Dat kan maar vooral in warme landen gebeurt dat niet zo snel. Zeker niet zodanig dat zij open barsten. Daar drogen lijken uit, zeker hangend in de buitenlucht.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is daar zo grappig aan?
Je weet hoe een lichaam op begint te blazen als het rot? Door de bacterieën? Dat er druk op komt te staan?
Je bent ervaringsdeskundige?quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat kan maar vooral in warme landen gebeurt dat niet zo snel. Zeker niet zodanig dat zij open barsten. Daar drogen lijken uit, zeker hangend in de buitenlucht.
Als taxidermist weet ik aardig veel over dode lichamen ja.quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je bent ervaringsdeskundige?
Het was vroege lente. Dan is het geen 40 graden daar hoor.quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als taxidermist weet ik aardig veel over dode lichamen ja.
Dan nog duurt het weken voordat de ontbinding waar jij het over hebt tot stand zou kunnen komen. Dan is de lucht inmiddels niet meer te harden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het was vroege lente. Dan is het geen 40 graden daar hoor.
Vraag dat aan de Fransen die een week van 10 dagen introduceerden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:57 schreef YoopY het volgende:
Laten we beginnen bij Genesis. De wereld is in 7 dagen geschapen, waarbij de laatste dag tevens de huidige is...
Waarom 7? Dat een week heden ten dage 7 dagen telt is volledig arbitrair.
En waarom zou dat niet gebeurd kunnen zijn?quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan nog duurt het weken voordat de ontbinding waar jij het over hebt tot stand zou kunnen komen. Dan is de lucht inmiddels niet meer te harden.
Wie weet wat je je allemaal nog meer verkeerd herinnert.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:23 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik ken wel iemand die griek (en koine) kent, daarom duurde mn reply even, die bevestigde dit.
Hij vertaalt bijbelstukken.
Ik snap dat nu je in t nauw zit, graag op dat mes terugpakt omdat dat een verkeerde herinnering was van mij, maargoed dat krijg je als je 7 religies door elkaar heen bestudeert he. Ik heb gezien waarmee ik het verwarde, in Noorse religie, werd dat gedaan in de Edda verhalen; buikingewanden eruit gehaald. Vandaar.
Maar dit soort discussie technieken Ali, red-herring noemen ze het.
Ik vraag me af hoe die tekst (Handelingen 1:18) wordt verklaart, want door simpelweg te vallen barst iemand niet open zodat de ingewanden naar buiten komen. De tekst is dan of figuurlijk bedoeld, of er moet meer spelen dan wat de tekst op het eerste gezicht onthult. In dat laatste geval zou je dus bij je uitleg kunnen uitkomen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is daar zo grappig aan?
Je weet hoe een lichaam op begint te blazen als het rot? Door de bacterieën? Dat er druk op komt te staan?
Een dood mensenlichaam begint na een tijdje op te blazen door de bacterieën.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:13 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe die tekst (Handelingen 1:18) wordt verklaart, want door simpelweg te vallen barst iemand niet open zodat de ingewanden naar buiten komen. De tekst is dan of figuurlijk bedoeld, of er moet meer spelen dan wat de tekst op het eerste gezicht onthult. In dat laatste geval zou je dus bij je uitleg kunnen uitkomen.
Dat bedoel ik dus ook, dat er meer moet spelen dan wat de tekst op het eerste gezicht zegt.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een dood mensenlichaam begint na een tijdje op te blazen door de bacterieën.
De huid barst alleen open als die opengesneden wordt (wat hier niet het geval is), of wanneer die te zwak is om een bepaald drukniveau te weerstaan.
Als de man zichzelf had opgehangen en daarna voorover op de grond viel, en zijn buik stond al onder druk door de ontbindingsgassen, en zijn huid was al verzwakt omdat die was gaan rotten, dan kan die combinatie er wel degelijk toe leiden dat bij de val zijn buik openging en de ingewanden eruitkwamen.
Dat is, wat mij betreft, het enige scenario dat zowel medisch als qua wat de tekst zegt, coherent is.
Lukas was zelf een dokter. Het is dus niet verwonderlijk dat die zich op dat aspect richtte, terwijl Mattheüs zich op de manier van sterven richtte.
En dan is er dus geen tegenstrijdigheid, maar 2 versies van dezelfde gebeurtenis, elk met een andere focus.
Ja, precies.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:21 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus ook, dat er meer moet spelen dan wat de tekst op het eerste gezicht zegt.
Ik heb dit zelf ook teruggezocht, daar klopte het, en volgens de vertaler die ik ken ook. Enkel volgens ali niet, die dan niet zelf even de griekse teksten vertaalt maar enkel zegt dat t niet waar is. En dat moeten we klakkeloos aannemenquote:Op vrijdag 28 november 2025 16:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wie weet wat je je allemaal nog meer verkeerd herinnert.
Het was niet alleen het mes, Mijk.
Het is het lezen dat de man stierf door het vallen.
Het is de onjuiste interpretatie van het Grieks. Je hebt geen enkel bewijs geleverd dat die tekst moet worden gelezen zoals jij zegt, alleen een anekdote over 'iemand die Grieks kent en vertaalt'. Dat bewijst niks, behalve dat je dat blijkbaar klakkeloos aanneemt omdat je zelf niet in staat bent om het te analyseren.
Het is het springen naar de conclusie dat er bloed moet zijn gevloeid omdat het woordje 'bloedakker' wordt gebruikt, terwijl dit voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Dus ik zit niet in het nauw. Ik kan alleen concluderen dat je:
- Boude stellingen plaatst op basis van 'verkeerde herinneringen' en onbegrip van de grondtekst
- Vertrouwt op anekdotische, wellicht niet-bestaande mensen in plaats van grondige tekstanalyse
- Liever met bijdehandte opmerkingen smijt dan gewoon de tekst te lezen zoals die er staat
- Je geheugen slecht werkt en je uitspraken over andere zaken dus ook met een flinke korrel zout genomen moeten worden
- Niet uit bent op waarheidsvinding, maar bevestiging van je eigen ideeën die van de verkeerde herinneringen en subjectieve interpretaties aan elkaar hangen
Meer kan ik er niet van maken.
quote:Op donderdag 27 november 2025 17:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hoef jou geen bewijs te geven.
Jij moet gewoon je algemene kennis eens opkrikken voordat je aan dit soort discussies deelneemt en eens iets van een ander aannemen of leren.
Je hebt Google, je hebt ChatGPT. Van mij neem je toch niks aan, dus zoek het zelf op.
Οὗτος μὲν οὖν ἐκτήσατο χωρίον ἐκ μισθοῦ τῆς ἀδικίας, καὶ πρηνὴς γενόμενος ἐλάκησεν μέσος, καὶ ἐξεχύθη πάντα τὰ σπλάγχνα αὐτοῦ.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik heb dit zelf ook teruggezocht, daar klopte het, en volgens de vertaler die ik ken ook. Enkel volgens ali niet, die dan niet zelf even de griekse teksten vertaalt maar enkel zegt dat t niet waar is. En dat moeten we klakkeloos aannemen
[..]
Bedankt voor deze aanvulling.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:26 schreef Alarmonoff het volgende:
De andere ogenschijnlijke tegenstrijdigheid wordt niet besproken:
Han 1:18-20 HSV 18 Deze nu heeft met het loon van de ongerechtigheid een stuk grond verkregen, en nadat hij voorovergevallen was, barstte hij in het midden open en kwamen al zijn ingewanden naar buiten. 19 En het is bekend geworden bij allen die in Jeruzalem wonen, zodat dat stuk grond in hun eigen taal Akeldama genoemd wordt, dat wil zeggen: bloedakker. 20 Want er staat geschreven in het boek van de Psalmen: Laat zijn woonplaats woest worden en laat er niemand zijn die daarin woont. En: Laat een ander zijn ambt als opziener nemen.
Mat 27:5-10 HSV 5 En nadat hij de zilveren penningen de tempel in gegooid had, vertrok hij. Hij ging heen en hing zich op. 6 De overpriesters pakten de zilveren penningen en zeiden: Het is niet geoorloofd die in de offerkist te leggen, omdat het bloedgeld is. 7 En nadat zij beraadslaagd hadden, kochten zij daarvan de akker van de pottenbakker als begraafplaats voor de vreemdelingen. 8 Daarom wordt die akker tot op de dag van vandaag bloedakker genoemd. 9 Toen is vervuld wat gesproken is door de profeet Jeremia: En zij hebben de dertig zilveren penningen genomen, de waarde van de Geschatte, Die zij geschat hadden uit de Israëlieten, 10 en zij hebben die gegeven voor de akker van de pottenbakker, zoals de Heere mij bevolen heeft.
Uutleg:
Het is niet duidelijk of de Hd 1:18-19, die gaan over het dramatische einde van Judas, woorden van Petrus zijn of een toelichting van Lukas. We lezen dat deze valse apostel zich heeft laten leiden door het geld, dat “loon van de ongerechtigheid” wordt genoemd. Het is hetzelfde loon als het loon dat Bileam liefhad (2Pt 2:15). Het is het loon dat iemand verdient als hij de rechte weg verlaat.
Voor dit loon heeft Judas een akker verworven, zonder deze in levenden lijve te hebben bezeten. Het is de akker die de overpriesters kochten van het geld dat Judas had verdiend met zijn verraad en dat hij had teruggegooid in de tempel (Mt 27:3-8). Het geld bleef echter zijn geld en de akker werd zijn akker.
Vraag nog even door bij hem, daar ga ik niet aan meedoen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
comparison with other “falling” or “lying” words (πίπτω, καταπίπτω, κλίνω)
how early Christian writers interpreted Judas’s fall
Just tell me.
Aha oké, maar jouw anekdote over 'iemand die Grieks kent en vertaalt' is wel betrouwbaar en waardevol voor deze discussie?quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:50 schreef Mijk het volgende:
[..]
Vraag nog even door bij hem, daar ga ik niet aan meedoen.
We willen hier geen chatgpt versus chatgpt discusies, want het is duideijk dat deze AI (daarom neem ik dit minder serieus) vaak zich aanpast naar jouw profiel. Dit heb ik gezien op politiek vlak, op dit vlak. Zit er vaak naast, zowel symbolisch als letterlijk. Ik zie hem zelfs taalfouten maken. Dus ik neem dit minder serieus dan wat ik zelf weet en/of vanuit andere serieuze bronnen krijg.
Als ik er voor ga zitten kan ik ditzelfde uit GPT krijgen maar dan andersom. Als je wilt, zal ik een poging wagen.
Dus is dit Ali die grieks spreekt en bestudeerd heeft, of Ali die GPT grieks spreekt?
Nee, omdat ik het zelf terug zocht, en diegene dáárna dit bevestigde, dat vind ik wat meer waardevol dan een AI die vaker fouten maakt.quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Aha oké, maar jouw anekdote over 'iemand die Grieks kent en vertaalt' is wel betrouwbaar en waardevol voor deze discussie?
Omdat jij het zegt?
Wat heb je dan precies gevonden?quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:53 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, omdat ik het zelf terug zocht, en diegene dáárna dit bevestigde, dat vind ik wat meer waardevol dan een AI die vaker fouten maakt.
En ook hier ga je weer een infantiele discussie van maken "omdat jij het zegt"... moeten wij alles geloven hier "omdat jij het zegt"? of?
Ja — **dit klopt volledig met de Griekse grondtekst**.quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat heb je dan precies gevonden?
Uit welke bronnen blijkt dat ermee wordt bedoelt wat jij zegt?
Ik heb al bronnen gegeven waaruit blijkt dat de woorden ook worden gebruikt om dode mensen te beschrijven. Dat spreekt jouw argument dus tegen.
Dus wat is jouw antwoord daarop?
Maar wat doe je dan met de andere bronnen: Herodotus, Josephus, enzovoorts, die in het Grieks schreven, en deze woorden niet voor levenden gebruikten.quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:59 schreef Mijk het volgende:
Snap je... zullen we daarom geen chat gpt discussies voeren?
Goed, misschien kunnen we verder, als je dit niet wilt geloven.
God stelt zelf; "Gij zult niet doden"
komt daarna met "dood elke man vrouw en kind"
Hoe vatten we die op?
Een beetje als: “Ik wil een Nobelprijs voor de Vrede, maar steun een genocide, vervolg mijn eigen bevolking en begin een oorlog tegen Venezuela.”quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:59 schreef Mijk het volgende:
Snap je... zullen we daarom geen chat gpt discussies voeren?
Goed, misschien kunnen we verder, als je dit niet wilt geloven.
God stelt zelf; "Gij zult niet doden"
komt daarna met "dood elke man vrouw en kind"
Hoe vatten we die op?
Ik geef je enkel een voorbeeld hier, kunnen we vanuit eigen kennis en eventueel bronverwijzingen maken naar non-AI?quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar wat doe je dan met de andere bronnen: Herodotus, Josephus, enzovoorts, die in het Grieks schreven, en deze woorden niet voor levenden gebruikten.
Wat een onzin nou toch.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik geef je enkel een voorbeeld hier, kunnen we vanuit eigen kennis en eventueel bronverwijzingen maken naar non-AI?
Zo werd Haima ook gebruikt voor letterlijk bloed.... dus dit haalt je stelling hier andersom onderuit.
Nee natuurlijk zie jij dat niet in. Integendeel. Ondanks dat het je uitgelegd wordt.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En waarom zou dat niet gebeurd kunnen zijn?
Hij hing blijkbaar in een akker.
Dan heeft niemand er last van.
Hij viel blijkbaar met zn gezicht voorover. Dus op zijn buik. Dat zorgt voor extra druk.
Ik zie niet waarom dit allemaal volstrekt onmogelijk zou zijn of hoe dit allemaal inconsistent is. In tegendeel.
Ja natuurlijk weet ik wie dat zijn, maar dat doet niets af aan mijn opmerking daarna. Waar was het bloedveld, de bloedakker.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat een onzin nou toch.
Ik heb het over Herodotus en Josephus, weet je wie dat zijn?
Mijn hemel.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja natuurlijk weet ik wie dat zijn, maar dat doet niets af aan mijn opmerking daarna. Waar was het bloedveld, de bloedakker.
En zoals Hoatzin zei; "bleef de schrijver wachten totdat judas verrotte en tot aarde stortte om dat laatste op te schrijven hoe dat ging"... dit ontgaat álle logica compleet.
Maargoed, ik zie weer dat ik overal naadloze antwoorden op meot hebben, maar Ali zegt wat en hoeft niet met bewijs te komen want het is zo volgens de bijbel, daar ben ik een beetje klaar mee.
Als hier iemand in verzinsels gelooft, dan ben ik t niet ali, ik tracht t Christendom te interperteren op basis van wat ik heb ondervonden, dus dat ik dit op gelijk niveau tracht te stellen aan andere religies (waar ik een véél hogere pet van op heb omdat die dit beter uitleggen) is eerder een compliment dan een belediging, en die zie je niet ofzo.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn hemel.
Het feit dat haima 'ook werd gebruikt voor letterlijk bloed' wil niet zeggen dat de tekst zegt dat de akker 'bloedakker' werd genoemd omdat er letterlijk bloed vloeide. Dat is weer jouw eigen verzinsel.
Heb je het over JHWH?quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
“Ik wil een Nobelprijs voor de Vrede, maar steun een genocide, vervolg mijn eigen bevolking"
Waar ik een probleem mee heb, is dat je eerder heel bout stelde dat de bijbel vol tegenstrijdigheden zit, en dat ik 'mijn eigen religie eerst maar eens consistent moest maken'. En dat was jouw antwoord op mijn punt dat de bijbel en de koran niet tot dezelfde lijn van geschriften gerekend kunnen worden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:07 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als hier iemand in verzinsels gelooft, dan ben ik t niet ali, ik tracht t Christendom te interperteren op basis van wat ik heb ondervonden, dus dat ik dit op gelijk niveau tracht te stellen aan andere religies (waar ik een véél hogere pet van op heb omdat die dit beter uitleggen) is eerder een compliment dan een belediging, en die zie je niet ofzo.
Je toont niets aan, waar toon je iets aan dan, met chatgpt? Mijn chatGPT zegt heel wat anders daarover, welke geloven we?quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar ik een probleem mee heb, is dat je eerder heel bout stelde dat de bijbel vol tegenstrijdigheden zit, en dat ik 'mijn eigen religie eerst maar eens consistent moest maken'. En dat was jouw antwoord op mijn punt dat de bijbel en de koran niet tot dezelfde lijn van geschriften gerekend kunnen worden.
Vervolgens toon ik aan dat die stelling van jou niet klopt, omdat er helemaal geen tegenstrijdigheid is, behalve als je de tekst interpreteert zoasl jij doet: met slechte herinneringen, subjectieve interpretaties van het Grieks die niet wrden ondersteund door de historische bronnen, en door dingen te lezen in de tekst die er niet staan.
Dit is een perfecte illustratie van hoe jij met teksten omgaat: je leest niet wat er werkelijk geschreven staat, maar wat je wilt dat er staat zodat het je eigen wereldbeeld bevestigd.
Daarom word ik zo doodmoe van jouw ellenlange gereutel over hoe dit of dat in de bijbel symbolisch moet worden genomen: het is niet gebaseerd op feiten over de tekst, maar op basis van hoe jij naar de tekst kijkt.
Daar spam je elk topic mee voor, en zodra ik je erop wijs dat je onzin verkondigt, ga je vervelend doen en begin je over 'red herrings', en 'dat heb ik je al vaker zien doen', en blabla.
Het is zwaktebod na zwaktebod. Want wat heb je nou uiteindelijk aangetoond? Niets toch?
Maar doe je daar iets mee? Ben je bereid om dat toe te geven? Zie je in dat je dingen in teksten leest die er niet staan?
Jij kwam met een claim over het Grieks.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je toont niets aan, waar toon je iets aan dan, met chatgpt? Mijn chatGPT zegt heel wat anders daarover, welke geloven we?
maargoed, ik hou er mee op, want discussie voeren tegen cognitieve dissonantie heeft nul zin. Ik wacht wel op verdere input van mensen.
Bedankt zover.
Waarom begin je selectief over bewijs steeds, ik post eenzelfde vorm van bewjis zojuist wat jij als tegenbewijs zou gebruiken; "chatgpt" lol.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jij kwam met een claim over het Grieks.
Wat heb je voor bewijs daarvoor gegeven?
'Ik heb het opgezocht en ik ken niemand die het ook zegt'.
Oke, leuk, laten we nu allemaal voor jou knielen en buigen, want jij hebt het gezegd, en daarmee is de kous af?
Waar is jouw bewijs Mijkje?
Waar is het bewijs voor jouw claim Mijk? Jij begon over het Grieks om je punt kracht bij te zetten.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:20 schreef Mijk het volgende:
[..]
Waarom begin je selectief over bewijs steeds, ik post eenzelfde vorm van bewjis zojuist wat jij als tegenbewijs zou gebruiken; "chatgpt" lol.
En het maakt niet eens uit waarmee ik kom, álles wordt verworpen wat niet in jouw beeld past, zo werkt cognitieve dissonantie en dat weet ik al even.
Je projecteert weer hard, want jij "leerde dit kereltje wel even lezen"... over "knielen en buigen" en denigrerend gesproken. Stop met die manipulerende verheven manier van discussie voeren, om deze reden zijjn al meerdere mensen dit forum verlaten.
Zodra je stelt bewijs je, als je niet kunt bewjizen wat je stelt, moet je ook niet komen het vragen van bewijs van anderen. Dat kan ik wel, maar ik weet dat het nul zin heeft want het klopt dan toch weer niet. Exact waar hoatzin t over had.
quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar is het bewijs voor jouw claim Mijk? Jij begon over het Grieks om je punt kracht bij te zetten.
Geef dat eens?
quote:Op donderdag 27 november 2025 19:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zie niet in waarom ik dat moet 'bewijzen'.
Zie je wat je in deze laatste quote zegt? eerst zeg je dat je niet klakkeloos dingen moet aannemen, en wat zeg je in deze quote hierboven?quote:Op donderdag 27 november 2025 17:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hoef jou geen bewijs te geven.
Jij moet gewoon je algemene kennis eens opkrikken voordat je aan dit soort discussies deelneemt en eens iets van een ander aannemen of leren.
Jij ontkent historische feiten, die zo'n beetje door iedereen met een beetje kennis van zaken worden erkend. Ik hoef daar niets van te 'bewijzen', het is wat het is en je kunt zelf opzoeken waarom dat zo is.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:24 schreef Mijk het volgende:
[..]
[..]
[..]
Zie je wat je in deze laatste quote zegt? eerst zeg je dat je niet klakkeloos dingen moet aannemen, en wat zeg je in deze quote hierboven?
Kun je het even hardop voor jezelf voorlezen, wat zeg je hier?
Echt Ali... ik zal voor je bidden.
Ik ben extreem geduldig met je, Mijk.quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:29 schreef Mijk het volgende:
De vrucht van de Geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Hoe zou Lord Vetinari het aanpakken in ankhsterdam?quote:Op vrijdag 28 november 2025 18:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Een beetje als: “Ik wil een Nobelprijs voor de Vrede, maar steun een genocide, vervolg mijn eigen bevolking en begin een oorlog tegen Venezuela.”
Het is bijna orgastisch. Het boek is loodzwaar en is niet vast te houden met handen, je moet er echt achter gaan zitten. Het boek gaat in op de cultuur van toen en beschrijft wat er toen allemaal aan de hand was rond wat in de bijbel is geschreven. Met kaarten erbij. En beschrijvingen van archeologische vondsten. Je zou met dit boek echt letterlijk andere forumleden om de oren kunnen slaan (die eindigen op de ic, dat verzeker ik je). Ik ga er zelf flink in verdiepen, want al die volkeren worden beschreven en wat er allemaal over is gevonden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 00:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ziet er interessant uit! Ik ben benieuwd wat je er allemaal uithaalt.
Mooi man.quote:Op vrijdag 28 november 2025 19:07 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Het is bijna orgastisch. Het boek is loodzwaar en is niet vast te houden met handen, je moet er echt achter gaan zitten. Het boek gaat in op de cultuur van toen en beschrijft wat er toen allemaal aan de hand was rond wat in de bijbel is geschreven. Met kaarten erbij. En beschrijvingen van archeologische vondsten. Je zou met dit boek echt letterlijk andere forumleden om de oren kunnen slaan (die eindigen op de ic, dat verzeker ik je). Ik ga er zelf flink in verdiepen, want al die volkeren worden beschreven en wat er allemaal over is gevonden.
Paar stukjes van jouw favoriete bijbelboeken (Daniël en Openbaringen):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als ik straks met je discussieer en met feiten kom en dan vraag je dan misschien "Haal je dat uit jouw boek?", dan zeg ik "Ja, dat ik haal ik uit mijn boek".quote:Op vrijdag 28 november 2025 19:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mooi man.
Ik heb mijn vader onlangs een boek over die oude rijken gegeven, hoe die zich ontwikkelden. Ook erg interessant.
Zelf bezoek ik graag de archeologische plekken om het met eigen ogen te zien, dan gaat het nog meer leven. Afgelopen jaar nog alle plaatesn van de kerken van Openbaring bezocht, Kolosse, Hatussa en Harran waar Abraham is geweest. Heel bijzonder.
Ik kijk er nu al naar uitquote:Op vrijdag 28 november 2025 19:22 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Als ik straks met je discussieer en met feiten kom en dan vraag je dan misschien "Haal je dat uit jouw boek?", dan zeg ik "Ja, dat ik haal ik uit mijn boek".![]()
Naast de bijbel en De navolging van Christus van Thomas a Kempis.
Ik vermoed een parallel met Abraham en zijn zoon Isaäk. Alleen werd Jezus nu echt geofferd.quote:Op vrijdag 28 november 2025 19:47 schreef Jappie het volgende:
Om maar eens een nieuw onderwerp te pakken de vraag wat we moeten denken van de volgende opgetekende tekst:
"Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"
Hoe denken we er hier over..was dit twijfel? Een moment van zwakheid van JC ?
Wat ik er nu al weet: Ik ben nog niet eens in staat om in de schaduw van de voeten van Jezus te staan, laat staan van die van God. Sta nooit boven mensen, sta nooit boven meningen van anderen. Als christen ben je als Jezus op de ezel, dienstbaar aan iedereen.quote:
Dit is imo Dark Night of the Soul.quote:Op vrijdag 28 november 2025 19:47 schreef Jappie het volgende:
Om maar eens een nieuw onderwerp te pakken de vraag wat we moeten denken van de volgende opgetekende tekst:
Het is letterlijk proberen de 0 balans te vinden, door snel naar 1,2,3 of 10 te racen, en dan zeggen dat jouw 3 gelijk heeft en de rest niet. Terwijl 0 is wat je uiteindelijk zoekt.quote:Op vrijdag 28 november 2025 20:58 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is imo Dark Night of the Soul.
Dit was het moment van Egodeath... het ego schreeuwt dit, tijdens de zgn kruisiging, iets wat nóg sterker egodood zou impliceren.
Als het waar is wat ik zeg, bewijst dit ook in directe zin dat Jezus hiervoor niet zondeloos was, je hebt namelijk geen angst meer zodra je wedergeboren, en dus zondeloos bent. Jezus al helemaal niet, als je die als god zou zien.
Jezus doorzag dus de (joodse) theorie wel, maar vanaf dit moment, is hij dus pas zondeloos te noemen, en de wederopstanding is inherent, zoals de Ankh de rebirth vertegenwoordigd.
Edit, ik begrijp ook dat dit er bij geen enkele christen, welke stroming dan ook naar binnen gaat, maar met kennis van de psyche, is dit voordehandliggend
Zolang Jezus als "een uitzonderlijk iets", of een "goddelijke expressie" of een goddelijk iemand wordt beschouwd, krijg je dit er nergens in. En begrijp me niet verkeerd, hij was wel degelijk dit alles... maar niet "uitzonderlijker", "goddelijker" of "meer zoon van god", dan Buddha of Krishnamurti bijv.
Het is zeer duidelijk, dat het afhankelijk is van je geografische geboorte, in welke je gelooft. En het geloven in 1 iemand, of het "hoger",op een voetstuk zetten van 1 iemand, is al voorbij wat het probeert te leren.
Enerzijds idd niet en dan denk ik vnl in de richting van het onderliggend goddelijk zijnsgebied waar je in terecht komt zodra je je persona; je storyline opgeeft. Maar anderzijds denk ik wel dat een ieder als persona een eigen pad bewandelt waarbij er inmense verschillen bestaan tussen persoonlijkheden en sich en het bereik of gevolg van hun levenswandel daar overheen. En laten we wel wezen de opdracht die de persona JC meekreeg had enorme konsekwenties welke zijn gelijke niet heeft zowel tijdens zijn leven als lang daarna. Ook kan ik mij zo voorstellen dat bepaalde "zielen" veel verder zijn dan anderen dus ook vanuit die hoek zou ik niet durven beweren dat er geen onderscheid kan bestaan.quote:Op vrijdag 28 november 2025 20:58 schreef Mijk het volgende:
-knip-
Zolang Jezus als "een uitzonderlijk iets", of een "goddelijke expressie" of een goddelijk iemand wordt beschouwd, krijg je dit er nergens in. En begrijp me niet verkeerd, hij was wel degelijk dit alles... maar niet "uitzonderlijker", "goddelijker" of "meer zoon van god", dan Buddha of Krishnamurti bijv.
-knip-
Hij citeerde het eerste vers van psalm 23 dat over dit moment profeteerde.quote:Op vrijdag 28 november 2025 19:47 schreef Jappie het volgende:
Ongetwijfeld ben je in de war met Psalm 22 maar dat is een cop out..die psalm gaat over King David en bevestigd juist een moment van wanhoop van een gelovig man. Jc was in zijn doen en laten geen gelover maar een weter.quote:Op zaterdag 29 november 2025 09:00 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hij citeerde het eerste vers van psalm 23 dat over dit moment profeteerde.
22 die inderdaadquote:Op zaterdag 29 november 2025 09:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ongetwijfeld ben je in de war met Psalm 22 maar dat is een cop out..die psalm gaat over King David en bevestigd juist een moment van wanhoop van een gelovig man. Jc was in zijn doen en laten geen gelover maar een weter.
Om reden van wanhoop en onbegrip voor zijn situatie zou hij logischerwijs nooit dit soort woorden hoeven spreken.
Nergens in de tekst van de psalm zelf nog in de uitleg van de website waaraan jij refereert kun je een directe link leggen tussen de woorden gesproken aan het kruis en de logica van het doen uitspreken van juist die woorden.quote:Op zaterdag 29 november 2025 10:40 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
22 die inderdaad
de psalmen zijn ook profetisch. Ze gaan over David maar ook over de zoon van David, Jezus Christus.
-knip-
Juist een tekst als deze verwijst eerder naar de discrepantie wanneer je deze uitsluitend op een aardse manier probeert te ontleden maar zodra je deze afzet tegen de spirituele werkelijkheid kun je prima begrijpen wat er staat of wat er gepoogt wordt duidelijk te maken.quote:Nog een voorbeeld:
Mar 12:35-37 HSV 35 En Jezus antwoordde en zei, terwijl Hij onderwijs gaf in de tempel: Hoe kunnen de schriftgeleerden zeggen dat de Christus een Zoon van David is? 36 Want David zelf heeft door de Heilige Geest gezegd: De Heere heeft gezegd tegen mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten. 37 David noemt Hem dus zelf zijn Heere en hoe kan Hij dan zijn Zoon zijn? En de grote menigte hoorde Hem graag.
Kijk hier heb je nu een stuk tekst te pakken die voorspellend lijkt te zijn, of dat de werkelijke of enige uitleg is vers 2 maar dit is idd een typische manier waarop profetieen werden uitgelegd en begrepen. Wat kan nu de reden zijn voor het doen van profetieen ? Niet het domweg vervullen van de profetie zelf maar veel eerder lijkt het bedoeld om te laten zien dat de werkelijkheid Gods zo in elkaar zit dat deze ook voorspellend kan zijn. M.a.w. er bestaat een realiteit groter dan de materiele waarin dit soort vooruitgeschreven geschiedenis zichtbaar is. Ook dit dus weer een verwijzing naar de spirituele werkelijkheid welke een ieder ten deel kan vallen zodra je het Ego laat plaats maken voor Goddelijke openbaring.quote:Han 1:15-22 HSV 15 En in die dagen stond Petrus op te midden van de discipelen – er was namelijk een menigte bijeen van ongeveer honderdtwintig personen – en sprak: 16 Mannenbroeders, dit Schriftwoord moest vervuld worden dat de Heilige Geest bij monde van David van tevoren gesproken heeft over Judas, die gids geweest is voor hen die Jezus gevangennamen; 17 want hij werd bij ons gerekend en had aan deze bediening deel gekregen. 18 Deze nu heeft met het loon van de ongerechtigheid een stuk grond verkregen, en nadat hij voorovergevallen was, barstte hij in het midden open en kwamen al zijn ingewanden naar buiten. 19 En het is bekend geworden bij allen die in Jeruzalem wonen, zodat dat stuk grond in hun eigen taal Akeldama genoemd wordt, dat wil zeggen: bloedakker. 20 Want er staat geschreven in het boek van de Psalmen: Laat zijn woonplaats woest worden en laat er niemand zijn die daarin woont. En: Laat een ander zijn ambt als opziener nemen. 21 Het is dus nodig dat een van de mannen die met ons omgegaan zijn gedurende heel de tijd dat de Heere Jezus onder ons in- en uitging, 22 te beginnen met de doop van Johannes tot op de dag waarop Hij van ons opgenomen werd, met ons getuige wordt van Zijn opstanding.
Joh 5:39 HSV U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.
Om de mens van de zonde te redden, had Jezus de zonden van de hele wereld op zich genomen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 19:47 schreef Jappie het volgende:
Niemand ;-)quote:Op vrijdag 28 november 2025 20:09 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat ik er nu al weet: Ik ben nog niet eens in staat om in de schaduw van de voeten van Jezus te staan, laat staan van die van God. Sta nooit boven mensen, sta nooit boven meningen van anderen. Als christen ben je als Jezus op de ezel, dienstbaar aan iedereen.
Juist de psalmen barsten van de referenties naar Jezus. Het zijn profetische uitspraken, geen biografieën. Hetzelfde geldt voor allerlei andere verhalen. De profeten beleefden ook dingen die het leven van de komende messias voorschaduwden (denk bijv. Jonas die drie dagen in de buik van een walvis zit als symbool voor Jezus die drie dagen in het graf zou liggen).quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:23 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nergens in de tekst van de psalm zelf nog in de uitleg van de website waaraan jij refereert kun je een directe link leggen tussen de woorden gesproken aan het kruis en de logica van het doen uitspreken van juist die woorden.
Daarom zei ik al het is een cop out..het is niet logisch dat de here des here juist die woorden spreekt om een psalm waarin niet eens een hint naar de kruisiging of een overeenkomst te vinden is als profetie in vervulling te laten gaan.
[..]
Juist een tekst als deze verwijst eerder naar de discrepantie wanneer je deze uitsluitend op een aardse manier probeert te ontleden maar zodra je deze afzet tegen de spirituele werkelijkheid kun je prima begrijpen wat er staat of wat er gepoogt wordt duidelijk te maken.
[..]
Kijk hier heb je nu een stuk tekst te pakken die voorspellend lijkt te zijn, of dat de werkelijke of enige uitleg is vers 2 maar dit is idd een typische manier waarop profetieen werden uitgelegd en begrepen. Wat kan nu de reden zijn voor het doen van profetieen ? Niet het domweg vervullen van de profetie zelf maar veel eerder lijkt het bedoeld om te laten zien dat de werkelijkheid Gods zo in elkaar zit dat deze ook voorspellend kan zijn. M.a.w. er bestaat een realiteit groter dan de materiele waarin dit soort vooruitgeschreven geschiedenis zichtbaar is. Ook dit dus weer een verwijzing naar de spirituele werkelijkheid welke een ieder ten deel kan vallen zodra je het Ego laat plaats maken voor Goddelijke openbaring.
Profeten doen niet echt aan voorspellen maar aan voorstellen, het gaat om de geest van de tekst en de openbaring. Voorspellen is meer iets voor het occulte, dan gaat het om de letter.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:23 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nergens in de tekst van de psalm zelf nog in de uitleg van de website waaraan jij refereert kun je een directe link leggen tussen de woorden gesproken aan het kruis en de logica van het doen uitspreken van juist die woorden.
Daarom zei ik al het is een cop out..het is niet logisch dat de here des here juist die woorden spreekt om een psalm waarin niet eens een hint naar de kruisiging of een overeenkomst te vinden is als profetie in vervulling te laten gaan.
[..]
Juist een tekst als deze verwijst eerder naar de discrepantie wanneer je deze uitsluitend op een aardse manier probeert te ontleden maar zodra je deze afzet tegen de spirituele werkelijkheid kun je prima begrijpen wat er staat of wat er gepoogt wordt duidelijk te maken.
[..]
Kijk hier heb je nu een stuk tekst te pakken die voorspellend lijkt te zijn, of dat de werkelijke of enige uitleg is vers 2 maar dit is idd een typische manier waarop profetieen werden uitgelegd en begrepen. Wat kan nu de reden zijn voor het doen van profetieen ? Niet het domweg vervullen van de profetie zelf maar veel eerder lijkt het bedoeld om te laten zien dat de werkelijkheid Gods zo in elkaar zit dat deze ook voorspellend kan zijn. M.a.w. er bestaat een realiteit groter dan de materiele waarin dit soort vooruitgeschreven geschiedenis zichtbaar is. Ook dit dus weer een verwijzing naar de spirituele werkelijkheid welke een ieder ten deel kan vallen zodra je het Ego laat plaats maken voor Goddelijke openbaring.
Again..het is een gekunstelde manier om te verbloemen dat de heer der here voor even zijn afkomst vergat. Bovendien is de Christelijke overtuiging dat hij is opgestaan; m.a.w. de kruisdood voor een normaal mens zou niet eenzelfde effect mogen hebben op JC omdat hij wist dat het maar tijdelijk was. De opzet was immers helemaal niet dat hij zou blijven leven maar zou sterven en weer opstaan.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Om de mens van de zonde te redden, had Jezus de zonden van de hele wereld op zich genomen.
Maar de zonde leidt tot de dood. Daarom waarschuwde God Adam en Eva dat zij zeker zouden sterven als ze zouden zondigen.
Die dood wordt veroorzaakt door een scheiding tussen mens en God door de zonde. Net zoals de duisternis het licht niet verdraagt.
Dus toen Jezus de zonden van de wereld volledig op zich had genomen, werd Hij in zijn menselijke natuur gescheiden van God. Dat had Jezus nooit eerder ervaren.
En vlak daarna stierf Hij.
Hij ervaarde dit als verlaten worden. Omdat de liefdevolle, levengevende aanwezigheid van de Vader zich van hem verwijderde als reactie op het feit dat Jezus de zonden van de wereld nu droeg.
Jezus ervaarde dus dat de Vader Hem had verlaten, omdat de mensheid God heeft verlaten door de zonde.
En Jezus betaalde daar de ultieme prijs voor.
Vergelijk het met het idee dat Jezus een dodelijke, besmettelijke ziekte van ons had overgenomen. Daardoor kon de Vader Hem niet meer aanraken en in leven houden. Dat voelde voor Jezus als verlaten worden.
Stel dan de vraag niet... Als het antwoord je toch niet interesseert.quote:Op zaterdag 29 november 2025 14:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Again..het is een gekunstelde manier om te verbloemen
Ik stelde de vraag omdat ik oprecht benieuwd was of men hier vanuit een geloofsovertuiging een passende logische verklaring voor kon geven. Dit blijkt niet het geval, maar tevens geeft u wederom blijk gebruik te maken van verklaringstechnieken die u uw gesprekspartners verwijt. U kunt die terechtwijzing laatdunkend noemen maar nochthans doe ik dit in navolging van een zuivere leermeester.....iets met een splinter een balk en een oog enzo.quote:Op zaterdag 29 november 2025 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Stel dan de vraag niet... Als het antwoord je toch niet interesseert.
Dit is gewoon de theologie op basis van hoe de schrift beschrijft hoe zonde, dood en verlossing werken.
Vervelend dat je meteen weer laatdunkend erover moet doen, alsof de interpretatie die jij eraan geeft superieur is, en jijzelf dan natuurlijk ook.
Het zou fijn als je in een discussie ook uitlegt waarom dat niet het geval is volgens jou. Wat is er inhoudelijk mis met mijn uitleg? Leg dat eens uit.quote:Op zaterdag 29 november 2025 15:57 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik stelde de vraag omdat ik oprecht benieuwd was of men hier vanuit een geloofsovertuiging een passende logische verklaring voor kon geven. Dat blijkt niet het geval
Ik zie dit niet terug in Genesis, noch wat dat met de woorden van Jezus te maken heeft.quote:Voorts heb ik aangegeven dat indien men uit gaat van een spirituele wereld waarin wij een materiele beleving ervaren middels een zelf geschapen vals zelfbeeld conform wederom teksten uit bijvoorbeeld Genesis
Er is in het OT geen enkele profetie over Jezus te vinden. Ook in de psalmen niet. Het enige dat je doet is achteraf een geheel eigen betekenis aan teksten geven. Een christelijke herlezing.quote:Op zaterdag 29 november 2025 12:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Juist de psalmen barsten van de referenties naar Jezus. Het zijn profetische uitspraken, geen biografieën. Hetzelfde geldt voor allerlei andere verhalen. De profeten beleefden ook dingen die het leven van de komende messias voorschaduwden (denk bijv. Jonas die drie dagen in de buik van een walvis zit als symbool voor Jezus die drie dagen in het graf zou liggen).
Profeties zijn door God ingegeven, zodat we duidelijk Zijn hand en alwetendheid in de geschiedenis kunnen zien om tot geloof te komen.
Daar zullen de Joden die de geschriften van het NT hebben geschreven en veelvuldig naar het OT verwijzen het niet mee eens zijn.quote:Op zaterdag 29 november 2025 23:57 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Er is in het OT geen enkele profetie over Jezus te vinden. Ook in de psalmen niet. Het enige dat je doet is achteraf een geheel eigen betekenis aan teksten geven. Een christelijke herlezing.
Dat is nog maar de vraag.quote:Op zondag 30 november 2025 01:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar zullen de Joden die de geschriften van het NT hebben geschreven en veelvuldig naar het OT verwijzen het niet mee eens zijn.
De Tanakh en OT zijn buiten dat ze overlap vertonen natuurlijk wel verschillend. Het zou eerder wel dan niet logisch zijn dat degenen die de Bijbel achteraf compileerden bepaalde teksten opnamen die de ruimte gaven aan het NT.quote:Op zaterdag 29 november 2025 23:57 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Er is in het OT geen enkele profetie over Jezus te vinden. Ook in de psalmen niet. Het enige dat je doet is achteraf een geheel eigen betekenis aan teksten geven. Een christelijke herlezing.
Zo is het. Hier nog een voorbeeld:quote:Op zondag 30 november 2025 01:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar zullen de Joden die de geschriften van het NT hebben geschreven en veelvuldig naar het OT verwijzen het niet mee eens zijn.
Probeer je hiermee te zeggen dat er ,volgens jou, door de samenstellers van de canon gesleuteld is aan de inhoud van de boeken die tot de Tenach behoren?quote:Op zondag 30 november 2025 11:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De Tanakh en OT zijn buiten dat ze overlap vertonen natuurlijk wel verschillend. Het zou eerder wel dan niet logisch zijn dat degenen die de Bijbel achteraf compileerden bepaalde teksten opnamen die de ruimte gaven aan het NT.
Leo van Actualized had hier best een interessante opmerking over. Hij zei; god is als een uitéén gebarsten crystal, mensen zijn de splinters [dit komt overeen met een paraphrase van Egyptian book of the dead: "i am one, shattered as many" en ook met Rumi's drop in the ocean quote]. Hoe dichter de splinter bij de kern ligt, hoe sneller deze tot God zal komen. Het bewustzijn wordt sterker naarmate je dichter bij de kern van die crystal ligt. Jezus en Buddha zijn zeer vroege mensen die dit doorzagen, dus waren splinters vlak van de kern af, zo zou je kunnen zeggen in deze metafoor.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Enerzijds idd niet en dan denk ik vnl in de richting van het onderliggend goddelijk zijnsgebied waar je in terecht komt zodra je je persona; je storyline opgeeft. Maar anderzijds denk ik wel dat een ieder als persona een eigen pad bewandelt waarbij er inmense verschillen bestaan tussen persoonlijkheden en sich en het bereik of gevolg van hun levenswandel daar overheen. En laten we wel wezen de opdracht die de persona JC meekreeg had enorme konsekwenties welke zijn gelijke niet heeft zowel tijdens zijn leven als lang daarna. Ook kan ik mij zo voorstellen dat bepaalde "zielen" veel verder zijn dan anderen dus ook vanuit die hoek zou ik niet durven beweren dat er geen onderscheid kan bestaan.
Dat zou gek zijn, want dat zou betekenen dat iedere Joodse gelovige simpelweg al het bewijs voor de komst van de messias niet ziet in het eigen heilige werk.quote:Op zondag 30 november 2025 12:09 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Probeer je hiermee te zeggen dat er ,volgens jou, door de samenstellers van de canon gesleuteld is aan de inhoud van de boeken die tot de Tenach behoren?
Naar mijn weten verschilt alleen de indeling van de verzameling.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |