Ik vind het ergens wel jammer, dat de enige partij die t/m Rutte nog wel een betrouwbare regeringspartner vormde nu liever samen met lege PVV zetels en de rest van onwerkbare partijen achterover wil leunen en wil toekijken hoe de markt er een zootje van maakt.quote:Op donderdag 6 november 2025 11:39 schreef Netsplitter het volgende:
Zou zeer interessant zijn als de vvd wordt veroordeeld tot de oppositiebanken.
Ik gun het ze van harte.
Ik vind de opstelling van de vvd kansloos en verschrikkelijk egoistisch. Totaal niet denken aan het landsbelang of iets. Dus mogen ze van mij lekker aan de zijlijn gaan zitten.quote:Op donderdag 6 november 2025 11:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind het ergens wel jammer, dat de enige partij die t/m Rutte nog wel een betrouwbare regeringspartner vormde nu liever samen met lege PVV zetels en de rest van onwerkbare partijen achterover wil leunen en wil toekijken hoe de markt er een zootje van maakt.
Het gaat hier wel om veel geld jochiequote:Op donderdag 6 november 2025 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik vind de opstelling van de vvd kansloos en verschrikkelijk egoistisch. Totaal niet denken aan het landsbelang of iets. Dus mogen ze van mij lekker aan de zijlijn gaan zitten.
Afstraffen dat gedrag.
quote:Sinds de implementatie ervan in 2001, heeft Nederland te maken met een fiscaal stelsel dat opmerkelijk onevenwichtig blijkt te zijn.
Het stelsel van regelgeving bevat namelijk regelingen die gebruikt kunnen worden door fiscalisten om het betalen van belasting te omzeilen.
Het systeem is erg complex, met duizenden pagina's aan regels en uitzonderingen op deze regels.
De opbouw van de wet inkomstenbelasting is geschoeid op 'boxen': in box 1 is inkomen uit werk en woning belast, in box 2 inkomen uit aanmerkelijk belang (minstens 5% van de aandelen in een onderneming) en in box 3 inkomen uit vermogen.
Dit is echter een grove schets: in werkelijkheid zijn er vormen van vermogen die niet in box 3 worden belast, en is inkomen onder te brengen in meerdere deelcategorieën die allemaal weer een ander tarief kennen.
Met de hulp van fiscalisten kunnen vermogende mensen dus gebruik maken van het systeem en zo 'schuiven' met hun vermogen om een zo laag mogelijke belastingdruk te realiseren.
Heb je liever een instabiel ja21?quote:Op donderdag 6 november 2025 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik vind de opstelling van de vvd kansloos en verschrikkelijk egoistisch. Totaal niet denken aan het landsbelang of iets. Dus mogen ze van mij lekker aan de zijlijn gaan zitten.
Afstraffen dat gedrag.
Zit wat in, maar daarmee voelen ze zich niet afgestraft omdat ze vooral in de brede cirkel denken. De PVV en Ja21 zien ze als een verlengstuk van zichzelf en de hele keten houdt de verbetering van bestaanszekerheid van de burgers weg van de doorgeschoten gokverslaving van de superrijken die de winsten opslurpen en de verliezen willen delen.quote:Op donderdag 6 november 2025 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Afstraffen dat gedrag.
https://nos.nl/liveblog/2(...)-de-grotere-partijenquote:Mirjam Bikker van de ChristenUnie zegt na afloop van haar gesprek met verkenner Wouter Koolmees dat het aan de grotere partijen is om "snelheid in de formatie" te brengen. Zij moeten, met D66 als grootste partij voorop, verantwoordelijkheid nemen om snel aan de slag te gaan met de "allerbelangrijkste zaken als de woningnood".
"Grow up", zegt ze tegen collega's van partijen "die van de kiezers veel verantwoordelijkheid hebben gekregen". Ze snapt dat die nu nog piketpaaltjes slaan. Maar ze hoopt dat zij daar niet in blijven hangen, terwijl het vertrouwen in de politiek naar een "historisch dieptepunt" is gedaald.
Hebben ze bij de VVD ooit wel aan het landsbelang gedacht?quote:Op donderdag 6 november 2025 11:47 schreef Netsplitter het volgende:
Ik vind de opstelling van de vvd kansloos en verschrikkelijk egoistisch. Totaal niet denken aan het landsbelang of iets.
JA toen ze de bejaardenhuizen hebben gesloten, dat was om te voorkomen dat het er te gezellig zou wordenquote:Op donderdag 6 november 2025 12:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hebben ze bij de VVD ooit wel aan het landsbelang gedacht?
Gefeliciteerd. En wel verdiend.quote:NAVO en Rutte krijgen Duitse vredesprijs
woensdag, 5 november 2025 (22:52) - Reformatorisch Dagblad
In dit artikel:
De NAVO en secretaris‑generaal Mark Rutte krijgen de Internationale Prijs van de Vrede van Westfalen, een prestigieuze Duitse vredesprijs. De uitreiking vindt volgend jaar plaats; het prijzengeld bedraagt 100.000 euro. Volgens de jury — bestaande uit prominente politici, bestuurders en ondernemers — verdienen de alliantie en Rutte de prijs omdat ze stabiliteit en betrouwbaarheid bevorderen: door overleg, samenwerking en regels hield de NAVO steun voor Oekraïne mogelijk na de Russische inval, zonder zelf in de oorlog te stappen. Rutte wordt geroemd als een leidersfiguur die in geopolitieke spanningen pragmatisme, samenhang en terughoudendheid toont. De prijs wordt gedeeld met een organisatie die jongeren via vakantiekampen Europees denken wil stimuleren.
https://www.headliner.nl/(...)desprijs-refdb-78730
que?quote:Op donderdag 6 november 2025 12:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA toen ze de bejaardenhuizen hebben gesloten, dat was om te voorkomen dat het er te gezellig zou worden
want geld en gezellig zijn totaal verschillede dingen, dat ouderen doorstromen dat is niet goed voor de woningmarkt
In al die brieven van alle partijen valt me op dat D66 een rechtstreekse opdracht geeft aan de verkenner om D66, CDA, VVD en GL-PvdA te onderzoeken.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:07 schreef Hanca het volgende:
Brief van Bikker:
[ x ]
Dat was de meest spannende vandaag, de enige die een JA21 variant echt aan een meerderheid kan helpen. Maar ze ziet dus eerst vooral een rol in de Kamer, niet in het kabinet. En ze geeft duidelijk VVD een veeg uit de pan.
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)-de-grotere-partijen
Nee, de opdracht is juist eigenlijk niet inhoudelijk, al komen breekpunten wel langs.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:32 schreef capricia het volgende:
[..]
In al die brieven van alle partijen valt me op dat D66 een rechtstreekse opdracht geeft aan de verkenner om D66, CDA, VVD en GL-PvdA te onderzoeken.
Terwijl ik dacht dat de verkenningsfase veeleer bedoeld was om te kijken welke combinaties er mogelijk zijn, en waar de inhoudelijke overeenkomsten zitten.
Met 3 kamerleden is het nauwelijks mogelijk om te regeren. Dan ben je bijna 1 kamerlid kwijt aan onderlinge afstemming op tal van onderwerpen, heb je een fractievoorzitter die steeds bij het fractievoorzittersoverleg moet zitten en moet je als regeringspartij eigenlijk ook nog praktisch alle commissiedebatten bij wonen, dat wordt dan wel van je verwacht.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:35 schreef mackinac het volgende:
Irritant dat al die kleine partijtjes zoals BBB, SP, CU (en noem maar op) het liefst in de oppositie gaan. Waarom doe je dan eigenlijk mee aan een verkiezing,
https://www.nrc.nl/nieuws(...)opbrengsten-a4911922quote:De milieuschade door de landbouw in Nederland is jaarlijks veel groter dan de economische opbrengst van de sector. De toegevoegde waarde van de landbouw is 13,3 miljard euro, terwijl de kosten door uitstoot en verlies van biodiversiteit 18,6 miljard bedragen. Daardoor resteert een jaarlijkse schadepost van 5,3 miljard euro.
ja dat snap ik ook niet, is mogelijk hard to get spelletjequote:Op donderdag 6 november 2025 12:35 schreef mackinac het volgende:
Irritant dat al die kleine partijtjes zoals BBB, SP, CU (en noem maar op) het liefst in de oppositie gaan. Waarom doe je dan eigenlijk mee aan een verkiezing,
Omdat we een parlement kiezen en geen regering.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:35 schreef mackinac het volgende:
Dat was in jaren waarin partijen elkaar nog niet hard uitslotenquote:Op donderdag 6 november 2025 12:32 schreef capricia het volgende:
[..]
In al die brieven van alle partijen valt me op dat D66 een rechtstreekse opdracht geeft aan de verkenner om D66, CDA, VVD en GL-PvdA te onderzoeken.
Terwijl ik dacht dat de verkenningsfase veeleer bedoeld was om te kijken welke combinaties er mogelijk zijn, en waar de inhoudelijke overeenkomsten zitten.
Ja. Ik lees dat hier ook:quote:Op donderdag 6 november 2025 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de opdracht is juist eigenlijk niet inhoudelijk, al komen breekpunten wel langs.
De opdracht is eigenlijk simpel "wie wil er met wie" en de verkenner kan dan opties voorleggen aan partijen. Zo zal hij zeker aan Bikker hebben gevraagd wat die doen als er een JA21 variant aan een meerderheid geholpen moet worden.
Eigenlijk zouden alle partijen hun voorkeurscoalitie moeten noemen.
quote:Na zijn of haar benoeming heeft de verkenner de taak om de verschillende coalitiemogelijkheden te onderzoeken. Dit doet de verkenner door bij alle fractievoorzitters te peilen hoe zij de formatie voor zich zien. Op basis daarvan maakt de verkenner een afweging welke coalitie de meeste kans van slagen heeft. Hiervan brengt de verkenner verslag uit bij de Tweede Kamer, met de aanbeveling voor een volgende stap.
https://www.parlement.com/verkenner-informateur-en-formateur
Dat is leuk maar inmiddels hebben kleine partijtjes 22 zetels in de kamer die je dan kan afstrepen voor een regering.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met 3 kamerleden is het nauwelijks mogelijk om te regeren. Dan ben je bijna 1 kamerlid kwijt aan onderlinge afstemming op tal van onderwerpen, heb je een fractievoorzitter die steeds bij het fractievoorzittersoverleg moet zitten en moet je als regeringspartij eigenlijk ook nog praktisch alle commissiedebatten bij wonen, dat wordt dan wel van je verwacht.
En we kiezen kamerleden, geen regering. Dus ze doen gewoon waar ze voor verkozen zijn. Ik stemde CU met de verwachting dat ze bij minder dan 5 zetels niet zouden gaan regeren.
Dit ja.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de opdracht is juist eigenlijk niet inhoudelijk, al komen breekpunten wel langs.
De opdracht is eigenlijk simpel "wie wil er met wie" en de verkenner kan dan opties voorleggen aan partijen. Zo zal hij zeker aan Bikker hebben gevraagd wat die doen als er een JA21 variant aan een meerderheid geholpen moet worden.
Eigenlijk zouden alle partijen hun voorkeurscoalitie moeten noemen.
Ik neem aan dat je doelt op het meeregeren om boven de 75 kamerzetels uit te komen voor een coalitie.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:35 schreef mackinac het volgende:
Verkenner is tot 76 tellen.quote:
D66 is de enige die letterlijk in de brief nu al de vier partijen noemt en dat meegeeft om te verkennen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:02 schreef probeer het volgende:
[..]
Verkenner is tot 76 tellen.
Informateur is inhoudelijk, met een specifiekere opdracht (ga kijken of x y en z inhoudelijk tot een regeringsakkoord kunnen komen)
D66 heeft massamoorden van de boeren op het programma staan ??quote:Op donderdag 6 november 2025 13:00 schreef quo_ het volgende:
een partij die het liefst minimaal de helft van alle boeren om zeep helpt.
van mij mogen alle koebeesten wegquote:Op donderdag 6 november 2025 13:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je doelt op het meeregeren om boven de 75 kamerzetels uit te komen voor een coalitie.
De drie die je noemt hebben nauwelijks iets te winnen in zo'n geval.
De SP al helemaal niet als slippendrager van D66 en VVD.
Voor de BBB is het al net zo moeilijk om als "boerenpartij" in zee te gaan met een partij die het liefst minimaal de helft van alle boeren om zeep helpt.
De CU heeft nog de beste papieren maar dan zal er wel zorgvuldig om een aantal ethische kwestie heen geformeerd moeten worden. En die rekening moet worden betaald door D66 en VVD.
D66 en CDA zijn de winnaars. Dus dat die in een coalitie zouden komen, lijkt me terecht.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:03 schreef capricia het volgende:
[..]
D66 is de enige die letterlijk in de brief nu al de vier partijen noemt en dat meegeeft om te verkennen.
Valt me op.
De rest heeft het over 'recht doen aan de uitslag', 'een meerdeheidskabinet' etc.
quote:De enige meerderheidsoptie die dan overblijft is een coalitie van D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, PvdD, Volt. Dat telt op tot een meerderheid van 77 zetels. Denk zou, in dat geval, bereid zijn om mee te praten over het vormen van een regering.
Was er maar een partij die ons van dit soort belerende praatjes kwam verlossen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:06 schreef Bluesdude het volgende:
We missen dus geen vlees in Nederland bij halveringen. Misschien hogere vleesprijzen. Wat ook zijn voordelen heeft qua gezond eten
Cda staat op plek 5quote:Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
D66 en CDA zijn de winnaars. Dus dat die in een coalitie zouden komen, lijkt me terecht.
GL/PvdA erbij voor D66 en VVD erbij voor CDA lijkt me echt perfect rechtdoen aan de uitslag van de verkiezingen.
Daar missen trouwens 3 zetels, ik neem aan van de CU. De genoemde partijen komen maar tot 74.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef mackinac het volgende:
Van de kleine partijen is Denk nog het meest constructief
[..]
Dus?quote:
In principe zou het voor DENK ook niet moeilijk zijn om met de andere partijen tot een akkoord te komen. Het zal wel betekenen dat de transgenderwet van tafel moet.quote:De enige meerderheidsoptie die dan overblijft is een coalitie van D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, PvdD, Volt. Dat telt op tot een meerderheid van 77 zetels. Denk zou, in dat geval, bereid zijn om mee te praten over het vormen van een regering.
Wat 'recht doen aan de uitslag' is, daar kunnen partijen best over van mening verschillen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
D66 en CDA zijn de winnaars. Dus dat die in een coalitie zouden komen, lijkt me terecht.
GL/PvdA erbij voor D66 en VVD erbij voor CDA lijkt me echt perfect rechtdoen aan de uitslag van de verkiezingen.
Ik post dan ook dat dat mij zo lijkt.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat 'recht doen aan de uitslag' is, daar kunnen partijen best over van mening verschillen.
Dat is niet zo klaar als een klontje.
Wat is belerend ?quote:Op donderdag 6 november 2025 13:15 schreef quo_ het volgende:
[..]
Was er maar een partij die ons van dit soort belerende praatjes kwam verlossen.
Tegelijkertijd heeft SP ook niks te winnen met hun huidige rol. Ze verliezen de laatste 82 verkiezingen. Het is alsof je aan een pokertafel zit en langzaam leegloopt aan de blinds.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je doelt op het meeregeren om boven de 75 kamerzetels uit te komen voor een coalitie.
De drie die je noemt hebben nauwelijks iets te winnen in zo'n geval.
De SP al helemaal niet als slippendrager van D66 en VVD.
Voor de BBB is het al net zo moeilijk om als "boerenpartij" in zee te gaan met een partij die het liefst minimaal de helft van alle boeren om zeep helpt.
De CU heeft nog de beste papieren maar dan zal er wel zorgvuldig om een aantal ethische kwestie heen geformeerd moeten worden. En die rekening moet worden betaald door D66 en VVD.
Maar de SP heeft nu geen optie. Met VVD samenwerken gaan ze niet doen, met JA21 ook niet. Ook vanuit de VVD of JA21 zal dit worden geblokkeerd.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:30 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Tegelijkertijd heeft SP ook niks te winnen met hun huidige rol. Ze verliezen de laatste 82 verkiezingen. Het is alsof je aan een pokertafel zit en langzaam leegloopt aan de blinds.
Je kan net zo goed eens kijken of het wel kan zou je denken.
Ja, totdat je de brief leest, vooral dat stukje over misdaden van de entiteit "Israël" zal het goed doen bij de overige partijen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef mackinac het volgende:
Van de kleine partijen is Denk nog het meest constructief
[..]
Nu de zionisten de PvdA hebben verlaten, zal GroenLinks-PvdA niet zo veel problemen meer hebben met het standpunt van DENK.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:37 schreef Timwonnacott het volgende:
Ja, totdat je de brief leest, vooral dat stukje over misdaden van de entiteit "Israël" zal het goed doen bij de overige partijen.
Misschien niet, maar als die fractie in de coalitie zit hebben ze heel DENK ook niet nodig.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nu de zionisten de PvdA hebben verlaten, zal GroenLinks-PvdA niet zo veel problemen meer hebben met het standpunt van DENK.
Denk wil een coalitie zonder VVD. Ze mikken op D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, CU, PvdD, Volt.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:57 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Misschien niet, maar als die fractie in de coalitie zit hebben ze heel DENK ook niet nodig.
Dat ziet er lekker stabiel uitquote:Op donderdag 6 november 2025 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk wil een coalitie zonder VVD. Ze mikken op D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, CU, PvdD, Volt.
Dat lijkt me ongeveer even succesvol als het vorige kabinet.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk wil een coalitie zonder VVD. Ze mikken op D66, GL-PvdA, CDA, Denk, SP, CU, PvdD, Volt.
Het is dan ook de wens van Denk, niet van het CDA.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat ziet er lekker stabiel uit![]()
En dat waren 18 prachtige zetel voor Bontenbal, zo'n aantal haalt hij nooit weer na deelname in zo'n rariteitenkabinet.
Ik denk dat dit alleen mogelijk is als Denk,SP,CU,PvdD en Volt tekenen bij het kruisje bij alles wat de eerste 3 willen onder het mom van 'centrum-beleid is voor ons altijd te prefereren boven rechts' en dan hopen dat ze wat kruimels toegeworpen krijgen, de centrum-coalitie duidelijk slaagt in stabiel beleid en daardoor veel stemmers over 4 jaar denken 'ach, links was zo eng nog niet' en wat terugbewegen van VVD/JA21 naar D66/CDA ofzo. En dan kunnen sommige D66/GLPVDA stemmers denken dat ze weer wat meer vrijheid hebben om op een klein partijtje te stemmen ipv strategisch.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt mij onmogelijk, zelfs SP die met deze coalitie ongeveer campagne voerde (samenwerken met het sociale deel van de kamer) durft hier nu niet voor te gaan.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:20 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik denk dat dit alleen mogelijk is als Denk,SP,CU,PvdD en Volt tekenen bij het kruisje bij alles wat de eerste 3 willen onder het mom van 'centrum-beleid is voor ons altijd te prefereren boven rechts' en dan hopen dat ze wat kruimels toegeworpen krijgen, de centrum-coalitie duidelijk slaagt in stabiel beleid en daardoor veel stemmers over 4 jaar denken 'ach, links was zo eng nog niet' en wat terugbewegen van VVD/JA21 naar D66/CDA ofzo. En dan kunnen sommige D66/GLPVDA stemmers denken dat ze weer wat meer vrijheid hebben om op een klein partijtje te stemmen ipv strategisch.
Nee mij ook niet. Teveel partijtjes, dus te veel wensen en potentiele breekpunten, hoe stabiel de partijen zelf ook zouden zijn.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt mij onmogelijk, zelfs SP die met deze coalitie ongeveer campagne voerde (samenwerken met het sociale deel van de kamer) durft hier nu niet voor te gaan.
Als het je puur om partijbelang gaat en niet om landsbelang, misschien. Voor het land zou je als linkse partij nu zo veel mogelijk invloed moeten willen hebben, zeker als er misschien bezuinigd moet worden.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:36 schreef -XOR- het volgende:
Voor links is het momenteel het beste om in de oppositie met popcorn te gaan zitten kijken hoe de coalitie op de muil gaat (is het niet tijdens de kabinetsperiode, danwel over 4 jaar bij de nieuwe verkiezingen) bij de bezuinigingsoperatie.
Er is geen sociale meerderheid (zowel financieel als rechtspositie beschermen). Het CDA hoort daar gewoon niet bij.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het je puur om partijbelang gaat en niet om landsbelang, misschien. Voor het land zou je als linkse partij nu zo veel mogelijk invloed moeten willen hebben, zeker als er misschien bezuinigd moet worden.
Jouw opmerking is dus cynische partijpolitiek ipv doen waar je als volksvertegenwoordiger voor gekozen bent.
En dat terwijl er met de sociale meerderheid, ook al is het niet in een coalitie, best te werken valt. Er wordt nog verrassend vaak niet via coalitielijnen gestemd.
Volgens Dijk wel. Die had het daar steeds over.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is geen sociale meerderheid (zowel financieel als rechtspositie beschermen). Het CDA hoort daar gewoon niet bij.
De doorrekening van het CDA zoekt het vooral in bezuinigingen m.i.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens Dijk wel. Die had het daar steeds over.
Vergelijk CDA ook niet met het CDA van voor Bontenbal, dat is echt een behoorlijk andere partij (zeggen ze bij het CDA zelf ook, maar ook andere partijen zeggen dat).
Ik werk niet op dagelijkse basis met de CDA fractieleden van de Kamer samen. Ik heb wel gezien dat ze de afgelopen 2 jaar heel anders stemden en heel andere uitspraken deden in de Kamer dan de jaren daarvoor.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De doorrekening van het CDA zoekt het vooral in bezuinigingen m.i.
Bontenbal heeft een voorkeur voor (de huidige!) VVD, meer dan D66 of GL-PvdA. Hoe zie jij dat dan?
Eigenlijk best wel bijzonder dat een politieke partij met enkele tienduizenden leden kennelijk ineens een heel andere partij wordt als er een andere partijleider komt.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:50 schreef Hanca het volgende:
Vergelijk CDA ook niet met het CDA van voor Bontenbal, dat is echt een behoorlijk andere partij (zeggen ze bij het CDA zelf ook, maar ook andere partijen zeggen dat).
Nee, dat zijn ze geworden nadat ze 5 zetels haalden en volledig zijn gaan bezinnen op hoe het verder moest. Compleet nieuw beginselprogramma er bij.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Eigenlijk best wel bijzonder dat een politieke partij met enkele tienduizenden leden kennelijk ineens een heel andere partij wordt als er een andere partijleider komt.
Waarom met verliezer GLPvdA en niet met grote winnaar JA21?quote:Op donderdag 6 november 2025 13:46 schreef Momo het volgende:
Meest `recht doen aan de uitslag` zou een coalitie D66/CDA/VVD/PVDAGL zijn toch, de meeste zetels
Meeste zetels zegt ze toch?quote:Op donderdag 6 november 2025 15:16 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Waarom met verliezer GLPvdA en niet met grote winnaar JA21?
Die verliezer heeft nog steeds ruim meer zetels dan JA21.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:16 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Een coalitie met meer zetels heeft per definitie meer steun van het volk dan eentje met minder.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:16 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat kun je aanvullen met BBB of CU. Het gaat natuurlijk om de meerderheid van de kamerzetels.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:17 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Meeste zetels zegt ze toch?
Combinatie met JA21 komt maar tot 75 zetels.
Ja maar daar gaat het niet over toch? Momo zegt dat de door haar genoemde combinatie het 'meest recht doet aan uitslag' omdat deze combinatie de meeste zetels heeft. Daar valt niet over te discussieren.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:18 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat kun je aanvullen met BBB of CU.
Als je het meeste recht wil doen aan de uitslag zie je dat er een tendens naar rechts is.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja maar daar gaat het niet over toch? Momo zegt dat de door haar genoemde combinatie het 'meest recht doet aan uitslag' omdat deze combinatie de meeste zetels heeft. Daar valt niet over te discussieren.
Wat jij wil is de winnaars belonen, dat zou dan zijn D66 + CDA + JA21 + FVD. Veel andere winnaars zijn er niet.
Haha, GL/PvdA is ruim twee keer zo groot dan JA21.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:16 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Winnaar en verliezer bestaat niet. Je begint allemaal met 0. GLPvdA heeft daarbij 20 zetels en JA21 9. Dus GLPvdA is substantieel groter.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:16 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Veel succes met daar een meerderheid te vormen.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:21 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Als je het meeste recht wil doen aan de uitslag zie je dat er een tendens naar rechts is.
Eerder een tendens naar links. Rechts had een meerderheid en is die kwijt.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:21 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Als je het meeste recht wil doen aan de uitslag zie je dat er een tendens naar rechts is.
Ja dat is dus beetje een denkfout.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:21 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Welnee, de twee linkse partijen verliezen beiden flink. Laat links eerst maar eens soulsearchen waarom kiezers wegliepen. Ik denk dat ze er achter zullen komen dat de fusie een grote fout was.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerder een tendens naar links. Rechts had een meerderheid en is die kwijt.
Rechts (VVD, PVV, BBB, FvD, SGP, JA21) had 75 zetels en nu maar 71, dan kun je onmogelijk stellen dat er een tendens naar rechts is.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:25 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Welnee, de twee linkse partijen verliezen beiden flink. Laat links eerst maar eens soulsearchen waarom kiezers wegliepen. Ik denk dat ze er achter zullen komen dat de fusie een grote fout was.
Waarbij je niet moet vergeten dat grote winnaar Jetten in deze campagne een rechts masker heeft opgezet.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rechts (VVD, PVV, BBB, FvD, SGP, JA21) had 75 zetels en nu maar 71, dan kun je onmogelijk stellen dat er een tendens naar rechts is.
Kun je dat onderbouwen van het andere stemgedrag door CDA?quote:Op donderdag 6 november 2025 15:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik werk niet op dagelijkse basis met de CDA fractieleden van de Kamer samen. Ik heb wel gezien dat ze de afgelopen 2 jaar heel anders stemden en heel andere uitspraken deden in de Kamer dan de jaren daarvoor.
Maar dat ze arbeid zwaarder belasten in de doorrekening valt mij inderdaad ook wel tegen. Maar blijkbaar was er zelfs bij de SP het gevoel dat er prima mee samen te werken is.
Vooral op migratie en regels (waar in het geval van wonen zelfs Timmermans het mee eens was).quote:Op donderdag 6 november 2025 15:29 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Waarbij je niet moet vergeten dat grote winnaar Jetten in deze campagne een rechts masker heeft opgezet.
Ok, het is duidelijk waar de VVD naartoe wil.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Krijgen wij dan ook binnenkort 40 miljard van Ome Donald?
Ik vind dat landsbelang een raar verwijt. Elke partij zal zijn ideeën immers het meest in het landsbelang vinden en dus willen blijven voortbestaan.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:31 schreef Tijn het volgende:
Wat vooral gegroeid is, is het midden (CDA, D66). Dus het is logisch dat die twee partijen de basis voor een regeringscoalitie vormen. Je zou denken dat met een linkse (PvdAGL) en een rechtse (VVD) partij erbij iedereen dan blij is. De enige blokkade is de VVD die daar geen zin in heeft, omdat ze alweer met de volgende verkiezingen bezig zijn en het landsbelang blijkbaar niet willen dienen.
Beide willen niet regeren. Daarnaast is BBB en D66 als water en vuur. Is nog onwaarschijnlijker dan VVD en PvdA/GL.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:18 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat kun je aanvullen met BBB of CU. Het gaat natuurlijk om de meerderheid van de kamerzetels.
Niets belet mensen om een eigen partij te starten.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:44 schreef Beathoven het volgende:
[ afbeelding ]
Bovenstaand het logo van de democratic socialists in de VS.
Jammer dat we geen echte PvdA meer hebben in deze tijden. Misschien toch maar weer eens over lijstverbreking denken.
Nou ja, wanneer de revolutie in de VS door zou zetten is er hier geen partij zoals deze voor jongere kiezers.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niets belet mensen om een eigen partij te starten.
Er was alleen maar animo voor onder 60+ers, en daar zou dan een hoop rancune en afkeer bij zitten.
Okay wie van jullie is Ouwehand, want ik heb dit soort onzin hier al veel te vaak gelezen de afgelopen paar dagenquote:Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren had "een goed gesprek" met verkenner Wouter Koolmees, zegt ze.
Ze wijst erop dat de VVD van 24 naar 22 zetels is gegaan. "We moeten zeker niet doen of die partij iets te eisen heeft."
Tijd om voort te maken met asielbeleid!quote:Op donderdag 6 november 2025 12:07 schreef Hanca het volgende:
Brief van Bikker:
[ x ]
Dat was de meest spannende vandaag, de enige die een JA21 variant echt aan een meerderheid kan helpen. Maar ze ziet dus eerst vooral een rol in de Kamer, niet in het kabinet. En ze geeft duidelijk VVD een veeg uit de pan.
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)-de-grotere-partijen
Je bedoelt Rutte IV voor Rutte en Yeşilgöz het opbliezen?quote:Op donderdag 6 november 2025 16:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Tijd om voort te maken met asielbeleid!
Is betaalbaar voedsel uit te drukken in geld?quote:Op donderdag 6 november 2025 12:42 schreef Tijn het volgende:
Deloitte heeft berekend dat de landbouwsector in Nederland minder opbrengt dan het kost:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)opbrengsten-a4911922
Ik denk dat dit wel voor meer sectoren geldt. Milieuvervuiling en andere maatschappelijke kosten worden nooit meegenomen. Het zou goed zijn als een toekomstige kabinet de rekening bij de vervuiler neerlegt, dat komt uiteindelijk de economie alleen maar ten goede.
De VVD zet waarschijnlijk met Wilders in op de hoop dat Wilders mag gaan formeren als de opties voor D66 verkeken zijn.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De VVD is inderdaad kwaadaardig. Maakt doelbewust allerlei kloven groter. Sympathisanten van extreem-rechts. Cynische graaiers en democratie slopers.
Dus als het even kan: VVD naar de oppositie.
En ruim 20 miljard voor boeren. VVD is echt een ramp geweest en nog steeds.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je bedoelt Rutte IV voor Rutte en Yeşilgöz het opbliezen?
CU lag alleen dwars op een eis die tegen de EVRM in gaat, gezinshereniging. Verder lag er een zeer ver gaand akkoord, ook op asiel.
PVV-VVD-BBB-JA21-SGP-FVD heeft geen meerderheid (los van het feit dat SGP dit niet wil en dat VVD niet met FvD wil), CDA gaat echt niet buigen.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De VVD zet waarschijnlijk met Wilders in op de hoop dat Wilders mag gaan formeren als de opties voor D66 verkeken zijn.
Dan krijgen we Yesilgoz die 100% terugkomt op haar beslissing om niet met Wilders in zee te gaan. Beetje mooi verpakken die boodschap en klaar.
Het is dan ook zaak om VVD als het grote kwaad neer te zetten. De spindokters zullen er van smullen.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
PVV-VVD-BBB-JA21-SGP-FVD heeft geen meerderheid (los van het feit dat SGP dit niet wil en dat VVD niet met FvD wil), CDA gaat echt niet buigen.
Dit is gegarandeerd werkbaar, houdbaar en democratisch.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Otten wil wel meedoen, maar heb de zetels van deze bak zonder CDA zo even niet paraat.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
PVV-VVD-BBB-JA21-SGP-FVD heeft geen meerderheid (los van het feit dat SGP dit niet wil en dat VVD niet met FvD wil), CDA gaat echt niet buigen.
Gezien de posities in de media, met vele VVD praatpoppen gestationeerd (Derksen, Verweij, De Winther) wordt dat lastig.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het is dan ook zaak om VVD als het grote kwaad neer te zetten. De spindokters zullen er van smullen.
4 partijen zonder bestuurservaring die ook nooit gedoogd hebben, 5 partijen die 3 of minder zetels hebben. En in totaal 8 partijen, samen een krappe meerderheid van 77 zetels. Ik zie niet hoe dit gegarandeerd werkbaar en houdbaar is. Democratisch is het wel, maar dat is elke coalitie die de steun heeft van meer dan 75 zetels.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dit is gegarandeerd werkbaar, houdbaar en democratisch.
Het is alleen werkbaar wanneer de kleine partijtjes gedoogsteun willen leveren. Je moet ze niet in het kabinet zelf willen zetten.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dit is gegarandeerd werkbaar, houdbaar en democratisch.
Lokaal en provinciaal doen ze wel mee. DENK in Rotterdam is tamelijk betrouwbaar.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
4 partijen zonder bestuurservaring die ook nooit gedoogd hebben
Goed punt dat je essentiële zaken zoals voedsel eigenlijk beter niet aan de vrije markt over moet latenquote:Op donderdag 6 november 2025 16:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Is betaalbaar voedsel uit te drukken in geld?
Als de LPF en de PVV zonder blikken of blozen mochten regeren en er met Ja21 wordt geflirt dan moet je dit een kans geven. Bestuurservaring kun je opdoen.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
4 partijen zonder bestuurservaring die ook nooit gedoogd hebben, 5 partijen die 3 of minder zetels hebben. En in totaal 8 partijen, samen een krappe meerderheid van 77 zetels. Ik zie niet hoe dit gegarandeerd werkbaar en houdbaar is. Democratisch is het wel, maar dat is elke coalitie die de steun heeft van meer dan 75 zetels.
Ik zou zeggen: een gegarandeerde puinhoop.
D'66 is een rijke partij. Kunnen gewoon zendtijd kopen.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gezien de posities in de media, met vele VVD praatpoppen gestationeerd (Derksen, Verweij, De Winther) wordt dat lastig.
Maar vanuit D66 gezien kan het best slim zijn om de opdracht aan Wilders te geven. Laat CDA maar kleur bekennen.
LPF had 26 zetels. PVV ook zoiets. JA21 heeft er nog 9. PvdD, SP, Denk hebben er allemaal maar 3, Volt zelfs maar 2. Ik heb hier eerder al uitgelegd waarom regeren met 3 zetels niet werkt, maar regeren met 8 partijen waarvan 5 3 of minder zetels is een nog veel slechter idee.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als de LPF en de PVV zonder blikken of blozen mochten regeren en er met Ja21 wordt geflirt dan moet je dit een kans geven. Bestuurservaring kun je opdoen.
Mja, die donoren achter D66 zien JA21 wel zitten. Lekker economisch rechts beleid. Anti-vakbondsbeleid enzo.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
D'66 is een rijke partij. Kunnen gewoon zendtijd kopen.
Volt heeft zelfs maar 1 zetel, die hebben ook net aangegeven niet te willen regeren. Dus dan heeft dit circus nog 76 zetels over, echt zo onstabiel als het maar kan.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
LPF had 26 zetels. PVV ook zoiets. JA21 heeft er nog 9. PvdD, SP, Denk hebben er allemaal maar 3, Volt zelfs maar 2. Ik heb hier eerder al uitgelegd waarom regeren met 3 zetels niet werkt, maar regeren met 8 partijen waarvan 5 3 of minder zetels is een nog veel slechter idee.
Als deze coalitievorming er zou komen en ik mag als CU lid aangeven of ik dit wil, dan stem ik uit landsbelang tegen. Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
En met wie zou er dan geregeerd moeten worden?quote:Op donderdag 6 november 2025 16:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De VVD zet waarschijnlijk met Wilders in op de hoop dat Wilders mag gaan formeren als de opties voor D66 verkeken zijn.
Dat laatste heeft ook mijn voorkeur. VVD in oppositie.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:11 schreef Hanca het volgende:
Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
Fair enoughquote:Op donderdag 6 november 2025 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
LPF had 26 zetels. PVV ook zoiets. JA21 heeft er nog 9. PvdD, SP, Denk hebben er allemaal maar 3, Volt zelfs maar 2. Ik heb hier eerder al uitgelegd waarom regeren met 3 zetels niet werkt, maar regeren met 8 partijen waarvan 5 3 of minder zetels is een nog veel slechter idee.
Als deze coalitievorming er zou komen en ik mag als CU lid aangeven of ik dit wil, dan stem ik uit landsbelang tegen. Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
Dat kan, maar dan nog ben je afhankelijk van 1 zo'n partij die even lekker principieel wil gaan doen.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:17 schreef Nexum het volgende:
In principe zouden de linkse partijen ook gewoon gedoogsteun kunnen geven.
Brrr ja, gemeentes die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!quote:Op donderdag 6 november 2025 17:24 schreef Klopkoek het volgende:
Het aantal mensen in het asielcentrum in Ter Apel is voor de derde dag achtereen fors gestegen, omdat veel gemeenten de spreidingswet aan hun laars lappen en het kabinet-Schoof niet ingrijpt.
https://www.welingelichte(...)pt-op-tot-14-miljoen
Cynische, kwaadaardige politiek.
Niemand wil die overlast, ook de mensen in Ter Apel niet. Maar we zijn nou eenmaal een samemleving, dus de overlast over het land verspreiden is een stuk eerlijker richting de inwoners van Ter Apel.quote:Op donderdag 6 november 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Brrr ja, gemeenten die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!
Welke gemeente met een normaal AZC (dus niet Ter Apel of Budel) heeft nou daadwerkelijk echt overlast daarvan? Ondanks dat we toch een vrij rechtse media hebben, komt er nooit 1 in het nieuws...quote:Op donderdag 6 november 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Brrr ja, gemeentes die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!
VVD wil het niet, dan kun je heel lang sip gaan doen of je zegeningen tellen.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het je puur om partijbelang gaat en niet om landsbelang, misschien. Voor het land zou je als linkse partij nu zo veel mogelijk invloed moeten willen hebben, zeker als er misschien bezuinigd moet worden.
Jouw opmerking is dus cynische partijpolitiek ipv doen waar je als volksvertegenwoordiger voor gekozen bent.
En dat terwijl er met de sociale meerderheid, ook al is het niet in een coalitie, best te werken valt. Er wordt nog verrassend vaak niet via coalitielijnen gestemd.
Nederland bestuurbaar krijgen moet de prioriteit zijn.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:15 schreef Nexum het volgende:
VVD vernietigenYesilgöz buitenspel zetten
haar vieszuur krijgen
in ruil voor wat?quote:Op donderdag 6 november 2025 17:17 schreef Nexum het volgende:
SP heeft campagne gevoerd met een kabinet van SP tot en met CDA. Ik neem aan dat ze wel bereid zijn steun te verlenen mits ze er ook wat voor krijgen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:30 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Tegelijkertijd heeft SP ook niks te winnen met hun huidige rol. Ze verliezen de laatste 82 verkiezingen. Het is alsof je aan een pokertafel zit en langzaam leegloopt aan de blinds.
Je kan net zo goed eens kijken of het wel kan zou je denken.
Die Linke in Duitsland doet het ook heel behoorlijk. Trekt vooral ook jongeren.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, wanneer de revolutie in de VS door zou zetten is er hier geen partij zoals deze voor jongere kiezers.
Kansje voor de SP misschien. Beetje fuseren met de PvdAGL verlaters in de Democratische socialisten
Yesilgoz moet dan wel binnen een kwartier buiten staanquote:Op donderdag 6 november 2025 19:19 schreef vPlien het volgende:
Morgen koppeltjes bij Koolmees, Jetten&Eerdmans en later Yesilgoz&Klaver
Gewoon minderheidskabinet met steun van klein links kan prima. Wel duidelijke afspraken maken met al die partijen, maar geen ministers van hen vragen. Ik denk dat het grootste probleem nog bij het CDA zit dan.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:17 schreef Nexum het volgende:
Yesilgoz actquote:Op donderdag 6 november 2025 19:30 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Yesilgoz moet dan wel binnen een kwartier buiten staan
Gaat CDA niet doen, helt voor de gereformeerde Bontenbal veel te veel door naar de progressieve kant.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Gewoon minderheidskabinet met steun van klein links kan prima. Wel duidelijke afspraken maken met al die partijen, maar geen ministers van hen vragen. Ik denk dat het grootste probleem nog bij het CDA zit dan.
Jammer.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:32 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Gaat CDA niet doen, helt voor de gereformeerde Bontenbal veel te veel door naar de progressieve kant.
Yesilgoz weet alleen wat ze niet wil. Geen PVV, geen GLPvdA, geen eurobonds, geen afbouw HRA, geen aanpak problemen arbeidsmigranten, geen spreidingswet (of toch welquote:
Maar wel begrijpelijk met het programma van het CDA. Op onderwerpen samenwerken met links kan best maar een andere waaier aan onderwerpen willen ze veel liever via rechts regelen.quote:
Volgens mij valt hier helemaal geen masker af. Het verbaast mij namelijk helemaal niets. Vergeet niet dat SGP en PVV hun belangrijkste standpunt met elkaar gemeenschappelijk hebben, namelijk hun onvoorwaardelijke steun aan Israel.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
Bij SGP valt het masker ook wel extreem af zeg. Ze willen zelfs dat er met de PVV gepraat gaat worden
Dat was altijd al toch? Of mis ik hier iets?quote:Op donderdag 6 november 2025 19:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
Bij SGP valt het masker ook wel extreem af zeg. Ze willen zelfs dat er met de PVV gepraat gaat worden
Op zich wel een argument om voor extreem snelle afbouw van de HRA te zijn, want elke verkiezingsronde dat het weer zo'n hangijzer is, weegt het als een ketting om de nek van de partijen die wat dit betreft wel de eerlijke goede beleidskeuze willen maken.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ieniemienie weet alleen wat ze niet wil. Geen PVV, geen GLPvdA, geen eurobonds, geen afbouw HRA, geen aanpak problemen arbeidsmigranten, geen spreidingswet (of toch wel)
11 miljard kost dat per jaar googlede ik vandaag. Da's precies een procent voor de NAVO-norm.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Op zich wel een argument om voor extreem snelle afbouw van de HRA te zijn, want elke verkiezingsronde dat het weer zo'n hangijzer is, weegt het als een ketting om de nek van de partijen die een economisch beter belastingstelsel willen.
Er is in de nieuwe kamer inmiddels wel een kleine meerderheid voor de afbouw van de HRA dus dat is toch een trendbreuk.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Op zich wel een argument om voor extreem snelle afbouw van de HRA te zijn, want elke verkiezingsronde dat het weer zo'n hangijzer is, weegt het als een ketting om de nek van de partijen die wat dit betreft wel de eerlijke goede beleidskeuze willen maken.
Mja, dat hangt maar net van de rentestand af. Maar fijn dat het op dit moment eventjes netjes zo uit komt dan.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
11 miljard kost dat per jaar googlede ik vandaag. Da's precies een procent voor de NAVO-norm.
quote:Op donderdag 6 november 2025 19:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Yesilgoz weet alleen wat ze niet wil. Geen PVV, geen GLPvdA, geen eurobonds, geen afbouw HRA, geen aanpak problemen arbeidsmigranten, geen spreidingswet (of toch wel)
Lijkt me prima uit te onderhandelen toch.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Yesilgoz weet alleen wat ze niet wil. Geen PVV, geen GLPvdA, geen eurobonds, geen afbouw HRA, geen aanpak problemen arbeidsmigranten, geen spreidingswet (of toch wel)
Dat is mooi. Ze hebben alleen wel een ongeïnspireerd beeldmerk.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:24 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Die Linke in Duitsland doet het ook heel behoorlijk. Trekt vooral ook jongeren.
Dilan haalt dat liever op bij de allerarmsten.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
11 miljard kost dat per jaar googlede ik vandaag. Da's precies een procent voor de NAVO-norm.
Ljikt me niet dat die gedumpt wordt, dat is gewoon het internationale symbool voor het democratisch socialisme.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben enigszins tegen symboolpolitiek. Maar wel voor een krachtig symbool voor een beweging. Als de bekende vuist/roos van de PvdA gedumpt wordt is dat zeker in deze tijd eeuwig zonde met die hele comeback wereldwijd.
[ afbeelding ]
Als PvdAGl onder een nieuwe naam verder zouden gaan bestaat die kans wel.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ljikt me niet dat die gedumpt wordt, dat is gewoon het internationale symbool voor het democratisch socialisme.
Gezellig met de VVD het ravijnjaar in.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:59 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Kinneging de mafklapper.
Argentinië als lichtend voorbeeld voor Nederland is zot
Niets willen doen aan arbeidsmigratie en wat dit veroorzaakt is wel cruciaal...quote:Op donderdag 6 november 2025 19:55 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lijkt me prima uit te onderhandelen toch.
Nou Dilan, je hebt nu via een tweet de virtuele kettingzaag overgenomen van Musk. Royeer de hele linkse VVD maar dan.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:59 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Kinneging de mafklapper.
Vooral briljant omdat de publieke sector onder leiding van de VVD in omvang is geëxplodeerd. Ze kent echt geen enkele schaamte meer.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:59 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Kinneging de mafklapper.
Dat denk ik ook. Iets minder dan 40% van de GroenLinks leden wilden de Internationale weer gaan zingen; dan is een symbool waar wordt verwezen naar de roos minder vergaand. Hangt er ook vanaf bij welke EU federatie wordt aangesloten. Een roos tussen de zonnebloemen staat lelijk.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ljikt me niet dat die gedumpt wordt, dat is gewoon het internationale symbool voor het democratisch socialisme.
Daar moet toch gewoon genuanceerd naar worden gekeken? Bij de belastingdienst en uwv is er eerder teveel gesneden. En er zijn allerlei taken zoals energietransitie bij gekomen. Qua externe inhuur is Nederland de Europees kampioen, nog steeds.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vooral briljant omdat de publieke sector onder leiding van de VVD in omvang is geëxplodeerd. Ze kent echt geen enkele schaamte meer.
Argentinië is op heel veel vlakken een 'failed' state. Fijn referentiekaderquote:Op donderdag 6 november 2025 20:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vooral briljant omdat de publieke sector onder leiding van de VVD in omvang is geëxplodeerd. Ze kent echt geen enkele schaamte meer.
Er zal wel uit komen dat D66 en JA21 heus verder kunnen. Precies zoals de Sijthoffs en Delfares donateurs het willen.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:12 schreef capricia het volgende:
Benieuwd of het tot meer leidt dan koffie drinken.
[ x ]
De nuance is dat de productiviteit in de publieke sector er nou niet bepaald op vooruit gaat. Die paar extra taken staan in geen verhouding tot de groei, die groei is vooral in allerlei bureaucratie gaan zitten.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar moet toch gewoon genuanceerd naar worden gekeken? Bij de belastingdienst en uwv is er eerder teveel gesneden. En er zijn allerlei taken zoals energietransitie bij gekomen. Qua externe inhuur is Nederland de Europees kampioen, nog steeds.
Dat sowieso. Maar goed, de VVD kent geen enkele schaamte meer onderhand.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Argentinië is op heel veel vlakken een 'failed' state. Fijn referentiekader
Prima zet van Koolmees. Gelijk kleur bekennen.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:12 schreef capricia het volgende:
[ x ]
Ik denk dat het wel een goeie is. Hij heeft toch ook in Rotterdam de formatie geleid tussen partijen die het in eerste instantie totaal niet met elkaar konden vinden.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Prima zet van Koolmees. Gelijk kleur bekennen.
https://www.ad.nl/politie(...)eiderschap~af6fecb0/quote:Op woensdag 5 november 2025 10:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Keijzer heeft maar een paar duizend stemmen minder behaald dan Van der Plas, die haar prominente aanwezigheid niet altijd even goed lijkt te trekken. Hopelijk gaat dat nog een soap opleveren de komende tijd.
Een kans voor nederland, een nieuwe partij die erfgenaam wordt van de sociaal democraten.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Kansje voor de SP misschien. Beetje fuseren met de PvdAGL verlaters in de Democratische socialisten
Er zal geen rechtse architect voor worden gevraagd.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:29 schreef quo_ het volgende:
[..]
Een kans voor nederland, een nieuwe partij die erfgenaam wordt van de sociaal democraten.
Veeg extreeem en activistisch links maar van de kaart, en vreet de salonsocialisten op met huid en haar.
Hoe zit dat eigenlijk? Heeft zo'n verkenner wat assistenten om zich om hem te adviseren of iets dergelijks?quote:Op donderdag 6 november 2025 20:12 schreef capricia het volgende:
[ x ]
Een notulist denk ik hooguit, meer niet. Of zelfs dat niet eens. Dat ie zelf zijn aantekeningen maakt (remember Ollongren).quote:Op donderdag 6 november 2025 20:39 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hoe zit dat eigenlijk? Heeft zo'n verkenner wat assistenten om zich om hem te adviseren of iets dergelijks?
Lijkt me wel lastig als je niemand hebt om even mee te sparren of schakelen dan.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Een notulist denk ik hooguit, meer niet. Of zelfs dat niet eens. Dat ie zelf zijn aantekeningen maakt (remember Ollongren).
Lijkt me ook wel vertrouwelijk wat er besproken wordt.
Wel een goede zaak. Meteen maar spijkers met koppen slaan.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:12 schreef capricia het volgende:
[ x ]
Ik weet ook niet in hoeverre hij ruggespraak heeft met bijv de leider van zijn partij. Beiden zijn natuurlijk D66.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:45 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Lijkt me wel lastig als je niemand hebt om even mee te sparren of schakelen dan.
Ook een partij die niemand zal missen als ze bij de volgende verkiezingen geen enkele rol van betekenis meer spelen.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:28 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)eiderschap~af6fecb0/
Je kon erop wachten.
De salonsocialisten hebben de arbeiders uit de partij gedrukt, heb dat zelf zien gebeuren. Vervolgens hebben ze de koers en de prioriteiten over genomen.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zal geen rechtse architect voor worden gevraagd.
Salonsocialisten waren of zijn degenen die riant woonden en de PvdA steunden. Niets mis mee. Je hebt ook in de VS vermogenden die voor hogere belastingen op hun eigen klasse staan en goede sociale voorzieningen willen voor iedereen.
Misschien wordt Dilan nu toch de kans geboden om te draaien. Zo niet dan zou ik als D66 en CDA voor een minderheidskabinet met PvdA/GL gaan en de VVD negeren. Het zou helemaal dodelijk zijn om Dilan & co ook in zo'n minderheidscoalitie macht te geven. Klaver lijkt me daarin veel meer te vertrouwen.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:19 schreef vPlien het volgende:
Morgen koppeltjes bij Koolmees, Jetten&Eerdmans en later Yesilgoz&Klaver
Keijzer kan haar Paard van Troje-act dus completeren, dat wordt heerlijk modder gooien met Caroline als ze haar coup heeft voltooidquote:Op donderdag 6 november 2025 20:28 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Je kon erop wachten.
Eh, dan moet je wel zorgen dat je niet morgen al verkiezingen hebt... PVV/VVD/JA21/FVD/BBB/SGP hebben samen al 71 zetels.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:53 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Misschien wordt Dilan nu toch de kans geboden om te draaien. Zo niet dan zou ik als D66 en CDA voor een minderheidskabinet met PvdA/GL gaan en de VVD negeren. Het zou helemaal dodelijk zijn om Dilan & co ook in zo'n minderheidscoalitie macht te geven. Klaver lijkt me daarin veel meer te vertrouwen.
Dat Keijzer daar ook nog tijd voor heeft, naast die 83 dossiers waar ze zich namens het kabinet over buigt.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:56 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Keijzer kan haar Paard van Troje-act dus completeren, dat wordt heerlijk modder gooien met Caroline als ze haar coup heeft voltooid
En dan heeft Mona eindelijk haar partij. Ze zal ook wel balen, want ze had nu inhoudelijk veel beter bij JA21 gepast.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:28 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Je kon erop wachten.
Een overstap is niet ver weg. De coalitie met JA21 aan 76 zetels helpenquote:Op donderdag 6 november 2025 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan heeft Mona eindelijk haar partij. Ze zal ook wel balen, want ze had nu inhoudelijk veel beter bij JA21 gepast.
Vergeet ook VVD-bijwagen 50+ niet.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:57 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Eh, dan moet je wel zorgen dat je niet morgen al verkiezingen hebt... PVV/VVD/JA21/FVD/BBB/SGP hebben samen al 71 zetels.
Als je allerlei wetten en regelingen op elkaar gaat stapelen en vervolgens elk jaar toch weer een beetje gaat wijzigen, dan loopt de uitvoering daarop vast.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De nuance is dat de productiviteit in de publieke sector er nou niet bepaald op vooruit gaat. Die paar extra taken staan in geen verhouding tot de groei, die groei is vooral in allerlei bureaucratie gaan zitten.
Maar goed, al die populistische partijen gaan in elk geval de productiviteit niet vooruit helpen.
Je verwart sociaal-democratie met nationaal-socialisme.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:29 schreef quo_ het volgende:
[..]
Een kans voor nederland, een nieuwe partij die erfgenaam wordt van de sociaal democraten.
Veeg extreeem en activistisch links maar van de kaart, en vreet de salonsocialisten op met huid en haar.
Ze is ook ontzettend onsympathiek. Als ik dan toch een biertje moet doen met extreem rechts, dan met Joost en Lidewij. Lidewij beetje stangen genot.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:56 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Keijzer kan haar Paard van Troje-act dus completeren, dat wordt heerlijk modder gooien met Caroline als ze haar coup heeft voltooid
50+ gaf aan de middencoalitie te zien zitten, dus dat weet ik zo niet.quote:Op donderdag 6 november 2025 21:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vergeet ook VVD-bijwagen 50+ niet.
Waar baseer je dat op.quote:Op donderdag 6 november 2025 21:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je verwart sociaal-democratie met nationaal-socialisme.
Rechts op migratie en links op aow leeftijden verhogen.quote:Op donderdag 6 november 2025 21:05 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
50+ gaf aan de middencoalitie te zien zitten, dus dat weet ik zo niet.
Hmm, het is wel lastig dat de VVD nu ook het gedogen van een kabinet met GL/PvdA uitsluit. Denk dat er sowieso eerst uitgebreid naar andere opties wordt gekeken voordat een minderheidskabinet wordt overwogen, vermoed ook dat Wilders op z’n achterste poten gaat staan als dat ter sprake komt want dan kan hij het argument inzetten dat hij net zo goed een minderheidskabinet kan vormen.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:53 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Misschien wordt Dilan nu toch de kans geboden om te draaien. Zo niet dan zou ik als D66 en CDA voor een minderheidskabinet met PvdA/GL gaan en de VVD negeren. Het zou helemaal dodelijk zijn om Dilan & co ook in zo'n minderheidscoalitie macht te geven. Klaver lijkt me daarin veel meer te vertrouwen.
Die 3 zullen elkaar niet zo makkelijk los laten, de VVD gaat met Dilan sowieso het eerste de beste moment pakken om de boel te laten klappen.quote:Op donderdag 6 november 2025 20:57 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Eh, dan moet je wel zorgen dat je niet morgen al verkiezingen hebt... PVV/VVD/JA21/FVD/BBB/SGP hebben samen al 71 zetels.
Er is duidelijk meer overlast door anti-AZC bewegingen dan door AZC's zelf...quote:Op donderdag 6 november 2025 22:33 schreef Klopkoek het volgende:
Raadsvergadering Uitgeest tijdelijk stilgelegd na kapot raam door vuurwerkbom - https://nos.nl/l/2589484
Hier moet eens stevig worden ingegrepen. Tuig is het. Waar is de VVD nu?
Dit is letterlijk een ondermijning van de (lokale) democratie. Het is veel te stil vanuit het kabinet.quote:Op donderdag 6 november 2025 22:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is duidelijk meer overlast door anti-AZC bewegingen dan door AZC's zelf...
Welkom in het draaiboek van de fascist.quote:Op donderdag 6 november 2025 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is letterlijk een ondermijning van de (lokale) democratie. Het is veel te stil vanuit het kabinet.
Een patroon van raadsleden bedreigen is nu gevestigd en de normale weg geworden als je je punt wil maken.
Dassen haha. Die zit daar tussen al z'n 'vrienden'.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:23 schreef capricia het volgende:
Als je dit nou zo ziet, dan zie je pas goed hoe klein links is geworden.
En wat het politieke midden bij deze verkiezingen in de kamer geworden is.
(Even los van 'kleine' zaken zoals dat 50plus helemaal bij links is ingedeeld)
[ x ]
Ja die lijkt me daar ook niet helemaal lekker zitten.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:25 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dassen haha. Die zit daar tussen al z'n 'vrienden'.
Waarom zit 50+ in vredesnaam op links? Die logica snap ik niet.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:23 schreef capricia het volgende:
Als je dit nou zo ziet, dan zie je pas goed hoe klein links is geworden.
En wat het politieke midden bij deze verkiezingen in de kamer geworden is.
(Even los van 'kleine' zaken zoals dat 50plus helemaal bij links is ingedeeld)
[ x ]
En voorheen werd de CU ook links van het CDA (of NSC) neergezet. Weet niet of zij hier mee gelukkig zijn.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:28 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Waarom zit 50+ in vredesnaam op links? Die logica snap ik niet.
Een frame bevestigende indeling. VVD is middenpartij en GL-PvdA de radicalen op de linkerflank.quote:
In de kamer is GL-PVDA verder naar links dan JA21 naar rechts. Bijzonder hč. Nu zie je pas echt goed hoe Nederland gestemd heeft.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een frame bevestigende indeling. VVD is middenpartij en GL-PvdA de radicalen op de linkerflank.
Niet dus!
Nu ik er langer naar kijk vind ik het een steeds vagere indeling.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:32 schreef capricia het volgende:
[..]
En voorheen werd de CU ook links van het CDA (of NSC) neergezet. Weet niet of zij hier mee gelukkig zijn.
Als ik het commentaar zo lees, lijkt het er op neer te komen dat men zo min mogelijk partijen wil spreiden over meerdere blokken.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:37 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Nu ik er langer naar kijk vind ik het een steeds vagere indeling.
Ik krijg in ieder geval sterk de indruk dat de zetelverdeling niet echt iets zegt over hoe links of rechts een partij is.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:37 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Nu ik er langer naar kijk vind ik het een steeds vagere indeling.
En dan stemmen we als reactie op gedaald vertrouwen in de politiek allerlei nog grotere flapdrollen de kamer in.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:45 schreef -XOR- het volgende:
Rechts gaat zijn overwinning vieren met nog meer afbraakbeleid, het politiek vertrouwen daalt nog verder en men gaat als reactie daarop nog rechtser stemmen omdat negers.
Ik zou het helemaal niet erg vinden als er één van de middenpartijen (mag VVD zijn of GL-pvda) in de oppositie blijft.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan stemmen we als reactie op gedaald vertrouwen in de politiek allerlei nog grotere flapdrollen de kamer in.
Mensen
Gelukkig is het deze verkiezingen nog verrassend goed gegaan op die gebieden, maar er blijft een heel deel van Nederland dat juichend tegen hun eigen belangen instemt, want negers.
Omdat Geert de ladder waarop hijzelf omhoog is geklommen onderuit gaat schoppen?quote:Op donderdag 6 november 2025 23:52 schreef Perrin het volgende:
Overigens werd me in de lokale patatzaak door de patatbakker van Turkse afkomst (woont al 30+ jaar in NL) haarfijn uitgelegd waarom iedereen op Wilders moet stemmen.
VVD en GL/PvdA zijn niet midden.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou het helemaal niet erg vinden als er één van de middenpartijen (mag VVD zijn of GL-pvda) in de oppositie blijft.
Want alle middenpartijen in één coalitie gaat heel veel ruimte voor de flanken geven.
Wat vind jij een middenpartij dan? Alleen CDA?quote:Op vrijdag 7 november 2025 00:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
VVD en GL/PvdA zijn niet midden.
Een heel verhaal over asielzoekers en Marokkaanse knullen die onterecht in de asielmolen zitten. Persoonlijk maak ik me druk om heel andere dingen maar voor veel mensen zijn die asielzoekers echt het grootste ding.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:57 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Omdat Geert de ladder waarop hijzelf omhoog is geklommen onderuit gaat schoppen?
CDA midden rechts, D'66 midden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 00:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat vind jij een middenpartij dan? Alleen CDA?
GCM-PvdAquote:Op donderdag 6 november 2025 23:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een frame bevestigende indeling. VVD is middenpartij en GL-PvdA de radicalen op de linkerflank.
Niet dus!
VVD, BBB, SGPen CU zitten nu in de Tweede Kamer op precies dezelfde posities als waar de Likud partij plaatsneemt in de Knesset. Daar is over nagedacht!quote:Op donderdag 6 november 2025 23:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet dus!
Ah. I see.quote:Op vrijdag 7 november 2025 00:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
CDA midden rechts, D'66 midden.
GL/PvdA links, VVD rechts.
Een minderheidskabinet staat sowieso zwakker. Vrijwel alles gaat gefrustreerd worden. Is het niet in de tweede kamer, danwel in de eerste.quote:Op vrijdag 7 november 2025 00:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah. I see.![]()
Jetten noemt het 'het brede middenkabinet'. Die partijen dus.
Maar ik denk oprecht dat het beter is als een van deze partijen in de oppositie blijft.
Je geeft de flanken ander wel heel veel ruimte.
Zoals Yesilgöz eigenlijk ook doet. Wat haarzelf door de jaren heen is gegund, gunt ze anderen liever niet.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:57 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Omdat Geert de ladder waarop hijzelf omhoog is geklommen onderuit gaat schoppen?
Als je in het plaatje in de startpost kijkt, is links toch echt nog vele malen kleiner. NSC was veel rechtser dan CDA of D66, Omtzigt was een Hoekstrafan.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja die lijkt me daar ook niet helemaal lekker zitten.![]()
Maar links is gewoon bijna weg gevaagd. Ik heb zoiets nog nooit gezien in mijn leven.
Het midden is CDA/VVD geworden.
Afgelopen keren zat CU steeds op eigen verzoek bij SGP en CDA. Dus ik denk dat die het prima vinden.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:32 schreef capricia het volgende:
[..]
En voorheen werd de CU ook links van het CDA (of NSC) neergezet. Weet niet of zij hier mee gelukkig zijn.
Eens, behalve dan dat rechts echt niet gewonnen heeft. Vorige keer zat nota bene de SGP links van het midden. De echt rechtse partijen zijn gewoon kleiner geworden.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:45 schreef -XOR- het volgende:
Rechts gaat zijn overwinning vieren met nog meer afbraakbeleid, het politiek vertrouwen daalt nog verder en men gaat als reactie daarop nog rechtser stemmen omdat negers.
Je noemde het stemgedrag van het CDA. Waar baseer je op dat dit nu zoveel is veranderd? Is dat te staven met feiten?quote:Op vrijdag 7 november 2025 08:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, behalve dan dat rechts echt niet gewonnen heeft. Vorige keer zat nota bene de SGP links van het midden. De echt rechtse partijen zijn gewoon kleiner geworden.
Oude politiek:quote:Op donderdag 6 november 2025 23:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan stemmen we als reactie op gedaald vertrouwen in de politiek allerlei nog grotere flapdrollen de kamer in.
Mensen
Gelukkig is het deze verkiezingen nog verrassend goed gegaan op die gebieden, maar er blijft een heel deel van Nederland dat juichend tegen hun eigen belangen instemt, want negers.
Dat doen GL en PvdA toch echt zelf. Die fusie.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Oude politiek:
Men dacht op de werkvloer zelden tot nooit "laat ik even op die sigaarrokende club stemmen die neerkijkt op het volk en de rechten van onze topman verdedigd".
Nieuwe politiek
Na de moord op Fortuyn zag men een vacuum ontstaan met de onbeteugelde gele LPF, die ook de VVD bedreigend vond .
Toen zijn de kersverse VVD'er Rutte en VVD'er Wilders wat gaan drinken en is besloten dat Wilders een schijnsocialistische beweging op zou starten die de VVD als paarden voor de kar kon spannen. Voor de VVD werd de PVV een soort "Monster van Frankenstein PvdA" (met NSB-symboliek) die de PvdA bestreed zodat de VVD altijd de lachende derde werd. Deze andere vrijheidspartij, de PVV stemde vrij consistent met VVD als vaste gedoogpartner na de handjeklap.
En nú heb je lieden op de werkvloer die zelfs "twijfelen" tussen PVV en VVD, die nog steeds gewoon samen de belangen van de topman en de aandeelhouders verdedigen.
Maar de kers op taart is dat de VVD (Rutte) ook nog eens de fusie tussen PvdA en Groenlinks heeft verzorgd. Ongeacht hoe dat uitpakt (want dát heeft men niet in de hand), kan deel zijn geweest van een strategie om het socialisme onder te laten sneeuwen.
Dát heeft de VVD bereikt in 25 jaar. Ze kunnen alles verkeerd doen en groot blijven in dat hele handjeklap-verhaal met de PVV als hun creatie. Dus is het logisch dat men in een tijd dat links momentum krijgt door neoliberaal misgokken in de wereld, de VVD niet staat te springen. Er is kortsluiting.
Ook wel een prestatie dat de rest van het politieke spectrum daar weinig tot niks tegenover weet te stellen. Ze hebben 20+ jaar de tijd gehad om een plan te verzinnen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Oude politiek:
Men dacht op de werkvloer zelden tot nooit "laat ik even op die sigaarrokende club stemmen die neerkijkt op het volk en de rechten van onze topman verdedigd".
Nieuwe politiek
Na de moord op Fortuyn zag men een vacuum ontstaan met de onbeteugelde gele LPF, die ook de VVD bedreigend vond .
Toen zijn de kersverse VVD'er Rutte en VVD'er Wilders wat gaan drinken en is besloten dat Wilders een schijnsocialistische beweging op zou starten die de VVD als paarden voor de kar kon spannen. Voor de VVD werd de PVV een soort "Monster van Frankenstein PvdA" (met NSB-symboliek) die de PvdA bestreed zodat de VVD altijd de lachende derde werd. Deze andere vrijheidspartij, de PVV stemde vrij consistent met VVD als vaste gedoogpartner na de handjeklap.
En nú heb je lieden op de werkvloer die zelfs "twijfelen" tussen PVV en VVD, die nog steeds gewoon samen de belangen van de topman en de aandeelhouders verdedigen.
Maar de kers op taart is dat de VVD (Rutte) ook nog eens de fusie tussen PvdA en Groenlinks heeft verzorgd. Ongeacht hoe dat uitpakt (want dát heeft men niet in de hand), kan deel zijn geweest van een strategie om het socialisme onder te laten sneeuwen. Ik denk dat het nog prima werkt intern, dus ik zal er geen te hard oordeel over geen
Dát heeft de VVD bereikt in 25 jaar. Ze kunnen alles verkeerd doen en groot blijven in dat hele handjeklap-verhaal met de PVV als hun creatie. Dus is het logisch dat men in een tijd dat links momentum krijgt door neoliberaal misgokken in de wereld, de VVD niet staat te springen. Er is kortsluiting.
Ja, zie afgelopen 2 jaar. Zie ook het ND artikel dat ik heb gepost. Zie ook alle bijdrages van de kleine CDA fractie van de afgelopen 2 jaar.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je noemde het stemgedrag van het CDA. Waar baseer je op dat dit nu zoveel is veranderd? Is dat te staven met feiten?
Dit vind ik toch echt veel meer een BNW post dan een POL post, sorry.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Oude politiek:
Nieuwe politiek
Maar de kers op taart is dat de VVD (Rutte) ook nog eens de fusie tussen PvdA en Groenlinks heeft verzorgd. Ongeacht hoe dat uitpakt (want dát heeft men niet in de hand), kan deel zijn geweest van een strategie om het socialisme onder te laten sneeuwen. Ik denk dat het nog prima werkt intern, dus ik zal er geen te hard oordeel over geen
Dus omdat je bang bent dat de flanken 'ruimte hebben' (wat bedoel je daar mee?) heb je liever een flankpartij aan de macht?quote:Op vrijdag 7 november 2025 00:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah. I see.![]()
Jetten noemt het 'het brede middenkabinet'. Die partijen dus.
Maar ik denk oprecht dat het beter is als een van deze partijen in de oppositie blijft.
Je geeft de flanken ander wel heel veel ruimte.
Er zit een kern van waarheid in, maar de afgelopen 20 jaar is de PVV natuurlijk geen afstandbestuurbaar robotje van de VVD geweest. Dat zie je wel zodra die twee samen in een kabinet zitten.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit vind ik toch echt veel meer een BNW post dan een POL post, sorry.
Statistisch stemmen ze toch nog steeds het vaakst met de VVD mee?quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, zie afgelopen 2 jaar. Zie ook het ND artikel dat ik heb gepost. Zie ook alle bijdrages van de kleine CDA fractie van de afgelopen 2 jaar.
Het is aan links om met hun verhaal die kiezers te overtuigen om links te stemmen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zit een kern van waarheid in, maar de afgelopen 20 jaar is de PVV natuurlijk geen afstandbestuurbaar robotje van de VVD geweest. Dat zie je wel zodra die twee samen in een kabinet zitten.
Maar in grote lijnen is wat Beathoven wat karikaturaal beschreef wel de functie van de PVV. Het houdt 'links' klein en schept een zee aan politieke ruimte voor de VVD. Grotendeels door de PVV heeft de VVD al 15+ jaar lang de bepalende rol in de Nederlandse politiek.
Ze hebben héél goed naar Amerika gekeken, inclusief alle cultuuroorlogen en hoe je de meute permanent boos houdt.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:25 schreef Perrin het volgende:
En dat is voor de VVD goud waard. Je vangt 'het vollek' electoraal door Wilders lekker te laten reutelen over andersgekleurden en die enge Islam en ondertussen voer je lekker je agenda voor werkgevers en welgestelden door.
Mooi geregeld.
Het is niet alleen geen robotje geweest, VVD is nooit blij geweest met de oprichting van de PVV. En toen Wilders uit de VVD stapte was de algemene verwachting, waarschijnlijk ook van Wilders zelf, dat hij zou verdwijnen bij verkiezingen. Nog nooit had iemand die uit een fractie stapte daarna de verkiezingen zelfstandig overleefd.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zit een kern van waarheid in, maar de afgelopen 20 jaar is de PVV natuurlijk geen afstandbestuurbaar robotje van de VVD geweest. Dat zie je wel zodra die twee samen in een kabinet zitten.
Maar in grote lijnen is wat Beathoven enigszins karikaturaal beschreef wel de functie van de PVV. Het houdt 'links' klein en schept een zee van politieke ruimte voor de VVD. Grotendeels door de PVV heeft de VVD al 15+ jaar lang de bepalende rol in de Nederlandse politiek.
100%. Een chronisch gebrek aan creativiteit, aan spitsvondigheid, aan realisme.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:25 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het is aan links om met hun verhaal die kiezers te overtuigen om links te stemmen.
Daar hebben ze al decennia de tijd voor. En iedere verkiezing worden ze weer kleiner.
Kennelijk overtuigen ze niet echt. En dat probleem ligt echt bij hun zelf.
Dat laatse echt alleen op het non-thema Israël, economisch stemden ze helemaal niet zo. We zagen zelfs regelmatig een 75-75 de laatste maanden: VVD, PVV, FvD, BBB, SGP, JA21 75 en de rest 75.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Statistisch stemmen ze toch nog steeds het vaakst met de VVD mee?
Waren loyaler aan de uitgaande coalitie dan het NSC.
'Democracy erodes from the top'.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:25 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het is aan links om met hun verhaal die kiezers te overtuigen om links te stemmen.
Daar hebben ze al decennia de tijd voor. En iedere verkiezing worden ze weer kleiner.
Kennelijk overtuigen ze niet echt. En dat probleem ligt echt bij hun zelf.
Neo-liberalisme was de reden dat het nodig was en Rutte en Wilders zijn als VVD'ers daar de architecten van geweest die het landschap hebben vormgegeven wat we nu zien.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:10 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat doen GL en PvdA toch echt zelf. Die fusie.
In die tijd dat het gebeurde was het 'een' zet waarvan men misschien niet wist of het dom of slim was. Meer dat het nodig leek. En omdat we in vele opzichten de aanhangwagen van de VS zijn (hier wonen de grootste groepen early adopters ook van technologie) was het misschien op zn best 'redelijk ok'.quote:Vind je het een domme zet?
Als dat al waar zou zijn, is dat plan niet helemaal geslaagd, want door de weinig constructieve opstelling van Wilders en het feit dat de VVD (logischerwijs) concessies heeft moeten doen is er ruimte ontstaan voor een partij rechts van de VVD die constructiever is: JA21. Als de VVD meegaat over links met GL/PvdA zal JA21 daar flink van profiteren bij volgende verkiezingen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar in grote lijnen is wat Beathoven enigszins karikaturaal beschreef wel de functie van de PVV. Het houdt 'links' klein en schept een zee van politieke ruimte voor de VVD. Grotendeels door de PVV heeft de VVD al 15+ jaar lang de bepalende rol in de Nederlandse politiek.
De huidige GL-PvdA is een stuk minder links dan de PvdA van de jaren 60-80. Marxisten zoals Drees zijn het al helemaal niet meer.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
100%. Een chronisch gebrek aan creativiteit, aan spitsvondigheid, aan realisme.
Links laat het ook lekker gebeuren.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'Democracy erodes from the top'.
Het speelveld is gewoon niet gelijk. Zeker sinds begin jaren 00 is er een agressieve drang om alles dat naar links ruikt te marginaliseren, onderdrukken en weg te drukken. Van de (sociale) media tot vakbonden.
Ja ik denk onderdeel van het probleem. 'Links' heeft nooit een serieus, werkbaar, overtuigend alternatief geboden voor het heersende 'paradigma' (ik haat dat woord). Het neoliberalisme heeft dat allemaal omver gekegeld.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De huidige GL-PvdA is een stuk minder links dan de PvdA van de jaren 60-80. Marxisten zoals Drees zijn het al helemaal niet meer.
Ik vind dat toch wel slachtoffergedrag.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'Democracy erodes from the top'.
Het speelveld is gewoon niet gelijk. Zeker sinds begin jaren 00 is er een agressieve drang om alles dat naar links ruikt te marginaliseren, onderdrukken en weg te drukken. Van de (sociale) media tot vakbonden.
We hebben het ook te goed om massaal links te stemmen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik denk onderdeel van het probleem. 'Links' heeft nooit een serieus, werkbaar, overtuigend alternatief geboden voor het heersende 'paradigma' (ik haat dat woord). Het neoliberalisme heeft dat allemaal omver gekegeld.
Probleem is dat mensen als Kok en Halsema, die toch de touwtjes in handen gehad hebben, ook gewoon neoliberaal zijn of in elk geval waren.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik denk onderdeel van het probleem. 'Links' heeft nooit een serieus, werkbaar, overtuigend alternatief geboden voor het heersende 'paradigma' (ik haat dat woord). Het neoliberalisme heeft dat allemaal omver gekegeld.
En dankzij mensen zoals zij zijn we nu het land dat op allerlei lijstjes rondom welvaart en welbevinden in de top staat.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is dat mensen als Kok en Halsema, die toch de touwtjes in handen gehad hebben, ook gewoon neoliberaal zijn of in elk geval waren.
Even hierop inhakend;quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is dat mensen als Kok en Halsema, die toch de touwtjes in handen gehad hebben, ook gewoon neoliberaal zijn of in elk geval waren.
Links heeft inderdaad ook gewoon het probleem dat ze in Nederland in de jaren 60-80 hun werk zo goed hebben gedaan, dat armoede in Nederland nauwelijks meer bestaat. Het sociale vangnet is er, je hoeft geen links te stemmen om zo'n vangnet te hebben. Ook VVD wil ondanks wat bezuinigingen ook niet echt van dat vangnet af.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:37 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
We hebben het ook te goed om massaal links te stemmen.
Dat heeft de VVD goed gedaan.
Dan kijk je alleen naar de landelijke verkiezingen, als je kijkt naar lokale verkiezingen is het logisch dat ze veel burgemeesters en wethouders hebben.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:40 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Even hierop inhakend;
Als je ziet hoe klein links geworden is, hebben ze wel een overdaad aan bestuurders in den landen.
Dat was ook een beetje het tijdsgewricht. Ik noemde mezelf in die tijd ook overtuigd liberaal.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan is het maar te hopen voor Ahmed dat die remigratie nooit verplicht wordt, zoals velen graag willen.quote:Op donderdag 6 november 2025 23:52 schreef Perrin het volgende:
Overigens werd me in de lokale patatzaak door de patatbakker van Turkse afkomst (woont al 30+ jaar in NL) haarfijn uitgelegd waarom iedereen op Wilders moet stemmen.
‘In den lande’.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:40 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Even hierop inhakend;
Als je ziet hoe klein links geworden is, hebben ze wel een overdaad aan bestuurders in den landen.
Het Rijnlands model.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Links heeft inderdaad ook gewoon het probleem dat ze in Nederland in de jaren 60-80 hun werk zo goed hebben gedaan, dat armoede in Nederland nauwelijks meer bestaat. Het sociale vangnet is er, je hoeft geen links te stemmen om zo'n vangnet te hebben. Ook VVD wil ondanks wat bezuinigingen ook niet echt van dat vangnet af.
Dat doel is gewoon bereikt, een nieuw doel formuleren blijkt eigenlijk al 30 jaar lastig.
Het is speelt zo lekker in op mensen hun diepste angsten, die niet-aflatende politieke discussie over Islam, asielzoekers en andere kwaadaardige lui die al onze problemen veroorzaken.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan is het maar te hopen voor Ahmed dat die remigratie nooit verplicht wordt, zoals velen graag willen.
Aan de andere kant .. als dat soort lui Geert aan de macht helpen ..
Mooi plaatje zeg. Waar heb je dat vandaan?quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]
Interessant plaatje/gedachtegang wel over wat een middenkabinet/een kabinet dat recht doet aan de verkiezingsuitslag is, dat als je de partijen op een lijn zet naar links/rechts verdeling met zetelaantallen PVDA/GL veel verder links zit dan dat een BBB/JA21 rechts zitten. (ook al valt er wat af te dingen over de positie van kleine partijen maar dat verandert weinig aan de posities van de grote partijen)
Ja dat populaire beeld van de rationele mens die op basis van alle beschikbare informatie tot een zakelijke afweging komt die maximaal in zijn eigen voordeel is, daar valt heel wat op af te dingenquote:Op vrijdag 7 november 2025 09:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Veel mensen zijn gewoon makkelijk te manipuleren en daar maakt het populisme gebruik van. Bij verstandige politiek hoort het nemen van impopulaire maatregelen en dat verkoopt nou eenmaal slecht.
De fout ligt echt bij de burger die zich slecht informeert en zich liever bezighoudt met voetbal of dat ze 130km/u kunnen rijden en oh oh die EU is zo slecht terwijl we er gewoon ontzettend van profiteren.
Er is heel veel informatie beschikbaar, maar men zit liever op X de onderbuik te voeden. Het onderwijs zou veel meer over de EU moeten onderwijzen in de vorm van meer maatschappijleerlessen.
Mij lukt het ook om aan informatie te komen. Het is zelfs nog nooit zo makkelijk geweest
Die zitten nog in de ontkenningsfase. Net zo goed dat migratie volgens links een non-issue is dat geen enkel effect heeft op de woningmarkt, zorg, onderwijs en sociale cohesie.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:55 schreef Black_Baron het volgende:
Al dringt dat bij veel links stemmers nog niet door.
Dat kon niet. Het kwam voornamelijk door het gegeven dat de PVV op de onderbuik speelde 'en' zich ook (schijn)socialistisch profileerde, maar ook omdat ze lang niet hebben meegeregeerd en de foute kaarten achterhielden, dat van het socialistisch niet kunnen leveren.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ook wel een prestatie dat de rest van het politieke spectrum daar weinig tot niks tegenover weet te stellen. Ze hebben 20+ jaar de tijd gehad om een plan te verzinnen.
De PVV is op economisch gebied YOLO-links: roepen dat de zorgpremie en eigen risico omlaag moeten, de btw op levensmiddelen moet worden afgeschaft en de sociale huurprijzen moeten worden bevroren en dat allemaal willen betalen door netto-ontvanger van de EU te worden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat kon niet. Het kwam voornamelijk door het gegeven dat de PVV op de onderbuik speelde 'en' zich ook (schijn)socialistisch profileerde, maar ook omdat ze lang niet hebben meegeregeerd en de foute kaarten achterhielden, dat van het socialistisch niet kunnen leveren.
De PVV was (en is) voor velen gewoon de nieuwe Partij van de Arbeid en er werd altijd geschermd met dat ze "ook heel socialistisch" waren. Dat hielp ze groeien. Het was identiteit ver boven inhoud, geen samensmelting van die twee.
Het meeregeren en het gegeven dat daarbij bijna alle de socialistische beloftes de prullenbak in zijn gegaan heeft links enigszins geholpen. Maar het feit dat Amerika een revolutie doormaakt (we moeten nog even afwachten hoe de kat in het nauw, MAGA, gaat reageren.. dus ik juich absoluut niet) laat zien waar de PVV en VVD werkelijk staan. Die hopen op dominantie van Musk en Maga, dat moet of moest het vaarwater voor de nieuwe koers worden. Er lijkt nog geen strategie te zijn voor de weg terug. En pas nu lijkt links de beste papieren te krijgen.
Maar blijf kijken naar de VS. Als het daar volledig mis gaat door een harde clash die de "mens" links van het grootkapitaal zou verliezen, dan is dat geloof op links weg. Wordt Trump daar verslagen, dan stort de droom van Wilders, Eerdmans, Yesilgoz, De Vos.. maar ook Stoffer, zo goed als in.
Maar in die lijstjes wel achter de usual suspects waar links daadwerkelijk regelmatig een meerderheid heeft (niet altijd, dat zou niet gezond zijn)quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dankzij mensen zoals zij zijn we nu het land dat op allerlei lijstjes rondom welvaart en welbevinden in de top staat.
quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bovendien: BuZa is soms groot sponsor van deze lijstjes, gesteund door de VVD!
De kiezer is ontevreden -> de kiezer stemt boosrechts -> boosrechts kan er geen kut van -> de kiezer stemt nog bozer rechtsquote:Op vrijdag 7 november 2025 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]
Interessant plaatje/gedachtegang wel over wat een middenkabinet/een kabinet dat recht doet aan de verkiezingsuitslag is, dat als je de partijen op een lijn zet naar links/rechts verdeling met zetelaantallen PVDA/GL veel verder links zit dan dat een BBB/JA21 rechts zitten. (ook al valt er wat af te dingen over de positie van kleine partijen maar dat verandert weinig aan de posities van de grote partijen)
Er zijn wel heel veel mensen die buiten de boot vallen of dreigen te vallen en waarbij links tevergeefs al decennia of op z'n minst meerdere jaren aan de bel probeert te trekken en waarbij dit ook weer doorwerkt op andere maatschappelijke vlakken.quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Links heeft inderdaad ook gewoon het probleem dat ze in Nederland in de jaren 60-80 hun werk zo goed hebben gedaan, dat armoede in Nederland nauwelijks meer bestaat. Het sociale vangnet is er, je hoeft geen links te stemmen om zo'n vangnet te hebben. Ook VVD wil ondanks wat bezuinigingen ook niet echt van dat vangnet af.
Dat doel is gewoon bereikt, een nieuw doel formuleren blijkt eigenlijk al 30 jaar lastig.
Doet het leuk in de talkshows, prestaties nul.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:33 schreef Perrin het volgende:
Coenradie toch wel echt een stemmenkanon te noemen.
[ afbeelding ]
bron
Tsja ...quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is speelt zo lekker in op mensen hun diepste angsten, die niet-aflatende politieke discussie over Islam, asielzoekers en andere kwaadaardige lui die al onze problemen veroorzaken.
Politiek zeer besmettelijk, maar ook effectief. Handig dat het vollek zich niet druk hoeft te maken over andere zaken.
De Nederlandse overheid is één van de allergrootste sponsoren van het bekende persvrijheid lijstje. Dit is een proces dat door de VVD volop wordt gesteund.quote:
Had het verschil met Eerdmans veel kleiner verwacht. Gelukkig geen zorgen op een leiderschapscrisis.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:33 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
bron
Het lichtpuntje is dat hij inmiddels Hollandser dan Hollands is en totaal doordrenkt is van de Nederlandsche cultuur.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:41 schreef probeer het volgende:
Dus eh ... Deze ochtend zit ik een beetje in een fatalistische 'OK, laat de boel maar naar de tering gaan dan, het zal voor mij niet heel lastig worden om in het kamp uit te komen dat aan het einde van de stoelendans toch een zitplek heeft'-bui.
Dan mag kut-Achmed lekker opflikkeren met zijn patattenkar. Als hij 'm in een toeristisch deel van Turkije neerzet komen er vast nog genoeg Westerse vakantiegangers zijn troep vreten.
Gelukkig ja.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:45 schreef mackinac het volgende:
[..]
Had het verschil met Eerdmans veel kleiner verwacht. Gelukkig geen zorgen op een leiderschapscrisis.
arme Carolinequote:Op vrijdag 7 november 2025 10:45 schreef mackinac het volgende:
[..]
Had het verschil met Eerdmans veel kleiner verwacht. Gelukkig geen zorgen op een leiderschapscrisis.
Dat is omdat anti-kapitalisme en socialisme niet gaat om dat een werknemer zijn manager de meerdere vakanties per jaar niet gunt of de baas zijn luxe e.d. niet gunt. Het gaat om een soort obesitas boven een bepaald vermogen waarbij de verveeldheid toeslaat en kapitaalkrachtigen kijken hoe ze de boel zo kunnen manipuleren dat hele politieke systemen voor hun gokverslaving kunnen laten werken ten koste van de bestaanszekerheid van anderen. Ook dat van die manager en die baas van een MKB-bedrijf.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja ...
Soms maakt het me best een beetje somber, dat het tegengas van legio mensen uit bepaalde linkse contreien toch nog geresulteerd heeft in wat we nu hebben. Sure, zonder dat zal het vast erger zijn geweest, maar het is nu nog steeds kut. En dan denk ik ook wel eens .. waar maak ik me nou druk om .. Ik ben blank, man, hoogopgeleid, prima inkomen, twee Nederlandse ouders, etc. etc. 6 van de 7 vinkjes (ouders deden HBO). Ik ben niet degene die gediscrimineerd wordt, verplicht moet remigreren, of mensen tegen mijn verblijf gaat zien rellen. Bovendien ben ik ook héél erg goed in 'Haha, zei ik toch ..'. En als Achmed de patatbakker dan ook nog met zijn anti-allochtonen shit aan komt zetten. Zucht.
En toch weet ik nu al dat ik de rest van mijn leven op een kapitalisme-kritische linkse partij zal blijven stemmen.
ik had Vijlbrief en van der Burg ook wel hoger verwacht qua aantal stemmen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:33 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
bron
Alleen missen ze daar het punt dat alle westerse landen dit doen en de vergelijking dus prima op gaat. Ook duidelijk onafhankelijke lijstjes staan we trouwens altijd bovenin. Nederland is ondanks al haar gebreken gewoon nog steeds één van de beste landen in de wereld om te wonen, zeker als je niet zo rijk bent (een rijke kan overal goed wonen).quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Nederlandse overheid is één van de allergrootste sponsoren van het bekende persvrijheid lijstje. Dit is een proces dat door de VVD volop wordt gesteund.
Iets om bewust van te zijn, bij een aantal van zulke lijstjes:
https://www.groene.nl/artikel/de-kunst-om-een-land-te-verkopen
(Hier ietwat extreem en scherp opgeschreven)
Ja dat maakt het 'ekte linksche verhaal' zo lastig te verkopen. Die neoliberale ellende blijkt toch wel comfortabel.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen missen ze daar het punt dat alle westerse landen dit doen en de vergelijking dus prima op gaat. Ook duidelijk onafhankelijke lijstjes staan we trouwens altijd bovenin. Nederland is ondanks al haar gebreken gewoon nog steeds één van de beste landen in de wereld om te wonen, zeker als je niet zo rijk bent (een rijke kan overal goed wonen).
Tsja, leuk voor hem. Des te triester dat hij denkt dat dat veel uit gaat maken. Maakt niets uit hoe Nederlands hij vindt dat hij is, hij heeft een zichtbare migratieachtergrond. Dan gaat hij onder Geert-1, Liedewij-1 of Joost-1 toch echt gewoon in het busje van de Nederlandse versie van ICE gegooid worden. Wat zijn verblijfsstatus of paspoort ook zegt.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het lichtpuntje is dat hij inmiddels Hollandser dan Hollands is en totaal doordrenkt is van de Nederlandsche cultuur.
Ik zit meer in een optimistische richting: of het nu via GL-PvdA gaat of via JA21, het wordt altijd beter dan afgelopen jaar en ondanks de afgelopen 30 jaar aan regeringen wonen we nog steeds in een goed land met weinig armoede, waar gelukkig ook mensen die terecht asiel zoeken nog steeds worden opgevangen en dat gaat ondanks de plannen van JA21 en zelfs D66 ook echt niet veranderen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:41 schreef probeer het volgende:
Dus eh ... Deze ochtend zit ik een beetje in een fatalistische 'OK, laat de boel maar naar de tering gaan dan, het zal voor mij niet heel lastig worden om in het kamp uit te komen dat aan het einde van de stoelendans toch een zitplek heeft'-bui.
Dan mag kut-Achmed lekker opflikkeren met zijn patattenkar. Als hij 'm in een toeristisch deel van Turkije neerzet komen er vast nog genoeg Westerse vakantiegangers zijn troep vreten.
Nee, niet elk land doet het in dezelfde mate.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen missen ze daar het punt dat alle westerse landen dit doen en de vergelijking dus prima op gaat.
Vrijwel altijd lager dan de Scandinavische landen. Zoals gezegd: op kansenongelijkheid, gezonde levensverwachting, onderwijs, milieu/natuur, discriminatie/racisme doet Nederland het helemaal niet zo goed. Er zijn genoeg aanwijzingen dat het racisme en arbeidsmarktdiscriminatie hier groter is dan andere rijke en ontwikkelde landen.quote:Ook duidelijk onafhankelijke lijstjes staan we trouwens altijd bovenin.
En zoals probeer zelf al zei dat hij het zelf best prima voor elkaar heeft: je moet ook proberen te voorkomen dat allerlei 'grote zaken' waar je toch weinig invloed op hebt je dagelijkse humeur teveel negatief beinvloeden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zit meer in een optimistische richting: of het nu via GL-PvdA gaat of via JA21, het wordt altijd beter dan afgelopen jaar en ondanks de afgelopen 30 jaar aan regeringen wonen we nog steeds in een goed land met weinig armoede, waar gelukkig ook mensen die terecht asiel zoeken nog steeds worden opgevangen en dat gaat ondanks de plannen van JA21 en zelfs D66 ook echt niet veranderen.
Dat D66 en CDA gaan voorkomen dat het net zo slecht wordt als afgelopen kabinet geloof ik wel in. En BBB weg is voor mij al een grote opluchting.
Links (en rechts(!) hebben zoveel punten die ze kunnen nastreven.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dat maakt het 'ekte linksche verhaal' zo lastig te verkopen. Die neoliberale ellende blijkt toch wel comfortabel.
Of andersom: het verplichte JA21 dansje overslaan omdat VVD dat graag wil, wat mij betreft loopt Jetten na 5 minuten de kamer uit vandaag. En die laatste 3 partijen zal ook een D66, VVD, CDA, JA21 kabinet nooit mee gaan overleggen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
laten we hopen dat we de verplichte dansjes direct overslaan (pvda erbij betrekken omdat d66 dat graag wil) maar zsm een centrum-rechts kabinet van conservatieve signatuur formeren.
Die 75 zetels maken niets uit met SGP, PVV, FvD en BBB in de oppositie.
Mwah, die hoge welzijnsstandaard is maar deels een politiek verhaal, en een heel minimaal deel veroorzaakt door kortetermijnpolitiek. Sociaal vertrouwen, geografie, opleidingsniveau en arbeidsethos spelen daar een grote rol in.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dat maakt het 'ekte linksche verhaal' zo lastig te verkopen. Die neoliberale ellende blijkt toch wel comfortabel.
Dan zal Wilders het initiatief krijgen om te formeren.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of andersom: het verplichte JA21 dansje overslaan omdat VVD dat graag wil, wat mij betreft loopt Jetten na 5 minuten de kamer uit vandaag. En die laatste 3 partijen zal ook een D66, VVD, CDA, JA21 kabinet nooit mee gaan overleggen.
Probleem is alleen dat Jetten een redelijk man is, Eerdmans is dat ook wel en Klaver ook. Yesilgoz is de onredelijke die parasiteert op de redelijkheid van de rest.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of andersom: het verplichte JA21 dansje overslaan omdat VVD dat graag wil, wat mij betreft loopt Jetten na 5 minuten de kamer uit vandaag. En die laatste 3 partijen zal ook een D66, VVD, CDA, JA21 kabinet nooit mee gaan overleggen.
Succes met de 39 zetels.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan zal Wilders het initiatief krijgen om te formeren.
De machtsbalans ligt nu gewoon bij de VVD.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat Jetten een redelijk man is, Eerdmans is dat ook wel en Klaver ook. Yesilgoz is de onredelijke die parasiteert op de redelijkheid van de rest.
Als er combinaties geprobeerd zijn die niet slagen dan kan wel degelijk de PVV in beeld komen. Is het al alleen maar om D66 te pushen omdat zij anders het risico lopen gepasseerd te worden.quote:
Musk en Thiel is een held.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.bbc.com/news/articles/cn4j8dgnj1wo
Dit klimaatprobleem is veel belangrijker dan het asielzoekers geneuzel (en heeft Schoof alleen maar kwalijke dingen mee gedaan).
De Peter Thiels bouwen gewoon een vlot... gaan naar de ruimte...
Deels, daarom kan ze het zo hard spelen, maar het is wel jammer dat de onredelijkheid en het maximalistisch inzetten niet afgestraft wordt.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De machtsbalans ligt nu gewoon bij de VVD.
de 'machtsbalans van de VVD'quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De machtsbalans ligt nu gewoon bij de VVD.
Houd toch op. Thiel is een uitgesproken anti-democraat en apartheidsfanaat. Thiel maakt er geen geheim van de democratie te willen slopen en de aarde onleefbaar maken (want transhumanist ofzo).quote:
Als Timmermans of Dijk in de lead waren dan hadden ze dat -terecht- ook gedaan. Politiek is niet een avondje kaarten met vrienden waarbij je wel eens iets weggeeft.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Deels, daarom kan ze het zo hard spelen, maar het is wel jammer dat de onredelijkheid en het maximalistisch inzetten niet afgestraft wordt.
Deels waar.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Houd toch op. Thiel is een uitgesproken anti-democraat en apartheidsfanaat. Thiel maakt er geen geheim van de democratie te willen slopen en de aarde onleefbaar maken (want transhumanist ofzo).
Thiel is van de doodsindustrie, maar die doodsindustrie is ook het enige waar hij nog een positie voor zijn honger naar het excessief bulken van kapitaal in kan vinden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Houd toch op. Thiel is een uitgesproken anti-democraat en apartheidsfanaat. Thiel maakt er geen geheim van de democratie te willen slopen en de aarde onleefbaar maken (want transhumanist ofzo).
Waarom zou je een partij die 15 jaar alles weggeeft nog willen steunen. Wat maakt dat zij dit keer het niet gaan weggeven? Ik snap die logica niet.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als Timmermans of Dijk in de lead waren dan hadden ze dat -terecht- ook gedaan. Politiek is niet een avondje kaarten met vrienden waarbij je wel eens iets weggeeft.
De VVD weet dat zij 15 jaar lang alles hebben weggegeven. Zij willen nu ook wel eens gaan snoepen.
Ja, wie weet maken ze jou ook wel rijk als je braaf doet wat zij willen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Deels waar.
Maar ik ben gewoon heel erg blij dat er ook hele rijker miljardairs met invloed van conservatieve signatuur op staan. Hopelijk gaan zij ook denktanks, onderwijs instutties, onderzoeken, kerken, organisaties en media sponsoren zodat ook conservatief denkende mensen in de Westerse wereld eindelijk eens aan hun trekken komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |