.
Er is niks controversieels aan, er wordt gewoon een Russisch groep soldaten gevolgd en de meningen en opmerkingen van deze personen gevolgd.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Lol. Ik heb er een halfuur van gezien. Maar het is totaal eenzijdig. En dat is dan ook de heersende opinie, namelijk dat het een zeer controversiële film is.
Maar gezien jouw standpunten in dit topic verbaast je reactie me geenszins.
Ik heb hem met veel interesse helemaal uitgekeken. En kan hem iedereen aanraden.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Lol. Ik heb er een halfuur van gezien. Maar het is totaal eenzijdig. En dat is dan ook de heersende opinie, namelijk dat het een zeer controversiële film is.
Maar gezien jouw standpunten in dit topic verbaast je reactie me geenszins.
Het toont ook wel aan waarom de levensverwachting door al dat roken en alcohol niet zo hoog is, ook al overleven ze het front.quote:Op vrijdag 26 december 2025 10:57 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik heb hem met veel interesse helemaal uitgekeken. En kan hem iedereen aanraden.
Er zitten zoveel aspecten aan deze docu. Alleen al het ongeorganiseerde van de aanval op Bakhmut, en de totale idioterie van de Russen. Ook zeer interessant om te zien hoe de vrouwen meedoen in het battalion.
En iedere avond dat gezuip achter de frontlinie.
Mooi inkijkje in de Russische mindset.
je zult ook manschappen nodig hebben , mischien niet meer zoveel maar zonder rmanschappen in het veld gaaat het nietquote:Op vrijdag 26 december 2025 09:26 schreef bianconeri het volgende:
Geen idee of dat bericht over de oud generaal wel klopt, maar wat hij wil en doet wijkt weinig af van wat Zelensky doet.
En hij doet er dan wat onpopulairs bovenop, recruitment.
Hij begint over technologie gebruiken, zoals drones, en geen manschappen.
Toch 500.000 meer manschappen?
En Zelensky is al zeer actief met technologie. En gebruikt juist minder manschappen.
Beetje raar.
juist voor je het weet heb je een generaalsbewindquote:Op vrijdag 26 december 2025 09:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar een oud generaal?
[..]
quote:Een generaalsbewind is een vorm van militaire dictatuur waarbij de politieke macht in handen is van een groep hoge officieren.
De belangrijkste kenmerken en synoniemen zijn:
Junta: Dit is het meest gebruikte synoniem voor een generaalsbewind.
Oorspronkelijk een Spaans woord voor 'raad' of 'bestuur', wordt het internationaal gebruikt voor een militaire regering die na een staatsgreep de macht grijpt.
Bestuursvorm: De macht berust niet bij één persoon (zoals bij een autocratie), maar bij een comité van militaire leiders.
Dat gepaf ja. Een bij elkaar geraapt zooitje ongeregeld wat volgens mij thuis ook niet veel beter leeft.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het toont ook wel aan waarom de levensverwachting door al dat roken en alcohol niet zo hoog is ook al overleven ze het front.
Nee, daarom snap ik de klachten dat het propagandistisch zou zijn ook niet. Het is eerder een soort Russische achterstandsbuurt aan het front en ik denk dat ze in Rusland ook maar wat blij zijn dat ze zo een deel van de onderklasse kunnen ruimen.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:16 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat gepaf ja. Een bij elkaar geraapt zooitje ongeregeld wat volgens mij thuis ook niet veel beter leeft.
Newbee's die op dag 1 sterven, en die dus niemand kent. En die gast die zijn drone op wil laten stijgen en dan zelf door een drone geraakt wordt.![]()
Het komt gewoon totaal niet professioneel over.
Lijkt me ook interessant. Sommige mensen willen echt maar 1verhaal horen. Dan ben je m.i. minder goed geïnformeerdquote:Op vrijdag 26 december 2025 10:57 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik heb hem met veel interesse helemaal uitgekeken. En kan hem iedereen aanraden.
Er zitten zoveel aspecten aan deze docu. Alleen al het ongeorganiseerde van de aanval op Bakhmut, en de totale idioterie van de Russen. Ook zeer interessant om te zien hoe de vrouwen meedoen in het battalion.
En iedere avond dat gezuip achter de frontlinie.
Mooi inkijkje in de Russische mindset.
Ik denk dat alles vanuit Russische zijde gefilmd inmiddels als propaganda gezien wordt. Maar dat maakt het er niet minder interessant op.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, daarom snap ik de klachten dat het propagandistisch zou zijn ook niet. Het is eerder een soort Russische achterstandsbuurt aan het front en ik denk dat ze in Rusland ook maar wat blij zijn dat ze zo een deel van de onderklasse kunnen ruimen.
Ik zou je toch aanraden om eens op te zoeken waarom de film en de maakster (een medewerkster van RT) precies zo controversieel zijn.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lijkt me ook interessant. Sommige mensen willen echt maar 1verhaal horen. Dan ben je m.i. minder goed geïnformeerd
Moet je doen. Begin is wat traag. Maar we krijgen maar weinig beelden vanuit die hoek. En alleen daarom al de moeite waard.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lijkt me ook interessant. Sommige mensen willen echt maar 1verhaal horen. Dan ben je m.i. minder goed geïnformeerd
Ja dus?quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:31 schreef Spablauw214 het volgende:
https://vatniksoup.com/en/soups/305/
Jammer dat er maar 600 zijn gesneuveld ipv 900.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:28 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik denk dat alles vanuit Russische zijde gefilmd inmiddels als propaganda gezien wordt. Maar dat maakt het er niet minder interessant op.
Een battalion volgen die van de 900 mensen er al 600 verloren heeft en dat wordt ook meteen in het begin verteld. Deze docu is nog eerder pacifistisch van aard dan dat de docu pro deze oorlog zou zijn.
Ik vind het de waanzin heel goed duidelijk maken. Zelfs de Russen hebben dat door: dat ze al maanden op hetzelfde stuk terrein zitten en niet vooruit komen.
Sta je daar de stank en bloed uit een voertuig te spoelen met een emmertje water waar je collega zojuist zijn benen in verloren heeft.
En die ouders maar huilen bij die graven in Rusland.
De complete waanzin van deze oorlog.
Dat zal inmiddels ook wel het geval zijn.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:33 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Jammer dat er maar 600 zijn gesneuveld ipv 900.
0% medelijden hiermee en ik hoop dat die huilende ouders naar hun roebels kunnen fluiten.
Nee, dat is niet zo. Waar ik tegen ageer is dat het wordt gepresenteerd als een objectief document, terwijl het een als documentaire verklede propagandafilm is.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:33 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja dus?
Zie niet in waarom je het niet zou bekijken en bespreken. Ook met dit in je achterhoofd.
Je komt over alsof je het liefst deze hele docu verbannen zou willen zien.
In het begin van de oorlog kon ik in bepaalde gevallen nog een soort van medelijden hebben, maar dat is al heel lang over.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:35 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat zal inmiddels ook wel het geval zijn.
En de docu riep bij mij geen gevoelens van medelijden op.
Meer van waanzin.
Niets mis mee om dat ook in je achterhoofd te houden. Als je dat al niet wist. Toch zeer de moeite waard.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Waar ik tegen ageer is dat het wordt gepresenteerd als een objectief document, terwijl het een als documentaire verklede propagandafilm is.
Als je kijkt naar wie er kwamen opdagen bij de vertoning in Leiden (o.a. Gietelink en nog een aantal van die vredesfiguren) dan kan je wel een aardige inschatting maken welke agenda deze film dient.
https://vatniksoup.com/en/soups/305/quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:31 schreef Spablauw214 het volgende:
iBlack_Baron het volgende:[/b]
[..]
Ik denk dat alles vanuit Russische zijde gefilmd inmiddels als propaganda gezien wordt. Maar dat maakt het er niet minder interessant op.
Zeker.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat overigens van alle tijden is, tijdens WOII stierf het ook van de nazipropaganda verkleed als verzetsblaadje.
Alleen de maakster doet alsof ze objectief is en dat is ze niet. En daarom is de film terecht geweerd van meerdere festivals.
Maar wat is er dan propagandistisch aan? Ik zie echt niet hoe het dermate negatief neerzetten van het Russische leger Russische propaganda kan zijn. Ook het tonen van het uitzichtloosheid, het verdriet van ouders en nabestaanden en het aangeven dat 600/900 troepen van een eenheid gestorven zijn helpt ook niet echt als je elke maand 30.000 man wil recruteren.quote:Op vrijdag 26 december 2025 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Waar ik tegen ageer is dat het wordt gepresenteerd als een objectief document, terwijl het een als documentaire verklede propagandafilm is.
Als je kijkt naar wie er kwamen opdagen bij de vertoning in Leiden (o.a. Gietelink en nog een aantal van die vredesfiguren) dan kan je wel een aardige inschatting maken welke agenda deze film dient.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |