abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218587816
CDA wil hypotheekrenteaftrek afbouwen en iedereen laten meebetalen aan defensie-uitgaven

Met een vertrouwd verhaal van fatsoen mikt het CDA op het premierschap voor Henri Bontenbal. In het verkiezingsprogramma pleit de partij er maandag voor om de hypotheekrenteaftrek af te bouwen en op te vangen met een lagere inkomensbelasting.

quote:
Ook moet iedereen gaan meebetalen aan extra defensiebestedingen via een nieuwe belasting, een zogenoemde ‘vrijheidsbijdrage’. Die wordt inkomensafhankelijk.
De geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek is nog altijd politiek gevoelig, al belooft het CDA dat de vrijgekomen miljarden een-op-een gebruikt worden om de inkomstenbelasting te verlagen. Voor de portemonnee van de Nederlanders zou dat weinig verschil maken, maar de huizenprijzen moeten wel dalen, redeneert het CDA.

„Dit doen we geleidelijk”, zegt CDA-leider Bontenbal in een toelichting, „zodat iedereen zich daarop kan voorbereiden. En we gebruiken alle inkomsten uit de afbouw van de hypotheekrenteaftrek direct weer voor het verlagen van de inkomstenbelasting. Het is moeilijk, maar nodig.”

De AOW laat het CDA ongemoeid, maar op de zorg wordt wel bezuinigd, als het aan Bontenbal ligt. Er moet strenger worden gekeken welke medicijnen en behandelingen nog vergoed worden. Ook dat is ‘pijnlijk, maar noodzakelijk’, volgens Bontenbal.

Het CDA wil ook miljarden euro’s per jaar extra in de krijgsmacht investeren. Dat wordt betaald door extra leningen (via de EU mogelijk gemaakt), lagere overheidsuitgaven én een nieuwe belasting. Om de Navo-norm te halen, wil het CDA namelijk een nieuwe (inkomensafhankelijke) ‘vrijheidsbijdrage’ gaan innen. Hoe hoog deze Navo-taks wordt, is nog onbekend. Bontenbal zelf spreekt van ‘een beperkte verhoging’.

https://www.ad.nl/politie(...)e-uitgaven~a5fb905d/

Wat een kut land is dit geworden zeg :(
Straks schrappen ze ook nog 5 mei omdat vrijheid niet meer vanzelfsprekend is :|W
pi_218587857
Is al een topic over
Ook in moeilijke tijden.
pi_218587974
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:59 schreef Gibson88 het volgende:
Is al een topic over
KLB / CDA wil inkomensafhankelijke 'vrijheidsbijdrage'

Deze ? Die is gesloten
pi_218587996
twitter
  maandag 25 augustus 2025 @ 13:14:11 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218588018
Hopen ze nu een ordinaire lastenverzwaring te verkopen door het een kek naampje te geven? De droevigheid.
pi_218588061
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:14 schreef Twiitch het volgende:
Hopen ze nu een ordinaire lastenverzwaring te verkopen door het een kek naampje te geven? De droevigheid.
Ze zullen wel dezelfde spindokters hebben als Dilan _O-
pi_218588066
Ja, dat is dus gewoon extra inkomstenbelasting. Want er wordt nog niet genoeg op inkomen belast terwijl het vermogen is dat moet worden aangepakt.

Floppartij.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218588225
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja, dat is dus gewoon extra inkomstenbelasting. Want er wordt nog niet genoeg op inkomen belast terwijl het vermogen is dat moet worden aangepakt.

Floppartij.
Helaas gaan deze fatsoendeugers toch een behoorlijk pak zetels binnen harken. Sprak laatst iemand die normaal altijd die hard groenlinks is en nu toch eens voor wat meer fatsoen wil gaan…

Kan je na gaan waar de stemmen dan vandaan komen
pi_218588237
Minder (financiële) vrijheid omwille van de strijd tegen een fictieve vijand. Klinkt als een prima deal.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218588241
Prima dat er fors in defensie geïnvesteerd wordt maar dat zou gefinancierd kunnen worden met goedkope leningen ipv weer een lastenverzwaring.
pi_218588254
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:40 schreef 111210 het volgende:

[..]
Helaas gaan deze fatsoendeugers toch een behoorlijk pak zetels binnen harken. Sprak laatst iemand die normaal altijd die hard groenlinks is en nu toch eens voor wat meer fatsoen wil gaan…

Als dit CDA dan toch ergens zetels vandaan gaat halen, laat het dan maar GroenLinks zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218588270
Grotendeels kutideeen en nog meer microregeltjes. Nee bedankt...

Edit: hahaha, "harddrugsgebruikers moeten een cursus volgen", de wereldvreemde domineelucht stoomt er weer vanaf. Ja joh, verslaafden dwingen naar een cursus te gaan om ze daar ongetwijfeld te vertellen dat het slecht voor ze is. Zouden ze dat niet eigenlijk al weten denk je? :')

[ Bericht 33% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 25-08-2025 13:54:23 ]
  maandag 25 augustus 2025 @ 13:47:33 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218588271
Volgens mij de eerste partij die eerlijk zegt dat die NAVO-norm gewoon een lastenverhoging betekent.

GroenLinks en de andere partijen verzwijgen het en roepen alleen heel hard dat ze niet willen bezuinigen op sociale voorzieningen en onderwijs.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218588273
Vrijheidsbijdrage _O-

Ben je ook vrij om die niet te betalen? :')
pi_218588286
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:47 schreef Cockwhale het volgende:
Vrijheidsbijdrage _O-

Ben je ook vrij om die niet te betalen? :')
Als je je opgeeft om vrijwillig in Oekraïne te gaan vechten
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 25 augustus 2025 @ 14:11:34 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_218588426
Krijg ik dan ook aandelen in de VOC nieuwe stijl? En nemen ze nog wat leuks mee terug?
pi_218588472
quote:

Floppartij.
Precies dit...verkapte inkomensbelasting...ook het CDA blijft dus voor nivelleren.
I want to believe...
pi_218588483
quote:
Die 40.000-70.000 per jaar gaat over immigratie en niet over asielzoekers. Onder immigratie vallen ook arbeidsmigranten, of mensen uit andere landen die gewoon naar Nederland willen verhuizen om hier permanent te wonen, zoals de Zweedse partner van een vriend van mij onlangs heeft gedaan.

Arbeidsmigranten komen en gaan met honderdduizenden per jaar. Er komen jaarlijks meer arbeidsmigranten naar Nederland dan dat er weggaan, dus dat is een surplus.

Als je dus kijkt naar alle immigratie in Nederland, dan hadden we een jaarlijks immigratiesaldo van 137.000. Bron: CBS.

Van die 137.000 mensen, waren er in 2023 ongeveer 38.000 asielzoekers. Bron: CBS.

Met andere woorden, van de totale immigratie-instroom van 137.000 immigranten, waren er 38.000 =28% asielzoeker.

Stel nou dat de nieuwe regering met het CDA in de coalitie het voor elkaar krijgt om die 137.000 de halveren naar 70.000 per jaar. Daarbij gebruik ik bewust het hoogste en minst gunstige scenario van die 40-70K, en je rekent die 28% asielzoekers op basis van de cijfers uit 2023 door, dan zakt het aantal asielzoekers van 38.000 per naar naar 19.600 per jaar.

Je kan het nog steeds te hoog vinden, zoals ik, maar van 38.000 naar 19.600 asielzoekers vind ik een hele grote stap de goede richting uit.

Bovendien weet je van het CDA dat zij haalbare doelstellingen formuleren en de plannen die zij maken om deze doelstellingen te halen, zullen laten doorberekenen.

Dan heb ik liever (grofweg) een halvering van de instroom asielzoekers die realistisch is, dan de belofte naar 0 asielzoekers waarvan je weet dat het niet haalbaar is.

FWIW
pi_218588489
dit is hetzelfde land, dat 30 jaar lang structureel heeft ondergeïnvesteerd in defensie (elk jaar VER onder de NAVO-norm van 2%)

nu hebben we dus een gigantische achterstand, die wij mogen gaan betalen. nu mag de huidige generatie die moeilijker aan een woning komt en meer belastingdruk ervaart (en er minder voor terugkrijgt), de rekening betalen van de generatie die jarenlang profiteerde van lage defensie-uitgaven, hypotheekrenteaftrek, en andere fiscale voordelen
  maandag 25 augustus 2025 @ 14:21:26 #21
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218588497
Ze doen toch ook al 50% belastring gooien op je vakantiegeld? Haal het daar lekker vandaan.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_218588534
quote:

Dan heb je dus niet goed gelezen. Ze willen deze bijdrage/belasting inkomensafhankelijk maken en de inkomsten daarvan voor de lagere inkomens middelen door een verlaging van de inkomstenbelasting.

Dus ik weet niet of het geld bij jou met tienduizenden per maand naar binnen vloeit, maar zo niet dan is de kans groot dat jij het niet gaat merken in je portemonnee.

Dit weten we echter pas zeker nadat ze hun plannen hebben laten doorrekenen (waarvan ze hebben aangegeven dat te gaan doen)
  Redactie Sport maandag 25 augustus 2025 @ 14:26:56 #23
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218588548
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:24 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Dan heb je dus niet goed gelezen. Ze willen deze bijdrage/belasting inkomensafhankelijk maken en de inkomsten daarvan voor de lagere inkomens middelen door een verlaging van de inkomstenbelasting.

Dus ik weet niet of het geld bij jou met tienduizenden per maand naar binnen vloeit, maar zo niet dan is de kans groot dat jij het niet gaat merken in je portemonnee.

Dit weten we echter pas zeker nadat ze hun plannen hebben laten doorrekenen (waarvan ze hebben aangegeven dat te gaan doen)
Het uitknijpen van de middenklasse. What else is new?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218588596
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:21 schreef MisterFox het volgende:
Ze doen toch ook al 50% belastring gooien op je vakantiegeld? Haal het daar lekker vandaan.
Nee, dat hangt er vanaf hoeveel je verdient.

Vakantiegeld valt net als toeslagen, overuren, eindejaarsuitkeringen etc onder de fiscale noemer “bijzondere beloning”.

Bijzondere beloningen worden belast middels de tabel bijzondere beloningen, welke hier is te vinden:

https://download.belastin(...)_nl_std_20250101.pdf

Wanneer jouw jaarloon bijvoorbeeld 40.000 is, betaal jij over deze bijzondere beloningen 37,48% + 4,08% =41,56% belasting.

Wanneer jij meer dan ¤43.072 gaat verdienen, wordt de belasting op deze bijzondere beloningen pas 37,48% + 12,85% =50,33%, maar alleen vanaf bijzonere beloningen boven de inkomensgrens van ¤43,072. Dus stel jij verdiend ¤45.000,- dan is de belasting op jouw vakantiegeld nog steeds substantieel lager dan 50% en sterker nog: in lijn met de “normale” belastingschijven van de inkomstenbelasting.

De veelvuldig gebruikte uitspraak dat je over je vakantiegeld veel meer belasting afdraagt dan over je normale loon, is dan ook onjuist.

Het kan zijn dat jouw werkgever je heeft ingeschaald in een te hoog tarief tabel bijzondere beloningen, waardoor je werkgever te veel belasting afdraagt over je vakantiegeld, maar dit geld krijg je dan het jaar erop gewoon weer terug van de belastingdienst.
pi_218588607
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:26 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het uitknijpen van de middenklasse. What else is new?
Ik ben middenklasse en ik zie nog geen concrete redenen om aan te nemen dat ik hierdoor uitgeknepen ga worden.

Die concrete redenen zijn er immers nog niet: hier kunnen we pas wat over zeggen zodra de plannen zijn doorberekend.

Mijn gevoel zegt hetzelfde als jij, maar ons gevoel daarover is irrelevant zonder cijfers om die te onderbouwen.

Even afwachten dus. :)
pi_218588615
Het CDA mag het natuurlijk best een vrijheidsbijdrage noemen, maar dan wil ik de vrijheid hebben om deze bijdrage wel of niet te betalen.
pi_218588701
Ik ben overigens de beroerdste niet en wil best wel meedenken. Wellicht kan men burgers wel weer zo gek betrokken krijgen bij het financieren van het leger. Van onderstaande zijn wel meer voorbeelden van in de geschiedenis te vinden.

Gold gab ich für Eisen

bron Von D.j.mueller (talk) 19:50, 2 September 2008 (UTC) - Eigene Medaille / eigenes Bild, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4683874[

https://de.wikipedia.org/wiki/Gold_gab_ich_f%C3%BCr_Eisen
  maandag 25 augustus 2025 @ 14:53:09 #29
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218588711
quote:
Zat mensen die in zoiets trappen hoor.

Maar.... De middenklasse is dus uiteindelijk weer de sjaak.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 25 augustus 2025 @ 14:53:47 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218588713
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:47 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[ afbeelding ]

Edit: hahaha, "harddrugsgebruikers moeten een cursus volgen", de wereldvreemde domineelucht stoomt er weer vanaf. Ja joh, verslaafden dwingen naar een cursus te gaan om ze daar ongetwijfeld te vertellen dat het slecht voor ze is. Zouden ze dat niet eigenlijk al weten denk je? :')
Allemaal van dat hineinkommandieren inderdaad. De landelijke overheid moet zich niet met allerlei details gaan bemoeien, tot aan het belachelijke aan toe. Verbod op lootboxes? Serieus?

Verder kots ik op het zogenaamde 'fatsoen' van het CDA dat helemaal geen fatsoen is, maar enkel virtue signalling. Zoiets als: "Wij staan achter Israel wat betreft het uitroeien van de Palestijnen, maar kinderen onder de 16 moeten buiten schot blijven en mogen naar Nederland komen" en dat soort halfslachtig vermijden van het innemen van een standpunt dat iemand tegen het hoofd stoot.
The End Times are wild
  maandag 25 augustus 2025 @ 14:55:45 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218588722
En het is ook raar om een specifieke uitgave apart te belasten. Zo werkt ons stelsel namelijk niet, alleen maar voor belastingen die specifiek zijn (zoals wegenbelasting). Maar niet op allerlei gewone posten. Heeft ook totaal geen meerwaarde. Weer een deugballonnetje van het CDA waar je eigenlijk niks mee kan.
The End Times are wild
pi_218588724
Dezelfde vrijheid waar we nu ook al belasting voor betalen via de IB?
pi_218588738
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:41 schreef Akathisia het volgende:
Minder (financiële) vrijheid omwille van de strijd tegen een fictieve vijand. Klinkt als een prima deal.
En Drumpf dwingt ons om meer aan het leger uit te gaan geven.
pi_218588800
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:47 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[ afbeelding ]

Ben het met een kwart tot een derde van deze punten eens.
pi_218588818
quote:

[ afbeelding ]

Heffing op leegstaande panden lol. Nou dat wordt leuk.

Ook leuk, de spitsheffing. Je wordt eigenlijk gestraft omdat je van en naar je werk gaat.
Kan je de Nederlander nog verder uitpersen?
pi_218588865
Met CDA stem je VOOR links . VRIJHEIDSBELASTING pffff tijdelijk net het kwartje van kok. SAMEN WERKEN met wie ze sluiten rechts uit dus wordt links want vvd wil niet met CDA.
Kijk door de jaren heen met dat christelijke zootje AAIEN EN AAIEN MAAR JE WORDT GENAAID.
Abortus zijn ze op tegen maar wordt niet aan getornt. PAS OP STRAKS KRIJG JE ABORTUS BELASTING per geval 15.000 euro bv .
  maandag 25 augustus 2025 @ 15:19:52 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218588955
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 15:06 schreef ToT het volgende:

[..]
Ben het met een kwart tot een derde van deze punten eens.
Maar het zijn ook veel van die ideetjes die rond de koffietafel bedacht zijn door politici zonder kennis van zaken over het betreffende onderwerp. Zoals de cursus om harddrugsverslaafden te vertellen dat Drugs are bad, mkay?
Wat vinden verslavingsdeskundigen van deze 'oplossing'. Werkt totaal niet.
Wat vinden belastingexperts van het heffen van een separate belasting alleen voor defensie? Is extreem veel gedoe om te implementeren, biedt geen enkele meerwaarde.
Waarom tegen lootboxes? Wat denkt Mien uit Weeps van lootboxes? Klinkt erg gevaarlijk, ongetwijfeld. En wederom, hoe willen ze dat gaan doen? Vanuit Nederland boetes opleggen aan Amerikaanse softwareontwikkelaars?

Allemaal onuitvoerbaar. maar daar gaat het ook niemand om, het is helemaal niet de bedoeling dat er iets ooit uitgevoerd gaat worden. Het huidge aangemodder wordt nog zo lang mogelijk gerekt totdat de kruik breekt. Dat is het enige.
The End Times are wild
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 augustus 2025 @ 15:21:04 #38
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218588961
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:40 schreef 111210 het volgende:

[..]

Nou ja, voor iemand die van GL komt is dit toch wel een flinke stap naar de fatsoenlijkheid :D
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_218589014
Niet-vrijwillige vrijheidsbijdrage…

Overigens: ik zou deze met liefde en plezier betalen als we echt de vrijheid van pak hem beet einde afgelopen eeuw terug zouden krijgen.
pi_218589041
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 15:19 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar het zijn ook veel van die ideetjes die rond de koffietafel bedacht zijn door politici zonder kennis van zaken over het betreffende onderwerp. Zoals de cursus om harddrugsverslaafden te vertellen dat Drugs are bad, mkay?
Wat vinden verslavingsdeskundigen van deze 'oplossing'. Werkt totaal niet.
Wat vinden belastingexperts van het heffen van een separate belasting alleen voor defensie? Is extreem veel gedoe om te implementeren, biedt geen enkele meerwaarde.
Waarom tegen lootboxes? Wat denkt Mien uit Weeps van lootboxes? Klinkt erg gevaarlijk, ongetwijfeld. En wederom, hoe willen ze dat gaan doen? Vanuit Nederland boetes opleggen aan Amerikaanse softwareontwikkelaars?

Allemaal onuitvoerbaar. maar daar gaat het ook niemand om, het is helemaal niet de bedoeling dat er iets ooit uitgevoerd gaat worden. Het huidge aangemodder wordt nog zo lang mogelijk gerekt totdat de kruik breekt. Dat is het enige.
Mee eens hoor! :Y

Heffing op leegstaande panden....tja, woningnood en dergelijke, maar leegstaande bedrijfspanden; als er niemand is die zo'n pand wil gebruiken....
Regels voor kinderen die op social media werken is natuurlijk een prima idee.
Finfluencers; ik kende die term niet, maar geen idee waarom daar meer regels voor zouden moeten komen, zolang maar duidelijk is hoe onafhankelijk ze zijn.
Zilvervloot terug; leuk om kinderen te laten leren sparen natuurlijk, tegenwoordig gooit men maar met geld rond en gaat allerlei leningen aan, maar ga je ff om andere dingen druk maken zeg!
Audiodescriptie; zal wel, boeit mij niet zo.
Gratis fruit; doe dan ook gelijk gratis geld, of maak een regel dat kinderen gewoon met fruit op school moeten komen. Iedereen kan zich wel een appeltje of banaantje veroorloven.
Tabak vanaf 21 jaar; op zich wel een goed idee. Wel betutteling, maar het is wel goed te proberen te voorkomen dat jongeren gaan roken.

ff geen tijd om op de rest in te gaan vanwege 2 drukke blije koters hier om me heen.
  FOK!fotograaf maandag 25 augustus 2025 @ 15:41:32 #41
842 Zorro
Z
pi_218589108
quote:

[ afbeelding ]

Oh, zoiets zag ik ook in Breaking Bad. Goed plan.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_218589179
Bontebal is zelf een vrijheidsbelasting.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218589243
quote:

[ afbeelding ]

Elke hoeveelheid hè, dat is dus ook een pilletje op een festival. Met een strafblad voor de Opiumwet erbij, succes met je VOG.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218589261
allemaal politiek geschipper weer, dit. schaf je de hypotheekrenteaftrek af, nou dan heb je toch geld voor defensie. maar nee, dat verrekenen ze dan zodat de rijken er niks op achteruit gaan....

en nog even tussendoor dat de zorg slechter wordt. je zou bijna denken dat de psycho-sociale politici bij de CDA denken dat we toch veel te oud worden nu.
pi_218589275
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 15:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Elke hoeveelheid hè, dat is dus ook een pilletje op een festival. Met een strafblad voor de Opiumwet erbij, succes met je VOG.
Oh ja, dat ook. Voor wie zo'n cursus dan wel een goed idee is, geen idee. Voor recreatieve gebruikers is het een absurd, Amerikaans-achtig middel, en de echte verslaafden hebben meer baat bij hulp met afkicken en hun leven op de rit krijgen dan een stichtelijk preekje. Maar ja, je kunt weer even domineetje spelen en dat is onbetaalbaar.
pi_218589316
quote:
10s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Oh ja, dat ook. Voor wie zo'n cursus dan wel een goed idee is, geen idee. Voor recreatieve gebruikers is het een absurd, Amerikaans-achtig middel, en de echte verslaafden hebben meer baat bij hulp met afkicken en hun leven op de rit krijgen dan een stichtelijk preekje. Maar ja, je kunt weer even domineetje spelen en dat is onbetaalbaar.
Verslavingszorg in Nederland is al vrij goed geregeld, heel dure trajecten in Zuid-Afrika die allemaal in het basistraject vallen, maar de crux is dat dat alleen maar werkt als iemand echt zelf wíl. En zelfs dan gaat iemand hoogstwaarschijnlijk nog een paar keer op zijn bek en kost zo'n traject zelf al maanden en de nazorg nog langer. Een cursusje is echt te schattig naïef voor woorden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  maandag 25 augustus 2025 @ 16:20:58 #47
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218589385
Verkiezingsprogramma gelezen.

Hierbij mijn samenvatting:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218589467
quote:

[ afbeelding ]

Dat lijken me allemaal hele redelijke, actuele regels. Alleen moet Jan Modaal weer overal voor opdraaien en blijven de aandeelhouders buiten schot.
  maandag 25 augustus 2025 @ 16:51:10 #49
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218589537
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:20 schreef RamboDirk het volgende:
Verkiezingsprogramma gelezen.
Hierbij mijn samenvatting:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe zou die er van de VVD eruit zien O-)
Als dat gebeurt onder leiding van dezelfde spindokter :|W _O-
pi_218589538
quote:
Mijn idee. Overigens HRA eraf dan zou men ook eens goed naar het hele toeslagencircus moeten kijken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 25 augustus 2025 @ 16:53:51 #51
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_218589548
Oke. Voor zover ik het CDA overwoog als stemkeuze, dat is nu door Bontenbal zelf de nek omgedraaid. We zweven nog even verder.
pi_218589563
quote:

[..]
Dan gaan ze nog veel ambtenaren missen.
De vrouwen die ik op festivals spreek zitten er een behoorlijk aandeel al bij het OM, Politie, Douane, etc.
Iedereen zit aan de drugs.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_218589590
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dan gaan ze nog veel ambtenaren missen.
De vrouwen die ik op festivals spreek zitten er een behoorlijk aandeel al bij het OM, Politie, Douane, etc.
Iedereen zit aan de drugs.
Politieagenten mogen ook nu al in hun vrije tijd geen blowtje roken. Weet niet hoe daar op gehandhaafd wordt.
Friedman on Donahue
pi_218589667
quote:

[..]
Is gewoon onderhandelingsmateriaal voor bij het formeren en ze dan net doen of dat een aderlating voor ze is.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  maandag 25 augustus 2025 @ 17:26:30 #55
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218589763
quote:
10s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Voor wie zo'n cursus dan wel een goed idee is, geen idee.
Voor de beginners:

• Kennismaking met handelsplatformen
• Kwaliteitscontrole en herkenning drugssoorten
• Dosering
• Effecten
• Combinaties met andere drugs
• Omgaan met een bad trip
• Overdosering en handelswijze
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_218589936
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:19 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Die 40.000-70.000 per jaar gaat over immigratie en niet over asielzoekers. Onder immigratie vallen ook arbeidsmigranten, of mensen uit andere landen die gewoon naar Nederland willen verhuizen om hier permanent te wonen, zoals de Zweedse partner van een vriend van mij onlangs heeft gedaan.

Arbeidsmigranten komen en gaan met honderdduizenden per jaar. Er komen jaarlijks meer arbeidsmigranten naar Nederland dan dat er weggaan, dus dat is een surplus.

Als je dus kijkt naar alle immigratie in Nederland, dan hadden we een jaarlijks immigratiesaldo van 137.000. Bron: CBS.

Van die 137.000 mensen, waren er in 2023 ongeveer 38.000 asielzoekers. Bron: CBS.

Met andere woorden, van de totale immigratie-instroom van 137.000 immigranten, waren er 38.000 =28% asielzoeker.

Stel nou dat de nieuwe regering met het CDA in de coalitie het voor elkaar krijgt om die 137.000 de halveren naar 70.000 per jaar. Daarbij gebruik ik bewust het hoogste en minst gunstige scenario van die 40-70K, en je rekent die 28% asielzoekers op basis van de cijfers uit 2023 door, dan zakt het aantal asielzoekers van 38.000 per naar naar 19.600 per jaar.

Je kan het nog steeds te hoog vinden, zoals ik, maar van 38.000 naar 19.600 asielzoekers vind ik een hele grote stap de goede richting uit.

Bovendien weet je van het CDA dat zij haalbare doelstellingen formuleren en de plannen die zij maken om deze doelstellingen te halen, zullen laten doorberekenen.

Dan heb ik liever (grofweg) een halvering van de instroom asielzoekers die realistisch is, dan de belofte naar 0 asielzoekers waarvan je weet dat het niet haalbaar is.

FWIW
Immigranten van uit eigen eu landen komt door een simpele reden.
Iets wat ik zelf al zag aan komen en daardoor nooit Europa zal werken.

De producten, salaris en belasting verschillen per eu lang .
Om dit tegen te gaan zal alles het zelfde moeten zijn.
Alleen dan zal Europ werken namelijk.

Nu komt elke persoon af op het geld van anderen landen.
Tenslotte 10 maanden werken in een andere EU land en je betaalt geen belasting in dat EU land maar belasting in je eigen land.

En daar zit gewoon het probleem.
En zo lang dat zo blijft is EU gewoon een mislukking
pi_218590011
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:45 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Tenslotte 10 maanden werken in een andere EU land en je betaalt geen belasting in dat EU land maar belasting in je eigen land.

Europa is niet mislukt, alleen is verouderd. Het moet naar ander vorm, iets wat niemand eigenlijk zo willen.
De probleem met hedendaagse EU politiek is dat je maken heeft met 27 verschillende lidstaten met elke eigen wil of agenda.

Als deze overgaan naar Politiek unie, de federaal, Vereningd Europa ofzo.. Waarin Denhaag, Berlijn, Parijs en zelfs Brussel politiek opgeheven worden.

Dat is juist meest impopulair idee, misschien wel erger dan een vluchtelingen gedoe. Althans voor de meeste mensen.
Het kan zomaar gebeuren dat CDA hier wel kan vinden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218590172
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:45 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Liefde, in het geval van een vriend van mij.

quote:

De rest van je verhaal snap ik wel, alleen ging het in het interview waarop ik reageerde vooral over asielzoekers
pi_218590187
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 15:21 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Nou ja, voor iemand die van GL komt is dit toch wel een flinke stap naar de fatsoenlijkheid :D
Valt wel wat voor te zeggen ja
  maandag 25 augustus 2025 @ 18:19:31 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218590212
Politiek buitengewoon dom om een speciale geoormerkte belasting in het leven te roepen. Voor je het weet is de Bontenbaltax geboren.
  maandag 25 augustus 2025 @ 18:26:05 #61
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218590269
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:42 schreef RotatoR het volgende:
Prima dat er fors in defensie geïnvesteerd wordt maar dat zou gefinancierd kunnen worden met goedkope leningen ipv weer een lastenverzwaring.
Net nu er vrede dreigt te komen met Rusland _O- _O-
Man man ze zijn knettergek
  maandag 25 augustus 2025 @ 18:37:37 #62
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218590357
Het CDA zegt te kiezen voor ’verantwoordelijkheid, fatsoen en vertrouwen’ als de weg vooruit.

„Een politiek die eerlijk is over wat moet en hoopvol over wat kan. Een politiek die doet wat nodig is.”

https://www.telegraaf.nl/(...)pekken/85611000.html

Sinds wanneer is verantwoordelijkheid fatsoen en vertrouwen een keuze :?
En dat uit de mond van een christelijke partij _O- _O-

Man man stop eerst eens Wopke in de gevangenis na die pleurisstreken t.o.v. Omtzigt

Wat een idioten 8)7
  maandag 25 augustus 2025 @ 18:39:41 #63
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218590377
Ik wilde bijna op CDA stemmen, wat jammer nou dit
Je bent een waardeloze agent.
pi_218590479
quote:

[ afbeelding ]

Hun ideeën over social media en geld verdienen aan casino's voor kinderen vind ik nog wel mooi, het lef om te zeggen dat vrijheid geld kost ook, maar dan komen ze weer met van die achterlijkheid rond wiet en andere drugs. Altijd maar dat opgeheven vingertje. Het merendeel van ons politiebudget gaat naar de verloren oorlog op drugs. Laat ze mijn fiets terugvinden, daar wordt ik veel gelukkiger van.
  maandag 25 augustus 2025 @ 18:55:53 #65
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218590517
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:39 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ik wilde bijna op CDA stemmen, wat jammer nou dit
VVD is er ook nog :+ _O- _O-
pi_218590669
Mijn verhaal is het verder niet, maar hier kan ik me wel in vinden, wat ging over het afbouwen van de HRA over vele jaren, maar op zich ook geldig is in algemene zin:

quote:
"Ik besef dat dit een moeilijke maatregel is, maar we moeten doen wat nodig is", zegt partijleider Henri Bontenbal in zijn toespraak bij de presentatie van het verkiezingsprogramma.

Hij vindt dat er met de huidige kabinetscrisis "een voedingsbodem voor chaos is ontstaan", die bestreden moet worden. "Populisme bestrijd je niet met populisme, maar met een beter verhaal", zei hij.
Jammer alleen dat ze zich destijds in een stuip schoten door de winst van BBB, waardoor we nu nog steeds zonder oplossing van de stikstofhoop zitten.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_218590699
Je houdt niet veel over zo.

Ik zou bijna FvD overwegen.
Je kan lullen over Baudet wat je wil, is wel de enige met verstand van staatsrecht.
pi_218590710
quote:

Floppartij.
De belasting op vermogen is juist flink gestegen onder de afgelopen regering en de planning is dat dat voor 2026 weer heel flink omhoog gaat.

Althans, het vermogen van de kleine krabbelaars uiteraard (box 3). De grote vissen zwemmen er toch wel omheen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  maandag 25 augustus 2025 @ 19:23:08 #69
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218590712
twitter

Min 2 nog voor deze idioterie

Going down *O* *O*
pi_218590775
Ik vindt het Ja21 programma steeds interessanter worden.
https://ja21.nl/fileadmin(...)gramma_JA21_TK25.pdf
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_218590788
quote:
6s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ x ]

Going down *O* *O*
PVV kan de verkiezingen "gewoon" weer gaan winnen hoor. Maar over het algemeen zien we nog een giga verschuiving na de debatten. Als Wilders daar een beetje lekker op dreef is en deze situatie met de moord op Lisa weet uit te melken, kan hij zomaar richting de 50 zetels.
Mja
  maandag 25 augustus 2025 @ 19:39:52 #72
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218590794
quote:
[ x ]

Going down *O* *O*
Schrikbarend dat het antsemitische GL/PVDA op 29 zetels staat, zijn Nederlanders de 2e wereldoorlog soms vergeten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218590805
Dit was wel een ideale kans geweest om de switch van inkomstenbelasting naar vermogensbelasting te gaan maken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_218591216
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Je kan lullen over Baudet wat je wil, is wel de enige met verstand van staatsrecht.
Ken hem niet zo goed.
Maar dit heeft me doen besluiten om op hem te stemmen, wat een baas _O_

https://www.youtube.com/shorts/G-ExnRT4JrY
pindazakje
pi_218591307
Het CDA heeft het ook niet zo op privacy...

Vanaf november allemaal een kopie van jullie paspoort naar @Danny en onder je echte naam posten ja! :(

quote:
Programma CDA: verbod op anonieme socialmedia-accounts en leeftijdsverificatie

Het CDA heeft vandaag het concept-verkiezingsprogramma voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen gepresenteerd, waarin het onder andere pleit voor het kunnen verbieden van anonieme socialmedia-accounts, verplichte leeftijdsverificatie voor social media en specifieke apps en het offline kunnen halen van websites en platforms die herhaaldelijk de regels overtreden. Daarnaast wil de partij de AVG tegen het licht houden en moet er ook een online meldplicht komen voor personen met een stadionverbod.

Het concept-verkiezingsprogramma heeft geen aparte hoofdstukken of paragrafen over cybersecurity, digitalisering of privacy, maar deze zaken komen in de verschillende algemenere onderwerpen aan bod. Wel is er een aparte paragraaf over "Nieuwe technologieën en kunstmatige intelligentie". Volgens het CDA oefenen sociale mediaplatforms ongekende invloed uit op de publieke opinie, informatievoorziening en sociale verhoudingen. "Daarom willen we anonieme sociale media-accounts kunnen verbieden", staat in het programma. De partij wil daarnaast ook een "verplichte leeftijdscheck" voor social media en "specifieke apps". Welke apps dit zijn staat niet vermeld. Ook wordt niet duidelijk gemaakt hoe de leeftijdsverificatie eruit moet komen te zien.

Verder wil het CDA platforms en websites bestraffen die zich niet aan de regels houden. "Bij herhaalde en grove schending willen we dat websites en platforms (tijdelijk) uit de lucht worden gehaald." Daarnaast vindt de partij dat Nederland initiatief moet nemen voor het aanscherpen van de Digital Services Act (DSA). "Waarmee we platforms als Telegram en X dwingen meer te doen om desinformatie en schadelijke of zelfs criminele content te weren." Tevens wil het CDA techbedrijven verplichten om standaard de veiligste en meest privacyvriendelijke instellingen te gebruiken.

AVG en boa's met bodycams

Het CDA richt zich in het programma ook op de AVG. "Waar de Algemene verordening gegevensbescherming belangrijk is in het beschermen van privacygegevens van inwoners, zit de wet ook vaak efficiënte samenwerking door delen van gegevens in de weg en zorgt de wet voor administratieve lasten. We houden deze wet goed tegen het licht. Daar waar voordelen voor betrokkenen evident zijn, willen we de ruimte benutten."

Voor mensen met een stadionverbod moet er een online meldplicht komen. Dit zou volgens de partij het omzeilen van stadionverbod moeten voorkomen. Alle boa's moeten daarnaast standaard worden uitgerust met bodycams. Beelden van strafbare delicten zouden dan "direct als bewijs" kunnen worden gebruikt in de rechtszaal. "Onze waarden en normen, fatsoen en respect gelden ook online. We doen voorstellen om digitale rechten beter in de wet te verankeren, zoals het recht op transparantie en het recht op eigenaarschap van data", stelt het programma verder.

Big Tech

Het CDA zegt in het programma ook minder afhankelijk te willen worden van Big Tech buiten Europa. "Daarom investeren we in digitale autonomie, bijvoorbeeld door als Europa eigen cloud-toepassingen te maken, en met gelijkgestemde landen te bouwen aan de versterking van de Europese chipsector." Verder moet er een "commissaris AI" voor centrale regie komen. "Zo stimuleren we steviger samenwerking en data-uitwisseling tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden."

De partij wil ook de doorontwikkeling stimuleren van het Nederlands 'large language-model' GPT-NL als basis voor AI. "Ook stimuleren we de bouw van Europees-autonome datacentra. En steunen de komst van een AI-fabriek in Noord-Nederland en essentiële softwaretoepassingen." In het programma pleit het CDA ook voor een betere verankering van digitale ethiek. Daarnaast wil de partij "desinformatie" bestrijden. Zo wil het in Europees verband aan regelgeving werken. "Waaronder bronvermelding en de aanpak van anonieme accounts en factchecking." Tijdens het partijcongres op 6 september wordt het programma vastgesteld.
Security.nl
pi_218591326
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Als Baudet niet met mijn neus in de reet van Poetin zit, snuift hij wel coke. Wie op FvD stemt, is een landverrader.
pi_218591613
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:14 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Liefde, in het geval van een vriend van mij.
[..]
De rest van je verhaal snap ik wel, alleen ging het in het interview waarop ik reageerde vooral over asielzoekers
Zelfde verhaal .
Omdat nederland een rijke land is en een verzorgings staat is .
Komen ze hier naar toe.
Terwijl in anderen EU landen dat stukken minder zijn.

Integendeel veel asielzoekers melden zich zelfs op meerderen EU landen aan .
De schandaal was dat iemand in een eu land zat en zelfs een huis had die hij weer door verhuurde .
En gewoon in een anderen EU weer asiel ging melden.
Wat ook hier in Nederland gebeurt waar ze pas achter zijn gekomen.
pi_218591654
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 20:38 schreef AchJa het volgende:

Vanaf november allemaal een kopie van jullie paspoort naar @:Danny en onder je echte naam posten ja! :(
[..]
Security.nl
Ik denk eerder dat 'ie de tent dan kan sluiten ivm alle desinformatie op het forum-gedeelte. :D
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_218591825
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 21:11 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Zelfde verhaal .
Omdat nederland een rijke land is en een verzorgings staat is .
Komen ze hier naar toe.
Terwijl in anderen EU landen dat stukken minder zijn.

Integendeel veel asielzoekers melden zich zelfs op meerderen EU landen aan .
De schandaal was dat iemand in een eu land zat en zelfs een huis had die hij weer door verhuurde .
En gewoon in een anderen EU weer asiel ging melden.
Wat ook hier in Nederland gebeurt waar ze pas achter zijn gekomen.
Ja goed verhaal waar ik het overigens mee eens ben, maar als je op mijn post reageert dan had ik eigenlijk wel een beetje verwacht dat je iets op de inhoud zou in gaan ofzo :P

Je hoeft mij niet te overtuigen
pi_218591918
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Politieagenten mogen ook nu al in hun vrije tijd geen blowtje roken. Weet niet hoe daar op gehandhaafd wordt.
Klopt maar velen lijken daar schijt aan te hebben en het beleid juist tegengestelde doelen haalt.
  maandag 25 augustus 2025 @ 22:09:29 #81
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218592234
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:34 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Nee, dat hangt er vanaf hoeveel je verdient.

Vakantiegeld valt net als toeslagen, overuren, eindejaarsuitkeringen etc onder de fiscale noemer “bijzondere beloning”.

Bijzondere beloningen worden belast middels de tabel bijzondere beloningen, welke hier is te vinden:

https://download.belastin(...)_nl_std_20250101.pdf

Wanneer jouw jaarloon bijvoorbeeld 40.000 is, betaal jij over deze bijzondere beloningen 37,48% + 4,08% =41,56% belasting.

Wanneer jij meer dan ¤43.072 gaat verdienen, wordt de belasting op deze bijzondere beloningen pas 37,48% + 12,85% =50,33%, maar alleen vanaf bijzonere beloningen boven de inkomensgrens van ¤43,072. Dus stel jij verdiend ¤45.000,- dan is de belasting op jouw vakantiegeld nog steeds substantieel lager dan 50% en sterker nog: in lijn met de “normale” belastingschijven van de inkomstenbelasting.

De veelvuldig gebruikte uitspraak dat je over je vakantiegeld veel meer belasting afdraagt dan over je normale loon, is dan ook onjuist.

Het kan zijn dat jouw werkgever je heeft ingeschaald in een te hoog tarief tabel bijzondere beloningen, waardoor je werkgever te veel belasting afdraagt over je vakantiegeld, maar dit geld krijg je dan het jaar erop gewoon weer terug van de belastingdienst.
Bedankt
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  maandag 25 augustus 2025 @ 23:04:50 #82
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218592653
Heel smerig partijprogramma. Bontehol is een wolf in schaapskleren. Hele enge man.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218592747
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 20:30 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ken hem niet zo goed.
Maar dit heeft me doen besluiten om op hem te stemmen, wat een baas _O_

https://www.youtube.com/shorts/G-ExnRT4JrY
Toegegeven, hier was Baudet wel goed ja :D
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_218592758
Haha. Het is ten eerste al een mooie tegenstelling.

Belasting betalen is zo'n beetje het tegenovergestelde van 'vrijheid'. Belasting is namelijk verplicht. En op niet betalen staat gewoon als straf dat je door de staat ontvoerd mag worden en opgesloten in een cel. De ultieme vrijheidsberoving dus.

Daarnaast zit het échte gevaar voor onze vrijheid niet bij de Russen, maar bij de islam in Nederland zelf. Daar zou ik dan overigens dan wel aan willen mee betalen om daar iets aan te doen. Vrijwillig zelfs.
pi_218592765
quote:
[ x ]

Going down *O* *O*
Wat blijft die GL/PvdA toch gevaarlijk groot. Zijn er werkelijk nog zoveel mensen die meer migranten en asielzoekers willen hebben?
pi_218592812
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 23:24 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Wat blijft die GL/PvdA toch gevaarlijk groot. Zijn er werkelijk nog zoveel mensen die meer migranten en asielzoekers willen hebben?
Een deel van de stemmers bestaat natuurlijk ook gewoon uit migranten en ex-asielzoekers die de demografische positie van de eigen groep willen verbeteren
  maandag 25 augustus 2025 @ 23:37:42 #87
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218592839
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 23:24 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Je moet niet onderschatten hoeveel
pseudo-elitair volk het nog erg goed heeft in Nederland. En derhalve liever in de deugbubbel blijven hangen.

Daarom o.a. alle gevaren van massa-immigratie afdoen als spookbeeld van domrechts gepeupel.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218592842
Het klinkt nogal als een eufemisme trouwens, ‘vrijheidsbijdrage’. Daarnaast komt het nogal omslachtig over. Lijkt wel alsof het CDA simpelweg wil verhullen dat de inkomensbelasting per saldo wel omhoog gaat. De inkomensbelasting wordt immers verlaagd, betaald uit de afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Prima. Maar als er vervolgens een ‘inkomensafhankelijke vrijheidsbijdrage’ komt, klinkt het nogal als een vestzak broekzak verhaal.
pi_218593029
Volgende periode de zuurstofbelasting?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 04:33:21 #90
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218593165
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218593226
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 22:09 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Bedankt
Graag gedaan ^O^
pi_218593228
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 23:21 schreef matigeuser het volgende:
Haha. Het is ten eerste al een mooie tegenstelling.

Belasting betalen is zo'n beetje het tegenovergestelde van 'vrijheid'. Belasting is namelijk verplicht. En op niet betalen staat gewoon als straf dat je door de staat ontvoerd mag worden en opgesloten in een cel. De ultieme vrijheidsberoving dus.

Ik zie nu zo iemand voor me die zichzelf souverein noemt, maar tegelijkertijd vindt dat hij ook Nederlander is.
pi_218593731
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 06:25 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ik zie nu zo iemand voor me die zichzelf souverein noemt, maar tegelijkertijd vindt dat hij ook Nederlander is.
Libertariër denk ik. Dat is wel een ander verhaal. Libertariërs streven naar de vrijheid van het individu (ook in relatie tot de staat) en zo weinig mogelijk regeldruk, belastingdruk en een kleine overheid. Een zeer nobel streven.
Mja
pi_218594012
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 08:42 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Libertariër denk ik. Dat is wel een ander verhaal. Libertariërs streven naar de vrijheid van het individu (ook in relatie tot de staat) en zo weinig mogelijk regeldruk, belastingdruk en een kleine overheid. Een zeer nobel streven.
Niet helemaal, het gaat met name om de dwang van regels, als jij als Libertarier met je vrienden een communistische heilstaat met een streng regime wilt opzetten staat je dat helemaal vrij, zolang je anderen niet die dwang oplegt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218594048
quote:

[..]
Dat hoeft niet, ik ben zelf van mening dat men ook eens strak moet gaan kijken of de overheid minder kan uitgeven, we slaan door in bedachte regelzucht. Neem bijvoorbeeld het hele KYC en WWFT dat kost bedrijven miljarden en het levert geen zak op.
pi_218594153
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 08:42 schreef TAmaru het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 09:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat hoeft niet, ik ben zelf van mening dat men ook eens strak moet gaan kijken of de overheid minder kan uitgeven, we slaan door in bedachte regelzucht. Neem bijvoorbeeld het hele KYC en WWFT dat kost bedrijven miljarden en het levert geen zak op.
Dat zal allemaal wel, maar de vrijheid in onze maatschappij in twijfel trekken vanwege de noodzaak belastingen te innen, vind ik te kortzichtig.

Het feit dat we belasting betalen betekent niet dat we niet in een vrije samenleving zouden wonen.

Dat gezegd hebbende ben ik ook van mening dat de uitgaven naar beneden moeten, maar wel onder de voorwaarde dat er een goed plan ligt die kijkt naar hoe je bestaande taken dan efficient(er) kunt uitvoeren.

De Amerikaanse “kettingzaag”-toestanden hoeven wat mij betreft de grote plas niet over te waaien.
pi_218594782
quote:

Vanaf november allemaal een kopie van jullie paspoort naar @:Danny en onder je echte naam posten ja! :(
[..]
Security.nl
De ellende van het VK willen ze nu al importeren… bah.
pi_218594856
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 23:37 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je moet niet onderschatten hoeveel
pseudo-elitair volk het nog erg goed heeft in Nederland. En derhalve liever in de deugbubbel blijven hangen.

Daarom o.a. alle gevaren van massa-immigratie afdoen als spookbeeld van domrechts gepeupel.
En ze trekken heel veel antisemieten aan. Wat dat betreft is het schokkend hoe levend antisemitisme is Nederland is.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:56:05 #99
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218595310
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 10:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En ze trekken heel veel antisemieten aan. Wat dat betreft is het schokkend hoe levend antisemitisme is Nederland is.
Ja, dat zit weer niveau pre-WO2
pi_218595429
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 09:25 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
[..]
Dat zal allemaal wel, maar de vrijheid in onze maatschappij in twijfel trekken vanwege de noodzaak belastingen te innen, vind ik te kortzichtig.

Het feit dat we belasting betalen betekent niet dat we niet in een vrije samenleving zouden wonen.

Dat gezegd hebbende ben ik ook van mening dat de uitgaven naar beneden moeten, maar wel onder de voorwaarde dat er een goed plan ligt die kijkt naar hoe je bestaande taken dan efficient(er) kunt uitvoeren.

De Amerikaanse “kettingzaag”-toestanden hoeven wat mij betreft de grote plas niet over te waaien.
Elke echte libertariër zal er over eens zijn dat kosten niet dramatisch af zullen nemen, het merendeel van het geld heb je echt nodig voor zaken als infrastructuur, zorg, etc, met een groter collectief is dat altijd goedkoper.
Ik ben zelf voorstander voor strak budgetteren, geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Voor uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de COVID pandemie moet je gewoon een pot reserveren, en daarbij ook niet zuinig zijn.
pi_218595442
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 09:25 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
[..]

Ik vind de metaforen van Toine Manders over de overheid die je komt opsluiten in een hok als je de belasting niet betaalt ook wat overdreven, maar feitelijk klopt het wel. Daarbij moet wel gezegd worden dat we natuurlijk in een democratie leven, dus het land is zo ingericht dat als de meerderheid belasting wil heffen, de minderheid daar ook aan moet voldoen. Sterker nog, als de meerderheid wil dat de minderheid wordt gediscrimineerd, vermoord of wat dan ook, dan is ook dat mogelijk. (Heel lastig, maar uiteindelijk wel mogelijk)

De vraag is natuurlijk of er ooit een meerderheid is geweest die heeft besloten tot belastingheffing of dat het vooral overheidsfalen was dat heeft geleid tot de noodzaak om de burgers te belasten, omdat de overheid het eigen beleid anders simpelweg niet meer kon betalen.

Libertariërs richten zich dan ook doorgaans via democratische wijze op het verlagen van de belastingen en regeldruk en vergroten van de individuele vrijheden van burgers. Soevereinen besluiten daar meestal zelf toe, zonder eerst te wachten op democratische verandering (die waarschijnlijk inderdaad nooit gaat komen, maar toch).

Ik geloof zelf ook (nog) niet in de libertarische heilstaat, maar dat komt ook doordat daar maar zeer weinig voorbeelden van zijn in de geschiedenis. Het huidige Argentinië is natuurlijk deels een voorbeeld. Milei identificeert zichzelf als libertariër en is er daadwerkelijk in geslaagd om de gigantische inflatie terug te brengen naar een normaal of zelfs laag niveau door radicaal te snijden in het overheidsbudget.

Zelf geloof ik in elk geval wel in méér libertarisme: minder regels, minder subsidies en toeslagen, minder belastingen, minder overheidsuitgaven, minder ambtenaren. Het doel zou m.i. moeten zijn om dit zo ver mogelijk terug te brengen.

Overigens is defensie wel een van de takken waar dat misschien niet volledig kan, omdat je niet meer huurlingen ofzo wilt gaan werken ;)
Mja
pi_218595541
Doe er ook maar meteen een Warme Golfstroombeschermingstaks er naast.
pi_218595576
Ga eerst maar eens naar de uitgaven kijken en daarmee schuiven i.p.v. maar weer meer belasting te gaan innen.

Vast nog wel wat potjes te vinden die ergens anders voor gebruikt kunnen worden.
^ To je nesmysl ^
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:33:55 #104
323876 michaelmoore
pi_218595706
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 11:22 schreef TyVole het volgende:
Ga eerst maar eens naar de uitgaven kijken en daarmee schuiven i.p.v. maar weer meer belasting te gaan innen.

Vast nog wel wat potjes te vinden die ergens anders voor gebruikt kunnen worden.
als je maar van de hypotheektoeslag af blijft
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218595885
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 11:10 schreef raptorix het volgende:

[..]
Elke echte libertariër zal er over eens zijn dat kosten niet dramatisch af zullen nemen, het merendeel van het geld heb je echt nodig voor zaken als infrastructuur, zorg, etc, met een groter collectief is dat altijd goedkoper.
Ik ben zelf voorstander voor strak budgetteren, geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Voor uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de COVID pandemie moet je gewoon een pot reserveren, en daarbij ook niet zuinig zijn.
Ja maar dan nog betekent de noodzaak van belastingen innen níet dat we ineens niet meer in vrijheid leven.

Dat is veel te kort door de bocht.
pi_218596046
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 11:11 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik vind de metaforen van Toine Manders over de overheid die je komt opsluiten in een hok als je de belasting niet betaalt ook wat overdreven, maar feitelijk klopt het wel. Daarbij moet wel gezegd worden dat we natuurlijk in een democratie leven, dus het land is zo ingericht dat als de meerderheid belasting wil heffen, de minderheid daar ook aan moet voldoen. Sterker nog, als de meerderheid wil dat de minderheid wordt gediscrimineerd, vermoord of wat dan ook, dan is ook dat mogelijk. (Heel lastig, maar uiteindelijk wel mogelijk)

De vraag is natuurlijk of er ooit een meerderheid is geweest die heeft besloten tot belastingheffing of dat het vooral overheidsfalen was dat heeft geleid tot de noodzaak om de burgers te belasten, omdat de overheid het eigen beleid anders simpelweg niet meer kon betalen.

Libertariërs richten zich dan ook doorgaans via democratische wijze op het verlagen van de belastingen en regeldruk en vergroten van de individuele vrijheden van burgers. Soevereinen besluiten daar meestal zelf toe, zonder eerst te wachten op democratische verandering (die waarschijnlijk inderdaad nooit gaat komen, maar toch).

Ik geloof zelf ook (nog) niet in de libertarische heilstaat, maar dat komt ook doordat daar maar zeer weinig voorbeelden van zijn in de geschiedenis. Het huidige Argentinië is natuurlijk deels een voorbeeld. Milei identificeert zichzelf als libertariër en is er daadwerkelijk in geslaagd om de gigantische inflatie terug te brengen naar een normaal of zelfs laag niveau door radicaal te snijden in het overheidsbudget.

Zelf geloof ik in elk geval wel in méér libertarisme: minder regels, minder subsidies en toeslagen, minder belastingen, minder overheidsuitgaven, minder ambtenaren. Het doel zou m.i. moeten zijn om dit zo ver mogelijk terug te brengen.

Overigens is defensie wel een van de takken waar dat misschien niet volledig kan, omdat je niet meer huurlingen ofzo wilt gaan werken ;)
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Interessant om eens bij stil te staan.

Ondanks dat ik de uitspraak niet deel, snap ik de opmerking nu wel beter binnen deze context.
pi_218596099
quote:

[..]
Nee hoor. Ben gewoon een brave burger die af en toe wat te hard rijdt.

Echter, wat ik zei is gewoon feitelijk juist. En wat wij er van vinden, doet er niet toe. Ik vind daar inderdaad wel wat van, maar ben net als jij waarschijnlijk, gewoon een brave sukkel die de belasting netjes over maakt uit angst voor repercussies.
pi_218596120
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 12:10 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]

Ondanks dat ik de uitspraak niet deel, snap ik de opmerking nu wel beter binnen deze context.
Goed uitgelegd inderdaad.

En even afgezien van wat we van belasting vinden, is 'vijrheidsbelasting' toch nog steeds een extreme contradictie in terminus. En derhalve moest dat even benoemd worden.
pi_218596243
quote:

[..]

quote:
at komen, maar toch).

^O^ Ik vind het libertarisme een bijzonder interessante stroming en denk ook dat het goed is om soms vraagtekens te plaatsen bij wat voor ons normaal lijkt. Eigenlijk zou een stevige libertarische partij in de Tweede Kamer een prima idee zijn om gewoon de vinger aan de pols te houden en te zorgen dat de overheid minder besteedt (en minder bestaat :o). De huidige partijen willen vooral allemaal het geld ergens anders aan besteden.
Mja
pi_218596248
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 15:07 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]Ook leuk, de spitsheffing. Je wordt eigenlijk gestraft omdat je van en naar je werk gaat.
Kan je de Nederlander nog verder uitpersen?
Eigenlijk zou die spitsheffing op de werkgever verhaald moeten worden, niet de werknemer. De baas wil immers dat je om 9 uur op de zaak zit, dus dan mag het hem ook geld kosten.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_218596722
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 11:53 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ja maar dan nog betekent de noodzaak van belastingen innen níet dat we ineens niet meer in vrijheid leven.

Dat is veel te kort door de bocht.
Dat is ook niet wat ik beweer, ik ben niet tegen belastingen, wel tegen oneerlijke belastingen.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:41:03 #112
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218596787
POLL
pi_218598682
Gewoon een ordinaire belastingverhoging maar we noemen het iets met 'vrijheid' want wie kan daar toch tegen zijn? Aldus het CDA.
pi_218598711
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 13:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat is ook niet wat ik beweer, ik ben niet tegen belastingen, wel tegen oneerlijke belastingen.
Het is toch veel te zwaar voor eerlijke mensen om eerlijke belastingen op te hoesten en om ervoor te zorgen dat de geinde eerlijke belastingen in eerlijke zaken-onderwijs, zorg, infrastructuur, veiligheid- worden geïnvesteerd?
pi_218598741
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 17:31 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is toch veel te zwaar voor eerlijke mensen om eerlijke belastingen op te hoesten en om ervoor te zorgen dat de geinde eerlijke belastingen in eerlijke zaken-onderwijs, zorg, infrastructuur, veiligheid- worden geïnvesteerd?
Het gaat mij met name om hoe we omgaan met grote multinationals onder het mom: Ja anders vertrekken ze naar het buitenland, nou dan doe ze dat maar, we laten ons toch niet afpersen?
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:39:58 #116
323876 michaelmoore
pi_218598756
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 17:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het gaat mij met name om hoe we omgaan met grote multinationals onder het mom: Ja anders vertrekken ze naar het buitenland, nou dan doe ze dat maar, we laten ons toch niet afpersen?
we geven gewoon TATA een 5 miljard kado voor een fantasie verhaal

mischien 2045 of 2065 , laten we daar dan zeeeeer duur staal gaan kopen

quote:
In 2045 wil de Zweedse staalmaker SSAB fabrieken laten draaien op waterstof, een doel dat de Zweedse staalindustrie grotendeels fossielvrij moet maken.

Verschillende projecten, zoals het HYBRIT-project, zijn al gestart om deze technologie te ontwikkelen en toe te passen, met de bedoeling om vanaf 2026 op industriële schaal groen staal te produceren met waterstof.
Belangrijke spelers en projecten:
SSAB:
Deze Zweedse staalproducent streeft ernaar om in 2045 volledig fossielvrij te zijn.

Ze zijn betrokken bij de HYBRIT-fabriek, een proefproject voor fossielvrij staal.
HYBRIT:
Dit is een samenwerkingsverband tussen SSAB, Vattenfall en LKAB om het eerste fossielvrije staal ter wereld te ontwikkelen.
pi_218598794
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 17:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
De multinationals kregen wel hun zin van de bredere medemensen en krijgen nog steeds hun zin van de bredere medemensen.
De magere medemensen hebben daar nog steeds de lasten van.
pi_218598885
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 13:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat is waar, maar mijn reactie was ook tegen @matigeuser

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 12:20 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Nee hoor. Ben gewoon een brave burger die af en toe wat te hard rijdt.

Echter, wat ik zei is gewoon feitelijk juist. En wat wij er van vinden, doet er niet toe. Ik vind daar inderdaad wel wat van, maar ben net als jij waarschijnlijk, gewoon een brave sukkel die de belasting netjes over maakt uit angst voor repercussies.
Agree to disagree. Al kwam ik er wellicht wat star in.

Ikzelf betaal overigens geen belasting omdat ik bang ben voor repercussies. Ik betaal dat grotendeels omdat ik weet dat het noodzakelijk is. Zonder sociaal vangnet, onze infrastructuur, handhavende macht etc zou er geen stabiel land zijn om te leven. Je “vrijheid” zou dan beperkt worden door het recht van de sterkste.

Het is een goed ideaal, een waarvan ik vind dat het zeker als goed streven gezien zou moeten worden, maar net zoals bij de meeste idealisten, kan ik daar als realist weinig mee in praktische zin.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 12:22 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Goed uitgelegd inderdaad.

En even afgezien van wat we van belasting vinden, is 'vijrheidsbelasting' toch nog steeds een extreme contradictie in terminus. En derhalve moest dat even benoemd worden.
Alhoewel ik het er fundamenteel mee eens ben, snap ik die opmerking nu wel beter gezien de context ^O^
pi_218598898
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:02 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Dat is waar, maar mijn reactie was ook tegen @:matigeuser
[..]
Agree to disagree. Al kwam ik er wellicht wat star in.

Ikzelf betaal overigens geen belasting omdat ik bang ben voor repercussies. Ik betaal dat grotendeels omdat ik weet dat het noodzakelijk is. Zonder sociaal vangnet, onze infrastructuur, handhavende macht etc zou er geen stabiel land zijn om te leven. Je “vrijheid” zou dan beperkt worden door het recht van de sterkste.

Het is een goed ideaal, een waarvan ik vind dat het zeker als goed streven gezien zou moeten worden, maar net zoals bij de meeste idealisten, kan ik daar als realist weinig mee in praktische zin.
[..]
Alhoewel ik het er fundamenteel mee eens ben, snap ik die opmerking nu wel beter gezien de context ^O^
Maar als belasting vrijwillig zou zijn, zou jij het dan ook betalen? En dezelfde hoeveelheid? Dus er zouden geen repercussies zijn als je niets betaalt?
Mja
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:07:54 #120
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218598914
twitter
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:11:06 #121
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218598933
twitter

_O- _O- _O- _O-

CDA en fatsoen

Ze horen in de gevangenis voor wat ze Omtzigt hebben aangedaan :(
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:21:45 #122
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218599017
quote:
Verder wil het CDA platforms en websites bestraffen die zich niet aan de regels houden. "Bij herhaalde en grove schending willen we dat websites en platforms (tijdelijk) uit de lucht worden gehaald." Daarnaast vindt de partij dat Nederland initiatief moet nemen voor het aanscherpen van de Digital Services Act (DSA). "Waarmee we
Helder. Dan gaan websites en fora zoals FOK! preventief censureren omdat het natuurlijk grijs is wat wel/niet getolereerd wordt. Weken of maanden offline is peperduur.

quote:
Verder wil het CDA platforms en websites bestraffen die zich niet aan de regels houden. "Bij herhaalde en grove schending willen we dat websites en platforms (tijdelijk) uit de lucht worden gehaald." Daarnaast vindt de partij dat Nederland initiatief moet nemen voor het aanscherpen van de Digital Services Act (DSA). "Waarmee we
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:28:12 #123
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218599063
Hoe meer ik lees. Hoe meer verbazing dat er totaaldebielen op deze staatmongool gaan stemmen.

Belastingverhoging, stikstoffonds, meer macht voor Europa, terughoudend in het migratiedebat afschaffen HRA. Snijden in de zorg en centralisatie ervan.

Zijn er ook nog lokkertjes? De tering zeg.
pi_218599089
Het lijkt mij onzinnig om een extra belasting voor defensie te gaan innen als we defensie al financieren vanuit de belasting.
pi_218599230
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:05 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Maar als belasting vrijwillig zou zijn, zou jij het dan ook betalen? En dezelfde hoeveelheid? Dus er zouden geen repercussies zijn als je niets betaalt?
In een ideale wereld: ja, zolang iedereen het vrijwillig doet.

In een realistische wereld: nee. En dat komt door het prisoners dilemma. Dat is een economische wetmatigheid waaraan de menselijke psyche zeker op grote schaal niet aan ontkomt. Daarom moeten zulke maatregelen verplicht worden, net zoals rijden onder invloed of zwaardere misdrijven strafbaar zijn.

Ik snap de essentie van de vraag hoor, alleen ik kan niet zoveel met die beredeneringen op basis van idealisme wat in werkelijkheid geen duurzame oplossing is.
pi_218599281
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:28 schreef inslagenreuring het volgende:
Hoe meer ik lees. Hoe meer verbazing dat er totaaldebielen op deze staatmongool gaan stemmen.

Belastingverhoging, stikstoffonds, meer macht voor Europa, terughoudend in het migratiedebat afschaffen HRA. Snijden in de zorg en centralisatie ervan.

Het is gewoon een soort Groenlinks met een christelijk jasje
Mja
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:51:59 #127
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218599306
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:48 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Het is gewoon een soort Groenlinks met een christelijk jasje
Jezus draait zich om in zijn graf.
pi_218599338
quote:

Je vergeet het verbieden van anonieme socialmedia-accounts nog.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_218599458
quote:

Hij ziet er goed uit. Is netjes en welbespraakt. Doet geen rare 'extreem rechtse' uitspraken. Heeft een normaal kapsel. Is een Christen van een 'nette' partij.

Dus ja, dat is voor veel Nederlanders al genoeg reden om op te stemmen.

Dat we al jaren naar de kloten gaan onder leiding van nette mensen in pak speelt helaas geen rol.
  dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:16:58 #130
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218599509
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:55 schreef mackinac het volgende:

[..]
Je vergeet het verbieden van anonieme socialmedia-accounts nog.
En tabak naar 21 en cursussen voor harddrugs gebruikers (waar alcohol technisch ook onder valt :') ) het is een cadeautje wat blijft geven.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:08 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Hij ziet er goed uit. Is netjes en welbespraakt. Doet geen rare 'extreem rechtse' uitspraken. Heeft een normaal kapsel. Is een Christen van een 'nette' partij.

Dus ja, dat is voor veel Nederlanders al genoeg reden om op te stemmen.

Dat we al jaren naar de kloten gaan onder leiding van nette mensen in pak speelt helaas geen rol.
Het is gewoon de volgende oplichter die gas geeft richting de afgrond.
pi_218601527
quote:

Gebrek aan alternatief.

Baudet wordt niet serieus genomen, Wilders loopt altijd weg voor zijn verantwoordelijkheid, Dilan totaal incapable, Timmermans is een gevaarlijke gek die wilt dat Nederland gemiddeld 40.000 tot 60.000 migranten per jaar opneemt en Jetten is te veel in zijn eigen klimaatonzin gaan geloven.
pi_218601641
cda heeft bij de vorige verkiezingen geblunderd, de verkiezingen daarop zijn ze de favoriet.
Dan krijgen we dus cda/vvd en/of vvd/cda de komende tig jaar, als alles zo snel vergeven wordt.

De partij die niet in kabinet gaat zitten bij de komende verkiezingen, gaat automatisch de favoriet zijn bij de volgende verkiezingen. De geschiedenis herhaalt zich.

Mark Rutte heeft geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit Leiden. Hij speelt piano en heeft nog overwogen om naar het conservatorium te gaan, maar de keuze viel uiteindelijk op geschiedenis. Zijn opleiding in Leiden rondde hij in 1992 af met het halen van het doctoraalexamen. Op de middelbare school behaalde Mark het diploma gymnasium-A.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  woensdag 27 augustus 2025 @ 00:55:59 #133
323876 michaelmoore
pi_218601646
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 00:48 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
cda heeft bij de vorige verkiezingen geblunderd, de verkiezingen daarop zijn ze de favoriet.
Dan krijgen we dus cda/vvd en/of vvd/cda de komende tig jaar, als alles zo snel vergeven wordt.

De partij die niet in kabinet gaat zitten bij de komende verkiezingen, gaat automatisch de favoriet zijn bij de volgende verkiezingen. De geschiedenis herhaalt zich.

Mark Rutte heeft geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit Leiden. Hij speelt piano en heeft nog overwogen om naar het conservatorium te gaan, maar de keuze viel uiteindelijk op geschiedenis. Zijn opleiding in Leiden rondde hij in 1992 af met het halen van het doctoraalexamen. Op de middelbare school behaalde Mark het diploma gymnasium-A.
sterker nog , als de VVD nu Dilan zou inruilen voor Coenradie dan zitten ze zo weer op 25 zetels

Dilan is 6 keer niks , een Harris in het kwadraat
  woensdag 27 augustus 2025 @ 00:57:05 #134
323876 michaelmoore
pi_218601648
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 23:41 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Gebrek aan alternatief.

Baudet wordt niet serieus genomen, Wilders loopt altijd weg voor zijn verantwoordelijkheid, Dilan totaal incapable, Timmermans is een gevaarlijke gek die wilt dat Nederland gemiddeld 40.000 tot 60.000 migranten per jaar opneemt en Jetten is te veel in zijn eigen klimaatonzin gaan geloven.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden

perfect
  woensdag 27 augustus 2025 @ 01:00:15 #135
323876 michaelmoore
pi_218601653
quote:

nou die hypotheek toeslag die kan best wel afgebouwd in 5 of 10 jaar, de huizenprijzen blijven heus wel rustig verder stijgen , er stort niets in , mits er compensatie komt in de arbeidskorting

zodat werken weer lonend wordt , dat heel Nederland leeft van de toeslagen is een hele foute zaak

stikstof fonds is grote onzin
een koffiedik pad heeft meer stikstof dan 1000 huizen bouw, ook een wolf schijt stikstof
quote:
AI-overzicht
Koffiedik fungeert als een waardevolle, natuurlijke meststof door zijn gehalte aan stikstof, wat essentieel is voor plantengroei.
Naast stikstof bevat het ook andere voedingsstoffen zoals fosfor en kalium, en verbetert het de bodemstructuur. Je kunt het direct rond planten strooien, mengen met compost of als mulch gebruiken om vocht vast te houden en onkruid te onderdrukken.
Het is belangrijk om het niet te overmatig te gebruiken, omdat een te dikke laag of te veel stikstof de bodem kan verzuren en groei kan belemmeren.
pi_218601673
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 23:41 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Gebrek aan alternatief.

Hoezo is Dilan incapabel?
Omdat ze een vrouw is en NL nog nooit een vrouwelijke premier gehad heeft? De VS heeft ook nog nooit een vrouwelijk premier gehad btw.
Ik vind Dilan echt wel goed, een soort Mark Rutte, maar dan vrouw :')
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218601702
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 01:18 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
Omdat ze een vrouw is en NL nog nooit een vrouwelijke premier gehad heeft? De VS heeft ook nog nooit een vrouwelijk premier gehad btw.
In liegen? Zelfs dat niet.
pi_218601792
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 01:18 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
Die hele rel rondom Douwe Bob was toch slecht man?

quote:
Omdat ze een vrouw is en NL nog nooit een vrouwelijke premier gehad heeft?
VVD wordt sowieso niet de grootste partij, dus die opmerking over vrouwelijke premier is niet echt relevant, want de VVD zal niet de premier leveren.

quote:
De VS heeft ook nog nooit een vrouwelijk premier gehad btw.
De VS heeft geen premier, maar een president.
Trump is alleen maar president geworden de keren dat zijn democratische rivaal een vrouw was.
De vraag is of dat land wel klaar is voor een vrouwelijke president.
Maar dat heeft verder niet zo veel met de Nederlandse politiek te maken.

quote:
Ik respecteer je mening, maar ik ben het niet met je eens.
pi_218601795
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 00:48 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Ja en als de PVV zichzelf opheft zullen de zetels worden verdeeld onder VVD, CDA en FvD.

De meerderheid van Nederland is centrum-rechts. Zelfs Fransje Timmermans heeft met zijn partij een stap naar rechts gezet omdat hij anders wel erg weinig stemmen zou krijgen.

Anyway, het is dus logisch dat men uiteindelijk weer terug komt bij de VVD en CDA.
  woensdag 27 augustus 2025 @ 04:49:40 #140
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218601848
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 03:10 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Ja en als de PVV zichzelf opheft zullen de zetels worden verdeeld onder VVD, CDA en FvD.

De meerderheid van Nederland is centrum-rechts. Zelfs Fransje Timmermans heeft met zijn partij een stap naar rechts gezet omdat hij anders wel erg weinig stemmen zou krijgen.

Anyway, het is dus logisch dat men uiteindelijk weer terug komt bij de VVD en CDA.
Hoe zou je die stap naar rechts van Timmermans willen duiden, persoonlijk zie ik eerder een beweging naar links door de invloed van GL.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 27 augustus 2025 @ 05:17:15 #141
323876 michaelmoore
pi_218601853
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 03:10 schreef Shreyas het volgende:

[..]
dat verwacht ik ook ,

Als Dilan nu ff snel een stap of drie opzij doet dan kan het met de VVD ook nog goed komen
  woensdag 27 augustus 2025 @ 05:57:21 #142
323876 michaelmoore
pi_218601875
ach je kunt zeggen wat je wilt, het is wel realistisch

Woningbouw zie ik er niet bij , ja WIJKJE erbij dat wel

quote:
Een greep uit de plannen van het CDA
-De hypotheekrenteaftrek wordt geleidelijk afgebouwd, over een periode van tientallen jaren (de inkomstenbelasting daalt navenant, het levert het rijk dus geen extra geld op)
-Iedereen moet naar draagkracht meebetalen aan een nieuwe Navo-taks, of in de woorden van het CDA: ‘een vrijheidsbijdrage’.
Met de opbrengst van die nieuwe belasting wordt een deel van de extra defensie-miljarden gefinancierd
-De AOW laat het CDA ongemoeid, maar op de zorg wordt wel bezuinigd. Er moet strenger worden gekeken welke medicijnen en behandelingen nog vergoed worden
-Per jaar mogen er maximaal 40.000 tot 60.000 migranten bij, dit is in lijn met het advies gematigde groei van de Staatscommissie Demografie
- Alle politieke partijen moeten democratisch georganiseerd zijn (in de praktijk komt dat neer op een verbod op de PVV)
- De zittingsduur van de Eerste Kamer wordt verlengd tot zes jaar (in plaats van vier nu)
- Er komt een militaire dienstplicht volgens Scandinavisch model. Wie het meest gemotiveerd is, gaat in dienst. Wie niet in militaire dienst gaat, kan zich inzetten als reservist of lid van op te richten buurtcrisisteams (die worden ingezet bij rampen en crises)
- Schenken wordt fiscaal aantrekkelijker dan erven
- Sigaretten mogen pas vanaf 21 jaar worden gekocht, daarna wordt roken stapsgewijs - uitgesmeerd over generaties - verboden
- Wie samenwoont, verliest geen uitkering meer, de Kostendelersnorm wordt geschrapt
- 5 mei wordt elk jaar een vrije dag
- Een straf met enkelband thuis telt ook als hoofdstraf
quote:
Van straatje naar wijkje erbij
Het principe van 'straatje erbij' breidt de partij uit tot 'wijkje erbij', zodat jongeren in hun dorp of stad kunnen blijven wonen.

Ook BBB zet nadrukkelijk in op bouwen buiten steden en dorpen, maar het CDA legt sterker de nadruk op de samenhang tussen sociale binding en woningbouw.

De partij wil gemeenten stimuleren om woningen te reserveren voor leraren, zorgmedewerkers en agenten.
Werkgevers mogen op eigen terrein bouwen of meefinancieren aan projecten in samenwerking met gemeenten.
Groen Links heeft het heel aarzelend over bouwen op grond van veehouderijen , bouwen in het weiland dat krijgen ze nog steeds de strot niet uit
Binnenstedelijk bouwen dat zie ik nergens meer staan

quote:
De PVV wil een eind maken aan de voorrang van statushouders op sociale huurwoningen.
Sinds 2010 zouden volgens de partij 190.000 woningen met voorrang aan deze groep zijn toegewezen, wat zij bestempelt als 'pure discriminatie'.

Een eerder PVV-voorstel om deze voorrang af te schaffen is al aangenomen.

Illegale onderverhuur door statushouders moet actief worden opgespoord.
Wie fraudeert, verliest de verblijfsstatus en moet het verdiende geld terugbetalen.
Geen andere partij legt zo sterk de nadruk op het weren van deze groep.

Mediapark wordt woonwijk
Verder wil de partij permanent wonen in recreatiewoningen volledig toestaan.

Ook moet er voldoende ruimte zijn voor woonwagens.
Het Mediapark in Hilversum moet worden getransformeerd tot nieuwe woonwijk na "saneren" van de NPO.

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 27-08-2025 06:07:32 ]
  woensdag 27 augustus 2025 @ 08:36:01 #143
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218602224
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 01:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou die hypotheek toeslag die kan best wel afgebouwd in 5 of 10 jaar, de huizenprijzen blijven heus wel rustig verder stijgen , er stort niets in , mits er compensatie komt in de arbeidskorting

zodat werken weer lonend wordt , dat heel Nederland leeft van de toeslagen is een hele foute zaak

stikstof fonds is grote onzin
een koffiedik pad heeft meer stikstof dan 1000 huizen bouw, ook een wolf schijt stikstof
[..]

Alleen is het geen toeslag. Maar een korting die je mag aftrekken van je bruto inkomen omdat je jezelf de tering in mag werken voor een woning.

Dat is iets anders dan gratis geld en het toeslagensysteem.
  woensdag 27 augustus 2025 @ 08:47:25 #144
323876 michaelmoore
pi_218602293
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 08:36 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Alleen is het geen toeslag. Maar een korting die je mag aftrekken van je bruto inkomen omdat je jezelf de tering in mag werken voor een woning.

Dat is iets anders dan gratis geld en het toeslagensysteem.
ja huur toelage is ook een huur compensatie dat is ook een korting op je belasting

kinder bijslag heet ook kinder toeslag tegenwoordig

en wat heb je nog meer kinderopvang toeslag en zorg toelage

er is veel teveel van die ongein

een arbeidskorting van 25.000 euro is veel effectiever
  woensdag 27 augustus 2025 @ 09:03:27 #145
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218602379
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 08:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja huur toelage is ook een huur compensatie dat is ook een korting op je belasting

kinder bijslag heet ook kinder toeslag tegenwoordig

en wat heb je nog meer kinderopvang toeslag en zorg toelage

er is veel teveel van die ongein

een arbeidskorting van 25.000 euro is veel effectiever
Nee. Je hebt huur toeslag en hypotheekrenteaftrek.

Het laatste heeft niets met de hoogte van je inkomen te maken.

Mij part bouwen ze het geleidelijk af. Maar het wordt met de leugen dat het de woningmarkt normaliseert doorgedrukt.
  woensdag 27 augustus 2025 @ 09:04:11 #146
323876 michaelmoore
pi_218602385
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 09:03 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nee. Je hebt huur toeslag en hypotheekrenteaftrek.

Het laatste heeft niets met de hoogte van je inkomen te maken.

Mij part bouwen ze het geleidelijk af. Maar het wordt met de leugen dat het de woningmarkt normaliseert doorgedrukt.
minder kinder toelage zal ook niet het aantal kinderen verminderen

je maakt kinderen of je doet het niet ,

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-08-2025 23:45:00 ]
pi_218609409
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 04:49 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hoe zou je die stap naar rechts van Timmermans willen duiden, persoonlijk zie ik eerder een beweging naar links door de invloed van GL.
Timmermans heeft in 2023 het stikstof doel losgelaten.
Timmermans wil ineens ook investeren in defensie.
Timmermans wil het aantal asielzoekers beperken (hij wil er nog steeds te veel binnen laten, maar het is wel een stap naar rechts door überhaupt zo een limiet ter sprake te brengen).
  woensdag 27 augustus 2025 @ 23:44:06 #148
323876 michaelmoore
pi_218609441
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 23:30 schreef Shreyas het volgende:

Timmermans wil het aantal asielzoekers beperken (hij wil er nog steeds te veel binnen laten, maar het is wel een stap naar rechts door überhaupt zo een limiet ter sprake te brengen).
Hoe wil ie dat doen ??

met een slagboom aan de grens??

of een bord bij het COA?

quote:
Timmermans heeft in 2023 het stikstof doel losgelaten
was er een doel ??
pi_218609503
twitter

Met het CDA wordt het leven van de middenklasse dus ook steeds duurder.
pi_218609510
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 00:18 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

JA21 doet het ook goed in de peilingen. Ben benieuwd wat ze uiteindelijk gaan scoren.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 28 augustus 2025 @ 15:03:31 #151
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_218613294
quote:
Edit: hahaha, "harddrugsgebruikers moeten een cursus volgen", de wereldvreemde domineelucht stoomt er weer vanaf. Ja joh, verslaafden dwingen naar een cursus te gaan om ze daar ongetwijfeld te vertellen dat het slecht voor ze is. Zouden ze dat niet eigenlijk al weten denk je?
Misschien is het een cursus voor efficiënt gebruik, iets van crack roken met minimale co2 uitstoot
  donderdag 28 augustus 2025 @ 15:09:18 #152
323876 michaelmoore
pi_218613332
quote:
]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op maandag 25 augustus 2025 16:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mijn idee. Overigens HRA eraf dan zou men ook eens goed naar het hele toeslagencircus moeten kijken.

Tip voor het CDA , verlaag de pensioeninhouding van 28% naar 15% en de arbeidskorting op 25.000 euro zetten , dan gaat men weer heeeel GRAAG werken

als je nu van 3 dagen naar 4 dagen gaat dan moet je geld inleveren , daarom blijft mijn dochter 3 dagen werken

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 28-08-2025 15:14:24 ]
pi_218613395
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 00:18 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Met het CDA heb je altijd duidelijkheid, je wordt genaaid

Links of rechtsom dat is alleen de vraag

Potje vaseline altijd bij de hand houden :7
pi_218613645
quote:
6s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 15:20 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Met het CDA heb je altijd duidelijkheid, je wordt genaaid

Links of rechtsom dat is alleen de vraag

Potje vaseline altijd bij de hand houden :7
Geldt voor de meeste partijen. Hangt alleen af van je situatie hoeveel vaseline je nodig hebt.
pi_218614653
pi_218614673
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 17:14 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

@:ikweethetookniet
En vervolgens exact hetzelfde doen als ze hun positie bemachtigd hebben :r
pi_218614706
Gaat hij uitleggen waarom hij kiest voor fatsoen :|W

Nooit geweten dat fatsoen een keuze is

Alleen bij het CDA, toen Omtzigt er nog zat kende ze dat hele woord niet eens :r
  donderdag 28 augustus 2025 @ 17:55:49 #159
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218614804
quote:
6s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 17:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gaat hij uitleggen waarom hij kiest voor fatsoen :|W

Nooit geweten dat fatsoen een keuze is

Alleen bij het CDA, toen Omtzigt er nog zat kende ze dat hele woord niet eens :r
Strooi met het woord fatsoen en de meute is om. Balkenende retoriek werkt ook nog :')
  Forum Admin donderdag 28 augustus 2025 @ 17:56:47 #160
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218614808
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 17:14 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

@:ikweethetookniet
Hey wat leuk, Omtzigt kwam ook met een boek.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 28 augustus 2025 @ 18:01:53 #161
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218614842
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 18:51 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Jezus draait zich om in zijn graf.
Nee hoor.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218614863
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 15:51 schreef RotatoR het volgende:
Geldt voor de meeste partijen. Hangt alleen af van je situatie hoeveel vaseline je nodig hebt.
Nou bij het CDA heb je ook een rug protector nodig voor alle messen die in je rug gestoken worden
Omtzigt kan rentenieren van alle messen die in zijn rug gestoken zijn :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')