abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219420165

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_219420198
Schlecht :D :D
Pecunia non olet
pi_219421517
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 18:10 schreef Fredericm het volgende:
Linkje grieshaber bij Collin
SPOILER
Bedankt voor de investeringslink.

Nog een vraag die ik mezelf stelde over dit project. We krijgen een eerste hypotheek op het onroerend goed van het over te nemen bedrijf. Het onroerend goed heeft een waarde van ¤5.740.000. Maar de toekomstige eigenaar leent 'slechts' ¤3.750.000 voor overname aandelen, earn out en werkkapitaal. Met de CCF-lening kan de nieuwe eigenaar dan ook nooit het gehele bedrijf overnemen inclusief het onroerend goed. Lijkt mij.
1. Is de overname van de aandelen/earn out/werkkapitaal van ¤3.750.000 dan exclusief het onroerend goed?
2. Als het onroerend goed inderdaad niet valt onder deze overname, is het onroerend goed dan nog in bezit van de huidige eigenaar, of al in bezit van de toekomstig eigenaar? Aangezien we er via CCF wel een éérste hypotheek op krijgen.

Iemand een idee?
pi_219421863
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 00:34 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Nog een vraag die ik mezelf stelde over dit project. We krijgen een eerste hypotheek op het onroerend goed van het over te nemen bedrijf. Het onroerend goed heeft een waarde van ¤5.740.000. Maar de toekomstige eigenaar leent 'slechts' ¤3.750.000 voor overname aandelen, earn out en werkkapitaal. Met de CCF-lening kan de nieuwe eigenaar dan ook nooit het gehele bedrijf overnemen inclusief het onroerend goed. Lijkt mij.
1. Is de overname van de aandelen/earn out/werkkapitaal van ¤3.750.000 dan exclusief het onroerend goed?
2. Als het onroerend goed inderdaad niet valt onder deze overname, is het onroerend goed dan nog in bezit van de huidige eigenaar, of al in bezit van de toekomstig eigenaar? Aangezien we er via CCF wel een éérste hypotheek op krijgen.

Iemand een idee?
Terechte constatering lijkt mij. Ik ga niet investeren maar toch even gekeken en viel me als eerste op dat ik een paar maanden geleden langs dit bedrijf ben gereden tijdens een vakantie, maar het bedrijf en pand heeft geen indruk achter gelaten.

Enige verklaring die ik kan bedenken is dat het pand al in eigendom was van de ondernemer die nu het bedrijf overneemt. Zo niet, dan lijkt me niet veel van de taxatiewaarde te kloppen.
pi_219422008
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 00:34 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Iemand een idee?
Het lijkt me wel dat het OG in het bedrijf zit, waar hij de aandelen van koopt.
Verschil kan vele redenen hebben:
1 Er kan een behoorlijke earnout zijn afgesproken, bijv. 5M EUR over de komende 5 jaar bij het behalen van de prestaties.
2 Er kan een enorme badwill in de onderneming zitten
3 De verkoper kan ook een vendor loan hebben verstrekt
4 Hij kan nog eigen inbreng hebben gehad
5 een andere reden.
pi_219422771
Ander dingetje:

Als de borgstelling van pa slechts moreel is omdat kids en partner de aandelen bezitten, waarom stellen die zich dan niet als borg.

Klinkt mij als een veilige escape als het mis gaat.
Pecunia non olet
pi_219423014
Hij betaalt dus ca. 3x de gemiddelde netto jaarwinst van de afgelopen jaren, en het og in de zaak is al meer dan het dubbele waard van wat hij betaalt. Klinkt als een gratis lunch.
pi_219424197
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 december 2025 10:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Hij betaalt dus ca. 3x de gemiddelde netto jaarwinst van de afgelopen jaren, en het og in de zaak is al meer dan het dubbele waard van wat hij betaalt. Klinkt als een gratis lunch.
Precies dit
pi_219426830
HCN Italiaanse Hoofddorp. Mis ik alleen deze transactie?

Of is dit het volgende probleemgeval bij HCN?
pi_219427016
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 18:13 schreef quepos het volgende:
HCN Italiaanse Hoofddorp. Mis ik alleen deze transactie?

Of is dit het volgende probleemgeval bij HCN?
Ik mis hem ook. En hij is al een keer eerdere een paar dagen later geweest. Afgelopen zomer is de naam iets aangepast en ook het concept. Zal wel een reden hebben, maar misschien loopt het nog niet zo goed. Als ik nu zoek op Google, geeft Google aan "Temporarily closed", is niet echt een goed teken.

Nog geen 4 maanden geleden hadden ze nog een nieuw project gehad bij HCN, zowel een gewone als een geborgde. Ben benieuwd of daar wel op tijd betaald wordt.

Nu is het wel zo dat de vorige termijn van dit project dubbel betaald was, wat ook weer is terug gedraaid. Misschien gaat er daarom nu wat mis met de nieuwe termijn.
pi_219428013
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 18:43 schreef Soulfreak het volgende:
Nu is het wel zo dat de vorige termijn van dit project dubbel betaald was, wat ook weer is terug gedraaid. Misschien gaat er daarom nu wat mis met de nieuwe termijn.
Het zou me niet verbazen dat hier de oorzaak zit. Iemand al contact gehad met hcn? Ik schat zo in dat er door een foutje in de techniek de vorige keer een dubbele betaling is ontstaan die vervolgens handmatig is gecorrigeerd, maar dat wil niet zeggen dat het ook bij de bron is gecorrigeerd. Volgens het te downloaden (voorlopig) jaaroverzicht zou namelijk de termijn wel voldaan zijn, bij projecten met achterstand staan in het voorlopige jaaroverzicht alleen de werkelijk uitbetaalde termijnen.
pi_219429515
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 20:36 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het zou me niet verbazen dat hier de oorzaak zit. Iemand al contact gehad met hcn? Ik schat zo in dat er door een foutje in de techniek de vorige keer een dubbele betaling is ontstaan die vervolgens handmatig is gecorrigeerd, maar dat wil niet zeggen dat het ook bij de bron is gecorrigeerd. Volgens het te downloaden (voorlopig) jaaroverzicht zou namelijk de termijn wel voldaan zijn, bij projecten met achterstand staan in het voorlopige jaaroverzicht alleen de werkelijk uitbetaalde termijnen.
Ja volgens Hcn is er een probleem met de incasso's en hangt het nu bij opp. Zou ontvangen zijn.
pi_219429840
Hier al iemand ervaringen met de GVE-app?
pi_219430152
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 00:28 schreef Jaco078 het volgende:
Hier al iemand ervaringen met de GVE-app?
Lijkt niet veel anders dan de website en krijg wel pop-up berichten bij nieuwe projecten. Zelfde als per mail.
pi_219430572
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 04:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Lijkt niet veel anders dan de website en krijg wel pop-up berichten bij nieuwe projecten. Zelfde als per mail.
Al die apps zijn vrij nutteloos en ik krijg een beetje het gevoel dat het is "omdat je nu eenmaal een app moet hebben". Goed, een pushmelding is wat pro-actiever dan een mail, maar bij CCF ben je door de bank genomen dan toch sowieso te laat, of het is gewoon niet zo'n aantrekkelijk project.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219431568
Heeft er al iemand naar het pannenkoekenhuis gekeken op ccf? als beginnende crowd fund investeerder vind ik het echt moeilijk om de taxatie van dat huis in te schatten. mij lijkt het veel te hoog. het restaurant loopt vast wel goed. ben vaak in ouddorp geweest
pi_219431681
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 11:02 schreef linkjesjager het volgende:
Heeft er al iemand naar het pannenkoekenhuis gekeken op ccf? als beginnende crowd fund investeerder vind ik het echt moeilijk om de taxatie van dat huis in te schatten. mij lijkt het veel te hoog. het restaurant loopt vast wel goed. ben vaak in ouddorp geweest
De reviews op Tripadvisor van het restaurant zijn niet goed. Bestaand personen wordt overgenomen. Voor mij dus niet.
pi_219431775
FD: "Een op vijf horecazaken heeft problematische schulden".

SPOILER
pi_219432099
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 11:02 schreef linkjesjager het volgende:
Ze hebben weer iets nieuws bedacht: resultaat vóór rentelasten. Alsof dat géén echte kosten zijn en of deze niet netjes te voorspellen zijn.

Of de dame in kwestie enige ondernemerservaring heeft blijkt nergens.

Brengt precies nul komma nul eigen geld in en privé heeft ze al drie hypotheken. Ik krijg dan niet direct een beeld voor ogen van iemand die wijs met geld omgaat.

Andere kant: wat kun je verkl*ten aan wat pannenkoekbeslag in een pan mikken en er een topping op strooien.
Ik zie het meiden van hooguit 15 jaar al doen. Ingewerkt personeel is er al.
En voor veel gezinnen financieel nog wel haalbaar.
Pecunia non olet
pi_219433600
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 12:14 schreef obligataire het volgende:

[..]

Brengt precies nul komma nul eigen geld in en privé heeft ze al drie hypotheken. Ik krijg dan niet direct een beeld voor ogen van iemand die wijs met geld omgaat.

Drie hypotheken bij dezelfde hypotheekhouder hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn. Ik had bij de aankoop van mijn huidige woning ook 3 hypotheken bij dezelfde bank, een "meegenomen" spaarhypotheek van mijn vorige woning, een niieuwe spaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek.

Ik vraag me alleen wel af of die taxatiewaarde niet wat opgeklopt is. Funda geeft 3 verkochte woningen in die straat en die blijven alledrie onder de 5 ton. https://www.funda.nl/zoek(...)2,%22unavailable%22] Het huis van deze dame is dan wat groter vanwege een uitbouw aan de achterkant.

Wat betreft het pannenkoekrestaurant zelf, is dit niet dezefde als die van HCN bijna 8 jaar geleden? https://horecacrowdfundin(...)ant-ouddorp-d4lo589m
pi_219433643
quote:

[..]
Ze hebben weer iets nieuws bedacht: resultaat vóór rentelasten. Alsof dat géén echte kosten zijn en of deze niet netjes te voorspellen zijn.

Andere kant: wat kun je verkl*ten aan wat pannenkoekbeslag in een pan mikken en er een topping op strooien.
ook mijn gedachte, op zo'n toeristische plek moet het met de pannekoeken wel heel gek lopen wil je geen geld verdienen. De reviews had ik ook bekeken en vond ik een beetje in lijn met de verwachting van zo'n restaurant. Dat de eigenaar niet goed erop reageert vind ik dan weer een minpunt. Daarnaast zijn voor mij ook de drie bestaande hypotheken waarvan nog niks is afbetaald een rode vlag. De taxatie waarde van het huis kan ik me nog steeds moeilijk voorstellen, en op funda staan inderdaad de huizen in de straat voor veel minder. zijn niet de hoekhuizen, maar of dat zo'n groot verschil verklaart
pi_219435449
quote:

[..]

Zie reviews. Heel lang wachten op je bestelling
SPOILER

[ Bericht 16% gewijzigd door Fredericm op 07-12-2025 15:58:25 ]
pi_219435894
GVE projecten Kasteel Gemert / Voor de investeerders in dit project en ook voor de ander fokkers, je kan er bijzonder goed eten. Kost wat maar dan heb je ook echt wat, echt iets voor met het gehele gezin / familie *O*

Soenil Bahadoer blaast gasten omver in kasteelrestaurant Gem: sterrenchef serveert pure magie (met pittige rekening)
recensie
SPOILER
pi_219436155
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 15:51 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Zie reviews. Heel lang wachten op je bestelling
SPOILER
Als ik haar Facebook bekijk lijkt ze er al werkzaam te zijn. Dan zal ze toch enig inzicht in de mogelijkheden hebben..
Verder een ton linear. Ik neem m denk ik wel mee.
Aanvulling: er is nog een pannenkoeken restaurant met dezelfde naam welke in het bezit in van de zoon van mevrouw. De revieuws daar zijn beter. Er is dus ervaring in huis.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 07-12-2025 22:19:29 ]
pi_219436157
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 14:21 schreef Soulfreak het volgende:
Wat betreft het pannenkoekrestaurant zelf, is dit niet dezefde als die van HCN bijna 8 jaar geleden? https://horecacrowdfundin(...)ant-ouddorp-d4lo589m
Lijtk mij wel conform de kvk info:

SPOILER
Maar een uur enkele reis woon-werkverkeer om in een pannenkoekenrestaurant te werken..., tsja.

[ Bericht 4% gewijzigd door tnhb op 07-12-2025 16:57:47 ]
pi_219436928
quote:
12s.gif Op zondag 7 december 2025 16:29 schreef peterc het volgende:
GVE projecten Kasteel Gemert / Voor de investeerders in dit project en ook voor de ander fokkers, je kan er bijzonder goed eten. Kost wat maar dan heb je ook echt wat, echt iets voor met het gehele gezin / familie *O*

Soenil Bahadoer blaast gasten omver in kasteelrestaurant Gem: sterrenchef serveert pure magie (met pittige rekening)
recensie
SPOILER
Voor eten bij een 2 sterren chef een normale rekening.
pi_219436992
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2025 16:52 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Als ik haar Facebook bekijk lijkt ze er al werkzaam te zijn. Dan zal ze toch enig inzicht in de mogelijkheden hebben..
Verder een ton liniair. Ik neem m denk ik wel mee.
Dan heb je LTV van 88% bij een tweede hypotheek. Ik wil dan graag een hogere rente of een verhaal waar ik me in kan vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 07-12-2025 21:28:20 ]
pi_219439880
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 14:21 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Drie hypotheken bij dezelfde hypotheekhouder hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn. Ik had bij de aankoop van mijn huidige woning ook 3 hypotheken bij dezelfde bank, een "meegenomen" spaarhypotheek van mijn vorige woning, een niieuwe spaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek.

Ik vraag me alleen wel af of die taxatiewaarde niet wat opgeklopt is. Funda geeft 3 verkochte woningen in die straat en die blijven alledrie onder de 5 ton. https://www.funda.nl/zoek(...)2,%22unavailable%22] Het huis van deze dame is dan wat groter vanwege een uitbouw aan de achterkant.

Veel mensen hebben een hypotheek bestaande uit meerdere leningdelen met ieder hun eigen regime, dat is uiteraard geen enkel probleem. Maar als ik iemand hypotheek op hypotheek zie stapelen dan denk ik al gauw dat er allerlei zaken zijn meegefinancierd die menig persoon gewoon vanuit zijn reguliere inkomen zou moeten kunnen opsparen. Auto's, vakantie, onderhoud. Maar misschien denk ik wat te conservatief :)
Pecunia non olet
pi_219440010
Misschien heeft iemand een echtscheiding achter de rug en net een ex-partner uitgekocht.

Dan kan je zomaar 5 hypotheken hebben, maar als dit fiscaal het handigste is en de LTV goed, hoeft dit geen probleem te zijn.
pi_219440226
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 09:11 schreef escortmk2 het volgende:
Misschien heeft iemand een echtscheiding achter de rug en net een ex-partner uitgekocht.

Dan kan je zomaar 5 hypotheken hebben, maar als dit fiscaal het handigste is en de LTV goed, hoeft dit geen probleem te zijn.
Dat is helemaal waar. Die overwaarde is in principe (als de taxatie klopt) een pluspunt maar tegelijk denk ik dan, daar heeft ze niets voor hoeven doen, dat wordt je als huisbezitter in de schoot geworpen.
Ze brengt niets in aan eigen geld, dat vind ik een zwaar minpunt bij iedere pitch waar dat speelt. Natuurlijk kennen we de omstandigheden niet maar zij en haar man hebben blijkbaar niets kunnen sparen op eigen kracht en straks met die eigen winkel valt er een inkomen weg uit dienstverband.
Pecunia non olet
pi_219440686
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 23:09 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ja volgens Hcn is er een probleem met de incasso's en hangt het nu bij opp. Zou ontvangen zijn.
Ik had inmiddels zaterdag ook even kort de vraag gesteld of hier administratief iets mis was gegaan en kreeg vanmorgen een reactie dat er inderdaad een technische/adminstratieve oorzaak was en dat ze het inmiddels ook al hadden kunnen corrigeren. Fijn dat ze snel en inhoudelijk reageren!
pi_219440921
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 09:41 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is helemaal waar. Die overwaarde is in principe (als de taxatie klopt) een pluspunt maar tegelijk denk ik dan, daar heeft ze niets voor hoeven doen, dat wordt je als huisbezitter in de schoot geworpen.
Ze brengt niets in aan eigen geld, dat vind ik een zwaar minpunt bij iedere pitch waar dat speelt. Natuurlijk kennen we de omstandigheden niet maar zij en haar man hebben blijkbaar niets kunnen sparen op eigen kracht en straks met die eigen winkel valt er een inkomen weg uit dienstverband.
Ik zag nu pas dat jij mijn punt 10 minuten eerder ook al had genoemd in je comment.

Mijn opmerking was overigens algemeen bedoeld, niet specifiek over deze casus, maar geloof direct wat je schrijft en ben het daar ook mee eens.
pi_219442314
Zonet deelaflossing (28% vd inleg) ontv CRE proj Waalre.
pi_219443337
iemand info over een nieuw probleem geval bij SIG ?

SPOILER
Betaling 1-12 niet ontvangen.

[ Bericht 4% gewijzigd door zeeland6 op 08-12-2025 17:01:49 ]
pi_219443398
1e project 2026 SIG
https://investeren.sameni(...)-heerder-groenweg-1c

In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan 5 januari 2026.
pi_219443533
Linkjes DSF bij Collin

Geen analyse. Ik laat hem aan mij voorbij gaan.

SPOILER
pi_219444298
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:40 schreef zeeland6 het volgende:
iemand info over een nieuw probleem geval bij SIG ?

SPOILER
Betaling 1-12 niet ontvangen.
Ik kreeg de volgende reactie van SiG:

SPOILER
pi_219445170
Heeft iemand toevallig iets gehoord over Huize Rehoboth van WvjG?

Volgens de laatste update van 7 november zou deze rond 1 december worden afgelost maar dat is niet gebeurd en bij de te verwachten betalingen is het project ook verdwenen…
pi_219445576
Twee van de broers van Verkeersschool Brinkman (Collin project van april dit jaar) doen mee met tv programma Hunted.
pi_219446625
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:01 schreef escortmk2 het volgende:

Volgens de laatste update van 7 november zou deze rond 1 december worden afgelost maar dat is niet gebeurd en bij de te verwachten betalingen is het project ook verdwenen…
Als ik inlog staat er bij de status van het project "voltooid" maar nog geen gelden ontvangen of iets gehoord.

Bij het projectschema staat dat de laatste aflossingstermijn ingepland wordt met de normale maandbetaling maar dat zien we dus niet bij alle verwachte betalingen terug, misschien omdat het project al is voltooid?
pi_219447969
Linkje giuverda bij Collin.
Heel veel miljoenen. Lening wordt afgelost als het contract met de gemeente voor arbeidsmigranten ook stopt. Daarna vind ik het verhaal vaag.

SPOILER
pi_219450738
Verhaal wat veel vraagtekens oproept.

SPOILER
Begrijp ik nu goed dat de lening al verstrekt (en overgemaakt) is aan ondernemer maar dat het o/g nog niet op zijn naam staat? Waar staat dat geld nu dan?

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 09-12-2025 18:39:38 ]
Pecunia non olet
pi_219450802
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 18:34 schreef obligataire het volgende:
Verhaal wat veel vraagtekens oproept.

SPOILER
Begrijp ik nu goed dat de lening al verstrekt (en overgemaakt) is aan ondernemer maar dat het o/g nog niet op zijn naam staat? Waar staat dat geld nu dan?
Dit vraag ik mijzelf ook af.
pi_219450816
Bij Collin of bij de notaris neem ik aan.
pi_219450817
Hopelijk bij de notaris. In dat geval hadden ze het project ook kunnen terugtrekken.
Pecunia non olet
pi_219451648
DuurzaamInvesteren wordt (is) overgenomen door het Franse Enerfip.
Lijkt mij goed nieuws want ik kreeg wat twijfels over de professionaliteit en toekomst van DI met alle Trio ellende, waar tevens mijn enige nog lopende project bij DI onder valt.
Het is natuurlijk afwachten wat de Fransen ervan bakken en hoeveel administratieve rompslomp het gaat opleveren.
  dinsdag 9 december 2025 @ 22:11:37 #47
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219452815
Vandaag CCF update betreffende
SPOILER
. Ze zijn er duidelijk mee bezig en ik ben blij met dergelijke updates, ook al is er nu nog geen sprake van daadwerkelijk recovery resultaat. Twee lastige projecten voor Beheer. Die
SPOILER
valt me echt tegen, lijkt een notaire dwarsligger te zijn.
pi_219453057
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 22:11 schreef InVestEerder het volgende:
Vandaag CCF update betreffende
SPOILER
. Ze zijn er duidelijk mee bezig en ik ben blij met dergelijke updates, ook al is er nu nog geen sprake van daadwerkelijk recovery resultaat. Twee lastige projecten voor Beheer. Die
SPOILER
valt me echt tegen, lijkt een notaire dwarsligger te zijn.
Het verbaasd mij alleen dat bij H*ennen de 500K borg niet genoemd wordt
pi_219454070
Nieuwe van Ilyas bij SIG, waarbij gedacht wordt aan de peildatum

Let op: In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan 5 januari 2026.

Dit project heeft een looptijd van 12 maanden.

Rentevergoeding schijf 1 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 1 2% Start tot 01-03-2026 daarna 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 2 2% Start tot 01-05-2026 daarna 7,60%
Rentevergoeding schijf 2 10,55%
pi_219454323
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 18:43 schreef obligataire het volgende:
In dat geval hadden ze het project ook kunnen terugtrekken.
Lijkt me eerlijk gezegd ook de enige juiste oplossing. Heeft de gemeente een harde termijn (met boete/dwangsom indien ze die termijn niet halen) toegezegd? Wat zo'n onderzoek kan heel onverwachts verlopen en langer duren dan in eerste instantie gedacht.
pi_219454510
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 18:43 schreef obligataire het volgende:
Hopelijk bij de notaris. In dat geval hadden ze het project ook kunnen terugtrekken.
Dat is maar de vraag.
Collin heeft ook een zorgplicht naar de geldnemer/ondernemer. Als uit het onderzoek blijkt dat er niks aan de hand is terwijl Collin de lening met toegezegde gelden al heeft gecanceld dan zouden ze Collin wel eens kunnen aanklagen voor een schadevergoeding.

De vraag blijft nu wel waar op dit moment de gelden zijn. Ik ga ervan uit bij Collin of de notaris.
pi_219454778
quote:
14s.gif Op woensdag 10 december 2025 09:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is maar de vraag.
Collin heeft ook een zorgplicht naar de geldnemer/ondernemer. Als uit het onderzoek blijkt dat er niks aan de hand is terwijl Collin de lening met toegezegde gelden al heeft gecanceld dan zouden ze Collin wel eens kunnen aanklagen voor een schadevergoeding.

De vraag blijft nu wel waar op dit moment de gelden zijn. Ik ga ervan uit bij Collin of de notaris.
Het was toch een hele kleine moeite geweest om dat te vermelden in het bericht over de stemronde.

Maar blijkbaar zijn ze vooral bezig met hun eigen belangen te borgen.

Ten aanzien van die zorgplicht: blijkbaar was Collin niet op de hoogte (gesteld) van die BIBOB kwestie. Indien wel, dan hadden ze de pitch niet moeten plaatsen tenzij met een hele vetgedrukte vermelding hiervan. En dan had ik hoogstwaarschijnlijk niet meegedaan omdat toch al lichte twijfels had over de ondernemer en de branche.

Die ene 'betaalde' termijn is inmiddels ook alweer gestorneerd.
Pecunia non olet
pi_219454940
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 08:05 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe van Ilyas bij SIG, waarbij gedacht wordt aan de peildatum

Let op: In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan 5 januari 2026.

Dit project heeft een looptijd van 12 maanden.

Rentevergoeding schijf 1 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 1 2% Start tot 01-03-2026 daarna 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 2 2% Start tot 01-05-2026 daarna 7,60%
Rentevergoeding schijf 2 10,55%
Dan mag je kopen dat hij ook ten minste 6 dagen vervroegd wordt afgelost, anders ben je alsnog de Sjaak.:-)
Zulke kortlopende projectjes zijn niet meer aan mij besteed.
pi_219455249
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 10:46 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dan mag je kopen dat hij ook ten minste 6 dagen vervroegd wordt afgelost, anders ben je alsnog de Sjaak.:-)
M.i. niet de Sjaak maar als het wel iets eerder gebeurd heb je mazzel.

Een keer het hogere tarief afrekenen bij een 12 maanden project zou natuurlijk normaal moeten zijn.
pi_219455852
Ik zie op google dat het Bospark in Bathmen van onze vriend Kas permanent gesloten is.

en nog een artikel over het park: https://archive.is/3zjeo

Ik denk dat Kas zich verkeken heeft op dit park en dit mogelijk het grootste financiële probleem is war hij nu mee kampt.
pi_219455949
SIG je straks van onze NYPizza man uit Maastricht 13.30u

https://www.funda.nl/deta(...)rnerweg-87/89512915/
pi_219456369
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 12:45 schreef Red_arrow het volgende:
Ik zie op google dat het Bospark in Bathmen van onze vriend Kas permanent gesloten is.

en nog een artikel over het park: https://archive.is/3zjeo

Ik denk dat Kas zich verkeken heeft op dit park en dit mogelijk het grootste financiële probleem is war hij nu mee kampt.
Het roept wederom de vraag om hoe SiG verder gaat met andere projecten. Ik zit zelf ik een paar projecten uit 2022 en nadat hij in oktober eindelijk bij was met betalen heeft hij deze maand de betaling weer gemist. Het lijkt een snelle manier om geld te genereren door een van die panden te verkopen, die zullen inmiddels flink in waarde gestegen zijn.
pi_219456714
Als ik het goed heb heeft SIG beslag gelegd op één of meerdere panden. Zolang de huizenprijzen stijgen is verkopen misschien niet de beste optie (en mogelijk duur als je dat via de rechter wil doen en een verhuurd pand is meestal minder waard). Je verliest dan ook de huurinkomsten van de verhuurde panden en aangezien hij regelmatig wat overmaakt is de achterstand ook niet heel erg hoog.
  woensdag 10 december 2025 @ 16:22:30 #59
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_219458123
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 14:13 schreef Red_arrow het volgende:
Als ik het goed heb heeft SIG beslag gelegd op één of meerdere panden. Zolang de huizenprijzen stijgen is verkopen misschien niet de beste optie (en mogelijk duur als je dat via de rechter wil doen en een verhuurd pand is meestal minder waard). Je verliest dan ook de huurinkomsten van de verhuurde panden en aangezien hij regelmatig wat overmaakt is de achterstand ook niet heel erg hoog.
Blijft een "slecht bij Kas" optie.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_219458421
Hoe lezen jullie deze voorwaarde:
quote:
Geldnemer is verplicht om bij verkoop van één van de te bouwen loodsen ¤ 25.000,- vergoedingsrentevrij af te lossen aan de investeerders van Collin Crowdfund tegen ontvangst van gedeeltelijk royement van de hypotheek die Collin Crowdfund namens de investeerders op het perceel grond heeft gevestigd.
Geldt die vergoedingsrentevrije aflossing ook bij een 2e verkoop van een loods of verwachten jullie dan een boeterente?

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 10-12-2025 21:05:44 ]
pi_219458521
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 10:46 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Wat heeft de Belastingdienst je ooit misdaan, dat je zo'n hekel hebt aan belasting betalen ? _O-
Pecunia non olet
pi_219458667
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:08 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Geldt die vergoedingsrentevrije aflossing ook een 2e verkoop van een loods of verwachten jullie dan een boeterente?
LA unit :)

Ik verwachtte hem vergoedingsvrij bij iedere verkoop, anders zou ook onduidelijk zijn wat de aflossing is bij de tweede verkoop e.v.

[ Bericht 4% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 10-12-2025 17:51:25 ]
pi_219460332
Sig
De uitbetaling voor het project Van Oosterzeestraat 32A en 32 B te Rotterdam heeft later plaatsgevonden dan gebruikelijk. Onze excuses voor deze vertraging.

De gelden worden in de loop van deze week zichtbaar in je account. Volgende maandbetalingen zullen conform het uitbetalingsschema in ''Mijn investeringen'' plaatsvinden.
pi_219460376
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:41 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
LA unit :)

Ik verwachtte hem vergoedingsvrij bij iedere verkoop, anders zou ook onduidelijk zijn wat de aflossing is bij de tweede verkoop e.v.
Of staat er dat er alleen wat afgelost moet worden bij de verkoop van 1 unit?
8)7
pi_219460400
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat heeft de Belastingdienst je ooit misdaan, dat je zo'n hekel hebt aan belasting betalen ? _O-
Ik heb geen hekel aan belasting betalen. Ik betaal graag een paar procent over mijn zilverwinsten (>100% dit jaar).
Ik zeg alleen dat projectjes van een jaar of minder met hoge kosten mij niet meer kunnen bekoren. Zeker als die projecten een peildatum hebben.
Mij kan het fictief rendement overigens niet lang genoeg duren.
pi_219460961
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 20:18 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Of staat er dat er alleen wat afgelost moet worden bij de verkoop van 1 unit?
8)7
Dit project ging om 100.000 euro om daarmee 4 gelijke loodsen te bouwen en verkopen.

In die context ging ik er wel van uit dat elke verkoop van een loods dus 100.000/4 =25.000 zou opleveren.
pi_219462084
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 17:08 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Geldt die vergoedingsrentevrije aflossing ook bij een 2e verkoop van een loods of verwachten jullie dan een boeterente?
Het staat er inderdaad niet duidelijk en is ook anders uit te leggen.
Ik moet eerlijk zijn en ging er ook vanuit dat de volgende loodsen boetevrij zouden worden afgelost.
Het had wel anders/duidelijker opgeschreven moeten worden
pi_219462101
Vandaag centen gekregen van Sahin Vastgoed BV, mijn eerste project bij Collin. Al in maand 2 ging het mis en bleef meneer Sahin in gebreke. Uiteindelijk is het onderpand verkocht en is een groot deel van de inleg terug gekomen gelukkig. Uiteindelijk beperkt het verlies zich tot 5,15% van de inleg, exclusief de gemiste rente van een lange periode. Maar goed, blij met het geleverde werk en het beperkte verlies.

Beetje zure nasmaak, dat wel. Dit was mijn eerste project en ook meteen mijn eerste echte verlies. Hopelijk is dit geen voorbode van de andere 14 (!) projecten met achterstand bij Collin (12,5% van het totaal aantal nog openstaande leningen bij Collin)
pi_219462328
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 00:09 schreef ovdm het volgende:
Vandaag centen gekregen van Sahin Vastgoed BV, mijn eerste project bij Collin. Al in maand 2 ging het mis en bleef meneer Sahin in gebreke. Uiteindelijk is het onderpand verkocht en is een groot deel van de inleg terug gekomen gelukkig. Uiteindelijk beperkt het verlies zich tot 5,15% van de inleg, exclusief de gemiste rente van een lange periode. Maar goed, blij met het geleverde werk en het beperkte verlies.

Beetje zure nasmaak, dat wel. Dit was mijn eerste project en ook meteen mijn eerste echte verlies. Hopelijk is dit geen voorbode van de andere 14 (!) projecten met achterstand bij Collin (12,5% van het totaal aantal nog openstaande leningen bij Collin)
Wat vervelend zeg dat je direct begint met een nare ervaring en dat je inmiddels in portfolio al wat achterstanden hebt. De markt qua prijzen van vastgoed is echt wel aan het veanderen. Woningen staan inmiddels echt langer te koop, minder gegadigden voor de deur en ook panden die goed opgeknapt zijn worden minder snel verkocht. Meterprijzen stijgen niet overal zo hard. De crowdfunders nemen in mijn optiek steeds meer risico om het toch maar rond te krijgen. Ze moeten die fees hebben. Borgstellingen die niks waard zijn, ltv op veel te hoge eindwaardes, residuele waardemethodes, te dunne marges en lekker die rentedepots volknallen. Zoveel casussen zijn afhankelijk aan het worden van herfinancieren, vergunningen die nog moeten afgegeven en zo kan ik doorgaan. Dan hoor ik hier voornamelijk dat je anders geen 8% kan ontvangen, je niet als een bank moet kijken, zonder rendement geen risico maar inhoudelijk hoor je te weinig of er gaat nog te weinig fout. Als investeerder wil je "gewoon" investeren en verwacht je een uitmuntende afdeling die even goed kijkt naar de variabelen voor ze een lening open knallen maar inmiddels weet ik zeker, ze "doen" maar wat.

Voor jou hoop ik dat het uiteindelijk allemaal meevalt, er goede hypotheekrechten onder zitten en dat het geld terugkomt met extra rendement.
pi_219462990
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:01 schreef escortmk2 het volgende:

Vanmorgen op mijn ING rekening bijgeschreven.
pi_219463661
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 17:17 schreef Fredericm het volgende:
Linkjes DSF bij Collin

Geen analyse. Ik laat hem aan mij voorbij gaan.

SPOILER
Blijkbaar teruggetrokken. Ging ook heel traag
pi_219463772
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 00:09 schreef ovdm het volgende:

Je hebt geen verlies geleden, op iedere 1.000 euro is uiteindelijk 1.091 teruggekomen, dat is een zeer bescheiden rendement, maar uiteindelijk nog beter dan een spaarrekening bij de Rabobank. Voor deze kerel is trouwens gewaarschuwd op het forum, hij had toen al een bedenkelijke reputatie.
Pecunia non olet
pi_219465571
Link hc projecten bij Collin

Voor 9% doe ik hier wel aan mee. Exit is bij vergunning voor seniorenwoningen.

SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door Fredericm op 11-12-2025 16:20:59 ]
pi_219465590
Link Cosimo investment bij Collin

SPOILER
pi_219466885
Zowel bij Cosimo als HC Projecten kun je met veelvouden van ¤100 instappen, terwijl dat normaal alleen kan bij Direct-leningen. Ik heb even gekeken of ik iets gemist had, maar ik zie nergens terug dat er iets is gewijzigd.
pi_219466918
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 19:23 schreef markmangler het volgende:
Zowel bij Cosimo als HC Projecten kun je met veelvouden van ¤100 instappen, terwijl dat normaal alleen kan bij Direct-leningen. Ik heb even gekeken of ik iets gemist had, maar ik zie nergens terug dat er iets is gewijzigd.
Nee als je doorklikt dan moet je toch meervouden van 500 inleggen.
Pecunia non olet
pi_219466935
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 19:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee als je doorklikt dan moet je toch meervouden van 500 inleggen.
Ah, inderdaad. Dan staat het alleen verkeerd in de tekst. Wellicht komt dit nog door Only Planet waarvoor ze een uitzondering hadden gemaakt.
pi_219467852
G*iuverda bij Collin loopt langzaam. Iemand enig idee waardoor dit komt?
pi_219468168
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 20:34 schreef Olifant123 het volgende:
G*iuverda bij Collin loopt langzaam. Iemand enig idee waardoor dit komt?
Denk combi van crowdfund+privaat, enorm leningsbedrag en eind december.
pi_219468791
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:29 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je hebt geen verlies geleden, op iedere 1.000 euro is uiteindelijk 1.091 teruggekomen, dat is een zeer bescheiden rendement, maar uiteindelijk nog beter dan een spaarrekening bij de Rabobank. Voor deze kerel is trouwens gewaarschuwd op het forum, hij had toen al een bedenkelijke reputatie.
Als je het verlies op de inleg compenseert met de ontvangen rente, dan snap ik wat je zegt. Precies dat is de sigaar uit eigen doos die Collin noemt in de mail. Nogmaals, ik ben tevreden met het behaalde resultaat en de beperking van het verlies, maar ik ga niet mijn rente compenseren met mijn inleg. Verlies is verlies. Of het nu op inleg is, of op rente.
pi_219472893
Dit zou misschien ook nog wel eens van invloed kunnen zijn voor/bij de crowdfinance platforms:

quote:
Btw-vrijstelling voor kredietbemiddeling verduidelijkt
https://www.pwc.nl/nl/act(...)g-verduidelijkt.html
pi_219472906
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:56 schreef Horsemen het volgende:
Dit zou misschien ook nog wel eens van invloed kunnen zijn voor/bij de crowdfinance platforms:
[..]
Had Johan dan toch gelijk?
pi_219473107
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het zou voor de crowdfunders gunstig zijn 😀
Pecunia non olet
pi_219474374
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik vraag het me af. Ik lees bijvoorbeeld:
quote:
Niet doorslaggevend is dat de tussenpersoon geen volmacht heeft om namens de kredietverstrekker te handelen, geen invloed uitoefent op de contractvoorwaarden of dat de klant de vrijheid behoudt om de kredietverstrekker te kiezen.
Dit lijkt te suggereren dat als er wel sprake is van een volmacht en invloed op de contractvoorwaarden (allebei het geval bij CF platformen) het mogelijk niet onder de vrijstelling zou vallen. Maar ik ken de details van deze regeling niet.
pi_219474747
Weer een deelaflossing van Gl*be B**rings. De administratie hiervan weegt amper meer op tegen het rendement :@ Misschien is toch beter als Collin bedragen <10% van de leensom combineert en 1 keer per maand boekt
pi_219476508
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 december 2025 11:56 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het is en blijft een beetje grijs gebied en deze case is denk ik niet zomaar toepasbaar, maar kan wel openingen geven bij een dicussie. Het gaat hier als ik het goed lees om de commissie bij het tot stand komen van een overeenkomst, de kosten die bij ons maandelijks worden ingehouden werden dacht ik juist uitgelegd als administratie en beheer van de lening, en dat is dan toch weer anders. Als een platform (zoals dat vroeger meen ik wel voorkwam) alleen bij het tot standkomen een eenmalige fee rekent dan kunnen die het label bemiddellingskosten/afsluitkosten krijgen, maar als er een maandelijkse fee is kom je al snel weer op een administratievergoeding.

Maar het zou mooi zijn dat er geen btw meer van toepassing zou zijn op de kosten, dan kunnen ook de fees bij ccf flink omlaag want daar zit nu ook btw in en zouden de kosten in het algemeen dus lager kunnen worden zodat crowfunding/financing weer wat aantrekkelijker wordt.
pi_219476566
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 15:18 schreef Faraday01 het volgende:
Weer een deelaflossing van Gl*be B**rings. De administratie hiervan weegt amper meer op tegen het rendement :@ Misschien is toch beter als Collin bedragen <10% van de leensom combineert en 1 keer per maand boekt
Mijn administratie is ctrl c-v vanuit collin, desnoods lossen ze iedere dag af. Ik heb er geen extra werk aan
pi_219480201
Goede zekerheden bij satikboga op Collin. Eerste hypotheek op bedrijfsruimte voor verhuur en dekkende tweede hypotheek op woonhuis. 8% rente. Helaas maar 18 maanden. Is er een linkje?
pi_219480907
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2025 18:31 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Mijn administratie is ctrl c-v vanuit collin, desnoods lossen ze iedere dag af. Ik heb er geen extra werk aan
Hoe doe je dat dan, als ik vragen mag? Ik kopieer die schema's ook, maar moet dat telkens herhalen na een deelbetaling.

Voor mij is het zelfs een reden dat ik een project waarbij ik veel deelbetalingen verwacht, dat ik die laat liggen. Het rendement is ook erg laag vergeleken met al dat werk.
Pecunia non olet
pi_219480936
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 10:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hoe doe je dat dan, als ik vragen mag? Ik kopieer die schema's ook, maar moet dat telkens herhalen na een deelbetaling.

Voor mij is het zelfs een reden dat ik een project waarbij ik veel deelbetalingen verwacht, dat ik die laat liggen. Het rendement is ook erg laag vergeleken met al dat werk.
Ik stuur morgen wel een DM van mijn Collin excel
pi_219480965
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 10:49 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik stuur morgen wel een DM van mijn Collin excel
Zou je die mij ook willen doorsturen? Ik heb mijn eigen schema, maar sta open voor een efficiëntere manier, zeker als het om dit soort kleine deel aflossingen gaat als bij Globe.
Dankjewel alvast.
  zaterdag 13 december 2025 @ 11:02:20 #92
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219480984
Eerste betalingen van CRE zijn gisteren aan het einde van de dag weer binnengedruppeld. Om alle betalingen in de tweede volle week van de maand te doen, lukt ze helaas al lang niet meer. Maar op een paar dagen kijk ik niet, dat valt voor mij allemaal binnen de kaders van crowdfunding. Wat voor mij niet binnen de spelregels valt, is dat bijvoorbeeld Appartementen Sauerland nog steeds niet is afgelost, terwijl dit begin juli al had moeten gebeuren. Al hun updates sindsdien zijn niet uitgekomen. Als het echt noodzakelijk is om nog even door te laten lopen, dan moet dat maar. Maar dan niet tegen de 5% rente, meneer Harth**rn! Dit is zo geen eerlijke manier van zaken doen met uw investeerders.

[ Bericht 1% gewijzigd door InVestEerder op 13-12-2025 14:37:12 ]
pi_219481217
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 11:02 schreef InVestEerder het volgende:
Eerste betalingen van CRE zijn gisteren aan het einde van de dag weer binnengedruppeld. Om alle betalingen in de tweede volle week van de maand te doen, lukt ze helaas al lang niet meer. Maar op een paar dagen kijk ik niet, dat valt voor mij allemaal binnen de kaders van crowdfunding. Wat voor mij niet binnen de spelregels valt, is dat bijvoorbeeld Appartementen Sauerland nog steeds niet is afgelost, terwijl dit begin juli al had moeten gebeuren. Al hun updates sindsdien zijn niet uitgekomen. Als het echt noodzakelijk is om nog even door te laten lopen, dan moet dat maar. Maar dan niet tegen de 5% rente, meneer Harth**rn. Dit is zo geen eerlijk zakendoen met uw investeerders.
Ik heb bij CRE momenteel zo'n 75% van de projecten die te laat zijn met aflossen, gemiddeld hebben ze 10 maanden achterstand (kortste 4 maanden, langste 15 maanden) en dan heb ik de initiele uitloop die als eerste werd gecommuniceerd nog niet altijd meegerekend. Samen zijn ze goed voor een aflosachterstand op de totale uitstaande bedrag bij CRE van bijna 80%, op een enkeling na betalen ze nog wel steeds (de niet meer marktconforme) rente. Op zich begrijp ik dat projecten niet altijd lopen zoals verwacht, maar momenteel wordt dat aandeel structureel te groot en kun je niet meer spreken van een incidenteel geval maar is lijkt het gewoon een structurele regel voor goedkoop geld. Bij het project met de hoogste rente lijkt de meeste beweging te zijn, dat geeft dus aan dat mijn bewering van structureel goedkoop geld wel richting werkelijkheid te gaan.

Als ik tegen mijn crediteuren zeg dat ze betaald krijgen zodra ik mijn geld van CRE heb ontvangen weet ik zeker dat ze dat niet accepteren, of hooguit tegen een forse (marktconforme) rente die in geen verhouding staat tot de rente die op deze achterstandprojecten wordt betaald. Dat geeft opnieuw aan dat CRE om geloofwaardig te willen blijven echt iets moet gaan doen aan de rente bij de fors uiteglopen projecten.
pi_219499328
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2025 08:46 schreef Fredericm het volgende:
Goede zekerheden bij satikboga op Collin. Eerste hypotheek op bedrijfsruimte voor verhuur en dekkende tweede hypotheek op woonhuis. 8% rente. Helaas maar 18 maanden. Is er een linkje?
Nog net op tijd. Linkje
SPOILER
pi_219500209
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 11:51 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik heb bij CRE momenteel zo'n 75% van de projecten die te laat zijn met aflossen, gemiddeld hebben ze 10 maanden achterstand (kortste 4 maanden, langste 15 maanden) en dan heb ik de initiele uitloop die als eerste werd gecommuniceerd nog niet altijd meegerekend. Samen zijn ze goed voor een aflosachterstand op de totale uitstaande bedrag bij CRE van bijna 80%, op een enkeling na betalen ze nog wel steeds (de niet meer marktconforme) rente. Op zich begrijp ik dat projecten niet altijd lopen zoals verwacht, maar momenteel wordt dat aandeel structureel te groot en kun je niet meer spreken van een incidenteel geval maar is lijkt het gewoon een structurele regel voor goedkoop geld. Bij het project met de hoogste rente lijkt de meeste beweging te zijn, dat geeft dus aan dat mijn bewering van structureel goedkoop geld wel richting werkelijkheid te gaan.

Als ik tegen mijn crediteuren zeg dat ze betaald krijgen zodra ik mijn geld van CRE heb ontvangen weet ik zeker dat ze dat niet accepteren, of hooguit tegen een forse (marktconforme) rente die in geen verhouding staat tot de rente die op deze achterstandprojecten wordt betaald. Dat geeft opnieuw aan dat CRE om geloofwaardig te willen blijven echt iets moet gaan doen aan de rente bij de fors uiteglopen projecten.
De updates slaan dan ook vaak als een tang op een varken.
Ik zit nog maar in enkele projecten, maar bijv. bij universiteitsgebouw Bochum wordt er al een halfjaar gezegd dat er herfinanciering of verkoop plaats gaat vinden. Maar deze zal wel weer door gaan lopen tot in 2026.
pi_219500833
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 12:12 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Ik zit nog maar in enkele projecten, maar bijv. bij universiteitsgebouw Bochum wordt er al een halfjaar gezegd dat er herfinanciering of verkoop plaats gaat vinden. Maar deze zal wel weer door gaan lopen tot in 2026.
Ander voorbeeld, project dat oorspronkelijk okt/nov '23 zou aflossen, in mei '24 moesten alleen nog een paar documenten aangeleverd worden om herfinanciering bij bank definitief te maken, door onvoorziene omstandigheden zou het uiteindelijk tot dec '24 kunnen gaan duren, in apr/mei '25 melding dat alles toch nog wat langer duurde en nu ook maar begonnen over (eigen) herfinanciering om aflossing geen verdere vertraging op te laten lopen, okt '25 herfinanciering volledig voorbreid, dit kwartaal (q4 '25) zal eerste (minimaal 50%) aflossing plaatsvinden, publicatie van project nog niet gezien, zal dit jaar dus wel niet meer afgelost worden schat ik zo in. Tsja, dan kan ik niet anders concluderen dan dat geldnemer nog steeds goedkoop geld heeft en elk jaar zo'n 2% in z'n zak heeft gehouden (al snel ruim 30k).

Overigens is er voor het platform (zoals bij ongeveer alle platformen!) geen reden om snel te handelen of door te pakken (met alle kosten die daarbij horen) want er wordt in dit geval (en ik verwacht bij zo ongeveer alle projecten) gewoon de rente betaald en het platform krijgt haar maandlijks vergpoedingen. Er is een project waar de geldnemer al een jaar in staat van faillisement verkeert (en moederbedrijf al meer dan 2 jaar dacht ik) en gewoon de rente betaalt. In Duitsland werken dat soort dingen blijkbaar heel anders dan in Nederland, dat is ook de reden dat hier al verschillende openbare oproepen richting o.a. CCF gedaan zijn om daar (vanwege hun projecten) meer uitleg over te geven. Bij MCF zien we ook dat buitenlandse "hypotheekrechten" (uk en de) niet altijd even gemakkelijk executeerbaar zijn in vergelijking met een nl recht.

Naast de zichtbare projecten doet CRE ook nog best veel private placements (met minimaal 50k of 100k inleg), stilzitten doen ze niet, het zou me dan ook niet verbazen dat het platform het financieel gewoon best goed doet zoals ze nu bezig zijn.
  maandag 15 december 2025 @ 18:52:44 #97
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219503822
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 12:12 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
Inhoudelijk heb je hierin helemaal gelijk. Maar omdat er op deze leningen voor de Universiteitsgebouwen netjes iedere maand 8,5% rente wordt betaald, heb ik daar weinig problemen mee. Bij mij begint de schoen pas te wringen als er een rente wordt betaald die substantieel lager is dan wat momenteel marktconform is. Of nog erger, als er helemaal geen periodieke rente wordt uitbetaald, zoals bij Garageboxen Erfurt.
pi_219504429
Het gaat mij er niet om dat ik het uitgeleende geld nodig heb (dat is niet zo) of of de rente nog wel marktconform is, maar om het principe van het vertrouwen dat ze van mij gekregen hebben ten tijde van mijn investering.
Je gaat een contract aan voor het uitlenen van geld voor een bepaalde tijd. Dat de aflossing wegens onvoorziene omstandigheden eens een keer een paar weken later wordt vind ik niet erg, maar als de aflossing van de meeste leningen keer op keer voor onbepaalde lange tijd wordt uitgesteld, met vertragingen die in de jaren lopen, met updates waarvan ik twijfel of ze er zelf wel in geloven, ikzelf in elk geval niet meer, dan krijg ik toch het vervelende gevoel dat ze misbruik maken van mijn machteloosheid als crowdfunder. De enige macht die ik heb is om niet meer bij CRE te investeren.
pi_219504606
Wat mij stoort bij CRE, iets heel anders, is dat ze continu dezelfde projecten aanbieden maar dan vaak onder een afwijkende naam zodat je, als je niet goed oplet, dubbel investeert, wat je niet wil in verband de spreiding in de porto.
Zo is Hotel Ludwig meen ik al vier keer voorbij gekomen. Bij de laatste werd alleen vermeld dat het een hotel was ergens in het zuidoosten of -westen van dat stadje.

Dat heb ik ze al een keer duidelijk verteld aan de telefoon, dat ik dit nogal sneaky vind.

Of losse verdiepingen van een hotel. Ik ben niet echt thuis in de hotelwereld maar ik kan me toch niet voorstellen dat er laagjes hotel op de markt worden verkocht. :?
Pecunia non olet
pi_219504788
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 20:12 schreef obligataire het volgende:
Wat mij stoort bij CRE, iets heel anders, is dat ze continu dezelfde projecten aanbieden maar dan vaak onder een afwijkende naam zodat je, als je niet goed oplet, dubbel investeert, wat je niet wil in verband de spreiding in de porto.
Zo is Hotel Ludwig meen ik al vier keer voorbij gekomen. Bij de laatste werd alleen vermeld dat het een hotel was ergens in het zuidoosten of -westen van dat stadje.

Dat heb ik ze al een keer duidelijk verteld aan de telefoon, dat ik dit nogal sneaky vind.

Of losse verdiepingen van een hotel. Ik ben niet echt thuis in de hotelwereld maar ik kan me toch niet voorstellen dat er laagjes hotel op de markt worden verkocht. :?
Dit! Bovenstaande is meer de reden dat ik al een poos niet meer investeer, al 2 jaar niet meer. Zie alleen maar steeds de same old same old voorbij komen. Jammer, heb er jarenlang met veel plezier wél kunnen investeren.
pi_219505250
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 20:12 schreef obligataire het volgende:

Dat ook, dat is gewoon niet passend in het kader van zorgplicht naar de investeerders!

Ik was even benieuw hoe het met de Garageboxen Goes loopt, een 100k inleg project van H* dat ik met bijzondere belangstelling volg. Eind van de middag zag ik dat er nog wel een (verlicht) bord staat waarop ze te koop/te huur worden aangeboden.

SPOILER
Bij dat project was het dus blijkbaar mogelijk om uit te stappen als je geen 12 maanden verlenging wilde, wat enkele investeerders dus ook hebben gedaan. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit nu weer verder gaat, weer 12 maanden extra, of gaan ze daar wel harder aansturen op aflossen?

Er is letterlijk nog niets gedaan (ook geen vergunningsaanvraag) sinds het bord daar zo'n twee jaar geleden is geplaatst. Er staat daar in de buurt al meer dan een jaar zo'n soortgelijk plan (ook nog te bouwen, ongeveer de helft in omvang) ter overname waar geen interesse is en er is deze maand een vergunning aangevraagd voor nog zo'n complex maar dan bijna 2x zo groot. Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat H. gaten met gaten moet gaan vullen als bij dit soort projecten nu alles niet meer zo soepeltjes loopt en de duitse vastgoed markt ook al weer even is gestagneerd en niet meer zoveel oplevert.
pi_219507590
Heeft deze verkoop connectie met onze vrienden van V.d.Thi**llart?
https://vastgoedveiling.n(...)-zijlstralaan-6-en-8
Pecunia non olet
pi_219507943
Aparte waardering van een hypothecaire zekerheid van een crowdfundproject 8)7

Taxateur:
quote:
Wat is de marktwaarde van de woning?
Ik heb de woning en wat daarbij hoort getaxeerd. De waarde hieronder is de marktwaarde op 30 september 2025.
Marktwaarde: ¤ 750.000,-
Platform:
quote:
De financiering van 730.000 is 83% van de getaxeerde waarde; een gezond uitgangspunt voor financiering
quote:
Hoewel in het taxatierapport een waarde van ¤ 750.000,- is opgenomen, is de uiteindelijke vraagprijs vastgesteld op ¤ 875.000,- Deze prijs geldt derhalve als de nieuwe waarde van het pand.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 16-12-2025 09:49:28 ]
pi_219508213
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 09:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Aparte waardering van een hypothecaire zekerheid van een crowdfundproject 8)7

Taxateur:
[..]
Platform:
[..]
[..]

Welk platform?
pi_219508218
Beleggingspand Valkenswaard GVE afgelost.
pi_219508222
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 10:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Beleggingspand Valkenswaard GVE afgelost.
Er komt nog een serieus bedrag, voor de volledige afwikkeling.
Pecunia non olet
pi_219508520
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 10:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Welk platform?
WvjG
pi_219508544
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 08:30 schreef obligataire het volgende:
V.d.Thi**llart
Zou zomaar kunnen, onderstaand stukje kvk info:

SPOILER
pi_219508605
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 09:33 schreef KrekelJapie het volgende:
is de uiteindelijke vraagprijs vastgesteld op ¤ x,- Deze prijs geldt derhalve als de nieuwe waarde van het pand.
Dat is nog eens een taxatiebeoordeling, de vraagprijs is gewoon bepalend en niet wat een deskundig als waarde heeft vastgesteld.

Overigens, de koopprijs was lager dan de vraagprijs, de werkelijke waarde is toch in de basis dat wat de markt betaalt? (en dat was 96% van die vraagprijs). Dit moet een keer fout gaan, in het kader van de zorgvuldigheid en zorgplichttaak loop het platform wel erg over het randje.
pi_219508619
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 11:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
WvjG
Die gaan echt nog eens een keer keihard onderuit als ze zo doorgaan. Ze hebben volgens mij een grote gunfactor bij veel van hun investeerders, maar als er een keer echt duidelijke financiële schade is door verwijtbaar gedrag van het platform dan moet ik nog maar zien hoe het afloopt.
pi_219508683
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 11:11 schreef escortmk2 het volgende:
dan moet ik nog maar zien hoe het afloopt.
Dat zal alles meevallen, hoeveel schadevergoeding is er door het platform betaalt toen ineens de kosten (ook bij oud projecten) omhoog gingen omdat de belastingdienst aan de deur stond? (juist, die methode dus)
pi_219508709
quote:

[..]
WvjG
Had ik het goed geraden.
Wat dus iets zegt over dit platform.
pi_219508920
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 11:26 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat zal alles meevallen, hoeveel schadevergoeding is er door het platform betaalt toen ineens de kosten (ook bij oud projecten) omhoog gingen omdat de belastingdienst aan de deur stond? (juist, die methode dus)
Mwah, dat ging om relatief kleine bedragen en je kunt erover twisten wiens schuld dit was.

Als je heel “creatief” gaat zijn met LTV’s, investeerders verzoekt een hypotheekrecht op te geven, na funding van een project besluit de rentebetalingen jaarlijks te doen i.p.v. maandelijks, een project laat verlengen met de belofte van dubbele rente-uitkeringen en dat het project dan een paar maanden later failliet gaat…

Dat kan dan om duizenden euro’s gaan en dan worden investeerders misschien wat zakelijker.
pi_219509064
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 12:04 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Mwah, dat ging om relatief kleine bedragen en je kunt erover twisten wiens schuld dit was.

Als je heel “creatief” gaat zijn met LTV’s, investeerders verzoekt een hypotheekrecht op te geven, na funding van een project besluit de rentebetalingen jaarlijks te doen i.p.v. maandelijks, een project laat verlengen met de belofte van dubbele rente-uitkeringen en dat het project dan een paar maanden later failliet gaat…

Dat kan dan om duizenden euro’s gaan en dan worden investeerders misschien wat zakelijker.
Bij die kosten (wat inderdaad vaak om relatief kleine bedragen ging) is er ook aan (een deel van de) investeerders compensatie betaald. Aan de andere kant is er een (ik verwacht een best wel grote) groep die altijd barmhartig zal zijn richting het platform, ook al kost het (veel) geld.

Maar ik deel de mening dat er teveel "gevalletjes" zijn die net even iets anders zijn uitgevoerd dan afgesproken, als dat een keer fout gaat en investeerders gaan doorpakken dan kan het wel eens heel pijnlijk zijn.
pi_219509764
Wat vinden jullie van ABIZZ vastgoed bij Collin? 7% 4 jaar. Eerste hypotheek van 525K op bedrijfswoning van 860K in Emmen Compascuum. Goedlopend transport bemiddelingsbureau
pi_219510177
quote:

[..]
WvjG
Wat een verrassing.

Ondanks dat er geloof ik best wel af en toe leuke nieuwe projecten worden geïntroduceerd ben ik al na de bovenstaande tariefsverhoging (welke ook bij mij voor de lopende projecten gecompenseerd is) gestopt met dit platform. Wat mij betreft geen professionele club (man) en daarnaast heb ik er moeite mee dat het geloof en financiële zaken gecombineerd worden.
pi_219511343
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 14:00 schreef Fredericm het volgende:
Wat vinden jullie van ABIZZ vastgoed bij Collin? 7% 4 jaar. Eerste hypotheek van 525K op bedrijfswoning van 860K in Emmen Compascuum. Goedlopend transport bemiddelingsbureau
Ik dacht meer aan het hotel. Die durf ik wel aan.
pi_219511428
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 18:39 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ik dacht meer aan het hotel. Die durf ik wel aan.
Wel slechte reviews op Tripadvisor. Ik weet niet hoeveel de nieuwe eigenaar kan verbeteren
pi_219512333
PeelPioneers van Invesdor is ook failliet lees ik. Ik zit er gelukkig niet in.

Wel in een andere van Invesdor waar ik spijt van heb (Sommalife), want die zijn een paar maanden later al extra geld aan het ophalen bij CAN, met plannen waar in de eerdere pitch geen sprake van was. Ik heb er geen goed gevoel bij.
pi_219516629
Nieuwe Sig van Yllias. 10 winkels Högvliet-Rotterdam. Ik krijg alleen het adres niet gevonden op Google map.
pi_219516701
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:34 schreef quepos het volgende:
Nieuwe Sig van Yllias. 10 winkels Högvliet-Rotterdam. Ik krijg alleen het adres niet gevonden op Google map.

Heb het probleem al gevonden. Adres op Sig klopt niet. Tellstraat moet tellplaats zijn.
pi_219516835
CCF

S. Boekestijn
¤ 635.000 | 8,0 % rente | 18 maanden

https://www.collincrowdfu(...)b937dbcf12a11a6e7459
pi_219516845
Weet iemand waarom het Bed & Breakfast de Sch*ppe niet is afgelost bij Collin?

Deze was bij hetzelfde platform herfinancierd voor het laatste stukje lening en stond tot gisteren ook gewoon bij de te verwachten aflossingen voor gisteren.
pi_219516944
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:06 schreef escortmk2 het volgende:

Deze was bij hetzelfde platform herfinancierd voor het laatste stukje lening en stond tot gisteren ook gewoon bij de te verwachten aflossingen voor gisteren.
Het vervolgproject is gisteren "actief" geworden alleszins
pi_219517150
Collin maakt er steeds meer een potje van:
SPOILER
SPOILER
Mijn conclusie is :G + :G = :R
of het nu een capaciteitsprobleem is of incompetentie laat ik in het midden maar ik vind het onbehoorlijk hoe Collin in deze dossiers met de investeerders om gaat.
pi_219517191
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:34 schreef quepos het volgende:
Niet alleen van hem:
Mijn naam is Donja en ik ben een beginnend vastgoedbelegger. Momenteel volg ik een aantal vastgoedcursussen en in de praktijk leer ik heel veel van andere vastgoedbeleggers.
pi_219517215
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:53 schreef Faraday01 het volgende:

Mijn conclusie is :G + :G = :R
of het nu een capaciteitsprobleem is of incompetentie laat ik in het midden maar ik vind het onbehoorlijk hoe Collin in deze dossiers met de investeerders om gaat.
SPOILER
pi_219517248
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:05 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_219517426
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:34 schreef quepos het volgende:wel
Ik snap alleen niet zo goed waarom hij dit samen doet met een onervaren iemand dan 21. Lijkt me verder wel interessant.
pi_219517766
Het pand van LaMark staat sinds gisteren bij Funda als verkocht in plaats van onder bod. Transportdatum weet ik niet, Zal dus binnenkort worden afgewikkeld neem i k aan.
pi_219517829
[quote]0s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik snap alleen niet zo goed waarom hij dit samen doet met een onervaren iemand dan 21. Lijkt me verder wel interessant.

Alleen in de pitch staat schijf 1a 8,7%. En als je de financiële analyse download staat er 8,2%
pi_219517988
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:05 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
SPOILER
Misschien is het mogelijk om nog even door te vragen waarom de rente over de afgelopen periode nog niet is bijgeschreven terwijl dit wel is toegezegd in de update van 28 oktober j.l.?
pi_219518801
iemand al een link voor 4d ccf?
pi_219520087
Fondsen GvE
quote:
Hypotheekfonds I
Bent u op zoek naar een stabiele, goed renderende belegging met vastgoedzekerheid? Het Geldvoorelkaar Hypotheekfonds I biedt u de mogelijkheid om vanaf ¤ 100.000 te investeren in een zorgvuldig gespreide portefeuille van vastgoedfinancieringen. Elke lening is gedekt door het recht van eerste hypotheek. Zo combineert u rendement met zekerheid.
- Deelname vanaf ¤ 100.000,-
- 7,5% beoogd bruto rendement
- Altijd recht van 1e hypotheek
- Maandelijkse rente uitkering
- Looptijd van 5 jaar
- Geen emissie- of uitstapkosten

[ Bericht 8% gewijzigd door KrekelJapie op 17-12-2025 20:42:52 ]
pi_219520286
Nominale rente bij GvE
quote:
Vanaf 1 januari 2026 wordt het eenvoudiger om rente te berekenen op nieuwe investeringskansen. Voor deze nieuwe projecten wordt voortaan gewerkt met de nominale rente in plaats van de effectieve rente. Deze wijziging zorgt voor meer transparantie en eenvoud in de berekening en heeft bovendien een financieel voordeel voor investeerders: u ontvangt meer rente. In dit artikel leggen we uit wat dit betekent en hoe dit in de praktijk uitpakt.
https://www.geldvoorelkaa(...)financieel-voordeel/
pi_219522973
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 17:56 schreef Boyette het volgende:
iemand al een link voor 4d ccf?
Linkje 4D

SPOILER
pi_219523428
quote:
Dat klinkt mooi, maar als ze gelijktijdig de bruto rentes verlagen dan kopen we er weinig voor natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_219524000
Het succes bij CCF met afwikkelen van LT Bouw is misschien met wat bubbels gevierd, want mijn wallet saldo muteert wat ongewoon... op de regel waar de bijschrijving van de aflossing staat, springt het bedrag met dubbele aflossing+nog maar een keertje rente ook, omhoog....

Foutje bedankt? Ik wacht wel even met door naar start (of de gevangenis) gaan, voor ik mijn administratie ga bijwerken.
pi_219524106
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 10:05 schreef lykkefund het volgende:
Het succes bij CCF met afwikkelen van LT Bouw is misschien met wat bubbels gevierd, want mijn wallet saldo muteert wat ongewoon... op de regel waar de bijschrijving van de aflossing staat, springt het bedrag met dubbele aflossing+nog maar een keertje rente ook, omhoog....

Foutje bedankt? Ik wacht wel even met door naar start (of de gevangenis) gaan, voor ik mijn administratie ga bijwerken.
Ziet er bij mij normaal uit, alle achterstallige rente perioden en aflossing zijn bijgeschreven, en saldo klopt.
Wel duurde het een aantal uren voordat alles was bijgeschreven en kwam rente periode 16 (van de 26) als allerlaatste bijschrijving er bij. Dacht eerst dat die gemist werd, maar kwam uiteindelijk ook goed.
pi_219524233
Ze waren gisteren laat nog bezig met muteren ja. Bedankt voor je check. Bij mij staat alles nog steeds feestelijk hoog.
Ik wacht nog wel even een dagje en anders zal ik CCF even contacteren.
pi_219524535
Bij mij is LT Bouw 2 en 3 volledig bijgeschreven in de rek-crt. LT Bouw 1 is achterstand volledig weggewerkt, wacht alleen nog op de gedeeltelijke aflossing voor deze maand.
pi_219524642
CCF

Globe Bearings Investments B.V. 5
¤ 2.860.000 | 9,0 % rente | 18 maanden

https://www.collincrowdfu(...)eb292dc3f2181e684e3c
pi_219526328
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:06 schreef escortmk2 het volgende:

Inmiddels een mail ontvangen en het geld staat in de wallet.
pi_219526571
er stromen betalingen van Brickfield binnen in de wallet bij CCF
pi_219526767
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:41 schreef Lezer8857 het volgende:
CCF

Globe Bearings Investments B.V. 5
¤ 2.860.000 | 9,0 % rente | 18 maanden

https://www.collincrowdfu(...)eb292dc3f2181e684e3c
Net voor 1 januari, dat is niet zo handig. In 18 maanden krijg je 13,5% (9%x1,5) rente - 2x36%x6% (VRH)- 1,5x 1,2%x0,6 (kosten bij diamant) = 8,1% netto rente over 18 maanden of 5,4% per jaar. Als ze het over 2 weken doen is het - inclusief 0,5% VRH over spaargeld - 9,8% per 18 maanden of 6,5% per jaar.

Scheelt dus ruim een procent rendement. Daar zouden platform of leningnemer toch even over na kunnen denken....
pi_219527036
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 16:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Net voor 1 januari, dat is niet zo handig. In 18 maanden krijg je 13,5% (9%x1,5) rente - 2x36%x6% (VRH)- 1,5x 1,2%x0,6 (kosten bij diamant) = 8,1% netto rente over 18 maanden of 5,4% per jaar. Als ze het over 2 weken doen is het - inclusief 0,5% VRH over spaargeld - 9,8% per 18 maanden of 6,5% per jaar.

Scheelt dus ruim een procent rendement. Daar zouden platform of leningnemer toch even over na kunnen denken....
Gemakzucht en ze hebben er geen belang bij.
Projecten komen toch wel vol.
pi_219527111
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 15:40 schreef zeeland6 het volgende:
13 maanden rente + de restschuld ontvangen.
dossier Brickfield gesloten.
pi_219527532
quote:

[..]

Dit geldt niet voor iedereen. Iemand die alleen of met partner qua vermogen onder het vrijstellingsbedrag zit, betaalt geen VRH. Zelf betaal ik ook in 2026 geen VRH nu het verhoogde fictief rendement niet doorgaat. Het enige jammere voor mij is dat de stemming hierover in de 2e kamer niet eerder was, als dat eerder was geweest had ik in september, oktober en november gewoon doorgegaan met investeren in nieuwe projecten ipv in die periode slechts 2 projecten te hebben meegenomen.

Afgezien daarvan is het maar de vraag hoeveel er op 1 januari 2027 nog open staat van het leningbedrag, ik verwacht dat er tegen die tijd al flink op is opgelost wegens verkoop van meerdere units, misschien zelfs wel het hele bedrag. Een eerdere Globe Bearings (4) had ik zelf in augustus nog wel meegenomen met de verwachting dat er voor de peildatum van 2026 al een groot deel zou zijn afgelost en dat bedrag dus niet mee zou tellen voor het verhoogde fictief rendement. Op die GB 4 is inderdaad nu al meer dan 60% afgelost. Ik denk er nu over om dat terug ontvangen bedrag weer aan te vullen tot mijn vaste investeringsbedrag en deze nieuwe mee te nemen.
pi_219527571
quote:

[..]

Ze zullen het geld nu nodig hebben? En voor de box 3 leningnemers in het af te lossen project is het prima nieuws natuurlijk.
pi_219527722
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 16:50 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
13 maanden rente + de restschuld ontvangen.
dossier Brickfield gesloten.
Ze zijn af en toe wel van de bravoure
quote:
Vastberadenheid, constructieve samenwerking en een geduldige klantstrategie, vormgegeven door ons Team Beheer, hebben ertoe geleid dat het volledige openstaande leenbedrag, inclusief achterstallige rente, is voldaan.
pi_219527723
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 17:40 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ze zullen het geld nu nodig hebben? natuurlijk.
De bouw is nu gestart, dus moet de bouwer betaald worden.
De Funda advertentie geeft als startdatum bouw 1 november 2025.
https://www.fundainbusine(...)jsterhuizen-1148-g5/
pi_219527821
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 17:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]

:)
Ach van mij mogen ze dit keer. Het resultaat is beter dan ik gevreesd had.
Ze hadden de zeer grote ervaring van Team Beheer ook kunnen noemen, maar misschien dat dat niet heel positief is voor Collin.
pi_219527850
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Risicospreiding (voor Yllias en/of SiG)? Als het mis gaat hebben ze een extra deur om aan te kloppen.
pi_219528056
Humb**le komt morgen online bij NLI. Ter aflossing van de lening bij Collin.
Hopelijk komt dat goed ;)

NLI, als je van stapelen houdt.
Pecunia non olet
pi_219528180
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 17:58 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
De bouw is nu gestart, dus moet de bouwer betaald worden.
De Funda advertentie geeft als startdatum bouw 1 november 2025.
https://www.fundainbusine(...)jsterhuizen-1148-g5/
Yep, als ze echt zijn begonnen met bouwen met hooguit 40% verkocht nemen ze wel wat risico. Ik kwam al googlend deze concurrent tegen die de prijzen al heeft verlaagd: https://businessparkwijchen.nl/

Ik zit in de af te lossen lening en laat het hierbij.
pi_219532226
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 19:00 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Yep, als ze echt zijn begonnen met bouwen met hooguit 40% verkocht nemen ze wel wat risico. Ik kwam al googlend deze concurrent tegen die de prijzen al heeft verlaagd: https://businessparkwijchen.nl/

Ik zit in de af te lossen lening en laat het hierbij.
Ik stap ook niet meer opnieuw in, maar dat heeft er dan meer mee te maken dat er flink wat kavels zijn verkocht de afgelopen vier weken en in dit tempo alles binnen 2 maanden verkocht zal zijn. De opbrengsten wegens dan niet echt meer op tegen de VRH.
pi_219532230
K. P*ter is eindelijk afgewikkeld bij CCF. Een "mooie" conclusie aan het einde van de email:

SPOILER
Hierbij wordt dan niet vermeld dat het behaalde rendement 1% is geweest, en dan heb ik het nog niet over de gederfde inkomsten van anderhalf jaar, de inflatiecorrectie en de VRH waardoor je toch minimaal 10% - 15% moet afboeken op de lening. Geeft toch een iets andere conclusie dan de kort-door-de-bocht variant van hierboven. Jammer dat ze niet wat eerlijker zijn in dit soort conclusie, ook richting investeerders die simpelweg alleen de tekst lezen en geen idee hebben over het werkelijke rendement.
pi_219532590
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 18:15 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Risicospreiding (voor Yllias en/of SiG)? Als het mis gaat hebben ze een extra deur om aan te kloppen.
Of Donja heeft deze kans gevonden, vond het toch wat te groot en heeft Ilyas gevraagd om mee te doen.
pi_219533009
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 15:40 schreef zeeland6 het volgende:
Ja hier ook, fijn dat afdeling beheer ook nog zulke successen weet te behalen.
Duurt allemaal even maar de zekerheden worden uitgewonnen en achterstallige rentes voldaan, dus credits voor Collin. ^O^
pi_219533162
Linkje Ab*zz
SPOILER
pi_219533222
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 09:51 schreef geritz81 het volgende:

[..]
Ja hier ook, fijn dat afdeling beheer ook nog zulke successen weet te behalen.
Duurt allemaal even maar de zekerheden worden uitgewonnen en achterstallige rentes voldaan, dus credits voor Collin. ^O^
En nog aan het eind van dit jaar is ook wel fijn toch? Scheelt weer wat box3.
Voor mij ook nog L* Bo*wmanagement. En misschien redden ze ook H*mble nog , go NLI! :)
pi_219533502
Ja kwam hier ook om even te posten over L* Bo*wmanagement van CCF. Goed werk moet natuurlijk ook af en toe benoemd worden!

SPOILER
Ook vier ik hierdoor vandaag 10k netto rendement op mijn crowdfunding portefeuille :lijstje: B:)B

[ Bericht 16% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 19-12-2025 11:30:13 ]
pi_219533886
:(

Helaas moesten we je investering afbreken, voor deze schijf kun je op dit moment geen toezegging voor een investering meer doen.

¤ 1.277.000 van ¤ 660.000

Blijkbaar erg populair en ben ik te sloom aan het worden
pi_219533890
Iets teveel belangstelling voor project Illyas
pi_219533894
Te laat voor schijf 1 bij de nieuwe SIG. Die liep binnen 10 seconden al over 1,5 miljoen terwijl er maar 6,6 ton werd gevraagd _O-

Schijf 2 daarom maar meegepakt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219533895
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Te laat voor schijf 1 bij de nieuwe SIG. Die liep binnen 10 seconden al over 1,5 miljoen terwijl er maar 6,6 ton werd gevraagd _O-
Het kan weer!
pi_219533897
inschrijven kan weer. Blijkbaar was er een grapmaker die een groot bedrag heeft gereserveerd
pi_219533899
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Iets teveel belangstelling voor project Illyas
[ afbeelding ]
Je toezegging van de investering is succesvol

Toch nog gelukt, daarna alsnog ruimte.
pi_219533903
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:02 schreef KrekelJapie het volgende:
inschrijven kan weer. Blijkbaar was er een grapmaker die een groot bedrag heeft gereserveerd
Ik zou het niet aandurven om voor de grap een paar ton te investeren die ik niet heb. Kan een dure grap zijn.

https://www.omroepflevola(...)-23-miljoen-op-hotel
pi_219533959
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Het ging in een paar stappen terug naar het werkelijke bedrag, dus het waren meerdere bedragen. Aangezien het volgens mij niet mogelijk is om een hoger bedrag in te leggen dan wat nog openstaat moeten dit wel inleggen vanuit SIG zijn geweest, die niet via de normale website lopen...
pi_219534524
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Aangezien het volgens mij niet mogelijk is om een hoger bedrag in te leggen dan wat nog openstaat moeten dit wel inleggen vanuit SIG zijn geweest, die niet via de normale website lopen...
En dat kan eigenlijk ook niet volgens hun richtlijn
quote:
Persoonlijke transacties: Werknemers, directieleden, gelieerde personen en aandeelhouders van SamenInGeld kunnen investeren in de projecten die worden aangeboden. Om alle klanten een eerlijke kans te geven en de schijn van ongelijke behandeling van investeerders te voorkomen bij inschrijving, hanteert SamenInGeld een aantal regels voor werknemers, directieleden en gelieerde personen:
- Werknemers, directieleden en gelieerde personen mogen maximaal EUR 10.000,- investeren per project.
- Er mag altijd slechts één van beide directieleden investeren in een project.
- Werknemers, directieleden en gelieerde personen mogen pas 24-uur na de live-gang van een project inschrijven.
  vrijdag 19 december 2025 @ 14:09:27 #173
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219534759
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:21 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Ja kwam hier ook om even te posten over L* Bo*wmanagement van CCF. Goed werk moet natuurlijk ook af en toe benoemd worden!

SPOILER
Ook vier ik hierdoor vandaag 10k netto rendement op mijn crowdfunding portefeuille :lijstje: B:)B
Meerdere positieve berichten van CCF deze week:

- Karel Pater, 2 jaar na geplande einddatum afgewikkeld met klein plusje
- Brickfield B.V. 2, 2 jaar na geplande einddatum afgewikkeld inclusief volledige achterstallige rente

*O*
  vrijdag 19 december 2025 @ 14:12:51 #174
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219534780
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 02:44 schreef Lezer8857 het volgende:
K. P*ter is eindelijk afgewikkeld bij CCF. Een "mooie" conclusie aan het einde van de email:

SPOILER
Hierbij wordt dan niet vermeld dat het behaalde rendement 1% is geweest, en dan heb ik het nog niet over de gederfde inkomsten van anderhalf jaar, de inflatiecorrectie en de VRH waardoor je toch minimaal 10% - 15% moet afboeken op de lening. Geeft toch een iets andere conclusie dan de kort-door-de-bocht variant van hierboven. Jammer dat ze niet wat eerlijker zijn in dit soort conclusie, ook richting investeerders die simpelweg alleen de tekst lezen en geen idee hebben over het werkelijke rendement.
Daar heb je in principe gelijk in, echter 10-15% afboeken in 2 jaar tijd is wel erg veel lijkt mij.
pi_219535052
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 17:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]

Bas heeft zich laten inspireren door Trump. En hij wil zijn bonus zeker stellen.
pi_219535498
CRE

 Laatste aflossing
Nieuwbouw Waalre
19-12-2025

De projecteigenaar heeft vandaag de resterende aflossing voldaan, waarmee de lening volledig is afgelost. Eerder werd reeds circa 64% van de hoofdsom terugbetaald; met deze slotbetaling van 36% is de propositie in zijn geheel afgerond. De aflossingsgelden zijn ontvangen via de derdenrekening van de notaris en inmiddels verwerkt. De laatste rentebetaling volgt separaat. Hiermee is deze propositie vervroegd en volledig afgesloten.
pi_219536951
Stukje dat over duurzaaminvesteren gaat, maar had ook over een ander platform kunnen gaan:

https://www.linkedin.com/(...)Zc1mqjeTBN8QQniGXBRM
pi_219537930
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Het ging in een paar stappen terug naar het werkelijke bedrag, dus het waren meerdere bedragen. Aangezien het volgens mij niet mogelijk is om een hoger bedrag in te leggen dan wat nog openstaat moeten dit wel inleggen vanuit SIG zijn geweest, die niet via de normale website lopen...
Ik verdenk eerder iemand met een bot of script (om handmatige investeerders voor te zijn) dat misschien onbedoeld op hol sloeg plus wat vertraging tussen het goedkeuren van een investering en het updaten van het nog openstaande bedrag.

De vergelijking met een veiling gaat niet op, een bod op een veiling mag je iha niet terugtrekken, een investering heb je bedenktijd op. Al zullen ze bij SIG wel de wenkbrauwen fronsen en mopperen als je meedeelt dat je per ongeluk een paar 100 keer te vaak in het laatste project geïnvesteerd hebt en dat graag wilt annuleren.
pi_219538420
Het laatste bezoek van MCF in Duitsland betreffende de projecten van A*ci*ci lijkt nu wel voor wat beweging te zorgen, er zou op korte termijn toch een (eerste) uitkering plaats moeten vinden:

SPOILER
pi_219539482
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 21:03 schreef tnhb het volgende:
Het laatste bezoek van MCF in Duitsland betreffende de projecten van A*ci*ci lijkt nu wel voor wat beweging te zorgen, er zou op korte termijn toch een (eerste) uitkering plaats moeten vinden:

SPOILER
Fysieke druk? ~O> oO/ :blauwoog:
Pecunia non olet
pi_219541131
Dit was een CCF Lenferink project, weet niet of die nog loopt of niet:
Asielzoekers verlaten Expo Hal in Assen: 'Eind dit jaar echt leeg'
pi_219541217
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2025 09:53 schreef Tjalala het volgende:
Dit was een CCF Lenferink project, weet niet of die nog loopt of niet:
Asielzoekers verlaten Expo Hal in Assen: 'Eind dit jaar echt leeg'
Deze:

https://www.collincrowdfu(...)nferink-wijhe-b-v-7/
1e hypotheek

https://www.collincrowdfu(...)57cdb4dfb600b738a42a
2e hypotheek

Ik zit er zelf niet in, dus weet niet wat de status nu is. Kijkend naar de looptijden, lopen ze nu nog?

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 20-12-2025 10:24:12 ]
Pecunia non olet
pi_219541420
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2025 10:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Deze:

https://www.collincrowdfu(...)nferink-wijhe-b-v-7/
1e hypotheek

https://www.collincrowdfu(...)57cdb4dfb600b738a42a
2e hypotheek

Ik zit er zelf niet in, dus weet niet wat de status nu is. Kijkend naar de looptijden, lopen ze nu nog?
Ze lopen allebei nog. In september aflossing dat zal wel eerder worden.
pi_219541520
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 22:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Fysieke druk? ~O> oO/ :blauwoog:
Verdomd, het staat er écht 8)7
  zaterdag 20 december 2025 @ 12:08:27 #186
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219541705
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 22:34 schreef obligataire het volgende:
Fysieke druk?
Ik heb er geen bezwaar tegen als ze even een paar 'zware jongens' langs sturen om duidelijk te maken dat het nu toch echt uit moet zijn met de voortdurende stroom van leugens en valse beloftes.
Zo lang mensen eerlijk zijn en open communiceren ben ik bereid om heel ver te gaan om voor hen tot een oplossing te komen. Maar we zien inmiddels toch vrij veel charlatans en cowboys in crowdfundland. Daarmee heb ik geen medelijden. Hoe eerder en hoe harder deze worden aangepakt, hoe liever het mij is.
  zaterdag 20 december 2025 @ 12:30:44 #187
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219541800
Volgend op bovenstaand bericht; ik ben ook benieuwd of we nog vóór de Weihnachten iets horen van CCF betreffende Benner Kleidermann. Want met voortschrijdend inzicht begin ik me af te vragen of deze leningaanvraag ook wel helemaal zuivere koffie is geweest....
pi_219543412
quote:
Denk er wel over deze mee te nemen. Goede zekerheden en ondernemers met ervaring in de branche
pi_219544797
Van soest office support of cc lijkt mij goede zekerheden te bieden en een relatief goede rente. interessant locatie wel voor het onderpand met zwembad.

https://www.collincrowdfund.nl/van-soest-office-support/
pi_219544946
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2025 19:06 schreef linkjesjager het volgende:
Van soest office support of cc lijkt mij goede zekerheden te bieden en een relatief goede rente. interessant locatie wel voor het onderpand met zwembad.

Ga je jagen?
pi_219544976
quote:
quote:
Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 505.000,- en een openstaande schuld van ¤ 505.036,29 per d.d. 19-09-2025.
Bijzonder dat de openstaande schuld groter is dan de hypothecaire inschrijving.
pi_219548772
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2025 19:28 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
[..]
ik vroeg mij ook af hoe dat mogelijk is
pi_219548826
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2025 19:28 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
[..]
Het is geen wereldbedrag 😉 misschien afronding of een achterstand in de betaling.
Pecunia non olet
pi_219549825
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2025 09:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is geen wereldbedrag 😉 misschien afronding of een achterstand in de betaling.
Afronding is niet erg. Bij een evt. achterstand vraag ik mij af of Collin e.a. een BKR toetsing doen voordat de lening wordt gepubliceerd.
pi_219557483
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2025 19:06 schreef linkjesjager het volgende:

Het zou een mooi fok! projectje kunnen worden indien spoedig beschikbaar.
Pecunia non olet
pi_219557573
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 10:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het zou een mooi fok! projectje kunnen worden indien spoedig beschikbaar.
Net contact gehad. Volgt hopelijk nog op tijd
pi_219559111
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 10:38 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Open
pi_219559112
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 10:38 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Hij is er al.
Pecunia non olet
  maandag 22 december 2025 @ 14:02:26 #200
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219559129
te laat
pi_219559142
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 14:02 schreef leolinedance het volgende:
te laat
zelfde hier helaas
pi_219559451
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 14:02 schreef leolinedance het volgende:
te laat
Staat 200 open
pi_219560399
Abizz vastgoed bij Collin heeft de rente verhoogd naar 7,5%. Loopt nu harder.
pi_219560630
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 16:10 schreef Fredericm het volgende:
Abizz vastgoed bij Collin heeft de rente verhoogd naar 7,5%. Loopt nu harder.
Wat vinden we van dit project? Ik heb nu basis maar twijfel over wat extra in te leggen.
Pecunia non olet
pi_219561186
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 16:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat vinden we van dit project? Ik heb nu basis maar twijfel over wat extra in te leggen.
Wel ingelegd vanwege lage LTV 61% eeste hypotheek
pi_219561192
Bij WvjG kunnen we investeren in een sekte. Weer eens wat anders.
(OK, het nieuws is 20 jaar oud en blijkbaar is de zaak overgenomen door de zoon.)
pi_219563663
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 17:26 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Wel ingelegd vanwege lage LTV 61% eeste hypotheek
Zie ik het nu goed dat er twee woonhuizen worden ondergezet?

Nr 69
https://huispedia.nl/emme(...)kte%20van%20200%20m2.

Nr 70
https://huispedia.nl/emme(...)kte%20van%20684%20m2.

Dan zou de gezamenlijke waarde veel hoger zijn dan die 860K zoals vermeld in de pitch.

Het bedrijf heeft veel schuld trouwens, de pitch dient om een boel boze crediteuren af te lossen.
Pecunia non olet
pi_219564092
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zie ik het nu goed dat er twee woonhuizen worden ondergezet?

Nr 69
https://huispedia.nl/emme(...)kte%20van%20200%20m2.

Nr 70
https://huispedia.nl/emme(...)kte%20van%20684%20m2.

Dan zou de gezamenlijke waarde veel hoger zijn dan die 860K zoals vermeld in de pitch.

Het bedrijf heeft veel schuld trouwens, de pitch dient om een boel boze crediteuren af te lossen.
Wel vraagtekens dus. Ik kan hem nog 2 dagen terugtrekken.
pi_219564108
Pecunia non olet
pi_219564224
quote:
De lage koopprijs zal ook wel iets te maken hebben met de staat van het pand...

https://maps.app.goo.gl/TtMDx2BcbpR8QG1a7
pi_219564263
quote:
14s.gif Op maandag 22 december 2025 21:40 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
De lage koopprijs zal ook wel iets te maken hebben met de staat van het pand...

https://maps.app.goo.gl/TtMDx2BcbpR8QG1a7
In de pitch wordt aangegeven dat de overnameprijs is gebaseerd op lagere huur uit het verleden.

Zó slecht ziet het er toch niet uit? Valt wel wat van te maken lijkt me, flinke lik verf :) courante plek in het centrum.

"Potentieel" is het interessant project :) Inclusief incentive ? :)
SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 22-12-2025 22:01:29 ]
Pecunia non olet
pi_219564484
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:44 schreef obligataire het volgende:

[..]
In de pitch wordt aangegeven dat de overnameprijs is gebaseerd op lagere huur uit het verleden.

Zó slecht ziet het er toch niet uit? Valt wel wat van te maken lijkt me, flinke lik verf :) courante plek in het centrum.

"Potentieel" is het interessant project :) Inclusief incentive ? :)
https://afrotoko.nl/nieuw(...)een-stevige-erectie/
Reviews gelezen op Google? Veel klachten sommigen wel gedateerd. En hoge LTV bijna 90%.
pi_219564494
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:44 schreef obligataire het volgende:

[..]

"Potentieel" is het interessant project :)
https://afrotoko.nl/nieuw(...)een-stevige-erectie/
Als ik zo naar het dak kijk vermoed ik toch ook wel wat narigheid onder die dakpannen.

https://maps.app.goo.gl/2hQZfFnDCMEymSGs5
https://maps.app.goo.gl/9KahJvtq241t5W6S6

quote:
Houtsnippers van Afrikaanse wonderboom
Zouden die houtsnippers van de nu ontbrekende daklijsten zijn?
pi_219564552
quote:
14s.gif Op maandag 22 december 2025 22:02 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Als ik zo naar het dak kijk vermoed ik toch ook wel wat narigheid onder die dakpannen.
Zouden die houtsnippers van de nu ontbrekende daklijsten zijn?
Dat zijn een heleboel zakjes 'man power' :) Dat zie ik niet echt terug in haar P&L. Bar slappe handel.
Pecunia non olet
pi_219565614
quote:
14s.gif Op woensdag 17 december 2025 15:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Misschien is het mogelijk om nog even door te vragen waarom de rente over de afgelopen periode nog niet is bijgeschreven terwijl dit wel is toegezegd in de update van 28 oktober j.l.?
Dit is het antwoord van Collin (Art*st M*xto) en daarmee moeten we het doen.

SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door Lezer8857 op 23-12-2025 06:38:38 ]
pi_219565842
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 04:07 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]

SPOILER
Dank!

Dat is inderdaad een bedroevende reactie, vooral gezien hoe gemakkelijk er over gemaakte afspraken heen wordt gestapt en investeerders daar niet eens over worden geïnformeerd.
pi_219565853
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2025 04:07 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]

SPOILER
Wat een schandalige reactie van Collin. De zaken gaan ze goed maar dit is wel minachtend richting de investeerders.
pi_219566103
BCBG bij Collin. Olijfolie verkoop door een van de lening nemers van Trois restaurant uit Deventer. De eerste 11% die ik zie. Derde hypotheek achter de Trois hypotheek op woonhuis LTV 103%
pi_219566111
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 08:59 schreef Fredericm het volgende:
BCBG bij Collin. Olijfolie verkoop door een van de lening nemers van Trois restaurant uit Deventer. De eerste 11% die ik zie. Derde hypotheek achter de Trois hypotheek op woonhuis LTV 103%
En de taxatiewaarde gaat dan al van 882k in Februari naar 1050k in December.
pi_219566230
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 09:02 schreef Bieselke het volgende:

[..]
En de taxatiewaarde gaat dan al van 882k in Februari naar 1050k in December.
De cijfers van de winkel zijn om te janken. Current ratio zwaar onvoldoende. 20% rente zou beter zijn, gezien te verwachten uitwinwaarde van nul.
Pecunia non olet
pi_219566253
Ik hoop dat we voor het einde van het jaar een update, maar liefst betaling, zien van 'de man van 160 miljoen' Dr. Be**nner.

Ik begreep dat ze inmiddels een bekwaam Duits advocatenbureau ingeschakeld hebben. Ook Nederlandstalig. Misschien hadden ze dat beter kunnen doen vóór dat ze aan dat Duitse avontuur begonnen.
Pecunia non olet
pi_219566289
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 09:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
De cijfers van de winkel zijn om te janken. Current ratio zwaar onvoldoende. 20% rente zou beter zijn, gezien te verwachten uitwinwaarde van nul.
Ik stel me bij dit soort pitches de vraag waarom Collin dit wil financieren. De kans op problemen is groot en als dat blijkt dat de waarde van het onderpand gebakken lucht is kost dat een hoop goodwill bij de investeerders. Dat hebben ze toch helemaal niet nodig. Krijg steeds meer het idee dat ze de omzet en de cijfers op aan het poetsen zijn om de toco voor een enorm bedrag van de hand te kunnen doen.
pi_219566378
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 09:37 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik stel me bij dit soort pitches de vraag waarom Collin dit wil financieren. De kans op problemen is groot en als dat blijkt dat de waarde van het onderpand gebakken lucht is kost dat een hoop goodwill bij de investeerders. Dat hebben ze toch helemaal niet nodig. Krijg steeds meer het idee dat ze de omzet en de cijfers op aan het poetsen zijn om de toco voor een enorm bedrag van de hand te kunnen doen.
Ik denk wat ook nog meespeelt, is dat de leningnemer eerder aanvragen via Collin heeft gedaan.
pi_219566398
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 09:56 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Ik denk wat ook nog meespeelt, is dat de leningnemer eerder aanvragen via Collin heeft gedaan.
Je kunt je daarbij afvragen welke ingewikkelde (en discutabele) rekensommen je gaat krijgen bij een default van één van de twee bedrijven of van beide bedrijven tegelijk. Nu er sprake is van 1 gedeeld onderpand. Daar spelen allerlei tegengestelde belangen om het maar eens voorzichtig te zeggen.
Pecunia non olet
pi_219566804
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2025 22:01 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Reviews gelezen op Google? Veel klachten sommigen wel gedateerd. En hoge LTV bijna 90%.
📍 Samenvatting (Chat GPT)

✅ Afroshop Flavour & Beauty in Drachten biedt een breed assortiment Afrikaanse producten en cosmetica.
⚠️ Online concrete reviews zijn beperkt, maar algemene vermeldingen tonen gemengde tot positieve sterbeoordelingen.
❗ Wees voorzichtig om deze fysieke winkel niet te verwarren met een andere online webshop met zeer negatieve reviews die een vergelijkbare naam heeft.
Trustpilot
Pecunia non olet
pi_219567307
CCF Het Heerenlogement Beusichem B.V.
¤ 727.000 | 9,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)1fa5ace5e7f5411009e3
pi_219567389
Linkje horeca/cafe

Collin

SPOILER
pi_219567481
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:26 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje horeca/cafe

Collin

SPOILER
Gaat erg snel. Nu al 50% vol
pi_219567677
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 12:42 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Gaat erg snel. Nu al 50% vol
Zal wel in een leningenfonds zijn opgenomen?

De zekerheden zien er m.i. prima uit. De winstgevendheid laat nogal te wensen over, als je met z'n tweeën in 7 maanden maar 23K weet te verdienen kun je misschien beter voor een baas gaan werken. Of dat getal de hele waarheid is weten we natuurlijk niet 8-)
Pecunia non olet
pi_219567952
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 13:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zal wel in een leningenfonds zijn opgenomen?

De zekerheden zien er m.i. prima uit. De winstgevendheid laat nogal te wensen over, als je met z'n tweeën in 7 maanden maar 23K weet te verdienen kun je misschien beter voor een baas gaan werken. Of dat getal de hele waarheid is weten we natuurlijk niet 8-)
Dat viel heel erg mee. Vanaf begin zitten meekijken en volgens mij zit er niet eens een fonds in deze keer.
pi_219568002
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 13:49 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Dat viel heel erg mee. Vanaf begin zitten meekijken en volgens mij zit er niet eens een fonds in deze keer.
Wel een paar flinke investeringen, o.a. 35k om 13:24 en 37k om 13:51 ...
pi_219568457
quote:
88s.gif Op dinsdag 23 december 2025 13:56 schreef Inductor het volgende:

[..]
Wel een paar flinke investeringen, o.a. 35k om 13:24 en 37k om 13:51 ...
Dat gaat het wel hard idd.
pi_219568800
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 14:49 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Dat gaat het wel hard idd.
125k om 12:21
pi_219570127
We mogen weer stemmen, dit keer bij GVE

SPOILER
Volgens mijn administratie is inmiddels 23% van de lening (rente+aflossing) afgelost. Laatste termijn is niet betaald en uit het depot gehaald.
Ik moet er even induiken voor ik weet wat ik ga stemmen, maar sta open voor overwegingen uit het forum. Niet dat tegenstemmen veel uit zal maken vermoed ik.
pi_219570390
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 17:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
We mogen weer stemmen, dit keer bij GVE

SPOILER
Volgens mijn administratie is inmiddels 23% van de lening (rente+aflossing) afgelost. Laatste termijn is niet betaald en uit het depot gehaald.
Ik moet er even induiken voor ik weet wat ik ga stemmen, maar sta open voor overwegingen uit het forum. Niet dat tegenstemmen veel uit zal maken vermoed ik.
Ik mis zelf de actuele waarde van het pandrecht op de vordering van Vector bv op Kragt Holding in de info.
pi_219571071
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2025 18:25 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik mis zelf de actuele waarde van het pandrecht op de vordering van Vector bv op Kragt Holding in de info.
En dat is raar, want vanuit die vordering (alleen al) had onze lening makkelijk 2x kunnen worden afgelost.
GvE hoeft toch alleen maar beslag te leggen op die vordering?

Anderzijds, de zekerheid blijft min of meer intact (los van vordering van Vector, dat is onduidelijk), en er is al een substantieel deel retour gekomen, dus er is een vrij solide vordering waarop 9% rente wordt vergoed dus in principe hoeven we nog niet te vrezen. Initiatiefnemer en Tim A. zitten er tot hun nek in en hebben meer reden om te zweten.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 23-12-2025 20:02:51 ]
Pecunia non olet
pi_219575065
Ben benieuwd hoe het gaat verlopen met het S. Burger project van CCF. Zou vandaag afgelost moeten worden maar dat gaat niet gebeuren. van de 6 appartementen staan er in principe nog 6 te koop waarvan 1 onder optie.

Het is prijzig spul. Ben benieuwd hoe veel rek daar in zit.
Volledige rente uit depot betaald.. nu gaat het wat worden.. denk ik
pi_219575100
Iemand toevallig een linkje voor Noveralux CCF ?
pi_219575281
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 08:42 schreef Boyette het volgende:
Iemand toevallig een linkje voor Noveralux CCF ?
https://www.collincrowdfu(...)98443a037c2b49be03d7
pi_219575287
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 08:30 schreef obligataire het volgende:
Heeft deze verkoop connectie met onze vrienden van V.d.Thi**llart?
https://vastgoedveiling.n(...)-zijlstralaan-6-en-8
Ik zie nu geannuleerd staan...
pi_219575552
quote:
Had wel mee willen doen als er bij vervroegde aflossing boete rente van ten minstec3 maanden van toepassing was. Als hij nu na twee maanden ipv 9 maanden aflost heb je alleen box3 belasting terug verdiend. Verder wel aardig project. In januari had ik hem wel meegenomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 24-12-2025 10:04:55 ]
pi_219575627
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Had wel mee willen doen als er bij vervroegde aflossing boete rente van ten minstec3 maanden van toepassing was. Als hij nu na twee maanden ipv 9 maanden aflost heb je alleen box3 belasting terug verdiend. Verder wel aardig project. In januari had ik hem wel meegenomen.
Vergeleken met een spaarrekening speel je pas na 4 maanden quitte.
pi_219575636
quote:

[..]
kans lijkt mij niet zo groot, pak hem zelf wel mee.
pi_219575751
Er staat een nieuwe geborgde lening open bij HCN. Een Pavarotti lening voor de Bogaart horecafamilie.

https://horecacrowdfunding.nl/geborgde-leningen
pi_219575774
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 09:18 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik zie nu geannuleerd staan...
Heeft er denk ik mee te maken dat LT 2 en 3 zijn afgelost en LT 1 de achterstand is ingelopen waardoor er geen veiling meer nodig is.
pi_219575813
quote:

[..]
idem hiero.. en dat is echt niet na twee maanden verbouwd hoor.. die 9 maanden zullen ze wel nodig hebben.. en wie weet loopt het uit..
pi_219576010
quote:

[..]
en vol
pi_219576011
Gve
Aflossing horeca compleet staat in wallet.
pi_219576256
Heeft er iemand al eerder geïnvesteerd in het project/pand Oudegracht 261 op het SiG-platform? Ik zie dat dit pand al meerdere keren op het platform is verschenen.
https://investeren.sameni(...)hKeyword=Oudegracht+
pi_219576361
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 11:38 schreef loepzuiver2019 het volgende:
Heeft er iemand al eerder geïnvesteerd in het project/pand Oudegracht 261 op het SiG-platform? Ik zie dat dit pand al meerdere keren op het platform is verschenen.
https://investeren.sameni(...)hKeyword=Oudegracht+
Ik niet maar ik ben wel van plan hem vanmiddag mee te nemen
pi_219576471
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 11:53 schreef Belegger9 het volgende:

[..]
Ik niet maar ik ben wel van plan hem vanmiddag mee te nemen
zou hem persoonlijk links laten liggen. het rendement is aantrekkelijk maar
gecombineerd pand waaruit grootste deel horeca komt zijn geldverstrekkers niet happig op. Er is positieve cashflow na rente maar exploitatielasten kunnen hier niet gedragen worden er is sowieso geld tekort op jaarbasis. waarschijnlijk moet ze nog ergens een box IIItje aftikken. Zou wel benieuwd zijn naar haar hele cashflow. Bevoorschotting is veel te hoog voor deze combinatie en de rente past ook niet bij een "belegging".
pi_219576668
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 12:13 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
zou hem persoonlijk links laten liggen. het rendement is aantrekkelijk maar
gecombineerd pand waaruit grootste deel horeca komt zijn geldverstrekkers niet happig op. Er is positieve cashflow na rente maar exploitatielasten kunnen hier niet gedragen worden er is sowieso geld tekort op jaarbasis. waarschijnlijk moet ze nog ergens een box IIItje aftikken. Zou wel benieuwd zijn naar haar hele cashflow. Bevoorschotting is veel te hoog voor dez date combinatie en de rente past ook niet bij een "belegging".
Ik heb in de 1e lening gezeten en was blij dat ik ervan af was. De 2e herfinanciering was bedoeld voor achterstallig onderhoud. Zo te zien uit de tekst is er nog niets aan gedaan voor de 3e herfinanciering. Monument, achterstallige onderhoud en horeca. Rode vlaggen.
pi_219576767
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 12:40 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik heb in de 1e lening gezeten en was blij dat ik ervan af was. De 2e herfinanciering was bedoeld voor achterstallig onderhoud. Zo te zien uit de tekst is er nog niets aan gedaan voor de 3e herfinanciering. Monument, achterstallige onderhoud en horeca. Rode vlaggen.
Het ziet er wel erg armoedig uit en dat vertaalt zich ook in de ontvangen huurprijs en daarmee in de waarde in verhuurde staat. Het betreft hier wel ruim 320 vierkante meter oppervlakte. Is wel een droompandje om te flippen, Downside is dus laag. Ik denk dat ik er minimaal inga.
pi_219577069
SPOILER
.
Update Land**tong

Dat dossier heeft allesbehalve bovenop de stapel gelegen bij Team Beheer.
Die vonden het wel best blijkbaar, de provisies lopen lekker door en zekerheid genoeg.
Wat in het vat zit verzuurt niet.

Ben benieuwd of daar iemand trek in heeft, als hij ons de rente niet eens kan betalen , gaat dat bij een derde partij wel lukken, denk ik dan.
Pecunia non olet
pi_219577334
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 13:36 schreef obligataire het volgende:
SPOILER
.
Update Land**tong

Die vonden het wel best blijkbaar, de provisies lopen lekker door en zekerheid genoeg.

Ben benieuwd of daar iemand trek in heeft, als hij ons de rente niet eens kan betalen , gaat dat bij een derde partij wel lukken, denk ik dan.
Dit suddert al veels te lang door. Collin had allang die 2e hypotheek op moeten eisen.

Zet maar een stemronde op, wat de investeerders willen.
pi_219577360
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 12:40 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Alleen de woning is al een miljoen waard afgaande de woz waarde. Restaurant is dan extratje of kan je dit zo niet zien.
pi_219577388
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 13:36 schreef obligataire het volgende:
.
Update Land**tong

Het lijkt inderdaad wel of ze het allemaal wel goed vinden bij ccf. Ik ben wel benieuwd hoe het met het andere project (41028) zit, welke toezeggingen mbt rente etc. zijn daar bijvoorbeeld gedaan en wordt daar nog wel betaald, of alleen nog rente of ook al weer een poosje niets meer?
pi_219577468
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:16 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het lijkt inderdaad wel of ze het allemaal wel goed vinden bij ccf. Ik ben wel benieuwd hoe het met het andere project (41028) zit, welke toezeggingen mbt rente etc. zijn daar bijvoorbeeld gedaan en wordt daar nog wel betaald, of alleen nog rente of ook al weer een poosje niets meer?
Zelfde als 40522

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 24-12-2025 14:38:10 ]
pi_219577651
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Alleen de woning is al een miljoen waard afgaande de woz waarde. Restaurant is dan extratje of kan je dit zo niet zien.
Pfff je kan overal beren op de weg zien maar met schijf 1 loop je alleen vet risico als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen.
Pecunia non olet
pi_219578196
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Pfff je kan overal beren op de weg zien maar met schijf 1 loop je alleen vet risico als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen.
Zo zie ik het ook. Schijf 1 meegenomen
  woensdag 24 december 2025 @ 16:02:48 #262
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_219578216
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zat in de vorige. Is altijd netjes betaald. Nu door rollen.
Is nog beetje ruimte in schijf 1.
pi_219579208
Trouwens hulde voor SIG, 2 projecten die voor 29 december ter aflossing staan(Creil en Hoensbroek), zijn inmiddels afgelost.

Mooi op tijd voor de peildatum van 1 januari.
pi_219579533
Update(je) Erfurt:
SPOILER
pi_219580158
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 18:04 schreef quepos het volgende:
Trouwens hulde voor SIG, 2 projecten die voor 29 december ter aflossing staan(Creil en Hoensbroek), zijn inmiddels afgelost.

Mooi op tijd voor de peildatum van 1 januari.
En het saldo gewoon op kerstavond ontvangen op betaalrekening binnen een uur tijd na opname wallet.
pi_219580419
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 18:36 schreef lykkefund het volgende:
Update(je) Erfurt:
SPOILER
Idem, maar dan voor de eerste deelaflossingen van:

SPOILER
pi_219587668
Kerstgroet van mij ~:)

En eentje van Max Crowdfund: er is zoals aangekondigd een betaling gedaan voor 627576 Heifeskamp.
Deze heeft héél kort in de wallet gestaan :)
Pecunia non olet
pi_219588192
Uit het curator verslag 24dec25 Brickfield CCF 42172 (dec25 volledig incl rente voldaan) + 45120 Beneluxweg 37 Oosterhout (?)

De afgelopen verslagperiode is het onroerend goed aan de Beneluxw eg 37 in
Oosterhout verkocht voor een bedrag van ¤ 1.650.000. De vordering van de
hypotheekhouder w as (beduidend) hoger. Voor de door de curator verrichte
verkoopw erkzaamheden is een boedelbijdrage betaald van ¤ 20.325 (excl.
btw ).
24-12-2025
3
pi_219589100
Zojuist viel me op dat mijn netto rendement bij HCN een stuk lager is. Eerst dacht ik dat dat kwam omdat ik recent een aantal geborgde projecten met lagere rente heb meegenomen, maar het verschil is groter dan ik op basis daarvan zou verwachten en het percentage gemiddeld geboden rente is veel minder gedaald. Zie ik opeens dat ik niet 1 afgeboekt project heb, maar nu 2. Die 2e is Tarboosh Scheveningen, laatste betaling oktober 2024 en volgens het betaalschema per november 2025 afgeboekt. Dus geheel volgens de voorwaarden na 12 maanden geen betaling afgeboekt, alleen had ik in de tussentijd toch wel een update verwacht, wat wel bij mijn andere default (Tante Lein) werd gedaan, waarbij in de laatste update vermeld was dat er na 12 maanden afgeboekt zou worden. Verder heb ik zelf geen ervaring met afgeboekte projecten en hoe vaak daar updates van komen voor er afgeboekt wordt.

Van deze Tarboosh is alleen bij het on hold zetten een update verstuurd, verder niet meer, in die update o.a dat de onderneming te koop stond. Enkele maanden geleden zag ik al deze niet meer te koop stond bij de horecamakelaar en had toen ook wel een update verwacht daarover en hoe het er verder voorstond.
  donderdag 25 december 2025 @ 16:47:32 #270
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_219590650
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:09 schreef obligataire het volgende:
Kerstgroet van mij ~:)

En eentje van Max Crowdfund: er is zoals aangekondigd een betaling gedaan voor 627576 Heifeskamp.
Deze heeft héél kort in de wallet gestaan :)
3 betalingen van MAX op kerstdag. Ga zo door, proost.
pi_219595996
quote:
12s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:50 schreef peterc het volgende:
Uit het curator verslag 24dec25 Brickfield CCF 42172 (dec25 volledig incl rente voldaan) + 45120 Beneluxweg 37 Oosterhout (?)

De afgelopen verslagperiode is het onroerend goed aan de Beneluxw eg 37 in
Oosterhout verkocht voor een bedrag van ¤ 1.650.000. De vordering van de
hypotheekhouder w as (beduidend) hoger. Voor de door de curator verrichte
verkoopw erkzaamheden is een boedelbijdrage betaald van ¤ 20.325 (excl.
btw ).
24-12-2025
3
Het verslag geeft aan dat de hypotheek ¤ 2.100k bedroeg op het pand.
Volgens Brickfield (BF) 3 (waar ik in zit) bedroeg de hypotheek destijds ¤ 1.500k. Is er bij Collin een Brickfield 4 geweest waarmee de hypotheek verhoogd is of is dit via een externe financierder gebeurd? Mocht er een Brickfield 4 bestaan, zou iemand hiervan de pitch kunnen neerzetten?

Zit er iemand in Brickfield 2? Hoe is de maandelijkse aflossing geweest vanaf Juni 2023? Liep dit door tot November 2024 (dit is het moment dat de boel stagneerde bij Brickfield 3) of was er al eerder een achterstand in de maandelijkse aflossingen?

[ Bericht 27% gewijzigd door Lezer8857 op 26-12-2025 04:02:11 ]
pi_219597782
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 03:31 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Volgens Brickfield (BF) 3 (waar ik in zit) bedroeg de hypotheek destijds ¤ 1.500k. Is er bij Collin een Brickfield 4 geweest waarmee de hypotheek verhoogd is of is dit via een externe financierder gebeurd? Mocht er een Brickfield 4 bestaan, zou iemand hiervan de pitch kunnen neerzetten?

Zit er iemand in Brickfield 2? Hoe is de maandelijkse aflossing geweest vanaf Juni 2023? Liep dit door tot November 2024 (dit is het moment dat de boel stagneerde bij Brickfield 3) of was er al eerder een achterstand in de maandelijkse aflossingen?
Brickfield 42172 CCF // t/m okt 23 reguliere term rente + aflossingen voldaan , daarna t/m okt 24 enkel mnd rentebetalingen , toen 4 mnd geen betalingen / mrt 2025 een rente betalingen (deels) daarna weer niets, en in dec 2025 algehele aflossing + alle (ook achterstallige rente) betalingen. Conclusie voor Brickfield 2 (42172) is alles voldaan.

Hoe zit het dan met Brickfield 3 (status) ? Hierin zat ik niet.
pi_219597958
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 03:31 schreef Lezer8857 het volgende:
Volgens Brickfield (BF) 3 (waar ik in zit) bedroeg de hypotheek destijds ¤ 1.500k. Is er bij Collin een Brickfield 4 geweest waarmee de hypotheek verhoogd is of is dit via een externe financierder gebeurd?
1500k x 1,4 (opslag rente en kosten) = 2100k, lijkt me dus op dat punt gewoon een "normale" situatie.
pi_219598078
Sig lineausstraat Amsterdam open. Na 5 minuten nog wat ruimte. Er zitten dus nog veel investeerders aan het kerst ontbijt.
pi_219598451
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Sig lineausstraat Amsterdam open. Na 5 minuten nog wat ruimte. Er zitten dus nog veel investeerders aan het kerst ontbijt.
Had hem graag mee willen pakken. Helaas niet op tijd aan gedacht.
pi_219599291
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:36 schreef peterc het volgende:

[..]
Brickfield 42172 CCF // t/m okt 23 reguliere term rente + aflossingen voldaan , daarna t/m okt 24 enkel mnd rentebetalingen , toen 4 mnd geen betalingen / mrt 2025 een rente betalingen (deels) daarna weer niets, en in dec 2025 algehele aflossing + alle (ook achterstallige rente) betalingen. Conclusie voor Brickfield 2 (42172) is alles voldaan.

Hoe zit het dan met Brickfield 3 (status) ? Hierin zat ik niet.
Dankjewel. Ik wist niet dat er bij Brickfield 2 nog zoveel achterstallige aflossing was.
Brickfield 3 is voor 18% afgelost. Restant staat nog open. Het is nu wachten op incasso van de borg (privé aansprakelijkheid). Deze was voor 50% van het leenbedrag afgegeven waardoor de borg maximaal ¤ 100k is. Er is ook nog een borg gegeven door de Holding, maar aangezien die ook failliet is verwacht ik hier niks van. Voor de borg loopt een juridische procedure bij de rechtbank welke in eerste instantie half December zou plaatsvinden maar is doorgeschoven naar half Januari.
pi_219599295
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
1500k x 1,4 (opslag rente en kosten) = 2100k, lijkt me dus op dat punt gewoon een "normale" situatie.
Is dit een reguliere opslag waar standaard mee gerekend wordt? Waar komt de 1,4 factor vandaan?
pi_219599680
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 12:26 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Dankjewel. Ik wist niet dat er bij Brickfield 2 nog zoveel achterstallige aflossing was.
Brickfield 3 is voor 18% afgelost. Restant staat nog open. Het is nu wachten op incasso van de borg (privé aansprakelijkheid). Deze was voor 50% van het leenbedrag afgegeven waardoor de borg maximaal ¤ 100k is. Er is ook nog een borg gegeven door de Holding, maar aangezien die ook failliet is verwacht ik hier niks van. Voor de borg loopt een juridische procedure bij de rechtbank welke in eerste instantie half December zou plaatsvinden maar is doorgeschoven naar half Januari.
Ter aanvulling 1e 9mnd waren aflosvrij / dus uiteindelijk heeft Dominique van jun22-feb23 enkel rente cf ovek voldaan toen van mrt23-okt23 rente + aflos (8mnd)(ook cf ovek) en daarna weer 12 mnd enkel rente t/m okt 24.
Per saldo had onze vriend maar een % of 5 afgelost. De final aflos in dec25 betrof dus bijna 95% van mijn inleg met daarbij alle rente..
GoodLuck hoop dat de borg blijft staan.

Indertijd (Y2000)) was ik een keer in Breda i d buurt toen langs het pand Baronielaan 16-18 tbv CCF proj 38624 , zijn woontoko met KvK inschrijf was verderop in de same street en dat was/is een niet verkeerd pandje. De WOZ is +40% sinds 2000, lijkt dat er wel ¤ wat kan overblijven, ondanks dat er wel een aardige hypo op zal rusten dat een ¤aflosbetaalissue is nu de income¤ zijn opgedroogd.
Huisnr vind je via wat googlen op zijn bedrijfsnamen en dan ff funda-en. of zie >>>

SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 26-12-2025 14:47:09 ]
  vrijdag 26 december 2025 @ 21:31:20 #279
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219605871
Al met al zijn er inmiddels toch aardig was crowdfund-vastgoedjongens die kopje onder zijn gegaan. De gouden tijden van transformeren, opsplitsen en vliegensvlug weer doorverkopen, liggen inmiddels achter ons. Er is een tijd lang enorm veel geld verdiend in die hoek. Maar zoals het met alles is, je moet er op tijd instappen en, waarschijnlijk nog veel belangrijker, óók weer op tijd uitstappen.
De laatste tijd bekruipt mij trouwens steeds vaker het gevoel dat die regel ook opgeld kan doen voor crowdfunding zelf. De markt wordt overspoeld met (nieuwe) kopers, halfbakken projecten zitten daarom in no-time vol, het aantal serieuze platformen neemt af. Ik ben niet positief gestemd, eerlijk gezegd.
pi_219612642
Ik geloof niet dat ze bij Capital Circle de zaak nog serieus nemen. Waar vroeger rond de 17e de betalingen werden verwerkt, wordt het steeds later. Deze maand nog steeds niets :R

Gelukkig heb ik nog maar 1 project met 2 resterende termijnen maar daarna kan dit platform bij het afval.
Pecunia non olet
pi_219615500
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 12:27 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Is dit een reguliere opslag waar standaard mee gerekend wordt? Waar komt de 1,4 factor vandaan?
Dat soort bepaling staat in een hypotheekakte en naast de hoofdsom vallen daarbij ook (achterstallige) rente en kosten onder de zekerheidsstelling, al is dat natuurlijk geen onbeperkt bedrag en wordt dat vaak vastgesteld op bijvoorbeeld 40% van de hoofdsom, maar ik heb ook 30%, 35% of zelfs 45% gezien. Bij ccf krijgen we zover ik weet geen inzage in de aktes, maar bijvoorbeeld sig en wvg stellen wel een copy beschikbaar aan de investeerders. Mede om die reden ben ik ook altijd wat voorzichtiger met een 2e (en volgende) hypotheekrecht, want het bedrag van de ingeschreven hoofdsom bedrag wordt al snel een stuk hoger met achterstallige rente en eventuele kosten zoals bij een executie verkoop als het echt mis gaat. In dit geval zijn er meen ik twee projecten die van de inschrijving gebruik maken en verwacht ik dat ccf dus de hoofdsom van beiden en alle achterstallige rente en hun kosten heeft aangemeld, dan kom je al snel aan die 2100k als er wat achterstanden zijn.

Een voorbeeld uit een akte van sig:
quote:
recht van eerste hypotheek met betrekking tot leningdeel 1 is verleend tot een bedrag van (één honderd zevenentwintig duizend acht honderd euro) ¤ 127.800,00 te vermeerderen met renten en kosten, welke renten en kosten tezamen worden begroot op een bedrag van (éénenvijftig duizend één honderd twintig euro) ¤ 51.120,00 te weten veertig procent van de hoofdsom, derhalve tot een totaalbedrag van (één honderd achtenzeventig duizend negen honderd twintig euro) ¤ 178.920,00, op het hierna te noemen onderpand;
Bij dit voorbeeld is inschrijving formeel 127800 = hoofdsom, maar de totale claim kan dus oplopen tot 178920 bij het gebruik van het recht op het onderpand, de rechthebbende op de tweede hypotheek kan dus in een extreem geval pas iets ontvangen als de opbrengst van bijvoorbeeld een executieverkoop meer is dan 178920

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 27-12-2025 15:09:46 ]
pi_219615564
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 12:14 schreef obligataire het volgende:
Ik geloof niet dat ze bij Capital Circle de zaak nog serieus nemen.
is toch sind iets van 2 jaar onderdeel van KOM ? :W
pi_219616495
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat soort bepaling staat in een hypotheekakte en naast de hoofdsom vallen daarbij ook (achterstallige) rente en kosten onder de zekerheidsstelling, al is dat natuurlijk geen onbeperkt bedrag en wordt dat vaak vastgesteld op bijvoorbeeld 40% van de hoofdsom, maar ik heb ook 30%, 35% of zelfs 45% gezien. Bij ccf krijgen we zover ik weet geen inzage in de aktes, maar bijvoorbeeld sig en wvg stellen wel een copy beschikbaar aan de investeerders. Mede om die reden ben ik ook altijd wat voorzichtiger met een 2e (en volgende) hypotheekrecht, want het bedrag van de ingeschreven hoofdsom bedrag wordt al snel een stuk hoger met achterstallige rente en eventuele kosten zoals bij een executie verkoop als het echt mis gaat. In dit geval zijn er meen ik twee projecten die van de inschrijving gebruik maken en verwacht ik dat ccf dus de hoofdsom van beiden en alle achterstallige rente en hun kosten heeft aangemeld, dan kom je al snel aan die 2100k als er wat achterstanden zijn.

Een voorbeeld uit een akte van sig:
[..]
Bij dit voorbeeld is inschrijving formeel 127800 = hoofdsom, maar de totale claim kan dus oplopen tot 178920 bij het gebruik van het recht op het onderpand, de rechthebbende op de tweede hypotheek kan dus in een extreem geval pas iets ontvangen als de opbrengst van bijvoorbeeld een executieverkoop meer is dan 178920
Helder verhaal. Zo vlak voor het einde van het jaar weer wat bijgeleerd. Dankjewel!
pi_219619771
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2025 15:07 schreef tnhb het volgende:

[..]
is toch sind iets van 2 jaar onderdeel van KOM ? :W
Dat heeft niet echt geholpen, de lamme leidt nu de blinde ;(
Pecunia non olet
pi_219627442
Uitbetaling WvjG op zondag. Wat zal de christelijke achterban daarvan vinden.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 28-12-2025 12:53:49 ]
pi_219628244
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2025 09:13 schreef KrekelJapie het volgende:
Uitbetaling WvjG op zondag. Wat zullen de christelijke achterban daarvan vinden.
Drie Weesgegroetjes en het is vergeven O~)

Het is nog niet niet compleet trouwens maar dat zal morgen wel goedkomen.
Pecunia non olet
pi_219628471
quote:
Uitbetaling WvjG op zondag. Wat zullen de christelijke achterban daarvan vinden.
Niets, want zij kijken niet op hun bankrekening op zondag en zien dit pas morgenochtend. :)
pi_219629036
quote:
Dat gebeurt wel vaker bij WvjG.
pi_219648206
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2025 09:13 schreef KrekelJapie het volgende:
Uitbetaling WvjG op zondag. Wat zal de christelijke achterban daarvan vinden.
Leefgeld van de pastoor (en Rome) mag ook in het mandje op zondag ;)
pi_219648540
Vergeet niet om je wallets tijdig leeg te halen. Is zonde als je bij VRH dat geld onder hoog tarief moet aftikken.
pi_219648843
quote:
klein bedrag ingelegd. met 6% geen vetpot, maa rwel alweer vol
pi_219648933
quote:
15s.gif Op maandag 29 december 2025 11:05 schreef linkjesjager het volgende:

[..]
klein bedrag ingelegd. met 6% geen vetpot, maa rwel alweer vol
Idd zuunige rente, met Direct kosten ook nog, maar verder eentje volgens het boekje.
financieel gezond bedrijf, ervaren ondernemer, lage LTV, courant onderpand, aflossingen in de looptijd.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Pecunia non olet
pi_219648958
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Idd zuunige rente, met Direct kosten ook nog, maar verder eentje volgens het boekje.
financieel gezond bedrijf, ervaren ondernemer, lage LTV, courant onderpand, aflossingen in de looptijd.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
inderdaad. Als de ecb de rente in de tussentijd nog wat verlaagt vole ik me helemaal beter over deze investering
pi_219648981
Nog niet gelezen, maar een rechtspraak waar Collin in naar voren komt.

ECLI:NL:RBAMS:2025:8624
  maandag 29 december 2025 @ 12:10:40 #296
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219650085
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:13 schreef Tjalala het volgende:

Welk project zou dit zijn?

mei 2022
ruim ¤ 2.8M
herontwikkeling pand naar luxe vastgoed

Ik heb hem niet in het portfolio lijkt het.
pi_219650396
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 11:13 schreef Tjalala het volgende:

ik heb het vonnis gelezen en de ondernemer die de financiering bij Collin heeft komt er niet goed uit. Er wordt een kort geding gestart en vervolgens wordt er op cruciale punten geen bewijslast geleverd en worden stukken niet verstrekt. Verder hebben ze blijkbaar ruzie met de samenwerkingspartner die het eerste recht op koop heeft.

Aangezien de voorzieningenrechter alle vorderingen af wijst en ze moeten wachten op een bodemprocedure zullen ze toch met elkaar om tafel moeten. Of het powerplay is geweest of vooral incompetentie weet ik niet maar de ondernemer komt er niet goed uit, vooral omdat geweigerd is de samenwerkingspartner cruciale informatie te verschaffen of toe te staan een taxatie uit te laten voeren.
pi_219650456
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 10:43 schreef Crowdyfunder het volgende:
Vergeet niet om je wallets tijdig leeg te halen. Is zonde als je bij VRH dat geld onder hoog tarief moet aftikken.
De wallet geef je gewoon onder de liquide middelen aan. Ik heb nooit anders gedaan.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_219650559
Ja precies ... je geeft alleen je Portefeuillewaarde op bij je beleggingen volgens mij.
Wat ik wel dubieus vind, is dat daar ook al de Inschrijvingen onder vallen terwijl die op zich nog geen rente opleveren toch?
pi_219650590
Link ISPA projecten BV bij Collin
SPOILER
pi_219650926
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:38 schreef polquito1971 het volgende:
Ja precies ... je geeft alleen je Portefeuillewaarde op bij je beleggingen volgens mij.
Wat ik wel dubieus vind, is dat daar ook al de Inschrijvingen onder vallen terwijl die op zich nog geen rente opleveren toch?
Ik begrijp dat je het zo doet. Alleen wettelijk gezien is de wallet een overige bezitting het valt niet onder de spaartegoeden volgens de belastingdienst.

Dit zijn spaartegoeden. De rest dus niet
3Voor de toepassing van het tweede lid wordt onder banktegoeden verstaan:

a.deposito’s als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht en daarmee naar aard en strekking overeenkomende buitenlandse deposito’s;

b.een recht van vruchtgebruik dat rust op een banktegoed als bedoeld in onderdeel a;

c.contant geld;

d.een lidmaatschapsrecht in een vereniging van eigenaars als bedoeld in artikel 125, tweede lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek;

e.een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de notaris, bedoeld in artikel 25 van de Wet op het notarisambt;

f.een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de gerechtsdeurwaarder, bedoeld in artikel 19 van de Gerechtsdeurwaarderswet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')