abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220623693
Volt (Duitsland, maar ook Italie?) heeft een probleem.
Antisemitische chatberichten binnen de partij, joodse partijgenoten verlaten de partij en een groot artikel in Zeit.
Hier het artikel:
quote:
En wat is Volts standpunt over antisemitisme?

Niet alleen de Linkse Partij kampt met antisemitisme. Na een conflict over chatberichten verlaten Joodse leden de kleine partij Volt.
https://www.zeit.de/polit(...)vorwuerfe-gegen-volt

Hier de vertaling:
https://x.com/i/status/2045112475209658629

@dassen kom er maar in. :P

Bedenk dat niet ieder land dezelfde definitie van antisemitisme hanteert en dat dat soort zaken nogal gevoelig in Duitsland kunnen liggen.
  donderdag 23 april 2026 @ 19:34:42 #152
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220641087
Om het 100-jarig jubileum te vieren.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220642527
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 19:34 schreef Perrin het volgende:
Om het 100-jarig jubileum te vieren.

[ x ]
Alleen de tekst nog terugveranderen, de hymne is gelijk gebleven.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 28 april 2026 @ 20:37:14 #154
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220673825
Een nieuwe dag, een nieuwe fittie.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220673845
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 19:34 schreef Perrin het volgende:
Om het 100-jarig jubileum te vieren.

[ x ]
Moeten we straks weer Duitsers afslachten of wat is deze?
Vakman pur sang
  maandag 4 mei 2026 @ 08:56:15 #156
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220710885
Internationaal verandert de machtsbalans: de dominantie van het Westen neemt af, terwijl landen als China en India aan invloed winnen. Denkers zoals Kishore Mahbubani pleiten daarom voor een pragmatische, meer op eigen belangen gerichte koers, terwijl Brendan Simms juist oproept tot een fundamentele keuze: Europa verenigen tot één staat of Duitsland als grootmacht positioneren.

Binnen de Duitse politiek blijft zo’n fundamenteel debat echter grotendeels uit. Instrumenten zoals een nationale veiligheidsraad functioneren zwak, en veel beleid volgt bestaande lijnen. Merz kiest voorlopig voor samenwerking “met Europa”, maar zonder duidelijk te maken wat Duitsland precies wil bereiken of wat “Europa” concreet betekent.

Kortom: Duitsland beweegt veel op het wereldtoneel, maar mist richting, samenhang en strategische helderheid in een snel veranderende geopolitieke orde.


quote:
Kanzler ohne klaren Kurs



Friedrich Merz manövriert Deutschland durch den „Epochenbruch“. Fachleute erkennen Bewegung, aber keine Strategie.
In groten delen van Europa is visie en leiderschap een ontzettend schaars goed.

We slaapwandelen de toekomst in.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220711060
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 08:56 schreef Perrin het volgende:
Internationaal verandert de machtsbalans: de dominantie van het Westen neemt af, terwijl landen als China en India aan invloed winnen. Denkers zoals Kishore Mahbubani pleiten daarom voor een pragmatische, meer op eigen belangen gerichte koers, terwijl Brendan Simms juist oproept tot een fundamentele keuze: Europa verenigen tot één staat of Duitsland als grootmacht positioneren.

Binnen de Duitse politiek blijft zo’n fundamenteel debat echter grotendeels uit. Instrumenten zoals een nationale veiligheidsraad functioneren zwak, en veel beleid volgt bestaande lijnen. Merz kiest voorlopig voor samenwerking “met Europa”, maar zonder duidelijk te maken wat Duitsland precies wil bereiken of wat “Europa” concreet betekent.

Kortom: Duitsland beweegt veel op het wereldtoneel, maar mist richting, samenhang en strategische helderheid in een snel veranderende geopolitieke orde.

[..]
In groten delen van Europa is visie en leiderschap een ontzettend schaars goed.

We slaapwandelen de toekomst in.
Je kunt dit soort dingen gewoon beter aan Frankrijk en de Britten over laten.

Los daarvan weet Merz wel meer afstand te nemen tot de Amerikanen, in woord en beleid, dan onze eigen laffe (en corrupte?) leiders. Die tot het bittere eind in de Atlantische groef blijven hangen.
pi_220711103
De CDU is een reus op lemen voeten. Veel bejaarde kiezers, veel bejaarde leiders.

Er wordt veel geschreven over de neergang van de SPD (en van 'links') maar de grote herschikking zit vooral op rechts (ten gunste van AfD).
  maandag 4 mei 2026 @ 09:50:03 #159
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220711431
Zei het eerder en blijf erbij, onder Schröder werden eindelijk achterstallige economische hervormingen doorgevoerd. In plaats van door te zetten draaide Merkel die grotendeels terug, hiervoor werd ze drie keer herkozen.
Duitse bevolking kan nu nog zo huilen en jammeren, maar men wilde meer dan 20 jaar helemaal geen verandering. Nu heeft men de gevolgen ervan
  maandag 4 mei 2026 @ 09:57:47 #160
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220711508
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zei het eerder en blijf erbij, onder Schröder werden eindelijk achterstallige economische hervormingen doorgevoerd. In plaats van door te zetten draaide Merkel die grotendeels terug, hiervoor werd ze drie keer herkozen.
Duitse bevolking kan nu nog zo huilen en jammeren, maar men wilde meer dan 20 jaar helemaal geen verandering. Nu heeft men de gevolgen ervan
Een kinderachtig electoraat en kinderachtige bestuurders, tot elkaar veroordeeld. Terwijl om ons heen de wereld steeds hardvochtiger wordt. Rara, hoe gaat dat aflopen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220711723
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zei het eerder en blijf erbij, onder Schröder werden eindelijk achterstallige economische hervormingen doorgevoerd. In plaats van door te zetten draaide Merkel die grotendeels terug, hiervoor werd ze drie keer herkozen.
Duitse bevolking kan nu nog zo huilen en jammeren, maar men wilde meer dan 20 jaar helemaal geen verandering. Nu heeft men de gevolgen ervan
De voor mensen en sociale mobiliteit meest schadelijke hervorming, namelijk Hartz-IV (lijkt op de Participatiewet maar misschien nog erger) werd helaas niet teruggedraaid.

Dit was de meest twijfelachtige hervorming van Schröder en de Groenen destijds.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 10:32:20 ]
pi_220711728
quote:
18s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:57 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een kinderachtig electoraat en kinderachtige bestuurders, tot elkaar veroordeeld. Terwijl om ons heen de wereld steeds hardvochtiger wordt. Rara, hoe gaat dat aflopen?
Europa wordt zelf steeds hardvochtiger en normlozer natuurlijk.
  maandag 4 mei 2026 @ 12:08:06 #163
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220712467
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De voor mensen en sociale mobiliteit meest schadelijke hervorming, namelijk Hartz-IV (lijkt op de Participatiewet maar misschien nog erger) werd helaas niet teruggedraaid.

Dit was de meest twijfelachtige hervorming van Schröder en de Groenen destijds.
Enig idee hoe het door jou zo geliefde socialisme met werkloosheid omging?
pi_220712505
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 12:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Enig idee hoe het door jou zo geliefde socialisme met werkloosheid omging?
Wat is dit nu weer voor reactie? De wantoestanden van de DDR en Sovjet-Unie zijn geen bewijs voor het succes of falen van Hartz-IV.

Veel hervormingen van Schröder en De Groenen waren goed, maar Hartz-IV voor een deel waarschijnlijk niet (slecht voor de mensen, hun welvaart en sociale mobiliteit).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 12:20:43 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 12:57:17 #165
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220712758
H4
Het hielp volgens economische analyses mee aan de latere arbeidsmarktboom in Duitsland.

Het vergrootte de zoekintensiteit van werkzoekenden en de bereidheid om banen te accepteren.

Het gaf een duidelijk vangnet voor mensen in materiële nood.

Huur- en verwarmingskosten werden vergoed, waardoor de directe woonlasten minder zwaar wogen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 mei 2026 @ 18:01:27 #166
862 Arcee
Look closer
pi_220721943
Bekijk deze YouTube-video

GERMANY IS OVER (Kurzgesagt – In a Nutshell)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:14:15 #167
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220725052
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:01 schreef Arcee het volgende:
GERMANY IS OVER (Kurzgesagt – In a Nutshell)
Helaas geldt het niet alleen voor Duitsland.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 mei 2026 @ 23:16:31 #168
862 Arcee
Look closer
pi_220725068
quote:
9s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:14 schreef Perrin het volgende:

[..]
Helaas geldt het niet alleen voor Duitsland.
Klopt, geldt voor veel, rijke, Westerse landen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:19:09 #169
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220725092
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:16 schreef Arcee het volgende:

[..]
Klopt, geldt voor veel, rijke, Westerse landen.
Toch prachtig al die rijkdom, we zijn er als maatschappij echt op vooruit gegaan.

Bevolkingscrisis, stikstofcrisis, klimaatcrisis, ecologische crises, politieke crises. Maar we zijn wel heel rijk :{
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220735791
Ik vraag me soms af of linkse activisten willen dat rechts wint, dit is toch gewoon een plan met als doel de kiezers daar heen te jagen?
https://nos.nl/artikel/26(...)-tot-felle-weerstand

Als ik vertegenwoordiger van een linkse partij was zou ik hier snel fors afstand van nemen.
  donderdag 7 mei 2026 @ 16:28:11 #171
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220736942
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:30 schreef Hanca het volgende:
Ik vraag me soms af of linkse activisten willen dat rechts wint, dit is toch gewoon een plan met als doel de kiezers daar heen te jagen?
https://nos.nl/artikel/26(...)-tot-felle-weerstand

Als ik vertegenwoordiger van een linkse partij was zou ik hier snel fors afstand van nemen.
Denk dat linkse partijen er meer aan zou hebben zich te bekommeren om de zorgen van hun klassieke achterban dan hún gelijkhebberigheid paternalistisch door hun strot te drukken
pi_220737330
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Denk dat linkse partijen er meer aan zou hebben zich te bekommeren om de zorgen van hun klassieke achterban dan hún gelijkhebberigheid paternalistisch door hun strot te drukken
Dit komt dus niet van de linkse partijen, maar van een stel verkeersdeskundigen en een stel activisten.
  donderdag 7 mei 2026 @ 19:50:09 #173
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220738428
Nou dan heeft hij nog een lange weg te gaan.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220738491
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit komt dus niet van de linkse partijen, maar van een stel verkeersdeskundigen en een stel activisten.
Mooi gesproken.
Deze gaan we onthouden voor de anti azc protesten en zulks. :+
'Dat komt dus niet van linkse of rechtse partijen. Maar door een stel activisten. '
Thank you my dear.
pi_220738682
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:30 schreef Hanca het volgende:
Ik vraag me soms af of linkse activisten willen dat rechts wint, dit is toch gewoon een plan met als doel de kiezers daar heen te jagen?
https://nos.nl/artikel/26(...)-tot-felle-weerstand

Als ik vertegenwoordiger van een linkse partij was zou ik hier snel fors afstand van nemen.
Is toch gewoon een goed idee. Aan het plaatje te zien gaat het ook alleen om het centrum. Hoe wij met autobezit omgaan is niet meer van deze tijd, Berlijn heeft goed OV en dat kan je nog beter maken. Het is echt niet nodig om elk boodschapje met de auto te halen. Berlijn heeft ook bijvoorbeeld idioot veel van die e-stepjes die je net zo makkelijk kunt gebruiken.

In Amsterdam bijvoorbeeld is het centrum met auto's ook een totaal drama. Wat dat betreft zou een plan om binnen de ring autovrij te maken ook geen slecht idee zijn.

Typisch dat conservatieven als jij bij zoiets meteen wetenschappers van de hand doen en naar links wijzen. Het is geen plan van de linkse politiek. Op andere momenten als het je uitkomt zeg je dan weer kijk deze dude is generaal dus hij heeft gelijk. Nu vind je het niks en zeg je wat weten verkeersdeskundigen nou van verkeer :')
pi_220738757
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Is toch gewoon een goed idee. Aan het plaatje te zien gaat het ook alleen om het centrum. Hoe wij met autobezit omgaan is niet meer van deze tijd, Berlijn heeft goed OV en dat kan je nog beter maken. Het is echt niet nodig om elk boodschapje met de auto te halen. Berlijn heeft ook bijvoorbeeld idioot veel van die e-stepjes die je net zo makkelijk kunt gebruiken.

In Amsterdam bijvoorbeeld is het centrum met auto's ook een totaal drama. Wat dat betreft zou een plan om binnen de ring autovrij te maken ook geen slecht idee zijn.

Typisch dat conservatieven als jij bij zoiets meteen wetenschappers van de hand doen en naar links wijzen. Het is geen plan van de linkse politiek. Op andere momenten als het je uitkomt zeg je dan weer kijk deze dude is generaal dus hij heeft gelijk. Nu vind je het niks en zeg je wat weten verkeersdeskundigen nou van verkeer :')
Je kent Berlijn blijkbaar niet? Dat is niet het centrum, daar wonen miljoenen mensen. En die hebben gewoon een auto om naar werk, familie, dagjes weg e.d. te gaan. Die kun je niet zo maar verbieden hun auto bij hun huis te zetten, los van de logistieke problemen die het geeft om al die auto's een P+R plek te geven willen mensen helemaal niet zonder auto. Ieder een eigen auto is één van de grootste verworven vrijheden van de afgelopen 50 jaar, dat is echte vrijheid. Die kun je niet van mensen afpakken.

En ik zei niet dat het linkse partijen waren, dat benoemde ik juist.
pi_220741926
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kent Berlijn blijkbaar niet? Dat is niet het centrum, daar wonen miljoenen mensen. En die hebben gewoon een auto om naar werk, familie, dagjes weg e.d. te gaan. Die kun je niet zo maar verbieden hun auto bij hun huis te zetten, los van de logistieke problemen die het geeft om al die auto's een P+R plek te geven willen mensen helemaal niet zonder auto. Ieder een eigen auto is één van de grootste verworven vrijheden van de afgelopen 50 jaar, dat is echte vrijheid. Die kun je niet van mensen afpakken.

En ik zei niet dat het linkse partijen waren, dat benoemde ik juist.
Ik heb in Berlijn gewoond. Je hebt geen auto nodig om naar werk familie of dagjes weg te gaan. Toen ik in Berlijn woonde had ik ook geen auto.
Ieder een eigen auto is gigantisch verspillend die dingen staan 99% van de tijd stil. In Berlijn heeft ook maar 30% een auto dus dat iedereen een auto als verwovenheid heeft wat je stelt klopt toch al niet.
Je kunt prima stellen dat 12 dagen een auto in het jaar genoeg moet zijn. Ieder een eigen auto is nooit haalbaar geweest en ook compleet onwenselijk. Het levert uiteraard meer logistieke problemen op om een stad autovriendelijk te maken dan om auto's te weren. Gezien je nog nooit in Berlijn geweest bent blijkbaar zal ik nog maar een keer herhalen het OV is daar goed. Daarbij taxi's en dergelijke mogen gewoon rijden dus als je dan heel nodig een auto nodig hebt kun je gewoon een taxi nemen of een van je 12 auto dagen gebruiken. Dat in het Berlijnse centrum miljoenen mensen wonen hoef je mij niet te vertellen.
pi_220741979
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik heb in Berlijn gewoond. Je hebt geen auto nodig om naar werk familie of dagjes weg te gaan. Toen ik in Berlijn woonde had ik ook geen auto.
Ieder een eigen auto is gigantisch verspillend die dingen staan 99% van de tijd stil. In Berlijn heeft ook maar 30% een auto dus dat iedereen een auto als verwovenheid heeft wat je stelt klopt toch al niet.
Je kunt prima stellen dat 12 dagen een auto in het jaar genoeg moet zijn. Ieder een eigen auto is nooit haalbaar geweest en ook compleet onwenselijk. Het levert uiteraard meer logistieke problemen op om een stad autovriendelijk te maken dan om auto's te weren. Gezien je nog nooit in Berlijn geweest bent blijkbaar zal ik nog maar een keer herhalen het OV is daar goed. Daarbij taxi's en dergelijke mogen gewoon rijden dus als je dan heel nodig een auto nodig hebt kun je gewoon een taxi nemen of een van je 12 auto dagen gebruiken. Dat in het Berlijnse centrum miljoenen mensen wonen hoef je mij niet te vertellen.
OV binnen Berlijn is goed, dat weet ik. Ik ben er diverse keren geweest. Maar mensen leven nou eenmaal niet binnen een stad. Zeker niet nu familie vaak geen huis meer binnen de stad kan betalen.

En ieder huishouden een eigen auto is juist wel haalbaar en zou ook juist het doel moeten zijn van partijen die zich het lot van lagere inkomens aantrekken. Want de rijken, die vinden wel een methode om niet minder mobiel te zijn. Het beperken van autobezit is gewoon weer het afpakken van de vrijheid van mensen met een lager inkomen. Dat is de essentie.
pi_220742025
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Is toch gewoon een goed idee. Aan het plaatje te zien gaat het ook alleen om het centrum. Hoe wij met autobezit omgaan is niet meer van deze tijd, Berlijn heeft goed OV en dat kan je nog beter maken. Het is echt niet nodig om elk boodschapje met de auto te halen. Berlijn heeft ook bijvoorbeeld idioot veel van die e-stepjes die je net zo makkelijk kunt gebruiken.

In Amsterdam bijvoorbeeld is het centrum met auto's ook een totaal drama. Wat dat betreft zou een plan om binnen de ring autovrij te maken ook geen slecht idee zijn.

Typisch dat conservatieven als jij bij zoiets meteen wetenschappers van de hand doen en naar links wijzen. Het is geen plan van de linkse politiek. Op andere momenten als het je uitkomt zeg je dan weer kijk deze dude is generaal dus hij heeft gelijk. Nu vind je het niks en zeg je wat weten verkeersdeskundigen nou van verkeer :')
Typisch dat mensen zoals jij dat wel even denken te kunnen bepalen voor anderen.
Die misschien slecht ter been zijn, ouder zijn, verder weg werken etc.
pi_220742080
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
OV binnen Berlijn is goed, dat weet ik. Ik ben er diverse keren geweest. Maar mensen leven nou eenmaal niet binnen een stad. Zeker niet nu familie vaak geen huis meer binnen de stad kan betalen.
Als je geen huis binnen de stad kan betalen kun je ook geen auto bij je huis in de stad hebben. Voor die mensen maakt het dus in elk geval al niet uit als Berlijn autovrij wordt.. Bedenk ook dat Berlijn veel goedkoper is om te wonen dan bijvoorbeeld Amsterdam.

quote:
En ieder huishouden een eigen auto is juist wel haalbaar en zou ook juist het doel moeten zijn van partijen die zich het lot van lagere inkomens aantrekken.
Nee dat is compleet onhaalbaar. Wat is dit voor bizar idee. Auto's staan het overgrote deel van de tijd gewoon stil op de plek zo'n 95% van de tijd. Een auto kost nogal wat om te produceren dat is slecht voor het milileu.
Dit argument is een beetje als van die verstokte vleeseters die vinden dat elke maaltijd een stuk vlees gewoon een doel opzich moet zijn. Zo'n standpunt als iedereen zou een eigen auto moeten hebben gaat volledig voorbij aan alle nadelen. Gezien auto's bijna de hele tijd stilstaan kan je veel beter inzetten om auto's bijvoorbeeld in plaats daarvan met 10 of meer mensen te delen zodat ze dan maar de helft van de tijd stil zouden staan.

quote:
Want de rijken, die vinden wel een methode om niet minder mobiel te zijn. Het beperken van autobezit is gewoon weer het afpakken van de vrijheid van mensen met een lager inkomen. Dat is de essentie.
Armen hebben minder vaak een auto. Rijken zouden hier meer last van hebben gezien ze vaker een auto hebben.
Dit argument is compleet uit de lucht gegrepen. Dit zeggen mensen ook over het beperken van vliegreizen, iets wat rijken ook gewoon veel vaker doen. Hetzelfde als de argumenten dat afschaffen van de hypotheekrente armen meer zou raken ook al weten we dat rijken veel meer van de hypotheekrenteaftrek ontvangen dan armen.
Iemand die arm is in Berlijn heeft helemaal geen geld voor een auto en in die stad is er geen noodzaak voor een auto.
pi_220742142
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Typisch dat mensen zoals jij dat wel even denken te kunnen bepalen voor anderen.
Die misschien slecht ter been zijn, ouder zijn, verder weg werken etc.
Typisch dat mensen als jij denken dat je geen boodschap hoeft te hebben aan anderen. Als iedereen alleen aan zichzelf denkt is een stad een waardeloze plek om te wonen.
Het gaat in dit geval om een referendum, als de meerderheid daarvoor is zouden het juist de mensen met auto's zijn die hun wil aan anderen opleggen.
Als je slechter ter been bent kun je met het OV, als je ouder bent kun je met het OV als je verder weg werkt kan je met het OV. Je zou ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen.
pi_220742242
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als je geen huis binnen de stad kan betalen kun je ook geen auto bij je huis in de stad hebben. Voor die mensen maakt het dus in elk geval al niet uit als Berlijn autovrij wordt.. Bedenk ook dat Berlijn veel goedkoper is om te wonen dan bijvoorbeeld Amsterdam.
[..]
Nee dat is compleet onhaalbaar. Wat is dit voor bizar idee. Auto's staan het overgrote deel van de tijd gewoon stil op de plek zo'n 95% van de tijd. Een auto kost nogal wat om te produceren dat is slecht voor het milileu.
Dit argument is een beetje als van die verstokte vleeseters die vinden dat elke maaltijd een stuk vlees gewoon een doel opzich moet zijn. Zo'n standpunt als iedereen zou een eigen auto moeten hebben gaat volledig voorbij aan alle nadelen. Gezien auto's bijna de hele tijd stilstaan kan je veel beter inzetten om auto's bijvoorbeeld in plaats daarvan met 10 of meer mensen te delen zodat ze dan maar de helft van de tijd stil zouden staan.
[..]
Armen hebben minder vaak een auto. Rijken zouden hier meer last van hebben gezien ze vaker een auto hebben.
Dit argument is compleet uit de lucht gegrepen. Dit zeggen mensen ook over het beperken van vliegreizen, iets wat rijken ook gewoon veel vaker doen. Hetzelfde als de argumenten dat afschaffen van de hypotheekrente armen meer zou raken ook al weten we dat rijken veel meer van de hypotheekrenteaftrek ontvangen dan armen.
Iemand die arm is in Berlijn heeft helemaal geen geld voor een auto en in die stad is er geen noodzaak voor een auto.
Je doet nu alsof een auto duur is. Spoileralert: dat zijn ze al lang niet meer.

En juist doordat een auto een goedkoop vervoersmiddel is, heeft het de armere klasse de enorme vrijheid gegeven die de rijken al lang hebben.

Je vergelijkingen slaan verder ook als een tang op een varken, daar ga ik verder maar niet op in. Maar blijkbaar dringt het niet bij je door dat als jij in de stad woont en je familie daar geen huis meer kan vinden, je nog steeds wel naar die familie wil.

Echt, dat linkse mensen en helaas ook partijen zo massaal achter de anti-auto-lobby gaan staan is een teken dat ze niets begrepen hebben van de belangrijke verworvenheden van de laatste 50 jaar.

Autovrije wijken, dat is voor rijken die andere vormen van vervoer zoals taxi's kunnen betalen, niet geschikt voor mensen die net een 4e hands auto van 2500 euro kunnen betalen. Die pak je hun vrijheid om overal naar toe te gaan af en je beperkt hun leven tot haalbaar met het OV (als dat te betalen is, met een gezin met bijvoorbeeld 3 tieners gaat dat niet) en de fiets, verder mogen ze niet komen.
pi_220742343
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je doet nu alsof een auto duur is. Spoileralert: dat zijn ze al lang niet meer.
Natuurlijk wel. Daarbij is het idee van 8 miljard auto's op aarde die 95% van de tijd stil staan gewoon kansloos.
Met het geld dat je in zoveel auto's zou steken kan je OV maken dat mensen efficienter en goedkoper van plek naar plek krijgt.

quote:
En juist doordat een auto een goedkoop vervoersmiddel is, heeft het de armere klasse de enorme vrijheid gegeven die de rijken al lang hebben.
De auto is een van de duurdere vervoersmiddelen. De vrijheid van een auto is beperkt. Daarbij je kunt er altijd een huren wat natuurlijk goedkoper is dan er een bijna permanent stil laten staan en devalueren en verslijten.

quote:
Je vergelijkingen slaan verder ook als een tang op een varken, daar ga ik verder maar niet op in. Maar blijkbaar dringt het niet bij je door dat als jij in de stad woont en je familie daar geen huis meer kan vinden, je nog steeds wel naar die familie wil.
Je argumenten slaan compleet nergens op. Typisch dat je niet op mijn zeer treffende vergelijkingen in durft te gaan.

quote:
Echt, dat linkse mensen en helaas ook partijen zo massaal achter de anti-auto-lobby gaan staan is een teken dat ze niets begrepen hebben van de belangrijke verworvenheden van de laatste 50 jaar.
Nog geen 30% heeft een auto en jij doet alsof 100% een auto makkelijk haalbaar is. Volgens jou zou Berlijn dus 3x zoveel parkeerplekken moeten gaan maken :s)
Je leeft in een totale fantasie wereld. Er is helemaal geen anti auto lobby er is pro auto lobby, die is zeker in Duitsland gigantisch omdat ze nogal wat autofabrikanten hebben. Wat dat betreft lul je alleen maar lobbypraat.

quote:
Autovrije wijken, dat is voor rijken die andere vormen van vervoer zoals taxi's kunnen betalen, niet geschikt voor mensen die net een 4e hands auto van 2500 euro kunnen betalen. Die pak je hun vrijheid om overal naar toe te gaan af en je beperkt hun leven tot haalbaar met het OV (als dat te betalen is, met een gezin met bijvoorbeeld 3 tieners gaat dat niet) en de fiets, verder mogen ze niet komen.
Je kunt overal naartoe gaan zonder auto. Je pakt dus geen vrijheid af door autogebruik te beperken. Je vergroot juist de vrijheid van mensen omdat er dan meer ruimte is voor ander efficienter vervoer zoals OV.
OV in Berlijn is zeer betaalbaar. Als de overheid autobezit niet meer hoeft te subsidieeren kan de prijs van OV ook nog verder omlaag.
pi_220742434
Je kunt niet overal naar toe zonder auto. Ook in Duitsland niet. En nogmaals: jij beperkt je nogal tot 'binnen Berlijn'. En auto's zijn niet duur, auto's zijn juist de goedkoopste manier om van A naar B te gaan als je met meer dan 2 mensen bent.

En een beetje armoedig bij je buren een auto lenen, dat is jouw idee van vooruitgang?
pi_220742451
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Typisch dat mensen als jij denken dat je geen boodschap hoeft te hebben aan anderen. Als iedereen alleen aan zichzelf denkt is een stad een waardeloze plek om te wonen.
Het gaat in dit geval om een referendum, als de meerderheid daarvoor is zouden het juist de mensen met auto's zijn die hun wil aan anderen opleggen.
Als je slechter ter been bent kun je met het OV, als je ouder bent kun je met het OV als je verder weg werkt kan je met het OV. Je zou ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen.
Je hebt geen idee waar je over praat.
Met je slechter ter been ga maar met het OV. :')
Asociaal ten top dit.
pi_220742591
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:34 schreef Hanca het volgende:
Je kunt niet overal naar toe zonder auto. Ook in Duitsland niet. En nogmaals: jij beperkt je nogal tot 'binnen Berlijn'. En auto's zijn niet duur, auto's zijn juist de goedkoopste manier om van A naar B te gaan als je met meer dan 2 mensen bent.

En een beetje armoedig bij je buren een auto lenen, dat is jouw idee van vooruitgang?
Vertel me eens over de plekken waar je te voet niet kunt komen maar met de auto wel? De benzinepomp aan de snelweg? Waarom zou je daar te voet heen willen?
Een auto is nooit goedkoper dan een fiets of de benenwagen.
Ik beperk me tot binnen Berlijn omdat dat is waar dit voorstel over gaat. Als jij je auto op een plek buiten de stad zet en daarheen gaat om verder te rijden is dat helemaal prima. Dat je als autobezitter een parkeerplek in een hoofdstad moet hebben is niet van deze tijd.

Als gemeenschap dingen delen is totaal niet armoedig. Als je op die manier een auto kan delen laat dat juist een teken van welvaart. Wat dat betreft had ik niet verwacht van jou als iemand die gelooft dat je zo neer zou kijken op delen. Ik dacht dat Jezus bijvoorbeeld altijd van delen was. Maar dat moet ik blijkbaar eigenlijk zien als armoedig en het ontnemen van mensen hun vrijheid.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:47:40 #187
13309 nostra
ask why
pi_220742602
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je zou ook dichter bij je werk kunnen gaan wonen.
Jouw idee van werk bestaat uit 1 baan op 1 locatie en meeverhuizen als je een nieuwe vindt?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220742603
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Je hebt geen idee waar je over praat.
Met je slechter ter been ga maar met het OV. :')
Asociaal ten top dit.
? OV is gewoon rolstoeltoegankelijk in Berlijn.
Als jij geen idee hebt waar je over praat wil dat nog niet zeggen dat dat voor mij geldt.
pi_220742674
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Vertel me eens over de plekken waar je te voet niet kunt komen maar met de auto wel? De benzinepomp aan de snelweg? Waarom zou je daar te voet heen willen?
Een auto is nooit goedkoper dan een fiets of de benenwagen.
Ik beperk me tot binnen Berlijn omdat dat is waar dit voorstel over gaat. Als jij je auto op een plek buiten de stad zet en daarheen gaat om verder te rijden is dat helemaal prima. Dat je als autobezitter een parkeerplek in een hoofdstad moet hebben is niet van deze tijd.

Als gemeenschap dingen delen is totaal niet armoedig. Als je op die manier een auto kan delen laat dat juist een teken van welvaart. Wat dat betreft had ik niet verwacht van jou als iemand die gelooft dat je zo neer zou kijken op delen. Ik dacht dat Jezus bijvoorbeeld altijd van delen was. Maar dat moet ik blijkbaar eigenlijk zien als armoedig en het ontnemen van mensen hun vrijheid.
Jezus was niet van het delen, maar van het geven. Dus je hebt het verkeerd begrepen.

En de stad gaat geen P+R parkeerplaatsen bouwen voor (meer dan) een miljoen auto's aan de rand van de ring en iedere bewoner een gratis OV kaart geven om bij hun auto te komen. Als je het hebt over onrealistisch.

Juist het massale autobezit onder het armere deel van de bevolking in het westen is hét teken van vooruitgang voor die groep.
pi_220742676
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Jouw idee van werk bestaat uit 1 baan op 1 locatie en meeverhuizen als je een nieuwe vindt?
Je moet best ver van je werk wonen als je er niet kan komen zonder auto. Ik heb bijvoorbeeld een vriend die in Keulen werkt en met het OV gaat vanuit Den Haag.
Maar inderdaad als je erg ver van je werk woont is het verstandig dichterbij te verhuizen. Als je bijvoorbeeld 2 uur heen en 2 uur terug gaat rijden is dat nogal matig voor je persoonlijke leven.
Het is niet druk in de spits in de trein omdat het onmogelijk is zonder auto op je werk te komen.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:55:04 #191
13309 nostra
ask why
pi_220742704
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je moet best ver van je werk wonen als je er niet kan komen zonder auto.
Totdat je in ploegendienst werkt. Op een boerderij woont. Een baan hebt waar je naar klanten moet. Verschillende vestigingen moet bezoeken. Ga zo maar door.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220742713
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

En de stad gaat geen P+R parkeerplaatsen bouwen voor (meer dan) een miljoen auto's aan de rand van de ring en iedere bewoner een gratis OV kaart geven om bij hun auto te komen. Als je het hebt over onrealistisch.
Een P+R bouwen is nog altijd veel goedkoper dan parkeerplaatsen voor autos maken in het centrum. Waar denk je dat de grond duurder is? In het centrum of waar een P+R staat?

quote:
Juist het massale autobezit onder het armere deel van de bevolking in het westen is hét teken van vooruitgang voor die groep.
Wat een onzin maatstaf. Net zeg je ook nog dat een auto zo goedkoop is. Dus kies een van de twee. Of een auto is een goedkoop vervuilend vervoersmiddel (want die goedkope zijn niet electrisch). Of een auto is een welvaartssymbool. Als je zo graag een auto wil moet je maar niet in de stad gaan wonen dan, waar heel veel andere mensen last hebben van jouw auto.
pi_220742719
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Totdat je in ploegendienst werkt. Op een boerderij woont. Een baan hebt waar je naar klanten moet. Verschillende vestigingen moet bezoeken. Ga zo maar door.
De boerderij in Berlijn _O-
In Berlijn kun je prima met het OV naar klanten, ik ken ook Berlijnse sociaal werkers die dat doen.
Je kunt altijd voor enkele beroepen een uitzondering maken. Dat staat er ook al taxi's kunnen nog ik neem aan brandweer,politie en ziekenwagens.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 10:58:03 #194
13309 nostra
ask why
pi_220742720
Om nog maar niet te spreken over zoiets simpels als kinderen. Je moeder naar het ziekenhuis kunnen brengen. Om 3 uur 's nachts van een feestje terug kunnen komen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:01:09 #195
13309 nostra
ask why
pi_220742746
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
De boerderij in Berlijn _O-
In Berlijn kun je prima met het OV naar klanten, ik ken ook Berlijnse sociaal werkers die dat doen.
Je kunt altijd voor enkele beroepen een uitzondering maken. Dat staat er ook al taxi's kunnen nog ik neem aan brandweer,politie en ziekenwagens.
Die klanten zitten niet in Berlijn dan hè. Je verkleint de sociale mobiliteit van je bevolking juist enorm door dit soort maatregelen, iets waar links toch vol voor in de bres zou moeten springen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:06:25 #196
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220742784
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:58 schreef nostra het volgende:
Om nog maar niet te spreken over zoiets simpels als kinderen. Je moeder naar het ziekenhuis kunnen brengen. Om 3 uur 's nachts van een feestje terug kunnen komen.
Dan pak je toch de elektrische fietstaxi?

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:15:19 #197
13309 nostra
ask why
pi_220742860
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
In Berlijn heeft ook maar 30% een auto
Dus we zoeken een probleem voor een oplossing?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220742926
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 10:58 schreef nostra het volgende:
Om nog maar niet te spreken over zoiets simpels als kinderen. Je moeder naar het ziekenhuis kunnen brengen. Om 3 uur 's nachts van een feestje terug kunnen komen.
Haha ja in Berlijn is er wel echt een probleem met om 3 uur snachts thuiskomen. Mensen gaan niet voor 1-2 uur snachts is toptijd in de rij voor de Berlijnse club. Als je terug wil na een feest is de auto ook bepaald niet de beste optie.

Waar jullie niet aan denken is bijvoorbeeld de groeiende groep mensen met bijvoorbeeld asthma die zullen geholpen zijn met minder auto's.

Voor mensen met kinderen is het ook juist fijn als er geen auto's meer zijn in de stad. Die auto's zijn een groter gevaar voor je kind dan die minieme kans dat je een auto nodig zou hebben om een minuut sneller in het ziekenhuis te zijn. Je kunt je moeder natuurlijk ook naar het ziekenhuis brengen in bijvoorbeeld een bakfiets of als het accuut is met de ambulance.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:25:47 #199
13309 nostra
ask why
pi_220742939
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je kunt je moeder natuurlijk ook naar het ziekenhuis brengen in bijvoorbeeld een bakfiets
Fair enough.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220742953
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Dus we zoeken een probleem voor een oplossing?
De autovrije stad is een oplossing..
Bijvoorbeeld zo'n electrische step neemt minder plek in dan een auto. Voor een niet zo lange afstand is dat dus efficienter in een drukke stad.
Een fiets is ook veel efficienter dan een auto. Goedkoper en je levert de energie zelf, daarbij ook nog gezond.
Ov bijvoorbeeld de Berlijnse U-bahn is ook een efficientere manier van mensen van A naar B brengen dan iedereen een eigen auto en in de file.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')