abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 december 2025 @ 10:42:26 #176
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219597857
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Deze “documentaire” of wat ervoor door moet gaan is complete rommel en pure whitewashing van Russische oorlogsmisdaden.
En om die reden ook geweerd van meerdere filmfestivals. Het poogt sympathie te kweken voor Russische militairen, terwijl er nul kritiek wordt geleverd op oorlogsmisdaden en alle andere ellende en verwoesting die door Rusland is aangericht.
Er wordt wel degelijk kritiek geuit en dat zou je ook weten als je de documentaire bekeken had. Het is ook verre van propagandistisch en laat de verschrikkingen van oorlog prima zien.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219597863
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:41 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dan hadden ze naar huis moeten gaan. Ze zitten er stuk voor stuk voor de roebels. Ik heb er zero medelijden mee.
Zeker.
Daarom is die docu ook zo bizar. Zeer interessant om te zien.

Overigens gaat het ook over een misplaatst soort patriottisme en niet alleen over roebels als reden dat die mannen daarheen gaan. En er wordt wel degelijk kritiek geleverd in die docu.
pi_219597921
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:42 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Er wordt wel degelijk kritiek geuit en dat zou je ook weten als je de documentaire bekeken had. Het is ook verre van propagandistisch en laat de verschrikkingen van oorlog prima zien.
Lol. Ik heb er een halfuur van gezien. Maar het is totaal eenzijdig. En dat is dan ook de heersende opinie, namelijk dat het een zeer controversiële film is.

Maar gezien jouw standpunten in dit topic verbaast je reactie me geenszins.
  vrijdag 26 december 2025 @ 10:52:49 #179
56749 BlaZ
pi_219598043
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Lol. Ik heb er een halfuur van gezien. Maar het is totaal eenzijdig. En dat is dan ook de heersende opinie, namelijk dat het een zeer controversiële film is.

Er is niks controversieels aan, er wordt gewoon een Russisch groep soldaten gevolgd en de meningen en opmerkingen van deze personen gevolgd.
Het stellen dat de meningen van deze personen een bepaalde uiting zouden moeten omvangen is juist controversieel.
Het gestuntel en geklooi in de Russische rangen wordt duidelijk weergegeven naast het mismanagement van het leiderschap en hoe nabestaanden omgaan met het verlies van vaders en zonen.
pi_219598089
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ik heb hem met veel interesse helemaal uitgekeken. En kan hem iedereen aanraden.
Er zitten zoveel aspecten aan deze docu. Alleen al het ongeorganiseerde van de aanval op Bakhmut, en de totale idioterie van de Russen. Ook zeer interessant om te zien hoe de vrouwen meedoen in het battalion.
En iedere avond dat gezuip achter de frontlinie.

Mooi inkijkje in de Russische mindset.
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:09:09 #181
56749 BlaZ
pi_219598225
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:57 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik heb hem met veel interesse helemaal uitgekeken. En kan hem iedereen aanraden.
Er zitten zoveel aspecten aan deze docu. Alleen al het ongeorganiseerde van de aanval op Bakhmut, en de totale idioterie van de Russen. Ook zeer interessant om te zien hoe de vrouwen meedoen in het battalion.

Het toont ook wel aan waarom de levensverwachting door al dat roken en alcohol niet zo hoog is, ook al overleven ze het front.

[ Bericht 0% gewijzigd door BlaZ op 26-12-2025 11:15:14 ]
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:16:14 #182
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219598322
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 09:26 schreef bianconeri het volgende:
Geen idee of dat bericht over de oud generaal wel klopt, maar wat hij wil en doet wijkt weinig af van wat Zelensky doet.
En hij doet er dan wat onpopulairs bovenop, recruitment.

Hij begint over technologie gebruiken, zoals drones, en geen manschappen.
Toch 500.000 meer manschappen?

En Zelensky is al zeer actief met technologie. En gebruikt juist minder manschappen.

Beetje raar.
je zult ook manschappen nodig hebben , mischien niet meer zoveel maar zonder rmanschappen in het veld gaaat het niet

echt niet
technologie ok, drones prima, humanoids, ok , maar iemand moet de ingenomen locaties gaan bezetten en de info doorgeven

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 09:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat Zelensky na de oorlog moet stoppen is voor iedereen wel beter.
Maar een oud generaal?
Tijdens de oorlog kan dat gunstig zijn, maar na een oorlog zou ik geen geweldsbeluste militaire figuren aan de macht willen. Of dat nou een (ex-) soldaat, generaal of wat dan ook is.
[..]
Kansloos voor je. Ze onderzoeken of verkiezingen kunnen, dat moet qua wetgeving ook aangepast worden.
En dan moet er nog een aanloop periode komen en dan pas.
Ben je toch echt wel een half jaar verder.
juist voor je het weet heb je een generaalsbewind

quote:
Een generaalsbewind is een vorm van militaire dictatuur waarbij de politieke macht in handen is van een groep hoge officieren.
De belangrijkste kenmerken en synoniemen zijn:

Junta: Dit is het meest gebruikte synoniem voor een generaalsbewind.
Oorspronkelijk een Spaans woord voor 'raad' of 'bestuur', wordt het internationaal gebruikt voor een militaire regering die na een staatsgreep de macht grijpt.

Bestuursvorm: De macht berust niet bij één persoon (zoals bij een autocratie), maar bij een comité van militaire leiders.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219598335
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het toont ook wel aan waarom de levensverwachting door al dat roken en alcohol niet zo hoog is ook al overleven ze het front.
Dat gepaf ja. Een bij elkaar geraapt zooitje ongeregeld wat volgens mij thuis ook niet veel beter leeft.

Newbee's die op dag 1 sterven, en die dus niemand kent. En die gast die zijn drone op wil laten stijgen en dan zelf door een drone geraakt wordt. :')

Het komt gewoon totaal niet professioneel over.
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:20:11 #184
56749 BlaZ
pi_219598384
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:16 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat gepaf ja. Een bij elkaar geraapt zooitje ongeregeld wat volgens mij thuis ook niet veel beter leeft.

Newbee's die op dag 1 sterven, en die dus niemand kent. En die gast die zijn drone op wil laten stijgen en dan zelf door een drone geraakt wordt. :')

Het komt gewoon totaal niet professioneel over.
Nee, daarom snap ik de klachten dat het propagandistisch zou zijn ook niet. Het is eerder een soort Russische achterstandsbuurt aan het front en ik denk dat ze in Rusland ook maar wat blij zijn dat ze zo een deel van de onderklasse kunnen ruimen.
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:21:34 #185
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219598411
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:57 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Lijkt me ook interessant. Sommige mensen willen echt maar 1verhaal horen. Dan ben je m.i. minder goed geïnformeerd
The End Times are wild
pi_219598542
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee, daarom snap ik de klachten dat het propagandistisch zou zijn ook niet. Het is eerder een soort Russische achterstandsbuurt aan het front en ik denk dat ze in Rusland ook maar wat blij zijn dat ze zo een deel van de onderklasse kunnen ruimen.
Ik denk dat alles vanuit Russische zijde gefilmd inmiddels als propaganda gezien wordt. Maar dat maakt het er niet minder interessant op.

Een battalion volgen die van de 900 mensen er al 600 verloren heeft en dat wordt ook meteen in het begin verteld. Deze docu is nog eerder pacifistisch van aard dan dat de docu pro deze oorlog zou zijn.
Ik vind het de waanzin heel goed duidelijk maken. Zelfs de Russen hebben dat door: dat ze al maanden op hetzelfde stuk terrein zitten en niet vooruit komen.
Sta je daar de stank en bloed uit een voertuig te spoelen met een emmertje water waar je collega zojuist zijn benen in verloren heeft.

En die ouders maar huilen bij die graven in Rusland.

De complete waanzin van deze oorlog.
pi_219598550
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Lijkt me ook interessant. Sommige mensen willen echt maar 1verhaal horen. Dan ben je m.i. minder goed geïnformeerd
Ik zou je toch aanraden om eens op te zoeken waarom de film en de maakster (een medewerkster van RT) precies zo controversieel zijn.

Dat heeft niets met een eenzijdig beeld te maken.
pi_219598559
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Moet je doen. Begin is wat traag. Maar we krijgen maar weinig beelden vanuit die hoek. En alleen daarom al de moeite waard.
pi_219598586
iBlack_Baron het volgende:[/b]

[..]
Ik denk dat alles vanuit Russische zijde gefilmd inmiddels als propaganda gezien wordt. Maar dat maakt het er niet minder interessant op.
[/quote]

https://vatniksoup.com/en/soups/305/
pi_219598615
quote:
Ja dus?
Zie niet in waarom je het niet zou bekijken en bespreken. Ook met dit in je achterhoofd.

Je komt over alsof je het liefst deze hele docu verbannen zou willen zien.
pi_219598616
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:28 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Een battalion volgen die van de 900 mensen er al 600 verloren heeft en dat wordt ook meteen in het begin verteld. Deze docu is nog eerder pacifistisch van aard dan dat de docu pro deze oorlog zou zijn.
Ik vind het de waanzin heel goed duidelijk maken. Zelfs de Russen hebben dat door: dat ze al maanden op hetzelfde stuk terrein zitten en niet vooruit komen.
Sta je daar de stank en bloed uit een voertuig te spoelen met een emmertje water waar je collega zojuist zijn benen in verloren heeft.

En die ouders maar huilen bij die graven in Rusland.

De complete waanzin van deze oorlog.
Jammer dat er maar 600 zijn gesneuveld ipv 900.
0% medelijden hiermee en ik hoop dat die huilende ouders naar hun roebels kunnen fluiten.
Radio Espantoso
pi_219598644
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:33 schreef Peligrosso het volgende:

[..]
Jammer dat er maar 600 zijn gesneuveld ipv 900.
0% medelijden hiermee en ik hoop dat die huilende ouders naar hun roebels kunnen fluiten.
Dat zal inmiddels ook wel het geval zijn.

En de docu riep bij mij geen gevoelens van medelijden op.
Meer van waanzin.
pi_219598653
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:33 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ja dus?
Zie niet in waarom je het niet zou bekijken en bespreken. Ook met dit in je achterhoofd.

Je komt over alsof je het liefst deze hele docu verbannen zou willen zien.
Nee, dat is niet zo. Waar ik tegen ageer is dat het wordt gepresenteerd als een objectief document, terwijl het een als documentaire verklede propagandafilm is.

Als je kijkt naar wie er kwamen opdagen bij de vertoning in Leiden (o.a. Gietelink en nog een aantal van die vredesfiguren) dan kan je wel een aardige inschatting maken welke agenda deze film dient.
pi_219598709
Wat overigens van alle tijden is, tijdens WOII stierf het ook van de nazipropaganda verkleed als verzetsblaadje.

Alleen de maakster doet alsof ze objectief is en dat is ze niet. En daarom is de film terecht geweerd van meerdere festivals.
pi_219598715
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:35 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat zal inmiddels ook wel het geval zijn.

En de docu riep bij mij geen gevoelens van medelijden op.
Meer van waanzin.
In het begin van de oorlog kon ik in bepaalde gevallen nog een soort van medelijden hebben, maar dat is al heel lang over.
Nu is het inderdaad waanzin, maar wel zelfgekozen waanzin.
Radio Espantoso
pi_219598731
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee, dat is niet zo. Waar ik tegen ageer is dat het wordt gepresenteerd als een objectief document, terwijl het een als documentaire verklede propagandafilm is.

Als je kijkt naar wie er kwamen opdagen bij de vertoning in Leiden (o.a. Gietelink en nog een aantal van die vredesfiguren) dan kan je wel een aardige inschatting maken welke agenda deze film dient.
Niets mis mee om dat ook in je achterhoofd te houden. Als je dat al niet wist. Toch zeer de moeite waard.

Ik kan hem echt iedereen aanraden.
Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:43:04 #197
56749 BlaZ
pi_219598777
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:31 schreef Spablauw214 het volgende:
iBlack_Baron het volgende:[/b]
[..]
https://vatniksoup.com/en/soups/305/
[/quote]

De omschrijving van het Toronto filmfestival vind ik wel treffend: ze omschreven de film als "een meeslepend verhaal over opoffering en desillusie waarin soldaten pionnen lijken in een snood spel".

Verder weinig inhoudelijke klachten daar. Het argument lijkt eerder te zijn dat als je filmt aan Russische zijde en geen oorlogsmisdaden tegenkomt dat je dat informatie achter aan het houden bent.

Terwijl het uit onderzoek zeer duidelijk blijkt dat het slechts enkele eenheden zijn die zich schuldig maken aan vrijwel alle oorlogsmisdaden die gepleegd zijn.
pi_219598786
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat overigens van alle tijden is, tijdens WOII stierf het ook van de nazipropaganda verkleed als verzetsblaadje.

Alleen de maakster doet alsof ze objectief is en dat is ze niet. En daarom is de film terecht geweerd van meerdere festivals.
Zeker.
Maakt hem alleen maar interessanter.

Net als wat de Deutsche Wochenschau (niet) uitzond ten tijden van de ineenstorting van het zesde leger bij Stalingrad. :D
pi_219598847
[/quote]

De omschrijving van het Toronto filmfestival vind ik wel treffend: ze omschreven de film als "een meeslepend verhaal over opoffering en desillusie waarin soldaten pionnen lijken in een snood spel".

Verder weinig inhoudelijke klachten daar. Het argument lijkt eerder te zijn dat als je filmt aan Russische zijde en geen oorlogsmisdaden tegenkomt dat je dat informatie achter aan het houden bent.

Terwijl het uit onderzoek zeer duidelijk blijkt dat het slechts enkele eenheden zijn die zich schuldig maken aan vrijwel alle oorlogsmisdaden die gepleegd zijn.
[/quote]
Heb je een link voor mij naar dat onderzoek?
Radio Espantoso
  vrijdag 26 december 2025 @ 11:49:46 #200
56749 BlaZ
pi_219598849
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Maar wat is er dan propagandistisch aan? Ik zie echt niet hoe het dermate negatief neerzetten van het Russische leger Russische propaganda kan zijn. Ook het tonen van het uitzichtloosheid, het verdriet van ouders en nabestaanden en het aangeven dat 600/900 troepen van een eenheid gestorven zijn helpt ook niet echt als je elke maand 30.000 man wil recruteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')