abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219366362
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 19:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kijk er nu al naar uit ;)
Wat ik er nu al weet: Ik ben nog niet eens in staat om in de schaduw van de voeten van Jezus te staan, laat staan van die van God. Sta nooit boven mensen, sta nooit boven meningen van anderen. Als christen ben je als Jezus op de ezel, dienstbaar aan iedereen.
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 20:58:11 #52
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219366894
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 19:47 schreef Jappie het volgende:
Om maar eens een nieuw onderwerp te pakken de vraag wat we moeten denken van de volgende opgetekende tekst:

"Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"

Hoe denken we er hier over..was dit twijfel? Een moment van zwakheid van JC ?
Dit is imo Dark Night of the Soul.

Dit was het moment van Egodeath... het ego schreeuwt dit, tijdens de zgn kruisiging, iets wat nóg sterker egodood zou impliceren.

Als het waar is wat ik zeg, bewijst dit ook in directe zin dat Jezus hiervoor niet zondeloos was, je hebt namelijk geen angst meer zodra je wedergeboren, en dus zondeloos bent. Jezus al helemaal niet, als je die als god zou zien.

Jezus doorzag dus de (joodse) theorie wel, maar vanaf dit moment, is hij dus pas zondeloos te noemen, en de wederopstanding is inherent, zoals de Ankh de rebirth vertegenwoordigd.

Edit, ik begrijp ook dat dit er bij geen enkele christen, welke stroming dan ook naar binnen gaat, maar met kennis van de psyche, is dit voordehandliggend

Zolang Jezus als "een uitzonderlijk iets", of een "goddelijke expressie" of een goddelijk iemand wordt beschouwd, krijg je dit er nergens in. En begrijp me niet verkeerd, hij was wel degelijk dit alles... maar niet "uitzonderlijker", "goddelijker" of "meer zoon van god", dan Buddha of Krishnamurti bijv.

Het is zeer duidelijk, dat het afhankelijk is van je geografische geboorte, in welke je gelooft. En het geloven in 1 iemand, of het "hoger",op een voetstuk zetten van 1 iemand, is al voorbij wat het probeert te leren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Mijk op 28-11-2025 21:15:25 ]
As above, so below.
  Moderator vrijdag 28 november 2025 @ 21:19:58 #53
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219367091
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 november 2025 20:58 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dit is imo Dark Night of the Soul.

Dit was het moment van Egodeath... het ego schreeuwt dit, tijdens de zgn kruisiging, iets wat nóg sterker egodood zou impliceren.

Als het waar is wat ik zeg, bewijst dit ook in directe zin dat Jezus hiervoor niet zondeloos was, je hebt namelijk geen angst meer zodra je wedergeboren, en dus zondeloos bent. Jezus al helemaal niet, als je die als god zou zien.

Jezus doorzag dus de (joodse) theorie wel, maar vanaf dit moment, is hij dus pas zondeloos te noemen, en de wederopstanding is inherent, zoals de Ankh de rebirth vertegenwoordigd.

Edit, ik begrijp ook dat dit er bij geen enkele christen, welke stroming dan ook naar binnen gaat, maar met kennis van de psyche, is dit voordehandliggend

Zolang Jezus als "een uitzonderlijk iets", of een "goddelijke expressie" of een goddelijk iemand wordt beschouwd, krijg je dit er nergens in. En begrijp me niet verkeerd, hij was wel degelijk dit alles... maar niet "uitzonderlijker", "goddelijker" of "meer zoon van god", dan Buddha of Krishnamurti bijv.

Het is zeer duidelijk, dat het afhankelijk is van je geografische geboorte, in welke je gelooft. En het geloven in 1 iemand, of het "hoger",op een voetstuk zetten van 1 iemand, is al voorbij wat het probeert te leren.
Het is letterlijk proberen de 0 balans te vinden, door snel naar 1,2,3 of 10 te racen, en dan zeggen dat jouw 3 gelijk heeft en de rest niet. Terwijl 0 is wat je uiteindelijk zoekt.
As above, so below.
  vrijdag 28 november 2025 @ 23:07:13 #54
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219367703
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 november 2025 20:58 schreef Mijk het volgende:

-knip-

-knip-
Enerzijds idd niet en dan denk ik vnl in de richting van het onderliggend goddelijk zijnsgebied waar je in terecht komt zodra je je persona; je storyline opgeeft. Maar anderzijds denk ik wel dat een ieder als persona een eigen pad bewandelt waarbij er inmense verschillen bestaan tussen persoonlijkheden en sich en het bereik of gevolg van hun levenswandel daar overheen. En laten we wel wezen de opdracht die de persona JC meekreeg had enorme konsekwenties welke zijn gelijke niet heeft zowel tijdens zijn leven als lang daarna. Ook kan ik mij zo voorstellen dat bepaalde "zielen" veel verder zijn dan anderen dus ook vanuit die hoek zou ik niet durven beweren dat er geen onderscheid kan bestaan.

Maar goed dat gaat eigenlijk allemaal voorbij aan het antwoord wat ik hoop te krijgen vanuit de reguliere geloofshoek. Hoe staan zijn hierin ? Wat denken zij dat de reden is waarom JC dit gezegd kan hebben ?
Vergis je niet he..het gaat hier om de persoon welke over water kon lopen..doden kon opwekken, die volkomen een was met God. Vanuit de religieuze hoek heb je het hier niet over een normaal mens maar over een aan God gelijk mens die geen vrees of angst kent. En juist die persoon die het volste vertrouwen geniet en heeft van God zelf zou in uiterste nood hebben getwijfeld?

Vanuit die hoek zou ik graag willen horen hoe zij dit zien ?
pi_219368853
quote:
Om maar eens een nieuw onderwerp te pakken de vraag wat we moeten denken van de volgende opgetekende tekst:

Hij citeerde het eerste vers van psalm 23 dat over dit moment profeteerde.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zaterdag 29 november 2025 @ 09:59:45 #56
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219369119
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:00 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Hij citeerde het eerste vers van psalm 23 dat over dit moment profeteerde.
Ongetwijfeld ben je in de war met Psalm 22 maar dat is een cop out..die psalm gaat over King David en bevestigd juist een moment van wanhoop van een gelovig man. Jc was in zijn doen en laten geen gelover maar een weter.
Om reden van wanhoop en onbegrip voor zijn situatie zou hij logischerwijs nooit dit soort woorden hoeven spreken.
pi_219369333
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 09:59 schreef Jappie het volgende:

[..]
Ongetwijfeld ben je in de war met Psalm 22 maar dat is een cop out..die psalm gaat over King David en bevestigd juist een moment van wanhoop van een gelovig man. Jc was in zijn doen en laten geen gelover maar een weter.
Om reden van wanhoop en onbegrip voor zijn situatie zou hij logischerwijs nooit dit soort woorden hoeven spreken.
22 die inderdaad :)
de psalmen zijn ook profetisch. Ze gaan over David maar ook over de zoon van David, Jezus Christus.

But do we read the book of Psalms as prophecy just because the NT tells us it is? No! We read the book of Psalms as prophecy because the Hebrew Bible tells us it is! According to 2 Samuel 23:1-2, David penned his psalms through the inspiration of the Holy Spirit. In 1 Chronicles 25:1-3, we are told that the temple singers prophesied with songs of thanksgiving and praise. To interpret the book of psalms ONLY as men’s words spoken to God and not as God’s words spoken to men is to reject the Hebrew Bible’s explicit testimony, and far more sadly, to fail to recognize that Jesus the Messiah is the reason for the book!
https://www.oneforisrael.org/the-psalms-are-prophetic/

Nog een voorbeeld:
Mar 12:35-37 HSV 35 En Jezus antwoordde en zei, terwijl Hij onderwijs gaf in de tempel: Hoe kunnen de schriftgeleerden zeggen dat de Christus een Zoon van David is? 36 Want David zelf heeft door de Heilige Geest gezegd: De Heere heeft gezegd tegen mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten. 37 David noemt Hem dus zelf zijn Heere en hoe kan Hij dan zijn Zoon zijn? En de grote menigte hoorde Hem graag.

Han 1:15-22 HSV 15 En in die dagen stond Petrus op te midden van de discipelen – er was namelijk een menigte bijeen van ongeveer honderdtwintig personen – en sprak: 16 Mannenbroeders, dit Schriftwoord moest vervuld worden dat de Heilige Geest bij monde van David van tevoren gesproken heeft over Judas, die gids geweest is voor hen die Jezus gevangennamen; 17 want hij werd bij ons gerekend en had aan deze bediening deel gekregen. 18 Deze nu heeft met het loon van de ongerechtigheid een stuk grond verkregen, en nadat hij voorovergevallen was, barstte hij in het midden open en kwamen al zijn ingewanden naar buiten. 19 En het is bekend geworden bij allen die in Jeruzalem wonen, zodat dat stuk grond in hun eigen taal Akeldama genoemd wordt, dat wil zeggen: bloedakker. 20 Want er staat geschreven in het boek van de Psalmen: Laat zijn woonplaats woest worden en laat er niemand zijn die daarin woont. En: Laat een ander zijn ambt als opziener nemen. 21 Het is dus nodig dat een van de mannen die met ons omgegaan zijn gedurende heel de tijd dat de Heere Jezus onder ons in- en uitging, 22 te beginnen met de doop van Johannes tot op de dag waarop Hij van ons opgenomen werd, met ons getuige wordt van Zijn opstanding.

Joh 5:39 HSV U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zaterdag 29 november 2025 @ 12:23:06 #58
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219369877
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 10:40 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
22 die inderdaad :)
de psalmen zijn ook profetisch. Ze gaan over David maar ook over de zoon van David, Jezus Christus.

-knip-
Nergens in de tekst van de psalm zelf nog in de uitleg van de website waaraan jij refereert kun je een directe link leggen tussen de woorden gesproken aan het kruis en de logica van het doen uitspreken van juist die woorden.

Daarom zei ik al het is een cop out..het is niet logisch dat de here des here juist die woorden spreekt om een psalm waarin niet eens een hint naar de kruisiging of een overeenkomst te vinden is als profetie in vervulling te laten gaan.

quote:
Nog een voorbeeld:
Mar 12:35-37 HSV 35 En Jezus antwoordde en zei, terwijl Hij onderwijs gaf in de tempel: Hoe kunnen de schriftgeleerden zeggen dat de Christus een Zoon van David is? 36 Want David zelf heeft door de Heilige Geest gezegd: De Heere heeft gezegd tegen mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd heb als een voetbank voor Uw voeten. 37 David noemt Hem dus zelf zijn Heere en hoe kan Hij dan zijn Zoon zijn? En de grote menigte hoorde Hem graag.
Juist een tekst als deze verwijst eerder naar de discrepantie wanneer je deze uitsluitend op een aardse manier probeert te ontleden maar zodra je deze afzet tegen de spirituele werkelijkheid kun je prima begrijpen wat er staat of wat er gepoogt wordt duidelijk te maken.

quote:
Han 1:15-22 HSV 15 En in die dagen stond Petrus op te midden van de discipelen – er was namelijk een menigte bijeen van ongeveer honderdtwintig personen – en sprak: 16 Mannenbroeders, dit Schriftwoord moest vervuld worden dat de Heilige Geest bij monde van David van tevoren gesproken heeft over Judas, die gids geweest is voor hen die Jezus gevangennamen; 17 want hij werd bij ons gerekend en had aan deze bediening deel gekregen. 18 Deze nu heeft met het loon van de ongerechtigheid een stuk grond verkregen, en nadat hij voorovergevallen was, barstte hij in het midden open en kwamen al zijn ingewanden naar buiten. 19 En het is bekend geworden bij allen die in Jeruzalem wonen, zodat dat stuk grond in hun eigen taal Akeldama genoemd wordt, dat wil zeggen: bloedakker. 20 Want er staat geschreven in het boek van de Psalmen: Laat zijn woonplaats woest worden en laat er niemand zijn die daarin woont. En: Laat een ander zijn ambt als opziener nemen. 21 Het is dus nodig dat een van de mannen die met ons omgegaan zijn gedurende heel de tijd dat de Heere Jezus onder ons in- en uitging, 22 te beginnen met de doop van Johannes tot op de dag waarop Hij van ons opgenomen werd, met ons getuige wordt van Zijn opstanding.

Joh 5:39 HSV U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.
Kijk hier heb je nu een stuk tekst te pakken die voorspellend lijkt te zijn, of dat de werkelijke of enige uitleg is vers 2 maar dit is idd een typische manier waarop profetieen werden uitgelegd en begrepen. Wat kan nu de reden zijn voor het doen van profetieen ? Niet het domweg vervullen van de profetie zelf maar veel eerder lijkt het bedoeld om te laten zien dat de werkelijkheid Gods zo in elkaar zit dat deze ook voorspellend kan zijn. M.a.w. er bestaat een realiteit groter dan de materiele waarin dit soort vooruitgeschreven geschiedenis zichtbaar is. Ook dit dus weer een verwijzing naar de spirituele werkelijkheid welke een ieder ten deel kan vallen zodra je het Ego laat plaats maken voor Goddelijke openbaring.
pi_219369929
quote:

Om de mens van de zonde te redden, had Jezus de zonden van de hele wereld op zich genomen.

Maar de zonde leidt tot de dood. Daarom waarschuwde God Adam en Eva dat zij zeker zouden sterven als ze zouden zondigen.

Die dood wordt veroorzaakt door een scheiding tussen mens en God door de zonde. Net zoals de duisternis het licht niet verdraagt.

Dus toen Jezus de zonden van de wereld volledig op zich had genomen, werd Hij in zijn menselijke natuur gescheiden van God. Dat had Jezus nooit eerder ervaren.

En vlak daarna stierf Hij.

Hij ervaarde dit als verlaten worden. Omdat de liefdevolle, levengevende aanwezigheid van de Vader zich van hem verwijderde als reactie op het feit dat Jezus de zonden van de wereld nu droeg.

Jezus ervaarde dus dat de Vader Hem had verlaten, omdat de mensheid God heeft verlaten door de zonde.

En Jezus betaalde daar de ultieme prijs voor.

Vergelijk het met het idee dat Jezus een dodelijke, besmettelijke ziekte van ons had overgenomen. Daardoor kon de Vader Hem niet meer aanraken en in leven houden. Dat voelde voor Jezus als verlaten worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 29-11-2025 12:38:17 ]
pi_219369943
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 20:09 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Wat ik er nu al weet: Ik ben nog niet eens in staat om in de schaduw van de voeten van Jezus te staan, laat staan van die van God. Sta nooit boven mensen, sta nooit boven meningen van anderen. Als christen ben je als Jezus op de ezel, dienstbaar aan iedereen.
Niemand ;-)
pi_219369965
Foutje
pi_219369980
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 12:23 schreef Jappie het volgende:

[..]
Nergens in de tekst van de psalm zelf nog in de uitleg van de website waaraan jij refereert kun je een directe link leggen tussen de woorden gesproken aan het kruis en de logica van het doen uitspreken van juist die woorden.

Daarom zei ik al het is een cop out..het is niet logisch dat de here des here juist die woorden spreekt om een psalm waarin niet eens een hint naar de kruisiging of een overeenkomst te vinden is als profetie in vervulling te laten gaan.
[..]
Juist een tekst als deze verwijst eerder naar de discrepantie wanneer je deze uitsluitend op een aardse manier probeert te ontleden maar zodra je deze afzet tegen de spirituele werkelijkheid kun je prima begrijpen wat er staat of wat er gepoogt wordt duidelijk te maken.
[..]
Kijk hier heb je nu een stuk tekst te pakken die voorspellend lijkt te zijn, of dat de werkelijke of enige uitleg is vers 2 maar dit is idd een typische manier waarop profetieen werden uitgelegd en begrepen. Wat kan nu de reden zijn voor het doen van profetieen ? Niet het domweg vervullen van de profetie zelf maar veel eerder lijkt het bedoeld om te laten zien dat de werkelijkheid Gods zo in elkaar zit dat deze ook voorspellend kan zijn. M.a.w. er bestaat een realiteit groter dan de materiele waarin dit soort vooruitgeschreven geschiedenis zichtbaar is. Ook dit dus weer een verwijzing naar de spirituele werkelijkheid welke een ieder ten deel kan vallen zodra je het Ego laat plaats maken voor Goddelijke openbaring.
Juist de psalmen barsten van de referenties naar Jezus. Het zijn profetische uitspraken, geen biografieën. Hetzelfde geldt voor allerlei andere verhalen. De profeten beleefden ook dingen die het leven van de komende messias voorschaduwden (denk bijv. Jonas die drie dagen in de buik van een walvis zit als symbool voor Jezus die drie dagen in het graf zou liggen).

Profeties zijn door God ingegeven, zodat we duidelijk Zijn hand en alwetendheid in de geschiedenis kunnen zien om tot geloof te komen.
pi_219370172
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 12:23 schreef Jappie het volgende:

[..]

[..]
[..]
Profeten doen niet echt aan voorspellen maar aan voorstellen, het gaat om de geest van de tekst en de openbaring. Voorspellen is meer iets voor het occulte, dan gaat het om de letter.

Daarom gebeurt het quoten van het OT door het NT niet precies op de letter.
Denk ik, ni¤t eerder bij stilgestaan.
  zaterdag 29 november 2025 @ 14:59:09 #64
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219370586
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Om de mens van de zonde te redden, had Jezus de zonden van de hele wereld op zich genomen.

Maar de zonde leidt tot de dood. Daarom waarschuwde God Adam en Eva dat zij zeker zouden sterven als ze zouden zondigen.

Die dood wordt veroorzaakt door een scheiding tussen mens en God door de zonde. Net zoals de duisternis het licht niet verdraagt.

Dus toen Jezus de zonden van de wereld volledig op zich had genomen, werd Hij in zijn menselijke natuur gescheiden van God. Dat had Jezus nooit eerder ervaren.

En vlak daarna stierf Hij.

Hij ervaarde dit als verlaten worden. Omdat de liefdevolle, levengevende aanwezigheid van de Vader zich van hem verwijderde als reactie op het feit dat Jezus de zonden van de wereld nu droeg.

Jezus ervaarde dus dat de Vader Hem had verlaten, omdat de mensheid God heeft verlaten door de zonde.

En Jezus betaalde daar de ultieme prijs voor.

Vergelijk het met het idee dat Jezus een dodelijke, besmettelijke ziekte van ons had overgenomen. Daardoor kon de Vader Hem niet meer aanraken en in leven houden. Dat voelde voor Jezus als verlaten worden.
Again..het is een gekunstelde manier om te verbloemen dat de heer der here voor even zijn afkomst vergat. Bovendien is de Christelijke overtuiging dat hij is opgestaan; m.a.w. de kruisdood voor een normaal mens zou niet eenzelfde effect mogen hebben op JC omdat hij wist dat het maar tijdelijk was. De opzet was immers helemaal niet dat hij zou blijven leven maar zou sterven en weer opstaan.

De verklaring die jij nu aandraagt staat ook nergens beschreven maar komt volledig voor rekening van uzelve en uw geloofsgenoten die die verklaring eraan hebben gegeven. In tegenstelling tot uw eigen overtuiging bent u zelf veel meer bezig de bijbelse teksten te voorzien van interpretaties die het u mogelijk maken te blijven geloven op de platte materialistische manier dan de meeste van uw gesprekspartners alhier.

Maar goed..links of rechtsom..ga met God en leef in de overtuiging welke uw storyline het best past.
pi_219370673
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 14:59 schreef Jappie het volgende:

[..]
Again..het is een gekunstelde manier om te verbloemen
Stel dan de vraag niet... Als het antwoord je toch niet interesseert.

Dit is gewoon de theologie op basis van hoe de schrift beschrijft hoe zonde, dood en verlossing werken.

Vervelend dat je meteen weer laatdunkend erover moet doen, alsof de interpretatie die jij eraan geeft superieur is, en jijzelf dan natuurlijk ook.
  zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:07 #66
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219371055
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Stel dan de vraag niet... Als het antwoord je toch niet interesseert.

Dit is gewoon de theologie op basis van hoe de schrift beschrijft hoe zonde, dood en verlossing werken.

Vervelend dat je meteen weer laatdunkend erover moet doen, alsof de interpretatie die jij eraan geeft superieur is, en jijzelf dan natuurlijk ook.
Ik stelde de vraag omdat ik oprecht benieuwd was of men hier vanuit een geloofsovertuiging een passende logische verklaring voor kon geven. Dit blijkt niet het geval, maar tevens geeft u wederom blijk gebruik te maken van verklaringstechnieken die u uw gesprekspartners verwijt. U kunt die terechtwijzing laatdunkend noemen maar nochthans doe ik dit in navolging van een zuivere leermeester.....iets met een splinter een balk en een oog enzo.

Voorts heb ik aangegeven dat indien men uit gaat van een spirituele wereld waarin wij een materiele beleving ervaren middels een zelf geschapen vals zelfbeeld conform wederom teksten uit bijvoorbeeld Genesis ook deze opgetekende terminologie tijdens de kruisiging veel beter is in te passen. Dat heeft niets te maken met jezelf superieur voelen, dit heeft te maken met het toepassen van simpele konsekwente logica in verklaringsmodellen.

Iets waar u zelf behoorlijk hoog over opgeeft maar blijkens uw reacties weinig kaas van lijkt te hebben gegeten.
pi_219371131
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 15:57 schreef Jappie het volgende:

[..]
Ik stelde de vraag omdat ik oprecht benieuwd was of men hier vanuit een geloofsovertuiging een passende logische verklaring voor kon geven. Dat blijkt niet het geval
Het zou fijn als je in een discussie ook uitlegt waarom dat niet het geval is volgens jou. Wat is er inhoudelijk mis met mijn uitleg? Leg dat eens uit.

Dat aspect, het inhoudelijke, beargumenterende, datgene waar een discussieforum voor bedoeld is, daar ontbreekt het aan in je antwoorden.

quote:
Voorts heb ik aangegeven dat indien men uit gaat van een spirituele wereld waarin wij een materiele beleving ervaren middels een zelf geschapen vals zelfbeeld conform wederom teksten uit bijvoorbeeld Genesis
Ik zie dit niet terug in Genesis, noch wat dat met de woorden van Jezus te maken heeft.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 29-11-2025 16:38:13 ]
  zaterdag 29 november 2025 @ 23:57:48 #68
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_219374222
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 12:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Juist de psalmen barsten van de referenties naar Jezus. Het zijn profetische uitspraken, geen biografieën. Hetzelfde geldt voor allerlei andere verhalen. De profeten beleefden ook dingen die het leven van de komende messias voorschaduwden (denk bijv. Jonas die drie dagen in de buik van een walvis zit als symbool voor Jezus die drie dagen in het graf zou liggen).

Profeties zijn door God ingegeven, zodat we duidelijk Zijn hand en alwetendheid in de geschiedenis kunnen zien om tot geloof te komen.
Er is in het OT geen enkele profetie over Jezus te vinden. Ook in de psalmen niet. Het enige dat je doet is achteraf een geheel eigen betekenis aan teksten geven. Een christelijke herlezing.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_219374508
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 23:57 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Er is in het OT geen enkele profetie over Jezus te vinden. Ook in de psalmen niet. Het enige dat je doet is achteraf een geheel eigen betekenis aan teksten geven. Een christelijke herlezing.
Daar zullen de Joden die de geschriften van het NT hebben geschreven en veelvuldig naar het OT verwijzen het niet mee eens zijn.
  zondag 30 november 2025 @ 10:44:59 #70
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_219375760
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 01:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Daar zullen de Joden die de geschriften van het NT hebben geschreven en veelvuldig naar het OT verwijzen het niet mee eens zijn.
Dat is nog maar de vraag.
Ik denk dat het doel van de schrijvers voorop stond. De schrijvers hadden met hun vertelling een bepaalde intentie. Ze wilden iets dat relevant was in het leven van hun toehoorder overbrengen. Op zo’n moment kan de NT-schrijver een bepaalde betekenis aan een tekst geven. Dat wil echter niet zeggen dat betreffende schrijver van mening is dat de OT-schrijver van het stukje tekst waar de NT-schrijver naar verwijst ook deze betekenis ook aan hun tekst hing.
pi_219375889
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 23:57 schreef Panterjong het volgende:

[..]
De Tanakh en OT zijn buiten dat ze overlap vertonen natuurlijk wel verschillend. Het zou eerder wel dan niet logisch zijn dat degenen die de Bijbel achteraf compileerden bepaalde teksten opnamen die de ruimte gaven aan het NT.
pi_219376085
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 01:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zo is het. Hier nog een voorbeeld:
handelingen 8:26-40 HSV 26 En een engel van de Heere sprak tot Filippus en zei: Sta op en ga naar het zuiden, de weg op die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza, die eenzaam is. 27 En hij stond op en vertrok; en zie, een Ethiopiër, een kamerheer en een machtig heer van de kandakè, de koningin van de Ethiopiërs, die heel haar schatkist beheerde en gekomen was om in Jeruzalem te aanbidden, 28 keerde terug, en hij zat op zijn wagen en las de profeet Jesaja. 29 En de Geest zei tegen Filippus: Ga ernaartoe en voeg u bij deze wagen. 30 En Filippus snelde ernaartoe, hoorde hem de profeet Jesaja lezen en zei: Begrijpt u ook wat u leest? 31 Maar hij zei: Hoe zou ik dat kunnen, als niemand mij de weg wijst? En hij verzocht Filippus op de wagen te klimmen en bij hem te komen zitten. 32 En het schriftgedeelte dat hij las, was dit: Hij is als een schaap naar de slachting geleid en zoals een lam stemmeloos is bij de scheerder, zo doet Hij Zijn mond niet open. 33 In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen en wie zal Zijn afkomst vertellen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen. 34 En de kamerheer antwoordde Filippus en zei: Ik vraag u, over wie zegt de profeet dit? Over zichzelf of over iemand anders? 35 En Filippus deed zijn mond open en, uitgaande van dat Schriftwoord, verkondigde hij hem Jezus. 36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water. En de kamerheer zei: Kijk, daar is water; wat verhindert mij gedoopt te worden? 37 En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij liet de wagen stilhouden, en zij daalden beiden af in het water, zowel Filippus als de kamerheer, en hij doopte hem. 39 En toen zij uit het water opgekomen waren, nam de Geest van de Heere Filippus weg; en de kamerheer zag hem niet meer, want hij vervolgde zijn weg met blijdschap. 40 Maar Filippus werd aangetroffen in Asdod; en terwijl hij het land doorging, verkondigde hij het Evangelie in alle steden, totdat hij in Caesarea kwam.
  zondag 30 november 2025 @ 12:09:26 #73
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_219376119
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 11:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De Tanakh en OT zijn buiten dat ze overlap vertonen natuurlijk wel verschillend. Het zou eerder wel dan niet logisch zijn dat degenen die de Bijbel achteraf compileerden bepaalde teksten opnamen die de ruimte gaven aan het NT.
Probeer je hiermee te zeggen dat er ,volgens jou, door de samenstellers van de canon gesleuteld is aan de inhoud van de boeken die tot de Tenach behoren?

Naar mijn weten verschilt alleen de indeling van de verzameling.
  Moderator zondag 30 november 2025 @ 17:03:42 #74
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219378367
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 23:07 schreef Jappie het volgende:

[..]
Enerzijds idd niet en dan denk ik vnl in de richting van het onderliggend goddelijk zijnsgebied waar je in terecht komt zodra je je persona; je storyline opgeeft. Maar anderzijds denk ik wel dat een ieder als persona een eigen pad bewandelt waarbij er inmense verschillen bestaan tussen persoonlijkheden en sich en het bereik of gevolg van hun levenswandel daar overheen. En laten we wel wezen de opdracht die de persona JC meekreeg had enorme konsekwenties welke zijn gelijke niet heeft zowel tijdens zijn leven als lang daarna. Ook kan ik mij zo voorstellen dat bepaalde "zielen" veel verder zijn dan anderen dus ook vanuit die hoek zou ik niet durven beweren dat er geen onderscheid kan bestaan.

Leo van Actualized had hier best een interessante opmerking over. Hij zei; god is als een uitéén gebarsten crystal, mensen zijn de splinters [dit komt overeen met een paraphrase van Egyptian book of the dead: "i am one, shattered as many" en ook met Rumi's drop in the ocean quote]. Hoe dichter de splinter bij de kern ligt, hoe sneller deze tot God zal komen. Het bewustzijn wordt sterker naarmate je dichter bij de kern van die crystal ligt. Jezus en Buddha zijn zeer vroege mensen die dit doorzagen, dus waren splinters vlak van de kern af, zo zou je kunnen zeggen in deze metafoor.
As above, so below.
pi_219379290
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 12:09 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Probeer je hiermee te zeggen dat er ,volgens jou, door de samenstellers van de canon gesleuteld is aan de inhoud van de boeken die tot de Tenach behoren?

Naar mijn weten verschilt alleen de indeling van de verzameling.
Dat zou gek zijn, want dat zou betekenen dat iedere Joodse gelovige simpelweg al het bewijs voor de komst van de messias niet ziet in het eigen heilige werk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')