Het is alleen werkbaar wanneer de kleine partijtjes gedoogsteun willen leveren. Je moet ze niet in het kabinet zelf willen zetten.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dit is gegarandeerd werkbaar, houdbaar en democratisch.
Lokaal en provinciaal doen ze wel mee. DENK in Rotterdam is tamelijk betrouwbaar.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
4 partijen zonder bestuurservaring die ook nooit gedoogd hebben
Goed punt dat je essentiële zaken zoals voedsel eigenlijk beter niet aan de vrije markt over moet latenquote:Op donderdag 6 november 2025 16:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Is betaalbaar voedsel uit te drukken in geld?
Als de LPF en de PVV zonder blikken of blozen mochten regeren en er met Ja21 wordt geflirt dan moet je dit een kans geven. Bestuurservaring kun je opdoen.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
4 partijen zonder bestuurservaring die ook nooit gedoogd hebben, 5 partijen die 3 of minder zetels hebben. En in totaal 8 partijen, samen een krappe meerderheid van 77 zetels. Ik zie niet hoe dit gegarandeerd werkbaar en houdbaar is. Democratisch is het wel, maar dat is elke coalitie die de steun heeft van meer dan 75 zetels.
Ik zou zeggen: een gegarandeerde puinhoop.
D'66 is een rijke partij. Kunnen gewoon zendtijd kopen.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gezien de posities in de media, met vele VVD praatpoppen gestationeerd (Derksen, Verweij, De Winther) wordt dat lastig.
Maar vanuit D66 gezien kan het best slim zijn om de opdracht aan Wilders te geven. Laat CDA maar kleur bekennen.
LPF had 26 zetels. PVV ook zoiets. JA21 heeft er nog 9. PvdD, SP, Denk hebben er allemaal maar 3, Volt zelfs maar 2. Ik heb hier eerder al uitgelegd waarom regeren met 3 zetels niet werkt, maar regeren met 8 partijen waarvan 5 3 of minder zetels is een nog veel slechter idee.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als de LPF en de PVV zonder blikken of blozen mochten regeren en er met Ja21 wordt geflirt dan moet je dit een kans geven. Bestuurservaring kun je opdoen.
Mja, die donoren achter D66 zien JA21 wel zitten. Lekker economisch rechts beleid. Anti-vakbondsbeleid enzo.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
D'66 is een rijke partij. Kunnen gewoon zendtijd kopen.
Volt heeft zelfs maar 1 zetel, die hebben ook net aangegeven niet te willen regeren. Dus dan heeft dit circus nog 76 zetels over, echt zo onstabiel als het maar kan.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
LPF had 26 zetels. PVV ook zoiets. JA21 heeft er nog 9. PvdD, SP, Denk hebben er allemaal maar 3, Volt zelfs maar 2. Ik heb hier eerder al uitgelegd waarom regeren met 3 zetels niet werkt, maar regeren met 8 partijen waarvan 5 3 of minder zetels is een nog veel slechter idee.
Als deze coalitievorming er zou komen en ik mag als CU lid aangeven of ik dit wil, dan stem ik uit landsbelang tegen. Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
En met wie zou er dan geregeerd moeten worden?quote:Op donderdag 6 november 2025 16:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De VVD zet waarschijnlijk met Wilders in op de hoop dat Wilders mag gaan formeren als de opties voor D66 verkeken zijn.
Dat laatste heeft ook mijn voorkeur. VVD in oppositie.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:11 schreef Hanca het volgende:
Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
Fair enoughquote:Op donderdag 6 november 2025 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
LPF had 26 zetels. PVV ook zoiets. JA21 heeft er nog 9. PvdD, SP, Denk hebben er allemaal maar 3, Volt zelfs maar 2. Ik heb hier eerder al uitgelegd waarom regeren met 3 zetels niet werkt, maar regeren met 8 partijen waarvan 5 3 of minder zetels is een nog veel slechter idee.
Als deze coalitievorming er zou komen en ik mag als CU lid aangeven of ik dit wil, dan stem ik uit landsbelang tegen. Een puinhoop met 8 partijen heeft niemand wat aan, doe dan een 3 partijen minderheidskabinet.
Dat kan, maar dan nog ben je afhankelijk van 1 zo'n partij die even lekker principieel wil gaan doen.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:17 schreef Nexum het volgende:
In principe zouden de linkse partijen ook gewoon gedoogsteun kunnen geven.
Brrr ja, gemeentes die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!quote:Op donderdag 6 november 2025 17:24 schreef Klopkoek het volgende:
Het aantal mensen in het asielcentrum in Ter Apel is voor de derde dag achtereen fors gestegen, omdat veel gemeenten de spreidingswet aan hun laars lappen en het kabinet-Schoof niet ingrijpt.
https://www.welingelichte(...)pt-op-tot-14-miljoen
Cynische, kwaadaardige politiek.
Niemand wil die overlast, ook de mensen in Ter Apel niet. Maar we zijn nou eenmaal een samemleving, dus de overlast over het land verspreiden is een stuk eerlijker richting de inwoners van Ter Apel.quote:Op donderdag 6 november 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Brrr ja, gemeenten die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!
Welke gemeente met een normaal AZC (dus niet Ter Apel of Budel) heeft nou daadwerkelijk echt overlast daarvan? Ondanks dat we toch een vrij rechtse media hebben, komt er nooit 1 in het nieuws...quote:Op donderdag 6 november 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Brrr ja, gemeentes die niet de ellende van ter Apel willen hebben moeten we ter verantwoording roepen!
VVD wil het niet, dan kun je heel lang sip gaan doen of je zegeningen tellen.quote:Op donderdag 6 november 2025 14:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het je puur om partijbelang gaat en niet om landsbelang, misschien. Voor het land zou je als linkse partij nu zo veel mogelijk invloed moeten willen hebben, zeker als er misschien bezuinigd moet worden.
Jouw opmerking is dus cynische partijpolitiek ipv doen waar je als volksvertegenwoordiger voor gekozen bent.
En dat terwijl er met de sociale meerderheid, ook al is het niet in een coalitie, best te werken valt. Er wordt nog verrassend vaak niet via coalitielijnen gestemd.
Nederland bestuurbaar krijgen moet de prioriteit zijn.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:15 schreef Nexum het volgende:
VVD vernietigenYesilgöz buitenspel zetten
haar vieszuur krijgen
in ruil voor wat?quote:Op donderdag 6 november 2025 17:17 schreef Nexum het volgende:
In principe zouden de linkse partijen ook gewoon gedoogsteun kunnen geven.
SP heeft campagne gevoerd met een kabinet van SP tot en met CDA. Ik neem aan dat ze wel bereid zijn steun te verlenen mits ze er ook wat voor krijgen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:30 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Tegelijkertijd heeft SP ook niks te winnen met hun huidige rol. Ze verliezen de laatste 82 verkiezingen. Het is alsof je aan een pokertafel zit en langzaam leegloopt aan de blinds.
Je kan net zo goed eens kijken of het wel kan zou je denken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |