abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218587816
CDA wil hypotheekrenteaftrek afbouwen en iedereen laten meebetalen aan defensie-uitgaven

Met een vertrouwd verhaal van fatsoen mikt het CDA op het premierschap voor Henri Bontenbal. In het verkiezingsprogramma pleit de partij er maandag voor om de hypotheekrenteaftrek af te bouwen en op te vangen met een lagere inkomensbelasting.

quote:
Ook moet iedereen gaan meebetalen aan extra defensiebestedingen via een nieuwe belasting, een zogenoemde ‘vrijheidsbijdrage’. Die wordt inkomensafhankelijk.
De geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek is nog altijd politiek gevoelig, al belooft het CDA dat de vrijgekomen miljarden een-op-een gebruikt worden om de inkomstenbelasting te verlagen. Voor de portemonnee van de Nederlanders zou dat weinig verschil maken, maar de huizenprijzen moeten wel dalen, redeneert het CDA.

„Dit doen we geleidelijk”, zegt CDA-leider Bontenbal in een toelichting, „zodat iedereen zich daarop kan voorbereiden. En we gebruiken alle inkomsten uit de afbouw van de hypotheekrenteaftrek direct weer voor het verlagen van de inkomstenbelasting. Het is moeilijk, maar nodig.”

De AOW laat het CDA ongemoeid, maar op de zorg wordt wel bezuinigd, als het aan Bontenbal ligt. Er moet strenger worden gekeken welke medicijnen en behandelingen nog vergoed worden. Ook dat is ‘pijnlijk, maar noodzakelijk’, volgens Bontenbal.

Het CDA wil ook miljarden euro’s per jaar extra in de krijgsmacht investeren. Dat wordt betaald door extra leningen (via de EU mogelijk gemaakt), lagere overheidsuitgaven én een nieuwe belasting. Om de Navo-norm te halen, wil het CDA namelijk een nieuwe (inkomensafhankelijke) ‘vrijheidsbijdrage’ gaan innen. Hoe hoog deze Navo-taks wordt, is nog onbekend. Bontenbal zelf spreekt van ‘een beperkte verhoging’.

https://www.ad.nl/politie(...)e-uitgaven~a5fb905d/

Wat een kut land is dit geworden zeg :(
Straks schrappen ze ook nog 5 mei omdat vrijheid niet meer vanzelfsprekend is :|W
pi_218587857
Is al een topic over
Ook in moeilijke tijden.
pi_218587974
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:59 schreef Gibson88 het volgende:
Is al een topic over
KLB / CDA wil inkomensafhankelijke 'vrijheidsbijdrage'

Deze ? Die is gesloten
pi_218587996
twitter
  maandag 25 augustus 2025 @ 13:14:11 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218588018
Hopen ze nu een ordinaire lastenverzwaring te verkopen door het een kek naampje te geven? De droevigheid.
pi_218588061
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:14 schreef Twiitch het volgende:
Hopen ze nu een ordinaire lastenverzwaring te verkopen door het een kek naampje te geven? De droevigheid.
Ze zullen wel dezelfde spindokters hebben als Dilan _O-
pi_218588066
Ja, dat is dus gewoon extra inkomstenbelasting. Want er wordt nog niet genoeg op inkomen belast terwijl het vermogen is dat moet worden aangepakt.

Floppartij.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218588225
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja, dat is dus gewoon extra inkomstenbelasting. Want er wordt nog niet genoeg op inkomen belast terwijl het vermogen is dat moet worden aangepakt.

Floppartij.
Helaas gaan deze fatsoendeugers toch een behoorlijk pak zetels binnen harken. Sprak laatst iemand die normaal altijd die hard groenlinks is en nu toch eens voor wat meer fatsoen wil gaan…

Kan je na gaan waar de stemmen dan vandaan komen
pi_218588237
Minder (financiële) vrijheid omwille van de strijd tegen een fictieve vijand. Klinkt als een prima deal.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218588241
Prima dat er fors in defensie geïnvesteerd wordt maar dat zou gefinancierd kunnen worden met goedkope leningen ipv weer een lastenverzwaring.
pi_218588254
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:40 schreef 111210 het volgende:

[..]
Helaas gaan deze fatsoendeugers toch een behoorlijk pak zetels binnen harken. Sprak laatst iemand die normaal altijd die hard groenlinks is en nu toch eens voor wat meer fatsoen wil gaan…

Kan je na gaan waar de stemmen dan vandaan komen
Als dit CDA dan toch ergens zetels vandaan gaat halen, laat het dan maar GroenLinks zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218588270
Grotendeels kutideeen en nog meer microregeltjes. Nee bedankt...

Edit: hahaha, "harddrugsgebruikers moeten een cursus volgen", de wereldvreemde domineelucht stoomt er weer vanaf. Ja joh, verslaafden dwingen naar een cursus te gaan om ze daar ongetwijfeld te vertellen dat het slecht voor ze is. Zouden ze dat niet eigenlijk al weten denk je? :')

[ Bericht 33% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 25-08-2025 13:54:23 ]
  maandag 25 augustus 2025 @ 13:47:33 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218588271
Volgens mij de eerste partij die eerlijk zegt dat die NAVO-norm gewoon een lastenverhoging betekent.

GroenLinks en de andere partijen verzwijgen het en roepen alleen heel hard dat ze niet willen bezuinigen op sociale voorzieningen en onderwijs.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218588273
Vrijheidsbijdrage _O-

Ben je ook vrij om die niet te betalen? :')
pi_218588286
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:47 schreef Cockwhale het volgende:
Vrijheidsbijdrage _O-

Ben je ook vrij om die niet te betalen? :')
Als je je opgeeft om vrijwillig in Oekraïne te gaan vechten
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 25 augustus 2025 @ 14:11:34 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_218588426
Krijg ik dan ook aandelen in de VOC nieuwe stijl? En nemen ze nog wat leuks mee terug?
pi_218588472
quote:

Floppartij.
Precies dit...verkapte inkomensbelasting...ook het CDA blijft dus voor nivelleren.
I want to believe...
pi_218588483
quote:
Die 40.000-70.000 per jaar gaat over immigratie en niet over asielzoekers. Onder immigratie vallen ook arbeidsmigranten, of mensen uit andere landen die gewoon naar Nederland willen verhuizen om hier permanent te wonen, zoals de Zweedse partner van een vriend van mij onlangs heeft gedaan.

Arbeidsmigranten komen en gaan met honderdduizenden per jaar. Er komen jaarlijks meer arbeidsmigranten naar Nederland dan dat er weggaan, dus dat is een surplus.

Als je dus kijkt naar alle immigratie in Nederland, dan hadden we een jaarlijks immigratiesaldo van 137.000. Bron: CBS.

Van die 137.000 mensen, waren er in 2023 ongeveer 38.000 asielzoekers. Bron: CBS.

Met andere woorden, van de totale immigratie-instroom van 137.000 immigranten, waren er 38.000 =28% asielzoeker.

Stel nou dat de nieuwe regering met het CDA in de coalitie het voor elkaar krijgt om die 137.000 de halveren naar 70.000 per jaar. Daarbij gebruik ik bewust het hoogste en minst gunstige scenario van die 40-70K, en je rekent die 28% asielzoekers op basis van de cijfers uit 2023 door, dan zakt het aantal asielzoekers van 38.000 per naar naar 19.600 per jaar.

Je kan het nog steeds te hoog vinden, zoals ik, maar van 38.000 naar 19.600 asielzoekers vind ik een hele grote stap de goede richting uit.

Bovendien weet je van het CDA dat zij haalbare doelstellingen formuleren en de plannen die zij maken om deze doelstellingen te halen, zullen laten doorberekenen.

Dan heb ik liever (grofweg) een halvering van de instroom asielzoekers die realistisch is, dan de belofte naar 0 asielzoekers waarvan je weet dat het niet haalbaar is.

FWIW
pi_218588489
dit is hetzelfde land, dat 30 jaar lang structureel heeft ondergeïnvesteerd in defensie (elk jaar VER onder de NAVO-norm van 2%)

nu hebben we dus een gigantische achterstand, die wij mogen gaan betalen. nu mag de huidige generatie die moeilijker aan een woning komt en meer belastingdruk ervaart (en er minder voor terugkrijgt), de rekening betalen van de generatie die jarenlang profiteerde van lage defensie-uitgaven, hypotheekrenteaftrek, en andere fiscale voordelen
  maandag 25 augustus 2025 @ 14:21:26 #21
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218588497
Ze doen toch ook al 50% belastring gooien op je vakantiegeld? Haal het daar lekker vandaan.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_218588534
quote:

Dan heb je dus niet goed gelezen. Ze willen deze bijdrage/belasting inkomensafhankelijk maken en de inkomsten daarvan voor de lagere inkomens middelen door een verlaging van de inkomstenbelasting.

Dus ik weet niet of het geld bij jou met tienduizenden per maand naar binnen vloeit, maar zo niet dan is de kans groot dat jij het niet gaat merken in je portemonnee.

Dit weten we echter pas zeker nadat ze hun plannen hebben laten doorrekenen (waarvan ze hebben aangegeven dat te gaan doen)
  Redactie Sport maandag 25 augustus 2025 @ 14:26:56 #23
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218588548
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:24 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Dan heb je dus niet goed gelezen. Ze willen deze bijdrage/belasting inkomensafhankelijk maken en de inkomsten daarvan voor de lagere inkomens middelen door een verlaging van de inkomstenbelasting.

Dus ik weet niet of het geld bij jou met tienduizenden per maand naar binnen vloeit, maar zo niet dan is de kans groot dat jij het niet gaat merken in je portemonnee.

Dit weten we echter pas zeker nadat ze hun plannen hebben laten doorrekenen (waarvan ze hebben aangegeven dat te gaan doen)
Het uitknijpen van de middenklasse. What else is new?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218588596
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:21 schreef MisterFox het volgende:
Ze doen toch ook al 50% belastring gooien op je vakantiegeld? Haal het daar lekker vandaan.
Nee, dat hangt er vanaf hoeveel je verdient.

Vakantiegeld valt net als toeslagen, overuren, eindejaarsuitkeringen etc onder de fiscale noemer “bijzondere beloning”.

Bijzondere beloningen worden belast middels de tabel bijzondere beloningen, welke hier is te vinden:

https://download.belastin(...)_nl_std_20250101.pdf

Wanneer jouw jaarloon bijvoorbeeld 40.000 is, betaal jij over deze bijzondere beloningen 37,48% + 4,08% =41,56% belasting.

Wanneer jij meer dan ¤43.072 gaat verdienen, wordt de belasting op deze bijzondere beloningen pas 37,48% + 12,85% =50,33%, maar alleen vanaf bijzonere beloningen boven de inkomensgrens van ¤43,072. Dus stel jij verdiend ¤45.000,- dan is de belasting op jouw vakantiegeld nog steeds substantieel lager dan 50% en sterker nog: in lijn met de “normale” belastingschijven van de inkomstenbelasting.

De veelvuldig gebruikte uitspraak dat je over je vakantiegeld veel meer belasting afdraagt dan over je normale loon, is dan ook onjuist.

Het kan zijn dat jouw werkgever je heeft ingeschaald in een te hoog tarief tabel bijzondere beloningen, waardoor je werkgever te veel belasting afdraagt over je vakantiegeld, maar dit geld krijg je dan het jaar erop gewoon weer terug van de belastingdienst.
pi_218588607
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:26 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het uitknijpen van de middenklasse. What else is new?
Ik ben middenklasse en ik zie nog geen concrete redenen om aan te nemen dat ik hierdoor uitgeknepen ga worden.

Die concrete redenen zijn er immers nog niet: hier kunnen we pas wat over zeggen zodra de plannen zijn doorberekend.

Mijn gevoel zegt hetzelfde als jij, maar ons gevoel daarover is irrelevant zonder cijfers om die te onderbouwen.

Even afwachten dus. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')