abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:33:44 #201
13309 nostra
ask why
pi_220742977
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
De autovrije stad is een oplossing..
Bijvoorbeeld zo'n electrische step neemt minder plek in dan een auto. Voor een niet zo lange afstand is dat dus efficienter in een drukke stad.
Een fiets is ook veel efficienter dan een auto. Goedkoper en je levert de energie zelf, daarbij ook nog gezond.
Ov bijvoorbeeld de Berlijnse U-bahn is ook een efficientere manier van mensen van A naar B brengen dan iedereen een eigen auto en in de file.
Als het allemaal fijner, beter, handiger, efficiënter, goedkoper en gezonder is... waarom dan nog verbieden voor iedereen en zijn moeder en niet gewoon de wet van de grote getallen laten werken?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743020
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Als het allemaal fijner, beter, handiger, efficiënter, goedkoper en gezonder is... waarom dan nog verbieden voor iedereen en zijn moeder en niet gewoon de wet van de grote getallen laten werken?
Omdat er geen sprake is van een verbod. Waar we het over hadden was een voorstel waar je een aantal dagen dispensatie voor je auto kan krijgen. Daarbij je hoeft het natuurlijk niet te verbieden om de parkeerplaatsen om te toveren tot pleintjes of parkjes. Op die manier zou je ook zonder verbod het onmogelijk kunnen maken je auto in de stad te parkeren. Zou dat meer je voorkeur hebben? Je bereikt hetzelfde maar op een andere manier?

Als je geen auto's meer in een stad hebt kun je de stad daar op inrichten. Zo lang je wel auto's hebt moet je er rekening mee houden.
Zo'n voorbeld als Berlijn kan meer steden aanmoedigen hetzelfde te doen. Er zijn in Nederland volgens mij ook wel stemmen die oproepen voor bijvoorbeeld autovrije wijken.

Je had het trouwens net nog over uitgaan om 3 uur snachts. Juist door een nieuwe snelweg hebben er al best wat clubs moeten wieberen of staan op het punt om weg te moeten zoals Club Renate, Club Else, Ost, About:Blank.

Daarbij, je hoeft toch niet in Berlijn te wonen? Als je per se een auto zou willen heb je dan toch de hele wereld om uit te kiezen?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:48:55 #203
13309 nostra
ask why
pi_220743072
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Omdat er geen sprake is van een verbod. Waar we het over hadden was een voorstel waar je een aantal dagen dispensatie voor je auto kan krijgen.
Dispensatie kan je alleen krijgen op een verbod, nu trek je het semantisch in het overdrevene.

quote:
Daarbij je hoeft het natuurlijk niet te verbieden om de parkeerplaatsen om te toveren tot pleintjes of parkjes. Op die manier zou je ook zonder verbod het onmogelijk kunnen maken je auto in de stad te parkeren. Zou dat meer je voorkeur hebben? Je bereikt hetzelfde maar op een andere manier?
Nee, daar hebben we net een jaar campagne tegen gevoerd in het Leidse. Doe maar niet. (Probeer nog maar eens een aannemer te vinden die een dakkapel komt plaatsen. Op zijn bakfiets.).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743308
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Dispensatie kan je alleen krijgen op een verbod, nu trek je het semantisch in het overdrevene.
[..]
Nee, daar hebben we net een jaar campagne tegen gevoerd in het Leidse. Doe maar niet. (Probeer nog maar eens een aannemer te vinden die een dakkapel komt plaatsen. Op zijn bakfiets.).
Zon aannemer kan het gewoon plaatsen nadat hij met zijn bus komt voorrijden. In het voorstel staat een uitzondering voor noodzakelijke beroepen. Misschien had men dat in Leiden ook moeten bedenken.
We hebben het ook alleen over het centrum van een stad met geweldig OV. Ik geloof niet dat er in Nederland een stad kan concurreren met Berlijn op dat gebied.

Het compromis om alleen nog elektrische auto's toe te laten wordt in Nederland telkens ook gefrustreerd.
Het typische is dat een land als Etheopië wel gewoon import va auto's met een verbrandingsmotor heeft verboden. Bijzonder dat de auto lobby ons zo in het verleden probeert te houden, dezelfde auto lobby die in Europa weigerde om hun giga voorsprong te gebruiken om goede elektrische auto's te maken en daar nu in achterloopt. Soms moet de politiek het bedrijfsleven gewoon de juiste weg laten nemen. Niet elk heilig huisje hoeft voor altijd te blijven staan.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 08:24:43 #205
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220748136
Na Scholz is dat echt een prestatie.

De politiek in veel Europese landen is kapot. Engeland, Frankrijk, Duitsland.. een hopeloze bende.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 9 mei 2026 @ 22:43:27 #206
13309 nostra
ask why
pi_220753659
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:20:23 #207
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220789976
https://www.nporadio1.nl/(...)g-van-ulrike-meinhof
quote:
Ulrike Meinhof 50 jaar dood: 'meest gezochte vrouw in Duitsland'

Gisteren 20:00

Ulrike Meinhof veranderde in de jaren ’60 en ’70 van protestantse pacifiste in een radicaal linkse militante. Als lid van de Rote Armee Faktion, ook bekend als de Baader-Meinhof Groep, was ze betrokken bij meerdere gewapende acties. Maar voordat ze het pistool oppakte, was haar pen haar wapen. Hoe veranderde deze jonge vrouw van links-intellectuele journalist in Duits staatsvijand nummer 1? In Wat blijft sprak Nicole Terborg met historicus Jacco Pekelder over Ulrike Meinhof, die 50 jaar geleden overleed...
Inteessante passage:
Ze wilde de verhoudingen in de wereld veranderen: "arme mensen moesten meer bezit krijgen, en rijken moesten meer delen. Ze waren tegen het kapitalisme." Als we niet uitkijken, zo dachten zij, zou het naoorlogse West-Duitsland weer afglijden naar het fascisme, vertelt Pekelder.

Nu in Duitsland de AfD bovenaan staat in de peilingen was er met de vooruitziende blik van mevrouw Meinhof dus weinig mis.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 13:04:21 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220790316
Deze week waren er ook zittingen om een ander RAF lid achter veroordeeld te krijgen
https://www.ndr.de/nachri(...)e-plaedoyer-100.html
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220828245
twitter


Niks aan de hand.
pi_220828345
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:07 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Niks aan de hand.
Ik vind het doodeng dat AfD zo hard groeit.

Ik vind het ook eng dat ik met mijn eigen ogen kan zien waarom dat gebeurt. Dat is geen goedkeuring (integendeel) maar iemand die regelmatig in Duitsland is zal onderschrijven dat het land erg hard achteruit gaat. Dan is de volgende messias makkelijk kiezen.

We doen hier weinig anders. We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
pi_220828406
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:
We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
Wilders en FvD zijn minstens net zo erg.

Wilders bejubelt niet voor niets elk AfD resultaat (en ook peilingen). FvD zit in dezelfde fractie als AfD. Momenteel heeft FvD nul zetels in het Europees Parlement maar ze doen wel mee met de vergaderingen van de koepelpartij.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2026 21:29:15 ]
  zondag 17 mei 2026 @ 21:32:02 #212
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220828433
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind het doodeng dat AfD zo hard groeit.

Ik vind het ook eng dat ik met mijn eigen ogen kan zien waarom dat gebeurt. Dat is geen goedkeuring (integendeel) maar iemand die regelmatig in Duitsland is zal onderschrijven dat het land erg hard achteruit gaat. Dan is de volgende messias makkelijk kiezen.

We doen hier weinig anders. We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
Ik vind het engste dat het vrij onherroepelijk de kant van de populisten op lijkt te gaan.

De trend is genadeloos en een ommekeer lijkt niet in zicht.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 21:33:19 #213
236264 crew  capricia
pi_220828441
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wilders en FvD zijn minstens net zo erg.

Wilders bejubelt niet voor niets elk AfD resultaat (en ook peilingen). FvD zit in dezelfde fractie als AfD. Momenteel heeft FvD nul zetels in het Europees Parlement maar ze doen wel mee met de vergaderingen van de koepelpartij.
Denk je dat de PVV en FvD in NL nog evenveel potentieel hebben als de AFD?

Want de AFD gaat wel heel hard in DL. En ik zie hier eerder PRO bij eventuele vervroegde verkiezingen de winnaar worden.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220828471
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:32 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik vind het engste dat het vrij onherroepelijk de kant van de populisten op lijkt te gaan.

De trend is genadeloos en een ommekeer lijkt niet in zicht.
twitter


Zoals eerder aangegeven is een cruciaal verschil met Nederland hier wel dat CDU nog steeds een brandmuur heeft staan naar AfD. Maar liefst 95% van hun kiezers wil absoluut niet met AfD samenwerken.

Of het onomkeerbaar is weet ik niet. Fatalisme gaat niet helpen.
pi_220828547
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Denk je dat de PVV en FvD in NL nog evenveel potentieel hebben als de AFD?
Die twee kunnen samen ook 30% halen ja. Dat zal dan wel ten koste gaan van BBB, JA21 (herhaal: hun EU fractie is niet fris) en Markuszower/Keijzer zijn de sjaak. Dit potentieel is aanwezig en 1/3e-1/4e van de VVD-kiezers heeft FvD in hun keuzeset.

Een groter deel van het Nederlandse electoraat is anti-migratie (zie Ipsos - Nederland is zelfs nummer één van alle landen). Dat deel ziet PVV, JA21 en FvD als de beste partijen om dit op te lossen.

quote:
Want de AFD gaat wel heel hard in DL. En ik zie hier eerder PRO bij eventuele vervroegde verkiezingen de winnaar worden.
Dat zegt niks. Als de VVD bij hun harde blokkade blijft en daarmee hun hachje blijft redden is het klaar. Dan krijg je iets met het 'fatsoenlijke' JA21 erbij. In Nederland zijn de breuklijnen altijd minder duidelijk, meer toegedekt (mijn observatie).

Duitsland vind ik vooralsnog minder gevaar lopen. De CDU achterban wil vrijwel unaniem niet met AfD samenwerken, en wel met De Groenen of SPD. De CDU achterban is weliswaar oud, maar onder de jongere leeftijdsgroepen (alles onder de 50) is er een grote meerderheid voor uitgesproken anti-AfD partijen.

Een grotere risicofactor (dan Nederland) is trouwens wel de opleidingsstructuur van het Duitse electoraat. Dat voldoet op papier meer aan de noodzakelijke brandstof voor dit type partij.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2026 21:54:27 ]
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 22:07:26 #216
236264 crew  capricia
pi_220828661
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind het doodeng dat AfD zo hard groeit.

Ik vind het ook eng dat ik met mijn eigen ogen kan zien waarom dat gebeurt. Dat is geen goedkeuring (integendeel) maar iemand die regelmatig in Duitsland is zal onderschrijven dat het land erg hard achteruit gaat. Dan is de volgende messias makkelijk kiezen.

We doen hier weinig anders. We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
Iedereen weet wel welke issues er spelen. Idem in NL.

Blijft een soort onkunde van de politiek om dat goed te adresseren. Jaar na jaar na jaar.
En dan krijg je dit dus.
Met alle ellende van dien. Want de AFD is zo onfris als maar kan zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220828806
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Iedereen weet wel welke issues er spelen. Idem in NL.

Blijft een soort onkunde van de politiek om dat goed te adresseren. Jaar na jaar na jaar.
En dan krijg je dit dus.
Met alle ellende van dien. Want de AFD is zo onfris als maar kan zijn.
Een groter deel van Nederland wil met FvD samenwerken dan Duitsers met AfD.

Vooralsnog is er in Duitsland een hardere en duidelijkere scheiding der geesten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2026 22:31:27 ]
pi_220828930
Eerste en tweede wereld oorlog verloren, en nog steeds niets geleerd van hun fouten. Ze hadden dat land in twintig kleine landjes op moeten delen.

Carl Benjamin: I lived in Germany for nine years. Lovely people, but you don’t want to put them in charge of a country.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220832796
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mm4kx6pyu22g

Hier een draadje over hoe verschillende achterbannen kijken naar samenwerken met AfD. De mentale afstand is gewoonweg groot en vrij hard.

De 'liberalen' van FDP ("rechts-progressief", LOL) laten een afwijkend patroon zien, maar dat is geen nieuw beeld.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2026 15:02:27 ]
  dinsdag 19 mei 2026 @ 12:52:03 #220
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220839103
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:50 schreef Lyrebird het volgende:
Eerste en tweede wereld oorlog verloren, en nog steeds niets geleerd van hun fouten. Ze hadden dat land in twintig kleine landjes op moeten delen.

Carl Benjamin: I lived in Germany for nine years. Lovely people, but you don’t want to put them in charge of a country.
het is de schuld van de Grunen dat de kerncentrales zijn ontmanteld, daar hebben ze nu toch een spijt van
https://politpro.eu/nl/duitsland
quote:
AI-overzicht
Duitsland erkent openlijk dat het sluiten van de kerncentrales een strategische fout was, maar de Duitse Groenen (Die Grünen) houden vast aan de Atomausstieg.
Ondanks dat critici en diverse politici de stap betreuren, ligt de focus in Duitsland inmiddels volledig op hernieuwbare energie en de bouw van nieuwe gascentrales.

Waarom er toch spijt is:
Strategische fout: Zelfs binnen de Duitse politiek (zoals CDU-leider Friedrich Merz) wordt het sluiten van de laatste kernreactoren nu erkend als een historische misstap.
Hoge kosten: Een eventuele herstart van de ontmantelde reactoren is inmiddels financieel en technisch onrealistisch.
quote:
Duitsland heeft gekozen en dat raakt ook onze economie: ’Oosterburen zijn naïef en arrogant geweest’

Amsterdam- Met het sluiten van de Duitse stembussen zondagavond is duidelijk dat onze belangrijkste handelspartner een ruk naar rechts maakt.
Hoewel de oude tegeltjeswijsheid dat ’als Duitsland niest, Nederland verkouden is’ niet meer opgaat, is de richting waarvoor de Duitsers kiezen wel degelijk cruciaal voor onze economie.

Hoe dat precies gaat uitpakken voor Nederland zal de tijd leren, maar dat we nauw zijn verbonden met onze oosterburen is een feit.
Duitsland raakt de auto-industrie kwijt aan China , geen staal meer nodig

quote:
AI-overzicht
In de actuele politieke peilingen voor Duitsland gaat de radicaal-rechtse partij AfD (Alternative für Deutschland) momenteel aan kop.
De christendemocratische unie (CDU/CSU) volgt op de voet.

PolitPro
De gemiddelde zetelverdeling en aanhang volgens landelijke peilingen (zoals PolitPro en POLITICO) laat momenteel de volgende verhoudingen zien:
AfD: circa 27%
CDU/CSU: circa 23%


[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 19-05-2026 15:05:04 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220840018
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 22:50 schreef Lyrebird het volgende:
Eerste en tweede wereld oorlog verloren, en nog steeds niets geleerd van hun fouten. Ze hadden dat land in twintig kleine landjes op moeten delen.

Carl Benjamin: I lived in Germany for nine years. Lovely people, but you don’t want to put them in charge of a country.
Het probleem met Duitsland is natuurlijk dat ze constant op compleet ineffectieve conservatieve partijen stemmen. Die dan op basis van lobby van achterhaalde industrieen achterlijke ideen uitvoeren zoals het slopen van de voorsprong die Duitsland had op gebied van zonnepanelen.

Zodra Duitsland op partijen zoals die Linke en de Grünen gaat stemmen kan het land snel weer een voorloper worden.
pi_220841255
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het probleem met Duitsland is natuurlijk dat ze constant op compleet ineffectieve conservatieve partijen stemmen. Die dan op basis van lobby van achterhaalde industrieen achterlijke ideen uitvoeren zoals het slopen van de voorsprong die Duitsland had op gebied van zonnepanelen.

Zodra Duitsland op partijen zoals die Linke en de Grünen gaat stemmen kan het land snel weer een voorloper worden.
Zonnepanelen.

Bekijk deze YouTube-video

Wel eens van China gehoord?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220841317
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Zonnepanelen.

Bekijk deze YouTube-video

Wel eens van China gehoord?
Duitsland lag ver voor in dit gebied op China in 2004. Vervolgens heeft de Duitse politiek de binnenlandse markt en de industrie de nek omgedraaid op voorspraak van de fossiele energie lobby en heeft de Chinese overheid juist gekozen daar vol op in te zetten.

Met auto's hebben ze dezelfde fout gemaakt. Ook daar heeft de politiek het laten gebeuren dat zelfs met massale subsidies en protectionistische maatregelen de Duitse automakers van een voorsprong naar een achterstand zijn gegaan.
Dat is natuurlijk ook de kern van het probleem met conservatieve politiek, als je de lobby's van gevestigde industrieen te serieus neemt kun je niet innoveren.
pi_220841467
Je maakt het nodeloos ingewikkeld om je straatje schoon te vegen. De Duitse zware industrie was afhankelijk van goedkope energie. Maar de Duitsers (en jij) wisten het beter: ipv goedkope stroom (jij denkt dat kernenergie duur is) kozen ze voor de duurste stroom van Europa komen en werden kerncentrales gesloten. Het land werd volgepropt met “goedkope” zonnepanelen en windmolens. De Duitsers hebben hun eigen graf gegraven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 19 mei 2026 @ 21:22:45 #225
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_220843415
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind het doodeng dat AfD zo hard groeit.

Ik vind het ook eng dat ik met mijn eigen ogen kan zien waarom dat gebeurt. Dat is geen goedkeuring (integendeel) maar iemand die regelmatig in Duitsland is zal onderschrijven dat het land erg hard achteruit gaat. Dan is de volgende messias makkelijk kiezen.

We doen hier weinig anders. We hebben alleen (nog) geen partij als AfD.
Ik weet ook niet of de AfD de noodzakelijke veranderingen kan brengen, ze hebben iig zeer deskundige mensen itt tot wat bij de Groenen en Linken rondloopt. Elke dinsdag hebben ze een perco, waar ook het linkse journaille vragen mag stellen, die dan allemaal geduldig worden beantwoord, Kijk op Youtube, een aanrader.

Op dit moment doet Zwart/Rood alles fout, als ze al iets doen, vaak blijft het bij aankondigingen.
Reformen zijn gewoon latenverzwaringen voor de werkende burger,
95% van het Sondervermögen wordt niet aan investeringen uitgegeven maar aan Asiel, Burgergeld en de als maar groeiende overheid.

Of Alice Weidel de nieuwe messias gaat worden weet ik niet. Het is een vrouw en ze is getrouwd met een vrouw en past niet in het vooroordeel van een "rechtse partij".
Ik denk dat het in de Duitse volksaard ligt dat ze behoefte hebben aan een sterke leider, dat betekent niet dat je dan gelijk een Hitler krijgt.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')