abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219125625
Hier verder over de politiek van onze Oosterburen

Het kabinet-Scholz is het huidige Duitse kabinet. Het kabinet wordt gevormd door de politieke partijen Sozialdemokratische Partei Deutschlands (SPD), Freie Demokratische Partei (FDP) en Bündnis 90/Die Grünen na de verkiezingen van 2021. Olaf Scholz werd voor de eerste keer beëdigd als bondskanselier, nadat Angela Merkel (CDU) van 2005 tot 2021 aan de macht was.

Het is de eerste keer in de geschiedenis van de bondsrepubliek dat er op nationaal niveau een driepartijencoalitie is ontstaan. Tot dusverre lukte het alleen op deelstaatniveau om een verkeerslichtcoalitie (Ampelkoalition) te vormen tussen sociaaldemocraten, liberalen en groenen.

SPD 206 zetels (25,7 %)
CDU/CSU 196 zetels (24,1 %)
Grüne 118 zetels (14,8%)
FDP 92 zetels (11,5%)
AfD 83 zetels (10,3%)
Die Linke 39 zetels (4,9% ) nu de groep BSW - Bündnis Sahra Wagenknecht en de groep Die Linke
SSW 1 zetel
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:09:24 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219125751
Duitsland, en Europa, worden op geopolitiek gebied gedold.


quote:
Regierung gibt zu: „Abhängigkeit lässt sich nicht kurzfristig auflösen“

Für ihre Hochtechnologie-Produkte lechzt die Weltwirtschaft nach Seltenen Erden – und ist nahezu vollständig von China abhängig. Diese Macht nutzen die Chinesen jetzt aus und zünden die nächste Eskalationsstufe ihrer Exportkontrollen. Die Bundesregierung ist alarmiert.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:42:29 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219126837
Niet direct politiek, maar wel van grote invloed. De ZDF correspondent voor Gaza blijkt een Hamas lid

https://www.bild.de/polit(...)87a3c008edcf0c85531e
pi_219126944
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 11:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Niet direct politiek, maar wel van grote invloed. De ZDF correspondent voor Gaza blijkt een Hamas lid

https://www.bild.de/polit(...)87a3c008edcf0c85531e
Hij was een technicus bij ZDF, geen correspondent toch?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_219127023
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 11:53 schreef Felagund het volgende:

[..]
Hij was een technicus bij ZDF, geen correspondent toch?
quote:
Am 19. Oktober hatte Israel Ahmed Asʿad Muhammad Abu Matar, der als TV-Ingenieur bei einer ZDF-Partnerfirma in Gaza arbeitete, mit einem Luftschlag getötet.
Dat lees ik bij Bild zelf.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219127075
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 12:04 schreef Monolith het volgende:

[..]
[..]
Dat lees ik bij Bild zelf.
Ja, dus geen directe verbinding tot de inhoud, zie ook:
https://www.zdfheute.de/p(...)r-pmp-hamas-100.html
quote:
Der getötete Ingenieur war bei der Produktionsfirma zuständig für die technische Übertragung per Satellit. Er war kein ZDF-Mitarbeiter und in journalistische Fragen nicht eingebunden.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_219127105
Beetje #FakeNews dit. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:17:44 #8
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219156074
Langzaam realiseert Europa hoe het zich in een geopolitiek en economisch doodlopend steegje heeft gemanoeuvreerd de laatste decennia.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:53:36 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219156388
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:17 schreef Perrin het volgende:
Langzaam realiseert Europa hoe het zich in een geopolitiek en economisch doodlopend steegje heeft gemanoeuvreerd de laatste decennia.

[ x ]
VS net zo, maar die hebben trump
  zondag 2 november 2025 @ 10:38:44 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219175325
Dure elektriciteit en energie wurgen de Duitse economie.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 2 november 2025 @ 11:00:24 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219175418
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 10:38 schreef Perrin het volgende:
Dure elektriciteit en energie wurgen de Duitse economie.

[ x ]
Ik bedenk mij dan, Duitsland niet meer als maakindustrienatie, maar als service en diensten industrie?
Duitsers en serviceverlening? LOL
pi_219206716
twitter
pi_219213330
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 11:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik bedenk mij dan, Duitsland niet meer als maakindustrienatie, maar als service en diensten industrie?
Duitsers en serviceverlening? LOL
Deze week nog "genoten" van de service van de Duitse Telecom: 6 dagen geen internet. |:(
Elke dag gebeld, na heel veel moeite (ingeven van allerlei info die ze allang moeten kennen) krijg je dan iemand aan de lijn (meestal een ongemotiveerde muts) die mij dan vertelde dat morgen om 18.00 uur alles weer OK is,
Na de 5e dag ben ik naar een andere provider overgestapt O2.
In Duitsland zijn er maar 3 grote spelers Telecom, Vodafone en O2 (telefonica)
Echte concurrentie is er niet, dus waarom service geven 8)7
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator vrijdag 7 november 2025 @ 12:08:50 #14
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219213343
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 12:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Deze week nog "genoten" van de service van de Duitse Telecom: 6 dagen geen internet. |:(
Elke dag gebeld, na heel veel moeite (ingeven van allerlei info die ze allang moeten kennen) krijg je dan iemand aan de lijn (meestal een ongemotiveerde muts) die mij dan vertelde dat morgen om 18.00 uur alles weer OK is,
Na de 5e dag ben ik naar een andere provider overgestapt O2.
In Duitsland zijn er maar 3 grote spelers Telecom, Vodafone en O2 (telefonica)
Echte concurrentie is er niet, dus waarom service geven 8)7
Heb je ze niet gefaxt dan?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219213351
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 november 2025 12:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Heb je ze niet gefaxt dan?
:) :)
Het opzeggen heb ik per aangetekende brief gedaan :{
(mijn faxapparaat had ik in Nederland al weggegooid voordat ik naar Duitsland was vertrokken, dom dom dom)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 7 november 2025 @ 12:46:31 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219213663
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 12:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Deze week nog "genoten" van de service van de Duitse Telecom: 6 dagen geen internet. |:(
Elke dag gebeld, na heel veel moeite (ingeven van allerlei info die ze allang moeten kennen) krijg je dan iemand aan de lijn (meestal een ongemotiveerde muts) die mij dan vertelde dat morgen om 18.00 uur alles weer OK is,
Na de 5e dag ben ik naar een andere provider overgestapt O2.
In Duitsland zijn er maar 3 grote spelers Telecom, Vodafone en O2 (telefonica)
Echte concurrentie is er niet, dus waarom service geven 8)7
Ben tevreden over Deutsche Glasfaser
Voordat die hier op het dorp kwamen zei Telekom dat het Internet snel genoeg was. Dat was het niet.
DG kwam en heel veel Mensen stapten over.
Kwam Telecom jammeren of we niet terug wilden komen. Nee
  dinsdag 18 november 2025 @ 07:29:04 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219289236
Tot nu toe is Europa vooral bezig met verdeeld zijn en gemanipuleerd te worden door Trump, Poetin en Xi.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 18 november 2025 @ 08:15:26 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219289346
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 november 2025 07:29 schreef Perrin het volgende:
Tot nu toe is Europa vooral bezig met verdeeld zijn en gemanipuleerd te worden door Trump, Poetin en Xi.
True
En populisten spinnen er garen bij met anti Europese sentimenten. Verdeel en heers.
  dinsdag 18 november 2025 @ 09:39:41 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219290187
Bejaardenhuis Europa.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 18 november 2025 @ 09:53:52 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219290258
Ja, in in veel Europese landen zo, oud is een groot deel van de stemmers, en gaat ook vaker stemmen. Goud gerande regelingen zijn er overal voor babyboomers, en de rest mag er voor betalen.
Het is niet zozeer rijk vs arm maar de welvaartsverdeling is vooral oud vs jong. Geen politicus die dit aanspreekt want dan wordt je niet gekozen
  dinsdag 18 november 2025 @ 09:56:54 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219290267
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ja, in in veel Europese landen zo, oud is een groot deel van de stemmers, en gaat ook vaker stemmen. Goud gerande regelingen zijn er overal voor babyboomers, en de rest mag er voor betalen.
Het is niet zozeer rijk vs arm maar de welvaartsverdeling is vooral oud vs jong. Geen politicus die dit aanspreekt want dan wordt je niet gekozen
Ondertussen hebben de jongere generaties steeds minder tijd, geld en zin om voor nageslacht te zorgen. En geen stemkracht om het schip te keren.

De oudere generaties vreten de jongere op.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 24 november 2025 @ 10:48:59 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219332082
Europa moet haar koers hervinden.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator dinsdag 25 november 2025 @ 10:34:15 #23
375570 crew  Cyan9
pi_219339607
quote:
Pensioenstrijd in Duitse coalitie, 'voortbestaan regering in gevaar'

Onenigheid over pensioenregels heeft de Duitse regering van CDU/CSU en SPD in een diepe crisis gestort. Een groep jonge CDU/CSU'ers weigert in te stemmen met een omvangrijk pensioenpakket, dat vooral voor de sociaaldemocratische SPD belangrijk is. Deze week moet, na mislukte crisisgesprekken, een oplossing worden gevonden.

Als de rebellie slaagt, dreigt de regering van bondskanselier Merz al na een half jaar te vallen. Bärbel Bas, SPD-leider en minister van Sociale Zaken, zegt dat CDU/CSU'ers de coalitie in gevaar brengen. Ze waarschuwt voor grote onrust als het pensioenpakket wordt afgewezen. Voortaan zal geen enkel compromis tussen de coalitiepartners meer door de Bondsdag worden geloodst, klonk het dreigement van Bas.

Niemand is gebaat bij een kabinetsval, maar tegelijk is niemand bereid te bewegen.

'Ondraaglijke last'
Het gaat om een breed pakket aan plannen, waaronder een belastingvoordeel voor wie langer doorwerkt (een CDU-wens) en een pensioenverhoging voor een bepaalde groep mensen met kinderen (een CSU-wens). De onenigheid richt zich op het pensioenkroonjuweel van de SPD: het minimumpensioen voor langere tijd vastzetten op 48 procent van het gemiddelde loon.

Dat is onacceptabel voor de Junge Union (JU), een groep van achttien jonge CDU/CSU-Bondsdagleden. De maatregel zou de komende jaren zo'n 120 miljard euro kosten, "een ondraaglijke last op de schouders van de jongere generatie" volgens de JU. Vooraanstaande economen zijn het daarmee eens.

De coalitie leunt op een krappe meerderheid van twaalf zetels. De JU-stemmen zijn dus doorslaggevend. Volgens Duitse media zijn ook 'oudere' CDU/CSU'ers bereid tegen te stemmen. De politieke leiding van de christendemocraten wil vasthouden aan het pensioenplan, om loyaal te zijn aan de SPD.

Gezag Merz wankelt
Het lukt bondskanselier Merz niet om de rijen gesloten te houden. Op de partijdag van de JU werden aanvallen op hem ondersteund door luid applaus. Zijn felle verweer, met woorden als "wees constructief en zeg niet alleen dat het niet gaat", heeft de jongeren verder van hem vervreemd. Pijnlijk, want de JU gold juist als zeer loyale steunpilaar van Merz.

Reuters
Merz probeerde op de JU-dag de jonge CDU/CSU'ers te overtuigen van de pensioenplannen.
Het gezag van Merz wankelt. Zijn eigen minister van Economische Zaken Reiche zegt openlijk dat de jongeren gelijk hebben. CSU-leider Söder spreekt eveneens van "goede argumenten" en keert zich tegen "beleid ten koste van de jongere generatie". De leider van de linkse vleugel binnen de CDU bekritiseert openlijk "de blunderreeks" van Merz.

De jongeren graven zich in. Zij blijven erbij dat zij een plan op inhoud mogen beoordelen. "Ons kan niet worden opgelegd dat een wetsvoorstel van een minister zonder discussie wordt goedgekeurd", aldus JU-voorzitter Johannes Winkel. Alle mogelijke toezeggingen aan de JU, zoals een zetel voor jongeren in de pensioencommissie, zijn afgewezen, meldt Der Spiegel.

Ook de SPD is weinig compromisbereid. Het pensioendossier is cruciaal voor de partij, die sterk leunt op de oudere kiezer. Ook vinden de sociaaldemocraten dat zij al veel hebben 'weggegeven' aan de CDU/CSU, bijvoorbeeld door strenge asielregels goed te keuren.

Geen alternatieven
De coalitie van CDU/CSU en SPD trad in mei aan met de belofte van stabiliteit. Het zou de "laatste kans van het politieke midden" zijn; anders zou extreemrechts zegevieren. In de praktijk wordt de ene ruzie door de andere opgevolgd. Er was onenigheid over de dienstplicht, de energierekening en de uitkeringen. Ook de benoeming van rechters voor het constitutioneel hof, getorpedeerd door CDU/CSU, leidde tot een politieke krimi.

Een alternatieve oplossing is er niet. Uitstel is geen optie, omdat het pakket op 1 januari moet ingaan. Het pensioenplan door de Bondsdag loodsen met de oppositie gaat evenmin: beide partijen weigeren met de rechts-extremistische AfD samen te werken. Voor de CDU/CSU is leunen op Die Linke eveneens uitgesloten.

Volgens Duitse media fantaseren CDU/CSU'ers in eigen kring over een minderheidsregering zonder de SPD. Ook zou Merz gedreigd hebben met een vertrouwensvraag, schrijft nieuwsmedium The Pioneer. Merz zou de dissidenten kunnen disciplineren, door zijn lot te koppelen aan goedkeuring van het pensioenplan. In 2001 paste toenmalig bondskanselier Schröder deze riskante zet succesvol toe. Een laatste redmiddel, dat ook verkeerd kan uitpakken voor Merz.

Deze week staan verschillende overleggen gepland om tot een oplossing te komen. Ook het begrotingsdebat van vandaag en het debat met de bondskanselier morgen zal door dit onderwerp worden gedomineerd, maar niemand lijkt te weten hoe het verder moet.
https://nos.nl/artikel/25(...)n-regering-in-gevaar

In Duitsland gaan ze ook lekker met de pensioenen..
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  woensdag 26 november 2025 @ 08:34:32 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219345962
Terwijl Frankrijk en Duitsland zichzelf van binnenuit opvreten over zaken als de hoogte van pensioenen, wordt Europa links en rechts klemgereden op het wereldtoneel.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 26 november 2025 @ 11:31:15 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219347081
Wat D en F nodig hebben zijn grote economische hervormingen en politici die het lef en het bewustzijn deze ook om te zetten.
Ik vrees dat het daaraan ontbreekt
  woensdag 26 november 2025 @ 21:27:30 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219351572
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 11:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat D en F nodig hebben zijn grote economische hervormingen en politici die het lef en het bewustzijn deze ook om te zetten.
Ik vrees dat het daaraan ontbreekt
En een electoraat dat snapt wat er op het spel staat. Dat snapt dat het geen tijd is van hier een procentje meer daar een procentje minder. Maar van alle hens aan dek.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 30 november 2025 @ 14:34:17 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219377094
Merz levert niet.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 2 december 2025 @ 17:40:35 #28
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219395621
Er is een goed plan nodig.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 2 december 2025 @ 17:54:31 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219395737
En intussen heeft de SPD partij voorzitter ideeen over ondernemers van 100 jaar geleden.
  zaterdag 13 december 2025 @ 20:06:21 #30
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219484848
Inmiddels voor bijna niemand nog echt een verrassing..

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 13 december 2025 @ 20:58:41 #31
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219485366
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 20:06 schreef Perrin het volgende:
Inmiddels voor bijna niemand nog echt een verrassing..

[ x ]
Wat buitenlandbeleid betreft de kanselier die we nu nodig hebben in Europa
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  zaterdag 13 december 2025 @ 21:40:50 #32
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219485956
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 20:58 schreef Szura het volgende:

[..]
Wat buitenlandbeleid betreft de kanselier die we nu nodig hebben in Europa
Ja hij lijkt zijn rol te pakken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219486382
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 20:58 schreef Szura het volgende:

[..]
Wat buitenlandbeleid betreft de kanselier die we nu nodig hebben in Europa
Op geen enkele manier. We zouden een Duitse leider nodig hebben die ook leiding kan nemen. Wat we krijgen is een populist zonder ruggengraat zonder enig idee hoe we voortuit moeten.
In plaats van een verenigd Europa heb je met types als Merz allemaal landjes die alleen aan hun eigen belang denken.
  zaterdag 27 december 2025 @ 18:05:30 #34
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219618650
Iedereen die Duitsland en Europa het slechtste toewenst, steunt dit soort partijen.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator zaterdag 27 december 2025 @ 20:54:17 #35
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219621380
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 20:06 schreef Perrin het volgende:
Inmiddels voor bijna niemand nog echt een verrassing..

[ x ]
We moeten die Amerikaanse troepen eigenlijk eens Europa uit gaan schoppen. De VS heeft geen zin meer in de NAVO (wel als het de VS uitkomt natuurlijk) Want voor je het weet zijn ze niet meer weg te krijgen, zit je met een de facto bezettingsmacht en gaat Donnie je bedreigen met kernwapens.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:33:29 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219779764
Dus wat gaat Duitsland er aan doen? Behalve Trump smeken om veiligheidsgaranties voor Oekraïne en om Groenland met rust te laten?



quote:
German president says US is destroying world order

BERLIN, Jan 8 (Reuters) - German President Frank-Walter Steinmeier has strongly criticised the U.S. foreign policy under President Donald Trump and urged the world not to let the world order disintegrate into a "den of robbers" where the unscrupulous take what they want.

In unusually strong remarks, which appeared to refer to actions such as the ousting of Venezuela's President Nicolas Maduro at the weekend, the former foreign minister said global democracy was being attacked as never before.

"Then there is the breakdown of values by our most important partner, the USA, which helped build this world order," Steinmeier said in remarks at a symposium late on Wednesday.

"It is about preventing the world from turning into a den of robbers, where the most unscrupulous take whatever they want, where regions or entire countries are treated as the property of a few great powers," he said.

Active intervention was needed in threatening situations and countries such as Brazil and India must be convinced to protect the world order, he said.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:37:27 #37
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219779807
Heel eerlijk, Ik denk dat de houding van Europa op het gebied van defensie een belangrijke oorzaak is van de houding van de VS. Europa moet ophouden te zeuren over dat Trump gemeen, stout en boos is, maar eens wat gaan doen. Voortouw pakken, initiatief nemen, er naar streven binnen nu en korte tijd een supermacht moet worden die geen poep neemt van niemand.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:42:19 #38
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219779855
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heel eerlijk, Ik denk dat de houding van Europa op het gebied van defensie een belangrijke oorzaak is van de houding van de VS. Europa moet ophouden te zeuren over dat Trump gemeen, stout en boos is, maar eens wat gaan doen. Voortouw pakken, initiatief nemen, er naar streven binnen nu en korte tijd een supermacht moet worden die geen poep neemt van niemand.
Idd. "Iemand anders dan ik: stop Trump!", dat roept altijd zo makkelijk.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219780191
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heel eerlijk, Ik denk dat de houding van Europa op het gebied van defensie een belangrijke oorzaak is van de houding van de VS. Europa moet ophouden te zeuren over dat Trump gemeen, stout en boos is, maar eens wat gaan doen. Voortouw pakken, initiatief nemen, er naar streven binnen nu en korte tijd een supermacht moet worden die geen poep neemt van niemand.
Ik denk dat je alleen de "coalition of the willing" zo gek krijgt op dit moment. Zuid en Oost Europa gaan tegenstribbelen. Vooral Oost omdat ze hun geldkraan niet kwijt willen en toch al alles vetoën wat hen niet aanstaat
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 16:23:53 #40
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219780216
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heel eerlijk, Ik denk dat de houding van Europa op het gebied van defensie een belangrijke oorzaak is van de houding van de VS. Europa moet ophouden te zeuren over dat Trump gemeen, stout en boos is, maar eens wat gaan doen. Voortouw pakken, initiatief nemen, er naar streven binnen nu en korte tijd een supermacht moet worden die geen poep neemt van niemand.
En er zal nog een oplossing gevonden moeten worden voor de populisten die helemaal geen sterk Europa willen en die vanuit een romantisch beeld over een geschiedenis die nooit heeft bestaan, allemaal losse kleine landjes voor ogen hebben.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 8 januari 2026 @ 16:48:30 #41
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219780386
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:23 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
En er zal nog een oplossing gevonden moeten worden voor de populisten die helemaal geen sterk Europa willen en die vanuit een romantisch beeld over een geschiedenis die nooit heeft bestaan, allemaal losse kleine landjes voor ogen hebben.
Mijn hoop is dat Trump zijn acties en houding veel van dat probleem oplost. En we zullen zelf toch ook binnenkort de mouwen moeten opstropen. Doorgaan op de oude voet lijkt me geen optie. Lastige knopen zullen moeten worden doorgehakt.

Om er maar een paar gezegdes tegenaan te gooien :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 16:50:22 #42
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219780403
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
Mijn hoop is dat Trump zijn acties en houding veel van dat probleem oplost. En we zullen zelf toch ook binnenkort de mouwen moeten opstropen. Doorgaan op de oude voet lijkt me geen optie. Lastige knopen zullen moeten worden doorgehakt. Om er maar een paar gezegdes tegenaan te gooien :P
Probleem is wel dat Trump&Co. deze clubjes uit alle kracht en op alle mogelijke manieren steunen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 8 januari 2026 @ 16:51:04 #43
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219780409
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:50 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Probleem is wel dat Trump&Co. deze clubjes uit alle kracht en op alle mogelijke manieren steunen.
Ja en vergeet Rusland niet. We zitten tussen twee vuren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 10 januari 2026 @ 13:04:40 #44
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219798040
We zouden dit niet moeten accepteren. Transformatie is van levensbelang.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 10 januari 2026 @ 15:14:26 #45
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219799316
Ook in Europa kunnen we ICE-achtige mensenjacht weer gaan zien als Wildersachtigen, de AfD, etc winnen.

twitter


[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 12-01-2026 13:08:26 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 12 januari 2026 @ 13:04:46 #46
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219817229
twitter


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 12 januari 2026 @ 13:29:33 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219817399
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 15:14 schreef Perrin het volgende:
Ook in Europa kunnen we ICE-achtige mensenjacht weer gaan zien als Wildersachtigen, de AfD, etc winnen.

[ x ]
Populisten hebben we te danken aan de regeringen van de afgelopen pak hem beet 30 jaar die lastige problemen die impopulaire maatregelen vereisen voor zich uit schoven.
  maandag 12 januari 2026 @ 13:38:10 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219817450
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Populisten hebben we te danken aan de regeringen van de afgelopen pak hem beet 30 jaar die lastige problemen die impopulaire maatregelen vereisen voor zich uit schoven.
Leiderschap, verantwoordelijk bestuur, visie.. Nergens te bekennen idd.

Na decennia gedomineerd te zijn door de VS hebben we hier slechts makke schapen die zelf niet kunnen of willen nadenken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219817461
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:04 schreef Perrin het volgende:
We zouden dit niet moeten accepteren. Transformatie is van levensbelang.

[ x ]
Nou ja, "we", de Duitsers zijn echt uitzonderlijke achterlopers op het gebied van digitalisering en faxen en briefschrijven er nog op los. Wirecard was hun Wunderkind, maar dat bleek een frauduleus kaartenhuis te zijn, maar wilde men zo graag beschermen dat zelfs de waakhonden achter de pers aangingen die het openbaarden.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 12 januari 2026 @ 13:42:29 #50
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219817483
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 13:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, "we", de Duitsers zijn echt uitzonderlijke achterlopers op het gebied van digitalisering en faxen en briefschrijven er nog op los. Wirecard was hun Wunderkind, maar dat bleek een frauduleus kaartenhuis te zijn, maar wilde men zo graag beschermen dat zelfs de waakhonden achter de pers aangingen die het openbaarden.
Fair point. Maar het probleem ligt veel breder.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 13 januari 2026 @ 17:25:12 #51
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219826317
Een spotgedicht over Habeck en Baerbock verscheen in een blaadje van BuZa Duitsland. Geen hond die het leest. Een paar groene ambtenaren wonden zich op en eiste een terug trekking, en zorgden ervoor dat dit nu al dagen voorpagina nieuws is.

https://m.bild.de/politik(...)cf67fa9b04d135c36c88

Behalve een paar zure groenen lacht heel D zich slap.

Men had blijkbaar nooit van het Streisand-effect gehoord.
  donderdag 15 januari 2026 @ 08:41:13 #52
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219837713
De lijst vergissingen in Duitsland is lang. Hoe zou het toch kunnen dat ze zich keer op keer zo vergissen?

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 15 januari 2026 @ 08:53:33 #53
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219837750
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 08:41 schreef Perrin het volgende:
De lijst vergissingen in Duitsland is lang. Hoe zou het toch kunnen dat ze zich keer op keer zo vergissen?

[ x ]
Omdat kiezers deze regeringen kiezen en politici geliefd willen zijn, de kiezer vertellen wat die willen horen.
Dit is niet alleen een probleem in Duitsland, maar in heel Europa. Politici willen niet doen wat nodig is maar impopulair, want dan worden ze niet herkozen. Daarom worden problemen die impopulaire maatregelen vereisen pas opgepakt als het echt niet anders kan. Voorbeeld Wanneer wij in Nederland gewoon naar Brinkman hadden geluisterd en midden jaren 90 begonnen waren met reserves op te bouwen voor de vergrijzing hadden we geen pensioenprobleem gehad.
  donderdag 15 januari 2026 @ 08:58:41 #54
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219837776
Als een kip zonder kop.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 15 januari 2026 @ 09:02:27 #55
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219837793
quote:
15s.gif Op donderdag 15 januari 2026 08:58 schreef Perrin het volgende:
Als een kip zonder kop.
Wat ik probeer duidelijk te maken is, wij met zijn alleen zijn er zelf schuld aan. Niet de politiek alleen, wij kiezen er namelijk voor met zijn allen.
  donderdag 15 januari 2026 @ 09:11:21 #56
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219837829
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 09:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat ik probeer duidelijk te maken is, wij met zijn alleen zijn er zelf schuld aan. Niet de politiek alleen, wij kiezen er namelijk voor met zijn allen.
Ja we besturen onze samenleving als een kip zonder kop. We doen maar wat. Als het maar lekker voelt op korte termijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219838141
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 09:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja we besturen onze samenleving als een kip zonder kop. We doen maar wat. Als het maar lekker voelt op korte termijn.
't Is net drugs.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  donderdag 15 januari 2026 @ 10:03:31 #58
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219838181
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 09:57 schreef nostra het volgende:

[..]
't Is net drugs.
Moet toch slimmer, verstandiger en competenter kunnen, zou je denken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 15 januari 2026 @ 14:10:53 #59
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219840718
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219841070
Wat ik mij afvraag, snappen ze in Duitsland ook dat ze gigantisch achter lopen? Heeft weleens een hooggeplaatste politicus gezegd dat het compleet beschamend is dat ze daar nog met fax werken?

Verder kijken dan de energieprijs en infrastructuur.
  vrijdag 16 januari 2026 @ 07:44:38 #61
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219846613
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:54 schreef BEFEM het volgende:
Wat ik mij afvraag, snappen ze in Duitsland ook dat ze gigantisch achter lopen? Heeft weleens een hooggeplaatste politicus gezegd dat het compleet beschamend is dat ze daar nog met fax werken?

Verder kijken dan de energieprijs en infrastructuur.
Misschien sommigen, er zijn daar nog steeds veel boomers aan de macht. 65+ers zijn doorgaans niet zo van de dynamische verandering.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 19 januari 2026 @ 19:26:54 #62
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219878759
Blijft een vreemde tijdlijn, dit.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 19 januari 2026 @ 20:30:36 #63
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219879467
"De Unie (CDU/CSU) was altijd de partij van het beheer van het bestaande. Enerzijds het kader dat grotendeels door de Verenigde Staten werd bepaald, anderzijds de succesvolle grote ondernemingen.

Beide pijlers functioneren niet langer. De Unie – en de Duitsers – moeten leren het kader zélf vorm te geven en vooral: doelen te formuleren en wegen om die te bereiken.

Met andere woorden: strategie, iets wat in de decennia van de Bondsrepubliek grotendeels ontbrak."

twitter


Niet alleen in Duitsland :X

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 19-01-2026 20:45:45 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 21 januari 2026 @ 19:01:25 #64
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219893669
Net op tijd voor het buffet.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 22 januari 2026 @ 15:16:06 #65
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219899359
Dit keer niet voor de snooze-knop kiezen?

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:38:12 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219992165
:N

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219993128
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:38 schreef Perrin het volgende:
:N

[ x ]
Het was ook niet allemaal koek en ei met die centrales maar ik kan er idd met mijn pet ook niet bij dat men zelfs na de Russsiche inval ervoor koos om gewoon stug door te zetten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 5 februari 2026 @ 07:52:17 #68
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220005521
Deze Duitse politicus pleit voor een soort mengvorm tussen Socialisme en Nationalisme. Verfrissend.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 8 februari 2026 @ 16:42:36 #69
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220038216
Nice.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 11 februari 2026 @ 11:53:31 #70
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220063092
De SPD presenteerde recent haar manifest, meer sociaal, 1970 belde, die wilde haar Tijdgeest terug.
Gisteren was de secretaris generaal van de SPD te gast bij een talkshow van Markus Lanz. Hij ging volledig nat. Tim Klüssendorf had geen enkele notie van wat de kosten zijn van de sociale staat.

De incompetentie is hemeltergend

https://m.bild.de/politik(...)bild-V24.3.D_ACBlock
  Moderator woensdag 11 februari 2026 @ 12:09:46 #71
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220063288
Tim had eigenlijk geen Klü zeg maar.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 11 februari 2026 @ 13:19:32 #72
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220063780
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 11:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De SPD presenteerde recent haar manifest, meer sociaal, 1970 belde, die wilde haar Tijdgeest terug.
Gisteren was de secretaris generaal van de SPD te gast bij een talkshow van Markus Lanz. Hij ging volledig nat. Tim Klüssendorf had geen enkele notie van wat de kosten zijn van de sociale staat.

De incompetentie is hemeltergend

https://m.bild.de/politik(...)bild-V24.3.D_ACBlock
Feiten zijn ondergeschikt aan idealen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220064694
quote:
9s.gif Op donderdag 5 februari 2026 07:52 schreef Perrin het volgende:
Deze Duitse politicus pleit voor een soort mengvorm tussen Socialisme en Nationalisme. Verfrissend.

[ x ]
Een soort Nationaal Socialisme?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 11 februari 2026 @ 15:09:09 #74
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220064903
quote:
9s.gif Op woensdag 11 februari 2026 13:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Feiten zijn ondergeschikt aan idealen.
Typisch voor totalitair denkende mensen (die noemen het zelf idealisme).
pi_220065106
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 11:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De SPD presenteerde recent haar manifest, meer sociaal, 1970 belde, die wilde haar Tijdgeest terug.
Gisteren was de secretaris generaal van de SPD te gast bij een talkshow van Markus Lanz. Hij ging volledig nat. Tim Klüssendorf had geen enkele notie van wat de kosten zijn van de sociale staat.

De incompetentie is hemeltergend

https://m.bild.de/politik(...)bild-V24.3.D_ACBlock
Tja heel sterk is het optreden natuurlijk niet nee. Maar twee specifieke cijfertjes niet direct op kunnen opdreunen is ook niet echt reden tot een artikel schrijven. Ik krijg hier vooral het idee dat het Bild meer om de gotcha gaat dan om het daadwerkelijke verhaal.
Robert Moog died for our synths
  woensdag 11 februari 2026 @ 16:01:35 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220065401
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 15:25 schreef Gehenna het volgende:

[..]
Tja heel sterk is het optreden natuurlijk niet nee. Maar twee specifieke cijfertjes niet direct op kunnen opdreunen is ook niet echt reden tot een artikel schrijven. Ik krijg hier vooral het idee dat het Bild meer om de gotcha gaat dan om het daadwerkelijke verhaal.
Het is op meerdere fronted een faalhaas
1. Hij weet niet waar hij het over heeft
2. Hij heeft geen weerwoord klaar maar smoezen
3. Hij weet niet met de media om te gaan, verliest in seconden de controle over het gesprek

dan hoor je die job niet te hebben.
pi_220065607
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het is op meerdere fronted een faalhaas
1. Hij weet niet waar hij het over heeft
2. Hij heeft geen weerwoord klaar maar smoezen
3. Hij weet niet met de media om te gaan, verliest in seconden de controle over het gesprek

dan hoor je die job niet te hebben.
Ja als ik het stuk van Bild zo lees wel idd. Maar ik vraag me af, is er ook nog beeldmateriaal van het daadwerkelijke gesprek?
Robert Moog died for our synths
pi_220176068
Tja

Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 22 februari 2026 @ 16:04:15 #79
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220176718
Tof, niet? Duizenden miljarden Euros in de voormalige DDR pompen en dat krijg je er voor terug
  maandag 2 maart 2026 @ 13:37:43 #80
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220238824
De zegeningen van de bureaucratie en de sociaaldemocratie.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220242638
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het is op meerdere fronted een faalhaas
1. Hij weet niet waar hij het over heeft
2. Hij heeft geen weerwoord klaar maar smoezen
3. Hij weet niet met de media om te gaan, verliest in seconden de controle over het gesprek

dan hoor je die job niet te hebben.
Dus zijn fout is dat hij zoals Merz is? Maar dat is toch voldoende om het land te mogen leiden?
  dinsdag 3 maart 2026 @ 15:58:40 #82
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220247721
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 13:37 schreef Perrin het volgende:
De zegeningen van de bureaucratie en de sociaaldemocratie.

[ x ]
En dan kinderen op school vertellen dat ondernemers uitbuiters zijn (was in 2015 reuring over naar aanleiding van een leerboek)
pi_220294450
https://www.nrc.nl/nieuws(...)heel-lastig-a4921711

Voor FDP is het ook wel spannend vandaag…
5,5% in de laatste peiling in deze voor hen belangrijke staat.
pi_220295205
De exitpoll
quote:
Grüne: 32,0 (-0,6)
CDU: 29,0 (+4,9)
AfD: 17,5 (+7,8)
SPD: 5,5 (-5,5)
Linke: 4,5 (+0,9)
FDP: 4,5 (-6,0)
  Moderator zondag 8 maart 2026 @ 19:09:09 #85
236264 crew  capricia
pi_220295588
quote:
10s.gif Op zondag 8 maart 2026 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:
De exitpoll
[..]

Is er nog een kiesdrempel, of geldt dat hier niet?

En de AFD. :{
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220295602
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 19:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Is er nog een kiesdrempel, of geldt dat hier niet?
Zeker. Die vijf procent halen is dus vrij essentieel. Als FDP dat hier niet haalt, wordt het wel erg ingewikkeld voor die club…
  Moderator zondag 8 maart 2026 @ 19:11:53 #87
236264 crew  capricia
pi_220295608
quote:
10s.gif Op zondag 8 maart 2026 19:10 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zeker. Die vijf procent halen is dus vrij essentieel. Als FDP dat hier niet haalt, wordt het wel erg ingewikkeld voor die club…
Het zal er om spannen dus. Net als bij Die Linke.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220295655
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 19:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Het zal er om spannen dus. Net als bij Die Linke.
Zeker. Maar voor Die Linke is het minder spannend, die zitten nog wel gewoon in de Bondsdag. En die moeten het niet hebben van deze welvarende deelstaat.
  zondag 8 maart 2026 @ 19:34:28 #89
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220295784
SPD scoort ook maar 5,5%
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator / Redactie Sport zondag 8 maart 2026 @ 20:24:43 #90
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220296103


FDP was in BW nog met 10,7% aanwezig. Het hoogste % van de acht, nu nog zeven deelstaten waar ze vertegenwoordigd zijn. Saxen volgt op 6,5%, daar een coalitiepartij, maar ook verkiezingen daar dit jaar...

[ Bericht 35% gewijzigd door borisz op 08-03-2026 20:41:27 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator zondag 8 maart 2026 @ 21:00:43 #91
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220296318
Is FDP enigszins vergelijkbaar met D66 @borisz - afgezien van het feit dat ze in NL landelijk de grootste zijn en in D de kiesdrempel niet hebben gehaald? :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 8 maart 2026 @ 21:16:13 #92
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220296419
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 21:00 schreef derLudolf het volgende:
Is FDP enigszins vergelijkbaar met D66 @:borisz - afgezien van het feit dat ze in NL landelijk de grootste zijn en in D de kiesdrempel niet hebben gehaald? :D
FDP is een klassieke liberale partij.
  zondag 8 maart 2026 @ 21:24:19 #93
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220296484
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 20:24 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]

FDP was in BW nog met 10,7% aanwezig. Het hoogste % van de acht, nu nog zeven deelstaten waar ze vertegenwoordigd zijn. Saxen volgt op 6,5%, daar een coalitiepartij, maar ook verkiezingen daar dit jaar...
Als het verkeerd loopt voor de SPD komen ze niet over de kiesdrempel
Wel opvallend dat in BWB waar Mercedes, Porsche, Bosch, Dekra, Audi, etc etc zitten.
Ongeveer een kwart van de totale Duitse automobiel‑omzet wordt in Baden‑Württemberg gegenereerd; jaaromzet van de voertuigbouw ligt rond de 90–140 miljard euro afhankelijk van het jaar en de afbakening.
De Ruimtevaart, Defensie en Vliegtuigindustrie is er sterk aanwezig,

En uitgerekend in die deelstaat stemt bijna 1/3 op de Groenen

Verwacht je niet
  Moderator / Redactie Sport zondag 8 maart 2026 @ 21:30:58 #94
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220296542
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 21:00 schreef derLudolf het volgende:
Is FDP enigszins vergelijkbaar met D66 @:borisz - afgezien van het feit dat ze in NL landelijk de grootste zijn en in D de kiesdrempel niet hebben gehaald? :D
FDP is in NL-termen lastig te vertalen naar VVD/D66. Duitsland zal nooit liberaal worden.
Alleen BW was wel een soort van laatste hoop voor FDP omdat ze daar nog een dubbele percentage te verdedigen hadden en in de peilingen zaten ze nog boven de streep. Kwartje valt uiteindelijk de andere kant op.
En met nog drie deelstaten te gaan dit jaar blijft er niet veel liberaals over. :s)

Je gunt Duitsland altijd wel een liberale partij. Al is het maar als tegenwicht tegen SocDem, ChrDem, Linke en Bruin.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zondag 8 maart 2026 @ 21:41:53 #95
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220296606

Stukje historisch perspectief.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_220296983
Mooi dat die smeerlappen van een FDP de kiesdrempel niet halen. FDP is net als VVD helemaal geradicaliseerd; vooral die Lindner was bezopen. Ging tekeer tegen woke, tegen migranten. Prees Musk en Milei de hemel in.
pi_220296994
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 21:30 schreef borisz het volgende:

[..]
FDP is in NL-termen lastig te vertalen naar VVD/D66. Duitsland zal nooit liberaal worden.
FDP was als D66 tussen pakweg 1966 en 1982.

De laatste tiental jaren zijn ze flink rechts geworden, waar de xenofobie en identiteitspolitiek niet wordt geschuwd.

Partij voor de uitbuiters en klassenjustitie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2026 22:37:30 ]
pi_220297058
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 13:37 schreef Perrin het volgende:
De zegeningen van de bureaucratie en de sociaaldemocratie.
Niet alles wat op X staat is waar of het volledige plaatje. X is één grote verrechtsingsmachine, dat met de breinen van mensen speelt en op de juiste knopjes drukt, ook van slimme mensen:
https://www.nature.com/articles/s41586-026-10098-2

Nu is het wel zo dat bij hetzelfde inkomen en vermogen je een heel verschillende belastingdruk kunt hebben, maar gemiddeld genomen is dit gewoon dronkemansgeleuter. Duitsland belast zijn bedrijven niet extreem zwaar, verre van.

Duitsland bungelt ergens onderaan (nog lager staan Orbanesk Hongarije, Griekenland en de Cook Eilanden)
https://www.oecd.org/en/p(...)venues_57b634d9.html



Daarnaast: beschaving is niet gratis. Bedrijven zijn niet op zichzelf staande welvaartsmachines en pinautomaten voor de rest. De enige bron van waardecreatie, waar onderdanige horigen maar dankbaar voor moeten zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2026 22:49:34 ]
pi_220297219
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 21:41 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
Stukje historisch perspectief.
CDU is kwetsbaar. Ze leunen heel sterk op oudere leeftijden.



https://www.tagesschau.de(...)emberg-2026-100.html

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mglc6ns7zs2h

AfD doet het vooral extreem goed bij mensen met financiële problemen en onzekerheid, volgens deze enquête. Dat die hun toevlucht zoeken bij [censuur] is droef.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2026 23:46:24 ]
pi_220298583
quote:
10s.gif Op zondag 8 maart 2026 19:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zeker. Maar voor Die Linke is het minder spannend, die zitten nog wel gewoon in de Bondsdag. En die moeten het niet hebben van deze welvarende deelstaat.
Die Linke haalt zijn beste resultaat ooit in deze deelstaat.

Er had meer in gezeten. Andere linkse partijen onder de kiesdrempel kregen bij elkaar 3.8% van de stemmen. De kiesdrempel halen had gekund.

https://de.wikipedia.org/(...)%C3%BCrttemberg_2026

De leden stromen iig toe. Afgelopen jaar een verdubbeling.
https://www.zeit.de/polit(...)uene-csu-cdu-spd-gxe
https://www.welt.de/polit(...)egt-deutlich-zu.html

Sarah Wagenknecht heeft (gelukkig) het nakijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2026 09:30:40 ]
pi_220298665
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 22:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Niet alles wat op X staat is waar of het volledige plaatje. X is één grote verrechtsingsmachine, dat met de breinen van mensen speelt en op de juiste knopjes drukt, ook van slimme mensen:
https://www.nature.com/articles/s41586-026-10098-2

Nu is het wel zo dat bij hetzelfde inkomen en vermogen je een heel verschillende belastingdruk kunt hebben, maar gemiddeld genomen is dit gewoon dronkemansgeleuter. Duitsland belast zijn bedrijven niet extreem zwaar, verre van.

Duitsland bungelt ergens onderaan (nog lager staan Orbanesk Hongarije, Griekenland en de Cook Eilanden)
https://www.oecd.org/en/p(...)venues_57b634d9.html

[ afbeelding ]

Daarnaast: beschaving is niet gratis. Bedrijven zijn niet op zichzelf staande welvaartsmachines en pinautomaten voor de rest. De enige bron van waardecreatie, waar onderdanige horigen maar dankbaar voor moeten zijn.
Leuken plaatje, maar Duitsland is een federatie en de Länder heffen zelf ook nog. Die 15.825 is de federale belasting, daar komt nog 15 procentpunt bovenop.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 9 maart 2026 @ 09:42:31 #102
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220298685
Bedrijven zijn de pinautomaten voor de rest van de samenleving.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220298697
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Leuken plaatje, maar Duitsland is een federatie en de Länder heffen zelf ook nog. Die 15.825 is de federale belasting, daar komt nog 15 procentpunt bovenop.
Als dat al zo is, dan geldt dat bijvoorbeeld ook voor de door rechts zo bejubelde Verenigde Staten.

Dat dan op federaal niveau 5000 dollar boven Duitsland zou zitten (33% hoger). Voor een bedrijf met een omzet van 100k.

Wanneer men het heeft over de slechte Duitse economie, dan gaat het al snel over de zo geweldige VS.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2026 09:48:41 ]
pi_220298754
quote:
9s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:42 schreef Perrin het volgende:
Bedrijven zijn de pinautomaten voor de rest van de samenleving.
Ja, dat is wat de Musken en Ellisons jou willen doen laten geloven. Het is al liefdadigheid als ze jou een baan aanbieden.
  maandag 9 maart 2026 @ 09:52:03 #105
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220298790
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja, dat is wat de Musken en Ellisons jou willen doen laten geloven. Het is al liefdadigheid als ze jou een baan aanbieden.
Daarom dus: een eigen bedrijf starten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 9 maart 2026 @ 10:06:33 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220298842
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2026 23:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
CDU is kwetsbaar. Ze leunen heel sterk op oudere leeftijden.

En traditioneel zijn ouderen juist degene die gaan stemmen. Sterft de Union aanhang weg is dat een “double whammy”
pi_220298847
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 09:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Die Linke haalt zijn beste resultaat ooit in deze deelstaat.

Er had meer in gezeten. Andere linkse partijen onder de kiesdrempel kregen bij elkaar 3.8% van de stemmen. De kiesdrempel halen had gekund.

https://de.wikipedia.org/(...)%C3%BCrttemberg_2026

De leden stromen iig toe. Afgelopen jaar een verdubbeling.
https://www.zeit.de/polit(...)uene-csu-cdu-spd-gxe
https://www.welt.de/polit(...)egt-deutlich-zu.html

Sarah Wagenknecht heeft (gelukkig) het nakijken.
Die Linke en AfD die hun beste resultaat ooit haalden. Matige dag dus.
pi_220299049
quote:
9s.gif Op maandag 9 maart 2026 10:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die Linke en AfD die hun beste resultaat ooit haalden. Matige dag dus.
Dat vind ik in het geval van Die Linke niet. Het is niet meer de partij van Lafontaine en Wagenknecht en juist daardoor zitten ze in de lift.

Zou ikzelf als Duitser eerder op Die Grünen of CDU stemmen?

Jazeker, maar Die Linke gelijk stellen aan de gewelddadige en massadeporterende antidemocraten van AfD gaat mij veel te ver.

Een linkse evenknie van AfD zou zijn: bestuur tegen de muur en het grootkapitaal in handen van de staat en ambtenarij (quod non).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2026 10:40:01 ]
  maandag 9 maart 2026 @ 10:42:32 #109
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_220299070

Ongeveer 70% van de zetels komen nu bij de coalitie door de kiesdrempel, dat is toch ook niet gezond
pi_220299106
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 10:42 schreef GlennQuagmire het volgende:
[ afbeelding ]
Ongeveer 70% van de zetels komen nu bij de coalitie door de kiesdrempel, dat is toch ook niet gezond
Met Die Linke in het parlement had je serieuze oppositie gehad, in plaats van dat de 'alternatieve' energie vooral bij antidemocraten met genocide fantasieën zit (en dan sws minder zetels voor AfD - en misschien een boven de markt hangende CDU/AfD meerderheid niet meer mogelijk).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2026 10:50:42 ]
pi_220299366
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 10:42 schreef GlennQuagmire het volgende:
[ afbeelding ]
Ongeveer 70% van de zetels komen nu bij de coalitie door de kiesdrempel, dat is toch ook niet gezond
En die kiesdrempel heeft een versterkend effect, hoeveel potentiële Die Linke of FDP stemmers zullen wat anders hebben gestemd doordat het halen van die kiesdrempel onwaarschijnlijk was?

Kiesdrempels van 5% zijn wat mij betreft echt een absurd idee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2026 11:43:02 ]
  maandag 9 maart 2026 @ 12:03:43 #112
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220299557
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 13:37 schreef Perrin het volgende:
De zegeningen van de bureaucratie en de sociaaldemocratie.

[ x ]
Dan kap je er toch mee.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220299574
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dan kap je er toch mee.
Maar het is gemiddeld flauwekul. Zelfs als je er 15% bij op zou tellen (wat nostra zegt), dan kom je nog niet op het niveau van o.a. de Verenigde Staten en Australië uit.

En de VS is zelf ook een federatie, net als Duitsland.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2026 12:19:43 ]
pi_220299601
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En die kiesdrempel heeft een versterkend effect, hoeveel potentiële Die Linke of FDP stemmers zullen wat anders hebben gestemd doordat het halen van die kiesdrempel onwaarschijnlijk was?

Kiesdrempels van 5% zijn wat mij betreft echt een absurd idee.
Over de FDP, en waar ze uiteindelijk voor kiezen.




De lijn tussen liberalisme en het f-woord is er weer eens heel dun.
  maandag 9 maart 2026 @ 12:18:07 #115
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220299629
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 12:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Maar het is gemiddeld flauwekul. Zelfs als je er 15% bij op zou tellen (wat nostra zegt), dan kom je nog niet op het niveau van o.a. de Verenigde Staten en Australië uit.
Misschien missen ze vrijstellingen of andere aftrekposten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220300085
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2026 12:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Maar het is gemiddeld flauwekul. Zelfs als je er 15% bij op zou tellen (wat nostra zegt), dan kom je nog niet op het niveau van o.a. de Verenigde Staten en Australië uit.

En de VS is zelf ook een federatie, net als Duitsland.
Je moet het ook nog uit je bedrijf trekken om er van te kunnen leven hè. Waar (uiteraard) weer belasting over verschuldigd is. Dus dan is het rekensommetje bij 100.000 winst:

15% Körperschaftssteuer = 15.000
5,5% (van de KS) solidariteitstoeslag = 20.000 * 0,055 = 825 (bij elkaar is dat die 15.825 in je plaatje)
14% Gewerbesteuer (gemiddeld over de deelstaten) = 14.000
25% Abgeltungsteuer van wat er overblijft = ,25 * (100.000-15.000-14.000-825) = 17.544
5,5% solidariteitstoeslag van de AS = 0,055 * 17.544 = 965

Is ongeveer 52.000 voor bassie.

De US verschilt veel sterker per staat (ook een aantal met 0%), maar effectieve belastingvoet is daar rond de 38%, dus dan houd je 62.000 over.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220300200
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 12:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Je moet het ook nog uit je bedrijf trekken om er van te kunnen leven hè. Waar (uiteraard) weer belasting over verschuldigd is. Dus dan is het rekensommetje bij 100.000 winst:

15% Körperschaftssteuer = 15.000
5,5% (van de KS) solidariteitstoeslag = 20.000 * 0,055 = 825 (bij elkaar is dat die 15.825 in je plaatje)
14% Gewerbesteuer (gemiddeld over de deelstaten) = 14.000
25% Abgeltungsteuer van wat er overblijft = ,25 * (100.000-15.000-14.000-825) = 17.544
5,5% solidariteitstoeslag van de AS = 0,055 * 17.544 = 965

Is ongeveer 52.000 voor bassie.

De US verschilt veel sterker per staat (ook een aantal met 0%), maar effectieve belastingvoet is daar rond de 38%, dus dan houd je 62.000 over.
Ik mis hier weer eens een betrouwbare bron en een volledig overzicht...

Het is ook nog maar de vraag of je premies voor sociale verzekeringen als belasting moet meetellen, en als dat premiedeel minder is, dan gaan weer de lonen wat omhoog. De werkgever moet dan weer wat meer loon betalen.

Nog ter aanvulling op het al eerder geplaatste OECD linkje:

'Effective corporate tax rates'
https://data-explorer.oec(...).1&dq=.A.EATR%2BEMTR...FIXED.COMPOSITE.&lom=LASTNPERIODS&lo=5&to[TIME_PERIOD]=false&ly[cl]=TIME_PERIOD%2CMEASURE&ly[rw]=REF_AREA&vw=tb

Diegenen die echt wat te klagen hebben? De slachtoffers van de 'liberale' genocide en veroveringsoorlogen, van hun neokolonialisme en graaizucht. De wil om te heersen, klassenjustitie, superieur te zijn en uit te buiten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2026 13:11:00 ]
  maandag 9 maart 2026 @ 13:26:45 #118
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220300329
Jonge kiezers kiezen voor extreme partijen
https://m.bild.de/politik(...)bild-V24.5.E_ACBlock
  maandag 9 maart 2026 @ 13:28:30 #119
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220300351
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Jonge kiezers kiezen voor extreme partijen
https://m.bild.de/politik(...)bild-V24.5.E_ACBlock
Het politieke midden in Duitsland levert dan ook weinig goeds.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220300385
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Jonge kiezers kiezen voor extreme partijen
https://m.bild.de/politik(...)bild-V24.5.E_ACBlock
Bild Zeitung telt dus niet (meer) Die Grünen mee als extreem of radicaal. Dat is wel grappig.
  maandag 9 maart 2026 @ 13:37:59 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220300411
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Bild Zeitung telt dus niet (meer) Die Grünen mee als extreem of radicaal. Dat is wel grappig.
In Baden-Württemberg is groen gewoon Union Light
  maandag 9 maart 2026 @ 13:47:28 #122
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220300480
quote:
9s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het politieke midden in Duitsland levert dan ook weinig goeds.
In heel Europa wordt de politiek getekend door vooruitschuiven, pappen, nathouden en alleen echt wat doen wanneer de omstandigheden er toe dwingen. Een steeds groter wordende overheid die steeds duurder wordt en daarvoor minder teruggeeft en steeds meer burocratie
Een beetje meer Milei zou goed zijn, een flink snijden in het eigen vlees. Net als bij ASML alle vergadertijgers en ik wil ook wat melders eruit zou een goed begin zijn
  maandag 9 maart 2026 @ 13:58:18 #123
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220300570
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 13:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In heel Europa wordt de politiek getekend door vooruitschuiven, pappen, nathouden en alleen echt wat doen wanneer de omstandigheden er toe dwingen. Een steeds groter wordende overheid die steeds duurder wordt en daarvoor minder teruggeeft en steeds meer burocratie
Een beetje meer Milei zou goed zijn, een flink snijden in het eigen vlees. Net als bij ASML alle vergadertijgers en ik wil ook wat melders eruit zou een goed begin zijn
Log, zelfgenoegzaam, vol angstige te hoog gepromoveerde managers en boekhouders. We verdienen beter. Ze maken er een rommeltje van.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220300623
Daar zit wel een valide punt ja.

Hoewel ik het dwepen met Milei wel eentje in de categorie "man met de snor legde snelwegen aan" vindt.

edit: eerste plaatje werkt niet, dan maar zo
https://www.demografie-po(...)ntlicher-dienst.html






https://www.destatis.de/D(...)lecht.html?nn=212936

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2026 14:08:38 ]
  zaterdag 21 maart 2026 @ 08:05:09 #125
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220393540
Blijkbaar heeft de zonne-energiesector één cruciale strategische fout gemaakt: ze heeft niet genoeg geld uitgegeven aan Duitse politici.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220403291
Vandaag weer verkiezingen in Duitsland. Ditmaal in Rijnland-Palts.

Qua coalitie niet zo spannend (SPD-CDU, zal wel doorgaan) maar wel wie de grootste wordt, als de SPD deze rode deelstaat verliest is dat weer erg pijnlijk, en natuurlijk hoe AfD het gaat doen.

https://nos.nl/artikel/26(...)in-berlijn-kopzorgen
  zondag 22 maart 2026 @ 18:30:55 #127
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220407582
Rheinland Pfalz verkiezingen
AfD bij 20% in de exit poles en 20% in de eerste uitslagen. Men is de schaamte voorbij te zeggen wat men gestemd heeft.
FDP EN Groenen komen er niet in Union zover ik mij herinner voor het eerst groter dan SPD. Zal veel te maken hebben met de overstromingen en hoe de afwikkeling van de schade daarvan ging.
pi_220408120
Die Linke stijgt maar haalt de kiesdrempel niet. Jammer.

FDP en FW gelukkig naar de vaantjes. Deze zogenaamd fatsoenlijk liberale kiezers zitten nu bij AfD (en CDU).

CDU leunt ook in deze deelstaat heel erg op de oudjes.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2026 19:57:26 ]
  zondag 22 maart 2026 @ 20:07:16 #129
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220408213
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
Die Linke stijgt maar haalt de kiesdrempel niet. Jammer.

FDP en FW gelukkig naar de vaantjes. Deze zogenaamd fatsoenlijk liberale kiezers zitten nu bij AfD (en CDU).

CDU leunt ook in deze deelstaat heel erg op de oudjes.
Neen, de meeste AfD stemmers stemden vroeger Union of stemden niet
https://www.fr.de/politik(...)derung-94229840.html
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 20:29:06 #130
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220408420
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Neen, de meeste AfD stemmers stemden vroeger Union of stemden niet
https://www.fr.de/politik(...)derung-94229840.html
Dat het lijntje van Linke alleen naar CDU gaat en niet naar SPD of Grünen is wel bijzonder
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 20:37:50 #131
236264 crew  capricia
pi_220408518
SPD zomaar bijna 10 zetels er af. In een SPD bolwerk. Poeh.
En AFD er heel veel bij. Verdubbeld. Derde partij nu.

Wat een klap voor de linkse politiek zeg. Afd de grote winnaar.

twitter

En een centrum rechtse coalitie is nu mogelijk. Dat is echt heel bijzonder.
twitter


[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 22-03-2026 20:45:01 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220408708
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:37 schreef capricia het volgende:
En een centrum rechtse coalitie is nu mogelijk. Dat is echt heel bijzonder.
Jammer voor jou (hoe durf je dat centrum-rechts te noemen, ben jij Yesilgoz?), maar zo ver afgedreven als Nederland is Duitsland nog niet.

https://www.tagesschau.de(...)-ts-ltw26rp-138.html

87% van de CDU kiezers zeggen dat AfD absoluut niet mee mag doen.

80% van CDU kiezers vinden CDU-SPD een "goede" coalitie.

Zo ver afgegleden als Nederland, waar er bij rechts geen ondergrens meer bestaat, is men daar (nog) niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2026 20:57:46 ]
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 20:57:32 #133
236264 crew  capricia
pi_220408718
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jammer voor jou (hoe durf je dat centrum-rechts te noemen, ben jij Yesilgoz?), maar zo ver afgedreven als Nederland is Duitsland nog niet.

https://www.tagesschau.de(...)-ts-ltw26rp-138.html

87% van de CDU kiezers zeggen dat AfD absoluut niet mee mag doen. 80% van CDU kiezers vinden CDU-SPD een "goede" coalitie.

Zo ver afgegleden als Nederland, waar er bij rechts geen ondergrens meer bestaat, is men daar nog niet.
Waarom zou dat jammer voor mij zijn? :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220408926
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Waarom zou dat jammer voor mij zijn? :D
Omdat jij sowieso een kleiner links wil. Het kan niet klein genoeg zijn.

Dan komt inderdaad automatisch een "centrumrechtse" coalitie in beeld, maar helaas voor jullie, daar is dat Nederlandse spel nog niet zo ver gevorderd. CDU (+ kiezers) is geen VVD.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2026 21:23:37 ]
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 21:24:11 #135
236264 crew  capricia
pi_220408938
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Omdat jij sowieso een kleiner links wil.

Dan komt inderdaad een "centrumrechtse" coalitie in beeld, maar helaas voor jullie, daar is dat Nederlandse spel nog niet zo ver gevorderd. CDU is geen VVD.
Ik adviseer je geen zaken voor mij (of überhaupt voor een ander) in te vullen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 22 maart 2026 @ 21:24:14 #136
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220408940
Ik ben geen groot fan van de Nederlandse politiek, maar in Duitsland is het nog een stuk erger.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220408972
quote:
86s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:24 schreef Perrin het volgende:
Ik ben geen groot fan van de Nederlandse politiek, maar in Duitsland is het nog een stuk erger.
Nou nee, in Nederland is er een spelletje bezig om een steeds rechtsere uitslag te krijgen en zelfs FvD is daarbij nuttig. Veertig procent van de VVD-kiezers ziet een coalitie met FvD zitten en tot 2021 vond ook de helft van de CDA kiezer dat. De rechtse elites in Nederland hebben geen grenzen meer, het is puur sociaal-darwinisme.

Zover is Duitsland (nog) niet. De CDU kiezers niet, de CDU elite niet. Niet dat opportunistische nihilisme.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2026 21:28:49 ]
  zondag 22 maart 2026 @ 21:29:43 #138
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220408985
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nou nee, in Nederland is er een spelletje bezig om een steeds rechtsere uitslag te krijgen en zelfs FvD is daarbij nuttig. Veertig procent van de VVD-kiezers ziet een coalitie met FvD zitten en tot 2021 vond ook de helft van de CDA kiezer dat. De rechtse elites in Nederland hebben geen grenzen meer, het is puur sociaal-darwinisme.

Zover is Duitsland (nog) niet. De CDU kiezers niet, de CDU elite niet. Niet dat opportunistische nihilisme.
Ik ben niet zo bang voor rechts, ik wil liever een competente regering, of die nu een beetje naar links of naar rechts leunt maakt me weinig uit. Een competent links blok zou me heerlijk lijken. Helaas hebben we dat in NL nu niet en in Duitsland ook niet.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220409013
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik adviseer je geen zaken voor mij (of überhaupt voor een ander) in te vullen.
Er hoeft niks ingevuld te worden, gezien jouw posthistorie en het idee dat elke coalitie met de neo-nazis van AfD, waar AfD één-derde van de regeringsposten in beslag neemt, "centrum-rechts" zou zijn. Dan is er geen invulling meer nodig.

CDU is conservatief centrum-rechts. Met een groot AfD erbij is het rechts.
pi_220409041
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik ben niet zo bang voor rechts
Jij krijgt geen ICE voor de deur natuurlijk, of een op hol geslagen Belastingdienst op fraudejacht tegen "een nest Afrikanen".

Het grote voordeel van de VS is de omvang van het land. Daardoor is de waarheid volledig onderdrukken en muilkorven moeilijk (ook al bereikt dat 80% van de Amerikanen niet), ook al probeert MAGA dat continu. In Europese landen, zoals Italië en Hongarije, is dat veel makkelijker gebleken.

Dan krijg je zoiets:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spin_Dictators

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2026 21:38:53 ]
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 21:38:08 #141
236264 crew  capricia
pi_220409043
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er hoeft niks ingevuld te worden, gezien jouw posthistorie en het idee dat elke coalitie met de neo-nazis van AfD, waar AfD één-derde van de regeringsposten in beslag neemt, "centrum-rechts" zou zijn. Dan is er geen invulling meer nodig.

CDU is conservatief centrum-rechts. Met een groot AfD erbij is het rechts.
Okay man!

Maar die coalitie is nu qua aantallen wel mogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 22-03-2026 22:44:51 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 22 maart 2026 @ 21:50:03 #142
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220409129
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 10:42 schreef GlennQuagmire het volgende:
[ afbeelding ]
Ongeveer 70% van de zetels komen nu bij de coalitie door de kiesdrempel, dat is toch ook niet gezond
Heeft historische redenen dat dit zo is opgelegd
  dinsdag 24 maart 2026 @ 18:22:14 #143
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220423197
Stukje Volksverteitigung.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220427908
Een bericht waar valselijk werd geclaimd dat Merz miljoenen vluchtelingen wil binnenhalen (met Politico logo) werd miljoenen keren gezien - door Nederlanders.

Voor meer:
https://justiceforprosper(...)ek-via-nieuwe-route/

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2026 14:01:37 ]
  zaterdag 28 maart 2026 @ 09:51:24 #145
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220450099
Geen leiderschap, geen visie, geen strategie.

Alleen praatjesmakers die hopen dat het hun tijd wel zal duren en die alle lastige zaken ontlopen en vermijden.

Bestuurd door nitwits en angsthazen.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 2 april 2026 @ 18:09:25 #146
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220493636
Kwetsbaar voor aanvallen met drones.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220591495
De AfD heeft weer een halszaak gemaakt van de wanstaltige Bauhaus-architectuur.

Ik ben erg benieuwd of Lidewij hier ook een halszaak van gaat maken als Maurice de Hond ze op 25 zetels peilt. Redelijk urgent allemaal, die cultuurmarxistische bouwwerkjes.

Vraag maar aan Thierry:
quote:
Aan de andere kant van de Maas staat De Rotterdam van Rem Koolhaas.

,,Afschuwelijk! Koolhaas is in mijn ogen de grootste misdadiger tegen de menselijkheid.''
Een goude tip: ik zou jullie snel gaan toeleggen op jullie prompt-vaardigheden in ChatGPT. De nieuwe Carravaggio of Vermeer is zo gemaakt! Een goed zakcentje in het vooruitzicht, en je hoeft er veel minder werk in te steken dan Han van Meegeren destijds.

[ Bericht 14% gewijzigd door De_Verschoppeling op 16-04-2026 11:17:33 ]
  vrijdag 17 april 2026 @ 13:58:24 #148
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220599300
Grappig onderzoek
https://m.bild.de/politik(...)d61090eb8da5a87edc59

Van alle partijen hebben de mensen die op de Groenen stemmen de meeste moeite met meningen die afwijken van de hunne, meer nog dan de AfD
pi_220606927
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 18 april 2026 @ 20:00:31 #150
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220607912
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 17:16 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Realiteit is anders, de 5% kiesdrempel heeft als resultaat dat het percentage van het daadwerkelijke aantal zetels van partijen met meer dan de 5% hoger ligt. Daar komen de directe Mandaten nog bij.
pi_220623693
Volt (Duitsland, maar ook Italie?) heeft een probleem.
Antisemitische chatberichten binnen de partij, joodse partijgenoten verlaten de partij en een groot artikel in Zeit.
Hier het artikel:
quote:
En wat is Volts standpunt over antisemitisme?

Niet alleen de Linkse Partij kampt met antisemitisme. Na een conflict over chatberichten verlaten Joodse leden de kleine partij Volt.
https://www.zeit.de/polit(...)vorwuerfe-gegen-volt

Hier de vertaling:
https://x.com/i/status/2045112475209658629

@dassen kom er maar in. :P

Bedenk dat niet ieder land dezelfde definitie van antisemitisme hanteert en dat dat soort zaken nogal gevoelig in Duitsland kunnen liggen.
  donderdag 23 april 2026 @ 19:34:42 #152
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220641087
Om het 100-jarig jubileum te vieren.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220642527
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 19:34 schreef Perrin het volgende:
Om het 100-jarig jubileum te vieren.

[ x ]
Alleen de tekst nog terugveranderen, de hymne is gelijk gebleven.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 28 april 2026 @ 20:37:14 #154
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220673825
Een nieuwe dag, een nieuwe fittie.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220673845
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 19:34 schreef Perrin het volgende:
Om het 100-jarig jubileum te vieren.

[ x ]
Moeten we straks weer Duitsers afslachten of wat is deze?
Vakman pur sang
  maandag 4 mei 2026 @ 08:56:15 #156
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220710885
Internationaal verandert de machtsbalans: de dominantie van het Westen neemt af, terwijl landen als China en India aan invloed winnen. Denkers zoals Kishore Mahbubani pleiten daarom voor een pragmatische, meer op eigen belangen gerichte koers, terwijl Brendan Simms juist oproept tot een fundamentele keuze: Europa verenigen tot één staat of Duitsland als grootmacht positioneren.

Binnen de Duitse politiek blijft zo’n fundamenteel debat echter grotendeels uit. Instrumenten zoals een nationale veiligheidsraad functioneren zwak, en veel beleid volgt bestaande lijnen. Merz kiest voorlopig voor samenwerking “met Europa”, maar zonder duidelijk te maken wat Duitsland precies wil bereiken of wat “Europa” concreet betekent.

Kortom: Duitsland beweegt veel op het wereldtoneel, maar mist richting, samenhang en strategische helderheid in een snel veranderende geopolitieke orde.


quote:
Kanzler ohne klaren Kurs



Friedrich Merz manövriert Deutschland durch den „Epochenbruch“. Fachleute erkennen Bewegung, aber keine Strategie.
In groten delen van Europa is visie en leiderschap een ontzettend schaars goed.

We slaapwandelen de toekomst in.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220711060
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 08:56 schreef Perrin het volgende:
Internationaal verandert de machtsbalans: de dominantie van het Westen neemt af, terwijl landen als China en India aan invloed winnen. Denkers zoals Kishore Mahbubani pleiten daarom voor een pragmatische, meer op eigen belangen gerichte koers, terwijl Brendan Simms juist oproept tot een fundamentele keuze: Europa verenigen tot één staat of Duitsland als grootmacht positioneren.

Binnen de Duitse politiek blijft zo’n fundamenteel debat echter grotendeels uit. Instrumenten zoals een nationale veiligheidsraad functioneren zwak, en veel beleid volgt bestaande lijnen. Merz kiest voorlopig voor samenwerking “met Europa”, maar zonder duidelijk te maken wat Duitsland precies wil bereiken of wat “Europa” concreet betekent.

Kortom: Duitsland beweegt veel op het wereldtoneel, maar mist richting, samenhang en strategische helderheid in een snel veranderende geopolitieke orde.

[..]
In groten delen van Europa is visie en leiderschap een ontzettend schaars goed.

We slaapwandelen de toekomst in.
Je kunt dit soort dingen gewoon beter aan Frankrijk en de Britten over laten.

Los daarvan weet Merz wel meer afstand te nemen tot de Amerikanen, in woord en beleid, dan onze eigen laffe (en corrupte?) leiders. Die tot het bittere eind in de Atlantische groef blijven hangen.
pi_220711103
De CDU is een reus op lemen voeten. Veel bejaarde kiezers, veel bejaarde leiders.

Er wordt veel geschreven over de neergang van de SPD (en van 'links') maar de grote herschikking zit vooral op rechts (ten gunste van AfD).
  maandag 4 mei 2026 @ 09:50:03 #159
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220711431
Zei het eerder en blijf erbij, onder Schröder werden eindelijk achterstallige economische hervormingen doorgevoerd. In plaats van door te zetten draaide Merkel die grotendeels terug, hiervoor werd ze drie keer herkozen.
Duitse bevolking kan nu nog zo huilen en jammeren, maar men wilde meer dan 20 jaar helemaal geen verandering. Nu heeft men de gevolgen ervan
  maandag 4 mei 2026 @ 09:57:47 #160
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220711508
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zei het eerder en blijf erbij, onder Schröder werden eindelijk achterstallige economische hervormingen doorgevoerd. In plaats van door te zetten draaide Merkel die grotendeels terug, hiervoor werd ze drie keer herkozen.
Duitse bevolking kan nu nog zo huilen en jammeren, maar men wilde meer dan 20 jaar helemaal geen verandering. Nu heeft men de gevolgen ervan
Een kinderachtig electoraat en kinderachtige bestuurders, tot elkaar veroordeeld. Terwijl om ons heen de wereld steeds hardvochtiger wordt. Rara, hoe gaat dat aflopen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220711723
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zei het eerder en blijf erbij, onder Schröder werden eindelijk achterstallige economische hervormingen doorgevoerd. In plaats van door te zetten draaide Merkel die grotendeels terug, hiervoor werd ze drie keer herkozen.
Duitse bevolking kan nu nog zo huilen en jammeren, maar men wilde meer dan 20 jaar helemaal geen verandering. Nu heeft men de gevolgen ervan
De voor mensen en sociale mobiliteit meest schadelijke hervorming, namelijk Hartz-IV (lijkt op de Participatiewet maar misschien nog erger) werd helaas niet teruggedraaid.

Dit was de meest twijfelachtige hervorming van Schröder en de Groenen destijds.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 10:32:20 ]
pi_220711728
quote:
18s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:57 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een kinderachtig electoraat en kinderachtige bestuurders, tot elkaar veroordeeld. Terwijl om ons heen de wereld steeds hardvochtiger wordt. Rara, hoe gaat dat aflopen?
Europa wordt zelf steeds hardvochtiger en normlozer natuurlijk.
  maandag 4 mei 2026 @ 12:08:06 #163
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220712467
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De voor mensen en sociale mobiliteit meest schadelijke hervorming, namelijk Hartz-IV (lijkt op de Participatiewet maar misschien nog erger) werd helaas niet teruggedraaid.

Dit was de meest twijfelachtige hervorming van Schröder en de Groenen destijds.
Enig idee hoe het door jou zo geliefde socialisme met werkloosheid omging?
pi_220712505
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 12:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Enig idee hoe het door jou zo geliefde socialisme met werkloosheid omging?
Wat is dit nu weer voor reactie? De wantoestanden van de DDR en Sovjet-Unie zijn geen bewijs voor het succes of falen van Hartz-IV.

Veel hervormingen van Schröder en De Groenen waren goed, maar Hartz-IV voor een deel waarschijnlijk niet (slecht voor de mensen, hun welvaart en sociale mobiliteit).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 12:20:43 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 12:57:17 #165
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220712758
H4
Het hielp volgens economische analyses mee aan de latere arbeidsmarktboom in Duitsland.

Het vergrootte de zoekintensiteit van werkzoekenden en de bereidheid om banen te accepteren.

Het gaf een duidelijk vangnet voor mensen in materiële nood.

Huur- en verwarmingskosten werden vergoed, waardoor de directe woonlasten minder zwaar wogen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 mei 2026 @ 18:01:27 #166
862 Arcee
Look closer
pi_220721943
Bekijk deze YouTube-video

GERMANY IS OVER (Kurzgesagt – In a Nutshell)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:14:15 #167
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220725052
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:01 schreef Arcee het volgende:
GERMANY IS OVER (Kurzgesagt – In a Nutshell)
Helaas geldt het niet alleen voor Duitsland.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 mei 2026 @ 23:16:31 #168
862 Arcee
Look closer
pi_220725068
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:14 schreef Perrin het volgende:

[..]
Helaas geldt het niet alleen voor Duitsland.
Klopt, geldt voor veel, rijke, Westerse landen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:19:09 #169
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220725092
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:16 schreef Arcee het volgende:

[..]
Klopt, geldt voor veel, rijke, Westerse landen.
Toch prachtig al die rijkdom, we zijn er als maatschappij echt op vooruit gegaan.

Bevolkingscrisis, stikstofcrisis, klimaatcrisis, ecologische crises, politieke crises. Maar we zijn wel heel rijk :{
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220735791
Ik vraag me soms af of linkse activisten willen dat rechts wint, dit is toch gewoon een plan met als doel de kiezers daar heen te jagen?
https://nos.nl/artikel/26(...)-tot-felle-weerstand

Als ik vertegenwoordiger van een linkse partij was zou ik hier snel fors afstand van nemen.
  donderdag 7 mei 2026 @ 16:28:11 #171
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220736942
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:30 schreef Hanca het volgende:
Ik vraag me soms af of linkse activisten willen dat rechts wint, dit is toch gewoon een plan met als doel de kiezers daar heen te jagen?
https://nos.nl/artikel/26(...)-tot-felle-weerstand

Als ik vertegenwoordiger van een linkse partij was zou ik hier snel fors afstand van nemen.
Denk dat linkse partijen er meer aan zou hebben zich te bekommeren om de zorgen van hun klassieke achterban dan hún gelijkhebberigheid paternalistisch door hun strot te drukken
pi_220737330
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Denk dat linkse partijen er meer aan zou hebben zich te bekommeren om de zorgen van hun klassieke achterban dan hún gelijkhebberigheid paternalistisch door hun strot te drukken
Dit komt dus niet van de linkse partijen, maar van een stel verkeersdeskundigen en een stel activisten.
  donderdag 7 mei 2026 @ 19:50:09 #173
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220738428
Nou dan heeft hij nog een lange weg te gaan.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220738491
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit komt dus niet van de linkse partijen, maar van een stel verkeersdeskundigen en een stel activisten.
Mooi gesproken.
Deze gaan we onthouden voor de anti azc protesten en zulks. :+
'Dat komt dus niet van linkse of rechtse partijen. Maar door een stel activisten. '
Thank you my dear.
pi_220738682
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:30 schreef Hanca het volgende:
Ik vraag me soms af of linkse activisten willen dat rechts wint, dit is toch gewoon een plan met als doel de kiezers daar heen te jagen?
https://nos.nl/artikel/26(...)-tot-felle-weerstand

Als ik vertegenwoordiger van een linkse partij was zou ik hier snel fors afstand van nemen.
Is toch gewoon een goed idee. Aan het plaatje te zien gaat het ook alleen om het centrum. Hoe wij met autobezit omgaan is niet meer van deze tijd, Berlijn heeft goed OV en dat kan je nog beter maken. Het is echt niet nodig om elk boodschapje met de auto te halen. Berlijn heeft ook bijvoorbeeld idioot veel van die e-stepjes die je net zo makkelijk kunt gebruiken.

In Amsterdam bijvoorbeeld is het centrum met auto's ook een totaal drama. Wat dat betreft zou een plan om binnen de ring autovrij te maken ook geen slecht idee zijn.

Typisch dat conservatieven als jij bij zoiets meteen wetenschappers van de hand doen en naar links wijzen. Het is geen plan van de linkse politiek. Op andere momenten als het je uitkomt zeg je dan weer kijk deze dude is generaal dus hij heeft gelijk. Nu vind je het niks en zeg je wat weten verkeersdeskundigen nou van verkeer :')
pi_220738757
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Is toch gewoon een goed idee. Aan het plaatje te zien gaat het ook alleen om het centrum. Hoe wij met autobezit omgaan is niet meer van deze tijd, Berlijn heeft goed OV en dat kan je nog beter maken. Het is echt niet nodig om elk boodschapje met de auto te halen. Berlijn heeft ook bijvoorbeeld idioot veel van die e-stepjes die je net zo makkelijk kunt gebruiken.

In Amsterdam bijvoorbeeld is het centrum met auto's ook een totaal drama. Wat dat betreft zou een plan om binnen de ring autovrij te maken ook geen slecht idee zijn.

Typisch dat conservatieven als jij bij zoiets meteen wetenschappers van de hand doen en naar links wijzen. Het is geen plan van de linkse politiek. Op andere momenten als het je uitkomt zeg je dan weer kijk deze dude is generaal dus hij heeft gelijk. Nu vind je het niks en zeg je wat weten verkeersdeskundigen nou van verkeer :')
Je kent Berlijn blijkbaar niet? Dat is niet het centrum, daar wonen miljoenen mensen. En die hebben gewoon een auto om naar werk, familie, dagjes weg e.d. te gaan. Die kun je niet zo maar verbieden hun auto bij hun huis te zetten, los van de logistieke problemen die het geeft om al die auto's een P+R plek te geven willen mensen helemaal niet zonder auto. Ieder een eigen auto is één van de grootste verworven vrijheden van de afgelopen 50 jaar, dat is echte vrijheid. Die kun je niet van mensen afpakken.

En ik zei niet dat het linkse partijen waren, dat benoemde ik juist.
pi_220741926
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kent Berlijn blijkbaar niet? Dat is niet het centrum, daar wonen miljoenen mensen. En die hebben gewoon een auto om naar werk, familie, dagjes weg e.d. te gaan. Die kun je niet zo maar verbieden hun auto bij hun huis te zetten, los van de logistieke problemen die het geeft om al die auto's een P+R plek te geven willen mensen helemaal niet zonder auto. Ieder een eigen auto is één van de grootste verworven vrijheden van de afgelopen 50 jaar, dat is echte vrijheid. Die kun je niet van mensen afpakken.

En ik zei niet dat het linkse partijen waren, dat benoemde ik juist.
Ik heb in Berlijn gewoond. Je hebt geen auto nodig om naar werk familie of dagjes weg te gaan. Toen ik in Berlijn woonde had ik ook geen auto.
Ieder een eigen auto is gigantisch verspillend die dingen staan 99% van de tijd stil. In Berlijn heeft ook maar 30% een auto dus dat iedereen een auto als verwovenheid heeft wat je stelt klopt toch al niet.
Je kunt prima stellen dat 12 dagen een auto in het jaar genoeg moet zijn. Ieder een eigen auto is nooit haalbaar geweest en ook compleet onwenselijk. Het levert uiteraard meer logistieke problemen op om een stad autovriendelijk te maken dan om auto's te weren. Gezien je nog nooit in Berlijn geweest bent blijkbaar zal ik nog maar een keer herhalen het OV is daar goed. Daarbij taxi's en dergelijke mogen gewoon rijden dus als je dan heel nodig een auto nodig hebt kun je gewoon een taxi nemen of een van je 12 auto dagen gebruiken. Dat in het Berlijnse centrum miljoenen mensen wonen hoef je mij niet te vertellen.
pi_220741979
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik heb in Berlijn gewoond. Je hebt geen auto nodig om naar werk familie of dagjes weg te gaan. Toen ik in Berlijn woonde had ik ook geen auto.
Ieder een eigen auto is gigantisch verspillend die dingen staan 99% van de tijd stil. In Berlijn heeft ook maar 30% een auto dus dat iedereen een auto als verwovenheid heeft wat je stelt klopt toch al niet.
Je kunt prima stellen dat 12 dagen een auto in het jaar genoeg moet zijn. Ieder een eigen auto is nooit haalbaar geweest en ook compleet onwenselijk. Het levert uiteraard meer logistieke problemen op om een stad autovriendelijk te maken dan om auto's te weren. Gezien je nog nooit in Berlijn geweest bent blijkbaar zal ik nog maar een keer herhalen het OV is daar goed. Daarbij taxi's en dergelijke mogen gewoon rijden dus als je dan heel nodig een auto nodig hebt kun je gewoon een taxi nemen of een van je 12 auto dagen gebruiken. Dat in het Berlijnse centrum miljoenen mensen wonen hoef je mij niet te vertellen.
OV binnen Berlijn is goed, dat weet ik. Ik ben er diverse keren geweest. Maar mensen leven nou eenmaal niet binnen een stad. Zeker niet nu familie vaak geen huis meer binnen de stad kan betalen.

En ieder huishouden een eigen auto is juist wel haalbaar en zou ook juist het doel moeten zijn van partijen die zich het lot van lagere inkomens aantrekken. Want de rijken, die vinden wel een methode om niet minder mobiel te zijn. Het beperken van autobezit is gewoon weer het afpakken van de vrijheid van mensen met een lager inkomen. Dat is de essentie.
pi_220742025
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Is toch gewoon een goed idee. Aan het plaatje te zien gaat het ook alleen om het centrum. Hoe wij met autobezit omgaan is niet meer van deze tijd, Berlijn heeft goed OV en dat kan je nog beter maken. Het is echt niet nodig om elk boodschapje met de auto te halen. Berlijn heeft ook bijvoorbeeld idioot veel van die e-stepjes die je net zo makkelijk kunt gebruiken.

In Amsterdam bijvoorbeeld is het centrum met auto's ook een totaal drama. Wat dat betreft zou een plan om binnen de ring autovrij te maken ook geen slecht idee zijn.

Typisch dat conservatieven als jij bij zoiets meteen wetenschappers van de hand doen en naar links wijzen. Het is geen plan van de linkse politiek. Op andere momenten als het je uitkomt zeg je dan weer kijk deze dude is generaal dus hij heeft gelijk. Nu vind je het niks en zeg je wat weten verkeersdeskundigen nou van verkeer :')
Typisch dat mensen zoals jij dat wel even denken te kunnen bepalen voor anderen.
Die misschien slecht ter been zijn, ouder zijn, verder weg werken etc.
pi_220742080
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
OV binnen Berlijn is goed, dat weet ik. Ik ben er diverse keren geweest. Maar mensen leven nou eenmaal niet binnen een stad. Zeker niet nu familie vaak geen huis meer binnen de stad kan betalen.
Als je geen huis binnen de stad kan betalen kun je ook geen auto bij je huis in de stad hebben. Voor die mensen maakt het dus in elk geval al niet uit als Berlijn autovrij wordt.. Bedenk ook dat Berlijn veel goedkoper is om te wonen dan bijvoorbeeld Amsterdam.

quote:
En ieder huishouden een eigen auto is juist wel haalbaar en zou ook juist het doel moeten zijn van partijen die zich het lot van lagere inkomens aantrekken.
Nee dat is compleet onhaalbaar. Wat is dit voor bizar idee. Auto's staan het overgrote deel van de tijd gewoon stil op de plek zo'n 95% van de tijd. Een auto kost nogal wat om te produceren dat is slecht voor het milileu.
Dit argument is een beetje als van die verstokte vleeseters die vinden dat elke maaltijd een stuk vlees gewoon een doel opzich moet zijn. Zo'n standpunt als iedereen zou een eigen auto moeten hebben gaat volledig voorbij aan alle nadelen. Gezien auto's bijna de hele tijd stilstaan kan je veel beter inzetten om auto's bijvoorbeeld in plaats daarvan met 10 of meer mensen te delen zodat ze dan maar de helft van de tijd stil zouden staan.

quote:
Want de rijken, die vinden wel een methode om niet minder mobiel te zijn. Het beperken van autobezit is gewoon weer het afpakken van de vrijheid van mensen met een lager inkomen. Dat is de essentie.
Armen hebben minder vaak een auto. Rijken zouden hier meer last van hebben gezien ze vaker een auto hebben.
Dit argument is compleet uit de lucht gegrepen. Dit zeggen mensen ook over het beperken van vliegreizen, iets wat rijken ook gewoon veel vaker doen. Hetzelfde als de argumenten dat afschaffen van de hypotheekrente armen meer zou raken ook al weten we dat rijken veel meer van de hypotheekrenteaftrek ontvangen dan armen.
Iemand die arm is in Berlijn heeft helemaal geen geld voor een auto en in die stad is er geen noodzaak voor een auto.
pi_220742142
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Typisch dat mensen zoals jij dat wel even denken te kunnen bepalen voor anderen.
Die misschien slecht ter been zijn, ouder zijn, verder weg werken etc.
Typisch dat mensen als jij denken dat je geen boodschap hoeft te hebben aan anderen. Als iedereen alleen aan zichzelf denkt is een stad een waardeloze plek om te wonen.
Het gaat in dit geval om een referendum, als de meerderheid daarvoor is zouden het juist de mensen met auto's zijn die hun wil aan anderen opleggen.
Als je slechter ter been bent kun je met het OV, als je ouder bent kun je met het OV als je verder weg werkt kan je met het OV. Je zou ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen.
pi_220742242
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als je geen huis binnen de stad kan betalen kun je ook geen auto bij je huis in de stad hebben. Voor die mensen maakt het dus in elk geval al niet uit als Berlijn autovrij wordt.. Bedenk ook dat Berlijn veel goedkoper is om te wonen dan bijvoorbeeld Amsterdam.
[..]
Nee dat is compleet onhaalbaar. Wat is dit voor bizar idee. Auto's staan het overgrote deel van de tijd gewoon stil op de plek zo'n 95% van de tijd. Een auto kost nogal wat om te produceren dat is slecht voor het milileu.
Dit argument is een beetje als van die verstokte vleeseters die vinden dat elke maaltijd een stuk vlees gewoon een doel opzich moet zijn. Zo'n standpunt als iedereen zou een eigen auto moeten hebben gaat volledig voorbij aan alle nadelen. Gezien auto's bijna de hele tijd stilstaan kan je veel beter inzetten om auto's bijvoorbeeld in plaats daarvan met 10 of meer mensen te delen zodat ze dan maar de helft van de tijd stil zouden staan.
[..]
Armen hebben minder vaak een auto. Rijken zouden hier meer last van hebben gezien ze vaker een auto hebben.
Dit argument is compleet uit de lucht gegrepen. Dit zeggen mensen ook over het beperken van vliegreizen, iets wat rijken ook gewoon veel vaker doen. Hetzelfde als de argumenten dat afschaffen van de hypotheekrente armen meer zou raken ook al weten we dat rijken veel meer van de hypotheekrenteaftrek ontvangen dan armen.
Iemand die arm is in Berlijn heeft helemaal geen geld voor een auto en in die stad is er geen noodzaak voor een auto.
Je doet nu alsof een auto duur is. Spoileralert: dat zijn ze al lang niet meer.

En juist doordat een auto een goedkoop vervoersmiddel is, heeft het de armere klasse de enorme vrijheid gegeven die de rijken al lang hebben.

Je vergelijkingen slaan verder ook als een tang op een varken, daar ga ik verder maar niet op in. Maar blijkbaar dringt het niet bij je door dat als jij in de stad woont en je familie daar geen huis meer kan vinden, je nog steeds wel naar die familie wil.

Echt, dat linkse mensen en helaas ook partijen zo massaal achter de anti-auto-lobby gaan staan is een teken dat ze niets begrepen hebben van de belangrijke verworvenheden van de laatste 50 jaar.

Autovrije wijken, dat is voor rijken die andere vormen van vervoer zoals taxi's kunnen betalen, niet geschikt voor mensen die net een 4e hands auto van 2500 euro kunnen betalen. Die pak je hun vrijheid om overal naar toe te gaan af en je beperkt hun leven tot haalbaar met het OV (als dat te betalen is, met een gezin met bijvoorbeeld 3 tieners gaat dat niet) en de fiets, verder mogen ze niet komen.
pi_220742343
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je doet nu alsof een auto duur is. Spoileralert: dat zijn ze al lang niet meer.
Natuurlijk wel. Daarbij is het idee van 8 miljard auto's op aarde die 95% van de tijd stil staan gewoon kansloos.
Met het geld dat je in zoveel auto's zou steken kan je OV maken dat mensen efficienter en goedkoper van plek naar plek krijgt.

quote:
En juist doordat een auto een goedkoop vervoersmiddel is, heeft het de armere klasse de enorme vrijheid gegeven die de rijken al lang hebben.
De auto is een van de duurdere vervoersmiddelen. De vrijheid van een auto is beperkt. Daarbij je kunt er altijd een huren wat natuurlijk goedkoper is dan er een bijna permanent stil laten staan en devalueren en verslijten.

quote:
Je vergelijkingen slaan verder ook als een tang op een varken, daar ga ik verder maar niet op in. Maar blijkbaar dringt het niet bij je door dat als jij in de stad woont en je familie daar geen huis meer kan vinden, je nog steeds wel naar die familie wil.
Je argumenten slaan compleet nergens op. Typisch dat je niet op mijn zeer treffende vergelijkingen in durft te gaan.

quote:
Echt, dat linkse mensen en helaas ook partijen zo massaal achter de anti-auto-lobby gaan staan is een teken dat ze niets begrepen hebben van de belangrijke verworvenheden van de laatste 50 jaar.
Nog geen 30% heeft een auto en jij doet alsof 100% een auto makkelijk haalbaar is. Volgens jou zou Berlijn dus 3x zoveel parkeerplekken moeten gaan maken :s)
Je leeft in een totale fantasie wereld. Er is helemaal geen anti auto lobby er is pro auto lobby, die is zeker in Duitsland gigantisch omdat ze nogal wat autofabrikanten hebben. Wat dat betreft lul je alleen maar lobbypraat.

quote:
Autovrije wijken, dat is voor rijken die andere vormen van vervoer zoals taxi's kunnen betalen, niet geschikt voor mensen die net een 4e hands auto van 2500 euro kunnen betalen. Die pak je hun vrijheid om overal naar toe te gaan af en je beperkt hun leven tot haalbaar met het OV (als dat te betalen is, met een gezin met bijvoorbeeld 3 tieners gaat dat niet) en de fiets, verder mogen ze niet komen.
Je kunt overal naartoe gaan zonder auto. Je pakt dus geen vrijheid af door autogebruik te beperken. Je vergroot juist de vrijheid van mensen omdat er dan meer ruimte is voor ander efficienter vervoer zoals OV.
OV in Berlijn is zeer betaalbaar. Als de overheid autobezit niet meer hoeft te subsidieeren kan de prijs van OV ook nog verder omlaag.
pi_220742434
Je kunt niet overal naar toe zonder auto. Ook in Duitsland niet. En nogmaals: jij beperkt je nogal tot 'binnen Berlijn'. En auto's zijn niet duur, auto's zijn juist de goedkoopste manier om van A naar B te gaan als je met meer dan 2 mensen bent.

En een beetje armoedig bij je buren een auto lenen, dat is jouw idee van vooruitgang?
pi_220742451
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Typisch dat mensen als jij denken dat je geen boodschap hoeft te hebben aan anderen. Als iedereen alleen aan zichzelf denkt is een stad een waardeloze plek om te wonen.
Het gaat in dit geval om een referendum, als de meerderheid daarvoor is zouden het juist de mensen met auto's zijn die hun wil aan anderen opleggen.
Als je slechter ter been bent kun je met het OV, als je ouder bent kun je met het OV als je verder weg werkt kan je met het OV. Je zou ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen.
Je hebt geen idee waar je over praat.
Met je slechter ter been ga maar met het OV. :')
Asociaal ten top dit.
pi_220742591
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:34 schreef Hanca het volgende:
Je kunt niet overal naar toe zonder auto. Ook in Duitsland niet. En nogmaals: jij beperkt je nogal tot 'binnen Berlijn'. En auto's zijn niet duur, auto's zijn juist de goedkoopste manier om van A naar B te gaan als je met meer dan 2 mensen bent.

En een beetje armoedig bij je buren een auto lenen, dat is jouw idee van vooruitgang?
Vertel me eens over de plekken waar je te voet niet kunt komen maar met de auto wel? De benzinepomp aan de snelweg? Waarom zou je daar te voet heen willen?
Een auto is nooit goedkoper dan een fiets of de benenwagen.
Ik beperk me tot binnen Berlijn omdat dat is waar dit voorstel over gaat. Als jij je auto op een plek buiten de stad zet en daarheen gaat om verder te rijden is dat helemaal prima. Dat je als autobezitter een parkeerplek in een hoofdstad moet hebben is niet van deze tijd.

Als gemeenschap dingen delen is totaal niet armoedig. Als je op die manier een auto kan delen laat dat juist een teken van welvaart. Wat dat betreft had ik niet verwacht van jou als iemand die gelooft dat je zo neer zou kijken op delen. Ik dacht dat Jezus bijvoorbeeld altijd van delen was. Maar dat moet ik blijkbaar eigenlijk zien als armoedig en het ontnemen van mensen hun vrijheid.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:47:40 #187
13309 nostra
ask why
pi_220742602
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je zou ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen.
Jouw idee van werk bestaat uit 1 baan op 1 locatie en meeverhuizen als je een nieuwe vindt?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220742603
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Je hebt geen idee waar je over praat.
Met je slechter ter been ga maar met het OV. :')
Asociaal ten top dit.
? OV is gewoon rolstoeltoegankelijk in Berlijn.
Als jij geen idee hebt waar je over praat wil dat nog niet zeggen dat dat voor mij geldt.
pi_220742674
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Vertel me eens over de plekken waar je te voet niet kunt komen maar met de auto wel? De benzinepomp aan de snelweg? Waarom zou je daar te voet heen willen?
Een auto is nooit goedkoper dan een fiets of de benenwagen.
Ik beperk me tot binnen Berlijn omdat dat is waar dit voorstel over gaat. Als jij je auto op een plek buiten de stad zet en daarheen gaat om verder te rijden is dat helemaal prima. Dat je als autobezitter een parkeerplek in een hoofdstad moet hebben is niet van deze tijd.

Als gemeenschap dingen delen is totaal niet armoedig. Als je op die manier een auto kan delen laat dat juist een teken van welvaart. Wat dat betreft had ik niet verwacht van jou als iemand die gelooft dat je zo neer zou kijken op delen. Ik dacht dat Jezus bijvoorbeeld altijd van delen was. Maar dat moet ik blijkbaar eigenlijk zien als armoedig en het ontnemen van mensen hun vrijheid.
Jezus was niet van het delen, maar van het geven. Dus je hebt het verkeerd begrepen.

En de stad gaat geen P+R parkeerplaatsen bouwen voor (meer dan) een miljoen auto's aan de rand van de ring en iedere bewoner een gratis OV kaart geven om bij hun auto te komen. Als je het hebt over onrealistisch.

Juist het massale autobezit onder het armere deel van de bevolking in het westen is hét teken van vooruitgang voor die groep.
pi_220742676
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Jouw idee van werk bestaat uit 1 baan op 1 locatie en meeverhuizen als je een nieuwe vindt?
Je moet best ver van je werk wonen als je er niet kan komen zonder auto. Ik heb bijvoorbeeld een vriend die in Keulen werkt en met het OV gaat vanuit Den Haag.
Maar inderdaad als je erg ver van je werk woont is het verstandig dichterbij te verhuizen. Als je bijvoorbeeld 2 uur heen en 2 uur terug gaat rijden is dat nogal matig voor je persoonlijke leven.
Het is niet druk in de spits in de trein omdat het onmogelijk is zonder auto op je werk te komen.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:55:04 #191
13309 nostra
ask why
pi_220742704
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je moet best ver van je werk wonen als je er niet kan komen zonder auto.
Totdat je in ploegendienst werkt. Op een boerderij woont. Een baan hebt waar je naar klanten moet. Verschillende vestigingen moet bezoeken. Ga zo maar door.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220742713
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

En de stad gaat geen P+R parkeerplaatsen bouwen voor (meer dan) een miljoen auto's aan de rand van de ring en iedere bewoner een gratis OV kaart geven om bij hun auto te komen. Als je het hebt over onrealistisch.
Een P+R bouwen is nog altijd veel goedkoper dan parkeerplaatsen voor autos maken in het centrum. Waar denk je dat de grond duurder is? In het centrum of waar een P+R staat?

quote:
Juist het massale autobezit onder het armere deel van de bevolking in het westen is hét teken van vooruitgang voor die groep.
Wat een onzin maatstaf. Net zeg je ook nog dat een auto zo goedkoop is. Dus kies een van de twee. Of een auto is een goedkoop vervuilend vervoersmiddel (want die goedkope zijn niet electrisch). Of een auto is een welvaartssymbool. Als je zo graag een auto wil moet je maar niet in de stad gaan wonen dan, waar heel veel andere mensen last hebben van jouw auto.
pi_220742719
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Totdat je in ploegendienst werkt. Op een boerderij woont. Een baan hebt waar je naar klanten moet. Verschillende vestigingen moet bezoeken. Ga zo maar door.
De boerderij in Berlijn _O-
In Berlijn kun je prima met het OV naar klanten, ik ken ook Berlijnse sociaal werkers die dat doen.
Je kunt altijd voor enkele beroepen een uitzondering maken. Dat staat er ook al taxi's kunnen nog ik neem aan brandweer,politie en ziekenwagens.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:58:03 #194
13309 nostra
ask why
pi_220742720
Om nog maar niet te spreken over zoiets simpels als kinderen. Je moeder naar het ziekenhuis kunnen brengen. Om 3 uur 's nachts van een feestje terug kunnen komen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:01:09 #195
13309 nostra
ask why
pi_220742746
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
De boerderij in Berlijn _O-
In Berlijn kun je prima met het OV naar klanten, ik ken ook Berlijnse sociaal werkers die dat doen.
Je kunt altijd voor enkele beroepen een uitzondering maken. Dat staat er ook al taxi's kunnen nog ik neem aan brandweer,politie en ziekenwagens.
Die klanten zitten niet in Berlijn dan hè. Je verkleint de sociale mobiliteit van je bevolking juist enorm door dit soort maatregelen, iets waar links toch vol voor in de bres zou moeten springen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:06:25 #196
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220742784
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:58 schreef nostra het volgende:
Om nog maar niet te spreken over zoiets simpels als kinderen. Je moeder naar het ziekenhuis kunnen brengen. Om 3 uur 's nachts van een feestje terug kunnen komen.
Dan pak je toch de elektrische fietstaxi?

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:15:19 #197
13309 nostra
ask why
pi_220742860
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
In Berlijn heeft ook maar 30% een auto
Dus we zoeken een probleem voor een oplossing?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220742926
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:58 schreef nostra het volgende:
Om nog maar niet te spreken over zoiets simpels als kinderen. Je moeder naar het ziekenhuis kunnen brengen. Om 3 uur 's nachts van een feestje terug kunnen komen.
Haha ja in Berlijn is er wel echt een probleem met om 3 uur snachts thuiskomen. Mensen gaan niet voor 1-2 uur snachts is toptijd in de rij voor de Berlijnse club. Als je terug wil na een feest is de auto ook bepaald niet de beste optie.

Waar jullie niet aan denken is bijvoorbeeld de groeiende groep mensen met bijvoorbeeld asthma die zullen geholpen zijn met minder auto's.

Voor mensen met kinderen is het ook juist fijn als er geen auto's meer zijn in de stad. Die auto's zijn een groter gevaar voor je kind dan die minieme kans dat je een auto nodig zou hebben om een minuut sneller in het ziekenhuis te zijn. Je kunt je moeder natuurlijk ook naar het ziekenhuis brengen in bijvoorbeeld een bakfiets of als het accuut is met de ambulance.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:25:47 #199
13309 nostra
ask why
pi_220742939
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je kunt je moeder natuurlijk ook naar het ziekenhuis brengen in bijvoorbeeld een bakfiets
Fair enough.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220742953
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Dus we zoeken een probleem voor een oplossing?
De autovrije stad is een oplossing..
Bijvoorbeeld zo'n electrische step neemt minder plek in dan een auto. Voor een niet zo lange afstand is dat dus efficienter in een drukke stad.
Een fiets is ook veel efficienter dan een auto. Goedkoper en je levert de energie zelf, daarbij ook nog gezond.
Ov bijvoorbeeld de Berlijnse U-bahn is ook een efficientere manier van mensen van A naar B brengen dan iedereen een eigen auto en in de file.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:33:44 #201
13309 nostra
ask why
pi_220742977
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
De autovrije stad is een oplossing..
Bijvoorbeeld zo'n electrische step neemt minder plek in dan een auto. Voor een niet zo lange afstand is dat dus efficienter in een drukke stad.
Een fiets is ook veel efficienter dan een auto. Goedkoper en je levert de energie zelf, daarbij ook nog gezond.
Ov bijvoorbeeld de Berlijnse U-bahn is ook een efficientere manier van mensen van A naar B brengen dan iedereen een eigen auto en in de file.
Als het allemaal fijner, beter, handiger, efficiënter, goedkoper en gezonder is... waarom dan nog verbieden voor iedereen en zijn moeder en niet gewoon de wet van de grote getallen laten werken?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743020
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Als het allemaal fijner, beter, handiger, efficiënter, goedkoper en gezonder is... waarom dan nog verbieden voor iedereen en zijn moeder en niet gewoon de wet van de grote getallen laten werken?
Omdat er geen sprake is van een verbod. Waar we het over hadden was een voorstel waar je een aantal dagen dispensatie voor je auto kan krijgen. Daarbij je hoeft het natuurlijk niet te verbieden om de parkeerplaatsen om te toveren tot pleintjes of parkjes. Op die manier zou je ook zonder verbod het onmogelijk kunnen maken je auto in de stad te parkeren. Zou dat meer je voorkeur hebben? Je bereikt hetzelfde maar op een andere manier?

Als je geen auto's meer in een stad hebt kun je de stad daar op inrichten. Zo lang je wel auto's hebt moet je er rekening mee houden.
Zo'n voorbeld als Berlijn kan meer steden aanmoedigen hetzelfde te doen. Er zijn in Nederland volgens mij ook wel stemmen die oproepen voor bijvoorbeeld autovrije wijken.

Je had het trouwens net nog over uitgaan om 3 uur snachts. Juist door een nieuwe snelweg hebben er al best wat clubs moeten wieberen of staan op het punt om weg te moeten zoals Club Renate, Club Else, Ost, About:Blank.

Daarbij, je hoeft toch niet in Berlijn te wonen? Als je per se een auto zou willen heb je dan toch de hele wereld om uit te kiezen?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:48:55 #203
13309 nostra
ask why
pi_220743072
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Omdat er geen sprake is van een verbod. Waar we het over hadden was een voorstel waar je een aantal dagen dispensatie voor je auto kan krijgen.
Dispensatie kan je alleen krijgen op een verbod, nu trek je het semantisch in het overdrevene.

quote:
Daarbij je hoeft het natuurlijk niet te verbieden om de parkeerplaatsen om te toveren tot pleintjes of parkjes. Op die manier zou je ook zonder verbod het onmogelijk kunnen maken je auto in de stad te parkeren. Zou dat meer je voorkeur hebben? Je bereikt hetzelfde maar op een andere manier?
Nee, daar hebben we net een jaar campagne tegen gevoerd in het Leidse. Doe maar niet. (Probeer nog maar eens een aannemer te vinden die een dakkapel komt plaatsen. Op zijn bakfiets.).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743308
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Dispensatie kan je alleen krijgen op een verbod, nu trek je het semantisch in het overdrevene.
[..]
Nee, daar hebben we net een jaar campagne tegen gevoerd in het Leidse. Doe maar niet. (Probeer nog maar eens een aannemer te vinden die een dakkapel komt plaatsen. Op zijn bakfiets.).
Zon aannemer kan het gewoon plaatsen nadat hij met zijn bus komt voorrijden. In het voorstel staat een uitzondering voor noodzakelijke beroepen. Misschien had men dat in Leiden ook moeten bedenken.
We hebben het ook alleen over het centrum van een stad met geweldig OV. Ik geloof niet dat er in Nederland een stad kan concurreren met Berlijn op dat gebied.

Het compromis om alleen nog elektrische auto's toe te laten wordt in Nederland telkens ook gefrustreerd.
Het typische is dat een land als Etheopië wel gewoon import va auto's met een verbrandingsmotor heeft verboden. Bijzonder dat de auto lobby ons zo in het verleden probeert te houden, dezelfde auto lobby die in Europa weigerde om hun giga voorsprong te gebruiken om goede elektrische auto's te maken en daar nu in achterloopt. Soms moet de politiek het bedrijfsleven gewoon de juiste weg laten nemen. Niet elk heilig huisje hoeft voor altijd te blijven staan.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 08:24:43 #205
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220748136
Na Scholz is dat echt een prestatie.

De politiek in veel Europese landen is kapot. Engeland, Frankrijk, Duitsland.. een hopeloze bende.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 9 mei 2026 @ 22:43:27 #206
13309 nostra
ask why
pi_220753659
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:20:23 #207
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220789976
https://www.nporadio1.nl/(...)g-van-ulrike-meinhof
quote:
Ulrike Meinhof 50 jaar dood: 'meest gezochte vrouw in Duitsland'

Gisteren 20:00

Ulrike Meinhof veranderde in de jaren ’60 en ’70 van protestantse pacifiste in een radicaal linkse militante. Als lid van de Rote Armee Faktion, ook bekend als de Baader-Meinhof Groep, was ze betrokken bij meerdere gewapende acties. Maar voordat ze het pistool oppakte, was haar pen haar wapen. Hoe veranderde deze jonge vrouw van links-intellectuele journalist in Duits staatsvijand nummer 1? In Wat blijft sprak Nicole Terborg met historicus Jacco Pekelder over Ulrike Meinhof, die 50 jaar geleden overleed...
Inteessante passage:
Ze wilde de verhoudingen in de wereld veranderen: "arme mensen moesten meer bezit krijgen, en rijken moesten meer delen. Ze waren tegen het kapitalisme." Als we niet uitkijken, zo dachten zij, zou het naoorlogse West-Duitsland weer afglijden naar het fascisme, vertelt Pekelder.

Nu in Duitsland de AfD bovenaan staat in de peilingen was er met de vooruitziende blik van mevrouw Meinhof dus weinig mis.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 13:04:21 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220790316
Deze week waren er ook zittingen om een ander RAF lid achter veroordeeld te krijgen
https://www.ndr.de/nachri(...)e-plaedoyer-100.html
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220828245
twitter


Niks aan de hand.
pi_220828345
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:07 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Niks aan de hand.
Ik vind het doodeng dat AfD zo hard groeit.

Ik vind het ook eng dat ik met mijn eigen ogen kan zien waarom dat gebeurt. Dat is geen goedkeuring (integendeel) maar iemand die regelmatig in Duitsland is zal onderschrijven dat het land erg hard achteruit gaat. Dan is de volgende messias makkelijk kiezen.

We doen hier weinig anders. We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
pi_220828406
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:
We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
Wilders en FvD zijn minstens net zo erg.

Wilders bejubelt niet voor niets elk AfD resultaat (en ook peilingen). FvD zit in dezelfde fractie als AfD. Momenteel heeft FvD nul zetels in het Europees Parlement maar ze doen wel mee met de vergaderingen van de koepelpartij.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2026 21:29:15 ]
  zondag 17 mei 2026 @ 21:32:02 #212
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220828433
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind het doodeng dat AfD zo hard groeit.

Ik vind het ook eng dat ik met mijn eigen ogen kan zien waarom dat gebeurt. Dat is geen goedkeuring (integendeel) maar iemand die regelmatig in Duitsland is zal onderschrijven dat het land erg hard achteruit gaat. Dan is de volgende messias makkelijk kiezen.

We doen hier weinig anders. We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
Ik vind het engste dat het vrij onherroepelijk de kant van de populisten op lijkt te gaan.

De trend is genadeloos en een ommekeer lijkt niet in zicht.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 21:33:19 #213
236264 crew  capricia
pi_220828441
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wilders en FvD zijn minstens net zo erg.

Wilders bejubelt niet voor niets elk AfD resultaat (en ook peilingen). FvD zit in dezelfde fractie als AfD. Momenteel heeft FvD nul zetels in het Europees Parlement maar ze doen wel mee met de vergaderingen van de koepelpartij.
Denk je dat de PVV en FvD in NL nog evenveel potentieel hebben als de AFD?

Want de AFD gaat wel heel hard in DL. En ik zie hier eerder PRO bij eventuele vervroegde verkiezingen de winnaar worden.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220828471
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik vind het engste dat het vrij onherroepelijk de kant van de populisten op lijkt te gaan.

De trend is genadeloos en een ommekeer lijkt niet in zicht.
twitter


Zoals eerder aangegeven is een cruciaal verschil met Nederland hier wel dat CDU nog steeds een brandmuur heeft staan naar AfD. Maar liefst 95% van hun kiezers wil absoluut niet met AfD samenwerken.

Of het onomkeerbaar is weet ik niet. Fatalisme gaat niet helpen.
pi_220828547
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Denk je dat de PVV en FvD in NL nog evenveel potentieel hebben als de AFD?
Die twee kunnen samen ook 30% halen ja. Dat zal dan wel ten koste gaan van BBB, JA21 (herhaal: hun EU fractie is niet fris) en Markuszower/Keijzer zijn de sjaak. Dit potentieel is aanwezig en 1/3e-1/4e van de VVD-kiezers heeft FvD in hun keuzeset.

Een groter deel van het Nederlandse electoraat is anti-migratie (zie Ipsos - Nederland is zelfs nummer één van alle landen). Dat deel ziet PVV, JA21 en FvD als de beste partijen om dit op te lossen.

quote:
Want de AFD gaat wel heel hard in DL. En ik zie hier eerder PRO bij eventuele vervroegde verkiezingen de winnaar worden.
Dat zegt niks. Als de VVD bij hun harde blokkade blijft en daarmee hun hachje blijft redden is het klaar. Dan krijg je iets met het 'fatsoenlijke' JA21 erbij. In Nederland zijn de breuklijnen altijd minder duidelijk, meer toegedekt (mijn observatie).

Duitsland vind ik vooralsnog minder gevaar lopen. De CDU achterban wil vrijwel unaniem niet met AfD samenwerken, en wel met De Groenen of SPD. De CDU achterban is weliswaar oud, maar onder de jongere leeftijdsgroepen (alles onder de 50) is er een grote meerderheid voor uitgesproken anti-AfD partijen.

Een grotere risicofactor (dan Nederland) is trouwens wel de opleidingsstructuur van het Duitse electoraat. Dat voldoet op papier meer aan de noodzakelijke brandstof voor dit type partij.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2026 21:54:27 ]
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 22:07:26 #216
236264 crew  capricia
pi_220828661
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind het doodeng dat AfD zo hard groeit.

Ik vind het ook eng dat ik met mijn eigen ogen kan zien waarom dat gebeurt. Dat is geen goedkeuring (integendeel) maar iemand die regelmatig in Duitsland is zal onderschrijven dat het land erg hard achteruit gaat. Dan is de volgende messias makkelijk kiezen.

We doen hier weinig anders. We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
Iedereen weet wel welke issues er spelen. Idem in NL.

Blijft een soort onkunde van de politiek om dat goed te adresseren. Jaar na jaar na jaar.
En dan krijg je dit dus.
Met alle ellende van dien. Want de AFD is zo onfris als maar kan zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220828806
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Iedereen weet wel welke issues er spelen. Idem in NL.

Blijft een soort onkunde van de politiek om dat goed te adresseren. Jaar na jaar na jaar.
En dan krijg je dit dus.
Met alle ellende van dien. Want de AFD is zo onfris als maar kan zijn.
Een groter deel van Nederland wil met FvD samenwerken dan Duitsers met AfD.

Vooralsnog is er in Duitsland een hardere en duidelijkere scheiding der geesten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2026 22:31:27 ]
pi_220828930
Eerste en tweede wereld oorlog verloren, en nog steeds niets geleerd van hun fouten. Ze hadden dat land in twintig kleine landjes op moeten delen.

Carl Benjamin: I lived in Germany for nine years. Lovely people, but you don’t want to put them in charge of a country.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220832796
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mm4kx6pyu22g

Hier een draadje over hoe verschillende achterbannen kijken naar samenwerken met AfD. De mentale afstand is gewoonweg groot en vrij hard.

De 'liberalen' van FDP ("rechts-progressief", LOL) laten een afwijkend patroon zien, maar dat is geen nieuw beeld.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2026 15:02:27 ]
  dinsdag 19 mei 2026 @ 12:52:03 #220
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220839103
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:50 schreef Lyrebird het volgende:
Eerste en tweede wereld oorlog verloren, en nog steeds niets geleerd van hun fouten. Ze hadden dat land in twintig kleine landjes op moeten delen.

Carl Benjamin: I lived in Germany for nine years. Lovely people, but you don’t want to put them in charge of a country.
het is de schuld van de Grunen dat de kerncentrales zijn ontmanteld, daar hebben ze nu toch een spijt van
https://politpro.eu/nl/duitsland
quote:
AI-overzicht
Duitsland erkent openlijk dat het sluiten van de kerncentrales een strategische fout was, maar de Duitse Groenen (Die Grünen) houden vast aan de Atomausstieg.
Ondanks dat critici en diverse politici de stap betreuren, ligt de focus in Duitsland inmiddels volledig op hernieuwbare energie en de bouw van nieuwe gascentrales.

Waarom er toch spijt is:
Strategische fout: Zelfs binnen de Duitse politiek (zoals CDU-leider Friedrich Merz) wordt het sluiten van de laatste kernreactoren nu erkend als een historische misstap.
Hoge kosten: Een eventuele herstart van de ontmantelde reactoren is inmiddels financieel en technisch onrealistisch.
quote:
Duitsland heeft gekozen en dat raakt ook onze economie: ’Oosterburen zijn naïef en arrogant geweest’

Amsterdam- Met het sluiten van de Duitse stembussen zondagavond is duidelijk dat onze belangrijkste handelspartner een ruk naar rechts maakt.
Hoewel de oude tegeltjeswijsheid dat ’als Duitsland niest, Nederland verkouden is’ niet meer opgaat, is de richting waarvoor de Duitsers kiezen wel degelijk cruciaal voor onze economie.

Hoe dat precies gaat uitpakken voor Nederland zal de tijd leren, maar dat we nauw zijn verbonden met onze oosterburen is een feit.
Duitsland raakt de auto-industrie kwijt aan China , geen staal meer nodig

quote:
AI-overzicht
In de actuele politieke peilingen voor Duitsland gaat de radicaal-rechtse partij AfD (Alternative für Deutschland) momenteel aan kop.
De christendemocratische unie (CDU/CSU) volgt op de voet.

PolitPro
De gemiddelde zetelverdeling en aanhang volgens landelijke peilingen (zoals PolitPro en POLITICO) laat momenteel de volgende verhoudingen zien:
AfD: circa 27%
CDU/CSU: circa 23%


[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 19-05-2026 15:05:04 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220840018
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:50 schreef Lyrebird het volgende:
Eerste en tweede wereld oorlog verloren, en nog steeds niets geleerd van hun fouten. Ze hadden dat land in twintig kleine landjes op moeten delen.

Carl Benjamin: I lived in Germany for nine years. Lovely people, but you don’t want to put them in charge of a country.
Het probleem met Duitsland is natuurlijk dat ze constant op compleet ineffectieve conservatieve partijen stemmen. Die dan op basis van lobby van achterhaalde industrieen achterlijke ideen uitvoeren zoals het slopen van de voorsprong die Duitsland had op gebied van zonnepanelen.

Zodra Duitsland op partijen zoals die Linke en de Grünen gaat stemmen kan het land snel weer een voorloper worden.
pi_220841255
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het probleem met Duitsland is natuurlijk dat ze constant op compleet ineffectieve conservatieve partijen stemmen. Die dan op basis van lobby van achterhaalde industrieen achterlijke ideen uitvoeren zoals het slopen van de voorsprong die Duitsland had op gebied van zonnepanelen.

Zodra Duitsland op partijen zoals die Linke en de Grünen gaat stemmen kan het land snel weer een voorloper worden.
Zonnepanelen.

Bekijk deze YouTube-video

Wel eens van China gehoord?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220841317
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Zonnepanelen.

Bekijk deze YouTube-video

Wel eens van China gehoord?
Duitsland lag ver voor in dit gebied op China in 2004. Vervolgens heeft de Duitse politiek de binnenlandse markt en de industrie de nek omgedraaid op voorspraak van de fossiele energie lobby en heeft de Chinese overheid juist gekozen daar vol op in te zetten.

Met auto's hebben ze dezelfde fout gemaakt. Ook daar heeft de politiek het laten gebeuren dat zelfs met massale subsidies en protectionistische maatregelen de Duitse automakers van een voorsprong naar een achterstand zijn gegaan.
Dat is natuurlijk ook de kern van het probleem met conservatieve politiek, als je de lobby's van gevestigde industrieen te serieus neemt kun je niet innoveren.
pi_220841467
Je maakt het nodeloos ingewikkeld om je straatje schoon te vegen. De Duitse zware industrie was afhankelijk van goedkope energie. Maar de Duitsers (en jij) wisten het beter: ipv goedkope stroom (jij denkt dat kernenergie duur is) kozen ze voor de duurste stroom van Europa komen en werden kerncentrales gesloten. Het land werd volgepropt met “goedkope” zonnepanelen en windmolens. De Duitsers hebben hun eigen graf gegraven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 19 mei 2026 @ 21:22:45 #225
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_220843415
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind het doodeng dat AfD zo hard groeit.

Ik vind het ook eng dat ik met mijn eigen ogen kan zien waarom dat gebeurt. Dat is geen goedkeuring (integendeel) maar iemand die regelmatig in Duitsland is zal onderschrijven dat het land erg hard achteruit gaat. Dan is de volgende messias makkelijk kiezen.

We doen hier weinig anders. We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
Ik weet ook niet of de AfD de noodzakelijke veranderingen kan brengen, ze hebben iig zeer deskundige mensen itt tot wat bij de Groenen en Linken rondloopt. Elke dinsdag hebben ze een perco, waar ook het linkse journaille vragen mag stellen, die dan allemaal geduldig worden beantwoord, Kijk op Youtube, een aanrader.

Op dit moment doet Zwart/Rood alles fout, als ze al iets doen, vaak blijft het bij aankondigingen.
Reformen zijn gewoon latenverzwaringen voor de werkende burger,
95% van het Sondervermögen wordt niet aan investeringen uitgegeven maar aan Asiel, Burgergeld en de als maar groeiende overheid.

Of Alice Weidel de nieuwe messias gaat worden weet ik niet. Het is een vrouw en ze is getrouwd met een vrouw en past niet in het vooroordeel van een "rechtse partij".
Ik denk dat het in de Duitse volksaard ligt dat ze behoefte hebben aan een sterke leider, dat betekent niet dat je dan gelijk een Hitler krijgt.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_220843791
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:55 schreef Lyrebird het volgende:
Je maakt het nodeloos ingewikkeld om je straatje schoon te vegen. De Duitse zware industrie was afhankelijk van goedkope energie. Maar de Duitsers (en jij) wisten het beter: ipv goedkope stroom (jij denkt dat kernenergie duur is) kozen ze voor de duurste stroom van Europa komen en werden kerncentrales gesloten. Het land werd volgepropt met “goedkope” zonnepanelen en windmolens. De Duitsers hebben hun eigen graf gegraven.
Kernenergie is de duurste energie, dat weet je blijkbaar niet. Er gaan ook altijd hele bakken subsidie bij, zoals het hoort volgens de conservatieve ideologie. Een dure oplossing mag gerealiseerd worden door particuliere bedrijven met overheidssteun. Goedkope en efficiente oplossingen door de overheid moeten worden afgebouwd.

Zonne-energie is daarentegen juist de goedkoopste stroom.
Dat de Duitsers hun eigen graf hebben gegraven klopt. Precies door in te zetten op de energie van het verleden in plaats van die van de toekomst.
Als men gewoon de koers van investeringen in groene stroom en zeker die van de zon had doorgezet was deze oliecrisis stukken minder hard aangekomen. Daarbij is het best handig om juist in dit soort opkomende industrieen voorloper te zijn in plaats van te blijven hangen in het verleden. Iets waar Duitsland natuurlijk wel meer last van heeft zie bijvoorbeeld hoe de Fax er nog in gebruik is :')

Je zet je argumenten geen kracht bij door de realiteit te negeren en te denken dat ik net zo slecht geinformeerd zou zijn als jij.
pi_220843837
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:22 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ik weet ook niet of de AfD de noodzakelijke veranderingen kan brengen, ze hebben iig zeer deskundige mensen itt tot wat bij de Groenen en Linken rondloopt. Elke dinsdag hebben ze een perco, waar ook het linkse journaille vragen mag stellen, die dan allemaal geduldig worden beantwoord, Kijk op Youtube, een aanrader.

Op dit moment doet Zwart/Rood alles fout, als ze al iets doen, vaak blijft het bij aankondigingen.
Reformen zijn gewoon latenverzwaringen voor de werkende burger,
95% van het Sondervermögen wordt niet aan investeringen uitgegeven maar aan Asiel, Burgergeld en de als maar groeiende overheid.

Of Alice Weidel de nieuwe messias gaat worden weet ik niet. Het is een vrouw en ze is getrouwd met een vrouw en past niet in het vooroordeel van een "rechtse partij".
Ik denk dat het in de Duitse volksaard ligt dat ze behoefte hebben aan een sterke leider, dat betekent niet dat je dan gelijk een Hitler krijgt.
AfD gaat geen enkele oplossing brengen en heeft ook geen deskundige mensen zoals je claimt. Inspelen op identiteit zoals door een lesbische vrouw aan te stellen als partijleider om het bruine luchtje van de partij voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is doen ze dan wel weer handig. Van de andere kant het is wel doorzichtig dat telkens moet worden genoemd dat Weidel zo progressief is in haar partnerkeuze.

Alles afschuiven op een zondebok is een bekende formule in Duitsland die alleen slechte resultaten heeft gekend, dat zal nu niet anders zijn.

Het beste voor Duitsland is om zo spoedig mogelijk de AfD te verbieden dat zal een hoop ellende besparen.
pi_220844299
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Zonne-energie is daarentegen juist de goedkoopste stroom.
Blijf de leugen maar herhalen - het is verreweg de duurste stroom

Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220844584
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 00:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Blijf de leugen maar herhalen - het is verreweg de duurste stroom

[ afbeelding ]
Nee, dat is kernenergie. Iedere kerncentrale draait op directe of indirecte subsidie. Of dat nou in Duitsland, VS, Frankrijk of China is.
Dat gedweep met kernenergie is dan ook puur en alleen een ideologisch dingetje. Waarbij het wel grappig is dat die zogenaamd rechtse voorstanders die normaal voor de vrije markt en tegen overheidsingrijpen zijn graag een uitzondering maken voor kernenergie:+.
  woensdag 20 mei 2026 @ 08:52:54 #230
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220844931
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Je moet best ver van je werk wonen als je er niet kan komen zonder auto. Ik heb bijvoorbeeld een vriend die in Keulen werkt en met het OV gaat vanuit Den Haag.
Maar inderdaad als je erg ver van je werk woont is het verstandig dichterbij te verhuizen. Als je bijvoorbeeld 2 uur heen en 2 uur terug gaat rijden is dat nogal matig voor je persoonlijke leven.
Het is niet druk in de spits in de trein omdat het onmogelijk is zonder auto op je werk te komen.
Er zijn legio mensen die een auto nodig hebben om hun werk te doen. Monteurs, reparateurs, contracters, gedetacheerde medewerkers, flexwerkers, artsen, mensen die voor/op meerdere locaties werken, ploegendiensten, etc etc.
  woensdag 20 mei 2026 @ 08:59:55 #231
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220844983
Ondertussen op de Duitse banenmarkt.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220846300
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 08:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Er zijn legio mensen die een auto nodig hebben om hun werk te doen. Monteurs, reparateurs, contracters, gedetacheerde medewerkers, flexwerkers, artsen, mensen die voor/op meerdere locaties werken, ploegendiensten, etc etc.
Ja en die kunnen in het voorstel dan ook een uitzondering krijgen.

Tenminste ik heb geen idee waarom gedetacheerde medewerkers auto's nodig hebben, die kunnen toch gewoon internet gebruiken.
Ik weet ook niet waarom flexwerkers geen OV zouden kunnen nemen. Of waarom OV niet een mogelijk vervoersmiddel is als je op meerdere locaties werkt. Ploegendiensten is in elk geval geen probleem als je OV 24/7 maakt.
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:13:45 #233
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220846312
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja en die kunnen in het voorstel dan ook een uitzondering krijgen.

Tenminste ik heb geen idee waarom gedetacheerde medewerkers auto's nodig hebben, die kunnen toch gewoon internet gebruiken.
Ik weet ook niet waarom flexwerkers geen OV zouden kunnen nemen. Of waarom OV niet een mogelijk vervoersmiddel is als je op meerdere locaties werkt. Ploegendiensten is in elk geval geen probleem als je OV 24/7 maakt.
Beetje realiteitsvreemd ben je wel.
pi_220846321
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 00:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Blijf de leugen maar herhalen - het is verreweg de duurste stroom

[ afbeelding ]
Ja een niet werkend plaatje van reddit. Nou dat is overtuigend zeg.

https://www.statista.com/(...)eneration-by-source/

Hier kun je zien dat Nuclear wat jij goedkoop noemt in je onwetendheid de duurste vorm van energie is. Zonne-energie wat je juist duur noemt is de goedkoopste vorm van energie.

Ik ben wel benieuwd, nu je data hebt die niet verzonnen is. Ga je je standpunt aanpassen?
pi_220846332
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Beetje realiteitsvreemd ben je wel.
:') Dus je argument is zo goed dat je niet verder komt dan een ad-hom. Duidelijk.

Typisch hoe er allemaal problemen verzonnen moeten worden om de heilige koe te verantwoorden.
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:49:20 #236
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220846791
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
:') Dus je argument is zo goed dat je niet verder komt dan een ad-hom. Duidelijk.

Typisch hoe er allemaal problemen verzonnen moeten worden om de heilige koe te verantwoorden.
Het is geen ad hom, het is een vaststelling dat je ver staat van de realiteit van mensen die gewoon hun werk doen.
pi_220846966
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het is geen ad hom, het is een vaststelling dat je ver staat van de realiteit van mensen die gewoon hun werk doen.
Natuurlijk is het geen vaststelling het is hoogstens een aanname van jouw kant.
Deze aanname doe je omdat ik met het grootste gemak je zeer zwakke argument ontkrachtte en je geen tegen argument weet te bedenken. Ja behalve dan op de persoon spelen.
pi_220847023
Die kosten van nucleaire energie die steeds genoemd worden slaat nergens op. De centrales stonden er al, die kosten moet je er buiten laten uiteraard.

Geen idee wat er dan voor berekening uit komt maar in ieder geval een stuk lager.
pi_220847032
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:21 schreef BEFEM het volgende:
Die kosten van nucleaire energie die steeds genoemd worden slaat nergens op. De centrales stonden er al, die kosten moet je er buiten laten uiteraard.

Geen idee wat er dan voor berekening uit komt maar in ieder geval een stuk lager.
“Stukje” indirecte staatssteun. Altijd lekker als je wilt claimen dat iets goedkoop lijkt.
pi_220847041
quote:
10s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
“Stukje” indirecte staatssteun. Altijd lekker als je wilt claimen dat iets goedkoop lijkt.
Geen idee waar je het over hebt.

De centrales stonden er al, die kosten moet je niet meerekenen met of de centrales goedkoper zijn of een andere energiebron.

Het gaat niet om nieuw te bouwen centrales in Duitslands geval.
pi_220847067
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:25 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Geen idee waar je het over hebt.

De centrales stonden er al, die kosten moet je niet meerekenen met of de centrales goedkoper zijn of een andere energiebron.

Het gaat niet om nieuw te bouwen centrales in Duitslands geval.
Die staatssteun was misschien wat langer terug maar niet minder massaal.
Maar ook ze laten staan en draaien is gewoon niet rendabel. Daar moet elk jaar geld bij. Plus na afloop van de levensduur voor de ontmanteling.
pi_220847103
quote:
10s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:28 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die staatssteun was misschien wat langer terug maar niet minder massaal.
Maar ook ze laten staan en draaien is gewoon niet rendabel. Daar moet elk jaar geld bij. Plus na afloop van de levensduur voor de ontmanteling.
Ik weet de cijfers niet maar groene energie wordt ook gigantisch gesponsord in Duitsland (en ook in Nederland).

Als er geen subsidie op een energiesoort zou zitten dan zou heel de wereld nog op steenkolen stoken.

Ik ben van mening dat je een mix moet hebben van een hoop, waaronder nucleair en zon/wind. Maar het ging mij om de vergelijking van kosten van centrales die er al staan tov nieuw te bouwen. Dat is gewoon een getal wat nergens op slaat.
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:30:06 #243
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_220849115
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:21 schreef BEFEM het volgende:
Die kosten van nucleaire energie die steeds genoemd worden slaat nergens op. De centrales stonden er al, die kosten moet je er buiten laten uiteraard.

Geen idee wat er dan voor berekening uit komt maar in ieder geval een stuk lager.
Specialisten van de AfD hebben uitgerekend dat bij hernieuwde in gebruikname van de bestaande kerncentrales een Kwh prijs van 3 cent mogelijk is, zonder subsidie.
(nu betaal ik hier in Duitsland bijna 40 cent :( )
Uit studies blijkt dat de opbrengst uit windmolens veel minder (50%) is dan waar oorspronkelijk mee is gerekend.
Windmolenprojecten op zee worden gecancelled, geen business case.

Verder wil ik nog eens wijzen op een veel gemaakte redeneerfout:
Je hebt geinstalleerde capaciteit en geleverde capaciteit.
De geinstalleerde cap. is altijd hoger dan de geleverde, maar bij de zgn, groene energie is de verhouding zeer slecht. Kercentrales kun je binnen minuten reguleren als er minder of meer stroom nodig is.
Bij groene energie kun je een hoge geinstallerde cap. hebben, maar ook (met name in de winter) vrijwel 0 aan geleverde cap. En dan ook nog op het moment dat er veel energie nodig is.

Bovendien betaalt Duitsland een vermogen aan geleverde stroom op momenten dat er teveel is (zomer, veel zon en wind). Afname van de stroom kost de Duitse belastingbetaler miljarden (de bedrijvers van de molens blijven buiten schot)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:39:53 #244
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_220849239
OT: Het onderwerp is de Duitse politiek.
We discussieren hier wat er allemaal fout gaat in Duitsland en terecht, maar is het niet eenvoudiger om te vermelden wat er (eventueel) goed gaat in Duitsland?

Ik zou het niet weten ;(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_220851241
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:30 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Specialisten van de AfD hebben uitgerekend dat bij hernieuwde in gebruikname van de bestaande kerncentrales een Kwh prijs van 3 cent mogelijk is, zonder subsidie.
Dat (extreem)rechts extreem slecht kan rekenen is natuurlijk geen nieuws.
pi_220851253
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:39 schreef Oud_student het volgende:
OT: Het onderwerp is de Duitse politiek.
We discussieren hier wat er allemaal fout gaat in Duitsland en terecht, maar is het niet eenvoudiger om te vermelden wat er (eventueel) goed gaat in Duitsland?

Ik zou het niet weten ;(
Ze houden de brandmuur tegen extreemrechts nog in stand, dat is al heel wat.
pi_220851265
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:34 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik weet de cijfers niet maar groene energie wordt ook gigantisch gesponsord in Duitsland (en ook in Nederland).

Als er geen subsidie op een energiesoort zou zitten dan zou heel de wereld nog op steenkolen stoken.

Ik ben van mening dat je een mix moet hebben van een hoop, waaronder nucleair en zon/wind. Maar het ging mij om de vergelijking van kosten van centrales die er al staan tov nieuw te bouwen. Dat is gewoon een getal wat nergens op slaat.
Mijn bericht ging ook juist om die situatie. Ook de oude centrales weer gaan gebruiken gaat gewoon veel meer kosten dan het oplevert. Er is tot nu toe gewoon nergens in de wereld een economisch model gevonden waarin kerncentrales rendabel zijn. Zou best mooi zijn als het anders was maar helaas…
  donderdag 21 mei 2026 @ 10:36:38 #248
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220853267
Juist.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220856060
Net zoals Japan doet Duitsland of het nog steeds 1980 is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 22 mei 2026 @ 09:57:07 #250
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220859458
Volgens mij groeit de sociale onrust in Duitsland omdat Merz voorstellen doet voor langer, harder, en meer werken. Ook daar worden de gevolgen voor grootschalige asielmigratie, een niet te winnen oorlog met Rusland en visieloze verduurzaming pijnlijk duidelijk.

[ Bericht 19% gewijzigd door phpmystyle op 22-05-2026 10:03:08 ]
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 22 mei 2026 @ 10:01:38 #251
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220859479
Maar de Duitsers krijgen zelf ook steeds meer de indruk dat zij als pinautomaat gebruikt worden door de Fransen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 22 mei 2026 @ 10:01:56 #252
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220859480
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 09:57 schreef phpmystyle het volgende:
Volgens mij groeit de sociale onrust in Duitsland omdat Merkel voorstellen doet voor langer, harder, en meer werken. Ook daar worden de gevolgen voor grootschalige asielmigratie, een niet te winnen oorlog met Rusland en visieloze verduurzaming pijnlijk duidelijk.
Die is al ruim 4 jaar geen bondskanselier meer.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 22 mei 2026 @ 10:03:30 #253
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220859488
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 10:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Die is al ruim 4 jaar geen bondskanselier meer.
Merkel --> Merz. klein verschil.. :@
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220898953
-verkeerde topic, kan weg -

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2026 15:49:09 ]
  vrijdag 19 juni 2026 @ 09:04:49 #255
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221085550
De Duitse "Linke" het gekke Duitse zusje van de SP heeft haar partij dag
https://www.bild.de/polit(...)5ceaa7834e0047eec915

Google Translate
https://www-bild-de.trans(...)hl=nl&_x_tr_pto=wapp
pi_221088860
Linke :')
Antideutsche :') :')
Bild :') :') :')

Ze maken er weer een mooi vooroordeel bevestigend stukje voor hun publiek van. MwSt omhoog op vlees, omlaag op fruit en groente vind ik in theorie geen gek idee.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 15:57:04 #257
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221089144
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 15:32 schreef Erasmusch het volgende: MwSt omhoog op vlees, omlaag op fruit en groente vind ik in theorie geen gek idee.
Wat denk je dat bereikt? Het is typisch populistisch geneuzel.
pi_221091188
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 15:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat denk je dat bereikt? Het is typisch populistisch geneuzel.
Ja, daarom zeg ik ook in theorie :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')