abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219205331
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 november 2025 @ 11:39:01 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219205334
Zou zeer interessant zijn als de vvd wordt veroordeeld tot de oppositiebanken. :)
Ik gun het ze van harte.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_219205351
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 11:39 schreef Netsplitter het volgende:
Zou zeer interessant zijn als de vvd wordt veroordeeld tot de oppositiebanken. :)
Ik gun het ze van harte.
Ik vind het ergens wel jammer, dat de enige partij die t/m Rutte nog wel een betrouwbare regeringspartner vormde nu liever samen met lege PVV zetels en de rest van onwerkbare partijen achterover wil leunen en wil toekijken hoe de markt er een zootje van maakt.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 6 november 2025 @ 11:47:24 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219205371
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 11:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vind het ergens wel jammer, dat de enige partij die t/m Rutte nog wel een betrouwbare regeringspartner vormde nu liever samen met lege PVV zetels en de rest van onwerkbare partijen achterover wil leunen en wil toekijken hoe de markt er een zootje van maakt.
Ik vind de opstelling van de vvd kansloos en verschrikkelijk egoistisch. Totaal niet denken aan het landsbelang of iets. Dus mogen ze van mij lekker aan de zijlijn gaan zitten.
Afstraffen dat gedrag.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 6 november 2025 @ 11:54:01 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219205394
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 11:47 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ik vind de opstelling van de vvd kansloos en verschrikkelijk egoistisch. Totaal niet denken aan het landsbelang of iets. Dus mogen ze van mij lekker aan de zijlijn gaan zitten.
Afstraffen dat gedrag.
Het gaat hier wel om veel geld jochie

de verlaging van het fiscaal vrij pensioensparen van 137.800 naar 105.000 euro
de afschafffing van de extra hypotheek tegen 100% van de WOZ uit eigen BV
de afschaffing van de HRA sowieso
Boxenstelsel
20 verschillende soorten vermogens, mooi toch
nee, ik snap dat wel
Al het werk van 3 coalities Rutte gaat eraan

https://www.eur.nl/nieuws(...)iscaal-stelsel-kapot

quote:
Sinds de implementatie ervan in 2001, heeft Nederland te maken met een fiscaal stelsel dat opmerkelijk onevenwichtig blijkt te zijn.
Het stelsel van regelgeving bevat namelijk regelingen die gebruikt kunnen worden door fiscalisten om het betalen van belasting te omzeilen.
Het systeem is erg complex, met duizenden pagina's aan regels en uitzonderingen op deze regels.

De opbouw van de wet inkomstenbelasting is geschoeid op 'boxen': in box 1 is inkomen uit werk en woning belast, in box 2 inkomen uit aanmerkelijk belang (minstens 5% van de aandelen in een onderneming) en in box 3 inkomen uit vermogen.
Dit is echter een grove schets: in werkelijkheid zijn er vormen van vermogen die niet in box 3 worden belast, en is inkomen onder te brengen in meerdere deelcategorieën die allemaal weer een ander tarief kennen.

Met de hulp van fiscalisten kunnen vermogende mensen dus gebruik maken van het systeem en zo 'schuiven' met hun vermogen om een zo laag mogelijke belastingdruk te realiseren.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 06-11-2025 12:02:57 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219205416
quote:

[..]
Afstraffen dat gedrag.
Heb je liever een instabiel ja21?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens. Maar ik zie niet veel opties voor een kabinet dat het überhaupt met elkaar eens gaat zijn. Ben ook bang dat de VVD gaat stoken om het weer te laten klappen...

En liever VVD dan PVV, al lijkt die laatste sowieso uitgesloten.

Ik zie eigenlijk sowieso geen formatie die gaat werken zo. :N
pi_219205417
quote:

[..]
Afstraffen dat gedrag.
Zit wat in, maar daarmee voelen ze zich niet afgestraft omdat ze vooral in de brede cirkel denken. De PVV en Ja21 zien ze als een verlengstuk van zichzelf en de hele keten houdt de verbetering van bestaanszekerheid van de burgers weg van de doorgeschoten gokverslaving van de superrijken die de winsten opslurpen en de verliezen willen delen.

Als VVD hypothetisch met D66 over rechts zou gaan dan zouden ze D66 voor de bus gooien, net als NSC. Zou D66 met allerlei partijen wat meer linksaf gaan, dan vormen ze een groot blok dat alles afschiet.
pi_219205421
Dubbel
pi_219205452
Brief van Bikker:

twitter

Dat was de meest spannende vandaag, de enige die een JA21 variant echt aan een meerderheid kan helpen. Maar ze ziet dus eerst vooral een rol in de Kamer, niet in het kabinet. En ze geeft duidelijk VVD een veeg uit de pan.

quote:
Mirjam Bikker van de ChristenUnie zegt na afloop van haar gesprek met verkenner Wouter Koolmees dat het aan de grotere partijen is om "snelheid in de formatie" te brengen. Zij moeten, met D66 als grootste partij voorop, verantwoordelijkheid nemen om snel aan de slag te gaan met de "allerbelangrijkste zaken als de woningnood".

"Grow up", zegt ze tegen collega's van partijen "die van de kiezers veel verantwoordelijkheid hebben gekregen". Ze snapt dat die nu nog piketpaaltjes slaan. Maar ze hoopt dat zij daar niet in blijven hangen, terwijl het vertrouwen in de politiek naar een "historisch dieptepunt" is gedaald.
https://nos.nl/liveblog/2(...)-de-grotere-partijen
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219205455
quote:
Ik vind de opstelling van de vvd kansloos en verschrikkelijk egoistisch. Totaal niet denken aan het landsbelang of iets.
Hebben ze bij de VVD ooit wel aan het landsbelang gedacht?
  donderdag 6 november 2025 @ 12:13:50 #11
323876 michaelmoore
pi_219205477
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hebben ze bij de VVD ooit wel aan het landsbelang gedacht?
JA toen ze de bejaardenhuizen hebben gesloten, dat was om te voorkomen dat het er te gezellig zou worden

want geld en gezellig zijn totaal verschillede dingen, dat ouderen doorstromen dat is niet goed voor de woningmarkt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219205494
Rutte krijgt een prestigieuze vredesprijs.

quote:
NAVO en Rutte krijgen Duitse vredesprijs
woensdag, 5 november 2025 (22:52) - Reformatorisch Dagblad
In dit artikel:

De NAVO en secretaris‑generaal Mark Rutte krijgen de Internationale Prijs van de Vrede van Westfalen, een prestigieuze Duitse vredesprijs. De uitreiking vindt volgend jaar plaats; het prijzengeld bedraagt 100.000 euro. Volgens de jury — bestaande uit prominente politici, bestuurders en ondernemers — verdienen de alliantie en Rutte de prijs omdat ze stabiliteit en betrouwbaarheid bevorderen: door overleg, samenwerking en regels hield de NAVO steun voor Oekraïne mogelijk na de Russische inval, zonder zelf in de oorlog te stappen. Rutte wordt geroemd als een leidersfiguur die in geopolitieke spanningen pragmatisme, samenhang en terughoudendheid toont. De prijs wordt gedeeld met een organisatie die jongeren via vakantiekampen Europees denken wil stimuleren.

https://www.headliner.nl/(...)desprijs-refdb-78730
Gefeliciteerd. En wel verdiend.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219205510
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
JA toen ze de bejaardenhuizen hebben gesloten, dat was om te voorkomen dat het er te gezellig zou worden

want geld en gezellig zijn totaal verschillede dingen, dat ouderen doorstromen dat is niet goed voor de woningmarkt
que?
pi_219205544
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:07 schreef Hanca het volgende:
Brief van Bikker:

[ x ]

Dat was de meest spannende vandaag, de enige die een JA21 variant echt aan een meerderheid kan helpen. Maar ze ziet dus eerst vooral een rol in de Kamer, niet in het kabinet. En ze geeft duidelijk VVD een veeg uit de pan.
[..]
In al die brieven van alle partijen valt me op dat D66 een rechtstreekse opdracht geeft aan de verkenner om D66, CDA, VVD en GL-PvdA te onderzoeken.

Terwijl ik dacht dat de verkenningsfase veeleer bedoeld was om te kijken welke combinaties er mogelijk zijn, en waar de inhoudelijke overeenkomsten zitten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219205557
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
In al die brieven van alle partijen valt me op dat D66 een rechtstreekse opdracht geeft aan de verkenner om D66, CDA, VVD en GL-PvdA te onderzoeken.

Terwijl ik dacht dat de verkenningsfase veeleer bedoeld was om te kijken welke combinaties er mogelijk zijn, en waar de inhoudelijke overeenkomsten zitten.
Nee, de opdracht is juist eigenlijk niet inhoudelijk, al komen breekpunten wel langs.

De opdracht is eigenlijk simpel "wie wil er met wie" en de verkenner kan dan opties voorleggen aan partijen. Zo zal hij zeker aan Bikker hebben gevraagd wat die doen als er een JA21 variant aan een meerderheid geholpen moet worden.

Eigenlijk zouden alle partijen hun voorkeurscoalitie moeten noemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219205565
Irritant dat al die kleine partijtjes zoals BBB, SP, CU (en noem maar op) het liefst in de oppositie gaan. Waarom doe je dan eigenlijk mee aan een verkiezing,
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219205578
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:35 schreef mackinac het volgende:
Irritant dat al die kleine partijtjes zoals BBB, SP, CU (en noem maar op) het liefst in de oppositie gaan. Waarom doe je dan eigenlijk mee aan een verkiezing,
Met 3 kamerleden is het nauwelijks mogelijk om te regeren. Dan ben je bijna 1 kamerlid kwijt aan onderlinge afstemming op tal van onderwerpen, heb je een fractievoorzitter die steeds bij het fractievoorzittersoverleg moet zitten en moet je als regeringspartij eigenlijk ook nog praktisch alle commissiedebatten bij wonen, dat wordt dan wel van je verwacht.

En we kiezen kamerleden, geen regering. Dus ze doen gewoon waar ze voor verkozen zijn. Ik stemde CU met de verwachting dat ze bij minder dan 5 zetels niet zouden gaan regeren.
  donderdag 6 november 2025 @ 12:42:22 #18
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219205606
Deloitte heeft berekend dat de landbouwsector in Nederland minder opbrengt dan het kost:

quote:
De milieuschade door de landbouw in Nederland is jaarlijks veel groter dan de economische opbrengst van de sector. De toegevoegde waarde van de landbouw is 13,3 miljard euro, terwijl de kosten door uitstoot en verlies van biodiversiteit 18,6 miljard bedragen. Daardoor resteert een jaarlijkse schadepost van 5,3 miljard euro.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)opbrengsten-a4911922

Ik denk dat dit wel voor meer sectoren geldt. Milieuvervuiling en andere maatschappelijke kosten worden nooit meegenomen. Het zou goed zijn als een toekomstige kabinet de rekening bij de vervuiler neerlegt, dat komt uiteindelijk de economie alleen maar ten goede.
pi_219205613
Kritisch rapport valt slecht: Amsterdam op ramkoers met eigen ombudsman

Het Amsterdamse gemeentebestuur verzette zich fel tegen de openbaarmaking van een vandaag verschenen rapport van de eigen ombudsman, over het integriteitsbeleid van Amsterdam. Burgemeester Femke Halsema wilde publicatie voorkomen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-ombudsman-a4907760

Timmermans is weg, burgemeester Halsema is het nieuwe mikpunt. Na De Telegraaf komt nu NRC met hetzelfde verhaal.

Ik weet niet of de kritiek hout snijdt. Echt fraai komt het niet over.

De ombudsvrouw van Rotterdam (ex-Leefbaar) geeft vooral het presidium van de Raad een veeg uit de pan, en dat is... VVD.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 6 november 2025 @ 12:44:11 #20
323876 michaelmoore
pi_219205621
quote:
ja dat snap ik ook niet, is mogelijk hard to get spelletje
pi_219205656
quote:
Omdat we een parlement kiezen en geen regering.
pi_219205657
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat was in jaren waarin partijen elkaar nog niet hard uitsloten
pi_219205660
twitter

Krijgen wij dan ook binnenkort 40 miljard van Ome Donald?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219205669
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de opdracht is juist eigenlijk niet inhoudelijk, al komen breekpunten wel langs.

De opdracht is eigenlijk simpel "wie wil er met wie" en de verkenner kan dan opties voorleggen aan partijen. Zo zal hij zeker aan Bikker hebben gevraagd wat die doen als er een JA21 variant aan een meerderheid geholpen moet worden.

Ja. Ik lees dat hier ook:
quote:
Na zijn of haar benoeming heeft de verkenner de taak om de verschillende coalitiemogelijkheden te onderzoeken. Dit doet de verkenner door bij alle fractievoorzitters te peilen hoe zij de formatie voor zich zien. Op basis daarvan maakt de verkenner een afweging welke coalitie de meeste kans van slagen heeft. Hiervan brengt de verkenner verslag uit bij de Tweede Kamer, met de aanbeveling voor een volgende stap.
https://www.parlement.com/verkenner-informateur-en-formateur
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219205689
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met 3 kamerleden is het nauwelijks mogelijk om te regeren. Dan ben je bijna 1 kamerlid kwijt aan onderlinge afstemming op tal van onderwerpen, heb je een fractievoorzitter die steeds bij het fractievoorzittersoverleg moet zitten en moet je als regeringspartij eigenlijk ook nog praktisch alle commissiedebatten bij wonen, dat wordt dan wel van je verwacht.

En we kiezen kamerleden, geen regering. Dus ze doen gewoon waar ze voor verkozen zijn. Ik stemde CU met de verwachting dat ze bij minder dan 5 zetels niet zouden gaan regeren.
Dat is leuk maar inmiddels hebben kleine partijtjes 22 zetels in de kamer die je dan kan afstrepen voor een regering.

Ik ben geen voorstander van een kiesdrempel maar dit lijkt me toch ook niet de bedoeling
pi_219205694
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219205697
quote:
Ik neem aan dat je doelt op het meeregeren om boven de 75 kamerzetels uit te komen voor een coalitie.

De drie die je noemt hebben nauwelijks iets te winnen in zo'n geval.
De SP al helemaal niet als slippendrager van D66 en VVD.
Voor de BBB is het al net zo moeilijk om als "boerenpartij" in zee te gaan met een partij die het liefst minimaal de helft van alle boeren om zeep helpt.
De CU heeft nog de beste papieren maar dan zal er wel zorgvuldig om een aantal ethische kwestie heen geformeerd moeten worden. En die rekening moet worden betaald door D66 en VVD.
-
pi_219205700
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Ik lees dat hier ook:
[..]

Verkenner is tot 76 tellen.

Informateur is inhoudelijk, met een specifiekere opdracht (ga kijken of x y en z inhoudelijk tot een regeringsakkoord kunnen komen)
pi_219205710
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:02 schreef probeer het volgende:

[..]
Verkenner is tot 76 tellen.

Informateur is inhoudelijk, met een specifiekere opdracht (ga kijken of x y en z inhoudelijk tot een regeringsakkoord kunnen komen)
D66 is de enige die letterlijk in de brief nu al de vier partijen noemt en dat meegeeft om te verkennen.
Valt me op.

De rest heeft het over 'recht doen aan de uitslag', 'een meerdeheidskabinet' etc.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219205723
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:00 schreef quo_ het volgende:
een partij die het liefst minimaal de helft van alle boeren om zeep helpt.
D66 heeft massamoorden van de boeren op het programma staan ??
Het koeientotaal tot de helft terugbrengen is niet hetzelfde als het boerentotaal halveren.
Nu begreep ik dat een grote meerderheid van de vleesproductie door Nederlandse boeren naar het buitenland gaan.
We missen dus geen vlees in Nederland bij halveringen. Misschien hogere vleesprijzen. Wat ook zijn voordelen heeft qua gezond eten
  donderdag 6 november 2025 @ 13:11:34 #31
323876 michaelmoore
pi_219205740
quote:

[..]
Ik neem aan dat je doelt op het meeregeren om boven de 75 kamerzetels uit te komen voor een coalitie.

Voor de BBB is het al net zo moeilijk om als "boerenpartij" in zee te gaan met een partij die het liefst minimaal de helft van alle boeren om zeep helpt.
De CU heeft nog de beste papieren maar dan zal er wel zorgvuldig om een aantal ethische kwestie heen geformeerd moeten worden. En die rekening moet worden betaald door D66 en VVD.
van mij mogen alle koebeesten weg

als ze er toch een 40.000 willen houden dan lieftst 20 megastallen van 2000 koeien
pi_219205742
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:03 schreef capricia het volgende:

[..]
D66 is de enige die letterlijk in de brief nu al de vier partijen noemt en dat meegeeft om te verkennen.
Valt me op.

De rest heeft het over 'recht doen aan de uitslag', 'een meerdeheidskabinet' etc.
D66 en CDA zijn de winnaars. Dus dat die in een coalitie zouden komen, lijkt me terecht.
GL/PvdA erbij voor D66 en VVD erbij voor CDA lijkt me echt perfect rechtdoen aan de uitslag van de verkiezingen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219205743
Van de kleine partijen is Denk nog het meest constructief :P

quote:
De enige meerderheidsoptie die dan overblijft is een coalitie van D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, PvdD, Volt. Dat telt op tot een meerderheid van 77 zetels. Denk zou, in dat geval, bereid zijn om mee te praten over het vormen van een regering.
pi_219205761
Heeft D66 zin alweer bijwagen te zijn in een rechtse regering, die VVD wil.
Wijst men deze 75zetelkabinet af, dan kan men een 67zetelkabinet met GL/PvdA/CDA en CU beogen en gedoogsteun zoeken. Heeft het CDA daar zin in? Of met PvdD erbij = 70 zetels
Moeilijk, moeilijk.....Volgend jaar Pasen dan een kabinet Jetten I ?
pi_219205762
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:06 schreef Bluesdude het volgende:

We missen dus geen vlees in Nederland bij halveringen. Misschien hogere vleesprijzen. Wat ook zijn voordelen heeft qua gezond eten
Was er maar een partij die ons van dit soort belerende praatjes kwam verlossen.
-
pi_219205773
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
D66 en CDA zijn de winnaars. Dus dat die in een coalitie zouden komen, lijkt me terecht.
GL/PvdA erbij voor D66 en VVD erbij voor CDA lijkt me echt perfect rechtdoen aan de uitslag van de verkiezingen.
Cda staat op plek 5
pi_219205775
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef mackinac het volgende:
[..]

Daar missen trouwens 3 zetels, ik neem aan van de CU. De genoemde partijen komen maar tot 74.
pi_219205790
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:17 schreef Vjenne12345 het volgende:

[..]
Cda staat op plek 5
Dus?
pi_219205791
quote:
De enige meerderheidsoptie die dan overblijft is een coalitie van D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, PvdD, Volt. Dat telt op tot een meerderheid van 77 zetels. Denk zou, in dat geval, bereid zijn om mee te praten over het vormen van een regering.
In principe zou het voor DENK ook niet moeilijk zijn om met de andere partijen tot een akkoord te komen. Het zal wel betekenen dat de transgenderwet van tafel moet.
pi_219205800
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat 'recht doen aan de uitslag' is, daar kunnen partijen best over van mening verschillen.
Dat is niet zo klaar als een klontje.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219205809
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat 'recht doen aan de uitslag' is, daar kunnen partijen best over van mening verschillen.
Dat is niet zo klaar als een klontje.
Ik post dan ook dat dat mij zo lijkt.

Mening :)
pi_219205810
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:15 schreef quo_ het volgende:

[..]
Was er maar een partij die ons van dit soort belerende praatjes kwam verlossen.
Wat is belerend ?
En hoe zal die ene partij Nederland kunnen redden van deze meningsuiting
pi_219205837
quote:

[..]

Tegelijkertijd heeft SP ook niks te winnen met hun huidige rol. Ze verliezen de laatste 82 verkiezingen. Het is alsof je aan een pokertafel zit en langzaam leegloopt aan de blinds.

Je kan net zo goed eens kijken of het wel kan zou je denken.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219205855
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:30 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Tegelijkertijd heeft SP ook niks te winnen met hun huidige rol. Ze verliezen de laatste 82 verkiezingen. Het is alsof je aan een pokertafel zit en langzaam leegloopt aan de blinds.

Maar de SP heeft nu geen optie. Met VVD samenwerken gaan ze niet doen, met JA21 ook niet. Ook vanuit de VVD of JA21 zal dit worden geblokkeerd.
pi_219205870
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef mackinac het volgende:
[..]

Ja, totdat je de brief leest, vooral dat stukje over misdaden van de entiteit "Israël" zal het goed doen bij de overige partijen.
  donderdag 6 november 2025 @ 13:46:50 #46
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219205919
Meest `recht doen aan de uitslag` zou een coalitie D66/CDA/VVD/PVDAGL zijn toch, de meeste zetels :)
pi_219205943
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:37 schreef Timwonnacott het volgende:
Ja, totdat je de brief leest, vooral dat stukje over misdaden van de entiteit "Israël" zal het goed doen bij de overige partijen.
Nu de zionisten de PvdA hebben verlaten, zal GroenLinks-PvdA niet zo veel problemen meer hebben met het standpunt van DENK.
pi_219205966
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Nu de zionisten de PvdA hebben verlaten, zal GroenLinks-PvdA niet zo veel problemen meer hebben met het standpunt van DENK.
Misschien niet, maar als die fractie in de coalitie zit hebben ze heel DENK ook niet nodig.
pi_219205972
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:57 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Misschien niet, maar als die fractie in de coalitie zit hebben ze heel DENK ook niet nodig.
Denk wil een coalitie zonder VVD. Ze mikken op D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, CU, PvdD, Volt.
pi_219206001
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Denk wil een coalitie zonder VVD. Ze mikken op D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, CU, PvdD, Volt.
Dat ziet er lekker stabiel uit :Y

En dat waren 18 prachtige zetel voor Bontenbal, zo'n aantal haalt hij nooit weer na deelname in zo'n rariteitenkabinet.
-
pi_219206005
quote:

[..]
Dat lijkt me ongeveer even succesvol als het vorige kabinet. :')

Scheelt dat de 3 grotere partijen in die lijst daar ook niet op zitten te wachten.
pi_219206032
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:09 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dat ziet er lekker stabiel uit :Y

En dat waren 18 prachtige zetel voor Bontenbal, zo'n aantal haalt hij nooit weer na deelname in zo'n rariteitenkabinet.
Het is dan ook de wens van Denk, niet van het CDA.
pi_219206083
quote:

[..]
Ik denk dat dit alleen mogelijk is als Denk,SP,CU,PvdD en Volt tekenen bij het kruisje bij alles wat de eerste 3 willen onder het mom van 'centrum-beleid is voor ons altijd te prefereren boven rechts' en dan hopen dat ze wat kruimels toegeworpen krijgen, de centrum-coalitie duidelijk slaagt in stabiel beleid en daardoor veel stemmers over 4 jaar denken 'ach, links was zo eng nog niet' en wat terugbewegen van VVD/JA21 naar D66/CDA ofzo. En dan kunnen sommige D66/GLPVDA stemmers denken dat ze weer wat meer vrijheid hebben om op een klein partijtje te stemmen ipv strategisch.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_219206114
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:20 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ik denk dat dit alleen mogelijk is als Denk,SP,CU,PvdD en Volt tekenen bij het kruisje bij alles wat de eerste 3 willen onder het mom van 'centrum-beleid is voor ons altijd te prefereren boven rechts' en dan hopen dat ze wat kruimels toegeworpen krijgen, de centrum-coalitie duidelijk slaagt in stabiel beleid en daardoor veel stemmers over 4 jaar denken 'ach, links was zo eng nog niet' en wat terugbewegen van VVD/JA21 naar D66/CDA ofzo. En dan kunnen sommige D66/GLPVDA stemmers denken dat ze weer wat meer vrijheid hebben om op een klein partijtje te stemmen ipv strategisch.
Het lijkt mij onmogelijk, zelfs SP die met deze coalitie ongeveer campagne voerde (samenwerken met het sociale deel van de kamer) durft hier nu niet voor te gaan.
  donderdag 6 november 2025 @ 14:36:21 #55
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219206169
Voor links is het momenteel het beste om in de oppositie met popcorn te gaan zitten kijken hoe de coalitie op de muil gaat (is het niet tijdens de kabinetsperiode, danwel over 4 jaar bij de nieuwe verkiezingen) bij de bezuinigingsoperatie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219206172
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het lijkt mij onmogelijk, zelfs SP die met deze coalitie ongeveer campagne voerde (samenwerken met het sociale deel van de kamer) durft hier nu niet voor te gaan.
Nee mij ook niet. Teveel partijtjes, dus te veel wensen en potentiele breekpunten, hoe stabiel de partijen zelf ook zouden zijn.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_219206180
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:36 schreef -XOR- het volgende:
Voor links is het momenteel het beste om in de oppositie met popcorn te gaan zitten kijken hoe de coalitie op de muil gaat (is het niet tijdens de kabinetsperiode, danwel over 4 jaar bij de nieuwe verkiezingen) bij de bezuinigingsoperatie.
Als het je puur om partijbelang gaat en niet om landsbelang, misschien. Voor het land zou je als linkse partij nu zo veel mogelijk invloed moeten willen hebben, zeker als er misschien bezuinigd moet worden.

Jouw opmerking is dus cynische partijpolitiek ipv doen waar je als volksvertegenwoordiger voor gekozen bent.

En dat terwijl er met de sociale meerderheid, ook al is het niet in een coalitie, best te werken valt. Er wordt nog verrassend vaak niet via coalitielijnen gestemd.
pi_219206221
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als het je puur om partijbelang gaat en niet om landsbelang, misschien. Voor het land zou je als linkse partij nu zo veel mogelijk invloed moeten willen hebben, zeker als er misschien bezuinigd moet worden.

Jouw opmerking is dus cynische partijpolitiek ipv doen waar je als volksvertegenwoordiger voor gekozen bent.

En dat terwijl er met de sociale meerderheid, ook al is het niet in een coalitie, best te werken valt. Er wordt nog verrassend vaak niet via coalitielijnen gestemd.
Er is geen sociale meerderheid (zowel financieel als rechtspositie beschermen). Het CDA hoort daar gewoon niet bij.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219206241
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er is geen sociale meerderheid (zowel financieel als rechtspositie beschermen). Het CDA hoort daar gewoon niet bij.
Volgens Dijk wel. Die had het daar steeds over.

Vergelijk CDA ook niet met het CDA van voor Bontenbal, dat is echt een behoorlijk andere partij (zeggen ze bij het CDA zelf ook, maar ook andere partijen zeggen dat).
pi_219206299
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens Dijk wel. Die had het daar steeds over.

Vergelijk CDA ook niet met het CDA van voor Bontenbal, dat is echt een behoorlijk andere partij (zeggen ze bij het CDA zelf ook, maar ook andere partijen zeggen dat).
De doorrekening van het CDA zoekt het vooral in bezuinigingen m.i.

Bontenbal heeft een voorkeur voor (de huidige!) VVD, meer dan D66 of GL-PvdA. Hoe zie jij dat dan?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219206313
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De doorrekening van het CDA zoekt het vooral in bezuinigingen m.i.

Bontenbal heeft een voorkeur voor (de huidige!) VVD, meer dan D66 of GL-PvdA. Hoe zie jij dat dan?
Ik werk niet op dagelijkse basis met de CDA fractieleden van de Kamer samen. Ik heb wel gezien dat ze de afgelopen 2 jaar heel anders stemden en heel andere uitspraken deden in de Kamer dan de jaren daarvoor.

Maar dat ze arbeid zwaarder belasten in de doorrekening valt mij inderdaad ook wel tegen. Maar blijkbaar was er zelfs bij de SP het gevoel dat er prima mee samen te werken is.
pi_219206323
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:50 schreef Hanca het volgende:
Eigenlijk best wel bijzonder dat een politieke partij met enkele tienduizenden leden kennelijk ineens een heel andere partij wordt als er een andere partijleider komt.
pi_219206374
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Eigenlijk best wel bijzonder dat een politieke partij met enkele tienduizenden leden kennelijk ineens een heel andere partij wordt als er een andere partijleider komt.
Nee, dat zijn ze geworden nadat ze 5 zetels haalden en volledig zijn gaan bezinnen op hoe het verder moest. Compleet nieuw beginselprogramma er bij.

Zie ook dit artikel:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)b-verliezen-hun-onts

Ze zijn volledig gaan herbronnen.
pi_219206396
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:46 schreef Momo het volgende:
Meest `recht doen aan de uitslag` zou een coalitie D66/CDA/VVD/PVDAGL zijn toch, de meeste zetels :)
Waarom met verliezer GLPvdA en niet met grote winnaar JA21?
pi_219206401
SGP wil D66 niet gedogen dus die valt ook af. Niet dat dat een als een realistische optie werd beschouwd, maar dat weten we dan ook weer.
pi_219206405
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:16 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Meeste zetels zegt ze toch?

Combinatie met JA21 komt maar tot 75 zetels.
  donderdag 6 november 2025 @ 15:17:27 #67
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219206406
quote:

[..]
Die verliezer heeft nog steeds ruim meer zetels dan JA21.
  donderdag 6 november 2025 @ 15:17:40 #68
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219206410
quote:

[..]
Een coalitie met meer zetels heeft per definitie meer steun van het volk dan eentje met minder.
pi_219206412
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:17 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Meeste zetels zegt ze toch?

Combinatie met JA21 komt maar tot 75 zetels.
Dat kun je aanvullen met BBB of CU. Het gaat natuurlijk om de meerderheid van de kamerzetels.
pi_219206419
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:18 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Dat kun je aanvullen met BBB of CU.
Ja maar daar gaat het niet over toch? Momo zegt dat de door haar genoemde combinatie het 'meest recht doet aan uitslag' omdat deze combinatie de meeste zetels heeft. Daar valt niet over te discussieren.

Wat jij wil is de winnaars belonen, dat zou dan zijn D66 + CDA + JA21 + FVD. Veel andere winnaars zijn er niet.
pi_219206433
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:19 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ja maar daar gaat het niet over toch? Momo zegt dat de door haar genoemde combinatie het 'meest recht doet aan uitslag' omdat deze combinatie de meeste zetels heeft. Daar valt niet over te discussieren.

Wat jij wil is de winnaars belonen, dat zou dan zijn D66 + CDA + JA21 + FVD. Veel andere winnaars zijn er niet.
Als je het meeste recht wil doen aan de uitslag zie je dat er een tendens naar rechts is.
  donderdag 6 november 2025 @ 15:22:13 #72
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219206435
quote:

[..]
Haha, GL/PvdA is ruim twee keer zo groot dan JA21.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219206440
quote:

[..]
Winnaar en verliezer bestaat niet. Je begint allemaal met 0. GLPvdA heeft daarbij 20 zetels en JA21 9. Dus GLPvdA is substantieel groter.

En staat ook vele malen dichter bij de grootste partij, D66. En ook dichter bij een andere onmisbare partij, CDA.
  donderdag 6 november 2025 @ 15:23:49 #74
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219206445
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:21 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Als je het meeste recht wil doen aan de uitslag zie je dat er een tendens naar rechts is.
Veel succes met daar een meerderheid te vormen.
pi_219206448
quote:

[..]
Eerder een tendens naar links. Rechts had een meerderheid en is die kwijt.
pi_219206459
quote:

[..]
Ja dat is dus beetje een denkfout.

Een coalitie die de meerderheid heeft (76 of meer) doet recht aan de uitslag. Ongeacht of je nou verloren of gewonnen hebt bij de verkiezingen. Ieder zetel is een stukje mandaat van het volk om hun te vertegenwoordigen. In welke combinatie zij dat dan ook doen; over links, midden of rechts is niet relevant. Als zij denken het samen te kunnen doen dan doet dat recht aan de uitslag.

Hooguit dat zij misschien over zichzelf gaan zeggen; het is niet aan mij.
pi_219206462
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eerder een tendens naar links. Rechts had een meerderheid en is die kwijt.
Welnee, de twee linkse partijen verliezen beiden flink. Laat links eerst maar eens soulsearchen waarom kiezers wegliepen. Ik denk dat ze er achter zullen komen dat de fusie een grote fout was.
pi_219206480
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:25 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Welnee, de twee linkse partijen verliezen beiden flink. Laat links eerst maar eens soulsearchen waarom kiezers wegliepen. Ik denk dat ze er achter zullen komen dat de fusie een grote fout was.
Rechts (VVD, PVV, BBB, FvD, SGP, JA21) had 75 zetels en nu maar 71, dan kun je onmogelijk stellen dat er een tendens naar rechts is.
pi_219206489
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Rechts (VVD, PVV, BBB, FvD, SGP, JA21) had 75 zetels en nu maar 71, dan kun je onmogelijk stellen dat er een tendens naar rechts is.
Waarbij je niet moet vergeten dat grote winnaar Jetten in deze campagne een rechts masker heeft opgezet.
  donderdag 6 november 2025 @ 15:31:17 #80
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219206498
Wat vooral gegroeid is, is het midden (CDA, D66). Dus het is logisch dat die twee partijen de basis voor een regeringscoalitie vormen. Je zou denken dat met een linkse (PvdAGL) en een rechtse (VVD) partij erbij iedereen dan blij is. De enige blokkade is de VVD die daar geen zin in heeft, omdat ze alweer met de volgende verkiezingen bezig zijn en het landsbelang blijkbaar niet willen dienen.
pi_219206505
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik werk niet op dagelijkse basis met de CDA fractieleden van de Kamer samen. Ik heb wel gezien dat ze de afgelopen 2 jaar heel anders stemden en heel andere uitspraken deden in de Kamer dan de jaren daarvoor.

Maar dat ze arbeid zwaarder belasten in de doorrekening valt mij inderdaad ook wel tegen. Maar blijkbaar was er zelfs bij de SP het gevoel dat er prima mee samen te werken is.
Kun je dat onderbouwen van het andere stemgedrag door CDA?

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ze-coalitie-a4879672
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219206509
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:29 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Waarbij je niet moet vergeten dat grote winnaar Jetten in deze campagne een rechts masker heeft opgezet.
Vooral op migratie en regels (waar in het geval van wonen zelfs Timmermans het mee eens was).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219206510
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Krijgen wij dan ook binnenkort 40 miljard van Ome Donald?
Ok, het is duidelijk waar de VVD naartoe wil.

"CHAINSAW CHAINSAW, the CHAINSAW of democracyyy" - Musk en die Argentijnse droeftoeter.

VVD

Follow the money moet er maar even achteraan.
pi_219206544
quote:
2s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:31 schreef Tijn het volgende:
Wat vooral gegroeid is, is het midden (CDA, D66). Dus het is logisch dat die twee partijen de basis voor een regeringscoalitie vormen. Je zou denken dat met een linkse (PvdAGL) en een rechtse (VVD) partij erbij iedereen dan blij is. De enige blokkade is de VVD die daar geen zin in heeft, omdat ze alweer met de volgende verkiezingen bezig zijn en het landsbelang blijkbaar niet willen dienen.
Ik vind dat landsbelang een raar verwijt. Elke partij zal zijn ideeën immers het meest in het landsbelang vinden en dus willen blijven voortbestaan.

Voor de VVD is het afbreukrisico levensgroot met een blok van 46 zetels in de rechtse oppositie. Voor D66 is het een stuk kleiner; er is maar één linkse oppositiepartij van enige omvang; de rest zijn gereduceerd tot splinters.

Daarnaast kan ik me niet herinneren dat Kaag tijdens de formatie van Rutte IV het verwijt kreeg niet aan het landsbelang te denken toen ze het proces wekenlang ophield door per se PvdA én GL in een kabinet te willen (wat getalsmatig onnodig was). Ik zie het verschil met de huidige situatie niet zo; ook daar wilden de ‘motorblok’ partijen niet op de flank van de coalitie terechtkomen.
pi_219206560

Bovenstaand het logo van de democratic socialists in de VS.

Jammer dat we geen echte PvdA meer hebben in deze tijden. Misschien toch maar weer eens over lijstverbreking denken.
pi_219206567
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:18 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Dat kun je aanvullen met BBB of CU. Het gaat natuurlijk om de meerderheid van de kamerzetels.
Beide willen niet regeren. Daarnaast is BBB en D66 als water en vuur. Is nog onwaarschijnlijker dan VVD en PvdA/GL.
pi_219206571
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:44 schreef Beathoven het volgende:
[ afbeelding ]

Bovenstaand het logo van de democratic socialists in de VS.

Jammer dat we geen echte PvdA meer hebben in deze tijden. Misschien toch maar weer eens over lijstverbreking denken.
Niets belet mensen om een eigen partij te starten.

Er was alleen maar animo voor onder 60+ers, en daar zou dan een hoop rancune en afkeer bij zitten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219206675
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Niets belet mensen om een eigen partij te starten.

Er was alleen maar animo voor onder 60+ers, en daar zou dan een hoop rancune en afkeer bij zitten.
Nou ja, wanneer de revolutie in de VS door zou zetten is er hier geen partij zoals deze voor jongere kiezers.

Kansje voor de SP misschien. Beetje fuseren met de PvdAGL verlaters in de Democratische socialisten
pi_219206676
quote:
Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren had "een goed gesprek" met verkenner Wouter Koolmees, zegt ze.

Ze wijst erop dat de VVD van 24 naar 22 zetels is gegaan. "We moeten zeker niet doen of die partij iets te eisen heeft."
Okay wie van jullie is Ouwehand, want ik heb dit soort onzin hier al veel te vaak gelezen de afgelopen paar dagen
pi_219206754
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:07 schreef Hanca het volgende:
Brief van Bikker:

[ x ]

[..]
Tijd om voort te maken met asielbeleid!

Verder wel makkelijk natuurlijk om tegen een andere partij te zetten dat ze z.s.m. hun verkiezingscampagne/beloften moeten lozen.
pi_219206769
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Tijd om voort te maken met asielbeleid!

Je bedoelt Rutte IV voor Rutte en Yeşilgöz het opbliezen?

CU lag alleen dwars op een eis die tegen de EVRM in gaat, gezinshereniging. Verder lag er een zeer ver gaand akkoord, ook op asiel.
pi_219206779
quote:
3s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:42 schreef Tijn het volgende:
Deloitte heeft berekend dat de landbouwsector in Nederland minder opbrengt dan het kost:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)opbrengsten-a4911922

Ik denk dat dit wel voor meer sectoren geldt. Milieuvervuiling en andere maatschappelijke kosten worden nooit meegenomen. Het zou goed zijn als een toekomstige kabinet de rekening bij de vervuiler neerlegt, dat komt uiteindelijk de economie alleen maar ten goede.
Is betaalbaar voedsel uit te drukken in geld?
pi_219206930
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De VVD is inderdaad kwaadaardig. Maakt doelbewust allerlei kloven groter. Sympathisanten van extreem-rechts. Cynische graaiers en democratie slopers.

Dus als het even kan: VVD naar de oppositie.
De VVD zet waarschijnlijk met Wilders in op de hoop dat Wilders mag gaan formeren als de opties voor D66 verkeken zijn.

Dan krijgen we Yesilgoz die 100% terugkomt op haar beslissing om niet met Wilders in zee te gaan. Beetje mooi verpakken die boodschap en klaar.
  donderdag 6 november 2025 @ 16:32:34 #94
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219206965
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je bedoelt Rutte IV voor Rutte en Yeşilgöz het opbliezen?

CU lag alleen dwars op een eis die tegen de EVRM in gaat, gezinshereniging. Verder lag er een zeer ver gaand akkoord, ook op asiel.
En ruim 20 miljard voor boeren. VVD is echt een ramp geweest en nog steeds.
pi_219206998
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De VVD zet waarschijnlijk met Wilders in op de hoop dat Wilders mag gaan formeren als de opties voor D66 verkeken zijn.

Dan krijgen we Yesilgoz die 100% terugkomt op haar beslissing om niet met Wilders in zee te gaan. Beetje mooi verpakken die boodschap en klaar.
PVV-VVD-BBB-JA21-SGP-FVD heeft geen meerderheid (los van het feit dat SGP dit niet wil en dat VVD niet met FvD wil), CDA gaat echt niet buigen.
  donderdag 6 november 2025 @ 16:37:57 #96
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219207015
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
PVV-VVD-BBB-JA21-SGP-FVD heeft geen meerderheid (los van het feit dat SGP dit niet wil en dat VVD niet met FvD wil), CDA gaat echt niet buigen.
Het is dan ook zaak om VVD als het grote kwaad neer te zetten. De spindokters zullen er van smullen.
pi_219207045
quote:

[..]
Dit is gegarandeerd werkbaar, houdbaar en democratisch.

D66-Volt - democraten
CDA-CU-*Denk - de Abrahamistische tak
PvdAGL-SP - socialistische partijen

* Denk kan ook verbonden worden aan PvdAGL en SP. CU trouwens ook.

Het enige punt is dat rechts Nederland zich gegarandeerd gepasseerd voelt.

Maar nu de VVD doorgedraaid is met die kettingzaag tweet moet je de bal niet bij Wilders willen leggen. Dan hebben we weer maanden of een jaar de tak tussen de spaken, gokkend op alweer nieuwe verkiezingen.
pi_219207067
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Otten wil wel meedoen, maar heb de zetels van deze bak zonder CDA zo even niet paraat.
pi_219207080
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Het is dan ook zaak om VVD als het grote kwaad neer te zetten. De spindokters zullen er van smullen.
Gezien de posities in de media, met vele VVD praatpoppen gestationeerd (Derksen, Verweij, De Winther) wordt dat lastig.

Maar vanuit D66 gezien kan het best slim zijn om de opdracht aan Wilders te geven. Laat CDA maar kleur bekennen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219207086
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
4 partijen zonder bestuurservaring die ook nooit gedoogd hebben, 5 partijen die 3 of minder zetels hebben. En in totaal 8 partijen, samen een krappe meerderheid van 77 zetels. Ik zie niet hoe dit gegarandeerd werkbaar en houdbaar is. Democratisch is het wel, maar dat is elke coalitie die de steun heeft van meer dan 75 zetels.

Ik zou zeggen: een gegarandeerde puinhoop.
pi_219207091
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het is alleen werkbaar wanneer de kleine partijtjes gedoogsteun willen leveren. Je moet ze niet in het kabinet zelf willen zetten.

CDA moet je asielzaken geven.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219207104
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
4 partijen zonder bestuurservaring die ook nooit gedoogd hebben
Lokaal en provinciaal doen ze wel mee. DENK in Rotterdam is tamelijk betrouwbaar.

Bovendien moet je als minderheidskabinet soms ook over rechts gaan.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 6 november 2025 @ 16:56:00 #103
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219207114
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:14 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Is betaalbaar voedsel uit te drukken in geld?
Goed punt dat je essentiële zaken zoals voedsel eigenlijk beter niet aan de vrije markt over moet laten B-)
pi_219207118
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
4 partijen zonder bestuurservaring die ook nooit gedoogd hebben, 5 partijen die 3 of minder zetels hebben. En in totaal 8 partijen, samen een krappe meerderheid van 77 zetels. Ik zie niet hoe dit gegarandeerd werkbaar en houdbaar is. Democratisch is het wel, maar dat is elke coalitie die de steun heeft van meer dan 75 zetels.

Ik zou zeggen: een gegarandeerde puinhoop.
Als de LPF en de PVV zonder blikken of blozen mochten regeren en er met Ja21 wordt geflirt dan moet je dit een kans geven. Bestuurservaring kun je opdoen.
  donderdag 6 november 2025 @ 17:04:55 #105
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219207168
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Gezien de posities in de media, met vele VVD praatpoppen gestationeerd (Derksen, Verweij, De Winther) wordt dat lastig.

Maar vanuit D66 gezien kan het best slim zijn om de opdracht aan Wilders te geven. Laat CDA maar kleur bekennen.
D'66 is een rijke partij. Kunnen gewoon zendtijd kopen.
pi_219207192
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:56 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Als de LPF en de PVV zonder blikken of blozen mochten regeren en er met Ja21 wordt geflirt dan moet je dit een kans geven. Bestuurservaring kun je opdoen.
LPF had 26 zetels. PVV ook zoiets. JA21 heeft er nog 9. PvdD, SP, Denk hebben er allemaal maar 3, Volt zelfs maar 2. Ik heb hier eerder al uitgelegd waarom regeren met 3 zetels niet werkt, maar regeren met 8 partijen waarvan 5 3 of minder zetels is een nog veel slechter idee.

Als deze coalitievorming er zou komen en ik mag als CU lid aangeven of ik dit wil, dan stem ik uit landsbelang tegen. Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
pi_219207204
VVD vernietigen _O_ Yesilgöz buitenspel zetten _O_ haar vieszuur krijgen _O_
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219207205
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
D'66 is een rijke partij. Kunnen gewoon zendtijd kopen.
Mja, die donoren achter D66 zien JA21 wel zitten. Lekker economisch rechts beleid. Anti-vakbondsbeleid enzo.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219207208
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
LPF had 26 zetels. PVV ook zoiets. JA21 heeft er nog 9. PvdD, SP, Denk hebben er allemaal maar 3, Volt zelfs maar 2. Ik heb hier eerder al uitgelegd waarom regeren met 3 zetels niet werkt, maar regeren met 8 partijen waarvan 5 3 of minder zetels is een nog veel slechter idee.

Als deze coalitievorming er zou komen en ik mag als CU lid aangeven of ik dit wil, dan stem ik uit landsbelang tegen. Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
Volt heeft zelfs maar 1 zetel, die hebben ook net aangegeven niet te willen regeren. Dus dan heeft dit circus nog 76 zetels over, echt zo onstabiel als het maar kan.
pi_219207212
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 16:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]

En met wie zou er dan geregeerd moeten worden?
VVD,PVV,Ja21, BBB en FVD opgeteld komen nog niet aan 70 zetels. En de kans dat Bontebal aanschuift lijkt me niet al te groot.
-
pi_219207216
quote:
Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
Dat laatste heeft ook mijn voorkeur. VVD in oppositie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219207217
quote:

[..]

Fair enough

Gokje op D66-CDA-PvdAGL minderheid met evt. 1 partij X erbij dan?
pi_219207227
In principe zouden de linkse partijen ook gewoon gedoogsteun kunnen geven.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219207245
Struijs (50Plus) past 'bescheidenheid' en is 'open en constructief' - https://nos.nl/l/2589136#UPDATE-90033576

50plus klinkt als hoe de BBB ooit in de Kamer kwam. Ik geloof er niks van dat ze sociaal-economisch meer aan de linkerkant zitten (NOS artikel benoemt niet hun standpunt over erfbelasting ed).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219207267
Het aantal mensen in het asielcentrum in Ter Apel is voor de derde dag achtereen fors gestegen, omdat veel gemeenten de spreidingswet aan hun laars lappen en het kabinet-Schoof niet ingrijpt.
https://www.welingelichte(...)pt-op-tot-14-miljoen

Cynische, kwaadaardige politiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219207269
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:17 schreef Nexum het volgende:
Dat kan, maar dan nog ben je afhankelijk van 1 zo'n partij die even lekker principieel wil gaan doen.
pi_219207357
quote:
Volt zelfs maar 2.
1 toch ?
pi_219207581
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:24 schreef Klopkoek het volgende:
Het aantal mensen in het asielcentrum in Ter Apel is voor de derde dag achtereen fors gestegen, omdat veel gemeenten de spreidingswet aan hun laars lappen en het kabinet-Schoof niet ingrijpt.
https://www.welingelichte(...)pt-op-tot-14-miljoen

Cynische, kwaadaardige politiek.
Brrr ja, gemeentes die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!
pi_219207602
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Brrr ja, gemeenten die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!
Niemand wil die overlast, ook de mensen in Ter Apel niet. Maar we zijn nou eenmaal een samemleving, dus de overlast over het land verspreiden is een stuk eerlijker richting de inwoners van Ter Apel.

[ Bericht 1% gewijzigd door xpompompomx op 06-11-2025 18:29:28 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219207608
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Brrr ja, gemeentes die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!
Welke gemeente met een normaal AZC (dus niet Ter Apel of Budel) heeft nou daadwerkelijk echt overlast daarvan? Ondanks dat we toch een vrij rechtse media hebben, komt er nooit 1 in het nieuws...
  donderdag 6 november 2025 @ 18:58:45 #121
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219207838
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

VVD wil het niet, dan kun je heel lang sip gaan doen of je zegeningen tellen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219207920
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:15 schreef Nexum het volgende:
VVD vernietigen _O_ Yesilgöz buitenspel zetten _O_ haar vieszuur krijgen _O_
Nederland bestuurbaar krijgen moet de prioriteit zijn.

Of het nu is omdat Yeṣilgöz nu ook democratische partijen is gaan uitsluiten óf dat ze de weg van Milei en Musk met de kettingzaag in wil sinds die retweet, óf omdat ze in Wilders een betere VVD-leider ziet dan zichzelf. Het maakt allemaal weinig uit. Laat de VVD het eerst allemaal maar even uitzoeken.
pi_219207926
quote:
in ruil voor wat?
pi_219208019
Morgen koppeltjes bij Koolmees, Jetten&Eerdmans en later Yesilgoz&Klaver :D
  donderdag 6 november 2025 @ 19:20:23 #125
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219208029
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:30 schreef kalinhos het volgende:

[..]

SP heeft campagne gevoerd met een kabinet van SP tot en met CDA. Ik neem aan dat ze wel bereid zijn steun te verlenen mits ze er ook wat voor krijgen.
  donderdag 6 november 2025 @ 19:24:35 #126
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219208069
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Nou ja, wanneer de revolutie in de VS door zou zetten is er hier geen partij zoals deze voor jongere kiezers.

Kansje voor de SP misschien. Beetje fuseren met de PvdAGL verlaters in de Democratische socialisten
Die Linke in Duitsland doet het ook heel behoorlijk. Trekt vooral ook jongeren.
pi_219208125
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:19 schreef vPlien het volgende:
Yesilgoz moet dan wel binnen een kwartier buiten staan _O-
  donderdag 6 november 2025 @ 19:30:58 #128
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219208134
quote:
Gewoon minderheidskabinet met steun van klein links kan prima. Wel duidelijke afspraken maken met al die partijen, maar geen ministers van hen vragen. Ik denk dat het grootste probleem nog bij het CDA zit dan.
  donderdag 6 november 2025 @ 19:31:39 #129
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219208146
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:30 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Yesilgoz moet dan wel binnen een kwartier buiten staan _O-
Yesilgoz act :')

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 06-11-2025 19:54:38 ]
pi_219208161
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:30 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Gewoon minderheidskabinet met steun van klein links kan prima. Wel duidelijke afspraken maken met al die partijen, maar geen ministers van hen vragen. Ik denk dat het grootste probleem nog bij het CDA zit dan.
Gaat CDA niet doen, helt voor de gereformeerde Bontenbal veel te veel door naar de progressieve kant.
  donderdag 6 november 2025 @ 19:35:21 #131
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219208211
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:32 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Gaat CDA niet doen, helt voor de gereformeerde Bontenbal veel te veel door naar de progressieve kant.
Jammer.
pi_219208217
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:31 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Yesilgoz act :')
Yesilgoz weet alleen wat ze niet wil. Geen PVV, geen GLPvdA, geen eurobonds, geen afbouw HRA, geen aanpak problemen arbeidsmigranten, geen spreidingswet (of toch wel ;) )

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 06-11-2025 19:54:53 ]
pi_219208253
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:35 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Jammer.
Maar wel begrijpelijk met het programma van het CDA. Op onderwerpen samenwerken met links kan best maar een andere waaier aan onderwerpen willen ze veel liever via rechts regelen.
  donderdag 6 november 2025 @ 19:40:20 #134
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219208292
Bij SGP valt het masker ook wel extreem af zeg. Ze willen zelfs dat er met de PVV gepraat gaat worden :')
pi_219208352
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
Bij SGP valt het masker ook wel extreem af zeg. Ze willen zelfs dat er met de PVV gepraat gaat worden :')
Volgens mij valt hier helemaal geen masker af. Het verbaast mij namelijk helemaal niets. Vergeet niet dat SGP en PVV hun belangrijkste standpunt met elkaar gemeenschappelijk hebben, namelijk hun onvoorwaardelijke steun aan Israel.
pi_219208392
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
Dat was altijd al toch? Of mis ik hier iets?
pi_219208437
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ieniemienie weet alleen wat ze niet wil. Geen PVV, geen GLPvdA, geen eurobonds, geen afbouw HRA, geen aanpak problemen arbeidsmigranten, geen spreidingswet (of toch wel ;) )
Op zich wel een argument om voor extreem snelle afbouw van de HRA te zijn, want elke verkiezingsronde dat het weer zo'n hangijzer is, weegt het als een ketting om de nek van de partijen die wat dit betreft wel de eerlijke goede beleidskeuze willen maken.
  donderdag 6 november 2025 @ 19:51:24 #138
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219208461
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:49 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Op zich wel een argument om voor extreem snelle afbouw van de HRA te zijn, want elke verkiezingsronde dat het weer zo'n hangijzer is, weegt het als een ketting om de nek van de partijen die een economisch beter belastingstelsel willen.
11 miljard kost dat per jaar googlede ik vandaag. Da's precies een procent voor de NAVO-norm.
pi_219208488
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:49 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Op zich wel een argument om voor extreem snelle afbouw van de HRA te zijn, want elke verkiezingsronde dat het weer zo'n hangijzer is, weegt het als een ketting om de nek van de partijen die wat dit betreft wel de eerlijke goede beleidskeuze willen maken.
Er is in de nieuwe kamer inmiddels wel een kleine meerderheid voor de afbouw van de HRA dus dat is toch een trendbreuk.
pi_219208496
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
11 miljard kost dat per jaar googlede ik vandaag. Da's precies een procent voor de NAVO-norm.
Mja, dat hangt maar net van de rentestand af. Maar fijn dat het op dit moment eventjes netjes zo uit komt dan.

Ik zou die onderwerpen echter alleen niet zo koppelen en ben zelf voor verlaging van de inkomstenbelastingstarieven in box 1... zeker als je snel af zou bouwen, want dan zie je daar 40%-50% van terug die je hard nodig kunt hebben. Aan de andere kant hoef ik niet 11 miljard vrij te maken voor een NAVO-norm, dus dat is makkelijk lullen. :P
pi_219208533
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Yesilgoz weet alleen wat ze niet wil. Geen PVV, geen GLPvdA, geen eurobonds, geen afbouw HRA, geen aanpak problemen arbeidsmigranten, geen spreidingswet (of toch wel ;) )
Aub namen van onze politici niet verbasteren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219208539
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Lijkt me prima uit te onderhandelen toch.
pi_219208545
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:24 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Die Linke in Duitsland doet het ook heel behoorlijk. Trekt vooral ook jongeren.
Dat is mooi. Ze hebben alleen wel een ongeïnspireerd beeldmerk.

Ik ben enigszins tegen symboolpolitiek. Maar wel voor een krachtig symbool voor een beweging. Als de bekende vuist/roos van de PvdA gedumpt wordt is dat zeker in deze tijd eeuwig zonde met die hele comeback wereldwijd.

donderdag 6 november 2025 @ 19:58:16 #144
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219208582
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Dilan haalt dat liever op bij de allerarmsten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219208604
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 6 november 2025 @ 19:59:19 #146
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219208606
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:56 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik ben enigszins tegen symboolpolitiek. Maar wel voor een krachtig symbool voor een beweging. Als de bekende vuist/roos van de PvdA gedumpt wordt is dat zeker in deze tijd eeuwig zonde met die hele comeback wereldwijd.

[ afbeelding ]
Ljikt me niet dat die gedumpt wordt, dat is gewoon het internationale symbool voor het democratisch socialisme.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219208649
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:59 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ljikt me niet dat die gedumpt wordt, dat is gewoon het internationale symbool voor het democratisch socialisme.
Als PvdAGl onder een nieuwe naam verder zouden gaan bestaat die kans wel.
  donderdag 6 november 2025 @ 20:01:16 #148
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219208651
quote:
Gezellig met de VVD het ravijnjaar in.

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219208656
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:55 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Lijkt me prima uit te onderhandelen toch.
Niets willen doen aan arbeidsmigratie en wat dit veroorzaakt is wel cruciaal...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219208724
quote:
Nou Dilan, je hebt nu via een tweet de virtuele kettingzaag overgenomen van Musk. Royeer de hele linkse VVD maar dan.

:')

pi_219208759
quote:
Vooral briljant omdat de publieke sector onder leiding van de VVD in omvang is geëxplodeerd. Ze kent echt geen enkele schaamte meer.
pi_219208815
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:59 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat denk ik ook. Iets minder dan 40% van de GroenLinks leden wilden de Internationale weer gaan zingen; dan is een symbool waar wordt verwezen naar de roos minder vergaand. Hangt er ook vanaf bij welke EU federatie wordt aangesloten. Een roos tussen de zonnebloemen staat lelijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219208863
quote:
10s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:06 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Vooral briljant omdat de publieke sector onder leiding van de VVD in omvang is geëxplodeerd. Ze kent echt geen enkele schaamte meer.
Daar moet toch gewoon genuanceerd naar worden gekeken? Bij de belastingdienst en uwv is er eerder teveel gesneden. En er zijn allerlei taken zoals energietransitie bij gekomen. Qua externe inhuur is Nederland de Europees kampioen, nog steeds.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219208875
quote:
10s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:06 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Argentinië is op heel veel vlakken een 'failed' state. Fijn referentiekader :N
pi_219208891
Benieuwd of het tot meer leidt dan koffie drinken.

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219208905
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:12 schreef capricia het volgende:

[ x ]
Er zal wel uit komen dat D66 en JA21 heus verder kunnen. Precies zoals de Sijthoffs en Delfares donateurs het willen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219208924
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Daar moet toch gewoon genuanceerd naar worden gekeken? Bij de belastingdienst en uwv is er eerder teveel gesneden. En er zijn allerlei taken zoals energietransitie bij gekomen. Qua externe inhuur is Nederland de Europees kampioen, nog steeds.
De nuance is dat de productiviteit in de publieke sector er nou niet bepaald op vooruit gaat. Die paar extra taken staan in geen verhouding tot de groei, die groei is vooral in allerlei bureaucratie gaan zitten.

Maar goed, al die populistische partijen gaan in elk geval de productiviteit niet vooruit helpen.
pi_219208936
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Argentinië is op heel veel vlakken een 'failed' state. Fijn referentiekader :N
Dat sowieso. Maar goed, de VVD kent geen enkele schaamte meer onderhand.
  donderdag 6 november 2025 @ 20:18:24 #159
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219208985
quote:

[ x ]
Prima zet van Koolmees. Gelijk kleur bekennen.
pi_219209019
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:18 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Prima zet van Koolmees. Gelijk kleur bekennen.
Ik denk dat het wel een goeie is. Hij heeft toch ook in Rotterdam de formatie geleid tussen partijen die het in eerste instantie totaal niet met elkaar konden vinden.
Met succes.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 november 2025 @ 20:28:11 #161
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219209124
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Keijzer heeft maar een paar duizend stemmen minder behaald dan Van der Plas, die haar prominente aanwezigheid niet altijd even goed lijkt te trekken. Hopelijk gaat dat nog een soap opleveren de komende tijd.
https://www.ad.nl/politie(...)eiderschap~af6fecb0/

Je kon erop wachten.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_219209137
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Een kans voor nederland, een nieuwe partij die erfgenaam wordt van de sociaal democraten.
Veeg extreeem en activistisch links maar van de kaart, en vreet de salonsocialisten op met huid en haar.
-
pi_219209191
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:29 schreef quo_ het volgende:

[..]
Een kans voor nederland, een nieuwe partij die erfgenaam wordt van de sociaal democraten.
Veeg extreeem en activistisch links maar van de kaart, en vreet de salonsocialisten op met huid en haar.
Er zal geen rechtse architect voor worden gevraagd.

Salonsocialisten waren of zijn degenen die riant woonden en de PvdA steunden. Niets mis mee. Je hebt ook in de VS vermogenden die voor hogere belastingen op hun eigen klasse staan en goede sociale voorzieningen willen voor iedereen.
pi_219209260
quote:

[ x ]
Hoe zit dat eigenlijk? Heeft zo'n verkenner wat assistenten om zich om hem te adviseren of iets dergelijks?
pi_219209298
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:39 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hoe zit dat eigenlijk? Heeft zo'n verkenner wat assistenten om zich om hem te adviseren of iets dergelijks?
Een notulist denk ik hooguit, meer niet. Of zelfs dat niet eens. Dat ie zelf zijn aantekeningen maakt (remember Ollongren).
Lijkt me ook wel vertrouwelijk wat er besproken wordt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219209330
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Een notulist denk ik hooguit, meer niet. Of zelfs dat niet eens. Dat ie zelf zijn aantekeningen maakt (remember Ollongren).
Lijkt me ook wel vertrouwelijk wat er besproken wordt.
Lijkt me wel lastig als je niemand hebt om even mee te sparren of schakelen dan.
pi_219209337
quote:

[ x ]
Wel een goede zaak. Meteen maar spijkers met koppen slaan.
pi_219209392
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:45 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Lijkt me wel lastig als je niemand hebt om even mee te sparren of schakelen dan.
Ik weet ook niet in hoeverre hij ruggespraak heeft met bijv de leider van zijn partij. Beiden zijn natuurlijk D66.

De VVD verkenners van de kabinetten Rutte kregen dat verwijt wel eens. Dat ze op pad gestuurd leken te zijn om uit naam van Rutte te verkennen.
En daar zal best wel iets ingezeten kunnen hebben. :D

Maar goed, toen was de VVD ook wel echt de grootste.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219209409
quote:
Ook een partij die niemand zal missen als ze bij de volgende verkiezingen geen enkele rol van betekenis meer spelen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219209418
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Er zal geen rechtse architect voor worden gevraagd.

Salonsocialisten waren of zijn degenen die riant woonden en de PvdA steunden. Niets mis mee. Je hebt ook in de VS vermogenden die voor hogere belastingen op hun eigen klasse staan en goede sociale voorzieningen willen voor iedereen.
De salonsocialisten hebben de arbeiders uit de partij gedrukt, heb dat zelf zien gebeuren. Vervolgens hebben ze de koers en de prioriteiten over genomen.
Ze zijn de bijl aan de wortel van de sociaal democratie gebleken.

Lekker voorbeeld uit de USA joh. Daar hebben ze echt helemaal niks bereikt.
-
pi_219209423
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 19:19 schreef vPlien het volgende:
Misschien wordt Dilan nu toch de kans geboden om te draaien. Zo niet dan zou ik als D66 en CDA voor een minderheidskabinet met PvdA/GL gaan en de VVD negeren. Het zou helemaal dodelijk zijn om Dilan & co ook in zo'n minderheidscoalitie macht te geven. Klaver lijkt me daarin veel meer te vertrouwen.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219209441
quote:
Keijzer kan haar Paard van Troje-act dus completeren, dat wordt heerlijk modder gooien met Caroline als ze haar coup heeft voltooid
pi_219209465
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:53 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Misschien wordt Dilan nu toch de kans geboden om te draaien. Zo niet dan zou ik als D66 en CDA voor een minderheidskabinet met PvdA/GL gaan en de VVD negeren. Het zou helemaal dodelijk zijn om Dilan & co ook in zo'n minderheidscoalitie macht te geven. Klaver lijkt me daarin veel meer te vertrouwen.
Eh, dan moet je wel zorgen dat je niet morgen al verkiezingen hebt... PVV/VVD/JA21/FVD/BBB/SGP hebben samen al 71 zetels.
  donderdag 6 november 2025 @ 20:58:27 #174
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219209481
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:56 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Keijzer kan haar Paard van Troje-act dus completeren, dat wordt heerlijk modder gooien met Caroline als ze haar coup heeft voltooid
Dat Keijzer daar ook nog tijd voor heeft, naast die 83 dossiers waar ze zich namens het kabinet over buigt.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_219209494
quote:
En dan heeft Mona eindelijk haar partij. Ze zal ook wel balen, want ze had nu inhoudelijk veel beter bij JA21 gepast.
  donderdag 6 november 2025 @ 21:00:37 #176
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219209509
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan heeft Mona eindelijk haar partij. Ze zal ook wel balen, want ze had nu inhoudelijk veel beter bij JA21 gepast.
Een overstap is niet ver weg. De coalitie met JA21 aan 76 zetels helpen :@
  donderdag 6 november 2025 @ 21:02:44 #177
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219209533
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:57 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Eh, dan moet je wel zorgen dat je niet morgen al verkiezingen hebt... PVV/VVD/JA21/FVD/BBB/SGP hebben samen al 71 zetels.
Vergeet ook VVD-bijwagen 50+ niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219209539
quote:
10s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De nuance is dat de productiviteit in de publieke sector er nou niet bepaald op vooruit gaat. Die paar extra taken staan in geen verhouding tot de groei, die groei is vooral in allerlei bureaucratie gaan zitten.

Maar goed, al die populistische partijen gaan in elk geval de productiviteit niet vooruit helpen.
Als je allerlei wetten en regelingen op elkaar gaat stapelen en vervolgens elk jaar toch weer een beetje gaat wijzigen, dan loopt de uitvoering daarop vast.

Al helemaal als de uitvoering niet eens de gelegenheid krijgt om adem te halen en de basis op orde te brengen. Denk aan de IT. Maar wel op de uitvoering gaan bezuinigen hoor! Want ze zijn zo groot geworden! No shit sherlock, iets met gebrek aan lange termijnvisie en elk half jaar een nieuwe staatssecretaris.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219209549
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:29 schreef quo_ het volgende:

[..]
Je verwart sociaal-democratie met nationaal-socialisme.

Sociaal-democratie en vreemdelingenhaat kunnen niet samen gaan, en nee, ook in Denemarken is het geen onverdeeld succes gebleken. Hoogstens is het progressieve blok als geheel vergroot.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 6 november 2025 @ 21:04:39 #180
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219209557
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:56 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ze is ook ontzettend onsympathiek. Als ik dan toch een biertje moet doen met extreem rechts, dan met Joost en Lidewij. Lidewij beetje stangen genot.
pi_219209572
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 21:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Vergeet ook VVD-bijwagen 50+ niet.
50+ gaf aan de middencoalitie te zien zitten, dus dat weet ik zo niet.
pi_219209577
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 21:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je verwart sociaal-democratie met nationaal-socialisme.

Waar baseer je dat op.
Graag even uitleg.
-
  donderdag 6 november 2025 @ 21:06:40 #183
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219209582
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 21:05 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
50+ gaf aan de middencoalitie te zien zitten, dus dat weet ik zo niet.
Rechts op migratie en links op aow leeftijden verhogen.

Hier trappen we niet in.
pi_219209591
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:53 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Hmm, het is wel lastig dat de VVD nu ook het gedogen van een kabinet met GL/PvdA uitsluit. Denk dat er sowieso eerst uitgebreid naar andere opties wordt gekeken voordat een minderheidskabinet wordt overwogen, vermoed ook dat Wilders op z’n achterste poten gaat staan als dat ter sprake komt want dan kan hij het argument inzetten dat hij net zo goed een minderheidskabinet kan vormen.
pi_219209649
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 20:57 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Die 3 zullen elkaar niet zo makkelijk los laten, de VVD gaat met Dilan sowieso het eerste de beste moment pakken om de boel te laten klappen.
  donderdag 6 november 2025 @ 22:29:21 #186
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219210475
Yesilgoz bekijkt het toch wel slim. Beetje doen alsof je een failed state bent a la Argentinie. Wie weet wordt er 40 miljard dollar verscheept vanuit USA deze kant op.
pi_219210533
Raadsvergadering Uitgeest tijdelijk stilgelegd na kapot raam door vuurwerkbom - https://nos.nl/l/2589484

Hier moet eens stevig worden ingegrepen. Tuig is het. Waar is de VVD nu?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219210556
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 22:33 schreef Klopkoek het volgende:
Raadsvergadering Uitgeest tijdelijk stilgelegd na kapot raam door vuurwerkbom - https://nos.nl/l/2589484

Hier moet eens stevig worden ingegrepen. Tuig is het. Waar is de VVD nu?
Er is duidelijk meer overlast door anti-AZC bewegingen dan door AZC's zelf...
pi_219210625
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 22:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is duidelijk meer overlast door anti-AZC bewegingen dan door AZC's zelf...
Dit is letterlijk een ondermijning van de (lokale) democratie. Het is veel te stil vanuit het kabinet.

Een patroon van raadsleden bedreigen is nu gevestigd en de normale weg geworden als je je punt wil maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219210908
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 22:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is letterlijk een ondermijning van de (lokale) democratie. Het is veel te stil vanuit het kabinet.

Een patroon van raadsleden bedreigen is nu gevestigd en de normale weg geworden als je je punt wil maken.
Welkom in het draaiboek van de fascist.
pi_219210933
Als je dit nou zo ziet, dan zie je pas goed hoe klein links is geworden.
En wat het politieke midden bij deze verkiezingen in de kamer geworden is.

(Even los van 'kleine' zaken zoals dat 50plus helemaal bij links is ingedeeld)

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219210942
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:23 schreef capricia het volgende:

[ x ]
Dassen haha. Die zit daar tussen al z'n 'vrienden'.
pi_219210948
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:25 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Dassen haha. Die zit daar tussen al z'n 'vrienden'.
Ja die lijkt me daar ook niet helemaal lekker zitten. :D

Maar links is gewoon bijna weg gevaagd. Ik heb zoiets nog nooit gezien in mijn leven.
Het midden is CDA/VVD geworden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 6 november 2025 @ 23:28:44 #194
375570 crew  Cyan9
pi_219210953
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:23 schreef capricia het volgende:

[ x ]
Waarom zit 50+ in vredesnaam op links? Die logica snap ik niet.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219210964
quote:
10s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:28 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Waarom zit 50+ in vredesnaam op links? Die logica snap ik niet.
En voorheen werd de CU ook links van het CDA (of NSC) neergezet. Weet niet of zij hier mee gelukkig zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219210965
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:26 schreef capricia het volgende:
Een frame bevestigende indeling. VVD is middenpartij en GL-PvdA de radicalen op de linkerflank.

Niet dus!
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219210971
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Een frame bevestigende indeling. VVD is middenpartij en GL-PvdA de radicalen op de linkerflank.

Niet dus!
In de kamer is GL-PVDA verder naar links dan JA21 naar rechts. Bijzonder hč. Nu zie je pas echt goed hoe Nederland gestemd heeft.
Iedere verkiezing geeft natuurlijk in de kamer ook een nieuw midden aan.

Dat het CDA in het echt helemaal geen linkse partij is, lijkt me wel duidelijk. Maar in de kamer komen ze daar wel terecht, links van het midden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 6 november 2025 @ 23:37:09 #198
375570 crew  Cyan9
pi_219210975
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:32 schreef capricia het volgende:

[..]
En voorheen werd de CU ook links van het CDA (of NSC) neergezet. Weet niet of zij hier mee gelukkig zijn.
Nu ik er langer naar kijk vind ik het een steeds vagere indeling.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219210987
quote:
86s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:37 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Als ik het commentaar zo lees, lijkt het er op neer te komen dat men zo min mogelijk partijen wil spreiden over meerdere blokken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219210990
quote:
86s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:37 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik krijg in ieder geval sterk de indruk dat de zetelverdeling niet echt iets zegt over hoe links of rechts een partij is.
  donderdag 6 november 2025 @ 23:45:47 #201
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219210994
Rechts gaat zijn overwinning vieren met nog meer afbraakbeleid, het politiek vertrouwen daalt nog verder en men gaat als reactie daarop nog rechtser stemmen omdat negers.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 6 november 2025 @ 23:46:57 #202
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219211000
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:45 schreef -XOR- het volgende:
Rechts gaat zijn overwinning vieren met nog meer afbraakbeleid, het politiek vertrouwen daalt nog verder en men gaat als reactie daarop nog rechtser stemmen omdat negers.
En dan stemmen we als reactie op gedaald vertrouwen in de politiek allerlei nog grotere flapdrollen de kamer in.

Mensen :')

Gelukkig is het deze verkiezingen nog verrassend goed gegaan op die gebieden, maar er blijft een heel deel van Nederland dat juichend tegen hun eigen belangen instemt, want negers.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 6 november 2025 @ 23:52:01 #203
38496 Perrin
pi_219211012
Overigens werd me in de lokale patatzaak door de patatbakker van Turkse afkomst (woont al 30+ jaar in NL) haarfijn uitgelegd waarom iedereen op Wilders moet stemmen.
pi_219211023
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
En dan stemmen we als reactie op gedaald vertrouwen in de politiek allerlei nog grotere flapdrollen de kamer in.

Gelukkig is het deze verkiezingen nog verrassend goed gegaan op die gebieden, maar er blijft een heel deel van Nederland dat juichend tegen hun eigen belangen instemt, want negers.
Ik zou het helemaal niet erg vinden als er één van de middenpartijen (mag VVD zijn of GL-pvda) in de oppositie blijft.

Want alle middenpartijen in één coalitie gaat heel veel ruimte voor de flanken geven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 6 november 2025 @ 23:57:10 #205
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219211025
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:52 schreef Perrin het volgende:
Overigens werd me in de lokale patatzaak door de patatbakker van Turkse afkomst (woont al 30+ jaar in NL) haarfijn uitgelegd waarom iedereen op Wilders moet stemmen.
Omdat Geert de ladder waarop hijzelf omhoog is geklommen onderuit gaat schoppen?
  vrijdag 7 november 2025 @ 00:09:59 #206
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219211046
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zou het helemaal niet erg vinden als er één van de middenpartijen (mag VVD zijn of GL-pvda) in de oppositie blijft.

Want alle middenpartijen in één coalitie gaat heel veel ruimte voor de flanken geven.
VVD en GL/PvdA zijn niet midden.
  Moderator vrijdag 7 november 2025 @ 00:12:42 #207
236264 crew  capricia
pi_219211050
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 00:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
VVD en GL/PvdA zijn niet midden.
Wat vind jij een middenpartij dan? Alleen CDA?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 november 2025 @ 00:14:27 #208
38496 Perrin
pi_219211052
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:57 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Omdat Geert de ladder waarop hijzelf omhoog is geklommen onderuit gaat schoppen?
Een heel verhaal over asielzoekers en Marokkaanse knullen die onterecht in de asielmolen zitten. Persoonlijk maak ik me druk om heel andere dingen maar voor veel mensen zijn die asielzoekers echt het grootste ding.
  vrijdag 7 november 2025 @ 00:16:33 #209
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219211055
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 00:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat vind jij een middenpartij dan? Alleen CDA?
CDA midden rechts, D'66 midden.
GL/PvdA links, VVD rechts.
pi_219211057
quote:

[..]

Niet dus!
GCM-PvdA :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219211064
quote:

[..]

Niet dus!
VVD, BBB, SGPen CU zitten nu in de Tweede Kamer op precies dezelfde posities als waar de Likud partij plaatsneemt in de Knesset. Daar is over nagedacht!
  Moderator vrijdag 7 november 2025 @ 00:26:41 #212
236264 crew  capricia
pi_219211066
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 00:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
CDA midden rechts, D'66 midden.
GL/PvdA links, VVD rechts.
Ah. I see. :)
Jetten noemt het 'het brede middenkabinet'. Die partijen dus.

Maar ik denk oprecht dat het beter is als een van deze partijen in de oppositie blijft.
Je geeft de flanken ander wel heel veel ruimte.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 november 2025 @ 00:34:11 #213
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219211070
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 00:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar ik denk oprecht dat het beter is als een van deze partijen in de oppositie blijft.
Een minderheidskabinet staat sowieso zwakker. Vrijwel alles gaat gefrustreerd worden. Is het niet in de tweede kamer, danwel in de eerste.
  vrijdag 7 november 2025 @ 07:38:20 #214
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219211474
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:57 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Zoals Yesilgöz eigenlijk ook doet. Wat haarzelf door de jaren heen is gegund, gunt ze anderen liever niet.
pi_219211530
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja die lijkt me daar ook niet helemaal lekker zitten. :D

Maar links is gewoon bijna weg gevaagd. Ik heb zoiets nog nooit gezien in mijn leven.
Als je in het plaatje in de startpost kijkt, is links toch echt nog vele malen kleiner. NSC was veel rechtser dan CDA of D66, Omtzigt was een Hoekstrafan.
pi_219211546
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Afgelopen keren zat CU steeds op eigen verzoek bij SGP en CDA. Dus ik denk dat die het prima vinden.

Commentaar zal komen van 50plus (die willen naar het midden) en SP (die hebben nog nooit gepikt dat er iemand links van hen zat). En Dassen wil waarschijnlijk ergens anders zitten. Toch vind ik dit een best logische indeling. SP naar links schuiven kan nog, maar je wil dat partijen zoveel mogelijk in 1 blok zitten en dan kan je verder weinig.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanca op 07-11-2025 08:04:53 ]
pi_219211618
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:45 schreef -XOR- het volgende:
Eens, behalve dan dat rechts echt niet gewonnen heeft. Vorige keer zat nota bene de SGP links van het midden. De echt rechtse partijen zijn gewoon kleiner geworden.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:05:43 #218
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219211908
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 08:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, behalve dan dat rechts echt niet gewonnen heeft. Vorige keer zat nota bene de SGP links van het midden. De echt rechtse partijen zijn gewoon kleiner geworden.
Je noemde het stemgedrag van het CDA. Waar baseer je op dat dit nu zoveel is veranderd? Is dat te staven met feiten?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219211910
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Oude politiek:

Men dacht op de werkvloer zelden tot nooit "laat ik even op die sigaarrokende club stemmen die neerkijkt op het volk en de rechten van onze topman verdedigd".

Nieuwe politiek
Na de moord op Fortuyn zag men een vacuum ontstaan met de onbeteugelde gele LPF, die ook de VVD bedreigend vond .

Toen zijn de kersverse VVD'er Rutte en VVD'er Wilders wat gaan drinken en is besloten dat Wilders een schijnsocialistische beweging op zou starten die de VVD als paarden voor de kar kon spannen. Voor de VVD werd de PVV een soort "Monster van Frankenstein PvdA" (met NSB-symboliek) die de PvdA bestreed zodat de VVD altijd de lachende derde werd. Deze andere vrijheidspartij, de PVV stemde vrij consistent met VVD als vaste gedoogpartner na de handjeklap.

En nú heb je lieden op de werkvloer die zelfs "twijfelen" tussen PVV en VVD, die nog steeds gewoon samen de belangen van de topman en de aandeelhouders verdedigen.

Maar de kers op taart is dat de VVD (Rutte) ook nog eens de fusie tussen PvdA en Groenlinks heeft verzorgd. Ongeacht hoe dat uitpakt (want dát heeft men niet in de hand), kan deel zijn geweest van een strategie om het socialisme onder te laten sneeuwen. Ik denk dat het nog prima werkt intern, dus ik zal er geen te hard oordeel over geen

Dát heeft de VVD bereikt in 25 jaar. Ze kunnen alles verkeerd doen en groot blijven in dat hele handjeklap-verhaal met de PVV als hun creatie. Dus is het logisch dat men in een tijd dat links momentum krijgt door neoliberaal misgokken in de wereld, de VVD niet staat te springen. Er is kortsluiting.
pi_219211930
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Oude politiek:

Men dacht op de werkvloer zelden tot nooit "laat ik even op die sigaarrokende club stemmen die neerkijkt op het volk en de rechten van onze topman verdedigd".

Nieuwe politiek
Na de moord op Fortuyn zag men een vacuum ontstaan met de onbeteugelde gele LPF, die ook de VVD bedreigend vond .

Toen zijn de kersverse VVD'er Rutte en VVD'er Wilders wat gaan drinken en is besloten dat Wilders een schijnsocialistische beweging op zou starten die de VVD als paarden voor de kar kon spannen. Voor de VVD werd de PVV een soort "Monster van Frankenstein PvdA" (met NSB-symboliek) die de PvdA bestreed zodat de VVD altijd de lachende derde werd. Deze andere vrijheidspartij, de PVV stemde vrij consistent met VVD als vaste gedoogpartner na de handjeklap.

En nú heb je lieden op de werkvloer die zelfs "twijfelen" tussen PVV en VVD, die nog steeds gewoon samen de belangen van de topman en de aandeelhouders verdedigen.

Maar de kers op taart is dat de VVD (Rutte) ook nog eens de fusie tussen PvdA en Groenlinks heeft verzorgd. Ongeacht hoe dat uitpakt (want dát heeft men niet in de hand), kan deel zijn geweest van een strategie om het socialisme onder te laten sneeuwen.

Dát heeft de VVD bereikt in 25 jaar. Ze kunnen alles verkeerd doen en groot blijven in dat hele handjeklap-verhaal met de PVV als hun creatie. Dus is het logisch dat men in een tijd dat links momentum krijgt door neoliberaal misgokken in de wereld, de VVD niet staat te springen. Er is kortsluiting.
Dat doen GL en PvdA toch echt zelf. Die fusie.

Vind je het een domme zet?
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:12:53 #221
38496 Perrin
pi_219211947
quote:

[..]
Oude politiek:

Nieuwe politiek

Maar de kers op taart is dat de VVD (Rutte) ook nog eens de fusie tussen PvdA en Groenlinks heeft verzorgd. Ongeacht hoe dat uitpakt (want dát heeft men niet in de hand), kan deel zijn geweest van een strategie om het socialisme onder te laten sneeuwen. Ik denk dat het nog prima werkt intern, dus ik zal er geen te hard oordeel over geen

Ook wel een prestatie dat de rest van het politieke spectrum daar weinig tot niks tegenover weet te stellen. Ze hebben 20+ jaar de tijd gehad om een plan te verzinnen.
pi_219211948
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je noemde het stemgedrag van het CDA. Waar baseer je op dat dit nu zoveel is veranderd? Is dat te staven met feiten?
Ja, zie afgelopen 2 jaar. Zie ook het ND artikel dat ik heb gepost. Zie ook alle bijdrages van de kleine CDA fractie van de afgelopen 2 jaar.
pi_219211958
quote:

[..]
Oude politiek:

Nieuwe politiek

Dit vind ik toch echt veel meer een BNW post dan een POL post, sorry.
pi_219211979
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 00:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus omdat je bang bent dat de flanken 'ruimte hebben' (wat bedoel je daar mee?) heb je liever een flankpartij aan de macht?
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:21:21 #225
38496 Perrin
pi_219211996
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit vind ik toch echt veel meer een BNW post dan een POL post, sorry.
Er zit een kern van waarheid in, maar de afgelopen 20 jaar is de PVV natuurlijk geen afstandbestuurbaar robotje van de VVD geweest. Dat zie je wel zodra die twee samen in een kabinet zitten.

Maar in grote lijnen is wat Beathoven enigszins karikaturaal beschreef wel de functie van de PVV. Het houdt 'links' klein en schept een zee van politieke ruimte voor de VVD. Grotendeels door de PVV heeft de VVD al 15+ jaar lang de bepalende rol in de Nederlandse politiek.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:25:11 #226
38496 Perrin
pi_219212035
En dat is voor de VVD goud waard.

Je vangt 'het vollek' electoraal door Wilders lekker te laten reutelen over andersgekleurden, die enge Islam en de vloedgolf aan asielzoekers en ondertussen voer je lekker je agenda voor werkgevers en welgestelden door.

Mooi geregeld.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:25:13 #227
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212037
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, zie afgelopen 2 jaar. Zie ook het ND artikel dat ik heb gepost. Zie ook alle bijdrages van de kleine CDA fractie van de afgelopen 2 jaar.
Statistisch stemmen ze toch nog steeds het vaakst met de VVD mee?

Waren loyaler aan de uitgaande coalitie dan het NSC.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219212039
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:21 schreef Perrin het volgende:

[..]
Er zit een kern van waarheid in, maar de afgelopen 20 jaar is de PVV natuurlijk geen afstandbestuurbaar robotje van de VVD geweest. Dat zie je wel zodra die twee samen in een kabinet zitten.

Maar in grote lijnen is wat Beathoven wat karikaturaal beschreef wel de functie van de PVV. Het houdt 'links' klein en schept een zee aan politieke ruimte voor de VVD. Grotendeels door de PVV heeft de VVD al 15+ jaar lang de bepalende rol in de Nederlandse politiek.
Het is aan links om met hun verhaal die kiezers te overtuigen om links te stemmen.
Daar hebben ze al decennia de tijd voor. En iedere verkiezing worden ze weer kleiner.

Kennelijk overtuigen ze niet echt. En dat probleem ligt echt bij hun zelf.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:27:07 #229
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212053
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:25 schreef Perrin het volgende:
En dat is voor de VVD goud waard. Je vangt 'het vollek' electoraal door Wilders lekker te laten reutelen over andersgekleurden en die enge Islam en ondertussen voer je lekker je agenda voor werkgevers en welgestelden door.

Mooi geregeld.
Ze hebben héél goed naar Amerika gekeken, inclusief alle cultuuroorlogen en hoe je de meute permanent boos houdt.

Ze hebben willens en wetens extreem-rechts laten groeien (een geheel andere houding dan bij bijvoorbeeld de islam). Tot bedreigingen aan toe.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219212057
quote:

[..]

Maar in grote lijnen is wat Beathoven enigszins karikaturaal beschreef wel de functie van de PVV. Het houdt 'links' klein en schept een zee van politieke ruimte voor de VVD. Grotendeels door de PVV heeft de VVD al 15+ jaar lang de bepalende rol in de Nederlandse politiek.
Het is niet alleen geen robotje geweest, VVD is nooit blij geweest met de oprichting van de PVV. En toen Wilders uit de VVD stapte was de algemene verwachting, waarschijnlijk ook van Wilders zelf, dat hij zou verdwijnen bij verkiezingen. Nog nooit had iemand die uit een fractie stapte daarna de verkiezingen zelfstandig overleefd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 07-11-2025 09:37:09 ]
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:28:17 #231
38496 Perrin
pi_219212063
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:25 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het is aan links om met hun verhaal die kiezers te overtuigen om links te stemmen.
Daar hebben ze al decennia de tijd voor. En iedere verkiezing worden ze weer kleiner.

100%. Een chronisch gebrek aan creativiteit, aan spitsvondigheid, aan realisme.
pi_219212076
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Statistisch stemmen ze toch nog steeds het vaakst met de VVD mee?

Waren loyaler aan de uitgaande coalitie dan het NSC.
Dat laatse echt alleen op het non-thema Israël, economisch stemden ze helemaal niet zo. We zagen zelfs regelmatig een 75-75 de laatste maanden: VVD, PVV, FvD, BBB, SGP, JA21 75 en de rest 75.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:29:30 #233
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212082
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:25 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

'Democracy erodes from the top'.

Het speelveld is gewoon niet gelijk. Zeker sinds begin jaren 00 is er een agressieve drang om alles dat naar links ruikt te marginaliseren, onderdrukken en weg te drukken. Van de (sociale) media tot vakbonden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219212084
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:10 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dat doen GL en PvdA toch echt zelf. Die fusie.
Neo-liberalisme was de reden dat het nodig was en Rutte en Wilders zijn als VVD'ers daar de architecten van geweest die het landschap hebben vormgegeven wat we nu zien.

quote:
Vind je het een domme zet?
In die tijd dat het gebeurde was het 'een' zet waarvan men misschien niet wist of het dom of slim was. Meer dat het nodig leek. En omdat we in vele opzichten de aanhangwagen van de VS zijn (hier wonen de grootste groepen early adopters ook van technologie) was het misschien op zn best 'redelijk ok'.

De PVVD had grip op die neoliberale toekomst. Het stond verlekkerd naar Trump te kijken en helemaal naar Trump II. Maar omdat de VS qua fascisme van 0 naar 80 ging en nu veranderd, blijkt neoliberalisme een reus met lemen voeten. Dan raakt de PVVD (maar ook Ja21 en Forum) met de huidige koers van Maga en de opkomst van de democraten de grip kwijt op de toekomst én de strategie.

In die context zou het imho goed zijn dat links zich weer herpakt en goed gaat kijken naar wat ze kwijt zijn geraakt door die post-LPF strategie van Rutte en Wilders. Ik vind dat het socialistische stempel met een goed logo zoals die roos daarbij helpt. Dat is momenteel in de VS een sterk symbool en heeft hier ook een gegronde waarde. Of je dat nu op PvdAGL plakt of vraagt of de SP meefuseert bijvoorbeeld.

Belangrijk is dat er weer een paar blokken ontstaan met een paar kleine partijen en een duidelijke afscheiding in het landschap. Links moet hervormen. Maar op rechts ligt de (nog veel grotere) taak om weer te wortelen in democratie en nieuwe belangen te zoeken, al rekening houdend met de val van het neoliberalisme. Dat gaat verder dan wat fuseren en aangeven dat alles weer prima is.
pi_219212087
Ik vind juist dat wat je ook stemt, er zo weinig verandert. En we zijn een coalitieland enzo. Dus je krijgt nooit je hele zin enzo.

Uiteindelijk krijg je toch altijd een beleid in the middle of the road. En veranderd er gewoon niets structureels.

En dat is voor mij een van de redenen dat mensen radicaler zijn gaan stemmen.
pi_219212089
quote:

[..]

Als dat al waar zou zijn, is dat plan niet helemaal geslaagd, want door de weinig constructieve opstelling van Wilders en het feit dat de VVD (logischerwijs) concessies heeft moeten doen is er ruimte ontstaan voor een partij rechts van de VVD die constructiever is: JA21. Als de VVD meegaat over links met GL/PvdA zal JA21 daar flink van profiteren bij volgende verkiezingen.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:31:19 #237
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212093
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
100%. Een chronisch gebrek aan creativiteit, aan spitsvondigheid, aan realisme.
De huidige GL-PvdA is een stuk minder links dan de PvdA van de jaren 60-80. Marxisten zoals Drees zijn het al helemaal niet meer.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:32:42 #238
38496 Perrin
pi_219212110
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het speelveld is gewoon niet gelijk. Zeker sinds begin jaren 00 is er een agressieve drang om alles dat naar links ruikt te marginaliseren, onderdrukken en weg te drukken. Van de (sociale) media tot vakbonden.
Links laat het ook lekker gebeuren.

Bovendien lijken veel mensen die ideologisch links beginnen zodra de centjes later in het leven binnenstromen ineens hun linkse haren te verliezen.

Ideologisch heeft 'links' al 40 jaar een probleem om te laten zien dat het meer is dan de regerende kapitalistische volwassenen vragen om wat extra zakgeld.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:34:57 #239
38496 Perrin
pi_219212137
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De huidige GL-PvdA is een stuk minder links dan de PvdA van de jaren 60-80. Marxisten zoals Drees zijn het al helemaal niet meer.
Ja ik denk onderdeel van het probleem. 'Links' heeft nooit een serieus, werkbaar, overtuigend alternatief geboden voor het heersende 'paradigma' (ik haat dat woord). Het neoliberalisme heeft dat allemaal omver gekegeld.
pi_219212140
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vind dat toch wel slachtoffergedrag.

Kom op, en kom eens met een goed aansprekend verhaal wat overtuigt.
Dat ze dat niet hebben, ligt voornamelijk bij hunzelf.
pi_219212163
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja ik denk onderdeel van het probleem. 'Links' heeft nooit een serieus, werkbaar, overtuigend alternatief geboden voor het heersende 'paradigma' (ik haat dat woord). Het neoliberalisme heeft dat allemaal omver gekegeld.
We hebben het ook te goed om massaal links te stemmen.
Dat heeft de VVD goed gedaan.
pi_219212177
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Probleem is dat mensen als Kok en Halsema, die toch de touwtjes in handen gehad hebben, ook gewoon neoliberaal zijn of in elk geval waren.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:39:54 #243
38496 Perrin
pi_219212194
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Probleem is dat mensen als Kok en Halsema, die toch de touwtjes in handen gehad hebben, ook gewoon neoliberaal zijn of in elk geval waren.
En dankzij mensen zoals zij zijn we nu het land dat op allerlei lijstjes rondom welvaart en welbevinden in de top staat.
pi_219212201
quote:

[..]
Even hierop inhakend;
Als je ziet hoe klein links geworden is, hebben ze wel een overdaad aan bestuurders in den landen.
pi_219212203
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:37 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
We hebben het ook te goed om massaal links te stemmen.
Dat heeft de VVD goed gedaan.
Links heeft inderdaad ook gewoon het probleem dat ze in Nederland in de jaren 60-80 hun werk zo goed hebben gedaan, dat armoede in Nederland nauwelijks meer bestaat. Het sociale vangnet is er, je hoeft geen links te stemmen om zo'n vangnet te hebben. Ook VVD wil ondanks wat bezuinigingen ook niet echt van dat vangnet af.

Dat doel is gewoon bereikt, een nieuw doel formuleren blijkt eigenlijk al 30 jaar lastig.
pi_219212223
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:40 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Even hierop inhakend;
Als je ziet hoe klein links geworden is, hebben ze wel een overdaad aan bestuurders in den landen.
Dan kijk je alleen naar de landelijke verkiezingen, als je kijkt naar lokale verkiezingen is het logisch dat ze veel burgemeesters en wethouders hebben.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:46:02 #247
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219212257
quote:

[..]
Dat was ook een beetje het tijdsgewricht. Ik noemde mezelf in die tijd ook overtuigd liberaal.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219212260
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 23:52 schreef Perrin het volgende:
Dan is het maar te hopen voor Ahmed dat die remigratie nooit verplicht wordt, zoals velen graag willen.

Aan de andere kant .. als dat soort lui Geert aan de macht helpen ..
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:46:23 #249
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219212262
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:40 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Even hierop inhakend;
‘In den lande’.

Maar dat is vooral omdat in gemeenten er veel directer verband is tussen bestuur en welzijn van de bevolking. Links kan dus beter zich profileren en meer stemmen binnenhalen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219212264
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Links heeft inderdaad ook gewoon het probleem dat ze in Nederland in de jaren 60-80 hun werk zo goed hebben gedaan, dat armoede in Nederland nauwelijks meer bestaat. Het sociale vangnet is er, je hoeft geen links te stemmen om zo'n vangnet te hebben. Ook VVD wil ondanks wat bezuinigingen ook niet echt van dat vangnet af.

Dat doel is gewoon bereikt, een nieuw doel formuleren blijkt eigenlijk al 30 jaar lastig.
Het Rijnlands model.
Dat kwam voort uit de katholieke sociale leer, gebaseerd op de encycliek Rerum Novarum, en uit de sociaal democratie.
pi_219212314

Interessant plaatje/gedachtegang wel over wat een middenkabinet/een kabinet dat recht doet aan de verkiezingsuitslag is, dat als je de partijen op een lijn zet naar links/rechts verdeling met zetelaantallen PVDA/GL veel verder links zit dan dat een BBB/JA21 rechts zitten. (ook al valt er wat af te dingen over de positie van kleine partijen maar dat verandert weinig aan de posities van de grote partijen)
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:53:08 #252
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219212333
Veel mensen zijn gewoon makkelijk te manipuleren en daar maakt het populisme gebruik van. Bij verstandige politiek hoort het nemen van impopulaire maatregelen en dat verkoopt nou eenmaal slecht.

De fout ligt echt bij de burger die zich slecht informeert en zich liever bezighoudt met voetbal of dat ze 130km/u kunnen rijden en oh oh die EU is zo slecht terwijl we er gewoon ontzettend van profiteren.

Er is heel veel informatie beschikbaar, maar men zit liever op X de onderbuik te voeden. Het onderwijs zou veel meer over de EU moeten onderwijzen in de vorm van meer maatschappijleerlessen.

Mij lukt het ook om aan informatie te komen. Het is zelfs nog nooit zo makkelijk geweest
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:54:32 #253
38496 Perrin
pi_219212341
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:46 schreef probeer het volgende:

[..]
Dan is het maar te hopen voor Ahmed dat die remigratie nooit verplicht wordt, zoals velen graag willen.

Aan de andere kant .. als dat soort lui Geert aan de macht helpen ..
Het is speelt zo lekker in op mensen hun diepste angsten, die niet-aflatende politieke discussie over Islam, asielzoekers en andere kwaadaardige lui die al onze problemen veroorzaken.

Politiek zeer besmettelijk, maar ook effectief. Handig dat het vollek zich niet druk hoeft te maken over andere zaken.
pi_219212343
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]

Interessant plaatje/gedachtegang wel over wat een middenkabinet/een kabinet dat recht doet aan de verkiezingsuitslag is, dat als je de partijen op een lijn zet naar links/rechts verdeling met zetelaantallen PVDA/GL veel verder links zit dan dat een BBB/JA21 rechts zitten. (ook al valt er wat af te dingen over de positie van kleine partijen maar dat verandert weinig aan de posities van de grote partijen)
Mooi plaatje zeg. Waar heb je dat vandaan?
Ik zou de BBB inmiddels wel iets naar rechts schuiven. Maar het midden is gewoon CDA-VVD geworden.

Al dringt dat bij veel links stemmers nog niet door.
  vrijdag 7 november 2025 @ 09:57:11 #255
38496 Perrin
pi_219212350
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Veel mensen zijn gewoon makkelijk te manipuleren en daar maakt het populisme gebruik van. Bij verstandige politiek hoort het nemen van impopulaire maatregelen en dat verkoopt nou eenmaal slecht.

De fout ligt echt bij de burger die zich slecht informeert en zich liever bezighoudt met voetbal of dat ze 130km/u kunnen rijden en oh oh die EU is zo slecht terwijl we er gewoon ontzettend van profiteren.

Er is heel veel informatie beschikbaar, maar men zit liever op X de onderbuik te voeden. Het onderwijs zou veel meer over de EU moeten onderwijzen in de vorm van meer maatschappijleerlessen.

Mij lukt het ook om aan informatie te komen. Het is zelfs nog nooit zo makkelijk geweest
Ja dat populaire beeld van de rationele mens die op basis van alle beschikbare informatie tot een zakelijke afweging komt die maximaal in zijn eigen voordeel is, daar valt heel wat op af te dingen :P

We blijken toch veelal kuddedieren die hun gedrag achteraf rationaliseren en wiens denkwijze wemelt van de bias, wensdenken en emotie. Helaas inderdaad erg manipuleerbaar en daar maken velen graag gebruik van.
pi_219212361
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:55 schreef Black_Baron het volgende:
Al dringt dat bij veel links stemmers nog niet door.
Die zitten nog in de ontkenningsfase. Net zo goed dat migratie volgens links een non-issue is dat geen enkel effect heeft op de woningmarkt, zorg, onderwijs en sociale cohesie.
pi_219212387
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ook wel een prestatie dat de rest van het politieke spectrum daar weinig tot niks tegenover weet te stellen. Ze hebben 20+ jaar de tijd gehad om een plan te verzinnen.
Dat kon niet. Het kwam voornamelijk door het gegeven dat de PVV op de onderbuik speelde 'en' zich ook (schijn)socialistisch profileerde, maar ook omdat ze lang niet hebben meegeregeerd en de foute kaarten achterhielden, dat van het socialistisch niet kunnen leveren.

De PVV was (en is) voor velen gewoon de nieuwe Partij van de Arbeid en er werd altijd geschermd met dat ze "ook heel socialistisch" waren. Dat hielp ze groeien. Het was identiteit ver boven inhoud, geen samensmelting van die twee.

Het meeregeren en het gegeven dat daarbij bijna alle de socialistische beloftes de prullenbak in zijn gegaan heeft links enigszins geholpen. Maar het feit dat Amerika een revolutie doormaakt (we moeten nog even afwachten hoe de kat in het nauw, MAGA, gaat reageren.. dus ik juich absoluut niet) laat zien waar de PVV en VVD werkelijk staan. Die hopen op dominantie van Musk en Maga, dat moet of moest het vaarwater voor de nieuwe koers worden. Er lijkt nog geen strategie te zijn voor de weg terug. En pas nu lijkt links de beste papieren te krijgen.

Maar blijf kijken naar de VS. Als het daar volledig mis gaat door een harde clash die de "mens" links van het grootkapitaal zou verliezen, dan is dat geloof op links weg. Wordt Trump en z'n beoogde dynasty daar verslagen, dan stort de droom van Wilders, Eerdmans, Yesilgoz, De Vos.. maar ook Stoffer, zo goed als in.
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:12:23 #259
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219212446
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat kon niet. Het kwam voornamelijk door het gegeven dat de PVV op de onderbuik speelde 'en' zich ook (schijn)socialistisch profileerde, maar ook omdat ze lang niet hebben meegeregeerd en de foute kaarten achterhielden, dat van het socialistisch niet kunnen leveren.

De PVV was (en is) voor velen gewoon de nieuwe Partij van de Arbeid en er werd altijd geschermd met dat ze "ook heel socialistisch" waren. Dat hielp ze groeien. Het was identiteit ver boven inhoud, geen samensmelting van die twee.

Het meeregeren en het gegeven dat daarbij bijna alle de socialistische beloftes de prullenbak in zijn gegaan heeft links enigszins geholpen. Maar het feit dat Amerika een revolutie doormaakt (we moeten nog even afwachten hoe de kat in het nauw, MAGA, gaat reageren.. dus ik juich absoluut niet) laat zien waar de PVV en VVD werkelijk staan. Die hopen op dominantie van Musk en Maga, dat moet of moest het vaarwater voor de nieuwe koers worden. Er lijkt nog geen strategie te zijn voor de weg terug. En pas nu lijkt links de beste papieren te krijgen.

Maar blijf kijken naar de VS. Als het daar volledig mis gaat door een harde clash die de "mens" links van het grootkapitaal zou verliezen, dan is dat geloof op links weg. Wordt Trump daar verslagen, dan stort de droom van Wilders, Eerdmans, Yesilgoz, De Vos.. maar ook Stoffer, zo goed als in.
De PVV is op economisch gebied YOLO-links: roepen dat de zorgpremie en eigen risico omlaag moeten, de btw op levensmiddelen moet worden afgeschaft en de sociale huurprijzen moeten worden bevroren en dat allemaal willen betalen door netto-ontvanger van de EU te worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:13:28 #260
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212452
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
En dankzij mensen zoals zij zijn we nu het land dat op allerlei lijstjes rondom welvaart en welbevinden in de top staat.
Maar in die lijstjes wel achter de usual suspects waar links daadwerkelijk regelmatig een meerderheid heeft (niet altijd, dat zou niet gezond zijn)

Vwb milieu, volksgezondheid, kansenongelijkheid, discriminatie/racisme en ook democratie (v-dem) scoort Nederland helemaal niet zo best.

Bovendien: BuZa is soms groot sponsor van deze lijstjes, gesteund door de VVD!
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219212462
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bovendien: BuZa is soms groot sponsor van deze lijstjes, gesteund door de VVD!
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:20:07 #262
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219212491
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]

De kiezer is ontevreden -> de kiezer stemt boosrechts -> boosrechts kan er geen kut van -> de kiezer stemt nog bozer rechts
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219212567
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er zijn wel heel veel mensen die buiten de boot vallen of dreigen te vallen en waarbij links tevergeefs al decennia of op z'n minst meerdere jaren aan de bel probeert te trekken en waarbij dit ook weer doorwerkt op andere maatschappelijke vlakken.

Je noemde Kok en je zou kunnen zeggen dat de PvdA door samen met de VVD te regeren de weg naar het neo-liberalisme heeft ingezet, maar het was Fortuyn waarvan Rutte het stokje overnam in de hele marktwerking. Die heeft destijds bij meerdere partijen aangeklopt.

In de tijd van de jaren '90 was er een ontzettende luxe-balans na de val van de muur en bijna de extase van optimisme in de hele westerse wereld. We wisten van gekkigheid niet meer welke vrijheden we moesten nastreven. Hans Teeuwen bereikte de top van de vrije mening op het podium en TV over de "grap" over koningin Beatrix. Het cabaret wist niet meer hoe dat ooit nog overtroffen moest worden.

De jaren '90 doen imho heel sterk denken aan de zoek naar een vaag totale brede vrijheids utopie, waarbij er na de top niets meer is. Maar datzelfde qua zoeken naar een utopie heeft de Maga-beweging ook ondervonden. Musk tikt straks de eerste biljoen aan, maar kan zijn eigen geluk niet vinden in de wanhopige beinvloeding van de macht die verdeeldheid propagandeert. De stemmers dachten dat het allemaal beter zou worden, maar velen staan nu met foodstamps in de rij.

We zullen het utopie nooit bereiken met links, maar we hebben links en rechts nodig om uiteindelijk wel een algemeen leefbare wereld te herstellen voor ons, en niet voor alleen een paar lichtjaarkapitaalgokkers. Ik gun iedereen het winnen van de loterij als niemand arm hoeft te zijn. Ik gun de CEO een riant salaris. Maar we moeten het belachelijke eruit halen.

Balans zoeken is nooit een utopie en dat is zowel conservatief als progressief gezien het mooiste streven.
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:33:29 #264
38496 Perrin
pi_219212569
Coenradie toch wel echt een stemmenkanon te noemen.

bron
pi_219212587
Nu de bezwaren, we beginnen met iemand die nu voor de derde keer bezwaar maakt tegen de methode D'Hondt.
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:37:29 #266
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219212592
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:33 schreef Perrin het volgende:

[ afbeelding ]
bron
Doet het leuk in de talkshows, prestaties nul.
pi_219212596
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is speelt zo lekker in op mensen hun diepste angsten, die niet-aflatende politieke discussie over Islam, asielzoekers en andere kwaadaardige lui die al onze problemen veroorzaken.

Politiek zeer besmettelijk, maar ook effectief. Handig dat het vollek zich niet druk hoeft te maken over andere zaken.
Tsja ...

Soms maakt het me best een beetje somber, dat het tegengas van legio mensen uit bepaalde linkse contreien toch nog geresulteerd heeft in wat we nu hebben. Sure, zonder dat zal het vast erger zijn geweest, maar het is nu nog steeds kut. En dan denk ik ook wel eens .. waar maak ik me nou druk om .. Ik ben blank, man, hoogopgeleid, prima inkomen, twee Nederlandse ouders, etc. etc. 6 van de 7 vinkjes (ouders deden HBO). Ik ben niet degene die gediscrimineerd wordt, verplicht moet remigreren, of mensen tegen mijn verblijf gaat zien rellen. Bovendien ben ik ook héél erg goed in 'Haha, zei ik toch ..'. En als Achmed de patatbakker dan ook nog met zijn anti-allochtonen shit aan komt zetten. Zucht.

En toch weet ik nu al dat ik de rest van mijn leven op een kapitalisme-kritische linkse partij zal blijven stemmen.
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:39:32 #268
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212607
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:15 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
De Nederlandse overheid is één van de allergrootste sponsoren van het bekende persvrijheid lijstje. Dit is een proces dat door de VVD volop wordt gesteund.

Iets om bewust van te zijn, bij een aantal van zulke lijstjes:
https://www.groene.nl/artikel/de-kunst-om-een-land-te-verkopen
(Hier ietwat extreem en scherp opgeschreven)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219212636
Dus eh ... Deze ochtend zit ik een beetje in een fatalistische 'OK, laat de boel maar naar de tering gaan dan, het zal voor mij niet heel lastig worden om in het kamp uit te komen dat aan het einde van de stoelendans toch een zitplek heeft'-bui.

Dan mag kut-Achmed lekker opflikkeren met zijn patattenkar. Als hij 'm in een toeristisch deel van Turkije neerzet komen er vast nog genoeg Westerse vakantiegangers zijn troep vreten.
pi_219212684
quote:

[ afbeelding ]
bron
Had het verschil met Eerdmans veel kleiner verwacht. Gelukkig geen zorgen op een leiderschapscrisis.
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:45:50 #271
38496 Perrin
pi_219212697
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:41 schreef probeer het volgende:
Dus eh ... Deze ochtend zit ik een beetje in een fatalistische 'OK, laat de boel maar naar de tering gaan dan, het zal voor mij niet heel lastig worden om in het kamp uit te komen dat aan het einde van de stoelendans toch een zitplek heeft'-bui.

Dan mag kut-Achmed lekker opflikkeren met zijn patattenkar. Als hij 'm in een toeristisch deel van Turkije neerzet komen er vast nog genoeg Westerse vakantiegangers zijn troep vreten.
Het lichtpuntje is dat hij inmiddels Hollandser dan Hollands is en totaal doordrenkt is van de Nederlandsche cultuur.

Gezellig meeklagen over asielzoekers, Wilders stemmen en patatjes bakken plus ons trakteren op de lekkerste Turkse pizza döner die je onderbuik aankan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Perrin op 07-11-2025 10:54:42 ]
pi_219212699
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:45 schreef mackinac het volgende:

[..]
Had het verschil met Eerdmans veel kleiner verwacht. Gelukkig geen zorgen op een leiderschapscrisis.
Gelukkig ja.
pi_219212710
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:45 schreef mackinac het volgende:

[..]
arme Caroline
pi_219212711
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:37 schreef probeer het volgende:

[..]
Tsja ...

Soms maakt het me best een beetje somber, dat het tegengas van legio mensen uit bepaalde linkse contreien toch nog geresulteerd heeft in wat we nu hebben. Sure, zonder dat zal het vast erger zijn geweest, maar het is nu nog steeds kut. En dan denk ik ook wel eens .. waar maak ik me nou druk om .. Ik ben blank, man, hoogopgeleid, prima inkomen, twee Nederlandse ouders, etc. etc. 6 van de 7 vinkjes (ouders deden HBO). Ik ben niet degene die gediscrimineerd wordt, verplicht moet remigreren, of mensen tegen mijn verblijf gaat zien rellen. Bovendien ben ik ook héél erg goed in 'Haha, zei ik toch ..'. En als Achmed de patatbakker dan ook nog met zijn anti-allochtonen shit aan komt zetten. Zucht.

En toch weet ik nu al dat ik de rest van mijn leven op een kapitalisme-kritische linkse partij zal blijven stemmen.
Dat is omdat anti-kapitalisme en socialisme niet gaat om dat een werknemer zijn manager de meerdere vakanties per jaar niet gunt of de baas zijn luxe e.d. niet gunt. Het gaat om een soort obesitas boven een bepaald vermogen waarbij de verveeldheid toeslaat en kapitaalkrachtigen kijken hoe ze de boel zo kunnen manipuleren dat hele politieke systemen voor hun gokverslaving kunnen laten werken ten koste van de bestaanszekerheid van anderen. Ook dat van die manager en die baas van een MKB-bedrijf.
pi_219212717
quote:

[ afbeelding ]
bron
ik had Vijlbrief en van der Burg ook wel hoger verwacht qua aantal stemmen.
pi_219212735
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De Nederlandse overheid is één van de allergrootste sponsoren van het bekende persvrijheid lijstje. Dit is een proces dat door de VVD volop wordt gesteund.

Iets om bewust van te zijn, bij een aantal van zulke lijstjes:
https://www.groene.nl/artikel/de-kunst-om-een-land-te-verkopen
(Hier ietwat extreem en scherp opgeschreven)
Alleen missen ze daar het punt dat alle westerse landen dit doen en de vergelijking dus prima op gaat. Ook duidelijk onafhankelijke lijstjes staan we trouwens altijd bovenin. Nederland is ondanks al haar gebreken gewoon nog steeds één van de beste landen in de wereld om te wonen, zeker als je niet zo rijk bent (een rijke kan overal goed wonen).
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:51:04 #277
38496 Perrin
pi_219212745
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen missen ze daar het punt dat alle westerse landen dit doen en de vergelijking dus prima op gaat. Ook duidelijk onafhankelijke lijstjes staan we trouwens altijd bovenin. Nederland is ondanks al haar gebreken gewoon nog steeds één van de beste landen in de wereld om te wonen, zeker als je niet zo rijk bent (een rijke kan overal goed wonen).
Ja dat maakt het 'ekte linksche verhaal' zo lastig te verkopen. Die neoliberale ellende blijkt toch wel comfortabel.
pi_219212761
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:45 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het lichtpuntje is dat hij inmiddels Hollandser dan Hollands is en totaal doordrenkt is van de Nederlandsche cultuur.
Tsja, leuk voor hem. Des te triester dat hij denkt dat dat veel uit gaat maken. Maakt niets uit hoe Nederlands hij vindt dat hij is, hij heeft een zichtbare migratieachtergrond. Dan gaat hij onder Geert-1, Liedewij-1 of Joost-1 toch echt gewoon in het busje van de Nederlandse versie van ICE gegooid worden. Wat zijn verblijfsstatus of paspoort ook zegt.

POL / Asielzoekers bezetten 250.000 sociale huurwoningen.

40 jaar aan asielzoekers, (permanente) statushouders, en genationaliseerde Nederlanders uit willen zetten om woningen vrij te maken voor "onze Nederlanders". En het hele topic, incluis POL mods, hebben er geen enkele moeite mee om dat plan te bespreken, verdedigen en steunen.

En blijkbaar zijn mijn begrijpend lezen vaardigheden ook complete bagger, want ik snap nog steeds niet hoe dat topic te rijmen valt met de FoK! en POL policies. Ik heb me oprecht afgevraagd of ik nou wel of niet begrijp wat discriminatie en racisme zijn.
pi_219212766
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:41 schreef probeer het volgende:

Ik zit meer in een optimistische richting: of het nu via GL-PvdA gaat of via JA21, het wordt altijd beter dan afgelopen jaar en ondanks de afgelopen 30 jaar aan regeringen wonen we nog steeds in een goed land met weinig armoede, waar gelukkig ook mensen die terecht asiel zoeken nog steeds worden opgevangen en dat gaat ondanks de plannen van JA21 en zelfs D66 ook echt niet veranderen.

Dat D66 en CDA gaan voorkomen dat het net zo slecht wordt als afgelopen kabinet geloof ik wel in. En BBB weg is voor mij al een grote opluchting.
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:55:14 #280
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219212767
laten we hopen dat we de verplichte dansjes direct overslaan (pvda erbij betrekken omdat d66 dat graag wil) maar zsm een centrum-rechts kabinet van conservatieve signatuur formeren.

Die 75 zetels maken niets uit met SGP, PVV, FvD en BBB in de oppositie.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219212775
Oh god, die bitch heet ook echt Guinevčre met dr middelnaam.

FUCK!
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:56:29 #282
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212779
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen missen ze daar het punt dat alle westerse landen dit doen en de vergelijking dus prima op gaat.
Nee, niet elk land doet het in dezelfde mate.

Bij RSF en de persvrijheid kun je duidelijk zien wat de inbreng van Nederland is.

Een land als de VS heeft geen hoge positie op lijstjes nodig om zichzelf te verkopen (en talent te verleiden). Frankrijk heeft het ook niet zo nodig.

quote:
Ook duidelijk onafhankelijke lijstjes staan we trouwens altijd bovenin.
Vrijwel altijd lager dan de Scandinavische landen. Zoals gezegd: op kansenongelijkheid, gezonde levensverwachting, onderwijs, milieu/natuur, discriminatie/racisme doet Nederland het helemaal niet zo goed. Er zijn genoeg aanwijzingen dat het racisme en arbeidsmarktdiscriminatie hier groter is dan andere rijke en ontwikkelde landen.

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2212875120

https://www.volkskrant.nl(...)elfde-werk~b9c98228/
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:56:56 #283
38496 Perrin
pi_219212784
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zit meer in een optimistische richting: of het nu via GL-PvdA gaat of via JA21, het wordt altijd beter dan afgelopen jaar en ondanks de afgelopen 30 jaar aan regeringen wonen we nog steeds in een goed land met weinig armoede, waar gelukkig ook mensen die terecht asiel zoeken nog steeds worden opgevangen en dat gaat ondanks de plannen van JA21 en zelfs D66 ook echt niet veranderen.

Dat D66 en CDA gaan voorkomen dat het net zo slecht wordt als afgelopen kabinet geloof ik wel in. En BBB weg is voor mij al een grote opluchting.
En zoals probeer zelf al zei dat hij het zelf best prima voor elkaar heeft: je moet ook proberen te voorkomen dat allerlei 'grote zaken' waar je toch weinig invloed op hebt je dagelijkse humeur teveel negatief beinvloeden.

Zonde van je energie.
pi_219212787
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja dat maakt het 'ekte linksche verhaal' zo lastig te verkopen. Die neoliberale ellende blijkt toch wel comfortabel.
Links (en rechts(!) hebben zoveel punten die ze kunnen nastreven.

- Belast miljardairs stevig, velen bestrijden democratische spelregels.
- Pak de macht van techbedrijven aan
- Hou datacenters zoveel mogelijk of volledig buiten en pak ze hard aan
(zelfs de advocaat van M icrosoft gaf aan dat ze 'logischerwijs' geen datacenter bij haar in de buurt wilde)

- Vergroen de amazone (er is in korte tijd een oppervlakte als dat van Spanje verdwenen)
- Vergroen zoveel mogelijk delen in de wereld die groener kunnen
- Bescherm actief tegen de gevolgen van klimaatverandering

veel overlapt al met de eigen standpunten en zijn al aangevuld met standpunten op vele andere terreinen. Maar dat worden waslijsten
pi_219212789
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
laten we hopen dat we de verplichte dansjes direct overslaan (pvda erbij betrekken omdat d66 dat graag wil) maar zsm een centrum-rechts kabinet van conservatieve signatuur formeren.

Die 75 zetels maken niets uit met SGP, PVV, FvD en BBB in de oppositie.
Of andersom: het verplichte JA21 dansje overslaan omdat VVD dat graag wil, wat mij betreft loopt Jetten na 5 minuten de kamer uit vandaag. En die laatste 3 partijen zal ook een D66, VVD, CDA, JA21 kabinet nooit mee gaan overleggen.
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:00:03 #286
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219212797
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Mwah, die hoge welzijnsstandaard is maar deels een politiek verhaal, en een heel minimaal deel veroorzaakt door kortetermijnpolitiek. Sociaal vertrouwen, geografie, opleidingsniveau en arbeidsethos spelen daar een grote rol in.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:01:30 #287
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219212809
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of andersom: het verplichte JA21 dansje overslaan omdat VVD dat graag wil, wat mij betreft loopt Jetten na 5 minuten de kamer uit vandaag. En die laatste 3 partijen zal ook een D66, VVD, CDA, JA21 kabinet nooit mee gaan overleggen.
Dan zal Wilders het initiatief krijgen om te formeren.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:01:36 #288
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219212810
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Probleem is alleen dat Jetten een redelijk man is, Eerdmans is dat ook wel en Klaver ook. Yesilgoz is de onredelijke die parasiteert op de redelijkheid van de rest.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:02:02 #289
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212812
https://www.bbc.com/news/articles/cn4j8dgnj1wo

Dit klimaatprobleem is veel belangrijker dan het asielzoekers geneuzel (en heeft Schoof alleen maar kwalijke dingen mee gedaan).

De Peter Thiels bouwen gewoon een vlot... gaan naar de ruimte...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219212813
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dan zal Wilders het initiatief krijgen om te formeren.
Succes met de 39 zetels.
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:02:09 #291
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219212814
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Probleem is alleen dat Jetten een redelijk man is, Eerdmans is dat ook wel en Klaver ook. Yesilgoz is de onredelijke die parasiteert op de redelijkheid van de rest.
De machtsbalans ligt nu gewoon bij de VVD.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:03:59 #292
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219212827
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Succes met de 39 zetels.
Als er combinaties geprobeerd zijn die niet slagen dan kan wel degelijk de PVV in beeld komen. Is het al alleen maar om D66 te pushen omdat zij anders het risico lopen gepasseerd te worden.

Nogmaals, de overwin is best spectaculair. Maar het is wel een pyrusoverwinning voor D66. De uitslag is --> en niet <--.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:04:47 #293
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219212831
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.bbc.com/news/articles/cn4j8dgnj1wo

Dit klimaatprobleem is veel belangrijker dan het asielzoekers geneuzel (en heeft Schoof alleen maar kwalijke dingen mee gedaan).

De Peter Thiels bouwen gewoon een vlot... gaan naar de ruimte...
Musk en Thiel is een held.
Zelfs de Gates van links-liberale signatuur lijkt op het thema klimaat 180 graden te draaien.
Gates is toch geen complotdenker?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:05:20 #294
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219212833
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Deels, daarom kan ze het zo hard spelen, maar het is wel jammer dat de onredelijkheid en het maximalistisch inzetten niet afgestraft wordt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219212834
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
de 'machtsbalans van de VVD'

vrijdag 7 november 2025 @ 11:06:37 #296
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219212840
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Musk en Thiel is een held.
Houd toch op. Thiel is een uitgesproken anti-democraat en apartheidsfanaat. Thiel maakt er geen geheim van de democratie te willen slopen en de aarde onleefbaar maken (want transhumanist ofzo).
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:07:06 #297
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219212844
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Deels, daarom kan ze het zo hard spelen, maar het is wel jammer dat de onredelijkheid en het maximalistisch inzetten niet afgestraft wordt.
Als Timmermans of Dijk in de lead waren dan hadden ze dat -terecht- ook gedaan. Politiek is niet een avondje kaarten met vrienden waarbij je wel eens iets weggeeft.

De VVD weet dat zij 15 jaar lang alles hebben weggegeven. Zij willen nu ook wel eens gaan snoepen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:08:52 #298
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219212857
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Houd toch op. Thiel is een uitgesproken anti-democraat en apartheidsfanaat. Thiel maakt er geen geheim van de democratie te willen slopen en de aarde onleefbaar maken (want transhumanist ofzo).
Deels waar.
Maar ik ben gewoon heel erg blij dat er ook hele rijker miljardairs met invloed van conservatieve signatuur op staan. Hopelijk gaan zij ook denktanks, onderwijs instutties, onderzoeken, kerken, organisaties en media sponsoren zodat ook conservatief denkende mensen in de Westerse wereld eindelijk eens aan hun trekken komen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219212860
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Thiel is van de doodsindustrie, maar die doodsindustrie is ook het enige waar hij nog een positie voor zijn honger naar het excessief bulken van kapitaal in kan vinden.
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:11:03 #300
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219212865
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als Timmermans of Dijk in de lead waren dan hadden ze dat -terecht- ook gedaan. Politiek is niet een avondje kaarten met vrienden waarbij je wel eens iets weggeeft.

De VVD weet dat zij 15 jaar lang alles hebben weggegeven. Zij willen nu ook wel eens gaan snoepen.
Waarom zou je een partij die 15 jaar alles weggeeft nog willen steunen. Wat maakt dat zij dit keer het niet gaan weggeven? Ik snap die logica niet.
pi_219212868
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2025 11:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Deels waar.
Maar ik ben gewoon heel erg blij dat er ook hele rijker miljardairs met invloed van conservatieve signatuur op staan. Hopelijk gaan zij ook denktanks, onderwijs instutties, onderzoeken, kerken, organisaties en media sponsoren zodat ook conservatief denkende mensen in de Westerse wereld eindelijk eens aan hun trekken komen.
Ja, wie weet maken ze jou ook wel rijk als je braaf doet wat zij willen. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')