Je kent Berlijn blijkbaar niet? Dat is niet het centrum, daar wonen miljoenen mensen. En die hebben gewoon een auto om naar werk, familie, dagjes weg e.d. te gaan. Die kun je niet zo maar verbieden hun auto bij hun huis te zetten, los van de logistieke problemen die het geeft om al die auto's een P+R plek te geven willen mensen helemaal niet zonder auto. Ieder een eigen auto is één van de grootste verworven vrijheden van de afgelopen 50 jaar, dat is echte vrijheid. Die kun je niet van mensen afpakken.quote:Op donderdag 7 mei 2026 20:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Is toch gewoon een goed idee. Aan het plaatje te zien gaat het ook alleen om het centrum. Hoe wij met autobezit omgaan is niet meer van deze tijd, Berlijn heeft goed OV en dat kan je nog beter maken. Het is echt niet nodig om elk boodschapje met de auto te halen. Berlijn heeft ook bijvoorbeeld idioot veel van die e-stepjes die je net zo makkelijk kunt gebruiken.
In Amsterdam bijvoorbeeld is het centrum met auto's ook een totaal drama. Wat dat betreft zou een plan om binnen de ring autovrij te maken ook geen slecht idee zijn.
Typisch dat conservatieven als jij bij zoiets meteen wetenschappers van de hand doen en naar links wijzen. Het is geen plan van de linkse politiek. Op andere momenten als het je uitkomt zeg je dan weer kijk deze dude is generaal dus hij heeft gelijk. Nu vind je het niks en zeg je wat weten verkeersdeskundigen nou van verkeer
Ik heb in Berlijn gewoond. Je hebt geen auto nodig om naar werk familie of dagjes weg te gaan. Toen ik in Berlijn woonde had ik ook geen auto.quote:Op donderdag 7 mei 2026 20:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kent Berlijn blijkbaar niet? Dat is niet het centrum, daar wonen miljoenen mensen. En die hebben gewoon een auto om naar werk, familie, dagjes weg e.d. te gaan. Die kun je niet zo maar verbieden hun auto bij hun huis te zetten, los van de logistieke problemen die het geeft om al die auto's een P+R plek te geven willen mensen helemaal niet zonder auto. Ieder een eigen auto is één van de grootste verworven vrijheden van de afgelopen 50 jaar, dat is echte vrijheid. Die kun je niet van mensen afpakken.
En ik zei niet dat het linkse partijen waren, dat benoemde ik juist.
OV binnen Berlijn is goed, dat weet ik. Ik ben er diverse keren geweest. Maar mensen leven nou eenmaal niet binnen een stad. Zeker niet nu familie vaak geen huis meer binnen de stad kan betalen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb in Berlijn gewoond. Je hebt geen auto nodig om naar werk familie of dagjes weg te gaan. Toen ik in Berlijn woonde had ik ook geen auto.
Ieder een eigen auto is gigantisch verspillend die dingen staan 99% van de tijd stil. In Berlijn heeft ook maar 30% een auto dus dat iedereen een auto als verwovenheid heeft wat je stelt klopt toch al niet.
Je kunt prima stellen dat 12 dagen een auto in het jaar genoeg moet zijn. Ieder een eigen auto is nooit haalbaar geweest en ook compleet onwenselijk. Het levert uiteraard meer logistieke problemen op om een stad autovriendelijk te maken dan om auto's te weren. Gezien je nog nooit in Berlijn geweest bent blijkbaar zal ik nog maar een keer herhalen het OV is daar goed. Daarbij taxi's en dergelijke mogen gewoon rijden dus als je dan heel nodig een auto nodig hebt kun je gewoon een taxi nemen of een van je 12 auto dagen gebruiken. Dat in het Berlijnse centrum miljoenen mensen wonen hoef je mij niet te vertellen.
Typisch dat mensen zoals jij dat wel even denken te kunnen bepalen voor anderen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 20:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Is toch gewoon een goed idee. Aan het plaatje te zien gaat het ook alleen om het centrum. Hoe wij met autobezit omgaan is niet meer van deze tijd, Berlijn heeft goed OV en dat kan je nog beter maken. Het is echt niet nodig om elk boodschapje met de auto te halen. Berlijn heeft ook bijvoorbeeld idioot veel van die e-stepjes die je net zo makkelijk kunt gebruiken.
In Amsterdam bijvoorbeeld is het centrum met auto's ook een totaal drama. Wat dat betreft zou een plan om binnen de ring autovrij te maken ook geen slecht idee zijn.
Typisch dat conservatieven als jij bij zoiets meteen wetenschappers van de hand doen en naar links wijzen. Het is geen plan van de linkse politiek. Op andere momenten als het je uitkomt zeg je dan weer kijk deze dude is generaal dus hij heeft gelijk. Nu vind je het niks en zeg je wat weten verkeersdeskundigen nou van verkeer
Als je geen huis binnen de stad kan betalen kun je ook geen auto bij je huis in de stad hebben. Voor die mensen maakt het dus in elk geval al niet uit als Berlijn autovrij wordt.. Bedenk ook dat Berlijn veel goedkoper is om te wonen dan bijvoorbeeld Amsterdam.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
OV binnen Berlijn is goed, dat weet ik. Ik ben er diverse keren geweest. Maar mensen leven nou eenmaal niet binnen een stad. Zeker niet nu familie vaak geen huis meer binnen de stad kan betalen.
Nee dat is compleet onhaalbaar. Wat is dit voor bizar idee. Auto's staan het overgrote deel van de tijd gewoon stil op de plek zo'n 95% van de tijd. Een auto kost nogal wat om te produceren dat is slecht voor het milileu.quote:En ieder huishouden een eigen auto is juist wel haalbaar en zou ook juist het doel moeten zijn van partijen die zich het lot van lagere inkomens aantrekken.
Armen hebben minder vaak een auto. Rijken zouden hier meer last van hebben gezien ze vaker een auto hebben.quote:Want de rijken, die vinden wel een methode om niet minder mobiel te zijn. Het beperken van autobezit is gewoon weer het afpakken van de vrijheid van mensen met een lager inkomen. Dat is de essentie.
Typisch dat mensen als jij denken dat je geen boodschap hoeft te hebben aan anderen. Als iedereen alleen aan zichzelf denkt is een stad een waardeloze plek om te wonen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Typisch dat mensen zoals jij dat wel even denken te kunnen bepalen voor anderen.
Die misschien slecht ter been zijn, ouder zijn, verder weg werken etc.
Je doet nu alsof een auto duur is. Spoileralert: dat zijn ze al lang niet meer.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als je geen huis binnen de stad kan betalen kun je ook geen auto bij je huis in de stad hebben. Voor die mensen maakt het dus in elk geval al niet uit als Berlijn autovrij wordt.. Bedenk ook dat Berlijn veel goedkoper is om te wonen dan bijvoorbeeld Amsterdam.
[..]
Nee dat is compleet onhaalbaar. Wat is dit voor bizar idee. Auto's staan het overgrote deel van de tijd gewoon stil op de plek zo'n 95% van de tijd. Een auto kost nogal wat om te produceren dat is slecht voor het milileu.
Dit argument is een beetje als van die verstokte vleeseters die vinden dat elke maaltijd een stuk vlees gewoon een doel opzich moet zijn. Zo'n standpunt als iedereen zou een eigen auto moeten hebben gaat volledig voorbij aan alle nadelen. Gezien auto's bijna de hele tijd stilstaan kan je veel beter inzetten om auto's bijvoorbeeld in plaats daarvan met 10 of meer mensen te delen zodat ze dan maar de helft van de tijd stil zouden staan.
[..]
Armen hebben minder vaak een auto. Rijken zouden hier meer last van hebben gezien ze vaker een auto hebben.
Dit argument is compleet uit de lucht gegrepen. Dit zeggen mensen ook over het beperken van vliegreizen, iets wat rijken ook gewoon veel vaker doen. Hetzelfde als de argumenten dat afschaffen van de hypotheekrente armen meer zou raken ook al weten we dat rijken veel meer van de hypotheekrenteaftrek ontvangen dan armen.
Iemand die arm is in Berlijn heeft helemaal geen geld voor een auto en in die stad is er geen noodzaak voor een auto.
Natuurlijk wel. Daarbij is het idee van 8 miljard auto's op aarde die 95% van de tijd stil staan gewoon kansloos.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je doet nu alsof een auto duur is. Spoileralert: dat zijn ze al lang niet meer.
De auto is een van de duurdere vervoersmiddelen. De vrijheid van een auto is beperkt. Daarbij je kunt er altijd een huren wat natuurlijk goedkoper is dan er een bijna permanent stil laten staan en devalueren en verslijten.quote:En juist doordat een auto een goedkoop vervoersmiddel is, heeft het de armere klasse de enorme vrijheid gegeven die de rijken al lang hebben.
Je argumenten slaan compleet nergens op. Typisch dat je niet op mijn zeer treffende vergelijkingen in durft te gaan.quote:Je vergelijkingen slaan verder ook als een tang op een varken, daar ga ik verder maar niet op in. Maar blijkbaar dringt het niet bij je door dat als jij in de stad woont en je familie daar geen huis meer kan vinden, je nog steeds wel naar die familie wil.
Nog geen 30% heeft een auto en jij doet alsof 100% een auto makkelijk haalbaar is. Volgens jou zou Berlijn dus 3x zoveel parkeerplekken moeten gaan makenquote:Echt, dat linkse mensen en helaas ook partijen zo massaal achter de anti-auto-lobby gaan staan is een teken dat ze niets begrepen hebben van de belangrijke verworvenheden van de laatste 50 jaar.
Je kunt overal naartoe gaan zonder auto. Je pakt dus geen vrijheid af door autogebruik te beperken. Je vergroot juist de vrijheid van mensen omdat er dan meer ruimte is voor ander efficienter vervoer zoals OV.quote:Autovrije wijken, dat is voor rijken die andere vormen van vervoer zoals taxi's kunnen betalen, niet geschikt voor mensen die net een 4e hands auto van 2500 euro kunnen betalen. Die pak je hun vrijheid om overal naar toe te gaan af en je beperkt hun leven tot haalbaar met het OV (als dat te betalen is, met een gezin met bijvoorbeeld 3 tieners gaat dat niet) en de fiets, verder mogen ze niet komen.
Je hebt geen idee waar je over praat.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Typisch dat mensen als jij denken dat je geen boodschap hoeft te hebben aan anderen. Als iedereen alleen aan zichzelf denkt is een stad een waardeloze plek om te wonen.
Het gaat in dit geval om een referendum, als de meerderheid daarvoor is zouden het juist de mensen met auto's zijn die hun wil aan anderen opleggen.
Als je slechter ter been bent kun je met het OV, als je ouder bent kun je met het OV als je verder weg werkt kan je met het OV. Je zou ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen.
Vertel me eens over de plekken waar je te voet niet kunt komen maar met de auto wel? De benzinepomp aan de snelweg? Waarom zou je daar te voet heen willen?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:34 schreef Hanca het volgende:
Je kunt niet overal naar toe zonder auto. Ook in Duitsland niet. En nogmaals: jij beperkt je nogal tot 'binnen Berlijn'. En auto's zijn niet duur, auto's zijn juist de goedkoopste manier om van A naar B te gaan als je met meer dan 2 mensen bent.
En een beetje armoedig bij je buren een auto lenen, dat is jouw idee van vooruitgang?
Jouw idee van werk bestaat uit 1 baan op 1 locatie en meeverhuizen als je een nieuwe vindt?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je zou ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen.
? OV is gewoon rolstoeltoegankelijk in Berlijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je hebt geen idee waar je over praat.
Met je slechter ter been ga maar met het OV.![]()
Asociaal ten top dit.
Jezus was niet van het delen, maar van het geven. Dus je hebt het verkeerd begrepen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Vertel me eens over de plekken waar je te voet niet kunt komen maar met de auto wel? De benzinepomp aan de snelweg? Waarom zou je daar te voet heen willen?
Een auto is nooit goedkoper dan een fiets of de benenwagen.
Ik beperk me tot binnen Berlijn omdat dat is waar dit voorstel over gaat. Als jij je auto op een plek buiten de stad zet en daarheen gaat om verder te rijden is dat helemaal prima. Dat je als autobezitter een parkeerplek in een hoofdstad moet hebben is niet van deze tijd.
Als gemeenschap dingen delen is totaal niet armoedig. Als je op die manier een auto kan delen laat dat juist een teken van welvaart. Wat dat betreft had ik niet verwacht van jou als iemand die gelooft dat je zo neer zou kijken op delen. Ik dacht dat Jezus bijvoorbeeld altijd van delen was. Maar dat moet ik blijkbaar eigenlijk zien als armoedig en het ontnemen van mensen hun vrijheid.
Je moet best ver van je werk wonen als je er niet kan komen zonder auto. Ik heb bijvoorbeeld een vriend die in Keulen werkt en met het OV gaat vanuit Den Haag.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Jouw idee van werk bestaat uit 1 baan op 1 locatie en meeverhuizen als je een nieuwe vindt?
Totdat je in ploegendienst werkt. Op een boerderij woont. Een baan hebt waar je naar klanten moet. Verschillende vestigingen moet bezoeken. Ga zo maar door.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je moet best ver van je werk wonen als je er niet kan komen zonder auto.
Een P+R bouwen is nog altijd veel goedkoper dan parkeerplaatsen voor autos maken in het centrum. Waar denk je dat de grond duurder is? In het centrum of waar een P+R staat?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
En de stad gaat geen P+R parkeerplaatsen bouwen voor (meer dan) een miljoen auto's aan de rand van de ring en iedere bewoner een gratis OV kaart geven om bij hun auto te komen. Als je het hebt over onrealistisch.
Wat een onzin maatstaf. Net zeg je ook nog dat een auto zo goedkoop is. Dus kies een van de twee. Of een auto is een goedkoop vervuilend vervoersmiddel (want die goedkope zijn niet electrisch). Of een auto is een welvaartssymbool. Als je zo graag een auto wil moet je maar niet in de stad gaan wonen dan, waar heel veel andere mensen last hebben van jouw auto.quote:Juist het massale autobezit onder het armere deel van de bevolking in het westen is hét teken van vooruitgang voor die groep.
De boerderij in Berlijnquote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Totdat je in ploegendienst werkt. Op een boerderij woont. Een baan hebt waar je naar klanten moet. Verschillende vestigingen moet bezoeken. Ga zo maar door.
Die klanten zitten niet in Berlijn dan hè. Je verkleint de sociale mobiliteit van je bevolking juist enorm door dit soort maatregelen, iets waar links toch vol voor in de bres zou moeten springen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De boerderij in Berlijn![]()
In Berlijn kun je prima met het OV naar klanten, ik ken ook Berlijnse sociaal werkers die dat doen.
Je kunt altijd voor enkele beroepen een uitzondering maken. Dat staat er ook al taxi's kunnen nog ik neem aan brandweer,politie en ziekenwagens.
Dan pak je toch de elektrische fietstaxi?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:58 schreef nostra het volgende:
Om nog maar niet te spreken over zoiets simpels als kinderen. Je moeder naar het ziekenhuis kunnen brengen. Om 3 uur 's nachts van een feestje terug kunnen komen.
Dus we zoeken een probleem voor een oplossing?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 09:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
In Berlijn heeft ook maar 30% een auto
Haha ja in Berlijn is er wel echt een probleem met om 3 uur snachts thuiskomen. Mensen gaan niet voor 1-2 uur snachts is toptijd in de rij voor de Berlijnse club. Als je terug wil na een feest is de auto ook bepaald niet de beste optie.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 10:58 schreef nostra het volgende:
Om nog maar niet te spreken over zoiets simpels als kinderen. Je moeder naar het ziekenhuis kunnen brengen. Om 3 uur 's nachts van een feestje terug kunnen komen.
Fair enough.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je kunt je moeder natuurlijk ook naar het ziekenhuis brengen in bijvoorbeeld een bakfiets
De autovrije stad is een oplossing..quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Dus we zoeken een probleem voor een oplossing?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |